Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ASANSÖR PİYASA
GÖZETİMİ VE
DENETİMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 29/6/2016 tarihli ve
29757 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)
kapsamında piyasaya arz edilen ve insanların, insan ve yüklerin veya sadece
yüklerin taşınmasında kullanılan asansöre yönelik gerçekleştirilecek olan
piyasa gözetimi ve denetiminin ve sonucunda alınacak önlemlerin usul ve
esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik;
a) Garanti kapsamında bulunan asansörü,
b) Garanti süresi içerisinde bulunan ve garanti
kapsamı dışına çıkmış asansörü,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı
Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa, 10/6/1930 tarihli ve 1705
sayılı Ticarette Tağşişin Men'i ve İhracatın Murakabesi ve Korunması
Hakkında Kanuna, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 385 inci ve 392 nci maddeleri ile 9/7/2021 tarihli ve 4269
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi
ve Denetimine Dair Çerçeve Yönetmelik hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) A tipi muayene kuruluşu: TS EN ISO/IEC 17020
standardında tanımlanan diğer şartlar ile birlikte aynı standartta tanımlı
muayene kuruluşu tiplerinden A tipi muayene kuruluşu olma şartlarını
karşılayan ve asansörün periyodik kontrol/muayeneleri kapsamında akredite,
Türkiye’de yerleşik özel kuruluş veya kamu kuruluşu niteliğindeki muayene
kuruluşunu,
b) Asansör: Belirli seviyelerde hizmet veren, esnek
olmayan ve yatayla 15 dereceden fazla açı yapan kılavuzlar boyunca hareket
eden taşıyıcısı olan bir kaldırma tertibatını veya sabit bir seyir yolu
üzerinde esnek olmayan kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden kaldırma
tertibatını,
c) Asansörün hizmetten men edilmesi: Asansörün ana
besleme sisteminden elektriğinin kesilerek mühürlenmesini,
ç) Asansör monte eden: Asansörün tasarım, imalat,
montaj ve piyasaya arzından sorumlu olan, asansöre 26/5/2021 tarihli ve
4021 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan CE İşareti
Yönetmeliği çerçevesinde CE uygunluk işaretini iliştiren ve AB uygunluk
beyanı düzenleyen gerçek veya tüzel kişiyi,
d) Asansörün test ve muayenesi: Asansöre yönelik
ilgili teknik düzenleme ve bu amaçla uyumlaştırılmış olan standartlar veya
bunlara karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk standartları veya teknik
dosyada yer alan ve onaylanmış kuruluşlarca kabul edilmiş eşdeğer çözümler
kapsamında onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşu
tarafından yerinde gerçekleştirilen faaliyeti,
e) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
f) Bakan Yardımcısı: Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığının ilgili bakan yardımcısını,
g) Bakım: 6/4/2019 tarihli ve 30737 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Asansör İşletme ve Bakım Yönetmeliği kapsamında
asansörün hizmete alınmasından sonra kullanım ömrü boyunca, kendisinin ve
bileşenlerinin, fonksiyonlarının ve güvenlik gereklerinin, tasarlandığı
veya ilgili mevzuata uygun olarak yenilendiği biçimde devamlılığını
sağlamaya yönelik, asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından
periyodik olarak ayda en az bir defa yürütülen işlemleri,
ğ) Bina sorumlusu: Asansörün güvenli bir şekilde
kullanımını sağlamak amacıyla düzenli olarak bakımını, periyodik kontrolünü
ve onarımını yaptırmaktan sorumlu olan, binada/yapıda kat maliklerinin
kendi aralarında seçeceği veya dışarıdan yetki vereceği kişiyi veya kat
malikini veya maliklerini veya kamu binalarında/yapılarında sorumlu
yetkiliyi veya ticari/hizmet amaçlı yapılarda sorumlu yetkiliyi,
h) Denetim personeli: Piyasa gözetimi ve denetimi
yapmak üzere 14/7/2021 tarihli ve 31541 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliğinde
belirtilen şekilde denetim personel kimlik kartı almış Bakanlıkça
görevlendirilen personeli,
ı) Duyusal inceleme: Asansörün herhangi bir test
veya muayene işlemine tabi tutulmasından önce, denetim personelinin beş
duyusu ve/veya basit ve yaygın olarak kullanımda olan ölçme veya kontrol
araçları kullanılarak yapılacak fiziksel incelemeyi,
i) Garanti kapsamındaki asansör: Asansörü piyasaya
arz edenin veya onun yetkili servisinin, Asansör İşletme ve Bakım
Yönetmeliği kapsamında garanti süresi içerisinde bakım faaliyetini
yürüttüğü asansörü,
j) Garanti süresi: Asansör İşletme ve Bakım
Yönetmeliği doğrultusunda asansör monte eden tarafından piyasaya arz edilen
her asansöre piyasaya arz edildiği tarih itibarıyla en az üç yıl olmak
üzere verilen süreyi,
