Millî Savunma Bakanlığından:
SAVUNMA
HİZMETLERİ UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik; savunma
hizmetleri uzman yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri,
savunma hizmetleri uzmanlığına atanmalarına ilişkin usul ve esaslar ile
savunma hizmetleri uzman ve yardımcılarının görev, yetki, sorumlulukları ve
diğer hususları düzenlemektedir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun ek 44 üncü maddesi ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 350 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî Savunma Bakanını,
b) Bakan Yardımcısı: Personel Genel Müdürlüğünün
bağlı olduğu Bakan Yardımcısını,
c) Bakanlık: Millî Savunma Bakanlığını,
ç) Birim: Lojistik Genel
Müdürlüğüne bağlı inşaat emlak bölge başkanlıkları, Tedarik Hizmetleri Genel
Müdürlüğüne bağlı tedarik bölge başkanlıkları, Askeri Fabrikalar Genel
Müdürlüğüne bağlı fabrika müdürlükleri, Tersaneler Genel Müdürlüğüne bağlı
tersane komutanlıkları, Askeralma Genel Müdürlüğüne bağlı ASAL bölge
başkanlıkları, A ve B grubu askerlik şubesi başkanlıkları ile Millî Savunma
Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan asgari tugay komutanlıkları veya
eşitinin merkez karargâhlarını,
d) Birim amiri: Lojistik Genel
Müdürlüğüne bağlı inşaat emlak bölge başkanlıklarında bölge başkanını, Tedarik
Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı tedarik bölge başkanlıklarında bölge
başkanını, Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı fabrika
müdürlüklerinde fabrika müdürünü, Tersaneler Genel Müdürlüğüne bağlı
tersane komutanlıklarında tersane komutanını, Askeralma Genel Müdürlüğüne
bağlı ASAL bölge başkanlıklarında bölge başkanını, A ve B grubu askerlik
şubesi başkanlıklarında şube başkanını, Millî Savunma Bakanlığı kadro ve
kuruluşunda yer alan asgari tugay komutanlıkları veya eşitinin merkez
karargâhlarında asgari tugay komutanını veya eşitinin merkez karargâh
komutanını,
e) Genel Müdürlük: Personel Genel Müdürlüğünü,
f) Giriş sınavı: Savunma hizmetleri uzman
yardımcılığı için yapılan yazılı ve sözlü sınavı veya sadece sözlü sınavı,
g) Giriş Sınavı Komisyonu: Savunma hizmetleri uzman
yardımcılığı giriş sınavını yapan komisyonu,
ğ) Komisyon: Yeterlik sınavını yapan Yeterlik
Sınavı Komisyonunu,
h) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
ı) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
i) Uzman: Savunma hizmetleri uzmanını,
j) Uzman yardımcısı: Savunma hizmetleri uzman
yardımcısını,
k) Üstsubay: Binbaşı, yarbay ve albay rütbesindeki
subayları,
l) Yeterlik sınavı: Savunma hizmetleri uzmanlığı
için yapılan yazılı ve sözlü veya sadece sözlü sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığına Giriş
Giriş
sınavı
MADDE 4 – (1) Uzman yardımcıları, mesleğe özel yarışma
sınavı ile alınır. Uzman yardımcılığı giriş sınavı yazılı ve sözlü veya
Bakanlıkça uygun görülmesi halinde yalnızca sözlü sınavdan oluşur.
(2) Giriş sınavları, kadro ve ihtiyaç durumuna göre
Bakanlık tarafından uygun görülecek zamanda ve 6 ncı maddede belirtilen
öğrenim dallarında yapılır.
(3) Giriş sınavı, Giriş Sınavı Komisyonu tarafından
yapılır veya yaptırılır. Yazılı sınav, klasik ve/veya test usulünde
yapılabilir. Bakanlık, uygun gördüğü takdirde yazılı sınavın bir kısmını ya
da tamamını ÖSYM’ye, üniversitelere veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu
kurum ve kuruluşlarına da yaptırabilir. Bu takdirde yazılı sınava ilişkin
hususlar, Bakanlık ile ilgili kuruluş arasında yapılacak protokol ile
belirlenir.
