Gençlik ve Spor Bakanlığından:
TÜRKİYE GELENEKSEL ATLI SPOR DALLARI FEDERASYONU
ANA STATÜSÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Ana Statünün amacı; Türkiye Geleneksel Atlı
Spor Dalları Federasyonunun teşkilatı, genel kurul ile yönetim, denetim ve
disiplin kurullarının oluşumu, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Ana Statü; Türkiye Geleneksel Atlı Spor
Dalları Federasyonunun genel kurulu, yönetim kurulu, denetim kurulu ve
disiplin kurulu ile diğer kurullarını, spor dalında faaliyet gösteren spor
kulüplerini ve ilgili diğer kuruluşları, sporcu, antrenör, teknik direktör,
hakem, menajer, gözlemci, yönetici, temsilci ve benzer spor elemanları ile
bunların katıldığı yurt içi ve yurt dışı tüm faaliyetleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Ana Statü, 22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı
Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanunu, 21/5/1986 tarihli ve 3289
sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile 19/7/2012 tarihli ve 28358
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma
Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Ana Statüde yer alan;
a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
b) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
c) Federasyon: Türkiye Geleneksel Atlı Spor Dalları
Federasyonunu,
ç) Federasyon başkanı: Türkiye Geleneksel Atlı Spor
Dalları Federasyonu Başkanını,
d) Genel Müdür: Spor Hizmetleri Genel Müdürünü,
e) Genel Müdürlük: Spor Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
f) İl müdürlüğü: Gençlik ve spor il müdürlüğünü,
g) İlçe müdürlüğü: Gençlik ve spor ilçe
müdürlüğünü,
ğ) Kanun: 22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı Spor
Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanununu,
h) Spor dalı: Atlı Cirit, Atlı Kızak, Atlı Okçuluk,
Kökbörü ve Rahvan Binicilik spor dallarını,
ı) Tahkim Kurulu: 3289 sayılı Kanunun ek 9 uncu
maddesine göre oluşturulan Gençlik ve Spor Bakanlığı Tahkim Kurulunu,
i) Talimat: Bu Ana Statüye uygun olarak yönetim kurulu
tarafından hazırlanan ve Bakanlığın internet sitesinde yayımlanarak
yürürlüğe giren düzenlemeyi,
j) Yönetmelik: 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Bağımsız Spor Federasyonlarının Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Federasyonun
Teşkilatı, Görev ve Yetkileri
Teşkilat
MADDE 5- (1) Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi,
bağımsız statüye ve tüzel kişiliğe sahiptir. Federasyonun merkezi
Ankara’dadır. Federasyon, merkez teşkilatı ve il temsilciliklerinden
oluşur.
(2) Federasyonun merkez teşkilatı aşağıdaki
organlardan oluşur:
a) Genel kurul.
b) Yönetim kurulu.
c) Denetim kurulu.
ç) Disiplin kurulu.
d) Genel sekreterlik.
(3) Federasyonun yurt içi bağlantısını sağlamak
üzere, illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.
(4) İkinci fıkrada belirtilenlerin dışındaki
kurulların görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları
yönetim kurulu tarafından hazırlanacak talimatlarla belirlenir.
Federasyonun
görev ve yetkileri
MADDE 6- (1) Federasyonun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Spor dalının ülke düzeyinde yayılıp gelişmesini
sağlamak, bu konularda her türlü düzenlemeyi yapmak, projeler üretmek,
kararlar almak ve uygulamak.
b) Spor dalına özgü konulan ve uygulanan
uluslararası kuralların ve mevzuatın uygulanmasını sağlamak ve Türkiye’yi
spor dalı ile ilgili konularda yurt dışında temsil etmek.
c) Yurt dışındaki ve yurt içindeki spor dalı ile
ilgili gelişmeleri izlemek.
ç) Yurt içi ve yurt dışında uluslararası spor dalı
ile ilgili faaliyetleri ve yurt içi diğer faaliyetleri programlayıp
bunların uygulamalarını kontrol etmek.
d) Genel Müdürlük ile uluslararası federasyonların
belirlediği eğitim kriterlerine uygun olarak işbirliği içerisinde antrenör,
hakem ve benzeri diğer spor elemanlarının yetiştirilmesi ve eğitilmesini
sağlamak.
e) Ülke içinde müsabakalar düzenlemek, ülke içinde
düzenlenen tüm müsabakaların devamlılığını sağlamak, hakem, temsilci ve
gözlemci görevlendirmek.
f) Yabancı ülkelerdeki spor dalı ile ilgili
gelişmeleri ve yenilikleri izleyerek bu bilgilerden ülke içinde daha çok
kişinin yararlanmasını sağlamak.
g) Spor dalına ait malzemelerin standartlarını
uluslararası kurallara göre tespit ederek bunların yurt içinde veya yurt
dışında yaptırılmasını veya temin edilmesini sağlamak.
ğ) Kulüpler, il müdürlükleri ve il temsilcileri
arasında doğabilecek teknik uyuşmazlıkları çözümlemek.
h) Uluslararası kurs, seminer, panel, sempozyum ve
spor organizasyonları düzenlemek.
ı) Talep eden kişi ve kuruluşlara, düzenleyecekleri
özel yarışma, özel seminer ve kurslara ilişkin, gerekli koşulları yerine
getirmesini takiben izinlerini vermek.
i) Federasyonun amacına yönelik çalışmaları
gerçekleştirmek ve spor dalına kaynak sağlamak amacı ile iktisadi işletme
kurmak.
j) Uluslararası müsabakalara iştirak edecek olan
milli takım sporcuları ile menajer, antrenör, yardımcı antrenör, masör,
doktor ve istatistikçi gibi teknik elemanları seçmek, seçilen takımların
müsabakalara hazırlanmalarını ve katılmalarını sağlamak.
k) Spor dalı ile ilgili müsabakaların düzenlenmesi
için talimatlar hazırlamak, yayınlamak ve uygulamak.
l) Başarılı sporcuların takibini yapmak, bu
sporcuların yetişmesi için gerekli tedbirleri almak ve ödüllendirmek.
m) Her kademedeki sporcular için eğitim ve hazırlık
kampları açmak.
n) Spor dalı ile ilgili arşiv ve istatistiki
çalışmalar yapmak, eğitici film, slayt ve broşür hazırlayarak, bu konuda
basın ve televizyon kuruluşlarıyla işbirliği yapmak.
o) İl temsilcilerinin kendi aralarında ve
Federasyonla koordineli bir şekilde çalışmalarını sağlamak.
ö) Sporcu sağlığı ile ilgili konularda gerekli
önlemleri almak.
p) Tahkim Kurulu kararlarını uygulamak.
r) Yurt içinde açılmış ve açılacak olan spor
kulüplerinin spor dalına ve Federasyona katılım işlemlerini ve gerekli
kuralları düzenlemek, talimat hazırlamak, denetlemelerini yapmak, sporcu,
antrenör ve hakemlerin tescil, lisans ve vize işlemlerini mevzuata uygun
yapmak.
s) Kamu kurum ve kuruluşları ve yerel yönetimlerle
işbirliği yapmak.
ş) Federasyonun yıllık ve dört yıllık master ve
stratejik planı ile performans programını içeren taahhütnameyi Bakana
sunmak.
t) Altyapı ve yetenek tespit projeleri hazırlayarak
bunların altyapısını oluşturup uygulanmasını sağlamak.
u) İlgili mevzuat ile verilen diğer görevleri
yapmak.
Genel
kurul
MADDE 7- (1) Genel kurul Federasyonun en üst organıdır.
Genel kurulun üye sayısı 100’den az ve 200’den fazla olamaz.
(2) Genel kurul aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Görevine adli veya idari soruşturma sonucu son
verilmemek kaydıyla, asaleten Federasyon başkanlığı yapanlar.
b) Genel kurul üye sayısının yüzde onu oranında
Bakanlık temsilcileri.
c) Türkiye Spor Yazarları Derneği Başkanlığınca
belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
ç) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu
Başkanlığınca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.
d) Seçimin yapıldığı tarihte Federasyonun bağlı
olduğu Dünya ve Avrupa Federasyonlarının yönetim kurullarında Türkiye adına
görev yapanlar arasından öncelik sırasına göre en fazla beş üye.
e) En fazla milli olmuş beş sporcu.
f) En üst seviyede hakemlik yapanlar arasından
noter huzurunda yapılacak olan kura ile belirlenecek en fazla beş üye.
g) Büyükler kategorisinde milli takım teknik
direktörlüğü veya antrenörlüğü yapanlar arasından kura ile belirlenecek en
fazla beş üye.
