Gençlik ve Spor Bakanlığından:
YÜKSEKÖĞRENİM ÖZEL BARINMA
HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, yükseköğrenim
öğrencilerine barınma hizmeti sunmak amacıyla gerçek veya tüzel kişiler
tarafından özel barınma kurumu açılmasına, işletilmesine ve denetimine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, yükseköğrenim öğrencilerine her
ne ad altında olursa olsun barınma hizmeti sunmak amacıyla açılan ve
işletilen kurumları ve bu kurumlarda çalışan personel ile barınan
öğrencilere ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
(2) Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından 16/8/1961
tarihli ve 351 sayılı Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunu ile 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
184 ve 188 inci maddelerine göre açılan ve işletilen yurtlar ile 21/5/1986
tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununa ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 184 ve 189 uncu maddelerine göre açılan ve
işletilen sporcu eğitim merkezleri ve olimpik hazırlık merkezleri,
22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları
Kanunu kapsamındaki spor federasyonları tarafından açılan ve işletilen kamp
merkezleri bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı
Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanunun 1
inci maddesi ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren
Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 13 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Apart: Bağımsız girişi bulunan bir binadan veya
ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden fazla bina ya da
bağımsız bina bölümlerinden oluşan ve bağımsız her dairesinde bir veya
birden fazla oda, mutfak, tuvalet, lavabo ve banyo bulunan yükseköğrenim
öğrencilerine barınma hizmeti sunan kurumu,
b) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
c) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
ç) Bakanlık bilişim sistemi: Bu Yönetmelik
kapsamındaki işlemlerin hızlı, güvenli, şeffaf bir şekilde yürütülmesini,
görev, yetki ve sorumlulukların takip edilmesini, hizmet sunumunun e-Devlet
üzerinden gerçekleştirilmesini, etkin bir yönetim, iç kontrol ve denetim
sisteminin oluşturulmasını, bürokrasinin azaltılmasını, verilerin güvenli
bir şekilde depolanmasını ve ihtiyaçlara göre raporlanmasını sağlamak
amacıyla internet üzerinden çalışan sistemi,
d) Barınma hizmeti: Yükseköğrenim öğrencilerinin
öğrenimleri süresince barınma, beslenme ve sosyal ihtiyaçlarının
karşılanması amacıyla bu Yönetmelik kapsamında sayılan hizmetleri,
e) Ders yılı: Yükseköğretim kurumlarının akademik
takvimlerine göre derslerin başladığı tarihten yarıyıl ve resmî tatiller
dâhil olmak üzere derslerin bittiği tarihe kadar geçen süreyi,
f) İl müdürlüğü: Kurumların bulunduğu ildeki
gençlik ve spor il müdürlüğünü,
g) İl müdürü: Kurumların bulunduğu ildeki gençlik
ve spor il müdürünü,
ğ) Kanun: 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı Yüksek
Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanunu,
h) Kurucu: Kurumun sahibi olan ve adına kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenen gerçek veya tüzel
kişileri,
ı) Kurucu temsilcisi: Tüzel kişilik adına yetkili
gerçek kişiyi,
i) Kurum: Her ne ad altında olursa olsun bu
Yönetmelik hükümlerine göre barınma hizmeti veren yeri,
j) Kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatı: Bu Yönetmelik kapsamında barınma hizmeti verecek kurumların açılıp
faaliyet göstermesi için yetkili idareler tarafından verilen izni ve bu
izin sonrası düzenlenen ruhsatı,
k) Kurum kapasitesi: Bakanlıkça belirlenen esaslara
uygun olarak kurumda barınabilecek en fazla öğrenci sayısını,
l) Kurum yönetim personeli: Müdür, müdür yardımcısı
ve yönetim memurunu,
m) Öğrenci: Bir yükseköğretim kurumuna kayıtlı
öğrencileri ve Türkçe Öğretim Merkezi öğrencilerini,
n) Öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten
bir sonraki ders yılının başlayacağı tarihe kadar geçen süreyi,
o) Pansiyon: Bağımsız girişi bulunan bir binadan
veya ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden fazla bina ya
da bağımsız bina bölümlerinden oluşan, öğrenci odaları ve ortak kullanım
alanları bulunan, yükseköğrenim öğrencilerine barınma hizmeti sunan kurumu,
ö) Personel: Bu Yönetmelik kapsamında kurumda
çalışan personelin tamamını,
p) Yönetici: Kurumu yönetmek üzere görevlendirilen
müdür, müdür yardımcısını,
r) Yönetim memuru: Kurumda öğrenci kayıt kabul,
devam/devamsızlık takibi ile alım, satım, teslim alma ve benzeri
nitelikteki iş ve işlemleri yapan, nöbet saatlerinde yönetici adına kurum
yönetimini üstlenen, müdür ve müdür yardımcısının bulunmadığı durumlarda
müdüre vekalet eden ve yönetici tarafından verilen diğer görevleri yürüten
personeli,
s) Yurt: Bağımsız girişi bulunan bir binadan veya
ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden fazla bina ya da
bağımsız bina bölümlerinden oluşan, öğrenci odaları ve ortak kullanım
alanları bulunan, yükseköğrenim öğrencilerine barınma hizmetlerinin toplu
olarak sunulduğu kurumu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Temel
esaslar
MADDE 5- (1) Kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenmeden her ne ad altında olursa olsun yükseköğrenim
öğrencilerine barınma hizmeti veren yerler ile öğrenci ibaresi kullanılarak
faaliyet gösteren barınma yerleri açılamaz ve işletilemez.
(2) Kurumların kurucularında, kurucu
temsilcilerinde ve personelinde, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezası ya
da affa uğramış olsa bile Devletin egemenlik alametlerine ve organlarının
saygınlığına karşı suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar,
Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçları, cinsel
dokunulmazlığa karşı suçlar ve 11/10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suç
Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında işlenen
suçlardan ceza almamış olması veya haklarında bu suçlardan dolayı kovuşturma
bulunmaması, terör örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca Devletin
millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum
veya gruplara üyeliği, mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla irtibatı
olmaması şartı aranır.
(3) Kurum
binaları, her yıl 1 Temmuz ve 15 Ağustos tarihleri arasında yangın,
elektrik tesisatı, ısınma sistemi, su ve gaz tesisatı güvenliği
hususlarında itfaiye, üniversitelerin ilgili bölümleri, mühendis odaları
veya ilgili mevzuatına göre alanında yetkilendirilmiş kişi, kurum veya
kuruluşlara kurum yönetimince kontrol ettirilir. Ders yılı içinde yeni
açılan kurumlar öğrenci kayıt işlemi yapmadan önce bu kontrolleri yaptırıp
raporları düzenlettirir. Düzenlenen raporlar kurum tarafından Bakanlık
bilişim sistemine yüklenir ve denetlemeye yetkili olanlara sunulmak üzere
kurumda muhafaza edilir. Kurum binalarında güvenlik önlemlerinin alınması
ve gerekli kontrollerin usulüne uygun yaptırılmasına ilişkin sorumluluk
ilgili kuruma aittir.
(4) Kurum binalarında yangın ve depreme ilişkin
mevzuatta yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
(5) İş sağlığı ve güvenliği mevzuatında yer alan
yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
(6) Kurumların bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve
işlemleri Bakanlık bilişim sistemi üzerinden gerçekleştirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurumların Türleri ve Bölümleri
Kurumların
tip, tür, bina ve bina bölümlerine ilişkin esaslar
MADDE 6- (1) Kurumlar sadece kız veya sadece erkek
öğrenciler barınacak şekilde açılır ve işletilir.
(2) Kurumlar yurt, pansiyon veya apart türünde
barınma hizmeti verebilirler.
(3) Kurum binaları, bina bölümleri ve bunların
donatımına ilişkin standartlar Bakanlıkça belirlenir.
(4) Kurum binaları, öğrenci barınma hizmetleri
dışında başka bir amaçla kullanılamaz. Ancak kurumların sosyal, kültürel ve
sportif faaliyetler için düzenlenmiş alanları, öğretim yılı içinde
öğrencilerin barınma hizmetlerini aksatmayacak şekilde kâr amaçlı olmayan sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetler için kullandırılabilir.
(5) Kurumlar, kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatlarında belirtilen tür haricinde farklı şekillerde barınma
hizmeti veremezler.
(6) Kurumlar ile alkollü içki servisi yapılan
yerler farklı bağımsız girişleri olsa bile aynı binada bulunamaz.
(7) Kurum binaları ile akaryakıt istasyonları,
yanıcı ve parlayıcı maddelerin üretildiği veya depolandığı yerler
arasındaki emniyet mesafelerinin belirlenmesinde 27/11/2007 tarihli ve
2007/12937 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Binaların
Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır. 14/8/1987 tarihli
ve 87/12028 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tekel Dışı
Bırakılan Patlayıcı Maddelerle Av Malzemesi ve Benzerlerinin Üretimi,
İthali, Taşınması, Saklanması, Depolanması, Satışı, Kullanılması, Yok
Edilmesi, Denetlenmesi Usul ve Esaslarına İlişkin Tüzük hükümleri saklıdır.
(8) Kurum binaları ve bahçelerinde elektronik
haberleşme istasyonu bulunamaz.
(9) Kültür ve Turizm Bakanlığınca korunması gerekli
kültür varlıkları listesine alınan binalarda barınma hizmeti vermek için bu
Yönetmelikte belirtilen şartlara ilaveten 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu hükümleri uyarınca alınmış izin
aranır.
(10) Kurumlar; fiziki özellikleri ile işletme ve
hizmet kalitesine göre Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda
sınıflandırılabilir.
