Hazine ve Maliye Bakanlığından:
MİLLİ PİYANGO İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KARŞILIĞI
NAKİT
OLMAYAN PİYANGOLAR VE ÇEKİLİŞLER HAKKINDA
YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
MADDE 1- 4/10/2006 tarihli ve
26309 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü
Karşılığı Nakit Olmayan Piyangolar ve Çekilişler Hakkında Yönetmeliğin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“n) Aracı firma: Karşılığı nakit olmayan piyango ve
çekiliş düzenlemek isteyenler tarafından elektronik ortam üzerinden
yapılacak müracaatların, bu Yönetmelikle belirlenen esaslara uygun olarak
İdareye intikal ettirilmesi ve başvuru sahiplerine danışmanlık hizmeti
verilmesi amacıyla aracılık yapma ruhsatı verilen tüzel kişileri,
o) Genel Müdür: Milli Piyango İdaresi Genel
Müdürünü,”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “İdare;” ibaresinden sonra gelmek üzere “12 nci maddenin ikinci fıkrasına göre belirlenen başvuru
ve izin bedeli karşılığında” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasına (k) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve diğer
bent buna göre teselsül ettirilmiştir.
“l) Başvuru ve izin bedelinin ödendiğine dair
makbuz.”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12 – (1) Piyango düzenlemek için izin
talebinde bulunacakların, İdarece istenen bütün belge ve bilgilerle
birlikte kampanyanın başlama tarihinden en geç on beş gün önce İdareye
başvurmaları esas olup, buna ilişkin başvuru ve izin bedelini İdare
hesaplarına yatırmaları zorunludur.
(2) İdarece, başvurular gerekli tüm belge ve
bilgilerin tamamlanmasından sonra düzenleyicilerin yeterlikleri,
taahhütlerini gerçekleştirebilme kabiliyetleri, daha önce düzenlemiş
oldukları piyangoların sonuçları ve gerekli görülecek diğer hususlar
yönünden incelenerek sonucu en geç beş iş günü içerisinde, piyango düzenleme
talebinde bulunanlara yazılı olarak veya internet ortamında bildirilir.
Karşılığı nakit olmayan piyango ve çekiliş düzenlemek isteyenlerden
alınacak başvuru ve izin bedelleri; her bir kampanya için dağıtılması
taahhüt edilen ikramiye rayiç bedelinin %40’ından fazla olmamak üzere,
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(3) İdare, başvuruları elektronik ortam
aracılığıyla internet üzerinden de kabul edebilir. Bu kapsamda, İdare günün
şartlarına uygun bir şekilde elektronik ortamda online
başvuru yapılmasına yönelik sistemi kurabilir ve piyango düzenlenmesi
amacıyla online başvuru sahiplerine bu sistem üzerinden takip, danışmanlık
hizmeti verilmesi ile başvuruların izin için İdareye intikal ettirilmesini teminen, bu Yönetmelikte yer alan usul ve esaslara göre
belirlenen firmalara aracılık hizmetinde bulunma yetkisi verebilir.
(4) Aracılık faaliyetinin yapılabilmesi için
İdareden ruhsat alınması zorunlu olup, aracılık faaliyetinde bulunması
uygun görülen tüzel kişilere süresi on yılı geçmemek üzere aracılık ruhsatı
verilir. Ruhsat verildiği tarihten itibaren verildiği sürenin sona ermesi
veya İdarece iptal edildiği tarihe kadar başka bir işleme gerek olmaksızın
geçerlidir. Geçerlilik süresinin bitmesi ya da firma ortakları veyahut
unvanında değişiklik olması ve benzeri durumlarda, İdarece ruhsat
yenilebilir veya vize edilebilir.
