İzmir Bakırçay
Üniversitesinden:
İZMİR BAKIRÇAY ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Tıp Fakültesi hariç,
İzmir Bakırçay Üniversitesine bağlı ön lisans ve
lisans programlarındaki kayıt, eğitim-öğretim ile ölçme ve değerlendirme
usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Tıp Fakültesi hariç, İzmir Bakırçay Üniversitesine bağlı birimlerde yürütülen ön
lisans ve lisans eğitim ve öğretim programlarının düzenlenmesi, ölçme ve
değerlendirme, diploma ve ayrılma işlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü, 43 üncü, 44 üncü,
46 ncı ve 49 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Akademik kurul: İlgili programda fiilen
eğitim-öğretim görevi yapan öğretim elemanlarından oluşan ve ilgili bölüm
yahut program başkanının başkanlık ettiği kurulu,
b) Ara sınav: İlgili yarıyılın içerisinde yapılacak
olan sınav; tek bir yazılı sınavı ya da yazılı sınava katkı sağlayabilecek
kısa sınavlar, arazi çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, laboratuvar gibi etkinliklerden oluşan sınavı,
c) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS): İş yüküne
dayalı Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
ç) Bağıl değerlendirme: Bir dersteki öğrencinin
başarısının, o dersi seçen öğrenci grubundaki başarı düzeyleri ile
bağıntılı bir şekilde Senato tarafından belirlenen istatistiksel bir
yöntemle belirlenmesini,
d) Birim: İzmir Bakırçay
Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu,
e) Çift anadal programı
(ÇAP): Başarı şartını ve Senato tarafından belirlenen diğer koşulları
sağlayan öğrencilerin, aynı yükseköğretim kurumunun iki diploma
programından eş zamanlı olarak ders alıp, iki ayrı diploma alabilmesini
sağlayan programı,
f) Danışman: Öğrencilerin eğitim, öğrenim ve diğer
sorunlarıyla ilgilenmek üzere kayıtlı bulunduğu birimde bölümün ya da ana
bilim dalının veya programın önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından
görevlendirilen öğretim elemanını,
g) Değişim programları: Yurt içi ve yurt dışı iki
yükseköğretim kurumu arasında düzenlenen protokol çerçevesinde kurumların
birine kayıtlı olan öğrencilerin kısa süreli olarak diğer kurumda eğitim
görmelerini ve bir kurumdan alınan derslerin diğer yükseköğretim kurumunda
eşdeğer olarak kabul edilebilmesini öngören programı,
ğ) Dekan: İzmir Bakırçay
Üniversitesine bağlı ilgili fakülte dekanını,
h) Ders kataloğu:
Öğrencilerin kayıtlı oldukları programda mezun olabilmeleri için Senato
tarafından belirlenmiş olan zorunlu ve seçmeli derslerin teori, uygulama,
kredi ve AKTS değerleri ile bu derslere ait varsa ön koşullarının
gösterildiği listeyi,
ı) İlgili kurul: Fakültelerde; fakülte kurulu,
yüksekokullarda; yüksekokul kurulu, meslek yüksekokullarında; meslek
yüksekokulu kurulunu,
i) İlgili yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte
yönetim kurulu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulu, meslek
yüksekokullarında meslek yüksekokulu yönetim kurulunu,
j) Müdür: İzmir Bakırçay
Üniversitesine bağlı meslek yüksekokulu ve yüksekokul müdürünü,
k) Ortak diploma programları: Uluslararası
anlaşmalar çerçevesinde ortaklaşa yürütülecek lisans eğitimine yönelik
ortak diploma programını,
l) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: İzmir Bakırçay Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığını,
m) Ön şartlı ders: Kayıt olunabilmesi için önceden
bir veya daha fazla dersin başarılması şart olan dersi,
n) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
o) Program: Bölümler altında yapılandırılmış
eğitim-öğretim alanlarını,
