Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel
Müdürlüğünden:
TÜRKİYE
ELEKTRİK İLETİM ANONİM ŞİRKETİ ÜRÜN VE HİZMET
SATIŞI İLE ARAÇ GEREÇ KİRA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketinin (TEİAŞ)
ihtiyacı için ürettiği mamul veya yarı mamul ürünler ile ihtiyaç için
üretilmemekle beraber kendiliğinden semere veren ve üretim sonucu açığa
çıkan ürün ve/veya hizmetlerin satışı ile sahip olduğu araç gereçlerin
diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üçüncü şahıslara kiralanmasına ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Türkiye
Elektrik İletim Anonim Şirketince üretilen mamul veya yarı mamul ürünler
ile ihtiyaç için üretilmemekle beraber kendiliğinden semere veren ve üretim
sonucu açığa çıkan ürün ve/veya hizmetin satışı ile araç ve gereç kiralama
işlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 29/6/2001 tarihli ve
24447 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Elektrik İletim Anonim
Şirketi Ana Statüsü hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Araç: Nakliye, yükleme, boşaltma, inşaat ve
montaj işlerinde kullanılan lastik tekerlekli, paletli her türlü taşıt ve
iş makinesini,
b) Birim: TEİAŞ’a bağlı
merkez ve taşra teşkilatında yer alan müstakil birimleri,
c) Gereç: Bir işin yapılması ya da hizmetin
götürülebilmesi için kullanılan her türlü elektrikli veya elektriksiz cihaz,
tezgâh, makine ve benzeri teçhizatı,
ç) Hizmet: TEİAŞ içindeki birimler ile TEİAŞ
dışındaki kamu kurum ve kuruluşları, özel ve tüzel kişiler için yapılan
montaj, demontaj, araştırma, müşavirlik,
mühendislik, imalat, işletme, bakım, mesleki eğitim ve benzeri işleri,
d) İmalat birimi: Genel anlamı ile imalat ve hizmet
görevini yürüten işletme/bölge müdürlüklerini,
e) Kiralama: TEİAŞ’a ait
araç ve gereçlerin kısa süreli olarak bedeli mukabili talep sahibinin
hizmetine sunulmasını,
f) Kiracı: Kiralama işleminde bir bedel karşılığı
kiralık malı alan tarafı,
g) Merkez teşkilatı: Türkiye Elektrik İletim Anonim
Şirketi (TEİAŞ) Genel Müdürlüğü merkezinde yer alan birimleri,
ğ) Satış: TEİAŞ tarafından yapılan her türlü ürün
ve hizmetin bedeli mukabili talep sahibinin kullanımına sunulmasını veya
verilmesini,
h) Talep sahibi: TEİAŞ dışında, bu Yönetmelik
kapsamındaki işlerle ilgili istekte bulunan kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek ve tüzel kişileri,
ı) Taşra teşkilatı: TEİAŞ merkez teşkilatı dışında
kalan birimleri,
i) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi
Genel Müdürlüğünü,
j) Ürün: TEİAŞ’ın
ihtiyacı için ürettiği mamul veya yarı mamul ürünler ile ihtiyaç için
üretilmemekle beraber kendiliğinden semere veren (zeytin, fındık, ceviz
vb.) ve üretim sonucu açığa çıkan ürünleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler
Alım veya
kiralama talebi ve talebin karşılanması
MADDE 5 –
(1) TEİAŞ’ın
ihtiyacını karşılamak üzere üretilen ürün ve/veya hizmetlerin satışı ile TEİAŞ’ın sahip olduğu araç ve gereçlerin kiralanması,
TEİAŞ dışından talep geldiği takdirde TEİAŞ faaliyetlerini aksatmamak
koşulu ile yapılabilir.
(2) Taleplerin karşılanmasında aşağıda belirtilen
öncelik sırası izlenir:
a) 10/12/2003 tarihli ve
5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer
alan kamu idareleri.
b) Kamu iktisadi teşebbüsleri.
c) Belediyeler, il özel idareleri ve köyler.
ç) Elektrik enerjisi üretim, iletim ve dağıtımı ile
ilgili olan gerçek ve tüzel kişiler.
(3) TEİAŞ dışından gelen ürün ve hizmet ile
araç-gereç kiralama talepleri, ilgili birim tarafından incelenir ve sonuçlandırılır.
(4) Talebin karşılanması konusunda ilgili birim
amiri Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Yönetim Kurulunca tespit
edilen ihale yetki limitleri kadar yetkilidir. Yetki limitleri açısından
işin bölünmemesi esastır.
(5) Talep; talep sahibi ile ilgili birim arasında,
bu Yönetmelikte esasları belirtilen sözleşmenin imzalanmasından sonra
karşılanır.
(6) Mutabık kalınan ürün ve/veya hizmetin satışı
ile araç-gerecin kiralanmasında, bunlara ait tahmini keşif bedellerinin
talep sahibi tarafından yatırılması esastır. Yatırılan bu bedel avans
niteliğindedir.
(7) Hizmet veren TEİAŞ personelinin ulaşım,
konaklama ve beslenme giderleri talep sahibi tarafından karşılanır.
(8) TEİAŞ’a ait birimlere
ürün ve hizmet satışı ile kiralama işleri maliyet bedeli üzerinden yapılır.
Satış
talebi
MADDE 6 – (1) İlgili birim,
sorumluluk alanında yer alan satışa konu ürünlerin listesini hazırlar ve bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesi uyarınca tespit ve
değer takdir komisyonları marifetiyle belirlenen satış bedeli üzerinden,
yetki limitlerine göre satış oluru alınmak suretiyle satış işlemlerini
yürütmek üzere merkez teşkilatında satış işlemleriyle görevlendirilen daire
başkanlığına, taşra teşkilatında ise satın alma ve ticaret şefliklerine
gönderir.
