Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından:
TEHLİKELİ MADDE GÜVENLİK DANIŞMANLIĞI
HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamuya açık karayolu,
denizyolu ve demiryoluyla yapılacak tehlikeli madde taşımacılığı
faaliyetlerinin; insan sağlığına, diğer canlı varlıklara ve çevreye zarar
vermeden güvenli, emniyetli ve düzenli bir şekilde yürütülmesi amacıyla bu
faaliyetlerde yer alacak, tehlikeli madde güvenlik danışmanlarının ve
tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kuruluşlarının çalışma usul ve
esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı
kuruluşlarını, bu kuruluşlarda ve işletmelerde istihdam edilecek tehlikeli
madde güvenlik danışmanlarını ve tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı hizmeti
almak zorunda olan işletmeleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 30/11/2005 tarihli ve 5434
sayılı Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin
Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanunla taraf
olduğumuz Tehlikeli Malların Karayolu İle Uluslararası Taşımacılığına
İlişkin Anlaşmaya (ADR), 21/3/1985 tarihli ve 3172 sayılı Uluslararası
Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşmenin (COTIF) Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun ile onaylanan Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
İlişkin Sözleşmenin (COTIF) C ana eki olan Tehlikeli Eşyanın Demiryolu İle
Uluslararası Taşımasına İlişkin Yönetmeliğe (RID), 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 477 nci
ve 497 nci maddelerine ve 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve
Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ADR: Tehlikeli Malların Karayolu ile
Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Anlaşmayı,
b) Atama işlemi: TMGD’nin, e-Devlet sistemi
üzerinden faaliyet belgesi ile ilişkilendirilmesi işlemini,
c) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
ç) Bölge müdürlüğü: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
bölge müdürlüklerini,
d) Demiryolu Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi
(TMFB-Dmr): 16/7/2015 tarihli ve 29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Maddelerin Demiryolu İle Taşınması Hakkında Yönetmelik kapsamında
yer alan tehlikeli madde ile iştigal eden bazı işletmelerin, kayıt altına
alınması ve bu işletmelerin sorumluluk ve yükümlülüklerini yerine getirip
getirmediklerinin tespitinin yapılabilmesi amacıyla Bakanlıkça düzenlenen
belgeyi,
e) Elektronik belge: Bu Yönetmelik kapsamında,
e-Devlet sistemi üzerinden düzenlenen yetki belgesi ve şube yetki
belgesini,
f) Elektronik denetim: U-Net Otomasyon Sistemi
üzerinden elde edilen veriler çerçevesinde uzaktan yapılan denetimi,
g) Faaliyet belgesi: İşletmenin, ilgili mevzuat
kapsamında iştigal ettiği faaliyet konularına göre almış olduğu
(TMFB/TMFB-Dmr/TYUB) belgeyi,
ğ) IMDG kod: Deniz yoluyla taşınan tehlikeli
yüklere ilişkin uluslararası kodu,
h) İdare: Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel
Müdürlüğünü,
ı) İşletme: Kamu kurum ve kuruluşları da dâhil
olmak üzere, ilgili mevzuat kapsamında faaliyet belgesine sahip gerçek
kişileri, tüzel kişilikleri veya adi ortaklıkları,
i) Koordinatör TMGD: Geçerli bir TMGD sertifikasına
ve en az bir yıl tecrübeye sahip olup, TMGDK tarafından merkezde tam süreli
olarak istihdam edilen ve İdareye yazılı veya e-Devlet sistemi üzerinden
bildirilen kişiyi,
j) RID: 1/6/1985 tarihli ve 18771 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin
Sözleşmenin (COTIF) C ana eki olan Tehlikeli Eşyanın Demiryolu İle
Uluslararası Taşımasına İlişkin Yönetmeliği,
k) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığını,
l) Şube: TMGDK’nin ticaret siciline tescil edilmiş
merkezi işyeri adresi dışındaki faaliyetiyle ilgili ticaret siciline tescil
edilmiş birimini,
m) Şube sorumlusu TMGD: Geçerli bir TMGD
sertifikasına ve en az bir yıl tecrübeye sahip olup, TMGDK tarafından ilgili
şubede tam süreli olarak istihdam edilen ve İdareye yazılı veya e-Devlet
sistemi üzerinden bildirilen kişiyi,
n) Şube yetki belgesi: TMGDK’nin, bu Yönetmelik
kapsamında faaliyette bulunmak istediği şube için şube adresi esas alınarak
düzenlenen belgeyi,
o) Tehlikeli madde (tehlikeli yük): ADR/RID/IMDG
Kod kapsamındaki maddeleri/yükleri,
ö) Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi (TMFB): 18/6/2022
tarihli ve 31870 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin
Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan tehlikeli
madde ile iştigal eden bazı işletmelerin, kayıt altına alınması ve bu
işletmelerin sorumluluk ve yükümlülüklerini yerine getirip getirmediklerinin
tespitinin yapılabilmesi amacıyla Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
p) Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı (TMGD):
Bakanlık tarafından Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı sertifikası
düzenlenerek yetkilendirilen gerçek kişiyi,
r) Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşu
(TMGDK): TMGD hizmeti vermek üzere Bakanlık tarafından yetki belgesi düzenlenen
kuruluşu,
s) Tehlikeli Yük Uygunluk Belgesi (TYUB): Paketli
veya dökme halindeki tehlikeli yüklerin elleçlemesini yapan kıyı
tesislerinin 14/11/2021 tarihli ve 31659 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Yüklerin Denizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti Hakkında
Yönetmelik kapsamında almak zorunda oldukları belgeyi,
ş) TMGD hizmeti (hizmet): TMGD’nin işletmelere
vermiş olduğu danışmanlık hizmetini,
t) TMGD hizmet sözleşmesi (hizmet sözleşmesi): İşletmenin,
her bir faaliyet belgesi çerçevesinde almak istediği TMGD hizmeti için
ilgili taraf ile yapılan sözleşmeyi,
u) TMGD hizmet süresi (hizmet süresi): İşletmenin,
her bir faaliyet belgesi çerçevesinde aylık olarak almak istediği TMGD
hizmeti için hizmet sözleşmesinde saat olarak belirlenen süreyi,
ü) TMGD hizmet süresi toplamı: TMGD’nin bir ay
içerisinde işletmelere vermiş olduğu TMGD hizmet sürelerinin toplamını,
v) TMGDK yetkilisi: TMGDK’nin temsile
yetkili/yetkililerini veya bu yetkililer tarafından TMGDK adına bu
Yönetmelik kapsamında kalan iş ve işlemleri yapmak üzere yetkili kılındığı
İdareye yazılı olarak bildirilen koordinatör TMGD/şube sorumlusu TMGD’yi,
y) U-Net Otomasyon Sistemi: Bakanlığın yazılım
sistemini,
z) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında
faaliyette bulunacak tüzel kişilerin TMGDK olarak yetkilendirilmesi için
merkez adresi esas alınarak düzenlenen belgeyi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan ancak birinci fıkrada
tanımlanmayan ifadeler için ADR/RID/IMGD ve ulusal mevzuatta belirtilen
tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı İstihdamı,
Hizmetin Verilmesinde Uyulacak
Usul ve Esaslar ile Faaliyet Belgesine Atama ve
Atamaların
Sonlanması ve Diğer Hükümler
Tehlikeli
madde güvenlik danışmanlarının istihdamı
MADDE 5- (1) TMGD hizmeti, TMGDK veya işletme bünyesinde
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre tam veya kısmi süreli
olarak istihdam edilen ve 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında, tehlikeli madde güvenlik danışmanı meslek
kodu (2263.06) ile bildirimde bulunulan ve geçerli bir TMGD sertifikasına
sahip kişiler tarafından verilir.
