Hazine ve Maliye Bakanlığından:
HAZİNE VE
MALİYE BAKANLIĞI MUHASEBAT
KONTROLÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik, Hazine ve Maliye Bakanlığı
Muhasebat Kontrolörleri Başkanlığının yapısı ve görevleri ile çalışma usul
ve esaslarını, Başkan ve Muhasebat Kontrolörlerinin görev, yetki ve
sorumluluklarını, denetlenen birimlerin yükümlülükleri ve sorumluluklarını,
Stajyer Muhasebat Kontrolörlerinin mesleğe girişleri, yetiştirilmeleri ve
yeterlik sınavlarını, Muhasebat Kontrolörlüğü ile Muhasebat
Başkontrolörlüğüne atanma usullerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 221 inci maddesi ile 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Başkan: Muhasebat Kontrolörleri Başkanını,
ç) Başkanlık: Muhasebat Kontrolörleri Başkanlığını,
d) Başkan Yardımcısı: Görevlerin yürütülmesinde
Başkana yardımcı olmak üzere Başkan Yardımcısı olarak görevlendirilen
Muhasebat Başkontrolörü veya Muhasebat Kontrolörünü,
e) Büro Müdürlüğü: Muhasebat Kontrolörleri
Başkanlığı bünyesinde bulunan Büro Müdürlüğünü,
f) Büro Müdürlüğü personeli: Büro Müdürlüğünde
görevli; Müdür, Müdür Yardımcısı, Şef, Uzman, Memur ve benzeri personeli,
g) Genel Müdür: Muhasebat Genel Müdürünü,
ğ) Genel Müdürlük: Muhasebat Genel Müdürlüğünü,
h) Giriş Sınavı: Kamu Personel Seçme Sınavında,
Bakanlıkça öngörülen puan türlerine göre başarılı olan adaylar arasında
Genel Müdürlükçe yapılacak yazılı ve sözlü sınavı,
ı) Grup Başkanı: Grup kurulan yerlerdeki Grup
Başkanlarını,
i) Grup Başkanlığı: Gerektiğinde Genel Müdürün
teklifi ve Bakanın onayı ile uygun görülen il merkezlerinde denetim grup
başkanlığı ya da başka adlarla kurulacak birimi,
j) Kontrolör: Muhasebat Kontrolörleri Başkanı,
Başkan Yardımcısı, Grup Başkanı, Muhasebat Başkontrolörü, Muhasebat
Kontrolörü ve Stajyer Muhasebat Kontrolörlerini,
k) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
l) Sınav Kurulu: Bakanlık Makamının Onayı ile Genel
Müdürün Başkanlığında, Muhasebat Kontrolörü unvanını iktisap etmiş Genel
Müdür Yardımcıları ve Daire Başkanları arasından seçilecek bir üye, Başkan
ve iki kıdemli Kontrolör ile kıdemli Kontrolörler arasından belirlenecek
iki yedek üyeden oluşan ve Stajyer Muhasebat Kontrolörlüğü giriş veya
yeterlik sınavını yapmaya yetkili olan kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluklar
Başkanlığın
yapısı
MADDE 4- (1) Başkanlık; Başkan, yeterli sayıda Başkan
Yardımcısı, Grup Başkanları, Kontrolörler ile Büro Müdürü ve Büro Müdürlüğü
personelinden oluşur.
(2) Başkanlığın Merkezi Ankara'dadır. Gerektiğinde
Genel Müdürün teklifi ve Bakanın onayı ile uygun görülen il merkezlerinde
grup başkanlığı kurulabilir. Kontrolörlerin gruplarda görevlendirilmesi
Genel Müdürce yapılır.
Yönetim
MADDE 5- (1) Başkanlık doğrudan Genel Müdüre bağlıdır.
(2) Başkan, Genel Müdürün teklifi ve Bakanlık
Makamının Onayı ile Başkanlığın yönetim ve çalışmalarını düzenlemek üzere, Muhasebat
Kontrolörü unvanını iktisap etmiş ve en az beş yıl kıdeme sahip olanlar
arasından görevlendirilir.
(3) Başkan Yardımcıları ve Grup Başkanları,
Başkanın önerisi ile Genel Müdür tarafından belirlenir.
(4) Genel Müdürün gerekli gördüğü hallerde, grup
başkanlıkları doğrudan Başkan tarafından yönetilir.
Başkanın
görev ve yetkileri
MADDE 6- (1) Başkanın görev, yetki ve sorumlulukları
şunlardır:
a) Genel Müdür adına Başkanlığı yönetmek,
çalışmaları düzenlemek, kontrol etmek ve denetlemek.
b) Yıllık denetim programlarını, Kontrolörlerin
önerilerini de alarak hazırlamak, onaya sunmak ve uygulanmasını izlemek.
c) Genel Müdürlük teşkilat ve görev alanına giren
her türlü faaliyet, işlem ve konularla ilgili olarak teftiş, denetim,
soruşturma ve incelemelere ilişkin işleri yönetmek ve bu işlerle ilgili
gerekli önlemleri almak veya aldırmak.
ç) Teftiş, denetim, soruşturma ve incelemelere
ilişkin onayları hazırlamak ve makama sunmak, Bakanlık Makamı veya Genel
Müdürce uygun görülen; Kontrolörlerce yürütülecek teftiş, denetim,
soruşturma ve incelemelere ilişkin görevlendirmeleri yapmak ve sonucunu
izlemek.
d) Kontrolörlerin düzenlediği raporları incelemek
veya incelettirmek, hata ve noksanlıkların giderilmesini sağlamak ve
raporları ilgili mercilere göndermek.
e) Bu Yönetmelik uyarınca yapılacak sınavlara
ilişkin işlemleri yürütmek.
f) Kontrolörlerin meslekte yetiştirilmesini,
gelişimlerinin sürdürülmesini ve verimli şekilde çalışmasını sağlamak,
ilerleme ve yükselmeleri ile ilgili önerilerde bulunmak.
g) Kontrolörlerin mesleki ve bilimsel çalışmalarını
teşvik etmek amacıyla eğitim, seminer, panel, çalıştay ve benzeri
faaliyetleri yapmak veya yaptırmak.
ğ) Genel Müdürlüğün görev alanıyla ilgili risk
esaslı denetim ile elektronik denetim uygulamalarını geliştirmek ve yaygınlaştırmak.
h) Denetim sonuçlarını ilgili sistemler üzerinden
izlemek, değerlendirmek, istatistikler oluşturmak, denetim sonucunda tespit
edilen uygulamaya ilişkin hata ve noksanlıkları konsolide etmek ve üst
yönetime sunmak.
ı) Uluslararası mesleki uygulama standartları ve
etik kurallarla uyumlu olarak, denetim ve raporlama standartları ile
Kontrolörlerin uyacakları etik kuralları hazırlayarak makam onayına sunmak,
yapılan işlemlerin sonuçlarını izlemek ve alınması gereken önlemlere
ilişkin önerilerde bulunmak.
i) Başkanlığa gelen ihbar ve şikâyetleri ilgili
mevzuatına göre değerlendirmek.
j) Bakanlık Makamı veya Genel Müdür tarafından
verilen diğer görevleri yapmak.