k) Genel Müdürlük: Metroloji ve Sanayi Ürünleri
Güvenliği Genel Müdürlüğünü,
l) Hizmet denetimi: Asansör İşletme ve Bakım
Yönetmeliği ve 4/5/2018 tarihli ve 30411 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında asansör monte edene veya
onun yetkili servisine veya bina sorumlusuna veya A tipi muayene kuruluşuna
yönelik Bakanlık veya il müdürlüğü tarafından yapılan denetimi,
m) İlgili idare: Belediyeleri veya belediye sınırları
dışında kalan alanlardaki yapılar için il özel idarelerini,
n) İl müdürü: Sanayi ve Teknoloji İl Müdürünü,
o) İl müdürlüğü: Sanayi ve Teknoloji İl
Müdürlüğünü,
ö) İş günü: Ulusal bayram ile genel ve hafta sonu
tatil günleri hariç, diğer günleri,
p) Kanun: 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün
Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununu,
r) Onaylanmış kuruluş: 26/5/2021 tarihli ve 4022
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme
Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği kapsamında yetkilendirilen
özel veya kamu kuruluşunu,
s) Periyodik kontrol: Asansör Periyodik Kontrol
Yönetmeliği kapsamında asansörün güvenli kullanımına ve işletme yönünden
uygun çalışıp çalışmadığına dair yaptırılacak olan muayeneyi,
ş) Piyasaya arz: Asansörün ticari veya kamu
faaliyetleri kapsamında ücretli veya ücretsiz olarak kullanıma hazır hale
getirilmesini,
t) PGD: Piyasa gözetimi ve denetimini,
u) Sorumlu: Tespit edilen uygunsuzluğun kendisinden
kaynaklanmadığına ilişkin savunmanın uygun bulunmaması durumunda asansör
monte edeni, uygun bulunması durumunda ise tespit edilen uygunsuzluğa neden
olan gerçek veya tüzel kişiyi,
ü) Teknik düzenleme: Asansörün, ilgili idari
hükümler de dahil olmak üzere, özellikleri, işleme veya üretim yöntemleri,
bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve
uygunluk değerlendirmesi işlemleri hususlarından biri veya birkaçını
belirten ve uyulması zorunlu olan her türlü düzenlemeyi,
v) Uygunsuzluk: Ürünün ilgili teknik düzenlemesine
uygun olmama halini,
y) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, muayene ve belgelendirme dahil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştiren kuruluşu,
z) Uygunluk değerlendirmesi: Asansör Yönetmeliği
(2014/33/AB) kapsamındaki asansörün temel sağlık ve güvenlik gereklerini
karşılayıp karşılamadığını tanımlayan süreci,
aa) Yetkili servis: Asansör İşletme ve Bakım
Yönetmeliği kapsamında asansörde bakım, onarım ve servis hizmetinin
yürütülebilmesi için asansör monte edenin kendi adına kurduğu servis istasyonu
veya gerekli olduğu durumlarda sorumluluğu kendinde olmak üzere sözleşme
ile yetki verdiği gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve
Esaslar
Genel
esaslar
MADDE 5- (1) Asansöre yönelik PGD faaliyeti, piyasaya arz
edilen asansörün ilgili teknik düzenlemesinde belirtilen gereklere uygun
olmasını sağlamak ve insan sağlığı ve güvenliği, tüketicilerin korunması,
çevrenin korunması, kamu emniyetinin sağlanması ve diğer kamu yararının
azami düzeyde korunması amacıyla Bakanlık tarafından yürütülen
faaliyetleri, denetimleri ve alınan tedbirleri kapsar.
(2) PGD faaliyeti, asansörün garanti kapsamında
olup olmadığına bakılmaksızın garanti süresi içerisindeki asansöre yönelik
gerçekleştirilir.
(3) Bakanlık, asansöre ilişkin PGD faaliyetlerini
denetim personeliyle yürütür, gerektiğinde önlemleri alır ve idari
yaptırımları uygular.
(4) Bakanlık asansöre yönelik PGD faaliyetlerini,
yıllık denetim programının yanı sıra resen, ihbar ve şikâyet üzerine yapar.
(5) PGD, asansörün periyodik kontrolünün yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın gerçekleştirilir.
(6) PGD, risk değerlendirmesi sonucuna bağlı olarak
uygunluk, düşük risk, orta risk veya ciddi risk tespiti ile
sonuçlandırılır.
(7) Aşağıdaki hallerden birinin veya birkaçının
gerçekleşmesi durumunda asansöre PGD gerçekleştirilebilir:
a) Asansör monte eden tarafından AB uygunluk
beyanının düzenlenmiş olması.
b) İlgili idare tarafından tescil belgesinin
düzenlenmiş olması.
c) Asansöre ilişkin montaj faturasının düzenlenmiş
olması.
ç) Asansöre ait tescil öncesi ilk periyodik kontrol
raporunun düzenlenmiş olması.
d) Asansöre ilişkin garanti belgesinin düzenlenmiş
olması.
(8) Asansörün piyasaya arz tarihinin tespiti
aşamasında sırasıyla; ilgili idare tarafından düzenlenen tescil belgesinde
yer alan AB uygunluk beyanı tarihi, tescil öncesi ilk periyodik kontrol
tarihi, asansöre ilişkin montaj faturası tarihi, asansöre ilişkin garanti
belgesinin düzenleme tarihi, asansör monte eden tarafından düzenlenen AB
uygunluk beyanı tarihi göz önünde bulundurulur.
