Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ŞARJ HİZMETİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; elektrikli araçlara
elektrik enerjisi temininin sağlandığı şarj ünitesi ve istasyonlarının
kurulması, şarj ağı ve şarj ağına bağlı şarj istasyonlarının işletilmesi
ile şarj hizmetinin sunulmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu
Yönetmelik; elektrikli araçlara yol yardımı amacıyla elektrik enerjisi
temin eden mobil şarj üniteleri hariç olmak üzere, şarj ünitesi ve şarj
istasyonlarının kurulması ve işletilmesi, şarj ağının oluşturulması, şarj
ağı işletmecilerinin lisanslandırılması ve faaliyetlerinin düzenlenmesi,
şarj ağı işletmecileri ve şarj istasyonu işletmecileri ile kullanıcıların
hak ve yükümlülükleri, serbest erişim platformunun kurulması ve
işletilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 14/3/2013 tarihli ve 6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununun ek 5 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi: Bilgi
güvenliği risklerinin azaltılması, ortadan kaldırılması ve özellikle
gizliliği, bütünlüğü veya erişilebilirliği bozulduğunda milli güvenliği
tehdit edebilecek veya kamu düzeninin bozulmasına yol açabilecek kritik
bilgi/verinin güvenliğinin sağlanması için asgari güvenlik tedbirlerinin
belirlenmesi ve belirlenen tedbirlerin uygulanması için yürütülecek
faaliyetlerin tanımlanması amacıyla Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi
tarafından çıkarılan rehberi,
b) Birlikte çalışabilirlik: Şarj ağına bağlı veya
bağımsız olarak çalışan şarj istasyonlarının, elektrik iletim veya dağıtım
şebekeleri ile bunları destekleyen yazılım sistemlerinin etkileşimli,
uyumlu ve etkili bir şekilde birlikte çalışmasını,
c) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir bölgede elektrik
dağıtımı ile iştigal eden lisans sahibi tüzel kişiyi,
ç) Elektrikli araç: Hareket etmesinde tek başına
veya destekleyici olarak elektrikli motor kullanılan ve elektrik
enerjisiyle haricen şarj edilebilen motorlu karayolu taşıtını,
d) Halka açık şarj istasyonu: Tüm kullanıcıların
fiziki erişimine açık şarj istasyonunu,
e) İç tesisat: Tüketim tesislerinde bağlantı
noktasından sonra yer alan ve elektrik kullanıcısı sorumluluğunda bulunan
elektrik tesisatını,
f) İlgili mevzuat: Elektrik piyasası ve şarj
hizmeti piyasasına ilişkin Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi,
Cumhurbaşkanı kararı, yönetmelik, tebliğ, genelge, Kurul kararı ve
lisansları,
g) İlgili şebeke işletmecisi: İlgisine göre
TEİAŞ’ı, dağıtım şirketini veya OSB dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiyi,
ğ) Kanun: 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
h) Kullanıcı: Elektrikli araç için şarj hizmeti
alan kişiyi,
ı) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
i) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
j) Özel şarj istasyonu: Girişi kısıtlı olan
yerlerde tesis edilen ve ticari faaliyet de yürütülebilen şarj istasyonunu,
k) Sadakat sözleşmesi: Elektrikli araç
kullanıcısının şarj hizmetini belli avantajlar dahilinde edinmesi amacıyla
şarj ağı işletmeci lisansı sahibi ile yaptığı sözleşmeyi,
l) Serbest erişim platformu: Mevcut tüm şarj
istasyonlarının gerçek zamanlı olarak görüntülenebilmesi için oluşturulan,
şarj istasyonlarının verilerini canlı olarak sağlayan ve veri değişimi ile
diğer işlemlerin standart protokoller ve arayüz ile sağlandığı Kurum
tarafından hazırlanan platformu,
m) Sertifika: Bir şarj ağı bünyesinde bir veya
birden çok şarj istasyonunun, şarj ağı işletmecisi nam ve hesabına
kurulması veya işletilmesi amacıyla Kurumun belirlediği usul ve esaslar
çerçevesinde şarj ağı işletmecisi tarafından gerçek veya tüzel kişiye
verilen yetki belgesini,
n) Şarj ağı: Elektrikli araçlara birden çok şarj
istasyonunda şarj hizmeti sağlamak için oluşturulan ve şarj ağı işletmecisi
tarafından yönetilen sistemi,
o) Şarj ağı işletmecisi: Elektrikli araç
kullanıcılarına, şarj ağına erişim açarak şarj hizmeti sağlayan ve şarj ağının
işletmesini gerçekleştiren lisans sahibi tüzel kişiyi,
ö) Şarj ekipmanı: Şarj ünitesinden elektrikli araca
elektrik enerjisi aktarımı için kullanılan ekipmanı,
p) Şarj hizmeti: Elektrikli araçların akü, pil, kondansatör
ve benzeri enerji depolayan ekipmanlarını şarj etmek üzere ticari amaçla ve
bedeli mukabilinde gerçekleştirilen kablolu veya kablosuz enerji
aktarımını,
r) Şarj istasyonu: Elektrikli araçlara kablolu veya
kablosuz elektrik enerjisi aktarımının yapıldığı tesisi,
s) Şarj istasyonu işletmecisi: Şarj ağı
işletmecisinden almış olduğu sertifika kapsamında şarj istasyonlarını yerinde
işleten ve üçüncü taraflara bu şarj istasyonunda şarj hizmeti sağlayan
gerçek veya tüzel kişiyi,
ş) Şarj ünitesi: Bir veya daha fazla sayıda kablolu
veya kablosuz şarj bağlantısının sağlanabildiği, şarj hizmetinin sunulduğu
fiziksel olarak tek bir üniteyi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan ancak tanımlanmamış diğer terim ve kavramlar
öncelikle ilgili mevzuattaki, ilgili mevzuatta tanımlanmamış olması halinde
“TS 13909 sayılı Elektrikli Araçlar ve Elektrikli Şarj Sistemleri-Temel
Terimler ve Tanımlar” standardındaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Şarj Ağı İşletmeci Lisansı, Muafiyetler ve
Lisanslama Süreci
Şarj ağı
işletmeci lisansı
MADDE 4- (1) Şarj ağı işletmeciliği Kurumdan alınan şarj
ağı işletmeci lisansı kapsamında yürütülür.
(2) Lisans hiçbir surette devredilemez. Ancak,
aşağıdaki durumlar lisans devri sayılmaz:
a) Lisans sahibi bir tüzel kişi, bu Yönetmelik
kapsamındaki hak ve yükümlülüklerini, Kurul onayı alınması kaydıyla
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu uyarınca birleşme veya
bölünme yoluyla başka bir tüzel kişiye devredebilir.
b) Lisans sahibi tüzel kişiye bankalar ve/veya finans
kuruluşları tarafından sınırlı veya gayri kabili rücu proje finansmanı
sağlanması halinde, kredi sözleşmesi hükümleri gereği, bankalar ve/veya
finans kuruluşları Kuruma gerekçeli olarak bildirimde bulunarak, bu
Yönetmeliğin öngördüğü şartlar çerçevesinde önerecekleri bir başka tüzel
kişiye lisans sahibi tüzel kişinin lisansı kapsamındaki tüm
yükümlülüklerini üstlenmek şartıyla lisans verilmesini talep edebilir.