(2) İşletme veya TMGDK bünyesinde istihdam edilecek
TMGD’nin, e-Devlet sistemi üzerinden Bakanlığa bildirilmesi zorunludur. Bu
işlem taraflar arasında yapılan iş sözleşmesinde belirtilen hususlara bağlı
olarak e-Devlet sistemi üzerinden TMGD’nin talebi ve ilgili tarafın onayı
ile gerçekleşir. Bu fıkra kapsamında yapılacak istihdama ilişkin
bildirimlerde;
a) TMGD’nin istihdam şeklinin (Kısmi/tam süreli),
b) Kısmi süreli olarak istihdam edilenler için iş
sözleşmesinde belirlenmiş olan bir aydaki toplam çalışma süresinin,
belirtilmesi zorunludur.
(3) TMGDK olarak yetkilendirilen tüzel
kişiliklerde; anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları,
sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları ile
diğer şirket ortaklarından TMGD sertifikası olan ve TMGD hizmeti verecek
olanlarda, birinci fıkrada belirtilen şart aranmaz. Bu fıkra kapsamında
TMGD hizmeti vereceklerin önceden İdareye bildirilmesi zorunludur.
(4) Kamu kurum ve kuruluşları kendi çalışanları
arasından, uygun TMGD sertifikasına sahip olanları TMGD olarak
görevlendirebilir. Bu TMGD’ler için birinci fıkrada belirtilen şart
aranmaz.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralar kapsamında TMGD
hizmeti verecek olan TMGD’lerin, istihdam şekli tam süreli istihdam
kapsamında bildirilir.
(6) İkinci fıkra kapsamında daha önceden istihdam
şekli bildirilen TMGD’nin istihdam şekli ile ilgili yapılacak
değişikliklerde, TMGD üzerinde mevcut olan atamalar sonlanır.
(7) İkinci fıkra kapsamında yapılacak istihdam
bildirim işlemini, e-Devlet sistemine giriş yapılan tarihten itibaren üç
gün içerisinde ilgili tarafın onaylaması zorunludur. Onaylanmayan istihdam
bildirim işlemi, üçüncü günün sonunda sistem üzerinden sonlandırılır.
(8) Taraflar arasında yapılan iş sözleşmelerinin
bir nüshasının sözleşme geçerlilik süresince taraflarca saklanması ve
istenilmesi halinde İdareye ibrazı zorunludur.
(9) e-Devlet sistemi üzerinden yapılacak iş ve
işlemlerde TMGD’ye ait bilgilerin eksiksiz olarak bildirilmesi zorunludur.
TMGD
hizmetinin verilmesinde uyulacak usul ve esaslar
MADDE 6- (1) Bir TMGD’nin, her bir faaliyet belgesi ile
ilgili vereceği TMGD hizmetinin süresi bir ayda on sekiz saatten az olamaz.
(2) Bir TMGD’nin, bir ayda vereceği TMGD hizmetinin
toplam süresi, 4857 sayılı Kanunda belirtilen çalışma sürelerini geçemez.
(3) İşletme, her bir faaliyet belgesi için
bünyesinde istihdam ettiği TMGD ile veya TMGDK ile TMGD hizmet sözleşmesi
yapmak zorundadır.
(4) Kısmi süreli olarak istihdam edilen bir
TMGD’nin bir aydaki toplam hizmet süresi, iş sözleşmesinde belirtilen
süreden fazla olamaz.
(5) Bir TMGD’nin atanabileceği faaliyet belgesi
sayısının belirlenmesinde, Bakanlığa bildirilen istihdam şekli ve TMGD
hizmet sürelerinin toplamı esas alınır. Bu fıkra kapsamında;
a) İşletme bünyesinde tam süreli olarak istihdam
edilen bir TMGD, istihdam edildiği işletmenin aynı vergi numarası altında
düzenlenmiş en fazla on faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent kapsamında
hizmet veren TMGD, bir başka TMGDK veya işletme bünyesinde TMGD hizmeti
veremez.
b) İşletme/işletmeler bünyesinde kısmi süreli
olarak istihdam edilen bir TMGD, toplamda dört faaliyet belgesini geçmemek
üzere aynı işletmenin veya farklı işletmelerin faaliyet belgelerine
atanabilir. Bu bent kapsamında en fazla iki faaliyet belgesine ataması
yapılmış TMGD, aynı zamanda kısmi süreli olarak istihdam edildiği TMGDK
bünyesinde (d) bendi kapsamında en fazla altı faaliyet belgesine
atanabilir.
c) Kamu kurum ve kuruluşlarında, TMGD hizmeti
vermek üzere görevlendirilen TMGD, görevlendirildiği kamu kurum ve
kuruluşunun en fazla on faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent kapsamında
hizmet veren TMGD, bir başka TMGDK bünyesinde TMGD hizmeti veremez.
ç) TMGDK bünyesinde tam süreli olarak istihdam
edilen bir TMGD, en fazla on faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent
kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka TMGDK veya işletme bünyesinde TMGD
hizmeti veremez.
d) TMGDK bünyesinde kısmi süreli olarak istihdam
edilen bir TMGD, en fazla altı faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent
kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka TMGDK bünyesinde TMGD hizmeti veremez.
e) (d) bendi kapsamında hizmet veren bir TMGD, aynı
zamanda bünyesinde kısmi süreli olarak istihdam edildiği bir işletmenin
iki, farklı iki işletmenin ise birer faaliyet belgesine atanabilir.
(6) TMGDK tarafından bildirilen koordinatör TMGD,
sadece TMGDK’nin merkezinin bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırları
dâhilinde, şube sorumlusu TMGD ise sadece TMGDK’nin şubesinin bulunduğu
bölge müdürlüğü yetki sınırları dâhilinde yer alan işletmelerin faaliyet
belge/belgelerine atanabilir.
