Sivas Cumhuriyet Üniversitesinden:
SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Sivas
Cumhuriyet Üniversitesi Ağız ve Diş Sağlığı Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim
organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Sivas
Cumhuriyet Üniversitesi Ağız ve Diş Sağlığı Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim
organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) Dekan: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi Dekanını,
c) Fakülte: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesini,
ç) Hastane Müdürü: Merkezin Hastane Müdürünü,
d) Klinik sorumlusu: Merkezin klinik sorumlusu
öğretim üyesini,
e) Merkez: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Ağız ve
Diş Sağlığı Uygulama ve Araştırma Merkezini,
f) Müdür (Başhekim): Merkezin Müdürünü,
g) Müdür yardımcıları (başhekim yardımcıları):
Merkezin müdür yardımcılarını,
ğ) Rektör: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörünü,
h) Sorumlu Hemşire: Merkezin Sorumlu Hemşiresini,
ı) Üniversite: Sivas Cumhuriyet Üniversitesini,
i) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Fakültenin lisans ve lisansüstü eğitim-öğretim
programları kapsamında yapılması gerekli klinik uygulama ve araştırmalara
olanak sağlamak.
b) Merkeze başvuran acil ve/veya diğer tüm
hastalara, bilimsel ölçütlere uygun ayaktan veya yatırılarak kaliteli bir
ağız, diş ve çene sağlığı tedavi hizmeti sunmak.
c) Toplumun ağız ve diş sağlığını ilgilendiren
konularda ileri tanı ve tedavi yöntemlerini sunmak amacıyla bilimsel
araştırma ve geliştirme çalışmalarını yapmak.
ç) Diş hekimi, uzman diş hekimi ve/veya doktoralı
diş hekimi yetiştirmek ve yardımcı sağlık personelinin eğitimine destek
vermek.
d) Üniversite bünyesindeki fakülte, enstitü,
yüksekokul, uygulama ve araştırma merkezleri başta olmak üzere diğer kurum
ve kuruluşlarla ilgili mevzuat hükümleri kapsamında Merkezin faaliyet
alanları ile ilgili iş birliği yapmak.
e) Tıbbi araştırma ve uygulamaların en üst düzeyde
gerçekleşmesi için bilimsel araştırma koşullarını hazırlamak ve akademik
desteği sağlamak.
f) Eğitim ve sağlık hizmetlerinin verimliliğini ve
niteliğini artırmak.
g) Çağdaş hastane işletme yönetim ilkeleri
doğrultusunda faaliyette bulunmak, ulaşılabilir ve kaliteli sağlık hizmeti
sunulmasını sağlamak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Merkez bünyesinde, diş hekimliği uzmanlık
disiplinlerinin tedavi protokolleri kapsamında girişimsel cerrahi
teknikleri uygulayarak, lokal ve genel ameliyathaneleri ile hastaların
ayaktan veya yatarak müşahede, muayene, teşhis, tedavi ve rehabilite
edilmelerini sağlamak ve konuyla ilgili birimleri oluşturmak.
b) Koruyucu diş hekimliği uygulamaları kapsamında
sahada hizmet sunabilen ve bu hizmetin sunumunda Fakültenin akademik ve
idari personelini, sağlık ve yardımcı sağlık personeli ile öğrencilerini
ilgili birim amirlerinin izni ile çalıştırabilen, saha çalışmalarında
kendilerine destek verecek tüm kamu kurum ve kuruluşları ve sivil toplum
örgütleri ile Rektörlük bilgisi dâhilinde iş birliği yapabilen toplum ağız
ve diş sağlığı birimini oluşturmak.
c) Ağız, diş ve çene sağlığı alanında hizmet
verilmesini sağlamak ve bu konu ile ilgili araştırma ve uygulamalarda
bulunmak.
ç) Tüm disiplinlerle toplum ağız ve diş sağlığına
yönelik araştırmalar konusunda iş birliği yapmak.
d) Ağız, diş ve çene sağlığı alanında ulusal ve
uluslararası kurullar ile iş birliği ve anlaşmalar yaparak sertifika ve
eğitim programları düzenlemek, diş hekimlerine mezuniyet sonrası eğitim
vermek, paneller, seminerler, kurslar, kongreler ve benzeri faaliyetleri
organize etmek, bilimsel görüşler sunmak.
e) Toplumun ağız ve diş sağlığı konusunda
bilgilendirilmesi ve eğitilmesi amacıyla, kitap, dergi, broşür ve benzeri
yayınlar yapmak, yazılı ve görsel basın organlarında programlar düzenlemek.
f) Merkezin amaçları doğrultusunda, Yönetim
Kurulunun kararlaştırdığı diğer faaliyetlerde bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür (Başhekim).
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
(Başhekim)
MADDE 8 –
(1) Dekan aynı zamanda Merkezin
Müdürüdür (Başhekimidir).
(2) Dekanın görevi sona erdiğinde veya herhangi bir
sebeple görevinden ayrılınca, Müdür (Başhekimin)’ün görevi de kendiliğinden
sona erer.
