Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; iklim değişikliği uzman
yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yeterlik sınavları,
iklim değişikliği uzmanlığına atanmaları ile iklim değişikliği uzman ve
uzman yardımcılarının görev, yetki, hak ve sorumlulukları ile çalışma usul
ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, İklim Değişikliği Başkanlığında
istihdam edilecek iklim değişikliği uzman ve uzman yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesi ile 4
sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer
Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
792/H maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanını,
b) Başkan: İklim Değişikliği Başkanını
c) Başkanlık: İklim Değişikliği Başkanlığını,
ç) Birim: İklim değişikliği uzmanı ve uzman
yardımcılarının görev yaptıkları Başkanlık hizmet birimlerini,
d) Birim amiri: Başkanlık hizmet birimlerinin en
üst amirlerini,
e) KPSS: 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik uyarınca yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavını,
f) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
g) Sınav hazırlık komisyonu: İklim değişikliği
uzman yardımcıları için düzenlenecek yarışma sınavı ile ilgili hazırlıkları
yapan komisyonu,
ğ) Sınav kurulu: İklim
değişikliği uzman yardımcılığı sınav kurulunu,
h) Tez: İklim değişikliği uzmanlık tezini,
ı) Tez jürisi: Uzman yardımcısının uzmanlık tezini
değerlendiren jüriyi,
i) Uzman: İklim değişikliği uzmanını,
j) Uzman yardımcısı: İklim değişikliği uzman
yardımcısını,
k) Yarışma sınavı: İklim değişikliği uzman
yardımcılığına giriş için yapılacak yazılı ve sözlü veya yalnızca sözlü
sınavı,
l) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
m) Yeterlik sınavı: İklim değişikliği uzmanlığı
yeterlik sınavını,
n) Yeterlik sınav komisyonu: Uzman yeterlik
sınavını yapan komisyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınav Kurulu, Yarışma Sınavı ve Atamaya İlişkin
Esaslar
Sınav
hazırlık komisyonu ve görevleri
MADDE 5- (1) Sınav hazırlık komisyonu, Başkanın onayı ile
en az biri Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığından ve en az bir uzmandan
olmak üzere bir başkan ve dört üyeden teşekkül eder. Ayrıca, aynı usulle
dört yedek üye belirlenir.
(2) Sınav hazırlık komisyonu; yarışma sınavının
hazırlık çalışmalarını yapar, yarışma sınavı başvurularını inceler ve
aranan şartların adaylarda mevcut olup olmadığını tespit eder. Sınava
katılacak sayıda adayı tutanak ile belirleyip müracaat için belirlenen son
günden itibaren on gün içinde Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığına
bildirir.
Sınav
kurulu
MADDE 6- (1) Sınav kurulu; Başkan veya görevlendireceği
başkan yardımcısının başkanlığında, en az daire başkanı düzeyinde
yöneticiler ile en az bir uzmandan olmak üzere başkan dahil
beş üyeden oluşur. Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanı sınav kurulunun doğal
üyesidir. Ayrıca, aynı usulle beş yedek üye belirlenir. İhtiyaç hâlinde, üniversite
öğretim üyeleri arasından en fazla iki kişi, sınav kurulunda asıl üye
olarak görevlendirilebilir.
(2) Sınav kurulunun asıl ve yedek üyeleri Başkan
tarafından belirlenir.
Sınav
kurulunun görevleri
MADDE 7- (1) Sınav kurulunun görevleri şunlardır:
a) Yarışma sınavı sorularını hazırlamak veya
hazırlatmak.
b) Yarışma sınavını yapmak veya yaptırmak.
c) Yarışma sınavı sonuçlarını değerlendirmek.
ç) Yarışma sınavı sonuçlarına göre adayların başarı
sıralamasını yapmak.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 8- (1) Sınav hazırlık komisyonu, sınav kurulu ile
yeterlik sınav komisyonunun sekretarya hizmetleri Yönetim Hizmetleri
Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
Yarışma
sınavı
MADDE 9- (1) Uzman yardımcıları, mesleğe yarışma sınavı ile
alınır. Sınavın açılmasına Başkanın teklifi üzerine Bakanın oluru ile karar
verilir. Bakan olurunda ihtiyaca göre hangi öğrenim dalında ne kadar uzman
yardımcısı alınacağı da tespit edilip yapılacak sınav ilanında belirtilir.
