Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ (305/2011/AB)
KAPSAMINDA
ONAYLANMIŞ KURULUŞLARIN GÖREVLENDİRİLMESİ,
İZLENMESİ VE DENETLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 10/7/2013 tarihli ve 28703
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) kapsamında yer alan ve piyasaya arz edilmesi amaçlanan yapı
malzemelerinin performansının değişmezliğinin değerlendirilmesi ve
doğrulanması faaliyetini yapacak olan onaylanmış kuruluşların başvuru
esasları ile bu kuruluşların Bakanlıkça değerlendirilmesinde,
görevlendirilmesinde ve denetlenmesinde esas alınacak ölçütleri belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) kapsamında faaliyette bulunacak onaylanmış kuruluşların
taşıması gereken nitelikleri, görevlendirilmelerinde esas alınacak temel
kriterleri ve görevlendirme usullerini, bu kuruluşların yükümlülüklerini,
Bakanlık tarafından faaliyetlerinin izlenmesine, denetlenmesine ve idari
yaptırım kararlarının ve önlemlerin uygulanmasına dair usul ve esaslar ile
yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşların Türkiye’de yerleşik şube,
temsilcilik ve yüklenicilerinin faaliyetleri hakkında Bakanlığı
bilgilendirme yükümlülükleri ve Bakanlığın bu kuruluşları denetimine
ilişkin hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı
Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci maddesi,
26/5/2021 tarihli ve 4022 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ile
10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı
Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğin uygulanmasında Yapı Malzemeleri
Yönetmeliği (305/2011/AB)’nin 4 üncü maddesindeki tanımlar ile Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü
maddesindeki tanımların yanında;
a) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
b) Denetçi: Onaylanmış kuruluş tarafından
yürütülecek PDDD faaliyetleri kapsamında planlanan denetimleri
gerçekleştiren ve raporlayan personeli,
c) Deney personeli: Yönetmeliğin Ek-5’inin ikinci
bölümünün üçüncü fıkrasında tanımlanan laboratuvarlarda performans
değerlendirme faaliyetleri kapsamında planlanan deneyleri ve diğer performans
değerlendirme metotlarını gerçekleştiren personeli,
ç) Kayıtlı Elektronik Posta (KEP): Elektronik
iletilerin, gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere kullanımına ilişkin
olarak hukukî delil sağlayan, elektronik postanın nitelikli şeklini,
d) NANDO: Avrupa Birliğinin Yeni Yaklaşım
Onaylanmış ve Atanmış Organizasyonlar Bilgi Sistemini,
e) Onaylanmış kuruluşlar grubu: 305/2011/EU sayılı
Yapı Malzemeleri Tüzüğü kapsamında görevlendirilmiş onaylanmış kuruluşların
aralarında gerekli koordinasyon, eş güdüm ve işbirliğini sağlamak üzere
Komisyonca oluşturulan grubu,
f) Performans değişmezliğinin değerlendirilmesi ve
doğrulanması (PDDD): Yapı malzemelerinin temel karakteristiklerle ilişkili
performanslarının değişmezliğinin değerlendirilmesini ve teyit edilmesini,
g) PDDD sistemleri: Yapı malzemelerinin ürün ailesi
ve kullanım amacı veya amaçlarına göre Avrupa Komisyonu Kararları veya
Avrupa Komisyon Tüzükleri ile belirlenen ve Yönetmeliğin Ek-5’inde
belirtilen PDDD yöntemlerinden her birini,
ğ) Teknik düzenleme sorumlusu: Onaylanmış kuruluş
tarafından yürütülecek PDDD faaliyetlerinin Yönetmeliğe uygun olarak
gerçekleştirilmesini sağlayan personeli,
h) Teknik uzman: PDDD faaliyetleri kapsamında
gerçekleştirilecek denetimlerde denetçiye uzmanlık alanındaki teknik konuda
destek veren personeli,
ı) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
i) Ürün ailesi: Avrupa Komisyonu Kararları veya
Avrupa Komisyon Tüzükleri ile belirlenen ve NANDO’da yayımlanan, bir veya
birden fazla ürün ve/veya kullanım amacı içerebilen ürün gruplarını,
j) Yönetmelik: 10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’ni,
ifade eder.
Genel
esaslar
MADDE 5- (1) Yönetmelik kapsamına giren ürünlerin PDDD
faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere Bakanlığa başvuruda bulunan
kuruluşlar; 7223 sayılı Kanun, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirilir.
Başvurusu uygun bulunan kuruluşlar Bakanlık tarafından onaylanmış kuruluş
olarak görevlendirilir.
(2) Görevlendirme olup olmadığına bakılmaksızın
Yönetmelik kapsamında uygunluk değerlendirme faaliyeti yürüten kuruluşlar
bu faaliyetlerinden dolayı Bakanlığa karşı sorumludur.
İKİNCİ BÖLÜM
Onaylanmış Kuruluşlarda Aranacak Nitelikler,
Akreditasyon,
Personel ve Yüklenici Kullanımı ile İlgili Şartlar
Onaylanmış
kuruluşlarda aranacak nitelikler
MADDE 6- (1) Bakanlıkça onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilecek kuruluşlar, 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik
Düzenlemeler Kanununda, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinde, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’nde
ve bu Tebliğde belirtilen nitelikleri karşılar ve belirtilen hususları yerine
getirir.
