HAZİNEYE AİT TAŞINMAZ MALLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE
KATMA
DEĞER VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN İLE BAZI KANUNLARDA VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN
Kanun No. 7394
|
Kabul Tarihi: 8/4/2022
|
MADDE 1- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“11. 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet
Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesi kapsamında
hakkında reklam yasağı uygulananlara verilen reklamların giderleri.”
MADDE 2- 193 sayılı Kanunun 66 ncı maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6. 5510 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesi uyarınca
anılan Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında;
sigortalı sayılan hekimler ile tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olan
kişiler;”
MADDE 3- 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına “usul ve esasları belirlemeye”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, vergi dairesince bu Kanun ile diğer
kanunlar kapsamında yapılan işlemlerde elektronik imza, mühür veya onay
kullandırmaya, vergi daireleri tarafından düzenlenen ve vergi dairesince
imzalanması gereken belgelerin Gelir İdaresi Başkanlığınca elektronik
ortamda imzalanmasına, mühürlenmesine veya onaylanmasına izin vermeye,
elektronik imza, mühür veya onayın kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye”
ibaresi ile fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Vergi daireleri tarafından
düzenlenen ve imzalanması gereken belgelerin, Gelir İdaresi Başkanlığınca
elektronik ortamda imzalanması, mühürlenmesi veya onaylanması durumunda
belgeler vergi dairesi tarafından imzalanmış, mühürlenmiş veya onaylanmış
sayılır.”
MADDE 4- 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (a)
fıkrasında yer alan “üç” ibaresi “beş” şeklinde, (b), (c) ve (ç)
fıkralarında yer alan “beş” ibareleri “sekiz” şeklinde değiştirilmiş ve
maddeye son fıkrasından önce gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Bu maddede yazılı fiillerle verginin ziyaa
uğratıldığının tespit edilmesine bağlı olarak tarh edilen verginin, gecikme
faizi ve gecikme zammının tamamı ile kesilen cezaların yarısı ve buna
isabet eden gecikme zammının; soruşturma evresinde ödenmesi halinde
verilecek ceza yarı oranında, kovuşturma evresinde hüküm verilinceye kadar
ödenmesi halinde ise verilecek ceza üçte bir oranında indirilir.
Tarh edilen vergi ve vergi aslına bağlı olarak
kesilen cezanın bulunmadığı durumlarda verilecek ceza yarı oranında
indirilir.
Yukarıdaki fıkralarda belirtilen ceza indiriminden
faydalanabilmek için vergi mahkemesinde dava açılmaması, açılmışsa feragat
edilmesi, kanun yollarına başvurulmaması veya başvurulmuşsa vazgeçilmesi
şarttır.
Bu maddede düzenlenen suçların birden fazla takvim
yılı veya vergilendirme dönemi içinde aynı suç işleme kararının icrası
kapsamında işlenmesi halinde, Türk Ceza Kanununun 43 üncü maddesi
uygulanır.”
MADDE 5- 213 sayılı Kanunun 367 nci maddesine dördüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“359 uncu maddede yazılı suçlara ilişkin
yürütülmekte olan soruşturma veya kovuşturmalarda mütalaaya konu fiilin,
başka bir kişi tarafından veya başka bir kişiyle birlikte
gerçekleştirildiğinin ortaya çıkması durumunda, bu kişi bakımından kamu
davası açılması için rapor düzenlenmesi ve mütalaa verilmesi şartı
aranmaz.”
MADDE 6- 213 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 34- Haklarında hüküm verilmiş olup da
dosyası infaz aşamasında olanlar, 359 uncu maddede yazılı fiillerle
verginin ziyaa uğratıldığının tespit edilmesine bağlı olarak tarh edilen
verginin, gecikme faizi ve gecikme zammının tamamı ile kesilen cezaların
yarısı ve buna isabet eden gecikme zammını, bu maddeyi ihdas eden Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde Hazineye ödedikleri
takdirde 359 uncu maddede bu maddeyi ihdas eden Kanunla soruşturma evresi için
yapılan etkin pişmanlık düzenlemesinden faydalanabilir. Bu fıkrada belirtilen
ceza indiriminden faydalanabilmek için vergi mahkemesinde dava açılmaması,
açılmışsa feragat edilmesi, kanun yollarına başvurulmaması veya
başvurulmuşsa vazgeçilmesi şarttır.
Birinci fıkra hükümleri bu maddeyi ihdas eden
Kanunun yayımı tarihinde soruşturma ve kovuşturma evresinde bulunan
dosyalar hakkında da uygulanır. Bu takdirde, ödemenin hüküm verilinceye
kadar yapılması şarttır.
Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yayımı tarihinde 359
uncu madde kapsamına giren suçlardan dolayı temyiz veya istinaf kanun yolu
incelemesinde bulunan dosyalardan, 359 uncu maddede bu maddeyi ihdas eden
Kanunla yapılan düzenlemeler nedeniyle lehe değerlendirme yapılması gereken
dosyalar hakkında bozma kararı verilir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığında bulunan
dosyalar gelişlerindeki usule uygun olarak ilk derece mahkemelerine
gönderilir.
359 uncu maddede bu maddeyi ihdas eden Kanunla
yapılan düzenlemelerde yer alan zincirleme suça ilişkin koşulların belirlenmesi,
duruşma açılmak suretiyle yapılır.”
MADDE 7- 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat
Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6- Birliğe ödenecek 2022 yılı yıllık
aidatlarının hesaplanmasında 2022 yılı için 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme
oranının yüzde ellisi dikkate alınır.”
MADDE 8- 29/8/1977 tarihli ve 2108 sayılı Muhtar Ödenek ve
Sosyal Güvenlik Yasasının 1 inci maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Bu ödeneğin net tutarının net
asgari ücret tutarının altında kalması halinde aradaki fark, ödenek için
öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaksızın ayrıca ödenir.”
MADDE 9- 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 207- Ekli (1) sayılı listede yer alan
kadrolar ihdas edilerek kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın eki cetvellerin
ilgili yükseköğretim kurumlarına ait bölümlerine eklenmiştir.
Bu kadroların kullanılmasına dair hususlarda da
kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır.”
MADDE 10- 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine “Adalet
Bakanlığı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “İçişleri Bakanlığı,” ibaresi
eklenmiş, bentte yer alan “Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı,” ve “, Emniyet Genel Müdürlüğü” ibareleri madde metninden
çıkarılmış ve fıkranın (i) bendinde yer alan “bir yıl” ibaresi “üç yıl”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 11-
3065 sayılı Kanunun geçici 37 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 37- İmalat sanayii ile turizme
yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki
inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31/12/2025
tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması
halinde, zamanında alınmayan vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak
gecikme faizi ile birlikte yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan tahsil
edilir. Bu vergiler ve cezalarda zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın
kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim
yılı başından başlar.
Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet
ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden
hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler,
bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan
mükellefin talebi üzerine iade edilir.
Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreyi üç
yıla kadar uzatmaya; Hazine ve Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 12-
3065 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 42- 20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı
Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci maddesi
kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar verilen ve bu kapsamda sera
etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen ortadan kaldıracak
teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye’de
gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik
motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükelleflere bu araçların
geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer
alan mühendislik hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer
vergisinden müstesnadır. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması
halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak
gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile
vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini
gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının
başından itibaren başlar.
Bu kapsamda yapılan hizmetler nedeniyle yüklenilen
vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir.
İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü
uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade
edilir.
Hazine ve Maliye Bakanlığı bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 13- 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun
geçici 16 ncı maddesinin yedinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan
“31/12/2019” ibaresi “31/12/2022” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya ikinci
cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiş, fıkranın mevcut
üçüncü cümlesinde yer alan “Bu durumda elde edilen gelirler” ibaresi
“Kalanı ise” şeklinde değiştirilmiştir.
“Satış bedelinin tamamının peşin
ödenmesi hâlinde yüzde yirmi, en az yarısının ödenmesi hâlinde yüzde on
indirim uygulanır. Taksitli satışlarda satış bedelinin en az yüzde onu
peşin ödenir, kalan bedel ise beş yıla kadar taksitlendirilir. Taksit
tutarlarına kanunî faiz oranının yarısı uygulanır. Elde edilen gelirlerin
yüzde yirmibeşi Bakanlığın dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak
kaydedilir.”
MADDE 14- 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle ve maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(b), (c) ve (g) bentleri kapsamında
rayiç bedel üzerinden yapılan satışlarda, satış bedelinin peşin ödenmesi
halinde satış bedeline yüzde yirmi indirim uygulanır.”
“Ticari faaliyetlerde kullanılmak üzere kiraya
verilen taşınmazlar 2886 sayılı Devlet İhale Kanununda yer alan hükümler
çerçevesinde ihale yoluyla satışa konu edilebilir. İhalenin yapıldığı
tarihte en az üç yıl süreyle taşınmazları sözleşmeye dayalı olarak kullanan
kiracılar, öncelikli olarak satın alma hakkına sahiptir. Öncelikli satın
alma hakkının kullanılmasında dokuzuncu fıkra hükümleri kıyasen uygulanır.”
MADDE 15-
4706 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin başlığında yer alan “Taksitle ödeme” ibaresi, “Satış bedelinin
ödenmesi” şeklinde, birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
“taksitle de ödenebilir” ibaresi “peşin veya taksitle ödenebilir” şeklinde
değiştirilmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle, altıncı fıkrasının beşinci cümlesine “yapılacak satışlarda” ibaresinden
sonra gelmek üzere “satış bedelinin tamamının peşin ödenmesi hâlinde yüzde
yirmi, en az yarısının ödenmesi hâlinde yüzde on indirim uygulanır ve”
ibaresi ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“4 üncü madde kapsamında yapılan
satışlar hariç olmak üzere 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 16/5/2012
tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Hakkında Kanuna göre yapılan satışlarda, satış bedelinin peşin olarak
ödenmesi hâlinde satış bedeline yüzde yirmi indirim uygulanır.”