Yarışma sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Başkanlıkça uygun görülen
zamanlarda ve öğrenim dallarında sınav kurulu tarafından yapılır. Yarışma
sınavının, yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı veya yalnızca sözlü olarak
yapılmasına sınav kurulunca karar verilir.
(2) Yarışma sınavına; KPSS sonuçlarına göre, sınav
ilânında belirtilen taban puan esas alınarak, atama yapılacak kadro
sayısının yirmi katına, yalnızca sözlü sınav yapılması halinde sözlü sınava
çağrılacak aday sayısı yarışma sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dört
katına kadar aday çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da
yarışma sınavına çağrılır.
Yarışma
sınavı duyurusu
MADDE 10- (1) Atamada
bulunulacak olan kadroların Başkanlıkça belirlenen derece ve sayıları,
öğrenim dallarına göre kontenjanları, KPSS puan türleri, asgarî taban puan
ve puan sıralamasına göre kaç adayın davet edileceği, yarışma sınavına
katılacak olanlarda aranan genel ve özel şartlar, müracaat tarihi, yeri,
şekli ve istenecek belgeler, yarışma sınavının yeri, şekli, tarihi, sınav
konuları ile ağırlık puanları ve diğer hususlar; sınava başvuru için
öngörülen son tarihten en az otuz gün önce Resmî Gazete’de,
Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sayfasında ve Başkanlık
internet sayfasında ilân edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Yarışma sınavına, öğrenim dalları itibarıyla
alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar başvurunun olmaması hâlinde kadro ve
ihtiyaç durumuna göre birinci fıkra hükmü doğrultusunda ilan edilmek
suretiyle öğrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve değişiklik yapma
yetkisi Başkanlığa aittir.
Başvuru
şartları
MADDE 11-
(1) Uzman yardımcılığı yarışma
sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci
fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel şartlara sahip olmak,
b) Başkanlığın ihtiyaçları doğrultusunda ilan
edilecek kontenjan çerçevesinde;
1) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk,
siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî bilimler, iktisat, işletme fakülteleri
ile bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarının birinden mezun
olmak,
2) En az dört yıllık lisans eğitimi veren mimarlık
ve mühendislik fakültelerinden veya Başkanlıkça yürütülen hizmetlerin
gerektirdiği ve ilanda belirtilen az dört yıllık lisans eğitimi veren
yükseköğretim kurumları ile bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim
kurumlarının birinden mezun olmak,
c) Son başvuru tarihi itibarıyla, geçerlik süresi
dolmamış KPSS’den, yarışma sınavı duyurusunda
belirtilen puan türlerine göre asgarî puanı almış olmak,
ç) İngilizce, Fransızca, Almanca veya Başkanlıkça
tespit edilecek diğer yabancı dillerden en az biri için YDS’den
veya dil yeterliği bakımından buna denkliği ÖSYM tarafından kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan başka bir sınavdan Başkanlıkça ilan edilen
puan veya üstünü almış olmak,
d) Yarışma sınavının yapıldığı yılın ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak,
gerekir.
Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 12- (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına başvuru;
Başkanlık internet sayfasından temin edilerek doldurulacak, içinde adayın
fotoğrafı, nüfus bilgileri, KPSS puanı, YDS puanı, yükseköğrenimini
bitirdiğine dair belge ve özgeçmişinin de bulunduğu başvuru formuyla
elektronik ortamda yapılır.
(2) Duyuruda belirtilmesi şartıyla Başkanlık,
uzmanlık alanına ilişkin gerekli gördüğü diğer belgeleri de isteyebilir.
(3) Bu maddede istenen belge ve bilgilerin teyidi
ilgili kurum ve kuruluşlardan Başkanlıkça yapılır.
Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 13- (1) Sınav hazırlık komisyonu, süresinde yapılan
başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını
tespit eder ve yarışma sınavına katılmaya hak kazananları Başkanlık internet
sayfasında ilan eder.
(2) Yarışma sınavının yazılı bölümünün Başkanlıkça
yapılması halinde, yarışma sınavına girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı
sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav
yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava
katılamaz.
(3) Yarışma sınavına katılacakların listesine, isim
listesinin ilanından itibaren beş gün içinde itiraz edilebilir. Yapılan
itirazlar sınav kurulunca itiraz tarihinden itibaren en geç beş gün içerisinde
sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin zorunlu kılması halinde en fazla on
güne kadar uzatılabilir.