Kurum
kapasitesi
MADDE 7- (1) Kurumlara kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı verilmesinde türlerine ve asgari kapasitelerine göre;
a) Yurt için en az otuz öğrenci,
b) Pansiyon için en az yirmi öğrenci,
c) Apart için en az on öğrenci,
barındırma yeterliliği şartı aranır.
(2) Kurum kapasitelerinin tespit edilmesine ilişkin
usul, esas ve standartlar Bakanlıkça belirlenir.
Yerleşim
planı
MADDE 8- (1) Kurumlar, türlerine göre yerleşim planı
düzenler.
(2) Yerleşim planlarında, binanın arsaya
yerleşimine, bahçesine, her kata ait ayrı ayrı odaların, koridorların ve
diğer bölümlerinin krokilerine ve yangın merdiveninin bulunduğu konum ile
çıkış kapılarına yer verilir.
(3) Yerleşim planlarında belirtilen bölümler,
amaçları dışında kullanılamaz.
(4) Yerleşim planında belirtilen öğrenci odalarında
kapasiteden fazla öğrenci barındırılamaz.
(5) Yerleşim planında il müdürlüğünün onayı
alınmadan değişiklik yapılamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurucu ve Personele İlişkin Hükümler
Kurucu ve
kurucu temsilcisi
MADDE 9- (1) Kurucu, özel barınma hizmetlerinin yürütülmesi
için Bakanlıkça belirlenen fiziki ve idari şartları sağlamakla sorumludur.
(2) Gerçek kişi kurucu ve kurucu temsilcisi,
yetkilerini başka bir kişiye devredemez, yetkilerini kullanmak üzere vekil
tayin edemez.
(3) 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan
Yabancı Yatırımlar Kanunu çerçevesinde ilgili bakanlık ve kurumların
görüşleri üzerine Bakanlığın izni ile yükseköğrenim öğrencilerine yönelik
yurt veya pansiyon açılabilir.
(4) Yabancı uyruklu kurucular tarafından açılan
kurumların yöneticilerinden en az birinin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olması şarttır.
(5) Kurucu ve kurucu temsilcisi, Kanunun 1 inci
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları taşımak zorundadır.
(6) Denetim veya soruşturma sonucunda kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurumların kurucuları
ile kurumun kapatılmasına sebep olan eylemlerinin tespiti halinde kurucu
temsilcileri, beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz, bir kurumu devralamaz
veya bir kurumun ortağı ve kurucu temsilcisi olamaz.
(7) Kurucusu tüzel kişi olan kurumlarda, kurucu
temsilcisinin Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
suçlardan dolayı kurucu temsilcisi olma şartlarını kaybettiğinin tespit
edilmesi veya ölümü halinde, şartları taşıyan başka bir temsilci üç ay
içinde usulüne göre seçilip il müdürlüğüne bildirilir.
(8) Gerçek kişi kurucunun ölümü hâlinde mirasçılık
belgesinde belirtilen kanuni mirasçılar kendi aralarından birini üç ay
içinde kurucu olarak belirler. Ancak her hâlde kanuni mirasçıların kurumun
kuruculuğunu, kurucunun ölüm tarihinden itibaren bir yıl içinde tüzel
kişiliğe dönüştürmeleri ya da kurumu aralarından birisine veya bir başka
kurucuya devretmeleri gerekir. Bir yıl içinde tüzel kişiliğinin
oluşturulmaması veya kurum devrinin yapılmaması durumunda kurum açma izni
ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilir.
(9) Kurucu veya kurucu temsilcisinin birden fazla
kurumda kurucu ya da kurucu temsilcisi olması halinde yedinci ve sekizinci
fıkralarda belirtilen hükümler diğer kurumları hakkında da uygulanır.
(10) Bu Yönetmelik kapsamında, kurucu temsilcisi
değişikliği amacıyla başvuru yapan kurumların talepleri;
a) Müracaat tarihinden önce yapılan inceleme,
soruşturma veya denetimler sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para
cezası verilmesi halinde idari para cezasının ödenmesi,
b) Kurucunun veya kurucunun tüzel kişilik olması
halinde ise yönetim organlarının üyeleri, kurucu temsilcisi ve personelin,
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları sağlaması,
sonrasında değerlendirmeye alınır.
(11) Kurucu ve kurucu temsilcisine ilişkin diğer
hususlar Bakanlık tarafından belirlenir.
Personele
ilişkin esaslar
MADDE 10-
(1) Kurumlar çalıştırmak
istedikleri personeli çalışma izni almak üzere il müdürlüğüne bildirir. Nitelik
ve şartları uygun bulunanlara il müdürlüklerince Bakanlık bilişim sistemi
üzerinden üç iş günü içerisinde çalışma izni verilir. Personel, çalışma
izni almadan işe başlatılamaz.
(2) Kurum müdürlerinin en az lisans mezunu olması
gerekir.
(3) Kurumlarda görev alan müdür, müdür yardımcısı
ve yönetim memurlarının, kız öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda
kadın, erkek öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda erkek olması
şarttır. Kız öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda temizlik hizmeti
veren görevlilerin de kadın olması şarttır. Sadece kurum müdürü için bu
madde hükümleri haricinde bir görevlendirme, il müdürü onayı ile yapılabilir.
(4) Müdür, göreve başladıktan sonra mevzuat, kurum
yönetimi, kurumun fiziki ve hizmet standartlarının iyileştirilmesi ve
iletişim becerilerinin geliştirilmesi konularında Bakanlıkça düzenlenecek
eğitim programına katılmak zorundadır.
(5) Müdür, öğrencilerin huzur, güven ve sağlığının
korunması ile dengeli beslenmesinden ve kurumun mevzuata uygun bir şekilde
yönetilmesinden sorumludur. Müdürün izinli olması nedeniyle geçici olarak
görevinde bulunmadığı hallerde yerine varsa müdür yardımcısı, yoksa yönetim
memurlarından birisi en fazla altı ay süreyle vekâleten görevlendirilir.
(6) Kurum, ihtiyaç duyulması halinde en az ön
lisans mezunu müdür yardımcısı çalıştırabilir.
(7) Kurumlarda Bakanlıkça belirlenecek sayıda
yönetim memuru çalıştırılır. Yönetim memurluğu için en az ön lisans mezunu
olma şartı aranır. Kurumda müdür yardımcısı bulunması halinde müdür
yardımcısı sayısı kadar yönetim memuru çalıştırılması zorunlu değildir.
(8) Kurumlarda; öğrenci sayısı, binanın fiziki
durumu ve diğer donanımları dikkate alınarak ihtiyaca göre Bakanlıkça
belirlenecek sayıda hizmetli çalıştırılır.
(9) Beslenme hizmeti veren kurumlarda yemeğin
kurumda yapılması halinde Milli Eğitim Bakanlığı veya Kültür ve Turizm
Bakanlığı onaylı aşçılık belgesi sahipleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu aşçı
mesleki yeterlilik belgesi bulunanlar, üniversiteler veya liselerin aşçılık
ile ilgili bölümlerinden mezun olanlar ya da aşçılıkla ilgili eğitim programlarına
katıldığını belgeleyenler aşçı olarak çalıştırılır.
(10) Katı, sıvı ve gaz yakıtlı merkezi kaloriferle
ısıtılan kurumlarda yetki belgesi olan personel çalıştırılır. Kurum
personelinden yetki belgesi bulunan personel de ek görev olarak
görevlendirilebilir. Kullanımı için bir yeterlilik istemeyen, yetkili
servis marifetiyle periyodik kontrolleri yapılan sistemlerle ısıtılan
kurumlarda bu personel şartı aranmaz. Kurumlar, ısınma ve soğutma
sistemlerinin bakım ve kullanımları için hizmet alımı yapabilirler.
(11) Yemek, temizlik ve binanın güvenliği ile
ilgili hizmetler, bu hizmetleri sunan kuruluşlardan da hizmet satın
alınarak yürütülebilir. Bu takdirde sözleşme yapılan kuruluş münhasıran
kurum yönetimine karşı sorumludur. Hizmet satın almak suretiyle kurumlarda
çalıştırılan personelin bilgileri kurum tarafından il müdürlüğüne
bildirilir.
(12) Kurumlarda doktor, diyetisyen, gıda mühendisi
veya gıda teknikeri, teknisyen, sağlık memuru, hemşire veya hemşire
yardımcısı ya da acil tıp teknisyeni veya teknikeri ile şoför
çalıştırılabilir.
(13) Mutfak ve yemekhane hizmetlerinde çalışan
personelin, işe başlama tarihinden itibaren en geç üç ay içinde hijyen
eğitim belgesi ile işe başlama tarihinden itibaren en geç on gün içinde
bulaşıcı hastalığı olmadığına dair sağlık raporu alması zorunludur.
(14) Kurum personelinin, Sosyal Güvenlik Kurumunca
belirlenen sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası esaslarına bağlı
olarak 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında sözleşme ile
çalıştırılmaları zorunludur. Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görevlendirilen personel, tabi olduğu mevzuat
hükümleri uyarınca istihdam edilir.
(15) Personel, tabi olduğu mevzuat hükümleri
doğrultusunda izin kullanır. Müdürün yedi günü geçen izin kullanımı
durumunda müdürlüğe vekâlet edecek personel bilgisi en geç izin başlangıç
tarihinde il müdürlüğüne bildirilir.
(16) Mevzuat bilgisi, kurum yönetimi, işletme,
kurumun fiziki ve hizmet standartlarının iyileştirilmesi ve iletişim
becerilerinin geliştirilmesi konularında kurum veya Bakanlık tarafından
hizmet içi eğitim düzenlenebilir.
