Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAŞKANLIĞI HİZMET BİRİMLERİ İLE
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İklim Değişikliği
Başkanlığının yürüteceği faaliyetlerin yerine getirilmesine, hizmet
birimlerinin görev ve yetki alanlarının belirlenmesine ve teşkilat yapısı
ile çalışmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, İklim Değişikliği Başkanlığının
görev ve yetkileri, teşkilat yapısı ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı,
İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 792/Ç maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Avrupa Yeşil Mutabakatı: Avrupa Birliğinin 2050
yılında iklim nötr kıta olma hedefini ortaya koyan eylem strateji ve
politikaların bütününü,
b) Azaltım: Sera gazı emisyonlarını azaltarak ya da
sera gazı emisyonlarının veya bileşenlerinin emilimini güçlendirerek iklim
değişikliğinin olumsuz etkileri ile mücadele etmeyi,
c) Bakan: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanını,
ç) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
d) Başkan: İklim Değişikliği Başkanını,
e) Başkanlık: İklim Değişikliği Başkanlığını,
f) BMİDÇS: 9/5/1992 tarihli Birleşmiş Milletler
İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesini,
g) Ekonomik araçlar: Karbon fiyatı oluşmasına sebep
olan, piyasada ekonomik değeri olan ve sera gazı azaltımına aracılık eden
unsurlar bütününü,
ğ) Emisyon Ticaret Sistemi (ETS): Sera gazı
emisyonlarına bir üst sınır belirlenmesi prensibine dayalı olarak çalışan
ve sera gazı emisyon tahsisatlarının alınıp satılması suretiyle sera gazı
emisyonunu ve sera gazına sebep olan faaliyetleri maliyet etkin bir şekilde
sınırlandıran veya sınırlandırmayı teşvik eden ulusal ve uluslararası
piyasa temelli mekanizmayı,
h) İklim değişikliği: Karşılaştırılabilir bir zaman
döneminde gözlenen doğal iklim değişikliğine ek olarak, doğrudan veya
dolaylı olarak küresel atmosferin bileşimini bozan insan faaliyetleri
sonucunda iklimde oluşan değişikliği,
ı) İklim finansmanı: İklim değişikliği ile mücadele
kapsamında azaltım ve/veya uyum eylemlerini destekleyen, kamu, özel ve
alternatif finansman kaynaklarından sağlanan yerel, ulusal veya
uluslararası finansmanı,
i) İklim Platformu: İklim değişikliği alanında
üniversiteler, kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşları
tarafından gerçekleştirilen çalışmalara ait bilgi, belge ve dokümanların
tek bir kaynakta toplanarak paydaşların erişimine açıldığı dijital portalı,
j) Koordinasyon Kurulu: İklim Değişikliği ve Uyum
Koordinasyon Kurulunu,
k) Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal
Protokolü: 19/12/1991 tarihinde ülkemizin taraf olduğu Ozon Tabakasını
İncelten Maddelere Dair protokolü ve tüm değişikliklerini,
l) Paris Anlaşması: Birleşmiş Milletler İklim
Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 21. Taraflar Konferansında ve 12/12/2015
tarihinde kabul edilen iklim anlaşmasını,
m) Piyasa temelli sera gazı emisyon azaltım
mekanizmaları: Sera gazı emisyonlarının ve/veya olumsuz etkilerinin
azaltılması için ekonomik teşvik yapılarını değiştirmek suretiyle
yükümlülerin davranış kalıplarını değiştirmeyi hedefleyen piyasa
mekanizmalarını,
n) Sera gazı: Sera etkisini destekleyen, atmosferde
bulunan, en çok ısı enerjisi tutma özelliğine sahip olan ve yerkürenin
insan ve diğer canlılar açısından yaşanabilir bir ortalama yüzey
sıcaklığına sahip olmasını sağlayan bileşikleri,
o) Sera gazı emisyonu: Kızılötesi radyasyonu emen
ve yeniden salan, hem tabii hem de beşeri kaynaklı olabilen karbondioksit,
metan, diazotoksit, hidroflorokarbonlar, perflorokarbonlar, sülfür
hekzaflorid ile Bakanlık tarafından belirlenecek diğer sera gazları ve gaz
benzeri atmosfer bileşenlerini,
ö) Ulusal Katkı Beyanı: Paris Anlaşmasının 3 üncü
maddesi bağlamında hazırlanarak ve 4, 7, 9, 10, 11, 13 üncü maddeleri de
dikkate alınarak beş yılda bir revize edilmesi beklenen ve Birleşmiş
Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Sekretaryasına sunulan
belgeyi,
p) Uyum: Mevcut veya beklenen iklim değişikliğinin
olumsuz etkilerini önlemeye veya muhtemel zararları en aza indirmeye ya da
ortaya çıkabilecek fırsatlardan yararlanmaya yönelik süreci,
r) Yeşil kalkınma: Sürdürülebilir kalkınma ilkesi
ile birlikte doğal kaynakların verimli kullanımı ile düşük karbon
emisyonunu hedefleyen, çevresel sürdürülebilirliği ve iklim
sürdürülebilirliğini odağına alan kalkınma ve gelişmeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat, Görev, Yetki ve Sorumluluk
Başkanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 5- (1) Başkanlığın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Küresel iklim değişikliği ozon tabakasının
incelmesi ile ilgili tedbirlerin alınmasına ve plan, politika ve stratejilerin
belirlenmesine ilişkin çalışmaları kalkınma planlarını dikkate alarak
yapmak.
