Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ (305/2011/AB)
KAPSAMINDA TEKNİK
DEĞERLENDİRME KURULUŞLARININ GÖREVLENDİRİLMESİ,
İZLENMESİ VE DENETLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 10/7/2013 tarihli ve 28703
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) kapsamında teknik değerlendirme faaliyetini yapacak olan
teknik değerlendirme kuruluşlarının Yönetmeliğin 31 inci maddesinin üçüncü
fıkrası uyarınca başvuru esasları ile bu kuruluşların Bakanlıkça
değerlendirilmesinde, görevlendirilmesinde, izlenmesinde ve denetlenmesinde
esas alınacak ölçütleri belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) kapsamında faaliyette bulunacak teknik değerlendirme
kuruluşlarının taşıması gereken nitelikleri, Bakanlıkça
görevlendirilmelerinde esas alınacak temel kriterleri ve görevlendirme
usullerini, teknik değerlendirme kuruluşlarının yükümlülükleri ile Bakanlık
tarafından faaliyetlerinin izlenmesine, denetlenmesine ve idari yaptırım
kararlarının uygulanmasına dair usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı
Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci maddesi,
26/5/2021 tarihli ve 4022 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ile
10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı
Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğin uygulanmasında Yapı Malzemeleri
Yönetmeliği (305/2011/AB)’nin 4 üncü maddesindeki tanımların yanında;
a) Avrupa Teknik Değerlendirme Kuruluşları
Organizasyonu (EOTA): Avrupa teknik değerlendirmesi vermek üzere
görevlendirilmiş kuruluşların oluşturdukları teşkilatı,
b) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
c) Teknik değerlendirme kuruluşu (TDK): Avrupa
değerlendirme esasının hazırlanmasını koordine eden ve bu esasa göre Avrupa
teknik değerlendirmesini düzenleyen kuruluşu,
ç) Kayıtlı Elektronik Posta (KEP): Elektronik
iletilerin, gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere kullanımına ilişkin
olarak hukukî delil sağlayan, elektronik postanın nitelikli şeklini,
d) NANDO: Avrupa Birliğinin Yeni Yaklaşım
Onaylanmış ve Atanmış Organizasyonlar Bilgi Sistemini,
e) Yönetmelik: 10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’ni,
ifade eder.
Genel
esaslar
MADDE 5- (1) Yönetmelik kapsamındaki bir yapı malzemesinin
temel karakteristikleri ile ilgili performansını Avrupa değerlendirme
esasına ve Avrupa teknik değerlendirmesine dayalı olarak ortaya koymak
üzere Bakanlığa başvuruda bulunan kuruluşlar 7223 sayılı Kanun, Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı
Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) ve bu Tebliğde belirtilen esaslar
çerçevesinde değerlendirilir. Başvurusu uygun bulunan kuruluşlar Bakanlık
tarafından teknik değerlendirme kuruluşu olarak görevlendirilir.
(2) Görevlendirme olup olmadığına bakılmaksızın
Yönetmelik kapsamında teknik değerlendirme faaliyeti yürüten kuruluşlar bu
faaliyetlerinden dolayı Bakanlığa karşı sorumludur.
İKİNCİ BÖLÜM
Teknik Değerlendirme Kuruluşlarında Aranacak
Nitelikler,
Personel ve Yüklenici Kullanımı ile İlgili Şartlar
Teknik
değerlendirme kuruluşlarında aranacak nitelikler
MADDE 6- (1) Bakanlıkça TDK olarak görevlendirilecek
kuruluşlar, 7223 sayılı Kanunda, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinde, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB)’nde ve bu Tebliğde belirtilen nitelikleri karşılar ve
belirtilen hususları yerine getirir.
