İstanbul Medeniyet Üniversitesinden:
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Tıp Fakültesi ve Diş
Hekimliği Fakültesi hariç olmak üzere, İstanbul Medeniyet Üniversitesine
bağlı eğitim programları kapsamında uygulanacak lisans eğitim-öğretimi ve
sınavlarla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği
Fakültesi hariç olmak üzere, İstanbul Medeniyet Üniversitesine bağlı eğitim
programları kapsamında lisans düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve
sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14, 44 ve 46 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO): Derslerin
her birinden elde edilen başarı notuyla o dersin kredisinin çarpılması ile
elde edilecek sayılar toplamının krediler toplamına bölünmesi ile elde
edilen, bölünme sonucu noktadan sonra iki hane yürütülüp yuvarlatılarak
belirlenen değeri,
b) Akademik takvim: Eğitim-öğretim yılına ilişkin
ders kaydı, derslerin başlaması, sınav tarihleri gibi önemli tarihleri
içeren takvimi,
c) AKTS: İş yüküne dayalı Avrupa Kredi Transfer
Sistemini,
ç) Bağıl değerlendirme sistemi: Öğrencinin ders
başarı notunu dersi birlikte aldığı öğrencilerin başarı düzeylerine göre
belirleyen sistemi,
d) Danışman: Öğrencilere rehberlik etmek üzere
öğrencinin kayıtlı bulunduğu fakültenin/yüksekokulun/bölümün önerisi
üzerine ilgili yönetim kurulu tarafından görevlendirilen öğretim elemanını,
e) Çift anadal programı:
Bir lisans diploma programına kayıtlı öğrencinin öngörülen şartları
taşıması kaydıyla aynı yükseköğretim kurumunda ikinci bir diploma
programından ders alıp bu program içinde ayrı diploma alabilmesini sağlayan
programı,
f) Eşdeğerlik: Öğrencinin yurt içinde veya yurt
dışında bir yükseköğretim kurumundan almış olduğu derslerin Üniversitede
uygulanan programlarda verilen derslere denk sayılmasını,
g) İş yükü: Bir ders için öğrencinin tüm öğrenme
faaliyetlerine harcanan zamanı,
ğ) Mutlak değerlendirme sistemi: Her bir öğrencinin
notunun ait olduğu derste diğer öğrencilerin notlarından bağımsız olarak bu
Yönetmelikte belirlenen not aralıklarına göre ölçülmesini,
h) Not: Öğrenci puanlarının bir ölçütle
karşılaştırılarak varılan değer yargısı ya da karar ifadesinin göstergesi
olan harf ya da sayısal değeri,
ı) ÖİDB: İstanbul Medeniyet Üniversitesi Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığını,
i) Seçmeli ders: Öğrencilerin kayıtlı olduğu
öğretim programında yer alan bölüm/program seçmeli ve/veya bölüm/program
dışı dersler grubundan seçerek aldığı dersi,
j) Senato: İstanbul Medeniyet Üniversitesi
Senatosunu,
k) Sınamalı Öğrenci: Beşinci ve müteakip
yarıyılların başında ağırlıklı genel not ortalaması 1,80’in altında olan
öğrenciyi,
l) Üniversite: İstanbul Medeniyet Üniversitesini,
m) Üniversite Yönetim Kurulu: İstanbul Medeniyet
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
n) Yandal programı: Bir
lisans diploma programına kayıtlı öğrencinin öngörülen şartları taşıması
kaydıyla aynı yükseköğretim kurumunda başka bir diploma programının belirli
derslerini almak suretiyle diploma yerine geçmeyen sertifika alabilmelerini
sağlayan programı,
o) Zorunlu ders: Öğrencilerin kayıtlı olduğu
öğretim programında yer alan zorunlu dersler grubundaki dersleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü ve Kayıt
Öğrenci
kabulü
MADDE 5- (1) Lisans programlarına öğrenci kabulü, ilgili
mevzuat çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Uluslararası öğrenci kontenjanlarına başvuru,
kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş
başvuru, kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir.
İlk kayıt
MADDE 6- (1) Lisans programlarına yerleştirilen veya kabul
edilen öğrencilerin kayıt işlemleri akademik takvimde belirtilen tarihlerde
e-Devlet üzerinden yapılır. E-Devlet üzerinden yapılamayan kayıtlar ÖİDB
tarafından yapılır. Bu durumda öğrenciler, kendileri veya noter onaylı
vekilleri aracılığıyla kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(2) Üniversiteye bağlı fakülte/yüksekokullara kesin
kayıt için aşağıdaki koşullar aranır:
a) ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda
Üniversitenin fakülte/yüksekokullarına kayıt hakkı kazanmış olmak.
b) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak.
c)Yabancı ülke liselerinden mezun olanlar için
Milli Eğitim Bakanlığından diploma denkliği almış olmak.
