Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ELEKTRİK
DAĞITIM SİSTEMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik; elektriğin kaliteli, güvenli ve
sürekli olarak kullanıcılara sunulması amacıyla dağıtım sisteminin
işletilmesi, izlenmesi ve kontrol edilmesi, bakımı ile dağıtım sisteminde
acil durum, raporlama ve inceleme konularında dağıtım şirketi ve
kullanıcılar tarafından uyulması gereken kurallar ile uygulamalara ilişkin
usul ve esasları kapsar.
(2) 14/3/2014 tarihli ve 28941 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinin Elektrik Piyasası
Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik kapsamındaki OSB dağıtım lisansı sahibi
tüzel kişiler ile bu kişilerin işlettiği dağıtım şebekesine bağlı
kullanıcılar bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına ve 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanununun 1 inci ve 9 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Bakım Yönetim Sistemi: Bakım faaliyetine
ilişkin; bakım zamanının, bakımın içeriğinin, bakımda kullanılan
malzemelerin, bakım tutanaklarının ve benzeri bakım verilerinin
kaydedildiği ve raporlanabildiği sistemi,
c) CBS: Coğrafi Bilgi Sistemini,
ç) CENELEC: Avrupa Elektroteknik Standardizasyon
Komitesini,
d) Dağıtım: Elektrik enerjisinin gerilim seviyesi
36 kV ve altındaki hatlar üzerinden naklini,
e) Dağıtım faaliyeti: Bir dağıtım şirketi
tarafından, lisansında belirlenen bölgede sayaçların okunması, bakımı ve
işletilmesi hizmetlerinin yerine getirilmesini, genel aydınlatma
faaliyetinin yürütülmesini, dağıtım tesislerinin yatırım, bakım ve
işletiminin yapılmasını, teknik ve teknik olmayan kaybın azaltılmasına
yönelik gerekli tedbirlerin alınmasını, dağıtım sisteminin elektrik
enerjisi üretimi ve satışında rekabet ortamına uygun şekilde işletilmesini,
dağıtım tesislerinin yenilenmesini, kapasite ikame ve artırım
yatırımlarının yapılmasını, dağıtım sistemine bağlı ve/veya bağlanacak olan
tüm dağıtım sistemi kullanıcılarına ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda
eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin hizmet sunulmasını,
f) Dağıtım sistemi: Bir dağıtım şirketinin,
lisansında belirlenmiş dağıtım bölgesinde işlettiği elektrik dağıtım
tesisleri ve şebekesini,
g) Dağıtım şebekesi: Tüketicilerin iç tesisatını ve
üreticilerin şalt sahasını dağıtım sistemine bağlamak üzere tesis edilen
bağlantı hatları hariç dağıtım tesisini,
ğ) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir bölgede elektrik
dağıtımı ile iştigal eden tüzel kişiyi,
h) Dağıtım tesisi: İletim tesislerinin ve dağıtım gerilim
seviyesinden bağlı üretim ve tüketim tesislerine ait şalt sahalarının
bittiği noktadan sonraki nihayet direğinden, alçak gerilim seviyesinden
bağlı tüketicilerin yapı bina giriş noktalarına kadar, bina giriş ve sayaç
arası hariç, elektrik dağıtımı için teçhiz edilmiş tesis ve teçhizat ile
dağıtım şirketince teçhiz edilen ya da devralınan sayaçları,
ı) EDVARS: Elektrik Dağıtım Veri Ambarı ve
Raporlama Sistemini,
i) IEC: Uluslararası Elektroteknik Komisyonunu,
j) EN: Avrupa Standardını,
k) İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin
kanun, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Cumhurbaşkanı Kararı, yönetmelik,
tebliğ, genelge ve Kurul kararı ve bunlar uyarınca çıkarılan diğer
düzenlemeleri,
l) İlgili diğer mevzuat: Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi ile Cumhurbaşkanlığı ve Bakanlıklar tarafından çıkarılan ilgili
yönetmelik, tebliğ ve diğer düzenlemeleri,
m) İlgili teknik mevzuat: Bakanlık ve/veya ihtisas
sahibi kamu kurum ve kuruluşları tarafından çıkarılan ilgili yönetmelik,
tebliğ ve diğer düzenlemeleri,
n) Kullanıcı: Dağıtım sistemini kullanan gerçek
veya tüzel kişiyi,
o) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ö) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
p) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
r) TS: Türk Standardını,
s) Üretim: Enerji kaynaklarının, üretim
tesislerinde elektrik enerjisine dönüştürülmesini,
ş) SCADA: Yönetimsel Kontrol ve Veri Toplama
Sistemini,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer ifade ve
kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Dağıtım Sisteminde Bakım ve Veri Toplama Sistemleri
Dağıtım
sisteminde bakım
MADDE 4- (1) Dağıtım şirketi, elektrik enerjisinin kaliteli,
güvenli ve sürekli bir şekilde gerçek ve tüzel kişilerin kullanımına
sunulabilmesi ve kullanıcı memnuniyetinin arttırılması amacıyla yıllık
bakım planı hazırlamakla yükümlüdür.