Önerilen tüzel kişiye, Kurul tarafından gerekçelerin uygun bulunması
halinde bu Yönetmelik kapsamındaki yükümlülükleri yerine getirmesi kaydıyla
aynı hak ve yükümlülüklerle eskisinin devamı mahiyetinde lisans verilir.
(3) Kurumdan lisans alan kişiler, ilgili mevzuat
hükümlerinin yanı sıra, diğer mevzuat hükümlerine de uymak zorundadır.
(4) Elektrik piyasasında faaliyet gösteren ve
tarifesi düzenlemeye tabi olan lisans sahibi tüzel kişiler, şarj ağı
işletmeci lisansı başvurusunda bulunamaz ve şarj hizmeti sunamaz.
(5) Piyasada ilgili mevzuat hükümlerine aykırı
olarak şarj ağı işletmeciliğinin yapıldığının tespit edilmesi halinde,
ilgili kişi hakkında Kanunun 16 ncı maddesinde belirtilen yaptırımlar
uygulanır.
Muafiyetler
MADDE 5- (1) Her ne ad altında veya yöntemle olursa olsun
ticari faaliyet göstermeyen özel şarj istasyonlarının ve kullanıcıların kendi
ihtiyacı için kurduğu şarj ünitelerinin bir şarj ağına bağlanmaları zorunlu
değildir.
Lisans
başvuru usulü
MADDE 6- (1) Lisans almak için; Kurum tarafından belirlenen
usul ve esaslar uyarınca sunulması gereken bilgi ve belgelerle EPDK Başvuru
Sistemi üzerinden başvuruda bulunulur.
(2) Başvuruda bulunacak tüzel kişi, Kurum nezdinde
elektronik başvuruda bulunacak yetkilisinin bilgilerini Kuruma yazılı
olarak sunar. Kurum, bildirim tarihinden itibaren beş iş günü içinde söz
konusu tüzel kişi adına yetkili kişinin elektronik başvuru yetkisini
tanımlar.
(3) Lisans başvurusunda bulunacak tüzel kişinin;
a) Türk Ticaret Kanunu hükümleri doğrultusunda
anonim şirket ya da limited şirket olarak kurulmuş olması, kamu iktisadi
teşebbüsleri tarafından yapılan başvurular hariç, asgari sermayesinin
Kurulca çıkarılan usul ve esaslara göre belirlenen tutardan az olmaması,
b) Anonim şirket olarak kurulmuş olması halinde,
sermaye piyasası mevzuatına göre borsada işlem görenler dışındaki
paylarının tamamının nama yazılı olması ve şirketin borsada işlem görmek
üzere ihraç edilecekler hariç hamiline yazılı pay çıkarmaması,
zorunludur.
Lisans
başvurularının alınması, incelenmesi ve değerlendirmeye alınması
MADDE 7- (1) Başvuru sırasında tüzel kişiden istenen bilgi ve
belgelerin gereğine uygun olarak sunulup sunulmadığı hakkındaki inceleme,
bilgi ve belgelerin Kuruma sunulma tarihini izleyen on iş günü içerisinde
tamamlanır. İlgili mevzuata uygun olarak yapılmadığı tespit edilen
başvurulardaki eksikliklerin, konu hakkında ilgilisine yapılan tebliğ
tarihinden itibaren on beş iş günü içerisinde giderilmesi istenir ve söz
konusu eksiklikler giderilmediği takdirde başvurunun yapılmamış sayılacağı
tüzel kişiye bildirilir. Bu süre içerisinde eksikliklerin giderilmemesi veya
başvurudan vazgeçildiğinin Kuruma bildirilmesi halinde başvuru yapılmamış
sayılır ve başvuru sahibinin talebi halinde, başvuru sırasında Kuruma
sunulan belgeler ile lisans alma bedeli iade edilir.
(2) Lisans başvuru esaslarına göre eksiksiz olarak
yapıldığı tespit edilen başvurular, başvuru tarihi itibarıyla veya birinci
fıkra kapsamında eksikliklerin giderildiğine ilişkin bilgi ve belgelerin
Kuruma sunulduğu tarih itibarıyla değerlendirmeye alınmış sayılır.
(3) Başvuru sahibinden, değerlendirme sürecinin
sonuçlandırılabilmesi için ihtiyaç duyulan her türlü ek bilgi ve belge
ayrıca istenebilir ve başvuru sahibi tüzel kişiyi temsile yetkili kişi veya
kişiler doğrudan görüşme yapmak üzere çağrılabilir.
(4) Lisans başvurusunun değerlendirmeye alınması,
lisans almaya hak kazanıldığı anlamı taşımaz.
Lisans
başvurularının sonuçlandırılması
MADDE 8- (1) Lisans başvurusuna ilişkin yapılan
değerlendirme Kurula sunulur ve lisans başvurusu Kurul kararıyla
sonuçlandırılır.
(2) İlgili mevzuatta belirtilen yükümlülükleri
yerine getiren tüzel kişiye Kurul kararı ile şarj ağı işletmeci lisansı
verilir ve lisans sahibi tüzel kişinin ticaret unvanı, tescilli markası ve
lisans süresi Kurumun internet sayfasında duyurulur.
(3) Değerlendirmeye alınan lisans başvurusu en geç
otuz gün içerisinde karara bağlanır ve alınan karar ilgiliye tebliğ edilir.
Lisansta
asgari olarak yer alacak hususlar
MADDE 9- (1) Lisansta asgari olarak;
a) Lisans sahibinin ticaret unvanı ile tescilli
markası,
b) Lisans yürürlük tarihi ve lisans süresi,
c) Kurul tarafından uygun bulunan diğer hususlar,
yer alır.
Lisansın
yürürlüğe girmesi
MADDE 10- (1) Lisans, lisansta belirtilen tarihte yürürlüğe
girer ve lisans sahibinin lisans kapsamındaki hak ve yükümlülükleri bu
tarihten itibaren geçerlilik kazanır.
Lisans
bedelleri
MADDE 11-
(1) Lisans bedelleri; lisans alma,
lisans tadili ve lisans sureti çıkartma işlemleri ile yıllık lisans
bedellerinden oluşur.
(2) Bir sonraki yıl için geçerli olacak lisans
bedelleri her yılın aralık ayı sonuna kadar Kurul tarafından belirlenerek
Resmî Gazete’de yayımlanır ve Kurum internet sayfasında ilan edilir. Lisans
bedeli değişikliklerinde, lisans bedelinin peşin ödenmesi gereken işlemler
için başvuru tarihinde, diğer işlemler için ise başvurunun
sonuçlandırıldığı tarihte geçerli olan lisans bedeli ödenir.
(3) Her türlü lisans tadili ve lisans sureti
çıkartma bedeli ile lisans alma bedelleri peşin ödenir.
(4) Yıllık lisans bedeli lisans sahiplerinin yıllık
gelir tablolarında yer alan lisans kapsamında yürüttükleri şarj hizmeti
faaliyetine ilişkin net satışlar tutarı ile Kurulca her yıl belirlenecek
katsayının çarpılmasıyla hesaplanır.
(5) Yıllık lisans bedeli bir sonraki yılın 31
Temmuz tarihine kadar Kurum hesabına yatırılır.