Akreditasyon
ile ilgili şartlar
MADDE 7- (1) Onaylanmış kuruluş olmak üzere Bakanlığa
başvuran kuruluşlar, PDDD Sistem 1+, 1 ve 2+ için yapılan başvurularda “TS
EN ISO/IEC 17065: Ürün, proses ve hizmet belgelendirmesi yapan kuruluşlar
için şartlar” ve PDDD Sistem 3 için yapılan başvurularda “TS EN ISO/IEC
17025: Deney ve kalibrasyon laboratuvarlarının yeterliliği için genel
şartlar” standartlarında onaylanmış kuruluş olma amaçlı bir akreditasyon
sertifikasına sahip olmalıdır.
(2) Onaylanmış kuruluş olma amaçlı akreditasyon
işlemlerinde, Yönetmeliğin 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi
uyarınca, Kuruluşun değerlendirme faaliyetlerini yürüten personelinin
Yönetmeliğin 51 inci maddesinde anılan Komisyonca oluşturulmuş grubun
çalışmalarından haberdar olmasını sağlama ve bu grubun çalışmaları
sonucunda ortaya çıkan karar ve metinleri rehber belge olarak kabul etme
yükümlülükleri ve bu Tebliğde belirtilen hususlar da göz önünde
bulundurulmuş olmalıdır.
Personel
ile ilgili şartlar
MADDE 8- (1) Başvuru sahibi kuruluşlar, yürüteceği PDDD
faaliyetleri çerçevesinde gerçekleştireceği denetim ve/veya deneyleri tam
ve eksiksiz sürdürebilmek amacıyla atandıkları alan ve göreve uygun teknik
ve mesleki bilgi, mevzuat bilgisi, sektörel ve denetim ve/veya deney
tecrübesine sahip olan en az bir teknik düzenleme sorumlusu ve yeterli
sayıda denetçi, teknik uzman ve/veya deney personeli çalıştırmalıdır.
(2) Başvuru sahibi kuruluşlar Yönetmelik
çerçevesinde atayacağı en az bir teknik düzenleme sorumlusunu tam zamanlı
olarak bünyesinde bulundurmalıdır. Teknik düzenleme sorumlusu atandığı
onaylanmış kuruluş haricinde Bakanlık tarafından görevlendirilmiş başka bir
onaylanmış kuruluşta görev alamaz.
(3) Teknik düzenleme sorumlusu; Yönetmelik, ilgili
mevzuat ve kuruluşun onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasında baz
alınan, 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen standart veya
standartlara hakim olmalı, üniversitelerin mühendislik veya teknoloji
fakültelerinin veyahut fen veya eğitim fakültelerinin teknik bölümlerinden
birinde yükseköğrenimini tamamladıktan sonra, kuruluşun onaylanma amaçlı
akreditasyon sertifikasında baz alınan standart veya standartlar
çerçevesinde yapı malzemeleri alanında en az iki yılı uygunluk
değerlendirmesi veya fabrika üretim kontrolü veya deney tecrübesi olmak
üzere beş yıl iş tecrübesine veya Bakanlık teşkilatının ilgili teknik
biriminde Yönetmelik kapsamında en az üç yıllık fiili ürün denetimi/kuruluş
denetimi ya da iki yıllık yöneticilik tecrübesine sahip olmalıdır. Teknik
düzenleme sorumlusu, beşinci ve altıncı fıkraların şartlarını sağlaması
durumunda, denetçi olarak da atanabilir ancak bu durumda teknik düzenleme
sorumlusu belgelendirme kararında yer alamaz.
(4) Başvuru sahibi kuruluşlar en az bir denetçiyi
tam zamanlı olarak bünyesinde bulundurmalıdır.
(5) Denetçi; üniversitelerin mühendislik veya
teknoloji fakültelerinde veyahut fen veya eğitim fakülteleri ile
yüksekokulların teknik bölümlerinin birinde yükseköğrenimini tamamladıktan
sonra atandığı ürün ailesinde, en az iki yılı üretim süreci veya TS EN
ISO/IEC 17065 standardı ile ilişkili uygunluk değerlendirmesi tecrübesi
olmak üzere beş yıl iş tecrübesine veya Bakanlık teşkilatının ilgili teknik
biriminde Yönetmelik kapsamında en az üç yıllık fiili ürün denetimi/kuruluş
denetimi ya da iki yıllık yöneticilik tecrübesine sahip olmalıdır. 29/4/1992
tarihli ve 3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte Mezunlarına Unvan
Verilmesi Hakkında Kanuna göre mesleki ve teknik öğretim veren ortaöğretim
kurumlarından mezun olanların denetçi olarak atanabilmesi için atandıkları
ürün ailesinin üretim sürecinde veya TS EN ISO/IEC 17065 standardı ile
ilişkili uygunluk değerlendirmesi alanında beş yıl iş tecrübesine sahip
olmalıdırlar.
