Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumundan:
BİLGİ SİSTEMLERİ VE İŞ SÜREÇLERİ BAĞIMSIZ
DENETİMİNE
İLİŞKİN RAPOR HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 31/12/2021 tarihli ve 31706
altıncı mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgi Sistemleri ve İş
Süreçleri Bağımsız Denetimi Hakkında Yönetmelik kapsamında hazırlanacak
olan bağımsız denetim raporunun içerik ve şekline ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; Bilgi Sistemleri ve İş Süreçleri
Bağımsız Denetimi Hakkında Yönetmeliğin 38 inci maddesinin ikinci fıkrası
uyarınca düzenlenmiştir.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bilgi sistemleri bağımsız denetimi: Yönetmeliğin
24 üncü maddesinde yer alan denetimi,
b) BT: Bilgi Teknolojilerini,
c) Denetçi: Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasında tanımlanan denetçiyi,
ç) Denetim alanı: Ek-1’de verilen denetim
başlıklarını,
d) Denetlenen: Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasında tanımlanan denetleneni,
e) İş süreçleri bağımsız denetimi: Yönetmeliğin 25
inci maddesinde yer alan denetimi,
f) Kayda değer kontrol eksikliği: Yönetmeliğin 6
ncı maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan kayda değer kontrol
eksikliğini,
g) Kontrol: Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasında tanımlanan kontrolü,
ğ) Kontrol hedefi: Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasında tanımlanan kontrol hedefini,
h) Kontrol zayıflığı: Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasında tanımlanan kontrol zayıflığını,
ı) Kurul: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurulunu,
i) Kurum: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumunu,
j) Önemli kontrol eksikliği: Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan önemli kontrol eksikliğini,
k) Yönetmelik: Bilgi Sistemleri ve İş Süreçleri
Bağımsız Denetimi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Kavramlar
Rapor
hazırlanırken uyulması gereken ilkeler
MADDE 4- (1) Denetçi, raporun tam, doğru, objektif,
inandırıcı ve konunun müsaade ettiği ölçüde açık ve öz olmasına aşağıdaki
hususları dikkate alarak özen gösterir:
a) Denetçi, raporun tam olmasını raporda denetim
amaçlarının tamamını karşılayan bilgilere yer vererek; raporlanmış
hususları, bu hususların yeterli ve doğru bir şekilde anlaşılmasını
sağlayacak biçimde sunarak ve raporun içeriğine ilişkin bu Tebliğde ifade
edilen gereksinimleri sağlayarak temin eder.
b) Denetçi, raporun doğru olmasını; sunulan
bulguların gerçekten var olmasıyla ve bu bulguların doğru bir şekilde
sunulmasıyla temin eder. Raporun doğruluğu ve güvenilirliği, raporda
sunulan bütün bulguların doğru bir şekilde aktarılmasıyla sağlanır. Raporda
sadece denetçinin çalışma kağıtlarında konuyla alakalı yeterli delille
desteklenen bilgi, bulgu ve yargılara yer verilir. Denetim açısından önemli
görülen verilerden bazılarının denetlenmemesi veya denetlenememesi
durumunda denetçi bunu raporunda açıkça belirtir, varsa verinin
kısıtlamalarını rapora ekler ve bu konuya ilişkin raporda herhangi bir
yargıda bulunmaz.
c) Denetçi, raporun objektif olmasını, raporun
içeriğinde yer alan unsurları dengeli bir şekilde sunarak ve sunum
yaklaşımında tarafsız bir duruş sergileyerek sağlar. Raporun inandırıcılığı
açısından rapordaki delillerin tarafsız bir şekilde sunulması gereklidir.
Denetçi, raporun tarafsız olmasını ve yanıltıcı olmamasını sağlamakla
yükümlüdür. Rapor, raporda yer alan bulgulara dayanılarak hareket
edilebilecek bir yaklaşımla sunulur. Denetçi raporunda savunmaya ya da
suçlamaya yönelik bir dil kullanmamaya özen gösterir.