(17) Kurum yönetim personeli göreve başladıktan
sonra bir yıl içerisinde yetkili kurum ve kuruluşlardan ilk yardımcı
belgesi veya ilk yardım sertifikası alır.
(18) Kurumlarda çalıştırılacak personelde aranacak
diğer şartlar Bakanlık tarafından belirlenir.
(19) İl müdürlüğünce çalışma izni verilmiş olup
herhangi bir kurumda çalışan personel, çalıştığı kurumun kurucusuna ait
olmak şartıyla başka kurumlarda da görevlendirilebilir.
(20) Kurumlar, görevden ayrılan personel
bilgilerini üç iş günü içerisinde il müdürlüğüne bildirir.
Görevlendirme
MADDE 11-
(1) Kamu tüzel kişileri tarafından
açılan ve işletilen kurumlarda bu Yönetmelikte belirtilen şartları haiz
olanlar arasından ilgili mevzuatı uyarınca kamu personeli
görevlendirilebilir.
(2) Görevlendirme işleminin bu Yönetmeliğe uygun
olmaması halinde durum yeniden değerlendirilmek üzere ilgili kamu tüzel
kişisine bildirilir.
(3) Görevlendirilen ve görevinden ayrılan personel
üç iş günü içerisinde il müdürlüğüne bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Açılış, Faaliyete Başlama ve Kapanış
Açılışa
ilişkin esaslar
MADDE 12-
(1) Bu Yönetmelik hükümleri ve
Bakanlığın belirleyeceği esaslar doğrultusunda Bakanlığın takip ve
koordinasyona yönelik değerlendirmesini müteakip kurum açma izni ile işyeri
açma ve çalışma ruhsatları valilikler tarafından verilir.
(2) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan kurumlara
kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilebilmesi için kamu
tüzel kişiliğinin mevzuatına uygun şekilde alınmış karar veya onaylarının
bulunması gerekir.
Başvuru,
başvurunun incelenmesi ve ruhsatlandırma
MADDE 13-
(1) Kurum açmak isteyenler başvuru
dilekçesi ve Bakanlıkça istenen gerekli belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaat eder.
(2) İl müdürlükleri bünyesinde yurt hizmetleri
müdürü veya il müdürünün görevlendireceği ilgili şube müdürü veya yurt
müdürü başkanlığında teknik personel, şef veya memurdan oluşan en az üç
kişilik inceleme komisyonu kurulur. Gerekli görülen hallerde birden fazla
komisyon kurulabilir.
(3) Kurum açmak üzere yapılan müracaat ile kurumun
türü ve kapasitesinin bu Yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olup
olmadığı ve kurum açılacak bina ile bölümlerinin, kurumun türüne göre
Bakanlıkça belirlenen standartları karşılayıp karşılamadığı hususları,
komisyonca düzenlenen inceleme raporu ile tespit edilir.
(4) İnceleme raporu sonucunda, şartları sağladığı
tespit edilen başvuru sahiplerine, başvuru tarihinden itibaren en geç kırk
beş iş günü içerisinde kurum açma izni ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı
düzenlenir.
(5) İnceleme raporunda eksiklik tespit edilmesi
halinde, tespit edilen bu eksiklik başvuru sahibine bildirilir. Eksiklikler
giderildikten sonra yeni bir dilekçe verilerek başvuru süreci yeniden
başlatılır.
Kurum
isimlendirme ve tabela
MADDE 14-
(1) Kurumlara anlamlı, kurumun
amacına uygun, ülkemizin milli ve manevi değerlerini temsil eden Türkçe
isimler verilir. Ülke, millet, kıta, yabancı kurum ve kuruluş isimleri
verilemez.
(2) Kurumlar tabela, reklam, ilan ve her türlü iş
ve işlemlerinde sadece kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatında yer alan kurum adını kullanır.
(3) Kurumlar, adlarının yer aldığı tabelalarını
Bakanlığın belirleyeceği şekil ve ölçülerde dışarıdan görülebilir uygun bir
yerde bulundurmak zorundadır.
Faaliyete
başlama
MADDE 15-
(1) Kurum, kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlendikten sonra öğrenci kaydı yapabilir
ve faaliyetlerine başlayabilir.
Kurumun
devri
MADDE 16-
(1) Kurumun kuruculuk koşullarını
taşıyan başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe devredilebilmesi için
devretmek isteyen tarafından Bakanlıkça belirlenen belgelerle birlikte il
müdürlüğüne müracaat edilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen belgelerin uygun
görülmesi halinde Bakanlığın takip ve koordinasyona yönelik
değerlendirmesini müteakip il müdürlüğü tarafından kurumun devri için onay
verilir. Devir işlemi, devreden ve devralan arasında noter tarafından
düzenlenen devir senedinin il müdürlüğüne teslim edilmesinden itibaren on
beş iş günü içerisinde valilik tarafından sonuçlandırılır.
(3) Kurumun kurucusu olan şirketin türü veya
unvanının değiştirilmesi ve bu değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde yayımlanması halinde kurucu temsilcisi, değişikliğin
yapıldığını gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ve değişikliğin
yapıldığına dair yönetim kurulu kararı ile birlikte il müdürlüğüne müracaat
eder.
(4) Kurum devir işlemleri valilik tarafından
sonuçlandırılmadıkça kurum devredilmiş sayılmaz.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında devir amacıyla başvuru
yapan kurumların talepleri;
a) Müracaat tarihinden önce yapılan inceleme,
soruşturma veya denetimler sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para
cezası verilmesi halinde idari para cezasının ödenmesi,
b) Kurumu devralacak gerçek kişi kurucunun veya
kurucunun tüzel kişilik olması halinde ise yönetim organlarının üyeleri ile
kurucu temsilcisinin Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
şartları sağlaması,
sonrasında değerlendirmeye alınır.
(6) Devredilmek istenen kurum, yeni bir kurum
statüsünde değerlendirilir. Değerlendirmenin yapılmasında; devredilecek
kuruma daha öncesinde mevzuat ile tanınan muafiyetler dikkate alınmaksızın,
bu Yönetmelik ve Bakanlık tarafından belirlenen esaslarda öngörülen tüm
şartlar aranır.
Kurumun
nakli
MADDE 17-
(1) Kurumun başka bir binaya
nakledilmek istenmesi durumunda, Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il
müdürlüğüne müracaat edilir.
(2) Nakil yapılacak bina ve bölümlerinin bu
Yönetmelikle belirlenen esaslar ile kurumun türüne göre Bakanlıkça
belirlenen standartlara uygun olduğunun inceleme raporuyla tespit edilmesi
halinde, valilik tarafından kurum nakline izin verilir. Bu izin işlemi
tamamlanmadan ve kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı
verilmeden yeni bina veya binalarda barınma hizmeti verilemez.
(3) Kurumların nakli ders yılı içerisinde
yapılamaz. Ancak, yangın, deprem, sel, kentsel dönüşüm, sağlık sebepleri ve
mahkeme tahliye kararı gibi hallerden dolayı binanın aniden terk edilmesi
gereken durumda, nakledilecek binanın sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin
rapor ile yangına karşı gerekli önlemlerin alındığına dair raporun sunulması
ve nakledilecek binanın kapasitesinin öğrenci sayısına uygun olması
şartıyla valiliğin izniyle ders yılı içinde de kurum nakli yapılabilir.
Kurum yeni binadaki faaliyetine geçici olarak bir yıl süreyle devam
edebilir. Bu durumda;
a) Bir yılın sonunda şartları uygun bir binaya
nakil işlemi gerçekleştirmeyen kurumlara çalışanlar ile barınma hizmeti
verdiği öğrencilerin sağlık ve güvenliklerinin sağlandığının ispat edilmesi
ve nakle engel mazeretlerinin uygun bulunması şartıyla faaliyetlerine bir
yıla kadar daha mevcut binada devam etmeleri hususunda valilik tarafından
geçici olarak izin verilebilir.
b) Verilen ek süre sonunda şartlara uygun bir
binaya nakil izni almayan kurumların, kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı iptal edilir.
(4) Ders yılı içinde olmakla birlikte kurumda
kayıtlı öğrencinin bulunmaması halinde, ikinci fıkra kapsamında nakil ve
kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı işlemleri yürütülebilir.
(5) İller arasında kurumların nakli yapılamaz.
Tür ve
tip değişikliği
MADDE 18-
(1) Kurumun tür ve tip
değişiklikleri için Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il müdürlüğüne
müracaat edilir.
(2) Türü değişecek kurumun bu Yönetmelikte
belirtilen şartlar ile Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun olduğunun
inceleme komisyonu tarafından inceleme raporuyla tespit edilmesi halinde
valilik tarafından tür değişikliğine izin verilir.
(3) Kurumun yerleşim planı veya kapasitesinde
değişiklik yapılmaksızın sadece kurum tipinin kız veya erkek olmasına
ilişkin değişiklik talepleri için inceleme raporu düzenlenmeden gerekli
inceleme ve kontroller yapılır. Uygun görülmesi halinde valilik tarafından
tip değişikliğine izin verilir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında tür değişikliği
amacıyla başvuru yapan kurumların talepleri, müracaat tarihinden önce
yapılan inceleme, soruşturma veya denetimler sonucunda kuruma, Kanun
kapsamında idari para cezası verilmesi halinde idari para cezasının
ödenmesi sonrasında değerlendirmeye alınır.
Yerleşim
planı ve kapasite değişikliği
MADDE 19-
(1) Bina, blok veya kat
düzenlenmesi yapmak suretiyle kapasite veya yerleşim planında değişiklik
yapılabilmesi için Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il müdürlüğüne
müracaat edilir.