Başkan
Yardımcısı ile grup başkanlarının görev ve yetkileri
MADDE 7- (1) Başkan Yardımcısı, Başkan tarafından verilen
işleri yapmakla görevli ve yetkilidir.
(2) Başkan, gerektiğinde sınırlarını yazılı olarak
açıkça belirtmek şartıyla görev ve yetkilerinden bir kısmını Başkan
Yardımcısına devredebilir.
(3) Grup Başkanı, Başkan adına Grup Başkanlığını
yönetmek, çalışmaları düzenlemek, kontrol etmek ve denetlemek, gruptaki
Kontrolörlere verilen işlerin yapılmasını sağlamak ve sonuçlarını izlemekle
görevli ve yetkilidir. Gerektiğinde Grup Başkanlarına, teftiş, denetim,
soruşturma ve inceleme işleri bizzat yaptırılabilir.
Muhasebat
Kontrolörlerinin görev ve yetkileri
MADDE 8- (1) Kontrolörlerin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yapılan görevlendirme üzerine, Genel Müdürlük
teşkilat ve görev alanına giren veya Bakanlık Makamınca Kontrolörlerce
yürütülmesi uygun görülen; teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme işlerini
yapmak.
b) Genel Müdürlüğe bağlı birimlerin ve
saymanlıkların işlemlerini kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik
ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uygunluğu yönünden teftiş etmek.
c) Saymanlıkların ve kurumların hesap ve
işlemlerini merkezde veya yerinde incelemek ve denetlemek.
ç) Kamu idarelerine bağlı döner sermayeli
işletmelerin işlemlerinin, bütçe ve harcama ilkelerine ve ilgili mevzuat hükümlerine
uygunluğunu, bu idarelerce gayri safi hasılat üzerinden genel bütçeye
aktarılması gereken tutarların doğruluğunu, vergi mükellefiyet ve
sorumluluğu ile diğer kanuni kesintilere ilişkin yükümlülüklerin tam ve
zamanında yerine getirilip getirilmediğini denetlemek.
d) Mevzuatı uyarınca genel bütçeye aktarılması
gereken paylar ile gelir fazlalarının doğru hesaplanıp hesaplanmadığını ve
usulüne uygun olarak ilgili hesaplara aktarılıp aktarılmadığını denetlemek.
e) Mevzuatı uyarınca ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarına yapılan Hazine yardımlarının belirlenen esaslar çerçevesinde
ve amacına uygun olarak kullanılıp kullanılmadığını denetlemek.
f) Kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen eğitim ve
dinlenme tesisi, misafirhane, çocuk bakımevi, kreş, spor tesisi ve benzeri
sosyal tesislerin hesaplarını incelemek ve denetlemek.
g) Genel Müdürlükçe derlenen mali istatistiklerin
kalitesini arttırmak amacıyla genel yönetim sektörü kapsamındaki idarelerin
muhasebe işlemlerinin ve hazırlanan mali tablolarının ilgili mevzuatı ile
genel kabul görmüş uluslararası muhasebe ilkelerine uygunluğunu denetlemek.
ğ) Elçilik ve konsolosluk nezdindeki mali iş ve
işlemleri incelemek ve denetlemek.
h) Suç sayılan eylem ve işlemleri görülenler
hakkında 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması,
Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununa göre soruşturma yapmak.
ı) Yetkili merciler tarafından görevlendirilmeleri
halinde 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre ön inceleme yapmak.
i) Disipline aykırı fiil ve halleri görülenler
hakkında alınan onaya istinaden disiplin soruşturması yapmak.
j) Teftiş edilen birimlerin amirleri ve gerekli
görülen memurları hakkında şekli ve içeriği Genel Müdürlükçe belirlenecek
personel değerlendirme belgesi düzenlemek.
k) Refakatlerine verilen Stajyer Muhasebat
Kontrolörlerinin ve Muhasebe Denetmen Yardımcılarının meslekte
yetişmelerini sağlamak.
l) Yapılan görevlendirme üzerine yurt içinde ve
yurt dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs,
seminer, toplantı ve eğitim programlarına katılmak.
m) Yürürlükteki mevzuat ve uygulamalarda görülen
noksanlıklar ile bunların düzeltilme yöntem ve usulleriyle ilgili görüş ve
önerilerde bulunmak.
n) Bakanlık Makamı, Genel Müdür veya Başkan
tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Birinci fıkrada belirtilen görevler usulüne
uygun görevlendirme yapılmadıkça, Kontrolörlerce resen yapılamaz.
Kontrolörler görevlerine ilişkin çalışmaları neticesinde düzenleyecekleri
rapor veya yazıları Başkanlığa intikal ettirirler.
(3) Kontrolörler görevlendirildikleri teftiş,
denetim, soruşturma ve incelemeler kapsamında tüm resmi daire, kurum ve
kuruluşlar ve kamuya yararlı dernekler, meslek kuruluşları, bankalar ile
diğer gerçek ve tüzel kişilerden gizli de olsa bütün defter, dosya ve
belgeleri istemeye, incelemeye ve gerektiğinde zimmet karşılığında almaya
yetkilidir.
Kontrolörlerin
sorumlulukları
MADDE 9- (1) Kontrolörler, ilgili mevzuatında belirlenen
sorumluluklarının yanı sıra aşağıdaki sorumlulukları yerine getirirler:
a) Verilen görevleri süresinde ve eksiksiz olarak
tamamlamak.
b) Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven
duygusunu sarsacak davranışlarda bulunmamak.
c) Teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme görevi
yürütülen birimin hizmet ve faaliyetlerini aksatmayacak şekilde görev ifa
etmek, personelin gelişimine katkı sağlamak.
ç) Meslekten ayrılmış olsalar dahi, görevleri
dolayısıyla öğrendikleri sırları ve gizli kalması gereken diğer hususları
ifşa etmemek, kendilerinin veya üçüncü şahısların lehine kullanmamak.
d) Görevleriyle ilgili gidecekleri yerleri ve
yapacakları işleri açıklamamak.
e) Yönerge ile belirlenen denetim ve raporlama
standartları ile etik kurallara uymak.
f) Kontrolörlükten ayrılmadan önce; sonuçlandırılmış
görevlere ilişkin raporları, henüz sonuçlandırılmamış görevlere ilişkin
belgeleri, kendilerine teslim edilen resmi mührü, kimlik belgesini,
demirbaş ve diğer eşyayı Başkanlığa iade etmek.
Denetime
tabi olanların yükümlülükleri ve sorumlulukları ile yardım zorunluluğu
MADDE 10- (1) Teftiş, denetim, soruşturma ve incelemeye tabi
gerçek ve tüzel kişiler, gizli dahi olsa görev için gereken bütün belge,
defter ve bilgileri talep edildiği takdirde Kontrolörlere ibraz etmek, para
ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı ilk talep halinde göstermek,
sayılmasına ve incelenmesine yardımcı olmak zorundadır.
(2) Mülki amirler, tüm resmi daire, kurum, kuruluş
ve kamuya yararlı derneklerle, gerçek ve tüzel kişiler, Kontrolörlerin
göreviyle ilgili bilgi taleplerini karşılamak ve her türlü yardım ve
kolaylığı göstermekle yükümlüdür.
(3) Hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi için
görevle ilgili kurum ve kuruluşların yöneticileri, Kontrolörlere, görevi
süresince uygun bir çalışma yeri sağlamak ve diğer tedbirleri almak zorundadır.