Giriş
sınavı duyurusu
MADDE 5 – (1) Giriş
sınavına katılma şartları, öğrenim dalları, sınav tarihi ve yeri, sınavın
yapılış şekli, KPSS taban puanı ve türü/türleri, hangi alandan kaç uzman
yardımcısının alınacağı, atama yapılacak kadro sayısı, derecesi, yazılı
sınav yapılması hâlinde yazılı sınav konuları, puan sıralamasına göre kaç
adayın çağrılacağı, ilk ve son başvuru tarihleri, başvuru şekli ve diğer
hususlar, başvuru süresinin bitiminden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de,
Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sitesinde ve Bakanlık internet
sayfasında ilan edilmek suretiyle duyurulur.
Giriş
sınavına katılma şartları
MADDE 6 – (1) Giriş sınavına katılabilmek için 657 sayılı
Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel
şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi
dolmamış (A) grubu kadrolar için yapılan KPSS’den, giriş sınav duyurusunda
belirtilen puan türlerine göre taban puan ve üzeri puan alarak, ilanda
belirlenen sayıda aday arasına girmiş olmak.
b) Sınavın yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü
itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
c) Bakanlığın kadro ve ihtiyaç durumuna göre;
1) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk,
siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri
veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
içindeki veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından,
2) En az dört yıllık lisans eğitimi
veren mimarlık, mühendislik, eczacılık, veterinerlik, fen-edebiyat, eğitim
ve eğitim bilimleri ile iletişim fakültelerinin veya Bakanlıkça yürütülen
hizmetlerin gerektirdiği, ihtiyaç duyulan ve sınav duyurusunda ilan edilen
bölümlerden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki öğretim kurumlarının Bakanlıkça
belirlenen bölümlerinden,
mezun olmak.
ç) Teknik bilgi ve özel uzmanlık gerektiren
kadrolar için sınav ilanında Bakanlıkça belirlenen diğer şartları taşımak.
İstenilen
belgeler
MADDE 7 – (1) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylardan
aşağıdaki belgeler istenir:
a) Bakanlıktan veya Bakanlığın kurumsal internet
sitesinden temin edilebilecek giriş sınavı formu.
b) Resmî makamlardan alınmış Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası yazılı kimlik kartı tıpkıçekimi.
c) İki adet vesikalık fotoğraf.
ç) Yükseköğrenim diploması ya da çıkış belgesinin
aslı veya Bakanlık tarafından onaylı örneği.
d) KPSS sonuç belgesinin bilgisayar çıktısı veya
tıpkıçekimi.
e) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
f) Güvenlik soruşturması formu.
g) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir hali bulunmadığına dair yazılı beyan.
ğ) Duyuruda belirtilmesi şartıyla Bakanlığın
gerekli gördüğü diğer belgeler.
Başvuru
şekli ve yeri
MADDE 8 – (1) Giriş sınavına başvuru; elden veya posta
yoluyla ilanda belirtilen adrese veya ilanda belirtildiği takdirde
Bakanlığın kurumsal internet sitesi üzerinden yapılır. Postadaki gecikmeler
ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Giriş
sınavına hazırlık çalışmaları
MADDE 9 –
(1) Giriş sınavı hazırlık
çalışmaları, Genel Müdürlükçe yürütülür. Genel Müdürlük, başvuru için
öngörülen süre içerisinde yapılan müracaatları inceler.
(2) Atama yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları
itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, giriş sınavına çağrılacak aday
sayısı da ayrı ayrı hesaplanır. Aranılan nitelikleri taşıyan adaylardan,
ilanda belirtilen KPSS puan türlerinden en yüksek puanı alan adaydan
başlamak üzere, öğrenim dallarına göre atama yapılacak uzman yardımcısı
kadro sayısının, yazılı sınav yapılması halinde, en fazla yirmi katını
geçmemek üzere ilanda belirlenen sayıda aday sıralamaya tabi tutulur. Bu
şekilde belirlenen sayıda aday tutanakla tespit edilir ve giriş sınavına
katılma hakkını elde eder. KPSS puan türü itibarıyla en son adayın aldığı
puanla aynı puana sahip diğer adaylar da giriş sınavına çağrılır.
(3) Yalnızca sözlü sınav yapılması halinde sözlü
sınava çağrılacak aday sayısı giriş sınavı duyurusunda belirtilen atama
yapılacak uzman yardımcısı kadro sayısının dört katından fazla olamaz.
(4) Giriş sınavına katılma hakkını elde eden
adayların listesi Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir.
(5) Giriş sınavına girme hakkı kazanan adaylara
sınava giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde fotoğraf, kimlik
bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Giriş belgesi olmayan adaylar
sınava katılamaz.
