Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığından:
ÇEVRESEL ETKİ
DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Çevresel Etki
Değerlendirmesi (ÇED) sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik;
a) Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası,
Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ile Proje Tanıtım Dosyasının hangi tür
projeler için isteneceği ve içereceği konuları,
b) Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinde uyulacak
idari ve teknik usul ve esasları,
c) Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamına giren
projelerin başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası
izlenmesi, kontrolü ve denetlenmesini,
ç) Çevresel Etki Değerlendirmesi sisteminin, çevre
yönetiminde etkin ve yaygın biçimde uygulanabilmesi ve kurumsal yapısının
güçlendirilmesi için gerekli eğitim çalışmalarını,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununun 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Anons: Gerçekleştirilmesi planlanan projenin ÇED
süreci hakkında, projeden etkilenecek veya etkilenmesi muhtemel halkın
yaşadığı yer/yerlerde, ilgili belediyeler ve muhtarlıklarca yapılan sesli
duyuruyu,
b) Askıda ilan: Gerçekleştirilmesi planlanan
projenin ÇED süreci hakkında, projeden etkilenecek veya etkilenmesi
muhtemel halkın yaşadığı yer/yerlerde, il müdürlüğü, kaymakamlık veya
muhtarlık binasında bulunan askı ilan yerlerinde yapılan yazılı duyuruyu,
c) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
ç) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar:
Çevresel etki değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki
değerlendirmesi raporu, proje tanıtım dosyası, proje ilerleme raporu
hazırlamak ve sunmak için gerekli şartları taşıyan kurum/kuruluşları,
d) Başvuru bedeli: Ek-2’deki listede yer alan
projelerin proje bedeline göre, Bakanlıkça belirlenmiş olan ve başvuru
sırasında proje sahibi veya yetkilisi tarafından ödendiğine dair ibrazı
gereken tutarı,
e) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED):
Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve
olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya
da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak
önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek
değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde
sürdürülecek çalışmaları,
f) Çevresel etki değerlendirmesi başvuru dosyası:
Ek-3’te yer alan genel format esas alınarak hazırlanan dosyayı,
g) Çevresel etki değerlendirmesi genel formatı:
Gerçekleştirilmesi planlanan ve Ek-1’deki listede yer alan projelerin
özelliklerini, yerini, olası etkilerini ve öngörülen önlemleri içeren ve
projeyi genel boyutları ile tanıtan ÇED başvuru dosyasının hazırlanması
sırasında esas alınacak Ek-3’teki genel formatı,
ğ) Çevresel etki değerlendirmesi gerekli değildir
kararı: Ek-2’deki listede yer alan çevresel etkileri ön inceleme ve
değerlendirmeye tabi projelerin, çevre üzerindeki muhtemel olumsuz
etkilerinin, alınacak önlemler sonucunda ilgili mer’i mevzuat ve bilimsel
esaslara göre kabul edilebilir düzeyde olduğunun belirlenmesi üzerine,
projenin gerçekleşmesinde çevre açısından sakınca görülmediğini belirten
Bakanlık kararını,
h) Çevresel etki değerlendirmesi gereklidir kararı:
Ek-2’deki listede yer alan çevresel etkileri ön inceleme ve değerlendirmeye
tabi projelerin, incelenmesi ve değerlendirilmesi sonucunda çevresel etki
değerlendirmesi raporu hazırlanmasının gerektiğini belirten Bakanlık
kararını,
ı) Çevresel etki değerlendirmesi inceleme alanı:
Yapılması planlanan projenin ana ve yardımcı ünitelerinin de içerisinde
bulunduğu koordinatlarla sınırlandırılan alanı,
i) Çevresel etki değerlendirmesi olumlu kararı:
Çevresel etki değerlendirmesi raporu hakkında Komisyon tarafından yapılan
değerlendirmeler dikkate alınarak, projenin çevre üzerindeki muhtemel
olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel
esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduğunun belirlenmesi üzerine
projenin gerçekleşmesinde çevre açısından sakınca görülmediğini belirten
Bakanlık kararını,
j) Çevresel etki değerlendirmesi olumsuz kararı:
Çevresel etki değerlendirmesi raporu hakkında Komisyonca yapılan
değerlendirmeler dikkate alınarak, projenin çevre üzerindeki muhtemel
olumsuz etkileri nedeniyle gerçekleştirilmesinde çevre açısından sakınca
görüldüğünü belirten Bakanlık kararını,
k) Çevresel etki değerlendirmesi raporu: Ek-1’deki
listede yer alan veya Bakanlıkça "Çevresel Etki Değerlendirmesi
Gereklidir" kararı verilen bir proje için belirlenen özel formata göre
hazırlanacak raporu,
l) Çevresel etki değerlendirmesi raporu özel
formatı: Çevresel etki değerlendirmesi raporunun hazırlanmasında esas
alınmak üzere; Komisyon tarafından projenin önemli çevresel boyutları ile
halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısındaki görüş ve
öneriler göz önüne alınmak suretiyle Ek-3’teki çevresel etki
değerlendirmesi genel formatında belirtilen ana başlıklar altında ele
alınması gereken konuları tanımlayan formatı,
m) Çevresel etki değerlendirmesi süreci:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin çevresel etki değerlendirmesinin
yapılması için; başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası
çalışmaları kapsayan süreci,
n) Çevrimiçi ÇED süreci yönetim sistemi: ÇED
sürecindeki iş ve işlemlerin elektronik ortamda gerçekleştirileceği
sistemi,
o) Duyarlı yöreler: Çevresel etkilere karşı
biyolojik, fiziksel, ekonomik, sosyal ve kültürel nitelikli özellikleri ile
duyarlı olan veya mevcut kirlilik yükü çevre ve halk sağlığını bozucu
düzeylere ulaştığı belirlenen yörelerle, ülkemiz mevzuatı ve taraf olunan
uluslararası sözleşmeler uyarınca korunması gerekli görülen ve Ek-5’te yer
