Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma
Kurumundan:
TÜRKİYE ENERJİ, NÜKLEER VE MADEN ARAŞTIRMA KURUMU
AR-GE
PROJELERİ KAPSAMINDA GERÇEKLEŞTİRİLECEK MAL VE
HİZMET ALIMLARI İLE YAPIM İŞLERİNDE UYGULANACAK
USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Enerji, Nükleer
ve Maden Araştırma Kurumu Ar-Ge projeleri
kapsamında 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (bb) bendine
göre gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile bu projelerle doğrudan
bağlantılı olan ve projenin yürütülmesi için zorunluluk arz eden yapım
işlerinde uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik,
Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu tarafından yürütülen
ve/veya desteklenen Ar-Ge projeleri kapsamında
Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu ile 4734 sayılı Kanuna
tabi olan proje yöneticisi/yürütücüsü diğer kamu kurum/kuruluşları
tarafından gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile bu projelerle
doğrudan bağlantılı olan ve projenin yürütülmesi için zorunluluk arz eden
yapım işlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (bb) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Ön yeterlik için başvuran gerçek veya
tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
b) Ar-Ge: TENMAK’ın görev alanına giren konularda
gerçekleştirilen her türlü araştırma, geliştirme, iyileştirme, yenilik,
tasarım, teknoloji edinme, test ve yerlileştirme ile bilinçlendirme,
girişimcilik, kapasite geliştirme, üretime ve ticari değere dönüştürme
içerikli faaliyetleri,
c) Ar-Ge projesi: TENMAK
tarafından yürütülen ve/veya desteklenen konusu, amacı, kapsamı, süresi,
bütçesi ve özel şartları belirlenmiş Ar-Ge amaçlı
faaliyetler bütününü,
ç) Başkan: Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden
Araştırma Kurumu Başkanını,
d) Hizmet: Ar-Ge
projeleri kapsamında yer alan her türlü hizmetleri,
e) Hizmet sunucusu: Hizmet alımı ihalesine teklif
veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
f) İdare: TENMAK tarafından yürütülen Ar-Ge projelerinde TENMAK’ı,
TENMAK tarafından desteklenen Ar-Ge projelerinde
ise 4734 sayılı Kanuna tabi olan proje yöneticisi/yürütücüsü diğer kamu
kurum/kuruluşunu,
g) İhale: Bu Yönetmelikte yazılı usul ve şartlarla
mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin istekliler arasından seçilecek
birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını
müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,
ğ) İhale dokümanı: İhale konusu mal veya hizmet
alımları ile yapım işlerinde, idari şartnameler ile teknik şartnameler ve
sözleşme tasarısı ile gerekli diğer belge ve bilgileri,
h) İhale yetkilisi: İdarenin, ihale ve harcama
yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun
olarak yetki devri yapılmış görevlilerini,
ı) İstekli: Mal veya hizmet alımları ile yapım
işlerinin ihalesine teklif veren tedarikçi, hizmet sunucusu veya yapım
müteahhidini,
i) Mal: Ar-Ge projeleri
kapsamında alımı öngörülen her türlü taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,
j) Ortak girişim: İhaleye katılmak üzere birden
fazla gerçek veya tüzel kişinin aralarında yaptıkları anlaşma ile
oluşturulan iş ortaklığı veya konsorsiyumu,
k) Ön yeterlik dokümanı: Adayların ön yeterlik
değerlendirmesi amacıyla idare tarafından hazırlanan ön yeterlik şartnamesi
ile gerekli diğer belge ve bilgileri,
l) Sözleşme: Mal veya hizmet alımları ile yapım
işlerinde idare ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
m) Tedarikçi: Mal alımı ihalesine teklif veren
gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
n) Teklif: Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde
isteklinin idareye sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge
ve/veya bilgileri,
o) TENMAK: Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden
Araştırma Kurumunu,
ö) Yapım müteahhidi: Yapım işi ihalesine teklif
veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
p) Yerli istekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel
kişilikleri,
r) Yüklenici: Üzerine ihale bırakılan ve sözleşme
imzalanan istekliyi,
s) Yürütme Kurulu: Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden
Araştırma Kurumu Yürütme Kurulunu,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte tanımı bulunmayan hususlar
hakkında, 4734 sayılı Kanun ile 27/4/2022 tarihli
ve 31822 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden
Araştırma Kurumu Proje Destek Programlarına İlişkin Yönetmelik ve TENMAK’ın ilgili diğer mevzuatında yer alan tanımlar
esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Temel
ilkeler
MADDE 5- (1) İdare, bu Yönetmeliğe göre yapılacak
ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenilirliği, gizliliği,
kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında
karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı
olmadığı sürece mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale
edilemez.
(3) Bütünlük arz eden mal veya hizmet alımları ile
yapım işleri kısımlara bölünemez.
(4) Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye
çıkılamaz.
İhale
komisyonu
MADDE 6- (1) İhale yetkilisi; biri başkan, ikisi ihale
konusu işin uzmanı ve biri muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel
olmak üzere en az beş ve tek sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek
üyeler de dâhil olmak üzere görevlendirir. İdarede yeterli sayı ve
nitelikte uzman bulunmaması halinde, diğer kamu kurum veya kuruluşlarından
komisyona üye alınabilir. Komisyon başkanlığı ile ihale yetkililiği görevi
aynı kişide birleşemez.
(2) TENMAK tarafından desteklenen Ar-Ge projeleri kapsamında yapılacak ihaleler için
oluşturulacak ihale komisyonlarında, proje yöneticisi/yürütücüsü ile
birlikte araştırmacı niteliklerini haiz en az bir proje personeli ihale
konusu işin uzmanı olarak görevlendirilir. Ancak proje
yöneticisi/yürütücüsü, aynı zamanda projenin harcama yetkilisi ise ihale
komisyonlarında görev alamaz.
