Türkiye
İstatistik Kurumundan:
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU TEFTİŞ BAŞKANLIĞI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
Türkiye İstatistik Kurumu Teftiş Başkanlığının teşkilat ve görevleri ile
çalışma usul ve esaslarını; Teftiş Başkanı, başmüfettişler, müfettişler ve
müfettiş yardımcılarının atanma, görev, yetki ve sorumluluklarını; müfettiş
yardımcılarının mesleğe girişlerini, yetiştirilmelerini, yeterlik
sınavlarını; teftişe tabi olanların sorumluluklarını ve yükümlülüklerini
belirlemektir.
(2)
Bu Yönetmelik; Teftiş Başkanı, teftiş başkan yardımcıları, başmüfettişler,
müfettişler ve müfettiş yardımcıları ile Teftiş Başkanlığında görevli diğer
personel ve teftişe tabi olanların görev ve yükümlülüklerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 4
sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer
Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
604 üncü ve 610/A maddeleri ile 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Araştırma: Bir iddia, olay veya yürütülen iş ve işlemler ile ilgili olarak
Devlet memurları ve diğer kamu görevlileri bakımından adli, idari, hukuki,
mali ve disiplin işlemleri yapılmasına gerek olup olmadığının tespitine
yönelik faaliyetler bütününü,
b)
Başkan: Türkiye İstatistik Kurumu Başkanını,
c)
Başkanlık: Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığını,
ç)
Büro: Türkiye İstatistik Kurumu Teftiş Başkanlığı bürosunu,
d)
Büro personeli: Türkiye İstatistik Kurumu Teftiş Başkanlığı bürosunda
görevli personeli,
e)
İnceleme: Belirli bir konunun veya sorunun saptanması ve durumun ortaya
çıkartılmasına yönelik faaliyetler bütününü,
f)
KPSS: 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak
Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik uyarınca yapılan Kamu Personel Seçme
Sınavını,
g)
Müfettiş: Teftiş Başkanı ile Teftiş Başkanlığında görevli başmüfettiş ve
müfettişleri,
ğ)
Müfettiş yardımcısı: Teftiş Başkanlığında görevli yetkili veya yetkisiz
müfettiş yardımcılarını,
h)
Ön inceleme: 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince, aynı Kanun
kapsamındaki suçlar bakımından soruşturma izni verilmesi veya verilmemesi
kararında değerlendirmeye alınmasına yönelik faaliyetler bütününü,
ı)
ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
i)
Sınav Kurulu: Başkan onayı ile belirlenecek Teftiş Başkanı başkanlığında 5
asıl 3 yedek müfettiş üyeden oluşan, bu sayıya ulaşmak için gerekli
müfettiş sayısı bulunmazsa diğer daire başkanlarından oluşan müfettiş
yardımcılığı giriş sınavını yapmaya, müfettiş yardımcılarının tez
çalışmalarını değerlendirmeye ve müfettiş yeterlik sınavını yapmaya yetkili
olan kurulu,
j)
Soruşturma: Görevleri veya sıfatları sebebi ile özel soruşturma usulüne
tabi olanlarla ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla mevzuatında
tanımlanmış eylem ve işlemlerin gerçek mahiyetini ortaya çıkartmak
maksadıyla ilgili kişiler hakkında yapılan tahkik faaliyetleri bütününü,
k)
Teftiş: Başkanlığın merkez ve taşra teşkilatında her türlü faaliyet,
hizmet, iş ve işlemlerin hukuka, harcamaların ve malî işlemlere ilişkin
karar ve tasarrufların amaç ve politikalara, program ve stratejik planlara
uygunluğunu; önceden belirlenen usul ve prensipler doğrultusunda yürütülen
faaliyetlerin kalitesini, etkililiğini ve verimliliğini; organizasyon
yapısını, çalışma standartlarını, iş akış prosedürlerini, insan kaynakları
politikalarını ve uygulamalarını; kaynakların etkili, ekonomik ve verimli
olarak kullanılıp kullanılmadığını; üretilen bilgilerin güvenilir ve doğru
olup olmadığını, mal varlıklarının korunup korunmadığını; personeli
eğitici, öğretici, usulsüzlükleri önleyici ve hataları düzeltici bir
yöntemle denetleyerek sorunların çözümü ve hizmetlerin başarı ile
yürütülmesi konusunda idareye yardımcı olmayı ve rehberliği amaç edinen, bu
kapsamda insan ve sistem odaklı olarak personeli işbaşında değerlendirmek
amacıyla haberli veya habersiz olarak yapılan faaliyetler bütününü,
l)
Teftiş Başkanı: Türkiye İstatistik Kurumu Teftiş Başkanını,
m)
Teftiş Başkanlığı: Türkiye İstatistik Kurumu Teftiş Başkanlığını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat, Bağlılık ve Çalışma Merkezi
Teşkilat ve bağlılık
MADDE 4- (1) Teftiş Başkanlığı;
Teftiş Başkanı, başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından oluşur.
(2)
Teftiş Başkanlığı doğrudan Başkana bağlıdır.
(3)
Müfettişlere, Başkan ve Teftiş Başkanı dışındaki makam ve merciler
tarafından emir, görev veya talimat verilemez.
(4)
Teftiş Başkanlığının yazı, hesap, arşiv ve benzeri işleri ile elektronik
ortamdaki tüm işleri, görevlendirilen yeterli sayıdaki personel vasıtası
ile büro tarafından yürütülür.
Çalışma merkezi
MADDE 5- (1) Teftiş Başkanlığının
merkezi Ankara’dadır.
(2)
Bu merkez, müfettişlerin de çalışma merkezidir.
İKİNCİ KISIM
Görev,
Yetki ve Sorumluluklar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Teftiş Başkanlığı
Teftiş Başkanlığının görev ve yetkileri
MADDE 6- (1) Teftiş Başkanlığı,
Başkanın emri veya onayı ile Başkan adına aşağıdaki görevleri yapar ve
yetkileri kullanır:
a)
Başkanlık merkez ve taşra teşkilatının faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş işlerini
yürütmek.
b)
İlgili mevzuatın Teftiş Başkanlığına tanıdığı araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş yetkilerini Başkanlığın diğer hizmet
birimlerinin görev alanlarına girmediği durumlarda kullanmak.
c)
İç Denetim Birimi veya Başkanlığın diğer birimleri tarafından Teftiş
Başkanlığına bildirilen konularda, gerekli araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş işlerini yürütmek.
ç)
Müfettişlerin araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş sonucu
düzenleyecekleri raporları, Teftiş Başkanlığı görüşü ile birlikte Başkanlık
Makamına sunmak.
d)
Teftiş Başkanlığının amaçlarını gerçekleştirmek için mevzuata, plan ve
programa uygun çalışmasını temin etmek, Teftiş Başkanlığı faaliyetlerinin
etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel prensipleri tespit etmek ve
verimliliği teşvik eden çalışmalar yapmak.
e)
Teftiş Başkanlığının görev alanına ilişkin standart, ilke, yöntem ve
teknikleri, uluslararası kabul görmüş kontrol ve denetim standartları ile
uyumlu olarak geliştirmek; faaliyet alanına ilişkin rehberler hazırlamak.
f)
Teftiş Başkanlığının kendi faaliyet alanı ile ilgili risk esaslı denetim
uygulamaları geliştirmek ve yaygınlaştırmak.
g)
Teftiş Başkanlığı ve müfettişlerle ilgili mevzuat düzenlemelerinin
taslaklarını hazırlamak.
ğ)
Başkan tarafından verilecek benzeri görevleri yapmak.
İKİNCİ BÖLÜM
Teftiş Başkanının Atanması, Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Teftiş Başkanının atanması
MADDE 7- (1) Teftiş Başkanı; ilgili
mevzuat hükümlerine göre atanır.
(2)
Teftiş Başkanı, müfettiş yetkilerini haizdir.
(3)
Teftiş Başkanının geçici sebeplerle görevinde bulunmadığı durumlarda Teftiş
Başkanlığına, Teftiş Başkan Yardımcısı görevini yürüten müfettişlerden
biri; Teftiş Başkan Yardımcısının bulunmadığı durumlarda ise Teftiş Başkanı
tarafından uygun görülen müfettiş, Başkan onayı ile vekâlet eder. Herhangi
bir nedenle Teftiş Başkanlığı kadrosunun boşalması halinde Teftiş Başkanı
olarak atanma koşullarını taşıyanlardan biri, Başkan onayı ile Teftiş
Başkanı vekili olarak görevlendirilebilir.
Teftiş Başkanının görev, yetki ve
sorumlulukları
MADDE 8- (1) Teftiş Başkanının, 6
ncı maddede yer alan görevlerin yürütülmesini sağlamaya yönelik görev,
yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a)
Teftiş Başkanlığını temsil etmek, yönetmek, çalışmaları düzenlemek, kontrol
etmek ve denetlemek.
b)
Başkan tarafından verilen her türlü araştırma, inceleme, ön inceleme,
soruşturma ve teftiş ile ilgili emir, talimat ve onaylar üzerine
görevlendirme yapmak ve sonuçlarını takip etmek.
c)
Gerektiğinde bizzat araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş
yapmak.
