Adalet Bakanlığından:
ADALET
BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 24/1/2007 tarihli ve 26413 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Adalet Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliğinin 2 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 24/2/1983 tarihli ve
2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununa, 11/12/2010 tarihli ve 6087
sayılı Hâkimler ve Savcılar Kurulu Kanununa, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 47 nci maddesine ve
2/2/1988 tarihli ve 88/12580 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan Adalet Bakanlığı Teftiş Kurulu Tüzüğünün 46 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendi aşağıdaki şekilde, (h) bendinde yer alan
“müfettişlerini” ibaresi “müfettişlerini,” şeklinde değiştirilmiş ve aynı
fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f) Hâkim ve Cumhuriyet savcısı: Bakanlık merkez,
taşra ve yurt dışı teşkilatında, bağlı ve ilgili kuruluşlarında, başka
kurum, kurul veya kuruluşlarda, adalet komisyonları ve bilirkişilik bölge
kurullarında, uluslararası mahkemeler veya kuruluşlarda görev yapan hâkim
ve savcılar ile idari görevleri yönünden savcıları,”
“ı) UYAP: Adalet hizmetlerinin elektronik ortamda
yürütülmesi amacıyla oluşturulan Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemini,”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendinde yer alan “Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde” ibaresi
“Mevzuatta” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (i) bendinde yer alan “Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde” ibaresi
“Mevzuatta” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde” ibaresi
“Mevzuatta” şeklinde, (c) bendinde yer alan “fiş, özlük işleri adalet
komisyonlarınca yürütülen memurlar ile il seçim ve ilçe seçmen kütük
bürolarında” ibaresi “(3) numaralı gizli fiş, özlük işleri adalet komisyonlarınca
yürütülen memurlar ile il ve ilçe seçim müdürlüklerinde” şeklinde, (e)
bendinde yer alan “Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle” ibaresi “Mevzuatta”
şeklinde değiştirilmiş, (ç) bendi ve ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“ç) Denetim, araştırma, inceleme, soruşturma ve
sair faaliyetler sırasında; mevzuat değişikliği gerektiren hususları veya
adalet hizmetlerinin ıslahı ve geliştirilmesi amacıyla alınması gereken tedbirleri
raporla Başkanlığa bildirmek,”
“(2) Bölge adliye mahkemeleri adalet komisyonları
ile bölge adliye mahkemeleri Cumhuriyet başsavcılıklarının denetimleri
adalet başmüfettişlerince yapılır.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin dördüncü
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1/6/2004 tarihli ve 25479 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Hâkim ve Savcı Adaylarının Meslek Öncesi Eğitimlerine İlişkin
Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen sürelere uygun
şekilde çalıştırılmalarına özen gösterilir.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere” ibaresi
“mevzuata” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “daireleri ve hâkimliklerde” ibaresi “dairelerinde”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin sekizinci
fıkrasında yer alan “18/6/1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 546 ncı ve müteakip maddeleri” ibaresi “6/8/2015
tarihli ve 29437 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bölge Adliye ve Adlî
Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları İdarî ve Yazı
İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmeliğin 209 uncu maddesi”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 41- (1) Tespit ve sayımda; kasa hesapları
ile muhafaza edilmekte olan kıymetli evrak ve eşyanın tespit gün ve saati
itibarıyla bakiyeleri, mevduat ve tahvilata iki denetim tarihi arasında ne
miktar ve oranda faiz tahakkuk ettirildiği bankalardan yazı ile sorulur.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 42 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “damga vergisi ve değerli kâğıt” ibaresi “damga
vergisi, değerli kâğıt ve motorlu araç tescil belge” şeklinde, ikinci ve
üçüncü fıkralarında yer alan “vergi ve değerli kâğıt” ibareleri “vergi,
değerli kâğıt ve motorlu araç tescil belge bedeli” şeklinde değiştirilmiş
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(4) Söz konusu işlemler zaruri hâller dışında
ilgili noter veya vekilinin huzurunda yapılır.”
MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 43 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Denetime başlandığında ilk olarak aşağıdaki
tespit ve sayım işlemleri yapılır:
a) Mahkeme yazı işleri müdürlüğünde;
1) Emanet para hesabı,
2) Harç hesabı,
3) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
b) Mahkemeler veznesinde;
1) Emanet para hesabı,
2) Harç hesabı,
3) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
c) Ortaklığın giderilmesi satış memurluğunda;
1) Kasa hesabı,
2) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
ç) Suç eşyası emanet bürosunda;
1) Kasa hesabı,
2) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
d) İcra müdürlüğünde;
1) Kasa hesabı,
2) Harç hesabı,
3) Cezaevi yapı harcı hesabı,
4) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
e) Türkiye Noterler Birliğinde;
1) Kasa hesabı,
2) Bankalar hesabı,
3) Tahvil hesabı,
4) Borçlu cari hesabı,
5) Basılı evrak stokları hesabı,
6) Tesis edilen fonlar hesabı,
7) Bütçe gelir-gider hesabı,
8) Alacaklı cari hesabı,
9) Değişmeyen değerler hesabı,
10) Birlik genel giderler hesabı,
11) Noter odaları giderleri hesabı,
12) Gelirler hesabı,
f) Noter odalarında;
1) Kasa hesabı,
2) Bankalar cari hesabı,
3) Demirbaş eşya hesabı,
4) Muhtelif borç ve alacaklar hesabı,
5) Noterler Birliği cari hesabı,
6) Personel giderleri hesabı,
7) İdarî giderler hesabı,
8) Değişmeyen değerler hesabı,
g) Noterlik dairesinde;
1) Emanet para hesabı,
2) Harç, damga vergisi, değerli kâğıt ve motorlu
araç tescil belge bedeli hesapları,
ğ) Ceza infaz kurumlarında;
1) Hükümlü ve tutuklu emanet para hesabı,
2) Ambar hesabı,
3) Hurda ve her türlü atık satış bedeli hesabı,
4) Hükümlü, tutuklu, kıymetli evrak ve eşya hesabı,
h) Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinde;
1) Emanet para hesabı,
2) Harç hesabı,
3) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
ı) Türkiye Barolar Birliğinde;
1) Kasa hesabı,
2) Bankalar hesabı,
i) Barolarda;
1) Kasa hesabı,
2) Banka hesabı,
j) Adlî Tıp Kurumunda;
1) Emanet para hesabı,
2) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
3) Umumî muvazene avans hesabı,
4) Ambar hesabı,
k) Adlî tıp kurumu grup başkanlıklarında;
1) Ambar hesabı,
2) Kıymetli evrak ve eşya hesabı,
3) İhtisas daireleri avans hesabı,
l) Adlî tıp şube müdürlüklerinde;
1) Kasa hesabı,
m) Türkiye Adalet Akademisinde;
1) Kasa hesabı,
2) Bankalar hesabı,
3) Gelir hesabı,
4) Gider hesabı,”
MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin birinci
fıkrasının son cümlesinde yer alan “İl seçim ve ilçe seçmen kütük büroları
ile müstakil” ibaresi “İl ve ilçe seçim müdürlükleri ile” şeklinde, ikinci,
üçüncü ve altıncı fıkraları ile sekizinci fıkrasının ilk cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş; yedinci, dokuzuncu ve onuncu fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır.
“(2) Görev yapıp ayrılanlardan haklarında hâl
kâğıdı tanzimi gerekenler de dâhil olmak üzere görevde bulunan hâkim,
Cumhuriyet savcıları ve Bakanlık personeline ait izin ve rapor durumlarını
gösteren cetveller; komisyon başkan ve üyelerinin müstemir yetkileri ile
komisyonun oluşumunu gösterir çizelgeler düzenlettirilir.
(3) Bilirkişilik bölge kurullarına, icra ve iflas
müdürlüklerine ait iş ve mahiyet cetvelleri ile noterlik dairelerine
ilişkin iş cetvelleri düzenlettirilerek ilgili başkan, müdür ve notere
imzalattırılır. İş cetvellerinin kayıtlara uygunluğu müfettiş tarafından da
kontrol edilerek imzalanır.”
“(6) Satış talep edilen ortaklığın giderilmesi
dosyalarına ilişkin iş durumları ise inceleme tutanaklarında belirtilir.”
“Cumhuriyet başsavcısı, başsavcıvekilleri ve
savcılar ile icra ve iflas dairesi, adli destek ve mağdur hizmetleri
müdürlüğü, ceza infaz kurumu, adlî tıp, denetimli serbestlik müdürlüğü gibi
birimlerde görevli Bakanlık personeli arasında yapılan iş bölümünü gösterir
belge örneği dosyaya eklenir.”
MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin Dördüncü Kısmının Üçüncü
Bölümünün başlığı “Hesap ve İşlemlerin İncelenmesi” şeklinde ve 45 inci
maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kasa hesap ve işlemlerinin incelenmesi
MADDE 45- (1) Kasa hesaplarının incelenmesi, UYAP
kayıtları esas alınarak gerektiğinde iki denetim tarihi arasındaki tahsilât
ve reddiyat makbuzlarının vezne ve kasa kayıtları ile tek tek
karşılaştırılması suretiyle yapılır.
(2) Makbuzların seri ve sıra numaralarının
teselsülüne itina gösterilip gösterilmediğine, muhteviyatının eksiksiz
şekilde kasa kaydına dercolunup olunmadığına, devirlerin yıl sonlarında
yapılarak tahsilât ve reddiyat bakiyelerini doğrulayıp doğrulamadığına,
makbuz ve fişlerin mevzuatın emredici hükümlerine uygun düzenlenip
düzenlenmediğine, ilgililerin imzalarını taşıyıp taşımadığına dikkat
edilir. Kasa kaydı reddiyat bölümündeki meblağların, tahsilâttakileri
doğrulayıp doğrulamadığı, bir tahsilâttan mükerrer veya fazla para
reddolunup reddolunmadığı da tetkik olunur. Gerektiğinde bankalardan hesap
özeti getirilerek kullanma zimmeti hususu da araştırılır.