(3) İhale komisyonu eksiksiz toplanır. Kararlarını
çoğunlukla alır, kararlarda çekimser kalınamaz. Geçerli bir mazeret
nedeniyle toplantıya katılamayacak üyenin yerine; ilgili yedek üye, ilgili
yedek üyenin geçerli bir mazereti olması durumunda ise komisyon başkanınca
uygun görülen diğer yedek üyelerden biri katılır. Komisyon başkanı ve
üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri,
gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale
komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkanı ve
üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.
(4) Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak
amacıyla ihale işlem dosyasının bir örneği ilan veya daveti izleyen üç gün
içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
İhale
işlem dosyası
MADDE 7- (1) İhalesi yapılacak her iş için idarenin ilgili
birimi tarafından bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada onay belgesi ve
eki yaklaşık maliyet hesap cetveli, ihale dokümanı, ilan metinleri, adaylar
veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer
belgeler ile ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale sürecine
ilişkin tüm belgeler bulunur.
(2) İhale onay belgesinde; işin niteliği, cinsi,
miktarı, yaklaşık maliyeti, ödenek durumu, uygulanacak ihale usulü
belirtilir.
(3) İhaleye ilişkin olarak ihale komisyonunun görev
ve yetkisi dışında kalan iş ve işlemler ihalenin yapıldığı birim tarafından
yerine getirilir.
Yaklaşık
maliyet
MADDE 8- (1) Mal veya hizmet alımları ile yapım işleri
ihalesi yapılmadan önce idarece, her türlü fiyat araştırması yapılarak
Katma Değer Vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve
dayanakları ile birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir. Yaklaşık maliyete
ihale ve ön yeterlik ilanlarında yer verilmez, isteklilere veya ihale
süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
Parasal
limitler
MADDE 9- (1) 19 uncu ve 20 nci
maddeler kapsamında uygulanacak parasal limitler, her yıl Ocak ayında anılan
maddelerde belirlenen şekilde Başkanın teklifi üzerine Yürütme Kurulu
tarafından belirlenir. Parasal limitler, gerek duyulması halinde yıl
içerisinde yeniden belirlenebilir. Mal veya hizmet alımı ile yapım işinin
niteliklerine ve piyasa koşullarına göre ihtiyaç duyulması halinde 19 uncu
ve 20 nci maddelerde belirtilen parasal limitler,
Başkanın teklifi üzerine Yürütme Kurulu tarafından on katına kadar
artırılarak uygulanabilir.
(2) Nükleer araştırma ve güç
reaktörleri ile radyoaktif atık depolama ve bertaraf tesislerinin
tasarlanması, kurulumu ve işletmeden çıkarılması ile ileri teknoloji
gerektiren diğer Ar-Ge projeleri için gerekli
olan mal ve hizmet alımları ile yapım işleri için parasal limitler, birinci
fıkradaki sınırlamalara tabi olmaksızın Başkanın teklifi üzerine Yürütme
Kurulu tarafından belirlenir.
İhaleye
katılımda yeterlik kuralları
MADDE 10- (1) İhaleye katılacak isteklilerden ekonomik ve
mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesi amacıyla,
ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla 4734 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinde belirtilen belgeler istenebilir.
İhale ve
ön yeterlik ilanları
MADDE 11- (1) İhale ilanları; açık ihale usulü ile yapılacak
ihalelerde ihale tarihinden en az on gün önce, rekabetçi müzakere usulü ile
yapılacak ihalelerde ise ihale tarihinden en az yedi gün önce,
(2) Belli istekliler arasında ihale usulü ile
yapılacak ihalelerde ön yeterlik ilanları, son başvuru tarihinden en az
yedi gün önce,
Kamu İhale Bülteni ile idarenin resmi internet
sitesinde yayımlanır.
İhale
saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
MADDE 12- (1) İdarenin gerekli gördüğü veya ihale
dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve
düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği
hallerde ihale, saatinden önce iptal edilebilir.
(2) İhalenin iptal edilmesi halinde, iptal nedeni
belirtilmek suretiyle, ihalenin iptal edildiği, ilan yapılan ihalelerde
ilan edilerek, davet yapılan ihalelerde ise tebliğ edilerek duyurulur. Bu
durumda, verilmiş olan tüm teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler
açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle
isteklilerce idareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal
nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Ortak
girişimler
MADDE 13- (1) Ortak girişimlerin oluşturulması, hak ve
sorumlulukları ile ihaleye teklif verebilmeleri ve ilgili diğer hususlarda
4734 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi uygulanır.
Alt
yükleniciler
MADDE 14- (1) İhale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç
duyulması halinde, ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla alt yüklenici
çalıştırılmasına izin verilebilir. Alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle
ilgili sorumluluğu, yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usulleri ve Doğrudan Temin
Uygulanacak
ihale usulleri
MADDE 15- (1) İdarece mal veya hizmet alımları ile yapım
işleri ihalelerinde aşağıdaki usullerden biri uygulanır:
a) Açık ihale usulü.
b) Belli istekliler arasında ihale usulü.
c) Rekabetçi müzakere usulü.
ç) Pazarlık usulü.
Açık
ihale usulü
MADDE 16- (1) Açık ihale usulü, bütün isteklilerin teklif
verebildiği usuldür.
(2) İhale dokümanında belirtilmesi kaydıyla,
tekliflerin değerlendirilmesini müteakip ihale komisyonu tarafından geçerli
teklif sahibi isteklilerden ilk fiyat tekliflerini aşmamak kaydıyla ikinci
yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale sonuçlandırılır.