(4) Teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme
kapsamındaki kurum, kuruluş ya da birim görevlilerinin, hastalık ve benzeri
zorunlu nedenler dışında izne ayrılmasından önce Kontrolörlerin olumlu
görüşü alınır. İzin kullanmaya başlamış olan görevlilerden görev süresi
içinde izin kullanılması sakıncalı görülenlerin izinleri, Kontrolörlerin
talebi üzerine yetkili amirleri tarafından iptal edilir veya ertelenir.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 11-
(1) Kontrolörler, teftiş, denetim,
soruşturma ve inceleme sırasında kamu hizmetlerinin gerektirdiği hallerde,
görevleri başında kalmasında sakınca bulunan amir ve memurların
görevlerinden uzaklaştırılabilmeleri için yetkili mercilere gerekçesini
açıkça belirterek teklifte bulunabilirler.
Kimlik
belgesi ve resmi mühür
MADDE 12- (1) Kontrolörlere, resmi mühür ile Bakan ve Genel
Müdür tarafından imzalanan, Kontrolörün görev ve yetkilerini belirten
kimlik belgesi verilir.
(2) Stajyer Muhasebat Kontrolörlerinin mühürleri
yetkileriyle birlikte verilir.
(3) Kontrolörlük görevi sona erenler, kimlik
belgesi ve mühürlerini iade etmek zorundadır.
(4) Görevlerinden bir yıldan fazla süre ile geçici
görevli veya aylıksız izinli sayılmak suretiyle ayrılan Kontrolörlerin
mühürleri Başkanlıkta muhafaza edilir ve geçici görev veya aylıksız izin
sonunda zimmetle iade edilir.
Büro
Müdürlüğü ve görevleri
MADDE 13- (1) Büro Müdürlüğü, Başkana bağlı bir Büro Müdürü
ile yeteri kadar personelden oluşur.
(2) Büro Müdürü, büronun yönetiminden birinci
derecede sorumlu olup, aşağıda belirtilen görevleri yürütür:
a) Başkan ve Başkan Yardımcısının emir ve
talimatları doğrultusunda büroyu yönetmek.
b) Kontrolörlere verilen işler ile Kontrolörlerden
gelen rapor ve soruşturma belgeleri ve diğer her türlü evrakın kayıt, sevk,
takip işlemlerini yapmak, yaptırmak ve arşivlenmesini sağlamak.
c) Başkanlığın gider gerçekleştirme işlemlerini
yürütmek.
ç) Başkan ve Başkan Yardımcısı tarafından verilen
diğer işleri yapmak.
(3) Büro Müdürlüğü personeli, Büro Müdürü
tarafından verilen büro işlerini yapar ve bu işleri dolayısıyla Büro
Müdürüne karşı sorumludur.
(4) Büro Müdürü ve personel, görevleri dolayısıyla
öğrendikleri sırları ve gizli kalması gereken diğer hususları,
görevlerinden ayrılsalar dahi ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü
şahısların lehine kullanamazlar. Başkanın izni olmaksızın hiçbir evrak,
defter ve raporu ilgilisi haricindeki kişilere gösteremez ve veremezler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Stajyer Muhasebat Kontrolörlüğüne Giriş
Giriş
sınavı ve sınava başvuru şartları
MADDE 14-
(1) Kontrolörlüğe, giriş sınavıyla
Stajyer Muhasebat Kontrolörü olarak girilir. Stajyer Muhasebat
Kontrolörlüğü giriş sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamadan
oluşur.
(2) Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü
sınava girmeye hak kazanamazlar.
(3) Aşağıdaki şartları taşıyanlar giriş sınavına
başvurabilir:
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesindeki genel şartları taşımak.
b) En az dört yıllık lisans eğitimi veren iktisadi
ve idarî bilimler, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, hukuk fakültelerini
ya da bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen dört yıllık
fakültelerden birini bitirmiş olmak.
c) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi
dolmamış KPSS puan türlerinden Bakanlıkça tespit ve ilan edilecek asgari
puanı almış olduğunu sınav sonuç belgesi ile belgelendirmek.
ç) Giriş sınavının yazılı aşamasının yapıldığı
yılın Ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış
olmak.
d) Daha önce giriş sınavına en fazla iki kez
katılmış olmak.
(4) Giriş sınavı, sınav kurulu tarafından yapılır.
(5) Genel Müdürlük, giriş sınavına ilişkin başvuru,
sonuç ilanı ve ilgili diğer işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini
sağlamaya yetkilidir.
Giriş
sınavı duyurusu ve başvuru
MADDE 15- (1) Giriş sınavı duyurusu, aşağıda belirtilen
esaslar çerçevesinde Genel Müdürlükçe yapılır:
a) KPSS’ye göre Bakanlıkça belirlenen asgari puan,
alınacak personelde aranacak şartlar ile giriş sınavının tarihi, yapılacağı
yer, içeriği, değerlendirme yöntemi, başvuru merci ve son başvuru tarihi
ile gerekli görülen diğer hususlar, 10 sayılı Resmî Gazete Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 5 inci maddesinde yer alan düzenleme
çerçevesinde ilan verilmek suretiyle adaylara duyurulur. İlan, ilk başvuru
tarihinden en az on beş gün önce yapılır.
b) Giriş sınavı duyurusunda Genel Müdürlükçe
belirlenen fakülteler ve bölümlerden mezun olan ve ilanda belirtilen KPSS
puan türünden asgari puanı alan adaylar başvuru yapabilirler.
c) Adaylar, Genel Müdürlükçe hazırlanan sınav
başvuru formu ile Genel Müdürlüğe müracaat ederler. Postadaki gecikmelerden
dolayı zamanında ulaşmayan başvurular işleme konulmaz.
ç) Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavın
başlama tarihinden en az on beş gün önce bitecek şekilde tespit edilir.
d) Sözlü sınavın tarihi ve yapılacağı yer, sözlü
sınavdan en az on beş gün önce, sözlü sınava girmeye hak kazanan adayların
isimleri ile birlikte Bakanlığın veya Genel Müdürlüğün resmi internet
adresinde ilan edilir.
Adaylardan
istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 16- (1) Giriş sınavına katılma şartlarını taşıyan
adaylardan istenecek bilgi ve belgeler, sınav duyurusu ile ilan olunur.
Posta yoluyla yapılan başvurularda, adaylardan istenilen belgelerin, ilan
edilen son başvuru tarihine kadar Genel Müdürlüğe ulaşmış olması gerekmektedir.
(2) Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü
sınavdan önce aşağıdaki bilgi ve belgeler istenir:
a) T.C. Kimlik Kartı veya Nüfus Cüzdanı fotokopisi.
b) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir durum olmadığına dair yazılı beyanı.
c) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına
dair beyanı.
ç) Dört adet son altı ay içerisinde çektirilmiş
vesikalık fotoğraf.
d) Adli sicil kaydına ilişkin yazılı beyanı.
e) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
(3) Yapılacak incelemede, aday formlarında yer alan
bilgilerde tereddüt hasıl olduğu takdirde aday kaydından önce söz konusu
bilgilerin belgelendirilmesi istenir.