(3) Kasa hesabının incelenmesi neticesinde, makbuz
ve kayıt hataları yüzünden noksanlık veya fazlalığa rastlanıldığında
11/4/2005 tarihli ve 25783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İcra ve İflâs
Kanunu Yönetmeliğinin 111 inci maddesi uyarınca kasa defterinin son
tahsilât ve reddiyat toplamları hakikî duruma göre düzeltildikten sonra
kasa fazlası hakkında gereken işlem yapılır ve kasa noksanı ikmal
ettirilir.
(4) Zamanaşımına uğrayan para bulunduğunda,
2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 36 ncı maddesi gereğince
işlem yapılıp yapılmadığı, hesaplara tahakkuk ettirilen faizlerin usulünce
malî birimlere veya ilgilisine ödenip ödenmediği araştırılır.
(5) Sayman mutemedi alındı makbuzlarında seri ve
sıra numaralarının birbirini takip edip etmediğine, tahsil olunan
miktarların süresi içerisinde malî birime yatırılıp yatırılmadığına, vergi
dairesi alındı makbuzlarının sayman mutemedi kasa kaydı ile uyumlu olup
olmadığına bakılır.
(6) Cezaevi yapı harcının kontrolünde, öncelikle
alındı makbuzlarında seri ve sıra numaralarının birbirini takip edip
etmediğine, tahsil olunan miktarların süresi içerisinde İşyurtları Daire
Başkanlığının hesabına aktarılıp aktarılmadığına, banka dekontlarının
cezaevi yapı harcı kaydı ile uyumlu olup olmadığına bakılır.
(7) Kasa hesaplarının yukarıdaki esaslar
doğrultusunda Cumhuriyet savcıları tarafından periyodik denetimlerinin
sağlıklı bir şekilde yapılıp yapılmadığı kontrol edilir, usulünce yapılmadığının
tespiti hâlinde ilgililer tarafından denetimin icrası temin olunur.
(8) Adalet daireleri ile mahkemelere teslim edilen
kıymetli evrak ve eşya üzerinde durularak, bunların kabulünde makbuz ve
kıymetli evrak eşya kaydının tutulup tutulmadığına bakılır; tutulmuyorsa
tanzim ettirilir. Söz konusu makbuz ve kaydın mevzuat hükümlerine uygun
şekilde kullanılıp kullanılmadığı ile mevcudun kayıtlara uygunluğu
araştırılır.
(9) Sayımda tespit edilen kıymetli evrak ve eşyada
noksanlık bulunup bulunmadığı veya bunlar üzerinde yolsuzluk yapılıp
yapılmadığı, ilgili kayıtların mevcut eşya ve dosyalarla karşılaştırılması
suretiyle kontrol edilir. Kaydı gerekmeyen evrak ve eşyanın kayıtlarda yer
alması hâlinde ilgililerin usulünce hareket etmeleri hususunda uyarıda
bulunulur, bunlara tespit ve inceleme tutanaklarında yer verilmez. Kıymetli
evrak ve eşyanın miktar ve diğer evsafı tespit ettirilmemiş ise bu işlem
ilgililerine yaptırılır.
(10) Posta ve banka yolu ile gelip, posta mutemet
kaydına işlenen paraların kasa kaydının zamanında ve eksiksiz olarak
yapılıp yapılmadığına bakılır.
(11) Bilirkişi, konkordato komiseri, araç sürücüsü,
yediemin ve çilingir gibi kendisinden herhangi bir hizmet alımı yapılan
kişilere ödenen ücretlerden limitleri dâhilinde gelir ve damga vergisi
kesintilerinin yapılıp yapılmadığı; Ankara, İstanbul ve İzmir merkezleri
ile işi yoğun diğer ünitelerde Başkanlığın tasvibi alınarak, her yıl için
üç aydan az olmamak üzere reddiyat makbuzları, vergi dairesine gönderilen
listeler ve vergi dairesi alındılarının karşılaştırılması suretiyle kontrol
edilir.
(12) İnceleme sonucu tespit edilen aksaklıklardan
uygun görülenler denetim raporunda açıklanır.
(13) Ciddî, bariz ve işlem ifasını mucip bir
aksama, noksanlık veya yolsuzluğa rastlanması hâlinde Başkanlıkla temas
kurulur, alınacak talimat üzerine sondaj terk edilerek yekûn kontrolü,
denetim döneminin tamamına teşmil edilerek yapılır. Suiistimal tespiti
hâlinde inceleme önceki dönemlere de teşmil edilir.”
MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 50- (1) Cumhuriyet başsavcılıklarının
denetiminde;
a) Cumhuriyet başsavcılığı tarafından yapılan
disiplin soruşturmalarına ilişkin evrak,
b) İcra ve noterlik daireleri, adli destek ve
mağdur hizmetleri müdürlüğü, mahkemeler veznesi, ceza infaz kurumu, suç
eşyası emanet bürosu ile diğer birimlerin denetimine ilişkin kartonlar,
c) İdari işler müdürlüğü, arşiv, kitaplık, adli
sicil, yemekhane, lojman, ödenek, iş sağlığı ve güvenliği, acil durum,
sivil savunma, yangından korunma iş ve işlemleri,
incelenir.
(2) İncelenen iş ve işlemler tanzim edilecek
inceleme tutanağında gösterilir.”
MADDE 16- Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin başlığı “İdari
görevleri yönünden Cumhuriyet başsavcılarının faaliyetlerinin
değerlendirilmesi” şeklinde değiştirilmiş, birinci fıkrasının (b) ve (h)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (d) bendi yürürlükten kaldırılmış
ve (f) bendinde yer alan “Bakanlık soruşturmalarına eğilmek suretiyle”
ibaresi “Disiplin soruşturmalarını zamanında ve” şeklinde değiştirilmiştir.
“b) İdari görevleri yönünden Cumhuriyet
başsavcıvekili ve Cumhuriyet savcıları ile bağlı birimler üzerindeki
gözetim ve denetim yetkisini kullanıp kullanmadığı,”
“h) UYAP’ın verimli ve etkin bir şekilde
kullanılmasında, verilerin doğru, eksiksiz ve zamanında girilmesinde,
mevzuatın takibinde, Bakanlık genelge ve görüşlerinin izlenmesi ve
uygulanmasında gösterdikleri hassasiyet ile göreve bağlılık,”
MADDE 17- Aynı Yönetmeliğin 58 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci fıkrasına “ilgililerin”
ibaresinden sonra gelmek üzere “idari görevleri bakımından” ibaresi
eklenmiştir.
“(1) Cumhuriyet başsavcılıklarının denetiminde
ayrıca;
a) Vezne, mahkeme yazı işleri müdürlüğü, icra
dairesi, suç eşyası emanet bürosu, ceza infaz kurumu, noterlik ve parayı
elinde bulunduran diğer görevlilerin işlemleri ile kasa hesaplarının
kontrolünün yapılıp yapılmadığı,
b) Müdafi ve vekillere yapılan ödemelerde 2/3/2007
tarihli ve 26450 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ceza Muhakemesi Kanunu
Gereğince Müdafi ve Vekillerin Görevlendirilmeleri ile Yapılacak Ödemelerin
Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine uyulup uyulmadığı,
c) Adalet Kütüphaneleriyle ilgili mevzuat
hükümlerinin uygulanmasında aksaklık bulunup bulunmadığı,
araştırılır ve düzeltilmesi mümkün olan
aksaklıkların mahallinde giderilmesi sağlanır.”
MADDE 18- Aynı Yönetmeliğin 59 uncu maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Cumhuriyet başsavcılarının bölge adliye
mahkemesinin genel yönetim işlerinde hassasiyet gösterip göstermedikleri,
gönderilen ödenekleri tenkisine sebebiyet vermeksizin zamanında ve usulüne
uygun olarak sarf edip etmedikleri, Cumhuriyet başsavcılığının verimli,
uyumlu, düzenli bir şekilde çalışmasını sağlamadaki gayretleri, gözetim ve
denetim yetkisini kullanmada, müdürlüklerin ve personelin denetlenmesi ile
disiplin işlemlerindeki faaliyetleri araştırılır ve düzeltilmesi mümkün
olan aksaklıkların mahallinde giderilmesi sağlanır.
(3) Cumhuriyet başsavcılıklarının denetiminde
yukarıdaki konularla bağlı kalınmayarak ilgililerin idari görevleri
bakımından meslekî bilgi ve çalışmalarının her yönüyle tespitinde zarurî
görülen hususlar tetkik olunur.”
MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 65 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “sicil” ibaresi “özlük” şeklinde ve ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Ayrıca;
a) Personele ait atama, geçici görevlendirme ve
özlük işlemlerinin mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığı,
b) Kanunun öngördüğü sürelerde görevlilerden mal
bildirimi alınıp alınmadığı,
c) Yapılan soruşturma işlemlerinde gecikme ve
usulsüzlük olup olmadığı,
ç) Zabıt kâtipleri, mübaşirler ve diğer personelin
kılık kıyafetlerinin mevzuata uygun bulunup bulunmadığı,
d) Hâkim ve savcı adayları ile avukat
stajyerlerinin yetiştirilmesinde gösterilen gayret ile bunlara ilişkin devam
defterlerinin amacına uygun şekilde tutulup tutulmadığı,
e) Konut tahsis komisyonunun usulüne uygun olarak
oluşturulup oluşturulmadığı,
f) 2802 sayılı Kanunun 115 inci maddesi gereğince
yapılan zorunlu görevlendirmelerin işin mahiyetine ve hakkaniyete uygun
gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği, aynı Kanunun 62 nci maddesinin son
fıkrasında yer alan ihbar mükellefiyetini yerine getirme konusunda
gösterilen hassasiyet,
g) Ceza infaz kurumu ve tutukevleri izleme kurulu
üyelerinin seçiminin mevzuata uygunluğu,
gibi hususlar üzerinde durulur ve belirlenen
eksiklikler yerinde tamamlattırılır.”