Tespit ve
değer takdir komisyonlarının kuruluşu
MADDE 7 –
(1) Komisyonların kuruluşunda
dikkat edilecek hususlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Tespit ve değer takdir komisyonu merkez
teşkilatında; ürünün ait olduğu daire başkanlığı veya müstakil müdürlüklerce
görevlendirilecek biri başkan olmak üzere üç, Mali İşler ve Finans Yönetimi
Dairesi Başkanlığından bir ve Ticaret Dairesi Başkanlığından bir olmak
üzere beş üyeden oluşur. Taşra teşkilatında ise; birim amirince görevlendirilecek
biri komisyon başkanı olmak üzere beş üyeden oluşur. Üyeler aşağıdaki
özellikleri taşır:
1) Komisyonda görevlendirilecek üyelerin, ürünleri
tanımaları ve nerelerde kullanılabileceği, ne şekilde değerlendirilebileceği
ile piyasa rayiç fiyatları hakkında bilgi sahibi olmaları gerekir.
2) Görevlendirilecek üyelerden en az birinin
mühendis olması zorunludur. Mühendis personeli bulunmayan birimlerde diğer
birimlerden bir mühendis görevlendirilir.
Tespit
şekli
MADDE 8 –
(1) Ürünün tespiti, tespit ve
değer takdir komisyonlarınca Tespit ve Değer Takdir Tutanağı ile yapılır.
Değer
takdir şekli
MADDE 9 –
(1) Ürünün değer takdiri; ürünün
cinsi, satış üstünlüğü, hali hazır durumu, piyasa rayici ve stok düzeyi
incelenerek yapılır. Piyasa rayicinin belirlenebilmesi için satışa konu
ürünün ticareti ile iştigal eden en az üç firmadan proforma veya teklif
alınır. Rayiç bedelin belirlenmesinde firmalardan alınan teklifler dışında
ürüne ilişkin varsa; resmî kurum ve kuruluşların fiyatları, odalardan elde
edilecek fiyatlar ve idarece aynı ürüne ilişkin olarak geçmiş dönemde
yapılmış satış fiyatları da göz önünde bulundurulur.
Mücbir
sebepler
MADDE 10
– (1) Mücbir sebepler TEİAŞ
tarafından kabul edilebilir bir belgeye dayandırılmalıdır. İş yerini, satış
işlemini veya hizmetin yapılacağı yeri etkileyen;
a) Doğal afet (yangın, su taşkını, deprem, sel,
genel salgın hastalık, kasırga vb.),
b) Talep sahibinin çalışmasına, işte kullanacağı
malzemeleri sağlamasına veya satış işlemine engel olması kaydıyla harp,
ambargo, kısmi veya genel seferberlik, sabotaj, salgın hastalıklar,
c) Sorumluluğu talep sahibine ait olmayan yasal
grevler,
ç) Sözleşme yapılmasından önce yürürlükte olan
kanun ve kararnamelerdeki değişikliklerden doğan imkansızlıklar,
d) İşte kullanılacak ürünlerin yüklü bulunduğu
nakil aracının yanması, batması veya kazaya uğraması,
mücbir sebeplerdir.
(2) Mücbir sebep halleri dışında alım talebi
sahibinin, talebinden kısmen ya da tamamen vazgeçmesi halinde, yatırılan
avans gelir kaydedilir. Satışa katılarak sözleşme imzalayan yüklenicinin
taahhüdünden vazgeçmesi halinde ise geçici teminatı gelir kaydedilir.
Fiyatlandırma
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
satışı veya kiraya verilmesi işlemi yapılacak ürünlerle ilgili satış ve
kiraya verme temel birim fiyatları her yıl ocak ayı içinde ilgili birim
personelinin katılımı ile oluşacak komisyon tarafından belirlenir.
Gerektiğinde TEİAŞ tarafından üretimi yapılan ürünlerin girdilerinde
oluşacak artışlar nedeni ile bu ürünün temel birim fiyatı ilgili birimin
teklifi ile güncellenir ve bir genelge ile duyurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ürün Satışı
Alım
talebi üzerine ürün satışı
MADDE 12
– (1) Ürün satış bedelinin tespit
edilmesi ve uygulanması aşağıda belirtilen usullerle yapılır:
a) Ürün satış bedelinin tespit edilmesinde ilgili
birimlerce, her yıl sonu itibarıyla bir sonraki yıl uygulanacak satışa esas
temel fiyatlar, malzeme, mühendislik, işçilik, araştırma, geliştirme, amortisman, sair masraflar ve benzeri unsurlardan oluşan
toplam üretim maliyetine genel giderler dahil edilmek suretiyle ürün satış
bedeli bulunur. Bu bedel en az %25 kâr ilave edilerek tespit edilir. Tespit
edilen temel fiyatlar yıl içinde bu maddede yer verilen formül ve esaslara
göre eskale edilerek satış fiyatı bulunur ve
satışta Ürün Satış Sözleşmesi tanzim ve imza edilir. Ürünün teslimini takip
eden yedi gün içinde fatura tanzim edilir.
b) Ürün satışında TEİAŞ dışından gelen talepler
karşılanabilecek ise ilgili birimler tarafından fiyatı, ödeme ve teslim
şartlarını belirleyen bir sözleşme taslağı düzenlenerek talep sahibine
gönderilir. TEİAŞ tarafından hazırlanan teklif, talep sahibi tarafından
kabul edildiği taktirde taraflar arasında sözleşme
imzalanır. Bu sözleşmenin her türlü masrafları talep sahibine ait olur.
c) Hazır ürünün satışında sözleşme imzalanmasına
gerek olmadan yürürlükteki bedelin tamamı alınarak satış işlemi
yapılabilir.