ç)
Görev alanına giren konularda yıllık çalışma plan ve programlarını
hazırlatmak, Başkan onayına sunmak ve bunların uygulanmasını sağlamak.
d)
Araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş ile ilgili onayları
Başkana sunmak.
e)
Gerektiğinde müfettişlerin düzenlediği raporları incelemek, yanlışlık ve
eksikliklerinin giderilmesini sağlamak, raporları ilgili mercilere
göndermek, gerektiğinde, özel kanunlarda yer alan hükümler saklı kalmak
kaydıyla ek soruşturma raporu veya yazı gönderilmesi için emir vermek,
yapılan işlemlerin sonuçlarını izlemek ve alınması gereken önlemlere
ilişkin önerilerde bulunmak.
f)
Gerektiğinde Başkanlıkça uygulanan politikaların ve yürütülen hizmetlerin
genel durumu, birimlerde gözlenen yetersizlikler, mevzuat yetersizliği ve
bunların giderilmesi için alınacak yasal ve idari önlemlere ilişkin görüş
ve önerileri içeren rapor düzenlemek veya düzenlettirmek ve Başkana sunmak.
g)
Müfettiş yardımcılığı giriş ve yeterlik sınavlarının yapılmasını sağlamak,
müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerine ilişkin programlar düzenlemek,
programların uygulanmasını sağlamak ve denetlemek.
ğ)
Müfettişlerin mesleki ve bilimsel çalışmalarını teşvik maksadıyla gerekli
çalışmalar ile eğitim, seminer, panel, çalıştay ve benzeri faaliyetleri
yaptırmak.
h) Teftiş
Başkanlığının görev alanına giren konularda Teftiş Başkanlığında uygulama
birliği ve standartların sağlanması için gerekli önlemleri almak ve
gerektiğinde buna yönelik iç genelge veya genel yazı yayımlamak.
ı)
Büro hizmetlerinin düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak.
i)
Başkan tarafından verilecek benzeri veya mevzuatla öngörülen diğer
görevleri yapmak.
(2)
Teftiş Başkanı, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat gereğince kendisine verilen
görev ve yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir
biçimde yerine getirilmesinden ve kullanılmasından Başkana karşı
sorumludur.
Teftiş Başkan Yardımcısı
MADDE 9- (1) Görevlerin
yürütülmesinde Teftiş Başkanına yardımcı olmak üzere, Başkan onayı ile yeterli
sayıda başmüfettiş veya müfettiş, Teftiş Başkan Yardımcısı olarak
görevlendirilebilir.
(2)
Teftiş başkan yardımcıları, Teftiş Başkanının görevlendirmesi doğrultusunda
iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlar.
(3)
Teftiş başkan yardımcıları, kendisine verilen görev ve yetkilerin mevzuatla
belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine getirilmesinden ve
kullanılmasından Teftiş Başkanına karşı sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişler
Müfettişlerin görev ve yetkileri
MADDE 10- (1) Müfettişlerin görev
ve yetkileri şunlardır:
a)
Yapılan görevlendirme üzerine, Başkanlığın merkez ve taşra teşkilatının her
türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş yapmak ve çalışmaları neticesinde düzenleyecekleri
rapor veya yazıları Teftiş Başkanlığına intikal ettirmek.
b)
Yürüttükleri araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş
sürecinde görevlendirmelerinin dışında kalan bir hususla ilgili öğrenmiş
oldukları mevzuata aykırılıklar için sorumlular hakkında, tabi oldukları
soruşturma usulüne uygun olarak, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere
durumu ivedilikle Teftiş Başkanlığına bildirmek, gecikmesinde sakınca
bulunan hallerde, delilleri toplamak ve ilgili mercilere iletilmesini sağlamak.
c)
Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar üzerinde inceleme yaparak; görülen
yanlışlıkların ve eksikliklerin giderilmesi ve düzeltilmesi yollarını
araştırmak ve alınması gereken önlemleri ve konuyla ilgili düşüncelerini
raporla Teftiş Başkanlığına bildirmek.
ç)
Teftiş Başkanlığının görevlendirmesi üzerine araştırma ve incelemeler
yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer, toplantı ve eğitim
programlarına katılmak.
d)
Refakatlerine verilen müfettiş yardımcılarının meslekte yetişmelerini
sağlamak.
e) Teftiş
Başkanı tarafından verilen veya mevzuatla öngörülen diğer görevleri yapmak.
(2)
Müfettişler, görevleri sırasında tüm resmî daire, kurum, kuruluş ve kamuya
yararlı derneklerle, gerçek ve tüzel kişilerden gerekli yardım, bilgi,
evrak, kayıt ve belgeleri istemeye yetkili olup kanuni bir engel olmadıkça
bu isteğin yerine getirilmesi zorunludur.
Müfettişlerin sorumlulukları
MADDE 11- (1) Müfettişler,
görevlerini yerine getirirken aşağıdaki temel kurallara uyarlar:
a)
Verilen görevleri süresinde ve eksiksiz olarak tamamlarlar.
b)
Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak davranışlarda
bulunamazlar.
c)
Refakatlerine verilen müfettiş yardımcılarının en iyi şekilde yetişmesine
özel önem verirler ve bu amaçla refakat boyunca meslek ve hizmet
gereklerine uygun şekilde yetişmelerini gözetirler.
ç)
Görevlerini yürütürken, ilgili birimlerin faaliyetlerini aksatmayacak
şekilde çalışırlar.
d)
Meslektaşlarına, diğer kamu görevlilerine ve ilgili üçüncü şahıslara karşı
nazik, ölçülü ve saygılı davranırlar.
e)
Yürüttükleri araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş
esnasında, bu görevlerle ilgisi bulunanlara konuk olamazlar, doğrudan veya
dolaylı olarak hizmet ve ikramlarını kabul edemezler, bunlarla alışveriş
yapamazlar, borç alıp veremezler.
f)
Meslekten ayrılmış olsalar dahi görevleri dolayısıyla öğrendikleri sırları
ve gizli kalması lazım gelen diğer hususları ifşa edemezler, kendilerinin
veya üçüncü şahısların yararına veya zararına kullanamazlar.
g)
Görevleriyle ilgili gidecekleri yerleri ve yapacakları işleri
açıklayamazlar.
ğ)
Teftiş Başkanlığınca izin verilmedikçe; Teftiş Başkanlığı adına panel,
sempozyum ve komisyonlara, kurs ve seminerlere katılamazlar, yayın
yapamazlar, beyanda bulunamazlar, demeç veremezler.
h)
Her türlü sosyal medya alanında resmî görev ve unvanlarını kullanamazlar,
mesleki unvanlarını belirten paylaşım yapamazlar, bu platformların
kullanımında mesleğin gerektirdiği tarafsızlık, saygınlık, güven, nezaket
ve saygı ilkelerine yakışır bir şekilde hareket ederler.
ı)
14/9/2010 tarihli ve 27699 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denetim
Görevlilerinin Uyacakları Meslekî Etik Davranış İlkeleri Hakkında
Yönetmelik hükümleri doğrultusunda hareket ederler.
(2)
Müfettişler, ilgili mevzuatta öngörülen yetkilerini kullanmaktan ve
görevlerini eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.
Görevlendirme
MADDE 12- (1) Müfettişler, Başkanın
emri veya onayı üzerine Teftiş Başkanından aldıkları talimatla görev
yaparlar. Verilen görevlerin neticelerini, bu Yönetmelikte belirtilen
usullerle Teftiş Başkanlığına bildirirler.
(2)
Müfettişler, usulüne göre görevlendirme yapılmadığı sürece resen araştırma,
inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş yapamazlar.
Görevden uzaklaştırma tedbiri
MADDE 13- (1) Müfettişler; ilgili
mevzuatında haklarında görevden uzaklaştırma hükümlerinin uygulanabileceği
öngörülen ve görevi başında kalmasında sakınca görülen kişiler hakkında,
ihtiyati bir tedbir niteliğinde olmak üzere, aşağıdaki durumlarda,
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen usule
uygun olarak görevden uzaklaştırma tedbirinin uygulanmasını teklif
edebilirler:
a)
Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü mal ve eşyayı,
bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve bunlarla ilgili
soruları cevaplamaktan kaçınmak; araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma
veya teftişi güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yönlendirecek
davranışlarda bulunmak, evrakta sahtecilik veya kayıtlarda tahrifat yapmak.
b)
19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve
Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde
bulunmak.
c)
Kamu hizmeti gerekleri yönünden görevi başında kalmasında sakınca bulunmak.
(2)
Görevden uzaklaştırma tedbiri; araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma
veya teftiş işleminin her aşamasında teklif edilebilir.
(3)
Görevden uzaklaştırma işlemi, atamaya yetkili amir tarafından gerekçesiyle
birlikte görevden uzaklaştırılana ve diğer ilgililere yazıyla derhal
bildirilir.
(4)
Herhangi bir personelin görevden uzaklaştırılması sebebiyle işlerin
aksamaması için gerekli tedbirler o birimin amirince alınır.