(4) Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma
sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları
yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir
hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004 tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu şekilde Başkanlığı
yanıltanlar kamu görevlisi ise durumları çalıştıkları kurumlara bildirilir.
(5) Başvuru şartlarını haiz olmayanların
kendilerine ilişkin başvuru ile ilgili belgeleri talepleri halinde, kendilerine
elden iade edilir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 14- (1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar
için yazılı sınav konuları şunlardır:
a) Genel kültür ve genel yetenek.
b) Hukuk;
1) Anayasa hukuku (genel esaslar).
2) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı.
3) Ceza hukuku (genel esaslar).
4) Ceza muhakemesi hukuku (genel esaslar).
5) Medeni hukuk (genel esaslar).
6) Borçlar hukuku (genel esaslar).
7) Ticaret hukuku (genel esaslar).
c) İktisat;
1) İktisat teorisi (mikro iktisat, makro iktisat).
2) İktisadi düşünceler ve doktrinler tarihi.
3) Para, banka, kredi ve konjonktür.
4) Uluslararası iktisadi ilişkiler ve teşekküller.
5) İşletme iktisadı.
6) Güncel ekonomik sorunlar.
ç) Maliye;
1) Genel maliye teorisi ve maliye politikaları.
2) Kamu giderleri.
3) Bütçe.
d) Muhasebe;
1) Genel muhasebe.
2) Bilanço analizi ve teknikleri.
3) Ticari hesap.
e) Başkanlığın görev alanına ait bilgiler.
(2) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar
için yazılı sınav konuları şunlardır:
a) Genel kültür ve genel yetenek.
b) Üniversite eğitimine ait mesleki bilgiler.
c) Başkanlığın görev alanına ait bilgiler.
(3) Yazılı sınavda yöneltilecek soruların ait
olduğu konuların alt konuları sınav ilanında duyurulur.
Yazılı
sınav
MADDE 15- (1) Yazılı sınav, Başkanlık tarafından
yapılabileceği gibi ÖSYM’ye veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(2) Sınav sorularının % 60’ı adayların mezuniyet
durumlarına göre belirlenen konulardan, %20’si genel kültür ve genel
yetenek konularından ve % 20’si ise Başkanlık görev alanı ile ilgili ilanda
belirtilen konulardan hazırlanır.
(3) Sınavın Başkanlık dışındaki bir kuruluşa yaptırılmasına
karar verildiği takdirde, sınava ilişkin hususlar, Başkanlık ve ilgili
kuruluş arasında protokol ile belirlenir.
(4) Yazılı sınavın Başkanlık tarafından yapılması
halinde sınav soruları, sınav kurulunun belirleyeceği üniversitelerin
öğretim üyeleri veya kamu personeli tarafından sınav duyurusunda belirtilen
alanlara uygun olarak ayrı ayrı hazırlanıp söz
konusu kurula sunulur. Yazılı sınav soruları, puanları ve sınav süresini
gösterir tutanak, sınav kurulu başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.
(5) Çoğaltılan soru kâğıtları, zarflar içerisine
konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav
salonunda adayların huzurunda açılır.
(6) Yazılı sınav sorularının hazırlanması,
muhafazası ve sonuçlarının değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(7) Başkanlık tarafından yapılacak yazılı sınav,
sınav kurulu başkanlığı tarafından bu iş için görevlendirilen personel ile
sınav kurulu üyelerinin gözetimi ve denetimi altında yapılır.
(8) Sınavın başlama ve bitiş saati, kaç adayın
katıldığı, her adayın kullandığı cevap kâğıdı adedini gösteren tutanak
düzenlenir. Toplanan cevap kâğıtları ve tutanaklar, zarf içine konularak
kapatılıp mühürlendikten sonra sınav kurulu başkanına teslim edilir.
(9) Tutanaklar, salon başkanı ve gözetim ve denetim
ile görevli olanlar tarafından da imzalanır.
Yazılı
sınav sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 16- (1) Yazılı sınavın Başkanlık tarafından yapılması
hâlinde; sınav kurulu, sınav kâğıtlarını değerlendirmek üzere üye tam
sayısı ile toplanır; cevap kâğıtlarının bulunduğu kapalı zarf açılır ve
cevap kâğıtları numaralandırılır. Cevap kâğıtlarının değerlendirme notu,
kâğıtların numaralarının yer aldığı cetvele yazılarak sınav kâğıdı ile
birlikte sınav kurulu başkanına teslim edilir. Sınav kurulu başkanınca,
cevap kâğıtlarında adayların adının yazılı bulunduğu kısımları açılarak
adayların isimleri cevap kâğıdı numarasına göre değerlendirme notunun yer
aldığı cetvelin ilgili sütununa geçirilir.
