Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı
(Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü)’ndan:
TAPU VE
KADASTRO VERİLERİNİN İŞLENMESİ VE ELEKTRONİK
ORTAMDA YAPILACAK İŞLEMLER HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü merkezi veri tabanında yer alan verilerin işlenmesine ve elektronik
ortamda yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
merkezi veri tabanında yer alan verilerin çevrimiçi olarak işlenmesine ve
elektronik ortamda yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 22/11/2001 tarihli ve 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun 1020 nci maddesi, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı,
İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 480 inci maddesinin
birinci fıkrasının (ğ) bendi, 487 nci maddesinin altıncı fıkrası, 488 inci
maddesinin birinci ve beşinci fıkraları ile 22/7/2013 tarihli ve 2013/5150
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Tapu Sicili Tüzüğünün 14
üncü ve 15 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık tapu/kadastro verisi: Açık veri haline
getirilen tapu ve kadastro verisini,
b) Açık veri: Ücretsiz olarak veya hazırlanma
maliyetini geçmeyecek şekilde internet üzerinden herkesin erişimine
sunulan, üzerinde herhangi bir fikri mülkiyet hakkı bulunmayan ve herhangi
bir amaçla serbestçe kullanılabilen, makineler tarafından okunabilen ve
böylelikle diğer veriler ve sistemlerle birlikte çalışabilen anonim hale
getirilmiş veriyi,
c) Alıcı: TAKPAS’tan faydalanan kişi veya
kurumları,
ç) Alt kullanıcı: Alıcının, uygulamalar üzerinden
TAKPAS’tan faydalanması için yetkilendirdiği kişileri,
d) Anonim hale getirme: Tapu ve kadastro verilerinin,
başka verilerle eşleştirilerek dahi hiçbir surette kimliği belirli veya
belirlenebilir bir kişiyle ilişkilendirilemeyecek hâle getirilmesini,
e) Belirteç bilgisi: Alıcının, TAKPAS ile
yaptıkları sorgulamaya ait kendi sistemleri/işlemleri ile ilişkisini gösterir
işlem sistem numarası, işlem evrak numarası gibi bilgileri,
f) Elektronik kabul beyanı: Protokol imzalananlar
dışında kalan kişilerin, TAKPAS arayüzleri üzerinden veriye ulaşmaları için
elektronik ortamda bilgisine sunulan metni kabulüne ilişkin beyanını,
g) Elektronik ortamda yapılacak işlemler: 4 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 488 inci maddesinin beşinci fıkrası
uyarınca, Genel Müdürlük tarafından belirlenen ve tapu müdürlüklerince
tescili sağlanan işlemlerden, yargı mercileri ile yetkili kurum ve
kuruluşların taleplerine istinaden ilgili mercilerce doğrudan elektronik
ortamda tescil, terkin veya tadil edilebilecek işlemleri,
ğ) Eşsiz belirteç: Alıcının onaylanmış toplu veri
taleplerinde ihtiyaç duyulan verinin TAKPAS’ta tanımlanan servisler
aracılığı ile alınmasını sağlayan, onaylanan her toplu veri talebi için
Genel Müdürlükçe eşsiz olarak oluşturulan, sorgulamanın yapılabileceği gün
içi zaman aralığını da içerir, TAKPAS arayüzleri üzerinden üretilen erişim
süresi tanımlı yetki anahtarını,
h) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünü,
ı) İlgili kişi: Türk Medeni Kanununun 1020 nci
maddesi kapsamında merkezi veri tabanındaki tapu ve kadastro verisine
ulaşma hakkına sahip ilgisini inanılır kılan kişiyi,
i) Kimliksizleştirme: Tapu ve kadastro verilerinin;
kimliği belirli veya belirlenebilir kişiyle ilişkilendirilememesi için
teknik ve idari tedbirlerin alınması şartıyla ve farklı bir ortamda
muhafaza edilen diğer verilerle bir araya getirilmeksizin kimliği belirli
veya belirlenebilir kişiyle ilişkilendirilemeyecek şekilde işlenmesini,
j) Kişi: Kurumlar dışında kalan gerçek ve tüzel
kişileri,
k) Kişisel veri: Kimliği belirli veya
belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgiyi,
l) Kişisel verilerin işlenmesi: Kişisel verilerin
tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin
parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi,
kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden
düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hale
getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi tapu
ve kadastro verileri üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi,
m) Kurum: Elektronik Kamu Bilgi Yönetim Sisteminde
(KAYSİS) yer alan kamu kurum ve kuruluşlarını,
n) Maskeleme: Tapu ve kadastro verilerinin belirli
alanlarının, kimliği belirli veya belirlenebilir bir kişiyle
ilişkilendirilemeyecek şekilde silinmesi, üstlerinin çizilmesi, boyanması
ve yıldızlanması gibi işlemleri,
o) Merkezi veri tabanı: Genel Müdürlükçe elektronik
ortamda tutulan verileri,
ö) Muvafakatname: Kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları ile taşınmaza ilişkin konularda faaliyet gösteren gerçek ve
tüzel kişilerden, taşınmaz maliki ve hak sahiplerinin talep edilen işlemleri
ile ilgili olarak TAKPAS’tan sorgulanma ve her türlü belgenin edinilmesine
rıza ve taahhüt içerir beyanın gösterildiği bir örneği Ek-3’te yer alan
belgeyi,
p) Protokol: Tapu ve kadastro verilerini talep eden
kurumlar, kendi işleriyle sınırlı olmak üzere kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ve taşınmaza ilişkin konularda faaliyet gösteren tüzel
kişiler ile 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması
Kanunu ve anılan Kanun kapsamında çıkarılan düzenlemelere uygun şekilde
hazırlanarak imzalanan TAKPAS’a erişim protokolünü,
r) Taahhütname: Bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde kendileriyle protokol yapılan alıcının imzaladığı ve
paylaşılan verilerin güvenliğini sağlamaya yönelik olarak almayı taahhüt
ettikleri idari ve teknik tedbirleri içeren ve bir örneği Ek-3’ün ekinde
yer alan belgeyi,
s) TAKBİS: Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemini,
ş) Tapu ve Kadastro Paylaşım Sistemi (TAKPAS):
Merkezi veri tabanında tutulan verilerin kurumlarla ve kişilerle paylaşılmasına
imkân sağlayan servis, Web Tapu veya Genel Müdürlükçe belirlenen diğer
arayüzlerden oluşan sistemi,
t) Taşınmazı tanımlayıcı bilgiler:
Kimliksizleştirilmiş taşınmazın; bulunduğu il, ilçe, mahalle/köy, mevkii,
ada/parsel numarası, niteliği, yüzölçümü, kat irtifakı veya kat mülkiyeti
durumu, varsa blok ve bağımsız bölüm numarasına ilişkin bilgileri,
u) Veri: Genel Müdürlük tarafından üretilen veya
arşivlenen her türlü bilgi ve belgeyi,
ü) Web-Tapu sistemi: Elektronik ortamda
taşınmazların yönetilebildiği, sisteme entegre edilen tapu, kadastro ve
haritacılık işlemleri ile Osmanlıca ve eski kayıt belge işlemleri için
başvuru yapılabilen, işlemler için gerekli olan bilgi ve belgelerin
gönderilebilmesine olanak sağlayan, belge doğrulaması yapılabilen ve bu
konularda üçüncü kişilere yetki verilebilen e-Devlet sistemine entegre olan
ve Genel Müdürlüğün merkezi veri tabanı verilerine erişimi sağlayan TAKPAS
arayüzünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tapu ve Kadastro Verileri, Erişim Usul ve Esasları
Tapu ve
kadastro verileri
MADDE 5- (1) TAKPAS’taki veriler; taşınmazın gerçek ve
tüzel kişiyle ilişkilendirilmesi ve üzerindeki hakların gösterilmesine
ilişkin bilgileri içerir.