(5)
Soruşturma sonunda disiplin yüzünden Devlet memurluğundan çıkarma veya
cezai bir işlem uygulanmasına lüzum kalmayanlar için alınmış olan görevden
uzaklaştırma tedbiri, 657 sayılı Kanunda belirtilen usule uygun olarak
kaldırılır.
(6)
Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile bu soruşturmaya ait rapor
üzerinde yapılacak işlemler öncelikle tamamlanır ve sonuçlandırılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teftiş Başkanlığı Bürosu
Büro görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 14- (1) Büro, Teftiş
Başkanının emri altında yeterli sayıda personelden oluşur.
(2)
Büro personelinin görevleri şunlardır:
a)
Teftiş Başkanlığına intikal eden her türlü evrakın kaydını tutmak ve
bunların cevaplarını sevk etmek.
b)
Müfettişlerden gelen rapor ve yazıları kayıt etmek ve ilgili oldukları
yerlere göndermek, beklenilen cevaplar ya da raporlar üzerinde ilgili
ünitelerce yapılması gereken işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve geciken
işler hakkında Teftiş Başkanına bilgi vermek, tekit yazılarını hazırlamak.
c)
İşleri biten rapor, yazı, evrak ve dosyaları düzenli bir şekilde muhafaza
etmek ve korunmasını sağlamak.
ç)
Teftiş Başkanlığının çalışmalarıyla ilgili kayıt ve dosyaları tutmak, diğer
büro işlerini yürütmek.
d)
Teftiş Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(3)
Büronun idaresinden, Teftiş Başkanı sorumludur.
(4)
Büro personelinin görev, yetki ve sorumlulukları Teftiş Başkanı tarafından
belirlenir. Büro personeli, kendisine verilen görev ve yetkilerin mevzuatla
belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine getirilmesinden ve
kullanılmasından sıralı amirlere ve Teftiş Başkanına karşı sorumludur.
(5)
Yapılan işlerde gizlilik esastır. Büro personeli, görevleri dolayısıyla
öğrendikleri sırları ve gizli kalması lazım gelen diğer hususları,
görevlerinden ayrılsalar dahi ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü
şahısların yararına veya zararına kullanamazlar. Başkanlığın veya Teftiş
Başkanlığının izni olmaksızın hiçbir evrak, yazışma, defter veya raporu
ilgilisi haricindeki kişilere gösteremez ve veremezler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Teftişe Tabi Olanların Sorumlulukları ve
Yükümlülükleri
Teftişe tabi olanların sorumlulukları
ve yükümlülükleri
MADDE 15- (1) Teftişe tabi
birimlerde görevli personel, teftiş için gereken gizli dahi olsa bütün
belge, defter ve bilgileri talep edildiği takdirde ibraz etmek, para ve
para hükmündeki evrakı ve ayniyatı ilk talep halinde göstermek, sayılmasına
ve incelenmesine yardımcı olmak zorundadır.
(2)
Teftişe tabi birimlerin yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi
için müfettişlere, görevleri süresince uygun bir çalışma yeri sağlamak ve
diğer tedbirleri almak zorundadır.
(3)
Teftiş edilen birimlerin her kademedeki yönetici ve personeli;
müfettişlerin, sözlü veya yazılı sorularını cevaplamak, ifade vermek,
müfettişin bilgi işlem sistemleri, raporlama araçları, internet, intranet
ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına erişimini sağlamak, elektronik,
manyetik ve benzeri bilgi işlem ortamlarındaki bilgi ve kayıtları
göstermek, talebi halinde bunların kopyalarını müfettişe vermek
zorundadırlar.
(4)
Asılları alınan belgelerin; müfettişlerin mühür ve imzasıyla onanmış
örnekleri ile elektronik ortamdaki bilgilerin imajı, dosyasında saklanmak
üzere alındığı birim, kişi veya kuruluşa verilir.
(5)
İlgililer, müfettişlerin göreviyle ilgili bilgi taleplerini karşılamak ve
her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle yükümlüdür.
(6)
Teftişe tabi birimlerdeki görevlilerin, hastalık ve benzeri zorunlu
nedenler dışında, izne ayrılmasından önce müfettişin olumlu görüşü alınır.
İzin kullanmaya başlamış olan görevliler, müfettiş tarafından gerekli
görülmesi halinde en kısa sürede görevlerine başlamak zorundadırlar.
(7)
Başkanlık merkez teşkilatı birimleri uygulamaya yönelik tebliğ, genelge ve
benzeri ad altında çıkarılan her türlü mevzuatı bilgi için Teftiş
Başkanlığına göndermekle yükümlüdürler.
(8)
Başkanlık merkez ve taşra teşkilatı birimleri; kendilerine gereği için
gönderilen müfettiş raporlarında ve bu raporlara dayalı Başkan olurlarında
yer verilen talimatların, en kısa zamanda yerine getirilmesini sağlamakla
yükümlü ve sorumludur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Müfettiş
Yardımcılığına Giriş, Yetiştirilme, Atanma ve Diğer Hususlar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Giriş
Sınavı
Giriş sınavı ve sınava başvuru şartları
MADDE 16- (1) Teftiş Başkanlığına
müfettiş yardımcısı olarak girilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı
yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamadan oluşur.
(2)
Giriş sınavının açılmasına Teftiş Başkanının teklifi ve Başkanın onayıyla
karar verilir.
(3)
Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava girmeye hak kazanamazlar.
(4)
Aşağıdaki şartları taşıyanlar giriş sınavına başvurabilir:
a)
657 sayılı Kanunun 48 inci maddesindeki genel şartları taşımak.
b)
Teftiş Başkanlığının kadro ve ihtiyaç durumuna göre;
1)
En az dört yıllık lisans eğitimi veren; hukuk, iktisat, siyasal bilgiler,
işletme, iktisadi ve idarî bilimler fakülteleri veya bunlara denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki
öğretim kurumlarından,
2)
En az dört yıllık lisans eğitimi veren; mimarlık ve mühendislik
fakülteleri, matematik, istatistik bölümleri ile kurumsal hizmet gerekleri
çerçevesinde Teftiş Başkanlığınca sınav duyurusunda belirtilen veya bunlara
denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki
öğretim kurumlarından,
mezun
olmak.
c)
Son başvuru tarihi itibarıyla, geçerlik süresi dolmamış KPSS’den, Teftiş
Başkanlığınca tespit ve ilan edilecek puan türlerinden asgari puanı almış
olduğunu sınav sonuç belgesi ile belgelendirmek.
ç)
Giriş sınavının yazılı aşamasının yapıldığı yılın Ocak ayının birinci günü
itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
(5)
Giriş sınavı, Sınav Kurulu tarafından yapılır.
(6)
Giriş sınavının yazılı ve sözlü kısmı, Teftiş Başkanlığınca belirlenen
mahalde yapılır.
(7)
Teftiş Başkanlığı, giriş sınavına ilişkin başvuru, sonuç ilanı ve ilgili
diğer işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlamaya yetkilidir.
(8)
Teftiş Başkanlığı, giriş sınavının yazılı bölümünün tamamının veya bir
kısmının ÖSYM, yükseköğretim kurumları ve diğer kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yapılmasına karar verebilir. Teftiş Başkanlığı, giriş sınavı
duyurusunda belirtmek şartıyla giriş sınavının yazılı bölümünü; dördüncü
fıkranın (b) bendinde belirtilen farklı fakülteler ve bölümler için ayrı
ayrı veya birlikte yapabileceği gibi tamamen veya belirlenecek konu grupları
itibarıyla imzalanacak bir protokolle başka kamu kurum veya kuruluşlarına
da yaptırabilir.
(9)
Yazılı sınavın imzalanacak bir protokolle sekizinci fıkrada belirtilen kamu
kurum veya kuruluşlarına yaptırılması halinde sınavın usulü, sınav
konuları, sınav tarihi ve yeri ile sınava ilişkin diğer hususlar protokolde
yer alır.
Giriş sınavı duyurusu ve başvuru
MADDE 17- (1) Giriş sınavı duyurusu
aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde Teftiş Başkanlığınca yapılır:
a)
KPSS’ye göre Teftiş Başkanlığınca belirlenen asgari puan, alınacak
personelde aranacak şartlar ile giriş sınavının tarihi, yapılacağı yer,
içeriği, değerlendirme yöntemi, başvuru merci ve son başvuru tarihi ile gerekli
görülen diğer hususlar, 10 sayılı Resmî Gazete Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 5 inci maddesinde yer alan düzenleme çerçevesinde ilan
verilmek suretiyle adaylara duyurulur. İlan, ilk başvuru tarihinden en az
on beş gün önce yapılır.
b)
Giriş sınavına, Teftiş Başkanlığınca sınav duyurusunda belirtilen
fakülteler ve bölümlerden mezun olan ve istenen puan türünden yeterli puanı
alan adaylar başvurabilir. Atama yapılacak kadro sayısı farklı fakülteler
ve bölümlerden mezun olanlar için ayrı ayrı belirlenebilir. Bu hususa,
sınav duyurusunda yer verilir.
c)
Adaylar, Teftiş Başkanlığınca hazırlanan sınav başvuru formu ile Teftiş
Başkanlığına müracaat ederler. Elektronik ortamdaki veya postadaki gecikmelerden
dolayı zamanında ulaşmayan başvurular işleme konulmaz.