ğ) Kulüp temsilcileri;
1) Genel kurul tarihinden önce tamamlanmış son iki
sezonunu üst üste Federasyon faaliyetlerine katılarak tamamlayan kulüplere
birer üye,
2) Takım halinde yapılan ve sonucunda alınan
puanların takım puanı olarak kabul edildiği veya ferdi olarak yapılsa bile
ferdi derecelendirme yapılmayıp takım derecelendirilmesi yapılan
müsabakaların yapıldığı spor dallarında Türkiye Şampiyonasında ilk üç dereceye
giren spor kulüplerine ilave birer üye.
(3) Genel kurulda kulüplerin üye sayısı, toplam üye
sayısının yüzde altmışından az olamaz. Kulüp temsilcileri kulüp yönetim
kurulunca, kulüp üyeleri arasından belirlenir.
(4) Bakanlık temsilcileri;
a) Genel Müdür ve Genel müdür yardımcıları,
b) Kurul ve daire başkanları ile il müdürleri,
arasından Federasyonun üye sayısı dikkate alınarak
Bakanlıkça belirlenir.
(5) Genel kurul üyesi olacak millî sporcuların
belirlenmesinde sırasıyla;
a) Uluslararası yarışmalarda büyükler Atlı Cirit,
Atlı Kızak, Atlı Okçuluk, Kökbörü ve Rahvan Binicilik müsabakalarında
dereceye girmiş milli sporcular,
b) Belirtilen şartları taşıyan sporcular yoksa
millî olma sayıları,
esas alınarak tamamlanır.
(6) Üye sayılarının hesaplanmasında her grup kendi
içerisinde değerlendirilir. Üye gruplarına ilişkin sayıların tespitinde
yarımlar tam sayıya tamamlanır.
(7) Federasyonda çalışanlar genel kurul üyesi
olamazlar.
(8) Bu maddede belirtilen esaslara göre
belirlenecek üye sayısının, birinci fıkrada öngörülen sayıyı aşması halinde
her grup kendi içerisinde değerlendirilerek, fazla üye sayısı, grup bazında
noter huzurunda çekilecek kura ile birinci fıkrada öngörülen sayıya
indirilir.
(9) Bu madde kapsamında birden fazla oy kullanma
hakkına sahip üyeler ancak bir kez oy kullanabilir. Genel kurulda vekâleten
oy kullanılamaz.
Genel
kurulun görevleri
MADDE 8- (1) Genel kurulun görevleri şunlardır:
a) Ana Statüyü değiştirmek.
b) Başkan ile yönetim, denetim ve disiplin
kurullarının üyelerini seçmek.
c) Yönetim kurulu tarafından hazırlanan faaliyet
programını ve bütçeyi onaylamak ve gerektiğinde bütçe harcama kalemleri
arasında değişiklik yapma konusunda yönetim kuruluna yetki vermek.
ç) Yönetim kuruluna taşınmaz mal alımı-satımı ile
uluslararası federasyonlara karşı mali taahhütlerde bulunmak için yetki
vermek.
d) Yönetim kurulu faaliyet ve mali raporlarının
ibra edilip edilmemesini oylamak.
e) Denetim kurulu raporlarının ibra edilip
edilmemesini oylamak.
f) Spor dalının gelişmesi ve gelir getirici
faaliyet ve organizasyonlar yapılması amacıyla ve çalışma usul ve esasları
bu Ana Statüyle belirlenmek kaydıyla iktisadi işletme kurulması için
yönetim kuruluna yetki vermek.
g) Bakanlığın onayına sunulmak üzere; Federasyona
farklı bir spor dalı bağlanması, bağlı spor dallarının ayrılmasını teklif
etmek ve profesyonel şube kurulması konusunda karar almak ve Bakanlığa müracaat
için yönetim kuruluna yetki vermek.
ğ) Faaliyet raporu ve yönetim kurulunun ibra edilip
edilmemesi kapsamında değerlendirilmek üzere; Sportif Değerlendirme ve
Geliştirme Kurulunca yönetim kurulunun federasyonun yönetimi ve temsili
hususunda yeterli bulunmadığına ilişkin olarak düzenlenen raporu görüşmek.
h) İlgili mevzuat ile verilen diğer görevleri
yapmak.
Federasyon
başkanı
MADDE 9- (1) Federasyon başkanı adaylarında aşağıdaki
şartlar aranır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) En az lise mezunu olmak.
c) Tahkim Kurulu, Bakanlık spor disiplin kurulları,
ulusal veya uluslararası spor federasyonlarının disiplin kurullarından son
beş yıl içinde bir defada altı ay veya toplamda bir yıl hak mahrumiyeti
cezası almamış olmak.
ç) Kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya
daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile; Devletin
güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin
ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama,
terörün finansmanı, kaçakçılık, nefret ve ayırımcılık, cinsel
dokunulmazlığa karşı suçlar, fuhuş, uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve
ticareti, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma,
kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya
bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmak, şike veya teşvik
primi, kanuna aykırı olarak spor müsabakalarına dayalı bahis ve şans
oyunlarını oynatma, oynatılmasına yer ve imkân sağlama, reklamını yapma,
para nakline aracılık etme veya Kanunun 20 nci maddesine muhalefet etme
suçlarından mahkûm olmamak.
d) Genel kurul üyelerinin en az yüzde onunun yazılı
desteğine sahip olmak.
e) Bakanlık tarafından belirlenecek miktarı
geçmemek üzere spor federasyonu tarafından tespit edilen adaylık ücretini
yatırmak.
(2) Başkan adayları, genel kurul tarihinden en az
on gün önce adaylık başvurularını Federasyona yaparlar. Federasyon başkan
adaylarının, adaylık şartlarını taşıyıp taşımadıkları Bakanlık tarafından
değerlendirilir.
(3) Başkan adaylarından başvuru sırasında aşağıdaki
belgeler istenir:
a) T.C. kimlik numarası beyanı.
b) Öğrenim belgesinin kurumca tasdikli örneği.
c) Tahkim Kurulu, Bakanlık spor disiplin kurulları,
ulusal veya uluslararası spor federasyonlarının disiplin kurullarından son
beş yıl içinde bir defada altı ay veya toplamda bir yıl hak mahrumiyeti
cezası almadığına dair beyanı.
ç) Adli sicil kaydı yazılı beyanı.
d) Adaylık başvuru ücret makbuzu.
e) Genel kurul üyelerinin en az yüzde onunun yazılı
teklifi.
(4) Başkanın görev süresi dört yıldır. Başkanın
seçimi; yönetim, denetim ve disiplin kurullarının seçimi ile birlikte
yapılır. Bir kimse üst üste veya aralıklı olarak aynı spor federasyonunda
en fazla üç dönem federasyon başkanlığı yapabilir.
(5) Başkanın ölümü, istifası veya başkan olma
şartlarından herhangi birisini kaybetmesi halinde, üç ay içinde seçim
yapılması şartıyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafından seçilecek
bir yönetim kurulu üyesi yürütür.
(6) Başkan vekili veya asbaşkan olarak
görevlendirilecek kişilerin, başkanda aranan şartları haiz olmaları gerekir.
(7) Federasyon başkanı, yönetim, disiplin ve
denetim kurulu üyeleri; milletvekilliği ve yerel yönetimlerin genel ve ara
seçimlerinin başlangıcından bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar
verilmesi halinde yenileme kararının ilanından başlayarak yedi gün içinde,
başka bir federasyon başkanlığına aday olmaları halinde, federasyonun genel
kurul tarihinden bir ay önce görevlerinden ayrılma isteğinde bulunmadıkça
adaylıklarını koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne şekilde olursa
olsun istifa eden başkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri
istifalarını geri alarak görevlerine dönemezler.