(2) Dağıtım şirketi tarafından bir sonraki yıl için
hazırlanan yıllık bakım planı her yıl 31 Aralık tarihine kadar Kuruma
sunulur.
(3) Dağıtım şirketi tarafından yıllık bakım
planında; bakım faaliyetinin hangi seviyeye göre yapılacağına, bakım
yapılacak tesis ve teçhizata ve yapılacak bakım zamanı ile planlanan iş
gücüne (adam-gün) ilişkin açıklayıcı bilgilere yer verilir.
(4) Dağıtım şirketi tarafından ihtiyaç duyulan
hallerde bakım planlarında değişiklik yapılması durumunda revize bakım
planları gerekçeleriyle birlikte üçer aylık dönemler halinde Kuruma
sunulur.
(5) Dağıtım şirketi bakım faaliyetine ilişkin
olarak; iş emri ve araç takip kayıtlarını, bakımı yapılan dağıtım
varlıklarını, kullanılan malzemeleri, bakım tutanaklarını ve yapılan bakıma
ilişkin tevsik edici video, fotoğraf ve benzeri belgeleri Bakım Yönetim
Sisteminde kayıt altına alır.
(6) Dağıtım şirketi Bakım Yönetim Sistemi
kayıtlarını, bakım planındaki sıralamaya uygun olarak denetim yetkisini
haiz kamu kurumunun erişimine açar ve EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(7) Dağıtım şirketi, yıllık bakım planının ve
gerçekleştirilen bakıma ilişkin bilgilerin CBS’de veya CBS’ye entegre bakım
yönetim sisteminde görüntülenebilmesini sağlar.
(8) Dağıtım şirketi tarafından dağıtım sistemine
bağlanacak yeni tesis veya teçhizat ile bu tesis veya teçhizatın montajı
TS, EN, CENELEC, IEC standartlarına ve ilgili teknik mevzuata uygun
yapılır.
(9) Bakım çalışmasında görevlendirilen personelin
20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, ilgili
teknik mevzuat, ilgili mevzuat ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak iş
sağlığı ve güvenliği ile elektrik dağıtım sisteminde bakım konusunda
gerekli eğitimleri ve belgeleri almış olması zorunludur.
(10) Bakım çalışması esnasında; İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu, ilgili teknik mevzuat, ilgili mevzuat ve ilgili diğer
mevzuata uygun olarak dağıtım şirketi gerekli güvenlik önlemlerini alır.
(11) Dağıtım şirketi, can ve mal güvenliğini
tehlikeye düşüren hususların tespiti halinde acil müdahale etmekle
yükümlüdür.
(12) Dağıtım şirketi demontajı yapılan ve
kullanılamayacak durumda olan tüm malzemelerin güvenli bir şekilde
saklanması, imhası veya geri dönüşümünün ilgili mevzuat, ilgili diğer
mevzuat ve ilgili teknik mevzuata uygun şekilde sağlanmasından sorumludur.
Dağıtım
sisteminde enerji akışı ve iletişim
MADDE 5- (1) Dağıtım şirketi, orta gerilim seviyesinde yeni
tesis edilecek, ring şebekedeki giriş-çıkış fiderleri hariç en az üç çıkış
fiderine sahip veya en az 5000 kVA kurulu gücü olan dağıtım merkezlerinin
OG fiderlerinin akım, gerilim ve güç tüketim verilerini gerçek zamanlı
olarak izler ve kaydeder.
(2) Dağıtım şirketi, 1000 kVA ve üzeri yeni tesis
edilecek dağıtım transformatörlerinin AG barasının akım, gerilim ve güç
tüketim verilerini gerçek zamanlı olarak izler ve kaydeder.
(3) Dağıtım şirketi, birinci ve ikinci fıkralar
kapsamındaki yükümlülükleri ile birlikte dağıtım sistemi üzerinde elektrik
kesintilerinin izlenmesi için Bakanlık, Kurum ve denetim yetkisini haiz
kamu kurumunun paylaşımına açacağı gerekli iletişim altyapısını kurmakla
yükümlüdür.
Yönetimsel
kontrol ve veri toplama sistemi
MADDE 6- (1) Dağıtım şirketi, dağıtım sistemine ait uzaktan
ölçme ve/veya kontrol sistemlerini kurmakla ve işletmekle yükümlüdür.