b) İklim değişikliğine neden olan sera gazı
emisyonlarını ulusal ölçekte izlemek, kontrol etmek ve raporlamak, sera
gazı emisyonlarının azaltımı konusunda sektörel politika belirleme
çalışmalarını gerçekleştirmek ve gerekli mevzuat düzenlemelerini yapmak.
c) İklim değişikliği ile ilgili uluslararası
müzakere süreçlerini takip etmek.
ç) Uluslararası kuruluşlar ve sözleşmeler
kapsamında iklim değişikliği ile ilgili olarak Bakanlığın görev ve yetki
alanına giren konularda ülkemizin yerine getirmekle yükümlü olduğu
raporları hazırlamak veya hazırlatmak.
d) Net sıfır emisyon hedefi ve döngüsel ekonomi
ilkesi doğrultusunda iklim değişikliği ile mücadele ve yeşil kalkınma
politikalarının belirlenmesi, strateji ve eylem planlarının hazırlanması
için gerekli çalışmaları kalkınma planlarını dikkate alarak yapmak ve
Koordinasyon Kuruluna sunmak.
e) Ulusal, yerel ve sektörel iklim değişikliğine
uyum ihtiyaçlarının belirlenmesine yönelik çalışmalar yapmak, bu alanda
eylem planlarını izlemek, değerlendirmek ve raporlamak.
f) İklim değişikliğinin etkilerinin belirlenmesine
yönelik modelleme ve risk değerlendirmesi çalışmaları yapmak, yaptırmak,
risk haritaları hazırlamak veya hazırlatmak.
g) Tesis, faaliyet veya sektör seviyesinde sera
gazı emisyonlarının izlenmesi, raporlanması ve doğrulanmasına ilişkin usul
ve esasları belirlemek, gerekli denetim ve yaptırımları uygulamak.
ğ) Emisyon ticaret sistemi başta olmak üzere piyasa
temelli mekanizmalar ve ekonomik araçlara yönelik çalışmalar yapmak, usul
ve esasları belirlemek, gerekli denetim ve yaptırımları uygulamak.
h) Emisyon ticaret sistemi ile sera gazı izleme,
raporlama ve doğrulama sistemi ve diğer karbon fiyatlandırma araçlarından
elde edilecek gelirlerin yönetimini sağlamak.
ı) İklim değişikliğiyle mücadele ve yeşil kalkınma
için gerekli ulusal ve uluslararası finansman kaynaklarını araştırmak,
ilgili paydaşların bu yöndeki kaynaklardan yararlanmasına yönelik
kapasitesinin geliştirilmesi doğrultusunda çalışmalar yapmak, teşvik
mekanizmaları ve hibe programları geliştirmek, uygulamak ve izlemek.
i) İklim değişikliği konusunda teknolojileri ve
yenilikçi çözümleri araştırmak ve bu kapsamda çalışmalar yürüten ulusal ve
uluslararası kuruluşlarla koordinasyon sağlamak, kavramsal çalışmaları
yürütmek, kılavuzlar ve rehber dokümanlar hazırlamak.
j) İklim platformu ve ilişkili çevrimiçi izleme ve
değerlendirme sistemleri kapsamında gerçekleştirilen çalışmaların ulusal
koordinasyonunu, izleme ve raporlamasını gerçekleştirmek.