Federasyon
başkanının görevleri
MADDE 10-
(1) Federasyon başkanının
görevleri şunlardır:
a) Federasyonu temsil etmek.
b) Federasyonun faaliyetlerini ilgili mevzuat
hükümleri ile genel kurul ve yönetim kurulu kararlarına göre yürütmek.
c) Yönetim kuruluna başkanlık etmek ve yönetim
kurulu kararlarını uygulamak.
ç) Yan kurulların kurulmasını ve adaylarını yönetim
kuruluna teklif etmek, gerekli gördüğünde bu kurullara başkanlık etmek.
d) Federasyonun genel amaçlarını gerçekleştirmek
için harcamalar yapmak, gerektiğinde bu yetkisini başkan vekiline veya
vekillerine devretmek.
e) Başkan vekilini veya asbaşkanları belirlemek.
f) Federasyonda çalıştırılacak personel seçimini
yapmak ve uygun görülenleri yönetim kuruluna teklif etmek.
g) İlgili mevzuat ile verilen diğer görevleri
yapmak.
Yönetim
kurulu
MADDE 11-
(1) Yönetim kurulu; Federasyon
başkanı dâhil on bir asıl ve on bir yedek üyeden oluşur. Kurulun en az iki
asıl üyesinin, ilgili spor dalında olimpiyat, paralimpik ve deaflimpik
oyunları ile büyükler dünya veya Avrupa şampiyonaları ya da kupalarında
millî olan ve en az bir yıl önce faal sporculuğu bırakmış sporcu olması
zorunludur. Bu kapsamda yönetim kurulu üyesi olabilecek millî sporcu
bulunmaması hâlinde, bunların yerine en az bir yıldır faal olmayan lisanslı
sporcular yönetim kurulu üyesi seçilebilir.
(2) Yönetim kurulu asıl ve yedek üyelerinde, 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen
şartlar aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasının
(a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Federasyon başkanı tarafından yönetim kurulu
üyeleri arasından başkan vekilleri ve asbaşkanlar atanır.
(4) Yönetim kurulunun görev süresi dört yıldır.
Asıl üyelerin ölümü veya istifası gibi nedenlerin varlığı halinde yedek
üyelerden sırası gelenler yönetim kuruluna alınır.
(5) Ölüm veya istifa gibi nedenlerle, yönetim
kurulu asıl ve yedek üye sayısının federasyon başkanı dahil altının altına
inmesi halinde genel kurul olağanüstü toplantıya çağrılır.
Yönetim
kurulunun görevleri
MADDE 12-
(1) Yönetim kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Spor dalları ile ilgili kulüpleri kayıt ve
tescil etmek, bunları gruplara ayırmak, yarışmalar düzenlemek, uygulanacak
terfi ve tenzil statüsünü belirlemek.
b) Müsabaka sonuçlarını tescil etmek, olaylı
yarışmalar hakkında karar vermek.
c) Spor dalları ile ilgili idareci, menajer, teknik
direktör, antrenör, masör, teknik eleman, hakem ve benzeri elemanları
eğitmek, bu elemanların gelişmesi için her türlü tedbiri almak, bunların
kulüp değiştirmeleri ve çalışmaları ile ilgili usul ve esasları tespit
etmek.
ç) Antrenör ve öğreticilerinin lisanslarının yıllık
vize ücretini tespit etmek.
d) Lisanslardan alınacak katılım, aidat, ceza,
yerli ve yabancı sporcu tescil, vize, aktarma, sözleşme, bonservis
ücretlerini ve oranlarını tespit etmek.
e) Kulüplerin Federasyona bağlı spor dallarını
kurmak için yapacakları başvuruları karara bağlamak, kulüplerin spor dalı
tescillerini yapmak, kulüplerin faaliyet ve taahhütlerini denetlemek.
f) Kulüpleri, sporcuları, antrenör, menajer ve
teknik elemanları ödüllendirmek.
g) Müsabakalarda emniyet ve sağlık ile ilgili
tedbirleri almak ve aldırmak.
ğ) Genel kuruldan alınan yetki doğrultusunda
Federasyon faaliyetleri ile ilgili olarak taşınmaz mal alımı ve satımı
yapmak, tesisleri işletmek, işlettirmek, faaliyetlerin yapılabilmesi için
her türlü araç, gereç, malzeme ve benzeri ihtiyaçlarını sağlamak.
h) Federasyonun il temsilciliklerini kurmak.
ı) Görev alanına giren konularda düzenleme yapmak,
uygulamak ve Federasyona bağlı spor dalları ile ilgili her türlü
faaliyetleri yürütmek.
i) Federasyona bağlı spor dalları ile ilgili
televizyon, radyo, internet, basılı eser yayınları, kulüplerin yarışma malzemelerinde
ve spor malzemelerinde kullanacakları reklamlar ile her türlü reklam
konusunda ticari ve mali hakları düzenlemek ve denetlemek.
j) Başkan tarafından teklif edilen yan kurulları
onaylamak.
k) Sporda şiddetin önlenmesi için gerekli
tedbirleri almak ve aldırmak.
l) Kulüpler, sporcular, teknik yöneticiler,
antrenörler, hakemler ve müsabaka görevlileri ile spor dallarında görevli
diğer ilgililerin başvurularını, gerekli olan durumlarda bağlı oldukları
kuruluşların görüşlerini alarak karara bağlamak.
m) Genel kurul toplantılarını hazırlamak.
n) Bütçeyi hazırlamak.
o) Genel kurulun verdiği yetkileri kullanmak.
ö) Federasyonun görevlerini yürütmek ve
faaliyetlerini düzenlemek amacıyla; merkez teşkilatı ve il temsilcilikleri
bünyesinde yer alacak birimlerinde görevlendirilecek kamu görevlileri
dışında kalan idari ve teknik personelinin sayısını, sözleşme ücretlerini
ve sosyal haklarını, gerekli görülen kurul üyelerinin yolluk ve
yevmiyelerini tespit etmek.
p) Görevlerini yerine getirebilmek için talimatlar
hazırlamak ve uygulamak.
r) Disiplin ihlali gerçekleştiren kulüp, spor dalı
ile ilgili faaliyetlerde bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör, teknik
direktör, yönetici ve görevli diğer kişilerle ilgili olay ve fiilleri
incelemek, gerekli belge ve kanıtlarla beraber bu kişileri disiplin
kuruluna sevk etmek.
s) Genel kuruldan aldığı yetki doğrultusunda spor
dalının gelişmesi ve gelir getirici faaliyet ve organizasyonlar yapılması
amacıyla iktisadi işletme kurarak faaliyetlerinin yürütülmesini sağlamak.
ş) Genel kuruldan aldığı yetki doğrultusunda
profesyonel şube kurulması için Bakanlığa müracaat etmek.
t) İlgili mevzuat ve genel kurul kararlarıyla
verilen görevleri yerine getirmek ve bu konularla ilgili düzenlemeler
yapmak.
(2) Yönetim kurulu, Federasyon başkanı
başkanlığında üyeleri arasından seçeceği beş kişilik bir İcra Kurulu
oluşturabilir. Ayrıca bu İcra Kurulunda profesyonel olarak görev yapacak
İcra Kurulu koordinatörü atayabilir ve sınırlarını tespit edeceği çerçevede
yetkilerini bu Kurula devredebilir. Bu Kurul gerekli zamanlarda toplanır,
kararlar alır ve uygulayabilir. Yaptığı işlemler hakkında ilk toplantıda
yönetim kuruluna bilgi verir.
(3) Federasyonun çalışma usul ve esasları yönetim
kurulu tarafından hazırlanan talimatla belirlenir.
Yönetim
kurulu toplantıları
MADDE 13-
(1) Yönetim kurulu, başkan
tarafından belirlenen gündemi görüşmek üzere, en az iki ayda bir kez, üye
tamsayısının salt çoğunluğuyla toplanır. Üyelerin önereceği konular gündeme
eklenir. Asıl üyelerin ölümü veya istifası halinde yedek üyelerden sırası
gelenler yönetim kuruluna alınır.
(2) Yönetim kurulu kararları, toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın
kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(3) Mazeretsiz olarak, üst üste iki toplantıya veya
bir yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayan üyenin üyeliği
sona erer ve bunun yerine sırası gelen yedek üye çağrılır.