Giriş
Sınavı Komisyonu
MADDE 10
– (1) Yazılı sınav ile sözlü sınav
sorularının hazırlanması veya hazırlattırılması, sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması, Giriş
Sınavı Komisyonu tarafından yapılır veya yürütülür.
(2) Giriş Sınavı Komisyonu; genel müdürler, genel
müdür yardımcıları, müstakil daire başkanları, daire başkanları ve millî
savunma uzmanları arasından Bakan tarafından belirlenen beş üyeden oluşur.
Ayrıca aynı usulle beş yedek üye belirlenir. Komisyon üye tamsayısıyla
toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.
(3) Giriş Sınavı Komisyonunun sekretarya hizmetleri
Genel Müdürlükçe yürütülür.
(4) Giriş Sınavı Komisyonunun başkan ve üyeleri;
kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu
derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları
sınavlarda görev alamazlar. Bunların yerine yedek üyeler katılır.
Yazılı
sınav
MADDE 11
– (1) Yazılı sınavın Bakanlıkça
yapılması halinde aşağıda belirtilen esaslar uygulanır:
a) Sınav soruları, Giriş Sınavı Komisyonu
tarafından hazırlanır veya hazırlattırılır.
b) Giriş Sınavı Komisyonunca yazılı sınav uygulama
esasları belirlenir.
c) Yazılı sınavda başarılı olabilmek için sınav
sonucunun yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan olması şarttır. Yazılı
sınav sonucu tutanağa bağlanır ve komisyon üyelerince imzalanır.
ç) Yazılı sınav sonucunda yetmiş puandan az olmamak
üzere, en yüksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen
atama yapılacak kadro sayısının dört katına kadar aday (son sıradaki adayla
eşit puana sahip olanlar dâhil) sözlü sınava çağrılır.
d) Yazılı sınav sonuçları, sözlü sınava girmeye hak
kazanan adayların isimleri ile sözlü sınavın yeri ve tarihi Bakanlığın
kurumsal internet sitesinde ilan edilir ve sınava giren bütün adaylara
tebliğ edilmiş sayılır. Adaylara ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.
e) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler
veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve bu
kişilerin sınavları geçersiz sayılır.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 12
– (1) Yazılı sınav konuları
Bakanlığın görev alanına giren temel konular ile aşağıdaki konular
arasından belirlenir:
a) İktisat Grubu;
1) Mikro ve makro iktisat,
2) İktisat politikası,
3) İşletme iktisadı,
4) Uluslararası iktisat,
5) Türkiye ekonomisi.
b) Maliye Grubu;
1) Maliye teorisi,
2) Kamu harcamaları ve bütçe,
3) Kamu gelirleri ve Türk vergi sistemi,
4) Maliye politikası.
c) Hukuk Grubu;
1) Anayasa hukuku,
2) Medeni hukuk (başlangıç-kişiler hukuku-eşya
hukuku),
3) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,
4) Borçlar hukuku (genel hükümler),
5) Ticaret hukuku (başlangıç-ticari işletme-ticaret
şirketleri-kıymetli evrak),
6) Ceza hukuku (genel hükümler).
ç) Muhasebe Grubu;
1) Genel muhasebe,
2) Maliyet muhasebesi.
d) Uluslararası İlişkiler ve Kamu Yönetimi.
(2) Sınav sorularının % 70’i birinci fıkrada yer
verilen mesleki alan bilgisi konularından, % 20’si Bakanlığın görev alanına
ait temel bilgilerden ve % 10’u da genel kültür ve genel yetenek
konularından hazırlanır.
(3) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin
(2) numaralı alt bendinde belirtilen öğrenim mezunları için alan bilgisi
konuları; Bakanlıkça belirlenen bölümlerin müfredatları ve birinci fıkrada
belirlenen sınav konuları olarak kabul edilir ve ikinci fıkra hükümleri bu
şekilde uygulanır.
(4) Giriş sınavında iktisadi, mali ve hukuki
konuların tartışılmasına, değerlendirilmesine, yorumlanmasına ve çözüm
önerileri getirilmesi ile savunma ve güvenlik politikalarına ilişkin
sorulara da yer verilebilir.
(5) Atama yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları
itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, adayların hangi sınav
konularından sorumlu olacağı sınav duyurusunda belirtilir.
