Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
İMAR KANUNUNUN EK 7 NCİ MADDESİNİN
UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
a) Alan, sınır, hisse düzeltimi yapılamaması
nedeniyle zamanla sicili ile zemini uyumsuz hâle gelen, imar uygulama
hatalarının varlığı tespit edilmesine rağmen bu hataların düzeltilemediği,
haricî bölünmeye tabi tutulup tescili sağlanamayan ve/veya zamanla farklı
nedenlerle fiilî kullanıcısı ile maliki farklılaşmış parseller gibi konu
çeşitliği ve taraf fazlalığı bulunan ve münferit davalar ile çözümü mümkün
olmayan taşınmazlardan 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun ek 7
nci maddesi kapsamında uygulama yapılması gerekenlerin sınır ve
koordinatlarının belirlenmesinde,
b) Belirlenen alanlarda; her türlü iyileştirme,
yenileme, dönüşüm, kamulaştırma ve benzeri uygulamaların yapılmasında,
c) İlgililere tebliğ edilmek üzere, mülkiyete
ilişkin hisse hatalarının, parsellerin yüzölçümü ve sınır düzenlemelerinin
ve imar uygulaması gören alanlarda dağıtım ve alan hatalarının doğru miktar
üzerinden resen düzeltilmesinde,
ç) Kamulaştırma, trampa ve benzeri yollarla
edinilen taşınmazların, Hazinenin özel mülkiyetindeki veya özel mülkiyete
konu olabilecek Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki veya ihtiyaç
duyulması hâlinde belirlenen alan dışında olup Hazinenin özel
mülkiyetindeki taşınmazların, uygulamalar kapsamında değerlendirilmek ve
trampa yoluyla yapılacak kamulaştırmalarda kullanılmak üzere tespitinde ve
temininde,
d) Üçüncü kişilere devir ve temliki gereken
taşınmazlarla ilgili iş ve işlemler ile tapudaki işlemlerin yürütülmesinde,
e) İlgili alanlarda her tür ölçekteki imar planı ve
imar uygulamaları ile hak sahibine devir ve benzeri işlemlerde,
uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanununun ek 7 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alan: Tapuda tescilli parsellerin
yüzölçümlerini,
b) Bakan: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanını,
c) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
ç) Belediye: Büyükşehir belediyesi ya da il, ilçe
veya belde belediyesini,
d) Çizelge: Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak
sınırlandırma, ölçü ve tutanak tanzim işleri tamamlandıktan sonra
düzenlenecek EK-2’de yer alan çizelgeyi,
e) Geçici parsel numarası: Uygulama alanı
içerisindeki, tapuda tescilli her parsel için ayrı ayrı olmak üzere, parsel
içerisinde harici bölünme sonucu oluşan parçalar için; tapuda tescilli
parselin numarasının paya ve 1'den itibaren başlayan numaranın paydaya
yazılmak suretiyle verilecek numarayı,
f) Harici bölünme: Uygulama alanı içerisindeki,
tapuda tescilli parsellerin zeminde tapu maliki/malikleri ya da tapu
maliki/malikleri dışındaki fiili kullanıcıları ve/veya yapı ve tesislerin
sahipleri tarafından tapu dışı yollarla bölünmesini,
g) Hisse: Tapuda tescilli hisseli parsellerin
hissedarlarının paylarını,
ğ) İmar uygulama hataları: İlgili idarelerce
yapılmış olan imar uygulamalarında karşılaşılan ancak imar mevzuatınca
düzeltilemeyen hataları,
h) Kadastro müdürlüğü: Uygulama alanı yetkisi
dâhilinde olan kadastro müdürlüğünü,
ı) Kamulaştırma: Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak
uygulamalarda gerekli olan satış, devir veya trampa için ihtiyaç duyulması
halinde, uygulayıcı kuruluşça 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma
Kanunu hükümlerince yapılacak kamulaştırmayı,
i) Malik: Tapuda kayıtlı parsellerin
sahibini/sahiplerini,
j) Milli emlak birimi: İlgisine göre milli emlak
şefliği/emlak müdürlüğü/milli emlak müdürlüğünü,
k) Muhdesat: Taşınmaz üzerinde malikinden başka bir
kimseye veya paydaşlarından birine ait yapı ve tesisleri,
l) Sınır: Tapuda tescilli parsellerin sınırlarını,
m) Talepçi idare: Belediye, il özel idaresi veya
ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşlarını,
n) Tapu müdürlüğü: Uygulama alanı yetkisi dâhilinde