(4) Mazeretler, sebepleri ile birlikte yazılı
olarak toplantı saatinden önce başkana bildirilir. Mazeretin geçerliliğine
yönetim kurulu karar verir.
(5) Genel sekreter, yönetim kurulu toplantılarına
iştirak eder ve Federasyonun idari işlemleri hakkında yönetim kuruluna
bilgi verir. Raportör olarak kararları yazar ve imzalar ancak oy kullanma
hakkı yoktur.
(6) Kararlar, karar defterine yazılır ve imzalanır.
Alınan kararlar başkan tarafından uygulanır.
Denetim
kurulu
MADDE 14-
(1) Denetim kurulu, Bakanlık
tarafından görevlendirilecek üç üyenin yanında, genel kurulca dört yıl için
seçilen ve mali konularda ihtisas sahibi olan iki asıl ve iki yedek üyeden
oluşur.
(2) Denetim kurulunun seçimle gelen asıl ve yedek
üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç)
bentlerinde belirtilen şartlar aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen
belgeler istenir.
(3) Asıl üyeler kendi aralarından bir başkan, bir
başkan vekili ve bir raportör seçerler. Kurul, başkan tarafından gerektiği
zamanlarda toplantıya çağrılarak çalışmalarını yürütür. Kurul kararları oy
çokluğu ile alınır. Karara katılmayan üye gerekçelerini genel kurula yazılı
bir rapor ile sunmak zorundadır.
(4) Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa
etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça görevlerinden alınamaz, yerlerine
yenisi görevlendirilemez. Asıl üyelerin ölüm veya istifası halinde boşalan
üyeliğe kalan süreyi tamamlamak üzere sırası gelen yedek üye başkan
tarafından çağrılarak kurul tamamlanır.
(5) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya
iki yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayan üyenin üyeliği
düşer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazılı olarak toplantı
saatinden en geç bir saat önce başkana bildirir. Mazeretin kabulüne o
toplantıdaki kurul üyelerince karar verilir.
Denetim
kurulunun görevleri
MADDE 15-
(1) Denetim kurulu, Federasyonun
mali işlemlerinin mevzuata, belge ve kararlara uygun olup olmadığını genel
kurul adına denetler. Her mali genel kurul için yıllık esasa göre
hazırlayacağı denetleme raporunu, genel kurulun onayına sunar. Denetimlerin
spor federasyonunun merkezinde yapılması zorunludur. Her mali yılda en az
dört defa denetim yapılarak tespit edilen hususlarda gerekli işlemlerin
tesis edilmesi için yönetim kuruluna bildirim yapılır. Yönetim kurulu
tespit edilen hususların gereğini yerine getirmekle yükümlüdür. Kurul,
gerek görmesi durumunda uzman bilirkişilerden yararlanabilir. Bilirkişilere
verilecek ücret denetim kurulunca teklif, yönetim kurulunca tespit edilir
ve Federasyonca karşılanır.
(2) Kurul, denetimleri yerine getirirken,
Federasyon görevlileri kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri vermek
zorundadır. Denetleme raporu, genel kurul toplantısından on beş gün önce
Federasyonun ve Bakanlığın internet sitesinde ilan ettirilmek suretiyle,
genel kurul üyelerine duyurulur.
(3) Denetim kurulu tarafından yapılacak denetimin
usul ve esasları; Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Disiplin
kurulu
MADDE 16-
(1) Disiplin kurulu, genel kurulca
dört yıl için seçilen bir başkan ve dört asıl üye olmak üzere beş üyeden
oluşur. Asıl üyeler kadar yedek üye seçilir. Asıl ve yedek ikişer üyenin
hukukçu olması zorunludur. Asıl üyeler kendi aralarından bir başkan vekili
ve bir raportör seçerler.
(2) Disiplin kurulu asıl ve yedek üyelerinde, 9
uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde
belirtilen şartlar aranır ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü
fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(3) Kurul, görevlerinde ve kararlarında
bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça görevlerinden
alınamaz ve yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asıl üyelerin ölüm veya
istifası halinde kalan süreyi tamamlamak üzere boşalan üyeliğe sırası gelen
yedek üye başkan tarafından çağrılarak kurul tamamlanır.
(4) Disiplin kurulu, Federasyonun faaliyet
programında yer alan veya kurum ve kuruluşlarca Federasyondan izin alınmak
suretiyle düzenlenen yarış ve faaliyetlerde; kulüp, Federasyona bağlı spor
dalları ile ilgili faaliyette bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör,
öğretici, menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakı ve
disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin disiplin işlerine bakar. Disiplin
ihlali oluşturacak fiiller Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
(5) Disiplin kurulu; ihtar, kınama, para cezası,
ödüllerin iadesi, ihraç, müsabakadan men, hak mahrumiyeti, lisans ve diğer
uygunluk belgelerinin askıya alınması veya iptali, spor dalı tescilinin
iptali, seyircisiz oynama, saha kapatma, hükmen mağlubiyet, puan indirme,
ligden düşürme ve Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelik veya
Federasyon tarafından çıkarılacak talimatla belirlenecek diğer cezaları
verebilir.
(6) Disiplin kurulu, kendi görev alanını ilgilendiren
işleri görüşüp karara bağlamak üzere, Federasyon başkanının talebi üzerine,
disiplin kurulu başkanının çağrısıyla toplanır. Toplantı gündemi disiplin
kurulu başkanı tarafından belirlenir. Başkanın bulunmaması halinde, kurula
başkan vekili başkanlık eder.
(7) Kurul, en az üç üyenin katılımı ile toplanır.
Kurul kararlarını oy çoğunluğu ile alır. Oyların eşit çıkması halinde
başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(8) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya
bir yıl içinde aralıklı olarak dört toplantıya katılmayan üyenin üyeliği
düşer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazılı olarak toplantı
saatinden en geç bir saat önce kurul başkanına bildirir. Mazeretin kabulüne
o toplantıdaki kurul üyelerince karar verilir.
(9) Disiplin yargılamasının temel usul ve esasları;
Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Yan
kurullar ve görevleri
MADDE 17-
(1) Federasyon yan kurullarının
oluşumu, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esasları yönetim kurulu
tarafından hazırlanan talimatlarla belirlenir.
Genel
sekreterlik
MADDE 18-
(1) Genel sekreter, kamu veya özel
sektörde en az beş yıllık mesleki tecrübeye sahip ve en az dört yıllık
yükseköğrenim mezunu kişiler arasından yönetim kurulu kararıyla istihdam
edilir.
(2) Genel sekreter, federasyonun her türlü idari iş
ve işlemlerini yönetim kurulunun talimatları doğrultusunda yapmakla yetkili
ve sorumludur. Federasyonun yönetim kurulu toplantılarına iştirak eder ve
federasyonların idari işlemleri hakkında yönetim kuruluna bilgi verir.
Raportör olarak kararları yazar ve imzalar ancak oy kullanma hakkı yoktur.
(3) Genel sekreter;
a) Federasyon başkanı adına ulusal veya
uluslararası federasyonlar, kamu kurum ve kuruluşları ile yazışmaları
yapar, il müdürlükleri ile koordinasyonu sağlar.
b) Federasyonun harcama talimatlarına göre gerekli
işlemleri yapar, evrakı düzenler ve ödeme aşamasına getirir. Ödeme
evrakında başkan veya başkan vekilinin imzasının yanı sıra genel sekreterin
imzasının da bulunması zorunludur.
c) Federasyonun taşınır ve taşınmaz mal
kayıtlarının tutulmasını sağlar.
(4) Genel sekreterlikte aranacak diğer şartlar ile çalışma
usul ve esasları; Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Federasyon
il temsilciliği
MADDE 19-
(1) Federasyonun yurt içi
bağlantısını sağlamak üzere yönetim kurulu kararı ile illerde Federasyon
temsilcilikleri kurulabilir.
(2) Federasyon il temsilcileri, Federasyon
başkanının teklifi ve Bakanın onayı ile görevlendirilir. Federasyon il
temsilcisinin görev süresi, başkanın görev süresi kadardır.
(3) Federasyon il temsilcilerinde, 9 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şartlar
aranır ve görevlendirilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasının
(a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.