(2) TAKBİS üzerindeki kayıtlar, her bir birim için,
sicillerin elektronik ortamda tutulmaya başlandığı tarihte aktif olan ve bu
tarihten sonra oluşan bilgileri içerir.
(3) TAKBİS öncesi pasif kayıtlara yönelik talepler,
kişi ve kurumlar tarafından, taşınmazın kaydına ulaşılmasını sağlayacak
tanımlayıcı bilgileri belirtilerek tapu sicilinin tutulduğu ve dayanak
belgelerin arşivlendiği ilgili birimlere yapılır. 30/4/2011 tarihli ve
27920 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı
Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri saklıdır.
Veri
erişimine ilişkin genel esaslar
MADDE 6- (1) Alıcı tarafından veri talebi oluşturulması ve
sorgulama yapılabilmesi için Genel Müdürlük ile protokol yapılması veya
elektronik kabul beyanı zorunludur.
(2) Zorunlu haller veya protokolde belirtilen özel
haller dışında güvenli ve kesintisiz bir hizmet sunulması esastır.
(3) Genel Müdürlük tarafından merkezi veri
tabanında tutulan veriler, Türk Medeni Kanununda, 6698 sayılı Kanunda, 4
sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile ilgili kanunlarda, Tapu Sicili
Tüzüğünde ve anılan mevzuat uyarınca çıkarılan düzenlemelerde belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde alıcı ile yalnızca çevrimiçi olarak
paylaşılır. Paylaşılacak veriler, alıcının veri kullanım amacı ve yasal dayanağı
göz önünde bulundurularak belirlenir.
(4) Alıcı, Genel Müdürlük ile imzalanan protokol
uyarınca işleme konu kişilerin bilgilerini alabilir. Söz konusu kişilerin
verilerini, kullanım amacı tanımlanmış faaliyetin yerine getirilmesi
dışında başka hiçbir amaçla kullanamaz.
(5) Kadastro verileri için arşiv onaylı olması
kaydıyla Genel Müdürlük merkezi veri tabanından elde edilen veriler aksi
ispatlanıncaya kadar geçerlidir.
(6) Genel Müdürlük, veri erişim talebi kapsamında
elde edilen bilginin yetkisiz kişilerin eline geçmesi hâlinde kime ait
olduğunun tespit edilmesini zorlaştıracak şekilde gerekli gördüğü bilgiler
üzerinde kısmî kimliksizleştirme veya maskeleme tedbirlerini uygular.
(7) Alıcı tarafından alınan verilerin çıktılarında
alıcı adı, varsa alt kullanıcı adı, tarih ve saat bilgisi yer alır.
(8) Alıcı, aldığı verilerin gizliliğini sağlamakla
yükümlüdürler. Bu verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesi ve erişilmesini
önlemek ve muhafazasını sağlamak amacıyla her türlü idari ve teknik
tedbirleri alırlar. Tapu ve kadastro verilerinin yurt dışına aktarılmasında
6698 sayılı Kanunun 9 uncu maddesindeki sınırlandırmalar ve kurallara
uyulur. Özel nitelikli kişisel veriler için ise ayrıca anılan Kanunun 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Kişisel Verileri Koruma Kurulu
tarafından belirlenen önlemler alınır.
(9) TAKPAS’ın işletilmesinde, paylaşılmasında ve
kullanılmasında; Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, uluslararası sözleşmeler ve
diğer mevzuatta yer alan; Devlet sırrına, kişisel verilerin korunmasına, özel
hayatın ve soruşturmanın gizliliğine, mahkemelerce verilen gizlilik
kararlarına, gizli tanıklığa, 27/12/2007 tarihli ve 5726 sayılı Tanık Koruma
Kanunu ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamında alınan tedbir kararlarına ilişkin hükümler esas alınır.
(10) Taşınmazı tanımlayıcı bilgilere ve taşınmaza
yönelik hak ve kısıtlamalara herkes tarafından herhangi bir kısıtlama
olmaksızın ulaşılabilir. 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1020 nci maddesi
kapsamında taşınmaz üzerinde hak sahibine yönelik hak ve kısıtlamalar
sadece ilgisini inanılır kılanlar tarafından öğrenilebilir.
TAKPAS
verilerine erişim ve erişim hakkı
MADDE 7- (1) TAKPAS hizmetleri; kurumlar ve kişilerin,
arayüzler ile ulaşabilecekleri etkileşimli sorgulamalar ve kendi yazılım
uygulamaları içerisine ekleyecekleri bölümler ile sorgulama ve elektronik
ortamda tapu işlemleri yapmalarına olanak verecek internet servislerinden
oluşur. Sorgulamalarda, sorgu kriterine göre sorgu sonucu olarak TAKPAS’ta
bulunan, kurum ve kişilerin almaya yetkili olduğu bilgiler paylaşılır.
Kurumlar ve kişilerle yetkisi dâhilinde olmayan bilgilerin paylaşılması
engellenir.
(2) Mahkemeler, Cumhuriyet savcılıkları, icra ve
iflas müdürlükleri ile kamu kurum ve kuruluşlarının görevleriyle ilgili taşınmaz
verilerine erişimi protokol düzenlenerek belirlenebilir.