alan alanları,
ö) Denetim: Gerçekleştirilmesi planlanan projeye
dair "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" veya
"Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı alındıktan sonra, inşaat
öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası dönemine ilişkin, kararın
verilmesine esas teşkil eden şartlar doğrultusunda yürütülüp
yürütülmediğinin tespit edilmesine yönelik çalışmaların bütününü,
p) Entegre Proje: Bu Yönetmeliğe tabi olan,
faaliyet konuları veya işlevleri açısından birbirine bağlı ve tamamlayıcı
nitelikteki birden fazla faaliyeti kapsayan projeleri,
r) Etki: Gerçekleştirilmesi planlanan bir projenin;
hazırlık, inşaat ve işletme sırasında ya da işletme sonrasında, çevre
unsurlarında doğrudan ya da dolaylı olarak, kısa veya uzun dönemde, geçici
ya da kalıcı, olumlu ya da olumsuz yönde ortaya çıkması olası
değişiklikleri,
s) Etki alanı: Gerçekleştirilmesi planlanan bir
projenin işletme öncesi, işletme döneminde ve işletme sonrasında etkilediği
alanı,
ş) Halk: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile
Türkiye’de ikamet eden yabancıları,
t) Halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı: ÇED
sürecinin başlangıcından sonuna kadar, halkı proje hakkında bilgilendirmek,
projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere paydaş katılım planında
detayları belirlenen her türlü etkinliği, (broşür, tanıtıcı film, resmi
duyuru, toplantı, bilgilendirme ofisi ve benzeri),
u) İlgili halk: Gerçekleştirilmesi planlanan
projeden etkilenen veya etkilenmesi muhtemel olan halkı,
ü) İl müdürlüğü: Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğünü,
v) Kapsam dışı: Niteliği, prosesi, türü, üretim
yöntemi vb. itibariyle, bu Yönetmelikte yer almayan veya bu Yönetmelikte
yer almasına rağmen Ek-1 ve Ek-2’deki listelerde belirlenen eşik değerlerin
altında planlanan projeleri,
y) Kapsam ve özel format belirleme: ÇED sürecine
tabi projeler için halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı
toplantısından sonra format verme aşamasına kadar yapılacak iş ve
işlemleri,
z) Komisyon: Proje için verilecek özel formatın
kapsamını belirlemek ve hazırlanan ÇED raporunu inceleyip değerlendirmek
üzere Bakanlık tarafından kurulan Komisyonu,
aa) Kümülatif etki değerlendirme: Yapılması
planlanan projenin, planlandığı alan ile projeden doğrudan etkilenecek
alanlar veya kaynaklar üzerinde oluşturabileceği çevresel risk ve
etkilerinin; mevcut, planlanan veya proje ile doğrudan ilgisi olabilecek
diğer faaliyetlerle birlikte belirlenmesi ve analiz edilmesini,
bb) Mücbir sebep: ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir
kararı verilmiş olan projeler için bu Yönetmelikte tanımlanmış olan karar
geçerlik süresi içerisinde yatırıma başlanılmasına doğrudan engel teşkil
edecek; doğal afet, olağanüstü hal, idari yargı kararları (projenin
tamamının yapılmasını etkileyecek şekilde yürütmenin durdurulması/iptal
kararı varsa) gibi dıştan gelen fiili bir durumu,
cc) Özel format bedeli: Ek-1’deki listede yer alan
projelerin proje bedeline göre, Bakanlıkça belirlenmiş olan ve ÇED raporu
özel formatı verilebilmesi için proje sahibi veya yetkilisi tarafından
ödendiğine dair ibrazı gereken tutarı,
çç) Paydaş katılım planı: Planlanan projenin tüm
aşamalarında, projeden etkilenebilecek veya projeyi etkileyebilecek ya da
proje ile ilgisi olabilecek tüzel/gerçek kişilerle (paydaşlarla) ne
şekilde, hangi yöntemler ve araçlar kullanılarak iletişim kurulacağının ve
bilgilendirme yapılacağının açıklandığı planı,
dd) Proje: Gerçekleştirilmesi planlanan yatırımı,
ee) Proje bedeli: Proje kapsamında, fiili olarak
sahada yapılacak ünitelerin/tesislerin asgari yatırım tutarını (Arazi
edinimi, saha düzenlemesi, bina-inşaat giderleri, makine-ekipman ile
teçhizat giderleri, kurulum maliyetleri ve benzeri),
ff) Proje ilerleme raporu: ÇED Olumlu kararı
alındıktan sonra, komisyonca belirlenen periyotlarda yatırımın inşaat
öncesine ve inşaat dönemine ilişkin kaydedilen gelişmeleri içeren raporu,
gg) Proje sahibi: Projeyi gerçekleştirecek gerçek
veya tüzel kişiyi,
ğğ) Proje tanıtım dosyası: Çevresel etkileri ön inceleme
ve değerlendirmeye tabi projeler için Ek-4’te yer alan genel format esas
alınarak hazırlanan dosyayı,
hh) Yatırıma başlama: Yapılması planlanan proje
için alınmış olan ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir kararı sonrasında, karara
konu projede yer alan ana veya yardımcı ünitelerinin, mer’i mevzuat
kapsamında gerekli izinleri alındıktan sonra inşa faaliyetlerine
başlanılmasını veya üretime geçilmesini,
ıı) Yatırım süreci izleme: Gerçekleştirilmesi
planlanan projeye dair "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu"
kararı alındıktan sonra, proje ilerleme raporuna göre yapılan
değerlendirmeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Yetki
MADDE 5- (1) Bu Yönetmeliğe tabi projeler hakkında "ÇED
Olumlu", "ÇED Olumsuz", "ÇED Gereklidir" veya
"ÇED Gerekli Değildir" kararlarını verme yetkisi Bakanlığa
aittir. Ancak Bakanlık gerekli gördüğü durumlarda "ÇED
Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararının verilmesi
konusundaki yetkisini, sınırlarını belirleyerek il müdürlüğüne
devredebilir.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre karar (ÇED
Olumlu/ÇED Gerekli Değildir) tesis edilmeden önce;
a) Projenin gerçekleştirilmesinin ilgili mevzuat
bakımından uygun olmadığının tespiti halinde, ÇED süreci aşamasına
bakılmaksızın sonlandırılır. ÇED sürecinin sonlandırıldığı Bakanlık ve il
müdürlüğü internet sayfasından ilan edilir.
b) Proje sahibi veya yetkili temsilcisinin talep
etmesi halinde ÇED süreci, aşamasına bakılmaksızın sonlandırılır. ÇED
sürecinin sonlandırıldığı Bakanlık ve il müdürlüğü tarafından internet
sayfasından ilan edilir.