(4) Federasyon il temsilcisi, Federasyon ile il
müdürlüğü arasındaki koordinasyonu sağlar. Federasyon adına yaptığı
işlemler hakkında il müdürlüğüne ve Federasyona bilgi verir. Federasyon il
temsilcileri, il müdürlükleri ya da federasyonca temin edilecek bürolarda
görev yapar.
(5) Federasyon hizmet ve faaliyetlerini yerine
getirmeyen, il müdürlüğü ve Federasyonla koordinasyon sağlamayan Federasyon
il temsilcileri, Federasyon başkanının teklifi ve Bakanın onayı ile
görevden alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Kurul
Toplantıları ve Seçim İşleri
Genel
kurul toplantıları
MADDE 20-
(1) Genel kurul toplantılarına
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Olağan genel kurul, dört yılda bir, yaz
olimpiyat oyunlarının bitiminden itibaren en geç üç ay içerisinde yönetim
kurulunca belirlenen tarihte yapılır.
b) Olağanüstü genel kurul;
1) Federasyon yönetim kurulu üye tam sayısının salt
çoğunluğunun kararı ile,
2) Son yapılan genel kurul toplantısında üye
olanların salt çoğunluğunun noter kanalı ile yaptığı yazılı müracaat
üzerine,
3) Federasyon başkanının istifası, başkan olma
şartlarından herhangi birisini kaybetmesi, ölümü ile yönetim veya disiplin
kurulu üye sayısının toplantı yeter sayısının altına düşmesi halinde,
olağanüstü toplanır. Disiplin kurulu üye sayısının
toplantı yeter sayısının altına düşmesi nedeniyle yapılacak olağanüstü
genel kurulda sadece disiplin kurulu üyelerinin seçimi yapılır.
c) Mali genel kurul; seçimli olağan genel kurul ile
birlikte, seçimli genel kurulun olmadığı yıllarda ise iki yılda bir Ekim
veya Kasım ayı içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapılır.
(2) Yaz olimpiyat oyunlarının herhangi bir sebeple;
a) En fazla bir yıl süreyle ertelenmesi hâlinde
mevcut federasyon başkanı ve organların görev, yetki ve sorumlulukları
erteleme süresi sonrasında yapılacak ilk genel kurula kadar devam eder.
b) Bir yıldan fazla süreyle ertelenmesi veya iptali
hâlinde, erteleme veya iptal kararından itibaren en geç üç ay içinde genel
kurul yapılır.
(3) Son yapılan genel kurul toplantısında üye
olanların noter kanalı ile yapacakları olağanüstü genel kurul çağrılarında
ilk müracaat ile son müracaat arasındaki süre altmış günü geçemez.
(4) Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen hallerde, başkan ve yönetim kurulu
üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmış gün
içerisinde seçimli olağanüstü genel kurul toplanır. Ancak birinci fıkranın
(b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde belirtilen hallerde, son
toplantı tarihinden itibaren altı ay geçmeden veya olimpiyat oyunlarının
yapılmasına altı aydan az süre kalmış ise olağanüstü genel kurul toplantısı
yapılamaz.
(5) Bakanlık, genel kurul toplantılarında gözlemci
bulundurur. Gözlemci, genel kurul başkanlık divanında yer alır. Gözlemcinin
yol giderleri Federasyon tarafından karşılanır. Gözlemci, genel kurul
çalışmalarının Kanun ile diğer ilgili mevzuata uygun olarak yapılıp
yapılmadığını denetleyerek, raporunu en geç on beş gün içerisinde Bakana
sunar. Bakanlık, gözlemci raporunun verildiği, ilgililer ise genel kurulun
yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde Ankara Asliye Hukuk
Mahkemesinde genel kurulun iptalini isteyebilir.
(6) Olağan ve olağanüstü genel kurulların bu
maddede öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapılmaması halinde genel
kurul, Tahkim Kurulunca oluşturulacak üç kişilik komisyon marifetiyle
altmış gün içerisinde yapılır. Federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyeleri
hakkında mevzuata uymamaktan dolayı adli ve idari işlem başlatılır.
Genel
kurulun toplantıya çağrılması
MADDE 21-
(1) Genel kurul toplantıları
Federasyonun merkezi olan Ankara’da yapılır. Genel kurul toplantıları ile
ilgili her türlü işlem yönetim kurulunca yapılır. Genel kurul çağrısı ve
gündemi, toplantı tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetim
kurulu raporu ile bütçe tasarısı ise en az on beş gün önce Federasyonun ve
Genel Müdürlüğün internet sitesinde üyelere ilan edilir.
(2) Genel kurul Başkanlık divanı oluşuncaya kadar
yönetim kurulunun genel kurul işlemleriyle ilgili kararlarına karşı Tahkim
Kuruluna başvurulabilir.
(3) Genel kurul kararının alınmasından sonra
Federasyon, ilan tarihinde genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerini ve
üyelere ait bilgileri talep eder. Kulüpler ile ilgili kurum ve kuruluşlar,
Federasyon tarafından yapılan duyuru ya da tebligatı takip eden en geç beş
gün içerisinde genel kurulda kendilerini temsil edecek üye listesini ve
bilgilerini Federasyona bildirmek zorundadır. Genel kurul üyesi olabilme
hakkını elde edenlerin, on sekiz yaşını bitirmiş olması şarttır.
(4) Üye listesi genel kurul tarihinden en az otuz
gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde ilan edilir.
Federasyon tarafından hazırlanacak genel kurul üye listesinde üyelerin adı
ve soyadı ile temsil ettiği kurum ve kuruluş belirtilir.
(5) Hazırlanan üye listesine, ilan tarihinden
itibaren on gün içerisinde itiraz edilebilir. Üye listesine itiraz, yönetim
kurulunca itiraz süresinin bitiminden itibaren iki gün içerisinde karara
bağlanır. Bu karara karşı iki gün içerisinde Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir.
Tahkim Kurulu itirazın kendisine ulaştığı tarihten itibaren beş gün
içerisinde bu itirazı kesin olarak karara bağlar.
Genel
kurulun açılması
MADDE 22-
(1) Genel kurul delegeleri,
delegelik belgesini almak ve delege listesini imzalamak zorundadır.
(2) Genel kurul; üye tam sayısının salt çoğunluğu
ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Seçimde en
fazla oyu alan aday ve bu adayın listesi seçilmiş sayılır. İlk toplantıda
çoğunluk sağlanamaması halinde, takip eden günde çoğunluk aranmaksızın
toplanır. Ancak, toplantıya katılanların sayısı seçimle belirlenen
kurulların asıl üye sayısının iki katından aşağı olamaz.
(3) Federasyon başkanı veya onun görevlendireceği
başkan vekili veya asbaşkan ya da yönetim kurulu üyesinin, genel kurul üye
listesini incelemesi ve katılanların sayısını belirlemesi ile genel kurul
toplantısı için aranan çoğunluğun bulunup bulunmadığı tespit edilir.
(4) Genel kurul toplantısı Federasyon başkanının
veya görevlendireceği başkan vekili veya asbaşkan ya da yönetim kurulu
üyesinin konuşması ile açılır. Daha sonra genel kurul, divan kurulunu
oluşturur.
Divan
kurulu ve görevleri
MADDE 23-
(1) Divan kurulu, bir başkan, bir
başkan yardımcısı, bir yazman üyeden oluşur. Ayrıca genel kurulca üyeleri
arasından seçim işlerinde görev yapacak iki sandık görevlisi seçilir. Divan
kurulunun seçimi üyelerin açık oyu ile yapılır. Divan kurulu başkan ve üyelerinin
genel kurul üyesi olması zorunludur.
(2) Divan kurulu, bu Ana Statü ve Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde ve gündem maddelerine göre toplantının yürütülmesini
sağlamakla görevli ve yetkilidir.
(3) Divan kurulu oluştuktan sonra genel kurul
çalışmalarına ilişkin her türlü itiraz, divan kurulu tarafından karara
bağlanır.