(3) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
ile taşınmaza ilişkin konularda faaliyet gösteren tüzel kişiler kendi
işleriyle sınırlı olmak üzere, düzenlenecek protokol kapsamında gerekli verilere
erişebilirler.
(4) Taşınmaz malikleri ile taşınmaz üzerinde hak
sahibi olanlar, taşınmazları hakkında elektronik kabul beyanı ile ilgili
verilere erişebilirler.
(5) Tapu sicilinin açıklığı ilkesi gereğince, taşınmazın
tanımlayıcı bilgileri ile taşınmaza yönelik hak ve kısıtlamalar herkes
tarafından elektronik kabul beyanı ile sorgulanabilir.
Elektronik
ortamda işlem tesisi
MADDE 8- (1) Tapu siciline yönelik her türlü tescil, şerh,
beyan, terkin taleplerinde; TAKPAS’tan erişilen taşınmaz ada, parsel ve
varsa bağımsız bölüm bilgilerinin yanında, gerçek kişilerde T.C. kimlik
numarası/yabancı kimlik numarası, ad, soyad, baba adı gibi kimlik
bilgileri; tüzel kişilerde ise MERSİS numarası/vergi numarası ile tüzel kişi
tanımlayıcı bilgisinin de protokol yapılan kurumlarca taşınmazın bulunduğu
tapu müdürlüğüne sunulması gereklidir. Aksi halde söz konusu talepler
reddedilir.
(2) Elektronik ortamda yapılan işlemlerde, gerekli
kontroller internet servisleri tarafından yapılarak işlemin yevmiye
numarası TAKBİS tarafından üretilir. İşlemin türüne göre elektronik ortamda
tescil veya terkin işlemi TAKBİS tarafından yapılır. İşlemin hatalı olarak
yapıldığının fark edilmesi durumunda tapu müdürlüğünce resen tesis veya
terkine yönelik gerekli düzeltme işlemi yapılarak başvuru sahibine bilgi
verilir.
(3) Elektronik ortamda yapılan işlemlere ilişkin
fiziki belge üretilmez. İşlemin sonuç yazıları servisleri kullanılarak
işlemin tarafınca sorgulanmak sureti ile elde edilir. Elektronik ortamda
yapılan işlem sonucunda, işlemin tarafı dışındaki diğer kurumlara mevzuatı
uyarınca bildirimde bulunulması gereken hallerde, işlemin tarafı olmayan
kurum tarafından internet servisleri kullanılarak gerekli sorgulama
yapılır. Genel Müdürlükçe işlemin tarafı olan Kurum ile mevzuatı uyarınca
bildirim yapılması gereken işlemin tarafı olmayan kurumlara ayrıca
bildirimde bulunulmaz.
TAKPAS’a
tanımlama ve yetkilendirme
MADDE 9- (1) Genel Müdürlük ile protokol yapmış olan alıcı,
protokol ile belirlenen internet servislerini, metotları ve sunulan
verilerin kullanılması için gerekli yazılım ve donanımı sağlamakla
yükümlüdür.
(2) TAKPAS’a erişmek isteyen alıcıya ait güvenlik
kodları kontrol edildikten sonra, hizmet alanların güvenlik duvarları ile
sistem güvenlik duvarları arasında özel şifrelenmiş güvenli ağ bağlantısı
kurularak iki bağlantı noktası arasında hizmet verilir.
(3) Genel Müdürlük; alıcının, sabit IP adresi ve
uygun görülecek güvenlik yöntemleri ile bağlantı kurarak TAKPAS’a erişimini
sağlar.
(4) Alıcı, TAKPAS bağlantısını protokol ve güvenlik
taahhütnamesinde belirlenen amaçlar ve kurallar doğrultusunda taşra
teşkilatlarına, şubelerine ve alt kuruluşlarına da sağlayabilir. Kamu kurum
ve kuruluşları, bu bağlantıyı yurt dışı teşkilatlarına da sağlayabilir.
(5) Alıcının taşra teşkilatları, şubeleri, alt
kuruluşları veya yurt dışı teşkilatları ile ayrıca protokol yapılmaz.
(6) Alıcı, kendi teşkilat yapısı dışındaki kurum,
kuruluş ve kişileri TAKPAS’tan faydalandıramaz.
(7) Alıcı, Genel Müdürlükçe kullanıma açılan
arayüzlerde, alt kullanıcılarının yetkilerini belirlemek ve tanımlamakla
yükümlüdür. Alıcı, tanımladığı kullanıcı bilgilerini Genel Müdürlüğün
belirleyeceği yöntem ile Genel Müdürlüğe bildirir.
(8) Alıcı, Genel Müdürlükçe kullanıma açılan internet
servislerde, alt kullanıcılarının yetkilerini belirlemek ve tanımlamakla
yükümlüdür. Alıcı, tanımladığı kullanıcı bilgilerini Genel Müdürlükçe talep
edilmesi halinde bildirir.
(9) Genel Müdürlük, kullanıma açtığı arayüzlerde,
alıcının alt kullanıcılarının kontrol edilmesini, protokol ve güvenlik
taahhütnamesi ile sağlanan yetkilendirme çerçevesinde bilgi almasını ve
tanımlanan kullanıcılara ait tüm güncel bilgilerin sistemde tutulmasını
sağlamakla yükümlüdür.
Başvuru
ve protokol süreci, güvenlik taahhütnamesi
MADDE 10-
(1) TAKPAS’tan yararlanmak isteyen
alıcı, Genel Müdürlüğe yazılı olarak veya elektronik ortamda talepte
bulunur.
(2) Başvuruda, talep edilen verilerin kullanılma
amacının açık, net ve somut olması, alıcının verileri almasına esas olan
yasal dayanağın belirtilmesi ve Genel Müdürlük tarafından talep edilen bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan belgelerin ve güvenlik taahhütnamesinin
gönderilmesi zorunludur. Yasal dayanağın belirtilmemesi halinde herhangi
bir işlem yapılmaksızın talep reddedilir.
(3) Yapılan başvurular Veri Paylaşımı Alt Komisyonu
tarafından incelenir, en geç bir ay içerisinde anılan komisyonun görüşü ile
birlikte Veri Paylaşımı Üst Komisyonuna sunulur. Uygun görülmeyen alıcı
başvurusu gerekçesi belirtilerek Veri Paylaşımı Üst Komisyonunca
reddedilir.
