Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIK HİZMET
SUNUCULARININ BASAMAKLANDIRILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, sağlık
hizmet sunucularının hizmet sunumu bakımından basamağının belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Millî Savunma
Bakanlığı hariç olmak üzere üniversiteler, kamu kurum ve kuruluşları ile
özel hukuk tüzel kişileri ve gerçek kişiler tarafından kurulan sağlık
hizmet sunucularını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununun 70 inci maddesi, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık
Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin (c) bendi, 10/7/2018 tarihli
ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendi ve 508 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Bakan: Sağlık Bakanını,
b) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
c) Faaliyet izin belgesi: Bakanlıkça
ruhsatlandırılmış özel sağlık tesislerinin faaliyete geçebilmeleri için
veya faaliyette olanların hasta kabul ve tedavi edeceği uzmanlık dalları
ile bu uzmanlık dallarının gerektirdiği personeli, hizmet verilen
laboratuvarları, diğer tıbbî hizmet birimlerini ve yatak kapasitesi ile
bunlardaki değişikliklerin yer aldığı belge ile Bakanlıkça
ruhsatlandırılmış kamu sağlık tesislerinin bünyesindeki merkez, ünite ve birimler
için Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
ç) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
d) Ruhsat: Sağlık tesislerinin ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak faaliyet göstereceğine dair Bakanlık tarafından
düzenlenen belgeyi,
e) Sağlık Hizmet Sunucusu: Sağlık hizmetini sunan
ve/veya üreten; gerçek kişiler ile kamu ve özel hukuk tüzel kişilerini ve
bunların tüzel kişiliği olmayan şubelerini,
f) TÜSEB: Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sağlık Hizmet Sunucularının Basamaklandırılması
Birinci
basamak sağlık hizmet sunucuları
MADDE 5 – (1) Birinci basamak sağlık hizmet sunucuları,
ilgili mevzuatında tanımlanan, hastaların ayaktan veya yataklı teşhis ve
tedavilerinin yapıldığı sağlık kuruluşlarıdır.
(2) Birinci basamak ayaktan teşhis ve tedavi
hizmeti sunan sağlık hizmet sunucuları şunlardır:
a) Bünyesinde birinci basamak sağlık kuruluşu
bulunan ilçe sağlık müdürlüğü.
b) Toplum sağlığı merkezi (TSM).
c) Aile sağlığı merkezi (ASM).
ç) Halk sağlığı laboratuvarı (L1ve L2).
d) Kurum tabipliği.
e) 112 Acil sağlık hizmeti birimleri.
f) Evde bakım merkezleri veya birimler.
g) İşyeri sağlık ve güvenlik hizmeti sunulan
birimler.
ğ) Belediyelere ait poliklinikler.
h) Özel poliklinikler.
ı) Ağız ve diş sağlığı hizmeti veren özel sağlık
kuruluşları.
i) Üniversiteler bünyesindeki mediko-sosyal
birimler.
j) Türk Silahlı Kuvvetlerinin birinci basamak
sağlık üniteleri.
k) 18/12/1953 tarihli ve 6197 sayılı Eczacılar ve
Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında serbest faaliyet gösteren eczaneler.
l) Muayenehaneler.
(3) Birinci basamak ayaktan ve yataklı teşhis,
tedavi ve rehabilitasyon hizmeti sunan sağlık hizmet sunucuları entegre
ilçe devlet hastaneleridir (E2 ve E3).
(4) Birinci basamak sağlık hizmet sunucularının
faaliyet izin belgelerine; ilgili birim tarafından onayı alınmış çocuk,
ergen, kadın ve üreme sağlığı birimi, enfeksiyon kontrol birimi, entegre
sağlık hizmeti birimi, evde sağlık hizmeti birimi, kanser erken teşhis,
tarama ve eğitim merkezi, sıtma savaş dispanseri, verem savaşı dispanseri,
sağlıklı hayat merkezi, göçmen sağlığı merkezi, iş sağlığı ve güvenliği
birimi, yetkilendirilmiş aile hekimliği birimi, sağlık evi, ilgili mevzuatı
kapsamında açılacak benzer birimler bağlı birim olarak eklenir.