ç) Denetçi, raporunun inandırıcı olmasını; denetim
sonuçlarının denetim amaçlarını karşılaması, bulguların ikna edici bir
şekilde sunulması ve raporda yer verdiği yargıların denetim kanıtları
tarafından iyi bir şekilde desteklenmesi ile sağlar. Denetçi, raporunda
bulgularının geçerliliği ve yargılarının makullüğü hakkında yeterli ve ikna
edici bilgilere yer verir.
d) Denetçi, raporunun açık olmasını, akıcı ve
anlaşılır ifadeler kullanarak temin eder. Raporda herhangi bir şeyi
saklamayan, açık, yalın ve mümkün olduğunca teknik olmayan bir dil
kullanılır. Teknik terimlerin veya kısaltmaların kullanıldığı durumlarda,
bu terimler ayrıca açıklanır ve kullanılan kısaltmalara ilişkin bilgilere
raporda ayrı bir bölümde yer verilir. Raporda kısa ve etken fiilli cümleler
kullanılmasına özen gösterilir. Denetçi raporda gerekli gördüğü yerlerde
konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak amacıyla grafik, tablo ve resim
gibi görsel araçlardan faydalanır.
e) Denetçi raporunda ifade etmek istediklerini
mümkün olduğunca kısa ve öz bir şekilde ifade eder, vermek istediği mesajı
gölgeleyebilecek gereksiz detaylardan ve tekrarlardan kaçınır.
Bulgular
MADDE 5- (1) Denetçi, yeterli ve uygun denetim kanıtlarıyla
desteklenecek şekilde kayda değer kontrol eksikliklerini ve önemli kontrol
eksikliklerini sınıflandırır ve Ek-2’de belirlenen esaslara göre kodlayarak
raporunda yer verir.
(2) Denetçi, bulguları ifade ederken, denetim amaçlarının
gerektirdiği kadarıyla, bu bulguların kriter ve durumlarına ilişkin
bilgilere aşağıda tanımlandığı şekliyle yer verir:
a) Kriter: Bulgunun ilişkili olduğu
alanla/faaliyetle ilgili olarak bu alanın/faaliyetin olması gerektiği
durumu veya bu alandan/faaliyetten ne beklendiğini ifade eder.
b) Durum: Bulgunun ilişkili olduğu
alanın/faaliyetin mevcut uygulanma şekli veya durumu ile kriter ve bu durum
arasındaki farkların temel sebeplerini ifade eder.
(3) Kriterde mevzuat aykırılığı varsa denetçi bu durumu
ilgili mevzuat hükmüne açıkça referans vererek ve aykırılığı oluşturan
durum ile mevzuat hükmü bağlantısını net ifadelerle açıklayarak rapora konu
eder.
(4) Kontrol zayıflığı olarak tanımlanan bulgular,
denetçi tarafından denetlenenin yetkililerine yazılı olarak iletilir.
Denetçi, böyle bir yazının denetlenenin yetkililerine iletildiğine dair
ifadeye ve Ek-1’de yer alan denetim alanlarında tespit ettiği kontrol
zayıflıklarının sayısına raporunda yer verir.
(5) Denetçi, geçmiş dönemlerde tespit edilmiş ve
bir önceki dönem raporunda halen giderilmediği ifade edilmiş olan tüm
bulguları değerlendirir, bu bulguların son durumlarına, devam edip
etmediklerine ve denetlenen tarafından taahhüt edilen aksiyon planına
uyumuna ilişkin açıklamalarına raporunda yer verir. Bu süreçte raporda
bulgunun güncel durumuna ve ilgili kriterlerine yer verilir.
(6) Denetçi, topladığı denetim kanıtlarına
dayanarak sahtecilik, kanun dışı uygulamalar, suistimal, çift kayıt sistemi
veya mükerrer bilgi sistemleri gibi hallerden bir veya birkaçının bulunduğu
kanaatine varırsa, raporun tamamlanmasını beklemeden söz konusu bulgulara
ilişkin olarak ivedilikle Kuruma bilgi verir.
(7) Denetçi, raporunda yer verdiği tüm bulguları
usul ve esasları Kurumca belirlenecek şekilde elektronik ortamda Kuruma
iletir. Kuruma yapılan bildirimlerin güncel durumu yansıtması
gerekmektedir. Kuruma bildirilen bilgilerle raporda yer alan bilgilerin
uyumluluğu esastır.
Denetlenenin
görüşleri
MADDE 6- (1) Denetçi bulgular, sonuçlar ve varsa planlanan
düzeltme çalışmaları hakkında denetlenenin görüşlerini raporlar.
(2) Denetçi, geçmiş dönemlerde tespit edilmiş ve
bir önceki dönem raporunda halen giderilmediği ifade edilmiş bulgulara
ilişkin denetlenenin görüşlerine ve denetlenenin bulgunun giderilmesine
ilişkin yaptığı çalışmalara raporunda yer verir.
(3) Denetçi, denetlenenin görüş bildiremediği veya
görüş bildirmeyi reddettiği durumlara, nedenleriyle birlikte raporunda yer
verir.