Belli
istekliler arasında ihale usulü
MADDE 17- (1) Belli istekliler arasında ihale usulü,
yapılacak ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda idarece davet edilen
isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Bu ihale usulü ile uzmanlık
ve/veya ileri teknoloji gerektiren nitelikteki işler yaptırılabilir. Ön
yeterliğe katılabilme şartı olarak istenilen tüm belgeler 28 inci maddenin
birinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen hususlara uygun olarak idareye
sunulur.
(2) Ön yeterlik dokümanında belirtilen
değerlendirme kriterlerine göre adayların ön
yeterlik değerlendirmesi yapılır. Belirtilen asgari yeterlik koşullarını
sağlayamayanlar yeterli kabul edilmez. Ön yeterlik dokümanında belirtilmek
kaydıyla, yeterlikleri tespit edilenler arasından dokümanda belirtilen kriterlere göre sıralanarak listeye alınan belli sayıda
aday veya yeterli bulunan adayların tamamı teklif vermeye davet edilebilir.
Teklif vermeye davet edilmeyenlere davet edilmeme gerekçeleri yazılı olarak
bildirilir.
(3) Davet edilecek adaylara idarece en az beş gün
süre verilerek ihale dokümanı ile birlikte ihaleye davet mektubu
gönderilerek fiyat tekliflerini vermeleri istenir. İhale dokümanında
belirtilmesi kaydıyla; tekliflerin değerlendirilmesini müteakip ihale
komisyonu tarafından geçerli teklif sahibi isteklilerden ilk fiyat
tekliflerini aşmamak kaydıyla ikinci yazılı fiyat teklifleri alınır ve
ardından ikinci fiyat tekliflerini geçmemek üzere her bir istekli ile fiyat
üzerinde görüşme yapılarak ihale sonuçlandırılır.
(4) İhaleye davet edilebilecek aday sayısının üçten
az olması veya teklif veren istekli sayısının ikiden az olması halinde
ihale iptal edilir. Teklif veren istekli sayısının ikiden az olması
nedeniyle ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı gözden
geçirilerek varsa hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle, ön yeterliği
tespit edilen bütün istekliler tekrar davet edilerek ihale
sonuçlandırılabilir.
Rekabetçi
müzakere usulü
MADDE 18- (1) Aşağıda belirtilen hallerde rekabetçi müzakere
usulü ile ihale yapılabilir:
a) Açık ihale usulü ile yapılan ihale sonucunda
teklif çıkmaması, belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan
ihalelerde ön yeterliğe yeterli sayıda adayın başvurmaması veya ihale
sonucunda yeterli sayıda teklif çıkmaması nedeniyle ihalenin
sonuçlandırılamaması,
b) İhale konusu mal veya hizmet alımı ile yapım
işinin araştırma ve geliştirme sürecine ihtiyaç gösteren ve seri üretime
konu olmayan nitelikte olması,
c) İhale konusu mal veya hizmet alımı ile yapım
işinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve mali
özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi.
(2) İhale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler,
öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri
gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunar. İdarenin
ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde
ihale komisyonu her bir istekli ile görüşür. Teknik görüşmeler sonucunda
şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabilecek isteklilerden,
gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak
ilk fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermeleri istenir.
Tekliflerin değerlendirilmesini müteakip ihale komisyonu tarafından geçerli
teklif sahibi isteklilerden ilk fiyat tekliflerini aşmamak kaydıyla ikinci
yazılı fiyat teklifleri alınır. Ardından ikinci fiyat tekliflerini geçmemek
üzere her bir istekli ile fiyat üzerinde görüşme yapılarak ihale
sonuçlandırılır.
Pazarlık
usulü
MADDE 19- (1) Pazarlık usulü, ilan yapılmaksızın idare
tarafından davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Bu usul
aşağıda belirtilen hallerde kullanılabilir:
a) Doğal afetler, salgın
hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya
yapım tekniği açısından özellik arz eden veya yapı veya can ve mal
güvenliğinin sağlanması açısından ivedilikle yapılması gerekliliği idarece
belirlenen hallerde veyahut idare tarafından önceden öngörülemeyen
olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu
olması,
b) Savunma ve güvenlikle ilgili özel durumların
ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması,
c) TENMAK tarafından gizlilik kararı verilen Ar-Ge projeleri kapsamındaki mal ve hizmet alımları ile
yapım işleri,
ç) TENMAK tarafından gizlilik içinde yürütülmesi
gerektiğine karar verilen mal ve hizmet alımları ile yapım işleri,
d) Yaklaşık maliyeti, 4734 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirlenen parasal limitin on
katını aşmamak üzere Yürütme Kurulu tarafından belirlenecek parasal limite
kadar olan mal ve hizmet alımları ile yapım işleri.
(2) İdare tarafından belirlenen en az üç istekli
davet edilerek, yeterlik belgelerini ve ilk fiyat tekliflerini birlikte
vermeleri istenir. Ancak, birinci fıkranın (c) ve (ç) bentlerine göre
yapılan ihaleler ile zorunlu haller veya işin niteliğinin gerekli kıldığı
durumlarda davet edilecek istekli sayısı üçten az olarak belirlenebilir.
Tekliflerin değerlendirilmesini müteakip ihale komisyonu tarafından geçerli
teklif sahibi isteklilerden ilk fiyat tekliflerini aşmamak kaydıyla ikinci
yazılı fiyat teklifleri alınır. Ardından ikinci fiyat tekliflerini geçmemek
üzere her bir istekli ile fiyat üzerinde görüşme yapılarak ihale
sonuçlandırılır.
