Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
TEKNOLOJİ
GELİŞTİRME BÖLGELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 10/8/2016 tarihli ve 29797 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin 2 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri Kanunu ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 389 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (f), (g), (ğ), (j), (m), (s) ve (ss) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
“f) Bakan: Sanayi ve Teknoloji Bakanını,
g) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ğ) Başvuru: Bölge kuruluşu, Bölgeye ek alan
katılması veya Bölge sınırı değişikliği ya da Bölge alanı iptali talebine
ilişkin bu Yönetmelik kapsamında gerekli bilgi ve belgeleri içeren işlemi,”
“j) Destek: Bölgeler için gerekli altyapı, idare
binası, Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi inşası, atölyelerde
kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlar ile Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerini desteklemeye yönelik yönetici
şirketçe yürütülen veya yürütülecek kuluçka programları, teknoloji transfer
ofisi hizmetleri ve teknoloji iş birliği programları ile ilgili giderler
için Bakanlık bütçesine konulan ödeneği,”
“m) Genel Müdürlük: Ar-Ge Teşvikleri Genel
Müdürlüğünü,”
“s) Kuluçka merkezi (İnkübatör): Özellikle genç ve
yeni işletmeleri geliştirmek amacıyla; girişimcilere Bölge içinde veya
dışında ofis hizmetleri, ekipman desteği, yönetim desteği, mali kaynaklara
erişim, kritik iş ve teknik destek hizmetlerinin bir çatı altında tek elden
sağlandığı yapıları,”
“ss) Desteklenecek Programlar: Yükseköğretim
kurumlarının matematik, fizik, kimya ve biyoloji lisans programları ile
Yükseköğretim Kurulundan alınan görüş üzerine Bakanlıkça belirlenecek diğer
programları,”
“şş) Kuluçka girişimcisi: Kuluçka merkezlerinde yer
alan Ar-Ge, teknolojik yenilik, yazılım ve tasarım faaliyetlerinde bulunan,
gerçek ya da tüzel kişiliğe sahip erken aşama girişimcileri,
tt) Ar-Ge Binası: Bölgelerde Ar-Ge, tasarım ve
yenilik faaliyeti yürüten girişimcilere tahsis edilecek ofislerin, ortak
alanların ve Bölge hizmetlerinin sunulması ile ilgili birimlerin yer aldığı
yapıyı,
uu) Atölye: Girişimciler tarafından Ar-Ge, yenilik
ve tasarım faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyulan makine ve ekipmanların
bulunduğu yapıyı ya da alanı,
üü) Stajyer: Yükseköğretim Kurulunca yükseköğretim
kurumlarında veya Milli Eğitim Bakanlığınca mesleki ve teknik eğitim okul
ve kurumlarında verilmesi uygun görülen her düzeydeki alana özgü olarak
belirlenen teorik ve uygulamalı dersler dışında, öğretim programlarıyla
kazandırılması öngörülen mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışların
geliştirilmesi, sektörün tanınması, iş hayatına uyum, gerçek üretim ve
hizmet ortamında yetişmek amacıyla işletmelerde mesleki çalışma yapan
öğrencileri,”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin ikinci bölümünün
başlığında yer alan “Başvurusuna” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Bölge
Alanları Dışında Açılacak Kuluçka Merkezi Başvurusuna” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan “idare binası,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Ar-Ge binası, atölye ve” ibaresi eklenmiş, aynı fıkrada yer alan “inşası”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, atölyelerde kullanılacak makine, ekipman
ve yazılımlar” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkrada yer alan “iki” ibaresi “on”
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “, hazırlayacağı başvuru dosyası ile” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış ve aynı maddenin ikinci ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Başvuru için gerekli bilgi ve belgeler aşağıda
belirtilmiştir:
a) Bölge kuruluşu için;
1) Kurucu heyet protokolü,
2) Seçilen yer ile ilgili tapu kayıt bilgisi ve
tasdikli mülkiyet paftası veya haritası,
3) Seçilen arazinin kamu kurum ve kuruluşlarına ait
olanları için malikinden alınacak muvafakat yazısı,
4) 5 inci maddenin dördüncü, beşinci ve altıncı
fıkralarında istenilen belgeler,
5) Plan bütünlüğü açısından herhangi bir
sakıncasının bulunup bulunmadığına dair, seçilen alan üzerinde plan onama
yetkisine sahip ilgili kurumdan alınacak görüş,
6) Yapılabilirlik raporu,
7) Bölge alanı içinde bina varsa yapı ruhsat belgesi,
yapı kullanma izin belgesi veya yapı kayıt belgesi.
b) Bölge alanının genişletilmesi veya Bölgeye ek
alan katılması için;
1) Başvuruya ilişkin yönetici şirket yönetim
kurulunun kararı,
2) Seçilen yer ile ilgili tapu kayıt bilgisi ve
tasdikli mülkiyet paftası veya haritası,
3) Seçilen arazinin kamu kurum ve kuruluşlarına ait
olanları için malikinden alınacak muvafakat yazısı,
4) 5 inci maddenin dördüncü, beşinci ve altıncı
fıkralarında istenilen belgeler,
5) Plan bütünlüğü açısından herhangi bir sakıncasının
bulunup bulunmadığına dair, seçilen alan üzerinde plan onama yetkisine
sahip ilgili kurumdan alınacak görüş,
6) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan yapılabilirlik
raporunun “Bölge alanı seçimine ilişkin bilgiler” başlığı altındaki
veriler; ancak, Bölgeye katılan ek alanın farklı il sınırları içerisinde
yer alması durumunda, o il için yeniden hazırlanan Yapılabilirlik Raporu,
7) Bölge alanı içinde bina varsa yapı ruhsat
belgesi, yapı kullanma izin belgesi veya yapı kayıt belgesi.
c) Bölge alanının daraltılması veya Bölge alanı
iptali için;
1) Başvuruya ilişkin yönetici şirket yönetim
kurulunun kararı,
2) Bölgeden çıkartılan ya da Bölge alanı olarak
iptal edilmesi istenilen yer ile ilgili tapu kayıt bilgisi ve tasdikli
mülkiyet paftası veya haritası,
3) Bölgeden çıkartılan ya da Bölge alanı olarak
iptal edilmesi istenilen yerin kamu kurum ve kuruluşlarına ait olanları
için malikinden alınacak muvafakat yazısı,
4) 5 inci maddenin altıncı fıkrasında istenen
belgeler.
ç) Bölge alanları dışında açılacak kuluçka merkezi
başvurusunda bölgenin faaliyete geçmiş olması ve bölge içinde kuluçka
merkezinin kurulmuş olması şartı aranır. Başvuru için;
1) Yönetim kurulu kararı,
2) Mülkiyeti yönetici şirkete ait değilse malik
muvafakatını içeren en az 3 yıllık kira sözleşmesi,
3) Kuluçka merkezi açılmasının gerekçesi için
elektronik ortamda hazırlanan fizibilite raporu,
4) Yapı ruhsat belgesi, yapı kullanma izin belgesi
veya yapı kayıt belgesi.
d) Bölge alanları dışında yer alan kuluçka
merkezinin iptali için;
1) Yönetim kurulu kararı.”
“(6) Bölge başvurusu ya da Bölge alanları dışında
açılacak kuluçka merkezi başvurusu, herhangi bir eksikliğinin olup olmadığı
bakımından Genel Müdürlük tarafından 15 gün içinde incelenir. Başvuruda
eksiklik tespit edilmesi halinde eksiklikler başvuru sahibine bildirilir.
Bakanlık tarafından temin edilen belgeler başvuru sahibinden ayrıca
istenmez. Başvurunun eksikliği yok ise başvuru, Değerlendirme Kurulu
tarafından 30 gün içerisinde değerlendirilir. Bölge kuruluş başvurusu Genel
Müdürlük tarafından toplantı tarihinden en geç 10 gün öncesinde
Değerlendirme Kurulu üyelerinin görüşüne sunulur.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Değerlendirme Kurulu, Bölgeye ya da Bölge
alanları dışında açılacak kuluçka merkezine ilişkin başvuruyu Kanun ve bu
Yönetmelik hükümleri ile temsil ettikleri kurum ve kuruluşu ilgilendiren
hususlar açısından değerlendiren;
a) Bakanlık,
b) Hazine ve Maliye Bakanlığı,
c) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığı,
ç) Strateji ve Bütçe Başkanlığı,
d) YÖK,
e) TÜBİTAK,
f) TOBB,
g) KOSGEB,
ğ) Bakanlık tarafından belirlenecek teknoloji
konusunda faaliyet gösteren en az biri özel kuruluştan olmak şartıyla iki
kurum veya kuruluş,
olmak üzere on kurum ve kuruluştan gelen
temsilcilerden oluşur.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “Bilim ve Teknoloji Genel Müdürünün”
ibaresi “Temsilcisi” olarak ve “yedi” ibaresi “sekiz” olarak değiştirilmiş,
(c) bendinde yer alan “dört” ibaresi “altı” olarak değiştirilmiş ve (ç)
bendinde yer alan “başvuru dosyasını” ibaresi “başvuruyu” olarak değiştirilmiş,
aynı bende aşağıdaki alt bent eklenmiş ve (e) bendinde yer alan “yedi”
ibaresi “sekiz” olarak değiştirilmiştir.