ç) Varsa öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine
ilişkin yükümlülükleri yerine getirmek.
d) Uluslararası öğrenciler için öğrenim vizesi
yükümlülüklerini yerine getirmek.
(3) E-Devlet üzerinden kayıt yaptıranlardan ayrıca
fiziki ortamda evrak istenmez. Kayıt için şahsen veya yasal temsilcisi
vasıtasıyla ÖİDB üzerinden kayıt yaptırıldığında, kayıt için istenen
belgelerin aslı veya Üniversite tarafından aslı görülerek onaylanacak
örneği kabul edilir.
(4) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere
öğrenci kimlik belgesi düzenlenir.
(5) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayanlar,
Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak
iddia edemezler.
(6) İlgili fakülte yönetim kurulu tarafından kabul
edilen geçerli bir mazereti nedeniyle süresi içinde kayıt yaptıramayan
öğrenciler, mazeretlerinin sona erdiği tarihi izleyen beş iş günü içinde
kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(7) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle
Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi hâlinde kayıtları
yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları yarıyıla bakılmaksızın
kayıtları iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm
belgeler geçersiz sayılır. Bu durumda olanlar, öğrencilik statüsünü kazanmamış
sayılır ve öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar.
Kayıt
silme ve sildirme
MADDE 7- (1) Öğrencinin aşağıda belirtilen hâllerde
Üniversite ile ilişiği kesilir:
a) Öğrenci tarafından yazılı olarak ÖİDB’ye kaydını sildirme talebinde bulunulması.
b) İlgili mevzuat hükümlerine göre Üniversiteden
çıkarma cezası almış olması.
c) Kayıt esnasında istenen belgelerden herhangi
birinin daha sonradan gerçeğe aykırı olduğunun tespit edilmesi.
ç) Azami süreler sonunda mezun olma şartlarının
yerine getirilmemesi.
(2) Birinci fıkranın (a) bendi uyarınca kaydın
silinebilmesi için öğrencilerin kayıt sildirme işlemlerini yapmaları ve
mali yükümlülüklerini (katkı payı veya öğrenim ücreti, yurt, kütüphane
borcu ve benzeri) yerine getirmeleri zorunludur. Eğitim-öğretim
yarıyılı/yılı başladıktan sonra kayıt sildirmek isteyen öğrencilere ödemiş
oldukları katkı payı ve ücretler iade edilmez. Bu şekilde ayrılan
öğrencinin yeniden kaydı yapılmaz.
(3) Üniversiteden kaydını sildiren veya herhangi
bir neden ile Üniversiteyle ilişiği kesilen öğrencilere kayıt esnasında
vermiş oldukları belgeler iade edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim ve Dersler
Müfredat
MADDE 8- (1) Bir lisans programı, ilgili bölümün talebi,
fakülte kurulunun önerisi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun
onayı ile açılır.
(2) Bir lisans programının müfredatı; ders, laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri
çalışmalardan ve bu çalışmaların yarıyıllara göre dersler şeklinde
dağılımından oluşur. Müfredattaki bir AKTS kredisi 30 saatlik öğrenci
çalışmasının karşılığıdır.
(3) Ders planlarında toplam AKTS değerinin en az
%25’i seçimlik derslerden oluşur. Bir programın müfredatı ve müfredatındaki
değişiklikler, Senatonun belirlediği esaslar çerçevesinde ilgili bölüm
tarafından hazırlanır; ilgili kurul tarafından karara bağlanır.
Eğitim-öğretim
dönemleri
MADDE 9- (1) Üniversiteye bağlı
fakültelerde/yüksekokullarda eğitim-öğretim akademik takvime göre uygulanır.
(2) Eğitim öğretim yılı, güz ve bahar olmak üzere
on dörder haftalık iki yarıyıldan oluşur. Yarıyıllara, yarıyıl sonu/yılsonu
sınav süreleri dâhil değildir.
(3) Yarıyıllarda ve yaz okulunda derslerin haftalık
programları ilgili kurullar tarafından düzenlenir, ilan edilir ve gereği
için ÖİDB’ye bildirilir.
(4) Eğitim-öğretim yılı kapsamında yaz okulu
açılabilir. Yaz okulunda eğitim-öğretime ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Eğitim-öğretim
süresine ilişkin esaslar
MADDE 10- (1) Fakülte/yüksekokulların eğitim-öğretim
süreleri ve azami süreler 2547 sayılı Kanuna göre belirlenir.
(2) Azami eğitim-öğretim süresi sonunda mezuniyet
koşullarını sağlayamayan öğrenciler hakkında uygulanacak ek sınavlar ve
verilecek ek sürelere ilişkin esaslar 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer
mevzuatı uyarınca Senato tarafından belirlenir.