(6) Denetçi en az bir ürün ailesinde beşinci
fıkrada belirtilen şartları sağlamalıdır. Denetçi, gerekli eğitimleri almak
ve denetimi ilgili ürün ailesinde yetkin bir teknik uzman ile birlikte
gerçekleştirmek şartıyla, beşinci fıkradaki şartları sağlamadığı ürün
ailelerinde de denetçi olarak atanabilir.
(7) Teknik uzman; üniversitelerin mühendislik veya
teknoloji fakültelerinde veyahut fen veya eğitim fakülteleri ile
yüksekokulların teknik bölümlerinin birinde yükseköğrenimini veya 3795
sayılı Kanuna göre mesleki ve teknik öğretim veren ortaöğretim kurumlarında
öğrenimini tamamladıktan sonra atandığı ürün ailesinde üretim süreciyle
ilişkili en az beş yıl iş tecrübesine sahip olmalıdır.
(8) Deney personeli, atandığı ürün ailesinde veya
Yönetmeliğin Ek-5’inin üçüncü bölümünde belirtilen temel
karakteristiklerde, en az iki yıl performans değerlendirme tecrübesine
sahibi olmalıdır.
Yüklenici,
şube ve temsilcilik kullanımı ile ilgili şartlar
MADDE 9- (1) Onaylanmış kuruluşlar tarafından kullanılacak
olan yüklenici laboratuvarları TS EN ISO/IEC 17025 standardına göre
akredite olmalı veya TS EN ISO/IEC 17025 standardına uygun oldukları bu
kuruluşlarca değerlendirilmiş olmalıdır. Onaylanmış kuruluşların kendi
bünyesindeki laboratuvarlar için de aynı şartlar geçerlidir.
(2) Yüklenici kullanılması durumunda onaylanmış
kuruluşlar, TS EN ISO/IEC: 17065 veya TS EN ISO/IEC 17025 standartlarında
yer alan yüklenici kullanımıyla ilgili gerekleri de yerine getirir.
(3) Onaylanmış kuruluşlar tarafından kullanılan
şube, temsilcilik veya yüklenicilerin Yönetmeliğin 41 inci maddesinde
belirtilen şartları sağlaması onaylanmış kuruluşların sorumluluğundadır.
Şube, temsilcilik veya yüklenicilerin faaliyetleri sonucunda verilecek
belgeler onaylanmış kuruluşun kendisi tarafından düzenlenir.
Diğer
Şartlar
MADDE 10- (1) Onaylanmış kuruluşlar, başvuru kapsamındaki
her bir ürün ailesi, uyumlaştırılmış teknik şartname veya temel
karakteristik için kullanım amacı ve PDDD sistemlerine göre
detaylandırılmış hali ile PDDD yöntemlerine sahip olmalıdır.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, kendilerine ait kimlik
kayıt numarası, belgelerin ve işaretlerin yanlış kullanımı sonucunda
tüketiciyi yanıltıcı veya aldatıcı kullanımını engellemeye yönelik
yöntemleri ve/veya kötüye kullanılması durumunda alınması gereken
tedbirleri belirlemiş olmalıdır.
(3) Onaylanmış kuruluşların başvuru kapsamında
yürüteceği PDDD faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmesi
halinde, onaylanmış kuruluşlar bu faaliyetlerini ve başvuru kapsamındaki
faaliyetlerini birbirinden ayırt edebilmek için uygulayacağı yöntemleri
belirlemiş olmalıdır.
(4) Onaylanmış kuruluşların, teknik, ekonomik ve
lojistik açıdan geçerli sebepler var ise PDDD sistemlerinden sistem 1+, 1
ve 3’te tip testlerini üretimin yapıldığı fabrikada imalâtçının
laboratuvarındaki ekipmanı kullanarak veya imalâtçının muvafakati ile başka
bir deney laboratuvarında o laboratuvarın ekipmanlarını kullanarak yapmak
istemesi halinde, onaylanmış kuruluşlar Yönetmeliğin 44 üncü maddesinde
belirtilen şartları sağlamalı ve akreditasyon sertifikasında bu yetkinlik
uyumlaştırılmış teknik şartname bazında belirtilmiş olmalıdır. Bu faaliyet
yüklenici kullanımı olarak değerlendirilmez.
(5) Onaylanmış kuruluşlar; sigorta bedeli PDDD
faaliyeti yürüttükleri ürünün doğası gereği taşıdığı ve normal kullanım
süresi içinde arz edebileceği riskler, PDDD faaliyetinin ve kullanıcı ile
tüketicilerin niteliği ile sektörün büyüklüğü gibi ölçütler göz önüne
alınarak belirlenmiş, gerekli teminat limiti belirlenirken hangi
faktörlerin hesaba katıldığı açıkça belirtilmiş, Yönetmelik kapsamında
yürüttükleri faaliyete atıf yapan bir mesleki sorumluluk sigortasına sahip
olmalı ve onaylanmış kuruluş statüleri devam ettiği sürece bu sigortanın
sürekliliğini sağlamalıdır.