ö) Rektör: İzmir Bakırçay
Üniversitesi Rektörünü,
p) Rektörlük: İzmir Bakırçay
Üniversitesi Rektörlüğünü,
r) Senato: İzmir Bakırçay
Üniversitesi Senatosunu,
s) Staj: Öğrencinin eğitim-öğretim dönemi veya yaz
tatili sırasında değişik kurum ve kuruluşlarda yaptığı, edinilen bilgi,
beceri ve yetkinlikleri pekiştirmeye yönelik dersi,
ş) Uygulamalı Eğitim: Programların öğretim
planlarında yer alan staj, işletmede mesleki eğitim ya da uygulamalı
dersini,
t) Üniversite: İzmir Bakırçay
Üniversitesini,
u) Üniversite Yönetim Kurulu: İzmir Bakırçay Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ü) Yan dal programı: Bir diploma programına kayıtlı
öğrencinin, Senato tarafından belirlenen şartları taşıması kaydıyla, aynı
yükseköğretim kurumu içinde başka bir diploma programı kapsamında belirli
bir konuya yönelik sınırlı sayıda dersi almak suretiyle, diploma yerine
geçmeyen yan dal sertifikası alabilmelerini sağlayan programı,
v) Yarıyıl: Eğitim-öğretim yılının en az on dört
haftalık iki döneminden her birini,
y) Yarıyıl sonu sınavı: İlgili yarıyılın sonunda
yapılacak olan tek bir yazılı sınavı ya da yazılı sınav ile birlikte kısa
sınavlar, arazi çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, laboratuvar gibi etkinliklerden oluşan sınavı,
z) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci İşleri, Katkı Payı ve Öğrenci Kayıt
İşlemleri
Öğrenci işleri
MADDE 5- (1) Öğrencilere ilişkin kayıt, kayıt yenileme,
ilişik kesme, nakil yoluyla kabul edilme, intibak, diploma programı
değiştirme, derse yazılma, yatay ve dikey geçişler, ölçme ve değerlendirme
uygulamaları, not işlemleri ve benzeri her türlü işlemler, Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığı tarafından yapılır. Bu işlemlerden gerekli görülenlerin
geçici veya daimî olarak Rektörlükçe ilgili birimler tarafından
yürütülmesine karar verilebilir.
Öğrenci
katkı payı veya öğrenim ücreti
MADDE 6- (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca belirlenen öğrenci katkı
payı veya öğrenim ücretleri, dönem başlarında akademik takvimde belirtilen
tarihlerde ödenir. Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücreti ile ilgili
işlemler güncel mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
Kesin
kayıt
MADDE 7- (1) Üniversiteye yerleştirilen öğrencilerin kesin
kayıt işlemleri belirlenen tarihler arasında e-Devlet üzerinden veya
öğrencilerin şahsen müracaatları neticesinde Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığı tarafından yapılır. Üniversiteye yeni kayıt yaptıracak
öğrencilerin kayıt tarihleri ve öğrencilerden istenen belgeler, Senato
tarafından belirlenir. Kayıt için adaylardan istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir.
(2) Aday öğrenci, kural olarak kaydını bizzat
kendisi gerçekleştirir. Ancak geçerli mazeretini belgelendiren aday
öğrencilerin kesin kayıt işlemleri, belirlenen esaslara uymak koşuluyla on
sekiz yaşından küçük olanların kanuni temsilcileri tarafından, on sekiz
yaşından büyük olanların ise kendisinin tayin edeceği vekilleri tarafından
yaptırılır. Süresi içinde ilgili birime kayıt yaptırmayanlar, Üniversite
öğrencisi olma hakkını kaybeder.
(3) ÖSYM tarafından yerleştirilen öğrenciler
dışında, özel yetenek gerektiren programlara kayıt işlemleri ilgili
programa ön kayıtlarını gerçekleştiren aday öğrenciler Üniversitenin
yapacağı yetenek sınavından başarılı olduktan sonra kesin kayıtlarını
yaptırabilirler.
(4) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanların sonradan
tespit edilmesi halinde haklarında yasal işlem yapılır.