Çevresel
etki değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu
veya proje tanıtım dosyası hazırlama yükümlülüğü
MADDE 6- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki bir projeyi
gerçekleştirmeyi planlayan gerçek veya tüzel kişiler; Çevresel Etki
Değerlendirmesine tabi projeleri için; ÇED Başvuru Dosyasını ve ÇED
Raporunu, Çevresel Etkileri Ön İnceleme ve Değerlendirmeye Tabi Projeleri
için de Proje Tanıtım Dosyasını, Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlara
hazırlatmak, ilgili makama sunulmasını sağlamak ve proje kapsamında
verdikleri taahhütlere uymakla yükümlüdürler.
(2) Kamu kurum/kuruluşları, bu Yönetmelik
hükümlerinin yerine getirilmesi sürecinde proje sahiplerinin veya
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların isteyeceği konuya ilişkin
her türlü bilgi, doküman ve görüşü vermekle yükümlüdürler.
(3) Bu Yönetmeliğe tabi projeler için
"Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı veya "Çevresel
Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı alınmadıkça bu
projelerle ilgili teşvik, onay, izin, yapı ve kullanım ruhsatı verilemez,
proje için yatırıma başlanamaz ve ihale edilemez. Ancak bu durum söz konusu
teşvik, onay, izin ve ruhsat süreçlerine başvurulmasına engel teşkil etmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yöntemi
Çevresel
etki değerlendirmesi uygulanacak projeler
MADDE 7- (1) Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-1’deki listede yer alan projelere,
b) "ÇED Gereklidir" kararı verilen
projelere,
c) Kapsam dışı değerlendirilen veya kanunen
muafiyeti bulunan projelere ilişkin kapasite artırımı ve/veya alan
genişletilmesinin planlanması halinde, mevcut proje kapasitesi ve kapasite
artışları toplamı ile birlikte projenin yeni kapasitesinin Ek-1’deki
listede yer aldığı projelere,
ÇED raporu hazırlanması zorunludur.
Çevresel
etki değerlendirmesi sürecinin başlatılması ve komisyonun kuruluşu
MADDE 8- (1) 7 nci maddede tanımlanmış projeler ile ilgili
olarak; proje sahibi tarafından vekâleten yetkilendirilen ve Bakanlıkça
verilmiş yeterlik belgesi bulunan kurum/kuruluşlar, Ek-3’te yer alan ÇED
genel formatı esas alınarak hazırlanmış ÇED başvuru dosyasını Bakanlığa
sunar.
(2) Bakanlık, başvuru dosyasındaki bilgi ve
belgeleri genel formata uygunluk bakımından inceler. Bu işlemler 5 iş günü
içinde tamamlanır. Ek-3’te yer alan ÇED genel formatına uygun hazırlanmadığı
anlaşılan ÇED başvuru dosyası, eksiklikleri tamamlanmak üzere iade edilir.
İade edilen ÇED başvuru dosyası 1 ay içinde yeniden sunulmazsa ÇED süreci
sonlandırılır.
(3) İnceleme sonucunda, başvuru dosyasının Ek-3’te
yer alan genel formata uygun hazırlandığına karar verilmesi halinde,
Bakanlık tarafından başvuru dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, ilgili
kamu kurum ve kuruluşları ile Bakanlık yetkililerinden oluşan bir Komisyon
kurulur. ÇED süreci içerisinde gerek görülmesi halinde komisyona üye
eklenebilir veya çıkarılabilir.
(4) Proje ile ilgili olarak başvurunun yapıldığı,
ÇED sürecinin başladığı, ÇED başvuru dosyasının halkın görüşüne açıldığı ve
ÇED süreci tamamlanana kadar projeye ilişkin görüş ve önerilerin il
müdürlüğüne veya Bakanlığa verilebileceğine dair duyuru, Bakanlık ve il
müdürlüğü internet sayfasında ilan edilir. Ayrıca askıda ilan, anons ve
benzeri şekilde de halka duyurulabilir.
(5) Bakanlık, halkın bilgilendirilmesi ve sürece
katılımı amacıyla yapılacak toplantının tarihini ve ÇED raporu özel
formatının belirlenmesi için görüş verilmesi gereken nihai tarihi belirten
bir yazıyı komisyon üyelerine gönderir. Ek-3’te yer alan genel format
doğrultusunda hazırlanmış ÇED başvuru dosyası Komisyon üyelerine
gönderilir.
(6) Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde, projenin
konusu, türü ve proje için belirlenen yerin özelliklerini de dikkate
alarak; üniversiteler, enstitüler, araştırma ve uzman kuruluşları, meslek
odaları, sendikalar, birlikler, sivil toplum örgütlerini de komisyona dâhil
edebilir ve toplantılarına üye olarak çağırabilir.
(7) Komisyonda kurum ve kuruluş temsilcisi olarak
görev yapan üyelerin, yeterli mesleki bilgi ve deneyime sahip olmaları ve
temsil ettikleri kurum/kuruluşların görev alanlarıyla sınırlı olmak üzere
görüş vermeye yetkili kılınmış olmaları esastır.
Halkın
bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısı
MADDE 9- (1) Halkı yatırım hakkında bilgilendirmek, projeye
ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere; Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar ve proje sahibinin katılımı ile Bakanlıkça belirlenen
tarihte, projeden en çok etkilenmesi beklenen ilgili halkın kolaylıkla
ulaşabileceği il müdürlüğü tarafından belirlenen merkezi bir yer ve saatte
halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısı düzenlenir.
