Gençlik ve Spor Bakanlığından:
SPOR KULÜPLERİ
TARAFINDAN TUTULACAK DEFTER
VE KAYITLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, spor kulüpleri ve üst
kuruluşlar tarafından tutulacak defter ve kayıtlara ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Gençlik ve Spor Bakanlığı ile
spor federasyonlarının faaliyetlerine katılmak amacıyla Bakanlığa tescilini
yaptıran spor kulüplerini ve üst kuruluşları kapsar.
(2) Halka açık spor anonim şirketleri sermaye
piyasası mevzuatına tabidir. Bu Yönetmelikte halka açık spor anonim
şirketleri için getirilen hükümler, sermaye piyasası mevzuatının halka açık
şirketler için getirdiği düzenlemelerden ayrılmadığı sürece uygulanır. Aynı
konuda farklı hükümler olması durumunda halka açık spor anonim şirketlerine
sermaye piyasası mevzuatı hükümleri uygulanır.
(3) Bu Yönetmelik Milli Savunma Bakanlığı kadro ve
kuruluşunda yer alan askerî spor kulüpleri hakkında uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 22/4/2022 tarihli ve 7405
sayılı Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanununun 7 nci maddesinin
ikinci fıkrasına ve 12 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
b) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
c) İl müdürlüğü: Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünü,
ç) Sezon: Spor federasyonları tarafından belirlenen
tarih aralığını,
d) Spor anonim şirketi: Bir spor kulübünün bağlı
ortaklığı veya iştiraki olarak ya da spor kulübünden bağımsız şekilde
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre kurulan ve spor
faaliyetinde bulunmak amacıyla Bakanlığa tescilini yaptıran anonim şirketi,
e) Spor dalı: Spor federasyonuna bağlı spor dalını,
f) Spor faaliyeti: Bakanlık veya spor
federasyonları tarafından düzenlenen ya da izin verilen spor müsabaka ve
yarışmaları ile bunların hazırlık ve eğitim çalışmalarını,
g) Spor federasyonu: Spor dalı ile ilgili
faaliyetleri yürütmek üzere kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle
kurulan, organları seçimle gelen ve idari ve mali özerkliğe sahip
federasyonları,
ğ) Spor kulübü: Bakanlık ve spor federasyonlarının
faaliyetlerine katılmak amacıyla Bakanlığa tescilini yaptıran özel hukuk
tüzel kişilerini,
h) Spor kulübü yöneticisi: Spor kulübü yönetim
kurulu üyeleri ile yönetim kurulunca kendisine spor kulübünün yönetimi veya
temsili görevi verilmiş gerçek veya tüzel kişi ile bu tüzel kişi adına
hareket edecek gerçek kişi temsilciyi,
ı) Üst kuruluş: Spor kulüplerinin ve spor anonim
şirketlerinin oluşturduğu tüzel kişiliği bulunan federasyonları ve bu
federasyonların oluşturduğu konfederasyonları,
i) Yönetim kurulu: Spor kulübü yönetim kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Spor Kulüpleri
Tarafından Tutulacak Defter ve Kayıtlar
Defter
tutma yükümlülüğü
MADDE 5- (1) Spor kulüpleri iktisadi ve mali durumunu, borç
ve alacak ilişkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri
açıkça görülebilir bir şekilde ortaya koymak zorundadır. Defterler, üçüncü
kişi uzmanlara, makul bir süre içinde yapacakları incelemede spor
kulüplerinin faaliyetleri ve finansal durumu hakkında fikir verebilecek
şekilde tutulur. Spor kulüplerinin faaliyetlerinin oluşumu ve gelişmesi
defterlerden izlenebilmelidir.
Defter
tutma ve konsolide finansal tablo hazırlama esasları
MADDE 6- (1) Spor kulüpleri 6102 sayılı Kanun uyarınca ve
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa uygun şekilde işletme
hesabı esasına veya bilanço esasına göre defter tutarlar. Ancak, bünyesinde
ticari işletme, iştirak, bağlı ortaklık veya spor anonim şirketi bulunduran
ve/veya kamu yararına çalışma statüsü bulunan spor kulüplerinin bilanço
esasına göre defter tutmaları zorunludur.