Yurt dışı
ortak program öğrencilerinin kaydı
MADDE 8- (1) Üniversitenin yurt dışındaki bir üniversite ile
ortak düzenleyeceği programlara ait öğrencilerin kayıt işlemleri 6/10/2016 tarihli ve 29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kurumlarının Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak
Eğitim Öğretim Programlarına Dair Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat
hükümleri ile Senato kararları uyarınca yürütülür.
Yabancı
uyruklular
MADDE 9- (1) Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin
tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin, ön lisans ve lisans
programlarına kesin kayıt yaptırabilmesi için ilgili mevzuat hükümleri ile
Senato tarafından belirlenen esaslar uygulanır.
Öğrenci
kimlik belgesi düzenlenmesi, yitirilmesi, iadesi
MADDE 10-
(1) Kayıt işlemlerini tamamlayan
öğrencilere öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. Kimlik belgesinde öğrenciyi
tanıtıcı bilgiler yer alır.
(2) Kimlik belgesinin yitirilmesi halinde yenisinin
verilebilmesi için keyfiyetin yerel veya ulusal bir gazetede ilan edilmesi
ve bu ilanın bir dilekçe ekinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına teslim
edilmesi gerekir. Bu durumda öğrenciye Üniversite Yönetim Kurulu tarafından
belirlenen bedel karşılığında yeni bir öğrenci kimlik kartı verilir.
Danışmanlık,
kayıt yenileme ve ders seçme işlemleri
MADDE 11- (1) Danışmanlık, kayıt yenileme ve ders seçme
işlemleri Senato tarafından çıkarılan ilgili yönergeye göre yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatay Geçiş, Özel Öğrenci, Dikey Geçiş, Çift Anadal ve Yan Dal İşlemleri
Yatay
geçiş ve özel öğrenci
MADDE 12- (1) Üniversite birimlerine yapılacak her türlü
yatay geçiş ve özel öğrenci işlemleri, 24/4/2010 tarihli
ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Ön
Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi
Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve Senato tarafından
belirlenen kurallara göre yapılır.
(2) Yatay geçişler, ilan edilen kontenjanlarla
sınırlı olup, intibak işlemleri Senato tarafından belirlenen kurallara
uygun olarak ilgili yönetim kurulları tarafından yapılır.
(3) Üniversite içinden yapılacak yatay geçişlerin
kontenjanları, ilgili yönetim kurulunun teklifi üzerine Senato tarafından
belirlenir.
(4) Bu Yönetmelik uyarınca, yabancı dilde hazırlık
gerektiren programlara yatay ve dikey geçiş yapacak öğrencilerin durumu
Senato tarafından çıkarılan ilgili yönergeye göre belirlenir.
Dikey
geçiş
MADDE 13-
(1) Üniversitenin lisans
programlarına başvuran dikey geçiş öğrencileri, ÖSYM tarafından yerleştirilir.
(2) Dikey geçiş öğrencilerinin kayıt usul ve
işlemleri, 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim
Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yürütülür.
Muafiyet
işlemleri ve intibak
MADDE 14-
(1) Muafiyet ve intibak işlemleri
Senato tarafından çıkarılan ilgili yönergeye göre yürütülür.
Yan dal
programı
MADDE 15-
(1) Yan dal programı, herhangi bir
lisans programına kayıtlı öğrencilerin, kendi lisans programlarına ek
olarak diğer bir programdan eş zamanlı ders almasını sağlayan programdır.
(2) Yan dal programı, ayrı bir lisans programı
olarak düzenlenmez.
(3) Yan dal programı ile ilgili usul ve esaslar
Senato tarafından çıkarılan ilgili yönerge ile belirlenir.
Çift anadal programı
MADDE 16-
(1) Çift anadal
programı, başarı koşulunu ve diğer koşulları sağlayan öğrencilerin
Üniversitenin iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, iki
ayrı diploma alabilmesini sağlayan programdır.