(2) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
toplantı tarihini, saatini, yerini ve konusunu belirten bir ilanı; projenin
gerçekleştirileceği yörede yayımlanan yerel süreli yayın ile birlikte
yaygın süreli yayın olarak tanımlanan bir gazetede toplantı tarihinden en
az 10 takvim günü önce yayımlatır.
(3) Halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı
toplantısı, il müdürünün veya görevlendireceği bir yetkilinin başkanlığında
yapılır. Toplantıda halkın; proje hakkında bilgilendirilmesi, görüş, öneri
ve sorularının alınması sağlanır. Halk tarafından dile getirilen görüş,
öneri ve itirazlar toplantı hakkında düzenlenecek tutanakta belirtilir.
Toplantı başkanı, katılımcılardan görüşlerini yazılı olarak vermelerini
isteyebilir. Toplantı tutanağı, bir sureti il müdürlüğünde kalmak üzere
Bakanlığa gönderilir.
(4) Komisyon üyeleri, özel format belirleme
öncesinde, projenin planlandığı alanı inceleyebilir, bildirilen tarihte
düzenlenecek halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısına
katılabilirler.
(5) Halkı, proje ve etkileri hakkında
bilgilendirmek, halkın projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere,
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından paydaş katılım
planı (PKP) hazırlanır. Hazırlanan paydaş katılım planı ÇED başvuru dosyası
ekinde sunulur. Bakanlık gerekli gördüğü durumlarda, yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan
halkın bilgilendirilmesine yönelik olarak ÇED süreci boyunca;
bilgilendirici broşür dağıtılması, anket, seminer gibi çalışmalar yapılması
veya proje ile ilgili internet sitesi hazırlanarak bilgi paylaşılması gibi
ilave çalışmalar yapmasını da isteyebilir. Ayrıca Bakanlık tarafından talep
edilmesi halinde ÇED süreci içerisinde bu plan güncellenir.
Çevresel
etki değerlendirmesi raporu özel formatının belirlenmesi
MADDE 10-
(1) Komisyon üyesi
kurum/kuruluşların görüş ve önerileri ile halktan gelen görüş ve öneriler
doğrultusunda Bakanlıkça ÇED raporu özel formatı hazırlanır.
(2) ÇED raporu özel formatı, özel format bedelinin
ödenmesi mukabilinde verilir. Özel format bedeli, format için Bakanlık
tarafından komisyon üyelerine yazılı olarak bildirilen son görüş verme
tarihinden itibaren 1 ay içerisinde yatırılmaz ise ÇED süreci
sonlandırılır.
(3) Format bedelinin yatırılmasından sonra,
Bakanlıkça 7 iş günü içerisinde özel format verilir.
(4) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
özel formatın veriliş tarihinden itibaren 12 ay içinde ÇED raporunu
Bakanlığa sunmakla yükümlüdür. Talep edilmesi durumunda 6 ay ek süre
verilir. Bu süre içinde ÇED raporu sunulmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
Çevresel
etki değerlendirmesi raporunun Bakanlığa sunulması
MADDE 11-
(1) Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanan ÇED raporu Bakanlığa sunulur. ÇED
raporunun özel formatına uygunluğu ve belirlenen çalışma grubunda yer
alması gereken meslek uzmanlarınca hazırlanıp hazırlanmadığı hakkındaki
inceleme Bakanlık tarafından 7 iş günü içinde sonuçlandırılır. ÇED
raporunun özel formatına uygun olmadığı ve/veya belirlenen çalışma grubunca
hazırlanmadığının anlaşılması halinde ÇED raporu iade edilir. İade edilen
ÇED raporunun eksiklikleri tamamlanarak 30 takvim günü içerisinde Bakanlığa
sunulması gerekmektedir. Süresi içerisinde sunulmaması halinde ÇED süreci
sonlandırılır. ÇED raporunun tamamlanması için verilen 30 takvim günlük
süre yetkili müşavir firmaların kullanacağı toplam süreyi ifade eder.
(2) Bakanlıkça verilen özel formata uygun
hazırlandığı tespit edilen ÇED raporu hakkında görüşlerinin alınması
amacıyla, toplantı tarihini ve yerini belirten bir yazı ile komisyon üyeleri
inceleme ve değerlendirme komisyonu toplantısına davet edilir. Bakanlığa
sunulan ÇED raporu, komisyon üyelerine gönderilir.
(3) Proje ile ilgili inceleme değerlendirme
sürecinin başladığı ve ÇED raporunun halkın görüşüne açıldığı, Bakanlık ve
il müdürlüğü tarafından internet sayfasından ilan edilir. Ayrıca askıda
ilan veya anons yoluyla da halka duyurulur.
(4) İlgililer, ÇED raporunu ilan edilmesinden
itibaren rapor hakkında görüş ve önerilerini Bakanlığa veya il müdürlüğüne
bildirebilirler. İl müdürlüğüne bildirilen görüşler Bakanlığa iletilir. Bu
görüşler komisyon tarafından dikkate alınır ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar tarafından son şekli verilen ÇED raporuna yansıtılır.
Komisyonun
çalışma usulü ve çevresel etki değerlendirmesi raporunun incelenmesi
MADDE 12-
(1) İnceleme ve Değerlendirme
Komisyonu, toplantı günü ve saatine kadar görüşünü yazılı olarak bildiren
üyeler dâhil salt çoğunluk ile toplanır. Komisyon üyeleri, temsil ettikleri
kurum/kuruluşu ilgilendiren konulardaki yetki, görev ve sorumlulukları
çerçevesinde görevlendirilirler ve kurum/kuruluşları adına görüş
bildirirler. Komisyon başkanı toplantıda üyelerden görüşlerini yazılı
olarak vermelerini isteyebilir. Yazılı görüş veren kurum/kuruluş
temsilcilerinin sonraki toplantılara katılmamaya ilişkin istemleri Komisyon
başkanınca değerlendirilir.