Yabancı
dil hazırlık sınıfı
MADDE 11- (1) Zorunlu veya isteğe bağlı yabancı dil hazırlık
sınıfı eğitimi ile ilgili esaslar, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca Senato
tarafından belirlenir.
Dersler
ve kredi değerleri
MADDE 12- (1) Lisans programlarındaki dersler zorunlu ve
seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır. Zorunlu dersler müfredatta
tanımlanmış ve alınması gereken derslerdir. Seçmeli dersler ise 8 inci
maddenin üçüncü fıkrası doğrultusunda sayısı ve türü müfredatta tanımlanan
ve seçimi öğrenciler tarafından yapılan derslerdir.
(2) Derslerin adı, kodu, içeriği, kredi
değeri/AKTS, kategorisi, ön koşulları, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavları
ve benzeri özellikleri ile bu özelliklerde yapılacak değişiklikler
Senatonun belirlediği esaslar çerçevesinde ilgili bölümün önerisi üzerine
ilgili kurul tarafından kararlaştırılır.
(3) Her yarıyılda açılacak olan dersler ve bu
dersleri yürütecek öğretim elemanları ilgili bölümün önerisi ve fakülte
yönetim kurulunun kararı ile belirlenir. Doktora eğitimini başarıyla
tamamlamış araştırma görevlilerinin ders yürütebilmeleri araştırma
görevlilerinin talebi üzerine Üniversite Yönetim Kurulu tarafından karara
bağlanır.
(4) Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık
teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar,
uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatlerinin
yarısının toplamından oluşur.
(5) Kredisiz derslerin haftalık teorik ve
uygulamalı saatleri belirlenir; ancak bu derslere kredi değeri verilmez.
Yandal programı
MADDE 13- (1) Bir lisans programına kayıtlı olan öğrenciler,
bu lisans programına ek olarak Üniversitede diğer bir lisans programının
belirli sayıda dersinden oluşan bir yandal
programına kayıt yaptırabilir. Yandal programı
bir lisans programı değildir. Bu programı tamamlayan öğrencilere bir
sertifika verilir. Yandal programlarına ilişkin
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Çift anadal programı
MADDE 14- (1) Bir lisans programına kayıtlı olan öğrenciler,
bu lisans programına ek olarak Üniversitede başka bir lisans programına da
eş zamanlı kayıt yaptırabilir. Bu programı tamamlayan öğrencilere, kayıtlı
oldukları lisans programı diplomasına ek olarak çift anadal
lisans diploması verilir. Çift anadal
programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Uzaktan öğretim
MADDE 15- (1) Ders planlarında yer alan bazı dersler gerek
görülmesi hâlinde Senato kararı ile uzaktan öğretim yoluyla verilebilir. Bu
yolla verilecek dersler ilgili yarıyılın ders sayısının %40’ını aşamaz.
Değişim
programları
MADDE 16- (1) Karşılıklı anlaşmalar çerçevesinde yurt içi
veya yurt dışı yükseköğretim kurumları ile Üniversite arasında değişim
programları düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda Senato tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt Yenileme ve Dersler
Kayıt
yenileme
MADDE 17- (1) Öğrenciler her yarıyıl/yıl, akademik takvimde
belirtilen tarihlerde kayıtlarını yenilemekle yükümlüdür. Belirtilen
tarihlerde kayıt yenilemeyen öğrenciler kayıtsız duruma düşer ve kayıtlı
öğrencilerin yararlandığı haklardan yararlanamazlar.
(2) Yarıyıl/yıl kayıt işlemleri aşağıdaki
aşamalardan oluşur:
a) Öğrencinin yükümlü ise katkı payını veya öğrenim
ücretini ödemesi ve varsa geçmiş yarıyıllara ait katkı payı veya öğrenim
ücreti yükümlülüklerini yerine getirmesi.
b) Öğrenci bilgi sistemi üzerinden ders kaydını
yapması.
c) Öğrencinin akademik danışmanı ile görüşerek
danışmanından öğrenci bilgi sistemi üzerinden yarıyıl/yıl kayıt onayını
alması.
(3) Öğrencilerin yarıyıl/yıl kayıtlarında
alacakları dersleri oluşturulurken ön koşulları sağlamak kaydı ile aşağıdaki
öncelik sıralaması kullanılır; ancak bu sıralama akademik danışman onayı
ile değiştirilebilir:
a) Tekrarlanması gereken dersler.
b) Daha önceki yarıyıllarda/yıllarda alınması
gerekirken alınmamış dersler.
c) Dönem dersleri ve not yükseltmek amacıyla tekrar
alınmak istenen dersler.