İkinci
basamak sağlık hizmet sunucuları
MADDE 6 – (1) İkinci basamak sağlık hizmet sunucuları,
ilgili mevzuatında tanımlanan ayaktan veya yataklı teşhis, tedavi ve
rehabilitasyon hizmeti verilen sağlık kurumlarıdır.
(2) İkinci basamak sağlık hizmet sunucuları
şunlardır:
a) Eğitim ve araştırma hastanesi olmayan devlet
hastaneleri ve dal hastaneleri ile bu hastanelere bağlı semt poliklinikleri.
b) Entegre ilçe hastanesi (E1).
c) Bakanlığa bağlı ağız ve diş sağlığı merkezleri.
ç) Kamu kurumlarına ait olup Bakanlıkça
ruhsatlandırılmış olan hastaneler, tıp merkezleri ve dal merkezleri.
d) Özel hastaneler.
e) Özel tıp merkezleri ve dal merkezleri.
f) Ağız ve diş sağlığı hastaneleri.
g) Diyaliz merkezleri, üremeye yardımcı tedavi
merkezleri, hiperbarik oksijen tedavi merkezleri, tıbbi laboratuvarlar gibi
müstakil olarak ruhsatlandırılan tanı ve tedavi merkezleri.
(3) İkinci basamak sağlık hizmet sunucularına ait
faaliyet izin belgelerine; ilgili birim tarafından açılış onayı alınmış,
alkol ve madde bağımlılığı tedavi ve eğitim merkezi, çocuk ergen madde
bağımlılığı tedavi merkezi, diyaliz merkezi, gebe okulu, geleneksel ve
tamamlayıcı tıp uygulama birimi, obezite merkezi, toplum ruh sağlığı
merkezi, üremeye yardımcı tedavi merkezi, semt poliklinikleri, ek hizmet
binaları ve benzeri birimler bağlı birim olarak eklenir.
Üçüncü
basamak sağlık hizmet sunucuları
MADDE 7 –
(1) Üçüncü basamak sağlık hizmet
sunucuları, ilgili mevzuatında tanımlanan ileri tetkik ve özel tedavi
gerektiren hastalıklar için yüksek teknoloji içeren ve/veya eğitim ve
araştırma hizmetlerinin verilebileceği altyapıya sahip üst düzey
hastanelerdir.
(2) Üçüncü basamak sağlık hizmet sunucuları, kurum
harici veya il dışından üçüncü basamak sağlık hizmeti ihtiyacı için sevkle
gelen hastaların kabulünü yapar ve sağlık hizmeti ihtiyaçlarını karşılar.
(3) Üçüncü basamak sağlık hizmet sunucularına ait
faaliyet izin belgelerine; ilgili mevzuatı ve Bakanlık planlama ilkeleri
çerçevesinde açılış onayı alınmış, bağımlılık arındırma merkezi, bağımlılık
rehabilitasyon merkezi, çocuk izlem merkezi, toplum ruh sağlığı merkezi,
diyaliz merkezi, gebe okulu, geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulama
merkezi, obezite merkezi, üremeye yardımcı tedavi merkezi, semt
poliklinikleri, ek hizmet binaları ve benzeri birimler ilgili mevzuat
çerçevesinde bağlı birim olarak eklenebilir.
(4) Bakanlığa bağlı eğitim ve araştırma hastaneleri
ile devlet ve vakıf üniversitelerine ait hastaneler doğrudan üçüncü basamak
olarak basamaklandırılır. Bunlar dışında üçüncü basamak olmak isteyen
hastaneler; bu Yönetmelikte belirtilen koşul ve şartları karşıladıklarına
dair hazırladıkları müracaat dosyası ile Bakanlığa başvurur. Başvurular
Bakanlıkça koşul ve standartlar açısından değerlendirilerek uygun
görülenler üçüncü basamak hastane olarak basamaklandırılır.
(5) Üçüncü basamak hastane olarak basamaklandırılmış
özel hastanelere talepleri halinde mevcut yatak sayısının %20’si kadar ek
yatak verilebilir.