Doğrudan
temin
MADDE 20- (1) Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçlar için
ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temin usulüne
başvurulabilir:
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi,
b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olması,
c) Mevcut mal, ekipman,
teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için
ihtiyaç duyulan mal ve hizmetlerin süresi üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle
ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden alınması,
ç) İhtiyaca uygun taşınmaz mal alımı veya
kiralanması,
d) İhtiyacın kamu kurum ve kuruluşları ile vakıf
yükseköğretim kurumlarından temin edilmesi,
e) Yaklaşık maliyeti, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde
büyükşehir belediyesi sınırları dâhilinde bulunan idareler için belirlenen
parasal limitin on katını aşmamak üzere Yürütme Kurulu tarafından
belirlenecek parasal limite kadar olan mal ve hizmet alımları ile yapım
işleri,
f) Özelliğinden ve belli süre içinde kullanılma
zorunluluğundan dolayı stoklanması ekonomik olmayan sarf malzeme alımları,
g) Yurt içinden temin edilemeyen veya nitelik ve
standartları itibarıyla yurt dışından temin edilmesi zorunlu olan mal ve
hizmet alımları ile bu amaçla alınacak gümrük müşavirliği hizmetleri.
(2) Bu maddeye göre yapılacak
alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede belirtilen yeterlik kurallarını
arama zorunluluğu bulunmaksızın; birinci fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d)
bentlerine göre yapılacak alımlarda istekli ile teknik şartlar ve fiyat
üzerinde görüşme yapılarak, (e), (f) ve (g) bentlerine göre yapılacak
alımlar ile yapım işlerinde ise piyasa fiyat araştırması yapılarak
ihtiyaçlar temin edilir.
(3) TENMAK tarafından desteklenen Ar-Ge projeleri kapsamında bu maddeye göre yapılacak
alımlar için oluşturulacak satın alma komisyonlarında, proje
yöneticisi/yürütücüsü ile birlikte araştırmacı niteliklerini haiz en az bir
proje personeli işin uzmanı olarak görevlendirilir. Ancak proje
yöneticisi/yürütücüsü, aynı zamanda projenin harcama yetkilisi ise satın
alma komisyonlarında görev alamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale Usullerinin Uygulanması
İhale
ilanlarında bulunması zorunlu hususlar
MADDE 21- (1) İhale dokümanında belirtilmeyen hususlara
ilanlarda yer verilemez. İhale ilanlarında aşağıdaki hususların
belirtilmesi zorunludur:
a) İdarenin adı, adresi, telefon numarası ve
elektronik posta adresi,
b) İhalenin adı, niteliği, türü, miktarı,
c) Mal alımı ihalelerinde teslim yeri, hizmet alımı
ve yapım işleri ihalelerinde ise işin yapılacağı yer,
ç) İhale konusu işe başlama ve işi bitirme tarihi,
d) Uygulanacak ihale usulü, ihaleye katılabilme
şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu,
e) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler,
f) İhalenin sadece yerli isteklilere açık olup
olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı,
g) İhale dokümanının nerede görülebileceği, nasıl
temin edilebileceği,
ğ) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte
yapılacağı,
h) Tekliflerin ihale saatine kadar nereye
verileceği,
ı) Teklif ve sözleşme türü,
i) Teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak
üzere, istekli tarafından belirlenecek tutarda geçici teminat verileceği,
j) Tekliflerin geçerlilik süresi,
k) İhaleye konsorsiyumların
teklif verip veremeyeceği.
Ön
yeterlik ilanlarında bulunması zorunlu hususlar
MADDE 22- (1) Ön yeterlik dokümanında belirtilmeyen
hususlara ilanlarda yer verilemez. Ön yeterlik ilanlarında aşağıdaki
hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İdarenin adı, adresi, telefon numarası ve
elektronik posta adresi,
b) İhalenin adı, niteliği, türü, miktarı,
c) Mal alımı ihalelerinde teslim yeri, hizmet alımı
ve yapım işleri ihalelerinde ise işin yapılacağı yer,
ç) İhale konusu işe başlama ve işi bitirme tarihi,
d) Ön yeterliğe katılabilme şartları ve istenilen
belgelerin neler olduğu,
e) Ön yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler,
f) İhalenin sadece yerli isteklilere açık olup
olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı,
g) Ön yeterlik dokümanının nerede görülebileceği,
nasıl temin edilebileceği,
ğ) Ön yeterlik başvurusunun sunulacağı yer ile son
başvuru tarih ve saati,
h) İhaleye konsorsiyumların
teklif verip veremeyeceği.
İhale ve
ön yeterlik ilanının uygun olmaması
MADDE 23- (1) Bu Yönetmeliğin ilgili hükümlerine uygun
olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda, ilan ilgili hükümlere uygun bir
şekilde yenilenmedikçe veya hatalı hususlar için düzeltme ilanı
yapılmadıkça ihale ve ön yeterlik yapılamaz. Düzeltme ilanının ihale veya
son başvuru tarihine en az bir iş günü kala yapılması zorunludur. Düzeltme
ilanı ile yapılan değişiklikler nedeniyle teklif veya başvuruların
hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale veya ön
yeterlik değerlendirme tarihi bir defaya mahsus olmak üzere aynı ilan ile
en fazla yirmi gün ertelenebilir. Düzeltme ilanı yapılması halinde,
teklifini veya başvurusunu bu ilandan önce vermiş olan isteklilere veya
adaylara tekliflerini/başvurularını geri çekerek yeniden teklif verme veya
başvuru yapma imkânı sağlanır.