(4) Kayıtsız duruma düşen öğrencilerden yarıyıl/yıl
kaydını yaptırmak isteyenler, mazeret gerekçelerini belirterek ve
belgeleyerek dekanlığa en geç o yarıyılın ders ekleme bırakma süresi
bitimine kadar başvurur. Mazereti ilgili yönetim kurulunca uygun görülen ve
gerekli kayıt koşullarını sağlamış olan öğrencinin yarıyıl/yıl kaydı ÖİDB
tarafından yenilenir.
Ders
yükü, ders alma, bırakma ve çekilme
MADDE 18-
(1) Eğitim-öğretim planları,
ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karara bağlanır ve Senato tarafından
onaylanır.
(2) Öğrencilerin bir yarıyılda alacağı derslerin
AKTS kredisi 45 (kırk beş)’i geçemez.
(3) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,50 olan
ve önceki yarıyıllardan FF harf notu ile başarısız olduğu dersi bulunmayan
öğrenciler, danışmanının onayı ile üstten en fazla 10 AKTS değerinde iki
ders alabilirler. Ağırlıklı genel not ortalaması 3,00 ve üzeri olan
öğrenciler için bu sınır en fazla 15 AKTS değerinde üç ders olarak
uygulanır. Öğrenciler birinci ve ikinci yarıyılda üst yarıyıllardan ders
alamaz.
(4) Öğrencilerin bir yarıyıldaki asgari ders yükü
kredili dört derstir. Gerekçeli durumlarda bu yük, akademik danışmanın ve
ilgili bölüm başkanlığının onayı ile azaltılabilir.
(5) Öğrenciler birinci ve ikinci yarıyılda, kayıtlı
oldukları bölüm ders programındaki bütün dersleri almakla yükümlüdür.
Seçmeli dersler, üçüncü yarıyıldan itibaren ders planlarında yer alır.
(6) Ağırlıklı genel not ortalaması beşinci
yarıyılın/üçüncü sınıfın başından itibaren 1,80’in altında olan öğrenciler
sınamalı öğrenci olarak tanımlanırlar ve bu öğrenciler beşinci ve müteakip
yarıyıllardan ders alamazlar. Bu öğrencilerin beşinci yarıyıl/üçüncü sınıf
ve takip eden yarıyıllarda/yıllarda ders alabilmeleri için sınamalı
durumdan çıkmaları gerekir.
(7) Sınamalı öğrenciler öncelikle FF, DD, DC veya
YZ notu aldıkları dersleri tekrarlarlar. Sınamalı öğrenciler bu derslerin
yanı sıra daha önce almadıkları veya çekildikleri dersleri de alabilirler.
Bu fıkra kapsamında alınacak dersler için ikinci fıkrada belirlenen üst
limit geçerlidir.
(8) Sınamalı durumun sona ermesi için ağırlıklı
genel not ortalamasının en az 1,80 olması gereklidir.
(9) Sınamalı öğrenciler için asgari ders yükü ile
ilgili kural uygulanmaz.
(10) Sınamalı öğrenciler, Üniversitede faaliyette
bulunan öğrenci dernekleri, kulüpleri ve spor kollarında yönetici veya
yönetim kurulu üyesi ve öğrenci temsilcisi olamaz, spor karşılaşmaları,
kültür ve sanat faaliyetleri gibi etkinliklerde görevlendirilemez, yurt
dışı staj ve yarışmalara ve öğrencilerin yararlanabileceği burslara aday
gösterilemez.
(11) Ders seçimleri derslerin başlamasından bir
hafta önce yapılır. Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme
bırakma süresi içinde danışman onayı ile ders bırakıp başka bir dersi
alabilir.
(12) Dersten çekilme, ders ekleme ve bırakma
haftasının sonuna kadar yapılabilir. Ders ekleme, bırakma ve çekilme
işlemleri sonrası bir seçmeli dersi alan öğrenci sayısının ilgili
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından belirlenen asgari sınırın
altına düşmesi hâlinde dersin kapatılıp kapatılmayacağına
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu karar verir. Dersin kapatılması hâlinde
derse kayıtlı olan öğrencilere açılan seçimlik dersler arasından ders
seçimi yapabilmeleri için üç gün ek süre verilir. Dersten çekilme işlemi,
öğrenci bilgi sistemi üzerinden danışman onayı ile gerçekleştirilir.
Eğitim-öğretimin ilk iki yarıyılındaki derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
(13) İlgili birim kurullarının kararı ile bazı
dersler, ön koşullu veya bağlantılı koşullu olarak kabul edilebilir. Ön
koşullu derslerin alınabilmesi için ön koşul olan dersin başarılması
gerekir. Bağlantılı koşullu derslerin alınabilmesi için önceki bağlantılı
dersin alınması ve sınavına girme hakkının elde edilmesi gerekir.
Ders
tekrarı
MADDE 19- (1) FF, DZ, YZ harf notu alınan derslerin
tekrarlanması gerekir.
(2) Tekrarlanacak seçmeli derslerin yerine danışman
onayı ile müfredat çerçevesinde ve aynı kategori/türde olmak koşulu ile
başka seçmeli dersler alınabilir.