(7) Aynı adreste TMFB-Dmr ve TMFB’si bulunan bir
işletmenin her iki faaliyet belgesine de ADR/RID sertifikalı bir TMGD’nin
atanması durumunda, TMGD’nin bir atama hakkı kullanılmış sayılır.
TMGD’nin
faaliyet belgesine atanması ve atamaların sonlanması
MADDE 7- (1) İşletmenin her bir faaliyet belgesine yapılacak
TMGD atamasının, e-Devlet sistemi üzerinden yapılması zorunludur. Bu işlem;
işletme bünyesinde istihdam edilen TMGD için işletme yetkilisinin, TMGDK
bünyesinde istihdam edilen TMGD için ise TMGDK’nin talebi ve işletme yetkilisinin
onayı ile yapılır.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılacak işlemlerde,
e-Devlet sistemi üzerinden ilgili faaliyet belgesinin seçilmesi, hizmet
sözleşmesinde belirtilen TMGD hizmet süresinin ve uygun sertifikaya sahip
(ADR/RID/IMDG kod) TMGD’ye ait bilgilerin girilmesi zorunludur.
(3) TMGD atama talebinin, e-Devlet sistemine giriş
yapılan tarihten itibaren on beş gün içerisinde işletme yetkilisi
tarafından onaylanması zorunludur.
(4) İşletme yetkilisi tarafından onaylanmayan TMGD
atama talebine ilişkin işlem, on beşinci günün sonunda sistem üzerinden
sonlandırılır. TMGD atama talebinin işletme yetkilisince onaylanmaması
halinde işletme, TMGD hizmeti almış sayılmaz.
(5) Faaliyet belgesine yapılmış TMGD atamasının
iptal işlemi, TMGDK veya işletme tarafından e-Devlet sistemi üzerinden
yapılır.
(6) 5 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında
bildirilen istihdamın taraflardan birisince e-Devlet sistemi üzerinden
feshedilmesi durumunda, yapılmış olan TMGD atamaları sonlanır.
(7) TMGD’nin, Bakanlıktan almış olduğu TMGD
sertifikasının geçerlilik tarihinin son bulması, askıya alınması veya iptal
edilmesi durumunda TMGD’nin yapılmış olan atamaları, Bakanlık tarafından
resen iptal edilir.
(8) Ataması iptal edilen TMGD, atama iptalinden
dolayı boşalan yeniden atanma hakkını, iptalin yapıldığı tarihi takip eden
ayın ilk gününden itibaren kullanabilir. TMGD atamasının yapılmasından
itibaren 24 saat içinde yapılan atama iptalleri için bu hüküm uygulanmaz.
TMGD ile
ilgili diğer hükümler
MADDE 8- (1) TMGD, TMGD hizmetini verdiği işletmelerde,
ADR/RID 1.8.3’te ve tehlikeli maddelerin karayolu, demiryolu ve
denizyoluyla taşınması ile ilgili mevzuat kapsamında belirtilen görevleri
yerine getirir.
(2) TMGD, görevlerini yerine getirirken bağımsızdır
ve işletme veya TMGDK tarafından bu görevleriyle ilgili olarak etki altında
bırakılamaz.
(3) TMGD tarafından, hizmet verilen işletmeye
e-Devlet sistemi üzerinden raporlanan tespit ve tavsiyeler işletmeye tebliğ
edilmiş sayılır.
(4) TMGD’nin, ADR/RID 1.8.3’te ve tehlikeli maddelerin
karayolu, demiryolu ve denizyoluyla taşınması ile ilgili mevzuat kapsamında
kalan görev ve yükümlülüklerine/sorumluluklarına ilişkin, hatalı veya eksik
olarak yaptığı ya da yerine getirmediği tüm işlemler hakkında ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır.
(5) 4857 sayılı Kanun ve 5510 sayılı Kanun
kapsamına giren konularda taraflar arasında yaşanacak anlaşmazlıklarda
ilgili kurum veya kuruluşlara başvuruda bulunulur.
(6) TMGD’ye kullandırılacak yıllık ücretli
izinlerde 4857 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatında belirtilen hususlar ve
süreler geçerlidir.
(7) IMGD Kod kapsamında TMGD sertifikasına sahip
TMGD’lere ilişkin ilave görev ve yükümlülükler, denetimler, yaptırımlar,
istihdam şekli, hizmet süreleri ve benzeri hususlarda, Bakanlığın yetkisi
saklıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşlarına
İlişkin Genel Hükümler,
Yetki Belgesi Alma ve Yenilemenin Genel Şartları,
Gerekli Belgeler, Düzenleme,
Şube Yetki Belgesi Alma, Yenileme İşlemleri ve
Ücret
Tehlikeli
madde güvenlik danışmanlığı kuruluşlarına ilişkin genel hükümler
MADDE 9- (1) Bu Yönetmelik kapsamında, TMGDK olarak TMGD
hizmeti vermek isteyen tüzel kişiliklerin, Bakanlıktan yetki belgesi alması
zorunludur.
(2) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında gerekli
şartları sağlayan tüzel kişiliği, merkez adresinin bulunduğu bölge
müdürlüğü yetki sınırına giren illerde, TMGD hizmeti vermek üzere TMGDK
olarak yetkilendirir.
(3) TMGDK, yetkilendirildiği merkez adresinin
bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırları dışında kalan işletmelere şube
yetki belgesi alarak TMGD hizmeti verebilir.
(4) Bakanlık, kamu hizmeti ve güvenliğini dikkate
alarak yetkilendirilecek TMGDK ve açılacak şube sayısına sınırlama
getirebilir.
(5) TMGDK, merkez veya şube adresinin bulunduğu
binanın uygun bir yerinde olacak şekilde EK-2’de yer alan bilgileri içeren
tabela kullanabilir.
(6) İş sağlığı ve güvenliği hizmeti veren
kuruluşlar, toplum sağlığı hizmeti veren kuruluşlar, çevre danışmanlık
firmaları, özel güvenlik kuruluşları, eğitim kuruluşları, meslek odaları,
sanayi odaları, ticaret odaları ile sanayi ve ticaret odaları veya bu
kuruluşların ortak olduğu kuruluşlar ile gerçek kişiler, TMGDK olarak
yetkilendirilmez.