İhale ve
ön yeterlik dokümanının içeriği ile idari şartnamede yer alması zorunlu
hususlar
MADDE 24- (1) İhale dokümanında, idari şartnameler ile
teknik şartnameler ve sözleşme tasarısı ile gerekli diğer belge ve bilgiler
bulunur. Ön yeterlik dokümanında ise adaylarda aranılan şartlara, ön
yeterlik kriterlerine ve gerekli diğer belge ve
bilgilere yer verilir.
(2) İdari şartnamede, ihale konusuna göre aşağıdaki
hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde
iş tanımı,
b) İdarenin adı, adresi, telefon numarası ve
elektronik posta adresi,
c) İhale usulü, ihale tarih ve saati ile
tekliflerin nereye verileceği,
ç) İsteklilere talimatlar,
d) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve
yeterlik kriterleri,
e) İhale dokümanında açıklama isteme ve yapılma
yöntemleri,
f) Tekliflerin geçerlilik süresi,
g) İhaleye konsorsiyumların
teklif verip veremeyeceği, ihale konusu işin tamamına veya bir kısmına teklif
verilmesinin mümkün olup olmadığı, mal alımı ihalelerinde alternatif teklif
verilip verilemeyeceği, verilebilecekse alternatif tekliflerin nasıl
değerlendirileceği,
ğ) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç
giderlerinden hangilerinin teklif fiyatına dâhil olacağı,
h) Bu Yönetmelikte belirtilen tekliflerin alınması,
açılması ve değerlendirilmesinde uygulanması gereken hususlar,
ı) Bu Yönetmelikte belirtilen ihale kararının
alınmasından sözleşmenin imzalanmasına kadar uygulanması gereken hususlar,
i) İhalenin sadece yerli isteklilere açık olup
olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı,
j) Teklif ve sözleşme türü,
k) Geçici ve kesin teminat oranları ile teminatlara
ait şartlar,
l) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesinde
idarenin serbest olduğu,
m) Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal
edilmesinde idarenin serbest olduğu,
n) İhale konusu işe başlama ve işi bitirme tarihi
ile işin yapılma yeri, teslim şartları ve gecikmesi halinde uygulanacak
cezalar,
o) Ödeme yeri ve şartlarıyla avans verilip
verilmeyeceği, verilecekse şartları ve miktarı ile sözleşme konusu işler
için eğer ödenecekse fiyat farkının ne şekilde ödeneceği,
ö) Süre uzatımı verilebilecek haller ve şartları
ile sözleşme kapsamında yaptırılabilecek iş artışı ile iş eksilişi
durumunda karşılıklı yükümlülükler,
p) Vergi, resim ve harçlar ile sözleşme ve ilgili
diğer giderlerin kimin tarafından ödeneceği,
r) Yapım işlerinde iş ve işyerinin sigortalanması
ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar,
s) Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin
şartlar,
ş) Anlaşmazlıkların çözümü.
Teknik
şartnamelerin hazırlanması
MADDE 25-
(1) Yaptırılacak işin projesini de
kapsayan teknik şartnameler; TENMAK tarafından yürütülen Ar-Ge projelerinde TENMAK’ın
proje yöneticisi/yürütücüsü birimleri tarafından, TENMAK tarafından
desteklenen Ar-Ge projelerinde ise proje
yöneticisi/yürütücüsü ile araştırmacı niteliklerini haiz en az bir proje
personeli tarafından hazırlanır. Ancak işin özelliğinin gerektirdiği hallerde
ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu
Yönetmelik hükümlerine göre hazırlattırılabilir.
(2) Teknik şartnamelerde, ihale konusu mal veya
hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik özelliklerine, kriterlerine ve tanımlamalarına yer verilir, varsa
ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik
düzenlemeler yapılır.
(3) Teknik şartnamelerde belli bir marka, model,
patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya
modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal
ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik
özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi”
ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.
İhale ve
ön yeterlik dokümanının verilmesi
MADDE 26- (1) Ön yeterlik veya ihaleye katılmak isteyen
isteklilerin, ilanda veya davet yazısında belirtilmesi halinde ön yeterlik
veya ihale dokümanını satın almaları zorunludur. Doküman bedeli, basım
maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek şekilde idarece tespit
edilir.
İhale ve
ön yeterlik dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE 27- (1) İlan yapıldıktan sonra ihale ve ön yeterlik
dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu
olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit
edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve iş yeniden aynı şekilde ilan
olunur.
(2) İlan veya davet yapıldıktan sonra tekliflerin
hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya
teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya
eksikliklerin istekliler tarafından yazılı olarak bildirilmesi halinde
ihale veya ön yeterlik dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu
değişikliklere ilişkin ihale veya ön yeterlik dokümanının bağlayıcı bir
parçası olan zeyilname, son teklif verme veya başvuru yapma gününden en az
bir iş günü öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale
veya ön yeterlik dokümanı alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile
yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde, ihale veya ön yeterlik değerlendirme tarihi bir
defaya mahsus olmak üzere zeyilname ile en fazla yirmi gün ertelenebilir.
Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini veya başvurusunu bu düzenlemeden
önce vermiş olan isteklilere veya adaylara tekliflerini/başvurularını geri
çekerek, yeniden teklif verme veya başvuru yapma imkânı sağlanır.
(3) İstekliler veya adaylar
tekliflerini/başvurularını hazırlarken ihale veya ön yeterlik dokümanında
açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak ihale veya ön
yeterlik değerlendirme tarihinden üç iş günü öncesine kadar yazılı olarak
açıklama talep edebilir. Bu talebin idarece uygun görülmesi halinde
yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale veya ön yeterlik dokümanı alan
bütün isteklilere veya adaylara ihale veya ön yeterlik değerlendirme
tarihinden önce bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama
talebinde bulunan istekli/aday belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 28- (1) Teklif mektubu ve geçici teminat da dâhil
olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir
zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı,
tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan
idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından
imzalanır ve kaşelenir.