olan tapu müdürlüğünü,
o) Tarım ve orman birimi: İlgisine göre il/ilçe
tarım ve orman müdürlüğünü,
ö) Teknik ekip: Çevre, şehircilik ve iklim
değişikliği il müdürlüğünden bir personel, kadastro müdürlüğünden biri
kontrol mühendisi olmak üzere iki teknik personel, milli emlak biriminden
bir personel, belediyeden ve belediye dışındaki talepçi idareden birer
personel ile uygulama yapılacak mahallenin/köyün muhtarı ve iki azasından
oluşturulan ekibi,
p) Teknik rapor: Teknik ekip tarafından tanzim
edilecek olan, bu Yönetmelik kapsamında uygulama yapılmasının gerekçelerini
ve uygulamanın ne şekilde yapılması gerektiğini açıklayan raporu,
r) Transfer alanı: Uygulama alanının bulunduğu köy
veya mahallenin kadastro çalışma alanı sınırı içinde ancak uygulama alanı
dışındaki Hazinenin ya da belediye/il özel idaresinin özel mülkiyetindeki
veya özel mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlar ile uygulama alanının bulunduğu köy ve mahallenin kadastro
çalışma alanı sınırı içerisindeki taşınmazlara ilave olarak ihtiyaç
duyulması hâlinde, öncelikle komşu köy veya mahalle birimlerindeki özel
mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazların ve Hazinenin ya da il özel idaresinin özel mülkiyetindeki
taşınmazların bulunduğu alanları,
s) Tutanak: Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak
sınırlandırma ve ölçü sonrasında tapuda tescilli her parsel için teknik
ekip tarafından düzenlenecek EK-1’de yer alan tutanağı,
ş) Uygulama: Bu Yönetmelik esasları çerçevesinde
yapılacak uygulamayı,
t) Uygulama alanı: Bu Yönetmelik esasları
çerçevesinde uygulama yapılmak üzere teknik rapor ve kroki ile sınırları ve
koordinatları belirlenen sahayı,
u) Uygulayıcı kuruluş: Uygulama alanı yetkisi
dâhilinde olan çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il müdürlüğünü,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer ifadeler ilgili
mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Alanı ve İşlemleri
Uygulama
alanının sınır ve koordinatlarının belirlenmesi
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelik kapsamında uygulama yapılması
için talepçi idare tarafından uygulayıcı kuruluşa talepte bulunulması
akabinde, uygulayıcı kuruluşça Valilik onayı alınmak suretiyle teknik ekip
kurulması sağlanır.
(2) Teknik ekip çalışmalarına, talep etmeleri halinde;
tarım ve orman il/ilçe müdürlüğü, devlet su işleri bölge müdürlüğü,
vakıflar bölge müdürlüğü, kültür varlıklarını koruma bölge kurulu
müdürlüğü, il afet ve acil durum müdürlüğü ile ilgisi bulunan diğer
idarelerin temsilcileri gözlemci olarak katılabilir. Teknik ekip
görevlileri, 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun 3 üncü
maddesinin yedinci ve sekizinci fıkralarında yer alan kısıtlılığa tabidir.
(3) Teknik ekibin görevi, aşağıda sayılan iş ve
işlemleri gerçekleştirmek suretiyle konu ile ilgili inceleme yapmaktır.
Teknik ekip, bu Yönetmelik kapsamında aşağıdaki iş ve işlemleri yerine
getirir:
a) Uygulama yapılacak sahaya dair teknik rapor ve
ekinde uygulama alanını gösterir kroki ile sınırları ve koordinatları
gösterir çizelge tanzim eder.
b) Uygulama alanı sınırları içinde, evvelce yapılan
tapulama veya kadastro çalışmaları sırasında tespit dışı bırakılmış olan
yerleri belirler.
c) Uygulama alanı sınırları içerisine; 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına
göre Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerler, Orman Kanununun
ek 16 ncı maddesi kapsamındaki yerler, tarım ve orman birimleri ve milli
emlak birimlerince uygun görülen yerler dahil edilir. Tahdidi/kadastrosu
yapılmış ya da henüz yapılmamış olan orman alanları, Tarım ve Orman
Bakanlığı enstitüleri tarafından tarımsal araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinde kullanılan, mülkiyeti Hazine/Tarım ve Orman Bakanlığına ait
Tarımsal Ar-Ge alanları ile kıyıda kalan yerler uygulama alanına dahil
edilmez.