MADDE 20- Aynı Yönetmeliğin 66 ncı maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İcra ve iflas dairelerinin denetimi
MADDE 66- (1) İcra ve iflas dairelerinin
denetiminde; ilâmlı, ilâmsız ve iflas yoluyla yapılan takipler ile talimata
ait iş durumu incelenerek cetveller alınır. Kayıtlar ve kartonlar
incelenip, işlerin yürütülmesinde mevzuat hükümlerine uyulup uyulmadığı, iş
sahiplerine gereksiz külfet yükletilip yükletilmediğine bakılır. Müdür ve
diğer personelin performanslarını tespite yeter derecede derdest ve
işlemden kaldırılmış esas ve talimat dosyaları incelenir.
(2) İcra kasa kaydında yolsuzluk bulunup
bulunmadığının tespiti bakımından geniş tetkikat yapılır. Büyük miktarları
ihtiva eden paralar ile eski yıllarda kasaya alınan ve denetim döneminde
reddedilen paralar üzerinde önemle durulur. İncelenen yüksek reddiyatlı ve
eski yıllarda tahsil edilerek denetim döneminde reddolunan paraları havi derdest,
infaz, vesair surette işlemden kaldırılmış esas ve talimat dosyalarının
numaraları düzenlenen listede gösterilir.
(3) Yüksek reddiyatlı işlerin seçilmesinde kasa
kaydının reddiyat bölümünden, satış içeren dosyaların tespitinde katma
değer vergisi beyannamelerinin tutulduğu kartonlardan, eski yıllarda tahsil
edilerek denetim döneminde reddolunan paralara ilişkin dosyaların
belirlenmesinde ise kasa kaydında yer alan ve yıl sonlarında hazırlanan
müfredatlı devir listelerinden faydalanılır.
(4) Ayrıca, şüphe veya tereddüdü gerektiren durum
varsa hak sahipleriyle temas sağlanarak haklarını alıp almadıkları sorulur.
Yolsuzluk tespiti hâlinde gerekli işlem yapılır. Aksi hâlde, hak
sahiplerinin isimlerini içeren ve müfettişin de imzasını taşıyan bir liste
hazırlanarak dosyaya eklenir.
(5) İcra ve İflâs Kanunu Yönetmeliğinin tahsilât,
reddiyat ve harç tahsil müzekkeresinin düzenlenmesiyle ilgili 61 ilâ 64
üncü maddelerine uygun hareket edilip edilmediği araştırılır.
(6) Kasa hesabının incelenmesi sonucunda önemli bir
sorun tespit edilmesi hâlinde konuya raporda yer verilir.
(7) Harç tahsilâtı ve cezaevi yapı harcı
bedellerinin malî birim ve bankaya süresinde ve noksansız yatırılıp yatırılmadığı
kontrol edilir.
(8) Mahcuz eşyanın yediemine tevdii, araç temininde
izlenen yol ve bunlara ücret takdiri, haciz tutanaklarının inandırıcılığı
ve mevzuat hükümlerine uygun olarak tanzim edilip edilmediği üzerinde
durulur.
(9) Bilirkişi, konkordato komiseri, araç sürücüsü,
yediemin ve çilingir gibi kendisinden herhangi bir hizmet alımı yapılan
kişilere ödenen ücretlerden gelir ve damga vergisi kesintisi yapılıp
yapılmadığı; gerçekleştirilen satışlarda ihale damga vergisi, tellallık
harcı, katma değer vergisi gibi devlet alacaklarının yasal oranlarına uygun
şekilde tahsil edilip edilmediği, ihalenin mevzuata uygun yapılıp
yapılmadığı araştırılır.
(10) İcra ve iflas dairelerinin yaptıkları işlemler
nedeniyle icra mahkemelerine açılan şikâyet davalarının sonuçları
irdelenerek, şikâyet davasının kabulüne yol açacak şekilde yaygın hatalı
işlemlerde bulunup bulunmadığı incelenir.
(11) İşlemlerden şüphe duyulması hâlinde tüm denetim
dönemini kapsayacak şekilde bankalardan hesap özeti getirtilerek büyük
meblağlı para giriş ve çıkışı olan günlerde hesaplardaki bu hareketliliğin
kasa kaydı ile doğrulanıp doğrulanmadığına bakılır. Şayet banka hesabı ile
kasa kaydı arasında uyumsuzluk mevcutsa araştırma derinleştirilir. Gerekli
görülürse ilgililer dinlenilir ve sorumlular hakkında tevessülata geçilir.
(12) Talimat dosyalarında reddolunan paraların aynı
gün ve noksansız olarak mahalline havale edilip edilmediği de tetkik
edilir.”
MADDE 21- Aynı Yönetmeliğin 68 inci maddesinin başlığında
yer alan “memurluklarının” ibaresi “bürolarının” şeklinde, birinci, ikinci
ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrasının
son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Suç eşyası emanet bürosunun denetiminde, bu
Yönetmeliğin Dördüncü Kısmının Birinci, İkinci ve Üçüncü Bölümlerinde
belirtildiği şekilde sayım ve hesapların incelemesi yapılır.
(2) Suç eşyası ile paraların kabulü, muhafazası,
iade ve müsaderesi, tasfiyesi ve bunlara ait işlemlerin takibinde 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Suç Eşyası Yönetmeliği
hükümlerine uyulup uyulmadığı üzerinde durulur. Denetime başlama tarihi
itibarıyla derdest bulunan para, kıymetli eşya, 10/7/1953 tarihli ve 6136
sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun
kapsamına giren silâhlar, uyuşturucu maddeler ve gerekli görülen diğer
eşyanın listesi ile denetim döneminde tasfiye edilenlerin inceleme tutanağı
düzenlettirilir. Listede yer alan bilgilerin kayıtlara ve fiilî duruma,
tasfiye işlemlerinin ise mevzuata uygunluğu gerektiğinde sondaj yöntemiyle
kontrol edilir. İnceleme tutanağında, yukarıda belirtilen suç eşyasından
önceki denetimde mevcut olan ile son denetim döneminde gelenlerden sahibine
iade, zoralım suretiyle merciine teslim veya imha edilenlerin, sahiplerince
tebligata rağmen alınmadığı için satılanların ve başka yere yollananların
suç eşyası esas numaraları yer alır. Liste ve inceleme tutanağının bir
sonraki denetimde kullanılmak üzere mahallinde tutulan denetim kartonunda
muhafazası temin edilir. Bunun dışında kalan suç eşyasının da aynı yöntemle
ilgili Cumhuriyet savcısı tarafından kontrol edilmesi sağlanır.
(3) Yaptırılacak incelemede; müsaderesine karar
verilen silâhlar ile önem arz eden mühimmat ve diğer eşyanın yetkili
mercilere teslimine dair kayıt ve meşruhatın sıhhat derecesinin tespiti
bakımından tesellüm zabıtları ve buna dair belge asılları ile suç eşyası
esas kaydı karşılaştırılarak suç eşyası emanet bürosunca başka mahalle gönderilmesi
için Suç Eşyası Yönetmeliğine göre Cumhuriyet başsavcılığına tevdi olunan
eşyanın akıbetleri gözden geçirtilir.”
MADDE 22- Aynı Yönetmeliğin 69 uncu maddesinin başlığında ve
birinci fıkrasında yer alan “Ayniyat memurluklarının” ibareleri “Taşınır
kayıt ve kontrol işlemlerinin” şeklinde ve ikinci fıkrasında yer alan
“Ayniyatla” ibaresi “Taşınırlar ile” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 23- Aynı Yönetmeliğin 70 inci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Adli sicil ve bilgi işlem birimleri ile idari
işler ve komisyon yazı işleri müdürlüklerinin denetimi
MADDE 70- (1) Adli sicil ve bilgi işlem birimleri
ile idari işler ve komisyon yazı işleri müdürlüklerinin denetiminde
25/5/2005 tarihli ve 5352 sayılı Adlî Sicil Kanunu, 7/9/2005 tarihli ve
25929 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adlî Sicil Yönetmeliği, Bölge
Adliye ve Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları
İdarî ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmelik ve
11/7/2015 tarihli ve 29413 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bölge İdare
Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin İdari İşler ile Yazı
İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesi Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümlerine uyulup uyulmadığı üzerinde durulur.”
MADDE 24- Aynı Yönetmeliğin 72 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 72- (1) Adlî Tıp Kurumunun denetiminde;
a) Denetime başlandığı gün bu Yönetmeliğin Dördüncü
Kısmının Birinci ve İkinci Bölümlerinde gösterilen hesaplar ile mevcutların
tespiti yapıldıktan sonra, cevabî yazılar ve kayıtlar karşılaştırılır.
b) Görevlilere ait kadro cetveli ile başkanlar
kurulu, üst kurul, ihtisas kurulu üyeleri ve uzmanların isimlerini içeren
listeler; kurul, ihtisas dairesi, grup başkanlığı ve şube müdürlüklerinin iş
durumlarını gösteren cetveller dosyaya konulur.
c) Sayım ve tespit tutanakları ile hesaplar, defter
ve kayıtlarla karşılaştırılır.