Sınava
çağrılma ve sınav giriş belgesi
MADDE 17- (1) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen KPSS puan
türü sıralaması esas alınarak, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katını
aşmamak üzere, duyuruda belirtilen sayıda aday ve puanı Bakanlığın veya
Genel Müdürlüğün resmi internet adresinde yapılacak ilanla duyurulur. Son
sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da giriş sınavına çağrılır.
(2) Sınava katılacak olanlar için sınavın
yapılacağı yer ve tarihin de belirtildiği fotoğraflı sınav giriş belgesi
düzenlenir. Sınava katılabilmek için bu belgenin ibrazı şarttır.
Sınav
konuları
MADDE 18- (1) Giriş sınavı soruları, aşağıda belirtilen konu
gruplarından hazırlanır:
a) Maliye: Maliye Teorisi ve Maliye Politikası,
Vergi Teorisi ve Türk Vergi Sisteminin Genel Esasları, Kamu Maliyesi.
b) İktisat: Mikro ve Makro İktisat, İktisadi
Düşünceler Tarihi, Para Teorisi ve Politikası, Türkiye Ekonomisi, Uluslararası
İktisat, Güncel Ekonomik Sorunlar.
c) Hukuk: Anayasa Hukuku (Genel Esaslar), İdare
Hukukunun Genel Esasları ve İdari Yargı, Ceza Hukuku ve Ceza Muhakemeleri
Usulünün Genel Esasları, Borçlar Hukuku (Genel Esaslar), Medeni Hukuk (Aile
Hukuku ve Miras Hukuku hariç), Ticaret Hukuku (Deniz Ticareti ve Sigorta
Hukuku hariç).
ç) Muhasebe: Genel Muhasebe, Temel Şirketler
Muhasebesi, Temel Maliyet Muhasebesi, Mali Tablolar Analizi.
Yazılı
sınav sorularının hazırlanması
MADDE 19-
(1) Yazılı sınav soruları, sınav
kurulu tarafından konularına göre hazırlanıp imzalandıktan sonra mühürlü
zarflar içinde sınav kurulu başkanınca uygun görülen biçimde saklanır.
Yazılı
sınavların yapılış şekli
MADDE 20-
(1) Yazılı sınavlar, Genel Müdür
tarafından görevlendirilen Kontrolörlerin gözetiminde yapılır. Adayların
kimlikleri saptandıktan sonra soru zarflarının sağlam, kapalı ve mühürlü
olduğuna dair bir tutanak düzenlenir. Bundan sonra zarflar açılarak sorular
dağıtılır.
(2) Sınav sonunda toplanan sınav kağıtları ile
düzenlenen tutanaklar bir zarf içine konur. Zarf kapatılıp mühürlendikten
sonra durum, diğer bir tutanakla saptanır ve zarf, tutanakla birlikte sınav
kurulu başkanına teslim edilir.
Yazılı
sınavın değerlendirilmesi ve sonuçlarının duyurulması
MADDE 21-
(1) Yazılı sınavda başarılı
olabilmek için, her sınav grubundan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan
alınması ve tüm sınav gruplarının aritmetik ortalama notunun en az 70 puan
olması gereklidir.
(2) Yazılı sınav sonuçları tutanakla tespit edilir.
(3) Yazılı sınav sonuçları, Bakanlık veya Genel
Müdürlük internet adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.
Sözlü
sınav
MADDE 22- (1) Yazılı sınavda başarılı olan adaylardan, en
yüksek puan alan adaydan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının dört
katını geçmemek üzere, sözlü sınav duyurusunda belirtilen sayıda aday sözlü
sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da sözlü
sınava çağrılır.
(2) Yazılı sınavdan en az 70 puan almış olmak,
sözlü sınava çağrılmayan diğer adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(3) Sözlü sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle
değerlendirilir.
(4) Adaylar, sınav kurulu tarafından dördüncü
fıkranın (a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı
özelliklerin her biri için 10 puan üzerinden değerlendirilir ve verilen
puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınavla ilgili
herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Verilen puanların toplamı sözlü
sınav puanını teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için başkan
ve üyelerin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az 70 olması gerekir.
(5) Sınav kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla
tespit eder.
Giriş
sınav puanı ve sonuçların ilanı
MADDE 23- (1) Yazılı ve sözlü sınavın her birinden ayrı ayrı
en az yetmiş puan alan adaylar giriş sınavında başarılı sayılır. Yazılı ve
sözlü sınavın aritmetik ortalama puanı giriş sınavı başarı sırasını
oluşturur.
(2) Sınav kurulu, adayları en yüksek puandan
başlamak üzere başarı sırasına göre sıralayarak, ilan edilen kadro sayısı
kadar adayı asıl, bu sayının en fazla yarısı kadar adayı da yedek olarak
belirler ve ilan eder. Puanların aynı olması halinde sırasıyla, yazılı
puanı ve giriş sınavına başvurduğu KPSS puanı yüksek olana öncelik tanınır.
(3) Giriş sınavı sonuçları, Bakanlığın veya Genel
Müdürlüğün internet adresinde ilan edilir.
(4) Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış
olmak sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
Gerçeğe
aykırı beyan
MADDE 24- (1) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenler sınava alınmazlar. Giriş sınavını kazananlardan sınava katılma
şartlarını taşımadığı anlaşılanların sınav sonuçları geçersiz sayılarak
atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar
hiçbir hak talep edemez.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge
verdiği tespit edilenler hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk
Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına
suç duyurusunda bulunulur.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 25- (1) Sınavda başarı göstererek atananların sınavla
ilgili belgeleri beş yıl, bunun dışında kalan sınavla ilgili diğer
belgeler, müteakip sınav tarihine kadar Genel Müdürlük arşivinde saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetiştirilme ve Atanma
Stajyer
Muhasebat Kontrolörlüğüne atanma
MADDE 26-
(1) Giriş sınavında başarı
gösteren ve ilan edilen sayı kadar aday, Bakan onayı ile Stajyer Muhasebat
Kontrolörü kadrolarına atanırlar.
(2) Atamaya esas belgelerini süresi içerisinde
teslim etmeyenler ile ataması yapılıp göreve başladıktan sonra çeşitli
nedenlerle görevinden ayrılanların yerine, mesleki eğitimin başlamasından
önce olmak kaydıyla başarı sırasına göre yedek listede yer alan adaylar
arasından atama yapılabilir.
Yetiştirilmede
amaç
MADDE 27- (1) Stajyer Muhasebat Kontrolörlerinin
yetiştirilmesinde aşağıdaki amaçlar gözetilir:
a) Mesleğin gerektirdiği niteliklere uygun kişilik
gelişimini sağlamak.
b) Yetki alanına giren mevzuat ve uygulamalar ile
teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme konularında tecrübe ve ihtisas
sahibi olmalarını sağlamak.
c) İlmi ve mesleki çalışma ile araştırma
alışkanlığını kazandırmak.
ç) Rapor yazma ve yazışma tekniği konularında bilgi
ve becerilerini geliştirmek.
d) İş ve işlemlerinde ihtiyaç duyacakları modern
bilgi teknolojileri ile araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlıkları
kazandırmak ve bunu geliştirmelerini sağlamak.
e) Analitik düşünme, grup çalışması ve iletişim
becerilerini geliştirmek.
f) Yabancı dil bilgilerini geliştirmek.
g) Mesleğin gerektirdiği diğer niteliklere sahip
olmalarını sağlamak.