(6) Kuruluşlar kayıtlı elektronik posta (KEP)
hesabı adresine sahip olmalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru, Değerlendirme, Bildirim ve Görevlendirme
Başvuru
MADDE 11- (1) Başvuru sahibi kuruluş, kuruluşu temsile
yetkili kişi tarafından imzalanan, formatı Ek-1’de yer alan ve Bakanlık
resmi internet sitesinde de yayımlanan ve kuruluşça yürütülecek olan faaliyetlerin
tanımını, kuruluşun yetkin olduğunu belirttiği değerlendirme ve/veya
doğrulama yöntemlerini içeren başvuru yazısı ile Bakanlığa başvurur.
(2) Başvuru yazısı ekinde aşağıdaki dokümanlar
Türkçe dilinde Bakanlığa iletilir:
a) Kuruluşun unvanını, adresini, ortakları, üyeleri
veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlilerini belirten son
durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesinin sureti.
b) Kuruluşu temsile yetkili kişi veya kişilerin
imza beyannamesi.
c) Kuruluşun organizasyon şemasının kontrollü
kopyası.
ç) 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
standartlara göre TÜRKAK tarafından düzenlenmiş onaylanma amaçlı Türkçe ve
İngilizce akreditasyon sertifikasının sureti.
d) Kuruluşun yetkili olmayı talep ettiği
değerlendirme ve/veya doğrulama yöntemlerine ilişkin prosedürlerin
kontrollü kopyası.
e) Sistem 1+, 1 ve sistem 3 kapsamında başvuruda
bulunan kuruluşların yürütecekleri faaliyet kapsamındaki uyumlaştırılmış
teknik şartnamelerin ve bu şartnamelerde belirtilen kuruluş sorumluluğundaki
deney standartlarının listesinin kontrollü kopyası.
f) Teknik düzenleme sorumlusunun ve PDDD
faaliyetlerinde rol alan personelin adının, mezuniyetinin, istihdam
şeklinin, görevinin, atandığı ürün ailesinin, uyumlaştırılmış teknik
şartnamenin veya deneyin belirtildiği detaylı personel listesinin kontrollü
kopyası.
g) Yüklenici laboratuvar kullanılması durumunda,
PDDD faaliyetleri çerçevesinde uyumlaştırılmış teknik şartnamelerde yer
alan deney standartlarında hangi yüklenici ile çalışıldığını, sözleşme tarihlerini
ve yüklenicinin ilgili deneyde akredite olup olmadığını, yüklenici akredite
ise akreditasyon sertifikası numarası ve tarihini, akredite değil ise
kuruluş tarafından TS EN ISO/IEC 17025 standardına göre gerçekleştirilen
inceleme tarihlerini içeren yüklenici laboratuvar listesinin kontrollü
kopyası.
ğ) Avrupa Birliği Onaylanmış Kuruluşlar Grubu
üyeliği ve başvuru yapılan ürün veya ürün ailesiyle ilgili standardizasyon
faaliyetlerine katılım sağlandığını kanıtlayan dokümanlar.
h) Meslekî sorumluluk sigortasının sureti.
(3) Bakanlığa sureti gönderilen dokümanlarda
kuruluşu temsile yetkili bir kişinin imzası ve kuruluş kaşesi bulunmalıdır.
(4) Unvan, adres ve kapsam değişikliği
başvurularında kuruluşu temsile yetkili kişi tarafından imzalanmış
Ek-1’deki başvuru yazısı ile sadece bu değişikliğe ilişkin bilgi ve
belgeler Bakanlığa iletilir. Bakanlığa daha önce iletilen bilgi ve
belgelerde değişiklik olması durumunda Bakanlık on beş iş günü içinde
bilgilendirilir.
(5) Başvuruda ve başvuru sonrasındaki değişiklerle
ilgili Bakanlığa iletilen bilgi ve belgelere ilişkin her türlü sorumluluk
kuruluşa aittir.
(6) Başvuru ve sonrasında Bakanlıkla kuruluş
arasındaki yazışmalarda kuruluşun kayıtlı elektronik posta adresi
kullanılır. Bakanlıkça talep edilmesi halinde, onaylanmış kuruluş
başvuruları ile onaylanmış kuruluş faaliyetleri gereği yapılan bütün iş ve
işlemler Bakanlıkça kurulacak bir elektronik sistem aracılığıyla yürütülür.
Kuruluşa dair işlemlerin sistem üzerinden takip edilmesi için
yetkilendirilmiş personel Bakanlığa bildirilir.
(7) Kamu kuruluşları, statüleri çerçevesinde temin
edebildiği başvuru dokümanlarını Bakanlığa teslim eder.
(8) Başvurularda, Bakanlık resmi internet sitesinde
yayımlanan kılavuz ve standart formlar esas alınır.
Değerlendirme
MADDE 12- (1) Başvuru, bu Tebliğde belirtilen kriterlere
göre ve Avrupa Birliği Resmî Gazetesinde yayımlanmış yürürlükteki
uyumlaştırılmış teknik şartname versiyonları esas alınarak Bakanlıkça
incelenir ve değerlendirilir.
(2) 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
standartlarda onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasına sahip olan
kuruluşların Yönetmeliğin 41 inci maddesinde ve bu Tebliğde belirtilen
onaylanmış kuruluşlara ilişkin gerekleri sağladığı kabul edilir. Kuruluş bu
şekilde akredite olsa dahi, kuruluşun onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilmesine dair nihai kararı Bakanlık verir.