(2) İnceleme değerlendirme toplantı tarihinden
itibaren 30 takvim günü içerisinde görüş bildirmeyen kurum/kuruluşun görüşü
olumlu kabul edilir. Görüş bildirmek için ilave süreye ihtiyaç duyulması
halinde talep ilgili komisyon üyesi tarafından yazılı olarak Bakanlığa
iletilir. Kurum/kuruluşların ilave süre talepleri Bakanlık tarafından
dikkate alınır.
(3) Proje sahibi ile Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar, komisyon üyelerini bilgilendirmek için toplantıda hazır
bulunurlar. Gerekli hallerde komisyon toplantıları elektronik ortamda video
konferans ve benzeri yöntemle de yapılabilir. Toplantının düzenlenme şekli
komisyon üyelerine gönderilen davet yazısında belirtilir.
(4) Komisyon, Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesini, araç
gereç sağlamasını, konusu itibarıyla Bakanlıkça ya da Bakanlıkça yeterlik
verilmiş özel veya kamuya ait kurum/kuruluşların laboratuvarlarınca analiz,
deney ve ölçümler yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir.
(5) Su, toprak ve benzeri analizlerde, tartışmalı
durum olması halinde şahit numuneye başvurulabilir. Bu işlemlerin
sonuçlarını Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar Bakanlığa
sunmakla yükümlüdürler.
(6) Komisyon gerekli görürse, görevlendireceği
üyeleri aracılığı ile projenin gerçekleştirilmesi planlanan yerde ve benzer
tesislerde inceleme yapabilir.
(7) ÇED raporunda önemli eksiklik ve yanlışların görülmesi
durumunda Komisyon, bunların giderilmesini Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlardan veya ilgili kurumlardan ister. Bu durumda, inceleme ve
değerlendirme süreci durdurulur. Eksiklikler tamamlanmadan veya gerekli
düzeltmeler yapılmadan Komisyon çalışmalarına devam edilmez.
(8) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
süreci durdurulan projelerde 12 ay içerisinde eksiklikleri tamamlamak veya
gerekli düzeltmeleri yapmakla yükümlüdür. Gerekçeleri belirtilerek talep
edilmesi durumunda en fazla 6 ay ek süre verilir. Bu süreler içinde ÇED
raporu sunulmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
(9) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların
ÇED raporunda gerekli görülen düzeltmeleri yapıp yeniden Bakanlığa
sunmasından sonra; Komisyon toplantıya çağırılır. Toplantının yapılması ile
birlikte inceleme ve değerlendirme süreci kaldığı yerden işlemeye başlar.
(10) Birinci toplantıda ÇED süreci durdurulmuş olan
ve dokuzuncu fıkradaki şartları sağlayarak süreci kaldığı yerden tekrar
başlatılan projelerde;
a) ÇED raporu içerisinde yapılan düzeltmenin
Komisyonun ikinci toplantısında yeterli bulunmaması halinde süreç durdurma
işlemi 1 kez daha yapılabilir. İkinci süreç durdurma işleminden sonra
eksiklikleri tamamlanmış ÇED raporunun 3 ay içerisinde Bakanlığa sunulması
gerekmektedir. Sunulmaması halinde ÇED süreci sonlandırılır.
b) İkinci süreç durdurma işleminden sonra (a)
bendinde verilen sürede ÇED raporunun Bakanlığa sunulması halinde,
istenilen çalışmaların yapılıp yapılmadığının tespiti için son kez (üçüncü kez)
komisyon üyeleri toplantıya çağrılır. Bu durumda yapılacak komisyon
toplantısında raporda yapılan düzeltmelerin yeterli bulunması halinde ÇED
raporuna son şekli verilir. Yeterli bulunmaması halinde yeni bir komisyon
toplantısı yapılmayacağı tutanak altına alınır ve ÇED süreci sonlandırılır.
(11) Komisyon tarafından, inceleme ve değerlendirme
toplantıları sırasında;
a) ÇED Raporu ve eklerinin yeterli ve uygun olup
olmadığına,
b) Yapılan incelemelerin, hesaplamaların ve
değerlendirmelerin yeterli düzeyde veri, bilgi ve belgeye dayandırılıp
dayandırılmadığına,
c) Projenin çevreye olabilecek etkilerinin kapsamlı
bir şekilde incelenip incelenmediğine,
ç) Çevreye olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi
için gerekli önlemlerin yer alınıp alınmadığına,
d) Halktan gelen görüş ve önerilere çözüm getirilip
getirilmediğine,
ilişkin inceleme ve değerlendirmeler yapılır.
(12) Fiziki ortamda katılım ile gerçekleştirilen
toplantılarda, toplantı sonucunu belirten tutanak Bakanlık tarafından
düzenlenir ve komisyon üyeleri tarafından imza altına alınır. Toplantının
video konferans ve benzeri yöntemler ile elektronik ortamda yapılması
halinde ise; yazılı görüş bildiren veya uzaktan erişim ile katılım sağlayan
kurum/kuruluşları ve toplantı sonucunu belirten tutanak Bakanlık tarafından
düzenlenir.
Komisyon
tarafından incelenerek son şekli verilen çevresel etki değerlendirmesi
raporu ve ilgili dokümanların Bakanlığa sunulması
MADDE 13-
(1) Komisyon tarafından
incelenerek son şekli verilen ÇED raporu, Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar tarafından inceleme ve değerlendirme toplantılarının sona
erdirilmesinden sonraki 10 takvim günü içinde Bakanlığa sunulur. Sunulan
raporda eksiklik tespit edilmesi durumunda rapor iade edilir. İade edilen
rapordaki eksikliklerin iade tarihinden itibaren 90 takvim günü içerisinde
tamamlanmaması halinde ÇED süreci sonlandırılır. Son şekli verilen ÇED
raporunun tamamlanması için verilen 90 takvim günlük süre yetkili müşavir
firmaların kullanacağı toplam süreyi ifade eder.
