Bayburt Üniversitesinden:
BAYBURT ÜNİVERSİTESİ ÇOCUK EĞİTİMİ UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Bayburt Üniversitesi
Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet
alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve
çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Bayburt Üniversitesi Çocuk
Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına,
yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) Merkez: Bayburt Üniversitesi Çocuk Eğitimi
Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ç) Rektör: Bayburt Üniversitesi Rektörünü,
d) Üniversite: Bayburt Üniversitesini,
e) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5- (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki
bireylerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamak amacı ile
çeşitli alanlarda eğitim programları, bilim ve doğa kampları, sergiler,
bilim okulları ve uygulamalı öğrenme etkinlikleri düzenlemek.
b) Hedef kitlenin eğitimi amacı ile yeni
etkinlikler geliştirmek, bunların değerlendirmesini yapmak ve uygulamaları
yerel, ulusal ve uluslararası çapta paylaşıma sunmak.
c) Hedef kitlenin eğitimi ile ilgili stratejiler
geliştirmek, bu alandaki mevcut uygulamaları değerlendirmek ve yerel,
ulusal ve uluslararası düzeyde güncel politikalar geliştirilmesine katkı
sunmak.
ç) Bilim ve toplum ilişkisini etkin kılmak amacı
ile hedef kitleyi de içine alacak programlar geliştirmek.
d) Hedef kitlenin bilim insanları ile
çalışabilmelerine olanak sağlamak.
e) İlköğretim ve ortaöğretim sonrasında
öğrencilerin bilinçli meslek seçimlerine katkı sağlayacak uygulamalar
geliştirmek.
f) Öğretim elemanlarının, alanları ile ilgili
geliştirebilecekleri ve hedef kitlenin düzeyine uygun ilgi çekici etkinlikleri
uygulamalarına ve fikirlerini toplumla buluşturmalarına olanak sağlamak.
g) Hedef kitledeki bireylerin zeka
ve ilgi düzeyleri ile yetenek alanlarına göre eğitim alabilmelerine olanak
sağlamak.
ğ) Öğretmen, veli, diğer yetişkinler, resmî ve özel
kurum ve kuruluşlar ile hedef kitlenin eğitimi konusunda çalışmalar
yürütmek.
h) Hedef kitlenin milli, manevi ve evrensel
değerleri tanımaları, benimsemeleri, geliştirmeleri amacı ile sorumluluk
alabilecekleri çalışmalara katılmalarına olanak sağlamak.
ı) Hedef kitlenin bilişsel alanda gelişimlerine
katkı sağlamanın yanında, duygusal ve sosyal olarak da gelişmelerine olanak
sağlamak.
i) Hedef kitledeki bireylerin yeteneklerini fark
edebilmeleri ve kapasitelerini geliştirerek en üst düzeyde kullanabilmelerine
olanak sağlayacak ortamlar oluşturmak.
j) Herhangi bir alanda mevcut müfredatın ötesinde
bilgi sahibi olmak isteyen hedef kitle kapsamındaki bireylere bu bilgiyi
sağlamak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6- (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Çocuk ve gençlerin bilim eğitimi ile ilgili
politikalar oluşturulmasına, mevcut politikaların değerlendirilmesine ve
güncelleştirilmesine yönelik çalışmalara katkı sağlamak.
b) Hedef kitlenin eğitimine yönelik bilim, sanat,
spor ve kültür alanlarında konferanslar, kongreler, sempozyumlar,
çalıştaylar, seminerler ve diğer çalışmaları düzenlemek.
c) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında ulusal ve
uluslararası düzeyde, çocuk eğitimi faaliyetleri kapsamında yapılan organizasyonlarla
iş birliği yapmak.
ç) Hedef kitledeki farklı yetenek alanındaki
bireyleri Merkezin imkânlarından yararlandırmak.
d) Hedef kitledeki bireylerin bilimi sevmelerine ve
bir bilim insanı gibi çalışabilme alışkanlığı kazanmalarına yönelik olarak
ilgi çekici etkinlikler geliştirmek ve bu etkinlikleri planlı bir şekilde
uygulamak.
e) Hedef kitlenin eğitimi ile ilgili diğer kurum ve
kuruluşların çalışmalarına katılmak ve/veya danışmanlık yapmak.
f) Hedef kitledeki bireylerin bilişsel düşünme
becerilerinin geliştirilmesi ve bilgilerinin pekiştirilmesi amacı ile örgün
öğrenimlerinin dışında teorik ve uygulamalı eğitimler almalarına olanak
sağlamak.
g) Hedef kitlenin eğitimine yönelik olarak kitaplık
ve müze kurmak, arşiv oluşturmak, kurulmuş olanlarla iş birliği yapmak, bu
tür çalışmalara katkıda bulunmak.