(3) DD ve üzeri not alınan dersler öğrencinin
talebi hâlinde tekrarlanabilir.
(4) Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun
alınan son not geçerlidir.
Ders
saydırma ve intibak
MADDE 20- (1) Fakülte/Yüksekokula kayıt yaptıran veya
kayıtlı olan öğrenci, bir yükseköğretim kurumundan almış ve başarmış olduğu
derslerden muaf olmak için talepte bulunabilir. Muafiyet talebi ilgili
yönetim kurulunca, ilgili bölüm başkanlığının görüşü dikkate alınarak
Senato tarafından ders eşdeğerlik ve intibak konusunda kabul edilen esaslar
çerçevesinde karara bağlanır.
(2) Üniversiteye ilk defa kayıt olan öğrenciler,
ders saydırma ve intibak taleplerini kayıt tarihinden itibaren beş (5) iş
günü içerisinde ilgili dekanlığa verirler. Üniversiteye kayıtlı öğrenciler
ise ders saydırma ve intibak taleplerini ders seçimi haftasından bir hafta
önce ilgili dekanlığa verirler. Bu talepler iki hafta içerisinde
sonuçlandırılır.
(3) Ders saydırma ve intibak işlemleri güncel ders
planına göre yapılır.
(4) Ders saydırma ve intibak işlemleri koşulsuz
başarılı olunan dersler için yapılır.
Devam
durumu
MADDE 21- (1) Öğrenciler teorik derslere en az %70, laboratuvar ve atölye gibi uygulamalı derslere ise en
az %80 oranında devam etmek zorundadır.
(2) Öğrencilerin derse devam durumları, öğretim
elemanı tarafından izlenir ve değerlendirilir. Devamsız öğrencilerin durumu
ilgili öğretim üyesi tarafından dönemin son haftasında ilan edilir ve bu
öğrenciler yarıyıl sonu/yıl sonu ve bütünleme
sınavına giremezler.
(3) Öğrencinin raporlu olduğu süre, uygulamalı
derslerde devamsızlık süresinden sayılır.
(4) Devamlılık sağlandığı hâlde tekrar edilen
derslerde devam zorunluluğu aranmaz. Ancak öğrenci dersin yarıyıl
çalışmalarına (ara sınav, kısa sınav, ödev, uygulama, proje, yarıyıl sonu
sınavı) katılmak zorundadır.
Kayıt
dondurma
MADDE 22- (1) Öğrenciler sağlık, askerlik, yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi nedenlerle
ilgili yönetim kurulu kararıyla her defasında iki yarıyılı aşmamak koşulu
ile en fazla dört yarıyıl süre ile kayıt dondurma talebinde bulunabilirler.
Azami öğrenim süresi sonunda mezuniyet koşullarını sağlayamayan öğrenciler
kayıt dondurma talebinde bulunamazlar.
(2) Kayıt dondurma talebinde bulunan öğrenciler,
mazeretlerini belirten dilekçeleri ve belgeleri ile birlikte ilgili
dekanlığa en geç ilgili yarıyılın/yılın ilk iki haftası içinde başvurur;
ancak kayıt dondurma gerekçesinin belirtilen süre bitiminden sonra ortaya
çıkması durumunda başvuru için süre kısıtlaması aranmaz.
(3) İlgili yönetim kurulu kararı ÖİDB’ye iletilir ve ÖİDB tarafından işleme konulur.
(4) Kayıt dondurma süresinin bitiminden önce
öğrenimine dönmek isteyen öğrencilerin bir dilekçe ile ders kayıtları
başlamadan önce ilgili dekanlığa başvurmaları gerekir.
(5) Kayıt dondurma süreleri azami öğrenim
süresinden sayılmaz.
Yatay
geçiş
MADDE 23- (1) Üniversiteye bağlı fakülte ve yüksekokullara
başka kurumlardan yapılacak yatay geçişler, ilgili mevzuat hükümleri esas
alınarak ilgili yönetim kurulunca yapılır.
(2) Üniversitenin fakülteleri ve bölümleri
arasındaki yatay geçişlere ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Engellilik
ve ağır hastalık hâli
MADDE 24- (1) Engellilik durumu ve derecesi ile ağır
hastalık hâli sağlık raporu ile kanıtlanmış olan öğrenci, bu Yönetmeliğin
ders almaya ilişkin hükümlerine uymakla yükümlüdür. Ancak, engeli nedeniyle
herhangi bir dersin gerekliliklerini yerine getirmekte güçlük çekmesi
durumunda, danışmanının ve ders veren öğretim elemanının görüşü alınarak
dekanlık onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine ilişkin değişiklik,
uyarlama ve düzenlemeler yapılarak öğrencinin dersi alması sağlanır.