1) Hazır Ürünün Satış Tarihindeki Satış Bedeli;

S: Rayiç satış bedeli,
So: Onaylanmış en son baz
bedeli,
D Io: Verilen ürün ve
hizmetin maliyetinin baz (temel) fiyatının
hesaplandığı dönemin ilk ayındaki Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi
Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
D In: Ürün ve hizmetin
verildiği veya imalatı gereken ürünün sözleşmesinin yapıldığı tarihte
geçerli olan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
eskalasyon formülüne uygun olarak eskale
edilir.
ç) İmalatı gereken ürünün satışında ürünün talep
edildiği tarihteki satış bedelinin %30’u avans olarak alınır, kalanı ise
ürünün teslim edildiği tarihte tahsil edilir. Avans bedeli yatırılmasından
ve sözleşmenin imzalanmasından sonra imalata başlanır.
d) İmalat için sözleşme yapıldıktan sonra teslim
tarihine kadar geçen süre içinde ürünün baz
fiyatında Yönetim Kurulu Kararı ile değişiklik yapıldığı takdirde teslim
tarihi satış fiyatı sözleşmenin yapıldığı tarihteki baz fiyat esas alınarak
hesaplanır.
1) İmalatı gereken ürünün satış bedeli;
1.1) Sözleşme anında alınacak avans.
1.1.1) Sözleşme anında
alınan avans miktarı. (Mevcut listedeki baz
bedelden oluşturulan satış bedeline göre)

SA: Avans Miktarı,
A: Avans Yüzdesi (%30),
S: Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesi gereği yeniden
oluşturulan satış bedeli.
1.1.2) Sözleşme anında alınan avans miktarı (Bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesi gereği yeniden
oluşturulan baz bedelden oluşan satış bedeline
göre)

SY: Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesi gereği
yeniden oluşturulan satış bedeli,
SYA: Avans Miktarı,
A: Avans yüzdesi,
1.2) İmalat sonrası ürünün tesliminde alınacak
bedel;


ST: Ürünün tesliminde alınacak bedel,
SYT: Ürünün tesliminde alınacak bedel,
DIT: Ürünün tesliminin yapıldığı tarihte
geçerli olan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi
(Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri, eskalasyon
formülüne uygun olarak eskale edilir.
Ürünün Satış Bedeli;

Satış
talebi üzerine ürün satışı
MADDE 13
– (1) İlgili birimden gelen satış
talebi üzerine ilgili satış birimi, satışı istenen ürünlerden, mevzuatı
gereği ilgili kurum ve kuruluşlara satış suretiyle devri zorunlu olan
ürünlerin mevzuatta belirtilen kurum ve kuruluşlara satış suretiyle devrini
gerçekleştirir.
(2) Kamu kurum kuruluşlarına satış suretiyle devri
zorunlu olmayan ürünlerin ise bu Yönetmeliğin 27 nci
maddesinde belirtilen esaslara göre piyasaya satışı yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hizmet Satışı
Hizmet
satışı
MADDE 14
– (1) Hizmet satış bedelinin
tespit edilmesi ve uygulanması aşağıda belirtilen usullerle yapılır:
a) Hizmet satışında alınacak hizmet bedelinin
tespit edilmesinde ilgili birimlerce, hizmet satışına esas temel fiyat, personel
masrafları, kullanılan araç ve gereçlerin kira ve test bedelleri,
kullanılan sarf malzemesinin hizmetin görüldüğü tarihteki fiyatı, vasıta
masrafları ile sair masraflar ve benzeri unsurlardan oluşan bedele genel
giderler dahil edilmek suretiyle maliyet bedeli
bulunur. Bu bedel %25 kâr ilave edilerek tespit edilir.
1) Hizmetin satış tarihindeki hizmet satış bedeline
etki eden bedellerin tespiti;

H: Rayiç hizmet bedeli,
Ho: Onaylanmış en son hizmet bedeli,
D Io: Verilen ürün ve
hizmetin maliyetinin baz (temel) fiyatının
hesaplandığı dönemin ilk ayındaki Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi
Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
D In: Ürün ve hizmetin
verildiği veya imalatı gereken ürünün sözleşmesinin yapıldığı tarihte
geçerli olan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
eskalasyon formülüne uygun olarak eskale
edilir.
2) Özel ihtisas gerektiren hizmetler için
yukarıdaki kurallara bağlı kalınmaksızın fiyatlar ilgili birimlerce tespit
edilir.
b) Hizmet talebinin karşılanmasında, karşılıklı
mutabakat sağlandığı takdirde yapılacak olan hizmet keşif bedelinin
tamamının, peşin olarak talep sahibi tarafından TEİAŞ banka hesaplarına
yatırılması esastır. Hizmetin gerektirdiği tahmini bedel, talep sahibi
tarafından yatırılmadıkça ve talep sahibi ile ilgili birim arasında, bu
Yönetmelikte esasları belirlenen sözleşme imzalanmadıkça hizmete başlanmaz.
Ancak mesai harici ve tatil gününe rastlayan acil hizmetlere ait tahmini
veya gerçek bedel tatili takip eden ilk iş günü yatırılır. Hizmetin
tamamlanmasını müteakip yedi gün içinde yapılacak hesaplama ile
belirlenecek hizmet bedeli tutarında fatura tanzim edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Araç-Gerecin Kiraya Verilmesi
Araç-gerecin
kiraya verilmesi
MADDE 15 –
(1) Araç-gereçlerin çalışma ve
tahsis birim fiyatları ile rayiç kira bedelleri aşağıda belirtildiği şekilde
tespit edilir:
a) Kira bedelinin hesaplanmasında ilgili bakanlığın
genel fiyat analizleri esas alınmıştır. Kiraya verilecek araç-gereçlerden
ilgili bakanlığın genel fiyat analizinde mevcut olanlar için, çalışma saati
birim fiyatı Fç, ilgili bakanlıkça yayınlanan
birim fiyatlar cetvelinden alınır. Tahsis günü birim fiyatı ise FT aşağıdaki formülle bulunur. Genel fiyat
analizinde (ilgili bakanlığın birim fiyatlar cetvelinde) bulunmayan araç,
gereç ve iş makinelerinin çalışma saati temel birim fiyatı Fç ile tahsis günü temel birim fiyatı FT ve her halde kiraya esas temel fiyatı KT aşağıdaki formüllerle hesaplanarak
bulunur.