(5) İdarece aracılık ruhsatı verilecek tüzel
kişiliğin;
a) 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş şirket olması,
b) 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas
Kanunu hükümlerine göre müflis olmaması ve konkordato
ilan etmiş olmaması,
c) Ana sözleşmesindeki esas faaliyet konusunu;
yasak olmayan mal ve hizmetlere yönelik ticaret, tanıtım, pazarlama ve promosyon gibi faaliyetlerin yürütülmesi veya bunlara
aracılık edilmesinin oluşturması ve söz konusu faaliyetlere ilişkin en az
beş yıllık tecrübesinin bulunması veyahut Yönetim Kurulunca belirlenecek
sayı veya tutarda karşılığı nakit olmayan piyango düzenlenmesine aracılık
edilip, bunlara ilişkin çekilişleri sonuçlandırmış olması,
ç) Ödenmiş sermayesinin Yönetim Kurulunca
belirlenecek tutardan az olmaması,
d) Sosyal Güvenlik Kurumuna prim ve vergi dairesine
vergi borcunun bulunmaması,
e) Doğrudan yüzde on veya daha fazla hisseye sahip
ortakları ile yönetim kurulu başkan ve üyelerinin, genel müdür, genel müdür
yardımcısı ile benzeri üst yönetim kademelerinde tüzel kişiliği idare ve
temsile yetkili personelinin;
1) 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre müflis
olmaması ve konkordato ilan etmiş olmaması,
2) 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler
geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla
süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine
karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli
savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet,
irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye
kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, terörizmin finansmanı, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya kaçakçılık, kumar oynanması için yer ve imkan
sağlama suçlarından veya 29/4/1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol ve Diğer
Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 5
inci maddesinde sayılan suçlardan biri ile mahkûm olmaması veya faaliyette
bulunduğu ülkelerin mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olmaması,
3) Sözleşme tarihinden önceki son
beş yıl içinde ya da aracılık ruhsatı verildikten sonra sözleşme konusu faaliyetlerinin
yasaklanmış veya kısıtlanmış olmaması ya da yasaklanmış veya kısıtlanmış
kuruluşlarda yüzde on veya daha fazla paya sahip olmaması veya kontrolü
elinde bulundurmaması ya da bu kuruluşlarda yönetim kurulu başkan ve üyesi,
genel müdür, genel müdür yardımcısı ve benzeri üst yönetim kademelerinde
tüzel kişiliği idare ve temsile yetkili olarak görev yapmamış olması,
çalışan olarak sözleşmeye konu faaliyetlerinin yasaklanması veya
kısıtlanmasına neden olan işlemlerde sorumluluklarının tespit edilmemiş
olması,
şarttır.
(6) Aracılık ruhsatı verilen tüzel kişi ile İdare
arasında aracılık sözleşmesi düzenlenir ve bir örneği ilgiliye verilir.
Aracılık sözleşmesi ruhsatın geçerli olduğu sürece yürürlükte kalır ve
ruhsatın iptali halinde başkaca bir işleme gerek olmaksızın kendiliğinden fesh edilmiş sayılır. İdarece ruhsat süresinin
uzatılması ya da tüzel kişiliğin ortaklarında veya unvanında değişiklik
olması ve benzeri durumlarda aracılık sözleşmesi yenilenebilir.
(7) İdarenin çekiliş düzenlenmesine izin verme hak
ve yetkisini herhangi bir şekilde devir etmesi halinde, aracılık sözleşmesi
kendiliğinden fesih edilmiş sayılır.
(8) Aracılık ruhsatı vermeye ve sözleşme yapmaya
Genel Müdür yetkilidir. Genel Müdür bu yetkisinin tamamını veya bir kısmını
merkez ve taşra teşkilatında alt kademelere devredebilir.
(9) Yönetim Kurulu tarafından günün koşullarına
göre aracılık teminatı alınmasına karar verilebilir. Bu takdirde, aracılık
ruhsatının verilmesinden önce teminatın satış merkezlerine veya İdarece
tespit edilen yere nakden yatırılması esastır. Teminatın, banka teminat
mektubu olarak verilmesi hâlinde, bu mektubun kapsam ve şeklinin İdarece
belirlenen esaslara uygun olması gerekir. Bu esaslara aykırı olarak düzenlenmiş
teminat mektupları geçerli kabul edilmez. Aracı firmaların verecekleri
hizmetlere ve hukuki statülerine göre teminat tutarları
farklılaştırılabilir. Aracılık ruhsatının geçerli olduğu sürece teminat
iade edilmez ve aracı firmanın üçüncü kişilere olan borçlarına mahsup edilemez.
