Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMA DAYALI İHTİSAS ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 25/11/2017 tarihli ve 30251 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Yönetmeliğinin 2
nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; 12/4/2000 tarihli ve
4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 26/A maddesi, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanunu ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 410 uncu ve 417 nci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a), (g), (ğ), (i) ve (n) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (k) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,”
“g) İl müdürlüğü: İl Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
ğ) İmar planı: Bu Yönetmelik hükümlerine uygun
olarak seçilmiş ve sınırları Bakanlık tarafından onaylanmış alan içinde
yapılan ve bu Yönetmeliğin plan yapım kurallarına uygun olarak hazırlanmış
onaylı halihazır haritalar üzerine, plan notları ve açıklama raporuyla
birlikte bir bütün olan planı,”
“i) Katılma payı: TDİOSB’nin oluşumuna katılan
kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanacak tutarı,”
“n) Öneri alan: TDİOSB kurmak isteyen kamu tüzel
kişilerince ya da özel hukuk tüzel kişileri ve gerçek kişilerce TDİOSB
kurulması için önerilen alanı ya da alanları,”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası
yürürlükten kaldırılmış, dokuzuncu ve on birinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(9) TDİOSB yeri olarak önerilen alan/alanlar için;
a) İl özel idaresinin veya yatırım izleme ve
koordinasyon başkanlığının, belediye sınırları veya mücavir alan sınırları
içinde olması halinde ilgili belediyenin/belediyelerin, büyükşehir belediye
sınırları içinde olması halinde ayrıca büyükşehir belediyesinin, bu
alan/alanlar üzerinde herhangi bir çalışmasının veya planlamasının olup
olmadığı konusunda görüşleri başvuru dosyasına eklenir.
b) Önerilen alanın/alanların, sayısal koordinatları
belirlenmiş ve sınırları renkli olarak işaretlenmiş şekilde yerini gösteren
1/25.000 ölçekli topoğrafik harita, 1/5.000 ölçekli kadastral pafta ve
havadan alınmış görüntüleri başvuru dosyasına eklenir.
c) (a) bendinde belirtilen kurumların TDİOSB’nin
kuruluşuna katılan kurumlardan olması halinde ayrıca görüş bildirmelerine
gerek yoktur.”
“(11) Yeni bir TDİOSB kurulması veya kurulu bulunan
TDİOSB’nin ilave alan yer seçim taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi
için ilçe belediye sınırları içerisindeki aynı ihtisas konusunu içeren
mevcut TDİOSB’lerde bulunan işletmelerin en az % 75’inde işyeri açma ve
çalışma ruhsatı alınarak üretime başlanmış olması gerekir. İlave alan
taleplerinde bu oran, sadece ilave alan talebinde bulunan TDİOSB’de aranır.
Ancak özel TDİOSB’lerde bu oran aranmaz.”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (a) bendinin (2), (4), (5) ve (8) numaralı alt bentleri, (b)
bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri, üçüncü fıkrasının (a), (b), (c)
ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (h) ve (ı)
bentleri yürürlükten kaldırılmış, onuncu fıkrasında yer alan “olumsuz
görüş” ibaresinden sonra gelmek üzere “bildirilmemesi” ibaresi eklenmiştir.
“2) Yerleşim yeri içerisinde ve/veya dışında
öncelikle aktif hayvancılık işletmesi bulunan en az 50 kişinin, TDİOSB
projesinde yer alacağına ve/veya işletmesini kurulacak olan TDİOSB’ye
taşıyacağına dair bu Yönetmeliğin eki Ek-1/A’da yer alan yazılı taahhüdü
bulunmalıdır.”
“4) TDİOSB alanında ayrı bölümlerde kümelenmek
şartıyla aynı TDİOSB’de süt sığırcılığı ve besi sığırcılığı faaliyeti
yapılabilir. Fizibilite raporu ile başvuru yapılarak küçükbaş ve büyükbaş
hayvancılık faaliyeti aynı TDİOSB içerisinde yer alabilir. Büyükbaş ve
küçükbaş hayvanların bulunacağı üretim alanları TDİOSB içerisinde
aralarında uygun mesafeler bırakılarak ayrı bölümlerde yer alır.
5) Süt sığırcılığı ve besi sığırcılığı faaliyeti
aynı işletmede birlikte yapılamaz. Süt sığırcılığı işletmelerinde elde
edilen erkek hayvanlar aynı işletmede ayrı bir bölüm ayrılarak en fazla 1
yıl kalabilir.”
“8) TDİOSB’de hayvanlardan elde edilecek gübrelerin
işletmelerden ve bölgeden hangi sıklıkla uzaklaştırılacağı, gübrelerin
toplanması, depolanması, bertarafı ve değerlendirilmesi işlerinin nasıl ve
hangi yöntemle yapılacağı, TDİOSB alanına yakın biyogaz tesisi bulunup
bulunmadığı, varsa TDİOSB’nin bu tesisten yararlanıp yararlanamayacağı
projede belirtilir. TDİOSB alanına yakın biyogaz tesisi bulunmaması veya
var olan biyogaz tesisinden TDİOSB’nin yararlanamaması durumunda alanda
biyogaz tesisinin kurulması amacıyla yeterli alan ayrılarak projede
açıklama yapılır.”
“1) TDİOSB’lerde toplam üretim kapasiteleri, alanın
büyüklüğü ve suyun debisi dikkate alınarak belirlenir.
2) TDİOSB alanının tamamına hitap edecek
kuluçkahane kurulabileceği gibi istenilirse her işletme kendi kuluçkahanesini
de kurup diğer tesislere yavru satışı yapabilir. İhtiyaç halinde dışarıdan
yavru satın alınarak üretim yapılması da mümkündür.”
“a) En az 30 farklı yatırımcının kurulacak olan
TDİOSB’de yer alacağına dair bu Yönetmeliğin eki Ek-1/A’da yer alan yazılı
taahhüdü bulunmalıdır.
b) TDİOSB’de her bir sera işletmesi için parsel
büyüklüğü en az 10 dekar olarak planlanır. Parsel üzerindeki kapalı sera
alanı 5 dekardan az olamaz.
c) Su deposu, alet ekipman deposu, bitki koruma ve
bitki besleme ürünleri deposu, ön soğutma ünitesi ve soğuk hava deposu,
ürün işleme tasnif ve ambalajlama ünitesi, idare binası, laboratuvar
binaları gibi tesisler için toplam parsel alanının en fazla %10’u
kullanılır.
ç) Her bir sera işletmesinin ayrı ayrı ve
TDİOSB’nin toplam günlük su ihtiyacının ne olacağı hesaplanır. Bu
ihtiyaçların nasıl ve ne şekilde temin edileceği, yerleşim biriminin mevcut
kaynaklarının yeterlilik durumu projede belirtilir. Su ihtiyacının
karşılanıp karşılanmayacağına dair yetkili kurum/kuruluşların yerel
teşkilatlarının görüşleri proje teklifine eklenir.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“(5) Özel TDİOSB’lerin, tüzel kişilik kazanabilmesi
için;
a) Önerilen yerin TDİOSB’yi kuracak gerçek veya
tüzel kişilerin adlarına kayıtlı olduğunu gösteren tapu bilgilerinin,
kuruluş protokolü onay talebi ile birlikte beyan edilmesi,
b) Tapu bilgileri beyan edilen taşınmazın,
planlanan üretim konusuna ve bu Yönetmeliğe uygun olduğunun ve TDİOSB
sınırlarının Bakanlıkça onaylanması,
c) Bakanlıkça yapılan yer seçiminin
kesinleştirilmesini takiben özel TDİOSB’yi talep eden gerçek ve tüzel kişilerce
hazırlanacak 19 uncu maddede içeriği belirlenen kuruluş protokolünün
Bakanlıkça onaylanması ve Bakanlık TDİOSB Sicil Defterine kaydedilmesi,
şartları aranır.”