(2) Çift anadal programı
ile ilgili usul ve esaslar Senato tarafından çıkarılan ilgili yönergeye
göre belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğretimle İlgili Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 17-
(1) Birimlerin eğitim ve öğretim
başlangıç ve bitiş, yarıyıl sonu sınav tarihleri, katkı payı/öğrenim ücreti
yatırma, kayıt yenileme ile benzeri konular akademik takvimde belirtilir.
(2) Güz ve bahar yarıyıllarının her birinin normal
süresi en az on dört haftadır. Gerekli hallerde bu süre Senato tarafından
uzatılabilir.
(3) Üniversitenin bir sonraki eğitim ve öğretim
yılına ait akademik takvimi, Senato kararı ile belirlenir.
Öğretim
dönemleri
MADDE 18-
(1) Üniversitede eğitim ve
öğretim, yarıyıl, yıl veya kısmen kesintisiz eğitim esasına göre düzenlenir.
Bunlardan hangisinin uygulanacağına YÖK’ün belirlediği ilkeler çerçevesinde
Senatonun önerisi üzerine karar verilir.
(2) Eğitimin yarıyıl esasına göre planlanması
halinde bazı dersler yıl, yıl esasına göre planlanması halinde ise bazı
dersler yarıyıl esasına göre de programlanabilir.
(3) Üniversitede yaz öğretiminin yapılıp
yapılmayacağı ve yaz öğretiminin uygulama esasları ile takvimi Senato
tarafından düzenlenir.
Resmî
tatiller ile hafta sonlarında öğretim ve sınavlar
MADDE 19-
(1) Resmî tatil günlerinde kural
olarak öğretim ve sınav yapılmaz. Ancak gerektiğinde dersi veren öğretim
elemanının talebi üzerine ilgili dekan/müdür tarafından uygun görüldüğü
takdirde, ders ve sınavlar cumartesi ve pazar günleri de yapılabilir.
(2) Ortak zorunlu derslerden Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil dersleri
haftada ikişer ders saati olarak Rektörlük tarafından uygun görüldüğü
takdirde mesai saatleri dışında veya millî ve dinî bayramlar dışındaki
cumartesi veya pazar günleri de yapılabilir.
Eğitim-öğretimde
devam durumu
MADDE 20-
(1) Derslere ve uygulamalara devam
zorunludur.
(2) Kuramsal (teorik) saatlerin en az %70’ine veya
uygulama saatlerinin en az %80’ine katılmayan öğrenci o dersin yarıyıl sonu
sınavına giremez.
(3) Üniversite Yönetim Kurulunca, Üniversiteyi veya
Türkiye’yi temsilen görevlendirilen öğrenciler görevli oldukları süreler
içerisinde izinli sayılırlar.
(4) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim
elemanı tarafından izlenir.
(5) Devamsızlık sebebiyle yarıyıl sonu sınavına
giremeyecek öğrencilere, durumları öğrenci bilgi sistemi üzerinden yarıyıl
sonu sınavı gerçekleştirilmeden önce ilgili öğretim elemanı tarafından
bildirilir.
Azami
öğrenim süresi
MADDE 21-
(1) Azami öğrenim süresi hakkında
ya da ilgili süre sonunda mezun olamayanlar ile ilgili olarak 2547 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) Üniversiteden süreli uzaklaştırma cezası alan
öğrencilerin ceza süreleri öğrenim süresinden sayılır. Kayıt dondurma
süresi, öğrenim süresinden sayılmaz.
(3) Yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt dışına
gideceği için kaydı dondurulan öğrencilerin bu sürelerinin öğrenim
süresinden sayılmaması, yurt dışına giriş ve çıkış tarihlerini gösteren
pasaport kayıtlarını ve yabancı dil kursuna katıldıklarına dair onaylı
belgeleri ilgili birimlere ibraz etmelerine bağlıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Öğretim Faaliyetlerinin Yürütülmesi
Öğretim
planları
MADDE 22-
(1) Öğretim; öğretim planında
öngörülen dersler, uygulamalar, proje ve stüdyolar, laboratuvar
ve atölye çalışmaları, pratik çalışmalar, stajlar, eskizler, arazi üzerinde
uygulamalar, seminerler, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri
çalışmalardan oluşabilir.