(2) Başarı sıralamasına göre hazırlanan liste,
sınav değerlendirmesinin neticelendiği günü takip eden beş iş günü içinde
Başkanlığın internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. Sınavı
kazanan adaylara ayrıca tebligat yapılmaz. İlgililer, duyuru tarihinden
itibaren beş iş günü içerisinde sınav sonuçlarına itiraz edebilir. Yapılan
itirazlar sınav kurulunca otuz gün içinde sonuçlandırılır.
(3) Yazılı sınavın değerlendirmesi yüz tam puan
üzerinden yapılır. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için en az yetmiş
puan almak gerekir.
(4) Yazılı sınavda başarılı olanlar arasından, en
yüksek puandan başlanarak yarışma sınavı duyurusunda belirtilen kadronun
dört katı kadar aday sözlü sınava çağrılır. Çağrılacak olan son sıradaki
aday ile eşit puana sahip adayların tamamı da sözlü sınava çağrılır.
Sözlü
sınav
MADDE 17- (1) Yalnızca sözlü sınav yapılmasına karar
verilmesi halinde sözlü sınava çağrılacak aday sayısı yarışma sınavı
duyurusunda belirtilen atama yapılacak kadro sayısının dört katından fazla
olamaz.
(2) Yazılı sınavdan sonra yapılan veya doğrudan
yapılan sözlü sınavda adaylar;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı
puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir.
(3) Adaylar, kurul tarafından ikinci fıkranın (a)
bendi için elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri
için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile
ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(4) Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, kurul
başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
(5) Sözlü sınav sonuçlarına, açıklandığı tarihten
itibaren beş gün içinde yazılı olarak itiraz edilebilir. İtiraz, sınav
kuruluna yapılır ve sınav kurulu tarafından yedi gün içinde
sonuçlandırılır. İtiraz sonucu verilen karar kesindir.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi
MADDE 18- (1) Sınav kurulu, yarışma sınavının yazılı ve
sözlü olarak yapılması halinde bu sınavlardan alınan puanların aritmetik
ortalamasını, sadece sözlü sınav yapılması halinde sözlü sınav puanını
başarı puanı olarak tespit eder ve nihai başarı sıralamasını ilan edilen
kontenjanlar çerçevesinde mezuniyet alanlarına göre ayrı ayrı yapar. Başarı puanı en yüksek olan adaydan
başlanmak suretiyle ilanda belirtilen kadro sayısı kadar asıl aday
belirlenir. Alınacak uzman yardımcısı kadro sayısının yarısını geçmemek
kaydıyla yedek liste belirlenir.
(2) Adayların yazılı ve sözlü sınavda başarı
ortalamaları eşit ise yazılı sınav puanı yüksek olan daha başarılı sayılır.
Yazılı sınav sonuçları da eşit ise KPSS puanı yüksek olan başarılı sayılır.
(3) Sınav kurulu, öğrenim
dalları itibarıyla yarışma sınavı başarı listesini ve uzman yardımcısı
olarak atanabilecek adayların listesini Bakan onayına sunar. Listelerin
Bakan tarafından onaylanmasını müteakip sonuçları, Başkanlığın internet
sayfasında duyurulur. Yarışma sınavını kazanan adaylara ayrıca yazılı
tebligat yapılır.
Ataması
yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 19- (1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar için askerlik durumuna dair yazılı
beyanını,
ç) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav neticesinin yazılı olarak bildirildiği tarihi
takip eden on beş gün içerisinde Başkanlık Yönetim Hizmetleri Dairesi
Başkanlığına teslim ederler.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenler hakkında, 13 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre işlem yapılır.
Uzman
yardımcılığına atama
MADDE 20- (1) Yarışma sınavında başarılı olan ve atanmaya
hak kazanan adaylardan, Başkanlık tarafından belirlenen süre içerisinde
belgelerini teslim edenlerin, uzman yardımcısı kadrolarına atamaları
yapılır.