“(6) Kuruluş protokolü onaylanmadan önce,
TDİOSB’nin kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşların, müteşebbis heyette
bulunduracakları her bir temsilci için 4562 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan hüküm doğrultusunda Bakanlıkça
belirlenecek meblağı, il özel idaresi veya yatırım izleme ve koordinasyon
başkanlığı adına açılan banka hesabına yatırmaları zorunludur. Bu fıkra
hükmüne göre hesaplanacak meblağda, bir Türk Lirasının altındaki miktar
dikkate alınmaz. Bu şekilde il özel idaresi veya yatırım izleme ve
koordinasyon başkanlığı hesabına yatırılan meblağ, tüzel kişilik
kazandığında TDİOSB’ye devredilir.
(7) TDİOSB’lerin kuruluş aşamasında belirlenen
üretim konusu, müteşebbis heyet veya genel kurul kararı alınması ve ana
ihtisas konusunun aynı kalması koşuluyla Bakanlık onayı ile değiştirilebilir.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “EK-3’teki örneğe uygun olarak” ibaresi yürürlükten
kaldırılmış, ikinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
(ğ) ve (h) bentleri yürürlükten kaldırılmış ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“g) Vali ve müteşebbis heyet üyelerinin imzaları.”
“(9) Hazırlanan kuruluş protokolü ile birlikte;
kurucu kurum kuruluşların katılma paylarının ve müteşebbis heyette yer
alacak üye isimlerinin belirlendiği yetkili organ kararları, müteşebbis
heyette yer alacak temsilci üyeleri için yatırılması gereken meblağın
ilgili banka hesabına yatırıldığını gösteren banka dekontları, müteşebbis
heyetin ve yönetim kurulunun ilk toplantı kararları, TDİOSB’yi temsil ve
ilzam etmek üzere yetki verilen üyelerin imza örnekleri de Bakanlığa
gönderilir. Temsil ve ilzam yetkisi verilenler için yetki belgesi
düzenlenmesi talep edilir.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) TDİOSB alanındaki hazineye veya kamu kurum ve
kuruluşlarına ait araziler, talep edilmesi ve başkaca bir sakıncasının
bulunmaması durumunda; 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki illerde
TDİOSB’lere bedelsiz devredilir. Diğer illerde ise 2/7/1964 tarihli ve 492
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan harca esas değerleri
üzerinden hesaplanacak bedeli peşin veya taksitle ödenmek üzere pazarlık
usulüyle TDİOSB’lere satılır.”
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel yerleşim planı ve üst yapı modül projeleri
MADDE 22- (1) TDİOSB’ye ait plan ve projeler;
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu, 2/11/1985 tarihli ve 18916
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plansız Alanlar İmar
Yönetmeliği, 3/7/2017 tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği ile 14/6/2014 tarihli ve 29030 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliğine göre düzenlenir.
(2) Yeri kesinleşen TDİOSB alanında TDİOSB yönetim
kurulu tarafından, alanın büyüklüğüne göre 1/5.000 veya 1/2.000 ölçekli
genel yerleşim planı ile üst yapı modül projeleri hazırlattırılarak
Bakanlığın onayına sunulur.
(3) TDİOSB’ye ait genel yerleşim planı ve üst yapı
modül projeleri, bünyesinde proje konusuna uygun meslek mensupları bulunan
büro tescil belgesine sahip Serbest Müşavirlik ve Mühendislik Büroları veya
kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanır.
(4) Genel yerleşim planlarının hazırlanma sürecinde
aşağıdaki ölçütler esas alınır:
a) Yer seçimi sonucunda Bakanlık tarafından
sınırları tasdik edilmiş TDİOSB alanı veya ilave alanı.
b) TDİOSB Yer seçimi komisyonuna katılan kurumların
verdiği şartlı görüşler.
c) TDİOSB alanına ait ilgili kurumca onaylı,
jeolojik ve jeoteknik etüt raporu.
ç) Mülkiyet durumu.
d) Varsa onanlı üst ölçekli plan.
e) TDİOSB alanındaki mevcut altyapı ve enerji durumu.
f) TDİOSB alanına erişilebilirlik.
g) ÇED raporu.
ğ) Arazinin topoğrafik yapısı.
h) Sağlık koruma bandı.
ı) Proje teklif formatında yer alan kriterler.”
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel yerleşim planı ve üst yapı modül
projelerinin yapımı
MADDE 24- (1) Genel yerleşim planı yapımında
aşağıdaki hususlara uyulur:
a) TDİOSB’ye giriş-çıkış tek noktadan olmak üzere,
işletme ve sanayi alanlarına giriş ve çıkışlar ayrı ayrı planlanır.
b) TDİOSB’ye ilk giriş noktasında, gerekli
kontrollerin ve kayıt işlemlerinin yapılması için Kontrol ve Sevk Ünitesi
planlanır.
c) TDİOSB’lerde Sağlık Bakanlığının belirlediği
miktarda sağlık koruma bandı bırakılır.
ç) Hazırlatılan projeler, TDİOSB özel hukuk tüzel
kişiliği tarafından projeye ilişkin il müdürlüğünün görüş ve onayı alınarak
Bakanlığa gönderilir.
d) Uygulamaların, onaylanan projelere göre
yürütülmesi zorunludur. Zorunlu hallerde onaylanan projede/projelerde
yapılması gereken değişiklikler için Bakanlığın onayı alınır.
(2) Hayvansal üretim parselleri için üst yapı modül
projelerinin hazırlanmasında aşağıda belirtilen hususlara uyulur:
a) Barınakların ve barınak içi düzenlemelerin
planlanmasında, 22/11/2014 tarihli ve 29183 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çiftlik Hayvanlarının Refahına İlişkin Genel Hükümler Hakkında
Yönetmelik hükümleri dikkate alınır.
b) TDİOSB’ye ilk giriş noktasında, nakil
araçlarının dezenfeksiyonu için dezenfeksiyon ünitesi kurulur.
c) Birbirine komşu parseller üzerindeki barınaklar,
birbirine en uzak olacak şekilde yerleştirilir. Barınaklar arasındaki
mesafe 25 metreden az olamaz.
ç) Her işletme arazisinin çevresi, diğer
işletmelerle ve dışarısı ile doğrudan irtibatı engelleyecek uygun bir
malzeme ile çevrilir.
d) Barınaklar, bölgenin iklim şartları dikkate
alınarak açık, yarı açık veya kapalı tipte planlanır.
e) Barınakların ve diğer işletme binalarının parsel
üzerinde yerleşiminde, ön arka ve yanlardan en az 5 metre geri çekme
mesafesi bırakılır.
f) İşletme parsellerinde barınak, slaj çukuru, kaba
ve kesif yem depoları, bakıcı odaları ve karantina işletmeleri planlanır.