Çevresel
etki değerlendirmesi olumlu veya çevresel etki değerlendirmesi olumsuz
kararı
MADDE 14-
(1) Komisyon tarafından
incelenerek son şekli verilen ÇED raporu, halkın görüş ve önerilerini almak
üzere, Bakanlık ve/veya il müdürlüğü tarafından askıda ilan ve internet
aracılığı ile 10 takvim günü görüşe açılır. Bakanlıkça proje ile ilgili
karar alma sürecinde bu görüşler de değerlendirilir. Bakanlık halktan gelen
görüşler doğrultusunda, rapor içeriğinde gerekli eksikliklerin
tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını ya da Komisyonun yeniden
toplanmasını isteyebilir. Nihai ÇED raporu ve eklerinin proje sahibinin
taahhüdü altında olduğunu belirten taahhüt yazısı ve taahhüdü imzalayan
yetkilinin noter onaylı imza sirküleri ile ticari sicil gazetesi 5 iş günü
içerisinde Bakanlığa sunulur. Kamu kurum/kuruluşlarından noter onaylı imza
sirküleri ile ticari sicil gazetesi istenmez.
(2) Birinci fıkrada belirtilen belgeler, süresi
içerisinde gerekçesi belirtilmeden sunulmaz ise projenin ÇED süreci
sonlandırılır.
(3) Bakanlık, Komisyon çalışmalarını ve halkın
görüşlerini dikkate alarak proje için "ÇED Olumlu" ya da
"ÇED Olumsuz" kararı verir. Verilen karar görüşü alınan komisyon
üyesi kurum/kuruluşlara, proje sahibine ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlara bildirilir.
(4) Proje için verilen "ÇED Olumlu" ya da
"ÇED Olumsuz" kararı, karar tarihinden itibaren Bakanlık ve il
müdürlüğü internet sitesinde süresiz, askıda 30 takvim günü ilan edilerek
halka duyurulur.
(5) "ÇED Olumlu" kararı verilen proje
için 5 yıl içinde mücbir sebep bulunmaksızın yatırıma başlanmaması
durumunda "ÇED Olumlu" kararı geçersiz sayılır.
(6) Yatırıma başlanılmamış olan projeler için
verilen ÇED Olumlu kararları, proje sahibinin talebi ve talebin Bakanlık
tarafından uygun görülmesi halinde geçersiz sayılır. Bu şekilde geçersiz
sayılan kararlar Bakanlık ve il müdürlüğü tarafından internet sayfasında
ilan edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ön İnceleme ve
Değerlendirme Yöntemi
Çevresel
etkileri ön inceleme ve değerlendirmeye tabi projeler
MADDE 15-
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-2’deki listede yer alan projeler,
b) Kapsam dışı değerlendirilen veya kanunen
muafiyeti bulunan projelere ilişkin kapasite artırımı ve/veya genişletilmesinin
planlanması halinde, mevcut proje kapasitesi ve kapasite artışları toplamı
ile birlikte projenin yeni kapasitesi Ek-2’deki listede belirtilen
projeler,
için proje tanıtım dosyası hazırlanması zorunludur.
Başvuru
ve inceleme
MADDE 16-
(1) 15 inci maddede tanımlanmış
projelerin çevresel etkilerinin incelenmesi amacıyla, proje sahibi
tarafından vekâleten yetkilendirilen ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş olan
kurum/kuruluşlar tarafından; Ek-4’te yer alan formata göre proje tanıtım
dosyası hazırlanır. Hazırlanan proje tanıtım dosyası, proje tanıtım
dosyasında ve eklerinde yer alan bilgi ve belgelerin doğru olduğunu
belirtir proje sahibince onaylı taahhüt yazısı ile başvuru bedelinin
ödendiğine dair dekontla birlikte Bakanlığa sunulur.
(2) Bakanlık, proje için hazırlanan proje tanıtım
dosyasını Ek-4’te yer alan format çerçevesinde 5 iş günü içinde inceler.
Formata uygun hazırlanmadığı tespit edilen proje tanıtım dosyası,
tamamlanmak üzere iade edilir. Eksiklikleri tamamlanan dosya 15 takvim günü
içinde yeniden Bakanlığa sunulur. Sunulmaması durumunda ÇED süreci sonlandırılır.
Formata uygun hazırlandığı tespit edilen proje tanıtım dosyasına konu proje
ile ilgili ÇED inceleme değerlendirme süreci başlatılır.
(3) Formata uygun hazırlandığı tespit edilen ve ÇED
inceleme ve değerlendirme süreci başlatılan projelerde;
a) Kurum/kuruluş görüşü alınmasına ve toplantı
düzenlenmesine gerek duyulmaması, hazırlanan dosyanın yeterli bulunması ve
benzeri durumlarda, Bakanlık tarafından 15 iş günü içinde ÇED inceleme ve
değerlendirme süreci tamamlanarak karar aşamasına geçilir.
b) Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde,
dosyadaki bilgiler dikkate alınarak ilgili kurum/kuruluşlardan yazılı görüş
istenebilir veya ilgili kurum/kuruluşlarla toplantı düzenlenebilir. Yazılı
görüş istenilmesi halinde görüş talep yazı tarihinden itibaren, toplantı
düzenlenmesi halinde ise toplantı tarihinden itibaren 30 takvim günü
içerisinde görüş bildirmeyen kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir.
Görüş bildirmek için ilave süreye ihtiyaç duyulması halinde talep ilgili
komisyon üyesi tarafından yazılı olarak Bakanlığa iletilir. Kurum/kuruluşların
ilave süre talepleri Bakanlık tarafından dikkate alınır.
c) Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde yeterlik
verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesi,
araç gereç sağlaması, analiz, deney ve ölçümler yapması veya yaptırması
istenebilir.
(4) Bakanlıkça; dosyada tespit edilen eksiklikler
veya yer alması gereken bilgi/belgeler ile alınmış olan kurum/kuruluş
görüşleri, yeterlik verilmiş kurum/kuruluşa yazılı olarak iletilir.
Bakanlıkça iletilen görüşler doğrultusunda yeterlik sahibi kurum/kuruluş
tarafından hazırlanan proje tanıtım dosyası 6 ay içinde Bakanlığa sunulur.