(9) Yedinci ve sekizinci fıkralar kapsamında
asansör monte edene ait bilgi ve belgelerin bulunamaması durumunda, PGD
süreci başlatılmaz. Bu asansörün periyodik kontrolü gerçekleştirilmiş ise
Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında periyodik kontrol süreci
devam ettirilir. Periyodik kontrolünün gerçekleştirilmemiş olması durumunda
ise asansör, periyodik kontrole yönlendirilir.
(10) Asansöre yönelik PGD, aşağıdaki esaslar
çerçevesinde yapılır:
a) PGD, asansöre ve asansör monte edene ait bilgi
ve belgelerin incelenmesi ve/veya ürünün duyusal incelemesi şeklinde
gerçekleştirilir. İl müdürlüğü denetim personelince yapılan risk
değerlendirmesi ile diğer incelemeler neticesinde asansörde orta risk veya
ciddi risk şüphesi tespitinde bulunulması halinde asansör test ve muayeneye
yönlendirilir. Ciddi risk şüphesi tespiti durumunda, test ve muayene
faaliyeti gerçekleştirilinceye kadar asansörün kullandırılmasına bina
sorumlusunca izin verilmez. Asansörün duyusal inceleme sonucunda uygun veya
düşük riskli olduğuna ilişkin bir tespit yapılması durumunda, denetim
personeli tarafından test ve muayeneye yönlendirilmeden de denetim
sonuçlandırılabilir.
b) PGD faaliyetleri sırasında ürünün uygunluk
değerlendirme işlemlerinde yer almayan onaylanmış kuruluşun veya uygunluk
değerlendirme kuruluşunun test ve muayene imkânlarından yararlanılır. Test
ve muayene sonucuna göre karar verme yetkisi Bakanlık merkez teşkilatı veya
il müdürlüğüne aittir.
(11) Bu Yönetmelik kapsamında bulunmayan veya
yedinci fıkra doğrultusunda PGD faaliyeti yürütülemeyen asansöre ilişkin
denetim aşağıdaki esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Asansöre ilişkin Asansör İşletme ve Bakım
Yönetmeliği ve Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında hizmet
denetimi yapılır.
b) Periyodik kontrolü yapılmamış asansörün
periyodik kontrolünün yaptırılması için ilgili idareye, bina sorumlusuna ve
A tipi muayene kuruluşuna bildirim yapılır.
Denetimin
şekli
MADDE 6- (1) PGD, durumun gereklerine göre aşağıdaki
hususlardan bir veya birkaçını kapsayacak şekilde yapılır:
a) İlgili teknik düzenlemenin öngördüğü işaretler
ve/veya belgeler üzerinden inceleme.
b) Duyusal inceleme.
c) Test ve muayene.
ç) Asansör monte edeni ilgili mevzuat ve teknik
düzenlemeler hakkında bilgilendirme.
(2) Denetime ilişkin tespit, risk değerlendirmesi
sonucuna göre yapılır. Risk değerlendirmesi test ve muayene hizmeti
alınarak veya alınmaksızın yapılabilir.
Test ve
muayene
MADDE 7- (1) Test ve muayene hizmetine ihtiyaç duyulması
halinde, PGD tutanağının ilgili bölümü doldurulur. Söz konusu asansöre
müdahale edilmemesi gerektiği, asansör monte edene, bakım faaliyetini
yürüten yetkili servise ve bina sorumlusuna tutanakla bildirilir veya resmi
yazı ile iletilir.
(2) Test ve muayene yapılacak asansöre ilişkin PGD
tutanağının bir kopyası, il müdürlüğü tarafından belirlenen onaylanmış
kuruluşa veya uygunluk değerlendirme kuruluşuna, test ve muayene hizmeti
talep yazısı ekinde üç iş günü içerisinde iadeli taahhütlü posta ile veya
6/12/2018 tarihli ve 30617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik
Tebligat Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak iletilir ve elektronik
ortamda gönderilir.
(3) Onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme
kuruluşu talebin kendisine ulaşmasından itibaren söz konusu asansöre
yönelik test ve muayene planını il müdürlüğü ile müştereken belirler.
(4) İl müdürlüğü personeli gözlemci olarak test ve
muayeneye iştirak eder.
(5) İl müdürlüğü, test ve muayene planını asansör
monte edene ve bakım faaliyetini yürüten yetkili servise ileterek test ve
muayeneye davet eder. Asansör monte edenin veya asansör monte edenin
yetkili servisinin test ve muayeneye iştirak etmesi zorunludur. Ancak test
ve muayeneye katılım sağlanmamış olması, söz konusu işlemin gerçekleştirilmesine
engel teşkil etmez.
(6) Onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme
kuruluşu, test ve muayene talebinin kendisine iletildiği tarihten itibaren
en geç on iş günü içerisinde asansörün monte edildiği yerde test ve
muayeneyi yapar, sonucunu bir raporla tespit eder ve bu raporu test ve
muayene tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde il müdürlüğüne iki nüsha
halinde yazılı ve elektronik ortamda sunar.
(7) İl müdürlüğü, test ve muayene raporunun
kendisine ulaşmasından itibaren rapora ilişkin değerlendirmesini üç iş günü
içerisinde tamamlar ve sonucunu asansör monte edene iadeli taahhütlü posta
yolu ile veya Elektronik Tebligat Yönetmeliği hükümleri kapsamında
bildirir.