(2) Teorik derslerin ve seminerlerin, haftalık bir
ders saati, bir krediye tekabül eder. Uygulama, laboratuvar,
atölye, proje, bitirme, klinik çalışması ile saha uygulaması çalışmasının
haftalık bir ders saati, yarım kredi olarak kabul edilir.
(3) Eğitim-öğretim planlarında; derslerin
kredileri, Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) ’ndeki
karşılık değerleriyle birlikte belirtilir.
(4) Dersler ve bunların haftalık teorik ve uygulama
saatleri, kredi değerleri ve varsa ön koşulları ile derslerin yarıyıllara
veya yıllara göre dağılımı, ilgili kurul kararı ve Senatonun onayı ile
belirlenir. Senato kararı ile sertifika almaya yönelik dersler kredisiz
olarak açılabilir.
(5) Senatoda aksi kararlaştırılmadıkça, öğretim
planlarındaki zorunlu ve seçmeli derslerin ve derslere bağlı olarak yapılan
proje, laboratuvar, arazi çalışması gibi akademik
etkinliklerin süresi bir yarıyıldır.
(6) Öğretim planındaki dersler, zorunlu ve seçmeli
derslerden oluşur. Zorunlu dersler, öğrencinin almak zorunda bulunduğu
temel alan dersleridir. Seçmeli dersler ise öğrencinin belirli ders
grupları içinden seçerek almak zorunda olduğu derslerdir.
(7) Öğretim planına dâhil olan uygulamalı
eğitimler, ön lisans veya lisans programlarında her bölümün özelliğine göre
ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda hazırlanan esaslar çerçevesinde
yürütülür.
(8) Bir öğrencinin bir dönemde alması gereken
derslerin AKTS toplamı onun ders yükünü oluşturur.
(9) Programların belirlenen müfredatlarında bir
yılda alınması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin toplamı bir yılda
toplam 60 AKTS değerini geçemez.
Üniversite
binaları dışında yapılması gereken ders
MADDE 23-
(1) Üniversite yerleşkesi dışında
yapılması zorunlu olan ders ve uygulamalar ilgili öğretim üyesinin talebi,
ilgili dekanın/müdürün oluru ile öğretim yılı içerisinde her zaman
yapılabilir.
(2) Yerleşke dışında yapılacak ders ve uygulamalar
konusunda ilgili birim tarafından Rektörlüğe bilgi verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Sınavlar, Ölçme-Değerlendirme, Harf Notları ve
Başarı Durumu
Sınavlar,
ölçme-değerlendirme, harf notları ve başarı durumu
MADDE 24-
(1) Ön lisans ve lisans eğitim ve
öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı bağıl değerlendirme ya da
mutlak değerlendirme yöntemi ile belirlenir.
(2) Bu değerlendirme yöntemlerinin, harf notları,
katsayıları ve başarı durumları aşağıdaki şekilde belirtilmiştir:
4’lük Başarı Notu Harf Karşılığı Başarı Derecesi
4,00 AA Mükemmel
3,50 BA Çok İyi
3,00 BB İyi
2,50 CB İyi-yeterli
2,00 CC Yeterli
1,50 DC Koşullu-geçer
1,00 DD Koşullu-geçer
0,50 FD Başarısız
0,00 FF Başarısız
0,00 BL Kredisiz Başarılı
0,00 DZ Devamsız
0,00 GR Girmedi
- BZ Kredisiz Başarısız
- MU Muaf
(3) Kredisiz derslerden “başarılı” olan öğrencilere
BL, başarısız olan öğrencilere ise BZ harf notu tayin edilir.
(4) Ders kaydını gerçekleştiren öğrencilerden,
dersin devam şartını sağlayıp, yarıyıl sonu sınavına girmeyen öğrenciler
“GR” harf notu ile belirtilir. Bu öğrencilerden bütünleme sınavına
girmeyenlerin harf notu “FF” olarak değerlendirilir ve ortalamaya dahil edilir.