Barınaklarda ise, proje konusuna ve sürü projeksiyonuna göre anaç hayvan
bölmeleri ile uygun ölçülerde ve yeterli sayıda revir, doğum, kuru hayvan,
buzağı/kuzu/oğlak, genç hayvan/toklu/çebiç, hasta hayvan bakım ve tedavi
bölmeleri, sağımhane, kırkım yeri, banyoluk, gübre çukurları planlanır.
g) TDİOSB’de kurulacak kesim üniteleri ile
barınaklar arasında en az 100 metre mesafe planlanır.
ğ) Barınaklarda saçak yüksekliği, iklim koşulları
dikkate alınarak en az 3 metre, en fazla 5 metre olarak planlanır.
h) Ortak kullanım için acil kesim ünitesi
planlanırken, parselasyon planındaki adalar dikkate alınarak planlama
yapılan işletmeler için kolay ulaşılabilir ve uygun uzaklıkta planlanır.
Ünitenin büyüklüğü, ortak planlanan işletmelerdeki toplam hayvan sayıları
göz önüne alınarak planlanır.
ı) Her işletmede, hayvan bakıcılarının ve diğer
görevlilerin soyunma, giyinme, dinlenme, temizlik için wc, lavabo, banyo ve
benzeri ihtiyaçlarını karşılayacak bölümler planlanır.
i) En düşük kapasiteli işletme için en az 2.500 m2
parsel büyüklüğü planlanır, kapasite arttıkça planlanan parsel büyüklüğü de
artar.
j) Her işletmede, giriş-çıkışlarda araçlar için
dezenfeksiyon havuzu planlanır.
k) Süt sığırı barınaklarında, işletme büyüklüğüne
uygun ve ayrı bölüm olarak süt sağım ünitesi ile süt soğutma ve depolama
ünitesi planlanır. Seyyar sağım makinesi kullanılacak barınaklarda ayrı süt
sağım ünitesi planlaması aranmaz.
l) TDİOSB’de hangi tipte ve kapasitede, kaç adet
işletmenin planlandığı, kapasiteye göre ayrılan parsel büyüklükleri, parsel
geri çekme mesafeleri, barınağın ve eklentilerinin parsel üzerinde
yerleşimi ve kapladığı alan bilgileri teknik raporda açıklanır.
m) TDİOSB’de oluşacak katı ve sıvı hayvan
gübrelerinin çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetilebilmesi için
biyogaz tesisi planlanır. Koku oluşumu azaltılır. 19/7/2013 tarihli ve
28712 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koku Oluşturan Emisyonların Kontrolü
Hakkında Yönetmelik hükümlerine uyulur. Tesisin kapasitesi ve niteliği
teknik raporda açıklanır.
n) Hayvan gübresi dışındaki işletme atıkları ve
imhası gereken hayvan ve hayvansal ürünlerin diğer alanlara bulaşmadan imha
edilebileceği, mevzuata uygun özel bir alan ayrılarak niteliği teknik
raporda belirtilir.
(3) TDİOSB’de yer alacak besi ve süt sığırı
barınaklarının planlanmasında aşağıdaki ölçüler esas alınır:
a) Kapalı barınaklarda, barınak taban alanının en
az 1/20’si oranında pencere alanı planlanır.
b) Kapalı barınaklarda, barınak taban alanının en
az 1/100’ü oranında havalandırma bacası boşluğu planlanır.
c) Her 50 baş hayvan için 15,75 m2 alan düşecek
şekilde revir bölmesi planlanır.
ç) Süt sığırı barınaklarında, her 25 baş sağmal
hayvan için 15,75 m2 alan düşecek şekilde doğum bölmesi planlanır.
d) Kapalı ve yarı açık besi ve süt sığırı
barınaklarında;
1) 18 aydan büyük her bir hayvan için; duraklı
barınaklarda, durak genişliği en az 1,1 metre, durak uzunluğu en az 1,80
metre olmalıdır. Duraklarda, gübre yolu da dahil hayvan başına en az 7 m2
alan sağlanmalıdır. Duraksız barınaklarda ise gübre yolu da dahil 7 m2
toplam alan sağlanmalıdır. Duraklı ve duraksız barınaklarda her bir hayvan
için barınak dışında en az 7 m2 gezinti alanı planlanmalıdır.
2) 12-18 aylık her bir hayvan için; duraklı
barınaklarda, durak genişliği en az 0,9 metre, durak uzunluğu en az 1,45
metre olmalıdır. Duraklarda, gübre yolu da dahil olmak üzere toplam 6 m2
alan sağlanmalıdır. Duraksız barınaklarda ise gübre yolu da dahil hayvan
başına en az 6 m2 alan sağlanmalıdır. Duraklı ve duraksız barınaklarda her
bir hayvan için barınak dışında en az 6 m2 gezinti alanı planlanmalıdır.
3) 6-12 aylık her bir hayvan için; duraklı
barınaklarda, durak genişliği en az 0,7 metre, durak uzunluğu en az 1,2
metre olmalıdır. Duraklarda, gübre yolu da dahil hayvan başına en az 4 m2
alan sağlanmalıdır. Duraksız barınaklarda ise gübre yolu da dahil hayvan
başına en az 4 m2 toplam alan sağlanmalıdır. Duraklı ve duraksız
barınaklarda her bir hayvan için barınak dışında en az 4 m2 gezinti alanı
planlanmalıdır.
e) Açık besi ve süt sığırı barınaklarında;
1) Sundurmasız barınaklarda; 12 aydan büyük her bir
hayvan için en az 14 m2, 12 aydan küçük her bir hayvan için en az 8 m2 alan
sağlanmalıdır.
2) Sundurmalı barınaklarda; 12 aydan büyük her bir
hayvan için sundurma altında en az 7 m2, sundurma dışında kalan açık alanda
en az 7 m2 olmak üzere en az toplam 14 m2 alan, 12 aydan küçük her bir
hayvan için sundurma altında en az 4 m2, sundurma dışında kalan açık alanda
en az 4 m2 olmak üzere en az toplam 8 m2 alan sağlanmalıdır.
3) Durak planlanması halinde; 12 aydan büyük her
bir hayvan için durak genişliği en az 1,1 metre, durak uzunluğu en az 1,8
metre, 12 aydan küçük her bir hayvan için durak genişliği 0,7 metre, durak
uzunluğu en az 1,2 metre olmalıdır.
4) Yemlik genişliği, 12 aydan küçük her bir hayvan
için 30 cm, 12 aydan büyük her bir hayvan için 60 cm olacak şekilde
planlanmalıdır.
(4) TDİOSB’de yer alacak küçükbaş barınaklarının
planlanmasında aşağıdaki ölçüler esas alınır:
a) Barınağın taban alanı hesaplanırken;
1) Kuzusuz anaç koyun/keçi bölümlerinde hayvan
başına en az 2,0 m2, gebe koyun/keçi bölümünde hayvan başına en az 3 m2,
koç/teke bölümünde hayvan başına en az 2,5 m2, 7-18 aylık/18. ay dahil erkek ve dişi
toklu/çebiç bölümünde hayvan başına en az 2 m2, 0-6 aylık/6. ay dahil kuzu/oğlak
bölümünde hayvan başına en az 1 m2 alan ayrılır.