Personel
ile ilgili şartlar
MADDE 7- (1) Başvuru sahibi kuruluş, yürüteceği teknik
değerlendirme faaliyetini tam ve eksiksiz sürdürebilmek amacıyla Ek-2’de
belirtilen nitelikleri haiz, atandıkları malzeme alanına ve göreve uygun
tecrübeye, teknik ve mesleki bilgiye, mevzuat bilgisine ve yabancı dil
bilgisine sahip yeterli sayıda personeli bünyesinde bulundurmalıdır.
(2) Risk analizi yapma ve teknik kriter belirleme
sürecinde görevli personel; üniversitelerin, mimarlık, mühendislik veya
teknoloji fakültelerinin birinde yükseköğrenimini tamamladıktan sonra
görevlendirildiği malzeme alanında, en az iki yılı bu malzeme alanı ile
ilişkili inşaat uygulamalarında olmak üzere, en az beş yıllık iş
tecrübesine veya görevlendirildiği malzeme alanında ya da bu malzeme alanı
ile ilişkili inşaat uygulamaları konusunda en az on yıllık akademik
kariyere sahip olmalıdır.
(3) Değerlendirme metodu belirleme sürecinde
görevli personel; üniversitelerin mimarlık, mühendislik, teknoloji ve
teknik eğitim fakültelerinin veya yüksekokulların teknik bölümlerinin
birinde yükseköğrenimini tamamladıktan sonra görevlendirildiği malzeme
alanında, en az iki yılı üretim süreci veya laboratuvar tecrübesi olmak
üzere, en az beş yıllık iş tecrübesine veya görevlendirildiği malzeme
alanında en az on yıllık akademik kariyere sahip olmalıdır.
(4) Fabrika üretim kontrolü belirleme sürecinde
görevli personel; üniversitelerin mimarlık, mühendislik, teknoloji ve
teknik eğitim fakültelerinin veya yüksekokulların teknik bölümlerinin
birinde yükseköğrenimini tamamladıktan sonra görevlendirildiği malzeme
alanında en az iki yılı üretim süreci tecrübesi olmak üzere, en az beş
yıllık iş tecrübesine sahip olmalı veya görevlendirildiği malzeme alanında
en az on yıllık akademik kariyere sahip olmalıdır.
Laboratuvar
ve yüklenici kullanımı ile ilgili şartlar
MADDE 8- (1) TDK görevlendirileceği malzeme alanlarındaki
yapı malzemelerinin temel karakteristikleri için performans
değerlendirmesini yapmaya yarayan gerekli araç ve ekipmana erişmekle
yükümlüdür. Başvuru aşamasında başvuru kapsamındaki her malzeme alanında en
az bir laboratuvar Bakanlığa bildirilmelidir. Teknik değerlendirme
faaliyetlerinde ürün için belirlenen değerlendirme metodunun Bakanlığa
iletilen laboratuvarların kapsamlarında bulunmaması durumunda TDK ikinci
fıkrada belirtilen şartları sağlayan bir laboratuvarla sözleşme yapar ve
laboratuvarı kullanım öncesi 10 uncu maddenin birinci fıkrasının (ç)
bendinde belirtilen dokümanlarla birlikte Bakanlık onayına sunar.
(2) TDK’nın yüklenici kullanması durumunda bu
yüklenici TS EN ISO/IEC 17025: Deney ve kalibrasyon laboratuvarlarının
yeterliliği için genel şartlar standardına göre akredite olmalı veya TDK
tarafınca TS EN ISO/IEC 17025 standardına uygun olarak çalıştığı
değerlendirilmiş olmalıdır. TDK’nın kendi bünyesindeki laboratuvarlar için
de aynı şartlar geçerlidir. Yüklenici seçimlerinde Yönetmelik kapsamında
görevlendirilmiş onaylanmış laboratuvarlar veya akredite laboratuvarlar
tercih edilmelidir.
(3) Yüklenici kullanılması durumunda TDK, TS EN
ISO/IEC: 17065: Ürün, proses ve hizmet belgelendirmesi yapan kuruluşlar
için şartlar veya TS EN ISO/IEC 17025 standartlarında yer alan yüklenici
kullanımıyla ilgili gerekleri yerine getirir.