(2) Adlî tıp kurumu grup başkanlıkları ve adlî tıp
şube müdürlüklerinin denetiminde ayrıca; mevcut ihtisas dairelerine ait
faaliyet raporları ile denetim dönemine ait iş istatistik formları dosyaya
eklenir.
(3) İşlemlerin yürütülmesi ve raporların
düzenlenmesinde mevzuat hükümlerine uyulup uyulmadığı üzerinde durulur.”
MADDE 25- Aynı Yönetmeliğin 76 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 76- (1) Noterliklerde denetime başlandığı
gün itibarıyla yıllık temelde onaylama, düzenleme, diğer işlemler ve toplam
yevmiye sayısı ile yıllık safi-gayrisafi gelir düzeyini belirten iş cetveli
alınır. Gelir durumu tespit gününden önceki ay sonu itibarıyla çıkartılır.
(2) Yıllık safi gelirin gayrisafi gelire olan
oranının makul seviyenin altına düşmesi hâlinde, bu durumun kabul
edilebilir sebepleri bulunmuyorsa konu denetim raporunda açıklanır ve malî
mercilere ihbarda bulunulur, durumun niteliğine göre tevessülata geçilir.
(3) Emanet para, harç, damga, değerli kâğıt ve
motorlu araç tescil belge bedeli hesapları incelenir.
(4) Emanet para hesabının incelenmesinde, emanet
tutanakları, kabul ve red makbuzları, çek dip koçanları ve defter kayıtları
karşılaştırılır ve sayfa toplamlarının kontrolü yapılır. Ayrıca emanet para
faizlerinin Türkiye Noterler Birliği hesabına aktarılıp aktarılmadığına
bakılır.
(5) Noterlik Kanununun 119 uncu maddesi uyarınca
tahsil edilen vergi, değerli kâğıt ve motorlu araç tescil belge bedeli ile
harçların ilgili vergi dairesine bir beyanname ile yatırılıp yatırılmadığı
araştırılır. Beyannamelerin her ayın biri ile onbeşinci ve onaltıncı ile
sonuncu günlerine ait iki devre için hazırlanıp hazırlanmadığı ve her ayın
onbeşinci günüyle son gününü takip eden yedi iş günü içinde ilgili
dairelere verilip verilmediği ve ödemenin aynı süre içinde yapılıp
yapılmadığı hususları, vergi dairesi alındıları ve beyanname asılları ile
yevmiye defterlerinin karşılaştırılması suretiyle araştırılır.
(6) Yevmiye defterindeki tutarlar ile iş
kâğıtlarına eklenmiş bulunan noterlik makbuzlarında yer alan meblağların
sondaj suretiyle karşılaştırılması işlemi, her yıl için üç aydan az olmamak
üzere muayyen dönemler esas alınarak yapılır. Yevmiye numaralarının
teselsül edip etmediğine, yevmiye defterinin günlük toplamlarının ertesi
güne, onbeş günlük yekûnların aylık yekûnlara, bunların da muvazene
defterine aynen geçirilip geçirilmediğine bakılır, inceleme yapılan
dönemler tutanakta belirtilir.
(7) Noterliklerin denetiminde ayrıca;
a) İş sahiplerinden harç, vergi, değerli kâğıt ve
motorlu araç tescil belge bedeli karşılığı olarak tahsil edilmiş ve henüz
merciine yatırılmamış paraların mevcut olmaması veya noksan olması hâlinde,
miktar da göz önünde tutulmak suretiyle ilgilisi hakkında işleme geçilmesi
takdir edilir, paraların merciine geç veya eksik yatırılması ya da hiç
yatırılmaması hâlinde aksaklığın mahiyetine göre işlem yapılır,
yatırılmayan veya eksik yatırılan paraların tahsili için merciine ihbarda
bulunulur.
b) Noterlik Kanununun 117 nci maddesinin tatbikine
esas olmak üzere, fazla ücret alındığının tespiti hâlinde durum
değerlendirilerek noterin beyanını da taşıyan iki nüsha tutanak düzenlenir
ve düşünce yazısına bağlanarak Başkanlığa gönderilir.
c) Noter ücreti ile harç, vergi, değerli kâğıt ve
motorlu araç tescil belge bedellerinin kasıtlı olarak eksik veya fazla
alınması hâlinde adli yönden ve disiplin bakımından işlem yapılır.
ç) İş kâğıtlarının incelenmesinde hata sonucu harç,
vergi, değerli kâğıt ve motorlu taşıt tescil belge bedelinin noksan
tahakkuk ve tahsil edildiğinin tespiti hâlinde işlemlerin numaraları ve
hatanın mahiyeti de belirtilerek düzenlenecek tutanak vergi dairesine
gönderilir, fazla veya noksan harç, vergi ve ücret alınması hâli belli
sayıdaki işe inhisar ettiği ve miktar itibarıyla da cüz’i bulunduğu
takdirde öneri yapılarak muvafakat hâlinde noksanlık mahallinde notere
ikmal ettirilir.
d) Harç, vergi, değerli kâğıt ve motorlu taşıt
tescil belge bedelinin fazla tahakkuk ettirilmesi hâlinde, işin mahiyet ve
ehemmiyetine göre icabında fazla tahakkuka yol açan hatalara işaret edilmek
ve işlem numaraları da belirtilmek suretiyle beyannamenin verildiği
daireler haberdar edilir.
e) Noterlik Kanununun 158 inci maddesinde ifade
edilen eski tarihli evrak düzenleme, yevmiye defterinde numara ayırma,
harç, vergi, değerli kağıt ve motorlu araç tescil belge bedeli ödenmelerine
esas olarak düzenlenen beyannamelerde veya bunlara eklenen makbuzlarda
tahrifat yapılması hususları üzerinde titizlikle durulur.
f) Muamelelerde birçok yolsuzluğa rastlanması,
işlerin ve kayıtların tamamen karışık bulunması hâlinde, Başkanlığın bilgi
ve izni dâhilinde denetim programında değişiklik yapılarak süre uzatılır.
Denetimin eksiksiz yapılmasına, yolsuz ve noksan işlemlerden mümkün olanların
düzeltilip tamamlanmasına çalışarak, ilgililer hakkında işleme geçilir,
harç, vergi, değerli kâğıt ve motorlu araç tescil belge bedeli, katma değer
vergisi gibi hesapların tetkiki icabında bilirkişiden de yararlanılmak
suretiyle yapılmaya çalışılır.
g) Suç teşkil eden veya inzibatî muameleyi
gerektiren bir husus görülmesi hâlinde, inceleme bütün işlemlere teşmil
edilir, gerekirse önceki dönemlere ait işlemler de incelenir.
ğ) Denetlenen noterliğin iş hacmi de nazara
alınarak; özellik arz edenler ile değeri yüksek harç, vergi ve ücret
tahsilini gerektiren işlemler ve numaraları yevmiye defterlerinden tespit
olunur, bu iş kâğıtlarındaki tahakkukların kanun ve diğer mevzuat ile
mütalâa ve ücret tarifesindeki esaslara uygun bulunup bulunmadığı
incelenerek, yevmiye numaraları düzenlenecek listede belirtilir.
h) Tutulması gereken defterler, kartonlar, kayıtlar
ve bunların dayanağı olan evrak ile iş hacmine göre yeterli sayıda cilbent
ve iş kâğıdı tetkik edilir.
ı) Kira sözleşmesi, personelle hizmet sözleşmeleri,
bordrolar, Noterlik Kanunu Yönetmeliği gereğince tutulması zorunlu olan
yazışma kartonları incelenir, muvazene defteri ile dayanağı olan fatura ve
gider makbuzlarının gerçek durumu yansıtıp yansıtmadığı, yerinde olup
olmadığı araştırılır, tereddüt hâlinde durum ilgili mercie bildirilir.
i) Noterin tahsil ettiği, katma değer vergilerinden
dairedeki harcamalar için ödediği katma değer vergileri çıktıktan sonra
bakiyesini süresinde merciine yatırıp yatırmadığına, ayrıca muvazene
defterinin gider sütununda da düşümünü yapıp yapmadığına bakılır.
(8) Denetim sırasında hizmet mahallinin resmî bir
dairenin gerektirdiği saygınlığı sağlayacak nitelikleri taşıyıp taşımadığı
ve mefruşatının bu niteliğine uygun bulunup bulunmadığı üzerinde durulur.
(9) Noterlik iş ve işlemlerinin denetiminde
yukarıda değinilen hususlar dışında müfettiş tarafından gerekli görülen
sair inceleme ve araştırmalar icra olunur.
(10) Bu madde kapsamındaki incelemeler,
gerektiğinde noter paylaşım sistemi kullanılarak UYAP ortamında yapılabilir.”
MADDE 26- Aynı Yönetmeliğin 78 inci maddesinin ikinci
fıkrasına (ı) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve diğer
bent buna göre teselsül ettirilmiştir.
“j) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu gereğince zorunlu müdafi ve vekil görevlendirilmesi ile
ilgili olarak aktarılan ödenek işlemlerini yürütmek üzere büro kurulup
kurulmadığı, büronun üçer aylık çalışmalarıyla ilgili raporun tanzim
olunarak Türkiye Barolar Birliğine gönderilip gönderilmediği,”
MADDE 27- Aynı Yönetmeliğin 79 uncu maddesinin yirmi üçüncü
fıkrasında yer alan “Bir yıldan ziyade” ibaresi “Bir yıl veya daha uzun
süreli” şeklinde, otuz birinci fıkrasında yer alan “Hükümlülerin” ibaresi
“Hükümlü ve tutukluların” şeklinde, yirmi altıncı, otuz beşinci ve otuz
sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve otuz altıncı
fıkrasına “infaz hâkimliğinin” ibaresinden sonra gelmek üzere “ceza infaz
kurumunun idaresine yönelik” ibaresi eklenmiştir.