Stajyer
Muhasebat Kontrolörlerinin yetiştirilme süreci
MADDE 28- (1) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri, 35 inci
maddede belirtilen konular ile Başkanlıkça belirlenen diğer konular
üzerinden mesleki eğitime ve yapılan bu eğitimler sonucunda Başkanlıkça
belirlenen eğitim konularından sınava tabi tutulurlar.
(2) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri, üç yıllık
yetişme dönemine tabidirler.
(3) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri; üç yıllık
yetiştirilme süresinin ilk iki yılında, Başkan tarafından Kontrolörlerin
refakatinde görevlendirilirler.
(4) Kontrolörler, refakatlerindeki Stajyer
Muhasebat Kontrolörlerinin meslek ve hizmet gereklerine uygun şekilde
yetiştirilmelerinden sorumludurlar.
(5) Başkanlıkça, mesleki görev ve yetki alanına
giren konularda; soruşturma, inceleme ve denetim usulleri ile ilgili
mevzuatın öğretilmesi amacıyla mesleki eğitim dışında ayrıca eğitim
programları düzenlenebilir.
(6) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri, refakat süresince
Kontrolörün rehberliği doğrultusunda görevlerini yerine getirirler. Bu
sürede tek başlarına teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme yapamaz ve
bağımsız rapor düzenleyemezler.
(7) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri, mesleğe
başladıktan sonra, ilk iki yıllık yetiştirilme süreci boyunca üzerinde
çalışmak ve bu sürenin sonunda teslim edilmek üzere Genel Müdürlükçe
belirlenen tez konuları ile ilgili çalışmalarını yaparlar. Süresi içinde
tezlerini teslim etmeyen veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini teslim
etmeleri veya yeni bir tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave
süre verilir. Tez konularının belirlenmesi, tez jürisi oluşturulması, tezin
kabulü ve teslimine ilişkin hususlar Genel Müdürlükçe belirlenir.
Değerlendirme
notları
MADDE 29- (1) Değerlendirme notları aşağıda belirtilen
notlardan oluşur:
a) Mesleki eğitimlerde alınan notların aritmetik
ortalaması.
b) Kontrolörler tarafından refakatinde çalışan
Stajyer Muhasebat Kontrolörleri hakkında düzenlenen şekli ve içeriği
Başkanlıkça belirlenen tezkiye belgesinde yer alan notların aritmetik
ortalaması.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bendinde belirtilen
notların aritmetik ortalamalarının her birinin 60 puandan aşağı olmaması
gerekir. Bu şartları taşımayanlar yetki sınavına alınmazlar.
Yetki
verilmesi
MADDE 30- (1) Başkanlıkça 35 inci maddede belirtilen gider
mevzuatı ve uygulamaları üzerinden yapılacak yazılı yetki sınavı sonucunda
en az 70 puan alarak başarılı olan Stajyer Muhasebat Kontrolörlerine,
Başkanın teklifi ve Genel Müdürün onayı ile teftiş, denetim, soruşturma,
inceleme yapma ve rapor düzenleme yetkisi verilir.
(2) 29 uncu maddenin ikinci fıkrası uyarınca yetki
sınavına alınmayan Stajyer Muhasebat Kontrolörleri ile yapılan yetki
sınavından başarısız olan Stajyer Muhasebat Kontrolörleri yeterlik sınavına
kadar refakat çalışmalarına devam ederler.
(3) Yetki verilen Stajyer Muhasebat Kontrolörleri,
Muhasebat Kontrolörü yetkilerini kullanırlar.
Denetim
notu
MADDE 31- (1) Yetkili Stajyer Muhasebat Kontrolörlerinin,
yaptıkları teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme görevleri sonucunda
düzenledikleri raporlar, Başkan ya da Başkan Yardımcısı ile
görevlendirilecek en az iki kıdemli Kontrolör tarafından denetim ve
raporlama standartları yönünden değerlendirilerek puanlanır. Alınan
puanların aritmetik ortalaması denetim notunu oluşturur.
Yeterlik
sınavına giriş şartları
MADDE 32- (1) Yeterlik sınavına girebilmek için Stajyer
Muhasebat Kontrolörünün;
a) Stajyer Muhasebat Kontrolörünün aylıksız izin,
toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni nedeniyle görevden ayrı
kalınan süreler hesaba katılmaksızın en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Genel Müdürlükçe belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde yapacakları tez çalışmaları sonucunda tez jürisinden aldıkları
puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması,
gerekir.
(2) Bu maddede belirtilen şartları taşımayanlar
yeterlik sınavına alınmazlar.
Yeterlik
sınavı
MADDE 33- (1) Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere
iki bölümden oluşur. Her iki sınav da Ankara’da yapılır.
(2) Yeterlik sınavı, sınav kurulu tarafından
yapılır.
(3) Yeterlik sınavının uygulanmasına ilişkin
program Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
(4) Yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde
geçerli mazeretine istinaden sınava giremeyenler mazeretlerinin sona
ermesini müteakip bir yıl içerisinde Genel Müdürlükçe belirlenecek bir
tarihte sınava alınır.
Yeterlik
sınav konuları
MADDE 34- (1) Yeterlik sınavının yazılı bölümü aşağıda
belirtilen konulardan yapılır.
a) Gider mevzuatı ve uygulamaları;
1) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve ilgili mevzuatı.
2) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve ilgili mevzuatı.
3) 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu ve ilgili mevzuatı.
4) 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu.
5) 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
ve ilgili mevzuatı.
6) 657 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatı.
b) Muhasebe mevzuatı ve uygulamaları;
1) 3/12/2014 tarihli ve 2014/7052 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği.
2) 27/12/2014 tarihli ve 29218 mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezî Yönetim Muhasebe Yönetmeliği.
3) 27/5/2016 tarihli ve 29724 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği.
4) 25/6/2021 tarihli ve 31522 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Muhasebe Yönetmeliği.
5) 1/5/2007 tarihli ve 26509 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği.
6) Tekdüzen Hesap Planı ve işleyişi, mali tablo
analizi.
c) Soruşturmaya ilişkin mevzuat ve soruşturma
usulleri;
1) 657 sayılı Kanun (Disiplin hükümleri).
2) 3628 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatı.
3) 4483 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatı.
4) 5237 sayılı Kanunun genel hükümleri ile kamu
görevlilerine özgü suçlara ilişkin hükümleri ve ilgili mevzuatı.
5) 25/5/2004 tarihli ve 5176 sayılı Kamu
Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatı.
6) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanunu ve ilgili mevzuatı.
7) Özel soruşturma usulü getiren diğer kanunlar.
ç) Denetim ve inceleme usulleri ile rapor düzenleme
teknikleri.
d) Gelir mevzuatı ve uygulamalarının genel
esasları.
e) Devletin yapısı ve teşkilatına ilişkin mevzuat.
Yazılı
sınav
MADDE 35-
(1) Yazılı sınav kağıtları, sınav
kurulu üyeleri tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
(2) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için sınav
gruplarının her birinden alınan notların 50, tüm grupların aritmetik not
ortalamasının da 70 puandan aşağı olmaması gerekir.
(3) Sınav kurulu, yazılı sınav sonuçlarını
tutanakla tespit eder.