(2) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak
sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul
edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine
uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme
bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya
ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması
zorunludur. Mal alımı ihalelerinde, ihale dokümanında alternatif teklif
verilebileceğine dair hüküm bulunması halinde, alternatif teklifler de aynı
şekilde hazırlanarak sunulur.
(3) Teklifler ihale saatine kadar sıra numaralı
alındılar karşılığında idareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler
kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü
olarak posta ile de gönderilebilir. Bu şekilde gönderilecek tekliflerin
ihale saatine kadar idareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle
işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit
edilir.
(4) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali
hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
Tekliflerin
alınması ve açılması
MADDE 29- (1) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale
saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında
belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek,
hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu
teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 28 inci maddenin birinci
fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek
değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde
alınış sırasına göre açılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı
ve teklif mektubu ile geçici teminatların usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı
usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile
teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin
hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir
teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler
düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca değerlendirilmek
üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 30- (1) İhale komisyonunun talebi üzerine idare
tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde
yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak
tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde
teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan
şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla
istenilmez ve yapılmaz.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle
belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne
uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını
değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği
bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik
bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri
tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları
gelir kaydedilir.
(3) İlk değerlendirme ve işlemler sonucunda
belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan
isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu
aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen
yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale
dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif
cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı
belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde
aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
Aşırı
düşük teklifler
MADDE 31- (1) İhale komisyonu verilen teklifleri
değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği
yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu
teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden
teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları
yazılı olarak ister. İhale komisyonu;
a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım
yönteminin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal
ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı
avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin
özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate
alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda,
açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan
isteklilerin teklifleri reddedilir.
(2) Aşırı düşük tekliflerin tespit ve
değerlendirilmesine ilişkin kriterler, birinci
fıkraya uygun olarak ihale dokümanında belirtilir. Söz konusu kriterlerin belirlenmesinde, Kamu İhale Kurumu
tarafından belirlenen yönteme göre tespit edilen sınır değerler ve
sorgulama kriterleri esas alınabilir.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE 32- (1) Tekliflerin geçerlilik süresi ihale
dokümanında belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif
ve sözleşme koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en
fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar
uzatılabilir.
Geçici
teminat
MADDE 33- (1) İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az
olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.
(2) İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla,
danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde geçici teminat alınmayabilir.
Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 34- (1) İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş
olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin
iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare
bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 35- (1) 30 uncu ve 31 inci maddelere göre yapılan
değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren
isteklinin üzerinde bırakılır. İhale komisyonu, varsa ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi istekliyi belirleyebilir.
(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece
fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti,
maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki
unsurlar dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin
fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde,
ihale dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları
belirlenir.
(3) 50 nci maddeye göre
ihale dokümanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı
belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik
açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(4) En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından
aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat
dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı
teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(5) İhale komisyonu gerekçeli kararını alarak ihale
yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret
unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine
hangi gerekçelerle bırakıldığı, ihale yapılmamış ise gerekçeleri
belirtilir. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü
içinde kararı onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal
eder. İhale, kararın onaylanması halinde kesinleşir, iptal edilmesi halinde
ise hükümsüz olur.
(6) İhale komisyonu kararları ihale yetkilisince
onaylanmadan önce idare, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik
açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı
olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi karara eklemek
zorundadır. Her iki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal
edilir.
Kesinleşen
ihale kararının bildirilmesi
MADDE 36- (1) Kesinleşen ihale kararı, kesinleştiği günü izleyen
en geç üç iş günü içinde, ihale üzerinde bırakılan dâhil olmak üzere bütün
isteklilere bildirilir. Bu kararın bildiriminden itibaren beş gün
geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.
(2) İhalenin iptal edilmesi durumunda bütün
isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.
Sözleşmeye
davet
MADDE 37- (1) 36 ncı maddede
belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde
ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç iş günü
içinde ihale üzerinde kalan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün
içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu
bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye on gün ilave edilir.
Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere
katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
(2) 38 inci maddenin ikinci fıkrası gereğince
sözleşmeden önce kesin teminat alınmayan danışmanlık hizmet alımı
ihalelerinde sözleşmeye davet ise, kesin teminat istenilmeksizin birinci
fıkra hükümlerine göre yapılır.
Kesin
teminat
MADDE 38- (1) Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı
hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla,
sözleşmenin yapılmasından önce ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli
üzerinden hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat alınır.
(2) İhale dokümanında belirtilmesi kaydıyla,
danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde sözleşme yapılmadan önce kesin
teminat alınmayabilir. Bu durumda, düzenlenecek her hak edişten % 6
oranında yapılacak kesintiler teminat olarak alıkonulur.