“(26) Hükümlü ve tutukluların kıymetli eşya ve kişisel
paralarının emanete alınma, muhafaza, iade ve paralarının kullandırılma ve
dağıtılma usullerine riayet edilip edilmediği; faizlerin mevzuata uygun
şekilde işleme tâbi tutulup tutulmadığı gözden geçirilir.”
“(35) Defter ve belgeler tetkik edilir, Cumhuriyet
başsavcılığından alınan hükümlü ve tutuklu listesi; ceza infaz kurumuna
düzenlettirilen hükümlü ve tutuklu listesi, bunlara ilişkin defter
kayıtları, tespit sırasında belirlenen hükümlü ve tutuklu mevcudu ve ceza
infaz kurumu bilgi formu ile karşılaştırılır, yeterli sayıda hükümlü ve
tutuklu dosyası gözden geçirilip, sırf cezanın çektirilmesine yönelik
işlemler dışında kalan hususlarda hata yapılıp yapılmadığına bakılır.
İncelenen hükümlü ve tutuklu kayıt defterinin numaraları inceleme
tutanağında gösterilir.”
“(38) Yapılan denetim sonucu bu Yönetmeliğin ekinde
yer alan Ek-2 sayılı Ceza İnfaz Kurumu Bilgi Formu tanzim ettirilir,
aksayan hususlar denetim raporunda belirtilir, ceza infaz kurumuna ait
kadro cetveli, izin-rapor çizelgesi, Cumhuriyet başsavcılığından alınan
hükümlü ve tutuklu listesi, ceza infaz kurumuna düzenlettirilen hükümlü ve
tutuklu defter numaralarını ihtiva eden hükümlü ve tutuklu isim listesi,
Bakanlık memurları arasındaki işbölümünü gösteren ve gerektiğinde özeti
çıkarttırılan cetvel denetim dosyasına konulur.”
MADDE 28- Aynı Yönetmeliğin 80 inci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İl ve ilçe seçim müdürlüklerinin denetimi
MADDE 80- (1) Seçim müdürlüklerinin seçim iş ve
işlemleri dışında kalan faaliyetleri 16/4/2021 tarihli ve 31456 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Seçim Müdürlüklerinin Adalet Müfettişleri Tarafından
Denetlenmesine Dair Yönetmelik dâhilinde denetlenir.”
MADDE 29- Aynı Yönetmeliğin 81 inci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Denetimli serbestlik müdürlüğü ve büroları ile
koruma kurulu işlemlerinin denetlenmesi
MADDE 81- (1) Denetimli serbestlik müdürlüğü ve
büroları ile koruma kurulu işlemlerinin denetlenmesinde;
a) Denetime başlandığı tarih itibarıyla Cumhuriyet
başsavcılığından ve denetimli serbestlik müdürlüğü veya bürolarından alınan
yükümlü listeleri ile buna ilişkin kayıtlar karşılaştırılır, iş hacmine
göre gerektiğinde sondaj suretiyle yapılabilecek olan bu işlem sırasında
kayıtların eksiksiz ve zamanında yapılıp yapılmadığına bakılır.
b) Koruma kurullarının, 10/11/2021 tarihli ve 31655
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denetimli Serbestlik Hizmetleri
Yönetmeliğinin 109 uncu maddesinde belirlenen şekilde oluşturulup
oluşturulmadığı, 111 inci maddesi gereğince yapılması gereken periyodik
toplantıların usulünce yapılıp yapılmadığı, 110 uncu maddesi uyarınca
toplantı öncesinde gündem oluşturulması ve bilgilendirmenin müdürlük tarafından
yerine getirilip getirilmediği araştırılır, toplantı ve karar yeter
sayılarının anılan Yönetmeliğe uygun şekilde tecelli edip etmediği
irdelenir, koruma kurulu tarafından alınan kararların ifası hususunda
müdürlükçe işlem icra olunup olunmadığı incelenir.
c) Denetimli serbestlik müdürlüğü veya bürolarında
bulunan iş bölümünden bir örnek alınarak, söz konusu programın adil ve
hizmetin gereğine uygun olarak düzenlenip düzenlenmediği ayrıca gereklerine
göre hareket edilip edilmediği tetkik olunur.
ç) Denetimli Serbestlik Hizmetleri Yönetmeliğinin
118 inci ve devamı maddelerinde belirtilen kayıtlar, 123 üncü maddesinde
bildirilen defter ve 124 üncü maddesinde düzenlenen kartonların usulünce ve
amacına uygun şekilde tutulup tutulmadığı araştırılır.
d) Denetimli serbestlik müdürlüğü veya bürosunun
mevzuat gereği periyodik olarak düzenlemek durumunda olduğu çizelge, liste,
plân ve projelerin süresinde hazırlanıp hazırlanmadığı ve ilgili evrak
getirtilerek iletilmeleri gereken yerlere ulaştırılıp ulaştırılmadıkları
kontrol edilir.
(2) Bu incelemeler sırasında, işlemlerin 3/7/2005
tarihli ve 5402 sayılı Denetimli Serbestlik Hizmetleri Kanunu, Denetimli
Serbestlik Hizmetleri Yönetmeliği ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun
olarak yürütülüp yürütülmediğine bakılır.”
MADDE 30-
Aynı Yönetmeliğin 82 nci maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Adli destek ve mağdur hizmetleri müdürlüğü ve
büroları ile koordinasyon kurulu işlemlerinin denetlenmesi
MADDE 82- (1) Adli destek ve mağdur hizmetleri
müdürlüklerince yapılan iş ve işlemler, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı
Çocuk Koruma Kanunu, 30/4/2021 tarihli ve 31470 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri ile
Bakanlık genelge ve görüşleri kapsamında denetlenir.”
MADDE 31- Aynı Yönetmeliğin 84 üncü maddesinin başlığında
yer alan “daireleri ve ilçe seçmen kütük bürolarının” ibaresi
“dairelerinin” şeklinde ve birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Adliyesi bulunmayan ilçelerdeki adalet
dairelerinin denetimi, bağlı bulunduğu mahal ile birlikte gerçekleştirilir.”
MADDE 32- Aynı Yönetmeliğe 85 inci maddeden sonra gelmek
üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Bilirkişilik bölge kurullarının denetimi
MADDE 85/A- (1) Bilirkişilik bölge kurullarının
denetiminde;
a) Disiplin soruşturmalarına ilişkin
düzenlettirilen iş ve mahiyet cetvelleri dosyaya konulur, denetim döneminde
sonuçlandırılmış ve derdest disiplin evrakından yeteri kadarı tetkik
edilerek numaraları inceleme tutanağında gösterilir.
b) Yapılan denetim sonucu aksayan hususlar denetim
raporunda belirtilir, kadro cetveli ve izin-rapor çizelgesi denetim
dosyasına konulur.
c) 3/11/2016 tarihli ve 6754 sayılı Bilirkişilik
Kanunu, 3/8/2017 tarihli ve 30143 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Bilirkişilik Yönetmeliği, 30/1/2019 tarihli ve 30671 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Konkordato Komiserliği ve Alacaklılar Kuruluna Dair Yönetmelik
hükümleri ile Bakanlık genelge ve görüşlerine uyulup uyulmadığı üzerinde
durulur.
ç) Önceki denetimde yapılan önerilere uyulup
uyulmadığı kontrol edilir.
(2) Denetimde yukarıda değinilen hususlar dışında
müfettiş tarafından gerekli görülen sair inceleme ve araştırmalar icra
olunur.
Adalet Bakanlığı personel eğitim merkezleri ile
ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezlerinin denetimi
MADDE 85/B- (1) Eğitim merkezlerinin denetiminde;
a) Disiplin soruşturmalarına ilişkin
düzenlettirilen iş ve mahiyet cetvelleri dosyaya konulur, denetim döneminde
sonuçlandırılmış ve derdest disiplin evrakından yeteri kadarı tetkik
edilerek numaraları inceleme tutanağında gösterilir.
b) Amacına uygun sayıda ve tarzda mesleki ve hizmet
içi eğitim programlarının düzenlenme ve uygulanma durumları araştırılır,
buna ilişkin düzenlettirilen liste denetim raporuna eklenir.
c) Kurum binası ve müştemilatı ile oda, yatakhane,
yemekhane, kütüphane, derslik gibi bölümlerin fiziki durumları ve kullanım
amaçları gözden geçirilir.
ç) 29/7/2002 tarihli ve 4769 sayılı Ceza İnfaz
Kurumları ve Tutukevleri Personeli Eğitim Merkezleri Kanunu, 4/5/2004
tarihli ve 25452 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ceza İnfaz Kurumları ve
Tutukevleri Personeli Eğitim Merkezleri Kuruluş, Görev ve Çalışma
Yönetmeliği, 16/11/2015 tarihli ve 29534 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Adalet Bakanlığı Personel Eğitim Merkezleri ve Eğitim Kurulunun Kuruluş ve
Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri ile
Bakanlık genelge ve görüşlerine uyulup uyulmadığı üzerinde durulur.
d) Yapılan denetim sonucu aksayan hususlar denetim
raporunda belirtilir, eğitim merkezine ait kadro cetveli, izin-rapor
çizelgesi, işbölümünü gösteren ve gerektiğinde özeti çıkarttırılan cetvel
denetim dosyasına konulur.
e) Önceki denetimde yapılan önerilere uyulup
uyulmadığı kontrol edilir.
(2) Denetimde yukarıda değinilen hususlar dışında
müfettiş tarafından gerekli görülen sair inceleme ve araştırmalar icra
olunur.