(2) Üretim lisansı ile elektrik depolama tesisi
sahibi tüzel kişiler, dağıtım şirketinin SCADA’sına veri aktarılmasına
yönelik gerekli sistemleri kurar ve gerekli iletişim linkini sağlar.
(3) Kurulu gücü 50 kW ve üzerinde olan lisanssız
üretim santral sahibi gerçek veya tüzel kişiler, dağıtım şirketinin
SCADA’sına veri aktarılmasına yönelik gerekli sistemleri kurar ve gerekli
iletişim linkini sağlar.
(4) Dağıtım şirketi bu madde kapsamında yer alan
sistemlerin kurulması ve entegrasyonu ile ilgili işlemleri yapmakla ve
gelen verileri 28/5/2014 tarihli ve 29013 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Elektrik Şebeke Yönetmeliği kapsamında TEİAŞ SCADA sistemine
aktarmakla yükümlüdür.
(5) Bu madde kapsamında kullanıcıya ait açma/kapama
teçhizatı da ilgili dağıtım şirketi tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde
kontrol edilebilir. Bu tesis ve/veya teçhizat için gerekli kontrol ara
yüzünün temin edilmesi kullanıcının sorumluluğundadır.
Coğrafi
bilgi sistemi
MADDE 7- (1) Dağıtım şirketi, dağıtım bölgesinde bulunan ve
dağıtım tesisi kapsamında yer alan elektriksel teçhizatı içeren ve Kurul
tarafından belirlenen usul ve esaslarda belirtilen tesis ve/veya teçhizatı
gösteren veri tabanına sahip CBS oluşturmakla yükümlüdür. Söz konusu CBS
diğer izleme sistemleri ile entegre olacak şekilde kurulur.
(2) Dağıtım şirketi elektrik dağıtım sisteminin
ihtiyaçları doğrultusunda CBS’nin iyileştirilmesinden sorumludur. Dağıtım
şirketi CBS’de tutulan verilerin güncelliğini ve güvenilirliğini sağlamakla
yükümlüdür.
(3) Dağıtım şirketi tarafından kurulan CBS’nin
kapsamı, güncel tutulması gereken veriler, verilerin saklanması,
güncellenmesi, Kurum tarafından istenilen verilerin sunulması ve
doğruluğuna ilişkin hususlar Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar
ile düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Acil Durum
Acil
durum
MADDE 8- (1) Dağıtım şebekesinin kısmen veya tamamen istem
dışı enerjisiz kalması durumunda, sistemin kademeli olarak
enerjilendirilmesine yönelik acil durum yönetim planları dağıtım şirketi
tarafından hazırlanır. Dağıtım şirketi, acil durum yönetim planlarının uygulanabilirliğini
ve güncelliğini korumakla yükümlüdür.
(2) Dağıtım şirketi, şebeke özelliklerini de
dikkate alarak, acil müdahale gerektiren durumlar için zamanında müdahale
ve etkin bir çözüm sağlayacak şekilde acil müdahale organizasyonunu kurar.
(3) Dağıtım şirketi, acil müdahale organizasyonu
kapsamında yeterli sayıda ve tam teşekküllü acil müdahale aracı ile yeterli
sayıda ve acil müdahale konusunda eğitimli personeli yirmi dört saat hazır
durumda bulundurur.
(4) Dağıtım şirketi, acil durumlarda gerekli
koordinasyonu sağlamak için kriz koordinasyon aracı temin edebilir.
(5) Dağıtım şirketi acil müdahale gerektiren
durumlarda dağıtım şebekesinin arıza onarımı, bakımı, kontrolü ve izlenmesi
için insansız hava aracı temin edebilir.
(6) Dağıtım şirketi insansız hava aracı gibi hava
araçlarının kullanımı için izin talebinde bulunabilir.
(7) Dağıtım şirketi acil müdahale gerektiren
durumlarda, acil müdahale araçları için trafikte geçiş üstünlüğü talebinde
bulunabilir.
Mobil
jeneratör
MADDE 9- (1) Dağıtım şirketi acil durumlarda kullanılmak
üzere mobil jeneratörler bulundurur.
(2) Dağıtım şirketi, orta gerilim seviyesi çıkışlı
en az bir adet mobil jeneratör bulundurur.
(3) Dağıtım şirketi her il merkezi ve nüfusu
100.000’i geçen ilçeler için de en az bir adet olmak üzere, alçak gerilim
seviyesi çıkışlı mobil jeneratör bulundurmakla yükümlüdür. Bu fıkra
kapsamında bulundurulacak olan jeneratörlerin her biri en az 50 kVA gücünde
olmalıdır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kullanıcı Hizmetleri Merkezi, Raporlama ve İnceleme
Kullanıcı
hizmetleri merkezi
MADDE 10-
(1) Dağıtım şirketi; bağlantı
başvurusu, arıza bildirimi, kaçak elektrik enerjisi kullanım ihbarları,
şikâyetler ve dağıtım faaliyeti konularına ilişkin yapılan başvuruların
alınması ve cevaplandırılması için yeterli donanım ve personele sahip
kullanıcı hizmetleri merkezi kurmakla yükümlüdür.