(2) Bünyesinde ticari işletme, iştirak, bağlı
ortaklık veya spor anonim şirketi bulunduran spor kulüplerinin, 6/12/2012
tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununda yer alan ilgili hükümler
saklı kalmak kaydıyla spor faaliyetleri ile ilgili her türlü gelir ve
giderleri, Türkiye Muhasebe Standartlarına ve aşağıdaki esaslara uygun
şekilde hazırlanacak konsolide finansal tablolarında raporlanır:
a) Konsolidasyona tabi tutulacak spor kulübü,
ortaklık ve şirketlerin konsolide edilecek finansal tabloları hazırlanırken,
benzer koşullardaki benzer işlemler ve olaylar için yeknesak muhasebe
politikaları kullanılması gerekir. Konsolide finansal tablolara dahil olan
spor kulübü, ortaklık veya şirketlerin finansal tablolarının, benzer
işlemler ve benzer koşullardaki diğer olaylar için farklı muhasebe
politikaları kullanılarak hazırlanmış olması durumunda, grubun muhasebe
politikalarıyla uyum sağlayabilmek için konsolide finansal tabloların
hazırlanması sırasında gruba dahil olan söz konusu spor kulübü, ortaklık
veya şirketlerin finansal tablolarında gerekli düzeltmeler yapılır.
b) Düzeltme yapılamayan farklılıklarla ilgili
konsolide finansal tablo dipnotlarında açıklamalara yer verilir.
Tutulacak
defterler
MADDE 7- (1) Spor kulüpleri aşağıda yazılı defterleri
tutarlar:
a) Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak
esaslar aşağıdaki gibidir:
1) Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve
numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan
üyelerce imzalanır.
2) Üye Kayıt Defteri: Spor kulübüne üye olanların
kimlik bilgileri, üyeliğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir.
Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere
işlenebilir.
3) Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evrak, tarih
ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden
evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden
evrak çıktısı alınmak suretiyle saklanır, bu türdeki evraka da tarih ve
sıra numarası verilir.
4) Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter
Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt işlemleri 213 sayılı Kanun
ile bu Kanunun Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre
yürütülür.
5) Bu bentte sayılan defterlerden yevmiye defteri,
büyük defter ve envanter defteri, bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olmamak
şartı ile elektronik ortamda tutulmalarına ilişkin Hazine ve Maliye
Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığınca çıkarılan tebliğlerde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde, diğer defterler ise Bakanlıkça oluşturulan veya izin
verilen yazılımlar kullanılarak elektronik ortamda da tutulabilir.
b) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve
uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1) (a) bendinin (1), (2) ve (3) numaralı alt
bentlerinde kayıtlı defterleri işletme hesabı esasına göre defter tutan
spor kulüpleri de tutarlar.
2) İşletme Hesabı Defteri: Spor kulübü adına alınan
gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
3) Demirbaş Defteri: Spor kulübünün demirbaş eşyası
bu deftere alınış tarihleri ve değerleri belirtilerek yazılır.
4) Borç-Alacak Defteri: Borç ve alacakların
doğduğunda ve sona erdiğinde kaydedildiği defterdir. Bu defter Ek-1’de
gösterilen şekilde borçlar ve alacaklar şeklinde iki kısımdan oluşur. Borç
veya alacak doğduğunda defterin ilgili kısmının sol tarafına, sona
erdiğinde sağ tarafına kayıt yapılır.
(2) Bu maddede yer alan defterler Bakanlıkça
oluşturulan veya izin verilen yazılımlar kullanılarak elektronik ortamda da
tutulabilir.
(3) Bu maddedekilerin dışında spor kulüpleri
ihtiyaç duyacakları diğer defterleri kullanmaya başlamadan önce il
müdürlüğüne tasdik ettirmek suretiyle tutabilirler.