(5) Bir dersten almış olduğu başarı notu DD ya da
DC koşullu geçer olması durumunda almış olduğu döneme ait AGNO’su 2’nin altında kalan öğrenciler bu dersleri
tekrar almak zorundadır.
(6) Devamsız öğrenciler, yarıyıl sonu ve bütünleme
sınavlarına giremezler ve DZ harf notu alarak başarısız sayılırlar.
(7) Öğrencinin bir dersteki başarı durumu başarı
notu ile belirlenir. Başarı notu; öğrencinin ara sınav notunun %40’ı ile
yarıyıl sonu veya bütünleme notunun %60’ının toplamıdır.
(8) Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavında ham puanı
50’nin altında olan öğrenciler ile başarı notu 40’ın altında olan
öğrenciler (FF) ile dersten kalmış olur.
(9) Öğrencinin ağırlıklı genel not ortalaması
(AGNO) öğrencinin almış olduğu tüm derslerin kredilerinin başarı notları
ile çarpımının toplam değerinin, ortalamaya katılan başarı notunun
(kredisiz dersler hariç) kredi toplamına bölümüdür.
(10) Ön lisans ve lisans eğitim-öğretiminde
yapılacak sınavlar ve ölçme-değerlendirme ile ilgili diğer hususlar Senato
tarafından çıkarılan ilgili yönergeye göre yürütülür.
Zorunlu/isteğe
bağlı yabancı dil hazırlık programı ve başarı durumu
MADDE 25-
(1) Zorunlu yabancı dil hazırlık
eğitiminin süresi azami iki yıldır.
(2) İsteğe bağlı hazırlık sınıfı Senatonun önerisi
üzerine YÖK onayı ile Türkçe programlarda bir yıl süreli açılabilir.
(3) İsteğe bağlı yabancı dil hazırlık sınıfına
kabul edilecek öğrenci kontenjanı her yıl Yabancı Diller Yüksekokulu
Yönetim Kurulunun önerisi ile Senato tarafından belirlenir.
(4) Yabancı dil hazırlık programına ait başarı
puanı yıl içi ve yıl sonu notlarına göre
belirlenir. Yıl içi başarı notu ve yıl sonu başarı
notu aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) Yıl içi başarı notu: Bir öğrencinin, güz ve
bahar yarıyılı için yarıyıl sonu başarı değerlendirme notu, o yarıyıl
içinde verilen bilgi yoklama sınavlarının (quizler)
ortalamalarının %30’u, ara sınavların ortalamalarının %50’si, performans
notunun %20’si alınarak hesaplanır. Her iki yarıyılın ortalamaları eşit
olarak alınır ve bu ortalama yıl içi başarı notu olarak hesaplanır.
Öğrencinin yeterlilik sınavına girebilmesi için yıl içi başarı notu ortalamasının
en az 70 olması gerekir. Başarı ve devam koşulunu sağlayan öğrenciler yıl sonu yeterlilik sınavına girebilirler.
b) Yıl sonu başarı notu:
Yabancı dil hazırlık programına kayıtlı öğrencilerin güz ve bahar yarıyılı
not ortalamalarının % 60’ı ve yıl sonu yeterlilik sınavının % 40’ı alınarak
hesaplanır. Programı başarıyla tamamlamak için gereken not en az 70
olmalıdır. Yeterlilik ve muafiyet sınavına giren öğrenciler için,
yeterlilik ve muafiyet sınav notu yıl sonu başarı
notu olarak kabul edilir.
(5) Zorunlu/isteğe bağlı yabancı dil hazırlık
programında yürütülecek dersler ve sınavlarla ilgili işlemler Senato
tarafından kabul edilen yönerge ile yürütülür.