1) Temel birim fiyatların hesaplanmasında;
1.1) Çalışma saati temel birim fiyatının
hesaplanması;

Bu formülde;
Fç: Çalışma birim fiyatını (TL/saat),
FT: Tahsis birim fiyatını (TL/gün),
KT: Kiraya esas temel fiyatı (TL),
A: Araç-Gereç TL olarak değerini,
Si: Araç-Gereç kiralama süresindeki çalışma
saatini,
N: Amortisman süresini (yıl),
n: Yıllık çalışma saatini,
GT: Tahsis edilen gün sayısını (24 saatten az
tahsisleri 1 gün sayılır),
Ko: Kira bedelini,
ifade eder.
3) Araç-gereç TL olarak (A) değeri taşıt veya iş
makinesinin öncelikli olarak imalatçı firmasından, Devlet Malzeme Ofisi
satış listesinden ve benzeri veya bulunamıyorsa eşdeğer bedeli öğrenilerek
kiraya verilen birimce tespit edilip formülde dikkate alınır. Özel cihaz ve
gerecin yıllık çalışma saati özelliğine göre bulunur. Yıl içindeki uygulamalarda
Yönetmeliğin ilgili maddeleri doğrultusunda eskalasyon
formülü kullanılır. İlgili birimler, kiraya esas temel fiyatları belirler.
Bu temel fiyatlara genel giderleri dahil etmek
suretiyle TEİAŞ’ın dışındaki birimlere en az %25
kâr ilave edilerek uygulanır.
4) Kira tarihindeki kira bedelinin tespiti;

K: Rayiç kira bedeli,
Ko: Onaylanmış en son kira bedeli,
D Io: Verilen ürün ve
hizmetin maliyetinin baz (temel) fiyatının
hesaplandığı dönemin ilk ayındaki Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi
Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
D In: Ürün ve hizmetin
verildiği veya imalatı gereken ürünün sözleşmesinin yapıldığı tarihte
geçerli olan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi (Yİ-ÜFE) (2003-100) genel sütunundaki endeks değeri,
eskalasyon formülüne uygun olarak eskale
edilir.
Araç-gereçlerin
kiralanması
MADDE 16 –
(1) Araç-gereçlerin kiraya
verilmesinde, teslim eden ile teslim alan arasında TEİAŞ birimleri için
tutanak diğer talep sahipleri için ise kira sözleşmesi düzenlenir.
(2) Birinci fıkrada yazılı tutanak ve sözleşmede,
araç ve gereçlerin varsa rayiç, yoksa TEİAŞ tarafından saptanacak
bedelleri, demirbaş numarası, markası, modeli, cinsi, plaka numarası,
teslim tarihi, varsa çalışma saati veya kilometresi, dış görünüşü, çalışma
durumu, lastikler, akü, takım ve avadanlıklar ve benzeri belirtilir. Araç
ve gereçlerin teslim edilme ve teslim alınma yeri sözleşmesinde belirtilir.
Araç ve gereçlerin teslim alınan yerden nakli ve teslim edilecek yere
getirilmesi ile ilgili tüm masraflar talep sahibine aittir.
(3) Araç-gereçlerin nakliyesinde veya işletilmesi
sırasında meydana gelen herhangi bir hasar veya arıza durumunda talep
sahibi tarafından hiçbir teknik müdahale yapılamaz ve derhâl kiralayan TEİAŞ’ın ilgili birimi haberdar edilir.
(4) Kiraya verilen araç-gereçlerin bedelinin 1,25
katı nakit veya kiralama süresinin bitim tarihinden itibaren 90 gün süreli
kesin teminat mektubu kiracıdan alınır.
(5) TEİAŞ kiraya verdiği araç ve gereçleri her
zaman kontrol etme yetkisini haizdir. Kiraya verilen araç ve gereçler
sözleşme esaslarına göre çalıştırılmıyor ise, kiracı ikaz edilir. İkazlar
yerine getirilmediği takdirde kira sözleşmesi feshedilerek araç ve gereçler
TEİAŞ tarafından geri alınır ve yatırılmış olan bedeller geri ödenmez, irat
kaydedilir.
Kira
bedellerinin hesaplanması
MADDE 17
– (1) Kira süresi; araç-gerecin
ait olduğu iş yerinden ayrıldığı saatten başlamak üzere işin bitiminde yine
ait olduğu iş yerine döndüğü ana kadar geçen sürenin gün ve saat hesabıyla
toplamıdır.
(2) Tahsis bedeli; araç-gerecin ait olduğu iş
yerinden ayrıldığı günden başlamak üzere işin bitiminde yine ait olduğu iş
yerine döndüğü ana kadar geçen süredeki gün sayısının tahsis birim fiyatı
ile çarpımından hasıl olan bedeldir.
(3) Çalışma bedeli; Araç kira süresi içerisindeki
fiili çalışma süresindeki saat sayısının çalışma birim fiyatı ile çarpımından
hasıl olan bedeldir.
(4) Kira bedeli; tahsis bedeli ile çalışma
bedelinin toplamıdır.