(6) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi takip
eden takvim yılı başından itibaren beş yıl süresince yıllık lisans bedeli
alınmaz.
(7) Yıllık lisans bedellerinin ödenmesi gereken
süre içerisinde Kurum hesabına yatırılmaması durumunda; ödenmesi gereken
tutara 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranı
uygulanır.
(8) Maddi hatalardan kaynaklanan tadiller, Kurum
tarafından resen yapılan tadiller ile mevzuat değişikliklerinin ve
uygulamalarının gerektirdiği tadiller için lisans tadil bedeli alınmaz.
(9) Lisans alma bedelleri ile tadil bedellerinde,
başvuruya ilişkin bilgi ve belgelerin tam ve eksiksiz olarak Kuruma
sunulduğu tarihte geçerli bedeller esas alınır.
(10) Bir başvuruyla aynı lisans için birden fazla tadil
talebinde bulunulması halinde tek lisans tadili bedeli ödenir.
Lisans
süresi ve süre uzatımı
MADDE 12- (1) Lisans en fazla 49 yıla kadar verilir.
(2) Lisans süresi, lisans sahibinin talebi üzerine lisans
süresinin bitiminden başlamak üzere ve öngörülen azami lisans süresi
gözetilmek suretiyle uzatılabilir.
(3) Süre uzatım talebi, yürürlükteki lisans
süresinin bitiminden en erken dokuz ay, en geç üç ay önce, lisans sahibinin
Kuruma başvurması suretiyle lisans tadil başvurusu şeklinde yapılır ve
lisans süresinin uzatılması halinde Kurum internet sayfasında ilan
edilir.
(4) Süre uzatım talebinin değerlendirmesinde
dikkate alınan hususlar Kurum tarafından belirlenir.
Lisans
tadili
MADDE 13- (1) Lisans, lisans sahibinin talebiyle veya
Kurumca resen tadil edilebilir. Lisans sahibinin talebi ile yapılan lisans
tadili serbest piyasayı veya rekabet koşullarını bozucu hükümler içeremez.
(2) Lisansa kayıtlı bir bilginin değişmesi veya
lisansa bilgi eklenmesinin veya lisanstan bilgi çıkarılmasının gerekmesi
halinde, bu durumun vuku bulmasından veya lisans sahibi tarafından
öğrenilmesinden itibaren en geç otuz gün içerisinde lisans sahibi, gerekli
tüm bilgi ve belgelerle birlikte Kuruma başvuruda bulunarak lisansının
tadil edilmesini talep etmek zorundadır.
(3) Lisans tadil başvurusu Kurum tarafından
belirlenen usul ve esaslara göre yapılır. Başvuru sırasında istenen bilgi
ve belgelerin ilgili mevzuata uygunluğuna ilişkin inceleme, bilgi ve
belgelerin Kuruma sunulmasını izleyen on iş günü içerisinde tamamlanır.
İlgili mevzuata uygun olarak yapılmadığı tespit edilen başvurulardaki
eksikliklerin ilgilisine yapılan tebliğ tarihinden itibaren on iş günü
içerisinde giderilmesi istenir ve söz konusu eksiklikler giderilmediği
takdirde, başvurunun yapılmamış sayılacağı lisans sahibine bildirilir. Bu
süre içerisinde eksikliklerin giderilmemesi veya başvurudan vazgeçildiğinin
Kuruma bildirilmesi halinde başvuru yapılmamış sayılır ve lisans sahibinin
talebi halinde, başvuru sırasında Kuruma sunulan belgeler ile lisans tadil
bedeli iade edilir.
(4) Lisans tadil başvurusu Kurul kararı ile
sonuçlandırılır.
Lisansın
sona ermesi
MADDE 14- (1) Lisans, lisans süresinin bitiminde tebligat
yapılmaksızın kendiliğinden sona erer veya;
a) Lisans sahibinin iflasının kesinleşmesi,
b) Lisans sahibi tüzel kişinin lisansı kapsamındaki
hak ve yükümlülüklerinin Türk Ticaret Kanunu uyarınca birleşme veya bölünme
yoluyla başka bir tüzel kişiye devri haricinde, lisans sahibinin tüzel
kişiliğinin sona ermesi,
c) Lisans sahibinin talebi,
ç) Lisans verilmesine esas şartların
kaybedildiğinin tespit edilmesi üzerine, durumun lisans sahibine bildirilerek
tebligatı izleyen otuz gün içerisinde koşulun tekrar sağlandığına ilişkin
geçerli belgenin Kuruma ibraz edilmemesi,
d) Lisans verme aşamasında lisansa kayıt edilmiş
belirli bir süre içerisinde yerine getirilmesi gereken yükümlülüğün süresi
içerisinde yerine getirilmemesi,
e) Şarj ağının, 15 inci maddenin dördüncü
fıkrasında belirlenen sürede oluşturulamaması veya oluşturulduktan sonra
korunamaması,
durumlarında Kurul kararıyla sona erdirilir.
(2) Lisans sahibi, faaliyetini sona erdirmesinden
en az iki ay önce sertifika verdiği şarj istasyonu işletmecilerini durumdan
haberdar etmek ve Kuruma bilgi vermekle yükümlüdür.
(3) Lisansın sona ermesi halinde şarj ağı
işletmecisince düzenlenen sertifikalar da kendiliğinden geçerliliğini
yitirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şarj Ağı, Lisans Sahibinin Hak ve Yükümlülükleri
Şarj ağı
MADDE 15- (1) Şarj ağı, şarj ağı işletmecisinin işlettiği ve
şarj ağı işletmecisi tarafından düzenlenen sertifikalar kapsamında
işletilen halka açık ve ticari faaliyet yürütülen özel şarj
istasyonlarından oluşur.
(2) Şarj ağı işletmecisi, lisansının yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren altı ay içinde en az elli adet şarj ünitesinden
ve en az beş farklı ilçedeki şarj istasyonundan oluşacak şekilde şarj ağını
oluşturur. Şarj ağında yer alan şarj ünitelerinin en az yüzde beşi ile
Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğu altında bulunan otoyollar ve
devlet yollarında yer alan şarj ünitelerinin en az yüzde ellisinin DC 50 kW
ve üzeri güçteki şarj ünitesi niteliğinde olması zorunludur.
(3) Şarj ağına bağlı her bir şarj istasyonunda,
bulunması halinde AC güçteki şarj ünitelerinin en az birinin TS EN 62196-2
standardında tanımlanan Tip-2 şarj soketiyle; bulunması halinde DC güçteki
şarj ünitelerinin en az birinin TS EN 62196-3 standardında tanımlanan
birleşik şarj sistemi (Combo-2) ile donatılmış olması zorunludur. AC
güçteki şarj üniteleri Tip-2 şarj soketiyle veya araç konektörü ile
donatılarak hizmete alınabilir.
(4) Şarj ağı işletmecisi, şarj ağını ikinci ve
üçüncü fıkrada yer alan şartlara uygun hale getirmekle yükümlüdür. Şarj
ağını ikinci fıkrada belirlenen sürede oluşturmayan veya oluşturduktan
sonra koruyamayan lisans sahiplerinin bildirime gerek olmaksızın otuz gün
içinde gerekli şartları sağlaması ve bu şartların sağlandığına dair Kuruma
bildirimde bulunması zorunludur.