ç) Uygulama alanı içerisinde, kadastro
müdürlüğünce, cinsi tarımsal nitelik taşıyan taşınmazlar için ilgili il
özel idaresine/belediyeye, nazım, stratejik, mevzi, uygulama imar planı
gibi imar planı kapsamında kalıp kalmadığı sorulur. İmar planı kapsamında
kalmakta ise ilgili tarım ve orman birimlerine planda kullanım amacının
tarım dışı olup olmadığı yazılı olarak sorulur. Cevabi yazılarda,
taşınmazın imar planı kapsamında kaldığı ve planda kullanım amacının tarım
dışı olduğunun bildirilmesi halinde, teknik ekip tarafından bu alanlar
uygulama alanına dahil edilir.
d) Transfer alanı olarak; uygulama alanının
bulunduğu köy veya mahallenin kadastro çalışma alanı sınırı içinde ancak
uygulama alanı dışındaki Hazinenin ya da belediye/il özel idaresinin özel
mülkiyetindeki veya özel mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm ve
tasarrufu altındaki taşınmazlara ihtiyaç duyulması halinde, bu taşınmazları
belirler ve koordinatlı krokisi ile teknik raporunu düzenler.
e) Transfer alanı olarak; uygulama alanının
bulunduğu köy ve mahallenin kadastro çalışma alanı sınırı içerisindeki
taşınmazlara ilave olarak ihtiyaç duyulması hâlinde, öncelikle komşu köy
veya mahalle birimlerindeki özel mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm
ve tasarrufu altındaki taşınmazları ve Hazinenin ya da il özel idaresinin
özel mülkiyetindeki taşınmazları belirlemek suretiyle bu alanların
koordinatlı krokisi ile teknik raporunu düzenler.
f) Uygulama alanı sınırı içerisindeki tapuda
kayıtlı taşınmazların zeminde harici bölünmeler suretiyle oluşan yeni
parselleri, bu parseller üzerinde tapuda kayıtlı niteliği ve muhdesatı
dışında, haricen tesis edilmiş yapı ve tesislerin vasıfları, bu yapı ve
tesislerin sahipleri ile parsellerin kullanıcılarını belirlemek suretiyle
bu yerlerin ölçme, harita ve yer gösterme çalışmalarını yapar.
(4) Teknik ekip tarafından üçüncü fıkrada
belirtilen hususlar gerçekleştirildikten sonra aşağıdaki usule göre işlem
yapılır:
a) Teknik ekip tarafından tanzim edilen teknik
raporlar ve koordinatlı krokiler, uygulayıcı kuruluşa teslim edilir.
b) Bu Yönetmelik kapsamında uygulama yapılması
gereken alan ile varsa uygulama alanı dışındaki transfer alanlarına ilişkin
olarak tanzim edilen teknik raporlar ve koordinatlı krokiler, uygulayıcı
kuruluş tarafından Bakanlık Mekansal Planlama Genel Müdürlüğüne gönderilir.
c) Uygulama ve transfer alanlarının sınır ve
koordinatları, İmar Kanununun ek 7 nci maddesine göre belirlenir.
Uygulama
işlemleri
MADDE 5- (1) Uygulama alanının belirlenmesine ilişkin
Cumhurbaşkanı Kararının Resmî Gazete’de yayımlanması akabinde bu Karar,
Bakanlık Mekansal Planlama Genel Müdürlüğünce uygulayıcı kuruluşa intikal
ettirilir. Uygulayıcı kuruluşun tapu müdürlüğüne yazılı talebi üzerine tapu
müdürlüğünce, uygulama sahası içerisinde kalan tapuda tescilli taşınmazların
kayıtlı olduğu tapu kütüğünün beyanlar hanesinde “3194 sayılı İmar
Kanununun Ek 7 nci maddesi kapsamında uygulamaya tabidir” şeklinde belirtme
yapılır.