(2) Sınavda başarılı olup göreve başlamayanlardan
veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple görevden ayrılanlardan boşalan
kadroya, durumun tespitinden itibaren en geç iki yıl içinde yeni bir sınav
yapılıncaya kadar yarışma sınavı başarı sırası dikkate alınarak yedek
listeden atama yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığının Süresi ve Yetiştirilmesi,
Uzmanlık Tezi ve Yeterlik Sınavı
Uzman
yardımcılığının süresi ve uzman yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 21- (1) Uzman yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda
bulundukları sürece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik
değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Başkanlığın teşkilât yapısı, görevleri ve
çalışma usul ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Başkanlığın hizmet sahasına giren konulara
ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Meslekî konularda ilmî ve teknik çalışma ve
araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Başkanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak,
millî ve milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına iştirake
ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik çalışmalarda bulunurlar.
Tez
konusunun belirlenmesi ve tezin hazırlanması
MADDE 22- (1) Uzman yardımcısı; aylıksız izin, toplamda üç
ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre
dâhil en geç ikinci yılın sonunda, Başkanlığın görev sahası ile ilgili
konularda bir tez konusu seçer ve bu konuda, Başkanlıkça belirlenen şekle
uygun olarak tez projesi hazırlar.
(2) Tez projesi, uzman yardımcısının istihdam
edildiği birim amirinin onayına sunulur. Onay işlemleri en geç on gün
içerisinde tamamlanır. Uygun bulunmayan projeler, yeni bir proje
hazırlanması maksadıyla onaylama süresi içerisinde gerekçesi belirtilerek
iade edilir. Uzman yardımcısı, iade tarihinden itibaren en geç bir ay
içinde yeni bir proje hazırlayarak onaya sunar. Tez projesinin ikinci defa
reddi hâlinde, uzman yardımcısı, birim amirince hazırlatılan tez projesine
göre tezini hazırlar.
(3) Tez projesinin onaylama işlemi on gün
içerisinde uzman yardımcısına tebliğ edilir ve tez konusu kesinleşmiş olur.
Uzman yardımcısı, aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat
izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre dâhil en geç üçüncü yılın
sonunda tezini hazırlayarak görevli bulunduğu birim âmirine teslim eder.
(4) Tez hazırlama süresi, birim amirince bir defaya
mahsus olmak üzere en fazla altı ay uzatılabilir.
(5) Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta
uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında aynı
şekilde incelenip savunulmamış olması zorunludur. Uzman yardımcısının
hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini
içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir.
(6) Uzman yardımcısı, uzmanlık tezini tez
danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlar. Tezde
savunulan fikir ve görüşlerin özgünlüğü ile sorumluluğu tezi hazırlayan
uzman yardımcısına aittir, bu görüşler Başkanlık görüşünü yansıtmaz.
(7) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi
maksadıyla Başkanlıkça gereken imkân ve kolaylıklar sağlanır.
Tez
danışmanı
MADDE 23- (1) Uzmanlık
tezinin hazırlanması safhasında uzman yardımcısına rehberlik etmek ve
tezin, tez yazmanın akademik usul ve esaslarına, seçilen konunun
mahiyetine, Başkanlığın görev sahası ile ilgili hususlara ve onaylanan tez
projesine uygunluğunu temin etmek üzere, uzman yardımcısının istihdam
edildiği birim amirince, uzman yardımcısının da önerisi ile bir danışman
belirlenir. Danışman, uzman
yardımcısına tez hazırlama safhasında yardımcı olmak maksadıyla
tavsiyelerde bulunur.
(2) Tez danışmanı, tez konusunun kesinleşmesini
izleyen iki ay içinde Başkanlıkta görevli uzmanlar, daire başkanı ve üstü
personel arasından belirlenir. Gerektiğinde yükseköğretim kurumlarında
görevli öğretim üyelerinden de danışman belirlenebilir.
(3) Uzman yardımcısı en fazla bir kere olmak üzere
tez danışmanını değiştirebilir. Danışmanın değiştirilmesi halinde uzman
yardımcısının istihdam edildiği birim amiri en geç bir hafta içerisinde
yazılı olarak bilgilendirilir ve aynı usulle yeni tez danışmanı belirlenir.
(4) Tez hazırlanması ve danışmanlık ile ilgili usul
ve esaslar Başkanlıkça bir yönerge ile belirlenir.