Yetki
belgesi alma veya yenilemenin genel şartları
MADDE 10-
(1) Yetki belgesi almak veya
yenilemek isteyen tüzel kişiliğin;
a) Faal vergi mükellefi olması,
b) Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş ve
ticaret siciline tescil edilmiş olması,
c) En az 100.000 Türk Lirası sermayeye sahip
olması,
ç) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde belirtilen
amaç ve konuları arasında tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kapsamında
yer alan hizmetleri verebileceğine dair ibarenin bulunması,
d) 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanununun 7/a maddesi ve 6/12/2018 tarihli ve 30617 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Elektronik Tebligat Yönetmeliği uyarınca yapılan elektronik
tebligat işlemlerinin yürütüldüğü Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS)
adresinin bulunması,
e) 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kayıtlı Elektronik Posta Sistemine İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmeliğe göre verilmiş, kayıtlı elektronik posta (KEP)
adresinin bulunması,
f) 5 inci maddenin birinci veya üçüncü fıkrası
kapsamında, merkezinde birisi tam süreli koordinatör TMGD olmak üzere en az
üç TMGD’yi istihdam etmesi,
g) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan
merkez adresinin, yetkilendirilmek istenilen bölge müdürlüğü sınırları
dâhilinde geçerli bir adres olması,
ğ) Anonim şirket olması durumunda; yönetim kurulu
başkanı ve üyeleri, genel müdür ile temsile yetkili yöneticilerin, diğer
türlerinde ise temsile yetkili yöneticilerin; kaçakçılık, dolandırıcılık,
hileli iflas, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hırsızlık, rüşvet suçları
ve 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 21/3/2007
tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamına giren
suçlardan dolayı hüküm giymemiş olması,
h) 15 inci maddede belirtilen yetki belgesi veya
yenileme ücretinin ödenmiş olması,
ı) EK-1’de yer alan başvuru formunu eksiksiz olarak
doldurmuş olması,
şarttır.
Yetki
belgesi başvurusu için gerekli belgeler
MADDE 11-
(1) 10 uncu maddede belirtilen
şartları sağlayan ve yetki belgesi almak isteyen tüzel kişiliğin temsile
yetkili kişi/kişileri tarafından İdareye yapılacak başvurularda; yetkilendirilmek
istenilen bölge müdürlüğü isminin belirtildiği başvuru dilekçesi ile
birlikte;
a) EK-1’de yer alan başvuru formunun,
b) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nin,
c) Son altı ay içerisinde alınmış ticaret/sanayi
odası faaliyet belgesinin,
ç) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci
fıkrası kapsamında istihdam edilen TMGD’lere ait SGK bildirim belgelerinin,
d) Şirketi temsile yetkili olduklarını gösteren
sicil tasdiknamesinin,
ibraz edilmesi zorunludur.
(2) Elektronik ortamda erişim imkânı bulunan
belgeler, İdare tarafından fiziki olarak istenmeyebilir.
(3) Elektronik ortamda sorgulanan belgelerin
doğruluğu hakkında tereddüt oluşması hâlinde İdare, bu belgelerin
asıllarını isteyebilir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurular,
e-Devlet sistemi alt yapısı tamamlanıncaya kadar İdareye yapılır.
Yetki
belgesi düzenlenmesi ve süresi
MADDE 12-
(1) Bu Yönetmelikte belirtilen
şartları sağladığı belirlenen ve başvurusu uygun bulunan tüzel kişilik için
düzenlenecek yetki belgesi, 15 inci maddede belirtilen ücretin ödendiği
tarihten itibaren beş yıl süre ile sınırlı elektronik belge olarak
düzenlenir ve e-Devlet sistemi üzerinden TMGDK yetkilisinin erişimine
sunulur.
(2) Yetki belgesi, Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi’nde yer alan merkez adresi esas alınarak düzenlenir.
TMGDK
şube yetki belgesi işlemleri
MADDE 13-
(1) Şube yetki belgesi alma
başvurusu yapacakların, geçerli bir TMGDK yetki belgesine sahip olması
zorunludur.
(2) TMGDK, yetkilendirildiği merkez adresinin
bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırları dışında kalan işletmelere, TMGD
hizmeti verebilmek için şube adresinin bulunduğu ilgili bölge müdürlüğü
yetki sınırı dâhilinde şube yetki belgesi almak zorundadır.
(3) 5 inci maddenin birinci veya üçüncü fıkrası
kapsamında, her şubede en az bir şube sorumlusu TMGD’nin tam süreli olarak
istihdam edilmesi zorunludur.
(4) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan
şube adresinin, yetkilendirilmek istenilen bölge müdürlüğü yetki sınırları
dâhilinde geçerli bir adres olması zorunludur.
(5) İdareden, şube yetki belgesi alma talebinde
bulunan TMGDK’nin, temsile yetkili kişi/kişilerin başvuru dilekçesi ile
birlikte;
a) EK-1’de yer alan başvuru formunu,
b) Şube adresinin yayımlandığı Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi’ni,
c) Şubeye ait son altı ay içerisinde alınmış
ticaret/sanayi odası faaliyet belgesini,
ç) 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında
istihdam edilen TMGD’lere ait SGK bildirim belgelerini,
ibraz etmesi zorunludur.
(6) Bu maddede belirtilen şartları sağlayan ve
talebi uygun görülen TMGDK’nin şube yetki belgesi, 15 inci maddede
belirtilen şube yetki belgesi ücretinin ödendiği tarihten itibaren beş yıl
süre ile sınırlı elektronik belge olarak düzenlenir ve e-Devlet sistemi
üzerinden TMGDK yetkilisinin erişimine sunulur.
(7) Şubenin yapacağı tüm iş ve işlemlerden, TMGDK
doğrudan sorumludur.
(8) Şube yetki belgesi, şube adresinin yayımlandığı
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan adres esas alınarak
düzenlenir.
Yetki
belgesi ve şube yetki belgesi yenileme işlemleri
MADDE 14-
(1) Yetki belgesi veya şube yetki
belgesi yenileme başvurularında;
a) Yetki belgesi yenilemelerinde, 11 inci maddede
istenen belgeler ile İdareye başvurulması zorunludur.
b) Şube yetki belgesi yenilemelerinde, her bir şube
için 13 üncü maddede istenen belgeler ile İdareye başvurulması zorunludur.
c) Yetki belgesi veya şube yetki belgesinin
geçerlilik süresinin bitim tarihinin doksan gün öncesinden itibaren İdareye
yazılı olarak müracaat edilebilir. Yenileme işlemi, başvuruda bulunulan
belge/belgelere ait yenileme ücretinin ödendiği tarih esas alınarak
yapılır. Başvuruda bulunulan belge/belgelere ait yenileme ücretinin, ilgili
yetki belgesi bitiş tarihinden önce ve ödeme tarihinde geçerli olan
yenileme bedeli üzerinden ödenmesi şarttır. Bu bentte belirlenen doksan
günlük süre içerisinde yenilenen ilgili yetki belgesinin geçerlilik
süresine, bir önceki belgenin geçerlilik tarihine kadar kalan süresi ilave
edilir.