(6) Üçüncü basamak hastane olarak basamaklandırılma
kriterlerinden uzman hekim sayısı dışında diğer tüm kriterleri tamamlayan
özel hastanelere, uzman hekim kadro sayısının %20’sine kadar aynı il
içerisinde planlama kriterlerine bakılmaksızın, farklı iller arasında ise
planlama kriterlerine uygun olması şartıyla diğer özel sağlık kuruluşları
ile becayiş yapmasına izin verilebilir.
(7) Üçüncü basamak hastane olarak basamaklandırılma
kriterlerinin kalp merkezi dışında tamamını karşılayan ve hastane
ruhsatında 3 tane kalp ve damar cerrahisi, 2 tane kardiyoloji uzman hekim
kadrosu bulunan özel hastanelere üçüncü basamak olarak
basamaklandırıldıktan sonra planlamadan istisna olarak Kalp Merkezi ön izni
verilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üçüncü Basamak Sağlık Hizmet Sunucularının Koşul ve
Standartları ile İzleme ve Değerlendirme Kriterleri
Üçüncü
basamak sağlık hizmet sunucularının koşul ve standartları
MADDE 8 – (1) Kamu ve özel sektöre ait hastanelerden
aşağıdaki koşul ve standartları sağlayanlar üçüncü basamak sağlık hizmet
sunucusu olarak basamaklandırılır:
a) Bakanlığın planlama kurallarına tabi olup ön
izin, kadro, ruhsat ve faaliyet izni konuları mevcut mevzuat çerçevesinde
yürütülür.
b) Hastanenin yapı kullanım izin belgesinde veya yapı
kayıt belgesinde kayıtlı toplam kapalı alanı en az 30.000 m2 olur.
c) Hastanenin en az 250 yatak veya üzerinde fiili
yatak kapasitesi bulunur. Yatak kapasitesi 250’den az olan hastaneler aynı
il içerisinde planlamadan istisna, farklı iller arasında planlama
kriterleri çerçevesinde 27/3/2002 tarihli ve 24708 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin ikinci
fıkrasına uygun olmak şartıyla başka bir özel hastaneden yatak
devralabilir.
ç) Hastanenin uzman hekim sayısı en az 100 olur.
d) Hastane, tıpta uzmanlık ana dallarından; iç
hastalıkları, genel cerrahi, kadın-doğum, çocuk sağlığı ve hastalıkları,
beyin cerrahi, ortopedi ve travmatoloji, kardiyoloji, anesteziyoloji ve
reanimasyon, göğüs hastalıkları, nöroloji, enfeksiyon hastalıkları, göz
hastalıkları, kulak burun boğaz hastalıkları, fiziksel tıp ve
rehabilitasyon, kalp ve damar cerrahisi, üroloji, deri ve zührevi hastalıkları
ile biyokimya ve mikrobiyoloji laboratuvar branşlarında hizmet verir.
e) Hastane, tıpta uzmanlık yan dallarından;
1) Erişkin yan dal uzmanlıklarından; nefroloji,
endokrinoloji ve metabolizma, gastroenteroloji, tıbbi onkoloji, hematoloji
ile yoğun bakım yan dal (anesteziyoloji ve reanimasyon, genel cerrahi,
göğüs hastalıkları, iç hastalıkları, enfeksiyon hastalıkları ve klinik
mikrobiyoloji, nöroloji) uzmanlık dallarından en az üçünde,
2) Çocuk hastalıkları yan dal uzmanlıklarından;
çocuk nefrolojisi, çocuk endokrinolojisi ve/veya metabolizma,
gastroenteroloji, neonatoloji, çocuk hematolojisi ve/veya onkolojisi, çocuk
nörolojisi, çocuk kardiyolojisi yan dal uzmanlık dallarından en az ikisinde,
hizmet verir.
f) Hastanede uzman hekim sayısının en az 2 katı
hemşire; kadın hastalıkları ve doğum uzmanı sayısının en az 3 katı ebe
bulunur.
g) Hastane bünyesinde, erişkin, çocuk ve/veya yeni
doğan yoğun bakım hizmetlerinin sunulduğu, üçüncü basamak yoğun bakım
ünitesi asgari şartlarını taşıyan yoğun bakım servisleri bulunur.