(5) Kira bedeli (varsa zarar ziyan ve sigorta
bedeli dahil) belirlendikten sonra yedi gün içinde
fatura tanzim edilir.
Kiraya
verilen araç-gerecin kontrolü
MADDE 18 –
(1) Talep sahibine kiraya verilen
araç; operatörü veya sürücüsü ile birlikte kiralanır, gereçlerin kullanıcısı
ile verilip verilmemesi TEİAŞ tarafından belirlenir. Kiralanmış bulunan
araç-gereçlerin TEİAŞ usul ve kurallarına uygun olarak her türlü bakım ve
onarımının gereğince yapılıp yapılmadığından sorumlu olan kişi, araç-gereç
kontrolüne yetkili olan kullanıcısıdır. Kullanıcı gerekli gördüğünde üst
makama haber vermek suretiyle, aracı veya gereci çalıştırmaktan
alıkoyabilir.
(2) TEİAŞ, aynı iş yerinde birden fazla
araç-gerecin kiraya verilmesi halinde gerekirse kullanıcılar dışında bir nezaretçi
de bulundurabilir.
(3) Kiraya verilen araç-gereçlerin kullanıcıların,
yardımcıların veya kontrol nezaretçilerin tahakkuk eden ücretleri ve
harcırahları kiracıya aittir. Bu giderler kira bedeline dahil
değildir. Bu görevlilerin kiracı nezdinde bulundukları süredeki bütün
sosyal haklarından TEİAŞ sorumludur. Araç-gereçlerin her türlü işletim
gideri ile kullanıcısı tarafından neden olunan her türlü hasar ve kazanın
sorumluluğu da kiracıya aittir.
Zarar ve
yıpranma
MADDE 19 – (1) Kiracıya
teslim edilen araç ve gereçlerin normal işletmeden doğacak yıpranma veya
aşınması sebebiyle gereken tamirat giderleri TEİAŞ’a
anormal işletme ve her türlü kaza, yangın, infilak, sel ve benzeri
nedenlerden doğacak bütün zarar, hasar ve kayıpların giderilmesi için
yapılacak tamir ve bakım masrafları ile yedek parça bedelleri, üçüncü
kişilere verilebilecek her türlü zarar ile iş kazalarından doğacak
sorumluluklar kiracıya aittir.
(2) Kiraya verilen gereçler için ise; herhangi bir
nedenle meydana gelecek hasar ve arızanın giderilmesi için yapılacak
masraflar ile genel giderler kiracıya aittir. Ancak arızanın tamiri mümkün
değilse alınan teminat TEİAŞ’a gelir kaydedilerek
gereç kiracıya bırakılır.
(3) Araç ve gereçlerin geriye alınışında normal
işletmeden doğacak yıpranma veya aşınmalar sebebiyle gereken tamir ve bakım
giderleri dışında herhangi bir nedenle oluşan hasar ve zarar tespit edilir
ve kiracı bunu kendi imkanları ile gideremezse,
araç-gereç TEİAŞ tarafından tamir ettirilir. Bu amaçla TEİAŞ tarafından
yapılacak masrafların tamamı kiracı tarafından ödenir.
Kiraya
verilme süresi
MADDE 20 –
(1) Araç-gereçler TEİAŞ
birimlerince uygun görülen süre için kiraya verilebilirler. Ancak transformatörler
altı aydan az süreyle kiraya verilemez. Bu sürelerden daha az sürelerde
kiralanması halinde, altı aylık kira bedeli peşin olarak tahsil edilir.
Altı aydan uzun süreyle kiralanmalarda, kira bedeli yine altışar aylık
süreler için peşin olarak tahsil edilir. Ancak ilk altı ay hariç müteakip
altı ayı geçen süreler içinde vaki olacak erken iadelerde, kira bedeli
farkı aylık olarak hesaplanıp kiracıya iade edilir.
(2) İhtiyaç duyulduğu takdirde kiraya verilen
transformatör ve benzeri teçhizat iki ay önceden haber verilmek suretiyle
TEİAŞ tarafından geri istenebilir. Bu takdirde kullanılmayan kira süreleri
için alınmış olan bedel geri verilir.
Araç ve
gerecin teslim alınması
MADDE 21 – (1) Kiraya verilen araç-gereçler kira
sözleşmesinde yazılı yer ve saatte TEİAŞ tarafından teslim alınmakla
sözleşme son bulur. Ancak acil ihtiyaç sebebiyle araç ve gereçler sözleşme
bitim süresinden önce geri alınabilir. Bu taktirde
kira sözleşmesi geri alınma yer ve saatinde son bulur. Kiracı, geri alma
nedeniyle doğan zararların tazmini talebinde bulunamaz.
Sigorta
MADDE 22 –
(1) TEİAŞ iş yeri dışında hizmet
satışı veya kiralama söz konusu ise işin gereği karşılaşılabilecek her
türlü riske karşı sigortaları (all risk
sigortası, personel sigortası, nakliye sigortası ve benzeri) hizmeti alan
kurum, kuruluş veya gerçek ve tüzel kişilere yaptırmakla yükümlüdür. Ancak
zorunlu hallerde, hizmeti alan kurum, kuruluş veya özel ve tüzel kişilerden
masrafları alınmak kaydı ile sigortaları TEİAŞ yaptırır.
(2) Personeli ile kiralanan araç veya gerecin
lehtarı TEİAŞ olmak üzere, rayiç bedeli üzerinden sigortalanması ve
masrafları kiracıya aittir.