Kayıt
usulü
MADDE 8- (1) Defterler ve gerekli diğer kayıtlar Türkçe
tutulur. Kısaltmalar, rakamlar, harfler ve semboller kullanıldığı takdirde
bunların anlamları açıkça belirtilir.
(2) Defterlere yazımlar ve diğer gerekli kayıtlar,
eksiksiz, doğru, zamanında ve düzenli olarak yapılır.
(3) Bir yazım veya kayıt, önceki içeriği
belirlenemeyecek şekilde çizilemez ve değiştirilemez. Kayıt sırasında mı
yoksa daha sonra mı yapıldığı anlaşılmayan değişiklikler yapılamaz.
(4) Defterler ve gerekli diğer kayıtlar, olgu ve
işlemleri saptayan belgelerin dosyalanması şeklinde veya veri taşıyıcıları
aracılığıyla tutulabilir. Defterlerin ve gerekli diğer kayıtların
elektronik ortamda tutulması durumunda, bilgilerin saklanma süresince
bunlara ulaşılmasının ve bu süre içinde bunların her zaman kolaylıkla
okunmasının temin edilmiş olması şarttır. Elektronik ortamda tutulma
hâlinde birinci ilâ üçüncü fıkra hükümleri kıyasen uygulanır.
(5) Elektronik ortamda spor kulübü tüzel kişiliği
adına teşekkül eden belgelerden erişim yetkisi çerçevesinde yararlanılır.
Spor kulübü yöneticisinin izni alınmak kaydıyla erişim yetkisi bulunmayan
belgelerden yararlanılabilir. Ancak bu halde izin verilen kişinin ve izin
verilme gerekçesinin yazılı olması zorunludur.
(6) Karar defterinin sayfa sonunda imza için bırakılan
bölümü hariç defterlerin satırları, çizilmeksizin boş bırakılamaz ve
atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter sayfaları ciltten koparılamaz.
Tasdikli form veya sürekli form yapraklarının sırası bozulamaz ve bunlar
yırtılamaz.
(7) Spor kulüplerine ait belgeler, kaydedildikleri
defterdeki kayıt sırasına uygun olarak numaralandırılır ve dosyalanarak
saklanır.
Kayıt
zamanı
MADDE 9- (1) İşlemler, defterlere günlük olarak kaydedilir.
Ancak;
a) İşlemlerin, işin hacmine ve gereklerine uygun
olarak muhasebe düzeni ve güvenliğini bozmayacak bir süre içinde
kaydedilmesi şarttır. Bu gibi kayıtlar on günden fazla geciktirilmez.
b) Kayıtlarını devamlı olarak muhasebe fişleri ve
bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafını taşıyan belgelere dayanarak
tutan spor kulüplerinde, işlemlerin bunlara kaydedilmesi, deftere işlenmesi
hükmündedir. Ancak bu kayıtlar, işlemlerin esas defterlere kırk beş günden
daha geç intikal ettirilmesine imkân vermez. Spor kulübü defterlerinin
denetim amacıyla istenmesi halinde, kırk beş günlük sürenin dolması
beklenmeden kayıtların işlenmesi zorunludur.
Hesap
dönemi
MADDE 10- (1) Spor kulüplerinde hesap dönemi kural olarak
bir takvim yılıdır. Hesap dönemi 1 Ocakta başlar ve 31 Aralıkta sona erer.
Yeni kurulan spor kulüplerinde hesap dönemi kuruluş tarihinde başlar ve 31
Aralıkta sona erer.
(2) Konsolidasyonun gerekli olduğu hâllerde spor
kulübü bünyesinde konsolide olanlardan en yüksek harcamaya sahip olanın
hesap dönemi spor kulübünün de hesap dönemi olarak kabul edilir.
(3) Spor kulübüne bağlı bir veya daha fazla spor
anonim şirketi varsa konsolidasyon spor kulübü bilançosunda yapılır. Bu
durumda hesap dönemi olarak spor anonim şirketinin hesap dönemi spor
kulübüne de uygulanır. Spor kulübüne bağlı birden fazla spor anonim şirketi
bulunması hâlinde, spor kulübü bilançosunda en yüksek harcamaya sahip spor
dalında faaliyet gösteren spor anonim şirketinin hesap dönemi spor kulübüne
de uygulanır.