(2) Engelli öğrenci, bu Yönetmelikte belirtilen
sınavlara girmek zorundadır. Ancak, öğrencinin performansının en iyi
şekilde değerlendirilebilmesi için ihtiyaçları temel alınarak dersi veren
öğretim elemanının görüşü ve dekanlık onayı ile sınav yeri, sınav süresi ve
biçimi değiştirilip öğrenciye uygun hâle getirilebilir. Sınavda
kullanılacak özel alfabe, bilgisayar ve büyüteç gibi ek gereçler ile
okumaya ya da yazmaya yardımcı kişi ya da araçlar temin edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sınavlar ve Başarı Değerlendirmesi
Sınavlar
MADDE 25- (1) Sınavlar; ara sınav, mazeret sınavı, yarıyıl
sonu/yılsonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve muafiyet
sınavından oluşur. Öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama
ve benzeri çalışmalar ile bunların yarıyıl sonu harf notuna katkısı ve
varsa yarıyıl sonu sınavına katılma koşulları dersi veren öğretim elemanı
tarafından belirlenir ve yarıyıl/yıl başında
öğrencilere açıklanır.
(2) Sınav tarihleri sınav takviminin başlangıcından
en az iki hafta önce öğrencilere duyurulur.
(3) Sınavların kurallara uygun yapılmasından ilgili
öğretim elemanı ve sınav gözetmenleri sorumludur.
(4) Öğrenciler sınava ilan edilen gün, saat ve yerde
girmek, kimlik belgeleri ile istenecek diğer belgeleri yanlarında
bulundurmak zorundadır.
(5) Sınav sonuçları, sınavın yapıldığı tarihten
itibaren yedi gün içinde açıklanır ve sınav evrakı, sınav sonucunun ilanını
takip eden iş gününde ilgili fakültelere/yüksekokullara teslim edilir.
Ara
sınav, yarıyıl ve yıl sonu sınavları
MADDE 26- (1) Her derste en az bir yarıyıl/yıl ara sınavı ve
bir yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılır.
(2) Ara sınav ve/veya yarıyıl/yıl
sonu sınavı gerektirmeyen dersler ilgili bölüm tarafından
belirlenerek ÖİDB’ye iletilir.
(3) Ders içerisinde/kapsamında yapılan ödev, proje
ve benzeri çalışmalar yalnızca ara sınav yerine kullanılabilir.
(4) Ara sınav, yarıyıl sonu/yılsonu ve bütünleme
sınavları akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Diğer sınavlar
en az bir hafta öncesinden öğrencilere duyurulmak kaydıyla yapılabilir.
(5) İlgili yarıyılda almış oldukları derslerde
yarıyıl sonu/yılsonu sınavına girme hakkını elde etmiş olan öğrencilere,
yarıyıl sonu/yılsonu sınavına girmedikleri, girdikleri hâlde başarısız
oldukları, koşullu geçtikleri ya da notunu yükseltmek istedikleri dersler
için, her yarıyılın/yılın sonunda, yarıyıl sonu/yılsonu notunun yerine
geçmek üzere bütünleme sınav hakkı tanınır.
Mazeret
sınavları
MADDE 27- (1) Yarıyıl/yıl içi çalışma ve sınavlara geçerli
mazeretleri sebebiyle giremeyen öğrenciler, çalışma/sınav haftası bitimini
takip eden bir hafta içinde ilgili fakülteye/yüksekokula başvurabilirler.
Fakülte yönetim kurulu tarafından başvurusu kabul edilen öğrencinin mazeret
sınavı ilgili fakültenin/yüksekokulun belirlediği tarihte yapılır.
(2) Mazeret sınavı aşağıdaki hallerde uygulanır:
a) Öğrencinin, tam teşekküllü bir sağlık
kurumu/kuruluşu tarafından düzenlenmiş sağlık raporu ile belgelenmiş
mazeretinin ortaya çıkması,
b) Öğrencinin yakınlarından birinin (anne, baba,
kardeş, eş, çocuk ve benzeri) sınava girmesini engelleyecek bir tarihte
vefatı ile ilgili belgenin sunulması,
c) Trafik kazası, yangın, sel, deprem, yıkım gibi
beklenmeyen durumların ortaya çıkması hâlinde resmî makamlardan alınan
belgenin ibrazı,
ç) Gözaltı ve/veya tutukluluk hâlinde resmî
makamlardan alınan belgenin ibrazı,
d) Farklı fakülte veya bölümlerden alınan derslerin
yarıyıl/yıl içi sınavları ile öğrencinin kayıtlı olduğu programın
yarıyıl/yıl içi sınavlarının çakışması,
e) İlgili yönetim kurulu tarafından kabul edilen
diğer mazeretlerin ortaya çıkması.