“13) Bölge alanları dışında açılacak kuluçka
merkezi başvurusunun uygunluğu ve yeterliliği,”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bölge
ilanı ve Bölge alanları dışında açılacak kuluçka merkezi ilanı
MADDE 10 –
(1) Bölge başvurusunun
Değerlendirme Kurulu tarafından uygun bulunması durumunda, başvuru ile
ilgili Kurul kararı ve ekleri Bakanlık makamınca Cumhurbaşkanına sunulur.
Cumhurbaşkanı Kararı ile kesinleşen; Bölge kuruluşu, Bölgeye ek alan
katılması, Bölge sınırı değişikliği ya da Bölge alanının iptali Resmî
Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girer.
(2) Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren
Bölge alanı sınırları ya da Bölge alanının iptaline ilişkin Cumhurbaşkanı
Kararı, mevcut planında işlemek veya yapılacak plan değişikliğinde dikkate
alınmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlara gönderilir. Ayrıca “Bu alanlarda
4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile Teknoloji Geliştirme
Uygulama Yönetmeliği hükümleri geçerlidir.” ifadesi ilgili kurum ve kuruluşlarca
plan notlarına işlenir.
(3) Bölge alanları dışında açılacak kuluçka merkezi
başvurusunun Değerlendirme Kurulu kararı Bakanlık makamına sunulur. Bakan
Oluru alındıktan sonra kuluçka merkezi açılır.
(4) Bölge alanları dışında yer alan kuluçka merkezinin
iptaline Bakan Oluru alınarak karar verilir. Bölge alanları dışında açılan
ya da iptal edilen kuluçka merkezi bilgileri ilgili kurum ve kuruluşlara
bildirilir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Yönetici şirketin kuruluş esas sözleşmesinin
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmasından sonra yapılacak
değişikliklerde, Kanun ve Yönetmeliğe uygunluk açısından Bakanlık izni
şartı aranır.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14 – (1)
Yönetici şirket, Kanunun amacını gerçekleştirmek üzere;
a) Bölgeye ait planlama ve projelendirmenin
yapılması, gerekli alt yapı ve üst yapı hizmetlerinin yürütülmesi,
b) 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi
Hakkında Kanun ve ilgili yönetmelik hükümleri uyarınca gerekli işlemlerin
yapılması,
c) Bölgede atık su, atık su alt yapı tesisleri,
katı atık, toprak kirliliği, gürültü ve hava kirliliği, tehlikeli tıbbi
atık, radyoaktif madde ve tehlikeli kimyasalların yönetimi, yangından
korunma ve yangınla mücadele, acil durum planlarının hazırlanması ve
koordinasyonu, tahliye, ilk yardım ve acil tıbbi müdahale ile doğal
afetleri kapsayan konularda ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon
içinde çalışarak ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli önlemlerin alınması,
ç) Bölgede yangın ve doğal afetlere karşı tüm bina
sigortalarının yaptırılması,
d) Bölge için gerekli olan temizlik, elektrik, içme
ve kullanma suyu, doğal gaz, akaryakıt, ısıtma ve havalandırma, dağıtım
şebekeleri, kanalizasyon, atık su, Bölge içi yollar, ulaşım, ses ve veri
iletişimi, internet hizmetleri ve diğer hizmetlerin sağlanması ve
kesintisiz olarak sürmesi için gerekli önlemlerin alınması, çalışma
esaslarının belirlenmesi, fiyatlandırmaların ve hesaplamaların yapılması ve
uygulanması, her türlü bakım ve onarım hizmetlerinin sağlanması, alt ve üst
yapılara zarar verenlerin tespiti ile zararların tazmininin sağlanması,
ayrıca Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında Bölgede yer alan kişilerin ihtiyaç
duyacakları yeme, içme, eğlenme, dinlenme, dua etme yeri ve barınma gibi
ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinimlerinin imkân dâhilinde
karşılanması,
e) Bölge; üniversite veya organize sanayi bölgesi
arazisi içerisinde ise üniversite veya organize sanayi bölgesi bünyesinde
bulunan itfaiye araç ve gereçlerinden yararlandırılması, üniversite veya
organize sanayi bölgesi alanı dışında ise yeterli sayıda itfaiye araç ve
gereçlerinin hazır bulundurulmasının sağlanması ya da Bölge alanına en
yakın ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılmasına yönelik gerekli
önlemlerin alınması,
f) Bölgede; hizmet vermek amacıyla yer almak
isteyen kurum, kuruluş, yerli ya da yabancı tüzel veya gerçek kişiler ile
Kanunun amacıyla örtüşen şekilde faaliyet gösteren ve Bölge içerisinde yer
almak isteyen 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve
Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında kurulan
Ar-Ge Merkezi veya Tasarım Merkezi, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı
Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun kapsamında yeterlik
alan araştırma altyapıları ile diğer kurum ve kuruluş taleplerinin
değerlendirilmesi ve uygun bulunanlara Bölge işletme yönergesi
doğrultusunda yer tahsisinin yapılması,
g) Bölgede Ar-Ge veya tasarım faaliyetinde bulunmak
üzere yer almak isteyen girişimcilerin münhasıran Bölgede yürütecekleri her
bir Ar-Ge veya tasarım projesinin, yönetici şirketin belirleyeceği,
konusunda uzman iki üyesi öğretim elemanı, bir üyesi ise sektör uzmanı veya
15/2/2013 tarihli ve 28560 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bireysel
Katılım Sermayesi Hakkında Yönetmelik kapsamında lisansı olan bireysel
katılım yatırımcısı olmak üzere proje ile ilişkisi olmayan en az üç üyeli,
kuluçkaya uygun girişimcilere ait Ar-Ge veya tasarım projesinde ise konusunda
uzman bir öğretim elemanı olmak üzere en az bir üyeli Proje Değerlendirme
Komisyonuna; proje süresi ile birlikte Bölge içi ve dışında geçirilmesi
gereken sürelerinin uygunluğu, yenilik barındıracak, herhangi bir alanda
üretilebilir, kullanılabilir, uygulanabilir olacak, uygulanan tekniğin
bilinen durumunun aşıldığını gösterecek, ticarileşme potansiyeli, ithal
ikame veya ihracat potansiyeli olan yüksek teknolojik ürünleri
geliştirebilecek, üründe ve üretim yöntemlerinde yenilik geliştirebilecek,
ürün kalitesini veya standardını yükseltebilecek, verimliliği
artırabilecek, üretim maliyetlerini düşürebilecek, teknolojik bilgi
üretilebilecek, ürünlerin katma değerini artıracak, etkin bir
üniversite-sanayi işbirliği gerçekleştirebilecek bir Ar-Ge veya tasarım
projesi olup olmadığı bakımından inceletilmesi, inceleme sonucunun
belgelendirilmesi, belgelerin arşivlenmesi, başka bir kamu ve uluslararası
Ar-Ge veya tasarım destek programları kapsamında desteklenen ya da Ar-Ge
veya tasarım projesi olduğu belirtilmek üzere kamu kurumu ve kuruluşlarınca
oluşturulan projelerin ise Bölge işletme yönergesinde aksi yönde bir
uygulama öngörülmedikçe yeniden incelemeye ve onaya tabi tutulmaması, başka
bir Bölgede iken Ar-Ge veya tasarım faaliyeti yapan ve nakil talebinde bulunan
girişimci firmanın Ar-Ge veya tasarım projesi ile ilgili bilgi ve
belgelerinin temin edilmesi ve Ar-Ge veya tasarım projesi ve süreci
yönünden bu bent kapsamında yeniden incelenmesi, incelemesi tamamlanan ve
Ar-Ge veya tasarım projesi uygun görülen Bölgede yer almak isteyen
girişimcilere, Bölge yönetici şirketi işletme yönergesi doğrultusunda bu
bent kapsamında proje kabul belgesi düzenlenmesi, Bölgede yer tahsisinin
yapılması, Bölgede kendilerine daha önce yer tahsis edilmiş olan
girişimcilerin Bölgede yeni başlatacakları her bir Ar-Ge veya tasarım
projesinin bu bent kapsamında değerlendirilmesi, Bölge yönetici şirketi
işletme yönergesi doğrultusunda girişimcilere yer tahsisinin yenilenmesi,
proje süresinin uzatılması işlemlerinin de bu bent kapsamında yapılması,
kira sözleşmesinin kira üst limiti Genel Müdürlükçe belirlenmişse bu limiti
geçmeyecek ve para birimi Türk Lirası olacak şekilde Ar-Ge veya tasarım
projesi süresi ve girişimcinin bu Yönetmelik kapsamında Bölgeden ihracının