Sözleşme
yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
MADDE 39- (1) İhale üzerinde kalan istekli 37 nci ve 38 inci maddelere göre kesin teminatı vererek
sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen sonra geçici
teminat iade edilir.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde, protesto
çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin
geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda idare, ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi
kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de sözleşme imzalayabilir. Ancak
ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme
imzalanabilmesi için, 37 nci maddede belirtilen
on günlük sürenin bitimini izleyen üç gün içinde ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye 37 nci
maddede belirtilen şekilde tebligat yapılır.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif
sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda ise, bu teklif sahibinin de
geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sözleşme
yapılmasında idarenin görev ve sorumluluğu
MADDE 40- (1) İdare, 37 nci ve 39
uncu maddelerde yazılı süre içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine
düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. İdarenin bu yükümlülüğü yerine
getirmemesi halinde, istekli sürenin bitmesini izleyen günden itibaren en
geç beş gün içinde, on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek
şartıyla, taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri
verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı belgelendirilmiş giderleri
istemeye hak kazanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sözleşmelerle İlgili Esaslar
Sözleşme
ilkeleri ve sözleşmede yer alması zorunlu hususlar
MADDE 41- (1) Bu Yönetmelik kapsamında ihale edilen işler
sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler idarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile
yüklenici tarafından imzalanır. Yüklenicinin ortak girişim olması halinde,
sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları tarafından imzalanır.
Düzenlenen sözleşmelerde, 5/1/2002 tarihli ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 7 nci
maddesinde yer alan hususlardan ilgili olanlar belirtilir.
(2) İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı
sözleşme düzenlenemez. Sözleşmede belirtilen haller dışında sözleşme
hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme düzenlenemez.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan sözleşmelerin
tarafları, sözleşme hükümlerinin uygulanmasında eşit hak ve yükümlülüklere
sahiptir. İhale dokümanında ve sözleşme hükümlerinde bu ilkeye aykırı
maddelere yer verilemez.
(4) 20 nci maddeye göre
doğrudan temin usulüyle alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin ya da
yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi durumunda, sözleşme yapılması
zorunludur.
(5) Bu Yönetmeliğe göre yapılan mal alımlarında,
malın sözleşme yapma süresi içinde teslim edilmesi ve bunun idarece uygun
bulunması halinde, sözleşme yapılması ve kesin teminat alınması zorunlu
değildir.
İş
artışı, iş eksilişi ve işin tasfiyesi
MADDE 42- (1) İdare
tarafından gerek görülmesi halinde, sözleşmeye esas işin tanımı içinde
kalması ve idareyi külfete sokmaksızın asıl işten ayrılmasının teknik veya
ekonomik olarak mümkün olmaması şartıyla, anahtar teslimi götürü bedel
ihale edilen yapım işlerinde sözleşme bedelinin % 20’sine, mal ve hizmet
alımları ile birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen yapım
işlerinde ise sözleşme bedelinin % 30’una kadar iş artışı yapılabilir. İş artışı yapılması durumunda, bu artışla orantılı
olarak işin ilgili kısmı veya tamamı için işin süresi uzatılır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen şartlar dâhilinde iş
artışına gidilmesine rağmen işin tamamlanamayacağının anlaşılması
durumunda, iş artışı yapılmaksızın sözleşme genel hükümlere göre tasfiye
edilir. Ancak bu durumda, işin ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun
olarak yerine getirilmesi zorunludur.
(3) Sözleşme bedelinin % 70’inden daha düşük
bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi bitirmek zorundadır.
Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına
karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 70’i ile sözleşme fiyatlarıyla
yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5’i geçici kabul
tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir.
Mücbir
sebepler
MADDE 43- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sözleşmelerin
uygulanmasında mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller şunlardır:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
ç) Kısmî veya genel seferberlik ilânı.
d) Gerektiğinde TENMAK tarafından belirlenecek
benzeri diğer haller.
(2) Süre uzatımı verilmesi,
sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere, idare tarafından
birinci fıkrada belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi
için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması,
taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu
engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin
meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı
olarak bildirimde bulunması ve yetkili mercilerden alınacak belgelerle
belgelendirilmesi zorunludur.
Denetim,
muayene ve kabul işlemleri
MADDE 44-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki mal
ve hizmet alımları ile yapım işlerinin denetim, muayene ve kabul işlemleri
4735 sayılı Kanunun 11 inci maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine
göre gerçekleştirilir.
(2) TENMAK tarafından desteklenen Ar-Ge projeleri kapsamında bu Yönetmeliğe göre yapılacak
alımlar için birinci fıkra hükmüne göre oluşturulacak muayene ve kabul
komisyonlarında, proje yöneticisi/yürütücüsü ile birlikte araştırmacı
niteliklerini haiz en az bir proje personeli işin uzmanı olarak görevlendirilir.
Ancak proje yöneticisi/yürütücüsü, aynı zamanda projenin harcama yetkilisi
ise muayene ve kabul komisyonlarında görev alamaz.
Fiyat
farkı verilebilmesi
MADDE 45- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sözleşmelerde 4735
sayılı Kanunun 8 inci ve anılan madde uyarınca yürürlüğe konulan ilgili
düzenlemelere göre fiyat farkı verilebilir.
Ek kesin
teminat
MADDE 46- (1) Fiyat farkı ödenmesi öngörülen sözleşmelerde
fiyat farkı olarak ödenecek bedelin, sözleşme bedelinde artış meydana
getirmesi halinde bu artış tutarının % 6’sı oranında teminat olarak kabul
edilen değerler üzerinden ek kesin teminat alınır. Fiyat farkı olarak
ödenecek bedel üzerinden hesaplanan ek kesin teminat hak edişlerden kesinti
yapılmak suretiyle de karşılanabilir.
Kesin
teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi
MADDE 47- (1) Bu Yönetmelik
kapsamındaki mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde taahhüdün, sözleşme
ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve
yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit
edildikten sonra alınmış olan kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların
geri verilmesinde 4735 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi hükmü uygulanır.