(2) Kapasiteye etki etmeyen yerleşim planı
değişikliği başvurularında; binanın değişen bölümlerine ilişkin hazırlanacak
inceleme raporu ile bu Yönetmelikte belirtilen şartlar ve Bakanlıkça
belirlenen standartlara uygunluğun tespiti halinde, il müdürlüğü tarafından
yerleşim planı değişikliğine izin verilir.
(3) Kapasite değişikliğine ilişkin başvurularda;
hazırlanacak inceleme raporu ile bu Yönetmelikte belirtilen şartlar ve
Bakanlıkça belirlenen standartlara uygunluğun tespiti halinde kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı valilik tarafından yeniden
düzenlenir.
Kurucunun
kurumu kapatması
MADDE 20-
(1) Kurum; kurucu veya kurucu
temsilcisinin talebi üzerine valilik tarafından kapatılır.
(2) Kapatma işlemi olağanüstü haller dışında ders
yılı içinde yapılamaz. Ancak kurumda kayıtlı öğrenci kalmaması durumunda
kapatma işlemi ders yılı içinde de yapılabilir.
(3) Kapatma kararından en az bir ay önce il
müdürlüğüne, personele ve öğrencilere haber verilir.
(4) Kapanan veya valilik tarafından kapatılan
kurumların kurucusu ya da kurucu temsilcisi, personel ve öğrencilerle
ilgili bütün defter ve dosya ile diğer evrakı, usulüne uygun şekilde bir ay
içerisinde il müdürlüğüne teslim eder. Kurumlarda tutulması gereken defter
ve kayıtların dijital ortamda tutulması halinde bir örneği kurucu ya da
kurucu temsilcisi tarafından onaylanarak il müdürlüğüne teslim edilir.
(5) Kapatma işlemleri sırasında kurumda kalan
öğrencilerin barınması konusunda gerekli tedbirler kurucu tarafından
alınır.
Kurumun
faaliyetine ara vermesi
MADDE 21-
(1) Kurucu ya da kurucu
temsilcisinin talebi üzerine valilik tarafından kurumun faaliyetine ara
verilebilir.
(2) Faaliyete ara verme olağanüstü haller dışında
ders yılı içinde yapılamaz. Ancak kurumda kayıtlı öğrenci kalmaması
durumunda ders yılı içinde de faaliyete ara verilebilir.
(3) Faaliyete ara verme kararından en az bir ay
önce il müdürlüğüne, personele ve öğrencilere haber verilmesi şarttır.
(4) Faaliyete ara verme bir öğretim yılından fazla
olamaz.
(5) Kurum, valilik tarafından uygun görülmesi
halinde bir defaya mahsus olmak üzere ikinci kez faaliyete ara verebilir.
Faaliyete başlama süresi geçmesine rağmen faaliyetine başlamayan ve ikinci
kez faaliyete ara verme talebinde bulunmayan kurumların kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatları, valilik tarafından iptal edilir.
(6) Bakanlık, kurumların hangi hallerde faaliyete
ara vermiş sayılacağına ilişkin şartları ayrıca belirler.
(7) Faaliyete ara verme işlemleri sırasında kurumda
kalan öğrencilerin barınması konusunda gerekli tedbirler kurucu tarafından
alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Öğrenci İşleri
Barınma
şartları
MADDE 22-
(1) Kurumlarda barınacak
öğrencilerde;
a) Herhangi bir yükseköğretim kurumuna kayıtlı
olmak,
b) Kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya
daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile Devletin
güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, cinsel
dokunulmazlığa karşı suçlar, uyuşturucu ve uyarıcı madde imal ve ticareti,
kullanımı, kullanımını kolaylaştırma, kullanmak için satın alma, kabul etme
veya bulundurma suçlarından mahkûm olmamak,
c) Toplu yerlerde yaşamaya engel olacak seviyede
akıl ve ruh hastalığı veya bulaşıcı hastalığı olmadığına dair beyanda
bulunmak,
şartları aranır.
(2) Barınma şartlarından herhangi birini taşımadığı
sonradan anlaşılan veya barınma sırasında bu şartlardan herhangi birini
kaybeden öğrencinin kurum ile ilişiği kesilir.
(3) Kurum gerekli gördüğü hallerde disiplin kurulu
kararıyla öğrenciden akıl ve ruh hastalığı veya bulaşıcı hastalığı
olmadığına dair rapor isteyebilir. İstenilen raporun sunulmaması halinde
öğrencinin kurumla ilişiği kesilir.
(4) Hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilen
barınma hizmeti ücretini üst üste iki ay ödemeyen öğrencinin kurum ile
ilişiği kesilir.
Öğrenci
kayıt işlemleri
MADDE 23-
(1) Barınma hizmeti alacak
öğrenciler, başvuru dilekçesi ile kuruma başvurur.
(2) Kurum barınma şartlarını taşıyan öğrencinin
kaydını yapar.
(3) Hizmet sunum taahhütnamesi tanzim edilir ve bir
örneği öğrenciye verilir.
(4) Yabancı uyruklu öğrenciler; öğrenci belgesi, pasaport
örneği ve kuruma kayıt tarihinden itibaren üç ay içinde ilgili kurum ve
kuruluşlardan alınmış ikamet izin belgesini ibraz etmek zorundadır.
Kurumlarda
geçici barınma
MADDE 24-
(1) Kayıtlı olduğu yükseköğretim
kurumlarının yüz yüze eğitimi gerektiren derslerine veya sınavlarına
katılmak için barınma ihtiyacı duyan öğrenciler, cinsiyetleriyle uygun
olmak, kurum yönetimince belirlenen şartları kabul etmek ve durumlarını
belgelendirmek kaydıyla kurumlarda geçici olarak barındırılabilir.
(2) Sosyal, kültürel veya sportif amaçlı
faaliyetlere katılan öğrenciler, sporcular ve yöneticileri, kurum yönetimince
belirlenen şartları kabul etmek ve durumlarını belgelendirmek kaydıyla
kurumlarda geçici olarak barındırılabilir.
(3) Kurum personeli sınav, hizmet içi eğitim,
seminer, toplantı gibi faaliyetler amacıyla aynı kurucuya ait farklı il
veya ilçelerdeki diğer kurumlarda geçici olarak barındırılabilir.
(4) Geçici barınanların okul ile kimlik bilgileri
kurum tarafından üç iş günü içinde il müdürlüğüne bildirilir.
(5) Geçici barınanlar dâhil kurumda barınanların
sayısı kurum kapasitesinden fazla olamaz.
(6) Geçici barınma bir defada bir ayı geçemez.
Geçici barınanlardan alınacak aylık ücret, il müdürlüğüne bildirilen aylık
ücretten yüksek olamaz.
(7) Kurumlarda ders yılı haricinde kalan zamanda da
geçici barınma hizmeti verilebilir.
(8) Kurumlar aynı ilde olmak şartıyla il
müdürlüğünün izni ile nöbetçi kurum uygulamasına geçebilir. Nöbetçi kurum
uygulamasına ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça belirlenir.
Öğrencinin
kurumdan ilişiğinin kesilmesi
MADDE 25-
(1) Kurumlarda kayıtlı
öğrencilerden, her öğretim yılı başında ve lüzum görülen diğer hallerde
öğrenci belgesi istenir.
(2) Öğrencilik durumları sona eren öğrencilerin
kurum ile ilişikleri kesilir.
Öğrenci
izinleri
MADDE 26-
(1) Öğrencilerin kuruma son giriş
saatleri bulundukları yerin özellikleri ile ulaşım vasıtalarının durumu
dikkate alınarak öğretim yılı başında kurum yönetimince tespit edilerek
öğrencilere duyurulur.
(2) Öğrenciler, kalacakları yeri ve süresini kurum
yönetimine yazılı olarak bildirmek şartıyla izinli sayılırlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Hizmetler ve Ücretler
Barınma
hizmetlerine ilişkin esaslar
MADDE 27-
(1) Öğrencinin uyku, dinlenme ve
ders çalışma gibi ihtiyaçlarının karşılanması ile kişisel eşyalarının saklanması
amacıyla oda düzenlemesi yapılır.
(2) Öğrencilerin huzuru, güveni ve rahatsız
edilmemeleri için gereken tüm tedbirler kurum tarafından alınır.
(3) Yurtlarda, pansiyonlarda ve apartlardaki
öğrenci odalarında en fazla altı öğrenci barınır.
(4) Kurum, kurumda kalan kayıtlı öğrencileri kin ve
düşmanlığa tahrik edecek ve kurum düzenini bozacak şekilde odalarda siyasi
pankart, bayrak ve sembol asılmasını ve benzeri eylemleri engelleyici
tedbirleri alır.
(5) Barınma hizmetinin, öğretim yılı içinde hangi tarihler
arasında verileceği kurum tarafından öğrencilere duyurulur ve öğrenci ile
yapılacak hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilir.
(6) Kurumlar, barınma hizmetini ders yılının
tamamını kapsayacak şekilde eksiksiz ve kesintisiz devam ettirir.
(7) Kurum binası içinde kantin, çamaşırhane gibi
ortak hizmet veren yerler kurum dışına mal ve hizmet satamaz.
(8) Kurumda, ilgili kurum ve kuruluşların kişi ve
toplum sağlığına ilişkin talimatları doğrultusunda gerekli tedbirler
alınır.
(9) Kurumda bulunan tüm taşınır ve taşınmazların
bakım, onarım ve kontrolü düzenli olarak yapılır. Kurum binasında yapılacak
bakım, onarım ve kontrol tarihleri ve saatleri öğrencileri rahatsız
etmeyecek zamanlara göre planlanır ve öğrencilere önceden duyurulur.