“Bu kapsamda 6306 sayılı Kanuna göre
yapılan satışlarda da bu fıkra hükümleri uygulanır.”
MADDE 16-
4706 sayılı Kanunun ek 2 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler ve maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Toplam yıllık hasılat; işletmenin,
tek düzen muhasebe sistemindeki gelir tablosunda yer alan net satışlar,
iştiraklerden ve bağlı ortaklıklardan elde edilen temettü gelirleri hariç
olmak üzere diğer faaliyetlerden olağan gelir ve kârlar ile olağan dışı
gelir ve kârların toplamı üzerinden tespit edilir. İrtifak hakkı kurulan
veya kullanma izni verilen Hazine taşınmazı üzerinde bulunan tesisin
tamamının veya bir kısmının hak lehtarınca üçüncü kişilere kiraya verilmesi
hâlinde; hak lehtarından brüt kiranın yüzde l’i oranında,
kiracıdan/kiracılardan ise, tesisin işletilmesinden elde edilecek toplam
yıllık hasılattan hak lehtarına ödenen kira bedeli düşüldükten sonra, kalan
tutar üzerinden yüzde 1 oranında ayrıca pay alınır. Kiracılardan alınamayan
hasılat payları hak lehtarından alınır. Yürütülen faaliyetin niteliği
gereği yıllık hasılatın tespit edilememesi durumunda; hak lehtarından cari
yıl irtifak hakkı veya kullanma izni bedeli, kiracılardan ise hak lehtarına
ödenen cari yıl kira bedeli üzerinden yüzde 20 oranında pay alınır.”
“Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Bakanlık yetkilidir.”
MADDE 17-
4706 sayılı Kanunun ek 6 ncı
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde ve üçüncü fıkrasında yer alan
“Maliye Bakanlığı” ibaresi “Bakanlık” şeklinde değiştirilmiştir.
“İmar planı bulunmayan veya imar planında tarımsal
amaca ayrılan Hazineye ait tarım arazileri; 31/12/2019 tarihinden önce en
az üç yıldan beri tarımsal amaçla kullanan ve kullanımlarının halen devam
ettiği Bakanlıkça belirlenen kullanıcılarına, cari yıl ecrimisil bedelinin
yarısı üzerinden on yıla kadar doğrudan kiralanabilir.”
MADDE 18-
4706 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 29- Mahalli idarelere ve sosyal
güvenlik kurumlarına ait konutların satışından elde edilen gelirler hariç
olmak üzere, 4 üncü madde kapsamında 2022 ve 2023 yıllarında ihalesi
yapılan kamu konutları satışından elde edilen gelirler genel bütçeye gelir
kaydedilir.”
MADDE 19-
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Ek fiyat farkı veya sözleşmelerin feshi
GEÇİCİ MADDE 6- 1/4/2022 tarihinden önce 4734
sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile
yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden (kabulü/geçici kabulü
onaylanmamış olan) sözleşmelerde;
a) 1/1/2022 tarihinden sonra (bu tarih dâhil)
gerçekleştirilen kısımlar için; ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına
ilişkin hüküm bulunanlarda, sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı
oransal olarak artırılabilir, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına
ilişkin hüküm bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin
bir kısmı için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için de
fiyat farkı verilebilir.
b) 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu
tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için, ihale dokümanında fiyat
farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına bakılmaksızın,
1/7/2021 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) ihalesi
yapılan işlerde ihale tarihinin (son teklif verme tarihi) içinde bulunduğu
aya ait endeks, 1/7/2021 tarihinden önce ihale edilen işlerde ise 2021 yılı
Haziran ayına ait endeks temel endeks olarak kabul edilerek ve sözleşme
fiyatları kullanılarak yüklenicinin başvurusu üzerine sözleşmesine göre
hesaplanan fiyat farkına ilave olarak ek fiyat farkı verilebilir.
1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre
ihale edilen (3 üncü maddesindeki istisnalar dâhil) yapım işlerine ilişkin
Türk lirası üzerinden imzalanan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla devam eden (geçici kabulü onaylanmamış olan) sözleşmelerde,
1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) iş programına
göre gerçekleştirilemeyen iş miktarı için süre uzatımı verilebilir.
1/1/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre
ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası
üzerinden yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam
eden sözleşmelerden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine kadar olanlar (bu
oran dâhil) yüklenicinin başvurusu üzerine feshedilip tasfiye edilir.