(8) Onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme
kuruluşu, bina sorumlusu ya da sorumlu tarafından talep edilen test ve
muayene takibine ilişkin işlemlerde talebin kendisine ulaşmasından itibaren
en geç on iş günü içerisinde asansörün monte edildiği yerde test ve muayene
takip işlemini yapar, sonucunu bir raporla tespit eder ve bu raporu test ve
muayene takip işlemi tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde talep edene
ve il müdürlüğüne iki nüsha halinde yazılı ve elektronik ortamda sunar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Risk Değerlendirmesi, Uygunsuzluk Halinde Alınacak
Önlemler
ve Uygulanacak Yaptırımlar
Risk
değerlendirmesi
MADDE 8- (1) Bu Yönetmelik kapsamında bulunan asansörde
insan sağlığı ve güvenliğine veya uygun hallerde mülkiyetin korunmasına
yönelik risk teşkil ettiğine dair yeterli sebep bulunması halinde, asansör
risk değerlendirmesine tabi tutulur.
(2) Uygunsuz asansörün taşıdığı riskin derecesi,
Genel Müdürlük tarafından hazırlanan risk değerlendirme usulleri
doğrultusunda il müdürlüğünce belirlenir.
(3) Risk değerlendirmesi neticesinde asansörün
riskli olduğu tespit edilirse, risk derecesine göre 9 uncu, 10 uncu veya 11
inci madde hükümleri uygulanır.
Düşük
risk taşıyan uygunsuzluk
MADDE 9- (1) Risk değerlendirme sonucuna göre, düşük risk
taşıdığı tespit edilen asansör için aşağıdaki işlemler uygulanır:
a) Tespit edilen uygunsuzluklar, asansör monte
edene elden tebligat, iadeli taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat
Yönetmeliği hükümleri kapsamında bildirilir. Asansör monte eden, tebliğ
tarihinden itibaren on iş günü içerisinde tespit edilen uygunsuzluklara
ilişkin savunmasını il müdürlüğüne yazılı olarak iletir.
b) Asansör monte eden, verilen süre içerisinde
herhangi bir savunmada bulunmaz veya savunma yeterli görülmez ise tespit
edilen uygunsuzlukların asansör monte edenden kaynaklandığı kabul edilir.
Savunmanın yeterli görülmesi halinde ise uygunsuzluğa sebep olan gerçek ya
da tüzel kişi sorumlu olarak kabul edilir.
c) (b) bendi kapsamında sorumlu olduğu tespit
edilen gerçek ya da tüzel kişiye uygunsuzlukların düzeltilmesi amacıyla
elden tebligat, iadeli taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat Yönetmeliği
hükümleri kapsamında bildirimde bulunulur.
ç) (b) bendi kapsamında sorumlu olduğu tespit
edilen gerçek ya da tüzel kişi, denetimi yapan il müdürlüğüne
uygunsuzlukları içeren bildirimin kendisine tebliğ edildiği tarihten
itibaren on iş günü içinde düzeltme işlemlerini gerçekleştireceğine dair
taahhütte bulunması durumunda, il müdürlüğünce kendisine en fazla otuz iş
günü düzeltme süresi verilir. Taahhütte bulunmayan sorumlunun düzeltme
faaliyetinde bulunmayacağı kabul edilir.
d) PGD sonucunda uygunsuzluğun giderilmesi için
süre verilmiş olan asansöre aynı uygunsuzluk için tekrar süre verilmez.
Ancak verilen süre sonunda uygunsuzluğun sorumlunun kusuruna dayanmayan
sebeplerle giderilmediğinin tespiti halinde otuz iş gününü geçmemek üzere
il müdürlüğünce ek süre verilebilir.
e) Uygunsuzlukların denetim personeli tarafından
tespit edilmiş olması halinde, sorumlu düzeltmeye tabi tuttuğu asansöre
ilişkin tespit yapılabilmesi amacıyla (ç) ve (d) bentleri kapsamında
verilen süre içerisinde denetimi gerçekleştiren il müdürlüğüne başvurur. İl
müdürlüğü başvurudan itibaren en geç on iş günü içerisinde düzeltme faaliyetinin
yerine getirilip getirilmediğinin kontrolünü yapar.
f) Uygunsuzlukların test ve muayene hizmeti
neticesinde tespit edilmiş olması halinde, sorumlu düzeltmeye tabi tuttuğu
asansöre ilişkin tespit yapılabilmesi amacıyla test ve muayene hizmetini
gerçekleştiren onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşuna
başvurur. Test ve muayene takip raporu (ç) ve (d) bentleri kapsamında
verilen süre içerisinde il müdürlüğüne sorumlu tarafından sunulur.
(2) Düşük risk taşıyan uygunsuzluklarda asansör
hizmetten men edilmez.