söz konusu olabileceği hususu dikkate alınarak düzenlenmesi,
ğ) Bölgenin yönetimi ve işletilmesi, Bölgede yer
alacak girişimci başvuruları ile Bölgede yer alan girişimcilerce
yürütülecek her bir yeni Ar-Ge veya tasarım projesinin, projenin
korunmasına ilişkin gizlilik şartlarına riayet edilerek değerlendirilmesi,
uygun görülenlere yer tahsisinin yapılması, teknolojik ürünün üretilmesine
izin veren Kanunun 8 inci maddesinin uygulanması, bu Yönetmeliğe uygun kira
kontratlarının düzenlenmesi, Ar-Ge veya tasarım personelinin Bölgede
yürütülen Ar-Ge veya tasarım projesi kapsamında ya da Ar-Ge veya tasarım
personelinin yüksek lisans veya doktora eğitimi kapsamında Bölge dışında
geçirilecek sürelerin onay işlemi, projelerin, girişimcilerin ve ücreti
gelir vergisinden istisna tutulacak personelin izlenmesi, girişimcilerin
Bölgeden çıkarılması gibi hususlar dahil Bölgede yürütülecek tüm faaliyet
ve uygulamalara ilişkin usul ve esasları içeren ve Kanun kapsamında Bölgede
yer alan tüm gerçek ve tüzel kişilerin uymakla yükümlü olduğu Bölge İşletme
Yönergesinin Kanun ve bu Yönetmeliğe uygun olarak hazırlanması ve bir
kopyasının yönetici şirket kuruluşunun Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde
yayımlanmasını takiben en fazla üç ay içerisinde veya mevcut yönergede
herhangi bir değişiklik yapılması halinde en fazla bir ay içerisinde Genel
Müdürlüğe iletilmesi,
h) Bölgede yer alan girişimcilerin üniversite veya
yüksek teknoloji enstitüsü ya da kamu Ar-Ge merkez veya enstitülerinin
olanak, birikim, altyapı, tesis, makine ve ekipmanlarından yararlanma yönündeki
taleplerinin artırılmasına yönelik faaliyetlerde bulunulması ve bu
taleplerin ilgili birimlerle koordinasyon içerisinde karşılanması,
ı) Bölgede yer alan girişimcilerin bu Yönetmelik
kapsamında yönetici şirkete iletmekle yükümlü oldukları bilgi ve belgeleri
süresinde iletmemeleri veya projelerinin tamamlanma tarihinden itibaren
yeni bir proje sunmayan girişimcinin son projesinin tamamlanma tarihinden
itibaren; otuz gün içinde ilgili vergi dairesine ve Sosyal Güvenlik
Kurumuna bildirilmesi, üç ay içerisinde yeni bir Ar-Ge veya tasarım projesi
başlatılamaması halinde, mevcut kira sözleşmesi süresi dikkate alınmaksızın
kira sözleşmesinin fesih olunmuş sayılması ve girişimcinin Bölgeden ihraç
edilmesini temin edecek gerekli işlemlerin yapılması,
i) Bölgede yer alan girişimci Ar-Ge veya tasarım
firmaları, Ar-Ge veya tasarım projeleri ve Bölgede istihdam edilen tüm
Ar-Ge, tasarım ve destek personeli listelerinin, kayıt altına alınan
detayları ile birlikte aylık olarak belirlenerek arşivlenmesi, aylık tutulan
arşivlerin istenildiğinde ilgililere bildirilmesi,
j) Kendisine ve Bölgede bulunan girişimcilerin
faaliyetlerine ilişkin bilgilerin, Genel Müdürlükçe belirlenen şekle uygun
olarak yazılı ve elektronik ortamda günlük veya anlık tutulması, kendi
serbest muhasebeci mali müşaviri veya yeminli mali müşavirince onaylı
yıllık bilgilerin her yılın Mayıs ayı sonuna kadar elektronik ortamda Genel
Müdürlüğe iletilmesi, bu bende uygun hareket edilmemesi halinde Haziran
ayından itibaren girişimcilerin üç aylık muafiyet belgelerinin
onaylanmaması, üçüncü ayın sonuna kadar bilgilerin iletilmemiş olması
durumunda takip eden aydan itibaren aylık muafiyet belgelerinin
onaylanmaması ve bu ay içerisinde ilgili girişimcilerin ihracına ilişkin
işlemlerin başlatılması, ayrıca yönetici şirket olarak kendisinin her türlü
hesap ve işlemlerinin yıllık olarak 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre
yetkilendirilmiş yeminli mali müşavire inceletilmesi, mali denetim raporunun
birer örneğinin her yılın Mayıs ayı sonuna kadar aynı süre içinde kendisine
ve Genel Müdürlüğe iletilmesinin sağlanması,
k) Bölgede yer alan girişimcilerle ilgili olarak;
1) Girişimcinin, Kanunda belirtilen amaca uygun
olarak faaliyet göstermesinin sağlanması, yürüttüğü faaliyetlere yönelik
talep edilen her türlü istatistiksel veriyi içeren belgenin, eksiksiz ve
zamanında temin edilmesi için gerekli denetimlerin yapılması,
2) Girişimcilerin faaliyetleriyle ilgili Bakanlık
tarafından talep edilen bilgi ve belgelerin belirlenen süre ve formata
uygun olarak iletilmesi,
3) Girişimcinin çalıştırdığı ücreti gelir vergisi
istisnasından yararlanan kişilerin Bölgede fiilen çalışıp çalışmadığının
denetlenmesi,
4) Girişimcinin çalıştırdığı ve istisna kapsamında
olan destek personeli sayısı ile Ar-Ge ve tasarım personeli sayısının
birbirlerine olan oranının Kanun ve bu Yönetmelikte belirtilen kriterlere
uygun olup olmadığının denetlenmesi,
5) Girişimci tarafından talep edilmesi halinde,
girişimcilerin yürüttüğü Ar-Ge veya tasarım projesi kapsamında çalışan
Ar-Ge veya tasarım personelinin; Bölgede yürüttüğü görevle ilgili olarak
Bölge dışında geçirilmesi gereken sürelerin incelenmesi, uygun bulunanların
onaylanması, Ar-Ge veya tasarım projesi kapsamında dışarıda geçirilen fiili
sürelere dair ilgili kurum ve kuruluştan temin edilen belgelerin
incelenerek arşivlenmesi,
6) Girişimcinin talep etmesi durumunda bu maddenin
birinci fıkrasının (g) bendinde sayılan kriterler gözetilerek proje bitirme
belgesi düzenlenmesi,
i) Proje bitirme belgesi talep eden işletmeler
Bölgede tamamlanan projeleri için elektronik ortamda başvuruda bulunur.
ii) Yönetici şirket, ilgili başvuruyu konusunda
uzman en az bir öğretim elemanı veya sektör temsilcisine inceleterek
değerlendirir, elektronik ortamda kabul eder ve imzalar.
iii) Genel Müdürlük başvuruyu değerlendirir, uygun
bulması halinde söz konusu başvuruyu onaylar.
iv) Bakanlık tarafından elektronik ortamda
onaylanarak oluşturulan belge, yönetici şirket aracılığıyla girişimci
firmaya iletilir.
7) Girişimcilere Genel Müdürlük tarafından
elektronik ortamda proje kodu verilmiş proje kabul belgesi düzenlenmesi,
l) Girişimcilerin Kanuna, bu Yönetmeliğe, Bölge
İşletme Yönergesine ve ilgili diğer mevzuata göre düzenleyici amaçlı
denetlenmesi, denetleme sonucunda aykırı faaliyetlerin tespit edildiği
tarihten itibaren aylık muafiyet belgelerinin onaylanmaması, aykırı
faaliyetlerin düzeltilmesi için girişimcilerin uyarılarak üç ayı geçmemek
üzere belirli bir süre verilmesi, verilen süre sonunda aykırı
faaliyetlerini düzeltmeyen girişimcilerin mevcut kira sözleşmesi süresi
dikkate alınmaksızın girişimcinin Bölgeden ihraç edilmesini temin edecek
gerekli önlemlerin alınması,
m) Yönetici şirket kuruluş tarihinden itibaren ilk
bir yıl içerisinde Bölgenin en az üç yıllık stratejik planının
hazırlanması, stratejik plan süresinin dolması durumunda ya da ihtiyaç
duyulması halinde yenilenmesi ve Genel Müdürlüğe iletilmesi,
n) Her yılın sonunda kendisine ve Bölgede yer alan
Ar-Ge veya tasarım faaliyetinde bulunan işletmelere sağlanan destek ve
muafiyetlerin etki değerlendirmesini yapmak üzere, Genel Müdürlükçe
belirlenecek Teknoloji Geliştirme Bölgesi Etki Değerlendirme Raporu
Hazırlama Usul ve Esaslarına göre hazırlanan raporun, bir önceki yıl ile
karşılaştırmasının yapılması, grafiksel ortamda gösteriminin sağlanması ve
her yıl Haziran ayı içerisinde Genel Müdürlüğe iletilmesi,
görevlerinin yerine getirilmesi ile birlikte, Kanun
ve bu Yönetmelik kapsamında Bölgenin yönetimi ve işletilmesi için gerekli
olan işlemleri yapmakla yükümlüdür. Ayrıca, Bakanlık tarafından verilen
destekler kapsamında; Yönetici Şirketin ve Bölgede yer alan işletmelerin
başvurularına ait bilgi ve belgelerde tutarsızlık veya Kanun ve bu
Yönetmeliğe göre uygunsuzluk tespit edilmesi halinde, bu durumdan başvuru
sahibi işletme ile birlikte sorumludur.