Türkiye Adalet Akademisinin denetimi
MADDE 85/C- (1) Türkiye Adalet Akademisinin
denetiminde, bu Yönetmeliğin Dördüncü Kısmının Birinci, İkinci ve Üçüncü
Bölümlerinde gösterilen esaslar dairesinde sayım ve hesap kontrolü yapılır.
(2) Hesap ve işlemlerin, kayıt, defter ve belgelere
uygunluğu tetkik edilir.
(3) Denetim sırasında ayrıca;
a) Başkanlık, daire başkanlıkları, merkezler ve
müdürlüklerin görev ve faaliyetlerini 20/12/2019 tarihli ve 30984 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Adalet Akademisinin Teşkilatı ile
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte öngörülen hedef ve ilkeler
doğrultusunda yerine getirip getirmedikleri,
b) Danışma ve eğitim kurulu toplantılarının
süresinde ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığı,
c) Danışma ve eğitim kurullarının görevlerini
mevzuat çerçevesinde ifa edip etmedikleri,
ç) Danışma ve eğitim kurullarının öneri ve
tavsiyelerinin dikkate alınıp alınmadığı,
d) Önceki denetimde yapılan önerilere uyulup
uyulmadığı,
hususları incelenir.
(4) Denetimde yukarıda değinilen hususlar dışında
müfettiş tarafından gerekli görülen sair inceleme ve araştırmalar icra
olunur.”
MADDE 33-
Aynı Yönetmeliğin Dördüncü
Kısmının Yedinci Bölümünün başlığı “Denetim Raporu” şeklinde ve 86 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 86- (1) Denetim raporu, bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan Ek-23 sayılı form esas alınmak suretiyle hazırlanır, tespit
edilen aksaklıklardan öneriler listesinde yer verilmeyen veya öneri konusu
yapılmakla birlikte akıbetinin takibi gereken ya da Bakanlık tarafından
tedbir alınmasını gerektiren hususlardan uygun görülenler, raporda ilgili
birimin başlığı açılmak suretiyle ifade edilir. İşleyişi normal bulunan
birimler ile mahallinde giderilen ve hâl kâğıtlarına yansıtılmayan basit
aksaklıklar açısından başlık açılmaz. Yazı işleri müdürleri hakkında
düzenlenen gizli raporda belirtilen kanaate, açılacak ilgili bölüm başlığı
altında yer verilir.
(2) Genel sonuç bölümünde sırası ile;
a) Denetlenen birimlerin faaliyet ve işleyişlerinin
normal yolda olup olmadığına,
b) Denetim yerinde alınan ihbar ve şikâyetler ile
yapılan inceleme ve soruşturmalara,
c) Personel, ödenek, demirbaş eşya ve diğer
hususlarda hissedilen ihtiyaç ve taleplere,
ç) Bir önceki denetimde yapılan önerilere riayet
derecesine,
d) Haklarında hâl kâğıdı düzenlenen görevlilerin
adlarına, hâl kâğıdı düzenlenmeyen görevlilerin adları ile birlikte
düzenlenmeme sebeplerine,
e) Haklarında Hâkim ve Savcı Adaylarının Meslek
Öncesi Eğitimlerine İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan (3) numaralı gizli
fiş düzenlenenlerin adlarına,
f) Adalet memurları hakkında düzenlenen gizli
raporların kaç adet olduğuna ve ilgili mercie tevdii edilme bilgisine,
g) Gerekli görülen diğer konulara ve müfettiş
düşüncesine,
yer verilir.
(3) Denetim raporu ve öneriler listesi denetime
katılan müfettişlerin tamamı tarafından imza edilir.
(4) Denetim dosyasının tanziminde, denetlenen
birimin özelliğine göre bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 sayılı listede
bulunan evraktan uygun olanlara, aynı sırayla ek numarası belirtilerek dizi
listesi düzenlenmek suretiyle yer verilir. Öneriler listesi ve denetim
raporu birer nüsha hâlinde düzenlenerek ek numarası verilmeksizin dosyaya
konulur.
(5) Denetim dosyası ve raporu zorunlu hâller
dışında mahallinde ikmal edilip postaya verilir.”
MADDE 34- Aynı Yönetmeliğin 87 nci maddesinin başlığına
“düzenlenmesi” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve tebliği” ibaresi
eklenmiş, dördüncü ve on dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve sekizinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(4) İşin öneminin gerekli kıldığı durumlar
haricinde, basit hatalardan kaynaklanan veya az sayıda dosya ve işleme
ilişkin aksaklıklar öneri konusu yapılmaz.”
“(14) Bu Yönetmeliğin 113 üncü maddesine göre
incelenen öneriler listesi, denetim döneminde o yerde çalışıp ayrılanlar da
dâhil ilgili hâkim ve Cumhuriyet savcıları ile diğer görevlilere tebliğ
edilmek üzere mahalline gönderilir. Ayrıca öneriler listesi içerdiği
bölümler itibarıyla ilgili bulundukları Bakanlık birimleri ile diğer kurum
ve kuruluşlara tevdi edilir.”
MADDE 35- Aynı Yönetmeliğin 88 inci maddesinin beşinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmış, altıncı fıkrasının birinci cümlesi ile
yedinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hâl kâğıtları bir nüsha düzenlenerek müfettiş
tarafından imzalanır.”
“(7) Denetim süreci de dâhil olmak üzere, denetim
döneminde vefat eden veya yaş haddinden emekli olanlar hakkında hâl kâğıdı
düzenlenmez.”
MADDE 36- Aynı Yönetmeliğin 89 uncu maddesinin birinci,
sekizinci ve onuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Hâl kâğıtlarının kimlik bölümü bu Yönetmeliğin
ekinde bulunan Ek-3 sayılı formda yer alan açıklama, kalan kısımları ise
denetim sırasında edinilen bilgiler esas alınarak bu Yönetmelik ekindeki
ilgili formlara göre tanzim edilir.”
“(8) Hâl kâğıtlarının kişisel ve sosyal özellikleri
bölümünde verilen not sonuç bölümünde sadece rakam ve yazı ile belirtilir
ve derece kısmında değerlendirmesi yapılmaz. Meslekî bilgi ve çalışması
bölümünde belirtilen notların toplamı sonuç bölümünde rakam ve yazı ile
yazılır, verilen bu nota göre derecelendirme yapılır. Hâl kâğıtlarının ön
ve arka yüzü ile birbiriyle ilgili haneleri arasında insicam bulunmasına dikkat
edilir. Hâl kâğıtları müfettişlik mührü ile mühürlenerek imzalanır.”
“(10) Müfettişin gerekli gördüğü izahat ve kanaat,
gerekiyorsa açıklama, müfettişin kanaati ve sonuç bölümünde belirtilir.”
MADDE 37- Aynı Yönetmeliğin 90 ıncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 90- (1) Denetim sonucunda;
a) Cumhuriyet başsavcısı ve başsavcıvekilleri için
Ek-5,
b) Cumhuriyet savcıları için Ek-6,
c) Bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet başsavcısı ve
başsavcıvekilleri için Ek-7,
ç) Bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet savcıları için
Ek-8,
d) Bölge adliye ve adli yargı ilk derece mahkemesi
adalet komisyonu başkan ve üyeleri için Ek-9,
e) Bölge idare mahkemesi adalet komisyonu başkan ve
üyeleri için Ek-10,
f) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı, bağlı ve
ilgili kuruluşları ile bilirkişilik bölge kurullarında görevli hâkim ve
Cumhuriyet savcıları için Ek-11,
sayılı bu Yönetmeliğin ekinde yer alan hâl kâğıdı
formları doldurulur.
(2) Yargıtay ve Danıştay daire başkan ve
üyeliklerinden atanan bölge adliye ve bölge idare mahkemesi adalet
komisyonu başkan ve üyeleri ile bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet
başsavcısı hakkında hâl kâğıdı tanzim edilmez.
(3) Henüz birinci derecenin son kademesine gelmemiş
olanların terfie lâyık bulunup bulunmadığı, ikinci derece kadro aylığı
almış olup da müteakip denetim tarihine kadar hâkimlik ve Cumhuriyet
savcılığı mesleğinde birinci sınıfa ayrılabilmek için gerekli görev
süresini dolduracak olanlar ile bir sonraki denetim tarihine kadar birinci
sınıf incelemesine tâbi tutulacak hâkim ve Cumhuriyet savcılarının
emsallerine göre birinci sınıfa ayrılabilecek derecede temayüz edip
etmediği, büyük merkezlerde görev yapmaya, müfettişliğe ehil bulunup
bulunmadığı, görevinin veya görev yerinin değiştirilmesinde zorunluluk olup
olmadığı gibi hususlar gerekiyorsa açıklama, müfettişin kanaati ve sonuç
bölümünde belirtilir.”
MADDE 38- Aynı Yönetmeliğin 91 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Ek-12” ibaresi “Ek-15” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 39- Aynı Yönetmeliğin 92 nci maddesinin birinci,
üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Denetim sonucunda;
a) İcra başmüdürü, icra müdürü ve müdür
yardımcıları hakkında Ek-12,
b) İcra kâtipleri için Ek-13,
c) Ceza infaz kurumu birinci ve ikinci müdürleri
ile idare memurları için Ek-14,
ç) Adli Tıp Kurumunda görev yapan başkan, başkan
yardımcısı ve şube müdürleri için Ek-16,
d) Adli destek ve mağdur hizmetleri müdürü ve müdür
yardımcıları için Ek-17,
e) Denetimli serbestlik müdürü, müdür yardımcısı ve
şefleri için Ek-18,
f) Adalet Bakanlığı personel eğitim merkezleri ile
ceza infaz kurumları ve tutukevleri personeli eğitim merkezleri şube
müdürleri için Ek-19,
g) Adli sicil müdürü, bilgi işlem müdürü, şube
müdürü, şef, veri hazırlama kontrol işletmeni ve sair görevliler için
Ek-20,
ğ) Psikolog, sosyolog, sosyal çalışmacı, pedagog,
tabip, öğretmen, veteriner, mimar, mühendis ve uzmanlar için Ek-21,
sayılı bu Yönetmeliğin ekinde yer alan hâl kâğıdı
formları düzenlenir.”