(2) Dağıtım şirketi birinci fıkra çerçevesinde;
oluşturulacak olan kullanıcı hizmetleri merkezinde;
a) Büyükşehir Belediyesi merkez ilçelerinde,
kullanıcı hizmetleri merkezinin kullanıcıya olan mesafesi azami 20 km’yi
aşmayacak şekilde, asgari olarak; proje onay, geçici kabul, sayaç kontrol,
itiraz ve benzeri işlemleri,
b) İl merkezleri ile nüfusu elli binin üzerinde
olan ilçelerde, asgari olarak; proje onay, geçici kabul, sayaç kontrol,
itiraz ve benzeri işlemleri,
c) Nüfusu beş bin ile elli bin arasında olan
ilçelerde ise asgari olarak kullanıcıların başvurularının alınması,
hizmetlerini yürütecek niteliğe sahip personel ile
en az yukarıda belirtilen sayıda olacak şekilde, il ve ilçelerde kullanıcı
hizmetleri merkezi kurar.
(3) Dağıtım şirketi kullanıcı hizmetleri merkezi
sayısına ilişkin bilgileri Kurum tarafından belirlenecek formata uygun
olarak her yıl 31 Ocak tarihine kadar Kuruma sunar.
Elektrik
dağıtım veri ambarı ve raporlama sistemi
MADDE 11-
(1) Dağıtım şirketi, 27/5/2014
tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Enerji Piyasası Bildirim
Yönetmeliği kapsamında Kuruma dağıtım faaliyetleri ile ilgili olarak
bildirmekle yükümlü olduğu verilerin ve Kurum tarafından gerekli
görülebilecek ilave verilerin izlenmesine ve raporlanmasına ilişkin
EDVARS’a Kurumun uzaktan erişimini sağlamakla yükümlüdür.
(2) Uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Kurul kararı
ile belirlenir.
Kişisel
verilerin korunması
MADDE 12-
(1) Dağıtım şirketi ilgili mevzuat
kapsamında dağıtım faaliyetinin yürütülmesi çerçevesinde herhangi bir
şekilde elde ettiği verilere ilişkin olarak, 24/3/2016 tarihli ve 6698
sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile bu Kanuna dayalı olarak
çıkarılan mevzuat kapsamında kişisel verilerin korunmasını sağlayacak
önlemleri alır.
(2) Dağıtım şirketi elektrik piyasasına ilişkin
ilgili mevzuat çerçevesinde internet sitesinde yayımlamakla yükümlü olduğu
verileri, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile bu Kanuna dayalı olarak
çıkarılan mevzuatta belirtilen hükümlere uygun olarak yayımlar.
Dağıtım
faaliyetlerinin incelenmesi
MADDE 13- (1) Elektrik dağıtım şirketinin faaliyetleri
kapsamında üretilen her türlü bilgi, belge ve rapor Kuruma yapılan bildirim
veya diğer veri kaynağı esas alınarak yerinde veya uzaktan, resen veya
kullanıcı ihbar ve şikâyetleri üzerine Kurum tarafından gerekli görülmesi
hallerinde incelenebilir.
(2) Dağıtım şirketi, Kurum tarafından
görevlendirilen personele, inceleme için gerekli imkânları ve ihtiyaç
duyduğu tüm bilgi ve belgeleri gecikmeksizin sağlamakla ve bu personelin
görevlerini yerine getirmesi sırasında işbirliği yapmakla yükümlüdür. Dağıtım
şirketi, yapılan incelemelerde talep edilen tüm bilgi ve belgeleri
belirtilen süre içerisinde sunmakla yükümlüdür. Talep edilmesi halinde söz
konusu verileri tevsik edici nitelikteki sisteme veri sağlayan kaynaklara
erişimi gecikmeksizin sağlamakla yükümlüdür.
(3) Dağıtım şirketi, dağıtım faaliyeti ile ilgili
olarak tüm bilgi ve belgeleri lisansında belirtilen dağıtım bölgesi
sınırları içerisinde bulundurmak ve muhafaza etmekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 14-
(1) 2/1/2014 tarihli ve 28870
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Dağıtım Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) İlgili mevzuatta birinci fıkra ile yürürlükten
kaldırılan Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlük
MADDE 15- (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 9 uncu ve 10 uncu maddeleri 31/12/2022
tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
|