k) Görev alanına giren konularda, Avrupa Birliği
müktesebatının uyumuna ve Avrupa Yeşil Mutabakatına yönelik çalışmaları
yapmak, bu çerçevedeki projeleri yürütmek, koordine etmek ve izlemek.
l) Net sıfır emisyon ve yeşil kalkınma hedefi
doğrultusunda modelleme çalışmaları yapmak ve yaptırmak.
m) İklim değişikliği ile mücadele kapsamında ulusal
ve uluslararası projeler hazırlamak ve uygulamak.
n) İklim değişikliği alanında kamuoyunun
bilinçlendirilmesine yönelik eğitim, kapasite ve farkındalık geliştirme
faaliyetleri gerçekleştirmek.
o) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Teşkilat
ve bağlılık
MADDE 6- (1) Başkanlık, Bakanlığa bağlı olup merkezi
Ankara’da bulunan merkez teşkilatından meydana gelir.
(2) Başkanlık, Başkan ve iki Başkan Yardımcısı ile
hizmet birimlerinden oluşur.
Başkan ve
görevleri
MADDE 7- (1) Başkan, Başkanlığın en üst amiridir.
(2) Başkan, Başkanlığın en üst yöneticisi olarak
görev ve hizmetlerini kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanımı
amacıyla başkanlık hizmetlerini mevzuat hükümlerine, kalkınma planları ve
yıllık programlara, stratejik planlara, performans ölçütlerine, hizmet
kalite ve standartlarına uygun olarak görev alanına giren konularda diğer
kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde Bakana karşı sorumlu olarak
yürütür.
(3) Başkan, aşağıda belirtilen iş ve işlemleri
yürütmekle görevlidir:
a) Başkanlığın idari iş ve işlemlerini yürütmek.
b) Merkez teşkilatın faaliyetlerini, işlemlerini ve
hesaplarını denetlemek.
c) İşin gerektirdiği niteliklere sahip kişilerin
seçimi, işe alınması ve görevlendirilmesini gerçekleştirmek, personelin
işin gereğine göre eğitilmesini ve yetiştirilmesini sağlamak.
ç) Başkanlık faaliyetlerine ilişkin olarak ilgili
kurum ve kuruluşlar ile koordinasyonu sağlamak.
d) Başkanlığın faaliyetlerinin gerçekleştirilmesine
ilişkin diğer iş ve işlemleri yapmak.
e) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(4) Başkan, Başkanlığın sorumluluk alanına giren
konularda idarî düzenlemeler yapabilir.
Başkan yardımcıları
ve görevleri
MADDE 8- (1) Başkanlığın görevlerini yürütmede Başkana
yardımcı olmak, Başkan tarafından verilen görevleri yapmak ve gerektiğinde
Başkana vekâlet etmek üzere 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde
belirtilen sayı kadar başkan yardımcısı atanabilir.
(2) Başkan yardımcıları, aşağıda belirtilen iş ve
işlemleri yürütmekle görevlidir:
a) Başkanlığa ilişkin görevlerde Başkana yardımcı
olmak.
b) Kendilerine bağlı hizmet birimlerine, ilgili
mevzuat ile verilen görevlerin yerine getirilmesini sağlamak.
c) Kendilerine bağlı hizmet birimlerinin, verimli
ve uyumlu bir biçimde çalışmasının organizasyonunu ve koordinasyonunu
sağlamak.
ç) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yerine
getirmek.
Hizmet
birimleri
MADDE 9- (1) Başkanlığın hizmet birimleri şunlardır:
a) İklim Müzakereleri ve Uluslararası Politikalar
Dairesi Başkanlığı.
b) İklim Değişikliğine Uyum ve Yerel Politikalar
Dairesi Başkanlığı.
c) İklim Finansmanı ve Teşvikler Dairesi
Başkanlığı.
ç) Karbon Fiyatlandırma Dairesi Başkanlığı.
d) Sera Gazı Azaltım Politikaları Dairesi
Başkanlığı.
e) Sera Gazı Emisyonlarının İzlenmesi Dairesi
Başkanlığı.
f) Teknoloji ve Yeşil Dönüşüm Dairesi Başkanlığı.
g) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
ğ) Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
h) Hukuk Müşavirliği.
ı) Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği.