Bu süre içerisinde proje tanıtım dosyası sunulmazsa ÇED süreci
sonlandırılır.
(5) Eksiklik bildirimi Bakanlık tarafından en çok 3
kez yapılabilir. İade edilen proje tanıtım dosyası süresi içerisinde
sunulmaz veya yapılan düzeltme yeterli görülmezse ÇED süreci sonlandırılır.
Eksiklik bildirilen proje tanıtım dosyasının tamamlanması için verilen 6
aylık süre yetkili müşavir firmaların kullanacağı toplam süreyi ifade eder.
(6) Proje tanıtım dosyasının, belirtilen süre
içinde sunulması ve bilgi/belgelerin yeterli bulunması halinde karar
aşamasına geçilir.
Çevresel
etki değerlendirmesi gereklidir veya çevresel etki değerlendirmesi gerekli
değildir kararı
MADDE 17-
(1) Bakanlık inceleme
değerlendirme süreci tamamlanarak karar aşamasına geçilen proje hakkında 5
iş günü içinde "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli
Değildir" kararını verir. Verilen karar il müdürlüğüne, görüş alınan
kurum/kuruluşlara, proje sahibine ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlara bildirilir. Bu karar il müdürlüğü tarafından internet
sitesinde süresiz ve askıda 30 takvim günü ilan edilerek halka duyurulur.
(2) “ÇED Gerekli Değildir” kararı verilen proje
için 5 yıl içinde mücbir sebep bulunmaksızın yatırıma başlanmaması
durumunda “ÇED Gerekli Değildir” kararı geçersiz sayılır.
(3) Yatırıma başlanılmamış olan projeler için
verilen “ÇED Gerekli Değildir” kararları, proje sahibinin talebi ve talebin
Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde geçersiz sayılır. Bu şekilde
geçersiz sayılan kararlar Bakanlık ve il müdürlüğü tarafından internet
sayfasında ilan edilir.
(4) “ÇED Gereklidir” kararı verilen projeler için
ÇED başvuru dosyası hazırlanarak Bakanlığa başvuru yapılması gerekmektedir.
Ancak, “ÇED Gereklidir” kararına esas şartların değişmesi halinde, 15 inci
madde hükümlerine göre yeniden başvuru yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İzleme ve
Denetim
Yatırımın
izlenmesi ve denetimi
MADDE 18-
(1) Bakanlık, "ÇED
Olumlu" kararı veya "ÇED Gerekli Değildir" kararı verilen
projelerle ilgili olarak, “ÇED Olumlu” kararına esas nihai ÇED raporunda
veya “ÇED Gerekli Değildir” kararına esas proje tanıtım dosyasında taahhüt
edilen hususların yerine getirilip getirilmediğini izler, kontrol eder ve
denetler. Bakanlık, proje ilerleme raporlarında belirtilen iş ve işlemlerin
doğruluğunu kontrol eder.
(2) Bakanlık birinci fıkradaki görevleri yerine
getirirken gerekli görmesi durumunda ilgili kurum/kuruluşlarla işbirliği
yapar.
(3) Proje sahibi "ÇED Olumlu" veya
"ÇED Gerekli Değildir" kararını aldıktan sonra, projede planlanan
bu Yönetmeliğe tabi değişiklikleri Bakanlığa veya ilgili il müdürlüğüne
bildirmekle yükümlüdür.
(4) “ÇED Olumlu” kararı verilen projelerin proje
sahibi; komisyonca belirlenen periyotlarda yatırımda kaydedilen gelişmeleri
içeren proje ilerleme raporunu, Bakanlıkça yeterlik verilen ve söz konusu
projenin ÇED raporunun hazırlanmasında görev almayan kurum/kuruluşlara
hazırlatarak elektronik sisteme yüklemek ve Bakanlık denetimlerinde
sunmakla yükümlüdür. Yükümlülüğün yerine getirilmesine yönelik yöntem
Bakanlıkça belirlenir.
Bu
Yönetmeliğe aykırı uygulamaların durdurulması
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
projelerde;
a) “ÇED Olumlu” kararı alınmadan başlanan
faaliyetler Bakanlıkça veya Bakanlığın yazılı talimatı ile doğrudan il
müdürlüğü tarafından, “ÇED Gerekli Değildir” kararı alınmadan başlanan
faaliyetler ise mahallin en büyük mülki amiri tarafından süre verilmeksizin
durdurulur. "ÇED Olumlu" ya da "ÇED Gerekli Değildir"
kararı alınmadıkça yatırıma ilişkin durdurma kararı kaldırılmaz. “ÇED
Olumlu" ya da "ÇED Gerekli Değildir" kararı alınmaz ise,
yatırımcı faaliyet alanını eski haline getirmekle yükümlüdür. 2872 sayılı
Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir.
b) “ÇED Olumlu” kararı ya da “ÇED Gerekli Değildir”
kararı verildikten sonra, proje sahibi tarafından nihai ÇED raporu veya
proje tanıtım dosyasında taahhüt edilen hususlara uyulmadığının tespit
edilmesi durumunda söz konusu taahhütlere uyulması için projeyle ilgili
Bakanlıkça/il müdürlüğünce bir defaya mahsus olmak üzere ve bir yılı
aşmamak üzere süre verilebilir. Bu süre sonunda taahhüt edilen hususlara
uyulmaz ise yatırım durdurulur. Yükümlülükler yerine getirilmedikçe
durdurma kararı kaldırılmaz. Bu konuda 2872 sayılı Kanunun ilgili
hükümlerine göre işlem tesis edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Kapasite
artışları
MADDE 20-
(1) "ÇED Olumlu" veya
"ÇED Gerekli Değildir" kararı bulunan ve eşik değeri olan
projelerde yapılacak kapasite artışı ve/veya alan genişletilmesinin
planlanması durumunda, her bir kapasite artışı miktarının mevcut proje
kapasitesi ile toplanması ve bu toplamın;
a) Ek-1’deki listede yer alan eşik değer ve
üzerinde kalması durumunda, 8 inci madde kapsamında başvuru yapılması
gerekmektedir.
b) Ek-2’deki listede yer alan eşik değer ve
üzerinde kalması durumunda, 16 ncı madde kapsamında başvuru yapılması
gerekmektedir.