ç)
Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavın başlama tarihinden en geç on beş
gün önce bitecek şekilde tespit edilir.
d)
Sözlü sınavın tarihi ve yapılacağı yer, sözlü sınavdan en az on beş gün
önce, sınava girmeye hak kazanan adayların isimleri ile birlikte
Başkanlığın resmi internet adresinde ilan edilir.
Adaylardan istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 18- (1) Giriş sınavına
katılma şartlarını taşıyan adaylardan istenecek bilgi ve belgeler sınav
duyurusu ile ilan olunur. Posta yoluyla yapılan başvurularda, adaylardan
istenilen belgelerin ilan edilen son başvuru tarihine kadar Teftiş
Başkanlığına ulaşmış olması gerekmektedir.
(2)
Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü sınavdan önce aşağıdaki bilgi ve
belgeler istenir:
a)
T.C. kimlik numarası beyanı.
b)
Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya engel bir durum olmadığına
dair yazılı beyanı.
c)
Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına dair belge.
ç)
Dört adet son bir ay içerisinde çektirilmiş vesikalık fotoğraf.
d)
Adli sicil kaydına dair belge.
e)
Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
(3)
Yapılacak incelemede, aday formlarında yer alan bilgilerde tereddüt hasıl
olduğu takdirde aday kaydından önce söz konusu bilgilerin belgelendirilmesi
istenir.
Gerçeğe aykırı beyan
MADDE 19- (1) Gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu anlaşılanlar tüm haklarını kaybederler, giriş sınavını
kazanmaları halinde atamaları yapılmaz, bu durumun atamadan sonra ortaya
çıkması halinde ise atama işlemi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep
edemezler ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu
yönünden işlem yapılmak üzere yetkili mercilere suç duyurusunda bulunulur.
Sınava çağrılma ve sınav giriş belgesi
MADDE 20- (1) KPSS’de alınan puan
sıralaması esas alınarak, açıktan atama izni alınmış kadro sayısının yirmi
katını aşmamak üzere duyuruda belirtilen sayıda aday ve puanı Başkanlığın
resmî internet adresinde yapılacak ilanla duyurulur. Son sıradaki adayla
aynı puanı alan adaylar da giriş sınavına çağrılır. Sınav ilanında atama
yapılacak kadro sayısının fakülte veya bölümler itibarıyla ayrı ayrı
belirlenmesi durumunda giriş sınavına çağrılacak aday sayısı da ayrı ayrı
hesaplanır.
(2)
Sınava katılacak olanlar için sınavın yapılacağı yer ve tarihin de
belirtildiği sınav giriş belgesi, Teftiş Başkanlığınca düzenlenir. Sınava,
resmî makamlarca verilmiş geçerli bir kimlik belgesi (nüfus cüzdanı, sürücü
belgesi ve benzeri) ile birlikte sınav giriş belgesinin gösterilmesi suretiyle
girilir.
Sınav konuları
MADDE 21- (1) Yazılı sınav 16 ncı
maddenin dördüncü fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde
belirtilen bölümlerden mezun olanlar için aşağıdaki alan bilgisi
konularından yapılır:
a)
Maliye: Maliye Politikası, Kamu Gelir ve Giderleri, Kamu Borçları, Bütçe, Türk
Vergi Sistemi ve Kanunlarının Esası.
b)
İktisat: Mikro ve Makro İktisat, İktisadi Düşünceler Tarihi, Para Teorisi
ve Politikası, Türkiye Ekonomisi, Uluslararası İktisat, Uluslararası
İktisadi Kuruluşlar, Güncel Ekonomik Sorunlar.
c)
Hukuk: Anayasa Hukuku (Genel Esaslar), İdare Hukukunun Genel Esasları ve
İdari Yargı, Ceza Hukuku ve Ceza Muhakemeleri Usulünün Genel Esasları,
Medeni Hukuk (Aile Hukuku ve Miras Hukuku hariç), Borçlar Hukuku (Genel
Esaslar), Ticaret Hukuku (Deniz Ticareti ve Sigorta Hukuku hariç), İcra ve
İflas Hukuku, İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku,
ç)
Muhasebe: Genel Muhasebe, Muhasebe ve Bilanço Teorisi, Bilanço Analizi ve
Teknikleri.
d)
Yabancı dil (İngilizce).
(2)
Yazılı sınav, 16 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı
alt bendinde belirtilen bölümlerden mezun olanlar için aşağıdaki alan
bilgisi konularından yapılır:
a)
Mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate alınarak Sınav Kurulunca
belirlenen alan bilgisi konuları.
b)
Yabancı dil (İngilizce).
(3)
Birinci ve ikinci fıkralardaki alan bilgisi konularının yazılı sınav
notunun hesaplanmasında dikkate alınacak oransal ağırlıkları sınav
duyurusunda belirtilir.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi ve
sonuçlarının duyurulması
MADDE 22- (1) Yazılı sınavda
başarılı olabilmek için her sınav grubundan 100 tam puan üzerinden en az 60
puan alınması ve tüm sınav gruplarının ortalama notunun en az 70 puan
olması gereklidir.
(2)
Yazılı sınava giren müfettiş yardımcısı adayları, alan bilgisinden yapılan
yazılı sınav notlarına göre, en yüksek puanlı adaydan başlamak üzere puan
sıralamasına tabi tutulur. Sınav ilanında atama yapılacak kadro sayısının
fakülte veya bölümler itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda puana
göre sıralama da bu duruma uygun şekilde ayrı ayrı yapılır.
(3)
Yazılı sınav sonuçları tutanakla tespit edilir.
(4)
Yazılı sınav sonuçları ile birlikte sözlü sınava katılmaya hak kazananlara,
sözlü sınavın yeri, günü ve saatine ilişkin bilgiler, Başkanlık internet
adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. Sınavı kazanan adaylara ayrıca
tebligat yapılmaz.
Sözlü sınav
MADDE 23- (1) Yazılı sınavda
başarılı olan adaylardan en yüksek puan alan adaydan başlanarak, sınav
ilanında atama yapılacak kadro sayısının fakülte veya bölümler itibarıyla
ayrı ayrı belirlenmesi durumunda bu duruma uygun şekilde ayrı ayrı olmak
üzere, atama yapılacak kadro sayısının dört katını geçmemek üzere, sözlü
sınav duyurusunda belirtilen sayıda aday sözlü sınava çağrılır. Son
sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da sözlü sınava çağrılır.
(2)
Yazılı sınavdan en az 70 puan almış olmak, sözlü sınava çağrılmayan diğer
adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(3)
Sözlü sınavda adaylar;
a)
Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b)
Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c)
Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç)
Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d)
Genel yetenek ve genel kültürü,
e)
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden
ayrı ayrı puan verilmek suretiyle değerlendirilir.
(4)
Adaylar, Sınav Kurulu tarafından üçüncü fıkranın (a) bendi için 50 puan,
(b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden
değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Verilen
puanların toplamı sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı
sayılabilmek için Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması şarttır.
(5)
Sınav Kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla tespit eder.
Giriş sınavı puanı ve sonuçların ilanı
MADDE 24- (1) Giriş sınavı puanı,
yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalamasından oluşur.
(2)
Giriş sınavı puanı en yüksek adaydan başlamak suretiyle sınav ilanında
atama yapılacak kadro sayısının fakülte veya bölümler itibarıyla ayrı ayrı
belirlenmesi durumunda bu duruma uygun şekilde ayrı ayrı olmak üzere, sınav
duyurusunda ilan edilen kadro sayısına kadar aday asıl, bu sayının en fazla
yarısı kadar aday da yedek aday olarak belirlenir. Sayının kesirli çıkması
durumunda sayı yukarı doğru tamamlanır. Adayların giriş sınavı puanlarının
eşit olması halinde, sırasıyla, yazılı sınav puanı ve KPSS puanı yüksek
olana öncelik tanınır. Giriş sınavında 70 ve üzerinde puan almış olmak veya
yedek aday listesine girmiş olmak müktesep hak teşkil etmez.
(3)
Giriş sınavı sonuçları, başvuru süresiyle birlikte Başkanlığın internet
adresinde ilan edilir. Adaylara ayrıca tebligat yapılmaz. İlan tarihinden
itibaren on beş günden az olmamak üzere, ilanda belirtilen sürede başvuru
yapmayan veya atama yapılmaya hak kazananlardan göreve başlamayan olduğu
takdirde başarı sırasına göre yedek adaylardan atama yapılabilir.
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 25- (1) Sınavda başarı
göstererek atananların sınavla ilgili belgeleri beş yıl, bunun dışında kalan
sınavla ilgili diğer belgeler müteakip sınav tarihine kadar Teftiş
Başkanlığı arşivinde saklanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Atanma, Yetiştirilme ve Yeterlik Sınavı
Müfettiş yardımcılığına atanma
MADDE 26- (1) Giriş sınavında
başarı gösterenler, Başkan onayı ile müfettiş yardımcısı kadrolarına
atanırlar.