2) Ağıl dışında gezinti alanı ayrılması durumunda
(1) numaralı alt bentte yer alan ölçülerin en az iki katı alınır.
b) Birbirine komşu parseller üzerinde kurulacak
ağıllar, birbirine en uzak olacak şekilde yerleştirilir. Komşu
parsellerdeki ağıllar arasındaki mesafe 25 metreden az olamaz.
c) Doğum yapacak her 10 anaç koyun/keçi için en az
2,5 m2 alan düşecek şekilde doğum bölmesi planlanır.
ç) Her 50 baş anaç koyuna/keçiye en az 2 m2 alan
düşecek şekilde revir planlanır.
d) Barınak taban alanının en az 1/100’ü oranında
havalandırma bacası, boşluğu planlanır.
e) Barınak taban alanının en az 1/25’i oranında
pencere alanı planlanır.
(5) Bitkisel üretim parselleri için üst yapı modül
projelerinin hazırlanmasında aşağıda belirtilen hususlara uyulur:
a) Aynı işletmedeki sera ara mesafeleri en az 5
metre olur.
b) Çok çatılı blok seralarda seraların kuzey-güney
doğrultusunda yapılandırılması, seraya gölgeleme yapacak yüksek yapıların
da kuzeyde yer almasına dikkat edilir. Diğer yönlerde yerleştirilecek her
yapı en az kendi yüksekliği kadar seradan uzaklaştırılır.
c) Her bir sera işletmesinde, çalışacaklar için wc,
lavabo, banyo, soyunma ve giyinme yerleri tesis edilir.
ç) Kurulacak seralar TSE standartlarına uygun
özellikler taşır.
d) Seralar kurulmadan önce yörenin iklim
özelliklerini temsil eden en yakın meteoroloji istasyonu verileri değerlendirilerek
bölgeye uygun sera tipleri ve ısı kapasiteleri belirlenir.
e) TDİOSB’de kurulacak olan seralar günün
teknolojisi ile uyumlu olur.
f) Seralarda su arıtma, dinlendirme ve dağıtım
ünitesi olur.
g) Seralarda gübre karışım ve bilgisayar odası gibi
üniteler olur.
ğ) Her sera işletmesinde mutlaka paketleme ünitesi
olur.
h) Su deposu, alet-ekipman deposu, bitki koruma
ürünleri deposu, ön soğutma ünitesi ve soğuk hava deposu, ürün
işleme-tasnif ve ambalajlama ünitesi, işletme binası gibi işletme tesisleri
ve benzeri için parsel alanının en fazla % 10’u kullanılır.
ı) TDİOSB’de hangi tip, donanım ve yüz ölçüme sahip
kaç adet sera işletmesinin yer aldığı, sera işletmeleri için ayrılan parsel
büyüklükleri, parsel geri çekme mesafeleri, seranın ve eklentilerinin
parsel üzerinde yerleşimi ve kapladığı alan bilgileri teknik raporda
açıklanır.
i) İşletmelerin açık ve kapalı alan m2
büyüklüklerine göre dağılımı, planlamanın ve dağılımın neye göre belirlendiği,
işletmelerin planlamasına ve projelendirilmesine ilişkin yapılaşma
koşulları ve kriterlerine teknik raporda açıklık getirilir.
j) Seralarda ağır tonajlı araçlara yükleme
yapılacağından, parsel giriş çıkışları bu araçların kolay manevra yapacağı
şekilde planlanır.
k) Zirai ilaçların uygun şartlarda depolanması için
ayrı ünite oluşturulur ve uygulamaya ilişkin kayıtların tutulması gerekir.
(6) Sıfır atık ve atık yönetimi konusunda aşağıdaki
hususlara uyulur:
a) TDİOSB’de oluşacak katı ve sıvı hayvan
gübrelerinin çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetilebilmesi için
biyogaz tesisi planlanır. Tesisin kapasitesi ve niteliği teknik raporda
açıklanır.
b) Hayvan gübresinin, öncelikle 24/12/2011 tarihli
ve 28152 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsan Tüketimi Amacıyla
Kullanılmayan Hayvansal Yan Ürünler Yönetmeliği kapsamında hayvansal yan ürün
olarak yönetimi sağlanır. Hayvansal yan ürün olarak değerlendirilememesi ve
2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan
atık tanımı içinde kalması durumunda, Atık Yönetimi Yönetmeliği hükümlerine
göre yönetilmesi sağlanır.
c) İmhası gereken hayvan ve hayvansal ürünlerle
ilgili 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki
Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine uyulur.
ç) Koku oluşumu azaltılır. Koku Oluşturan
Emisyonların Kontrolü Hakkında Yönetmelik hükümlerine uyulur.
d) Hayvansal atıklar dışındaki diğer atıkların atık
işleme tesislerine ulaştırılmadan önce bekletildiği geçici depolama alanı
ayrılarak niteliği teknik raporda belirtilir.
e) Veteriner tıbbi ürünleri ve bitki koruma
ürünlerinin boş ambalaj ve atıkları ayrı toplanır.
f) Atık Yönetimi Yönetmeliği ve 12/7/2019 tarihli
ve 30829 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeği hükümlerine
uyulur.”
MADDE 10-
Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 27- (1) İmar planında, TDİOSB’nin özelliği
ve ihtiyaçları göz önüne alınarak ve bu Yönetmelikle belirlenen koşullara
uygun olarak işletme parselleri, sanayi parselleri, ortak kullanım alanları,
hizmet ve destek alanları, Sağlık Bakanlığınca belirlenen sağlık koruma
bandı ve benzerleri ile birlikte alan kullanım kararları yer alır.
(2) Nazım imar planında karar düzeyi ve içerikleri
bakımından, uygulama imar planındaki detay kararlar alınmaması esas olup,
uygulamaya dönük kararlar uygulama imar planlarında belirlenir.
(3) İhtiyaç duyulması halinde, nazım imar
planlarında, işletme parselleri, sanayi parselleri ve ortak kullanım
alanları için ayrılan alan oranı gözetilmek suretiyle uygulama imar planlarının
yapım etapları belirlenebilir. Uygulama imar planlarının tamamı bir aşamada
yapılabileceği gibi işletme parselleri, sanayi parselleri ve ortak kullanım
alanları için ayrılan alan oranı gözetilerek etaplar halinde de
yapılabilir.
(4) Uygulama imar planı sınırları içerisinde kalan
tüm arazinin TDİOSB adına tescil edilmiş olması zorunludur.
(5) Sanayi parsellerinde yapılaşma koşulları, Y en
çok = serbest, üretim teknolojisinin gerektirdiği yükseklik;
a) Emsal: Kat Alanı Katsayısı = 0.70 olarak belirlenen
bölgelerde toplam bölge büyüklüğünün en az %8’i kadar,
b) Emsal: Kat Alanı Katsayısı = 1.00 olarak
belirlenen bölgelerde toplam bölge büyüklüğünün en az % 10’u kadar,
TDİOSB mülkiyet ve tasarrufunda kalan ve ortak
kullanım alanlarından sayılan zorunlu idari, sosyal, ticari ve teknik
altyapı alanları ile arıtma tesisi alanı ve aktif yeşil alanlar için alan
ayrılır. Ancak onaylı bir plan kapsamında yapılaşmasını tamamlamış olan ve
ortak kullanım alanları yukarıdaki oranların altında kalan TDİOSB’lerde,
mevcut durum müktesep kabul edilir. Bu TDİOSB’lere, ilave alan amacıyla yer
seçimi olması halinde, ilave edilen alanın en az %10’u ortak kullanım alanı
olarak ayrılır. Yukarıdaki oranlar dahilinde sanayi parsellerinin yapılaşma
koşullarında artış önerilmesi durumunda ortak kullanım alanları da gerekli
oranlarda ayrılır.