(3) Bakanlıkça 18 inci madde uyarınca
gerçekleştirilen denetim veya değerlendirmeleri süren kuruluşların başvuruları,
bu işlemlerde uygunsuzluk bulunması halinde uygunsuzluklar kuruluşça
giderilinceye ve söz konusu işlemler tamamlanıncaya kadar değerlendirmeye
alınmaz.
(4) Başvuru ile iletilen dokümanlarda uygunsuzluk
veya eksiklik bulunması halinde bir kereye mahsus olmak üzere kuruluşa bu
hususlar bildirilir. Başvuru tarihi itibarıyla üç ay içerisinde 11 inci
maddede belirtilen belgelerin doğru ve eksiksiz şekilde Bakanlığa
iletilmemesi halinde kuruluşun başvurusu reddedilir.
Bildirim
MADDE 13- (1) Bakanlık tarafından görevlendirmesi veya
kapsam genişletmesi uygun görülen kuruluşlar NANDO’da yayımlanmak üzere
Ticaret Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirilir.
(2) Onaylanmış kuruluşların görev süresi, başvuru
sahibi kuruluşun sahip olduğu onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasının
geçerlilik tarihi esas alınarak Bakanlık tarafından belirlenir. Onaylanmış
kuruluşların başvuru kapsamına ilişkin olarak birden fazla akreditasyon
sertifikasının bulunması durumunda, görev süresinin belirlenmesinde
geçerlilik süresi en yakın tarihli akreditasyon sertifikası esas alınır.
(3) Onaylanmış kuruluşların bildirime konu
faaliyetlerinde ve özelliklerinde meydana gelen ve Ek-1’deki başvuru yazısı
ile Bakanlığa iletilen değişiklikler NANDO’da yayımlanmak üzere Ticaret
Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirilir.
(4) Bildirim sürecinde Komisyonun veya AB üyesi
devletlerin Yönetmeliğin 48 inci maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde
Bakanlıktan Ticaret Bakanlığı aracılığıyla kuruluşa ait ilave bilgi ve
belgeler istemesi halinde, bu durum kuruluşa bildirilir ve kuruluş talep
edilen bilgi ve belgeleri Bakanlığa iletir.
Görevlendirme
MADDE 14- (1) Kuruluş, kendisine Komisyon tarafından
onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası tahsis edilerek görevlendirme
kapsamıyla birlikte NANDO’da yayımlanmasıyla birlikte onaylanmış kuruluş
statüsü kazanır. Onaylanmış kuruluşların kapsam değişikliği başvurularında
da aynı yöntem izlenir ve kapsam değişikliği NANDO’da yayımlanan onaylanmış
kuruluşlar ilgili kapsamlarda faaliyetlerine başlarlar.
(2) Görev süresi dolacak olan onaylanmış
kuruluşların görevine devam etmek istemesi halinde, görev süresinin sona
ereceği tarihten en az otuz iş günü önce söz konusu görev süresinin
belirlenmesinde esas alınan onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasını
yenileyerek Türkçe ve İngilizce suretlerini veya TÜRKAK tarafınca düzenlenmiş
İngilizce akreditasyon sertifikası süresi uzatma yazısını Bakanlığa
iletirler. Yeni görev süresinin belirlenmesine dair nihai karar Bakanlığa
aittir.
(3) Onaylanmış kuruluşun, TÜRKAK tarafından
yayımlanan güncel tarihli onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasını,
ikinci fıkrada belirtilen süreyi aşarak Bakanlığa bildirmesi durumunda, geç
bildirimden kaynaklanan her türlü sonucun sorumluluğu onaylanmış kuruluşa
aittir.
(4) Bakanlık, onaylanmış kuruluşlara ilişkin
görevlendirmeye, faaliyet kapsamında meydana gelen değişikliklere ve
faaliyetlerinin geçici olarak durdurulması, kısıtlanması ve
sonlandırılmasına dair kararlar ile iletişim bilgilerini ve bu bilgilerde
oluşan değişiklikleri resmi internet sitesinde duyurur.
(5) NANDO’da görev kapsamının yayımı sona eren
kuruluşlar yeniden onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek istemeleri
halinde Bakanlığa başvururlar.
(6) NANDO’da Yönetmelik görev kapsamı yayımlanmayan
kuruluşlar Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteremez, Yönetmeliğe referans
veren belge veya rapor düzenleyemez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Onaylanmış Kuruluşların Yükümlülükleri ve
Koordinasyonu
Onaylanmış
kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 15- (1) Onaylanmış kuruluşlar, 7223 sayılı Kanun,
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği,
Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) ve bu Tebliğde hükme bağlanan yükümlülükleri
yerine getirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, Yönetmeliğin 51 inci
maddesinde belirtilen Komisyonca oluşturulmuş grubun çalışmaları sonucunda
ortaya çıkan karar ve metinleri rehber belge olarak kabul eder,
prosedürlerine dâhil ederek bunlara uyar.
(3) Onaylanmış kuruluşlar, görevlendirildiği
kapsamdaki uyumlaştırılmış teknik şartnamelerde veya temel karakteristiklerde
değişiklik olması durumunda bu değişikliklerin faaliyetlerine etkisi ve
faaliyet gösterdiği alanla ilgili olarak katıldığı standardizasyon
faaliyetleri hakkında Bakanlığı bilgilendirir.