(6) Yazılı sınav sorularının konu grupları
bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye esas tutulacağına sınav
duyurusunda yer verilir.
Sözlü
sınav
MADDE 13
– (1) Sözlü sınavda adaylar;
a) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen sınav
konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilir ve sözlü sınav, bu hususlara ayrı
ayrı puan verilmesi suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, Giriş Sınavı
Komisyonu tarafından (a) bendi için elli puan, diğer bentlerde yazılı
özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen
puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında herhangi bir kayıt
sistemi kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, Giriş Sınavı
Komisyonu başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Giriş
sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi ve sonuçlara itiraz
MADDE 14
– (1) Giriş Sınav Komisyonu;
yazılı sınav yapılmış olması halinde, yazılı sınav ile sözlü sınav notlarının
aritmetik ortalamasını almak suretiyle adayların giriş sınavı başarı
puanlarını tespit eder. Sadece sözlü sınav yapılmış olması halinde, KPSS
puanı ve sözlü sınav notu toplamının aritmetik ortalaması, adayların giriş
sınavı başarı puanı olarak kabul edilir.
(2) Giriş sınavı başarı puanı en az yetmiştir.
(3) Sınav sonuçlarına göre giriş
sınavı duyurusunda belirtilen KPSS puan türleri için ayrı ayrı başarı
sıralaması yapılarak, puanı en yüksek olan adaydan başlanmak suretiyle
öğrenim dallarına göre atama yapılacak kadro sayısı kadar asıl adayın
isimleri tutanakla belirlenir ve sözlü sınavın bitiminden sonra oluşturulan
liste, Personel Genel Müdürünün onayı ile Bakanlığın kurumsal internet
sitesinde ilan edilir. Adaylara
ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.
(4) Sınav sonuçları açıklanırken, kazanan adayların
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasının eşit olması
halinde, yazılı puanı yüksek olan aday; her iki puanın da eşit olması
hâlinde, KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. Sadece
sözlü sınav yapılması durumunda, kazanan adayların notlarının eşit olması
halinde ise KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
(5) Sınav sonuçlarının kurumsal internet sitesinde
ilan edilmesinden itibaren yedi iş günü içinde Bakanlıkta olacak şekilde
dilekçe ile itiraz edilebilir. İtirazlar bu sürenin bitiminden itibaren
Giriş Sınavı Komisyonu tarafından en fazla on iş günü içinde incelenerek
karara bağlanır. İtiraz sonucu adaya yazılı olarak bildirilir. İtirazların
değerlendirilmesi üzerine verilen kararlar kesindir. İtiraz süresi içinde
verilmeyen dilekçeler dikkate alınmaz.
(6) Giriş sınavı başarı puanları,
giriş sınavı duyurusunda belirtilen KPSS puan türleri ayrı ayrı dikkate
alınmak kaydıyla öğrenim dallarına göre atama yapılacak uzman yardımcısı
kadro sayısının yarısını geçmemek üzere, Genel Müdürlük tarafından
belirlenen sayıda yedek adayın isimlerini kapsayan liste Personel Genel
Müdürünün onayı ile Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir.
(7) Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış
olmak, sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(8) Asil listedeki adaylardan
çeşitli sebeplerle atanamayan, atamaları iptal olan, atama olmadığı ya da
atamadan sonra ayrılan olduğu takdirde boşalan kadrolara, Bakanlıkça
gerekli görülmesi durumunda sınav sonucunun ilanından itibaren, bir yıllık
süreyi aşmamak üzere yapılacak müteakip sınava kadar, yedek listedeki
adaylardan en yüksek puan alan yedek adaydan başlamak üzere sıralama
yapılarak atama yapılabilir. Yedek
listedeki adayların hakları, daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya
herhangi bir öncelik teşkil etmez.
Uzman
yardımcılığına ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 15
– (1) Giriş sınavında başarılı
olarak uzman yardımcılığına atanacakların, Bakanlık tarafından belirlenen
süre içerisinde aşağıda sayılan belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe
başvurmaları gerekir:
a) Erkek adaylar için askerlik durumuna dair yazılı
beyan.
b) Altı adet vesikalık fotoğraf.
c) Mal beyannamesi.
ç) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair tam teşekküllü bir Devlet hastanesinden alınan
sağlık raporu.
Uzman
yardımcılarının atanması
MADDE 16
– (1) Giriş sınavını kazananların
uzman yardımcısı kadrolarına atanmaları ve adaylıklarına ilişkin işlemler,
657 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır.