(3) Sorumlunun asansörün uygunsuzluğunu gidermek
için taahhütte bulunmaması ya da taahhütte bulunmasına rağmen verilen süre
zarfında uygunsuzluğu gidermemesi durumunda, asansörde bulunan
uygunsuzlukların giderilmesi için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesi
bina sorumlusu tarafından sağlanır. Asansördeki uygunsuzlukların giderilmesi
için yapılan masraflar bina sorumlusu tarafından ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde sorumluya rücu edilebilir. Ayrıca, test ve muayene ile test ve
muayene takip işlemlerine ilişkin masraflar onaylanmış kuruluş veya
uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından sorumluya fatura edilir.
(4) İl müdürlüğünce sorumlunun tespit edilememesi
ve bina sorumlusunun, asansördeki uygunsuzluğa sebep olan sorumluyu
belgelerle ispatlayamaması halinde, asansörde bulunan uygunsuzlukların
giderilmesi için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesi bina sorumlusu
tarafından sağlanır. Bu durumda test ve muayene ile test ve muayene takip
işlemlerine ilişkin masraflardan bina sorumlusu sorumlu tutulamaz.
(5) Sorumlu hakkında, tespit edilen uygunsuzluk
türüne göre Kanunun 20 nci maddesinde düzenlenen idari para cezası
uygulanır.
(6) Uygunsuzluğu gidereceğine dair taahhütte
bulunmayan ya da taahhütte bulunmasına rağmen uygunsuzluğu gidermeyen
sorumlu hakkında Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde
düzenlenen idari para cezası uygulanır.
Orta risk
taşıyan uygunsuzluk
MADDE 10-
(1) Risk değerlendirme sonucuna
göre orta risk taşıdığı tespit edilen asansör için aşağıdaki işlemler
uygulanır:
a) Tespit edilen uygunsuzluklar, asansör monte
edene elden tebligat, iadeli taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat
Yönetmeliği hükümleri kapsamında bildirilir. Asansör monte eden, tebliğ
tarihinden itibaren on iş günü içerisinde tespit edilen uygunsuzluklara
ilişkin savunmasını il müdürlüğüne yazılı olarak iletir.
b) Asansör monte eden, verilen süre içerisinde
herhangi bir savunmada bulunmaz veya savunma yeterli görülmez ise tespit
edilen uygunsuzlukların asansör monte edenden kaynaklandığı kabul edilir.
Savunmanın yeterli görülmesi halinde ise uygunsuzluğa sebep olan gerçek ya
da tüzel kişi sorumlu olarak kabul edilir.
c) Sorumlu olduğu tespit edilen gerçek ya da tüzel
kişiye uygunsuzlukların düzeltilmesi amacıyla elden tebligat, iadeli
taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat Yönetmeliği hükümleri kapsamında
bildirimde bulunulur.
ç) Sorumlu olduğu tespit edilen gerçek ya da tüzel
kişi, denetimi yapan il müdürlüğüne uygunsuzlukları içeren bildirimin
kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren on iş günü içinde düzeltme
işlemlerini gerçekleştireceğine dair taahhütte bulunması durumunda, il
müdürlüğünce kendisine en fazla otuz iş günü düzeltme süresi verilir.
Taahhütte bulunmayan sorumlunun düzeltme faaliyetinde bulunmayacağı kabul
edilir.
d) PGD sonucunda uygunsuzluğun giderilmesi için
süre verilmiş olan asansöre aynı uygunsuzluk için tekrar süre verilmez.
Ancak verilen süre sonunda uygunsuzluğun sorumlunun kusuruna dayanmayan
sebeplerle giderilmediğinin tespiti halinde otuz iş gününü geçmemek üzere
il müdürlüğünce ek süre verilebilir.
e) Sorumlu, düzeltmeye tabi tuttuğu asansöre
ilişkin tespit yapılabilmesi amacıyla test ve muayene hizmetini gerçekleştiren
onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşuna başvurur. Test ve
muayene takip raporu (ç) ve (d) bentleri kapsamında verilen süre içerisinde
il müdürlüğüne sorumlu tarafından sunulur.
f) Sorumlunun düzeltme faaliyetini
gerçekleştireceğini taahhüt etmemesi veya verilen süre içerisinde orta risk
seviyesine neden olan uygunsuzlukları gidermemesi durumunda, il
müdürlüğünce ilgili idareye asansörün hizmetten men edilmesi için
bildirimde bulunulur. Tespit edilen uygunsuzluklar ve düzeltme faaliyetine
ilişkin süreç bina sorumlusuna iletilir.
g) İlgili idare tarafından hizmetten men edilen
asansörün mührünün bozularak düzeltme işlemlerinin başlatılabilmesi için
bina sorumlusunca ilgili idareye başvuru yapılır. Düzeltme işlemleri bina
sorumlusu tarafından ilgili teknik düzenleme kapsamında asansör monte eden
statüsüne haiz olan bir montaj firmasına yaptırılır. Bina sorumlusu
tarafından düzeltme faaliyetine ilişkin süreç yürütülür.
ğ) Test ve muayene hizmetini gerçekleştiren
onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından
düzenlenen test ve muayene takip raporu neticesinde asansörün uygun veya
düşük risk seviyesine getirildiğinin belirlenmesi durumunda asansör
kullanıma açılır. Bu durumda test ve muayene işlemlerine ilişkin masraflardan
bina sorumlusu sorumlu tutulamaz.
h) Düzeltici faaliyete yönelik işlemlerin bina
sorumlusu tarafından yürütülmesi durumunda asansördeki uygunsuzlukların
giderilmesi için yapılan masraflar bina sorumlusu tarafından ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde sorumluya rücu edilebilir. Ayrıca, test ve muayene
ile test ve muayene takip işlemlerine ilişkin masraflar onaylanmış kuruluş
veya uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından sorumluya fatura edilir.