Müdür
(Başhekim)’ün görevleri
MADDE 9 –
(1) Müdür (Başhekim)’ün görevleri
şunlardır:
a) Yürürlükteki mevzuata uygun olarak hastane
hizmetlerini yürütmek ve temsil etmek.
b) Merkezin verimli çalışması için gerekli
tedbirleri almak ve gerekli düzenlemeleri yapmak.
c) Merkezin çalışmalarının düzenli olarak
yürütülmesini ve geliştirilmesini sağlamak.
ç) Merkezin gelişmesi için gerekli stratejik
planları hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunmak.
d) Merkez hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde
sürdürülebilmesi için gerekli tedbirleri almak ve denetlemek.
e) Anabilim/bilim dalı hizmetlerinin gelir-gider
dengesine göre performanslarını tespit etmek ve bütçe, kadro ihtiyaçları
ile ilgili önerilerini gerekçesi ile birlikte hazırlayarak Yönetim Kuruluna
sunmak.
f) İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak mal ve
hizmet satın alınmasını sağlamak.
g) Hizmet satın alma yolu ile yapılan sözleşmelerin
uygulanmasını ve denetimini sağlamak.
ğ) Merkez için gerekli her türlü bilgisayar
otomasyon programlarının geliştirilmesini, uygulanmasını sağlamak ve
denetimini yapmak.
h) Enfeksiyon Kontrol Komisyonunca alınan
kararların işleyişini sağlamak.
ı) Görevini, kalite yönetim sistem politikası,
hedefleri ve işlemlerine uygun olarak yürütmek.
i) Merkezin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki
yıla ait çalışma programını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak.
j) Merkez çalışmalarının gerektirdiği
görevlendirmeleri yapmak.
k) İlgili mevzuat hükümlerinin verdiği diğer görev
ve sorumlulukları yerine getirmek.
Müdür
yardımcısı (başhekim yardımcısı)
MADDE 10
– (1) İhtiyaç duyulması halinde,
Müdür (Başhekimin)’ün önerisi ile Fakültede devamlı statüde görev yapan diş
hekimi öğretim üyeleri arasından, Rektör tarafından en fazla iki müdür
yardımcısı (başhekim yardımcısı) görevlendirilebilir. Müdür yardımcıları,
Müdürün yapacağı yetki devrine göre Merkez hizmetlerinin yürütülmesinde
Müdüre yardımcı olurlar.
(2) Müdür (Başhekim) görevi başında bulunmadığı
zaman, yardımcılarından birini vekil bırakır.
(3) Müdür (Başhekim)’ün görevi sona erdiğinde,
yardımcılarının görevi de kendiliğinden sona erer. Görev süresi biten müdür
yardımcısı aynı usulle yeniden görevlendirilebilir veya süresinden önce
aynı usulle görevden alınabilir.
Yönetim
Kurulu
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulu üyeleri;
Müdür (Başhekim), müdür yardımcıları (başhekim yardımcıları) ve Fakülte
Yönetim Kurulu üyelerinden oluşur.
(2) Yönetim Kuruluna Müdür, bulunmadığı durumlarda
müdür yardımcısı başkanlık eder. Yönetim Kurulu ayda en az bir kez olağan
ve gerektiğinde Müdürün çağrısı üzerine olağanüstü toplanır. Yönetim
Kurulu, salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların
eşitliği durumunda Başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(3) Yönetim Kurulu raportörlüğünü Hastane Müdürü, olmadığı
durumlarda Fakülte sekreteri yapar.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 12
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin amaçları, faaliyet alanları ve yönetimi
ile ilgili konularda ilgili mevzuat doğrultusunda Merkezin yönetimi ve
işletilmesi için gerekli kararları almak.
b) Merkezin daha iyi sağlık hizmeti verebilmesi
için gerekli olan birimleri, klinikleri, laboratuvarları, hastalara yönelik
tanı ve tedavi üniteleri ile eğitim birimlerini kurmak ve bu birimlerin
yönetim esaslarını ilgili birimlerle iş birliği içinde hazırlamak.
c) Müdürün Merkezin yönetimi ile ilgili önerdiği
bütün işleri değerlendirmek ve karara bağlamak.
ç) Merkez bünyesinde kurulacak olan bilimsel
çalışma gruplarını ve komisyonları belirlemek.
d) Müdür tarafından hazırlanan çalışma raporlarını
ve istatistiki verileri değerlendirip gerektiğinde Merkezin faaliyetlerinin
geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için önerilerde bulunmak.
e) Merkezin kadro ve mali kaynaklarını, performansa
dayalı olarak inceleyerek gerekli kararları almak ve her yıl sonunda
birimlerin hizmet performanslarını inceleyerek ertesi yıl için tasarruf
ve/veya teşvik yönünde tedbirler almak.
f) İlgili mevzuat hükümlerine göre kendisine
verilen diğer görevleri yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulu; Müdür
(Başhekim) başkanlığında, müdür yardımcıları ile Fakültede görev yapan
profesör, doçent, doktor öğretim üyelerinin kendi aralarından seçeceği
birer temsilciden olmak üzere toplam üç öğretim üyesi, araştırma
görevlilerinin kendi aralarından seçeceği bir temsilci, lisans
öğrencilerinin kendi aralarından seçeceği bir öğrenci temsilcisi, Hastane
Müdürü, Sorumlu Hemşire ile Müdürün (Başhekimin) davetiyle ilgili birim/ünite
sorumluları arasından seçilen en fazla 20 üyeden oluşur. Danışma Kurulu
üyelerinin görev süresi üç yıldır. Görev süresi biten üye yeniden
görevlendirilebilir.