Bulgularla
ilgili sonuç değerlendirmesi
MADDE 7- (1) Denetçi, raporda denetim amaçları, denetim
bulguları ve varsa denetlenenin görüşlerini yorumlayarak kendi çıkarımları
ve görüşleri doğrultusunda değerlendirmelerle ihtiyaç varsa açıklamalarına
yer verir.
(2) Denetçi, denetlenenin görüşlerine katılmadığı
veya planlanan düzeltme çalışmalarının uygun olmadığını düşündüğü takdirde
buna sonuç değerlendirmesinde ayrıca yer verir. Denetçi, denetlenenin
görüşlerini haklı bulması halinde, raporda ilgili düzeltmeleri yapar.
(3) Herhangi bir bulgunun düzeltildiğine dair bir
beyanın rapor tarihinden önce denetlenen tarafından denetçiye ulaşması
durumunda, tespit edilen her bir bulgu için birer defaya mahsus olmak
koşuluyla, denetçi denetlenenin beyanını doğrulamak için bu bulgunun son
durumunu tahlil eder, bulgunun ortadan kalktığı kanaatine ulaşırsa bulgunun
düzeltildiğine dair yargısına raporun bulguya ilişkin sonuç değerlendirmesi
bölümünde yer verir.
(4) Denetçi, bulgulara ait sonuç değerlendirmesi
bölümünde bulgunun devam durumunu; “devam etmektedir”, “kısmen
düzeltilmiştir” veya “düzeltilmiştir” şeklinde raporunda ifade eder.
(5) Denetçi, geçmiş dönemlerde tespit edilmiş ve
bir önceki dönem raporunda halen giderilmediği ifade edilmiş olan bulgulara
ait sonuç değerlendirmesi bölümünde bulgunun aksiyon planının yeterliliği
ve uyumluluğuna da yer verir.
(6) Denetçi, raporda düzeltildiğini beyan ettiği
bulgularda, mümkün olan hallerde riskin gerçekleşmesi durumunu kontrol
ederek sonuç değerlendirmesinde bu bilgiye yer verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Rapor İçeriği
İçerik
MADDE 8- (1) Denetçinin hazırlayacağı rapor aşağıdaki
unsurları içerecek şekilde düzenlenir:
a) Başlık.
b) Raporun sunulduğu merci.
c) Yönetmeliğin 32 nci maddesi kapsamında
oluşturulan denetim mektubu.
ç) Yönetici özeti.
d) İçindekiler.
e) Denetim çalışmasına ilişkin bilgi.
f) Denetlenenin bilgi sistemleri hakkında genel
bilgi.
g) Denetlenenin iç kontrol ve iç denetim yapısına
ilişkin değerlendirme.
ğ) İş süreçleri bağımsız denetimi bölümü.
h) Bilgi sistemleri bağımsız denetimi bölümü.
ı) Kısaltmalar.
i) Sözlük.
Yönetici
özeti
MADDE 9- (1) Yönetici özeti aşağıda belirtilen şekilde
hazırlanır:
a) Denetçi, bu bölümde denetimin amaçlarını
tanımlar ve bu denetim amaçlarına erişmek için uyguladığı denetimin kapsam
ve metodolojisini özet olarak açıklar.
1) Denetçi, neden bu görevi üstlendiğini ve bu
raporun hazırlanış amacını içerecek şekilde, denetim amaçlarını açık ve net
olarak ifade eder.
2) Denetçi, denetim çalışmasının önemlilik kavramı
çerçevesinde belirlenen kapsamını açık ve net bir şekilde ifade eder.
Denetim kapsamını sınırlayan herhangi bir durum var ise, bu sınırlamalar da
açık bir şekilde denetim kapsamında ifade edilir.
b) Yapılan denetim çalışmasına ilişkin olarak genel
bir değerlendirmeye yer verilir.
c) Cari ve geçmiş dönemlerde tespit edilen
bulguların özetlendiği bir tablo Ek-4’de tanımlanan örneğe uygun olarak
doldurulur.
ç) Denetçinin tespit ettiği bulgular arasından öne
çıkanlar ve bu bulguların taşıdıkları iş risklerine yer verilir.
d) İş süreçleri bağımsız denetimi ve yapıldıysa
bilgi sistemleri bağımsız denetimi sonucunda ortaya çıkan bulgular da
dikkate alınarak, denetlenenin durumu hakkında genel bir değerlendirmeye
yer verilir.