ç) Yetki belgesi veya şube yetki belgesinin
geçerlilik süresinin sona erdiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde
İdareye yazılı olarak müracaat edilmesi halinde; ilgili yetki belgesi,
başvuruda bulunulan belge/belgelere ait yenileme ücretinin ödendiği tarih
esas alınarak yenilenir. Yenileme ücretinin, otuz günlük süre içerisinde ve
belirtilen ödeme tarihinde geçerli olan yenileme bedeli üzerinden ödenmesi
zorunludur.
d) Yetki belgesinin üzerinde bulunan tüm uyarmalar
kaldırılmadan ve bu Yönetmelikte belirtilen şartlar sağlanmadan yenileme
işlemleri yapılamaz.
e) TMGDK, (ç) bendinde yer alan süre içerisinde
işletmelere yeni TMGD ataması yapamaz.
f) (ç) bendinde belirtilen süre içerisinde müracaat
etmeyen veya müracaat ettiği halde yenileme şartlarını yerine getirmeyen
TMGDK, ilgili yetki belgesi yenileme hakkını kaybeder.
Yetki
belgesi, şube yetki belgesi ve yenileme ücreti
MADDE 15-
(1) Yetki belgesi ücreti 129.000
Türk Lirası’dır.
(2) Şube yetki belgesi ücreti, güncel yetki belgesi
ücretinin %20’sidir.
(3) Yetki belgesi yenileme ücreti, güncel yetki
belgesi ücretinin %15’idir.
(4) Şube yetki belgesi yenileme ücreti, güncel şube
yetki belgesi ücretinin %15’idir.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında oluşacak ücretler,
TMGDK’nin başvuru formunda belirttiği yetkili kişinin cep telefonuna
gönderilen kısa mesajda yer alan ödeme numarası ile ilgili bankaya ödenir. Ücretlerin,
ilgili bankaya ödeme numarası ile ödenmemesi halinde işlemler
gerçekleştirilmez.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında ödenmiş olan ücretler,
Bakanlığın kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararlar hariç olmak üzere
iade edilmez ve geri ödenmez.
(7) Bu maddede belirtilen ücretler her yıl, bir
önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan
edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere
artırılmak suretiyle uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükümlülükler ve Bölünme, Birleşme ve Tür
Değişikliği ile Genel Yasaklar
Yükümlülükler
MADDE 16-
(1) Faaliyeti boyunca 10 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a), (c), (ç), (f) ve (g) bentlerinde belirtilen
şartlardan herhangi birini veya 13 üncü maddenin üçüncü veya dördüncü
fıkrasında belirtilen şartlardan herhangi birini kaybeden TMGDK, kaybedilen
şartı/şartları, kaybettiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde yeniden sağlamak
zorundadır. Bu süre sonunda ihlale konu olan şartı/şartları sağlamayan
TMGDK’ye, kaybedilen şart/şartların her biri için 40 uyarma verilir ve
verilen uyarmanın bildirim tarihinden itibaren, ihlalin giderilmesi için on
beş gün süre verilir. Bu süre sonunda ihlalin devam ettiğinin tespiti halinde
aynı yaptırım yeniden uygulanır ve ikinci on beş günlük süre verilir. Bu
işlemler sonucunda ihlale konu olan şartı/şartları verilen süreler
dâhilinde sağlamayan TMGDK’ye, 18 inci maddenin on birinci fıkrasına göre
işlem tesis edilir.
(2) TMGDK, yetki belgesi ve şube yetki belgesi alma
veya yenileme başvuruları sırasında sunduğu bilgi ve belgelerde daha sonra
meydana gelecek değişiklikleri (adres, nevi, unvan, yetkili, birleşme,
bölünme, şube terkin, KEP, UETS ve benzeri), değişiklik tarihinden itibaren
otuz gün içerisinde İdareye bildirmekle yükümlüdür. Ancak, adres
bilgilerinde yapılan numarataj çalışmaları ile unvan ve adres bilgilerinde
yapılan düzeltme işlemleri bildirim süresi aranmaksızın gerçekleştirilir.
Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(3) TMGDK yetkili/yetkililerine ilişkin
değişiklikler İdareye bildirilinceye kadar, değişiklik öncesi İdareye
bildirilmiş olan TMGDK’nin yetkili/yetkililerinin taleplerine göre iş ve
işlemler gerçekleştirilir.
(4) TMGDK, faaliyetleriyle ilgili Bakanlıkça
yayımlanan her türlü düzenleyici işlemlere uymakla yükümlüdür. Bu fıkraya
uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(5) TMGDK, işletmenin ilgili faaliyet belgesine
ataması yapılmış olan TMGD’nin yerine, işletmenin ilgili faaliyet belgesine
ataması yapılmamış başka bir TMGD’ye hizmet verdiremez. Bu fıkraya uymayan
TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(6) TMGDK bünyesinde istihdam edilen TMGD’nin,
ücretsiz izinde veya aynı ay içerisinde yirmi günün üzerinde raporlu olduğu
durumlarda, bu TMGD’nin hizmet vermekte olduğu işletmelere ait ilgili
faaliyet belgelerine, atama hakkı dolmamış ikinci bir TMGD atamasının
yapılması zorunludur. Bu fıkraya uymadığı tespit edilen TMGDK’ye 40 uyarma
verilir ve verilen uyarmanın bildirim tarihinden itibaren, ihlalin
giderilmesi için on beş gün süre verilir. Bu süre sonunda ihlalin devam
ettiğinin tespiti halinde, uyarmaya konu olan TMGD’nin hizmet vermiş olduğu
ilgili faaliyet belgelerine yapılmış olan atamaları Bakanlık tarafından
resen iptal edilir.
(7) 5 inci maddenin üçüncü fıkrası çerçevesinde
TMGD hizmeti veren ancak pay değişikliği sonucunda ortaklığı kalmayan veya
anonim şirketlerde yönetim kurulu üyeliği sona eren TMGD’nin, TMGD
hizmetini sürdürebilmesi için söz konusu değişikliğin Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren on beş gün içerisinde
durumunu 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında belirtilen şarta uygun
hale getirmesi ve İdareye bildirmesi zorunludur. Bu fıkraya uyulmaması
halinde ilgili TMGD’nin faaliyet belgelerine yapılmış olan atama/atamaları,
Bakanlık tarafından resen iptal edilir ve TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(8) TMGDK, ilgili mevzuatında ve bu Yönetmelikte
tanımlanan sorumlukları dâhilinde; başta eğitim ve ziyaret kayıtları,
rapor, sözleşme, tutanak ve benzeri olmak üzere tüm bilgi ve belgeleri
fiziki ve/veya dijital ortamda beş yıl süre ile muhafaza etmek ve bu
kayıtları, istenmesi halinde İdareye ve/veya yetkili denetim personeline
ibraz etmek zorundadır. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
Bölünme, birleşme,
tür değişikliği ve TMGDK ile ilgili genel yasaklar
MADDE 17-
(1) Yetki belgesi ve şube yetki
belgesi, belgenin düzenlendiği tüzel kişilik dışındakiler tarafından
kullanılamaz, satılamaz ve devredilemez. Tüzel kişiliklerin, bölünmeleri,
birleşmeleri ve tür değiştirmeleri devir olarak kabul edilmez ve bu
durumlarda aşağıdaki kurallar uygulanır:
a) Yetki belgesi olan bir tüzel kişiliğin 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa uygun olarak bölünmesi
halinde; tüzel kişilik adına düzenlenen yetki belgesi, yeni ortaya çıkan
tüzel kişiliklerden sadece biri adına düzenlenebilir. Bunun için bölünme
sonucunda ortaya çıkan tüzel kişiliklerin, yetki belgesinin düzenleneceği
tüzel kişilik lehine noter onaylı muvafakatname vermeleri şarttır. Bu durumdaki
tüzel kişiliklerin, şube yetki belgesinin olması halinde, her bir şube
yetki belgesi için yukarıda belirtilen hüküm ayrı ayrı uygulanır. Yetki
belgesinin veya şube yetki belgesinin, yeni oluşan tüzel kişilik adına
düzenlenebilmesi için bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen
belgeler ile başvurulması zorunludur. Bakanlık bu bent hükümlerine ilişkin
düzenleme yapabilir.