(5) Kurum, şarj ağının coğrafi kapsayıcılığını, şarj
istasyonlarının yaygınlığını ve 31 inci madde uyarınca hazırlanan
projeksiyonu dikkate alarak, şarj ağı işletmecilerine, belirli yerlerde ve
belirli sayıda şarj istasyonu kurma da dahil olmak üzere ticari ve teknik
zorunluluklar ve özel şartlar getirebilir. Şarj ağı işletmecisinin talep
etmesi halinde, bu kapsamda kurulan şarj istasyonu için gerekli taşınmaz
temini işlemleri Kanunun 19 uncu maddesinin birinci, üçüncü ve beşinci
fıkraları kapsamında yürütülür. Bu kapsamda kurulan şarj istasyonlarının yatırım
finansmanı dahil toplam maliyetleri şarj hizmeti fiyatının belirlenmesinde
hesaba katılabilir. Kurum ihtiyaç olması halinde konuya ilişkin usul ve
esasları belirler.
Şarj ağı
işletmeci lisansı sahibinin hak ve yükümlülükleri
MADDE 16- (1) Şarj ağı işletmeci lisansı, lisans sahibine;
a) Ülke genelinde şarj hizmeti sunma,
b) Şarj istasyonu kurma ve işletme,
c) Düzenlediği sertifikalar kapsamında şarj
istasyonu kurdurma ve işlettirme,
ç) Kullanıcılar ile 29 uncu madde kapsamında
sadakat sözleşmesi yapabilme,
d) 15 inci maddenin beşinci fıkrası kapsamında
kurulacak şarj istasyonları için taşınmaz temini talebinde bulunma,
haklarını verir.
(2) Lisans sahibi, ilgili mevzuatta sayılanların
yanı sıra;
a) Şarj
ağına bağlı şarj istasyonlarında 23 üncü maddede sayılan haller hariç
sürekli, kaliteli ve kesintisiz şarj hizmeti sunmak,
b) Şarj hizmetini, eşit taraflar arasında ayrım
gözetmeksizin sağlamak,
c) Şarj ağına bağlı şarj istasyonlarında şarj
ünitesiyle uyumlu soket yapısına sahip her türlü elektrikli araca şarj
hizmeti sağlamak ve gerekli yazılımı, ekipmanı, donanımı bulundurmak,
ç) Şarj hizmeti fiyatını ilgili mevzuata uygun
olarak belirlemek, ilan etmek ve uygulamak,
d) Şarj hizmeti karşılığında kullanıcılardan şarj
hizmeti fiyatı esas alınarak hesaplanan bedel dışında her ne ad altında
olursa olsun ayrı bedel talep etmemek,
e) 19 uncu madde hükümleri çerçevesinde şarj
istasyonlarının birlikte çalışabilirliğini sağlamak amacıyla gerekli
yönetim, denetim ve kayıt sistemini kurmak, işler halde tutmak, işletmek ve
Kurum ile Kurum tarafından uygun bulunan diğer kamu kurum ve kuruluşlarının
bu sisteme ve şarj istasyonlarına erişimini sağlamak,
f) Belirlenen usul ve esaslara uygun bildirimleri
yapmak, talep edilmesi halinde gerekli bilgi, belge ve benzeri materyalleri
Kuruma veya Kurumun yetkilendirdiği kişilere vermek, Kurum görevlileri ile
Kurum tarafından yetkilendirilen görevlilerin tesislerde inceleme yapmasına
müsaade etmek,
g) Şarj hizmeti sunumundan kaynaklanabilecek cana
ve mala karşı maddi zarar ve ziyanı tazmin etmek için gerekli mali
sorumluluk sigortalarını yapmak ve yaptırmak,
ğ) Kurum tarafından talep edilecek raporları
hazırlamak ve yayımlamak,
h) Kurum tarafından belirlenen bilgileri kendi
internet sayfasında ve varsa mobil uygulaması üzerinden yayımlamak,
ı) Lisans yürürlüğe girdikten sonra en geç bir ay
içerisinde serbest erişim platformunda yayımlanacak bilgileri zamanında,
güncel, doğru ve eksiksiz olarak sağlayacak bir sistem kurmak,
i) 18 inci madde hükümleri çerçevesinde bilgi
güvenliğine ilişkin tedbirleri almak,
j) 6/12/2018 tarihli ve 30617 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektronik Tebligat Yönetmeliğinde tanımlanan kendi
namına elektronik tebligat adresi almak ve geçerliliğini korumak,
k) Lisans işlemleri ile ilgili bedeller ile yıllık
lisans bedellerini zamanında ve eksiksiz olarak Kuruma ödemek,
ile yükümlüdür.
(3) Lisans sahibi tüzel kişinin ortaklık yapısında
doğrudan paylarda, yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile temsile yetkili
kişilerde değişiklik olması halinde lisans sahibi, değişikliğin Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmasından itibaren en geç altı ay
içerisinde bu durumu aşağıdaki belgelerle birlikte Kuruma bildirir:
a) Anonim şirketlerin halka açık hisselerindeki
değişiklikler hariç olmak üzere, lisans sahibi tüzel kişinin ortaklık
yapısında doğrudan pay değişikliği olması halinde pay devrine ilişkin
sözleşmenin noter onaylı örneği ya da değişikliğe ilişkin Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi.
b) Lisans sahibi tüzel kişinin yönetim kurulu
başkan ve üyelerinde değişiklik olması halinde değişikliğe ilişkin kararın
noter onaylı sureti veya kararın yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi.
c) Lisans sahibi tüzel kişiyi temsile yetkili kişi
veya kişilerde değişiklik olması halinde yeni yetkili veya yetkililerin kimlik
bilgilerinin ve yetkinin sınırlarının yer aldığı yetki belgesi.
(4) Lisans sahibinin lisans kapsamındaki hakları
Kurumdan izin alınmaksızın üçüncü şahıslara devir, temlik ve rehin
edilemez.
Şarj
ağının genişletilmesi ve daraltılması
MADDE 17- (1) Şarj ağı işletmecisi, şarj ağına yeni bir şarj
istasyonu eklemek istemesi halinde Kurum tarafından belirlenen formatta
elektronik ortamda Kuruma başvurur. Başvuruda, şarj ağına eklenmek istenen
şarj istasyonuna ilişkin coğrafi konum, şarj ünitesi ve soket sayıları,
sertifika bilgileri, şarj ünitesi tipleri ve güçleri ile ilgili bilgiler;
başvuruya konu şarj istasyonuna ilişkin 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümleri uyarınca alınan iş yeri açma ve
çalışma ruhsatı ve şarj istasyonunun iletim ve dağıtım sistemine
bağlantısına ilişkin 22 nci madde kapsamında ilgili şebeke işletmecisi
tarafından verilen belge Kuruma sunulur. Kurum gerekli görmesi halinde ilave
bilgi ve belge talep edebilir.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılan başvuru, Kurum
tarafından on iş günü içerisinde sonuçlandırılır. Başvuru sonucu,
elektronik ortamda şarj ağı işletmecisine bildirilir. Başvurunun Kurum
tarafından uygun bulunması halinde şarj istasyonu numaralandırılır, şarj
ağı işletmecisinin ağına eklenir ve halka açık şarj istasyonu serbest
erişim platformunda yayımlanır.
