İstanbul Kültür Üniversitesinden:
İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İstanbul Kültür
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim
ve sınavlarla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, İstanbul Kültür Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim,
bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Enstitü: İstanbul Kültür Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim Enstitüsünü,
ç) GMAT: Uluslararası Graduate
Management Admission
Test Sınavını,
d) GRE: Uluslararası Graduate
Record Examination
Sınavını,
e) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
f) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
g) Rektörlük: İstanbul Kültür Üniversitesi
Rektörlüğünü,
ğ) Senato: İstanbul Kültür Üniversitesi Senatosunu,
h) UKS: Ulusal Kredi Sistemini,
ı) Üniversite: İstanbul Kültür Üniversitesini,
i) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlara Kabul
Kontenjan
ve özel koşulların tespiti ve ilanı
MADDE 5 – (1) Enstitü anabilim/anasanat
dalları, her yarıyıl sonunda, bir sonraki yarıyılda açacakları yüksek
lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını, bu programlara kabul
edecekleri öğrenci sayılarını ve varsa her programın gerektirdiği özel
başvuru ve kabul koşullarını, yabancı dil dâhil, Üniversitelerarası Kurul
kararları ışığında, Enstitüye önerirler. Öneriler, Enstitü Kurulu
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve Senato tarafından onaylanarak
kesinleşir.
(2) Rektörlük, Enstitünün öğrenci kabul edeceği
yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarının adlarını, öğrenci
sayılarını, şayet varsa özel başvuru koşullarını, son başvuru tarihlerini,
sınav tarihlerini ve gerekli görülen diğer bilgileri toplu olarak ilan
eder.
(3) Lisansüstü program
kontenjanları, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen lisansüstü
programlarda görev alabilecek öğretim üyesi sayısı ve mevcut öğretim üyesi
başına düşen öğrenci sayısı dikkate alınarak, tezli yüksek lisans ve
doktora programları için öğretim üyesi başına düşen tez danışmanlığı en
fazla 14, tezsiz yüksek lisans programları için ise tezli yüksek lisans ve
doktora programları hariç en fazla 16 öğrenci düşecek şekilde belirlenir. Ancak, Yükseköğretim Kurulu ile yapılan protokol dahilinde ve Üniversite-sanayi iş birliği çerçevesinde
yürütülen lisansüstü programlar için bu kontenjan %50’ye kadar
arttırılabilir.
Başvuru
koşulları
MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlara başvuru koşulları şunlardır:
a) Yüksek lisans programına başvurabilmek için
adayların, lisans diplomasına sahip olmaları veya lisans eğitiminin son
yıl/yarıyılında olmaları, başvurduğu programın puan türünden en az 55 ALES
puanına veya GRE ya da GMAT sınavlarından Senato tarafından belirlenen
eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Ancak, konservatuvar programları ile güzel sanatlar
fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden
programlarının Enstitüdeki anasanat ve anabilim
dallarına öğrenci kabulünde, doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş
hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık
mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ve tezsiz yüksek
lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES şartı aranmaz. Lisans
programına kayıtlı öğrenciler, lisans derecesi almak için gerekli olan ders
yüküne ek olmaması ve zorunlu olan kredi hesabında yer almaması kaydıyla
lisans öğrenimlerinin son yılında, anabilim/anasanat
dalının önerisi ve Senato kararı ile bir yüksek lisans programına
kaydolarak en fazla üç ders alabilir ve başarılı olmaları durumunda bu
dersleri yüksek lisans ders yüküne saydırabilirler. Konservatuvar programları ile güzel sanatlar
fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının
Enstitüdeki anasanat ve anabilim dallarındaki
öğretim dili Türkçe olan programlarına başvurularda Devlet hastanesi veya
Devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık raporu ile belgelenmesi
şartıyla;
1) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş
engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,
2) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin
yetersizliği bulunan engelli adaylarda,
3) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel
bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik
otizm, Rett Sendromu, Asperger
Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,
başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu
adaylar yabancı dil taban puanı şartını sağlamış sayılır.
b) Doktora programına başvurabilmek için adayların,
tezli yüksek lisans derecesi ile doktora programına başvuranların tezli
yüksek lisans diplomasına ve doktora programında başvurdukları puan
türünden en az 55 ALES puanına veya GRE ya da GMAT sınavlarından Senato
tarafından belirlenen eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Ancak, konservatuvar programları ile güzel sanatlar
fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden
programlarının Enstitüdeki anasanat ve anabilim
dallarına öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş
hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık
mezunlarının doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz. Adayların, tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri
ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına
veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar
dalında kazanılan uzmanlık yetkisine ve doktora programında başvurdukları
puan türünden en az 55 ALES puanına veya GRE ya da GMAT sınavlarından
Senato tarafından belirlenen eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir.
Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not
ortalamalarının 100’lük sistemde en az 80 veya 4’lük sistemde en az 3 veya
muadili bir puana ve doktora programında başvurdukları puan türünden 80
puandan az olmamak üzere Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenen ALES
puanına veya GRE ya da GMAT sınavlarından Senato tarafından belirlenen
eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Ayrıca doktora programına
öğrenci kabulünde; anadillerinin dışında İngilizce, Almanca, Fransızca,
İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca ve Farsça dillerinden
birinden merkezi yabancı dil sınavından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliliği kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan alınması
zorunludur.
c) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için
adayların tezli yüksek lisans diplomasına, güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar mezunları ve diğer fakültelerin eşdeğer
programlarından mezun olanlar hariç, ALES sözel puan türünden en az 55 ALES
puanına veya GRE ya da GMAT sınavlarından Senato tarafından belirlenen
eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Lisans
derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların lisans diplomasına ve
lisans mezuniyet not ortalamalarının 100 üzerinden 80 veya 4 üzerinden en
az 3 veya muadili bir puana ve sözel puan türünden 80 puandan az olmamak
üzere Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenen ALES puanına veya GRE ya
da GMAT sınavlarından Senato tarafından belirlenen eşdeğer bir puana sahip
olmaları gerekir. Ayrıca, sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde,
anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezi
yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup kısmen veya tamamen yabancı dille eğitim yapılan programlarda
yabancı dil şartının; programın dilinden, programın dilinin öğrencinin ana dili
olması halinde bu fıkrada belirtilen diğer bir yabancı dilden sağlanması
zorunludur. Konservatuvar programları ile
güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul
eden programlarının Enstitüdeki anasanat ve
anabilim dallarındaki öğretim dili Türkçe olan programlarına başvurularda
Devlet hastanesi veya Devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık
raporu ile belgelenmesi şartıyla;
1) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş
engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,
2) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin
yetersizliği bulunan engelli adaylarda,
3) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel
bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik
otizm, Rett Sendromu, Asperger
Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,
başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu
adaylar yabancı dil taban puanı şartını sağlamış sayılır.
ç) Yurt dışında ikamet eden Türk vatandaşları ve
yabancı uyruklu adayların lisansüstü programlara kabul edilebilmesi için
başvurulan programa bağlı olarak lisans ve/veya yüksek lisans diplomasına
sahip olması gerekmektedir. Söz konusu adaylar için lisansüstü programlara
başvurularda ALES şartı aranmaz. Ayrıca yabancı uyruklu adayların Türkçe
öğretim yapan programlara başvurabilmesi için 9 uncu maddede belirtilen
Türkçe yeterlilik koşullarını sağlaması gerekmektedir.
(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
Başvuru
şekli
MADDE 7 – (1) Adaylar, kayıt yaptırmak istedikleri programı
belirten dilekçeye, öğrenim durumlarını gösteren belgeyi ve Enstitü Yönetim
Kurulunca istenen diğer belgeleri ekleyerek, süresi içinde Enstitü
Müdürlüğüne başvururlar. Başvuru için gerekli diploma yurt dışından alınmış
ise diplomanın alındığı kurumun Yükseköğretim Kurulu tarafından tanındığına
dair belgenin aslının veya kurumca onaylı suretinin de verilmesi gerekir.
Yabancı dil sınavına tabi olanlar, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından sınav
açılması kabul edilmiş dillerin hangisinden sınava gireceklerini de
belirtirler. Başvuru için istenen belgelerin aslı veya Enstitü tarafından
onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin
olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
(2) Enstitü Kurulunun önerisi ve Senato kararıyla
belirlenen kabul koşulları bağlamında adayların başvuruları elektronik
ortamda kabul edilebilir.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1) Adayların değerlendirilmesi jüriler tarafından
yapılır. Jüriler anabilim/anasanat dalları tarafından
belirlenen en az üç üyeden oluşur. Bir anabilim/anasanat
dalında yürütülen farklı lisansüstü programlar için ayrı jüriler
kurulabilir.