b) Yetki belgesi olan veya yetki belgesi olmayan
bir tüzel kişiliğin, 6102 sayılı Kanuna uygun olarak aktif ve pasifiyle bir
başka tüzel kişiyle birleşmesi halinde; bu birleşmeye göre birleşilen tüzel
kişilik adına yetki belgesi ve ayrıca varsa şube yetki belgesi/belgeleri
yeniden düzenlenir. Yetki belgesinin veya şube yetki
belgesinin/belgelerinin, yeni oluşan tüzel kişilik adına düzenlenebilmesi
için bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen belgeler ile başvurulması
zorunludur. Bakanlık bu bent hükümlerine ilişkin düzenleme yapabilir.
c) Yetki belgesi olan bir tüzel kişiliğin 6102
sayılı Kanuna uygun olarak tür değiştirmesi halinde; yetki belgesi ve varsa
şube yetki belgesi/belgeleri, yeni ortaya çıkan tüzel kişilik adına
düzenlenir.
ç) Bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinin uygulanması
neticesinde, bir tüzel kişilik adına aynı türden birden fazla yetki
belgesinin düzenlenmesinin gerekmesi halinde, söz konusu tüzel kişiliğe
seçmiş olduğu yetki belgesi düzenlenir.
d) Bu fıkraya göre yapılan/yapılacak işlemlere
ilişkin olarak ilgili yetki belgesi/şube yetki belgesi/belgeleri düzenlenebilmesi
için tüm uyarmaların kaldırılmış olması, bu Yönetmelikle belirlenmiş tüm
şartların sağlanmış olması ve TMGDK faaliyetinin, bu Yönetmeliğe göre
durdurulmamış veya iptal edilmemiş olması şarttır.
e) Bu fıkra kapsamında düzenlenecek yetki belgeleri
veya şube yetki belgeleri için ücret alınmaz.
(2) TMGDK’nin merkez veya şube olarak
yetkilendirildiği adreste, farklı bir gerçek veya tüzel kişilik ticari faaliyet
yürütemez. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(3) TMGDK, merkez ve şube olarak yetkilendirildiği
ilgili bölge müdürlüğü yetki sınırı dışında kalan işletmelere TMGD hizmeti
veremez. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(4) TMGDK, merkez veya şube olarak
yetkilendirildiği ilgili bölge müdürlüğü yetki sınırı dışında kalan illere
adres değişikliği yapmak suretiyle merkez veya şubelerini taşıyamaz.
(5) TMGDK, yetkilendirilmesi sonrasında İdareye
sunmuş olduğu Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan amaç ve konuları
kapsamına iş sağlığı ve güvenliği, toplum sağlığı hizmeti ve çevre
danışmanlığı hizmeti ile özel güvenlik ve eğitim kuruluşu konularını
ekletemez. Bu fıkraya aykırı hareket ettiği tespit edilen TMGDK’ye 100 uyarma
verilir.
(6) TMGDK Bakanlık logosunu; hiçbir yazılı, basılı,
görsel belge, ortam, kıyafet veya araçta kullanamaz. Bu fıkraya uymayan
TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(7) TMGDK; tabela ve basılı evrak, broşür, afiş ve
diğer elektronik ortamlarda ve herhangi bir amaçla kullanılan her türlü
yazılı ve görsel dokümanda sadece yetki belgesinde belirtilen isim ve
unvanı veya bu unvanların kısaltılmış hali ya da varsa tescilli marka
isimleri haricinde başka bir unvan ve isim kullanamaz. Bu fıkraya uymayan
TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(8) TMGDK, diğer TMGDK’ler ile ortaklık veya
konsorsiyum kuramaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesi İptali, Şube Yetki Belgesi İptali,
Geçici Faaliyet Durdurma, Diğer İşlemler
Yetki belgesi ve şube yetki belgesinin iptali ile
geçici faaliyet durdurma işlemi
MADDE 18- (1)
Herhangi bir nedenle yetki belgesinin iptalini isteyen ve işletmelere TMGD
hizmeti vermeyen TMGDK’nin yetki belgesi, İdarece iptal edilir.
(2) Herhangi bir nedenle şube yetki belgesinin
iptalini isteyen ve işletmelere şube kapsamında TMGD hizmeti vermeyen
TMGDK’nin şube yetki belgesi, İdarece iptal edilir.
(3) Merkez veya şubesi için yetki belgesi almak
üzere İdareye ibraz ettiği belgelerin herhangi birinde gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu tespit edilen TMGDK’nin yetki belgesi veya şube yetki
belgesi, İdarece iptal edilir ve adli makamlara suç duyurusunda bulunulur.
(4) 17 nci maddenin beşinci fıkrası çerçevesinde
verilen uyarmayla ilgili ihlale ilişkin uyumsuzluğu, uyarmanın bildirildiği
tarihten itibaren altmış gün içerisinde düzeltmeyen TMGDK’nin yetki belgesi
iptal edilir.
(5) 17 nci maddenin sekizinci fıkrasına aykırı
hareket eden TMGDK’lerin yetki belgeleri, İdarece iptal edilir.
(6) Bu madde hükümleri çerçevesinde yetki belgesi
iptal edilen TMGDK’nin, şube yetki belgeleri de iptal edilir.
(7) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen
iptal işlemi, iptal işleminin yapıldığı tarihte; diğer iptal işlemleri ise
TMGDK’ye bildirim yapıldığı tarihi takip eden otuzuncu günde yürürlüğe
girer.
(8) Üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar kapsamında
yetki belgesi iptal edilen tüzel kişiler, aynı unvan altında veya isim ve ticari
unvan değişikliği yaparak iptal tarihinden itibaren bir yıl süre ile yetki
belgesi alamazlar.