(4) Divan kurulu, görüşmelerin düzenini bozan
üyelere uyarma cezası verebileceği gibi düzeni sürekli olarak bozan üyeler
hakkında toplantıdan çıkarma kararı alınması için genel kurula
başvurabilir. Genel kurulun oy çokluğuyla aldığı karar sonucu toplantıdan
çıkarılan üye, toplantı süresince salonda bulunamaz, oylamaya katılamaz.
Genel
kurul gündemi
MADDE 24-
(1) Genel kurul gündemi, yönetim
kurulunca belirlenir ve toplantı tarihinden en az otuz gün önce
Federasyonun ve Genel Müdürlüğün internet sitesinde üyelere duyurulur.
(2) Genel Kurul gündeminde; açılış, divan kurulu
seçimi, mali rapor ile faaliyet ve denetim raporlarının görüşülerek kabulü
ile yönetim kurulunun ibra edilmesi, yeni döneme ait bütçenin görüşülüp
onaylanması, seçim maddesi ile ihtiyaç halinde diğer hususlar yer alır.
(3) Mali genel kurul gündeminde seçim dışındaki
hususlar yer alır ve bu genel kurulda bir önceki dönemin bütçesi
görüşülerek karara bağlanır, içinde bulunulan yılın bütçesi üzerinde
düzenleme yapılır ve bir sonraki dönemin bütçesi onaylanır. Mali genel
kurulda, ana statü değişiklikleri ile Federasyonun iş ve işleyişine ilişkin
diğer konular da görüşülerek karara bağlanabilir.
(4) En az on genel kurul üyesinin imzasıyla Ana
Statüye aykırı olmayan ve gündeme ilave edilmek istenen maddeler için
yazılı olarak başvuru yapılabilir ve açık oylama sonucu salt çoğunluk ile
kabul edilen öneriler gündeme eklenir. Bu tür maddeler daha önce ilan
edilmiş gündem maddelerinin görüşülüp karara bağlanmasından sonra ele
alınır.
(5) Olağanüstü genel kurulda, ilanda belirtilen
hususlar dışında başka bir husus görüşülemez.
Genel
kurul oturumu ve görüşmeler
MADDE 25-
(1) Divan kurulu, seçildikten ve
yerini aldıktan sonra divan başkanı, ilanda yer alan gündemi genel kurula
açıklar, oya sunar ve gündem maddelerinin görüşülmesine geçer.
(2) Söz almak isteyen üyelere yazılma sırasına göre
söz verilir. Federasyon kurullarının sözcüleri ile usul hakkında söz almak
isteyenlere öncelik tanınır.
(3) Konuşma süresi, Genel kurula katılan üyelerden
onunun yazılı isteği üzerine yapılacak açık oylama ile görüşme açılmaksızın
sınırlandırılabilir.
(4) Genel kurulda, üyelerin Federasyon iş ve
işlemlerine ilişkin sorularını, yönetim kurulu veya denetim kurulu
sözcüleri yanıtlamakla yükümlüdür.
(5) Gündem maddelerine ilişkin görüşme yeterliliği
teklifi, üç üyenin bu konu ile ilgili görüşlerini belirtmesinden sonra
verilebilir. Söz konusu teklif, daha önce bu konuyla ilgili söz almış
kişilerin adlarının okunması ve söz haklarının saklı bulunduğunun
açıklanması suretiyle, teklif lehine ya da aleyhine konuşacak birer kişiye
söz verildikten sonra oylamaya açılır ve oylama sonucuna göre karar verilir.
Karara bağlanan konular üzerinde yeniden görüşme açılamaz.
(6) Genel kurulda, görüşme yeterliliği, bütçe ve
Ana Statü değişiklikleriyle ilgili tekliflerin yazılı olarak yapılması
zorunludur.
(7) Divan başkanı, gündem maddeleri görüşülürken ya
da oylama yapılırken düşüncesini açıklayamaz. Konuşma yapmak isterse sıraya
girer ve sırası gelince yerini başkan yardımcısına bırakarak düşüncelerini
açıklar. Divan başkanı, hakkında düşüncesini açıkladığı gündem maddesinin
görüşülmesi tamamlanınca yerine geçebilir.
Seçim
işleri
MADDE 26-
(1) Federasyon, başkanlık için
başvuran adayların listesini divan başkanlığına iletir. Başkan adayları,
yönetim, denetim ve disiplin kurulu asıl ve yedek üye listelerini divan
kuruluna yazılı olarak teslim ederler.
(2) Oylamada, başkan adayları ve önerdikleri kurul
listeleri blok olarak oylanır. Kurullara münferit olarak aday olunmaz,
oylanan listelerde çizme, eksiltme veya ekleme yapılmaz.
(3) Divan başkanı, istekleri halinde başkan
adaylarına genel kurula hitap etmeleri için ad çekme suretiyle tespit edeceği
sırayla söz hakkı verir. Başkan adaylarının konuşma süresi aday sayısı
dikkate alınarak divan kurulu tarafından belirlenerek oylamaya sunulur.
(4) Başkan adayları, divan başkanına her sandık
başında görevlendirilmek üzere aday olmayan gözlemci ismi bildirebilir.
(5) Divan başkanı, başkan adayları tarafından
kendisine teslim edilen oy listelerini başvuru sırasına göre oy verme
kabinlerine koydurur.
(6) Seçimler tek liste halinde gizli oy ve açık
tasnif şeklinde yapılır. Genel kurul üyeleri, genel kurul listesindeki
sıralara göre görevlilerden mühürlü zarfı imza karşılığı alır ve hazır
bulundurulan yeterli sayıdaki sandıklarda oylarını kullanır. Adaylara ait
oy pusulaları oy kullanılacak kabinde bulundurulur. Üye hangi aday ve
listesine oy vermek istiyor ise kabindeki “evet” mührünü basar ve oy
listelerinden tercih ettiğini zarfa koyarak sandığa atar. Genel kurul oy
kullanım listesini imzalayarak oyunu kullanmış olur. Oy pusulasına isim
veya herhangi bir işaret konulmaz. Zarfını kaybeden veya başka bir şekilde
elinden çıkaran üyeye yeni zarf verilmez.
(7) Genel kurula katılan tüm üyelerin oylarını
kullanması veya oy kullanma süresinin sona ermesinden sonra sandıklar
kapatılır. Sandıklar divan başkanının denetim ve gözetiminde aday ve
gözlemcilerin huzurunda açılır. Sandıklardan çıkan zarf sayısının, oy
kullanan üye sayısı ile eşit olup olmadığı tespit edilir ve fazla zarflar
açılmadan iptal edilir.
(8) Oyların tasnifinde listeler sayılır. Bir zarfın
içinden aynı listeden birden fazla çıkması durumunda, bunlardan biri
geçerli sayılır ve tek oy olarak hesaplanır. Bir zarfın içinden değişik iki
liste çıkması durumunda, bunlar iptal edilir ve oy geçersiz sayılır.
(9) Seçimde en yüksek oyu alan başkan adayı ve bu
adayın listesi seçilmiş sayılır. Oyların eşit çıkması halinde aynı gün
genel kurulda çoğunluk aranmaksızın ikinci bir oylama yapılır. Ancak bu
toplantıya katılanların sayısı seçimle belirlenen kurulların üye sayısının
iki katından aşağı olamaz. Bu oylamada da eşitlik bozulmaz ise başkan ve
seçimle göreve gelen kurullar kura ile belirlenir.
(10) Divan başkanı, seçim sonuçlarını oy
çoğunluğuna ve oy sırasına göre genel kurul üyelerine açıklar.
(11) Genel kurul toplantı tutanakları divan kurulu
tarafından tutulur ve toplantı tutanaklarının her bir sayfası toplantı
sonunda divan başkanı ile divan kurulu üyeleri tarafından birlikte
imzalanır. Gündemdeki bütün maddelerin görüşülmesi ve karara bağlanmasından
sonra divan başkanı toplantıyı bir konuşma ile kapatır.
(12) Tutanaklar, genel kurul toplantısının
kapanışını takiben en geç yirmi dört saat içerisinde Federasyona teslim
edilir ve bunların bir kopyası da aynı süre içerisinde Bakanlık
gözlemcisine verilir. Federasyona teslim edilen tutanaklar, teslimden
itibaren en geç kırk sekiz saat içerisinde Federasyonun internet sitesinde
yayınlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
ile Denetim ve Disiplin İşlemleri
Federasyonun
bütçesi
MADDE 27-
(1) Federasyonun mali yılı 1
Ocak-31 Aralık arasıdır. Federasyonun bütçesi, yönetim kurulu tarafından
her bir mali yıla göre ve iki yıl için düzenlenerek genel kurulun onayından
sonra uygulamaya konulur.