(3) Öğrenci sağlık raporu sunduğu günlerde
sınavlara ve çalışmalara giremez; girdiği sınav ve çalışmalar geçersiz
sayılır.
Tek ders
sınavı
MADDE 28- (1) Kayıtlı olduğu programın bir ders dışında
diğer derslerini başarıyla tamamlayan, programa ilişkin yükümlülüklerini
yerine getiren ve akademik genel not ortalaması 2,00 veya daha yüksek olan
öğrenciye bir dersten tek ders sınav hakkı verilir.
(2) Tek ders sınavına girecek öğrenci ilgili
dekanlığa dilekçeyle başvurur. Tek ders sınavı, yarıyıl/yılsonunda
bütünleme sınavlarının ardından akademik takvimde belirlenen tarihte
yapılır.
(3) Tek ders sınavına girilebilmesi için öğrencinin
ilgili dersi daha önce alıp başarısız olması şartı aranır.
(4) Tek ders sınav başarı notunun
değerlendirilmesinde yarıyıl/yıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmaz.
Harf notu sistemin dönüşüm işlemlerinde mutlak değerlendirme sistemi
kullanılır. Sınavda alınan harf notu o dersin ilgili dönemdeki başarı notu
yerine geçer.
Muafiyet
sınavı
MADDE 29- (1) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet
için gerekli koşullar ve uygulama esasları Senato tarafından belirlenir.
Başarı
değerlendirmesi
MADDE 30- (1) Bir programda başarı değerlendirmesi mutlak
değerlendirme sistemi veya bağıl değerlendirme sisteminden birine göre
yapılır. Başarı değerlendirmesi için bağıl değerlendirme sisteminin tercih
edilmesi ve bağıl sistem değerlendirme usul ve esasları ilgili fakülte
kurulu tarafından kararlaştırılır.
(2) Bağıl değerlendirme sistemi uygulanan
programlarda öğrenci sayısının 10 ve altı olduğu dersler için mutlak
değerlendirme sistemi uygulanır.
(3) Öğrencilere kayıtlı oldukları
yarıyıl/yılsonunda her ders için bir harf notu verilir.
(4) Harf notunun belirlenmesinde öğrencinin ara
sınav, yarıyıl/yılsonu sınavı, yarıyıl/yıl içi çalışmaları esas alınır.
Yarıyıl/yılsonu notu, ders başarı notunun en az %40, en fazla %60’ını
oluşturur.
(5) Öğrencinin dersten başarılı sayılabilmesi için
yarıyıl/yılsonu sınav notunun 100 üzerinden en az 50 olması gerekir.
(6) Mutlak değerlendirme sistemine göre harf
notlarının puanı ve başarı dereceleri aşağıda belirtilmiştir:
Başarı Derecesi Harf
Notu Not
Katsayıları Puanlar
Pekiyi AA 4,00 90-100
İyi-pekiyi BA 3,50 85-89
İyi BB 3,00 80-84
Orta-iyi CB 2,50 70-79
Orta CC 2,00 60-69
Geçer-orta DC 1,50 55-59
Geçer DD 1,00 50-54
Zayıf FF 0,00 0-49
Muaf MU - -
Sınava girmedi GR 0,00 0,00
Devamsız DZ 0,00 0,00
Yeterli YT - -
Yetersiz YZ - -
(7) Altıncı fıkrada belirtilen ve başarı
ortalamasına girmeyen harf notları aşağıdaki gibi tanımlanır:
a) (MU) harf notu, Üniversite dışından nakil
yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay geçiş veya dikey geçiş yollarından
birisi ile Üniversiteye kayıt yaptıran öğrenciye, daha önce almış olduğu ve
denkliği bölüm başkanlığının önerisi ile ilgili yönetim kurulunca tanınan
dersler için verilir.
b) (GR) harf notu, dönem/yılsonu sınavına girmeyen
öğrencilere verilir.
c) (DZ) harf notu, devam koşullarını sağlamayan
öğrencilere verilir.
ç) (YT) harf notu, eğitim-öğretim çalışmalarında
başarılı olan öğrencilere verilir.
d) (YZ) harf notu, eğitim-öğretim çalışmalarında
başarılı olamayan öğrencilere verilir.
(8) Bir dersten koşulsuz başarılı sayılabilmek için
en az (CC) notu almak gerekir.
(9) Bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı
koşullu geçer derslerden (DC, DD) başarılı sayılabilmesi için sınamalı
statüde olmaması gerekir. Aksi takdirde (DC) ve (DD) harf notu alınan
dersler tekrarlanmak zorundadır.
Sınav
notuna itiraz ve düzeltme
MADDE 31- (1) Sınav notuna itirazlar yalnızca maddi hata
gerekçesiyle yapılabilir; sınavın yeniden değerlendirilmesine yönelik
itirazlar dikkate alınmaz.