Mezuniyet,
diploma ve belgeler
MADDE 26- (1) Fakülte,
yüksekokul veya meslek yüksekokullarının öğretim planlarında alması gereken
iki yıllık ön lisans programlarında 120 AKTS, dört yıllık lisans
programlarında 240 AKTS, beş yıllık lisans programlarında 300 AKTS ve altı
yıllık lisans programlarında 360 AKTS’yi
tamamlayan ve ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olan, sorumluysa
yabancı dil muafiyet sınavını başarmış bulunan ve duyurulmuş olan diğer
şartları yerine getiren öğrenciye, kayıtlı olduğu programın ön lisans veya
lisans diploması verilir.
(2) Mezuniyet onur ve mezuniyet yüksek onur belgeleri;
kayıtlı olduğu programın gereklerini normal eğitim süresi içerisinde başarı
ile tamamlayıp, herhangi bir disiplin cezası almayan öğrencilerden,
a) Ağırlıklı genel başarı not ortalaması 3,00 ile
3,49 arasında olanlara mezuniyetlerinde “Mezuniyet Onur Belgesi”,
b) Ağırlıklı genel başarı not ortalaması 3,50 ile
4,00 arasında olanlara mezuniyetlerinde “Mezuniyet Yüksek Onur Belgesi”,
ilgili birim tarafından verilir.
(3) Diploma ve diğer belgelere ait biçim ve
içerikler Senato tarafından çıkarılan yönerge ile belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Kayıt Dondurma ve Üniversiteden Ayrılma
Kayıt
dondurma ve hakların saklı tutulması
MADDE 27-
(1) Kayıt dondurma, öğrencilerin
ilgili yönetim kurulu onayı ile geçici bir süre için kayıtlı oldukları
program veya programlara ara vermeleridir. Öğrencinin kaydı, ilgili yönetim
kurulu kararında belirtilen yarıyıl veya yıl kadar dondurulur. Bu süre
içinde öğrenciler izinli sayılır.
(2) Aşağıda belirtilen nedenlerin varlığı halinde
ilgili yönetim kurulu kararıyla öğrenciye kayıt dondurma hakkı verilebilir:
a) Öğrencinin sağlık raporları ile belgelenmiş
sağlıkla ilgili mazeretinin olması.
b) 2547 sayılı Kanunun 7 nci
maddesi uyarınca eğitim ve öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle
Yükseköğretim Kurulunca eğitim ve öğretime ara verilmesi.
c) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir
belge ile belgelenmiş olması şartı ile tabii afetler nedeniyle öğrencinin
öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması.
ç) Öğrencinin tutukluluk hali.
d) 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre öğrencinin, yükseköğretim kurumundan
çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet halinin olması.
e) Öğrencinin askere alınması.
f) İlgili birim yönetim kurulunun haklı ve geçerli
kabul edeceği diğer nedenlerin ortaya çıkması.
g) Öğrencinin öğrenimini sürdürmesine engel teşkil
eden ekonomik sebeplerin varlığı.
(3) İkinci fıkrada belirtilen nedenlerle kaydın
dondurulmasının talebi halinde öğrencinin, olayın meydana gelmesinden
itibaren en geç on beş iş günü içinde, bağlı bulunduğu birime başvurması ve
olayı gerekli belgelerle kanıtlaması zorunludur.
(4) Kayıt dondurma her defasında, bir veya iki
yarıyıl veya bir yıl olmak üzere öğrencinin toplamda normal öğrenim
süresinin en çok yarısı kadar olabilir.
(5) Askerlik, tutukluluk ve mahkûmiyet durumlarında
ise izin, bu haller devam ettiği sürece verilir.
(6) Öğrenci, mazereti bittiğinde kaldığı yerden
eğitim ve öğretime devam eder.
(7) Kayıt dondurma ile ilgili bu maddede sayılanlar
dışındaki hususlarda karar almaya ilgili birim yönetim kurulu yetkilidir.
(8) İkinci fıkrada sayılan haller hariç
öğrencilerin kayıt dondurma başvuruları en geç ilgili yarıyılın üçüncü
haftasının sonuna kadar, eğitim-öğretim başlangıcından sonra kaydı yapılan
öğrencilerin ise kayıt dondurma başvuru süreleri kayıt tarihinden itibaren
bir haftadır.