(4) Başvurusu Üst Komisyonda uygun görülen alıcının
Genel Müdürlükçe belirlenen uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik
gerekli her türlü idari ve teknik tedbirleri sağladığını gösterir güvenlik
taahhütnamesini sunması zorunludur. Ayrıca alıcı her takvim yılı sonunda,
Genel Müdürlükçe talep edilen idari ve teknik güvenlik tedbirlerinin
sağlandığını gösterir güvenlik taahhütnamesini Genel Müdürlüğe gönderir.
(5) Genel Müdürlükçe belirlenen güvenlik
unsurlarını sağlamayan alıcı, bu hususun bildirildiği tarihten itibaren
altmış gün içinde eksiklikleri tamamlamak zorundadır. Aksi halde alıcının
başvurusu reddedilir.
(6) Başvurusu uygun görülenlerle protokol
imzalanır.
(7) Protokollerde aşağıda belirtilen hususlara yer
verilir:
a) Verinin niteliği ve sınırı, kullanıcı başına
günlük sorgulama sayısı sınırı.
b) Verilere erişim şekli, süresi, kontrol ve
güvenliği.
c) Protokolün süresi.
ç) Kişisel verilerin muhafaza edilme süresi.
d) Veriye erişecek kullanıcıların bilgileri.
e) Verilere hangi amaçla erişileceği ve hukuki
gerekçesi.
f) Tarafların yetki ve görevleri ile hukuki
sorumlulukları.
g) Alınması gereken idari ve teknik tedbirler.
ğ) Eğitim.
h) Ücretlendirme.
ı) Diğer hususlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Veriye Erişim Kuralları, Toplu Veriye Erişim, Diğer
Verilere Erişim
Alıcının
veriye erişimi
MADDE 11-
(1) Genel Müdürlükçe protokol
yapılan alıcı, gerçek kişilerde T.C. kimlik numarası/yabancı kimlik
numarası, tüzel kişilerde ise vergi kimlik numarası/MERSİS numarası ile
sorgulama yapabilir. Bununla birlikte mevzuattan kaynaklanan görevlerini
yerine getirmek amacı ile taşınmaz tanımlayıcı bilgileri ile tekil taşınmaz
ve mülkiyet sorgulaması yapması gereken kurumların talepleri Genel Müdürlük
Veri Paylaşımı Üst Komisyonunca karara bağlanır.
(2) Alıcı, yaptığı sorgulamalar için, Genel
Müdürlüğe sorgu yapılan kişinin kendilerinde tabi olduğu işleme ait
belirteç bilgisini sorguya ekler. Alıcı, sorgu içerisinde verilen bu
belirteç bilgisi ile kendilerinde başlatılan işlemin Genel Müdürlükçe kontrol
edilebileceği, işleme taraf kişileri gösterir bir servis hazırlayıp
çevrimiçi olarak Genel Müdürlüğün kullanımına açar. İşlem bağlantılı
yapılmayan sorgulamalar için ise belirteç yerine Genel Müdürlükçe yapılacak
olan denetimlerde işlem ve sorgu kontrolünün yapılabilmesini temin edecek
şekilde açıklama girilmesi zorunludur.
(3) Alıcı, yalnızca talep esnasında belirtilen amaç
ve hukuki gerekçeyle sınırlı olarak taşınmaz bilgilerine erişebilir.
Mevzuattan kaynaklanan görevlerini yerine getirmesi amacı ile toplu veriye
ihtiyacı olduğu Genel Müdürlük Veri Paylaşımı Üst Komisyonunca karara
bağlanmış olan kurumların münferit toplu veri talepleri Genel Müdürlük
ilgili birimince veri talebinin dayanağı kontrol edilerek değerlendirilir.
Toplu veri talebinin içeriği Ek-1’de yer alan işlem bazlı toplu veri talep
listesine göre belirlenir. Dayanak ile uyumlu talepler ilgili birimce
karşılanır. Ek-1 listede yer alan kişisel veri içermeyen istatistiki veri
talepleri ile anılan listede yer almayan toplu veri taleplerinde Genel
Müdürlük Veri Paylaşımı Üst Komisyonundan ayrıca onay alınır.
(4) Toplu veri alımı için;
a) Genel Müdürlük ile protokol yapan alıcı, TAKPAS
arayüzleri üzerinden elektronik imzalı belge ile toplu veri talebini
oluşturur. Talebin onaylanmasını müteakip, talep edilen bilgilerin
sorgulanabileceği eşsiz belirteç alıcının kullanımına sunulur.
b) Alıcı, TAKPAS arayüzleri üzerinden (a) bendi
uyarınca aldığı eşsiz belirteç bilgisini kendi sistemine girerek Genel
Müdürlüğün hazırladığı internet servisler vasıtası ile onaylanan verilere
erişebilir.
Genel
Müdürlük personelinin veriye erişimi
MADDE 12- (1) Genel Müdürlük kullanıcılarının tanımlanması,
yetkilendirilmesi ve izlenmesi Genel Müdürlükçe yapılır.
(2) Genel Müdürlükçe yetkilendirilen personel her
yıl 6698 sayılı Kanun kapsamında eğitime tabi tutulur.
Türkiye
Barolar Birliği üzerinden avukatların veriye erişimi
MADDE 13-
(1) Avukatlar, görevleri ile
ilişkili olarak TAKPAS arayüzleri veya internet servisleri üzerinden
Türkiye Barolar Birliğinin alt kullanıcısı sıfatıyla taşınmaz bilgisini
sorgulayabilir. Bu kapsamda avukat, ilgisini ortaya koyan ulaşmak istediği
verinin dayanağı yazılı belgeyi (çek, senet, alacak belgesi, kira kontratı,
icra takip yazısı ve benzeri) sisteme taratıp belgenin tarih ve/veya
sayısını eklemek ve elektronik kabul beyanını e-imza ile onaylamak
suretiyle ilgilinin sadece taşınmazının (pasif kayıt bilgisi dâhil) olup
olmadığı bilgisine sistemden ulaşabilir. Bununla birlikte ilgisini ortaya
koyan vekaletname taratılmak suretiyle yapılacak sorgulamalarda, hangi
kişinin malvarlığının hangi amaçla sorgulandığına dair bilginin sisteme
girilmesi ve elektronik kabul beyanının e-imza ile onaylanması suretiyle
avukatın talebine bağlı olarak taşınmazın (pasif kayıt bilgisi dahil)
bilgisine veya kayıt örneğine ulaşılmasına ve örnek alınmasına imkan
verilir.