ALTINCI BÖLÜM
Satış Esasları
Satış
müsaadesi alınması ve uygulama esasları
MADDE 23
– (1) İlgili birimlerin, satış
işlemlerine başlamadan önce yetki limitine bakılmaksızın; satışa konu ürüne
ilişkin bilgiler, rayiç bedeli, satışın dayanağı, satış usulü vb. hususları
belirtmek suretiyle Genel Müdürlük makamından Satış Ön Oluru almaları
zorunludur. Satış Ön Oluru; satışın yapılacağı birim amirinin imzası,
satılacak ürünle ilgili Daire Başkanı, Ticaret Dairesi Başkanı ve satılacak
ürünle ilgili Genel Müdür Yardımcısının koordinasyon parafı, Ticaret
Dairesi Başkanlığının bağlı bulunduğu Genel Müdür Yardımcısının uygun
görüşle arz etmesi ve Genel Müdürlük makamının onayı ile tamamlanır. Satış
işleminin yetki limitini aşması halinde Satış Ön Olurunda yetki devri
talebi de yapılır. Satışa konu ürünlerden TEİAŞ merkez teşkilatında
bulunanların satışı, Ticaret Dairesi Başkanlığınca, taşra teşkilatında
bulunanların satışı ise yetki limitleri dahilinde
ilgili işletme müdürlükleri ve bölge müdürlüklerinin satın alma
birimlerince gerçekleştirilir.
(2) İlgili birimler, söz konusu ürünler için yetki
limitleri dahilinde ilgili mevzuatına uygun olarak
satış işlemini gerçekleştirir. Teslim ve tesellümün sonuçlanmasından sonra
azami yedi gün içerisinde satışı yapan ilgili birim tarafından fatura
kesilir. Bilgi ve belgeler ile kesilen fatura suretleri istatistiki
bilgi bakımından ilgili başkanlıklara gönderilir.
Satışın
duyurulması
MADDE 24
– (1) İlgili birim, yetki
limitlerine göre verilecek onaya müteakip satışına karar verilen ürün satışını
yerel gazete ile TEİAŞ kurumsal internet sitesinde; tahmini bedelin çok
düşük olması ve ilan bedelinin de bu bedeli aşması durumunda ise TEİAŞ
kurumsal internet sitesinde ve belediye hoparlöründen ilan edilmek
suretiyle duyurur.
Satış
komisyonunun kuruluşu
MADDE 25
– (1) Bulunduğu yere göre satış
komisyonları aşağıdaki şekilde kurulur:
a) TEİAŞ merkez teşkilatı birimlerinde satış
komisyonu; Ticaret Dairesi Başkanlığından biri komisyon başkanı olmak üzere
iki, ilgili birimden iki ve Mali İşler ve Finans Yönetimi Dairesi
Başkanlığından bir üye olmak üzere toplam beş üyeden yetki limitine göre
Ticaret Dairesi Başkanlığı veya Genel Müdürlük makam onayı ile oluşur.
b) Taşra teşkilatı birimlerinde satış komisyonu;
bölge/işletme müdür yardımcısı başkanlığında muhasebe biriminden ve satın
alma biriminden birer, ihale yetkilisinin belirleyeceği iki üye olmak üzere
toplam beş üyeden ilgili işletme müdürü veya bölge müdürünün onayı ile
oluşur.
Komisyon
üyelerinin görev ve yetkileri
MADDE 26
– (1) Komisyonun görev ve
yetkileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Satışı yapılacak ürünleri yerinde görüp
incelemek.
b) Yeterli duyurunun yapılıp yapılmadığını
incelemek.
c) Seçilen satış şekline göre prosedürünü
uygulamak.
ç) Seçilen satış şekline göre, alınan geçici
teminatları kontrol ederek teklifleri alıp değerlendirmek.
d) Tekliflerin incelenmesi sonucu, verilen
fiyatların yeterli görülmemesi halinde satış işleminin iptalini onay merciine
teklif etmek.
e) Verilen fiyatların yeterli görülmesi halinde
komisyon kararı alarak ihale yetkilisinin onayına sunmak.
(2) Satış komisyonu, bu Yönetmelik esaslarına uygun
olarak satılmasına karar verilmiş bulunan ürünler için üçüncü kişiler
tarafından teklif edilmiş olan fiyatların takdiri kıymet bedeline uygun
olup olmadığına karar verir.
Satış
şekilleri
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik kapsamına
giren ürünün satış şekilleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Açık satış usulü;
1) Açık satış usulü tüm isteklilerin teklif
verebildiği bir usuldür. Bu usul ile yapılan satış işlemlerinde temin edilen
ve huzurda açılan kapalı zarf teklif fiyatı ve şartlarıyla satışın
sonuçlandırılamayacağının satış komisyonunca belirlenmesi halinde açık
artırmaya gidilir.
2) Açık artırma; satış konusu ürünler için verilen
fiyat teklifinin, belirlenen tahmini satış bedelinin altında kalması
halinde yapılacak fiyat artırma turları sonucu en uygun teklifte bulunana
yapılan satıştır.
3) Açık artırmada; tekliflerin üç ya da fazla
olması halinde bu usul ile yapılan satışta idarece uygun görülecek bir tarih
ve saatte kapalı zarfla geçerli teklif vermiş firmalardan fiyatı en yüksek
üç firmaya duyuru yapılarak çağrılır ve en yüksek fiyat üzerinden en az üç
tur açık artırma yapılır. Komisyon, açık artırma turları sonucunda kalan
firmalardan, yazılı nihai teklifi alır ve satışı sonuçlandırır. Açık
artırma yapılırken, her tur bazında çekilen firma, tutanağı imzalayarak
mahalli terk eder.
4) Verilen tekliflerin tahmini satış bedelinin
altında kalması nedeniyle iptal edilip satışın ikinci kez yapılması durumunda,
tekliflerin üç olmasına bakılmaksızın yukarıda belirlenen yöntemle firmalar
çağrılarak açık artırma işlemi gerçekleştirilir.