(2) Uygulama alanında kadastro müdürlüğünce;
a) Orman Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının
(B) bendi kapsamındaki alanlardan kullanım kadastrosu yapılmamış
olanlarının kadastrosu, Kadastro Kanununun ek 4 üncü maddesi kapsamında,
b) Tespit dışı kalan yerlerin kadastrosu Kadastro
Kanununun geçici 8 inci maddesi veya idari yoldan tescili Kadastro
Kanununun 22 nci maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında,
c) Uygulama alanı bitişiğinde orman varsa ve orman
haritasına yönelik teknik yönden düzeltme yapılacaksa bu işlemler Kadastro
Kanununun 4 üncü maddesinin on üçüncü fıkrası kapsamında,
ç) Uygulama alanı bütünü itibarıyla kadastro
güncelleme veya sayısallaştırma çalışmaları yapılması gereken yerlerin bu
çalışmaları, Kadastro Kanununun 22 nci veya ek 1 inci maddesi kapsamında,
öncelikle ve ivedilikle yapılır.
(3) Kadastro güncelleme çalışmaları yapılmasına
ihtiyaç bulunmayan uygulama alanlarında mülkiyete ilişkin hisse hataları
tapu müdürlüğünce düzeltilir ve ilgililerine tebliğ edilir.
(4) Uygulama alanı bütünü itibarıyla kadastro
güncelleme veya sayısallaştırma çalışmaları daha önce yapılmış olan veya
daha önce yapılmamış olmakla birlikte bu çalışmaya ihtiyaç bulunmayan
Kadastro Kanununun 41 inci maddesi kapsamındaki parsellerin yüzölçümü ve
sınır düzenlemeleri, kadastro müdürlüğünce resen yapılır. Müteakiben bu
parsellerin yüzölçümü ve sınır düzenlemeleri tapuya tescili için gönderilir
ve fenni belgelerinde gerekli işlemler yapılarak ilgililerine tebliğ
edilir.
(5) Kadastro müdürlüğünce uygulama alanı içerisinde
bulunan parsellerin davalı olup olmadığı hususu yazılı olarak ilgili
mahkemelere sorulur. Kadastro müdürlüğü tarafından, uygulama alanında
teknik ekipçe ölçü ve tespit çalışmalarına hangi tarihte başlanacağı
hususu; Bakanlığın, Tarım ve Orman Bakanlığının, Milli Emlak Genel Müdürlüğünün,
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün, Vakıflar Genel Müdürlüğünün ve diğer
kamu kurum ve kuruluşlarının taşra birimleri ile mahallin en büyük mülki
idare amirine, ilgili belediyeye, il özel idaresine ve tapu müdürlüğüne
bildirilir. Ayrıca, uygulama alanında İmar Kanununun ek 7 nci maddesi
kapsamındaki harici yapı ve tesislerin belirlenip ölçüleceği ve
sahiplerinin belirleneceğine yönelik çalışma yapılacağı, çalışmaya hangi
tarihte ve nerede başlanılacağı hususu, 3 gün önceden ilgili belediye ve
muhtarlıkta mutat vasıtalarla duyuru yapılması sağlanır.
(6) Teknik ekip tarafından, bu uygulama alanı
içerisindeki taşınmazların tapu kayıt bilgileri ilgili tapu müdürlüğünden,
pafta örnekleri ise ilgili kadastro müdürlüğünden temin edilir ve
çalışmalara tayin edilen günde başlanır.
(7) Teknik ekip tarafından, davalı olmayan
parsellerden, zeminde tapuda tescilli parsellerin üzerinde haricen oluşan
sınırlara göre oluşan parsellerin sınırları belirlenir. Bu parsellerin ayrı
birer yeni parsel numarası altında fiili zemin durumuna göre sınırlandırma
ve ölçüsü yapılır. İlgili tarım ve orman birimince, uygulama alanındaki
taşınmazlardan, harici bölünmeyle 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümlerine göre tarımsal nitelikte
bölünemez büyüklüğün altında olduğu bildirilen yeni parseller ölçü
krokisinde ve pafta örneğinde kesik çizgiler ile gösterilir. Tarımsal
alanlarda yapılacak ifraz ve hisselendirme işlemleri Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu hükümlerine tabidir.