Türkiye
Değerleme Uzmanları Birliği üzerinden değerleme uzmanlarının veriye erişimi
MADDE 14- (1) Değerleme uzmanları görevleri ile ilişkili
olarak TAKPAS arayüzleri üzerinden Türkiye Değerleme Uzmanları Birliğinin
alt kullanıcı sıfatıyla taşınmaz sahibinin TAKPAS arayüzleri üzerinden
vereceği yetki veya onay ile aşağıda belirtilen şekilde taşınmaz bilgisini
sorgulayabilirler:
a) Taşınmaz sahibinin yetki vermesi ile veriye
erişim: Değerleme yapılacak olan taşınmazın sahibi, TAKPAS arayüzlerini
kullanarak değerlemeye konu olacak taşınmazı üzerinde yapılacak olan
taşınmaz değerleme işlemi için yetki tanımlar. Bu kapsamda değerleme
uzmanları kendilerinden talep edilen değerleme faaliyeti ile ilgili olarak
malikin T.C. kimlik numarası/yabancı kimlik numarası, tüzel kişilerde ise
vergi kimlik numarası/MERSİS numarası ile TAKPAS arayüzünden talep
oluşturur. Değerleme uzmanlarınca, yetki tanımlanmış taşınmaz için yapılan
değerleme talebinde taşınmaz sahibinden ikinci bir onay aranmaz. TAKPAS
arayüzleri üzerinden yapılan yetki tanımı, ilgilisi tarafından iptal
edilene kadar geçerlidir.
b) Taşınmaz sahibinin onay vermesi ile veriye
erişim: Değerleme uzmanları kendilerinden talep edilen değerleme faaliyeti
ile ilgili olarak malikin T.C. kimlik numarası/yabancı kimlik numarası,
tüzel kişilerde ise vergi kimlik numarası/MERSİS numarası ile TAKPAS
arayüzünden talep oluşturur. Sorgulama yapılabilmesi için taşınmaz malikinin,
TAKPAS arayüzüne telefon numarasını tanımlamış ve değerleme uzmanının
talebi sonrası kendisine sistemden gönderilen kısa mesaj üzerine arayüze
girerek değerleme uzmanının veriye ulaşımını onaylamış olması gerekir. Bu
işlem çağrı merkezi üzerinden de yürütülebilir. Talebin taşınmaz malikince
onaylanmasını müteakip değerleme uzmanının taşınmaz bilgilerine ulaşımına
izin verilir.
(2) Banka/finans kurumlarının değerleme uzmanları
üzerinden yapmış oldukları taşınmaz değerleme taleplerinde Türk Medeni
Kanununun 1020 nci maddesinde öngörülen ilginin var olduğu kabul
edildiğinden, TAKPAS servisi veya arayüzleri üzerinden verilen değerleme
onaylarında ayrıca taşınmaz sahibinin onayı aranmaz. Talepte birinci
fıkrada belirtilen usullerle yetki veya onay işleminin gerçekleştirilememesine
ilişkin olarak Genel Müdürlükçe yapılacak denetimlerde işlem ve sorgu
kontrolünün yapılabilmesini temin edecek ve ilgisini ortaya koyacak şekilde
açıklama girilmesi zorunludur.
(3) TAKPAS arayüzleri üzerinden yetki veya onay
vermesi mümkün olmayan taşınmaz sahiplerinin taşınmazlarına yönelik
değerleme taleplerine yönelik değerleme onayı Genel Müdürlükçe verilir.
TAKPAS arayüzleri üzerinden yetki veya onay vermesi mümkün olmayan taşınmaz
sahiplerini belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
Harita verilerine
erişim
MADDE 15- (1) Harita verileri, 29/12/2014 tarihli ve
2014/7155 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Bakanlıklararası Harita İşlerini Koordinasyon ve Planlama Kurulu
Yönetmeliği ile 5/7/1994 tarihli ve 94/5856 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Harita ve Harita Bilgilerini Temin ve Kullanma
Yönetmeliği esaslarına göre TAKPAS üzerinden paylaşılabilir.
Kadastral
verilere erişim
MADDE 16- (1) Kimliksizleştirilen taşınmazı tanımlayıcı
bilgiler, yer kontrol noktaları ve detay koordinatlar TAKPAS üzerinden
protokol düzenlenen alıcı ile paylaşılabilir.
Tapu
tahrir defterlerine erişim
MADDE 17- (1) Tapu tahrir defterlerine ait kayıtlar
elektronik ortamda TAKPAS üzerinden protokol düzenlenen alıcı ile
paylaşılabilir.
Yabancı
uyruklu kişiler ve yabancı sermayeli şirketlerin verilerine erişim
MADDE 18- (1) Yabancı uyruklu kişilerin ve yabancı sermayeli
şirketlerin verilerinin paylaşılmasında bu Yönetmelikte belirlenen usul ve
esaslar geçerlidir. Yabancı uyruklu kişilere ilişkin sorgulama kriterleri
protokollerde ayrıca belirlenebilir.
Veriye
diğer erişim hallerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 19- (1) Protokol yapılmayan kişi ve kurumlar TAKPAS
internet servislerinden yararlanamaz. Bu kişi ve kurumlar tapu ve kadastro
verilerine yönelik sorgulama taleplerini taşınmaz kaydının bulunduğu tapu
veya kadastro müdürlüklerine yazılı olarak iletirler. Taleplerin,
yürürlükteki mevzuat kapsamında uygun olduğu değerlendirildiğinde bilgi ve
belge örnekleri verilir.
(2) Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında
Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yetki alanı dışındaki tapu
işlemleri hariç olmak üzere tapu siciline yönelik tescil, şerh, beyan,
terkin ve TAKPAS’ta yer almayan veri talepleri ile uyumsuz kayıt iddialarına
ilişkin taleplerin asli sicillerinin bulunduğu tapu müdürlüklerine
yapılması gerekir. Söz konusu taleplerde taşınmazın tanımlayıcı
bilgilerinin bildirilmesi zorunludur. Bunun dışındaki talepler karşılanmaz.
(3) Taşınmaz malikleri ve taşınmaz üzerinde hak
sahibi olanlar ile 4721 sayılı Kanunun 1020 nci maddesi uyarınca ilgisini
inanılır kılanlar; kayıtların tutulduğu ilgili birimlerden yazılı olarak
talepte bulunmaları halinde bilgi ve belge örneklerini edinebilir.