Ruhsatın iptali halinde; aracılık faaliyeti sırasında vermiş olduğu zarar
veya borçları öncelikle aracılık teminatından mahsup edilir ve aracılık
edilen bütün kampanyaların sonuçlanmasını müteakip, teminat bakiyesi üç ay
içinde iade olunur.
(10) Aracı firma, bu Yönetmelik ve aracılık
sözleşmesi hükümleri ile İdare tarafından yürürlüğe konulacak diğer mevzuat
hükümlerine uymak zorundadır.
(11) Aracılık ruhsatının geçerli olduğu süre içinde
aracılık faaliyetinin aralıksız yapılması esastır. Aracılık ruhsatı
İdarenin bilgisi ve izni dışında hiçbir şekilde başkalarına devredilemez.
(12) İdarece yıllık olarak belirlenen asgari sayı
ve tutarda karşılığı nakit olmayan piyango ve çekiliş düzenlenmesine
aracılık edileceğine dair taahhütname veren aracı firmalara; Yönetim Kurulu
tarafından aracılık edilen her bir kampanya için İdarece alınan izin
bedelinin %10’una kadar komisyon ödenmesine karar verilebilir. Aracılık komisyonu,
aracılık edilen kampanya ve çekilişler için İdarece alınan izin
bedellerinden, katma değer vergisi düşüldükten sonra kalan tutar üzerinden
hesaplanır.
(13) Mücbir sebep veya İdarece kabul edilebilir
haklı sebep halleri hariç olmak üzere, aşağıda belirtilen hallerde aracılık
ruhsatı İdare tarafından tek taraflı olarak ve herhangi bir bildirim
süresine uyulmaksızın iptal edilir:
a) Aracı firmanın, bir takvim yılı içinde devamlı
veya aralıklı olarak altmış günden fazla süreyle çekilişler ile ilgili
elektronik sistemi işler halde bulundurmaması.
b) Firmanın iflas etmesi.
c) Çekilişler ile ilgili izin bedellerinin kayıt
dışı olarak kendi nam ve hesabına tahsil edilmesi.
ç) Aracı firma olabilme şartlarından herhangi
birinin kaybedilmesi veya ruhsat verildikten sonra bu şartlardan herhangi
birine sahip olmadığının anlaşılması.
d) İdarenin itibarını zedeleyecek veya İdareye
duyulan güvenin sarsılmasına neden olacak davranış ve faaliyetlerde
bulunulması.
e) On sekiz yaşından küçükler adına çekiliş
düzenlenmesi amacıyla aracılık edilmesi veya ikramiye teslim etmesi.
f) Yasa dışı bahis veya şans oyunlarının
oynatılmasına aracılık edilmesi, bu oyunların oynanmasına yer veya imkân
sağlanması, terörizmin finansmanı ya da yasa dışı bahis veya şans
oyunlarının para nakline aracılık edilmesi ile kişilerin reklam vermek ve
sair suretle yasa dışı bahis veya şans oyunlarına teşvik edilmesi.
g) İdarenin yazılı izni olmadan aracılık yetkisinin
kısmen veya tamamen devir veya temlik edilmesi.
ğ) Aracılık faaliyeti ile ilgili olarak İdare
personeline fiili saldırıda bulunulması.
h) İdare tarafından istenen bilgi ve belgelerin
yanlış, eksik veya yanıltıcı olarak verilmesi veya hiç bilgi verilmemesi
hâllerinde, İdarenin on beş gün içinde bilgi veya belgelerin tam ve doğru
olarak verilmesi yönündeki yazılı ihtarına rağmen aykırı durumun devam
etmesi.
ı) İdarenin denetimle görevlendirdiği personeli
veya yetkilendirdiği kişilere yerinde inceleme ve denetleme imkânı
sağlanmaması, inceleme ve denetimin engellenmesi.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“k) İdareye ödenmesi gereken başvuru ve izin
bedelinin ödenmediği düzenlemelere,”
MADDE 6- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu Yönetmelik hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|