(2)
Giriş sınavında başarı gösteren adayların atama işlemlerinin yapılabilmesi
için 24 üncü maddenin üçüncü fıkrasında bahsedilen süre içerisinde
Başkanlığa müracaat etmeleri gerekir. Süresi içinde geçerli bir mazereti
olmadığı hâlde müracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
Yetiştirmede amaç
MADDE 27- (1) Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmesinde aşağıdaki amaçlar güdülür:
a)
Kişiliklerini, müfettişliğin gerektirdiği mesleki bilgi, nitelik ve
davranışlara göre geliştirmek.
b)
Yetki alanına giren mevzuat ve uygulamalar ile araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş konularında deneyim ve uzmanlık kazandırmak.
c) Bilimsel
çalışma ve araştırma yöntem ve teknikleri konusunda becerilerini
geliştirmek.
ç)
Rapor yazma tekniği konusunda bilgi ve yeteneklerini geliştirmek.
d)
İş ve işlemlerinde ihtiyaç duyacakları modern bilgi teknolojileri gibi araç
ve gereçlerden yararlanma alışkanlıkları kazandırmak ve bunu
geliştirmelerini sağlamak.
e)
Analitik düşünme, takım çalışması ve iletişim becerilerini geliştirmek.
f)
Yabancı dil bilgilerini geliştirmelerini teşvik etmek.
g)
Mesleğin gerektirdiği diğer niteliklere sahip olmalarını sağlamak.
Müfettiş yardımcılarının yetiştirilme
süreci
MADDE 28- (1) Müfettiş
yardımcıları, 657 sayılı Kanun ile 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesinde adaylık
eğitimine ve bu Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde mesleki eğitime
tabi tutulur.
(2)
Müfettiş yardımcıları üç yıllık yetişme dönemine tabidirler. Bu sürenin
hesabında; aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni
dikkate alınmaz.
(3)
Müfettiş yardımcıları; üç yıllık yetiştirilme süresinin ilk iki yılında,
Teftiş Başkanlığınca belirlenecek çalışma programına göre başmüfettiş veya
müfettiş refakatinde görevlendirilirler.
(4)
Başmüfettişler ve müfettişler, refakatlerindeki müfettiş yardımcılarının
meslek ve hizmet gereklerine uygun şekilde yetiştirilmelerinden
sorumludurlar.
(5)
Teftiş Başkanlığınca, mesleki görev ve yetki alanına giren konularda;
araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş usulleri ile ilgili
mevzuatın öğretilmesi amacıyla eğitim programları düzenlenir.
(6)
Müfettiş yardımcıları, refakatinde görevlendirildikleri sürede
müfettişlerin rehberliği doğrultusunda görevlerini yerine getirirler.
Müfettiş yardımcıları, bu sürede tek başlarına araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş yapamaz ve 53 üncü maddenin birinci
fıkrasının (c) bendi kapsamında düzenlenecek raporlar hariç olmak üzere
bağımsız rapor düzenleyemezler.
(7)
Müfettiş yardımcıları, aylıksız izin ile toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izinleri hariç iki yıllık fiili hizmetinin bitiminden itibaren bir
ay içinde Başkanlığın görev alanı ile ilgili konularda üç tez konusu seçer
ve bunlardan bir tanesi Teftiş Başkanının onayı ile tez konusu olarak
belirlenir. Seçilen tez konusunun uygun bulunmaması halinde, müfettiş
yardımcısı on beş gün içinde üç yeni tez konusu seçer. Tez konusunun ikinci
defa uygun bulunmaması veya müfettiş yardımcısının belirlenen süre içinde
geçerli bir mazereti olmaksızın tez konularını sunmaması halinde tez konusu
Teftiş Başkanı tarafından bir ay içinde resen belirlenir. Belirlenen tez
konusu, müfettiş yardımcısına tebliğ edilmek suretiyle kesinleşir.
(8)
Müfettiş yardımcısı, tez konusunun kesinleşmesinden itibaren en geç bir ay
içerisinde, kendisine rehberlik etmek ve tezin bilimsel tez yazım usul ve
esaslarına, seçilen konunun niteliğine, Başkanlığın görev alanı ile ilgili
hususlara uygunluğunu temin etmek için bir danışman belirler ve Teftiş
Başkanının onayına sunar. Teftiş Başkanı gerektiğinde başka bir danışman da
belirleyebilir. Tez danışmanı, müfettiş yardımcısına tez hazırlama
sürecinde yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur. Tez danışmanı,
müfettişlerden, uzmanlardan ya da Başkanlık teşkilatında görev yapan ve
daha önce lisansüstü programlarda akademik çalışma yapmış, konusunda uzman
kamu görevlileri arasından belirlenir. Gerektiğinde yükseköğretim
kurumlarında görevli öğretim üyelerinden de danışman belirlenebilir.
(9)
Müfettiş yardımcısı, tez konusunun kesinleştiği tarihten itibaren en geç
bir yıl içerisinde, hazırladığı tezi sunmak zorundadır. Süresi içinde
tezlerini sunmayanlara bir defaya mahsus altı ayı aşmamak üzere ilave süre
verilir.
(10)
Tez danışmanının tez hakkındaki yazılı görüşünü içeren raporu ile birlikte
Teftiş Başkanlığına sunulan tezler, Sınav Kurulunca değerlendirilir. Tezler
Sınav Kurulu tarafından tez danışmanının değerlendirme görüşleri de dikkate
alınarak en geç iki ay içinde incelenir. Müfettiş yardımcısının
hazırlayacağı tezin, kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini
içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir. Tez konusunun
başka bir kurum ve kuruluşta müfettişlik, uzmanlık, yüksek lisans, doktora
tezi veya başka ad altında içerik ve sonuçları açısından aynı şekilde
incelenip savunulmamış olması esastır. İntihal yapıldığı tespit edilen tez
geçersiz sayılır; müfettişliğe atanmış olsa dahi ilgili kişinin ataması
iptal edilir ve hakkında idari işlem yapılır.
(11)
İki aylık sürenin ya da incelemenin bitiminden itibaren, on beş gün içinde
tezini sözlü olarak savunması için müfettiş yardımcısı Sınav Kuruluna
çağrılır. Tezin değerlendirilmesi oylama ile yapılır. Başarılı veya
başarısız şeklinde kullanılan oylarda, oy çokluğu ile karar verilir. Tezin
başarısız sayılması halinde Sınav Kurulu tarafından hazırlanacak gerekçeli
rapor Teftiş Başkanlığınca ilgiliye tebliğ edilir.
(12)
Tezin, düzeltmeye gidilmesi şartı ile başarılı sayılması halinde, tespit
edilen eksiklik ve yanlışlıkların giderilmesi için ilgili müfettiş
yardımcısına iki aydan fazla olmamak üzere süre verilir ve bu süre Teftiş
Başkanlığına bildirilir. Sınav Kurulunun gerekli düzeltmelerin yapıldığına
kanaat getirmesi halinde tez başarılı sayılır. Düzeltilen tezlerin
değerlendirmesi onuncu fıkraya göre yapılır. Tez değerlendirme sonuçları
yeterlik sınavından en az iki ay önce duyurulur ve ilgililere tebliğ
edilir.
(13)
Tezleri başarısız sayılan müfettiş yardımcılarına, tezlerini sunmaları veya
yedinci fıkraya göre başka bir konuda tez hazırlamaları için bir defaya
mahsus altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir. Geçerli bir mazereti
olmaksızın savunmasını yapmayan müfettiş yardımcısının tezi başarısız
sayılır. Geçerli mazereti olan müfettiş yardımcısı için ayrı bir savunma
tarihi belirlenir.
(14)
Tez ile ilgili diğer hususlar Teftiş Başkanının teklifi ve Başkanın onayı
ile belirlenir.
Değerlendirme belgesi ve yetki
verilmesi
MADDE 29- (1) Müfettişler
tarafından, refakatinde çalışan müfettiş yardımcıları hakkında, şekli ve içeriği
Teftiş Başkanlığınca belirlenen değerlendirme belgesi düzenlenir.
(2)
Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç fiilen
en az iki yıl çalışmış olan müfettiş yardımcılarına, birinci fıkra
kapsamındaki değerlendirme belgeleri de dikkate alınarak Teftiş Başkanlığınca
yapılan değerlendirme neticesinde, tek başına araştırma, inceleme, ön
inceleme, soruşturma ve teftiş yetkisi Teftiş Başkanının teklifi ve
Başkanın onayıyla verilebilir.
(3)
Yetkili müfettiş yardımcıları; müfettişlerin görev, yetki ve
sorumluluklarını haizdir.
Yeterlik sınavından önce meslekten
çıkarılma
MADDE 30- (1) Müfettiş
yardımcılarından; verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci
defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, müfettiş yardımcısı
unvanını kaybederler ve Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı
kadrolara atanırlar.
Yeterlik sınavına giriş şartları
MADDE 31- (1) Yeterlik sınavına
girebilmek için müfettiş yardımcısının;
a)
Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç müfettiş
yardımcısı olarak fiilen en az üç yıl çalışmış olması,
b)
28 inci madde kapsamında belirlenecek konularda yapacakları tez
çalışmalarının Sınav Kurulu tarafından kabul edilmiş olması,
gerekir.
(2)
Bu maddede belirtilen şartları taşımayanlar yeterlik sınavına alınmazlar.