(2) Bütçede, Federasyonun her türlü gelirleri ve
yapılacak faaliyetler için ayrılacak ödenekler, personel giderleri,
kurulların masrafları, yönetim ve hizmet giderleri ile diğer giderler
gösterilir.
(3) Federasyon başkanı, bütçede belirtilen esaslar
içinde tahsilât ve harcamalar yapmaya yetkilidir. Federasyon başkanı bu
yetkisini sınırlarını belirlemek kaydıyla ve yönetim kurulu kararıyla
başkan vekiline devredebilir.
(4) Ödeme evrakında başkan veya başkan vekilinin
imzasının yanı sıra genel sekreterin imzasının bulunması zorunludur.
Federasyonun
gelirleri
MADDE 28-
(1) Federasyonun gelirleri
şunlardır:
a) Bakanlık bütçesinden ayrılacak pay.
b) Bakanlık bütçesinden altyapı ve eğitime ilişkin
projelerin desteklenmesi için aktarılacak kaynak.
c) Kişi ve kurumlardan alınacak katılım payı ve
aidatlar.
ç) Antrenör, hakem ve sporcuların tescil ve vize
ücretleri ile transferlerden alınacak pay.
d) Kulüplerin tescil ücretleri.
e) İtiraz ve ceza gelirleri.
f) Kulüplerin televizyon ve radyodan yapılacak
müsabaka yayınlarından ve her türlü basın ve yayın organları ile
yapacakları sözleşmelerden elde ettikleri gelirlerin yüzde onu ile milli ve
temsili müsabakaların televizyon, radyo ve internet üzerinden yapılan
yayınlarından elde edilecek gelirler.
g) Eğitim, kurs, seminer ve spor federasyonunun
görev alanı içerisinde yer alan spor dalları ile ilgili olarak kurulan
iktisadi işletmelerden elde edilecek gelirler.
ğ) Reklam ve yayın gelirleri.
h) Sponsorluk gelirleri.
ı) Kira ve işletme gelirleri.
i) Yardım ve bağışlar.
j) Federasyon başkan adaylarından alınan başvuru
ücretleri.
k) Diğer gelirler.
(2) Federasyon tarafından yapılan faaliyet ve
yarışlardan elde edilen reklam, sponsorluk, naklen yayın, milli yarışlara
ait bilet gelirleri Federasyona aittir.
(3) Federasyonun tüm gelirleri her türlü vergi,
resim ve harçtan muaftır.
(4) Federasyon malları Devlet malı hükmündedir,
haczedilemez. Spor federasyonu mallarının haczedilmesine ilişkin talepler
icra müdürlüğünce reddedilir.
(5) Federasyonun görevleriyle ilgili faaliyetleri
dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz.
Federasyonun
giderleri
MADDE 29-
(1) Federasyon, yıllık bütçe
esasına göre bütçesini hazırlar; Ana Statü ve ilgili diğer mevzuat ile
kendisine verilen görevleri yerine getirmek için Ana Statü hükümleri
çerçevesinde gerekli bütün harcamaları yapar.
(2) Federasyon; ihtiyacı olan ve amacına uygun her
türlü menkul ve gayrimenkul malları bütçe esasları dâhilinde almaya,
satmaya, kiralamaya, kiraya vermeye, işletmeye, ortaklık kurmaya,
gayrimenkulleri üzerinde ipotek ve her türlü hak ve mükellefiyetler tesis
etmeye ve bağış kabulüne, nakitlerini yönetim kurulunun kararları
doğrultusunda değerlendirmeye yetkilidir.
(3) Bütçe ile ilgili harcamalar, yönetim kurulunca
hazırlanan bütçe talimatında belirtilir.
(4) Harcamalar aşağıda belirtilen ilke ve esaslara
uygun olarak yapılır:
a) Bu Ana Statüde belirtilen Federasyonun ve
yönetim kurulunun görevleri çerçevesinde zorunlu ya da yararlı olan iş ve
işlemler için yapılmış olmak.
b) İşin mahiyetine ve Federasyonun ihtiyaçlarına
uygun olmak.
c) Federasyonun gelirleri ile tedbirli ve basiretli
yönetim ilkeleri, objektif ve iyi niyet kuralları kapsamında orantılı
olmak.
Bütçe ve
harcama ilkeleri
MADDE 30-
(1) Federasyon;
a) Mali yükümlülüklerini süresi içinde yerine
getirmek için gerekli özeni göstermek,
b) Denk bütçe tesis etmek, giderlerini gelirleri
oranında gerçekleştirecek bir idari ve mali yapı oluşturmak,
zorundadır.
(2) Federasyon önceki yıl gelirlerinin yüzde onunu
aşacak miktarda borçlanma yapamaz.
(3) Federasyonca yapılacak ödeme ve tahsilatların
19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki bankalar
ile finansal kuruluşlar veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi
aracılığı ile yapılması zorunludur. Bu konuda 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının
(2) numaralı bendindeki yetkiye dayanılarak Hazine ve Maliye Bakanlığınca
belirlenen usul ve esaslar dâhilindeki parasal sınırlar uygulanır. Bu
şekilde yapılmayan ödeme ve tahsilatların varlığı veya başka bir şekilde
yapıldığı ispatlanamaz. Federasyon adına veya hesabına yapılan tüm ödeme
veya tahsilatların federasyonun defter ve kayıtlarında gösterilmesi
gereklidir.
(4) Federasyonun bütçesinde gelir ve gider
denkliğinin sağlanması ve bunların kamu kurumlarına vergi, sigorta ve
benzeri kamu hukukundan kaynaklanan vadesi geçmiş borcunun bulunmaması
esastır.
(5) Federasyon başkan ve yönetim kurulu üyeleri;
mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerini kasıt veya ihmalle ihlal ettikleri
takdirde oluşabilecek zararlardan müteselsilen sorumludur. Ancak zarara
sebebiyet verenlerin bu maddeye aykırılık hâllerine ilişkin
sorumluluklarında kasıt veya ihmal aranmaz. Bu durumda federasyon ve
alacaklıları, federasyonun yükümlendirildiği tutar için sorumluları
doğrudan takip edebilir.
(6) Yönetim kurulu, Bakanlıktan izin almaksızın
görev süresini aşacak şekilde spor federasyonunu borç altına sokacak işlem
yapamaz.
Muhasebe
ve raporlama sistemi
MADDE 31-
(1) Federasyonda tek düzen
muhasebe sistemine ve bilanço esasına göre kayıt tutulur. Federasyon,
raporlarını aynı usulde alır ve muhafaza eder; yasal defterlerini, 213
sayılı Kanun uyarınca tutulması gereken defterlere ilişkin yükümlülükler
saklı kalmak üzere,13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümlerine göre tasdik ettirir ve saklar.
(2) Muhasebe işlemlerinin ispat gücü olan belgelere
dayandırılması zorunludur. Kayıt, denetim, kontrol ve takip açısından 213
sayılı Kanunda belirlenmiş standart belge, rapor ve defterler kullanılır.
(3) Muhasebe kayıtları 213 sayılı Kanun ile
belirlenen sürelerde; sporcu, hakem, antrenör ve bunlara ilişkin kurs,
sınav, madalya, millîlik belgeleri, kuşak, bröve ve benzeri tüm kayıtlar
ise devamlı olarak saklanır.
(4) Hesaplar takvim yılı esasına göre tutulur.
Gelir ve giderler tahakkuk ettirildikleri yılın hesaplarında gösterilir.
Ancak Federasyon, mali genel kurul tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari
bir şekilde muhasebe raporlamalarını yapabilir. Bu ihtiyari raporların
hazırlanmış olması, takvim yılına göre kayıt ve raporlama yapılmasını
engellemez.