(6) Ortak kullanım alanlarında KAKS=1.00 olup
minimum yapı yaklaşma mesafesi 5 metredir. Onaylı imar planlarında, TDİOSB
mülkiyetinde bulunan ortak kullanım alanlarının, yapılaşma koşullarının
gerektirdiği oranların üzerinde olması ve TDİOSB tarafından ihtiyaç
olmadığının belirtilmesi ve gerekli durumlarda ilgili kurumlar nezdinde
belgelenmesi halinde; park ve otopark alanları hariç zorunlu oranların
üstünde kalan donatı alanları TDİOSB’nin ihtiyacı doğrultusunda
değerlendirilebilir. Planda ortak kullanım alanlarından idari ve sosyal
tesis olarak gösterilen alanlarda; bölge yönetimi, sendika, eğitim tesisi,
toplantı salonu, lokanta, kafeterya, güvenlik, cami, KOSGEB, sağlık tesisi
gibi tesisler yer alır.
(7) Teknik hizmet alanında, bölgenin teknik
ihtiyaçlarını karşılayacak tesisler yer alır.
(8) 2/2/2019 tarihli ve 30674 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin
ekinde yer alan Ek-2 Geri Çekme Mesafelerini Gösterir Tabloda verilen geri
çekme mesafelerinde Bakanlık onayı alınmaksızın değişiklik yapılamaz.
Ancak, teknik gerekçelerle belgelenen üretim planı gereği verimli yatırımın
gerçekleşmesi için zorunluluk oluşması halinde dahi çevre yeşili ve parsel
içi yol toplamının oluşturduğu minimum mesafe aşılamaz.”
MADDE 11-
Aynı Yönetmeliğin 28 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin son cümlesi aşağıdaki şekilde,
aynı fıkranın (b), (ç), (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (f) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“Bu alanlar üzerinde, bekçi kulübesi
ile transformatör binası, jeneratör odası, trafo, bu alanların zemin
seviyesinin altında ve üstü yeşillendirilmek koşulu ile arıtma tesisi, atık
geçici depolama alanı ve su deposu ile doğalgaz basınç düşürme ve/veya
ölçüm istasyonu inşa edilebilir.”
“b) Geri çekme mesafeleri: Sanayi parselleri hariç
diğer parsellerde ön, yan ve arka geri çekme mesafeleri minimum 5
metre’dir. Ancak iki işletmenin barınakları arasındaki mesafe göz önünde
bulundurularak bu mesafeler 5 metre’den fazla planlanabilir. Sanayi
parsellerinde ise Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde yer
alan geri çekme mesafeleri ile ilgili hükümler uygulanır.”
“ç) Dış görünüşler: İşletme yapıları dışında kalan
binaların dış cepheleri, duvar malzemesinin gerektirdiği şekilde sıvanır,
boyanır veya kaplanır.
d) Bahçe ve istinat duvarları hakkında aşağıdaki
esaslara uyulur:
1) Bahçe ve istinat duvarlarının yüksekliği TDİOSB
Yönetim Kurulu/Müteşebbis Heyet kararı ile belirlenir ve bütün parsellerde
standart olarak uygulanır. Mimari projelerde detayların hazırlanması ve
onaylatılması gerekir. Bahçe ve istinat duvarları ile ilgili özel
durumlarda önerilen projenin uygunluğuna, altyapı imalatlarının
kullanılmasına ve müdahale edilmesine engel olmayacak şekilde, TDİOSB karar
verir.
2) Tahsisi yapılmış parseller arasında parsellerin
konumu ile kot farklılıklarından dolayı şev düzenlemesi için teknik
gerekliliklerine, can ve mal güvenliğinin temini bakımından istinat duvarı
yapılması yükümlülüğü ilgili katılımcılara aittir. Uyuşmazlık halinde bu
konudaki tespitler TDİOSB yönetim kurulunca yapılır. Bu tespitlere göre
tarafların duvar inşa bedeline katılma payı belirlenir. Duvar inşa katılım
bedelinin tahsilinde, katılımcılardan herhangi birisinin tesisini faaliyete
geçirip geçirmediği dikkate alınmaz.
e) Katılımcıya ait destek üniteleri: Tesisin veya
işletmenin çalışması ve işletilmesi için gerekli olan jeneratör, LPG tankı,
yangın suyu deposu ve arıtma tesisi,
yem deposu, silaj çukuru, güneş ve rüzgâr enerjisine dayalı elektrik
enerjisi üretim tesisleri ve benzeri destek üniteleri, parsel içi yol veya çevre yeşili üzerinde
yer alamaz. Bunun dışında parsel
içindeki konumunun uygunluğuna, ilgili mevzuata göre TDİOSB karar verir.”
MADDE 12-
Aynı Yönetmeliğin 29 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “+1 metre” ibaresi
“+1.20 metreye kadar” şeklinde, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, üçüncü ve dördüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Emsal (KAKS), yapının inşa edilen tüm kat
alanlarının toplamının imar parseli alanına oranını ifade eder.
a) Sanayi parsellerinde yapı emsali belirlenirken;
Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
b) Sanayi parselleri haricinde kalan kullanımlarda
yapı emsali belirlenirken, Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.”
MADDE 13-
Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) İmar komisyonu tarafından değerlendirilen ve
karara bağlanan teklif imar planları, Bakanlık tarafından uygun görüldüğü şekliyle
onaylanır. Onaylı imar planları Valilikçe tespit edilen ilan yerlerinde ve
Bakanlığın internet sayfasında bir hafta süre ile ilan edilir. Askı
süresinin sonunda Bakanlıkça yürürlüğe konulur ve ilgili kurumlara bilgi
verilir.”
“(3) Bir haftalık ilan süresi içinde planlara
itiraz edilebilir. İtirazlar Bakanlığa ve/veya Valiliğe yapılır. Valilikçe
yapılan askı işlemi sonunda planlara itiraz olup olmadığı, askı süresinin
bitiminden itibaren üç iş günü içinde Bakanlığa yazılı olarak bildirilir.
Bakanlık itirazları ve planları on beş gün içerisinde inceleyerek kesin
karara bağlar. İtirazların Bakanlıkça değerlendirmesinde TDİOSB yönetim
kurulunun konuya ilişkin görüşü dikkate alınır. İtirazın uygun görülmemesi
halinde karar tarihinden itibaren on beş gün içinde ilgiliye yazı ile
bildirilir. Bakanlıkça kesinleşmiş TDİOSB imar planları hakkında ilgili
kurumlar bilgilendirilir.
(4) İtiraz sonucu, onaylı planda maddi hataların
düzeltilmesi veya itiraz eden dışındaki katılımcıları doğrudan etkilemeyen
hususlarda yapılan düzeltmeler yeniden askı işlemine tabi olmaz.”