Yeterlik sınavı
MADDE 32- (1) Yeterlik sınavı,
yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Her iki sınav da Teftiş
Başkanlığınca belirlenen mahalde yapılır.
(2)
Yeterlik sınavı, Sınav Kurulu tarafından yapılır.
(3)
Yeterlik sınavının uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Teftiş Başkanlığı
tarafından belirlenir.
Yeterlik sınav konuları
MADDE 33- (1) Müfettiş
yardımcılarının yeterlik sınav konuları aşağıdaki gibidir:
a)
Hukuk:
1)
Başkanlık mevzuatı, Başkanlıkla ilgili diğer mevzuat ve Başkanlık görev
alanıyla ilgili genel bilgiler, Başkanlık teşkilatı, politikası ve
ilkeleri.
2)
Anayasa ve Devlet teşkilatı, İdare Hukuku ve idari yargı temel mevzuatı.
3)
Her türlü vergi, resim ve harçlara ait kanunlar, usul kanunları ve
vergilendirmeye ilişkin diğer temel mevzuat.
4)
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve ilgili temel
mevzuat.
5)
1/11/1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun
ve ilgili mevzuat.
6)
9/10/2013 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve ilgili
mevzuat.
7)
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun ve ilgili mevzuat.
8)
5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu ve ilgili mevzuat.
9)
24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve
ilgili mevzuat.
10)
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu ve ilgili mevzuat.
11)
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu ve ilgili mevzuat.
12)
9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve ilgili mevzuat.
13)
18/10/2019 tarihli ve 30922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv
Hizmetleri Hakkında Yönetmelik ve ilgili mevzuat.
b)
Kamu harcama mevzuatı ve muhasebe:
1) 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve ilgili temel
mevzuat.
2)
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve ilgili mevzuat.
3)
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve ilgili
mevzuat.
4) 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve ilgili temel mevzuat.
5)
10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu ve ilgili mevzuat.
6)
657 sayılı Kanun (mali hükümler).
7)
Genel muhasebe, mali tablolar analizi, 27/12/2014 tarihli ve 29218 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezî Yönetim Muhasebe Yönetmeliği.
8)
27/11/2007 tarihli ve 26713 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Avrupa
Birliği ve Uluslararası Kuruluşların Kaynaklarından Kamu İdarelerine Proje
Karşılığı Aktarılan Hibe Tutarlarının Harcanması ve Muhasebeleştirilmesine
İlişkin Yönetmelik ve ilgili mevzuat.
c)
Teftiş:
1)
657 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat.
2)
3628 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat.
3)
5237 sayılı Kanunun Genel Hükümleri ile kamu görevlilerine özgü suçlara
ilişkin hükümleri ve ilgili diğer mevzuat.
4)
4483 sayılı Kanun.
5)
25/5/2004 tarihli ve 5176 sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat.
6)
4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve ilgili mevzuat.
7)
Özel soruşturma usulü getiren diğer kanunlar.
8)
Araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş usulleri.
Yazılı sınav kağıtlarının
değerlendirilmesi
MADDE 34- (1) Yazılı sınav
kağıtları, Sınav Kurulu üyeleri tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
(2)
Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için sınav gruplarının her birinden
alınan notların 50 puandan, tüm grupların not ortalamasının da 60 puandan
aşağı olmaması gerekir.
(3)
Sınav Kurulu, yazılı sınav sonuçlarını tutanakla tespit eder.
Sözlü sınav
MADDE 35- (1) Yazılı sınavda
başarılı olan müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi tutulur. Yazılı sınavda
başarılı olamayanlar sözlü sınava katılamazlar. Yazılı sınava katılmış
olmak, sözlü sınava davet edilmeyenler için müktesep hak teşkil etmez.
(2)
Sözlü sınav, müfettiş yardımcısının;
a)
Yeterlik yazılı sınav konularına ilişkin sorulacak sorulara verdiği
cevapların,
b)
Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücünün,
c)
Liyakati, temsil kabiliyeti, bilgi düzeyi, davranış ve tepkilerinin mesleğe
veya göreve uygunluğunun,
ç)
Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
d)
Genel yetenek ve genel kültürünün,
e)
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının,
değerlendirilmesi
suretiyle yapılır.
(3)
Adaylar, Sınav Kurulu tarafından ikinci fıkranın (a) bendi için 50 puan,
(b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan
üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Verilen puanların toplamı sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü sınavda
başarılı sayılabilmek için Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerinin 100 tam puan
üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az 60 olması
şarttır.
(4)
Sınav Kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla tespit eder.
Yeterlik sınav sonucu
MADDE 36- (1) Yeterlik sınavı notu,
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasıdır.
(2)
Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için yazılı ve sözlü sınav notlarının
aritmetik ortalamasının 100 puan üzerinden en az 70 olması şarttır.
(3)
Sınav sonuçları, Sınav Kurulu tarafından, başarı sırasına göre tutanakla
tespit edilir ve liste halinde Teftiş Başkanlığınca duyurulur. Sonuçlar
ayrıca yazılı olarak da sınava katılanlara bildirilir.
İkinci sınav hakkı
MADDE 37- (1) Yapılan yeterlik
sınavında başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde
geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde
ikinci kez sınav hakkı verilir.
(2)
İkinci sınav hakkı bir defaya mahsus olmak üzere verilir.
Yeterlik sınavına girmeyenler veya
sınavda başarılı olamayanlar
MADDE 38- (1) Müfettiş
yardımcılarından, ikinci yeterlik sınav hakkını kullanmayanlar veya ikinci
yeterlik sınavında da başarı gösteremeyenler, müfettiş yardımcısı unvanını
kaybederler ve Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
Müfettişliğe atanma
MADDE 39- (1) Yeterlik sınavında
başarılı olanlar, bu sınavdaki başarı sırasına göre müfettişliğe atanırlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başmüfettişliğe Atanma, Müfettişliğe Yeniden
Atanma ve Kıdem
Başmüfettişliğe atanma
MADDE 40- (1) Teftiş Başkanlığında,
müfettiş yardımcılığında geçirilen süreler dâhil en az on yıl çalışmış olan
müfettişler; kıdem, başarı ve kadro durumu göz önünde tutularak
başmüfettişliğe atanabilir.
Müfettişliğe yeniden atanma
MADDE 41- (1) Yeterlik sınavında
başarılı olup müfettişliğe atandıktan sonra, istifa nedeniyle veya kamu
kurum ve kuruluşlarına naklen atanma suretiyle müfettişlikten ayrılanlar,
yazılı talepleri üzerine, durumları itibarıyla atanabilecekleri boş kadro
bulunması ve Teftiş Başkanının görüşünün alınması koşuluyla yeniden
müfettişliğe atanabilirler.
Kıdem
MADDE 42- (1) Müfettişlerin
yönetimi, çalışması ve yetişmeleri gibi konularda meslek kıdemi esası
uygulanır. Kıdem; sınav dönemi aynı olan müfettiş yardımcıları arasında
giriş sınavındaki başarı sırasına göre, müfettişler arasında ise yeterlik
sınavındaki başarı sırasına göre belirlenir. Dönemleri farklı olanlar
arasındaki kıdem ise dönemleri arasındaki sıraya göre belirlenir.
(2)
Müfettiş sıfatını kazandıktan sonra görevinden ayrılanlardan yeniden
atananların kıdemi, kendi dönemlerinin sonunda; bu dönemden kimse kalmamış
ise, bir önceki dönemin sonunda olacak şekilde belirlenir.
(3)
Teftiş Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler, dönemlerinin en
kıdemlisi sayılır. Aynı dönemde bu durumda birden fazla müfettiş var ise
bunların kıdem sırasının tespitinde ayrıca kendi aralarındaki kıdem esas
alınır.
(4)
Teftiş Başkanlığına, ilgili mevzuat uyarınca atananlardan; yeterlik
sınavında başarı göstermek suretiyle müfettiş, denetmen, denetçi, kontrolör
unvanlarından birini iktisap edenlerin denetim mesleğinde geçen süreleri
ile üst kademe kamu yöneticiliklerinde geçen sürelerinin tamamı, denetim
mesleğinden olmayanların ise hizmet sürelerinin yarısı denetim meslek
kıdeminden sayılır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Teftiş
Başkanlığının Çalışma Esasları ve Düzenlenecek Raporlar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Teftiş Başkanlığının Çalışma Esasları
Teftiş faaliyetlerinin planlanması
MADDE 43- (1) Teftiş faaliyetleri,
teftiş plan ve programları çerçevesinde yürütülür.
(2)
Teftiş planının hazırlanmasında Başkanlığın ve Teftiş Başkanlığının
faaliyet ve amaçları ile teftiş politikaları göz önünde bulundurulur.
(3)
Teftiş planında, Başkanlığın ve Teftiş Başkanlığının faaliyetleri
çerçevesinde risk odaklı çalışmalar yapılarak teftişte ağırlık verilecek
başlıca alanlar belirlenir. Ayrıca, Başkanlık birimlerinin yöneticileri ile
koordinasyon toplantıları yapılarak teftiş planında yer alması istenilen hususlara
ilişkin görüş ve öneriler alınabilir.