İklim
Müzakereleri ve Uluslararası Politikalar Dairesi Başkanlığı
MADDE 10-
(1) İklim Müzakereleri ve
Uluslararası Politikalar Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Başkanlığın görev ve yetki alanı kapsamında
uluslararası müzakere süreçlerini takip ve koordine etmek.
b) Uluslararası kuruluşlar nezdinde ve uluslararası
sözleşmeler kapsamında Başkanlığın görev ve yetki alanına giren konularda
Ülkemizin yerine getirmekle yükümlü olduğu raporları hazırlamak veya
hazırlatmak.
c) Koordinasyon Kurulunun sekretarya hizmetlerini
yürütmek.
ç) Avrupa Birliği politika ve mevzuat süreçlerine
yönelik koordinasyonu sağlamak.
d) Başkanlığın görev ve yetki alanı kapsamında
uluslararası ikili ilişkilerin, uluslararası kuruluşların çalışmalarının
takibini yapmak ve gerektiğinde koordinasyonunu sağlamak.
e) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
İklim
Değişikliğine Uyum ve Yerel Politikalar Dairesi Başkanlığı
MADDE 11-
(1) İklim Değişikliğine Uyum ve
Yerel Politikalar Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Ulusal, yerel ve sektörel uyum ihtiyaçlarının
belirlenmesine yönelik çalışmalar yapmak veya yaptırmak.
b) İklim değişikliğine uyum politikalarının
belirlenmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesine yönelik mevzuat ve
kılavuzlar hazırlamak veya hazırlatmak.
c) İklim değişikliğine uyum konusunda uluslararası
kuruluşlar nezdinde ve uluslararası sözleşmeler kapsamında müzakere
süreçlerini takip etmek, bu alanda politikaların geliştirilmesine katkı
sağlamak ve ulusal odak noktalığı görevlerini yerine getirmek.
ç) Bölgesel ve yerel iklim değişikliği eylem
planlarının hazırlanması, izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması
çalışmalarını koordine etmek.
d) İklim değişikliği konusunda etki, etkilenebilirlik
ve risk değerlendirmesi çalışmalarını yapmak, yaptırmak ve bu çalışmaların
ulusal koordinasyonunu sağlamak.
e) İklim değişikliğine uyum konusunda
bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapmak veya yaptırmak.
f) İklim platformu ve ilişkili çevrimiçi izleme ve
değerlendirme sistemleri kapsamında gerçekleştirilen çalışmaların ulusal
koordinasyonunu, izlemesini ve raporlamasını yapmak.
g) Koordinasyon Kurulunun iklim değişikliğine uyum
ile ilgili alt çalışma grubunun koordinasyonunu sağlamak.
ğ) İklim değişikliğine uyum konusunda ulusal ve
uluslararası projeler yapmak veya yaptırmak.
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
İklim
Finansmanı ve Teşvikler Dairesi Başkanlığı
MADDE 12-
(1) İklim Finansmanı ve Teşvikler
Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) İklim değişikliğiyle mücadele kapsamında
yürütülecek işler için gereken ulusal ve uluslararası finansman
kaynaklarını ve finansman araçlarını araştırmak.
b) İklim finansmanı kaynaklarından ilgili
paydaşların yararlanması, kapasite geliştirilmesi ve iklim finansmanının
teşvik edilmesi doğrultusunda çalışmalar yapmak, program ve projeler
hazırlamak ve uygulamak.
c) İklim finansmanı kaynaklarının sağlanması ve
koordinasyonu için Başkanlığın görev ve yetki alanı kapsamında çalışmalar
yapmak.
ç) İklim finansmanının harekete geçirilmesi ve
artırılmasına yönelik yerel ve ulusal girişimleri takip etmek.
d) İklim finansmanının takip edilmesi ve
raporlamasına dair çalışmalar yapmak.
e) İklim finansmanı konusunda uluslararası kuruluşlar,
mutabakatlar, iş birlikleri ve sözleşmeler kapsamında bunların müzakereleri
de dahil olmak üzere ilgili süreçlerini takip etmek ve gerektiğinde
koordinasyon sağlayarak katkı vermek.
f) Paris Anlaşmasının ilgili hükümleri uyarınca
iklim finansmanı mekanizmalarına yönelik ulusal düzenlemelerin yapılmasına
ve bu kapsamda yapılacak raporlamalara katkı sağlamak.
g) İklim değişikliği ile mücadele kapsamında
finansman mekanizmaları ve hibe programları geliştirmek.
ğ) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında Emisyon
Ticaret Sistemi ve Sera Gazı İzleme, Raporlama ve Doğrulama Sistemi ve
diğer karbon fiyatlandırma araçlarından elde edilecek gelirlerin
kullanımına ilişkin gerekli çalışmaları yapmak.