(3) Şarj ağı işletmecisi, şarj ağından şarj
istasyonu çıkartmak istemesi halinde ilgili şebeke işletmecisine ve Kurum
tarafından belirlenen formatta elektronik ortamda Kuruma bildirimde
bulunur. Bildirim sonrası Kurum tarafından şarj istasyonu, ilgili şarj
ağından ve serbest erişim platformundan çıkarılır.
(4) Şarj ağı işletmecisi, şarj ağında yer alan şarj
istasyonlarına ilişkin şarj ünitesi ve soket sayıları, şarj ünitesi tipleri
ve güçleri ile sertifika bilgilerinde değişiklik olması halinde en geç beş
iş günü içerisinde Kurum tarafından belirlenen formatta elektronik ortamda
Kuruma bildirimde bulunur. Bildirim sonrası Kurum tarafından şarj istasyonuna
ilişkin bilgiler güncellenir ve serbest erişim platformunda yayımlanır.
(5) Kurum veri tabanında her bir şarj ağında yer
alan şarj istasyonlarına ilişkin bilgiler ayrı ayrı tutulur ve saklanır.
Bilgi
güvenliği
MADDE 18- (1) Şarj ağı işletmecisi, Kurumun erişimine
sunulan ve Kuruma gönderilen tüm bilgilerin gizliliğinden, bütünlüğünden,
erişilebilirliğinden, doğruluğundan ve güvenliğinden sorumludur.
(2) Şarj ağı işletmecisi, lisansı kapsamında
gerçekleştirilen iş ve işlemler ile elde edilen verileri yürürlükteki
mevzuat uyarınca muhafaza eder ve bu verilere ve şarj ağı işletim sistemine
Kurum ve Kurum tarafından yetkilendirilmiş ilgili diğer kamu kurum ve
kuruluşları haricindeki yetkisiz kişilerin erişimlerini engelleyecek
güvenlik önlemlerini alır ve uygular. Bilgi güvenliğine ilişkin alınacak
önlemler kapsamında Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi referans kaynak
olarak dikkate alınır. Kuruma veri aktarımında, Kurum tarafından belirlenen
veri iletişim protokolleri ve yöntemleri kullanılır.
(3) Şarj hizmeti kapsamında toplanan verilerin
hizmetin verildiği tarihten itibaren en az beş yıl süreyle şarj ağı
işletmecisi tarafından güvenli bir şekilde saklanması zorunludur.
(4) Kurum, şarj ağı işletmecilerinden topladığı
verileri kullanma, raporlama, yayımlama ve kamunun kullanımına açma hakkına
sahiptir.
Birlikte
çalışabilirlik
MADDE 19- (1) Şarj istasyonlarının iletim ve dağıtım
sistemiyle etkileşimli, uyumlu ve etkili bir şekilde çalışması için ilgili
mevzuat kapsamındaki gereklilikler yerine getirilir.
(2) Şarj hizmeti sunan şarj istasyonlarının, şarj
ağlarıyla ve elektrikli araçlarla iletişiminde kullanılan haberleşme
protokollerinin birbirleriyle uyumlu olması zorunludur.
(3) Kurum şarj ağı ve şarj ağına bağlı şarj istasyonlarının,
iletim ve dağıtım sistemiyle haberleşmesini, iletim ve dağıtım
sisteminin kesintisiz, sürekli ve
güvenilir olarak çalışmasını sağlayacak iletişim ve kontrol sistemlerinin
kurulum ve işletimine ilişkin esaslar belirleyebilir.
(4) Şarj ağı işletmecisi tarafından; kullanıcıların
şarj hizmeti alabilmeleri için şarj istasyonlarına rezervasyon
yapabilmelerinin sağlanması amacıyla bir rezervasyon sistemi kurulabilir.
Kurum gerekli gördüğü takdirde rezervasyon sisteminin işleyişine ilişkin
usul ve esasları belirler.
Sertifika
MADDE 20- (1) Şarj ağı işletmecisi, üçüncü kişilerce şarj
istasyonu kurulması ve işletilmesi ile şarj istasyonunun kendi şarj ağına
bağlı olarak çalışması için sertifika düzenler. Şarj ağı işletmecisi
tarafından düzenlenen sertifika, şarj ağı işletmecisi ile sertifika verdiği
şarj istasyonu işletmecisi arasında şarj hizmeti sunulmasına ilişkin
tarafların hak ve yükümlülüklerini tanımlar.
(2) Sertifikada asgari olarak aşağıdaki hükümlere
yer verilir:
a) Şarj ağı işletmecisi ve sertifika verilen şarj
istasyonu işletmecisi gerçek ve tüzel kişinin adı veya unvanı ile tebligata
esas iletişim bilgileri.
b) Sertifikanın yürürlük tarihi ve geçerlilik
süresi.
c) Şarj istasyonunun coğrafi konumu ve şarj
istasyonunda bulunan veya bulunacak şarj ünitelerinin ve soketlerin sayısı,
tipi ve gücü.
ç) Tarafların hak ve yükümlülükleri.
(3) Şarj ağı işletmecisi, sertifika
düzenlenmesinde, sonlandırılmasında ve iptalinde uygulayacağı kurallara ilişkin
usul ve esasları internet sitesinde ilan eder. Bu usul ve esaslarda
mevzuata aykırı veya piyasanın işleyişini bozucu hükümler bulunamaz.
(4) Her bir şarj istasyonu için yalnızca bir lisans
sahibi tarafından sertifika düzenlenebilir. Düzenlenen sertifikanın süresi
ilgili şarj ağı işletmeci lisansının geçerlilik süresini aşamaz. Şarj
istasyonu işletmecisi şarj ağı işletmecisinden aldığı bir sertifikayla
birden fazla şarj istasyonunda şarj hizmeti sunabilir.
(5) Şarj hizmetinin sunulmasında asli sorumluluk
şarj ağı işletmecisinindir. Şarj hizmetinin sertifika kapsamındaki bir şarj
istasyonunda sunulması, şarj ağı işletmecisinin ilgili mevzuat ile diğer
mevzuattan kaynaklanan yükümlülük ve sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
(6) Şarj istasyonu işletmecisi, sertifika düzenleyen
şarj ağı işletmecisinin gözetimi ve denetiminde şarj hizmeti faaliyetinde
bulunur. Sertifika sahibinin işlettiği şarj istasyonları Kurum veya Kurum
tarafından yetkilendirilen kurum veya kuruluşlar tarafından denetlenebilir.
Şarj ağı işletmecisi, sertifika sahibinin, yerinde denetim esnasında
denetimde bulunanlara her türlü kolaylığı göstermesini ve Kurumun,
mevzuattan kaynaklanan görevlerini yerine getirebilmesi için, istenilen
bilgi ve belgeleri görevlilere eksiksiz olarak vermesini ya da talep edilmesi
halinde göndermesini sağlar.