(4)
Teftiş planı ve programı Başkan onayı ile yürürlüğe girer.
(5)
Teftiş planı ve programında Başkan onayı ile her zaman değişiklik
yapılabilir. Ayrıca gerek duyulması halinde, Başkan onayı ile teftiş planı
ve programı dışında da her zaman teftiş yapılabilir.
Müfettişlerin görevlendirilmesi ile
çalışma usul ve esasları
MADDE 44- (1) Müfettişler, Başkanın
talimatı veya onayı üzerine Teftiş Başkanı tarafından görevlendirilirler ve
çalışma sonuçlarını Teftiş Başkanlığına bildirirler.
(2)
İşlerin, tabi oldukları süreleri aksatmayacak şekilde sırasıyla yapılması
esastır.
(3)
Çalışmaların sonuçlarına ait bütün rapor ve yazıların çalışma yerlerinde
düzenlenmesi, ilgili mercilere tebliği veya gönderilmesi esas olup, gereken
hallerde söz konusu yazı ve tebliğ işleri en kısa zamanda başka yerde de
tamamlanabilir.
(4)
Müfettişler görevlendirildikleri konularda bağımsız olarak çalışırlar.
Ancak gerekli görülen durumlarda; araştırma, inceleme, ön inceleme,
soruşturma ve teftiş işlemlerinin birden fazla müfettiş tarafından birlikte
yürütülmesi de mümkündür. Bu tür çalışmalarda iş bölümünü yapmak, işlerin
zamanında sonuçlandırılmasını sağlamak ve Teftiş Başkanlığıyla haberleşmeyi
yürütmek görevleri kıdemli müfettiş tarafından yerine getirilir.
(5)
Birlikte yürütülen işlerde müşterek rapor düzenlenmesi esastır.
(6)
Görevlendirme yapılırken işin ivediliği, niteliği, kapsamı ve sair
nedenlerle Teftiş Başkanlığınca işin tamamlanması için makul bir süre
belirlenebilir.
(7)
Teftiş Başkanlığınca aksi belirlenmedikçe müfettişler, görevlendirildikleri
konularla ilgili olarak; kamu kurum ve kuruluşları, adlî makamlar, gerçek
ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak; Cumhurbaşkanlığı,
TBMM, Yüksek Mahkemeler ile Başkanlık ve diğer Bakanlıkların merkez ve yurt
dışı teşkilatı ile yapılan yazışmaları Teftiş Başkanlığı aracılığıyla
yaparlar. Müfettişler görevleri ile ilgili konulardaki tüm yazışmalarını
Başkanlık tarafından kullanılan sistem üzerinden belirlenen genel esaslar
çerçevesinde yaparlar.
Yurt dışında eğitim
MADDE 45- (1) Müfettişler,
21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan
Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde eğitim amacıyla yurt dışına
gönderilebilirler.
Görevlerin süresinde bitirilememesi ve
işin devri
MADDE 46- (1) Müfettişler,
kendilerine verilen görevleri ara vermeden Teftiş Başkanlığınca belirtilen
süreler içinde bizzat yapıp bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı
anlaşılan görevler hakkında Teftiş Başkanlığına zamanında bilgi verip
alacakları talimata göre hareket ederler.
(2)
Müfettişlere verilen görevin devredilmemesi esastır. Geri bırakma ve devir
zorunluluğu doğarsa; Teftiş Başkanlığının talimatı veya izni ile görev
başka bir müfettişe devredilebilir.
(3)
Görevleri esnasında müfettişin vefatı, ağır hastalığa yakalanması ve
benzeri mücbir sebeplerle, görevin tamamlanmasının mümkün olmadığı
durumlarda Teftiş Başkanlığınca başka müfettiş görevlendirilir.
(4)
Devir işlemi, Teftiş Başkanının teklifi ve Başkanın onayıyla belirlenen
usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma Sonuçları, Rapor Türleri ve Yapılacak
İşlemler
Çalışma sonuçları ve raporlar
MADDE 47- (1) Müfettişlerce, işin
özelliğine göre aşağıdaki raporlar düzenlenir:
a)
Teftiş raporu.
b)
Soruşturma raporu.
c)
Ön inceleme raporu.
ç)
Durum tespit raporu.
d)
Görüş ve öneri raporu.
(2)
Teftiş Başkanlığı, birinci fıkrada belirtilenler dışında, ihtiyaca göre
rapor türleri belirlemeye yetkilidir.
(3)
Raporlara takvim yılı itibarıyla 1’den başlamak üzere bir sıra numarası
verilir. Bu sıra numarası 1 Ocak'tan 31 Aralık tarihine kadar devam eder.
Birden fazla müfettiş tarafından yazılan raporlarda, her biri kendi rapor
sıra numarasını verir.
(4)
Raporlarda yer verilen tespit, görüş ve önerilerin; tereddüde sebep
olmayacak şekilde açık ve yazım kurallarına uygun bir üslupla yazılmasına;
ilgili mevzuata ve araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş
sonucu ulaşılan delillere dayandırılmasına özen gösterilir.
(5)
Düzenlenen raporlar, Teftiş Başkanlığınca değerlendirmeye tabi tutulur.
Raporların değerlendirilmesi, Teftiş Başkanı veya görevlendireceği Teftiş
Başkan Yardımcısı tarafından yapılabileceği gibi, Teftiş Başkanının gerek
görmesi halinde görevlendireceği bir veya birden fazla müfettiş marifetiyle
de yapılabilir.
(6)
Raporların değerlendirilmesi sonucu, düzeltilmesi veya tamamlattırılması
gereken hususların tespiti halinde, bu eksikliklerin giderilmesi, raporu
düzenleyen müfettişten istenir. Müfettişin, Teftiş Başkanlığı görüşüne
katılmaması halinde, raporda yer alan görüş ile birlikte Teftiş Başkanlığı görüşünün
de yer aldığı onay hazırlanır ve Başkana sunulur. Onaylanan görüş
doğrultusunda işlem yapılır.
(7)
Düzenlenen raporlar, Teftiş Başkanlığı görüşü ile Başkana sunulur.
Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece; Başkanlık onayını müteakiben onay,
rapor ve ekleri gereği yerine getirilmek üzere Teftiş Başkanlığı tarafından
ilgili birimlere veya mercilere gönderilir.
Teftiş raporu
MADDE 48- (1) Teftiş raporu,
yapılan teftiş sonucunda noksan veya hatalı bulunan ve ilgili dairelerce
düzeltilmesi gereken işlemler ile teftiş sonucu varılan diğer hususlar
hakkında düzenlenen rapordur.
(2)
Teftiş raporlarında;
a)
Görev emrinin tarih ve sayısı, teftiş edilen birim, göreve başlama ve
bitirme tarihleri, yapılan teftişin amacı, kapsamı, dönemi, teftişte
kullanılan yöntemler, raporun dağıtım yerleri, teftiş edilen birimin tespit
ve bulgulara cevap verme süreleri ve ilgili diğer hususlar belirtilir.
b)
Teftiş sonucunda tenkidi gerektiren hususların ilgili mevzuatta hangi
düzenlemeye aykırı olduğu açıkça belirtilir.
c)
Mevzuata göre ve işin niteliği itibarıyla yapılması gereken işlemlerle,
alınması gereken idari önlem ve kararlara yer verilir.
(3)
Teftiş edilen her bir birim için tek bir teftiş raporu düzenlenmesi esas
olmakla birlikte, zorunlu hallerde süreç veya faaliyetler itibarıyla ayrı
ayrı rapor düzenlenebilir.
Teftiş raporuna istinaden yapılacak
işlemler
MADDE 49- (1) Teftiş raporu, bir
örneği usulüne göre cevaplandırıldıktan sonra geri gönderilmek, bir örneği
de teftiş dosyasında saklanmak üzere, rapor numarasını taşıyan birer yazıya
bağlı olarak ilgili yerlere gönderilir.
(2)
Raporun bir örneği, ilgili cevaplarla birlikte verilen süre içerisinde,
teftişi yapan müfettişe teftiş edilen birim yöneticisi tarafından
gönderilir. Bu süre on günden az olamaz. Raporları, verilen süre içinde
cevaplandırarak müfettişe tevdi etmeyen ilgililerin gecikme sebebini
bildirmeleri gerekir. Haklı bir gecikme gerekçesi gösteremeyen ilgililer
hakkında gerekli işlem tesis edilmek üzere, müfettiş tarafından Teftiş
Başkanlığına bilgi verilir. Ayrıca ilgililere de gerekli bilgilendirme
yapılır.
(3)
Noksan veya hatalı bulunan ve düzeltilmesi gereken işlemlerden zaman alacak
olanlara ilişkin cevapların, ilgili birim tarafından eylem planları
şeklinde hazırlanması gerekir. Tespit edilen eksikliklere ilişkin hususların,
eylem planlarında nasıl ve hangi zamanda ve kimler tarafından tamamlanacağı
açıkça belirtilir.
(4)
Müfettişin, teftiş edilen birim tarafından cevaben yapılan açıklamaların
yeterli ve mevzuata uygun olduğu sonucuna varması halinde, gelen rapor
müfettiş tarafından, son görüşü de eklenerek Teftiş Başkanlığına
gönderilir.