(2) Atama işlemlerinin yapılması için kendilerine
bildirilen süre içinde geçerli bir mazereti olmadığı halde müracaat
etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(3) 15 inci maddede belirtilen belgeleri verilen
süre içinde teslim edenlerden haklarında yapılan güvenlik soruşturması ve
arşiv araştırması olumlu olanların uzman yardımcılığına atamaları yapılır.
Söz konusu soruşturma ve araştırma sonucu olumsuz sonuçlananlar için 7/4/2021 tarihli ve 7315 sayılı Güvenlik Soruşturması ve
Arşiv Araştırması Kanunu ve ilgili mevzuatı hükümlerine göre işlem tesis
edilir.
(4) Giriş sınavını kazananlardan gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu veya belge verdiği tespit edilenlerin sınavları geçersiz
sayılır ve atamaları yapılmaz, atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir.
Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında Cumhuriyet savcılığına
suç duyurusunda bulunulur. Bu şekilde yanıltıcı bilgi verenler kamu
görevlisi ise durumları çalıştıkları kurumlara bildirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman
Yardımcılığı Dönemi
Uzman
yardımcılığı süresi ve çalışma düzeni
MADDE 17
– (1) Uzman yardımcılığı süresi en
az üç yıldır. Uzman yardımcıları bu süre içinde 21/2/1983
tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday
Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik ile bu Yönetmelikte
belirtilen esaslar dâhilinde eğitime tabi tutulurlar.
Uzman
yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 18
– (1) Uzman yardımcılarının
yetiştirilmesi için, Genel Müdürlükçe ilgili birimlerin görüşleri de
alınmak suretiyle en az üç yıllık bir süreyi kapsayan temel ve hazırlayıcı
eğitimin de yer aldığı bir yetiştirme programı hazırlanır ve bu program
Bakan Yardımcısı tarafından onaylanır.
(2) Bu program;
a) Bakanlığın teşkilat yapısı, görevleri ve çalışma
düzeni hakkında bilgi edinilmesini,
b) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın uygulanmasına
ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini,
c) Mesleki konularda bilimsel çalışma ve araştırma
alışkanlığının edinilmesini, yazışma ve rapor yazma gibi konularında
gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
ç) Analitik düşünme, bilimsel çalışma ve araştırma
alışkanlığının kazandırılmasını,
d) Bakanlığın çalışma alanı ile ilgili olarak yurt
içinde konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım sağlanarak
deneyim kazandırılmasını,
e) Ekip çalışması ve iletişim becerilerinin
geliştirilmesini,
f) Temsil ve ifade kabiliyetinin arttırılmasını,
g) Bilgisayar ve teknoloji kullanım becerilerinin
geliştirilmesini,
kapsar.
(3) Uzman yardımcıları, Bakanlık birimlerinde
eğitime gönderilebilirler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yeterlik Sınavı
ve Uzmanlığa Atanma
Uzmanlık
yeterlik sınavına girme koşulları
MADDE 19
– (1) Uzmanlık yeterlik sınavına
girebilmek için; uzman yardımcısı kadrosunda, adaylıkta geçen süreler dâhil
en az üç yıl çalışmış olmak şarttır. Bu süreye aylıksız izin ile toplamı üç
ayı aşan hastalık ve refakat izinleri dâhil değildir.
Yeterlik
sınavı komisyonu
MADDE 20
– (1) Yeterlik sınavının
yapılması, yeterlik sınav sorularının hazırlanması ve sonuçlarının açıklanması,
itirazların incelenerek karara bağlanması işlemleri Komisyon tarafından
yürütülür.
(2) Komisyonun oluşturulmasına ve sekretaryasına
ilişkin 10 uncu madde hükümleri uygulanır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 21
– (1) Yeterlik sınav konuları ve
tarihi en az altı ay önceden uzman yardımcılarına duyurulur.