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Karbon
Fiyatlandırma Dairesi Başkanlığı
MADDE 13-
(1) Karbon Fiyatlandırma Dairesi
Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Emisyon ticaret sistemi başta olmak üzere piyasa
temelli mekanizmalar ve ekonomik araçlara yönelik çalışmalar yapmak, usul
ve esasları belirlemek, bu mekanizmalar ve araçları uygulamak, tüm iş ve
işlemlerle birlikte gerekli denetim ve yaptırımları uygulamak veya
uygulatmak.
b) Karbon denkleştirme ve gönüllü piyasalara
yönelik çalışmalar yapmak, usul ve esasları belirlemek, bu mekanizmalar ve
araçları uygulamak, tüm iş ve işlemlerle birlikte gerekli denetim ve
yaptırımları uygulamak veya uygulatmak.
c) Piyasa temelli mekanizmalar ve ekonomik araçlara
yönelik uluslararası kuruluşlar, sözleşmeler ve iş birlikleri kapsamında
Başkanlığın görev ve yetki alanına giren müzakere süreçlerini takip etmek
ve ulusal odak noktalığı görevlerini yerine getirmek.
ç) Piyasa temelli mekanizmalar ve ekonomik araçlara
yönelik ilgili sektörleri bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapmak.
d) Her türlü uluslararası karbon piyasasına yönelik
ulusal düzenlemeleri yapmak veya yapılmasını sağlamak, bu kapsamda
yapılacak raporlamaları koordine etmek veya ettirmek.
e) Piyasa temelli mekanizmalar ve ekonomik araçlara
yönelik ulusal ve uluslararası projeleri yürütmek, koordine etmek ve
izlemek.
f) Karbon fiyatlandırma araçlarından elde edilecek
gelirlerin yönetimine ilişkin politikanın belirlenmesine katkı sağlamak.
g) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Sera Gazı
Azaltım Politikaları Dairesi Başkanlığı
MADDE 14-
(1) Sera Gazı Azaltım Politikaları
Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Net-sıfır emisyon hedefi ve döngüsel ekonomi
ilkesi doğrultusunda Koordinasyon Kurulunda temsil edilen kurum ve
kuruluşların katkıları ile ulusal ve BMİDÇS Sekretaryasına sunulan yıllık
Ulusal Sera Gazı Emisyon Envanterlerindeki sektörlere ilişkin azaltım
politikalarını belirlemek.
b) Gerekli hallerde güncellemek suretiyle Uzun
Dönemli İklim Stratejisi ile periyodik Ulusal Katkı Beyanlarını hazırlamak
veya hazırlatmak, Koordinasyon Kurulunun onayına sunmak.
c) Ulusal Katkı Beyanının uygulanmasını ulusal
düzeyde izlemek, değerlendirmek ve sonuçları Koordinasyon Kuruluna
raporlamak.
ç) Koordinasyon Kurulu altında kurulacak azaltım ve
ilgili çalışma grubu faaliyetlerini koordine etmek.
d) Azaltıma ilişkin mevzuat ve kılavuzlar
hazırlamak veya hazırlatmak.
e) Azaltım konusunda BMİDÇS ve Paris Anlaşması
kapsamında müzakere süreçlerini takip etmek, bu alanda politikaların
geliştirilmesine katkı sağlamak ve ulusal odak noktalığı görevlerini yerine
getirmek.
f) Azaltıma ilişkin olarak uluslararası
kuruluşlarca yapılan çalışmaları takip etmek, bu çalışmalara yönelik ulusal
düzeyde koordinasyonu gerçekleştirmek, görüş vermek, katılmak, katkı
sunmak.
g) Azaltıma ilişkin olarak Koordinasyon Kurulunda
temsil edilen veya diğer ilgili kurum ve kuruluşlarca ulusal, bölgesel veya
yerel düzeyde yapılan çalışmalara katılmak, görüş vermek, katkı sunmak.
ğ) Azaltım faaliyetlerini desteklemeye yönelik
ulusal ve uluslararası projeler yapmak veya yaptırmak.
h) Azaltıma yönelik olarak eğitim, bilinçlendirme
ve kamuoyu farkındalığının geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak veya
yaptırmak.