Diğer
şartlar
MADDE 9- (1) TDK, başvuru kapsamındaki malzeme
alanı/alanları için teknik değerlendirme yöntemlerine sahip olmalıdır.
(2) TDK, TS EN ISO 9001 Belgesine sahip olmalı ve
standarttaki şartları sürekli olarak sağlamalıdır.
(3) TDK, düzenlemiş olduğu teknik
değerlendirmelerin yanlış kullanımı sonucunda tüketiciyi yanıltıcı veya
aldatıcı kullanımını engellemeye yönelik yöntemleri ve/veya kötüye
kullanılması durumunda alınması gereken tedbirleri belirlemiş olmalıdır.
(4) TDK, başvuru kapsamında yürüteceği teknik
değerlendirme faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmesi
halinde bu faaliyetlerini ve başvuru kapsamındaki faaliyetlerini
birbirinden ayırt edebilmek için uygulayacağı yöntemleri belirlemiş
olmalıdır.
(5) TDK, sigorta bedeli teknik değerlendirme
faaliyeti yürüttüğü malzeme alanının doğası gereği taşıdığı ve normal kullanım
süresi içinde arz edebileceği riskler, teknik değerlendirme faaliyetinin ve
kullanıcı ile tüketicilerin niteliği ile sektörün büyüklüğü gibi ölçütler
göz önüne alınarak belirlenmiş olan, gerekli teminat limiti belirlenirken
hangi faktörlerin hesaba katıldığı açıkça belirtilmiş, Yönetmelik
kapsamında yürüttüğü faaliyete atıf yapan bir mesleki sorumluluk
sigortasına sahip olmalı ve TDK statüsü devam ettiği sürece bu sigortanın
sürekliliğini sağlamalıdır.
(6) TDK, organizasyon şemasını ve karar alma mekanizmasında
görev alanların isimlerini kamuya web sitesi aracılığıyla duyurmalıdır.
(7) TDK bir kayıtlı elektronik posta (KEP) hesabı
adresine sahip olmalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru, Değerlendirme, Bildirim ve Görevlendirme
Başvuru
MADDE 10- (1) Başvuru sahibi kuruluş, kuruluşu temsile
yetkili kişi tarafından imzalanan, formatı Ek-1’de yer alan ve kuruluşça
yürütülecek olan faaliyetlerin tanımının, kuruluşun yetkin olduğunu
belirttiği malzeme alanının/alanlarının belirtildiği başvuru yazısı ile
Bakanlığa başvurur.
(2) Başvuru yazısı ekinde aşağıdaki dokümanlar,
aksi belirtilmedikçe, Türkçe dilinde Bakanlığa iletilir:
a) Kuruluşun unvanını, adresini, ortakları, üyeleri
veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlilerini belirten son
durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesinin sureti.
b) Kuruluşu temsile yetkili kişi veya kişilerin
imza beyannameleri.
c) Başvuru kapsamında belirtilen malzeme alanlarına
göre teknik değerlendirme faaliyetinde rol alan personelin adının,
görevinin ve eğitim durumunun belirtildiği detaylı personel listesi,
personelin diplomaları, sertifikaları, özgeçmişleri, sözleşmeleri, sosyal
güvenlik sigortası kayıtları, gizlilik, bağımsızlık ve tarafsızlık
beyannameleri, personelin 7 nci maddede belirtilen şartları sağladığını
kanıtlayan belgeler.
ç) Başvuru sahibi kuruluş, Avrupa teknik
değerlendirme hazırlama faaliyetlerinde yüklenici, şube veya temsilcilik
kullandığı takdirde bu faaliyetlerle ilgili sözleşmeler ve varsa kendi
laboratuvarı dâhil olmak üzere kullanacağı laboratuvarların detaylı listesi
ile bu laboratuvarların TS EN ISO/IEC 17025 akreditasyon sertifikaları veya
kuruluşun bu laboratuvarlara TS EN ISO/IEC 17025 standardına göre
gerçekleştirdiği inceleme ve değerlendirmeye ilişkin dokümanlar.
d) Mesleki sorumluluk sigortasının sureti.
e) ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi belgesinin
sureti.
f) Aşağıda sayılan dokümanların kontrollü kopyası;
1) Kuruluşun karar alma mekanizmasında görev
alanların isimlerini içeren organizasyon şeması.