(7) Şarj istasyonu işletmecisinin, sertifikasının
geçerliliğini yitirmesi halinde faaliyeti de sonlanır. Bu durumda şarj
istasyonu işletmecisi başka bir şarj ağı işletmecisine başvurarak sertifika
talebinde bulunabilir ve sertifikasını aldığı lisans sahibinin şarj ağına
bağlanarak faaliyet yürütür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şarj İstasyonları, Kurulumu ve İşletilmesi
Şarj
istasyonu
MADDE 21- (1) Şarj istasyonu, yürürlükteki mevzuat ve
standartlara uygun olarak tasarlanır, kurulur, işletmeye alınır, işletilir,
işletmeden çıkarılır ve denetlenir. Hiçbir gerçek veya tüzel kişi
yürürlükteki mevzuat veya standartlara aykırı olarak şarj istasyonunda
elektrikli aracın şarj edilmesi için elektrik enerjisi sağlayamaz veya şarj
ekipmanının kullanımına izin veremez.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla
şarj istasyonu, ilgili mevzuatta iletim veya dağıtım sistemine bağlı
tüketim tesisleri için tanımlanan kurallara tabidir.
(3) Şarj hizmeti kapsamında kullanıcıya temin
edilen elektrik enerjisi Kanun kapsamında elektrik tedarik faaliyeti olarak
değerlendirilmez.
(4) Şarj istasyonu bir veya birden fazla şarj
ünitesinden oluşabilir. Şarj istasyonunda şarj hizmeti ancak bir şarj ağına
bağlı olarak yürütülür.
(5) Ayrı bir elektrik aboneliği olan ve en az bir
DC 50 kW ve üzeri güçte şarj ünitesi bulunan şarj istasyonlarının elektrik
tüketiminin ölçülmesi için kullanılacak sayaçların ilgili mevzuata göre
tesis edilecek otomatik sayaç okuma sistemine uyumlu olması zorunludur.
(6) Şarj hizmeti sunulan halka açık şarj
istasyonlarında tüm kullanıcıların şarj hizmeti satın alabilmesini sağlayacak
ödeme sistemlerinden en az bir tanesinin bulundurulması zorunludur. Bu
ödeme yönteminin nasıl kullanılacağına ilişkin bilgilendirmelere şarj
istasyonunda ve şarj ağı işletmecilerinin dijital mecralarında yer verilir.
Bu ödeme metotları serbest erişim platformunda yer alır.
(7) Şarj hizmeti sunulan şarj ünitelerinde
elektrikli araçlara aktarılan elektrik enerjisi miktarının ölçülmesi ve
kullanıcı tarafından görülebilmesi için 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı
Ölçüler ve Ayar Kanununa uygun ölçüm aletleri kullanılır.
Şarj
istasyonunun kurulumu
MADDE 22- (1) Şarj istasyonunun dağıtım ve iletim sistemine
bağlantıları 28/1/2014 tarihli ve 28896 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği hükümleri
çerçevesinde yapılır.
(2) İç tesisata bağlı olarak kurulacak şarj
istasyonu için 4/11/1984 tarihli ve 18565 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde işlem tesis
edilir.
(3) OSB Dağıtım Lisansı sahibi Organize Sanayi
Bölgeleri içerisinde kurulması planlanan şarj istasyonu için OSB dağıtım
sistemine bağlantı başvuruları 14/3/2014 tarihli ve 28941 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinin Elektrik Piyasası
Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yapılır.
(4) Şarj istasyonunun elektrik projelerinin
hazırlanması, proje onayı ve tesis kabul işlemleri 30/12/2014 tarihli ve
29221 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Tesisleri Proje
Yönetmeliği ve 7/5/1995 tarihli ve 22280 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Elektrik Tesisleri Kabul Yönetmeliği ile ilgili mevzuat çerçevesinde gerçekleştirilir.
(5) Şarj istasyonları için yapılan dağıtım
sistemine bağlantı talepleri tüketim tesisi kapsamında değerlendirilerek
karşılanır ve bağlantı talepleri hakkında Elektrik Piyasası Bağlantı ve
Sistem Kullanım Yönetmeliğinde sayılan durumlar hariç dağıtım şirketi
tarafından olumsuz görüş verilemez.
(6) İlgili mevzuat kapsamındaki gereklilikleri
yerine getirerek şarj hizmeti sunmak üzere şarj istasyonu kurmak ve
işletmek isteyen şarj ağı işletmecileri veya sertifika sahibi şarj
istasyonu işletmecileri tarafından Ek-1’de yer alan formla, ilgili şebeke işletmecisine
başvuruda bulunulur. İlgili şebeke işletmecisi tarafından başvuru
tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde olumlu görüş verilen başvurular
için Ek-2’de yer alan belge düzenlenir. İlgili şebeke işletmecisi uygun
görmediği başvuruları gerekçeleriyle birlikte başvuru sahibine bildirir. Bu
gerekçeler ilgili mevzuata aykırı olamaz. Uygun görülmeyen başvurulara
yapılan itirazlar Kurul tarafından değerlendirilir. Yapılan başvurulara
ilişkin bilgiler ilgili şebeke işletmecisi tarafından Kurum tarafından
belirlenen sürelere ve formata uygun şekilde Kuruma bildirilir.
(7) İlgili şebeke işletmecisi; şarj istasyonlarının
kurulum ve işletilmesi sürecinde elde ettiği bilgileri Kurumun belirlediği
esaslar çerçevesinde Kuruma sunar.
Şarj
istasyonunun işletilmesi
MADDE 23- (1) Bir şarj istasyonunun şarj hizmeti sunmaya
başlayabilmesi için İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik
hükümleri uyarınca iş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip olması
zorunludur. İşyeri açma ve çalışma ruhsatının geçerliliğini yitirdiğinin
anlaşılması halinde şarj istasyonunda şarj hizmetine yönelik faaliyetler
sonlandırılır.
(2) Halka açık şarj istasyonlarında lisans
sahibinden kaynaklanmayan haklı sebepler ve mücbir sebepler hariç şarj
hizmetinin sürekli ve kesintisiz olarak sunulması zorunludur. Otel,
restoran, alışveriş merkezi gibi işyerlerine ait otoparklarda kullanıma
açık olan şarj istasyonları bağlı bulundukları iş yerinin çalışma saatleri
ile sınırlı olarak şarj hizmeti sunabilir.
(3) Kullanımının can ve mal emniyeti bakımından
tehlike arz ettiği tespit edilen herhangi bir şarj istasyonu derhal hizmet
dışı bırakılır ve şarj istasyonunda can ve mal güvenliği tesis edilinceye
kadar kullanılamaz ve hizmete sokulamaz.
(4) Halka açık şarj istasyonlarında eşit durumdaki
kullanıcılara ayrım gözetmeksizin şarj hizmeti sunulması esastır.
(5) Kullanıcılar tarafından şarj ağı işletmecisine
yapılabilecek ihbar ve şikayetlere ilişkin açıklamaların yer aldığı levha
veya çıkartmalar ile şarj ünitelerinin tiplerine ve güçlerine ilişkin
kullanıcıya sunulacak bilgiler, şarj ünitelerinin üzerinde veya yakınında
kolay ve anlaşılır şekilde yer alır.
Şarj
istasyonuna bütünleşik elektrik depolama ve üretim tesisi
MADDE 24- (1) Şarj istasyonunun elektrik ihtiyacını karşılamak
üzere 12/5/2019 tarihli ve 30772 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik
Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği kapsamında yenilenebilir
enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesisi kurulabilir.
(2) 9/5/2021 tarihli ve 31479 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Depolama Faaliyetleri Yönetmeliği
kapsamında şarj istasyonu bünyesinde tüketim tesisine bütünleşik elektrik
depolama tesisi kurulabilir.