Hastanenin toplam yoğun bakım yatak sayısı, toplam yatak sayısının %15’i
veya üzerinde olur.
ğ) İç hastalıkları, genel cerrahi, kadın
hastalıkları ve doğum, çocuk sağlığı ve hastalıkları branşlarında en az 4
ve üzeri; kardiyoloji, anesteziyoloji ve reanimasyon, ortopedi ve
travmatoloji, nöroloji ile radyoloji uzmanlık dallarında en az 3 ve üzeri
uzman tabip bulunur ve müstakil acil branş nöbeti düzenlenebilen üçüncü
seviye acil servisi bulunur. Acil servis toplam kapalı alanı tıbbi hizmet
alanları ve bekleme alanları dâhil brüt en az 600 m2 olur. Kamu sağlık kurumları için kadın
hastalıkları ve doğum ile çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlık dallarında
o ilde kamuya ait dal hastanesi mevcut ise kadın doğum ve çocuk sağlığı ve
hastalıkları uzmanlık dallarından muaf tutulabilir.
h) Hastane bünyesinde tüm kardiyolojik girişimsel
işlemler ile açık kalp cerrahisinin birlikte yapıldığı erişkin veya çocuk
Kalp Merkezi bulunur.
ı) Hastane bünyesinde, ilgili mevzuatında tanımlı
asgari standartları taşıyan yanık ünitesi, inme merkezi, onkoloji tanı ve
tedavi merkezlerinden en az bir tanesi bulunur.
Üçüncü
basamak sağlık hizmet sunucularının izleme ve değerlendirme kriterleri
MADDE 9 – (1) Üçüncü basamak sağlık hizmet sunucusu olarak
basamaklandırılan hastanelerin üçüncü basamak olarak devam edebilmeleri
için aşağıda belirtilen hizmet kriterlerini karşılamaları zorunludur:
a) Hastane bilgi işlem altyapısı Ulusal Sağlık
Bilgi Sistemi ile tam uyumlu, doğru ve kaliteli bilgi verebilir nitelikte
olur.
b) Hastane, uluslararası kabul edilen akreditasyon
kuruluşları veya TÜSEB hastane akreditasyonuna veya Sağlık Bakanlığı
Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Seti ile gerçekleştirilen
değerlendirmede 90 ve üzerinde puana sahip olur. Faaliyete yeni başlayan
hastanelerin üç yıl içerisinde bu şartları sağlaması gerekmektedir.
c) Hastanede gerçekleştirilen yıllık A, B, C grubu
toplam ameliyat sayısı en az 4.000 ve A grubu ameliyat sayısının toplamının
A, B, C grubu ameliyat sayısına oranı en az %15 olur.
(2) Bakanlıkça üçüncü basamak olarak
basamaklandırılmış hastaneler bu Yönetmelikteki koşul ve standartlar ile
izleme ve değerlendirme kriterleri açısından üç yılda bir değerlendirilir.
Yapılan değerlendirme sonucunda eksiklik tespit edilen sağlık kurumlarına
eksikliklerini gidermeleri için bir yıl süre verilir. Bu süre sonunda söz
konusu eksikliklerin giderilmemesi halinde sağlık kurumunun durumuna uygun
basamaklandırma yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Basamaklandırılamayan
sağlık hizmet sunucuları
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
basamaklarda yer almamakla birlikte Bakanlıkça ruhsatlandırılmış ve/veya
izin verilmiş diğer özelleşmiş tanı, tedavi ve tedarik merkezleri sağlık
hizmet sunumu bakımından basamaklandırılamayan sağlık hizmet sunucusu
olarak kabul edilir.
İşbirliği
protokolü bulunan özel hastaneler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce vakıf üniversitesi ile işbirliği protokolü
bulunan özel hastaneler, Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşmeleri bitiminde
bu Yönetmelik hükümlerine tabi olur.
Yürürlük
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
|