(2) “ÇED Olumlu” veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı
bulunan projelerde kapasite artışı ve/veya genişletilmesinin planlanması
halinde, planlanan projenin etkileri, mevcut karara esas çevresel etkiler
ile birlikte kümülatif olarak değerlendirilir.
Proje
sahibinin değişmesi ve projenin devri
MADDE 21-
(1) Proje sahibinin herhangi bir
nedenle değişmesi durumunda; projenin yeni sahibi, projenin devrine konu
bilgi ve belgeleri (noter onaylı devir sözleşmesi, tapu senedi, ilgili
idaresince onaylı icra/ihale sonuç belgeleri ve benzeri), nihai ÇED
raporu/proje tanıtım dosyası ve eklerinin proje sahibinin taahhüdü altında
olduğunu belirten taahhütnamesini ve taahhüdü imzalayan yetkilinin noter
onaylı imza sirküleri ile ticari sicil gazetesini 6 ay içerisinde ilgili il
müdürlüğüne sunmakla yükümlüdür.
(2) Devir tarihinden itibaren projenin önceki
sahibinin taahhüt ve yükümlülükleri başka bir işleme gerek kalmaksızın
projenin yeni sahibi tarafından üstlenilmiş sayılır.
(3) Proje sahibi değişikliklerinde, ilgili il
müdürlüğü tarafından proje yerinde inceleme yapılması gerekmektedir.
Çevresel
etki değerlendirmesi uygulamalarının güçlendirilmesi
MADDE 22-
(1) Bakanlık, ÇED uygulamalarına
ilişkin olarak, gerektiğinde yerli ve yabancı kurum/kuruluşlar ile
işbirliği halinde her türlü eğitim, plan, program ve proje çalışmaları
yapabilir; kitap, kitapçık, rehber ve her çeşit doküman hazırlayabilir, seminer
ve toplantılar düzenleyebilir.
Askeri
projeler
MADDE 23-
(1) Askeri projelerle ilgili ÇED
uygulamaları, Milli Savunma Bakanlığının veya İçişleri Bakanlığının görüşü
alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
Olağanüstü
durumlar ve özel hükümler
MADDE 24-
(1) Aşağıdaki projeler için
uygulanacak ÇED sürecine ilişkin yöntem Bakanlıkça belirlenir:
a) Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi
işlemleri, doğal afetler sonucu yıkılan, bozulan, tahrip olan veya hasar
gören herhangi bir yatırımın bulunduğu yerde kısmen veya tamamen yeniden
gerçekleştirilmesi planlanan projeler ile doğal afet, kaza ve benzeri acil
durumlarda ortaya çıkan çevre kirliliğinin önlenmesi için ivedilikle yapılması
gereken projeler.
b) Bu Yönetmeliğe tabi olmayan veya Ek-2’deki listeye
tabi olduğu halde proje sahibinin ÇED raporu hazırlama talebinin Bakanlıkça
uygun görüldüğü projeler.
c) Organize sanayi bölgeleri, ihtisas organize
sanayi bölgeleri, endüstri bölgeleri, serbest bölgeler ile teknoloji
geliştirme bölgelerinde kurulması planlanan projeler.
ç) Stratejik çevresel değerlendirme yapılan
alanlarda kurulması planlanan projeler.
d) Teknoloji değişikliği uygulamak suretiyle, verim
artırımına, doğal kaynak kullanımını azaltmaya ve/veya çevre kirliliğini azaltmaya
yönelik yapılmak istenilen değişiklikler, Ar-Ge çalışmaları veya prototip
üretim yapan projeler.
e) Ek-1 veya Ek-2’deki listelerde olup, eşik değeri
olmayan projelerde yapılacak her türlü değişikliği içeren projeler.
Entegre
projeler
MADDE 25-
(1) Bu Yönetmeliğe tabi birden
fazla projeyi kapsayan entegre bir projenin planlanması halinde, Bakanlıkça
entegre proje için tek bir ÇED başvuru dosyası/proje tanıtım dosyası
hazırlanması istenir.
Yeterlik
belgesi
MADDE 26-
(1) Proje tanıtım dosyası, ÇED başvuru
dosyası, ÇED raporu ve proje ilerleme raporu hazırlayacak kurum ve
kuruluşlar Bakanlıktan yeterlik belgesi almakla yükümlüdürler. Yeterlik
belgesinin verilmesi, yeterlik belgesi verilen kurum/kuruluşların denetimi
ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça
düzenlenir.
Çevrimiçi
ÇED süreci yönetim sistemi
MADDE 27-
(1) ÇED sürecine ilişkin iş ve
işlemler, Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim Sisteminden (e-ÇED) yürütülür.
Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim Sisteminin yürütülmesine ilişkin iş ve
işlemler Bakanlık tarafından belirlenir ve Bakanlığın internet sayfasında
ilan edilir.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 28-
(1) Bakanlık, gerekli gördüğü
hallerde bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin olarak düzenleme
yapılabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29-
(1) 25/11/2014 tarihli ve 29186
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce, ÇED başvuru dosyası/proje tanıtım dosyası il
müdürlüğüne ya da Bakanlığa sunulmuş projelere, bu Yönetmeliğin lehte olan
hükümleri ve/veya başvuru tarihinde yürürlükte olan Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Kanunen
muafiyet hakkı olan projeler
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) 7/2/1993 tarihli ve
21489 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan mülga Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğinin yayımı tarihinden önce üretime ve/veya işletmeye başladığı
belgelenen projeler bu Yönetmelik hükümlerinden muaftır.
(2) 23/6/1997 tarihinden önce kamu yatırım
programına alınmış olup, 29/5/2013 tarihi itibarıyla üretim veya işletmeye
başlamış olan projeler ile bunların gerçekleştirilmesi için zorunlu olan
yapı ve tesisler bu Yönetmelik hükümlerinden muaftır.
Yürürlük
MADDE 30-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|