2) Kuruluşun, yönetim sorumluluğunu yerine getirdiğini
gösteren bir sisteme veya dokümana, kendi içerisinde ve ticari ilişki
kurduğu iş ortakları arasındaki gizli ve özel bilgilerin gizliliğini
sağlayacak yöntemlere ve politikaya, ilgili tüm dokümanların kaydı,
izlenebilirliği, bakımı ve arşivlenmesini sağlamak için bir doküman kontrol
sistemine, yönetim esas ve usullerine uyulduğunun düzenli olarak gözetimini
sağlayabilecek bir iç denetim ve yönetim değerlendirme sistemine, itiraz ve
şikâyetleri nesnel olarak ele alarak değerlendiren bir yönteme sahip olduğunu
kanıtlayan prosedürler.
3) Başvuru kapsamındaki yapı malzemeleri
alanı/alanları için teknik değerlendirmenin hazırlanmasına, EOTA
faaliyetlerine katılım ve ilgili koordinasyonu sağlamaya yönelik
prosedürler.
4) Kuruluşun Avrupa teknik değerlendirmesi
faaliyetinin dışında herhangi bir başka faaliyet yürütmesi halinde bu
faaliyetleri ile başvuru kapsamındaki faaliyetini birbirinden ayırt
edebilmek için uygulayacağı yöntemleri içeren prosedür.
5) Yönetmeliğin Ek-4 Tablo 2’sinde ve bu Tebliğde
belirtilen kriterler çerçevesinde Avrupa teknik değerlendirmesi
faaliyetinde görev alacak personelin görev, yetki ve sorumluluklarını,
seçim ölçütlerini, yetkinlik kriterlerini, yetkinlik değerlendirme ve
performans izleme yöntemlerini içeren prosedürler ve yetkinliklerinin
geliştirilmesi için hazırlanan eğitim planları.
6) Personel ücretlendirme politikasının hazırlanan
Avrupa teknik değerlendirme sayısından ve kuruluşun diğer faaliyetlerinden
bağımsız olduğu, faaliyetlerde tarafsızlığın ve gizliliğin sağlanması için
ne tür önlemler alındığının tariflendiği prosedür.
7) Kuruluşun kendi bünyesindeki ve/veya yüklenici
olarak kullanacağı laboratuvarların yeterliliğinin sağlanmasında ve
performansının izlenmesinde kullanacağı kontrol yöntemlerini içeren
prosedürler ve yüklenicinin uyguladığı yöntemlerin uygunluğunun
denetlenmesine ilişkin hususları içeren prosedür.
8) Kuruluşun unvanı, logosu ve düzenlemiş olduğu
Avrupa teknik değerlendirmelerinin tüketiciyi yanıltıcı veya aldatıcı
şekilde yanlış kullanımını engellemeye yönelik yöntemler ve/veya kötüye
kullanılması durumunda alması gereken tedbirleri içeren prosedür.
9) Şikayet değerlendirme ve düzeltici önlemlere
ilişkin prosedür.
(3) 12 nci maddede belirtilen bildirim sürecinde
Komisyona iletilecek olan ve Bakanlık resmi internet sitesinde yayımlanacak
kılavuzda yer alan sorular cevaplanarak İngilizce olarak Bakanlığa teslim
edilir.
(4) Kapsam genişletme başvurularında ve Bakanlığa
daha önce iletilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması durumunda TDK’yı
temsil ve ilzama yetkili kişi tarafından imzalanmış Ek-1’deki başvuru
yazısıyla sadece bu değişikliğe ilişkin bilgi ve belgeler Bakanlığa teslim
edilir.