(2) Danışma Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine yılda
iki kez salt çoğunlukla toplanır. Müdür gerekli gördüğü takdirde Danışma
Kurulunu olağanüstü olarak da toplantıya çağırabilir.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 14
– (1) Fakültenin öğretim
üyelerinden gelen görüş, öneri ve eleştirileri değerlendirir. Merkezin
amaçlarına uygun, Merkezin hizmetleri açısından yararlı bulunan tavsiye
niteliğindeki görüş ve öneriler hakkında prensip kararları alır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Klinik
sorumlusu ve görevleri
MADDE 15
– (1) Anabilim dalının kadrolu
öğretim üyeleri arasından, ilgili anabilim dalında görev yapan öğretim
üyesi yoksa diğer anabilim dallarından, bir öğretim üyesi anabilim dalı
akademik kurul kararı ile klinik sorumlusu olarak belirlenerek sorumluluk
sürelerini gösterir zaman çizelgeleri ile birlikte Müdürlüğe bildirir.
(2) Klinik sorumlusu öğretim üyesi, ilgili klinikte
sunulan tüm tıbbi uygulamalar ile ilgili olarak Müdüre (Başhekime) karşı
sorumludur.
(3) Klinik sorumlusu; ilgili kliniğin bu Yönetmelik
ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde çalıştırılmasından, ilgili
kayıtların tutulmasından ve korunmasından; ayrıca, altyapı ile ilgili
donanımın usulüne uygun kullandırılmasından Müdüre (Başhekime) karşı
sorumludur.
(4) Klinikte hizmet sunan ve/veya eğitim alan
lisans ve doktora/uzmanlık öğrencilerinin bu Yönetmelik hükümlerine göre
çalışmalarından klinik sorumlusu sorumludur. Bu kadrolar dışındaki
personelin hizmet ilkelerine uygun çalışmalarının denetim sorumluluğu da
klinik sorumlusuna aittir.
Hastane
Müdürü
MADDE 16
– (1) Hastane Müdürü; ilgili
mevzuat hükümlerine göre dört yıllık lisans mezunları arasından, en az on
yıllık devlet memurluğu tecrübesi olan veya hastane yönetim hizmetlerinde
deneyimi olan adaylar arasından Müdürün (Başhekimin) önerisi ile Rektör
tarafından görevlendirilir.
(2) Hastane Müdürü, Müdürün (Başhekimin) görev ve
sorumluluk alanlarında Müdür (Başhekim) ve Yönetim Kurulunca belirlenen
esaslara göre çalışır ve verilen görevleri yapar.
Sorumlu
Hemşire ve görevleri
MADDE 17
– (1) Sorumlu Hemşire Fakültede
görev yapan, lisans düzeyinde eğitim veren okulların hemşirelik bölümünden
mezun adaylar arasından Müdür (Başhekim) tarafından görevlendirilir.
(2) Merkezde görevli hemşireler, Sorumlu Hemşire
sorumluluğunda olup hemşirelik hizmetlerinin yönetim ve organizasyonu
konusunda Merkez yönetim organlarının belirlediği usul ve esaslara göre
çalışmak ve Müdür (Başhekim) tarafından verilen diğer görevleri yapmakla
yükümlüdür.
(3) Sorumlu Hemşire, Müdüre (Başhekime) karşı
sorumlu olup, hemşirelik hizmetlerine yönelik çalışmalarını Merkezin
yönetim organlarıyla koordinasyon halinde yürütür.
Merkezin
ünite ve birimleri
MADDE 18
– (1) Merkezde, ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak, ihtiyaç duyulan alanlarda hizmet ve eğitim
kalitesinin verimliliğini arttırmak amacıyla çalışma grupları, komisyon,
komite, ünite ve bağlı birimler kurulabilir. Bunların çalışma usul ve
esasları Yönetim Kurulunca belirlenir.
(2) Merkezde ve ilişkili birimlerde bulunan
ameliyathane, yataklı servis, poliklinik veya laboratuvar hizmetleri ile
Merkezin idari işlerinde görevli olanlar, Müdür (Başhekim)’e karşı
sorumludur.
(3) Merkezin faaliyet alanlarında görevli anabilim
dalı başkanları ve klinik sorumluları; sorumluluk alanlarına giren
bölgelerde hizmetlerin en verimli ve en iyi şekilde gerçekleştirilmesinden
Merkez yönetimi ile işbirliği ve koordinasyon içinde olmakla yükümlü ve
sorumludurlar.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörü yürütür.
|