Denetim
çalışmasına ilişkin bilgi
MADDE 10-
(1) Denetçi, denetim amaçlarını
gerçekleştirmek için yapılan denetim çalışmasına ilişkin olarak;
a) Denetim çalışması yürütülürken dikkate alınan
önemli varsayımlara,
b) Denetimi gerçekleştirdiği denetlenen birimlere
veya şubelere,
c) Denetim kapsamındaki süreçlerle ilgili
sorumlularının unvan ve erişim bilgilerine,
ç) Kuruma raporlanan denetçi listesiyle aynı olacak
şekilde, ayrılan denetçiler dâhil denetime katılan tüm denetçilerin yer
aldığı denetim ekibi ve denetimin başlama/bitiş tarihlerine,
rapordaki denetim çalışmasına ilişkin bilgi
bölümünde yer verir.
Denetlenenin
bilgi sistemleri hakkında genel bilgi
MADDE 11-
(1) Bilgi sistemlerinin
değerlendirilmesi kısmı aşağıdaki hususları içerir:
a) BT bölümü çalışan profili hakkında bilgi.
b) Denetlenenin denetim alanlarından sorumlu
yöneticilerine ait doğrudan iletişim sağlanabilecek iletişim bilgileri.
c) BT bölümünün organizasyon yapısına dair bilgi.
ç) Denetlenenin faaliyetlerini yürütmesinde
kullanılan uygulamalar/sistemler/araçlar hakkında genel bilgi.
d) Denetlenenin bilgi sistemi mimarisi hakkında
özet bilgi.
e) Denetlenenin ağ altyapısının anlatılması ve ağ
topolojisi.
f) Denetlenenin faaliyetleri ile ilgili
yazılımların ve araçların bilgi sistemleri mimarisi üzerinde gösterimi.
g) Bilgi sistemleri denetimi yapılmışsa, değişiklik
yönetimi, güvenlik yönetimi gibi kritik kontrol hedeflerini destekleyen araçlar
hakkında özet bilgi.
Denetlenenin
iç kontrol ve iç denetim yapısına ilişkin değerlendirme
MADDE 12-
(1) Denetçi, raporun bu bölümünde
aşağıdaki hususlara yer verir:
a) İç denetim biriminin, finansal raporlama
sistemlerine ilişkin iç kontrollerinin denetimi kapsamında yapmış olduğu
planlamaların, faaliyetlerin ve denetim sonuçlarının takibinin
değerlendirilmesi.
b) Yönetimin finansal raporlama sistemlerine
ilişkin iç kontrollerin tesis edilmesi ve sağlıklı bir şekilde işletilmesine
verdiği önem, söz konusu kontrollerin yeterliğini ve etkinliğini ölçmedeki
performansının değerlendirilmesi.
c) Yöneticilerin finansal raporlama sistemlerine
ilişkin iç kontrollerle ilgili risk değerlendirme sürecinin değerlendirilmesi.
(2) Denetçi, BT denetim ekibiyle ilgili olarak;
a) Ekibin profilini,
b) Faaliyetlerini,
c) Yapmış oldukları denetim çalışmalarını,
ç) Organizasyon içerisindeki yerlerini,
raporunda belirtir.
(3) Denetçi, bu bölümün sonunda bu bölüm kapsamında
tespit ettiği her bir bulgu için Ek-3’te yer alan tabloyu doldurur. Geçmiş
dönemlerde tespit edilmiş ve bir önceki dönem raporunda halen giderilmediği
ifade edilmiş olan bulgular da aynı tablo formatında sunulur.
İş
süreçleri bağımsız denetimi
MADDE 13-
(1) Denetçi, iş süreçleri
üzerindeki kontrollerinin etkinlik, yeterlilik ve uyumluluğuna ilişkin
yaptığı denetim sırasında kullandığı önemlilik değerlendirmesini ve bu
değerlendirme sonucunda hangi süreçleri seçtiğini, seçim nedenlerini ve
seçmediği süreçleri neden seçmediğini açık ve net bir şekilde ifade eder.
(2) Denetçi, denetlenenin faaliyetlerine ilişkin
süreçlere dair denetlenen tarafından kendisine sunulan iş akış
diyagramlarını ve bu diyagramlarda yer verilen süreçler üzerindeki
kontrollerine ilişkin kendi çalışmasını özetleyen tabloyu Ek-5’te belirtildiği
şekliyle doldurarak raporuna ekler.
(3) Denetçi, denetim esnasında tespit ettiği veya
geçmiş dönemden gelen her bir iş süreci bulgusu için Ek-3’te yer alan
tabloyu doldurur; bulgulara iş süreçleri bağımsız denetimi bölümü altındaki
ilgili oldukları başlık altında yer verir.