Sözlü
sınav
MADDE 36-
(1) Yazılı sınavda başarılı olan Stajyer
Muhasebat Kontrolörleri, sözlü sınava tabi tutulur. Yazılı sınavda başarılı
olamayanlar, sözlü sınava katılamazlar.
(2) Sözlü sınav, Stajyer Muhasebat Kontrolörünün;
a) Yeterlik yazılı sınav konularına ilişkin
sorulacak sorulara verdiği cevapların,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücünün,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, bilgi düzeyi,
davranış ve tepkilerinin mesleğe veya göreve uygunluğunun,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
d) Genel yetenek ve genel kültürünün,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının,
değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(3) Stajyer Muhasebat Kontrolörleri, sınav kurulu
tarafından ikinci fıkranın (a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde
yazılı özelliklerin her biri için 10 puan üzerinden değerlendirilir ve
verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Verilen puanların toplamı
sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için
başkan ve üyelerin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının
en az 70 olması gerekir.
(4) Sınav kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla
tespit eder.
Yeterlik
sınav sonucu
MADDE 37- (1) Yeterlik sınavı notu, yazılı ve sözlü sınav
notlarının aritmetik ortalamasıdır.
(2) Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasının 100 puan üzerinden
en az 70 olması gerekir.
(3) Başarılı olanlar arasında sıralamanın
belirlenmesinde yeterlik sınav notunun yüzde yetmiş beşi, 31 inci maddede
belirtilen denetim notunun yüzde yirmi beşi dikkate alınır.
(4) Sınav sonuçları, sınav kurulu tarafından,
başarı sırasına göre tutanakla tespit edilir ve liste halinde Başkanlıkça
duyurulur. Sonuçlar adaylara ayrıca yazılı olarak da bildirilir.
İkinci
sınav hakkı
MADDE 38- (1) Yapılan yeterlik sınavında başarılı
olamayanlara veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti
olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara yeterlik sınavından itibaren bir
yıl içinde ikinci sınav hakkı verilir.
(2) İkinci sınav hakkı, bir defaya mahsus olmak
üzere verilir.
(3) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sınav
hakkını kullanmayanlar veya ikinci sınavda da başarı gösteremeyenler
Stajyer Muhasebat Kontrolörlüğü unvanını kaybederler ve Bakanlıkta
durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
Muhasebat
Kontrolörlüğüne atanma
MADDE 39-
(1) Yeterlik sınavında başarılı
olanlar, bu sınavdaki başarı sırasına göre Muhasebat Kontrolörlüğüne
atanırlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Başkontrolörlüğe Atanma, Kıdem ve Kontrolörlüğe
Yeniden Atanma
Muhasebat
Başkontrolörlüğüne atanma
MADDE 40-
(1) Başkanlıkta stajyerlikte
geçirilen süreler dahil en az on yıl çalışmış olan Muhasebat Kontrolörleri;
kıdem ve kadro durumu göz önünde bulundurularak Muhasebat
Başkontrolörlüğüne atanırlar.
Kıdem
MADDE 41-
(1) Kontrolörlerin yönetimi,
çalışması ve yetişmeleri gibi konularda kıdem esası uygulanır.
(2) Kıdem, meslekte geçirilen süredir.
(3) Aynı giriş sınavında başarı gösterenler bir
promosyon oluştururlar.
(4) Promosyon içi kıdem, giriş veya yeterlik
sınavındaki başarı sıralamasına göre belirlenir. İkinci sınav hakkı ile
yeterlik alanlar başarı sırasına göre kendi promosyonlarının sonuna
eklenirler.
Muhasebat
Kontrolörlüğüne yeniden atanma
MADDE 42- (1) Yeterlik sınavında başarılı olduktan sonra
Kontrolörlükten ayrılanlar, yazılı talepleri üzerine, durumları itibarıyla
atanabilecekleri boş kadro bulunması, Genel Müdürün önerisi ve Bakanlık
Makamının onayı ile yeniden Kontrolörlüğe atanabilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Başkanlığın Çalışma Esasları
Çalışma
düzeni ve denetim programı ilkeleri
MADDE 43-
(1) Denetim faaliyetleri, denetim
plan ve programları çerçevesinde yürütülür.
(2) Kontrolörlerin denetim programları, yıllık
denetim programı şeklinde düzenlenir ve Bakan onayı ile yürürlüğe girer.
(3) Yıllık denetim programlarının hazırlanmasında
Genel Müdürlüğün faaliyet ve amaçları ile denetim politikaları göz önünde
bulundurulur.
(4) Yıllık denetim programında, Genel Müdürlüğün
faaliyetleri çerçevesinde risk odaklı çalışmalar yapılarak denetimde
ağırlık verilecek başlıca alanlar belirlenir.
(5) Yıllık denetim programları; Kontrolörlerin
yapacakları çalışmaların nitelikleri ile denetleyecekleri birimleri,
gidecekleri yerleri, turne zamanını, süresini ve uyulması gereken esasları
içerir. Programların hazırlanmasında birimlerin iş hacimleri esas alınır.
(6) Programların öngörülen sürelerde tamamlanması
esastır. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında, Başkana
zamanında bilgi verilir ve alınacak talimata göre hareket edilir.
(7) Denetim programları gizlidir, hazırlanmasında
ve uygulanmasında bu kurala uyulur.
(8) Yıllık denetim programında, Genel Müdür onayı
ile değişiklik yapılabilir. Ayrıca, gerek duyulması halinde, Kontrolörlere,
yıllık denetim programı dışında her zaman teftiş, denetim, soruşturma ve
inceleme yaptırılabilir.
Muhasebat
Kontrolörlerinin görevlendirilmesi ile çalışma usul ve esasları
MADDE 44-
(1) Kontrolörler, Bakanlık Makamı
veya Genel Müdür onayı üzerine Başkan tarafından görevlendirilir ve çalışma
sonuçlarını Başkanlığa bildirirler.
(2) Kontrolörler görevlendirildikleri konularda
bağımsız olarak çalışırlar ve rapor düzenlerler.
(3) Gerekli görülen durumlarda; teftiş, denetim,
soruşturma ve inceleme işlerinin birden fazla Kontrolör tarafından birlikte
yürütülmesi de mümkündür. Bu tür çalışmalarda iş bölümünü yapmak, işlerin
zamanında sonuçlandırılmasını sağlamak ve Başkanlıkla haberleşmeyi yürütmek
görevleri kıdemli Kontrolör tarafından yerine getirilir. Birlikte yürütülen
işlerde müşterek rapor düzenlenmesi esastır.
(4) Aynı konularda yapılan bağımsız çalışmalar için
Başkan tarafından ilgili Kontrolörlere ayrıca konsolide rapor
düzenlettirilebilir.
(5) Görevlendirme yapılırken işin ivediliği,
niteliği, kapsamı ve benzeri hususlar dikkate alınarak Başkanlıkça işin
tamamlanması için makul bir süre belirlenebilir.
Turne
esası, turne bölgeleri, yerleri ve turne süreleri
MADDE 45-
(1) Kontrolörlerin, denetim
grubunun bulunduğu il dışındaki çalışmaları, turne esasına göre yapılır.