(2) Ayrıca yönetici şirket, Bölge ihtiyaçları
doğrultusunda girişimcilere eğitim, kuluçka, test, kalibrasyon ve kalite
güvence ve benzeri konularda teknik hizmetler ile fikri mülkiyet haklarının
korunması ve lisans, devir ve benzeri işlemleri, şirket kuruluşu, teknoloji
transferi, finansman, vergisel ve hukuksal uygulamalar, risk sermayesi,
pazarlama ve ihracat gibi konularda hizmet vermesi veya verilmesinin
sağlanması, Bölgede faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla girişimcilerin
ortak ihtiyaçları doğrultusunda, bunların tek başlarına almalarının veya
yapmalarının mali ve teknolojik açılardan mümkün olmadığı önemli üretim,
test ve kontrol alet ve makineleri ile ekipmanlarının satın alınması veya kiralanması
yolları ile temin edilerek amaca dönük olarak yeni ve yüksek teknoloji
laboratuvarları, dijital (sayısal) üretim ve tasarım laboratuvarları ve
üretim birimlerinin kurulması, işletilmesi, bedeli karşılığında ilgililerin
kullanımına sunulması, gerektiğinde bu hizmetlerle ilgili olarak söz konusu
alet, makine ve ekipmanı kullanacak, işletmecilik faaliyetini yürütecek
konusunda uzmanlaşmış deneyimli personel istihdamı, bu konularla ilgili
kişi ve kuruluşlarla gerekli işbirliği ve koordinasyonun sağlanması ile
birlikte Ar-Ge faaliyetlerinde de bulunabilir.
(3) Bölge içerisinde bulunan, bu Yönetmelik
kapsamındaki TEKMER, Ar-Ge Merkezi veya Tasarım Merkezi ile Araştırma
Altyapıları kendi mevzuatına tabi olarak kurulur, yönetilir, işletilir ve
denetlenir. Bu yapılar ile birlikte başka mevzuat kapsamında desteklenen ve
Ar-Ge veya tasarım faaliyetinde bulunan girişimciler de Bakanlık ve Bölge
yönetici şirketine karşı Yönetmelik kapsamında idari açıdan sorumludurlar.
(4) Bölge alanının ilanına ilişkin Cumhurbaşkanı
Kararının Resmî Gazete’de yayımı tarihinden itibaren en fazla üç yıl
içerisinde o Bölge alanında faaliyete geçilir. Mücbir sebepler dışında,
belirtilen süre içerisinde, Bölge alanının faaliyete geçirilememesi
halinde, Bölge yönetici şirketi süre uzatımı için Genel Müdürlüğe müracaat
eder. Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde bir defaya mahsus olmak
üzere Bölge alanının faaliyete geçirilmesi için en fazla bir yıl ek süre
verilebilir. Bu ek süre içerisinde, Bölge alanında faaliyete geçilememesi
durumunda Cumhurbaşkanının Bölge alanının ilanına ilişkin kararı hüküm ve
sonuçları ile birlikte ortadan kalkar. Ayrıca Bölge alanında faaliyete
geçildikten sonra ilgili alanda mücbir sebep halleri dışında faaliyetin
sona ermesi ve bir yıl içerisinde yeniden faaliyete geçilmemesi durumunda
Cumhurbaşkanının söz konusu alanın ilanına ilişkin kararı hüküm ve
sonuçları ile birlikte ortadan kalkar. Bu durum, ilgili diğer kurum ve
kuruluşlara bildirilir. Bölge alanları dışında açılacak olan kuluçka
merkezine ilişkin Bakan Oluru alındıktan sonra en fazla altı ay içerisinde
faaliyete geçilir. Mücbir sebepler dışında, belirtilen süre içerisinde,
Bölge alanları dışında açılan kuluçka merkezinin faaliyete geçirilememesi
halinde, Bölge yönetici şirketi süre uzatımı için Bakanlığa müracaat eder.
Bakanlıkça uygun görülmesi halinde bir defaya mahsus olmak üzere kuluçka
merkezinin faaliyete geçirilmesi için en fazla altı aya kadar ek süre
verilebilir. Bu ek süre içerisinde, faaliyete geçilememesi durumunda konuya
ilişkin Bakan Oluru hüküm ve sonuçları ile birlikte ortadan kalkar. Bölge
alanları dışında açılan kuluçka merkezinin faaliyete geçtikten sonra Kanun
ve bu Yönetmelikte belirtilen amacın dışında kullanıldığının tespiti
halinde kuluçka merkezi kararı Bakan Oluru ile ortadan kaldırılır.
(5) Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile tasarım
faaliyetinde bulunmak üzere bu Yönetmelik kapsamında projesi
değerlendirilerek girişimciye yer tahsis edilmesi ve Bakanlık tarafından
yerinde ziyaret edilerek uygun görülmesi halinde Bölge alanı faaliyete
geçmiş sayılır.
(6) İşyeri açma ve çalışma ruhsatı 14/6/1989
tarihli ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ve bu Kanuna
dayalı olarak çıkartılan yönetmelikte belirtilen hususlar çerçevesinde
sanayi ve teknoloji il müdürlükleri tarafından düzenlenir ve bu kapsamda
denetlenir. Bölge alanının organize sanayi bölgesi içerisinde bulunması ve
Bölge yönetici şirketince talep edilmesi durumunda, Bölgenin ihtiyacı olan
elektrik, su, doğalgaz, internet, işyeri açma ve çalıştırma ruhsatı gibi
her türlü altyapı hizmeti 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanununa göre organize sanayi bölgesi yönetimince sağlanır.
(7) Genel Müdürlük, gelen talepler doğrultusunda
veya gerekli görmesi halinde teknoloji geliştirme bölgelerindeki ve Bölge
alanları dışında açılan kuluçka merkezlerindeki kira üst limitlerini
belirlemeye ve bu merkezlerde kuluçka firmalarına uygulanacak kira indirim
oranlarını farklılaştırmaya yetkilidir.
(8) Genel Müdürlük, teknoloji geliştirme bölgelerindeki
firmaların toplam personeli başına düşen asgari ofis alanını belirlemeye
yetkilidir.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 15 inci
maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kuluçka
girişimcisi, kuluçka merkezi ve kuluçka programı
MADDE 15
– (1) Kuluçka firmaları; teknoloji
geliştirme bölgesi yönetici şirketleri tarafından yürütülen girişimcilik
programlarına katılarak şirketleşen veya Ar-Ge, teknolojik yenilik, yazılım
ve tasarım faaliyetlerinde bulunan, en fazla üç yıllık, proje sahibi işletmeler
olarak, kuluçka merkezlerinde yer alan girişimcilerdir.
(2) Yönetici şirket; Bölgede ve Bölge alanları
dışında açılan kuluçka merkezinde Ar-Ge ve yenilikçi firmaları yetiştirmek,
genç ve yeni işletmeleri geliştirmek amacıyla kuluçka merkezi faaliyetinde
bulunur.
(3) Bölge alanları dışında açılan kuluçka
merkezlerinde yer alacak kuluçka girişimcisinin personel sayısının 10
kişiden az ve son üç yıl içerisinde kurulmuş teknoloji tabanlı işletme
olması şartı aranır.
(4) Yönetici şirket; kuluçka firmalarına kuluçka
merkezinde, en fazla 36 ay olmak üzere proje süresine göre bu Yönetmelik
hükümleri kapsamında yer tahsisi yapar.
(5) Yönetici şirket; iş fikri ya da hayata geçirmek
istediği bir projesi olan ve henüz gelir ve kurumlar vergisine tabi bir
işletme kurmamış girişimciyi ön kuluçka programına tabi tutabilir ve bunun
için girişimciye en fazla 18 ay olmak üzere kuluçka merkezinde yer tahsisi
yapabilir.
(6) Yönetici şirket; kuluçka merkezinde yer
kalmadığında, kuluçka firmalarına ya da yeni bir fikri olan gerçek
kişilere, idare binası, Ar-Ge binası veya diğer binalar içerisinde uygun
ofisler bulunması halinde bu binalarda yer verebilir.
(7) Bölge yönetici şirketi, Bölge alanında
faaliyete geçildikten sonra bu Bölge alanında TEKMER yok ise en geç bir yıl
içerisinde kuluçka merkezini kurar.
(8) Bölge alanı içerisinde yer alan kuluçka firma
sayısı toplam firma sayısının yüzde onundan az olamaz ve yönetici şirket
Bölge alanı içerisinde yer alan kuluçka firmalarına binanın toplam
kiralanabilir alanının en az yüzde beşi oranında yer ayırır. Hesaplamalarda
küsurat tama iblağ edilir. Bölge içerisinde, var ise TEKMER’de yer alan
kuluçka firmaları da bu hesaba dahil edilir. Bölge alanları dışında açılan
kuluçka merkezlerinde yer alan kuluçka firmaları bu hesaba dahil değildir.
(9) Kuluçka programları kapsamında yönetici şirket;
aşağıdaki hizmet ve destekleri, imkanları dahilinde, girişimcilerin
ihtiyaçları doğrultusunda sağlar:
a) Ofis imkanı, mobilya ve ekipman sağlanması,
ihtiyaç duyulan altyapının ve ortak mekanların oluşturulması.
b) Sekretarya ve destek hizmetlerinin sunulması,
donanım ve yazılımlara erişimin sağlanması.
c) Yarışma ve benzeri girişimciliği teşvik edici
programların organize edilmesi.
ç) İlgili eğitim, seminer ve atölyelerin
düzenlenmesi.
d) Yönetim desteği, kritik iş ve teknik desteklerin
verilmesi.
e) Teknik ve idari konularda danışmanlık ve
mentorluk hizmetlerinin sağlanması.
f) Şirketleşme, ticarileşme, uluslararasılaşma ve
benzeri alanlarda desteklerin sağlanması.
g) Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile tasarım
faaliyetleriyle ilgili finansmana erişim konusunda danışmanlık sunulması ve
mevcut programlara yönlendirilmesi veya uygun yapılar ile bir araya
gelinmesine destek olunması.