Sözleşmenin
devri, feshi ve tasfiyesi
MADDE 48- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sözleşmelerin devri,
feshi ve tasfiyesi ile ilgili hususlarda 4735 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri uygulanır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Teminat
olarak kabul edilecek değerler ve teminat mektupları
MADDE 49- (1) Geçici ve kesin teminat olarak kabul edilecek
değerler ve teminat mektuplarına ilişkin olarak 4734 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri uygulanır.
Yerli
isteklilerle ilgili düzenlemeler
MADDE 50- (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde,
ihalelere sadece yerli isteklilerin katılması ve yerli istekliler lehine
fiyat avantajı sağlanması hususlarında 4734 sayılı Kanunun 63 üncü maddesi
hükmü esas alınarak ihale dokümanında düzenleme yapılır. Bu kapsamda yerli
istekliler lehine % 25 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
Avans
verilmesi
MADDE 51- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki mal ve hizmet
alımları ile yapım işlerinde, ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla
yükleniciye 4734 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinde belirtilen teminat
olarak kabul edilecek değerler karşılığında avans verilebilir.
Standart
ihale dokümanları
MADDE 52-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki mal
ve hizmet alımları ile yapım işlerinde kullanılacak tip şartname ve
sözleşmeler ile standart formlar TENMAK tarafından düzenlenebilir.
Şikâyet
başvuruları
MADDE 53- (1) Bu Yönetmelik
kapsamında idare tarafından gerçekleştirilen eylem ve işlemler nedeniyle
bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel
olduğunu iddia eden aday veya istekliler, sözleşme imzalanmadan önce ve söz
konusu eylem veya işlemin farkına vardığı veya varmış olması gerektiği
tarihi izleyen beş gün içerisinde idareye yazılı şikâyet başvurusunda
bulunabilir.
(2) İdare, şikâyet başvurusunu izleyen on iş günü
içinde başvuru hakkında gerekli incelemeyi yapmak suretiyle gerekçeli
olarak;
a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak
ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi
halinde ihalenin iptaline,
b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla
giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan
durumlarda düzeltici işlem belirlenmesine,
c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun
olmaması veya şikâyete konu eylem ve işlemlerde hukuka aykırılık tespit
edilmemesi hallerinde başvurunun reddine,
karar verir. Alınan karar, bütün aday veya isteklilere
karar tarihini izleyen üç iş günü içinde bildirilir.
(3) Şikâyet başvurusu ile ilgili nihai karar
alınmadan sözleşme imzalanamaz veya sözleşme imzalanmasını gerektirmeyen
durumlarda işe başlama bildirimi yapılamaz.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelere
yönelik olarak Kamu İhale Kurumuna itirazen
şikâyet başvurusu yapılamaz.
İhale
dışı bırakılacaklar ve ihaleye katılamayacaklar ile yasak fiil ve
davranışlar
MADDE 54-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında ihale
dışı bırakılacaklar, ihaleye katılamayacaklar ile ihale ve sözleşme
aşamasındaki yasak fiil ve davranışlar ile ilgili hususlarda 4734 sayılı
Kanun ile 4735 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Ceza ve
yasaklama
MADDE 55-
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına
ait ceza ve ihaleden yasaklama ile ilgili hususlarda 4734 sayılı Kanun ile
4735 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Dinamik
alım sistemi, elektronik eksiltme ve çerçeve anlaşma
MADDE 56- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri, 4734 sayılı Kanunun ilgili hükümleri ve Kamu
İhale Kurumu tarafından yapılan düzenlemeler esas alınarak dinamik alım
sistemi, elektronik eksiltme ve çerçeve anlaşma usullerine göre
gerçekleştirilebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 57- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 4734
sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri
uygulanır.
Artırımlı
fiyat farkı, ek fiyat farkı ve sözleşmenin feshi
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 1/4/2022
tarihinden önce, 15/3/2005 tarihli ve 2005/8630 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Türkiye Atom Enerjisi Kurumu tarafından 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (f) bendi kapsamında yapılacak
ihalelere ilişkin Esaslar ile 6/8/2008 tarihli ve 2008/14037 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü
Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (f) Bendi
Kapsamında Yapılacak İhalelere İlişkin Esaslara göre alımı yapılan ve 4735
sayılı Kanunun geçici 6 ncı maddesinin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla devam eden (kabulü/geçici kabulü onaylanmamış
olan) mal ve hizmet alımlarına ilişkin Türk Lirası üzerinden yapılan
sözleşmelerde;
a) 1/1/2022 ile 31/12/2023
tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için,
ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunanlarda,
sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı bu maddeye göre
artırılabilir, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm
bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin bir kısmı
için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için de bu maddeye
göre fiyat farkı hesaplanabilir.
b) 1/1/2022 ile 31/3/2022
tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için,
ihale dokümanında fiyat farkı verilmesine ilişkin hüküm bulunup
bulunmadığına bakılmaksızın bu maddeye göre ek fiyat farkı hesaplanabilir.
(2) 1/1/2022 tarihinden
önce birinci fıkrada belirtilen Esaslara göre ihale edilen mal ve hizmet
alımlarına ilişkin Türk Lirası üzerinden yapılan sözleşmelerden, 15/4/2022
tarihi itibarıyla gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine (bu
oran dâhil) kadar olanlar, yüklenicinin başvurusu halinde bu maddeye göre
feshedilip tasfiye edilebilir.
(3) Bu madde kapsamında artırımlı fiyat farkı ve ek
fiyat farkı hesaplanması ile sözleşmenin feshi işlemlerinin
gerçekleştirilmesinde, 12/5/2022 tarihli ve 5546
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 4735 Sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanununun Geçici 6 ncı Maddesinin
Uygulanmasına İlişkin Esaslar uygulanır.
Yürürlük
MADDE 58- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 59- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Enerji,
Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu Başkanı yürütür.
|