(4) Talepte bulunmaları halinde, spor kulüplerinin
vergi kanunları uyarınca defter tutma yükümlülüğü bulunan iktisadi
işletmeleri hariç olmak üzere farklı tarihleri kapsayan hesap dönemini
kullanmalarına Bakanlıkça izin verilebilir.
Defterlerin
tasdiki
MADDE 11- (1) Spor kulüpleri bu Yönetmelikte geçen ticari
defterlerini, 213 sayılı Kanun ile 6102 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine
göre tasdik ettirirler.
(2) Elektronik ortamda tutulacak defterler hariç
olmak üzere, bu Yönetmelikte yazılı diğer defterler ise kullanılmaya
başlanmadan önce il müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu
defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve
defterlerin ara tasdiki yapılmaz.
(3) Tasdik edilen her defter için ayrı bir tasdik
numarası verilir. Spor kulübünün adı, sicil numarası, yerleşim yeri,
defterin türü, defterin kaç sayfadan ibaret olduğu, tasdik tarihi, tasdik
numarası, tasdiki yapan makamın resmi mühür ve imzasını içeren ve şekli
Ek-2’de belirtilen elektronik ortamda tutulan Tasdik Şerhi Formu doldurulup
defterin ilk sayfasına yapıştırılarak köşeleri tasdiki yapan makam
tarafından mühürlenir. Defterin son sayfası, defterin kaç sayfadan ibaret
olduğu, tasdik tarihi ve numarası belirtilerek tasdik makamı tarafından
mühürlenir ve imzalanır.
(4) Defterlerin her sayfası sıra numarasıyla
teselsül edip etmediği kontrol edilerek mühürlenir.
(5) İl müdürlüğü, tasdikini yaptığı defterlere
ilişkin bilgileri elektronik ortamda tutulan Ek-3’te yer alan Tasdik
Defterine kaydeder.
Gelir ve
gider belgeleri
MADDE 12- (1) Spor kulüplerinin gelirleri, alındı belgesi
ile tahsil edilir. Spor kulübü gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili
halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler
alındı belgesi yerine geçer.
(2) Spor kulübü giderleri ise fatura, perakende
satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır.
Ancak 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü
maddesi kapsamında bulunan ödemeler için 213 sayılı Kanun hükümlerine göre
gider pusulası düzenlenir. Bu kapsamda da bulunmayan ödemeler için Ek-4’te
yer alan Gider Makbuzu veya banka dekontu gibi belgeler harcama belgesi
olarak kullanılır.
(3) Spor kulüpleri tarafından kişi, kurum veya
kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri Ek-5/A veya
Ek-5/B’de yer alan Ayni Yardım Teslim Belgesi ile yapılır. Kişi, kurum veya
kuruluşlar tarafından spor kulüplerine yapılacak bedelsiz mal ve hizmet
teslimleri ise Ek-6’da yer alan Ayni Bağış Alındı Belgesi ile kabul edilir.
(4) Bu maddede belgeler; Ek-4, Ek-5/A, Ek-5/B ve
Ek-6’da gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası
taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana
gelen ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla
yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde, spor kulüpleri tarafından
bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak belgelerin,
belirtilen nitelikte olması zorunludur. Ayni bağış alındı belgeleri Ek-6’da
belirtilen bilgileri içermek koşuluyla Bakanlıkça oluşturulan veya izin
verilen yazılımlar kullanılarak elektronik ortamda da düzenlenebilir.
Düzenlenen bu belgeler Bakanlık bilişim sisteminde muhafaza edilir.
(5) Bastırılan belgelerin adedi ile seri ve sıra
numaralarının, on beş gün içinde basımevleri tarafından spor kulübünün
bulunduğu il müdürlüğüne bildirilmesi zorunludur. Bu bildirim Bakanlık
bilişim sistemi üzerinden elektronik ortamda da yapılabilir.