Geçici 5 inci maddeye göre devredilen sözleşmeler için bu fıkra kapsamında fesih
başvurusunda bulunulamaz. Feshedilen sözleşmelerde birinci fıkranın (a) ve
(b) bendindeki hükümler uygulanmaz. Sözleşmenin feshi halinde yüklenici
hakkında fesihten kaynaklanan kısıtlama ve yaptırımlar uygulanmaz ve
yüklenicinin teminatı iade edilir. Bu durumda, fesih tarihine kadar
gerçekleştirilen imalatlar dışında idareden herhangi bir mali hak talebinde
bulunulamaz ve 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasının (1)
numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel iade edilmez. Yüklenici tarafından
can ve mal güvenliği ile yapı güvenliğine yönelik idarece uygun görülecek
tedbirlerin alınması şarttır. Bu kapsamda düzenlenecek fesihnamelerden
damga vergisi alınmaz. Bu fıkra kapsamında feshedilen sözleşmelere konu
edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, Hazine ve Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine yeniden ihale edilebilir.
Geçici 5 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları
kapsamındaki sözleşmeler için birinci, ikinci, üçüncü ve beşinci fıkralara
uygun olarak ilgili mevzuatında düzenleme yapılabilir.
Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamına
girecek alım türleri, ürün ve girdiler ile bu bentlere ilişkin hesaplama
yöntemlerini; (a) bendinde belirtilen oranları ve uygulama dönemini;
başvuru ve onay süreleri ile fiyat farkı, ek fiyat farkı, süre uzatımı ve
sözleşmenin feshine dair diğer hususlar dâhil yukarıdaki fıkraların
uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri tespite Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamında bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, 4734 sayılı Kanuna göre ihale
edilen veya aynı Kanunun 22 nci maddesine göre imzalanan öğrenci taşıma ve
öğle yemeği hizmet alımlarına ilişkin sözleşmeler ile aynı Kanunun 3 üncü
maddesinin (e) bendine göre imzalanan öğle yemeği hizmet alımlarına ilişkin
sözleşmelerin/protokollerin (bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
fesih veya tasfiye edilenler ile kabulü yapılanlar hariç), 1/1/2022 ile
30/6/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımları
için, sözleşmede/protokolde fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm
bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin bir kısmı
için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için ek fiyat farkı
verilebilir. Bu fıkra kapsamındaki sözleşmelerde/protokollerde bu maddenin
diğer fıkraları uygulanmaz. Bu fıkra kapsamında ek fiyat farkı hesaplanmasına
ilişkin esas ve usuller Kamu İhale Kurumunun görüşü üzerine Millî Eğitim
Bakanlığınca belirlenir.”
MADDE 20-
25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı
Nüfus Hizmetleri Kanununun 65 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci
cümlesine “kamu idareleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile
Cumhurbaşkanlığı ofisleri” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 21-
5490 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 12- (1) Cumhurbaşkanlığı ofislerinden,
65 inci maddenin birinci fıkrasında bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan
değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönem için Kimlik Paylaşımı
Sistemi sorgu ve dönen kayıtlarına ilişkin olarak aynı fıkrada belirlenen
katılma payı talep edilmez.”
MADDE 22-
13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinin (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde yer alan “kâr payları”
ibareleri “kâr payları ile katılma paylarının fona iadesinden doğan
gelirler” şeklinde değiştirilmiş, aynı bende aşağıdaki alt bent eklenmiş,
(d) bendinin (4) numaralı alt bendine “(Esas faaliyet konusu itibarıyla
gayrimenkul, gayrimenkul projeleri ve gayrimenkule dayalı haklardan oluşan
portföyü işletmek amacıyla kurulanlar dışında kalanların kazançları hariç)”
ibaresi eklenmiş ve (e) bendinin birinci paragrafında yer alan “ve rüçhan
haklarının” ibaresi “, rüçhan hakları ve bu fıkranın (a) bendi kapsamında
istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının”
şeklinde değiştirilmiştir.
“5) (3) ve (4) numaralı alt bentlerde yer alan
istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesi kapsamında
değerlenmesinden kaynaklanan değer artış kazançları.”
MADDE 23- 5520 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(3) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 376 ncı maddesi uyarınca sermayenin tamamlanmasına karar verilen
şirketin ortakları tarafından zarar sebebiyle karşılıksız kalan kısmı
kapatacak miktarda aktarılan tutarlar kurum kazancının tespitinde dikkate
alınmaz.”
MADDE 24-
5520 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“j) 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet
Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesi kapsamında
hakkında reklam yasağı uygulananlara verilen reklamların giderleri.”
MADDE 25-
5520 sayılı Kanunun 32 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kurumlar vergisi, kurum kazancı üzerinden %20
oranında alınır. Şu kadar ki bankalar, 6361 sayılı Kanun kapsamındaki
şirketler, elektronik ödeme ve para kuruluşları, yetkili döviz
müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları ile
sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketlerinin kurum kazançları
üzerinden kurumlar vergisi %25 oranında alınır.”