ğ) Kuluçka firmalarının kendi aralarında ve Bölgede
yerleşik diğer firmalarla etkileşim ve işbirliklerinin sağlanması.
(10) Yönetici şirket, Bölgede TEKMER varsa, bu
madde kapsamındaki hizmetlerden yararlanmasını sağlar.
(11) Bölge yönetici şirketince, kuluçka
girişimcilerine, Bölgede uygulanan birim metrekare kira ücretlerinin; kamu
destekli Ar-Ge projesine sahip olanlar için yüzde yirmi beşinden, diğerleri
için yüzde ellisinden fazla olamaz. Ar-Ge projesi süresi esas alınarak
kuluçka firmalarına en fazla 36 aya kadar yer tahsis edilir. Yer tahsis
edilirken diğer firmalardan tamamen ya da kısmen ayrıştırılmış ofis
alanlarının oluşturulmasına özen gösterilir.
(12) Bu Yönetmelik kapsamında sağlanan destek,
teşvik, muafiyet ve istisnalar, Bölge alanları dışında açılan kuluçka
merkezlerine de aynen uygulanır. Yönetici şirketin görev ve sorumlulukları
dâhil olmak üzere, bu merkezlere dair diğer tüm iş ve işlemlerde Kanun ve
bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 18 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “27/2/2003 tarihli ve 4817 sayılı
Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun” ibaresi “28/7/2016 tarihli ve
6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Maliye Bakanlığı” ibareleri “Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı” olarak, “Kalkınma Bakanlığınca”
ibaresi “Bakanlıkça” olarak, “Maliye Hazinesi” ibaresi “Hazine” olarak
değiştirilmiş ve aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “Maliye Bakanlığınca”
ibaresi “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesinin dokuzuncu fıkrasında yer alan “maksimum yükseklik serbest bırakılmak
kaydıyla,” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 23 üncü
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bölge alanı içerisinde Bölge
ilanından önce yer alan mevcut ve ruhsatlı binalar ile Bölge alanları
dışındaki kuluçka merkezleri için yürütülecek her türlü yapı ruhsatı ve
yapı kullanma izin belgesi işlemleri inşaat ruhsatını veren ilgili kurum ve
kuruluşlarca yürütülecektir.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 25 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 25 – (1)
Bu Yönetmelikte yer almayan imar planı yapımı, revizyonu ve değişiklikleri,
parselasyon planı yapımı ve değişiklikleri, uygulama projeleri, yapılaşma,
yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin belgesiyle ilgili hususlarda 3194 sayılı
İmar Kanununun değer artış payına ilişkin hükümleri hariç tüm hükümleri ve
ilgili yönetmelik hükümleri uygulanır.
(2) 3194 sayılı İmar Kanununun geçici 20 nci
maddesinde belirtilen 1/7/2021 tarihinden sonraki yençok: serbest olarak belirlenmiş
teknoloji geliştirme bölgesi alanlarındaki imar planı değişiklikleri
Bakanlıkça onaylanır.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 26 ncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Bölgelerde; alt yapı, idare binası, Ar-Ge
binası, atölye ve kuluçka merkezi inşasına ilişkin giderler, atölyelerde
kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlar ile Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerini desteklemeye yönelik yönetici
şirketçe yürütülen veya yürütülecek kuluçka programları, teknoloji transfer
ofisi hizmetleri ve teknoloji iş birliği programları ile ilgili giderler,
Bölge yönetici şirketine yardım amacıyla, Bakanlık bütçesine konulan
ödenekle sınırlı olmak üzere karşılanabilir. Bölgelere kullandırılmak
amacıyla Bakanlık bütçesine konulan ödenekler yıllık yatırım programında
yer alır ve Cumhurbaşkanlığınca belirlenen harcama programları dâhilinde
kullanılır.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 27 – (1)
Destek talebinde bulunacak yönetici şirket talebini, her yatırım yılı için,
Bölge Yatırım Harcamalarının Yıllara Göre Dağılımı Tablosundaki ödenek
kapsamına giren kısımları doldurarak, destek talebinde bulunduğu alt yapı,
idare binası, Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi inşası, atölyelerde
kullanılacak makine, ekipman ve yazılım ile kuluçka programları, teknoloji
transfer ofisi hizmetleri ve teknoloji işbirliği programlarına ilişkin
Bakanlıkça belirlenen formata uygun olarak ihtiyaç analiz raporunu da
ödenek talep tablosuna ekleyerek Genel Müdürlüğe iletir.
(2) Destek talebi yıllık olarak bir sonraki yatırım
yılından itibaren üç yıl için, içinde bulunulan yılın en geç Nisan ayı
sonuna kadar yapılır. Bölgeler, yılı içerisinde daha sonra da destek talebinde
bulunabilir.
(3) Bakanlık, Bölgelerin; alt yapı, idare binası,
Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi inşası ile atölyelerde kullanılacak
makine, ekipman ve yazılımlar, Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile tasarım
faaliyetlerini desteklemeye yönelik yönetici şirketçe yürütülen veya
yürütülecek kuluçka programları, teknoloji transfer ofisi hizmetleri ve
teknoloji işbirliği programları ile ilgili destek taleplerini, bütçe
imkanları doğrultusunda değerlendirerek Bakanlığın yatırım bütçe teklifi
ile birlikte Strateji ve Bütçe Başkanlığına bildirir.
(4) Yönetici şirket, Bölge alanlarında bir an önce
faaliyete geçilmesi için ya da faaliyete geçilmiş Bölge alanlarında ihtiyaç
duyulan; alt yapı, idare binası, Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi
inşası ile ilgili giderler için Genel Müdürlüğe destek talebinde
bulunabilir.
(5) Faaliyete geçilmiş Bölge alanları içerisinde
mevcut binalar talebi karşılayamaz duruma geldiğinde, yönetici şirket, yeni
bina inşaatı için Bakanlığa ayrıca destek talebinde bulunabilir. Destek
talebine, yeni bir idare binası, Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi
kurulmasına ihtiyaç olduğunu gösteren ihtiyaç analizi raporu da eklenir.
(6) Yönetici şirket ayrıca, Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerini desteklemeye yönelik, kuluçka
programları, teknoloji transfer ofisi hizmetleri ve teknoloji işbirliği
programları ile Bölgede yer alan atölyelerde kullanılacak makine, ekipman
ve yazılım kapsamında yapılacak giderler için Genel Müdürlüğe destek
talebinde bulunabilir.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 28 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 28 – (1)
Bakanlık; alt yapı, idare binası, Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi
inşası, atölyelerde kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlar ile Ar-Ge ve
yenilik faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerini desteklemeye yönelik
yönetici şirketçe yürütülen veya yürütülecek kuluçka programları, teknoloji
transfer ofisi hizmetleri ve teknoloji işbirliği programları ile ilgili
destek talebini değerlendirir ve gerekli gördüğü durumda Bölgede
incelemelerde bulunur.
(2) Bölgeler için gerekli alt yapı, idare binası,
Ar-Ge binası, atölye ve kuluçka merkezi inşasına yönelik yapılan destek
talebinin değerlendirilebilmesi için;
a) Yönetici şirket kuruluşunun gerçekleşmiş,
b) İmar planlarının onaylanmış,
c) Proje kapsamında yapılacak idare binası, Ar-Ge binası,
atölye ve kuluçka merkezi inşaatları ile ilgili uygulama projelerinin
onaylanmış,
ç) İnşaat ruhsatının alınmış,
olması şartı aranır. Resmî Gazete’de yayımı
öncesinde Bölge alanında bina var ise bu durumda ruhsat şartı aranmaz. Bu
binanın ruhsatlı hale getirilmesi için Bölge yönetici şirketi tarafından
gerekli başvurular elektronik ortamda Genel Müdürlüğe yapılır ve binanın
ruhsatlı hale getirilmesi sağlanır. Ancak, ruhsat işlemleri destek
aktarımına engel teşkil etmez.
(3) Alt yapı, idare binası ve kuluçka merkezi
inşası için Ek-3’te belirtilen iş ve işlemlere uygun olmaması halinde Bölge
yönetici şirketince yapılan destek talebi değerlendirmeye alınmaz.