(8) Bu parseller üzerindeki, tapuda kayıtlı cinsi
ve muhdesatı dışında, 10/7/2019 tarihinden önce olmak üzere, harici
bölünmeler suretiyle fiili kullanıcıları belirlenir. Haricen tesis edilmiş
yapı ve tesisler ölçülmek suretiyle bu yapı ve tesislerin resmi belgeye
dayalı olarak sahipleri belirlenir. 10/7/2019 tarihi ve sonrasındaki fiili
kullanıcıları belirlenmez. Tesis edilmiş olan yapı ve tesisler ölçülmez ve
uygulama dışı tutulur. Bu husus, tutanakta etraflıca açıklanır. Tarımsal
nitelikli taşınmazlardaki, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 20
nci maddesi kapsamında tarım ve orman birimince bildirilen izinsiz yapı ve
tesisler, düzenlenecek tutanak ve çizelgede belirtilir.
(9) Mahkemelerden alınan bilgilere göre davalı olan
parsellerin davalı olduğu hususu tutanakta belirtilir. Ayrıca, tutanağın
sağ üst kısmında kırmızı renkle mahkeme adı ve dava dosya numarası yazılır.
(10) Uygulama alanındaki tapuda tescilli parseller
için üzerinde haricen oluşan her parsele, pay/paydalı geçici parsel
numarası verilmek ve haricen edinime yönelik varsa harici satış ve benzeri
belgeler eklenmek suretiyle gerekçesi ayrıntılı şekilde açıklanan ayrı
birer EK-1’de yer alan tutanak tanzim edilir. Yapı ve tesislere dair resmi
belgeler tutanağa eklenir ve sınırlandırılarak ölçülen ve ölçü krokisi
düzenlenen yeni parsellerin sınırları ile yapı ve tesisler pafta örneğinin
üzerine kırmızı renkle çizimlenir. Bu çalışma sonucunda EK-2’de yer alan
çizelge düzenlenir.
(11) Çizelgede, tapuda tescilli ili, ilçesi,
beldesi, mahallesi, ada/parsel numarası, niteliği, yüzölçümü, maliki/malikleri,
ayni ve şahsi tüm hak, yükümlülük ve mükellefiyetleri ile birlikte,
üzerinde harici oluşan parsellerin geçici parsel numarası, yüzölçümü,
kullanıcı/yapı ve tesis sahibi, yapı ve tesisin niteliği ve hangi tarihte
tesis edildiği bilgileri gösterilir. Teknik ekip tarafından düzenlenen
tutanaklar, çizelgeler, ölçü krokisi ve karneleri, harici bölünmelerin
ölçüleri ile yapı ve tesislerin çizimlendiği pafta örnekleri ekip
görevlilerince imzalanır. Bu belgeler ile pafta örnekleri, kadastro
müdürlüğünce uygulayıcı kuruluşa teslim tutanağı ile teslim edilir.
Uygulama
alanında ilgili kurumlarca yapılacak iş ve işlemler
MADDE 6- (1) Transfer alanı olarak uygulama alanının
bulunduğu köy veya mahallenin kadastro çalışma alanı sınırı içinde ancak
uygulama alanı dışındaki Hazinenin ya da belediye/il özel idaresinin özel
mülkiyetindeki veya özel mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm ve
tasarrufu altındaki taşınmazlar ile uygulama alanının bulunduğu köy ve
mahallenin kadastro çalışma alanı sınırı içerisindeki taşınmazlara ilave
olarak ihtiyaç duyulması üzerine uygulama alanının bulunduğu köy veya
mahallenin dışındaki köy veya mahalle birimlerinde özel mülkiyete konu
olabilecek Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar ve Hazinenin
ya da il özel idaresinin özel mülkiyetindeki taşınmazlarda uygulayıcı
kuruluş tarafından trampa ve kamulaştırma işlemleri akabinde imar planı ve
uygulaması yapılır.
(2) Uygulama alanındaki taşınmazların satış
işlemleri, Bakanlık Milli Emlak Genel Müdürlüğü ya da Bakanlık Altyapı ve
Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılır.
(3) Birinci ve ikinci fıkralarda sayılan iş ve
işlemler tamamlandığında bu idarelerin kadastro müdürlüğüne talebi üzerine
tapudaki tescil işlemlerinin yapılması sağlanır.
Giderler
MADDE 7- (1) Harcırah ödemeleri, 10/2/1954 tarihli ve 6245
sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre yapılır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki çalışmalarla ilgili
personel, araç gereç ve donanım ile her türlü cari giderler, ilgili
kurumların kendi bütçesinden karşılanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 8- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 9- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|