(10) Öğrenci temsilcisi, her öğretim yılı başında
daha önce hiç disiplin cezası almamış öğrenciler arasından biri asıl diğeri
yedek olacak şekilde ve gizli oyla öğrenciler tarafından seçilir.
(11) Barınma hizmeti için dönemlik veya yıllık
kayıt alınması esastır.
(12) Kurum, açma izninde belirlenen amaç dışında
kullanılamaz.
(13) Hizmet sunum taahhütnamesinde yer alması
gereken asgari hususlar Bakanlıkça belirlenir.
(14) Kurumlar, Bakanlıkça belirlenen kalite
standartlarına uygun hizmet sunar.
Beslenme
hizmeti
MADDE 28-
(1) Kurum, beslenme hizmeti
vermesi halinde bunu Bakanlıkça belirlenecek standartlara ve ilgili
mevzuata uygun şekilde gerçekleştirir.
(2) Beslenme hizmeti, sabah kahvaltısı, öğle yemeği
ve akşam yemeklerini kapsar. Beslenme hizmetine ilişkin genel esaslar
şunlardır:
a) Yurtlarda sabah kahvaltısı vermek zorunludur.
Öğle ve akşam yemeği ise hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilmek kaydıyla
verilebilir. Üniversite kampüsü içerisinde barınma hizmeti verilen
kurumlarda barınan öğrencilere sunulan beslenme hizmetinin öğrencilerin
kampüs içinde ulaşabileceği bir uzaklıkta olması halinde bu hizmet kurum
binası dışında verilebilir.
b) Pansiyon ve apartlarda ise beslenme hizmeti
verilmesi zorunlu değildir. Ancak binada uygun yer bulunması ve hizmet
sunum taahhütnamesinde de belirtilmesi kaydıyla beslenme hizmeti
verilebilir.
(3) Yemek listeleri müdür, müdür yardımcısı veya
yönetim memurunun başkanlığında, öğrenci temsilcisi ile aşçı, diyetisyen,
gıda teknikeri veya gıda mühendisinden biri olacak şekilde oluşturulan en
az üç kişilik komisyon tarafından aylık olarak düzenlenir ve ilan edilir.
(4) Yemek listeleri, öğrencilerin sağlıklı ve
dengeli beslenmelerine katkı sağlayacak şekilde her besin grubundan yeterli
çeşit ve miktarda olmak üzere öğrenci istekleri ve mevsim şartları dikkate
alınarak düzenlenir.
(5) Beslenme hizmeti, hizmet alımı yöntemiyle de
sunulabilir.
(6) Öğrencinin özel beslenme gerekliliği ve alerjik
durumlarıyla ilgili beyanı olması halinde kurum bu hususta gereken
tedbirleri alır.
Temizlik
hizmetleri
MADDE 29-
(1) İnsan sağlığının korunması
için gereken genel temizliğin, hijyen kurallarına uygun olarak
yapılmasından kurum sorumludur.
(2) Temizliğin Bakanlıkça belirlenen standartlara
uygun yapılması için gerekli malzeme, donanım ve personel kurum tarafından
sağlanır.
(3) Kurum, Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun
şekilde yıllık, aylık, haftalık ve günlük temizlik planlarını yapar. Kurum,
temizliği yapacak personeli, temizlikte kullanılacak malzemelerin kullanım
alanları ile temizliğin yapılma şeklini belirler.
(4) Kurumlarda yatak çarşafları, yastık ve
battaniye/yorgan kılıfları hizmet sunum taahhütnamesinde belirtildiği
sıklıkta temizleriyle değiştirilir.
(5) Kurum binalarında yılda en az iki kez böcek ve
haşerelere karşı ilaçlama yapılır. Kurum tarafından ilaçlama
çalışmalarından öğrencilerin etkilenmemesi amacıyla gerekli tedbirler
alınır.
(6) Apartlarda, daire dışındaki ortak alanlar kurum
tarafından temizlenir. Daire içindeki alanlar hizmet sunum taahhütnamesinde
belirtildiği şekilde temizlenir.
Çamaşır
yıkama ve ütü hizmeti
MADDE 30-
(1) Çamaşır yıkama, kurutma ve ütü
hizmeti için Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun ortam hazırlanarak
donatılır. Bu hizmetler, hizmet alımı yoluyla da karşılanabilir. Bu durumda
ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
(2) Apartlarda daire içinde çamaşır ve ütü hizmeti
sağlanabiliyorsa, ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
Güvenlik
hizmeti
MADDE 31-
(1) Kurum, Bakanlıkça belirlenen
standartlara ve ilgili mevzuata uygun olarak öğrenci ve personelin
güvenliğini sağlayacak gerekli tedbirleri alır.
(2) Kuruma kayıtlı öğrenci haricindeki kişiler,
kurum yönetim personelinin izni olmadan kuruma giremez. Tamir, bakım,
onarım ve benzeri nedenlerle kuruma girmesi gereken kişilerin kayıtları
tutulur. Öğrenciler anons ve benzeri yollarla durumla ilgili olarak
bilgilendirilir. Ayrıca çalışmaların, kurum personelinin gözetimi altında
tamamlanması sağlanır.
(3) Kuruma giriş çıkışların takip ve denetimi,
parmak izi sistemi, kartlı geçiş, imza ve benzeri yöntemlerle sağlanır.
(4) Kurum tarafından fiziki konum ve çevresel
güvenlik riskleri değerlendirilerek ihtiyaç duyulan alanlara, görüntüleme
ve en az bir ay süreyle görüntüleri saklama özelliği bulunan kayıt sistemi
kurulur.
Isıtma ve
soğutma
MADDE 32-
(1) Kurumun bütün kapalı bölümleri,
22 derece (+/- 2 derece) olacak şekilde kurumun açılışında belirtilen
usulde ısıtılır. Soğutma isteğe bağlı olarak sağlanabilir.
Öğrencilerin
çalışma ortamları
MADDE 33-
(1) Kurum, öğrencilerin ders
çalışabilmelerine imkan sağlayıcı fiziki tedbirleri alır.
(2) Apartlarda, eğer daire içinde çalışma alanı
düzenleniyorsa, ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
Sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetler
MADDE 34-
(1) Kurumlarda öğrencilerin milli,
manevi, kişisel ve akademik gelişimlerine destek olmak amacıyla Bakanlıkça
belirlenen standartlara uygun sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler
düzenlenebilir ve bu faaliyetler için uygun alanlar oluşturulabilir.
(2) Kurum, yeni kayıt yaptıran öğrencilerin ortamı
tanımasını ve kurum yaşantısına uyum sağlamasını kolaylaştırmak için
Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun uyum programı düzenler.
Nöbet
hizmetleri
MADDE 35-
(1) Kurumda, günün her saatinde
kurum yönetim personeli, özel güvenlik personeli veya kurumca
yetkilendirilmiş personelden en az birinin bulunması zorunludur. Aylık
nöbet çizelgesi hazırlanarak kurum ilan panosuna asılır ve kurumda muhafaza
edilir.
Diğer
hizmetler
MADDE 36-
(1) Kurumda kablolu/kablosuz
internet, bilgisayar, yazıcı ve fotokopi hizmeti verilebilir.
(2) Kurumlarda anons sistemi kurulur.
(3) Kurumlar, berber, kuaför, terzi, kuru
temizleme, çamaşır, kırtasiye, kantin ve benzeri hizmetleri ilgili mevzuatı
çerçevesinde kendileri veya hizmet alımı yoluyla sunabilir.
(4) Kurumlar, bu Yönetmelikte belirlenen hizmetler
dışındaki ilave hizmetleri il müdürlüğünün onayını almak kaydıyla
sunabilir.
Ücretler
ve yükümlülükler
MADDE 37-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
sunulan hizmetler karşılığında barınma hizmeti ücreti alınır. Barınma
hizmeti ücretine dahil olan hizmetler ve bunların ücretleri hizmet sunum
taahhütnamesinde ayrı ayrı belirtilir.
(2) Kurumlar, barınma hizmetine ilişkin başka ad
altında herhangi bir ücret talep edemez.
(3) Kurumlar, bir sonraki öğretim yılında
uygulayacakları aylık barınma hizmeti ücretini, her yıl temmuz ayı sonuna
kadar belirleyerek il müdürlüğüne bildirir. Barınma hizmeti ücretine
yapılacak en yüksek zam oranı, bir önceki öğretim yılında il müdürlüğüne
bildirilen ücrete temmuz ayında açıklanmış olan on iki aylık ortalama
“(Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi + Tüketici Fiyat Endeksi)/2” oranına beş
puan daha eklendiğinde bulunan orandan daha fazla olamaz.
(4) Yeni hizmete açılan kurumlar aylık barınma
hizmeti ücretini açıldıktan sonra bir ay içinde belirleyerek il müdürlüğüne
bildirir. Bildirilen ücret, il müdürlüğünce onaylanır.
(5) İl müdürlüğüne bildirilen ücretin üzerinde
ücret alınamaz.
(6) Kurumun kayıtlı öğrencileri için bir önceki
öğretim yılında barınma hizmeti karşılığında aldığı ücrete yeni dönemde
yapabileceği en yüksek zam oranı, kaydın yenilendiği tarihte açıklanmış
olan on iki aylık ortalama “(Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi + Tüketici
Fiyat Endeksi)/2” oranına beş puan daha eklendiğinde bulunan orandan daha
fazla olamaz.
(7) Altıncı fıkra hükmünden faydalanmak isteyen
öğrenciler ders yılı bitmeden kuruma kayıt yenileme başvurusunda
bulunmalıdır.
(8) Kurumlar kayıtlı öğrencilerden gelecek olan
kayıt yenileme taleplerini başvuru tarihi esas alınmak suretiyle
kapasitelerinin yarısına kadar karşılamak zorundadır.