(5) Bakanlık tarafından yapılan yardımların
izlenmesi ve spor politikalarına yön verilebilmesi için; Federasyona ait
muhasebe kayıtları, Bakanlıkça oluşturulacak bir merkezde belli bir
otomasyon sisteminde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu durumda Bakanlıkça
oluşturulacak standart hesap planına uygun olarak kayıtların düzenlenmesi
ve Federasyon muhasebe servisinin bu merkezle işbirliği içinde çalışması
zorunludur.
(6) Federasyon, muhasebe servisini kurmak ve bu
serviste çalışan personeli kendi alanında eğitmekle yükümlüdür.
Denetim
MADDE 32-
(1) Genel kurul ve denetim
kurulunun denetim hakları saklı kalmak kaydıyla, Federasyonun her türlü iş
ve işlemleri ile harcamalarının denetimi, incelemesi ve soruşturması Bakan
tarafından görevlendirilecek denetim elemanlarınca yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yapılacak denetim sonucunda
tespit edilecek her türlü zarar Bakanlık tarafından ilgililerden tahsil
edilir.
(3) Federasyon yönetim kurulunun, genel kurul
tarafından ibrası yönetim kurulunun denetim sonucu ortaya çıkacak
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
(4) Federasyon faaliyetlerinde görevli bulunanlar,
görevleriyle ilgili olarak işlemiş oldukları suçlar bakımından kamu
görevlisi sayılır.
Disiplin
işlemleri
MADDE 33-
(1) Federasyona bağlı spor dalları
ile ilgili olarak;
a) Federasyonun faaliyet programında yer alan yarış
ve faaliyetlerde; kulüp, federasyona bağlı spor dallarında faaliyette
bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör, öğretici, menajer, yönetici ve
görevli diğer kişilerin spor ahlakı ve disiplinine aykırı davranışlarına
ilişkin ceza işlerine Federasyonun disiplin kurulu,
b) Federasyonun faaliyet programında yer almayan il
veya ilçe müdürlüklerince düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüp,
ilgili spor dalında faaliyette bulunan kuruluş, sporcu, hakem, antrenör,
menajer, yönetici ve görevli diğer kişilerin spor ahlakı ve disiplinine
aykırı davranışlarına ilişkin ceza işlerine il spor disiplin kurulları,
c) Kurum veya kuruluşlarca Federasyondan, il veya
ilçe müdürlüklerinden izin alınmak suretiyle düzenlenen yarış ve
faaliyetlerde; ilgili spor dalında faaliyette bulunan kuruluş, kulüp,
sporcu, hakem, antrenör, eğitmen, menajer, yönetici ve görevli diğer
kişilerin spor ahlakı ve disiplinine aykırı davranışlarına ilişkin ceza
işlerine, izin alınan merciin disiplin kurulu,
bakar.
(2) Federasyon disiplin kurulunca verilen kararlara
karşı Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir.
(3) İl spor disiplin kurulları tarafından verilen
cezalara karşı, 13/7/2019 tarihli ve 30830 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Spor Disiplin Yönetmeliği hükümleri uyarınca, Merkez Spor
Disiplin Kuruluna itiraz edilebilir.
(4) Tahkim Kurulu, Merkez Spor Disiplin Kurulu ile
İl Spor Disiplin Kurulları, Federasyonun disiplin kurulu tarafından
verilecek cezalar, Merkez Spor Disiplin Kurulunda oluşturulacak sportif
ceza kütüğüne kaydedilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Ödül ve
sponsorluk
MADDE 34-
(1) Ödül ve sponsorluk işlemleri
3289 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesi ile 13/9/2010 tarihli ve 2010/956
sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Spor Hizmet ve
Faaliyetlerinde Üstün Başarı Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkında
Yönetmelik ve 16/6/2004 tarihli ve 25494 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği çerçevesinde
yürütülür.
(2) Federasyon, Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde
Üstün Başarı Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkında Yönetmelik kapsamında
yer almayan sporcu, kulüp ve antrenör için çıkaracağı talimat hükümlerine
göre ödül verebilir. Ancak bu durumda verilecek ödüller Bakanlık
bütçesinden ayrılacak pay ile altyapı ve eğitime ilişkin projelerin desteklenmesi
için aktarılacak kaynaktan ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığından sağlanan
reklam gelirlerinden karşılanamaz.
Yayınların
düzenlenmesi
MADDE 35-
(1) Federasyon faaliyetleri
kapsamında Türkiye Cumhuriyeti sınırları içindeki spor dalına ilişkin tüm
yarışların televizyon, radyo, internet ve her türlü teknik cihaz veya
benzeri araçlarla yayınlanmasına, iletilmesine, yayınların düzenlenmesine
ve programlanmasına münhasıran yönetim kurulu yetkilidir.
(2) Federasyon tarafından yayınlanmasına izin
verilmeyen müsabakalar televizyon, radyo, internet ve benzeri araçlarla
yayınlanamaz.
Fikri,
sınai ve ticari haklar
MADDE 36-
(1) Federasyonun kullandığı veya
kullanacağı marka, logo ve benzeri tüm fikri ve sınai hakların mülkiyeti ve
kullanım hakkı münhasıran Federasyona aittir.
Spor
kulüpleri
MADDE 37-
(1) Federasyona bağlı spor
dallarında faaliyet gösteren spor kulüpleri ve diğer spor kulüplerinin spor
dallarında, Federasyonun görev alanına giren konularda Federasyona
bağlıdır. Spor kulüpleri il müdürlüğü tarafından kayıt ve tescil edilir.
Kulüpler, tescil edildikten sonra, spor dalı tescili ve faaliyete katılım
işlemleri Federasyon mevzuatına göre yapılır. Sorumluluklarını yerine
getirmeyen kulüplerin kayıt ve tescil işlemleri iptal edilir. Bu kulüpler
yarışmalara katılamaz ve Federasyon genel kurulunda temsil edilemezler.
(2) Tescil ücreti her yıl yönetim kurulunca
belirlenir.
Kulüplerin
birleşmesi, mal varlığı devri ve şirketleşme
MADDE 38-
(1) Federasyona bağlı spor
dallarında faaliyet gösteren spor kulüpleri;
a) Aynı ilde bulunan başka bir spor kulübü ile
birleşebilir,
b) Faaliyet gösterdikleri spor dallarından bir veya
birkaçını, aktif ve pasif varlıklarıyla bir bütün olarak başka bir spor
kulübüne veya spor anonim şirketine mal varlığı şeklinde devredebilir,
c) Belirli bir spor dalına ilişkin aktif ve pasif
varlıklarını bir bütün olarak, bir spor anonim şirketine sermaye olarak
koyabilir veya devredebilir.
(2) Spor kulüplerinin birleşmesi, mal varlığının
devri ve şirketleşme işlemleri; Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde yürütülür.
Spor
anonim şirketleri
MADDE 39-
(1) Federasyona bağlı spor
dallarında faaliyet gösteren spor anonim şirketleri, Federasyonun görev
alanına giren konularda Federasyona bağlıdır. Bir spor kulübünün bağlı
ortaklığı veya iştiraki olarak ya da spor kulübünden bağımsız şekilde 6102
sayılı Kanuna göre kurulan ve Bakanlığa tescil edilen spor anonim
şirketlerinin spor dalı tescili ve faaliyete katılım işlemleri Federasyon
mevzuatına göre yapılır. Sorumluluklarını yerine getirmeyen spor anonim
şirketlerinin kayıt ve spor dalı tescil işlemleri iptal edilir. Bu spor
anonim şirketleri yarışmalara katılamaz ve Federasyon genel kurulunda
temsil edilemezler.
(2) Tescil ücreti her yıl yönetim kurulunca
belirlenir.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 40-
(1) Bu Ana Statüye dayanılarak
hazırlanan diğer alt düzenleyici işlemler Bakanlık internet sitesinde
yayımlanır.
(2) Bu Ana Statü ile Federasyonun diğer alt
düzenleyici işlemleri Kanun, 3289 sayılı Kanun ve Bağımsız Spor
Federasyonlarının Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine
aykırı olamaz.
Yürürlük
MADDE 41-
(1) Bu Ana Statü yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 42-
(1) Bu Ana Statü hükümlerini
Türkiye Geleneksel Atlı Spor Dalları Federasyonu Başkanı yürütür.
|