(2) Yeterlik sınavı, Komisyon tarafından yazılı ve
sözlü veya sadece sözlü şekilde yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Bakanlığın görev alanına giren
temel konular ile sınavdan en az altı ay önce ilan edilen konulardan
yapılır. Yeterlik sözlü sınavı;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilir ve sözlü sınav, bu hususlara ayrı
ayrı puan verilmesi suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, Komisyon
tarafından (a) bendi için elli puan, diğer bentlerde yazılı özelliklerin
her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı
ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(4) Yazılı sınav, Komisyon tarafından
yapılabileceği gibi 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen usul ve
esaslar dâhilinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(5) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya
sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara, bir yıl içerisinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
Yeterlik sınavında ikinci defa başarısız olan veya geçerli bir mazereti
olmaksızın ikinci sınav hakkını kullanmayanlar, uzman yardımcısı unvanını
kaybeder ve durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
(6) Yeterlik yazılı ve sözlü sınavlarının yapılması
ile sonuçlarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara
bağlanması Komisyon tarafından yapılır.
(7) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs
edenler veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve
sınavları geçersiz sayılır.
Yeterlik
sınavının değerlendirilmesi
MADDE 22
– (1) Yeterlik sınavına ilişkin
yazılı ve sözlü sınavlar, yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. Yeterlik
sınavında başarılı olabilmek için; yazılı sınav için yüz puan üzerinden en
az yetmiş puan alınması, sözlü sınav için Komisyon başkan ve üyeleri
tarafından yüz puan üzerinden verilen puanların aritmetik ortalamasının en
az yetmiş puan olması şarttır.
Yeterlik
sınavı sonuçları ve sonuçlara itiraz
MADDE 23
– (1) Komisyon, sınav sonuçlarını
en geç on beş iş günü içinde değerlendirir. Komisyon tarafından, bu sürenin
yeterli olmaması halinde Bakanlık makamından on beş iş gününü aşmamak üzere
ek süre talep edilebilir. Sınav sonuçları, sınava ilişkin tutanaklar,
değerlendirme sonucu, Komisyonda görevli her üyenin verdiği notu ayrı ayrı
gösteren bir çizelge ve sınav sonuç tutanağı tanzim edilerek değerlendirme
süresinin bitimini takip eden beş iş günü içinde Genel Müdürlüğe
bildirilir. Genel Müdürlük, Bakanlığın kurumsal internet sitesi üzerinden sınav
sonuçlarını ilan eder.
(2) Uzman yardımcısı, sınav sonuçları için sınav
sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren yedi iş günü içinde Genel
Müdürlüğe yazılı olarak itiraz edebilir. İtirazlar, Genel Müdürlükçe yedi
iş günü içerisinde Komisyona iletilir ve Komisyon tarafından en fazla yedi
iş günü içinde karara bağlanır. İtiraz sonucu uzman yardımcısına yazılı
olarak bildirilir. İtirazların değerlendirilmesi üzerine verilen kararlar
kesindir. Süresi içinde yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.
Uzmanlığa
atanma
MADDE 24
– (1) Uzman yardımcısının uzman
olarak atanabilmesi için;
a) Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba katılmaksızın
en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Yeterlik sınavında başarılı olması,
şartları aranır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uzman ve Uzman
Yardımcılarının Görev Yerleri, Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri
Uzman ve
uzman yardımcılarının görev yerleri
MADDE 25 –
(1) Uzman ve uzman yardımcıları,
birim amirine bağlı olarak görev yaparlar. Birim amiri, uzman ve uzman
yardımcılarını doğrudan kendisine bağlı (sivil veya üstsubay yöneticisi
olan) birimlerde çalıştırabilir. İhtiyaç duyulması halinde uzman ve uzman
yardımcıları atandıkları birim kadroları dışında görevlendirilebilir.
(2) Uzman yardımcıları ilk atandıkları yerlerdeki
görev süreleri ile uzman ve uzman yardımcılarının yer değişikliği işlemleri
26/2/2010 tarihli ve 27505 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Savunma Bakanlığı Personeli Yer Değiştirme Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılır.
Uzman ve
uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları
MADDE 26
– (1) Mevzuatla görev yaptığı
birime verilen aşağıdaki görevler uzman ve uzman yardımcıları tarafından
yerine getirilir:
a) Kendisine verilen konulara ait çalışmaları
biriminin çalışma esas ve ilkelerine göre yürütmek.
b) Biriminin görev alanına giren ve uygulamayı
doğrudan veya dolaylı olarak etkileyebilecek konuları izlemek, araştırmak
ve analiz etmek, kurumsal stratejinin planlanmasına ve güncelleştirilmesine
yönelik çalışmalar yapmak.
c) Kendisine verilen konularla ilgili inceleme ve
araştırma yapmak, projeler hazırlamak, hazırlanan projelere destek
sağlamak, çalıştığı birimin hizmet kapasite ve kalitesinin artırılmasına
yönelik çalışmalar yapmak, yapılan çalışmalara katılmak ve bu konulara
ilişkin raporlar hazırlamak.