Tez
jürileri
MADDE 24- (1) Tez jürileri; uzman yardımcısının
görevlendirildiği birim, uzmanlık tezinin konusu ve mezun olduğu bölüm
gözetilerek ilgili birim amirinin teklifi ve Başkanın onayı ile ilgili
başkan yardımcısının başkanlığında, birim amiri ve en az bir uzmandan
müteşekkil beş üyeden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki yedek üye belirlenir.
Tezin
değerlendirilmesi ve savunulması
MADDE 25- (1) Uzman yardımcısının hazırladığı tez, birim
amirince gecikmeksizin uzmanlık tez jürisi üyelerine dağıtılır. Tez jürisi,
Başkanlıkça belirlenecek ölçütlere göre, teslim aldığı tezleri en geç bir
ay içerisinde inceler ve uzman yardımcısını bu sürenin bitiminden itibaren
üç iş günü içerisinde, tezini savunmak üzere davet eder. Bu davet, savunma
toplantısı tarihinden en az yedi gün önce yazılı olarak yapılır.
(2) Tez, uzman yardımcısı tarafından dinleyicilere
açık bir ortamda, tez jürisi önünde sözlü olarak savunulur.
(3) Tez jürisi üyelerinin her biri, savunma
toplantısının ardından teze ilişkin puanlamasını yapar. Yüz tam puan
üzerinden yapılacak değerlendirmede, verilen notların aritmetik ortalaması
en az yetmiş puan olan tez, başarılı kabul edilir. Tez jürisi, her bir
üyenin vermiş olduğu puanları ve tezin başarılı veya yetersiz sayılma
nedenlerini içeren bir değerlendirme raporu hazırlar.
(4) Uzman yardımcısı, tezinin yetersiz bulunması
halinde, altı aydan fazla olmamak üzere verilen süre içinde yeniden bir tez
hazırlamak veya aynı tezi düzelterek sunmak zorundadır. İkinci defa tezi
yetersiz bulunan uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara
atanır.
(5) Tez jürisince, tezi ve savunması yeterli
bulunduğu halde tezde düzeltmeye gidilmesi gerektiğinin belirlenmesi
durumunda, uzman yardımcısı iki ayı aşmamak üzere verilecek ilave süre
içerisinde istenilen düzeltmeleri yaparak tezini teslim eder.
(6) Kabul edilen tezler, elektronik veya basılı
ortamda kişilerin özlük dosyasında saklanır ve Başkanlık kütüphanesinde
kullanıma açılır.
Yeterlik
sınav komisyonu, yeterlik sınavı ve değerlendirme
MADDE 26- (1) Aylıksız izin ile toplamda üç ayı aşan
hastalık ve refakat izinleri hariç en az üç yıl fiilen çalışmış olan ve
uzmanlık tezi kabul edilen uzman yardımcısı yeterlik sınavına girmeye hak
kazanır.
(2) Yeterlik sınav komisyonu, Başkanın uygun
göreceği başkan yardımcısının başkanlığında en az daire başkanı düzeyindeki
yöneticiler ile en az bir uzmandan olmak üzere beş üyeden oluşur. Ayrıca,
aynı usulle beş yedek üye belirlenir.
(3) Yeterlik
sınavı, yeterlik sınav komisyonu tarafından hazırlanacak sorular
doğrultusunda, yeterlik sınavına girmeye hak kazananlara Başkanlıkça
belirlenecek tarihlerde altıncı fıkra dikkate alınarak yazılı olarak çoktan
seçmeli usulle yapılır. Yeterlik sınavı; Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığı mevzuatı ile Başkanlığın görev alanına giren ve
sınavdan en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır.
(4) Yeterlik sınavında yüz tam puan üzerinden en az
yetmiş puan alanlar başarılı sayılır. Yeterlik sınavı sonucunda başarılı
olanlardan en yüksek puandan başlanmak suretiyle başarı puanına göre
sıralanarak hazırlanan isim listesi, Yönetim Hizmetleri Dairesi
Başkanlığınca ilan edilir.
(5) Tez jürisince tezi yeterli bulunduğu hâlde
yeterlik sınavında başarılı olamayan veya yeterlik sınavına girmeye hak
kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara,
bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Sınavda ikinci defa
başarısız olan veya ikinci sınav hakkını kullanmayanlar, uzman yardımcısı
unvanını kaybeder ve Başkanlıkta durumuna uygun memur unvanlı kadrolara
atanır.