(2) Turne esasının uygulanması bakımından Türkiye,
Ek-1’de yer alan cetvelde tespit edildiği üzere altı bölgeye ayrılmıştır.
Yeni bir il kurulması halinde, bu ilin hangi bölgede yer alacağına Genel
Müdürlükçe karar verilir.
(3) Yıllık denetim programı, Kontrolörlerin altı
bölgeye de gitmelerini ve farklı illerde görev yapmalarını sağlayacak
biçimde düzenlenir. Stajyer Muhasebat Kontrolörleri için bölge esası
dikkate alınmaz. Turne yerleri, Kontrolörlerin turne bölgeleri, içinde
denetim yapacakları yerlerdir.
(4) Turne süreleri, Kontrolörlerin kıdemlerine göre
belirlenir. Kıdemin hesabında, turneye çıkılacak yılın 1 Ocak günü esas
alınır. Buna göre turne süreleri aşağıdaki gibidir:
a) Kıdemleri 6 yıla kadar olanlar için 4 ay.
b) Kıdemleri 10 yıla kadar olanlar için 3 ay.
c) Kıdemleri 10 yıldan fazla olanlar için 2 ay.
(5) Turne süresi içinde alınan izinler bu sürelere
dahil edilmez.
(6) Yıllık denetim programlarında Başkanlık emrinde
yeterli sayıda Kontrolör görevlendirilir. Bu Kontrolörlere turne esasına ve
merkez çalışmalarına bağlı kalınmaksızın görev verilebilir.
(7) İvedi ve önemli işlerde turne süreleri ve
yerleri ile bağlı kalınmaksızın tüm Kontrolörlere ayrıca görev verilebilir.
Bilimsel
ve mesleki çalışmalar
MADDE 46-
(1) Kontrolörler, bu Yönetmelikte
belirtilen, teftiş, denetim, soruşturma ve inceleme konuları dışında
mesleki ve bilimsel çalışmalara da önem verirler.
(2) Kontrolörlerin başarılı çalışma sonuçlarının
yayımlanması ve duyurulması Genel Müdürlükçe sağlanır.
Haberleşme
ve yazışma
MADDE 47-
(1) Haberleşme, genel olarak
yazıyla yapılır. Ancak, gizliliği olmayan acele işlerde, faksla veya
elektronik posta ile de yazışma yapılabilir. Başkanlıkça belirlenmesi
halinde tüm yazışma ve raporlamalar Bakanlıkça kullanılan elektronik belge
yönetim sistemi üzerinden gerçekleştirilebilir.
(2) Kontrolörler, yürüttükleri görevleri gereği
kamu kurum ve kuruluşlarının;
a) Merkez birimleri ile haberleşmelerini Başkanlık
kanalıyla,
b) Taşra birimleri ile haberleşmelerini doğrudan,
c) Münhasıran teftiş, denetim veya inceleme
yaptıkları birimlerle haberleşmelerini doğrudan,
yapar.
(3) Kontrolörler, göreve başlayış ve bitirişleri
ile görev yeri değişikliklerini faks ile ya da Başkanlıkça belirlenen
yöntemlerle Başkanlık ve Gruplarına bildirirler.
(4) Kontrolörler, görevleriyle ilgili konularda,
doğrudan yapacakları yazışmalarda “Bakan a.” ibaresini kullanırlar.
Yurt
dışına gönderilme
MADDE 48-
(1) Kontrolörlerin, yurt dışına
gönderilmesi işlemlerinde 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri esas alınır.
(2) Yurt dışına gönderilen Kontrolörler, inceleme
ve araştırmalarına ilişkin olarak düzenledikleri raporları, döndükleri
tarihten itibaren en geç üç ay içinde Başkanlığa tevdi ederler.
YEDİNCİ BÖLÜM
Raporlama Düzeni
Denetim
sonuçları ve raporlar
MADDE 49-
(1) Kontrolörlerce, işin
özelliğine göre aşağıdaki raporlar düzenlenir:
a) Cevaplı rapor.
b) Denetim raporu.
c) Soruşturma raporu.
ç) Ön inceleme raporu.
d) Disiplin soruşturması raporu.
e) Görüş ve öneri raporu.
f) İnceleme raporu.
(2) Genel Müdürlük, birinci fıkrada belirtilenler
dışında, ihtiyaca göre rapor türleri belirlemeye yetkilidir.
(3) Raporlara takvim yılı itibarıyla 1’den başlamak
üzere bir sıra numarası verilir. Bu sıra numarası 1 Ocak’tan 31 Aralık
tarihine kadar devam eder.
(4) Raporlarda yer verilen tespit, görüş ve
önerilerin; tereddüde sebep olmayacak şekilde açık, anlaşılır ve yazım
kurallarına uygun bir üslupla yazılmasına; ilgili mevzuata ve teftiş,
denetim, soruşturma ve inceleme sonucu ulaşılan delillere dayandırılmasına
özen gösterilir.
(5) Düzenlenen raporlar, Başkanlıkça
görevlendirilecek en az iki Kontrolör tarafından değerlendirilebilir.
(6) Değerlendirme sonucunda, yazışma usulleri ile
denetim ve raporlama standartlarına ilişkin düzeltilmesi veya
tamamlattırılması gereken hata ve noksanlıkların tespiti halinde, bunların
giderilmesi raporu düzenleyen Kontrolörden istenebilir. Bu düzeltme
taleplerinin raporu düzenleyen Kontrolörlerce yerine getirilmesi
zorunludur.
(7) Çözümü açıkça belli olmayan ve farklı şekilde
yorumlanabilecek hususlara ilişkin kanaatler Kontrolörün hata ve noksanlığı
olarak değerlendirilemez. Bu hususlardaki değerlendirmelere raporu düzenleyen
Kontrolörün katılmaması halinde, Genel Müdürce konu başka bir Kontrolöre
incelettirilebilir.
(8) Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece,
düzenlenen raporlar Başkanlık aracılığıyla ilgili birimlere intikal ettirilir.
Cevaplı
rapor
MADDE 50- (1) Cevaplı rapor, denetimi öngörülen birimlerin,
denetim sonucu tespit edilen noksan ve hatalı işlemleri ile ilgili olarak
yerinde düzenlenir. Bu raporda;
a) İşlemleri denetlenen memurların kimlikleri ve
unvanları,
b) Denetimin kapsadığı dönem ve servisler,
c) Eleştirilen işlemler, aykırı olduğu mevzuat
hükümleri ve düzeltilme yolları,
ç) Raporun ilgililerce cevaplandırılma yöntem ve
süreleri,
belirtilir.
(2) Düzenlenen cevaplı raporların, aslı ve bir
örneği denetlenen birimin amirine tebliğ edilir, bir örneği ise Başkanlığa
gönderilir.
(3) Tebliğ edilen cevaplı raporun, işlemleri
denetlenen memurlar ile birinci ve ikinci derece amirleri tarafından
cevaplandırılmasından sonra aslı Kontrolöre gönderilir, cevaplandırılmış
örneği ise denetim raporları dosyasında saklanır. Kontrolöre gelen rapor
aslı en geç bir ay içinde son görüşler eklenerek Başkanlığa gönderilir.
Uygun ve yeterli bulunmayan cevaplar için yazılan son görüşler açık ve
gerekçeli olmalıdır.