(2) İl müdürlüğünce sorumlunun tespit edilememesi
ve bina sorumlusunun, asansördeki uygunsuzluğa sebep olan sorumluyu
belgelerle ispatlayamaması halinde, asansörde bulunan uygunsuzlukların
giderilmesi için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesi bina sorumlusu
tarafından sağlanır. Bu durumda test ve muayene ile test ve muayene takip
işlemlerine ilişkin masraflardan bina sorumlusu sorumlu tutulamaz.
(3) Sorumlu hakkında, tespit edilen uygunsuzluk
türüne göre Kanunun 20 nci maddesinde düzenlenen idari para cezası
uygulanır.
(4) Uygunsuzluğu gidereceğine dair taahhütte
bulunmayan ya da taahhütte bulunmasına rağmen uygunsuzluğu gidermeyen
sorumlu hakkında Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde
düzenlenen idari para cezası uygulanır.
Ciddi
risk taşıyan uygunsuzluk
MADDE 11- (1) Risk değerlendirme sonucuna göre, ciddi risk
taşıdığı tespit edilen asansör için aşağıdaki işlemler uygulanır:
a) İl müdürlüğünce ilgili idareye asansörün
hizmetten men edilmesi için bildirimde bulunulur. Ayrıca asansörün
kullandırılmaması gerektiği, denetimi gerçekleştiren il müdürlüğü
tarafından bina sorumlusuna tutanakla bildirilir veya resmî yazı ile tebliğ
edilir.
b) Tespit edilen uygunsuzluklar, asansör monte
edene elden tebligat, iadeli taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat
Yönetmeliği hükümleri kapsamında bildirilir. Asansör monte eden, tebliğ
tarihinden itibaren on iş günü içerisinde tespit edilen uygunsuzluklara
ilişkin savunmasını il müdürlüğüne yazılı olarak iletir.
c) Asansör monte eden, verilen süre içerisinde
herhangi bir savunmada bulunmaz veya savunma yeterli görülmez ise tespit
edilen uygunsuzlukların asansör monte edenden kaynaklandığı kabul edilir. Savunmanın
yeterli görülmesi halinde ise uygunsuzluğa sebep olan gerçek ya da tüzel
kişi sorumlu olarak kabul edilir.
ç) Sorumlu olduğu tespit edilen gerçek ya da tüzel
kişiye uygunsuzlukların düzeltilmesi amacıyla elden tebligat, iadeli
taahhütlü posta veya Elektronik Tebligat Yönetmeliği hükümleri kapsamında
bildirimde bulunulur.
d) Sorumlu olduğu tespit edilen gerçek ya da tüzel
kişi, denetimi yapan il müdürlüğüne uygunsuzlukları içeren bildirimin
kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren on iş günü içinde düzeltme
işlemlerini gerçekleştireceğine dair taahhütte bulunması durumunda, il
müdürlüğünce kendisine en fazla otuz iş günü düzeltme süresi verilir.
Taahhütte bulunmayan sorumlunun düzeltme faaliyetinde bulunmayacağı kabul
edilir.
e) Düzeltme işlemlerinin başlatılabilmesi için
ilgili idare tarafından hizmetten men edilen asansörün mührünün bozulması
amacıyla bina sorumlusunca ilgili idareye başvuru yapılır.
f) PGD sonucunda uygunsuzluğun giderilmesi için
süre verilmiş olan asansöre aynı uygunsuzluk için tekrar süre verilmez.
Ancak verilen süre sonunda uygunsuzluğun sorumlunun kusuruna dayanmayan
sebeplerle giderilmediğinin tespiti halinde otuz iş gününü geçmemek üzere
il müdürlüğünce ek süre verilebilir.
g) Sorumlu, düzeltmeye tabi tuttuğu asansöre ilişkin
tespit yapılabilmesi amacıyla test ve muayene hizmetini gerçekleştiren
onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşuna başvurur. Test ve
muayene takip raporu (d) ve (f) bentleri kapsamında verilen süre içerisinde
il müdürlüğüne sorumlu tarafından sunulur.
ğ) Düzeltme faaliyeti sonucunda asansörün orta risk
veya ciddi risk halinde kalması durumunda il müdürlüğünce ilgili idareye
asansörün hizmetten men edilmesi için bildirimde bulunulur. Ayrıca
asansörün kullandırılmaması gerektiği, denetimi gerçekleştiren il müdürlüğü
tarafından bina sorumlusuna tutanakla bildirilir veya resmî yazı ile tebliğ
edilir. Bu durumda tespit edilen uygunsuzluklar ve düzeltme faaliyetine
ilişkin süreç bina sorumlusuna iletilir.
h) (ğ) bendi uyarınca ilgili idare tarafından
hizmetten men edilen asansörün mührünün bozularak düzeltme işlemlerinin
başlatılabilmesi için bina sorumlusunca ilgili idareye başvuru yapılır.