ı) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Sera Gazı
Emisyonlarının İzlenmesi Dairesi Başkanlığı
MADDE 15-
(1) Sera Gazı Emisyonlarının
İzlenmesi Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) İklim değişikliğine neden olan sera gazı
emisyonlarını ilgili mevzuat gereği izlemek, kontrol etmek ve raporlamak.
b) Tesis, faaliyet veya sektör seviyesinde sera
gazı emisyonlarının izlenmesi, raporlanması ve doğrulanmasına ilişkin usul
ve esasları belirlemek ve uygulamak.
c) Görev, yetki ve sorumlulukları kapsamında
denetim ve yaptırım uygulamak.
ç) Sera gazı emisyonlarının izlenmesi, raporlanması
ve doğrulanması konusunda sektörlerin bilgilendirilmesi ve
bilinçlendirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
d) Ozon tabakasının korunması ile ilgili
tedbirlerin alınmasına ve plan, politika ve stratejilerin belirlenmesine
ilişkin çalışmaları yapmak.
e) Ozon tabakasını incelten maddelerin
sonlandırılması ve florlu sera gazlarının azaltılmasına yönelik çalışmalar
ile bunların izlenmesi için ulusal düzeyde koordinasyonu sağlamak.
f) Florlu sera gazlarının raporlanması ve takibi
konusunda sektörlerin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine yönelik
çalışmalar yapmak.
g) Ozon tabakasını incelten maddelerin ve florlu
sera gazlarının ithalat ve ihracat süreçlerini takip ve kontrol etmek, bu
süreçte ilgili mevzuat kapsamında ithalat, ihracat izinlerini vermek.
ğ) Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal
Protokolüne ve ilgili değişikliklerine ait uluslararası gelişmeleri takip
etmek, ulusal odak noktalığı görevini yerine getirmek ve bu çerçevede
ulusal koordinasyonu yürütmek.
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Teknoloji
ve Yeşil Dönüşüm Dairesi Başkanlığı
MADDE 16-
(1) Teknoloji ve Yeşil Dönüşüm
Dairesi Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Net sıfır emisyon ve yeşil kalkınma hedefi
kapsamında uygulamaya konulması gereken teknolojileri ve yenilikçi
çözümleri araştırmak, bu kapsamda faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası
kuruluşlarla çalışmalar yapmak ve koordinasyonu sağlamak.
b) Yeni teknolojiler ve yenilikçi çözümler
konusunda kavramsal çalışmaları yürütmek, mevzuat, kılavuz ve rehber dokümanlar
hazırlamak.
c) Net sıfır emisyon ve yeşil kalkınma hedefi
kapsamında enerji, ulaştırma, tarım, atık, sağlık, sanayi ve ilgili diğer
sektörlerde temiz teknolojilerin geliştirilmesine ve yaygınlaştırılmasına
yönelik ilgili kurumlar arasında koordinasyonu sağlamak, süreci takip etmek
ve gerekli çalışmaları yapmak.
ç) Teknoloji ve yeşil dönüşüm ile ilgili
uluslararası kuruluşlar ve sözleşmeler kapsamında Başkanlığın görev ve
yetki alanına giren müzakere süreçlerini takip etmek, katkı sağlamak ve
ulusal odak noktalığı görevlerini yerine getirmek.
d) Net sıfır emisyon ve yeşil kalkınma hedefi
kapsamında yeni teknolojiler ve yenilikçi çözümler konusunda eğitim ve
kapasite geliştirme faaliyetlerini yürütmek, bu amaçla ulusal ve
uluslararası projeler hazırlamak ve uygulamak.
e) Görev alanına giren Avrupa Birliği
müktesebatının teknoloji ve yeşil dönüşüme yönelik çalışmalarını takip
etmek, uyumlaştırma çalışmalarına katkı sağlamak ve çalışmaların takibini
yapmak.
f) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Strateji
Geliştirme Dairesi Başkanlığı
MADDE 17-
(1) Strateji Geliştirme Dairesi
Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 15 inci maddesi, Cumhurbaşkanlığı
kararnameleri ve diğer mevzuatla strateji geliştirme ve mali hizmetler
birimlerine verilen görevleri yerine getirmek.
b) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Yönetim
Hizmetleri Dairesi Başkanlığı
MADDE 18-
(1) Yönetim Hizmetleri Dairesi
Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Başkanlığın insan gücü planlaması ve personel
politikasıyla ilgili çalışmaları yapmak, personel sisteminin geliştirilmesi
ve performans ölçütlerinin oluşturulması ile ilgili tekliflerde bulunmak;
Başkanlık personelinin atama, özlük, disiplin ve emeklilik ile ilgili
işlerini yapmak, Başkanlık personelinin izin, yurtiçi ve yurtdışı geçici ve
sürekli görev onayı, yolluk gibi işlemlerini yürütmek.