Saklama
süresi
MADDE 13- (1) Karar ve üye kayıt defterleri, ödüller,
beratlar, madalya bilgileri ve benzeri devamlı niteliği haiz kayıtları
devamlı surette; spor kulüpleri tarafından tutulması ve saklanması zorunlu
olan hesap ve belgeler, özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak
üzere, diğer kayıt ve belgeler ise kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve
tarih düzenine uygun olarak on yıl süreyle saklanır.
Belgelerin
korunması
MADDE 14- (1) Spor kulübü yöneticileri;
a) Ellerinde bulundurdukları her türlü belgenin
yangın, hırsızlık, rutubet, sıcaklık, su baskını, toz ve her türlü hayvan
ve haşeratın tahribatına karşı korunmasından ve mevcut asli düzenleri
içerisinde muhafaza edilmesinden,
b) Elektronik ortamda teşekkül eden ve/veya
depolanan belgeler için her türlü afet, siber saldırı, yazılım veya donanım
kaynaklı veya olası diğer tehdit ve risklere karşı gerekli güvenlik
önlemlerinin alınması ve olası belge kayıplarının engellenmesi amacıyla
felaket kurtarma planlaması yapılması ve yürütülmesi ile yedekleme
ünitelerinin tesis edilmesinden,
sorumludur.
Defterlerin
kaybolması
MADDE 15-
(1) Spor kulüpleri tarafından
tutulan defter veya belgelerin kaybolması, çalınması, okunamayacak duruma
gelmesi veya yangın, su baskını, yer sarsıntısı gibi bir afet nedeniyle ve
kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğraması durumunda, spor kulübü
yöneticisi zıyaın öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde zayi
belgesi almak için spor kulübü merkezinin bulunduğu yer yetkili mahkemesine
başvuru yapar ve neticesinden il müdürlüğü yazılı şekilde bilgilendirilir.
İşletme
hesabı tablosu
MADDE 16- (1) İşletme hesabı esasına göre kayıt tutan spor
kulüpleri tarafından, gelir ve gider işlemlerini tasnif etmek amacıyla
başta işletme hesabı defteri olmak üzere diğer defter ve kayıtlarıyla
uyumlu şekilde yılsonlarında (31 Aralık) Ek-7’de gösterilen biçimde İşletme
Hesabı Tablosu düzenlenir.
Bilanço
esasına göre raporlama
MADDE 17- (1) Bilanço esasına göre defter tutan spor
kulüplerinin Türkiye Muhasebe Standartları (TMS) Uygulama Kapsamına İlişkin
Kurul Kararı (Kurul Kararı)’nın 3 üncü maddesine göre:
a) Kurul Kararında yer alan ekli listede yer
almaları halinde finansal tablolarının hazırlanmasında Türkiye Finansal
Raporlama Standartları (TFRS),
b) Bağımsız denetime tabi olup, ekli listede yer
almaması halinde ise finansal tablolarının hazırlanmasında isteğe bağlı
olarak TFRS’nin esas alınabilmesi saklı kalmakla birlikte Büyük ve Orta
Büyüklükteki İşletmeler İçin Finansal Raporlama Standartları (BOBİ
FRS),
esas alınır.
(2) Kurul Kararı uyarınca TMS uygulama kapsamına
dahil olmayan spor kulüplerinin finansal tablolarının hazırlanmasında
Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel
Tebliğleri esas alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Alındı
Belgeleri
Alındı
belgelerinin biçimi
MADDE 18- (1) Spor kulübü gelirlerinin tahsilinde
kullanılacak alındı belgeleri Ek- 8’de gösterilen biçim ve ebatta yönetim
kurulu kararıyla bastırılır. Alındı belgeleri, müteselsil seri ve sıra
numarası taşıyan kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından
meydana gelen ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri
aracılığıyla yazdırılan form veya sürekli kayıt formu şeklinde tertip
edilir. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak alındı belgelerinin,
belirtilen nitelikte olması zorunludur. Alındı belgesi ciltlerinin koçan
kısmı iki suret olarak bastırılabilir. Ancak koçan yaprağının bir suretinin
cilt koçanında, diğerinin ise muhasebe evrakı arasında düzenli olarak
saklanması zorunludur.