MADDE 14-
Aynı Yönetmeliğin 32 nci
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, beşinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, altıncı fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) İmar planı değişikliği onaylama, askı, itiraz,
itirazların değerlendirilmesi ve dağıtımı konusunda, 29 uncu madde
hükümleri uygulanır.”
“Başvuruya konu imar ve parselasyon
planı ile değişiklikleri Bakanlık tarafından uygun bulunması hâlinde
TDİOSB’ye karar almak üzere gönderilir veya re’sen Bakanlıkça
onaylanabilir.”
“(7) Hizmet ve destek alanı oluşturulmasına ilişkin
plan tadilatları, TDİOSB’nin teklifine istinaden mülkiyeti TDİOSB,
katılımcı ve kamu kurum ve kuruluşlarına ait yerlerden yapılır.”
MADDE 15-
Aynı Yönetmeliğin 33 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasının
(b) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki
bentler eklenmiş, üçüncü fıkrasında yer alan “25.000 m2” ibaresi “en az
10.000 m2” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“(1) Katılımcıya tahsisi yapılan, yapılmayan veya
satışı yapılan iki veya daha fazla parsel tevhit edilebilir. Parsel ifraz ve
tevhit işlemlerinde gerekçeli yönetim kurulu kararı, genel yerleşim planı,
tahsis belgeleri, katılımcıdan alınan talep başvurusu ve tescil bildirimini
içeren değişiklik dosyası ile Bakanlık onayı alınır ve askıya
çıkarılmaksızın işlem yürürlüğe girer.”
“b) Katılımcıya tahsis veya satışı yapılmış
parseller, katılımcının yapmayı taahhüt ettiği tesisin tamamını gerçekleştiremeyeceğine,
ifraz sonucu oluşacak ihtiyaç fazlası arsayı TDİOSB’ye devretmeyi kabul ve
taahhüt ettiğine dair noter tasdikli belgeyi vermesi koşulu ile,”
“ç) Katılımcıya tahsis edilmiş veya katılımcı
mülkiyetinde olup faaliyet konusu gereği bağımsız parsellerde üretim
yapılması amaçlanan parselin, arsa spekülasyonu amaçlı ifraz yapılmadığı ve
ticari amaçla kullanılmadığının TDİOSB tarafından tespiti ve gerekçeli
kararda bu hususun münhasıran belirtilmesi; katılımcı tarafından ifraz
sonrası oluşacak parsellerde bu Yönetmelikte belirtilen yapılaşma
şartlarını sağlayacak şekilde bir yıl içinde yapı ruhsatını alarak inşaata
başlanacağının ve yapı ruhsatı tarihinden itibaren iki yıl içinde üretime
geçileceğinin kabul ve taahhüt edildiğine dair noter tasdikli belgeyi
vermesi koşulu ile,”
“d) Taşınmazın kredi alacaklısı kuruluş tarafından
satın alınması durumunda kredi alacaklısı kuruluşun talebi halinde,
e) Mülkiyeti hisseli olan parsellerdeki
hissedarların tamamının muvafakatinin alınması koşuluyla hissedar katılımcıların
faaliyetlerini kendine ait müstakil bir parselde devam ettirebilmeleri
amacıyla,”
“(4) İki veya daha fazla işletme veya sanayi
parselinde mevcut veya yapılacak yatırımların yerleşiminin daha düzenli
hale getirilmesi amacıyla parsel sınırları; sınır değişikliğinden
etkilenecek katılımcıların tamamının talebi ve muvafakati ile gerekçesi
münhasıran Yönetim Kurulu Kararında belirtilerek ifraz ya da tevhit yoluyla
yeniden düzenlenebilir.
(5) Tevhit ve ifraz sonucu oluşacak parsellerde,
imar planındaki yeni parsel büyüklüğüne göre geri çekme mesafeleri
uygulanır. Ancak yapılaşmış parsellerin ifrazı sonucu oluşacak yeni
parsellerde mevcut yapılar nedeniyle imar planında belirtilen geri çekme
mesafelerinin sağlanamaması durumunda; ifraz hattının her iki tarafında
çevre yeşili mesafesi ve 5 metre ring yolu sağlanmalıdır. Fiziki durum veya
proses gereği imkansızlığın olması halinde çevre yeşili mesafesi 2 metreden
az olmamak kaydıyla daha dar bırakılabilir. Bu durum vaziyet planı ile
gösterilir.
(6) Ortak kullanım alanı ile hizmet ve destek alanı
parsellerinde tevhit ve ifraz işlemlerine ihtiyaç duyulması durumunda,
gerekçeli yönetim kurulu kararı ile tevhit ve ifraz işlemleri yapılabilir.
Hizmet ve destek alanı parsellerinde minimum ifraz şartı 3.000 m2’dir.”
MADDE 16-
Aynı Yönetmeliğin 34 üncü
maddesinde yer alan “TDİOSB” ibaresinden sonra gelmek üzere “uygulama”
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 17-
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 36- (1) TDİOSB tarafından imar planına uygun
olarak hazırlanan parselasyon planı ve değişiklik işlemleri; ilgili bilgi
ve belgelerle beraber Bakanlığın görüşüne sunulur. Bakanlıkça uygun görülen
parselasyon planı ve değişikliklerine ait onay yazısının bir sureti ve
ekleri TDİOSB’ye gönderilir.”
MADDE 18-
Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 37- (1) Düzenleme sınırı içinde kalan ve
imar planı değişikliği ile kullanım kararları değiştirilen kadastral
yolların ve parkların ihdası herhangi bir bedel ödenmeksizin TDİOSB adına
yapılır. Parselasyon planı ve değişiklik işlemleri ile imar yolları ve
parklar sicilinden terk edilir. İdari ve sosyal tesis alanları, ibadet
yerleri, fuar alanları, eğitim, sağlık ve benzeri alanlar ile
ağaçlandırılacak alanlar, suni gölet ve sağlık koruma bandının TDİOSB adına
tescili yapılır. TDİOSB sınırları içindeki ortak kullanım yerlerinin
tasarrufu TDİOSB’ye aittir. Rekreasyon alanları da ağaçlandırılacak alanlar
gibi işlem görür.
(2) Bakanlıkça onaylanan parselasyon planı ve
değişiklik işlemlerine ait fiziki dosya TDİOSB tarafından Kadastro
Müdürlüğüne gönderilir. Parselasyon planı ve ekleri Kadastro Müdürlüğünce,
kontrol edildikten sonra tescil edilmek üzere Tapu Müdürlüğüne gönderilir.
Tapu Müdürlüğünde tescil işlemleri tamamlandıktan sonra, tescil bilgisi
TDİOSB tarafından Bakanlığa gönderilir.”
MADDE 19-
Aynı Yönetmeliğin 47 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “bölgenin” ibaresi “tüzel kişiliği,
TDİOSB’nin” şeklinde, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Süre bitiminde yapı mevzuata uygun hale
getirilmediği takdirde inşaatın bu durumu TDİOSB tarafından 3194 sayılı
Kanun uyarınca mücavir alan sınırları içinde belediyeye, dışında ise
Valiliğe bildirilir. Ruhsatsız veya ruhsata aykırılığı tespit edilen
yapılar hakkında, ilgili idarece 3194 sayılı Kanunun 32 nci ve 42 nci
maddeleri çerçevesinde tesis edilen işlemler TDİOSB’ye ve Bakanlığa bildirilir.