(5)
Müfettişin, teftiş edilen birim tarafından cevaben yapılan açıklamaların
yetersiz veya mevzuata uygun olmadığı sonucuna varması halinde, gelen rapor
müfettiş tarafından, konuya ilişkin değerlendirmeleri ile açık ve
gerekçeleriyle birlikte yazılmış son görüşü de eklenerek en geç on beş gün
içinde Teftiş Başkanlığına gönderilir.
(6)
Teftiş Başkanlığı, son görüşleri yazılmış olarak gelen raporları, Başkanlık
onayı ile gereği yapılmak üzere ilgili birimlere gönderir.
(7)
Hastalık, askerlik, yurt dışı görevlendirmesi gibi zaruri sebeplerle
değerlendirilemeyen raporlara ilişkin eksiklikler, Teftiş Başkanlığının
görevlendireceği başka bir müfettiş tarafından ikmal edilir.
(8)
Esaslı bir eleştiriyi gerektirmeyen ve görevlileri aydınlatmak veya uyarmak
yoluyla düzeltilecek eksiklikler için teftiş raporu düzenlenmez. Teftiş
raporu tanzimine lüzum görülmeyen hallerde, durum görüş ve öneri raporu ile
Teftiş Başkanlığına bildirilir.
(9)
Teftiş raporları üzerine yapılması gereken işlemler ve teftiş edilen
birimler tarafından hazırlanan eylem planları Teftiş Başkanlığınca takip
edilir.
Soruşturma raporu
MADDE 50- (1) Yürürlükteki ceza
veya personel mevzuatına göre suç veya disiplin suçu oluşturan eylem ve
işlemlerden dolayı yapılan soruşturmaların sonuçları soruşturma raporuna
bağlanır.
(2)
Soruşturma raporlarında; soruşturma konuları ve işlenen suçlar ile suçlular
hakkında hangi kanun hükümlerinin tatbik edileceği ve suçlu veya kusurlu
olanların fiillerinin hangi disiplin suçunu oluşturduğu belirtilir.
(3)
Disiplin yaptırımı veya idari karar alınmasına esas olan soruşturma
raporları yeterli sayıda düzenlenerek Teftiş Başkanlığına sunulur.
(4)
3628 sayılı Kanun uyarınca yapılan soruşturma sonucu, aynı Kanunun 17 nci
maddesinde belirtilen suçlardan dolayı düzenlenen soruşturma raporları, bir
örneği Cumhuriyet Başsavcılığına tevdi edilmek üzere Teftiş Başkanlığına
sunulur.
Ön inceleme raporu
MADDE 51- (1) Ön inceleme raporu,
4483 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılan inceleme ve araştırmalar sonucu
düzenlenen rapordur.
(2)
4483 sayılı Kanuna göre yapılan ön incelemelerde, inceleme emrinin tarihi
ve sayısı ile incelemeye nasıl başlandığı gösterilir. Hakkında ön inceleme
yapılanın görevi ve kimliği, incelemeye konu olan olay ve suçlar,
incelemenin ne şekilde geliştiği ile elde edilen deliller ve hakkında ön
inceleme yapılan şahsın ifadesinin özeti ön inceleme raporuna yazılır.
(3)
Müfettişler, hakkında ön inceleme yapılan Devlet memuru veya diğer kamu
görevlisinin ifadesini de almak suretiyle yetkileri dâhilinde bulunan
gerekli bilgi ve belgeleri toplayıp, hukuki dayanaklarını da belirtmek
suretiyle hakkında ön inceleme yapılanlar için eylemleriyle ilgili soruşturma
izni verilmesi ya da verilmemesi gerektiğine ilişkin görüşlerini içeren bir
ön inceleme raporu düzenlerler ve izin vermeye yetkili merciye sunmak üzere
Teftiş Başkanlığına teslim ederler. Ön inceleme, birden çok müfettiş
tarafından yapılmışsa, farklı görüşler raporda gerekçeleriyle birlikte ayrı
ayrı belirtilir.
(4)
Düzenlenen ön inceleme raporlarının aslı ve yeterli sayıda örneği Teftiş
Başkanlığına gönderilir.
Durum tespit raporu
MADDE 52- (1) Teftiş sonunda,
teftiş edilen yerlerden her biri için durum tespit raporu adında rapor
düzenlenir.
(2)
Ekip çalışmalarında bu raporlar ekip kıdemlisi tarafından düzenlenir.
(3)
Durum tespit raporu, teftiş edilen birimin genel durumu hakkında bilgi vermek
maksadıyla düzenlenir. Bu raporda, teftiş edilen birimlerin kadro ve iş
hacmi, kadroların ve personelin sayı ve nitelik yönünden yeterlik
dereceleri, çalışma usul ve metotları, işyerleri ve çalışma araçlarının
mevcut durumu ile ilgili diğer hususlara yer verilir.
(4)
Bu raporlar, bir örneğinin Teftiş Başkanlığında muhafaza edileceği, birer
örneğinin de ilgili birimlere gönderileceği hususu dikkate alınarak yeterli
sayıda düzenlenir.
Görüş ve öneri raporu
MADDE 53- (1) Aşağıdaki durum ve
konular için görüş ve öneri raporu düzenlenir:
a)
Süreç, faaliyet, birim, kişi ve olayların incelenerek, belirli bir konunun
veya sorunun saptanması ve durumun ortaya çıkartılması için yapılan
çalışmaların sonucunu bildirmek.
b)
Şikayet, ihbar veya diğer herhangi bir yolla; bir olayın, halin veya
iddianın idarece öğrenilmesi üzerine, olayın gerçek mahiyetini ortaya
koymak, olayın mahiyetinin gerektirdiği önerilerde bulunmak, herhangi bir
adli veya idari işlem gerektirip gerektirmediğini anlamak amacıyla yapılan
araştırma ve incelemelerin sonucunu bildirmek.
c)
Yürürlükteki mevzuat ve bunların uygulanmalarında görülen noksanlar ve
bunların düzeltme yöntem ve usulleri ile Başkanlığın faaliyetlerine değer
katmaya yönelik görüş ve teklifleri bildirmek.
ç)
Teftiş sonucunda, teftiş raporuna bağlanması gerekli görülmeyen hususları
bildirmek.
d)
Bu Yönetmelikte sayılan diğer rapor türleri kapsamına girmeyen konulara
ilişkin görüş ve teklifleri bildirmek.
(2)
Görüş ve öneri raporları, konularının ilgilendirdiği birimler dikkate
alınarak yeterli sayıda hazırlanır.
Rapor sonuçlarının bildirimi ve takibi
MADDE 54- (1) İlgili birimler, bu
Yönetmelikte ayrıca belirlenmeyen hallerde, gereği için gönderilen
raporlara istinaden yapılan işlemler veya yapılmakta olan işlemlerin
safahatı hakkında Teftiş Başkanlığınca belirlenen süre ve şekilde bilgi
vermek zorundadır.
BEŞİNCİ KISIM
Çeşitli
ve Son Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Kimlik belgesi ve mühür
MADDE 55- (1) Müfettişlere, mühür
ile Başkan tarafından imzalanmış kimlik belgesi verilir.
(2)
Müfettiş yardımcılarına mühürleri, tek başına görev yapmaya yetkili
kılındıklarında verilir.
Müfettişlikten ayrılmada yapılacak
işlemler
MADDE 56- (1) Müfettişlikten
ayrılanlar; sonuçlandırılmış görevlere ilişkin raporları, henüz sonuçlandırılmamış
görevlere ilişkin belgeleri, kendilerine teslim edilen resmî mührü, kimlik
belgesini, demirbaş ve diğer eşyayı ayrılmadan önce Teftiş Başkanlığına
iade etmek zorundadır. Sonuçlandırılmamış görevlere ilişkin işlemler
hakkında 46 ncı madde hükümleri uygulanır.
Sınav sonuçlarına itiraz
MADDE 57- (1) Giriş ve yeterlik
sınav sonuçlarına ilişkin olarak Teftiş Başkanlığına, duyuru tarihinden
itibaren on gün içinde yazılı olarak itiraz edilebilir. İtirazlar Sınav
Kurulunca en geç on beş gün içinde değerlendirilerek, sonuç ilgiliye yazılı
olarak bildirilir.
Yetki
MADDE 58- (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a)
Doğabilecek tereddütlerin giderilmesi,
b)
Araştırma, inceleme, ön inceleme, soruşturma ve teftiş ile diğer görevlere
ilişkin usul ve esasların belirlenmesi,
c)
Görev alanına giren iş ve işlemlerin bilgi işlem sistemleri üzerinden
yapılmasını sağlamaya veya zorunlu tutmaya, bu Yönetmelikte yer alan rapor,
yazı ve diğer belgelerin düzenlenmesi,
ç)
Uygulamada birliğin ve koordinasyonun sağlanmasına yönelik kriterler
belirlenmesi,
gibi
konular, Teftiş Başkanının teklifi ve Başkanın onayı ile yürürlüğe konulan
alt düzenleyici işlemlerle belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 59- (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 60- (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Türkiye İstatistik Kurumu Başkanı yürütür.
|