(9) Kurumlar barınma hizmeti ücretinin bir aylık
kısmına tekabül eden miktarda depozito alabilirler. Öğrencinin kuruma
verdiği zararı karşılamaması veya barınma hizmeti ücretini ödemeden
kurumdan ayrılması durumunda bu zarar ve barınma hizmeti ücreti depozitodan
mahsup edilir.
(10) Kuruma kayıt yaptıran öğrencilerden;
a) 15 Eylül tarihine kadar kurumdan ayrılanlardan
hizmet sunum taahhütnamesinde belirlenen bir aylık barınma hizmeti ücreti,
b) 15 Eylül sonrasında kurumdan ayrılanlardan ise
barınma hizmeti aldığı aylar ve içinde bulunulan ayın ücretinin tamamı ve
kalan aylara ait barınma hizmeti ücretinin en fazla %50’si, bu öğrenciler
eğer Bakanlık tarafından işletilen öğrenci yurtlarından birine kayıt
yaptırdığını belgeliyorsa en fazla %40’ı,
c) Kurumdan çıkarma cezası alan öğrencilerden
barınma hizmeti aldığı aylar ve içinde bulunulan ayın ücretinin tamamı ve
kalan aylara ait barınma hizmeti ücretinin en fazla %60’ı,
alınır. Bu öğrencilere depozitoları ile peşin ödeme
yapılan hallerde bu fıkraya göre hesaplanacak ücret mahsup edilmesi
sonrasında geriye kalan tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet sunum
taahhütnamesi feshedilir. Bu madde kapsamında yapılacak hesaplamalarda
hizmet sunum taahhütnamesinde öğrenciye özel olarak belirlenen aylık ücret
baz alınır.
(11) Kuruma kayıt yaptıran öğrencilerden;
a) Kurumun, Yönetmelikte veya hizmet sunum
taahhütnamesinde yer alan yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeniyle
kurumdan ayrılanlara,
b) Yükseköğretim kurumundaki kaydını sildiren veya
donduran, birinci derece yakını vefat eden, en az bir dönem boyunca tedavi
göreceğini ya da hastalık raporunu veya tabii afet nedeniyle zarar
gördüğünü belgeleyenler ile salgın hastalıklar nedeniyle kurumda
barınamayanlara,
c) Kurucunun kurumu kapatması veya kurumun
kapatılması hallerinde kapatılan kurumlarda barınanlara,
ç) 22 nci maddenin üçüncü fıkrası gereği kurumla
ilişiği kesilenlere,
depozitoları ile peşin ödeme yapılan hallerde
kurumda barındığı aylara ait ücret mahsup edilmesi sonrasında geriye kalan
tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet sunum taahhütnamesi feshedilir.
(12) Faaliyete ara veren veya faaliyeti geçici
olarak durdurulan kurum, faaliyetin ara verildiği veya geçici olarak
durdurulduğu döneme ilişkin öğrenciden ücret talep edemez.
(13) Kurumlar, şehit ve gazi çocuklarını, Devlet
koruması altındaki çocukları ve madalyalı milli sporcuları ücretsiz
barındırabilirler.
Defter ve
kayıtlar
MADDE 38-
(1) Aşağıdaki defter ile
belgelerin bulundurulması ve bunlara ilişkin kayıtların tutulması zorunludur:
a) Öğrenci kayıt defteri.
b) Öğrenci yoklama defteri.
c) Yemek listesi.
ç) Öğrenci disiplin kurulu karar defteri.
d) Nöbet listesi.
e) Ziyaretçi defteri.
f) Öğrenci veya öğrencinin velisi ile kurum
arasında yapılan taahhütnameler.
g) Denetim defteri.
ğ) Kurum personeli dosyaları ve sözleşmeleri.
(2) Defter ve belgelerin içeriği ile bunlardan
Bakanlık bilişim sistemine kaydedilecek olanlar Bakanlık tarafından
belirlenir. Kurumlar bu defter ve kayıtları dijital ortamda da tutabilir.
(3) Defter ve belgelerin Bakanlık tarafından talep
edilmesi halinde sunulması zorunludur.
İlan ve
reklam
MADDE 39-
(1) Kurumlar, reklam ve ilan
verebilir ancak reklam ve ilanlarında gerçeğe aykırı beyanda bulunamaz.
(2) Kurumlar vermiş oldukları reklam ve ilanlardan,
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında
sorumludur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetim ve İdari Yaptırımlar
Denetim
esasları
MADDE 40-
(1) Kurumların düzenli
denetimleri, bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, ilki 5 inci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen kontrolleri kapsayacak şekilde 1 Temmuz ilâ 31
Ağustos tarihleri arasında Bakanlık bilişim sistemi üzerinden, diğeri ise
ders yılı içerisinde il müdürlüğünce yerinde denetim şeklinde olmak üzere
yılda en az iki kez yapılır.
(2) İl müdürlükleri bünyesinde yurt hizmetleri
müdürü veya il müdürünün görevlendireceği ilgili şube müdürü veya yurt
müdürü başkanlığında teknik personel, şef veya memurdan oluşan en az üç
kişilik denetim komisyonu kurulur. Gerekli görülen hallerde birden fazla
denetim komisyonu kurulabilir. Yapılan denetim sonucu düzenlenen denetim
raporu gereği için ilgili kurumun kurucu ya da kurucu temsilcisine tebliğ
edilir.
(3) Kurumların denetimi, gerekli görülen hallerde
Bakanlık Rehberlik ve Denetim Başkanlığı tarafından teftiş programı
kapsamında da yapılır.
(4) İlgili kamu kurumlarının kendi mevzuatında yer
alan denetim yetkileri saklıdır.
(5) Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde,
kurumlar hakkında inceleme, soruşturma ve denetim yapılabilir.
(6) Denetleme sırasında kurum yönetimi, kuruma ait
her türlü bilgi ve belgeyi göstermek, kurum binasının tamamının görülmesini
sağlamak, kurumun bilanço ve gelir-gidere ilişkin her türlü kayıt ve
evrakını ibraz etmek zorundadır.
(7) Denetlemeye ilişkin diğer hususlar Bakanlık
tarafından belirlenir.
Kurum
açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatının iptali ve idari para
cezaları
MADDE 41-
(1) Kurumların kurucularının,
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hallerinin tespiti
durumunda, kurumun kurum açma izni ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal
edilir.
(2) Kurumlarda yapılan inceleme, soruşturma ve
denetimlerde ilgili mevzuata aykırı hususların tespiti halinde Kanunun 1
inci maddesinin üçüncü fıkrasındaki hüküm uygulanır. İşlenen fiilin
gerektirdiği idari para cezasının uygulanmasına ilişkin teklif inceleme ve
denetlemeye yetkili olanlar tarafından valiliğe bildirilir.
(3) Her ne ad altında olursa olsun öğrenci barınma
hizmetlerine ilişkin faaliyetlerin, ruhsat alınmadan yürütüldüğünün denetim
komisyonu tarafından tespit edilmesi halinde bu yerlere valilik tarafından
brüt asgari ücretin yirmi katı idari para cezası uygulanır ve bu yerler
valilikçe kapatılır.
(4) Kurum açma izni verilen kurumlardan, altı ay
içerisinde barınma hizmetine başlamayanlar ile faaliyetine izinsiz ara
verenlerin kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları, valilik
tarafından iptal edilir.
(5) 20 nci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı
davranan kurucular hakkında Kanunun 1 inci maddesinin yedinci fıkrasındaki
hüküm uygulanır.
(6) İdari para cezaları, valilik tarafından
verilir. Verilen idari para cezası gerçek kişi ise kurucuya; tüzel kişilik
ise kurucu temsilcisine 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümlerine göre tebliğ edilir. Kanunda belirtilen idari para cezaları, fiilin
tespit edildiği tarihte yürürlükte bulunan brüt asgari ücret üzerinden
belirlenir. Verilen idari para cezaları Bakanlık bilişim sistemine işlenir.
(7) Denetim veya soruşturma sonucunda kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurumların kurucuları,
beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz, devralamaz veya ortak olamaz. Kurucu
temsilcisinin kurumun kapatılmasına sebep olan eylemlerinin tespiti halinde
kurucu temsilcisi de beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz, devralamaz veya
ortak olamaz.
(8) Kurumlarda yapılan, inceleme ve denetlemelerde
ilgili komisyon tarafından gerekli görülmesi ve valiliğin uygun görmesi
halinde; kurumlardan binalarının deprem dayanıklılığı, yangın, elektrik,
su, ısınma ve gaz tesisat kontrollerinin yaptırılması istenebilir. Yapılan
kontroller sonucu düzenlenen raporda tespit edilen eksiklik varsa, işlenen
fiilin gerektirdiği idari para cezası uygulanır ve eksikliklerin
giderilmesi için kuruma bir ay süre verilir.
(9) Sekizinci fıkrada tespit edilen eksikliklerin,
öğrencilerin barınması esnasında can güvenliğini tehlikeye düşürmesi
durumunda gerekli tedbirler alınarak eksiklikler giderilinceye kadar
kurumun barınma hizmeti vermesi geçici olarak durdurulur ve üç ay içinde
ilgili eksikliklerin giderilmemesi halinde kurum açma izni ile işyeri açma
ve çalışma ruhsatı valilik tarafından iptal edilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Personel Disiplin İşlemleri
Disiplin
cezaları
MADDE 42-
(1) Personele, işlediği fiil ve
haller doğrultusunda uyarma, kınama, aylıktan kesme, görevine son verme ve
görevine son verilerek başka yurt ve benzeri kurumda çalıştırmama cezaları
verilebilir.