Uzmanlığa
atanma
MADDE 27- (1) Uzman yardımcısının uzman olarak atanabilmesi
için;
a) Yeterlik sınavında başarılı olması,
b) Yeterlik sınavı tarihinde geçerli olan veya yeterlik
sınavından itibaren en geç iki yıl içinde alınmış bulunan YDS’den asgari (C) düzeyinde puana veya dil yeterliği
bakımından ÖSYM tarafından bunlara denkliği kabul edilen ve uluslararası
geçerliliği bulunan başka bir belgeye sahip olması,
şartları aranır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan
uzman yardımcısı, sınav sonuçlarının ilanından itibaren münhal kadro
durumuna göre bir ay içerisinde uzman olarak atanır.
(3) Birinci fıkradaki şartlardan birini yerine
getiremeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve Başkanlıkta
durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Uzmanlık
kıdemi
MADDE 28- (1) Uzmanlığa aynı tarihte atananların kıdemleri,
tez ve yeterlik sınavındaki notların aritmetik ortalamasına göre yeterlik
sınav komisyonunca belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev, Sorumluluk ve
Eğitimleri
Uzman
yardımcılarının görev ve sorumlulukları
MADDE 29- (1) Uzman yardımcıları bağlı oldukları birim
amirlerince belirlenen uzmanların refakatinde ve onların gözetiminde;
a) Görevlendirildikleri birimin günlük, kısa ve
uzun vadeli işlerine katkıda bulunmaktan,
b) Uzmanların araştırma, inceleme ve diğer
çalışmaları için gerekli ön hazırlıklar ile araştırma, inceleme ve diğer
çalışmaları yürütmekten,
c) Meslekî bilgilerinin geliştirilmesinde faydalı
olacak yayınları takip etmekten,
ç) Uzmanlar ile birlikte kurum içi ve dışı
toplantılar ile inceleme ve denetleme programlarına katılmaktan,
d) Amirleri veya uzman tarafından verilecek benzer
görevleri yerine getirmekten,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların
görev ve sorumlulukları
MADDE 30- (1) Uzmanlar birim amirine bağlı olarak;
a) Mevzuat ile Başkanlığa verilmiş olan görevleri
yürütmek ve Başkanlıkça yürütülen çalışmaların gerektirdiği uzmanlık
hizmetlerini yapmaktan,
b) Başkanlığın görev alanı çerçevesinde araştırma
ve incelemelerde bulunmak, proje üretmek ve geliştirmekten,
c) Meslekî mevzuat değişikliklerini takip etmek,
mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarda bulunmak ve mevzuatın
uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş ve tekliflerini bildirmekten,
ç) Yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirilen
toplantıları ve çalışmaları takip etmek, gerekli görülen hâllerde, mevzuata
ilişkin taslakların hazırlanmasına, görüşülmesine katkıda bulunmak ve
Başkanlık içi ve kurumlar arası toplantı ve çalışmalara katılmaktan,
d) Meslekî konularda gelişmeleri ve yayınları takip
etmek, gerekli dokümanı toplamak ve bu konularda gereken çalışma ve
incelemelerde bulunmaktan,
e) Uzman yardımcılarının bilgi ve tecrübelerinin
geliştirilmesine yardımcı olmaktan,
f) Verilecek benzer nitelikteki görevleri
yapmaktan,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların
ve uzman yardımcılarının eğitilmeleri
MADDE 31- (1) Uzman yardımcılarına göreve başlamalarından
itibaren Başkanlığın görev ve faaliyetleri ile ilgili bilgi, birikim ve
yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla ihtiyaç duyulan zamanlarda hizmet
içi eğitim verilir. Gerektiğinde hizmet içi eğitim, üniversiteler ve ilgili
diğer kurum ve kuruluşlar ile işbirliği içinde yapılır veya yaptırılır.
(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları Başkanlıkça
uygun görülen kurum dışı kurs ve sertifika programı niteliğindeki
eğitimlerden ve Başkanlıkça hazırlanan bir program dâhilinde yabancı dil
eğitiminden faydalandırılabilirler.
(3) Eğitim programlarında uzaktan eğitim yönteminden
de yararlanılabilir.
Yurt
dışında eğitim
MADDE 32- (1) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı
Kanun ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde yurt dışına
gönderilebilirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 33- (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir
sebeple Başkanlıktaki görevinden ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak
isteyenler, boş kadro bulunmak ve gereken şartları kaybetmemiş olmak
kaydıyla, durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 34- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde, 657
sayılı Kanun ve Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak
Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 35- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 36- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik
ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
|