(4) TAKPAS’tan herhangi bir nedenle uzun süreli
olarak veri alınamaması halinde de birinci fıkra hükümleri uygulanır.
(5) Bu madde kapsamında verilerin doküman olarak
paylaşılması da bu Yönetmeliğin 38 inci maddesi hükümlerine tabidir.
(6) İlgililerince sorgulama sonucunu gösterir
belge/tapu kayıt örneğinin istenilmesi durumunda ise 2/7/1964 tarihli ve
492 sayılı Harçlar Kanunu gereğince kayıt ve belge örneği verilmesine
ilişkin harç tahsil edilir.
(7) Tapu kadastro verileri, çevrimdışı olarak
taşınabilir bellek, CD, DVD ve benzeri ortamlarda paylaşılamaz. Protokol
yapılmış alıcı ve alt kullanıcılarının da çevrimdışı veri talepleri
karşılanmaz.
(8) Kanunlardaki özel hükümler ile afet ve benzeri
durumlara ilişkin zorunlu haller saklıdır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kişisel Verilerin Gizlenmesi, Tapu ve Kadastro
Verisinin Düzeltilmesi, Tapu ve Kadastro Verisinin İmha Edilmesi
Kişisel
verilerin gizlenmesi
MADDE 20- (1) Hakkında gizlilik kararı verilen kişilere ait
verilerin gizlenmesi için yargı makamları tarafından gönderilen
müzekkerenin gereği Genel Müdürlük tarafından yerine getirilir. Gizlilik
kararlarının sadece görevi gereği bilmesi gereken kişiler tarafından
bilinmesini sağlamak üzere gerekli her türlü teknik ve idari tedbir alınır.
Tapu ve
kadastro verisinin düzeltilmesi
MADDE 21- (1) Tapu ve kadastro verisinin paylaşımında,
paylaşılan taraflarca veride herhangi bir hata bulunduğunun bildirilmesi
halinde, bu husus ilgili tapu ve kadastro müdürlüklerine bildirilir ve
varsa hatanın mevzuat dâhilinde ivedilikle giderilmesi sağlanır.
Tapu ve
kadastro verisinin imha edilmesi
MADDE 22- (1) Tapu ve kadastro verisinin, kullanım amacının
sona ermesini takiben imhası, alıcının sorumluluğundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Veri Güvenliği
Veri güvenliğine
ilişkin yükümlülükler
MADDE 23-
(1) 6698 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinde yer alan veri güvenliğine ilişkin yükümlülüklere riayet edilir.
Teknik ve idari tedbirlerin alınmasında, Kişisel Verileri Koruma Kurumu
tarafından hazırlanan Kişisel Veri Güvenliği Rehberi esas alınır.
(2) Genel Müdürlük, kişisel verilerin hukuka aykırı
olarak işlenmesini ve erişilmesini önlemek ile muhafazasını sağlamak
amacıyla her türlü idari ve teknik güvenlik tedbirlerini alır ve kurum ve
kişi kullanıcılarının da bu tedbirleri almasını takip eder ve denetler.
(3) İşlenen kişisel verilerin kanuni olmayan
yollarla başkaları tarafından elde edilmesi hâlinde veri sorumlusu
tarafından ilgilisine ve Kişisel Verileri Koruma Kuruluna yapılacak
bildirimde 6698 sayılı Kanun hükümleri ile Kişisel Verileri Koruma
Kurulunun bu hususa ilişkin düzenleyici işlemleri esas alınır.
Bilgi
güvenliği
MADDE 24-
(1) Genel Müdürlük merkez
birimleri ve taşra teşkilatında yürütülen bilgi güvenliği süreçleri, Genel
Müdürlük tarafından hazırlanan yönerge ile belirlenir.
Yedekleme
MADDE 25-
(1) Sistemde oluşabilecek veri
kayıplarının önlenmesi için, Genel Müdürlüğün belirleyeceği aralıklarla
verilerin yedeklenmesi sağlanır.
Donanım
güvenliği
MADDE 26- (1) Sistemin bulunacağı yerdeki donanımın sahip olması
gereken güvenlik ihtiyaçlarının tespit edilmesi, sistem odasına veya sistem
konsollarına erişimde yetkisiz erişimin engellenmesi ve iş sürekliliğinin
sağlanması hususunda Genel Müdürlükçe gerekli tedbirler alınır.
Yeterli
önlemler
MADDE 27-
(1) Özel nitelikli kişisel
verilerin işlenmesinde ayrıca, 6698 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin
dördüncü fıkrası kapsamında Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından
yapılan düzenlemelerde yer alan önlemlere riayet edilir.
ALTINCI BÖLÜM
İzleme, Denetim, İhlal ve Yaptırımlar
Alıcının
işlemlerinin izlenmesi
MADDE 28- (1) Alıcı, 6698 sayılı Kanunda belirtilen usul ve
esaslara uymakla ve bu esaslar dâhilinde alt kullanıcıların yaptığı
işlemleri izlemekle yükümlüdür.
(2) Genel Müdürlük, alıcının iş ve işlemlerine
ilişkin tüm bilgileri izler ve değerlendirir.
Geri
izleme bilgilerinin oluşturulması
MADDE 29- (1) Genel Müdürlük, alıcının TAKPAS’tan yaptığı
her türlü işlemin tarihi, saati ve internet servis adına ilişkin kayıtları
geri izleme bilgisi olarak tutar.
(2) Alıcı, TAKPAS’tan yapılan her türlü işlemin
tarihi, saati, internet servis adına ilişkin kayıtları alt kullanıcı
düzeyinde geri izleme bilgisi olarak tutar.
(3) Genel Müdürlük ve alıcı geri izleme bilgisini,
sorgulanan kişi ve sorgu sonucundan etkilenen diğer kişilerin de kimlik
numarasını içerecek şekilde tutar. Bu bilgiler, sadece mahkeme veya
savcılık taleplerinin yerine getirilmesi için gönderilir.
(4) Genel Müdürlük ile alıcının geri izleme
bilgilerinde tutarsızlık olması halinde Genel Müdürlük kayıtları esas alınır.
(5) Genel Müdürlük ve alıcı, değiştirilmesini
engelleyerek ve yetkisiz erişime karşı koruyarak, geri izleme bilgilerini
sekiz yıl süre ile saklar. Bu süre sonunda geri izleme bilgileri,
28/10/2017 tarihli ve 30224 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel
Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında
Yönetmelik hükümleri kapsamında silinir veya yok edilir.