(3) Birinci veya ikinci fıkra kapsamındaki şarj
istasyonları şarj ağı işletmecisi tarafından Kuruma bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Fiyatlandırma, Fiyatların İlanı ve İzlenmesi,
Önlemler
Fiyatlandırma
ve ilan
MADDE 25- (1) Kanunun ek 5 inci maddesinde yer alan haller
saklı olmak kaydıyla, şarj hizmeti fiyatı serbestçe belirlenir. Şarj
hizmeti fiyatı, elektrikli araca aktarımı yapılan birim enerji fiyatı
(TL/kWh) cinsinden uygulanır. Farklı tip ve güçteki şarj üniteleri için
farklı fiyatlar belirlenebilir. Sunulan şarj hizmeti için 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında düzenlenen fatura veya fatura
yerine geçen belgede araca aktarılan enerji miktarına ayrıca yer verilir.
Uygulanan şarj hizmeti karşılığında, şarj hizmeti fiyatı esas alınarak
hesaplanan bedel dışında bağlanma bedeli, işlem başlatma bedeli, şarj
ekipmanı kullanımı bedeli gibi her ne ad altında olursa olsun ayrı bir
bedel talep edilemez.
(2) Şarj ağı işletmecisi, şarj ağında yer alan şarj
istasyonlarında uygulanan şarj hizmeti fiyatlarını kendi internet sayfası,
dijital mecralar ile şarj istasyonlarından da erişilebilecek şekilde eş
zamanlı olarak ilan eder.
(3) Şarj hizmeti fiyatı, şarj istasyonlarının
kurulması ve şarj ağı oluşturulmasına esas yatırım maliyetleri, işletme
maliyetleri, amortismanlar, elektrik enerjisi edinim maliyetleri ile vergi,
pay, fon gibi yasal yükümlülüklere ilaveten makul ölçüde karlılık dikkate
alınarak belirlenir.
(4) Şarj ağında yer alan istasyonlarda birinci
fıkrada yer alan hususlar harici ayrı bir şarj hizmeti fiyatı belirlenemez.
(5) Şarj ağı işletmecisi, şarj hizmeti fiyatının
oluşumunu ve güncelleme yöntemini Kuruma açıklamakla yükümlüdür.
(6) Bir sonraki günden itibaren uygulanacak şarj
hizmeti fiyatları, şarj ağı işletmecileri tarafından içinde bulunulan günde
saat 17.00’ye kadar Kuruma bildirilir. Bildirilen fiyatlar takip eden günde
saat 00.00 itibarıyla geçerlilik kazanır ve bir sonraki fiyat değişikliğine
kadar uygulanır.
(7) Şarj ağı işletmecilerinin uygulayacağı şarj
hizmeti fiyatı, sadakat sözleşmesi akdettiği kullanıcılara uyguladığı en
düşük şarj hizmeti fiyatının %25 fazlasını aşamaz. Şarj ağı işletmecileri
sadakat sözleşmesi akdettiği kullanıcılardan sadakat sözleşmesi kapsamında
sözleşme bedeli, üyelik bedeli gibi her ne ad altında olursa olsun ayrı bir
bedel talep edemez.
(8) Şarj hizmeti almaksızın başka bir kullanıcının
şarj hizmeti almasının engellenmesinden kaynaklanabilecek maddi kayıplar bu
Yönetmelik kapsamında değildir.
(9) Şarj ağı işletmecisi tarafından sunulan
rezervasyon hizmeti kapsamında kullanıcıdan ücret alınması halinde, bu ücret
ilgili rezervasyon kapsamında kullanıcının şarj hizmetini almasından sonra
iade edilir.
(10) Şarj ağı işletmecisi tarafından şarj
hizmetinin tamamlandığına ilişkin kullanıcıya bilgi verilmesi şartıyla şarj
istasyonundan ayrılmayan kullanıcılardan ilave bedel alınabilir.
Fiyatların
izlenmesi ve ilave önlemler
MADDE 26- (1) Kurum, şarj hizmeti kapsamında düzenlenen
faaliyetleri veya rekabeti engelleme, bozma veya kısıtlama amacını taşıyan
veya bu etkiyi doğuran veya doğurabilecek nitelikte anlaşma veya eylemlerin
şarj hizmetlerini bozucu etkiler oluşturması halinde, gerekli işlemlerin
başlatılmasıyla birlikte, her seferinde üç ayı aşmamak üzere, faaliyetlerin
her aşamasında, bölgesel veya ulusal düzeyde uygulanmak için taban ve/veya
tavan fiyat tespitine ve gerekli tedbirlerin alınmasına yetkilidir. Bu
etkilerin değerlendirilmesine göre şarj hizmeti kapsamında uygulanan
fiyatlara ilişkin asgari ve azami limit uygulaması yapabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Kullanıcıların Hak ve Yükümlülükleri ile Şarj Ağı
Gelişimi
Kullanıcıların
hak ve yükümlülükleri
MADDE 27- (1) Kullanıcıların, anlık ve münferit taleplerini
karşılamaya yönelik olarak şarj hizmeti sunan halka açık tüm şarj
istasyonlarından eşit durumdaki diğer kullanıcılarla aynı koşullarda hizmet
alması esastır.
(2) Kullanıcının, şarj hizmeti sunan şarj ağı
işletmecisiyle 29 uncu madde kapsamında bir sadakat sözleşmesinin olmaması
halinde; kullanıcı, şarj hizmeti kapsamında talep edilen bilgileri tam ve
doğru bir şekilde vermekle yükümlüdür.
(3) Kullanıcı; şarj hizmetini veren şarj ağı
işletmecisinden rezervasyon hizmeti almışsa rezervasyon bilgilendirmesinde
yer verilen zamanda rezervasyon yaptığı şarj istasyonunda aracını şarj
hizmetini almaya hazır hale getirmekle yükümlüdür.
(4) Kullanıcı, elektrikli aracını şarj hizmeti
almaya hazır hale getirmeye yönelik yükümlülüklerini yerine getirmediği
sürece şarj ağı işletmecisi ve şarj istasyonu işletmecisinden şarj
hizmetinin sunulmasına ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmesini talep
edemez.
Kullanıcı
şikayetleri
MADDE 28- (1) Şarj ağı işletmecisi; kullanıcı şikâyetlerinin
iletildiği, kaydedildiği ve kullanıcıların takip edilebildiği iletişim
kanallarını tesis etmekle ve kendisine iletilen talepleri on beş iş günü
içerisinde sonuçlandırarak kullanıcıyı bilgilendirmekle yükümlüdür.
(2) Şarj hizmeti alan kullanıcıların hakları ve
zararlarının tazmini konusunda, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri ile ilgili diğer mevzuat
hükümleri uygulanır.
(3) Bu madde kapsamında oluşturulan kayıtlar bilgi
güvenliği tedbirleri alınarak iki yıl süreyle muhafaza edilir.
Sadakat
sözleşmesi
MADDE 29- (1) Şarj ağı işletmecisiyle sadakat sözleşmesi
akdetmek isteyen kullanıcı, ilgili şarj ağı işletmecisine yazılı veya
şirketin kurumsal iletişim kanalları aracılığıyla başvuruda bulunur.