(2) Alındı belgeleri Ek-8’de belirtilen bilgileri
içermek koşuluyla Bakanlıkça oluşturulan veya izin verilen yazılımlar
kullanılarak elektronik ortamda da düzenlenebilir. Düzenlenen bu belgeler
Bakanlığın elektronik sisteminde muhafaza edilir.
Alındı
belgelerinin bastırılması ve kontrolü
MADDE 19- (1) Bastırılan alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları ile diğer baskı işlerinde kusur bulunup bulunmadığı, spor kulübü
yöneticisi tarafından kontrol edilir. Kontrolde hatalı olduğu ortaya çıkan
cilt veya formlar geri verilerek aynı miktarda yenisi bastırılır. Alındı
belgeleri, matbaadan spor kulübü yöneticisi tarafından bir tutanak ile
teslim alınır.
(2) Bastırılan alındı belgesi ciltleri veya
elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılması için
bastırılan formların adedi ile seri ve sıra numaralarının, on beş gün
içinde basımevleri tarafından il müdürlüğüne bildirilmesi zorunludur. Bu
bildirim Bakanlık bilişim sistemi üzerinden elektronik ortamda da
yapılabilir.
(3) İl müdürlükleri, basımevleri tarafından
bildirilen alındı belgeleri ile ilgili bilgileri kontrol eder ve ilgili
spor kulübü ve basımevinin adını, alındı belgesi ciltlerinin adedini,
başlangıç ve bitiş numaraları ile seri numaralarını Ek-9’daki Alındı
Belgesi Ciltleri Takip Defterinin bir satırına kaydeder.
(4) Form veya sürekli form şeklinde bastırılan
alındı belgeleri de başlangıç ve bitiş numaraları elli asıl ve elli koçan
yaprağını ihtiva edecek şekilde gruplandırılarak bu maddede belirtilen
usule göre kaydedilir ve kullanılır.
(5) Alındı Belgesi Ciltleri Takip Defteri elektronik
ortamda da tutulabilir.
Alındı
belgelerinin saklanması
MADDE 20- (1) Spor kulüp yöneticisi alındı belgelerinin spor
kulübü adına para toplamaya yetkili kişilere tesliminden, boş ve
kullanılmış alındı belgelerinin usulüne uygun şekilde saklanması için
gerekli tedbirlerin alınmasından sorumludur. Alındı belgelerinin görevliler
arasında devir teslimi tutanakla yapılır.
(2) Tamamı kullanılmadığı halde herhangi bir
nedenle iade edilen alındı belgelerinin kullanılmayan yaprakları tespit
edilerek spor kulübü adına para toplamaya yetkili kişiler ve spor kulübü
yöneticisi tarafından tutanak altına alınır. Bu şekilde iade edilen alındı belgesi
ciltleri, gelir tahsil edecek başka bir kişiye verilebilir veya yaprakları
üzerine büyük harflerle ve görünebilecek şekilde İPTAL yazılarak bir daha
kullanılmaz.
Alındı
belgelerinin kullanımı
MADDE 21-
(1) Alındı belgeleri, gelir tahsil
etme görev ve yetkisine sahip bulunanlara imza karşılığı verilir ve
kullanıldıktan sonra imza karşılığı geri alınır.
(2) Alındı belgeleri, sabit boyalı sert veya sivri
uçlu tükenmez kalemle okunaklı bir biçimde silintisiz ve kazıntısız şekilde
doldurulur. Ödemede bulunana asıl yaprak koparılarak verilir, koçan kısmı
ciltte bırakılır. Düzenleme sırasında hata yapılırsa hatalı belge yaprağı,
ödemede bulunana verilmez. Asıl ve koçan yaprakların üzerine İPTAL ibaresi
yazılıp her ikisi koparılmadan ciltte bırakılır.