Denetim
MADDE 30- (1) Genel Müdürlükle protokol yapan alıcı, gerekli
görüldüğünde mevzuatla kendisine denetim yetkisi ve görevi verilmiş kurum
ve kuruluşlar ile Genel Müdürlük veya Genel Müdürlükçe yetkilendirilen
kuruluşlar tarafından denetlenir.
(2) Denetleme sırasında, alıcı tarafından her türlü
bilgi, belge, kayıt ve veri taleplerinin karşılanması ve sistemin incelemeye
açılması zorunludur.
(3) Denetleme sonucuna göre usulsüzlük tespiti
halinde, 6698 sayılı Kanun kapsamında gerekli işlemler yapılır ve 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu uyarınca gerekli işlemler
başlatılır.
Veri paylaşımı
ilkelerinin ihlali ve hukuki sorumluluk
MADDE 31- (1) Alıcı, kişisel veri ihlali olması durumunda
6698 sayılı Kanun ve ilgili mevzuata uygun yöntemlerle gecikmeksizin ve en
kısa sürede Kişisel Veri Koruma Kuruluna, Genel Müdürlüğe ve kişisel verisi
ihlal edilen kişiye bildirimde bulunur.
(2) Erişilen ve paylaşılan veriler; Genel
Müdürlüğün yazılı izni olmadıkça, tarafların kendi görev ve faaliyet alanı
kapsamında gerçekleştirecekleri işlemler haricinde başka kurum, kuruluş ve
diğer kişilere kullandırılamaz ve yayınlanamaz.
(3) TAKPAS’taki verilere erişimde kısıtlama yapmaya
Genel Müdürlük yetkilidir. Verilere erişim hakkının kötüye kullanılması
halinde, özel kanun hükümleri saklı kalmak üzere, sisteme erişim derhal
durdurulur.
(4) Protokol hükümleri yerine getirilmediği
takdirde alıcının TAKPAS’tan faydalanması geçici olarak askıya alınır.
Alıcının her türlü idari ve teknik tedbirleri alması ve bu tedbirlerin
Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde TAKPAS’a yeniden erişimi sağlanır.
Alıcı tarafından taahhüt edilen idari ve teknik güvenlik tedbirlerinin
yerine getirilemediğinin Genel Müdürlükçe tespit edilmesi halinde TAKPAS
kullanıma kapatılır ve protokol tek taraflı olarak feshedilir.
(5) TAKPAS’tan elde edilen verilerin ilgili
mevzuat, protokol veya elektronik kabul beyanında yer alan hükümlere aykırı
olarak kullanılması, hizmetten yararlanan kişi ve kurumların kendi sistem
yazılımlarından kaynaklanan hatalı sorgulamaları ve güvenlik açıkları gibi
sebeplerle verilerin yetkisiz kişilerce elde edilmesi ve kullanılmasından
doğan her türlü hukuki, idari, mali ve cezai sorumluluk hizmetten
yararlanan kişi ve kurumlara, alt kullanıcılarına ve/veya veriyi
kullananlara aittir. TAKPAS’ın her aşamasında yer alan yetkili ve
görevliler protokolde belirtilen esaslara uymakla yükümlüdürler. Bu
yükümlülük, kişilerin görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam eder.
Yaptırım
MADDE 32- (1) Kişisel verilerin korunması hususu ile ilgili
hükümlere aykırı hareket edenler hakkında kabahatler bakımından, 6698
sayılı Kanunun 18 inci maddesi hükümlerinin uygulanmasını teminen durum
Kurula bildirilir.
(2) Kurum tarafından kendilerine erişim yetkisi
verilen kişilerden, kişisel verileri değiştiren veya bütünlüğünü bozanlar
hakkında 5237 sayılı Kanunun ilgili maddeleri uyarınca suç duyurusunda
bulunulur.
(3) Bu Yönetmelik gereklerini yerine getirmeyen
kamu görevlileri için bağlı oldukları disiplin amirliğine bildirim yapılır
ve varsa yetkileri iptal edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Veri Paylaşım Komisyonları
Veri
Paylaşımı Üst Komisyonunun oluşumu, toplanması ve karar alınması
MADDE 33- (1) Merkezi veri tabanında yer alan bilgilerin
paylaşımına ilişkin talepleri değerlendirerek veri paylaşımından
yararlanacakları belirlemek, paylaşımın kapsamı ve hangi yöntemle
yapılacağına karar vermek üzere Genel Müdürlük bünyesinde Veri Paylaşımı
Üst Komisyonu oluşturulur.
(2) Veri Paylaşımı Üst Komisyonu; Genel Müdürün
veya Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığının bağlı olduğu genel müdür
yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, I. Hukuk Müşaviri,
Strateji Geliştirme Daire Başkanı, Arşiv Dairesi Başkanı, Bilgi
Teknolojileri Dairesi Başkanı, Tapu Dairesi Başkanı, Kadastro Dairesi
Başkanı, Yabancı İşler Dairesi Başkanı, Harita Dairesi Başkanı ile Döner
Sermaye İşletme Müdüründen oluşur. Komisyon, doğrudan Genel Müdüre
bağlıdır.
(3) Komisyon; Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarının
ilk işgünü mutad olarak toplanır. Bunun haricinde de, başkanın talebi ve
çağrısı üzerine Komisyon toplanabilir.
(4) Toplantıların gündemi, yeri ve saati Komisyon
Başkanı tarafından belirlenir. Toplantıda görüşülecek konular ve gündeme
ilişkin bilgi ve belgeler Komisyon üyelerine en az bir gün önce yazılı veya
elektronik olarak iletilir.
(5) Komisyon gündemine, toplantı sırasında
üyelerden herhangi birinin teklifi üzerine madde eklenebilir.
(6) Komisyon en az yedi üyenin katılımıyla
toplanır. Komisyon kararları oy çokluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olması
halinde Komisyon Başkanının bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
(7) Karara muhalif olanlar, şerh koymak suretiyle
kararı imzalarlar. Muhalif görüş gerekçesi bir sonraki Komisyon
toplantısına kadar karar dosyasına eklenmek üzere sekretaryaya teslim
edilir.
(8) Komisyon kararları, toplantıya katılan tüm
üyeler tarafından imzalanır. İmzaların tamamlanması ve Genel Müdür onayını
müteakiben karar yürürlüğe girer.
(9) Toplantılarda alınan kararlar her yıl birden
başlanarak yıl sonuna kadar numaralandırılır.