Sadakat sözleşmesi yazılı veya mesafeli olarak kurulabilir.
(2) Sadakat sözleşmesinde ilgili mevzuata aykırı
hükümlere yer verilemez.
(3) Sadakat sözleşmesi kapsamındaki kullanıcılara
25 inci madde kapsamında farklı şarj hizmeti fiyatı uygulanabilir.
Serbest
erişim platformu
MADDE 30- (1) Şarj ağlarının tamamında yer alan halka açık
şarj istasyonlarının coğrafi konumları, şarj ünitesi sayıları, güçleri ve
tipleri, soket sayıları ve tipleri ile uygunluk durumlarının, ödeme
yönteminin ve şarj hizmeti fiyatlarının yayımlandığı bir serbest erişim
platformu Kurum tarafından kurulur ve işletilir.
(2) Şarj ağı işletmecisi bu Yönetmelik kapsamında;
a) Kendi şarj ağında yer alan her bir şarj istasyonu
için şarj istasyonunun coğrafi konumunu, şarj ünitesi sayısını, şarj
ünitesi tipini, şarj ünitesi gücünü, soket sayısı ile tiplerini ve şarj
istasyonu numarası ile adını,
b) Her bir şarj istasyonunda şarj hizmeti için
kullanılacak ödeme yöntemi ile çalışma saatlerini,
c) Her bir şarj istasyonu için şarj ünitesi ve
soket bazında uygulanacak şarj hizmeti fiyatlarını,
ç) Şarj istasyonunun planlı bakım ve arızalarının
başlangıç ve bitiş veya muhtemel bitiş tarih ve saatlerini,
d) Şarj istasyonlarında bulunan şarj ünitelerinin
ve soketlerinin uygunluk durumlarını,
e) Kurumca gerekli görülecek diğer bilgileri,
Kurum tarafından belirlenecek sürelere ve formata
uygun olarak serbest erişim platformunda yayımlanmak üzere Kuruma sunmakla
yükümlüdür.
Şarj ağı
gelişim projeksiyonu
MADDE 31- (1) Kurum tarafından şarj istasyonlarının gelişimi
ve coğrafi yayılımı izlenir. Elektrikli araç kullanımının
yaygınlaştırılmasına dair hedeflerde sapmaya yol açabilecek durumların
tespit edilmesi halinde Kurum, fiyat düzenlemesi dahil ilave tedbirler
alabilir ya da tedbir alınması için ilgili kamu idarelerini
bilgilendirebilir.
(2) Kurum;
a) Belirlenen politikalar dahilinde, dağıtım
şirketleri, şarj ağı işletmecileri ile elektrikli araç üreticileri ve ithalatçılarından
temin ettiği verilerden yararlanarak, her iki yılda bir, elektrikli araç
kullanımının gelişimine ve şarj altyapısı ihtiyacına yönelik projeksiyonlar
hazırlar.
b) Bu projeksiyonlara göre; alınabilecek tedbirleri
ve uygulanabilecek teşvik önerilerini ilgili makamlara bildirir.
c) Şarj ağı gelişiminin öngörülen hedeflerin
altında gerçekleşmesi halinde ihtiyaç duyulan yerlerde şarj istasyonu
kurulumu zorunluluğu getirebilir.
ç) Şarj hizmetine ilişkin diğer kurumlar tarafından
belirlenmesi halinde verilecek teşviklerin piyasaya etkilerini
düzenlemelerde dikkate alır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim, Yaptırımlar ve Diğer Hükümler
Denetim
ve yaptırımlar
MADDE 32- (1) Kurum, şarj ağı işletmecileri ile şarj
istasyonu işletmecilerini kendi personeli eliyle veya gerektiğinde diğer
kamu kurum ve kuruluşları personeli eliyle denetime tabi tutabilir.
(2) Şarj ağının oluşturulması ve işletilmesi, şarj
istasyonunun kurulumu ve işletilmesi ile şarj hizmetinin sunulmasında bu Yönetmelik
ve ilgili mevzuattaki hükümlere uyulmadığının tespit edilmesi halinde
28/1/2003 tarihli ve 25007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik
Piyasasında Yapılacak Denetimler ile Ön Araştırma ve Soruşturmalarda Takip
Edilecek Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında gerekli işlemler
tesis edilir.
(3) Lisans iptalini gerektiren koşulların tespiti
halinde Kurum, hizmetin aksamaması için gerekli tedbirleri alır.
(4) Şarj ağına bağlı olmadan şarj istasyonundan
elektrikli araçlara ticari amaçlı olarak elektrik enerjisi temin edilmesi,
30/5/2018 tarihli ve 30436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik
Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinin 48 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi kapsamında değerlendirilir ve ilgili şebeke işletmecisi
tarafından yetkili idare ile vergi dairesi başkanlığına ihbarda bulunulur.
(5) Lisansın iptal edilmesi halinde şarj ağı
işletmecisince düzenlenen sertifikalar da kendiliğinden geçerliliğini
yitirir.
Mücbir
sebepler
MADDE 33- (1) Şarj ağı işletmecisinin ilgili mevzuattan
kaynaklanan yükümlülükleri, mücbir sebep hallerinde, etkilendikleri oranda,
mücbir sebebin etkileri giderilinceye kadar Kurum tarafından ertelenebilir
veya askıya alınabilir. Söz konusu yükümlülüklerin yerine
getirilemeyeceğinin anlaşıldığı hallerde, Kurum lisans sahibinin yükümlülüklerinin
kısmen veya tamamen kaldırılmasına da karar verebilir.
(2) Bir olayın mücbir sebep hali sayılabilmesi
için; olaydan etkilenen tarafın, olayın başladığı tarihten itibaren en geç
otuz gün içinde Kuruma başvurmuş olması ve gerekli özen ve dikkati
göstermiş ve tüm önlemleri almış olmasına karşın olayın önlenemeyecek,
kaçınılamayacak ve öngörülemeyecek olması ve bu durumun etkilenen tarafın
ilgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmesini engellemesi
gerekir.
(3) Aşağıda belirtilen haller, bunlarla sınırlı
olmamak kaydıyla, mücbir sebep olarak kabul edilir:
a) Doğal afetler ve salgın hastalıklar.
b) Savaş, nükleer ve kimyasal serpintiler,
seferberlik halleri, halk ayaklanmaları, saldırı, terör hareketleri ve
sabotajlar.
c) Grev, lokavt veya diğer memur ve işçi
hareketleri.
(4) İlgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerin
ertelenmesi, askıya alınması veya kaldırılması kararının verilebilmesi
için, şarj ağı işletmecisinin;
a) Mücbir sebebin başlama tarihini ve mahiyetini,
b) İlgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerine
olan etkilerini,
c) Mümkün olması halinde etkilerin tahmini
giderilme süresini,
içeren başvurusunu Kuruma bildirmesi zorunludur.
(5) Bu madde kapsamındaki talepler, başvuruya
ilişkin gerekli bilgi ve belgelerin tamamlanmasından itibaren altmış gün
içerisinde Kurul kararı ile sonuçlandırılır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
İşletmede
olan şarj istasyonları
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren dört ay içerisinde şarj hizmeti
sağlayan kişiler durumlarını bu Yönetmeliğe uygun hale getirirler.
Yürürlük
MADDE 34- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 35- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|