(9) Belirli veya belirsiz süreyle faaliyetlerini
durduran ve işletmelere TMGD hizmeti vermeyen TMGDK’nin talebi halinde,
yetki belgesinin veya şube yetki belgesinin bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetleri talepte bulunduğu belgenin geçerlilik süresi sonuna kadar
geçici olarak durdurulur.
(10) Yetki belgesi geçerlilik süresi içerisinde, bu
Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan
gerçek kişilerin aynı bentte yer alan suçlardan hüküm giymesi durumunda; bu
kişiler hakkında, yapılacak bildirim tarihinden itibaren doksan gün
içerisinde, gerekli işlemleri yapmayan TMGDK’nin, yetki belgesinin
Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna
kadar geçici olarak durdurulur.
(11) 16 ncı maddenin birinci fıkrası çerçevesinde
uyarma verilen ve uyarmaya konu olan ihlallere ilişkin uyumsuzluğu
düzeltmeyen TMGDK’nin, bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi geçerlilik
süresi sonuna kadar geçici olarak durdurulur. Ancak bahse konu uyarmaların,
13 üncü maddenin üçüncü veya dördüncü fıkrası çerçevesinde verilmesi ve
uyarmaya konu olan bu ihlallere ilişkin uyumsuzluğun düzeltilmediği
durumda, TMGDK’nin sadece ilgili şube yetki belgesinin bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti şube yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna kadar
geçici olarak durdurulur.
(12) 17 nci maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde
uyarma verilen TMGDK, uyarmanın bildirildiği tarihten itibaren otuz gün
içerisinde uyarmaya konu olan ihlale ilişkin uyumsuzluğu gidermediği
durumda, ilgili yetki belgesinin bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti,
ilgili yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna kadar geçici olarak
durdurulur.
(13) Kaldırılmamış olan uyarmalarının toplam sayısı
400 adede ulaşan ve son verilen uyarmanın bildirim tarihinden itibaren otuz
gün içerisinde uyarmaların tamamını kaldırmayan TMGDK’nin, bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna kadar geçici
olarak durdurulur.
(14) TMGDK’nin, yetki belgesine geçici faaliyet
durdurma işlemi uygulanması durumunda şube yetki belgelerinin de
faaliyetleri geçici olarak durdurulur.
(15) Dokuzuncu ve onuncu fıkralarda belirtilen
geçici faaliyet durdurma işlemi işlemin yapıldığı tarihte; on birinci, on
ikinci ve on üçüncü fıkralarda belirtilen geçici faaliyet durdurma işlemi
ise TMGDK’ye bildirim yapıldığı tarihi takip eden otuzuncu günde yürürlüğe
girer.
(16) Bu madde hükümlerine göre geçici faaliyet
durdurma işlemi uygulanan TMGDK’nin, yapılan ihlal/ihlallere ilişkin
uyumsuzlukları düzeltmesi ve yetki belgesinde bulunan uyarmaların tamamını
kaldırmasına müteakip İdareye başvurması halinde geçici faaliyet durdurma
işlemi kaldırılır.
(17) Yetki belgesi veya şube yetki belgesi iptal edilen
ya da bu Yönetmelik kapsamında faaliyeti geçici olarak durdurulan
TMGDK’nin, hizmet vermekte olduğu işletmelerin ilgili faaliyet belgelerine
yapılmış olan TMGD atamaları Bakanlık tarafından resen iptal edilir.
(18) Yetki belgesi iptal edilen veya geçersiz
duruma gelen TMGDK’nın yeni yetki belgesi verilmesi talebi, iptal edilen
veya geçersiz duruma gelen yetki belgesi üzerindeki tüm uyarmalar
kaldırıldıktan sonra İdarece değerlendirilir.
Yetki
belgesi ve şube yetki belgesi ile ilgili diğer işlemler
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında,
Bakanlıkça U-Net Otomasyon Sisteminde tanımlanmış tüm iş ve işlemler (belge
düzenleme, belgelerin iptali, vb.) elektronik ortamda yapılır.
(2) TMGD hizmeti alanlar ve verenler ile ilgili
sosyal hayatı etkileyebilen büyüklükte salgın, olağanüstü hâl, kriz
dönemleri ile afet ve acil durumlarda; Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında
öngörülen geçici durdurma ve iptal ile yetki belgesi ya da şube yetki
belgesi almanın özel/genel şartlarına veya bu Yönetmelikte belirlenmiş sürelerin,
azaltılmasına, artırılmasına veya durdurulmasına ve TMGD çalışma usul ve
esaslarına ilişkin geçici düzenlemeler yapabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Denetim Yetkisinin Kullanımı, Uyarma,
Tutanakların Düzenlenmesi, Bildirim, Bilgi
Paylaşımı
Denetim
yetkisi ve kullanımı
MADDE 20-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetler, Bakanlığın denetimine tabi olup; denetimler, 655 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesine göre yetkilendirilmiş Bakanlık
personeli tarafından yapılır.
(2) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlere ilişkin denetimleri yerinde veya elektronik denetim yoluyla
yapabilir.
(3) Denetimle görevli ve yetkili kılınanlar, bu
Yönetmelik esaslarına göre denetim görevlerini yerine getirmek ve yerinde
yapılan denetimler sırasında tespit ettikleri ihlaller için denetim
tutanağı düzenlemekle yükümlüdürler.
(4) TMGDK, İdare veya bölge müdürlüğünce
işletmelere yapılacak planlı veya haberli denetimler sırasında talep
edilmesi halinde ilgili işletmeye hizmet veren TMGD’nin işletmede hazır
bulunmasını ve denetim sırasında veya daha sonra istenen bilgi ve belgeleri
sağlamak zorundadır. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(5) Bakanlık, denetimle ilgili diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla denetimlerde uygulanacak usul ve esaslara ilişkin
ayrıca düzenleme yapabilir.
Uyarma ve
ihlal tespit tutanağının düzenlenmesi
MADDE 21-
(1) 655 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesi gereğince bu Yönetmelikte yapılan
düzenlemelere uymayanlar hakkında uyarma gerektiren ihlaller için ihlal
tespit tutanağı düzenlenir.
(2) Birden fazla mevzuat ihlalinin bir arada
işlenmesi halinde her ihlal için ayrı ihlal tespit tutanağı düzenlenir.
(3) Bu maddeye göre düzenlenecek ihlal tespit
tutanakları, elektronik olarak da düzenlenebilir.
(4) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği
Bakanlıkça elektronik denetim yoluyla tespit edilen TMGDK’ye uyarma
gerektiren ihlaller için ihlal tespit tutanağı gıyaben düzenlenir.