Uyarma
cezası
MADDE 43-
(1) Uyarma cezası, personele,
görevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile
bildirilmesidir. Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde kayıtsızlık göstermek.
b) Görevle ilgili belge, araç ve gereçlerin
korunması, kullanılması ve bakımında kayıtsızlık göstermek veya düzensiz
davranmak.
Kınama
cezası
MADDE 44-
(1) Kınama cezası, personele,
görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
Kınama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak.
b) Öğrencilere ve velilere saygısız davranmak.
c) Kurumun huzur, sükûn ve çalışma düzenini bozmak.
Aylıktan
kesme cezası
MADDE 45-
(1) Aylıktan kesme cezası,
personelin brüt aylık ücretinden kesinti yapılmasıdır. Aylıktan kesme
cezası tutarı, 4857 sayılı Kanunun 38 inci maddesine göre belirlenir ve
uygulanır. Aylıktan kesme cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Verilen emir ve görevleri kasıtlı olarak tam ve
zamanında yapmamak, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasları
yerine getirmemek, görevle ilgili belge, araç ve gereçleri korumamak,
bakımını yapmamak veya hor kullanmak.
b) Öğrencilere ve velilere karşı küçük düşürücü ya
da aşağılayıcı fiil ve hareketlerde bulunmak.
Görevine
son verme cezası
MADDE 46-
(1) Görevine son verme cezası,
personelin kurumdaki çalışma izni iptal edilerek işine son verilmesidir.
Görevine son verme cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Öğrencilere ve velilere tacizde veya hakarette
bulunmak ya da öğrencileri tehdit etmek.
b) Yasaklanmış her türlü yayın, siyasi veya
ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart ve benzerlerini basmak, çoğaltmak,
dağıtmak ya da bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya teşhir
etmek.
c) Öğrencilerin özel hallerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini kayıt altına almak.
ç) 4857 sayılı Kanunun 25 inci maddesinde sayılan
haklı fesih nedenlerini gerektiren fiillerden birisini işlemiş olmak.
Görevine
son verilerek başka yurt ve benzeri kurumda çalıştırmama cezası
MADDE 47-
(1) Görevine son verilerek başka
yurt ve benzeri kurumda çalıştırmama cezası, personelin cezanın verildiği
tarihten itibaren beş yıl süreyle yükseköğrenim öğrencilerine barınma
hizmeti sunan herhangi bir kurumda çalışamamasıdır. Görevine son verilerek
başka kurumda çalıştırmama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) İdeolojik veya siyasi amaçlarla kurumların huzur,
sükûn ve çalışma düzenini bozmak, boykot ve işgal gibi eylemlere katılmak
veya bunları tahrik ya da teşvik etmek, barınma hizmetlerinin yürütülmesini
engellemek.
b) Öğrencilere fiili tecavüzde bulunmak.
c) Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev
mahallinde gizlemek.
ç) Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak,
kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
d) Öğrencilerin özel hallerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini ifşa etmek.
Disiplin
işlemleri
MADDE 48-
(1) Disiplin cezasının verildiği
tarihten itibaren iki yıl içinde aynı fiil veya halin tekerrüründe bir
derece ağır ceza verilir. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil
veya haller nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulanmasında
bir derece ağır ceza verilir.
(2) 43 ilâ 47 inci maddelerde belirtilen ve
disiplin cezası verilmesini gerektiren fiil ve hallere nitelik ve ağırlıkları
itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden disiplin cezası
verilir.
(3) Disiplin cezaları sıralı disiplin amiri olan
müdür, kurucu ve il müdürü tarafından aşağıda belirtildiği şekilde verilir:
a) Uyarma ve kınama cezaları, müdüre kurucu
tarafından, diğer personele müdür tarafından verilir.
b) Aylıktan kesme cezası ve görevine son verme
cezaları kurucu tarafından, görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezası ise il müdürü tarafından verilir.
c) Sıralı disiplin amirleri alt cezaları da vermeye
yetkilidir.
(4) Personele yedi günden az olmamak üzere savunma
süresi verilir, bu süre içerisinde savunmasını yapmayan personel savunma
hakkından vazgeçmiş sayılır. Disiplin amiri personelin savunmasını aldıktan
sonra onbeş gün içinde karar verir.
(5) Disiplin cezasını gerektiren fiil ve halleri
işleyenler hakkında, bu fiil ve hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten
itibaren;
a) Uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarında bir
ay içinde,
b) Görevine son verme ve görevine son verilerek
başka yurt ve benzeri kurumda çalıştırmama cezalarında bir yıl içinde,
disiplin soruşturmasına başlanmadığı takdirde
disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(6) Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin
işlendiği tarihten itibaren beş yıl içinde disiplin cezası verilmediği
takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(7) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görev yapan kamu personelinin disipline ilişkin iş ve
işlemleri hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Personelin tabi
olduğu ilgili mevzuat hükümleri saklıdır.
Disiplin
cezasına itiraz
MADDE 49-
(1) Disiplin cezalarına karşı
itiraz, tebliğ tarihinden itibaren on iş günü içinde cezayı veren disiplin
amirinin bir üstündeki sıralı disiplin amirine yapılır. Ancak il müdürü
tarafından verilen cezalara karşı itiraz valiliğe yapılabilir. İtirazda
bulunulan disiplin amiri veya valilik on beş iş günü içinde itirazı
reddedebilir veya bir alt cezaya indirebilir. İtirazda bulunulan disiplin
amirince on beş iş günü içinde herhangi bir karar verilmemesi halinde
itiraz reddedilmiş sayılır.
ONUNCU BÖLÜM
Öğrenci Disiplin İşlemleri
Öğrenci
disiplin cezaları
MADDE 50-
(1) Öğrencilere işlediği fiil ve
haller doğrultusunda aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır:
a) Uyarma cezası.
b) Kınama cezası.
c) Kurumdan çıkarma cezası.
(2) Öğrencilere kayıt işlemleri sırasında uyması
gereken kurallar hakkında yazılı bilgilendirme yapılır.
(3) Uyarma, kınama ve kurumdan çıkarma cezası
disiplin kurulu tarafından verilir.
(4) Kurumlarda meydana gelen ve adli soruşturmayı
gerektiren her türlü olay, kurum yönetimince en kısa sürede ilgili
makamlara bildirilir. Kurumlarda kalan öğrencilerden herhangi birinin
tutuklanması halinde disiplin işlemleri devam eder.
Uyarma
MADDE 51-
(1) Uyarma cezası, öğrenciye
davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazılı olarak bildirilmesidir.
Uyarma cezasının verilmesini gerektiren fiiller şunlardır:
a) Kurum bina ve tesislerinde, başkalarını rahatsız
edecek fiillerde bulunmak.
b) Temizliğe dikkat etmemek.
c) Kurum bina ve tesislerine veya demirbaş eşyaya
zarar vermek.
ç) Başkasına ait eşyayı izinsiz kullanmak.
Kınama
MADDE 52-
(1) Kınama cezası, öğrenciye
kusurlu davranışlarda bulunduğunun ve bu davranışların tekrarından
kaçınması gerektiğinin yazılı olarak bildirilmesidir. Kınama cezasının
verilmesini gerektiren fiiller şunlardır:
a) Toplu yaşamaya dair kurallara aykırı
davranışları alışkanlık haline getirmek.
b) İzinsiz olarak kuruma geç gelmeyi veya kuruma
gelmemeyi alışkanlık haline getirmek.
c) Bıçak ve benzeri salt saldırı veya savunmada
kullanılmak üzere özel olarak yapılmış olan kesici ve delici aletleri
kurumda bulundurmak.
ç) Kurum personeline veya öğrencilere hakaret
etmek.
d) Başkasına ait eşyalara zarar vermek.
e) Kurumda yönetimden izin almadan toplantı veya
tören düzenlemek.
f) Yasal niteliği bulunmayan, kazanç kastı ile oyun
oynamak veya oynatmak.
g) Aynı öğretim yılı içinde aynı fiilden dolayı iki
defa uyarma cezası almak.
Kurumdan
çıkarma
MADDE 53-
(1) Kurumdan çıkarma cezası,
öğrencinin kurum ile ilişiğinin kesilmesidir. Kurumdan çıkarma cezasının
verilmesini gerektiren fiiller şunlardır:
a) 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı
Kanununa aykırı davranmak.
b) Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Anayasasında
ifadesini bulan niteliklerine aykırı miting, forum, direniş, yürüyüş,
boykot, işgal gibi ferdi veya toplu eylemler düzenlemek, düzenlenmesini
teşvik etmek, düzenlenmiş bu gibi eylemlere katılmak veya katılmaya
zorlamak.
c) Yasa dışı kuruluşlara üye olmak, bu kuruluşlarda
faaliyet göstermek, bu tür kuruluşların propagandasını yapmak.
ç) Basın, sosyal ve görsel medyada diğer
öğrencilere, kurum veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yöneticilerine
hakaret etmek veya aleyhinde gerçeğe aykırı beyanlarda bulunmak.
d) Kurum yönetimi ve personeli ile öğrencileri
tehdit etmek veya bunlara fiili tecavüzde bulunmak.
e) Ateşli silah, yanıcı ve patlayıcı madde, mermi
gibi alet ve maddeleri taşımak, kullanmak veya kullanmaya teşebbüs etmek.
f) Bıçak ve benzeri salt saldırı veya savunmada
kullanılmak üzere özel olarak yapılmış olan kesici ve delici aletleri
kullanmak, kullanmaya teşebbüs etmek.
g) Kurum içinde alkollü içki içmek veya
bulundurmak, sarhoşluk yüzünden kurum sakinlerini rahatsız edici
davranışlarda bulunmak.