MADDE 26-
5520 sayılı Kanunun geçici 13 üncü
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Şu kadar ki bankalar, 6361 sayılı
Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para kuruluşları, yetkili
döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları
ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketlerinin 2022 yılı
vergilendirme dönemine ait kurum kazançları için kurumlar vergisi %25
oranında alınır.”
MADDE 27-
15/5/2007 tarihli ve 5661 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi
Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Toplu Köy İkrazatı/Grup
Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinin beşinci fıkrasına “Hazine adına Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketince/Tarım Kredi Kooperatiflerince” ibaresinden sonra
gelmek üzere “kesin aciz vesikasına bağlanan tutar üzerinden faiz
yürütülmeksizin” ibaresi ve yedinci fıkrasına “Hazine adına Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatiflerince”
ibaresinden sonra gelmek üzere “kesin aciz vesikasına bağlanan tutar
üzerinden faiz yürütülmeksizin” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 28- 5661 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2- (1) Alacakların aciz vesikasına
bağlandığı tarihten bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatifleri
tarafından aciz vesikasına bağlanan tutar dışında tahsil edilmeyen
faizlerle ilgili olarak Hazineye ödeme yükümlülüğü bulunmaz. Bu düzenleme
tahsilatı yapılan borçlarla ilgili olarak iade isteme hakkı doğurmaz.”
MADDE 29-
15/2/2011 tarihli ve 6112 sayılı
Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun 14
üncü maddesinin beşinci fıkrasına “iş sağlığı ve güvenliği,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ekonomide ve” ibaresi ile “işçi ve işveren ilişkileri,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “vergiye gönüllü uyumun sağlanması ve vergi
bilincinin artırılması,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 30- 17/2/2011 tarihli ve 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanunun geçici 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “31/12/2021” ibaresi “31/12/2024” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 31-
19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı
Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman
Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait
Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1- (1) 6831 sayılı Kanunun ek 16 ncı
maddesi hükümlerine göre üzerinde yerleşim yeri bulunduğu gerekçesiyle
orman sınırları dışına çıkartılarak tapuda Hazine adına tescil edilen
taşınmazların 3402 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesi hükümlerine göre
kadastrosu yapılır. Kadastro tutanağının beyanlar hanesindeki bilgiler tapu
kütüğünün beyanlar hanesine de aynen aktarılarak hak sahipliği belirlenir.
Bu taşınmazlar, bu Kanunun 2/B alanlarında kalan taşınmazların satışına
ilişkin hükümleri kıyasen uygulanmak suretiyle hak sahiplerine doğrudan
satılır.”
MADDE 32- 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal
Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanununun 8
inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Kapsamı ile usul ve esasları
Kurulca belirlenecek şekilde, bilgi sistemleri vasıtasıyla şirketlerin gerçekleştireceği
işlemler ya da alacağı hizmetler bu hükme aykırılık teşkil etmez.”
MADDE 33-
6361 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “ve “katılım” ibaresini” ibaresi
madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 34- 6361 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 9- (1) Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu, 50/A maddesi ve geçici 7 nci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
tasfiyelerine karar verilen ve tasfiyeleri Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
tarafından atanan tasfiye komisyonlarınca yürütülen tasarruf finansman
şirketlerine ait tasarruf finansman sözleşmelerinden tasarruf döneminde
olanları, bu Kanuna intibak sürecinde olan ve/veya intibak sürecini
tamamlayarak faaliyet izni alan şirketlerden talebi bulunanlara devretmeye
yetkilidir. Devre konu tasarruf finansman sözleşmelerine ilişkin tasarruf
tutarı karşılığı, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından nakit olarak
tasfiye masasına ödenir. Devre konu tasarruf tutarı, tasfiye halinde
bulunan şirket ile bir sözleşme kapsamında bir edinim sağlanmak üzere,
herhangi bir finansman/tahsisat sağlanmadan bu şirkete yatırılan
organizasyon bedeli, katılım bedeli hariç ödenen taksit tutarlarının
toplamını ifade eder.
(2) Bu maddenin birinci fıkrası ve beşinci fıkrası
kapsamında ödenen tutarlar, devreden şirketin alacaklılar sıra cetveline,
2004 sayılı Kanunun 206 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan birinci
sıra alacaklardan önce gelmek üzere Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu adına
imtiyazlı alacak kaydedilir.
(3) Devralan şirkete birinci fıkra ve beşinci fıkra
kapsamında ödenen tutarların, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından
devreden şirketin sahiplerinden ve/veya kanuni temsilcilerinden takip ve
tahsilinde; 5411 sayılı Kanun ile temettü hariç ortaklık hakları ile
yönetim ve denetimi Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devredilen bankalar,
şirketler ve bunların varlıkları ile ilgili olarak Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonuna verilen yetkiler; devreden şirketin ya da sahiplerinin
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna borçlu olup olmadığına ve varlıkları
üzerinde Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu haczi bulunup bulunmadığına
bakılmaksızın kıyasen uygulanır.