(2) Sınav notuna itiraz eden öğrenci, sınav notunun
ilanını izleyen üç iş günü içerisinde ilgili dekanlığa başvurur. İtirazlar
ilgili yönetim kurulu tarafından bir hafta içerisinde karara bağlanır.
(3) İlan edilen sınav sonucu ile ilişkili herhangi
bir maddi hatanın yapılmış olmasının öğretim elemanı tarafından fark
edilmesi halinde öğretim elemanı, düzeltme istemi ile ilgili gerekçeli
başvurusunu ilan tarihinden itibaren 10 gün içinde ilgili birime yapmak
zorundadır. Başvuru, ilgili birim yönetim kurulu tarafından karara
bağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Mezuniyet, Diploma ve Diğer Belgeler
Mezuniyet
MADDE 32- (1) Kayıtlı olduğu
programın tüm derslerini başarıyla tamamlayan, programa ilişkin tüm yükümlülükleri
yerine getiren, dört yıllık lisans programları için en az 240 AKTS, beş
yıllık lisans programları için ise en az 300 AKTS’yi
tamamlamış, FF notu bulunmayan ve ağırlıklı genel not ortalaması 2,00 veya
daha yüksek olan öğrenci mezun olmaya hak kazanır.
Onur
öğrencileri
MADDE 33- (1) Lisans öğrenimini normal eğitim-öğretim süresi
içinde tamamlayan, disiplin cezası almayan ve genel ağırlıklı not
ortalaması 3,00 - 3,49 arasında olan öğrenci onur öğrencisi; 3,50 ve üstü
olan öğrenci ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olur.
Diploma,
sertifika ve belgeler
MADDE 34- (1) Öğrencilere ve mezunlara verilen diploma,
sertifika ve belgeler ile bunların verilme koşulları aşağıda tanımlanmıştır:
a) Lisans diploması, lisans programından mezuniyet
koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
b) Çift anadal lisans
diploması, lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu
çift anadal programında da mezuniyet koşullarını
sağlayan öğrencilere verilir.
c) Ön lisans diploması, lisans programından
mezuniyet hakkı kazanmadan önce Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrencilere,
başvurmaları ve gerekli kayıt sildirme işlemlerini tamamlamaları durumunda
verilir.
ç) Geçici mezuniyet belgesi, diploma almaya hak
kazananlara diploması hazırlanıncaya kadar verilen ve diploma yerine geçen
bir belgedir.
d) Diploma eki, akademik ve mesleki yeterliklerin
uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve diplomalara ek olarak
verilen bir belgedir.
e) Onur belgesi, onur öğrencilerine verilen bir
belgedir.
f) Yan dal sertifikası, lisans programından
mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu yan dal programını da başarıyla
tamamlayan öğrencilere verilir.
g) Not çizelgesi (transkript),
öğrencilerin Üniversiteye ilk kayıt oldukları yarıyıldan/yıldan itibaren
her yarıyılda/yılda almış oldukları dersleri, derslerin kredi durumlarını,
bu derslerden alınan notları, ilgili yarıyıl/yıl not ortalaması ile
ağırlıklı genel not ortalamasını ve başarı durumlarını gösteren bir
belgedir.
ğ) Öğrenci belgesi, öğrencinin Üniversiteye kayıt
durumunu gösteren bir belgedir.
(2) Diploma, sertifika ve belgelerin imzalanması,
şekli, ölçüleri, üzerine yazılacak bilgiler ve diğer hususlar Senato
tarafından düzenlenir.
(3) Diploma ve sertifikaların kaybı hâlinde bir
defaya mahsus olmak üzere yenisi hazırlanır. Yeni nüsha üzerine “ikinci
nüsha” ibaresi konulur.
(4) Mezuniyet tarihinden sonra mezunun adı ve/veya
soyadının değişmesi durumunda diploma ve/veya sertifikaların üzerindeki
bilgiler değiştirilmez veya yenileri düzenlenmez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
MADDE 35- (1) Öğrencilerin disiplin işlemleri 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür.
Özel
öğrenci
MADDE 36- (1) Üniversitedeki herhangi bir programa kayıtlı
olmayan, ancak sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin gereklerini
yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrencilerle ilgili esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Tebligat
ve bildirimler
MADDE 37- (1) Öğrenciye her türlü tebligat, öğrencinin resmî
kayıtlarda yer alan posta adresine 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre yapılır.
(2) Üniversite tarafından gerçekleştirilecek duyuru
ve bildirimler öğrenciye, Üniversite tarafından sağlanan elektronik posta
aracılığıyla iletilir. Öğrenci, Üniversite tarafından sağlanan e-posta
adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 38- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde 2547
sayılı Kanun hükümleri ile YÖK tarafından çıkarılan düzenlemeler ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 39-
(1) 31/8/2017
tarihli ve 30170 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Medeniyet
Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 40- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 41- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Medeniyet
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|