Yıkım, Bakanlığın talimatı üzerine Valilik veya Kaymakamlık tarafından
yapılır. Yıkım bedeli, yapı sahibi tarafından yıkımı gerçekleştiren idareye
ödenir.”
MADDE 20-
Aynı Yönetmeliğin 50 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Su sayacının abonelerin kusuru
olmaksızın arızalanması halinde, su sayacının devre dışı kaldığı dönemdeki
su tüketim miktarı, ihtilafsız aynı dönemki tüketim miktarına göre mevsim
şartları göz önüne alınarak TDİOSB tarafından resen belirlenir.”
MADDE 21-
Aynı Yönetmeliğin 66 ncı
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 22-
Aynı Yönetmeliğin 71 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 71- (1) TDİOSB’nin onaylı parselasyon
planında yer alan üretim alanı ve sanayi alanı ile hizmet ve destek
alanındaki toplam parsellerin 1/3’ünün işyeri açma ve çalışma ruhsatı
alması hâlinde, yapı kullanma izni almış olan katılımcılar, temsil ve
ilzama yetkili birer temsilcilerinin kendi aralarından seçecekleri üyeler
vasıtasıyla en geç altı ay içinde müteşebbis heyette temsil edilirler. Bu
suretle seçilen üyelerin sayısı müteşebbis heyet üye sayısının yarısını
geçemez ve bu aşamada yönetim kurulu üyelerinin en az üçü TDİOSB
katılımcıları arasından seçilir.
(2) Yönetim kurulu, birinci fıkrada bahsedilen
sürece ilişkin doluluk oranının tespitini yapar ve en geç bir hafta içinde
Bakanlığa bildirir.
(3) Müteşebbis heyete girecek katılımcılar; yapı
kullanma izni almış katılımcıların veya temsil ve ilzama yetkili temsilcilerinin
de katılımı ile müteşebbis heyetin belirleyeceği gün ve saatte müteşebbis
heyet başkanı veya vekili başkanlığında yapılacak toplantıda, seçimle
belirlenir.
(4) Toplantıya katılacak katılımcıların listesi
bölge müdürlüğünce hazırlanır.
(5) Seçim duyurusu, en az on beş gün öncesinden
iadeli taahhütlü mektup, kargo veya imza karşılığı yapılır. İlk toplantıda
seçim yapılabilmesi için katılımcı listesinde yer alanların salt
çoğunluğunun bulunması gereklidir. Duyuruda, birinci toplantıda çoğunluk
sağlanamadığı takdirde çoğunluk aranmaksızın yapılacak ikinci toplantının
yeri ve saati de bildirilir. Toplantılar arasındaki süre yedi günden az on
beş günden fazla olamaz. Sürelerin hesabında duyuru ve toplantı günü hesaba
katılmaz.
(6) Seçimde, yapı kullanma izni almış katılımcılar
arasından 7 asıl ve 7 yedek üye seçilir. Seçimde, seçilecek sayıdan fazla
aday olması halinde hücre ve sandık kullanılarak gizli oy ve açık tasnif
usulü uygulanır.
(7) Katılımcıların müteşebbis heyete dahil olmaları
aşamasında; müteşebbis heyete girecek yapı kullanma izni almış katılımcı
üyelerin belirlenmesinden sonra müteşebbis heyetteki diğer üyelerin sayısı,
kuruluş protokolünde yer alan kurum ve kuruluşların katılma payları dikkate
alınarak yeniden belirlenir. Bu aşamada müteşebbis heyet üyelerinin görev
sürelerinin tamamlanıp tamamlanmadığı dikkate alınmaz. Müteşebbis heyetteki
kurum ve kuruluşların, müteşebbis heyette yer alacak temsilcilerini
bildirmesinden sonra oluşan yeni müteşebbis heyet tarafından yönetim kurulu
ve denetim kurulu üyeleri dört yıl görev yapmak üzere seçilir.
(8) Seçim sonuçları en geç yedi gün içinde
Bakanlığa gönderilir.”
MADDE 23-
Aynı Yönetmeliğin 75 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 75- (1) TDİOSB’nin onaylı parselasyon planında
yer alan üretim ve sanayi parselleri ile hizmet ve destek alanındaki toplam
parsellerin 1/2’sinin işyeri açma ve çalışma ruhsatı alması hâlinde, genel
kurul oluşum süreci başlar.
(2) Yönetim kurulu, TDİOSB doluluk oranlarını takip
eder, parsellerin 1/2'sinin işyeri açma ve çalışma ruhsatı alması hâlinde,
en geç bir hafta içinde durumu Bakanlığa bildirir ve iş yeri açma ve
çalışma ruhsatlarının birer suretini Bakanlığa gönderir.
(3) Bakanlık, belgelerin tamamlanmasını takip eden
on beş gün içinde ilk genel kurulu toplaması talimatını TDİOSB’ye bildirir.
Yönetim kurulu ilk genel kurulu, Bakanlık talimatının tebliği tarihini
takip eden altı ay içinde toplar.
(4) Müteşebbis heyetin görevini yürüttüğü sürece
almış olduğu kararlar, imzaladıkları mali, idari ve iltizamı sözleşmeler
görev süresi bittikten sonra da geçerliliğini aynen korur. Görev ve
yetkileri sona eren müteşebbis heyet, TDİOSB’ye ait her türlü belge, bilgi
ve kayıtları derhal yönetim kuruluna devreder.
(5) Yapı kullanma izni almış olan katılımcıların
müteşebbis heyet üyeleri ile birlikte yapacakları ilk ve müteakip seçimli
genel kurullarda müteşebbis heyetin göreve devam edip etmeyeceği konusu
gündemin ilk maddesi olarak görüşülür. Bölgede bulunan toplam yapı kullanma
izni almış katılımcılardan toplantıya katılanların salt çoğunluğu,
müteşebbis heyetin devam etmesini istedikleri takdirde müteşebbis heyet
dört yıl süre ile göreve devam eder.
(6) Müteşebbis heyetin göreve devam etmesi
durumunda; gündemdeki diğer maddeler görüşülmeyerek müteşebbis heyete
katılacak üyelerin seçimi ile dilek ve temenniler maddesi görüşülür. Genel
kurulda müteşebbis heyete 9 asıl ve 9 yedek üye seçilir. Genel kurulu takip
eden hafta içinde müteşebbis heyet toplanarak 71 inci maddenin yedinci
fıkrasına göre gerekli üye değişikliği ile yönetim kurulu ve denetim kurulu
üyelerinin seçimini yapar ve sonucu Bakanlığa gönderir. Yeni oluşan
müteşebbis heyet, yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin dört yıllık
görev süreleri başlar.
(7) Genel kurulda müteşebbis heyetin devamına karar
verilmesi halinde dört yılda bir seçimli; müteşebbis heyete son verilmesi
halinde ise yılda bir mali, dört yılda bir seçimli genel kurul yapılır.
(8) Genel kurulun ilk toplantısında, TDİOSB ana
sözleşmesi kabul edilir ve onay için Bakanlığa gönderilir.