(4) Bu madde uyarınca yapılacak sözleşme
devirlerine ilişkin tasarruf tutarlarının tespitinde, devreden şirketin
kayıt ve belgeleri esas alınır. Devir kapsamına, hukuki süreci devam
edenler hariç olmak üzere, devreden şirketin tasarruf dönemindeki tüm
tasarruf finansman sözleşmeleri dahildir.
(5) Tasarruf finansman sözleşmesi devredilen
müşteri tarafından devralan şirkete sözleşme fesih talebinde bulunulması
halinde, ilgili tasarruf finansman sözleşmesi, devreden şirkete iade
edilir. İade edilen tasarruf finansman sözleşmesine ilişkin tasarruf tutarı
ve bu sözleşmeye ilişkin müşterinin ödediği organizasyon bedelinin yüzde
yirmisi tasfiye masası tarafından sıra cetveline tabi olmaksızın bir ay
içinde müşteriye nakden ve defaten ödenir.
(6) Sözleşmesini devralan şirkette devam ettirmek
isteyen müşterinin tasarruf tutarı, devralan şirketin talebi üzerine
tasfiye masası tarafından devralan şirkete mutabakat tarihinden itibaren
bir ay içinde nakden ve defaten ödenir. Tasfiye masası tarafından devralan
şirkete ödenecek tutar, müşterinin devreden şirkete ödemiş olduğu tasarruf
tutarı ile sınırlıdır.
(7) Devralan şirkette sözleşmesini devam ettirmek
isteyen müşteri ile devralan şirket arasında yeni tasarruf finansman
sözleşmesi imzalanır. Yeni tasarruf finansman sözleşmesinde, müşterinin
devreden şirkete eski sözleşme kapsamında ödemiş olduğu tasarruf tutarı
peşinat kabul edilir. Tasfiye başlangıç tarihinden, yeni sözleşme
imzalandığı tarihe kadar geçen süre sözleşme süresine eklenir ve devreden
şirkette tasarruf ödemesi yapılan süre, yeni sözleşme süresinden düşülür.
Yeni sözleşmede, sözleşme bedelinin artırılması durumunda, artış tutarına
tekabül eden kısma ilişkin organizasyon bedelinin yarısı devralan şirket
tarafından müşteriden tahsil edilir. Yeni tasarruf finansman sözleşmesinin
imzalanmasıyla birlikte, eski sözleşme hükümsüz kalır.
(8) Tasfiye başlangıç tarihinden, yeni tasarruf
finansman sözleşmesinin imzalandığı tarihe kadar geçen sürede müşteri
tarafından ödenmeyen taksitler için, tasarruf finansman sözleşmesindeki
gecikme ve temerrüt hükümleri uygulanmaz.
(9) Devralan şirket ile yeni tasarruf finansman
sözleşmesi imzalayan müşterilere tahsisat yapılabilmesi için, yeni
sözleşmenin imzalandığı tarihte sözleşme tutarının yüzde kırkı kadar
tasarruf yapılmış olması ve tasarruf ödemesi yapılan sürenin, toplam
sözleşme süresinin beşte ikisine ulaşmış olması zorunludur.
(10) Devralan şirketin, devreden şirkete iade
edilen tasarruf finansman sözleşmeleri ile ilgili olarak, sözleşme
kapsamında yatırılan tasarruf tutarı, organizasyon bedeli ve buna benzer
diğer herhangi bir tutarı müşteriye ödeme yükümlülüğü bulunmaz.
(11) Devreden şirkete iade edilen tasarruf
finansman sözleşmeleri ile ilgili olarak, tasarruf tutarı haricindeki
organizasyon bedelinin yüzde sekseni ve buna benzer diğer alacak talepleri,
devreden şirketin tasfiye masasına, 2004 sayılı Kanunun 206 ncı maddesi
kapsamında dördüncü sıra alacağı olarak kaydedilir.
(12) Bu madde kapsamında, mevcut tasarruf finansman
sözleşmelerinin devrine ilişkin olarak devreden şirket, devralan şirket ve
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu arasında düzenlenen sözleşmeler ile devreden
şirketteki sözleşmesini devralan şirkette devam ettirmek isteyen müşteri
ile devralan şirket arasında düzenlenecek tasarruf finansman sözleşmeleri
damga vergisinden istisnadır.
(13) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından,
tasarruf finansman sözleşmelerini devralma talebi bulunan şirketle ilgili
olarak Kurulun uygun görüşü alınır.
(14) Tasarruf finansman sözleşmelerinin devrine
ilişkin diğer usul ve esaslar Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kurulu
tarafından belirlenir.
(15) Birinci fıkra kapsamındaki işlemler, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl süre ile uygulanır.”