(5) TMGDK yetki belgesi sahibine bu Yönetmeliğe
göre verilen uyarmaların kaldırılabilmesi için uyarma başına 117 Türk
Lirası’nın, Bakanlık döner sermaye hesaplarına ödenmesi şarttır. Söz konusu
ödemenin yapılmasından sonra uyarmalar kaldırılır. Bu fıkrada belirtilen
ücret her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca
tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından
geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanır.
(6) Yenileme işlemi tamamlanmış yetki belgesi için
yenileme işleminden önce gerçekleşmiş olan, ancak uyarma verilmemiş
ihlallere ilişkin uyarma verilmez.
Tutanakları
düzenleyenlerin yükümlülüğü ve tutanakların muhafazası
MADDE 22-
(1) İhlal tespit tutanağı
düzenleyenler tutanaklarla ilgili aşağıdaki yükümlülüklere uymak zorundadır:
a) Tutanaklara, bağlı olduğu kurumun veya birimin
adı bulunan kaşe veya damgayı basmak veya bu kurumun veya birimin adını
yazmak.
b) Tutanaklara, kendi adını, soyadını, görev
unvanını ve sicil numarasını yazarak veya bu bilgilerin bulunduğu kaşe veya
damgayı her nüshasına basarak imza etmek.
c) Tutanakları, tebliğ yerine geçmek üzere hakkında
işlem yapılana veya temsilcisine imza ettirmek ve bir nüshasını vermek.
ç) Tutanaklarda, tutanak tutulan yer, tarih, saat
ve dakikayı belirtmek.
d) Tutanakları imza etmekten kaçınanlar için
"İmza Etmedi" kaydı koymak.
e) Tutanaklara zorunlu hallerde sorumlular için
“gıyabında” yazarak kayıt koymak.
Bildirim
MADDE 23-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen ihlal tespit tutanakları ile geçici faaliyet durdurma ve
iptallere ilişkin bildirimler, 7201 sayılı Kanuna ve ilgili diğer tebligat
mevzuatına göre yapılır.
(2) İdarece, TMGDK ile yapılan yazışmalarda,
İdareye en son beyan edilen iletişim bilgilerine yapılan bildirimler
geçerlidir.
(3) Bakanlık, bildirimlerin tebliğine ilişkin
düzenleme yapabilir, ilgili kurumlarla protokol imzalayabilir ve imzalanan
protokole göre işlem tesis edebilir.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 24-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması amacıyla Bakanlıkça alt düzenleyici işlemler yapılabilir.
Bilgi
paylaşımı
MADDE 25-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlere ilişkin veriler ile, bu faaliyetlerde yer alan gerçek ve tüzel
kişilere ait Bakanlıkça elektronik ortamda tutulan verilerin ilgili kamu
idareleriyle; ilgili kamu idarelerince elektronik ortamda tutulan ve
Bakanlıkça ihtiyaç duyulan verilerin de Bakanlıkla paylaşımı esastır.
(2) Bakanlıkça gerek görülmesi halinde; birinci
fıkraya göre elektronik ortamda tutulan veriler, tabi olduğu usul ve
esaslar ilgili mevzuatında belirlenen ilgili kamu idarelerinin denetimine
tabi kuruluşlarla; bu kuruluşlarca elektronik ortamda tutulan veriler de
Bakanlıkla paylaşılır.
(3) Elektronik ortamda paylaşılan verilerin
gizliliğinin korunmasından veriyi alan taraf sorumludur. Bilgi paylaşımına
ilişkin usul ve esaslar yapılacak protokollerle belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 26-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak denetimlere ilişkin usul ve esaslar ile ihlal tespit tutanaklarıyla
ilgili yürütülecek iş ve işlemler hakkında bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde, 3/6/2021 tarihli ve 31500 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Ulaştırma Hizmetleri Denetim Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce, Bakanlık ilgili mevzuatı hükümlerine göre
yetkilendirilen TMGDK’ler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren 10 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (c), (ç), (d), (e), (f),
(g) ve (h) bentlerinde belirtilen yetki belgesi alma ve şubesinin olması
durumunda ise her şube için 13 üncü maddenin üçüncü ve dördüncü
fıkralarında belirtilen şube yetki belgesi almaya ilişkin şartları otuz gün
içerisinde sağlamak zorundadır. Şartları bu maddede belirtilen süre
içerisinde yerine getirmeyen TMGDK’lere, şartları sağlamadıkları süre
boyunca e-Devlet sistemi üzerinden yapacakları yeni TMGD atamalarına izin
verilmez ve bu TMGDK’ler hakkında 16 ncı maddenin birinci fıkrası
uygulanır.
(2) 31/12/2017 tarihi ve öncesinde Bakanlık
tarafından yetki belgesi düzenlenen TMGDK’ların yetki belgeleri 31/12/2022
tarihine kadar geçerlidir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
Bakanlık ilgili mevzuatı hükümlerine göre yetkilendirilmiş şube/şubeleri
bulunan TMGDK’nin, şube/şubelerine düzenlenecek şube yetki
belgesi/belgelerinin geçerlilik tarihi olarak mevcut yetki belgesinin bitiş
tarihi esas alınır.
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
Bakanlık ilgili mevzuatı hükümlerine göre yetkilendirilmiş olan
şube/şubelerini, yetki belgesi geçerlilik tarihi sonunda yeniden
yetkilendirilmek isteyen TMGDK, her bir şube için yenileme tarihindeki
güncel şube yetki belgesi ücretini tam olarak ödemek zorundadır.
(5) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra merkez veya şube için ilk defa yapılacak yetki belgesi başvuruları
1/9/2022 tarihinden sonra kabul edilir.
Bazı
zorunluluklara ilişkin süre verilmesi
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) 5 inci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen tehlikeli madde güvenlik danışmanı meslek
kodu (2263.06) ile bildirim zorunluluğu, işletme bünyesinde istihdam
edilmekte olan ve Bakanlık U-Net Otomasyon Sisteminde ilgili faaliyet
belge/belgelerine ataması yapılmış TMGD’ler için bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl uygulanmaz.
(2) Bu Yönetmeliğin; 5 inci maddesinin ikinci
fıkrasının alt bentleri, 6 ncı maddesinin beşinci fıkrasının alt
bentlerinde yer alan kısmi istihdama ilişkin hükümleri ve 7 nci maddesinin
sekizinci fıkrası 1/9/2022 tarihine kadar uygulanmaz.
(3) Bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren 1/9/2022 tarihine kadar TMGD’lerin istihdam şekli tam süreli ve
her bir faaliyet belgesi için verilen TMGD hizmet süresi 18 saat olarak
kabul edilir. Bu madde hükmü kapsamında düzenlenen istihdam şekli ve hizmet
sürelerinin, 1/9/2022 tarihinden sonra değiştirilmesine ilişkin bildirimde
bulunulması ilgili tarafların sorumluluğundadır.
Yürürlük
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 28- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|