Düzeltme işlemleri bina sorumlusu tarafından ilgili teknik düzenleme
kapsamında asansör monte eden statüsüne haiz olan bir montaj firmasına
yaptırılır. Bina sorumlusunca (ğ) bendi gereği il müdürlüğünce iletilen
düzeltme faaliyetine ilişkin süreç yürütülür.
ı) Test ve muayene hizmetini gerçekleştiren
onaylanmış kuruluş veya uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından
düzenlenen test ve muayene takip raporu neticesinde asansörün uygun veya
düşük risk seviyesine getirildiğinin belirlenmesi durumunda, asansör
kullanıma açılır. Bu durumda test ve muayene işlemlerine ilişkin
masraflardan bina sorumlusu sorumlu tutulamaz.
(2) Düzeltici faaliyete yönelik işlemlerin bina
sorumlusu tarafından yürütülmesi durumunda asansördeki uygunsuzlukların
giderilmesi için yapılan masraflar bina sorumlusu tarafından ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde sorumluya rücu edilebilir. Ayrıca, test ve muayene
ile test ve muayene takip işlemlerine ilişkin masraflar onaylanmış kuruluş
veya uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından sorumluya fatura edilir.
(3) İl müdürlüğünce sorumlunun tespit edilememesi
ve bina sorumlusunun, asansördeki uygunsuzluğa sebep olan sorumluyu
belgelerle ispatlayamaması halinde, asansörde bulunan uygunsuzlukların
giderilmesi için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesi bina sorumlusu
tarafından sağlanır. Bu durumda test ve muayene ile test ve muayene takip
işlemlerine ilişkin masraflardan bina sorumlusu sorumlu tutulamaz.
(4) Sorumlu hakkında, tespit edilen uygunsuzluk
türüne göre Kanunun 20 nci maddesinde düzenlenen idari para cezası
uygulanır.
(5) Uygunsuzluğu gidereceğine dair taahhütte
bulunmayan ya da taahhütte bulunmasına rağmen uygunsuzluğu gidermeyen
sorumlu hakkında Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde
düzenlenen idari para cezası uygulanır.
(6) Ciddi risk taşıdığı tespit edilen asansör
güvenlik aksamının monte edildiği asansörler;
a) Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve
Denetimi Yönetmeliği kapsamında ciddi risk taşıdığı tespit edilen asansör
güvenlik aksamının imalatçısı veya ithalatçısı asansör monte edenleri,
asansöre monte edilen asansör güvenlik aksamının ciddi risk taşıdığına
ilişkin bilgilendirir.
b) Asansör monte eden ciddi risk taşıdığı tespit
edilen aksamdan kaynaklanan uygunsuzluğu bildiği durumlarda uygunsuzluğun
giderilmesi için gerekli düzeltici önlemleri ivedilikle alır.
c) Asansör monte edenin, ciddi risk taşıdığı tespit
edilen asansör güvenlik aksamından kaynaklanan uygunsuzluğu bildiği halde
gidermediğine ilişkin il müdürlüğüne bildirimde bulunulması durumunda,
ciddi risk taşıdığı tespit edilen güvenlik aksamının monte edildiği ve bu
Yönetmelik kapsamında bulunan asansöre test ve muayene hizmeti alınmaksızın
ciddi risk tespitinde bulunulur. Bu durumda, asansör monte eden tarafından
uygunsuzluğa esas düzeltme faaliyeti gerçekleştirilir.
ç) (c) bendi kapsamında PGD başlatılması durumunda
test ve muayene hizmeti alınmaksızın asansöre yönelik bu madde kapsamında
gerekli iş ve işlemler yürütülür. Ancak uygunsuzluğa esas düzeltme
faaliyetinin gerçekleştirildiğine ilişkin bu maddenin birinci fıkrasının
(g) ve (ı) bentlerinde düzenlenen takip raporu talep edilmez.
Şekli uygunsuzluk
MADDE 12- (1) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin 43 üncü
maddesinde belirtilen şekli uygunsuzlukların herhangi birinin tespit
edilmesi durumunda, il müdürlüğü bu uygunsuzlukları risk değerlendirmeye
tabi tutar.
(2) Yapılan değerlendirme sonucunda, şekli
uygunsuzluğun düşük risk taşıdığının tespit edilmesi durumunda 9 uncu madde
hükümleri uygulanır. Ancak, bina sorumlusunun düşük risk taşıyan şekli
uygunsuzlukları giderme yükümlülüğü bulunmamaktadır.
(3) Yapılan değerlendirme sonucunda, şekli
uygunsuzluğun orta risk taşıdığının tespit edilmesi durumunda 10 uncu,
ciddi risk taşıdığının tespit edilmesi durumunda 11 inci madde hükümleri
uygulanır.
Uygunluk
işareti ve belgelerinde usulsüzlük
MADDE 13-
(1) Asansöre ilişkin teknik
düzenlemenin gerektirdiği her türlü uygunluk işareti ve belgesinin, test
raporlarının ve diğer belgelerin gerçeğe aykırı şekilde düzenlenmesi,
kullanılması, tahrif veya taklit edilmesi durumunda Kanunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde düzenlenen idari para cezası
uygulanır.