ğ) Hedef kitlenin eğitimine yönelik çalışmaların
projelendirilerek diğer kurum ve kuruluşların olanaklarının Merkezin
çalışmalarına katkı sağlamasına çalışmak.
h) Hedef kitlenin eğitimine yönelik olarak bilimsel
dergi, bülten, broşür, kitap hazırlama, yayın veya çeviri çalışmaları
gerçekleştirmek.
ı) Hedef kitledeki bireylerin uluslararası
bağlantılar kurmasına katkı sağlayabilecek dil kursları düzenlemek.
i) Hedef kitle kapsamında bulunan sosyo-ekonomik
yönden dezavantajlı bireylerin eğitime dâhil edilmesine yönelik çalışmalar
yapmak.
j) Hedef kitledeki bireylerin keşif ve icat
yeteneklerini geliştirebilecekleri uygulamalar gerçekleştirmek.
k) Hedef kitlede yer alan kaynaştırmaya tabi veya
üstün yetenekli bireylerin tanılanmasına ve eğitilmesine yönelik çalışmalar
gerçekleştirmek.
l) Hedef kitledeki bireylerin eğitimi üzerine
çalışan akademisyen ve öğretmenlerin bir araya gelerek bilgi ve
tecrübelerini paylaşabilecekleri programlar düzenlemek.
m) Akademik birimler bünyesinde hedef kitledeki
bireylerin eğitimi ile ilgili bölüm ve anabilim dallarının açılması ve
geliştirilmesi hususundaki çalışmalara destek vermek.
n) Merkezde eğitim alan bireylerin, sonraki
yaşamlarında, aldıkları eğitimin etkilerinin belirlenmesi amacı ile
araştırmalar yapmak.
o) İlgili mevzuat hükümleri çerçevesinde çocuk
üniversitesi, anne ve baba okulu ve benzeri programlar açmak, işlemlerini
ve faaliyetlerini yürütmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7- (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8- (1) Müdür, Üniversitenin alan eğitimi üzerinde
uzmanlaşmış öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl süre ile
görevlendirilir. Süresi dolan Müdür yeniden görevlendirilebilir. Müdürün
izinli olduğu durumlarda, müdür yardımcılarından biri, Müdüre vekâlet eder.
Vekâlet süresi altı ayı aştığı takdirde yeni bir Müdür görevlendirilir.
Müdür, çalışmalarından Rektöre karşı sorumludur.
(2) Müdür, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak
üzere Üniversitenin çocuk eğitimi konusunda teorik çalışması veya tecrübesi
olan öğretim elemanları arasından iki kişiyi müdür yardımcısı olarak
görevlendirilmek üzere Rektörün onayına sunar. Müdürün görev süresinin
dolması ya da herhangi bir sebeple görevinden ayrılması halinde, müdür
yardımcılarının da görevi sona erer.
Müdürün
görevleri
MADDE 9- (1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Yönetim Kurulu ve Danışma Kuruluna başkanlık
etmek, kararları Rektörlüğe sunmak ve uygulamak.
c) Yönetim Kurulu ve Danışma Kurulunun idari
hizmetlerini yürütmek.
ç) Merkezin, yönetim açısından düzenli ve etkin
işleyişi için gerekli önlemleri almak, gerekli yönlendirme ve denetlemeleri
yapmak.
d) Merkezin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki
yıla ait yıllık çalışma programını Yönetim Kurulunun görüşünü de aldıktan
sonra Rektörün onayına sunmak.
e) Merkezin amaçları doğrultusunda gerekli
faaliyetleri yürütmek ve sürekli bir gelişim planı çerçevesinde yeni
hedefleri belirlemek.
f) Merkezde görev yapacak akademik, idari ve teknik
personel ihtiyacını belirlemek ve görevlendirmeler ile ilgili teklifleri
Rektörlüğe iletmek.