MADDE 35-
8/2/2018 tarihli ve 7091 sayılı
Olağanüstü Hal Kapsamında Alınması Gereken Tedbirler Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanunun 5 inci maddesinin
ikinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Bu madde kapsamında devralınan varlıklardan
nakit ve diğer hazır değerler emanet, diğer varlıklar ise nazım hesaplarda
izlenir. Nazım hesaplarda izlenen varlıklardan; elden çıkarılanların tutarı
ile elden çıkarılmayanlar rayiç bedeli tespit edilerek ilgili varlık
hesapları karşılığında emanet hesaplarına alınır. Ödenmesine karar verilen
borçlar asıl alacağa idareye başvuru tarihinden itibaren hesaplanacak
kanuni faizi ile birlikte bu emanetlerden ödenerek kalan nakit tutarlar
bütçeye gelir kaydedilir. Nakit dışı diğer tutarlar ise ilgili hesaplara
alınır.”
“(5) Borçların ödenmesinde, çeşidine bakılmaksızın
beşyüz Türk lirasını geçmeyen borçlar, işçi alacakları, rehinli alacaklar,
bu fıkra kapsamında türü belirtilen alacaklara girmeyen diğer alacaklar,
enerji, iletişim ve su kullanımından kaynaklanan alacaklar, kamu
idarelerine ödenmesi gereken vergi, resim, harç, fon kesintisi, pay gibi
borçlar, çalışanların sigorta primleri şeklinde sıralama esas alınır.
Emanet tutarı, ilgili sıra içerisinde bütün alacaklıların alacağını tamamen
ödemeye yetmezse garameten paylaştırma yapılır. Kapatılan özel öğretim
kurum ve kuruluşları, kurs, dershane, öğrenci yurtları ve pansiyonlara
avans veya peşin ödeme şeklinde kapatma tarihinden sonraki dönemler için
ifa edilmiş olan öğrenim ve barınma bedelleri, yukarıda belirtilen sıraya
tabi tutulmaksızın iade edilir. İhtilaflı taleplere ilişkin ise, talep
sahiplerinin taleplerin reddine ilişkin kararın ilgililere tebliğinden
itibaren 3 ay içinde dava açıldığına dair belge sunmaları halinde, bu
fıkradaki sıralama değişmeksizin ihtilaf konusu tutar, kapatılan
kurum/kuruluşun varlık hesaplarında nakit veya malvarlığı değerinin
bulunması koşuluyla emanet hesabında tutulur. Süresinde dava açıldığına
ilişkin belge sunulmaması halinde, ihtilaf konusu alacak hakkında talepte
bulunulmamış gibi işlemlere devam edilir.”
“(9) Münhasıran bu madde uyarınca yapılması gereken
işlemlerin yürütülmesine esas olmak üzere talepte bulunanlar hakkında;
millî güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen yapı, oluşum veya gruplara
ya da terör örgütlerine üyeliği veya iltisakı ya da bunlarla irtibatı
nedeniyle; devam etmekte olan herhangi bir adli soruşturma veya kovuşturma
bulunup bulunmadığı, kovuşturmaya yer olmadığına, beraatine, ceza
verilmesine yer olmadığına, davanın reddine veya düşmesine karar verilip
verilmediği hususları dikkate alınarak işlemler sonuçlandırılır.”
MADDE 36-
27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 39- Geçici 12 nci madde hükümlerinden
yararlanmakta iken kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle aynı
kurumda ekli (III) sayılı Cetvel kapsamında bulunan kadrolara atananlar
veya atanmış sayılanlar hakkında anılan madde hükümlerinin uygulanmasına
devam edilir.
Geçici 12 nci maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
ekli (III) sayılı Cetvel kapsamında görev yapmakta oldukları kadrolarının
bulunduğu kurumlarda; aynı kadroların (yardımcı veya stajyerlikten uzman,
müfettiş, denetçi, kontrolör, stenograf ve aktüer unvanlı kadrolara
atananlar ile bu mesleklere mensup olup geçici 12 nci maddenin yürürlüğe girdiği
tarihte idari görevlerde bulunanlardan eski kadrolarına yeniden atananlar
dahil) birinci derecesine yükselenler ile bu kadrolarda görev yapmakta iken
geçici 12 nci maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra idari görevlere
atanmış olanlardan eski kadrolarına yeniden atanıp birinci dereceye
yükselenler hakkında geçici 12 nci madde hükümlerinin uygulanmasına devam
edilir.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce bu
kapsamda ödeme yapılmayanlara geçmişe yönelik herhangi bir ödeme yapılmaz,
ödeme yapılanlar hakkında borç çıkarılmaz, çıkarılmış olan borçların
takibinden vazgeçilir.”