(4) Onaylanmış kuruluşlar, kendilerine ait kimlik
kayıt numarası ve belgelerin, raporlar ile işaretlerin yanlış ve/veya
usulsüz kullanıldığını tespit ettiklerinde düzeltilmesi için gerekli
tedbirleri alır ve bu durumu Bakanlığa bildirir.
(5) Onaylanmış kuruluşlar;
a) Her yıl ocak ayı içerisinde Yönetmelik
kapsamında belgelendirdiği ve/veya rapor düzenlediği tüm imalatçıların o
tarihte güncel olan konsolide listesini Bakanlığa teslim eder.
b) PDDD faaliyetleri çerçevesinde herhangi bir
başvurunun reddedilmesi, bir belgenin verilmemesi, önceden düzenlenmiş bir
belgenin askıya alınması veya iptal edilmesi durumlarını on beş iş günü
içerisinde gerekçesiyle birlikte Bakanlığa bildirir.
c) Onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasının
kapsamının değişmesi, askıya alınması veya iptal edilmesi halinde, bu
durumu en geç on beş iş günü içerisinde Bakanlığa bildirir.
ç) Başvuruda Bakanlığa iletilen personel veya
yüklenici bilgilerinde değişiklik olması halinde son durumu gösteren
listeyi en geç on beş iş günü içerisinde Bakanlığa iletir.
d) Onaylanmış kuruluş faaliyetlerine ait bilgi ve
belgeleri Bakanlığın talebi halinde elektronik yazılım sistemi vasıtasıyla
Bakanlığa iletir.
(6) Onaylanmış kuruluşlar yaptıkları tüm işlemlere
ve verdikleri belgelere ilişkin gerekli tüm kayıtları on yıl boyunca
muhafaza eder ve bunları gerekli hallerde Bakanlığın incelemesine sunar.
(7) Faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan veya
onaylanmış kuruluş statüsüne son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine
son veren onaylanmış kuruluşlar, faaliyette bulundukları dönemde yapmış
oldukları PDDD işlemleri ile ilgili kayıt ve belgeleri, aynı konuda
faaliyette bulunan başka bir onaylanmış kuruluşa gerektiğinde devredilmek
üzere Bakanlığa teslim eder. Ancak, devri yapan onaylanmış kuruluşun on yıl
süre ile kayıt ve belgeleri muhafaza etme ve talebi hâlinde Bakanlığa sunma
sorumluluğu devam eder.
(8) Onaylanmış kuruluş statüsünün sonlanması
kuruluşların görevli oldukları süre boyunca yürüttükleri faaliyetlerden
doğan sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 16- (1) Onaylanmış kuruluşlar tarafından yürütülecek
olan PDDD faaliyetlerinde uygulama birliğinin sağlanması, ortaya çıkan
sorunların değerlendirilmesi ve onaylanmış kuruluşlar arasında gerekli
işbirliğinin sağlanması amacıyla, Bakanlık tarafından gerekli görülmesi
durumunda Bakanlık koordinasyonu ile eşgüdüm toplantısı düzenlenebilir.
(2) Bakanlıkça görevlendirilen onaylanmış
kuruluşların aralarında gerekli koordinasyon, eş güdüm ve işbirliğini
sağlamak amacıyla Yönetmeliğin 51 inci maddesine uygun olarak bir yapılanma
oluşturmaları halinde;
a) Yapılanmanın çalışma usul ve esasları ile ismi,
adresi ve iletişim bilgileri Bakanlığa bildirilir.
b) Bu yapılanma, onaylanmış kuruluşların 15 inci
maddenin ikinci fıkrasındaki sorumlulukları saklı kalmak kaydıyla,
Komisyonca oluşturulmuş Onaylanmış Kuruluş Koordinasyon Grubu çalışmalarını
ve bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan karar ve metinlerin takibini yapar.
c) Yapılanmada belirlenecek bir temsilci
vasıtasıyla ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılara katılım sağlanır,
toplantı notları onaylanmış kuruluşların katılımıyla düzenlenecek
toplantılarda paylaşılır ve Bakanlığa iletilir.
ç) Yapılanmanın faaliyetlerine ait her türlü
masraf, yapılanma tarafından belirlenecek usule göre onaylanmış
kuruluşların katkısı ile karşılanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yurt Dışında Yerleşik Onaylanmış Kuruluşların Şube,
Temsilcilik ve Yüklenicileri
Yurt
dışında yerleşik onaylanmış kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 17- (1) Komisyonun 305/2011/EU sayılı Yapı Malzemeleri
Tüzüğü kapsamında faaliyette bulunan yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşlar
Türkiye’de şube veya temsilcilik açtıklarında ikinci fıkrada belirtildiği
şekilde Bakanlığa bildirimde bulunur. Bildirim ve ekli dokümanlar Türkçe
dilinde düzenlenir.