b) Başkanlığın eğitim planını hazırlamak, hizmet
öncesi ve hizmet içi eğitim programları ve buna ilişkin çalışmaları
yürütmek.
c) Başkanlığın görev alanına giren konularda
üniversiteler, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, özel sektör ve
uluslararası kuruluşlarla iş birliği yaparak kurum içi ve dışında yapılacak
eğitimlerin planlarını hazırlamak ve yönetmek.
ç) Başkanlığın görev alanına giren konularda
seminer, sempozyum, konferans, çalıştay ve benzeri faaliyetleri organize
etmek.
d) Başkanlığın kütüphane ve arşiv hizmetlerini
yürütmek, Başkanlık yayınları ile ilgili her türlü işlemi yapmak, genel
evrak faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek.
e) 5018 sayılı Kanun çerçevesinde, birime tahsis
edilen ödeneklerin kullanımını sağlamak; kiralama ve satın alma işlerini
yürütmek; temizlik, güvenlik, aydınlatma, ısıtma, onarım, taşıma ve benzeri
hizmetlerini yapmak ve yaptırmak; Başkanlığın taşınır taşınmazlarına
ilişkin işlemleri ilgili mevzuat çerçevesinde yürütmek, Başkanlık sivil
savunma ve seferberlik hizmetlerini planlamak ve yürütmek.
f) Bilişim ve haberleşme ihtiyaçları ile bağlantılı
yazılımları temin etmek, oluşturmak ve geliştirmek, bilişim altyapısının
kurulumu, bakımı, ikmali, geliştirilmesi ve güncellenmesi ile bilgi
güvenliği ile ilgili işleri yürütmek, koordine etmek, işbirliği esaslarını
ve politikalarını belirlemek, güvenliğini sağlamak ve bu konularda görev
üstlenen personelin bilgi teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak
düzenli şekilde hizmet içi eğitim almalarını sağlamak.
g) Başkanlığın, protokol, tören, ziyaret,
karşılama, uğurlama ve ağırlama ile ilgili hizmetlerini düzenlemek ve
yerine getirmek.
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Hukuk
Müşavirliği
MADDE 19-
(1) Hukuk Müşavirliği, yönetici
personel olarak atanacak bir I. Hukuk Müşaviri ve yeterli sayıda
görevlendirilen personeli aracılığıyla aşağıdaki hizmetleri yerine
getirmekten sorumludur:
a) 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine göre hukuk birimlerine verilen görevleri yapmak.
b) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Basın ve
Halkla İlişkiler Müşavirliği
MADDE 20-
(1) Basın ve Halkla İlişkiler
Müşavirliğinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Başkanlığın kurumsal kimlik çalışmalarını
yürütmek.
b) Başkanlığın basın, halkla ilişkiler ve tanıtım
faaliyetleri kapsamında iletişim strateji planlarını hazırlamak ve bu
planlar doğrultusunda gerekli tüm çalışmaları yürütmek.
c) Başkanlığı ilgilendiren ve görev alanına giren
konularda yerel, ulusal ve uluslararası basın ve medya kuruluşları ile
sosyal medya takibi yapmak, Başkanlık adına açıklama ve tekzip hazırlamak,
günlük basın bültenleri, sosyal medya raporları hazırlamak ve arşivlemek.
ç) Başkanlığa ait internet siteleri ve sosyal medya
hesaplarına yönelik içerik hazırlamak ve editoryal yönetimini yürütmek.
d) Başkanlığın görev alanına giren konularda
yazılı, işitsel ve görsel dokümanların içerik hazırlama, tasarım, basım ve
yayımını gerçekleştirmek.
e) Başkanlığın görev alanına giren konularda
üniversiteler, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, özel sektör, iklim
elçileri ve uluslararası kuruluşlarla iş birliği yaparak farkındalık
artıracak tanıtım çalışmaları yapmak.
f) Başkanlığın görev alanına giren konularda
uluslararası kuruluşların program, proje ve faaliyetlerinin farkındalık ve
tanıtım çalışmalarını takip etmek, Başkanlığın tanıtımı ve farkındalığa
yönelik ulusal ve uluslararası proje çalışmaları yürütmek, Başkanlığın
ikili ilişkilerinin koordinasyonunu sağlamak.
g) 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanununa göre yapılacak bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve
doğru bir şekilde sonuçlandırmak üzere gerekli tedbirleri almak.