MADDE 37- 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Alanında
Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 56 ncı maddesinin
birinci fıkrasının üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı cümleleri ile
ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 38-
663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce bu maddeyi ihdas eden Kanunla 56 ncı maddenin yürürlükten
kaldırılan hükümleri kapsamında uzmanlık eğitimi devam edenlerin Bakanlığa
hizmet yükümlülüğü sona erer ve bunlara eğitimleri süresince yapılan
ödemeler için borç çıkarılmaz.
(2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yapılan en son uzmanlık eğitimi giriş sınavına giren adaylardan 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununa göre görevden çekilen veya çekilmiş sayılanlar 56
ncı madde kapsamında bir eğitim programına yerleştirilmeleri halinde bir
defaya mahsus olmak üzere 657 sayılı Kanunun 97 nci maddesinin (A) ve (B)
bentlerinde belirlenmiş sürelerin dolması beklenmeksizin uzmanlık eğitimine
başlayabilir.”
Başvuru
ve ödeme sürelerinin uzatımı
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 2/B alanlarında
bulunan taşınmazların 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı Orman Köylülerinin
Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına
Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım Arazilerinin
Satışı Hakkında Kanun kapsamında, Hazineye ait tarım arazilerinin ise 6292
sayılı Kanun ile 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz
Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun kapsamında satışına ilişkin olarak;
a) Süresi içinde başvuru yapmayanların başvuru
süresi,
b) Kendilerine yapılan tebligatta belirtilen bedeli
süresi içerisinde ödemeyenlerin ödeme süresi,
c) Taksitli satışlarda, sözleşmesinde belirtilen
taksitlerden ikiden fazlasını vadesinde ödemeyenlerin ödeme süresi,
31/12/2022 tarihine kadar uzatılmıştır.
(2) Birinci fıkranın (a) bendi kapsamında kalan
taşınmazların satış bedeli; bu taşınmazlar için ilgili kanunlarda
belirtilen başvuru sürelerinin son gününü izleyen üç aylık sürenin bittiği
günden, ödeme yapmak amacıyla başvurulan güne kadar geçecek süre için
Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği tüketici fiyatları
endeksi (TÜFE) aylık değişim oranları toplamında artırılarak hesaplanır.
(3) Birinci fıkranın (b) bendi kapsamında kalanlar
için satış bedeli; kendilerine yapılan tebligatta belirtilen ödeme
süresinin son gününü izleyen günden, ödeme yapmak amacıyla başvurulan güne
kadar geçecek süre için Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için
belirlediği TÜFE aylık değişim oranları toplamında artırılarak hesaplanır.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralar uyarınca yapılacak
hesaplamalarda ay kesirleri dikkate alınmaz ve yapılacak hesaplamalarda her
yıl için aylık değişim oranları toplamının yıllık kanuni faiz oranının iki
katını geçmesi halinde geçen kısım hesaba katılmaz.
(5) 6292 sayılı Kanunun 7 nci maddesi kapsamında
süresi içinde iade başvurusunda bulunmayanlar ile geçici 8 inci maddesi
kapsamında olanların başvuru süresi 31/12/2022 tarihine kadar uzatılmıştır.
(6) 4706 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin altıncı
fıkrası kapsamında yapılan taksitli satışlarda, sözleşmesinde belirtilen
taksitlerden ikiden fazlasını vadesinde ödemeyenler ile toplam taksit
süresi içerisinde borcunun tamamını ödemeyenlerin ödeme süresi, vade
tarihinden ödeme tarihine kadar kanuni faiz uygulanmak suretiyle 31/12/2022
tarihine kadar uzatılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih ile 31/12/2022 tarihleri arasında, 17/12/2021 tarihli ve 7344
sayılı 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (H) işaretli cetvelin
“I- Yurt İçinde Verilecek Gündelikler (Madde:33)” başlıklı bölümünün dipnot
kısmında yer alan “%50 artırımlı miktarı” ibareleri “%180 artırımlı
miktarı” şeklinde, “%50’si” ibaresi “%95’i” şeklinde, “%40’ı” ibaresi
“%75’i” şeklinde uygulanır.
Yürürlük
MADDE 39- (1) Bu Kanunun;
a) 8 inci maddesi 15/1/2022 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 9 uncu maddesi 16/3/2022 tarihinden itibaren
uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
c) 10 uncu, 11 inci ve 36 ncı maddeleri yayımı
tarihini izleyen ay başında,
ç) 22 nci maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (4) numaralı alt bendinde
yapılan değişiklik ve 25 inci maddesi 2023 yılı vergilendirme dönemi kurum
kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
d) 26 ncı maddesi 1/7/2022 tarihinden itibaren
verilmesi gereken beyannamelerden başlamak ve 1/1/2022 tarihinden itibaren
başlayan vergilendirme dönemine ait kurum kazançları için geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde,
e) 30 uncu maddesi 1/1/2022 tarihinden itibaren
uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
f) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40-
(1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
14/4/2022
Ekleri için tıklayınız
|