Yönetim
Kurulu ve görevleri
MADDE 10-
(1) Yönetim Kurulu; Müdür
başkanlığında; müdür yardımcıları, Müdürün önerisi üzerine Rektör
tarafından Üniversitenin alan eğitiminde en az doktora düzeyinde uzmanlık
derecesine sahip öğretim elemanları arasından üç yıl süreyle
görevlendirilen üç üye ile birlikte toplam altı üyeden oluşur. Süresi dolan
üye yeniden görevlendirilebilir. Görev süresi dolmadan ayrılan üyenin
yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye görevlendirilir.
Yönetim Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine her ay en az bir kez ve gerekli
hallerde üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlar oy
çokluğu ile alınır, oyların eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk
sağlanmış sayılır.
(2) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin çalışmalarıyla ilgili konularda karar
almak.
b) Merkezin çalışma alanı ile ilgili kişi, kurum ve
kuruluşlarla ilgili iş birliği esaslarını belirlemek.
c) Yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki yıla ait
çalışma programına görüş vermek.
ç) Merkezin çalışma alanına giren konularda karar
almak ve uygulama görevini yerine getirmek.
d) Danışma Kurulunun görüş ve önerilerini
değerlendirerek hayata geçirilmesini sağlamak.
e) Merkezin programlarına katılacak öğrenci sayısı
ile başvuru usulleri, öğrenci kabulü, katılım ücreti, ücretsiz kabul edilecek
öğrencilerin belirlenmesi gibi konularda kararlar almak.
f) Müdürün önereceği diğer hususları karara
bağlamak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 11-
(1) Danışma Kurulu; Merkezin
faaliyetleri ile ilgili olarak değerlendirmelerde bulunan istişari nitelikte
görüş bildiren bir kuruldur. Danışma Kurulu; Merkezin amaçlarına ve
çalışmalarına ilgisi olan, uzmanlık ve deneyimlerinden yararlanılabilecek
akademisyenler ile kamu ve özel sektörde çalışan şahıslar arasından Yönetim
Kurulu tarafından önerilen ve Rektör tarafından üç yıl süre için
görevlendirilen en fazla yirmi beş üyeden oluşur.
(2) Müdür, müdür yardımcıları, Yönetim Kurulu
üyeleri ve koordinatörler Danışma Kurulunun doğal üyeleridir.
(3) Danışma Kurulu her yıl Müdürün çağrısı ile
belirlenen gündemi görüşmek üzere en az iki kez toplanır. Danışma Kurulunun
toplanmasında ve karar almasında salt çoğunluk şartı aranmaz.
(4) Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili öneriler
getirmek.
b) Merkezin faaliyetleriyle ilgili değerlendirmeler
yapmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Alan
koordinatörü
MADDE 12-
(1) Alan koordinatörü;
Üniversitede görevli akademik veya idari personel arasından bilim, sanat,
spor, kültür ve diğer alanlarda görev yapmak üzere Müdürün önerisi ile
Rektör tarafından üç yıl süreyle görevlendirilir.
(2) Alan koordinatörünün görevleri şunlardır:
a) Yönetim Kurulu tarafından belirlenen
programların açılmasını sağlamak.
b) Açılacak programlara katılacak çocukların seçim
ölçütlerini, derslerini, akademik takvimini, ders programlarını belirlemek
ve eğitmenlerin belirlenmesi konusunda Yönetim Kuruluna destek sağlamak.
c) Program süresince çocukların sağlık ve güvenlik
içinde programa katılmaları için gerekli önlemleri almak.
Program
koordinatörü
MADDE 13-
(1) Program koordinatörü, alan
koordinatörünün ve Müdürün önerisi ile Rektör tarafından görevlendirilir.
Program koordinatörü, alan koordinatörü ile iş birliği içinde çalışır.
Program sona erdiğinde görev süresi biter.
(2) Program koordinatörünün görevi; program
çalışması yapmak, içeriğini ve aşamalarını oluşturarak alan koordinatörüne
sunmak, programın eğitmenlerini ve görev dağılımlarını belirlemek, alan
koordinatörünün onayından sonra, program ile ilgili kararları Yönetim
Kuruluna sunmak ve sorumlu olduğu programı yürütmektir.
Personel
ihtiyacı
MADDE 14-
(1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca
Rektör tarafından görevlendirilecek personel ile karşılanır.
Harcama
yetkilisi
MADDE 15-
(1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör bu yetkisini kısmen veya tamamen Müdüre devredebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 16-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 2547 sayılı Kanun, ilgili diğer mevzuat hükümleri ve
Üniversite Senatosu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bayburt Üniversitesi Rektörü yürütür.
|