(2) Faaliyetine yeni başlayan şube veya
temsilcilikler bir ay içerisinde formatı Ek-2’de yer alan ve Bakanlık resmî
internet sitesinde de yayımlanan bildirim yazısı ile Bakanlığa bildirimde
bulunur. Bildirimde bulundukları bilgilerde değişiklik olması halinde bir
ay içerisinde bildirim tekrarlanır. Bu bildirimler Bakanlık tarafından
Ticaret Bakanlığına iletilir.
(3) Bakanlık, Komisyonun 305/2011/EU sayılı Yapı
Malzemeleri Tüzüğü kapsamında yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşların
adına veya sorumluluğunda Türkiye’de uygunluk değerlendirme faaliyeti
yürüten şube, temsilcilik veya yüklenici gibi birimleri re’sen veya şikâyet
üzerine Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar
Yönetmeliği ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB)’nin uygulanabilir
hükümlerini esas alarak denetleyebilir. Denetim esnasında Bakanlık,
gerektiği takdirde, yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşlar ile onun
Türkiye’de uygunluk değerlendirme faaliyeti yürüten şube, temsilcilik veya
yüklenicileri arasındaki yetki devrini ve iş bölümünü düzenleyen
sözleşmeleri de inceleyebilir.
(4) Yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşların
Türkiye’de yerleşik şube, temsilcilik ve yüklenicilerinin denetimlerinde
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin
15 inci maddesinde belirtilen hükümler uygulanır.
ALTINCI BÖLÜM
İzleme, Denetim ve İdari Yaptırımlar
İzleme ve
denetim
MADDE 18- (1) Bakanlık görevlendirdiği onaylanmış
kuruluşların 7223 sayılı Kanun, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) ve bu Tebliğde belirtilen nitelikleri karşılamaya devam edip
etmediklerini, sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerini ve
faaliyetlerini öngörülen koşullara uygun olarak sürdürüp sürdürmediklerini
izler ve denetler.
(2) Denetimler, Bakanlığın uygun gördüğü tarihte,
re’sen veya şikâyet üzerine kuruluş adresinde veya uzaktan erişim araçları
kullanılarak yapılır. Bakanlıkça aksi kararlaştırılmadıkça kuruluşlar azami
on sekiz ayda bir kez denetlenir.
(3) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği
(305/2011/AB) ve bu Tebliğde belirtilen şartlarla ilgili tüm dokümanlar
izlemeye ve denetime tabidir.
(4) Denetimde tespit edilen hususlar denetim
tutanağına kaydedilir. Denetim tutanağındaki hususlarla ilgili olarak
Bakanlığın nihai değerlendirmesi denetimden sonra onaylanmış kuruluşa
ayrıca bildirilir.
(5) İzleme ve denetimde tespit edilen uygunsuzluğun
kuruluşun asli faaliyetlerini etkileyecek ölçüde olmaması halinde bu
uygunsuzluklar kuruluşa bildirilir ve kuruluş aldığı tedbirleri yedi iş
günü içerisinde Bakanlığa bildirir.
(6) Yurt dışında yerleşik onaylanmış kuruluşların
ülkemizde yerleşik şube, temsilcilik ve yüklenicilerinin denetiminde
uygunsuzluk bulunması halinde Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 15 inci maddesinde belirtilen hükümler
uygulanır.
(7) Bir kuruluşun 14 üncü maddenin altıncı
fıkrasına aykırı faaliyette bulunduğu hakkında kuvvetli şüphe veya bir
kanıt bulunması halinde kuruluş Bakanlıkça denetlenebilir veya eldeki
kanıtlara dayanılarak değerlendirme yapılabilir.
İdari
yaptırımlar
MADDE 19- (1) Onaylanmış kuruluşların 7223 sayılı Kanun,
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği,
Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) ve bu Tebliğde hükme bağlanan
nitelikleri karşılamadığının, yükümlülükleri yerine getirmediğinin ve
faaliyetlerini öngörülen koşullara uygun olarak sürdürmediğinin tespit
edilmesi durumunda Bakanlık tarafından 7223 sayılı Kanun kapsamında
aşağıdaki idari yaptırım ve önlemler uygulanır:
a) 18 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
izleme ve denetimde tespit edilen uygunsuzluğun kuruluşun asli
faaliyetlerini etkileyecek ölçüde olması halinde kuruluşun faaliyet
kapsamı, bu uygunsuzluktan etkilenen ürünün taşıdığı risk durumu,
tehlikenin aciliyeti ve kullanıcı öncelikleri Bakanlıkça değerlendirilmek
suretiyle belirlenecek bir süre için kısıtlanır veya askıya alınır. Bu
uygunsuzlukların önem derecesine göre kuruluşa yirmi iş gününden az, altmış
iş gününden fazla olmamak üzere düzeltici faaliyet için süre verilir.
Kuruluş verilen süre içerisinde düzeltici faaliyetlerini tamamlarsa
kısıtlama veya askı kaldırılır, uygunsuzluklar giderilmediği takdirde ilave
süre verilmeksizin kuruluşun onaylanmış kuruluş statüsüne son verilir.