(5) Başvuruda teslim edilen tüm dokümanlar kuruluş
kaşesiyle ve kuruluşu temsile yetkili kişi tarafından onaylanarak Bakanlığa
iletilir.
(6) Başvuru ve sonrasında Bakanlıkla kuruluş
arasındaki yazışmalarda kuruluşun kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi
kullanılır. Başvurular Bakanlığın talebi halinde elektronik yazılım sistemi
vasıtasıyla yapılır. Bakanlıkça talep edilmesi halinde, TDK başvuruları ile
TDK faaliyetleri gereği yapılan bütün iş ve işlemler Bakanlıkça kurulacak
bir elektronik sistem aracılığıyla yürütülür. Kuruluşa dair işlemlerin
sistem üzerinden takip edilmesi için yetkilendirilmiş personel Bakanlığa
bildirilir.
(7) Kamu kuruluşları başvurularında, statüleri
çerçevesinde temin ettikleri belgeleri Bakanlığa teslim eder.
(8) Başvuruda ve başvuru sonrasındaki değişiklerle
ilgili Bakanlığa teslim edilen bilgi ve belgelere ilişkin her türlü
sorumluluk kuruluşa aittir.
(9) Bakanlık başvuru işlemlerine ilişkin bir
kılavuzu resmi internet sitesinde yayımlar.
Değerlendirme
MADDE 11- (1) Başvuru, kuruluşun 10 uncu madde çerçevesinde
teslim ettiği belgeler, 6 ncı maddede belirtilen nitelikler ve 7 nci
maddede ortaya konulan kriterlere göre Bakanlıkça incelenir ve
değerlendirilir.
(2) Yapılan değerlendirilme neticesinde kuruluşun
TDK olarak görevlendirmesine dair kararı Bakanlık verir.
(3) Bakanlıkça 14 üncü madde uyarınca
gerçekleştirilen denetim veya değerlendirmeleri süren kuruluşların
başvuruları, bu işlemlerde uygunsuzluk bulunması halinde uygunsuzluklar
kuruluşça giderilinceye ve söz konusu işlemler tamamlanıncaya kadar
değerlendirmeye alınmaz.
Bildirim
ve görevlendirme
MADDE 12- (1) Bakanlıkça TDK olarak görevlendirilmesi veya
kapsam genişletmesi uygun görülen kuruluşlar NANDO’da yayımlanmaları için
Ticaret Bakanlığı aracılığı ile Komisyona bildirilir.
(2) Komisyon tarafından görevlendirme kapsamı
NANDO’da yayımlanan veya hali hazırda TDK olup kapsam genişletmeleri NANDO’da
yayımlanan kuruluşlar ilgili kapsamda TDK statüsü kazanır.
(3) Komisyonca belirlenen TDK görevlendirme süresi
beş yıldır. TDK beş yılın sonunda yeniden TDK olararak görevlendirilmek
istemesi halinde Bakanlığa başvurur.
(4) TDK’nın bildirime konu faaliyetlerinde ve
özelliklerinde meydana gelen ve Ek-1 başvuru yazısı ile Bakanlığa ilettiği
değişiklikler NANDO’da yayımlanmak üzere Ticaret Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona bildirilir.
(5) Bakanlık, TDK’lara ilişkin görevlendirmeye,
faaliyet kapsamında meydana gelen değişikliklere ve faaliyetlerinin geçici
olarak durdurulması, kısıtlanması ve sonlandırılmasına dair kararlar ile
iletişim bilgilerini ve bu bilgilerde oluşan değişiklikleri resmi internet
sitesinde duyurur.