(10) Gerekli görülen hallerde Komisyon Başkanının
onayı ile toplantıya üyeler haricinde de oy hakkı olmaksızın katılım
sağlanabilir.
(11) Komisyonun görevlerinin yerine getirilmesinde
kendisine yardımcı olmak üzere Veri Paylaşımı Alt Komisyonu oluşturulur.
Her iki komisyonun sekretarya işlemleri, Strateji Geliştirme Daire
Başkanlığınca yürütülür.
Veri
Paylaşımı Üst Komisyonunun görevleri
MADDE 34-
(1) Veri Paylaşımı Üst
Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Veri paylaşım taleplerini karara bağlamak.
b) Alıcıyla, hangi verilerin paylaşılacağına karar
vermek.
c) Toplu veri paylaşımı yapılabilecek kurumlara
karar vermek.
ç) Benzer konulardaki veri paylaşımlarına ilişkin
ilke kararları almak.
d) Veri paylaşımının kapsamını belirlemek ve hangi
yöntemle yapılacağına karar vermek.
e) Protokol iptali, feshi veya veri paylaşımının
askıya alınmasına yönelik karar almak.
f) Protokol konusu ücretlendirmede çıkan
ihtilafların çözümünde karar vermek.
Veri
Paylaşımı Alt Komisyonunun oluşumu, toplanması ve karar alınması
MADDE 35-
(1) Veri Paylaşımı Alt Komisyonu,
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığının koordinasyonu ve görevlendireceği
(2) iki üyeden, yine aynı başkanlıkça belirlenecek, birisinin
başkanlığında; Tapu Dairesi Başkanlığından (1) bir, Kadastro Dairesi
Başkanlığından (1) bir, Hukuk Müşavirliğinden (1) bir, Harita Dairesi
Başkanlığından (1) bir, Arşiv Dairesi Başkanlığından (1) bir, Yabancı İşler
Dairesi Başkanlığından (1) bir, Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığından
(1) bir ve Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünden (1) bir üyenin
görevlendirilmesi ile toplam 10 asıl üyeden oluşur. Ayrıca, Veri Paylaşımı
Alt Komisyonunda temsil edilen her başkanlıkça aynı sayıda yedek üye görevlendirilir.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığınca görevlendirilecek üyelerden birinin
Mali Hizmetler Uzmanı kadrosunda görevli olması zorunludur. Mali Hizmetler
Uzmanı için belirlenecek yedek üyenin de aynı kadroda olması gerekir.
(2) Diğer başkanlıklar ilgisi halinde Veri
Paylaşımı Alt Komisyonu başkanının daveti üzerine komisyonda temsil edilir.
(3) Veri Paylaşımı Alt Komisyonu, Başkanının uygun
göreceği zamanlarda en az altı üye ile toplanır. Kararlar toplantıya
katılan üyelerin çoğunluğu ile alınır. Veri Paylaşımı Alt Komisyonu
Başkanının yazılı daveti üzerine komisyonda temsil edilen Başkanlıkların da
oy hakkı vardır.
(4) Koordinasyon birimleri tarafından tüm alt
detayları ile hazırlanan taleplerin gündeme alınıp alınmayacağına dair
hazırlanan konu başlıklarını, gündeme alınması için Komisyon Başkanlığına
sunmak ve toplantı tarihi ve yeri ile ilgili süreçleri takip etmek görevi
Komisyon Sekretaryasına aittir.
Veri
Paylaşımı Alt Komisyonunun görevleri
MADDE 36-
(1) Veri Paylaşımı Alt
Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Veri paylaşım talepleri için Veri Paylaşımı Üst
Komisyona görüş bildirmek.
b) Protokol ve güvenlik taahhütnamesi metinlerini
ve eklerini düzenlemek ve hazırlamak, gerektiğinde madde eklemek ya da
çıkarmak suretiyle Veri Paylaşımı Üst Komisyonunun onayına sunmak.
c) Veri Paylaşımı Üst Komisyonunun talep ettiği
konularda rapor hazırlamak, gerektiğinde sunum yapmak.
ç) Komisyon sekretaryasınca gündeme alınan konular
hakkında görüş bildirmek.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Eğitim
MADDE 37-
(1) Alt kullanıcılara, ihtiyaç
duyulması halinde veri paylaşımına yönelik kullanılan uygulamalar ile
ilgili eğitim Genel Müdürlük tarafından verilir.
Ücretlendirme
MADDE 38-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
alınacak hizmetler 8/1/2002 tarihli ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve
Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun uyarınca döner sermaye hizmet bedeline
tabidir.
(2) Döner sermaye hizmet bedeli, Genel Müdürlük
döner sermaye tarife cetveli kapsamında belirlenir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında alınacak hizmetlerin
karşılığında ödenecek döner sermaye hizmet bedelinin ödeme usul ve esasları
protokol ile belirlenir.
(4) Kanunlardaki özel hükümler saklıdır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 39-
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
sırasında doğacak tereddütleri ve uygulamaya ilişkin aksaklıkları
gidermeye, ilke ve standartları belirlemeye, uygulama birliğini sağlayacak gerekli
düzenlemeleri yapmaya ve bu Yönetmelikte yer almayan konularda ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde düzenleme yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
(2) 4721 sayılı Kanun, 6698 sayılı Kanun ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri uyarınca; mevzuatta yapılan düzenlemeler ve hizmet
gereği duyulacak ihtiyaçlar çerçevesinde TAKPAS üzerinden paylaşılacak
verileri belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir. TAKPAS’ın kullanılması için
alıcıyla bu Yönetmeliğin Ek-2’sinde yer alan Tip Protokol yapılır.
Tapu
sicil ve TAKPAS uyumlaştırılması
MADDE 40-
(1) Elektronik sicile geçilen
işlemler haricinde veri paylaşımı sicil tutma faaliyeti olarak değerlendirilmez.
TAKPAS’taki bilgiler ile sicildeki bilgiler arasında ihtilaf olması halinde
tapu sicil bilgileri esastır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 41-
(1) 7/3/2015 tarihli ve 29288
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tapu ve Kadastro Verilerinin Paylaşımı
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Protokollerin
uyumlaştırılması
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Mevcut protokollerin
bu Yönetmeliğe aykırı hükümlerinin olması halinde bu Yönetmelik hükümleri
geçerli olup mevcut protokoller bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren
1 (bir) yıl içerisinde bu Yönetmeliğe uygun hale getirilir.
Yürürlük
MADDE 42- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 43- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakan yürütür.
Ekler için tıklayınız
|