ğ) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Hizmet
birimlerinin çalışma usul ve esaslarına ilişkin genel hükümler
MADDE 21-
(1) Tüm hizmet birimleri bu
bölümde yer alan görev ve sorumluluklarının yanı sıra aşağıdaki görevleri
yerine getirmekten de sorumludur:
a) Görev alanına giren konularda yurt içi ve yurt
dışında çeşitli kurum, kuruluş ve organizasyonlar nezdinde kurulan komite,
komisyon, heyet, çalışma grubu ve benzeri oluşumlara katılım sağlamak,
bunların toplantı, eğitim, seminer ve benzeri organizasyonlarını takip
etmek.
b) Başkanlığın görev ve yetki alanına giren
konularda eğitim ve kapasite geliştirme faaliyetlerini yürütmek, bu amaçla
ulusal ve uluslararası projeler hazırlamak ve uygulamak.
c) Görev alanına giren Avrupa Birliği
müktesebatının uyumuna ve Avrupa Yeşil Mutabakatına yönelik çalışmaları
yapmak, bu çerçevedeki projeleri yürütmek, koordine etmek ve izlemek.
ç) Görev alanı ile ilgili yurt içi ve yurt
dışındaki gelişmeleri ve mevzuatı takip etmek, bu çerçevede uluslararası
prensiplere ve uygulamalara uyumunu sağlamak, gerekli çalışmaları yapmak.
d) Görev alanına giren konularda diğer kurum ve
kuruluşlar ile ortak çalışmalar yürütmek, bu çalışmalar kapsamında
Başkanlığın ilgili birimleri ile koordinasyonu sağlamak.
Çalışma
grupları
MADDE 22-
(1) Başkanlık, Koordinasyon
Kurulunun tavsiyesi üzerine veya resen görev alanına giren konularla ilgili
olarak çalışmalarda bulunmak üzere bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları,
meslek kuruluşları, sivil toplum kuruluşları, özel sektör temsilcileri ve
konu ile ilgili uzmanların katılımı ile geçici çalışma grupları
oluşturabilir. Çalışma gruplarının işleyişine ilişkin diğer hususlar
Başkanlık tarafından belirlenir.
(2) Başkanlık, her bir çalışma grubunun daimi
üyesidir.
(3) Çalışma grupları, çalıştıkları konu hakkındaki
görüşlerini ve alınacak kararlara esas olmak üzere görüşlerini, çalışma
bitimini takip eden bir ay içinde rapor şeklinde Başkanlığa sunarlar.
(4) Çalışma grubu; kuruluş ve çalışma amacını sonlandırdığında
veya Koordinasyon Kurulu ve/veya Başkanlık tarafından verilen görevleri
yerine getiremediğinde, Koordinasyon Kurulunun tavsiyesi ile kurulduysa
Koordinasyon Kurulu kararı ile Başkanlık tarafından resen oluşturulduysa
Başkanlık kararı ile feshedilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yurt
dışında eğitim ve görevlendirme
MADDE 23-
(1) İklim değişikliği uzmanları ve
iklim değişikliği uzman yardımcıları ve diğer personel 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt
Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde yurt
dışına gönderilebilirler.
(2) Yurt dışına gönderilenler, inceleme ve
araştırmalarına ilişkin olarak düzenleyecekleri raporu ve sunumu, yeniden
işe başladıkları tarihten itibaren 30 gün içinde Başkana sunar.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 24-
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
sırasında doğacak tereddüt ve anlaşmazlıklar ile uygulamaya ilişkin
aksaklıkları gidermeye ve uygulamayı yönlendirmeye, ilke ve standartları
belirlemeye ve uygulama birliğini sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapmaya,
bu hususta gerekli her türlü bilgi ve belgeyi istemeye Başkan yetkilidir.
(2) Koordinasyon Kurulunun sekretarya hizmetlerinin
yerine getirilmesine ilişkin hususlar Başkanlık tarafından belirlenir.
Yetki
devri
MADDE 25-
(1) Başkan ve her kademedeki
yöneticiler, sınırlarını açıkça belirlemek ve yazılı olmak şartıyla
yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir.
Hüküm bulunmayan
haller
MADDE 26-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 657 sayılı Kanun, 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 27-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
|