“(3) Tabip, psikolog, sosyolog, pedagog, sosyal
çalışmacı, mühendis, mimar, veteriner ve öğretmen gibi meslek sahibi
görevlilerin meslekî bilgilerinin değerlendirilmesi yapılmaz.
(4) Hâkim, Cumhuriyet savcısı, icra başmüdürü, icra
müdürü ve müdür yardımcısı, noter, ceza infaz kurumu birinci ve ikinci
müdürü ile idare memuru, denetimli serbestlik müdürü ve müdür yardımcısı,
adli destek ve mağdur hizmetleri müdürü ve müdür yardımcısı, Adlî Tıp
Kurumunda başkan ve başkan yardımcısı unvanı ile görev yapanlar haricindeki
Bakanlık memurları hakkında hâl kâğıdı doldurulması müfettişin takdirine
bağlıdır. Bunlardan, kanaat edinmeye elverişli nitelik ve derecede
faaliyeti bulunmayanlar hakkında hâl kâğıdı düzenlenmeyebilir.”
MADDE 40-
Aynı Yönetmeliğin 93 üncü maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sicil ve özlük dosyaları
MADDE 93- (1) Denetim görevi alan müfettişler,
denetime tâbi görevlilerin açık sicil ve özlük dosyasını inceleyebilirler.
(2) Ancak gerek gördüklerinde gizli sicille ilgili
bazı bilgileri Başkanlık aracılığı ile isterler.”
MADDE 41- Aynı Yönetmeliğin 94 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 94- (1) Hâl kâğıtları ilgisine göre
Başkanlıkça Hâkimler ve Savcılar Kurulu Genel Sekreterliği, Personel Genel
Müdürlüğü, Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü, Ceza ve Tevkifevleri Genel
Müdürlüğü ile İcra İşleri Dairesi Başkanlığına gönderilir.”
MADDE 42-
Aynı Yönetmeliğin 96 ncı maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hâkim ve savcı adayları ile atamaları adalet
komisyonlarınca teklif edilen personele ait fiş ve gizli raporlar
MADDE 96- (1) Hâkim ve savcı adayları için 2802
sayılı Kanunun 11 inci maddesi ve Hâkim ve Savcı Adaylarının Meslek Öncesi
Eğitimlerine İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası ve
ekindeki örneğe göre (3) numaralı gizli fiş tanzim edilir. Fişin sonuç ve
kanaat bölümünde zayıf, orta, iyi, pekiyi gibi derecelendirme yapılır.
(2) Adalet daireleri ile Adalet Bakanlığı merkez,
taşra, bağlı ve ilgili kuruluşlarında, bilirkişilik bölge kurullarında
çalışan ve atamaları adalet komisyonlarınca teklif edilen yazı işleri ve
idari işler müdürü gibi sıfat taşıyanlar ile çalışmaları hakkında olumlu
veya olumsuz yeterli kanaat oluşan diğer görevliler hakkında bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-22 sayılı forma göre gizli rapor
doldurulur.
(3) Birer nüsha olarak düzenlenen; (3) numaralı
gizli fişler Personel Genel Müdürlüğüne gönderilmek üzere raporla birlikte
Başkanlığa, gizli raporlardan atamaları adalet komisyonlarınca teklif
edilen personel hakkındakiler ilgili adalet komisyonuna, atamaları Bakanlık
tarafından yapılan personel hakkındakiler ilgili birime gönderilmek üzere
Başkanlığa, atamaları Adlî Tıp Kurumunca yapılmış personel hakkındakiler
ise Kurum Başkanlığına tevdi olunur. Tevdi yazısının bir örneği dosyaya
konulur.
(4) Gizli raporlarda; personelin kimliği ve görevi
ile ilgili bilgilere yer verildikten sonra, sosyal ve ahlaki durumu
bakımından çevresinde bıraktığı izlenim, mahallinde gözlenen hâli ve diğer
hâlleri ile mesleki bilgi ve çalışması yönünden özellikle uhdelerindeki
hesapların düzgün ve güven verici bulunup bulunmadığı, maiyetine nafiz,
görevlerine bağlı ve terfie layık olup olmadıkları hususundaki kanaat
açıklanarak zayıf, orta, iyi, pekiyi şeklinde derecelendirme yapılır.
(5) 657 sayılı Kanunun 122 nci maddesi kapsamında
olağanüstü gayret ve çalışmaları ile emsallerine göre başarılı görev yaptığı
değerlendirilen memurlara başarı belgesi verilmesi teklif edilebilir.”
MADDE 43- Aynı Yönetmeliğin 104 üncü maddesinin birinci
fıkrasının ilk cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Atamaları Bakanlığa ait bulunan hâkim ve savcı
adayları, icra başmüdürü, icra müdürü ve müdür yardımcıları, ceza infaz
kurumu birinci ve ikinci müdürleri, idare memuru, sayman, tabip, adli
destek ve mağdur hizmetleri müdürü, müdür yardımcısı, denetimli serbestlik
müdürü, müdür yardımcısı, şef, psikolog, sosyolog, sosyal çalışmacı,
pedagog, uzman, noter vekili, icra kâtibi ve memur gibi görevliler ile geçici
yetkili noter yardımcılarının suç niteliğindeki fiilleri ve işlemleri ile
disiplin cezasını gerektirir yolsuzluklarından dolayı, gerek denetim ve
soruşturma, gerekse ihbar ve şikâyet sebebiyle izin alınmadan, haklarında
soruşturma yapılır.”
MADDE 44- Aynı Yönetmeliğin 105 inci maddesinin başlığında
ve birinci fıkrasında yer alan “komisyonlarına ait” ibareleri
“komisyonlarınca teklif edilen” şeklinde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrasına
“İcra müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya adli destek ve mağdur
hizmetleri müdürlüğü” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 45- Aynı Yönetmeliğin 106 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 106- (1) İcra başmüdürleri, icra müdürleri
ve müdür yardımcıları, icra kâtipleri ve memurları, ceza infaz kurumu
birinci ve ikinci müdürleri, idare memurları, infaz ve koruma başmemur ve
memurları, adli destek ve mağdur hizmetleri müdürleri, müdür yardımcıları,
denetimli serbestlik müdürleri, müdür yardımcıları, şefleri, psikolog,
sosyolog, sosyal çalışmacı, pedagog ve uzman gibi Bakanlıkça atanan veya
atanmaları komisyonlarca teklif edilen memurlar, yazı işleri müdürleri ve
zabıt kâtipleri ile bu sıfattan sayılan ve 657 sayılı Kanunun 1 inci ve 4
üncü maddeleri kapsamına giren diğer personel bu Yönetmeliğin 15 inci
maddesinde belirtilen şartların varlığı hâlinde 15 inci ve 16 ncı maddelerdeki
usul dâhilinde müfettişler tarafından görevden uzaklaştırılabilirler.”
MADDE 46- Aynı Yönetmeliğin 109 uncu maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“4483 sayılı Kanuna tâbi görevliler hakkında
soruşturma ve ön inceleme
MADDE 109- (1) 4483 sayılı Kanuna tâbi görevlilerin
disiplin nedeniyle haklarında açılacak soruşturmalarda izin alınmasına
gerek bulunmamaktadır.
(2) Bu görevliler hakkında adli soruşturma
yürütülebilmesi için ivedilikle toplanması gerekli ve kaybolma ihtimali
bulunan deliller tespit edildikten sonra aynı Kanunun 4 üncü maddesi
uyarınca soruşturma izni alınması amacıyla konu, ayrıntılı bir yazıya
bağlanarak yetkili mercie iletilmek üzere Başkanlığa bildirilir.
(3) Müfettişin ön inceleme yapmak üzere
görevlendirilmesi hâlinde, deliller aynı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca
toplanır ve ön inceleme aynı Kanunun 7 nci maddesinde öngörülen sürede
tamamlanır.
(4) Ön inceleme sırasında toplanan delillere göre
memurun adli yönden sorumlu olabileceği kanaatine varılırsa ifadesi alınır.
Gerek görüldüğünde ifadenin yazılı olarak verilmesi istenebilir.
(5) İfadesi alınmak istenilen memura hangi konuda
ifadesinin istendiği açıkça bildirilir.
(6) Ön inceleme için yapılan masraflar memurun
görev yaptığı Cumhuriyet başsavcılığı veya ilgili birimin ödeneğinden
karşılanır.
(7) Ön inceleme sonucunda adli yönden bir ön inceleme
raporu, disiplin açısından ise ayrıca bir soruşturma raporu tanzim edilir.
Ön inceleme raporunun sonuç bölümünde duruma göre ilgili hakkında
"soruşturma izni verilmesi" veya "soruşturma izni
verilmesine yer olmadığı" düşünceleri ifade edilir. Disiplin
soruşturmasına ilişkin raporun sonuç bölümünde ise; 5/4/2017 tarihli ve
30029 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adalet Bakanlığı Disiplin
Yönetmeliğinin 29 uncu maddesinin üçüncü fıkrası nazara alınarak madde ve
bent tayini suretiyle "… cezası uygulanması" veya "işlem
yapılmasına yer olmadığı" şeklinde kanaat belirtilerek rapor
neticelendirilir.
(8) Disiplin soruşturmaları ve ön incelemeler için
ayrı ayrı dosya düzenlenir.
(9) Dosya ve raporlar Başkanlık tarafından karar
mercilerine gönderilir.”