ç) Mevzuat hazırlanmasına ve uygulanmasına, iş ve
işlemlerin geliştirilmesine ilişkin önerilerde bulunmak.
d) Görevlendirildikleri toplantı, seminer ve eğitim
programları ile çalışma gruplarında görev almak ve sonuçlarını rapor
halinde amirine sunmak.
e) Görevlendirildikleri birimin günlük, kısa ve
uzun vadeli işlerine katkı sağlamak.
f) Uygulamada karşılaşılan aksaklık ve sorunları
tespit etmek, bunları gidermek için gerekli tedbirleri almak ve kendi
yetkisi dışında bulunanlar için öneride bulunmak.
g) Görev tanım formunda belirtilen görevler ile
amirleri tarafından verilecek benzer nitelikteki görevleri yerine getirmek.
(2) Uzman ve uzman yardımcıları; kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik, yönerge ve diğer mevzuatta
belirtilen iş ve işlemlerden kendilerine verilenleri yerine getirirler.
(3) Uzmanlar, uzman yardımcılarının
yetiştirilmelerine katkıda bulunurlar. Birim amirinin görevlendirmesiyle
yeterlilik süresi içinde yetiştirilmek üzere, uzman yardımcıları,
uzmanların gözetiminde çalıştırılabilir.
(4) Verilen işleri mevzuata, yıllık plan ve
programlara uygun olarak süresi içinde yerine getirmekten dolayı uzman ve
uzman yardımcıları amirlerine karşı sorumludur.
(5) Uzman ve uzman yardımcıları görevlerini
tarafsızlık, güvenilirlik ve sır saklama ilkelerine göre yürütmekle
yükümlüdür.
Hizmet
içi eğitim
MADDE 27
– (1) Uzmanlar ve uzman
yardımcıları, Bakanlığın görev ve faaliyetleriyle ilgili gelişmelerin izlenmesi
ve değerlendirilmesi konularında bilgi, birikim ve yeteneklerinin
geliştirilmesi amacıyla ihtiyaç duyulan zamanlarda hizmet içi eğitime tabi
tutulur.
(2) Hizmet içi eğitimlerde, Bakanlık hizmet
birimleri tarafından eğitici ve eğitim içeriği desteği verilebilir.
(3) Uzman ve uzman yardımcıları talep etmeleri ve
Bakanlıkça uygun görülmesi şartıyla Bakanlık tarafından hazırlanan bir
program dâhilinde yabancı dil eğitiminden yararlanabilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 28
– (1) Giriş sınavı neticesinde
sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili
belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Başarısız olanlar ile başarılı
olduğu halde herhangi bir nedenle atanamayanların başvuru belgeleri giriş
sınavı sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri halinde elden
iade edilir. Sınav belgeleri ise resmî belge saklama usul ve esaslarına
göre muhafaza edilir.
(2) Yeterlik sınavı sonucundaki belgeleri özlük
dosyalarında saklanır.
(3) Giriş Sınavı Komisyonu ile Yeterlik Sınavı
Komisyonu tarafından düzenlenen ve sınava girenlerin aldıkları notları
gösteren listeler ile tutanaklar, dava açma süresinden az olmamak kaydıyla
bir sonraki sınava kadar saklanır.
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre savunma hizmetleri uzmanı unvanını kazandıktan sonra bu unvanındaki
görevinden çeşitli sebeplerle ayrılıp da yeniden atanmak isteyenler, boş
kadro olması ve Bakanlığın ihtiyacı bulunması şartıyla savunma hizmetleri
uzmanlığına atanabilirler.
Kariyer
dışı uzman ve uzman yardımcısı atanamayacağı
MADDE 30
– (1) Üst hukuk normlarındaki
düzenlemeler hariç uzman ve uzman yardımcısı kadrolarına, bu Yönetmelik
hükümleri dışında atama yapılamaz.
Yönetmeliğin
uygulanmasında sorumluluk
MADDE 31 –
(1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasından doğacak tereddütler derhal Bakanlığın ilgili birimine
bildirilir. Bakanlık bu tereddütleri gidermeye yetkilidir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 657 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Millî Savunma Bakanı yürütür.
|