İhbar ve
şikâyetin değerlendirilmesi
MADDE 14- (1) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatına intikal
eden ihbar veya şikâyetler PGD amacıyla kullanılabilir.
(2) Asansöre ilişkin ihbar veya şikâyetin, Bakanlık
ya da il müdürlüğüne ulaşmasından sonra ihbar veya şikâyet sahibinin
başvurusunu geri alması durumunda PGD yapılıp yapılmayacağına il
müdürlüğünce karar verilir.
(3) İhbara veya şikâyete konu asansörün konumunu
belirten açık adres bilgisinin bulunamaması durumunda, il müdürlüğünce
asansörün açık adresi talep edilir ve gelen bilgilerin yeterli bulunması
şartıyla PGD süreci başlatılır.
(4) İhbar veya şikâyete ilişkin başvurunun birden
fazla asansöre konu olması durumunda, söz konusu asansörlere yönelik aylık
bakım faaliyeti, ilk periyodik kontrol/periyodik kontrol süreci, şikâyetin
içeriği gibi hususlar göz önünde bulundurularak il müdürlüğünce yapılan
değerlendirme sonucunda PGD’ye tabi tutulacak asansör sayısı belirlenebilir.
Ancak, PGD’ye tabi tutulmayacak asansörler için güvenlik önlemlerinin
sağlanması esastır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Önlemler
ve idari yaptırımların uygulanmasında yetki
MADDE 15-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davrananlar hakkında, Kanunda veya 1705 sayılı Kanunda belirtilen
idari para cezaları uygulanır.
(2) Kanun kapsamında uygulanacak idari para cezası
kararları;
a) Denetimin Genel Müdürlük personeli tarafından
yapılması halinde sorumluluk alanı çerçevesinde Bakan Yardımcısı,
b) Denetimin sadece il müdürlüğü personeli
tarafından veya Genel Müdürlük personeli ile il müdürlüğü personelinin
birlikte katılımıyla yapılması halinde asansörün monte edildiği yerdeki il
müdürü tarafından
verilir.
(3) Asansörün hizmetten men edilmesine ilişkin
karar asansörün monte edildiği yerdeki il müdürü tarafından alınır. Bu
karar uygulanması amacıyla resmi yazıyla ilgili idareye bildirilir.
(4) 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca
uygulanması gereken idari yaptırım kararı mahalli mülki amir tarafından
verilir. İdari yaptırım kararı denetimi gerçekleştiren il müdürlüğü
tarafından uygulanır.
(5) Yapıdan kaynaklanan uygunsuzlukların
belirlenmesi durumunda, söz konusu uygunsuzluklar yapıda fenni sorumluluğu
üstlenmiş bulunan yapı denetim firmasının incelenmesi amacıyla il
müdürlüğünce Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne bildirilir.
(6) Test ve muayeneye tabi tutulmasına karar
verilen asansöre müdahale edilemez. Asansöre müdahale edilmesi durumunda, 7
nci maddenin birinci fıkrası gereğince bildirim yapılanlardan, asansöre
müdahale eden veya müdahale edilmesine yönelik kusuru bulunan taraflara
1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca idari para
cezası uygulanır.
(7) Asansörü ilgili idareye tescil ettiren asansör
monte eden ile söz konusu asansörün montajını tamamlayan gerçek veya tüzel
kişinin farklı olduğunun tespit edilmesi durumunda her birine ayrı ayrı
olmak üzere Kanunda öngörülen idari para cezası uygulanır.
(8) 7 nci maddenin beşinci fıkrasına göre asansör
monte edenin veya asansör monte edenin yetkili servisinin test ve muayeneye
iştirak etmemesi durumunda asansör monte edene 1705 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrası uyarınca idari para cezası uygulanır.
(9) Asansörün kullandırılmamasına ilişkin
bildirimde bulunulmasına rağmen asansörü kullandıran bina sorumlusuna 1705
sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca idari para cezası
uygulanır.
Onaylanmış
kuruluşlara bildirim
MADDE 16- (1) Bakanlık ya da İl Müdürlüğü yıl içerisinde
gerçekleştirilen PGD sonuçlarını değerlendirerek gerekli görmesi halinde
asansör monte edene ait bilgileri ilgili onaylanmış kuruluşa bildirir ve
asansör monte eden hakkında ilgili mevzuat şartlarını taşıyıp taşımadığı
hususunda yeniden değerlendirme yapılmasını talep edebilir.
(2) Birinci fıkrada talep edilen yeniden
değerlendirmenin sonucu, ilgili onaylanmış kuruluş tarafından talebi
gerçekleştirene bildirilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 17-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve
Denetimi Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18-
(1) 16/10/2020 tarihli ve 31276
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Birinci fıkra ile yürürlükten kaldırılan
Asansör Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliğine yapılan atıflar, bu
Yönetmeliğe yapılmış kabul edilir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce PGD faaliyeti başlamış ancak neticelendirilmemiş
asansöre ilişkin işlemler, 18 inci madde ile yürürlükten kaldırılan
Yönetmelik hükümleri kapsamında yürütülür. Ancak, idari yaptırım
kararlarını uygulama yetkisi bu Yönetmelik ile yetkili bulunanlardadır.
Yürürlük
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|