(4) Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile tasarım
faaliyetlerini desteklemeye yönelik yönetici şirketçe yürütülen veya
yürütülecek kuluçka programları, teknoloji transfer ofisi hizmetleri ve
teknoloji iş birliği programları ile Bölge sınırları içerisindeki
atölyelerde kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlara yönelik destek
talebinin değerlendirilebilmesi için;
a) Yönetici şirket kuruluşunun gerçekleşmiş,
b) Bölgenin faaliyete geçmiş,
c) Kuluçka merkezinin veya teknoloji transfer
ofisinin (biriminin) kurulmuş,
ç) Programların/Hizmetlerin başka şirket ya da
ortağı olduğu şirket tarafından değil, Bölge yönetici şirketinin bizatihi
kendisi tarafından yapılmış,
d) Gider veya yatırım kalemine yönelik destek
talebinde bulunulmuş,
e) Destek talebine konu olan makine, ekipman ve
yazılımların Bölgedeki firmaların ağırlıklı faaliyet gösterdiği sektör
alanı ile uyumlu ya da bölge stratejik planında yer alan sektör alanları
ile uyumlu,
f) Yönetici şirket hissedarları arasında yer alan
üniversitenin bünyesinde, destek talep edilen makine, ekipman ve
yazılımların yer almamış veya yer alması durumunda ise Bölge firmalarının
kullanımının mümkün olmadığının üniversite tarafından onaylanmış,
g) Yönetici şirket tarafından destek kapsamında
alınan makine, ekipman ve yazılımların, Bakanlıkça destek aktarılan
tarihten itibaren beş yıl süre ile satılmayacağının, bölgede yer alan firmaların
ortak kullanımını engelleyecek şekilde başka şahıs, kurum/kuruluşlara
hiçbir şekilde kiralanmayacağının, kullanım hakkı her ne isim ve suretle
olursa olsun devredilmeyeceğinin taahhüt edilmiş,
ğ) Gerçekleşmelerin, kazanımların ve yapılan
harcamalara esas fatura veya harcama belgesinin yer aldığı, Bakanlıkça
belirlenen formata uygun sonuç raporunun Genel Müdürlüğe gönderilmiş,
olması şartı aranır.
(5) Bölgelerden gelen destek taleplerinin
değerlendirilmesi amacıyla; Bölgenin faaliyete geçip geçmediği, önceki
yıllar itibarıyla ödenek kullandırılıp kullandırılmadığı, yılı içerisinde
yapılan hakediş destek talep miktarları ile birlikte diğer istenilen bilgi
ve belgeler hakkında Bakanlık Makamı bilgilendirilir.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “belgesi” ibaresi “ve imalatların yerlilik
bilgisi” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
“idare binası” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Ar-Ge binası, atölye”
ibaresi eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(6) Alt yapı yatırımları arasında yer alan Enerji
Üretim Tesisi kurulumuna yönelik hakediş raporunun değerlendirilebilmesinde;
Bölgenin mevcut yıllık tüketimi ve gelecek üç yıl içerisindeki planlanan
yıllık tüketimi dikkate alınır.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 30 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “idare binası” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, Ar-Ge binası, atölye” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkraya
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Yönetici şirketin yürüttüğü kuluçka
programları, teknoloji transfer ofisi hizmetleri ve teknoloji işbirliği
faaliyetleri ile atölyelerde kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlara
yönelik yaptıkları harcamalara ilişkin Bakanlıkça yapılacak destek
ödemelerinde; döviz cinsinden yapılan harcamaların Türk Lirası karşılığı,
fatura tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru
üzerinden hesaplanır. Hesaplanan tutarın, işletmenin bu harcama ile ilgili
yevmiye defterine kaydettiği tutardan fazla olması halinde ise yevmiye
defterine kaydedilen tutar esas alınır.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin altıncı
bölümünün başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Muafiyet,
İndirim ve İstisnalar, Desteklenecek Programlar, Doktora Öğrenci Desteği,
Girişim Sermayesi Uygulamaları, Bölgenin İzlenmesi ve Denetimi”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 35 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 35 – (1)
Bölgede muafiyet, istisna ve indirim uygulamasına ilişkin esaslar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Yönetici şirketlerin, Kanunun uygulanması ile
ilgili her türlü faaliyetleri sonucunda elde ettikleri kazançları
31/12/2028 tarihine kadar kurumlar vergisinden müstesnadır. Yönetici
şirket, bu istisnaların uygulanabilmesi için bağlı bulunduğu vergi
dairesine başvuruda bulunur. Yönetici şirket, ayrıca, Kanunun uygulanması
ile ilgili olarak düzenlenen kâğıtlar yönünden damga vergisinden, yapılan
işlemler bakımından harçlardan ve Bölge alanı içerisinde sahip olduğu
taşınmazlar dolayısıyla emlak vergisinden muaftır.
b) Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar
vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu Bölgedeki yazılım, tasarım veya
Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31/12/2028 tarihine kadar
gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır. Bu istisnanın uygulanabilmesi
için mükellefler bağlı bulundukları vergi dairesine başvuruda bulunurlar.
Söz konusu istisnanın uygulanabilmesi için bu başvuruya, yönetici şirketten
alınacak olan vergi mükellefinin Bölgede yer aldığını ve mükellefin
faaliyet alanlarını gösteren belgeler de eklenir.
c) 31/12/2028 tarihine kadar, Bölgede çalışan
Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri
üzerinden hesaplanan vergiden, 1/1/2022 tarihinden önce 31/12/1960 tarihli
ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 32 nci maddesinde düzenlenen asgari
geçim indirimi, 1/1/2022 tarihinden sonra 193 sayılı Kanunun 23 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde düzenlenen asgari
ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı;
verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek
suretiyle terkin edilir. Bu kapsamdaki ücretlere ilişkin düzenlenen
kağıtlar damga vergisinden istisnadır. Gelir vergisi stopajı ve sigorta
primi işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak olan destek personeli
sayısı toplam Ar-Ge ve tasarım personeli sayısının yüzde onunu aşamaz.
Destek personeli sayısı hesabında küsuratlı sayılar bir üst tamsayıya iblağ
edilir. Destek personeli sayısının toplam Ar-Ge ve tasarım personeli
sayısının yüzde onunu aşması hâlinde, brüt ücreti en az olan destek
personelinin ücretinden başlamak üzere teşvik uygulanır. Brüt ücretlerin
aynı olması hâlinde, ücretine teşvik uygulanacak destek personeli ise
çalıştığı girişimci firma tarafından belirlenir. Toplam personel sayısı on
beşe (hariç) kadar olan Bölge firmaları için bu oran yüzde yirmi olarak
uygulanır. Hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık ücretli izin süreleri ile
17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında
Kanunda belirtilen tatil günlerine isabet eden ücretler de bu teşvik
kapsamındadır. Hesaplamada küsuratlı sayılar bir üst tamsayıya iblağ
edilir. Haftalık kırk beş saatin üzerindeki ve ek çalışma sürelerine
ilişkin ücretler bu teşvikten faydalanamaz. Yönetici şirket, ücreti gelir
vergisi stopajı teşvikinden yararlanan kişilerin Bölgede fiilen çalışıp
çalışmadığını denetler. Bu teşvikin uygulanabilmesi için, ilgili girişimci,
Bölgede çalışan ve bu Yönetmeliğe göre tanımlanmış tüm Ar-Ge, tasarım ve
destek personelini, Ar-Ge ve tasarım projelerindeki görev tanımlarını,
nitelik ve çalışma sürelerini gösteren listeyi aylık olarak yönetici
şirkete onaylatır, inceleme ve denetimlerde ibraz edilmek üzere saklar.
Bölgede çalışan personelin teşvik kapsamı dışındaki net ücret ödemelerinin
brüte iblağ edilecek vergisinin hesaplanması, bu hesaplama yapılırken
Kanunla sağlanan vergi teşviklerinin dikkate alınmaması gerekir. Ar-Ge,
tasarım ve destek personelinin Kanun kapsamında elde ettiği ücret, prim,
ikramiye ve benzeri ödemeler de teşvik kapsamına dâhildir. Bu bent
kapsamındaki saat, oran, süre, ücret gibi konular aylık ve 30 gün esasına
göre hesaplanır.
ç) Atık su arıtma tesisi işleten Bölgelerden,
belediyelerce atık su bedeli alınmaz.
d) Bölge içerisinde faaliyette bulunan gelir veya
kurumlar vergisi mükellefleri, yazılım, tasarım veya Ar-Ge faaliyetleri
dolayısıyla 4691 sayılı Kanunda yer alan vergisel teşviklerden bütün
halinde yararlanabilirler. Bu durumda aynı yazılım veya Ar-Ge veya tasarım
projesi için 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu, 193
sayılı Kanun ile 5746 sayılı Kanunda yer alan vergisel teşviklerden ayrıca
yararlanamazlar.
e) Bölgede yer alan işletmelerde çalışan Ar-Ge ve
tasarım personelinin bu Bölgelerde yürüttüğü projelerle doğrudan ilgili
olmak şartıyla, proje kapsamındaki faaliyetlerin bir kısmının Bölge dışında
yürütülmesinin zorunlu olduğu durumlarda Bölge dışındaki bu faaliyetlere
ilişkin ücretlerinin yüzde yüzünü aşmamak şartıyla Cumhurbaşkanınca ayrı
ayrı veya birlikte belirlenecek kısmı gelir vergisi stopajı teşviki
kapsamında değerlendirilir. Buna ilave olarak gelir vergisi stopajı teşviki
kapsamında Bölgede çalışan personelin toplam sayısının veya teşvike konu
edilen toplam çalışma sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla bu
fıkrada belirtilen durumlar haricinde Bölge dışında geçirilen süreler de
gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Cumhurbaşkanı,
yüzde yirmi olarak belirlenen bu oranı belirleyeceği bölgesel ve/veya
sektörel alanlarda yüzde yetmiş beşe kadar artırmaya veya tekrar kanuni oranına
kadar indirmeye yetkilidir. Bu bent kapsamında teşvikten yararlanılması
için Bölge yönetici şirketinin onayının alınması ve Bakanlığın
bilgilendirilmesi zorunludur. Yönetici şirketin onayı ile Bölge dışında
geçirilen sürenin Bölgede yürütülen görevle ilgili olmadığının tespit
edilmesi halinde, ziyaa uğratılan vergi ve buna ilişkin cezalardan ilgili
işletme sorumludur. Bu bent kapsamındaki istisnanın uygulanabilmesi için;
1) Girişimcinin yürüttüğü yazılım veya Ar-Ge veya
tasarım projesinin bir kısmının Bölge dışında yürütülmesinin zorunlu olduğu
hallerde, girişimci şirket, yazılım veya Ar-Ge veya tasarım projesinin
Bölge dışında geçirilmesi gereken kısımlarına ilişkin gerekçeli teklifi ile
çalışanların projeler itibarıyla sayıları ve nitelikleri, bu personelin
projelerde görev aldığı süreler, ücretlerine ilişkin bilgiyi yönetici
şirkete sunar.