5) Açık artırmalarda, isteklilerin rekabetini
kıracak sözler söylenmesi veya istekliler arasında anlaşmaya daveti ima
edecek işaretler veya hareketlerde bulunulması, artırmanın doğruluğunu
bozacak şekilde görüşme ve konuşmalar yapılması yasaktır. Bu yasağa karşı
gelenler komisyon kararı ile açık artırma yapılan yerden uzaklaştırılır ve
durumları bir tutanakla tespit edilir.
b) Çağrı yoluyla satış usulü;
1) İlgili mevzuat hükümlerine göre satışa konu
ürünleri satın alma hususunda sicil, izin veya ruhsat sahibi alıcıların
belirlenebildiği hallerde, satış birimlerince bu firmalardan teklif istemek
suretiyle gerçekleştirilebilir. Teklif istenecek istekli sayısının en az üç
olması ve tekliflerin kapalı zarfla alınması esastır.
2) Çağrı yoluyla satış usulü ile yapılan satış
işlemlerinde temin edilen ve huzurda açılan kapalı zarf teklif fiyatı ve
şartlarıyla satışın sonuçlandırılamayacağının satış komisyonunca
belirlenmesi halinde birinci fıkranın (a) bendi hükümleri uyarınca açık
artırmaya gidilir.
c) Doğrudan satış usulü;
1) Tahmini satış bedeli 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendinde büyükşehir belediyesi sınırları haricinde
bulunan idareler için belirlenen miktara kadar olan satışlar, doğrudan
satış suretiyle yapılabilir.
2) Doğrudan satış usulü ile yapılacak satışlarda
teklif alınması belli bir şekle bağlı olmayıp, satış komisyonunca satışın
nitelik ve gereğine göre birden fazla teklif sahibinden yazılı teklif almak
ve geçici teminat alınması şartı ile satışa başlanabilir.
3) Pazarlık görüşmeleri teklif sahipleriyle ayrı ayrı yapılır. Her bir teklif sahibi ile birden fazla
pazarlık görüşmesi yapılabileceği gibi satışın herhangi bir aşamasında
pazarlık görüşmelerinin müştereken yapılmasına komisyonca karar
verilebilir.
4) Pazarlık görüşmelerinde ortaya çıkabilecek yeni
durumlar karşısında rekabete engel teşkil etmemek, satış ilanında ve/veya
şartnamede yer alan hususlara aykırı olmamak ve pazarlık görüşmelerine
devam edilen teklif sahiplerine eşit olarak uygulanmak kaydı ile yeni
esaslar belirlenebilir.
5) Görüşmeler satış komisyonu tarafından tutanağa
geçirilerek komisyon üyeleri ve teklif sahiplerince imzalanır.
6) Pazarlığın ne suretle yapıldığı ve ne gibi
tekliflerde bulunulduğu ile satış kararı verilen isteklinin neden tercih
edildiği doğrudan satış kararında açıklanır.
7) Doğrudan satış usulünde satışın
sonuçlandırılamayacağının satış komisyonunca belirlenmesi halinde pazarlık
görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırmaya
gidilir.
ç) Orman ürünlerinin satışına ilişkin usuller;
1) Açık artırma yöntemiyle pazarlık usulü: Enerji
iletim hattı güzergahında yer alan orman
alanlarının TEİAŞ tarafından dikili ağaç olarak alımından sonra, bu
alanlarda yer alan orman ürünlerinin satışında temel usuldür. Bu usule göre
yapılacak satışlarda ilan yapılması zorunlu değildir. Ancak bu usule göre
yapılacak satışlara en az üç istekli davet edilerek teklif vermeye yetkili
olduğunu gösteren belgeler, teklif tutarının %6’sı oranında teminat ve
fiyat tekliflerini birlikte vermeleri istenir. En az üç istekli davet
edilmesine rağmen üçten az teklif temin edilmesi halinde de satış
sonuçlandırılabilir.
2) Kesim karşılığı bedelsiz devir usulü: Açık
artırma yöntemiyle pazarlık usulüne göre yapılan satışta geçerli teklif
alınamaması veya satış yapılan isteklinin işi yapmaması ve/veya yarıda
bırakması hallerinde enerji iletim hattı güzergahında
yer alan orman ürünlerinin satışı, ivedilikle kesim ve tahliye işlemleri
karşılığında toplanan orman ürünlerinin bedelsiz olarak piyasada faaliyet
gösteren kişi ve kuruluşlara teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren
belgeler ile idare tarafından belirlenen tutarda teminat vermesi kaydıyla
yaptırılır. Bu usulde en kısa sürede kesim ve tahliye işlemlerini
gerçekleştirecek istekliye satış yapılır. Mücbir sebep halleri dışında
kesim ve tahliye işlemini teklif ettiği sürede bitirmeyen yüklenicinin
teminatı gelir kaydedilir.
3) TEİAŞ tarafından satış usulü: Satışın (1) ve (2)
numaralı alt bentlerde sayılan usullerle gerçekleştirilememesi durumunda
enerji iletim hattı güzergahında yer alan orman
ürünleri TEİAŞ tarafından ivedilikle bedeli mukabili kestirilerek alan
tesise hazır hale getirilir. Bu usule göre elde edilen orman ürünlerinin
satışı (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan usullerden biriyle yapılır.
Satış
limitleri
MADDE 28
– (1) Satış yetki limitleri her
yıl Yönetim Kurulunca belirlenen alım yetki limiti kadar olup söz konusu
limitlerin aşılması halinde, Genel Müdürlük makamından yetki devri
hususunda olur alınır.