(6) NANDO’da Yönetmelik görev kapsamı yayımlanmayan
kuruluşlar Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteremezler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
TDK’ların Yükümlülükleri, İzlenmeleri ve
Denetimleri ile İdari Yaptırımlar
TDK’ların
yükümlülükleri
MADDE 13- (1) TDK’lar, 7223 sayılı Kanun, Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve Yapı
Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’nde yer alan yükümlülüklerle birlikte
aşağıdaki hususları da yerine getirir:
a) Kuruluş EOTA’ya üye olur ve Yönetmeliğin 33 üncü
maddesinde belirtilen gereklere istinaden aidatları ve toplantı katılım
masraflarını karşılar.
b) Avrupa teknik değerlendirmesini, Yönetmeliğin 28
inci maddesinin ikinci fıkrasına göre Komisyonca oluşturulan ve Ek-2’de yer
alan Avrupa teknik değerlendirmesi formatına uygun olarak düzenler.
c) Avrupa teknik değerlendirmesi hizmeti sunarken
piyasa koşullarını zorlayacak yükümlülükler getirmekten, üretim
maliyetlerini arttırmaktan ve imalatçıları zor duruma düşürmekten kaçınır.
ç) Teknik değerlendirme kuruluşu statüsü devam
ettiği sürece mesleki sorumluluk sigortasının sürekliliğini sağlar.
d) Görevlendirildiği malzeme alanı/alanlarında
yürüttüğü faaliyetleri doğru, eksiksiz ve süreklilik arz edecek bir şekilde
yerine getirir.
e) TDK yaptığı tüm işlemlere ve düzenlediği
belgelere ilişkin tüm kayıtları on yıl boyunca muhafaza eder ve bunları
talep edilmesi halinde Bakanlığa iletir.
f) Düzenlediği Avrupa teknik değerlendirmelerinin
detaylı listesini her yıl Ocak ayı içerisinde, Avrupa teknik
değerlendirmelerini ise düzenlenme tarihinden itibaren on beş iş günü
içerisinde Bakanlığa iletir. Ayrıca Avrupa teknik değerlendirmesi başvurusu
yapılmış ancak değerlendirme işlemleri olumsuz sonuçlanan ürünlerle ilgili
bilgileri de on beş iş günü içerisinde Bakanlığa iletir.
g) Avrupa teknik değerlendirmesi hazırlama
faaliyeti çerçevesinde herhangi bir başvurunun reddedilmesi veya bir Avrupa
teknik değerlendirmesinin düzenlenmemesi ya da düzenlenmiş bir Avrupa
teknik değerlendirmesinin askıya alınması veya iptal edilmesi durumlarında
bu bilgileri on beş iş günü içerisinde Bakanlığa bildirir.
ğ) Avrupa teknik değerlendirme faaliyetine ait
bilgi ve belgeleri, Bakanlığın talebi halinde, elektronik yazılım sistemi
vasıtasıyla da Bakanlığa iletir.
h) Yayımlamış olduğu Avrupa teknik
değerlendirmesinin yanlış ve/veya usulsüz kullanıldığını tespit ettiğinde
düzeltilmesi için gerekli tedbirleri alır ve bu durumu Bakanlığa bildirir.
ı) 10 uncu madde çerçevesinde Bakanlığa teslim
edilen bilgi ve dokümanlarda faaliyetini etkileyen değişiklikler olması
durumunda en geç on beş iş günü içerisinde Bakanlığı bilgilendirir. Başvuru
yazısı içeriğinde yer alan bilgilerde değişiklik olması halinde
bilgilendirme Ek-1’deki başvuru yazısı ile yapılır.
i) Faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan veya TDK
statüsüne son verilen ya da kendi isteği ile faaliyetine son veren TDK’lar,
faaliyette bulundukları dönemde yapmış oldukları teknik değerlendirme
faaliyetleri ile ilgili kayıt ve belgeleri, aynı malzeme alanında
faaliyette bulunan başka bir TDK’ya gerektiğinde devredilmek üzere
Bakanlığa teslim eder. Ancak, devri yapan TDK’nın on yıl süre ile kayıt ve
belgeleri muhafaza etme ve talebi hâlinde Bakanlığa sunma sorumluluğu devam
eder.
j) TDK statüsünün sonlanması söz konusu
kuruluşların görevli oldukları süre boyunca yürüttükleri faaliyetlerden
doğan sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
İzleme ve
denetim
MADDE 14- (1) Bakanlık, görevlendirdiği TDK’ların 7223
sayılı Kanun, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar
Yönetmeliği, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) ve bu Tebliğde
belirtilen nitelikleri karşılamaya devam edip etmediklerini,
sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerini ve faaliyetlerini
öngörülen koşullara uygun olarak sürdürüp sürdürmediklerini izler ve
denetler.