(9) Genel kurul toplantıları yapı kullanma izni
almış olan katılımcıların katılımı ile gerçekleştirilir. Genel kurul
toplantısında kararlar, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
(10) Genel kurul toplantısında bulunmayanlar,
seçimden önce yapacakları yazılı başvuru ile yönetim kurulu/denetim kurulu
üyeliğine aday olabilir.”
MADDE 24-
Aynı Yönetmeliğin 76 ncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Olağan genel kurul toplantısı, Kanunun geçici
5 inci maddesinin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla yıl içerisinde
yapılır.”
MADDE 25-
Aynı Yönetmeliğin 77 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 77- (1) Olağan genel kurullarda genel kurul
çağrısı ve çağrıya ilişkin işlemler yönetim kurulu tarafından yapılır.
(2) Gerekli hallerde çağrı, denetim kurulu ya da
Bakanlık tarafından da yapılabilir.
(3) İlk genel kurul için genel kurul şartları
oluştuğu halde çağrının yapılmaması durumlarında çağrı, Bakanlık tarafından
da yapılabilir.
(4) Dört katılımcıdan az olmamak şartıyla, toplam
katılımcı sayısının en az 1/4’ünün başvurusu halinde, on beş gün içinde
yönetim kurulu tarafından olağanüstü genel kurul yapılmasına ilişkin karar
alınarak genel kurul toplantıya çağrılır. Bu başvuru, müştereken ve noter
tebligatı ile yapılır.
(5) Olağanüstü genel kurul yapılmasına ilişkin
başvurunun zamanında yerine getirilmemesi halinde, başvuru sahipleri
Bakanlığa başvurarak genel kurulu bizzat toplantıya çağırma izni alabilir.
Bakanlık, başvuruyu dikkate alarak gündemi, genel kurul toplantısına
çağrılacak katılımcıların listesini ve toplantı için yapılacak giderleri
karşılayacak tarafı tespit eder.”
MADDE 26-
Aynı Yönetmeliğin 78 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “çağrı,” ibaresinden sonra gelmek
üzere “kayıtlı elektronik posta sistemi, kargo,” ibaresi eklenmiş, ikinci
fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasında
yer alan “birinci toplantıda çoğunluk sağlanamadığı” ibaresi “yapı kullanma
izni almış katılımcıların 1/4’ünün birinci toplantıya katılım sağlamadığı”
şeklinde değiştirilmiştir.
“Olağanüstü toplantı çağrısında,
yalnızca gündemle ilgili bilgi ve belgeler gönderilir.”
MADDE 27-
Aynı Yönetmeliğin 82 nci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasında
yer alan “TDİOSB’nin toplam katılımcı sayısının en az 1/5’inin Başkanlık
Divanının” ibaresi “dört katılımcıdan az olmamak üzere TDİOSB’nin yapı
kullanma izin belgesi alan katılımcı sayısının en az 1/4’ünün divan başkanlığının”
şeklinde değiştirilmiştir.
“(2) Dört katılımcıdan az olmamak üzere TDİOSB’deki
yapı kullanma izni almış toplam katılımcı sayısının en az 1/4’ü tarafından
genel kurul toplantı tarihinden en az on gün önce müştereken ve noter
tebligatı ile bildirilecek seçimlerin yenilenmesi ile diğer hususlar olağan
genel kurulun gündemine alınır.”
MADDE 28-
Aynı Yönetmeliğin 84 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 84- (1) Genel kurulun toplanabilmesi ve
gündemdeki konuları görüşebilmesi için yapı kullanma izni almış
katılımcıların en az 1/4’ünün toplantıda hazır bulunması şarttır.
(2) Genel kurulda kararlar, toplantıya katılan yapı
kullanma izni almış katılımcıların salt çoğunluğu ile alınır.”
MADDE 29-
Aynı Yönetmeliğin 93 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 30-
Aynı Yönetmeliğin 98 inci
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Oyların eşitliği halinde başkanın
oyuna itibar edilir.”
“(9) Yönetim kurulunca karar alınması halinde
olağan ve olağanüstü müteşebbis heyet/genel kurul toplantı gündemlerine,
yönetim ve denetim kurulu ile OSBÜK temsilcilerinin yenilenmesine dair
madde konulabilir. Müteşebbis heyet/genel kurul toplantısına katılanların
salt çoğunluğunun kabul etmesi halinde yönetim ve denetim kurulu ile OSBÜK
temsilcilerinin seçimi yapılabilir. Seçilen üyeler, kalan süreyi tamamlar.”
MADDE 31-
Aynı Yönetmeliğin 99 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan “hariç” ibaresi “ile”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 32-
Aynı Yönetmeliğin 107 nci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Bölge müdürü ve bölge müdürlüğü personeli,
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre istihdam
edilir.
(3) Personel, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu hükümlerine tabidir.”
MADDE 33-
Aynı Yönetmeliğin 109 uncu
maddesinin beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(5) Yönetim kurulu tarafından belirlenen temsil ve
ilzama yetkili üyelerin işlem yapma yetkisi, Yetki Belgelerinin Bakanlık
tarafından onaylanmasıyla yürürlüğe girer.
(6) Yetki Belgelerinin süresi dört yıldır. Bu süre
içinde temsil ve ilzama yetkili üyelerde değişiklik olması halinde en geç
15 gün içinde Bakanlığa bildirilerek yenilenir. Değişiklik sebebiyle
yenilenen yetki belgesi, onaylandığı tarihten itibaren ve kalan görev
süresi için geçerlidir.”
MADDE 34-
Aynı Yönetmeliğin 110 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Yüksek Planlama Kurulunca” ibaresi,
“Cumhurbaşkanlığı” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“(5) TDİOSB organlarında görev alan 631 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesi kapsamına giren kamu
görevlilerinden, görev aldıkları kurum ve kuruluşlarını temsilen; başkaca
yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu, danışma kurulu üyelikleri,
komisyon, heyet ve komite ile ve benzeri organlarında görev alıp almadıklarına
ve bu görevler nedeniyle kendisine herhangi bir ödeme yapılmadığına dair yazılı
beyan alınması şartıyla huzur hakkı ödemesi yapılabilir.”
MADDE 35-
Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce
alınmış olan noter onaylı imza sirküleri, temsil ve ilzama yetkili üyelerin
görev sürelerinin sonuna kadar, 19 uncu ve 109 uncu maddelerde belirtilen
yetki belgesi yerine geçer.”
MADDE 36-
Aynı Yönetmeliğin 114 üncü
maddesinde yer alan “Gıda, Tarım ve Hayvancılık” ibaresi “Tarım ve Orman”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 37-
Aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan
EK-2 ekteki şekilde değiştirilmiş, EK-3 yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 38-
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 39-
Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür.
“EK-2
YER SEÇİM KOMİSYONUNA ÜYE GÖNDERECEK
KURUMLAR / KURULUŞLAR
1) ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
BAKANLIĞI
2) ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI
3) KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI
4) MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI
5) SAĞLIK BAKANLIĞI
6) SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI
7) ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
8) DOĞA KORUMA VE MİLLİ PARKLAR GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ
9) SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
10) DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
11) ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
12) İL ÖZEL İDARESİ veya YATIRIM İZLEME VE
KOORDİNASYON BAŞKANLIĞI
İLGİLİ BELEDİYE BAŞKANLIĞI (İncelenen alanın
belediye sınırları içerisinde olması halinde)”
|