ğ) Tabii veya sentetik uyuşturucu, uçucu ya da
keyif verici maddeler kullanmak, taşımak, bulundurmak veya ticaretini
yapmak.
h) Aynı öğretim yılı içinde üç defa kınama cezası
almak.
Disiplin
kurulu
MADDE 54-
(1) Disiplin kurulu; müdürün
başkanlığında, müdürün asıl ve yedek olarak seçeceği bir müdür yardımcısı
veya yönetim memuru ve öğrenci temsilcisinden oluşur. Kararlar oy
çokluğuyla alınır.
(2) Üyelerin toplantıya katılamaması durumunda
disiplin kuruluna yedek üye katılır.
(3) Disiplin kurulu, her dönem başında toplanarak
kurumun düzen ve disiplini ile ilgili kuruma özel kuralları belirler ve bu
kurallarla birlikte disiplin maddeleri öğrencilere yazılı olarak
bildirilir.
(4) Disiplin kurulunun çalışma usul ve esasları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Kurum müdürünün görevlendireceği personel
tarafından, öğrencinin disiplin kuruluna sevkinden önce gerekli inceleme ve
araştırma yapılır.
b) Görevlendirilen personel öğrencinin ve varsa
ilgililerin yazılı ifadesini alır. Öğrenci ifadesini, yurtta bulunduğunda üç
gün, yurtta bulunmaması halinde ise yedi gün içinde vermek zorundadır.
Öngörülen süreler içerisinde ifade vermemesi halinde öğrenci ifade
vermekten vazgeçmiş sayılır.
c) Görevlendirilen personel öğrencinin yazılı
ifadesini ve konu ile ilgili her türlü bilgi ve belgeleri de ekleyerek sonucu
bir rapor halinde disiplin kuruluna sunar.
ç) Disiplin kurulu tarafından öğrencinin savunması
alınır. Öğrenci tebliğ tarihinden itibaren yurtta bulunduğunda üç gün,
yurtta bulunmaması halinde ise yedi gün içinde yazılı savunma vermediği
takdirde savunma hakkından vazgeçmiş sayılır.
d) Disiplin kurulu tarafından savunması alınmadan
öğrenciye ceza verilmez.
e) Disiplin kurulu, savunmanın kurula intikal
ettiği tarihten itibaren üç iş günü içerisinde toplanır ve yedi iş günü
içinde karar verir. Bu süre içinde çalışmalar tamamlanmadığı takdirde ara
karar alınarak yedi iş gününü geçmemek üzere süre uzatılabilir.
f) Karara bağlanacak olayın disiplin kurulu
başkanının şahsıyla ilgili olması halinde disiplin kurulu başkanının yerine
kurucu tarafından belirlenecek bir personel, disiplin kurulu üyelerinden
birisiyle ilgili olması halinde ise, o üyenin yerine belirlenmiş yedek üye
disiplin kurulunda görev alır.
g) Onaylanan disiplin cezaları disiplin kurulu
karar defterine ve Bakanlık bilişim sistemine işlenir.
(5) Disiplin cezası verilirken, öğrencinin kurum
içinde ve dışındaki hal ve hareketi, kurum idaresi ve arkadaşlarına karşı
tutumu, fiil veya hallerin ne gibi şartlar altında işlenmiş olduğu,
psikolojik durumu ve diğer sebepler de göz önünde bulundurularak bir derece
ağır veya hafif ceza verilebilir. Ancak disiplin suçunun tekrarı nedeniyle
bir derece ağır ceza öngörülmüş ise bir daha ağırlaştırma yapılamaz.
(6) Disiplin cezasını gerektiren fiil ve halleri
işleyenler hakkında, bu fiil ve hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten
itibaren on beş gün içerisinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı
takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Disiplin
cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren öğretim
yılı bitimine kadar disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi
zamanaşımına uğrar.
İtiraz
MADDE 55-
(1) Disiplin cezalarına karşı
itirazlar, kurumun bağlı bulunduğu il müdürlüğüne, cezanın tebliğ
tarihinden itibaren beş iş günü içinde yapılabilir. Bu süre içerisinde itirazda
bulunmayan öğrenci itiraz hakkından vazgeçmiş sayılır.
(2) İl müdürlüğü disiplin cezalarına karşı itiraza
ilişkin nihai kararını on beş iş günü içinde verir. İl müdürlüğü itiraz
konusu cezayı kaldırabilir, bir alt ceza verebilir ya da itirazı reddedebilir.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 56-
(1) 2/7/2020 tarihli ve 31173
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğrenim Özel Barınma Hizmetleri
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE
1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihte kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı bulunan
kurumlar, 6 ncı maddenin yedinci fıkrasındaki şart hariç olmak üzere
binalarını ve hizmetlerini 1/8/2024 tarihine kadar bu Yönetmelikte belirlenen
şartlara uygun hale getirirler. Kurumların talepleri halinde bu süre
Bakanlık tarafından bir yıl daha uzatılabilir. Bu tarihe kadar binalarını
uygun hale getirmeyenlerin kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatları iptal edilir. Kurumların binalarını uygun hale getirip
getirmedikleri yapılan inceleme ve denetimlerle tespit edilir.
(2) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin mevzuatta
aranan şartları taşımadığı tespit edilen kurumların faaliyetleri
eksiklikler giderilinceye kadar durdurulur. Söz konusu eksikliklerin
1/8/2023 tarihine kadar giderilmemesi halinde kurum açma izni ile işyeri
açma ve çalışma ruhsatları iptal edilir. Bu kurumlardaki öğrencilerin
barınmasına yönelik gerekli tedbirler kurum tarafından alınır.
(3)14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına
İlişkin Yönetmelik kapsamında yetkili idareden otel, motel, pansiyon ve
benzeri konaklama tesisi ruhsatı aldığı halde her ne ad altında olursa
olsun yükseköğrenim öğrencilerine barınma hizmeti veren yerler 1/8/2023
tarihine kadar bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı almak üzere il müdürlüğüne başvuru yaparlar.
Bu Yönetmeliğin can güvenliği yönünden zorunlu tuttuğu şartları sağlamak
kaydıyla başvuru yapanlara kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenir. Bu kurumlar, 6 ncı maddenin yedinci fıkrasındaki şart
hariç olmak üzere binalarını ve hizmetlerini 1/8/2024 tarihine kadar bu
Yönetmelikte belirlenen şartlara uygun hale getirirler.1/8/2023 tarihine
kadar başvuru yapmayan yerler ve başvurusu uygun görülenlerden 1/8/2024
tarihine kadar bu Yönetmelikle belirlenen şartları yerine getirmeyen
kurumlar valilikçe kapatılır.
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
faaliyette olan kurumlarda çalışma izni alarak görev yapmakta olan
personelin çalışma izinleri, aynı kurucuya ait kurumlarda olmak üzere
görevlerinde kaldıkları sürece geçerlidir.
(5) İlk yardımcı belgesi veya ilk yardım
sertifikası olmayan kurum yönetim personeli, bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde yetkili kurum ve kuruluşlardan
ilk yardım sertifikası veya ilk yardımcı belgesi alır.
(6) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte kamu
tüzel kişilerince açılmış ve kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatı olmaksızın öğrenci barınma hizmeti veren yerler, 1/8/2024 tarihine
kadar bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda kurum açma izni ile işyeri açma
ve çalışma ruhsatı alır. Bu tarihe kadar kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı almayan bu yerlere brüt asgari ücretin yirmi katı idari
para cezası uygulanır ve bu yerler valilikçe kapatılır.
(7) Kamu tüzel kişilerince açılmış olan kurumların
kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatının verilmesi sürecinde
inşaat ruhsatı veya yapı kullanma izni aranmadan, binanın yangına karşı
güvenlik önlemlerinin alındığına dair düzenlenen rapor ile binanın sağlam
ve dayanıklı olduğuna ilişkin çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il
müdürlükleri, yapının proje müellifleri ya da yetkili serbest proje
büroları veya üniversitelerin ilgili bölümlerince düzenlenen teknik rapor
ve teknik raporu düzenleyen serbest inşaat mühendisinin geçerliliği devam
eden serbest inşaat mühendisliği belgesi ile işyeri tescil belgesi istenerek
işlem yapılır. Bu kurumlar, 1/8/2024 tarihine kadar binalarını bu
Yönetmelikte belirlenen şartlara uygun hale getirirler.
(8) Kurumlar bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir ay içerisinde, 56 ncı madde ile yürürlükten
kaldırılan Yükseköğrenim Özel Barınma Hizmetleri Yönetmeliğinin 36 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası gereği bildirdikleri barınma hizmeti ücretini
2022-2023 öğretim yılı için bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin üçüncü
fıkrasına göre güncelleyerek il müdürlüğüne bildirir.
(9)
2022-2023 öğretim yılı için bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce kayıt
yenileyen öğrenciler için bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin altıncı
fıkrası, yeni kayıt yaptıran öğrenciler için ise bu Yönetmeliğin 37 nci
maddesinin üçüncü fıkrası uygulanır.
(10) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
önce 2022-2023 öğretim yılı için kayıt yaptıran veya kayıt yenileyen
öğrenciler hakkında kurumdan ayrılmaları halinde, 56 ncı madde ile
yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin sekizinci, dokuzuncu
ve onuncu fıkraları uygulanır.
(11) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
önce öğrenci veya personel tarafından işlenmiş olan ve disiplin cezasını
gerektiren fiil ve haller veya devam eden disiplin soruşturmaları hakkında
56 ncı madde ile yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümleri, öğrencinin
veya personelin lehine olan durumlarda ise bu Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 57-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 58-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gençlik ve Spor Bakanı yürütür.
|