(3) Form şeklinde bastırılan alındı belgeleri,
elektronik sistemler aracılığıyla doldurulduktan sonra aslı ödemede
bulunana verilir, sureti dosyasında muhafaza edilir.
(4) Bu Yönetmelikte öngörülen alındı ve harcama belgeleri,
eklerdeki örneklerinde gösterilen belgelerdeki tüm bilgilerin eksiksiz
doldurulması ve ilgili kişilerce imzalanması suretiyle düzenlenir.
Yetki
belgesi
MADDE 22- (1) Spor kulübü adına gelir tahsil edecek kişi
veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle yönetim kurulu kararı
ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve
fotoğraflarını ihtiva eden ve Ek-10’da yer alan Yetki Belgesi spor kulübü
tarafından iki nüsha düzenlenerek, spor kulübü başkanı tarafından onaylanır.
(2) Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu
tarafından en çok yönetim kurulu görev süresi ile sınırlı olarak belirlenir.
Süresi biten yetki belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir. Yetki
belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin
görevinden ayrılması, ölümü, işine veya bu görevine son verilmesi, spor
kulübünün kendiliğinden sona erdiğinin tespit edilmesi veya feshedilmesi
gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin spor kulübü yönetim
kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur.
(3) Gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile
her zaman iptal edilebilir.
Gelirlerin
teslim edilmesi
MADDE 23- (1) Spor kulübü adına gelir tahsil etmekle yetkili
olan kişiler, tahsil ettikleri parayı on beş iş günü içerisinde spor
kulübünün banka hesabına yatırırlar. Ancak tahsil edilen paranın 213 sayılı
Kanunun ilgili hükümleri uyarınca bankalar ile finansal kuruluşlar veya
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığıyla yapılması zorunlu
ödeme tutarını geçmesi halinde bu paranın en geç iki iş günü içinde spor
kulübünün banka hesabına yatırılması zorunludur.
(2) Spor kulübünün kasasında bulundurulabilecek
para miktarı güncel ihtiyaçlar dikkate alınarak yönetim kurulunca
belirlenebilir.
Ödeme ve
tahsilatın banka aracılığıyla yapılması zorunluluğu
MADDE 24- (1) Spor kulüpleri adına veya hesabına yapılacak
ödeme ve tahsilatın 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu
kapsamındaki bankalar ile finansal kuruluşlar veya Posta ve Telgraf
Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığı ile yapılması zorunludur. Bu konuda 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendindeki yetkiye dayanılarak
Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar dâhilindeki
parasal sınırlar uygulanır.
(2) 213 sayılı Kanunun idari para cezalarına
ilişkin hükümleri saklıdır.
(3) Bu maddede belirtilen şekilde yapılmayan ödeme
ve tahsilatın varlığı veya başka bir şekilde yapıldığı ispatlanamaz.
(4) Spor kulüpleri adına veya hesabına yapılan tüm
ödeme veya tahsilatın spor kulüplerinin defter ve kayıtlarında gösterilmesi
zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Üst
kuruluşlar
MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik hükümleri üst kuruluşlar
hakkında kıyasen uygulanır.
Bu
Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler
MADDE 26- (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanması ile
ilgili tereddütleri gidermeye, uygulamayı düzenlemeye ve bu Yönetmeliğin
uygulanmasını sağlamak üzere her türlü alt düzenlemeyi yapmaya yetkilidir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki hususlara ilişkin iş
ve işlemler Bakanlık bilişim sistemi üzerinden yapılabilir.
(3) Bakanlık bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve
işlemleri valilikler ve il müdürlükleri aracılığıyla yürütebilir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girmesinden önce spor kulüpleri tarafından kullanılan tasdike
tabi defter, kayıt ve belgeler kalan sayfaları bitinceye kadar kullanılmaya
devam olunur.
Yürürlük
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 28- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gençlik ve Spor
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|