Kuruluşlara düzeltici faaliyet için süre verilmesi veya kısıtlama veyahut
askı işlemi tesis edilmesi Bakanlığın idari yaptırım uygulamasına engel
teşkil etmez.
b) Bağımsızlığın ve/veya tarafsızlığın
sağlanamaması durumunda, 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır ve anılan
Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereği onaylanmış kuruluş
statüsüne son verilir.
c) Onaylanmış kuruluşların onaylanma amaçlı
akreditasyonunun TÜRKAK tarafınca askıya alınması veya iptal edilmesi
durumunda onaylanmış kuruluşların görevlendirmesi askıya alınır veya iptal
edilir. Onaylanmış kuruluşların birden fazla akreditasyonunun bulunması
durumunda askıya alınan veya iptal edilen akreditasyon sertifikasının
kapsamı görevlendirme kapsamından geçici süreyle veya tamamen çıkarılır.
Onaylanmış kuruluşların statüsündeki bu değişiklikler Bakanlıkça NANDO’da
yayımlanmak üzere Ticaret Bakanlığına bildirilir.
ç) Yönetmeliğin 49 uncu maddesinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde 7223 sayılı Kanunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde öngörülen idari para cezası
uygulanır.
d) Görevlendirme ile birlikte gerçekleştirilen PDDD
faaliyetlerinin ilgili yönetmeliklere, uyumlaştırılmış teknik şartnamelere
veya bu Tebliğde yer alan usul ve esaslara göre yürütülmemesi durumunda
7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde
öngörülen idari para cezası uygulanır.
e) 15 inci maddedeki bildirimlerin belirtilen süre
zarfında Bakanlığa yapılmaması durumunda, 7223 sayılı Kanunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde öngörülen idari para cezası
uygulanır.
f) Yönetmelikte ve bu Tebliğde belirtilen yüklenici
veya personel ile ilgili şartların sağlanamaması halinde, onaylanmış
kuruluş faaliyetleri geçici olarak kısıtlanır veya askıya alınır ve
düzeltici faaliyet için en fazla kırk beş iş günü süre verilir. Süre
sonunda, yüklenici veya personel ile ilgili şartların yerine getirilmemesi
halinde onaylanmış kuruluş statüsüne son verilir.
g) Yönetmelikte ve bu Tebliğde belirtilen mesleki
sorumluluk sigortası ile ilgili şartların sağlanamaması halinde 7223 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereği onaylanmış kuruluş
faaliyetleri askıya alınır ve düzeltici faaliyet için en fazla otuz iş günü
süre verilir. Süre sonunda mesleki sorumluluk sigortası ile ilgili
şartların sağlanmaması durumunda onaylanmış kuruluş statüsüne son verilir.
ğ) Faaliyet kapsamı kısıtlanan veya askıya alınan
onaylanmış kuruluşun kısıtlanan veya askıya alınan kapsamda faaliyetlerini
sürdürdüğünün tespit edilmesi halinde onaylanmış kuruluş görevlendirmesi
iptal edilir.
(2) Bakanlıkça görevlendirilmiş olup olmadığına
bakılmaksızın bir kuruluşça Yönetmelik kapsamındaki ürünlere ilişkin CE
işaretlemesinin, belgelerin, test raporları ve diğer belgelerin gerçeğe
aykırı şekilde düzenlendiği, kullanıldığı, tahrif veya taklit edildiğinin
tespit edilmesi halinde 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(3) 18 inci maddenin yedinci fıkrasında belirtilen
denetim veya değerlendirme sonucunda bir kuruluşun NANDO’da görev kapsamı
yayımlanmadığı halde Yönetmelik kapsamında faaliyet yürüttüğünün tespit
edilmesi halinde 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(4) İdari yaptırımlara ilişkin her türlü tebligat
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre yapılır.
(5) Onaylanmış kuruluşlara uygulanan idari yaptırım
kararları Bakanlık tarafından Ticaret Bakanlığına bildirilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 20- (1) 18/8/2013 tarihli ve 28739 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) Kapsamında
Onaylanmış Kuruluşların Görevlendirilmesine ve Denetlenmesine Dair Tebliğ
(Tebliğ No: MHG/2013-09) yürürlükten kaldırılmıştır.
Onaylanmış
kuruluşların uyum süresi
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihte hâlihazırda Bakanlıkça görevlendirilmiş olan onaylanmış
kuruluşlar, bu Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla on sekiz ay içerisinde 8
inci maddenin gereklerini yerine getirir. Bu Tebliğin yürürlük tarihinden
sonra yapılacak yeni personel görevlendirmelerinde ise 8 inci madde hükümlerine
uyulur.
Şube ve
temsilciliklerin Bakanlığa bildirim sorumluluğu
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihte 17 nci madde kapsamında faaliyet göstermekte olan şube ve temsilcilikler
bu Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla altı ay içerisinde Ek-2’de yer alan
formata uygun olarak Bakanlığa bildirimde bulunur.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının görevlendirilmesi
GEÇİCİ
MADDE 3- (1) 26/6/2009 tarihli ve
27270 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemelerinin Tabi Olacağı
Kriterler Hakkında Yönetmeliğin 19 uncu maddesine göre yapılacak Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşu başvurularına, personel istihdamı, bunların
görevlendirilmesi ve denetlenmesine, bildirim yükümlülüklerine ilişkin iş
ve işlemler; başka bir mevzuat ile doğrudan düzenlenene kadar bu Tebliğin
uygulanabilir hükümlerine göre yapılır.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|