Üniversiteden
ayrılma
MADDE 28-
(1) Kendi isteği ile Üniversiteden
ayrılmak isteyen öğrenci, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına yazılı olarak
başvuru yapar.
(2) Gereken işlemlerin tamamlanmasından sonra
ayrılan öğrencilere, yazılı olarak başvurmaları halinde durumlarını
gösteren bir belge verilir.
(3) Üniversiteden yatay geçiş yolu ile ayrılanların
dosya muhteviyatı, geçiş yaptığı yükseköğretim kurumunun yazısı üzerine
ilgili birime gönderilir.
Üniversiteden
çıkarılma
MADDE 29-
(1) Öğrencilerin, Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim
kurumundan çıkarma cezası almış olmaları halinde ilgili birim yönetim kurulu
kararıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Azami süreler içinde katkı payı veya öğrenim
ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin kural
olarak ilişikleri kesilmez. Ancak Senatonun kararı ve Yükseköğretim
Kurulunun onayı ile dört yıl üst üste katkı payı veya öğrenim ücretinin
ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri
kesilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Anlaşmalı
yurt dışı üniversitelere gönderilen öğrenciler
MADDE 30-
(1) Üniversite ile yurt dışındaki
bir üniversite arasında yapılan anlaşma uyarınca, öğrenci değişim
programları çerçevesinde, Üniversite tarafından bir veya iki yarıyıl yurt
dışındaki üniversitelere gönderilen öğrencilerin durumu Senato tarafından
çıkarılan ilgili yönerge ile belirlenir.
Tebligat
MADDE 31-
(1) Her türlü tebligat, öğrencinin
Üniversiteye kayıt sırasında bildirdiği ya da daha sonra öğrenci bilgi
sisteminde güncellediği posta adresine taahhütlü olarak yapılmak veya
Üniversite tarafından verilen resmi kullanıcı adına tanımlanmış e-posta
adresine gönderilmek veya ilgili birimde ilan edilmek suretiyle tamamlanmış
sayılır.
(2) Öğrenci, Üniversite tarafından verilen kurumsal
e-posta adresini aktif durumda tutmak, e-postalarını takip etmek,
Üniversiteye kayıt sırasında bildirdiği adresi değiştirdiği takdirde yeni
adresini öğrenci bilgi sistemi üzerinden güncellemek zorundadır.
(3) Öğrencinin takip etmemesi nedeniyle e-postanın
gönderildiği kurumsal e-posta adresinin aktif olmaması nedeniyle okunmamış
tebligatlar veya yanlış yahut eksik adres beyan edilmiş adrese yapılmış
tebligatlar tebliğ edilmiş sayılır.
(4) Öğrencilerin genelini ilgilendiren yönetmelik,
yönerge, Senato esasları, akademik işlemler ve değişiklikler ve sair
işlemler ile ilgili düzenlemeler, Üniversitenin resmî web sitesinde
yayımlanır. Öğrenci duyuruları takip etmekle yükümlüdür.
Engelli
öğrenciler
MADDE 32-
(1) Engelli öğrenciler için
gerekli düzenlemeler Senato kararı ile yapılır.
Burs ve
yardım
MADDE 33-
(1) Öğrencilere çeşitli
kaynaklardan sağlanan bursların ve yardımların dağıtımına ilişkin esaslar
Rektörlük tarafından belirlenir.
Disiplin
MADDE 34-
(1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ve ilgili
diğer mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Kalite
süreçleri
MADDE 35-
(1) Eğitim-öğretim süreçlerinin
sürekli iyileştirilmesine yönelik iç ve dış kalite güvencesi uygulamaları
ve eğitim-öğretimin devamına ilişkin diğer hususlar, Yükseköğretim
Kurulunun bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak Senato
tarafından belirlenir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 36-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili mevzuat hükümleri ile Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 37- (1) 12/1/2020 tarihli ve
31006 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İzmir Bakırçay
Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 38- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 39- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İzmir Bakırçay Üniversitesi Rektörü yürütür.
|