(4) Zorunlu nedenlerle ilgili Kontrolörlerce son
görüş bildiriminin yazılamadığı hallerde bu husus Başkan Yardımcısı veya
başka bir Kontrolör tarafından yerine getirilir.
(5) Kontrolörler, cevaplı raporların süresinde ve
eksiksiz olarak iadesini izlemekle yükümlüdürler. Haklı nedenlere
dayanmaksızın süresinde cevaplandırılmayan raporlar hakkında, gereği
yapılmak üzere Başkanlığa bilgi verilir.
(6) Cevaplı rapor düzenlenmesine gerek görülmeyen
hallerde cevaplı rapor yerine geçecek bir inceleme raporu düzenlenir. Bu
sebeple düzenlenen inceleme raporunun aslı Başkanlığa gönderilir, bir
örneği ise denetim raporları dosyasında saklanmak üzere denetlenen birime
verilir.
Denetim
raporu
MADDE 51- (1) Teftiş edilen her birim için bir denetim
raporu düzenlenir. Bu raporda;
a) Teftiş edilen servisler ile düzenlenen rapor ve
yazılar,
b) Teftiş sonucunda tespit edilen veya cevaplı
raporda yer verilen önemli hata ve noksanlıklar,
c) İnsan kaynakları, çalışma mekanı ve araçlarının
yeterli olup olmadığı ile genel performansa yönelik değerlendirmeler,
ç) Teftiş edilen birimin iş süreçlerinin analizi ve
paydaşlar nezdindeki algılanması,
d) Döner sermayeli kuruluşlar ile fonların
amaçlarına uygun çalışıp çalışmadıkları ve döner sermayelerin verimlilik ve
karlılık durumları,
belirtilir.
(2) Düzenlenen denetim raporlarının aslı ve bir
örneği Başkanlığa gönderilir.
Soruşturma
raporu
MADDE 52-
(1) 3628 sayılı Kanuna göre
yapılan soruşturmaların sonuçları, soruşturma raporuna bağlanır.
(2) Soruşturma raporlarında; soruşturma konuları ve
işlenen suçlar ile suçlular hakkında hangi kanun hükümlerinin tatbik
edileceği hususundaki görüş ve öneriler belirtilir.
(3) Soruşturma raporlarının aslı doğrudan ilgili
Cumhuriyet Savcılığına, diğer nüshaları ise Başkanlığa verilir.
Ön
inceleme raporu
MADDE 53-
(1) 4483 sayılı Kanun hükümlerine
göre yapılan inceleme sonuçları ön inceleme raporuna bağlanır.
(2) 4483 sayılı Kanuna göre yapılan ön
incelemelerde, inceleme emrinin tarihi ve sayısı ile incelemeye nasıl
başlandığı gösterilir. Hakkında ön inceleme yapılanın görevi ve kimliği,
incelemeye konu olay ve suçlar, incelemenin ne şekilde geliştiği ile elde
edilen deliller ve hakkında ön inceleme yapılan şahsın ifadesinin özeti ön
inceleme raporuna yazılır.
(3) Kontrolörler, hakkında inceleme yapılan memur
veya diğer kamu görevlisinin ifadesini de almak suretiyle yetkileri
dahilinde bulunan gerekli bilgi ve belgeleri toplayıp, görüşlerini içeren
bir rapor düzenleyerek durumu izin vermeye yetkili mercie sunarlar. Ön
inceleme, birden fazla Kontrolör tarafından yapılmışsa, farklı görüşler
raporda gerekçeleriyle ayrı ayrı belirtilir.
(4) Düzenlenen ön inceleme raporlarının aslı ve
yeterli sayıda örneği Başkanlığa gönderilir.
Disiplin
soruşturması raporu
MADDE 54-
(1) Yürürlükteki personel
mevzuatına göre disiplin suçu oluşturan eylem ve işlemlerden dolayı yapılan
soruşturmaların sonuçları disiplin soruşturması raporuna bağlanır.
(2) Disiplin soruşturması raporlarında, disiplin
soruşturmasının konusu ile eylem ve işlemin hangi disiplin suçunu
oluşturduğu belirtilir.
(3) Disiplin yaptırımı ya da idari karar alınmasına
esas olan disiplin soruşturması raporları yeterli sayıda düzenlenerek
Başkanlığa sunulur.
Görüş ve
öneri raporu
MADDE 55-
(1) Yürürlükteki mevzuat ve
bunların uygulanmalarında görülen noksanlıklar ve bunların düzeltme yöntem
ve usulleri ile Bakanlığın veya Genel Müdürlüğün faaliyetlerine değer
katmaya yönelik görüş ve teklifler için görüş ve öneri raporu
düzenlenebilir.
(2) Görüş ve öneri raporları, konularının
ilgilendirdiği birimler dikkate alınarak yeterli sayıda hazırlanır ve
Başkanlığa sunulur.
İnceleme
raporu
MADDE 56-
(1) İnceleme raporu,
Kontrolörlerin;
a) Başkanlıkça tetkik ettirilen veya kendileri
tarafından tespit edilen çeşitli konular hakkındaki kanaatlerini,
b) Ön inceleme yapılmasına gerek olup olmadığını
önermek için yapılan araştırma ve incelemelerini,
c) Disiplin soruşturması açılmasına ya da idari
önlem alınmasına ilişkin önerilerini,
yansıtmak için diğer rapor türlerinin konusu
dışında kalan hususlar için düzenlenir.
(2) İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği birimler
göz önünde tutularak yeterli sayıda hazırlanır. Bu raporlar Başkanlıkça,
gereği yapılmak üzere ilgili yerlere gönderilir.
Rapor
sonuçlarının bildirimi ve takibi
MADDE 57-
(1) Bu Yönetmelikte ayrıca
belirlenmeyen hallerde, gereği için gönderilen raporlara istinaden yapılan
işlemler ya da yapılmakta olan işlemlerin safahatı hakkında Genel
Müdürlükçe ilgili kurum ve kuruluşlardan bilgi istenebilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 58-
(1) Giriş ve yeterlik sınav sonuçlarına
ilişkin olarak Genel Müdürlüğe, duyuru tarihinden itibaren on gün içinde
yazılı olarak itiraz edilebilir. İtirazlar sınav kurulunca incelenerek
itiraz tarihinden itibaren on gün içerisinde sonuçlandırılır.
Kariyer
dışı kontrolör atanamayacağı
MADDE 59-
(1) Kontrolör kadrolarına, bu
Yönetmelik hükümleri dışında atama yapılamaz.
Kontrolör
güvencesi
MADDE 60-
(1) Kontrolörler, kendi istekleri
dışında veya denetim hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan ahlaki, mesleki
ve sıhhi yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz, diğer
görevlere atanamazlar.
(2) Kontrolörlük kadrosundan alınmaya gerekçe
gösterilen sıhhi yetersizlik nedenlerinin sağlık kurulu raporuyla, ahlaki
veya mesleki yetersizlik hallerinin ise, Müfettiş veya Kontrolör raporu
ve/veya yargı kararı ile tevsiki gerekir.
Yönerge
MADDE 61-
(1) Denetim ve raporlama
standartları ile meslek etik kuralları ve bu Yönetmeliğin uygulanması ile
ilgili diğer hususlar yönerge ile belirlenir.
Yürürlük
MADDE 62-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 63-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|