Geçici ve
kesin teminat miktarının tespiti ve alınması
MADDE 29
– (1) Satışı yapılacak ürünler
için teklif edilen bedelin %3’ü kadar geçici teminat, teklif bedelinin
%6’sı kadar kesin teminat alınır. Bu geçici ve kesin teminat oranları satış
dokümanlarında belirtilir.
(2) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ve özel
bütçeli idareler ile il özel idareleri, belediyeler, 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinde belirtilen
teşebbüs, teşekkül, müessese, bağlı ortaklık ve işletmeleri ile
sermayesinin yarısından fazlası Devlete ait kuruluşlardan teminat istenmez.
(3) Açık artırma yapılmayacak hallerde fiyat
tekliflerine göre, açık artırma yapılacak hallerde ise açık artırma sonucuna
göre ekonomik açıdan en avantajlı üç teklif sahibinin geçici teminatları opsiyon süresince tutulur, diğerlerinin teminatları iade
edilir.
(4) Satış kesinleştikten sonra geçici teminatın
kesin teminata dönüştürülmesi satışın yapıldığı birim tarafından sağlanır.
(5) Kesin teminat satış şartnamesine konu olan
satışın uygun bir şekilde sonuçlanmasını müteakip iade edilir.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 30
– (1) Teminat olarak kabul
edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk Parası.
b) Bankalar ve bankacılık yetkisini haiz özel
finans kurumları tarafından verilen ve özellikleri idari şartnamede belirtilen
teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen kefalet
senetleri.
c) Hazine ve Maliye Bakanlığınca ihraç edilen
devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.
(2) Teminat mektupları ve kefalet senetleri
dışındaki nakit para şeklindeki teminatlar satış komisyonlarınca teslim
alınamaz. Bu tür teminatlar satış dokümanında belirtilen banka hesabına
yatırılarak dekont teklif zarfı içinde idareye sunulur.
Bedel
tahsili
MADDE 31
– (1) Satışa konu ürünlerin bedeli
teslimattan önce satışı yapan birim tarafından peşin olarak alınır. Satışı
üzerinde kalan firma ve kişi herhangi bir nedenle satış bedelinin bir
kısmını ödememesi halinde kalan miktara o anda yürürlükte olan günlük
ticaret işlerinde kanuni temerrüt faiz oranı uygulanır.
(2) Satışı üzerinde kalan
isteklinin satışa konu ürünü kısmen veya tamamen sözleşmede belirtilen süre
içinde teslim almaması durumunda; ihtarname çekilmek suretiyle sözleşmede
belirtilen süre kadar gecikme cezası uygulanır, bu sürenin sonunda da
ürünün teslim alınmaması halinde ödenen ürün bedeli iade edilmeden önce
kesin teminatı irat kaydedilir ve satış dosyası kapatılır.
(3) Ürünleri satın alan gerçek ve tüzel kişiler ile
kuruluşların sözleşmeyi süresi içinde imzalaması, bedelini peşin yatırması
ve tesellümünü aynı gün yapması halinde kesin teminat alınmaz.
Satış
kararının onaylanması
MADDE 32
– (1) Satış komisyonunca verilmiş
satış kararlarına ekonomik açıdan en avantajlı üç istekli için Kamu İhale
Kurumundan alınacak Yasaklılık Teyit Belgesi eklenerek ihale yetkilisinin
onayına sunulur. Satış kararı yetki limitleri dahilinde
ihale yetkilisinin onayı ile kesinleşir.
Satış
kararının uygulanması
MADDE 33
– (1) Kesinleşen kararların
uygulanması ve sonuçlandırılması satışı yapan birim tarafından yapılır.
(2) Satışı yapan birimler, satışına karar verilen
ürünlere ait teslim-tesellüm işlemlerinin tamamlanmasını müteakip fiili
teslimat sonuçlarını, bilgi ve belgeleri ile birlikte ilgili birimlere
gönderir.
Satışa
katılamayacak olanlar
MADDE 34
– (1) 4734 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinde sayılanlar, doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak,
asaleten veya vekaleten hiçbir şekilde satışa
katılamazlar.
(2) Bu yasaklara rağmen satışa katılan istekliler değerlendirme
dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu durumun
değerlendirme aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri
üzerine satış kararı alınmış ve/veya hiçbir ürün teslimatı yapılmamışsa
teminatı gelir kaydedilerek satış iptal edilir.
Yasak
fiil veya davranışlar
MADDE 35
– (1) 4734 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen fiil veya davranışlarda
bulunmak yasaktır.
(2) Birinci fıkrada belirlenen fiilleri
işleyenlerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak teminatları gelir kaydedilir.
Ayrıca işlenen fiilin suç oluşturması halinde ilgili Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Piyasaya
satışı yapılamayan ürünler
MADDE 36
– (1) İlgili mevzuatı gereği
piyasaya satışı yapılamayan ürünler hakkında ilgili mevzuatı çerçevesinde
işlem yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluk
MADDE 37 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamına giren
işlerle ilgili her seviyedeki uygulayıcı ve yöneticiler bu Yönetmelik
esaslarının aynen uygulanmasından sorumludur.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 38 –
(1) 12/5/2004
tarihli ve 25460 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Elektrik İletim
Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Mal ve Hizmet Satışı ile Araç Gereç Kira
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Tip satış
dokümanının hazırlanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe konulmasından dolayı yeniden düzenlenmesi gereken Tip Şartnameler
ve Tip Sözleşmeler ile standart formlar bu Yönetmeliğin yayımlandığı
tarihten itibaren altmış gün içinde TEİAŞ tarafından hazırlanır ve TEİAŞ’ın kurumsal internet sitesinde yayımlanır. Bu
düzenlemeler yapılıncaya kadar mevcut Tip Şartname ve Tip Sözleşme
hükümleri uygulanmaya devam edilir.
Yürürlük
MADDE 39 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.
|