(4) Denetçi, süreç üzerindeki kontrollerin,
kendilerinden beklenen işlevleri layıkıyla yerine getirme durumlarına ve
sürecin bütününün etkinlik, yeterlilik ve uyumluluğuna ilişkin
değerlendirmelerine sürece ilişkin bölümün sonunda yer verir.
Bilgi
sistemleri bağımsız denetimi
MADDE 14-
(1) Denetçi, denetlenenin tabi
olduğu mevzuat çerçevesinde yürüttüğü bilgi sistemleri bağımsız denetiminde
kullandığı önemlilik değerlendirmesini açık ve net bir şekilde raporunda
ifade eder.
(2) Denetçi, denetlenen her bir denetim alanı ayrı
bir başlık altında olacak şekilde mevzuat gereksinimlerinin nasıl
gerçekleştirildiğine ilişkin detaylara ve denetim alanı sorumlularına
raporda yer verir.
(3) Denetçi, denetim esnasında tespit ettiği veya
geçmiş dönemden gelen her bir bilgi sistemleri bulgusu için Ek-3’te yer
alan tabloyu doldurur; bulgulara bilgi sistemleri bağımsız denetimi bölümü
altındaki ilgili oldukları başlık altında yer verir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Konsolide
denetim raporu
MADDE 15-
(1) Yönetmeliğin 2 nci maddesi ve
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi uyarınca bağımsız denetim
kuruluşlarınca gerçekleştirilen banka bilgi sistemleri ve iş süreçlerinin
denetimi kapsamına giren bankaların konsolidasyon kapsamındaki
ortaklıklarına ilişkin konsolide denetim raporu aşağıdaki bölümleri içerir:
a) Yönetmeliğin 32 nci maddesi kapsamında
oluşturulan denetim mektubu.
b) Yönetici özeti.
c) İçindekiler.
ç) Banka iştirakleri ile ilgili Ek-6’da
tanımlandığı şekliyle hazırlanan tablo.
d) Denetim çalışmasına ilişkin bilgi.
e) Banka ve ortaklıkların konsolide finansal
tabloya etkileri açısından değerlendirilmeleri.
(2) Yönetici özeti bölümünde, 9 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde belirtilen bilgiler, banka ve
ortaklıklarında konsolide finansal tabloya etkileri bakımından öne çıkan
bulgular ve bu bulguların konsolide finansal tablo açısından
değerlendirmeleri sunulur. Konsolide edilecek finansal bilgiyi üreten bilgi
sistemi ve/veya süreç ile banka ve ortaklıklar arasında finansal bilgi
akışı hakkında genel bir değerlendirme yapılır.
(3) Banka ve ortaklıkların konsolide finansal
tabloya etkileri açısından değerlendirilmeleri bölümünde aşağıdaki hususlar
dikkate alınır:
a) Bankada tespit edilen bulgular, konsolide
finansal tablo açısından değerlendirilerek sınıflandırılır. Kayda değer
kontrol eksikliği ve önemli kontrol eksikliği olarak sınıflandırılan
bulgular Ek-3’te yer alan tablolardan uygun olanı ile doldurularak sunulur.
b) Bilgi sistemleri bağımsız denetimine dâhil
edilen her ortaklık için aşağıdaki bilgiler sunulur:
1) Ortaklığın adı, ortaklık yapısı (iştirak, bağlı
ortaklık ya da birlikte kontrol edilen ortaklık olma durumu), faaliyetleri
ve konsolide denetime dahil edilme sebepleri hakkında bilgi,
2) Ortaklıkta, bilgi sistemleri ve iş süreçleri
denetimlerinden hangilerinin gerçekleştirildiği, hangi süreçlerin/denetim
alanlarının denetlendiği ve bu süreçlerin/denetim alanlarının seçilmesinde
kullanılan önemlilik değerlendirmesi sunularak denetim kapsamı,
3) Gerçekleştirilen denetim sonucunda, konsolide
finansal bilgilerinin tanımlanması, üretilmesi, kullanılması, doğruluk,
bütünlük ve güvenilirliğinin sağlanması konularında, denetime tabi tutulan
ortaklığın etkisine ilişkin genel bir değerlendirme,
4) Konsolide finansal tablo açısından
değerlendirilerek kayda değer ve önemli kontrol eksikliği olarak sınıflandırılan
ve Ek-3’te yer alan tablo doldurularak hazırlanan ortaklıklarda tespit
edilen bulgular.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 16-
(1) 13/1/2010 tarihli ve 27461
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bağımsız Denetim Kuruluşlarınca
Gerçekleştirilecek Banka Bilgi Sistemleri ve Bankacılık Süreçlerinin
Denetimine İlişkin Rapor Hakkında Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17-
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|