(2) Denetimler, Bakanlığın uygun gördüğü tarihte,
re’sen veya şikâyet üzerine kuruluş adresinde veya uzaktan erişim araçları
kullanılarak yapılır. Bakanlıkça aksi kararlaştırılmadıkça kuruluşlar azami
on sekiz ayda bir kez denetlenir.
(3) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) ve bu Tebliğde belirtilen şartlarla ilgili tüm dokümanlar
izlemeye ve denetime tabidir.
(4) Denetimde tespit edilen hususlar denetim
tutanağına kaydedilir. Denetim tutanağındaki hususlarla ilgili olarak
Bakanlığın nihai değerlendirmesi denetimden sonra TDK’ya ayrıca bildirilir.
(5) İzleme ve denetimde tespit edilen uygunsuzluğun
kuruluşun asli faaliyetlerini etkileyecek ölçüde olmaması halinde bu
uygunsuzluklar TDK’ya bildirilir ve TDK aldığı tedbirleri yedi iş günü
içerisinde Bakanlığa bildirir.
(6) Bir kuruluşun 12 nci maddenin altıncı fıkrasına
aykırı faaliyette bulunduğu hakkında kuvvetli şüphe veya bir kanıt
bulunması halinde kuruluş Bakanlıkça denetlenebilir veya eldeki kanıtlara
dayanılarak değerlendirme yapılabilir.
İdari
yaptırımlar
MADDE 15- (1) TDK’ların; 7223 sayılı Kanun, Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı
Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) ve bu Tebliğde hükme bağlanan
nitelikleri karşılamadığının, yükümlülükleri yerine getirmediğinin ve
faaliyetlerini öngörülen koşullara uygun olarak sürdürmediğinin tespit
edilmesi durumunda Bakanlık tarafından 7223 sayılı Kanun kapsamında
aşağıdaki idari yaptırım ve önlemler uygulanır:
a) 14 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen
izleme ve denetimde tespit edilen uygunsuzluğun kuruluşun asli
faaliyetlerini etkileyecek ölçüde olması halinde kuruluşun faaliyet
kapsamı, bu uygunsuzluktan etkilenen ürünün taşıdığı risk durumu,
tehlikenin aciliyeti ve kullanıcı öncelikleri Bakanlıkça değerlendirilmek
suretiyle belirlenecek bir süre için kısıtlanır veya askıya alınır. Bu
uygunsuzlukların önem derecesine göre kuruluşa yirmi iş gününden az, altmış
iş gününden fazla olmamak üzere düzeltici faaliyet için süre verilir.
Kuruluş verilen süre içerisinde düzeltici faaliyetlerini tamamlarsa
kısıtlama veya askı kaldırılır; uygunsuzluklar giderilmediği takdirde ilave
süre verilmeksizin kuruluşun TDK statüsüne son verilir. Kuruluşlara
düzeltici faaliyet için süre verilmesi veya kısıtlama veyahut askı işlemi
tesis edilmesi, Bakanlığın idari yaptırım uygulamasına engel teşkil etmez.
b) Bağımsızlığın ve/veya tarafsızlığın
sağlanamaması durumunda, 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır ve anılan
Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereği TDK statüsüne son
verilir.
c) Görevlendirme ile birlikte gerçekleştirilen
teknik değerlendirme işlemlerinin ilgili yönetmeliklere ve bu Tebliğde yer
alan usul ve esaslara göre yürütülmemesi durumunda 7223 sayılı Kanunun 20
nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde öngörülen idari para cezası
uygulanır.