2) Girişimci tarafından sunulan gerekçeli teklif
yönetici şirket tarafından incelenir ve söz konusu yazılım veya Ar-Ge veya
tasarım projesinin bir kısmının Bölge içinde yürütülemeyeceğinin (Bölge
dışında yapılmasının zorunlu olduğunun) tespit edilmesi ile Bölge dışında yürütülen
yazılım, tasarım veya Ar-Ge faaliyetlerinin Bölgede yürütülen aynı yazılım
veya Ar-Ge veya tasarım projesi kapsamında olduğunun tespit edilmesi
şartıyla, gerekçeli teklif yönetici şirket tarafından onaylanır.
3) Bölgede çalışan Ar-Ge veya tasarım personelinin,
yürüttüğü yazılım veya Ar-Ge veya tasarım projesi ile ilgili Bölge dışında
geçirdiği süreye ilişkin yazılım veya Ar-Ge çalışması yapılan kurum veya
kuruluştan aldığı belge veya diğer destekleyici belgeler yönetici şirkete
sunulur.
f) Bölgede yer alan işletmelerde çalışan Ar-Ge ve
tasarım personelinin yüksek lisans yapanlar için bir buçuk yılı, doktora
yapanlar için iki yılı geçmemek üzere Bölge dışında geçirdiği sürelere
ilişkin ücretlerin yüzde yüzünü aşmamak şartıyla Cumhurbaşkanınca ayrı ayrı
veya birlikte belirlenecek kısmı, gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında
değerlendirilir. Bu kapsamda teşvikten yararlanılması için Bölge yönetici
şirketinin onayının alınması ve Bakanlığın bilgilendirilmesi zorunludur.
Yönetici şirketin onayı ile Bölge dışında geçirilen sürenin onay kapsamında
olmadığının tespit edilmesi halinde, ziyaa uğratılan vergi ve buna ilişkin
cezalardan ilgili işletme sorumludur. Bu bent kapsamındaki istisnanın
uygulanabilmesi için lisansüstü eğitimde geçirilecek süre, üniversiteden
onaylı ders programı dikkate alınarak Bölge yönetici şirketinin onayı ile
hesaplanır. Bu hesaplamalarda lisansüstü eğitimde alınan dersler kapsamında
yapılacak araştırmalar da dikkate alınabilir. Bir buçuk ve iki yıllık
sürelerin uygulamasında kayıt dondurma kapsamında geçen süreler dikkate
alınmaz.
g) 31/12/2028 tarihine kadar uygulanmak üzere,
Bölgede faaliyette bulunanlara Kanun kapsamındaki projelerin finansmanında
kullanılmak üzere gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından
sağlanan sermaye destekleri, beyan edilen gelirin veya kurum kazancının
yüzde onunu ve öz sermayenin yüzde yirmisini aşmamak üzere, 193 sayılı
Kanunun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın ve 5520 sayılı Kanunun 10
uncu maddesine göre kurum kazancının tespitinde indirim konusu yapılır.
İndirim konusu yapılacak tutar yıllık olarak 1.000.000 Türk Lirasını
aşamaz. Bu maddede yer alan oranları ve parasal sınırı yarısına kadar
indirmeye veya dört katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir. Bu
kapsamdaki projelerin finansmanında kullanılmak üzere gelir ve kurumlar
vergisi mükellefleri tarafından sağlanan sermaye desteklerinin aktarımından
itibaren en az dört yıl boyunca ilgili şirketlerde kalmaması, payların
satılması ya da yatırılan sermayenin kısmen ya da tamamen geri alınması
halinde indirim dolayısıyla zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler
gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. İndirim uygulamasından geçici
vergi dönemleri itibarıyla da yararlanılır. Sermaye desteği aşağıdaki
şekillerde verilebilir:
1) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri
tarafından sağlanan sermaye desteğinin, Bölgede faaliyette bulunan
işletmelere, sermaye desteğini sağlayan mükelleflerce, işletmenin
kuruluşunda veya sonrasında ortak olmak ve sermaye koymak suretiyle
sağlanması zorunludur.
2) İndirim olarak dikkate alınabilecek tutar,
gerçek kişiler açısından sermaye desteğinin sağlandığı takvim yılında elde
edilen beyana tabi kazanç ve iratların toplam tutarından geçmiş yıl
zararları ve tüm indirim ve istisnalar düşüldükten sonra kalan tutarın
yüzde onu ile sınırlıdır. Kurumlar vergisi mükellefleri açısından ise
sermaye desteğinin sağlandığı hesap dönemi başındaki öz sermayenin yüzde
yirmisini aşmamak koşuluyla kurum kazancının en fazla yüzde onu ile sınırlı
olup indirim tutarının tespitinde kurum kazancı olarak ticari bilanço kârı
veya zararına kanunen kabul edilmeyen giderler eklenmek ve geçmiş yıl
zararları ile varsa tüm indirim ve istisnalar düşülmek suretiyle bulunan
tutar [Ticari bilanço kârı (zararı) + kanunen kabul edilmeyen giderler-geçmiş
yıl zararları-tüm indirim ve istisnalar] dikkate alınacaktır.
ğ) Kanuna göre teknoloji geliştirme bölgesinde ve
ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin
kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde
münhasıran bu Bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş
uygulamaları, sektörel, internet, oyun, mobil ve askeri komuta kontrol
uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetlerinin, 25/10/1984 tarihli ve
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu kapsamında katma değer vergisinden
müstesna tutulması için yönetici şirketin onayı alınarak ilgili vergi
dairesine başvuruda bulunulur.
h) Genel Müdürlükçe belirlenen şekle uygun olarak
hazırlanmış olan, Bölge yönetici şirket ve Bölgede bulunan girişimcilerin
faaliyetlerine ilişkin, kendi serbest muhasebeci mali müşaviri veya yeminli
mali müşavirince onaylı yıllık bilgiler her yılın Mayıs ayı sonuna kadar
elektronik ortamda Genel Müdürlüğe iletilir.
ı) Bölgelere sağlanan destek, teşvik, muafiyet ve
istisnalardan İhtisas Teknoloji Geliştirme Bölgeleri de aynen
yararlanırlar.
i) Bölgelerde Kanun kapsamında yürütülen yazılım,
Ar-Ge, yenilik ve tasarım projeleri ile ilgili araştırmalarda kullanılmak
üzere ithal edilen eşya, gümrük vergisi ve her türlü fondan, bu kapsamda
düzenlenen kâğıtlar ve yapılan işlemler damga vergisi ve harçtan
istisnadır. Bu istisna kapsamında ithal edilen eşya; Ar-Ge, yenilik ve
tasarım projeleri ile ilgili araştırmalarda kullanılmak üzere Genel
Müdürlükçe onaylanarak Tek Pencere Sistemi aracılığıyla Ticaret Bakanlığına
gönderilecek izinde belirtilen eşyadan oluşur. Bu istisnadan yararlanacak
işletmeler Genel Müdürlükçe belirlenen başvuru formu ve eklerine göre
taleplerini Bölge yönetici şirketine bildirir. Bölge yönetici şirketi 14
üncü madde kapsamında projeye uygunluğu açısından ithal eşya talebinin
uygun olup olmadığını değerlendirir. Bölge yönetici şirketi bu kapsamda
ithalini uygun gördüğü eşyaya ilişkin bilgileri de içeren başvuruyu Ticaret
Bakanlığı Tek Pencere Sistemi üzerinden Genel Müdürlüğe iletir. Genel
Müdürlük başvuruyu değerlendirir, uygun bulması halinde söz konusu
başvuruyu onaylayarak gümrük işlemlerinde kullanılmak üzere Tek Pencere
Sistemi üzerinden Ticaret Bakanlığına bildirir.
j) Aşağıda sayılan faaliyetler, bu Yönetmeliğin
uygulanmasında tasarım faaliyeti kapsamında değerlendirilmez:
1) Piyasa taramaları, pazar araştırması ya da satış
promosyonu ve pazarlama faaliyetleri.
2) Kalite kontrol faaliyetleri.
3) Kuruluş ve örgütlenmeyle ilgili araştırma
faaliyetleri.
4) Üretim ve üretim altyapısına yönelik yapılan
yatırım faaliyetleri, ticari üretimin planlanması ve seri üretim sürecine
ilişkin harcamalar.
5) Bir tasarım projesi kapsamında olmaksızın icat
edilmiş ya da mevcut geliştirilmiş süreçlerin kullanımı.
6) Numune verilmek amacıyla prototiplerden kopyalar
çıkarılıp dağıtılması ve reklam amaçlı tüketici testleri.