MADDE 47- Aynı Yönetmeliğin 110 uncu maddesinin dördüncü
fıkrasında yer alan “Cumhuriyet başsavcılığının ilgili” ibaresi “Cumhuriyet
başsavcılığının veya ilgili birimin” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(6) Raporun düzenlenmesi sırasında;
a) Bu Yönetmeliğin 98 inci maddesinin yukarıdaki
ilkelere aykırı olmayan hükümleri dikkate alınır.
b) Araştırma emri bir görevli hakkında ise eylemin
doğrulanabileceği kanaati oluştuğu takdirde, ilgilinin sıfatı gözetilerek
"inceleme yapılması" veya "soruşturma yapılması"; aksi
hâlde "işlem yapılmasına yer olmadığı" biçiminde, diğer hâllerde
ise konunun özelliğine uygun ifade kullanılarak düşünce açıklanır.”
MADDE 48-
Aynı Yönetmeliğin 111 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (c), (ç), (d) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“c) İncelemelerde "hakkında inceleme
yapılanlar", soruşturmalarda "hakkında soruşturma
yapılanlar" başlığı altında; hakkında inceleme veya soruşturma yapılan
görevlilerin adı, soyadı, sicili ve görev yeri gösterilir; herhangi bir
görevli belirtilmeden verilen inceleme veya soruşturma emirlerinde
sorumluların tespit edilememesi hâlinde bu bilgiye yer verilmekle
yetinilir,
ç) İncelemelerde "inceleme maddesi",
soruşturmalarda "soruşturma maddesi", inceleme ve soruşturmaların
birlikte yapıldığı hâllerde "inceleme ve soruşturma maddesi"
başlığı altında, haklarında inceleme veya soruşturma yapılan kimseler
birden ziyade ise bunlara ait isnatlara ayrı ayrı yer verilir; tek kişi
hakkında birden fazla isnat olduğunda her biri kendi bünyesi içinde ayrı
maddeler hâlinde gösterilir; inceleme ve soruşturma konusu olay, yer, zaman
ve ilgililerin konuyla olan irtibatlarını içerecek şekilde açıklanarak ilgili
mevzuatındaki tavsife de yer verilmek suretiyle inceleme veya soruşturma
maddesi tesis edilir,
d) İncelemelerde "yapılan inceleme",
soruşturmalarda "yapılan soruşturma", inceleme ve soruşturmaların birlikte
yapıldığı hâllerde "yapılan inceleme ve soruşturma" başlığı
altında, alınan emirden başlanılarak inceleme veya soruşturmanın ne şekilde
yapıldığı, hangi delillerin toplandığı ana hatlarıyla açıklanır,
toplanmasına gerek görülmeyen delillerin toplanmama sebepleri ile
soruşturmalarda ilgilinin savunmasına başvurulup başvurulmadığı bilgisi de
dâhil olmak üzere yapılan tüm işlemler gösterilir; kişisel suç iddialarına
ilişkin inceleme ve soruşturmalarda ise ayrıca adli yönden soruşturma
yapılması için yetkili Cumhuriyet başsavcılığına bildirimde bulunulduğu
bilgisine yer verilir,”
“f) "Uygulanması düşünülen işlem"
bölümünde;
1) Gerekçe tekrar edilmeksizin incelemelerde
"soruşturma yapılmasına yer olmadığı"; soruşturma maddelerinde
ise adli yönden suç mahiyetinde görülen hususlardan dolayı ilgili kanun maddesine
değinilmeksizin "kovuşturma yapılması", disiplin bakımından
meslekten çıkarma ile yer değiştirme cezaları hariç nevi gösterilmeden
"disiplin cezası uygulanması"; bu Yönetmeliğin 103 üncü maddesi
uyarınca soruşturma aşamasına geçilmesine rağmen gerek adli ve gerekse
disiplin bakımından bir muamele ifasına lüzum görülmeyen hâllerde ise
"soruşturma evrakının işlemden kaldırılması" şeklinde düşünce
bildirilir,
2) Yapılan tahkikat sonucunda fiillerin 2802 sayılı
Kanunun 72 nci maddesinde düzenlenen zamanaşımına uğradığının veya af
kapsamında kaldığının anlaşılması hâlinde raporun sonuç bölümü
"zamanaşımı veya af nedeniyle işlem yapılmasına yer olmadığı"
şeklinde kaleme alınır,
3) 2802 sayılı Kanunun 93 üncü maddesine göre
disiplin soruşturmasını gerektiren kişisel suç iddialarında; incelemelerde
"soruşturma yapılmasına yer olmadığı", soruşturmalarda ise
meslekten çıkarma ile yer değiştirme cezaları hariç nevi gösterilmeden
"disiplin cezası uygulanması", soruşturma aşamasına geçilmesine
rağmen disiplin bakımından bir muamele ifasına lüzum görülmeyen hâllerde
ise "soruşturma evrakının işlemden kaldırılması" şeklinde kanaat
açıklanır,
4) Noterler hakkında düzenlenecek raporların,
uygulanması düşünülen işlem ve genel sonuç bölümlerinde; noterin eylemi suç
mahiyetinde görüldüğü takdirde Noterlik Kanununun 154 üncü maddesi uyarınca
"kovuşturma yapılması", sadece disiplin cezasını gerektiren hâlde
aynı Kanunun 124 üncü maddesi gereğince "disiplin kovuşturması
yapılması" şeklinde düşünce bildirilir, suç teşkil eden fiil aynı
zamanda disiplin cezası tayinini de gerektiriyorsa iki hâle birlikte yer
verilir, iddianın veya tahkik konusu hususların doğrulanmaması hâlinde ise
"soruşturma evrakının işlemden kaldırılması" görüşü yazılır.”
MADDE 49- Aynı Yönetmeliğin 114 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 114- (1) Denetime ilişkin dosya ve
raporların asılları ile araştırma, inceleme ve soruşturma raporlarının
suretleri Kurul arşivinde saklanır. Araştırma, inceleme ve soruşturma raporlarının
asılları dosyaları ile birlikte Ceza İşleri Genel Müdürlüğüne, denetim
raporlarına ekli hâl kâğıtları ve (3) numaralı gizli fişler ile
gerektiğinde denetim raporlarının bir sureti ise ilgisine göre Hâkimler ve
Savcılar Kurulu, genel müdürlük veya başkanlıklara gönderilir.”
MADDE 50- Aynı Yönetmeliğin 116 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan “birimleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Hâkimler
ve Savcılar Kurulu” ibaresi eklenmiş ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(4) Şekil şartları bu Yönetmelik veya Başkanlık
tarafından belirlenmiş olanlar dışında yer alan yazışmalarda, 9/6/2020
tarihli ve 2646 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Resmî
Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri
tatbik edilir.”
MADDE 51- Aynı Yönetmeliğin 119 uncu maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Alınan ihbar, şikâyet ve müracaatların intikali
MADDE 119- (1) Denetim, araştırma, inceleme ve
soruşturma sırasında, atamaları Bakanlıkça yapılan ve adalet komisyonlarınca
teklif edilen görevliler hakkında Yönetmeliğin 104 üncü ve 105 inci
maddeleri kapsamında soruşturma yapılmasını gerektirmeyen konularda alınan
ihbar ve şikâyetler ile hükümlü ve tutuklularca ileri sürülen, adli veya
idari yollardan hâlli mümkün konulardaki müracaatlar gereği yapılmak üzere
ilgili mercie intikal ettirilerek icabında durum Başkanlığa bildirilir.”
MADDE 52- Aynı Yönetmeliğin 121 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “3 numaralı fiş” ibaresi “(3) numaralı gizli fiş”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 53- Aynı Yönetmeliğin 122 nci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“UYAP ile ses ve görüntü bilişim sisteminin
kullanılması
MADDE 122- (1) Başkanlığın görev alanına giren
konulara ilişkin her türlü veri, bilgi ve belge akışı ile dokümantasyon
işlemleri ve bunlara ilişkin her türlü kayıt, dosyalama, saklama ve
arşivleme işlemlerinde UYAP’ın sağladığı imkânlardan, güvenli elektronik
imza da kullanılmak suretiyle yararlanılır. Güvenli elektronik imzayla oluşturulan
belgeler ayrıca fiziki olarak gönderilmez.
(2) Elektronik ortamdan fiziki örnek çıkartılması
gereken hâllerde tutanak veya belge, güvenli elektronik imza ile imzalanmış
aslının aynı olduğu belirtilerek, Başkanlığın görevlendireceği personel
veya ilgili müfettiş ya da müfettişin görevlendireceği personel tarafından
çıkarılarak imzalanır.
(3) Başkanlığa ve müfettişlere elektronik ortam
dışında gönderilen evrak, tarama ve dağıtım merkezinde elektronik ortama
aktarılarak UYAP’a kaydedilir.
(4) Müfettişler denetleme, araştırma, inceleme ve
soruşturma işlemlerini gerektiğinde UYAP ile ses ve görüntü bilişim
sistemini kullanarak yerine getirebilir.
(5) Müfettişler, teftiş yaptığı birimlerde UYAP’ın
kullanılmasını ve bu konuya ilişkin mevzuata uyulup uyulmadığını denetler,
gerektiğinde Kurula teklifte bulunur.”
MADDE 54-
Aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan
Ek-1 ilâ Ek-17’si ekteki şekilde değiştirilmiş ve aynı Yönetmeliğe ekte yer
alan ekler eklenmiştir.
MADDE 55- Aynı Yönetmeliğin 47, 48, 49, 51, 52, 53, 54, 55,
56, 60, 61, 62, 63, 64, 73, 95 ve 108 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 56- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 57- Bu Yönetmelik hükümlerini Adalet Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|