ç) 13 üncü
maddedeki bildirimlerin belirtilen süre zarfında Bakanlığa yapılmaması
durumunda, 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç)
bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
d) Yönetmelikte ve bu Tebliğde belirtilen yüklenici
veya personel ile ilgili şartların sağlanamaması halinde, 7223 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereği TDK faaliyetleri geçici
olarak durdurulur ve düzeltici faaliyet için en fazla kırk beş iş günü süre
verilir. Süre sonunda, yüklenici veya personel ile ilgili şartların yerine
getirilmemesi durumunda, 7223 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci
fıkrası gereği TDK statüsüne son verilir.
e) Yönetmelikte ve bu Tebliğde belirtilen mesleki
sorumluluk sigortası ile ilgili şartların sağlanmaması durumunda, 7223
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereği TDK faaliyetleri
geçici olarak durdurulur ve düzeltici faaliyet için en fazla otuz iş günü
süre verilir. Süre sonunda, mesleki sorumluluk sigortası ile ilgili
şartların sağlanmaması durumunda TDK statüsüne son verilir.
f) Faaliyet kapsamı kısıtlanan veya askıya alınan
TDK’nın kısıtlanan veya askıya alınan kapsamda faaliyetlerini sürdürdüğünün
tespit edilmesi durumunda söz konusu TDK’nın görevlendirmesi iptal edilir.
(2) Bakanlıkça görevlendirilmiş olup olmadığına
bakılmaksızın bir kuruluşça Yönetmelik kapsamındaki ürünlere ilişkin CE
işaretlemesinin, belgelerin, test raporları ve diğer belgelerin gerçeğe
aykırı şekilde düzenlendiği, kullanıldığı, tahrif veya taklit edildiğinin
tespit edilmesi halinde 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(3) 14 üncü Maddenin altıncı fıkrasında belirtilen
denetim veya değerlendirme sonucunda bir kuruluşun NANDO’da görev kapsamı
yayımlanmadığı halde Yönetmelik kapsamında faaliyet yürüttüğünün tespit
edilmesi halinde 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(4) İdari yaptırımların tebligatı 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre yapılır.
(5) TDK’lara uygulanan idari yaptırım kararları
Bakanlık tarafından Ticaret Bakanlığına bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kuruluşların Eşgüdüm ve İşbirliği
Kuruluşların
eşgüdüm ve işbirliği
MADDE 16- (1) Bakanlıkça birden fazla TDK’nın
görevlendirilmiş olması halinde kuruluşlar, EOTA tarafınca Avrupa
değerlendirme esaslarının oluşturulması aşamasında ulusal mevzuat
gereklerinin dikkate alınması için gerekli koordinasyon, eşgüdüm ve
işbirliğini sağlar, birlikte hareket ederler ve bununla ilgili çalışma usul
ve esaslarını belirler ve Bakanlıkla işbirliği içerisinde olurlar.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 17- (1) 21/3/2014 tarihli ve 28948 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) Kapsamında
Avrupa Teknik Değerlendirme Kuruluşlarının Görevlendirilmesine ve
Denetlenmesine Dair Tebliğ (Tebliğ No: MHG/2014-12) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Teknik
değerlendirme kuruluşlarının uyum süresi
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihte hâlihazırda Bakanlıkça görevlendirilmiş olan TDK’lar, bu
Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla on sekiz ay içerisinde ikinci bölümde
belirtilen şartları yerine getirir ve bunu kanıtlayan dokümanlarla birlikte
görevlendirme kapsamlarının teyit edilmesi için Bakanlığa başvururlar. Bu
Tebliğin yürürlük tarihinden sonra yapılacak personel görevlendirmelerinde
7 nci madde ve laboratuvar kullanımlarında 8 inci madde hükümlerine uyulur.
Yürürlük
MADDE 18- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|