7) Bir tasarım projesi kapsamında olmaksızın yeni
süreç, sistem veya ürün ortaya konulmasına hizmet etmeyen doğrudan veya
gömülü teknoloji transferi.
8) Tasarım faaliyetleriyle geliştirilen ürüne veya
sürece ilişkin fikrî mülkiyet haklarının edinimi dışında bu hakların
korunmasına yönelik faaliyetler.
9) Paris Sözleşmesinin 2 nci mükerrer 6 ncı maddesi
kapsamında yer alan hükümranlık alametleri ile bu kapsam dışında kalan
ancak kamuyu ilgilendiren, dini, tarihi ve kültürel değerler bakımından
halka mal olmuş ve ilgili mercilerin tescil izni vermediği işaretlerin,
armaların, amblemlerin, nişanların veya adlandırmaların uygunsuz kullanımını
içeren tasarım faaliyetleri.
10) Kamu düzenine veya genel ahlaka aykırı tasarım
faaliyetleri.
k) Bölgede muafiyet ve istisnaların uygulanması ile
ilgili işlemler Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili mevzuatına tabidir.”
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 35/A
maddesinin başlığı ile birinci, üçüncü, dördüncü ve sekizinci fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Desteklenecek
Programlar”
“(1) Yükseköğretim kurumlarının matematik, fizik,
kimya, biyoloji lisans programları ile Yükseköğretim Kurulundan alınan
görüş üzerine Bakanlıkça ilan edilecek alanlarda alanlarında en az lisans
derecesine sahip Ar-Ge personeli istihdam eden Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri firmalarının, bu personelin her birine ödedikleri aylık ücretin o
yıl için uygulanan asgari ücretin aylık brüt tutarı kadarlık kısmı, iki yıl
süreyle Bakanlık bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.”
“(3) Bu destek, Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
yönetici şirketlerinde, kuluçka merkezi ve teknoloji transfer ofisi (birimi)
hizmetlerinde istihdam edilen desteklenecek program mezunu personele de
aynen uygulanır.
(4) Bu destekten yararlanabilmesi için istihdam
edilecek yükseköğretim kurumlarının matematik, fizik, kimya ve biyoloji
lisans programlarından mezun personelin 1/7/2017 (dahil), Yükseköğretim
Kurulundan alınan görüş üzerine Bakanlıkça ilan edilecek alanlardan mezun
personelin ise 3/2/2021 (dahil) tarihinden sonra işe alınması ve ilgili
Teknoloji Geliştirme Bölgesi firmasında ilk kez istihdam edilmesi esastır.”
“(8) Bu destek kapsamında ödemelerin yapılabilmesi
için yönetici şirket tarafından kontrol edilerek onaylanan yukarıdaki
şartların sağlandığını ve firma tarafından ilgili personele dönem
ücretlerinin ödendiğini gösteren raporun Bakanlığa sunulması gerekmektedir.
Bakanlıkça uygun görülen tutar, raporun teslim edildiği tarihi takip eden
üçüncü ayın sonuna kadar firmanın bildirdiği banka hesabına ödenir.”
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin 35/A
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Doktora
öğrenci desteği
MADDE
35/B – (1) Teknoloji Geliştirme
Bölgelerinde yer alan firmaların, 3/2/2021 (dahil) tarihinden sonra ilk kez
istihdam ettikleri doktora öğrencisi Ar-Ge personeline o yıl için uygulanan
asgari ücretin aylık brüt tutarı kadarlık kısmı, iki yıl süreyle Bakanlık
bütçesine konulacak ödenekle sınırlı olmak üzere Bakanlık tarafından karşılanabilir.
(2) Bu destekten yararlanabilecek firma tarafından
istihdam edilen doktora öğrencisi Ar-Ge personeline ödenen aylık taban
ücreti, brüt asgari ücretin bir buçuk katından az olamaz.
(3) Firma başına verilebilecek destek,
üniversitelerin doktora programına kayıtlı en fazla iki doktora öğrencisi
ile sınırlıdır. Firmaların bu destekten yararlanabilmeleri için istihdam
ettikleri doktora öğrencisinin başka kamu kurumundan destek almıyor olması
şartı aranır.
(4) Firmanın bu destekten yararlanabilmesi için
istihdam edilecek doktora öğrencisinin Türkiye’deki üniversitelerin doktora
programına kayıtlı, ders dönemini tamamlamış ve tez aşamasına geçmiş olması
gerekir.
(5) Teknoloji geliştirme bölgesi yönetici
şirketleri, bu destek kapsamında firmalarda istihdam edilen personelin işe
alınması, işten ayrılması, doktora programından mezun olması ve ayrılması
ile ilgili hususları takip etmek ve Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(6) Bu destekten yararlanacak firmalar taleplerini
Bölge yönetici şirketine bildirir. Bölge yönetici şirketi talebin uygun
olup olmadığını mevzuata uygunluğu açısından değerlendirir. Bu kapsamda
uygun gördüğü başvuruyu ve bu maddedeki şartların sağlandığını gösteren
raporu, portal üzerinden ilgili firmanın talebini takip eden ay sonuna
kadar Bakanlığa iletir. Yönetici şirket bölge firmalarının başvurularını
kabulden imtina edemez, başvuruları yerindelik açısından değerlendiremez.
Bu destek kapsamında düzenlenecek raporda bulunması gereken asgari bilgiler
ve ilgili diğer hususlar Bakanlıkça belirlenir.
(7) Bu desteğe ilişkin firmaya yapılacak ödemeler,
destek kapsamındaki personele ilişkin, ilgili ayın bildirilmiş sigorta prim
gün sayısı dikkate alınarak yapılacak hesaplamaya göre, Bakanlıkça, raporun
teslim edildiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar
gerçekleştirilir.
(8) Teknoloji geliştirme bölgesi yönetici
şirketlerinde istihdam edilen personel, bu desteğin kapsamı dışındadır.
Girişim
sermayesi uygulamaları
MADDE
35/C – (1) 1/1/2022 tarihinden
itibaren verilecek yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamesinde Kanunun
geçici 2 nci maddesi kapsamında istisna edilen kazançları tutarı 1.000.000
Türk lirası ve üzerinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri
tarafından, bu tutarın yüzde ikisi pasifte geçici bir hesaba aktarılır. Bu
fıkra kapsamında aktarılması gereken tutar yükümlülüğü, yıllık bazda
20.000.000 Türk lirası ile sınırlıdır. Bu tutarın, geçici hesabın oluştuğu
yılın sonuna kadar Türkiye’de yerleşik girişimcilere yatırım yapmak üzere
kurulmuş girişim sermayesi yatırım fonu paylarının satın alınması veya girişim
sermayesi yatırım ortaklıkları ya da Kanun kapsamındaki kuluçka
merkezlerinde faaliyette bulunan diğer girişimcilere sermaye olarak
konulması şarttır. Söz konusu tutarın ilgili yılın sonuna kadar
aktarılmaması durumunda, bu Kanun kapsamında yıllık beyanname üzerinden
istisna edilen kazançlar tutarının yüzde yirmisi, ilgili yılda yararlanılan
gelir ve kurumlar vergisi istisnasına konu edilemez. Bu tutar nedeniyle
zamanında alınmayan vergiler vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tarh
edilir. Cumhurbaşkanı bu fıkrada yer alan tutar ve oranları birlikte ya da
ayrı ayrı sıfıra kadar indirmeye, beş katına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğin 36 ncı
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“c) Bakanlık, yönetici şirketin ve girişimcilerin
görev ve sorumlulukları kapsamında, faaliyet ve uygulamaları ile ilgili bu
Yönetmelikte belirlenmiş süreleri mücbir sebep oluşması durumunda
uzatabilir.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğin 38 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Maliye” ibaresi “Hazine ve Maliye”
olarak değiştirilmiş, aynı maddenin ikinci ve dördüncü fıkralarında yer
alan “ve eki Bakanlar Kuruluna” ibareleri “Cumhurbaşkanlığına” olarak
değiştirilmiş ve aynı fıkralarda yer alan “sunulması için” ve
“Başbakanlığa” ibareleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 28
– Aynı Yönetmeliğin 42 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 42 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.”
MADDE 29
– Aynı Yönetmeliğin 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (y) bendinde ve 11 inci maddesinin beşinci
fıkrasında yer alan “Bakanlar Kurulunun” ibareleri “Cumhurbaşkanının”
olarak; 5 inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “Bakanlar Kuruluna”
ibaresi “Cumhurbaşkanına” olarak; 20 nci maddesinin on ikinci ve on üçüncü fıkralarında
yer alan “Bakanlar Kurulu” ibareleri “Cumhurbaşkanı” olarak; 26 ncı
maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “Kalkınma Bakanlığından” ibaresi
“Strateji ve Bütçe Başkanlığından” olarak; 26 ncı maddesinin yedinci
fıkrasında yer alan “Kalkınma Bakanlığının” ibaresi “Strateji ve Bütçe
Başkanlığının” olarak; 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ve
37 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Maliye” ibareleri “Hazine ve
Maliye” olarak; 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (gg) bendinde yer alan
“Gümrük ve Ticaret Bakanlığı” ibaresi “Ticaret Bakanlığı” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 30
– Bu Yönetmelik 3/2/2021
tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 31 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/8/2016
|
29797
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
22/2/2018
|
30340
|
2-
|
24/12/2021
|
31699
|
|