(2) Lisansüstü bir programa başvuran adayın başarı
durumu, 100 tam puan üzerinden hesaplanan toplam puanı ile belirlenir. Başvuru koşullarını sağlayan adaylar bir lisansüstü programa
(tezsiz yüksek lisans programları hariç) yalnızca ALES puanına göre
alınabileceği gibi; %50’den az olmamak koşuluyla ALES puanına ek olarak
yabancı dil puanı, lisans/yüksek lisans genel not ortalaması, yazılı
ve/veya mülakat bilimsel değerlendirme sınavı yapılması durumunda
değerlendirme sonucu da dikkate alınarak, toplamı %100 olacak şekilde,
Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Kurulunun kararı ile Senato tarafından onaylanan usul ve
esaslara uygun olarak hesaplanan puana göre sıralanır. Toplam puanı
100 tam puan üzerinden en az 65 olan adaylar, kontenjan dikkate alınarak,
en yüksek puan alan adaydan başlanılarak asıl ve yedek liste halinde
sıralanır. Toplam puanları eşit olan adayların sıralaması için
lisans/yüksek lisans genel not ortalaması dikkate alınır.
(3) Anabilim/anasanat
dalı yaptığı sıralamayı bir liste halinde Enstitü Müdürlüğüne bir tutanak
ile teslim eder.
(4) Enstitü Yönetim Kurulu, gerekli koşulları
sağlayan adayları ilgili programın kontenjanına göre asıl ve yedek liste
halinde belirleyerek karara bağlar.
(5) Farklı alanlarda lisans yapmış adayların yüksek
lisans programına doğrudan kabulüne veya bilimsel hazırlık programına
yönlendirilmelerine, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
(6) Yabancı dilde eğitim yapan programlarda yabancı
dil puanını anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu belirler.
(7) Yabancı uyruklu adayların ve yurt dışında
ikamet eden Türk vatandaşı adayların başvuruları ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı görüşü alınarak Enstitü
Yönetim Kurulunca on beş gün içerisinde değerlendirilir.
(8) 6 ncı maddenin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında, doktora/sanatta
yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunu adayların değerlendirme işlemleri
aşağıdaki şekildedir:
a) Mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan
türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, ALES puanı 70 kabul edilerek
hesaplamalara dâhil edilir ve ilgili programın şartlarında ilan edilir.
b) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru
yapabilir.
Yabancı
dil sınavı, muafiyet ve yabancı dil hazırlık sınıfı
MADDE 9 – (1) Bir lisansüstü programına kayıt olabilmek için
hangi yabancı dilin veya dillerin hangi düzeyde bilinmesi gerektiğini,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlıklarının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu belirler ve 5 inci
maddeye göre yapılacak ilanda belirtir.
(2) Yabancı dilde eğitim yapılan
lisansüstü programlarına kayıt yaptırmak için, merkezi yabancı dil
sınavından en az 70 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliliği kabul edilen
bir uluslararası yabancı dil sınavından bu puan muadili puan alanlar ile
Üniversitedeki yabancı dilde öğretim yapılan bir lisans veya yüksek lisans
programından mezun olanlar ve yurt içi veya yurt dışında yabancı dilde öğretim
yapılan üniversitelerden mezun olduktan sonra en çok iki akademik yıl
içinde başvuranlar, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından, yabancı dil
sınavından muaf tutulabilirler.
(3) Yabancı uyruklu adayların
Türkçe yabancı dil yeterlilik koşulları; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin
yurt dışında bulunan temsilcilikleri ile resmi kurum ve kuruluşları, Türk
üniversitelerinin Türkçe öğretim merkezleri veya Üniversitenin Türkçe
öğretim birimi tarafından açılan Türkçe kurslarından yüzlük sistemde 70 ve
üzeri veya eşdeğer düzeyle mezun olmak ya da yukarıda sayılan kurum ve
kuruluşlar tarafından yapılmış Türkçe muafiyet sınavlarından yüzlük
sistemde 70 ve üzeri veya eşdeğer düzeyde puan almak gerekir.
(4) İlgili enstitü anabilim/anasanat
dalları başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenen
ve Senato tarafından onaylanan diğer koşulları taşımalarına rağmen, yeterli
yabancı dil puanını sağlayamayan adaylar ile Türkçe yabancı dil düzeyi
başarı notunu sağlayamayan yabancı uyruklu adaylar, 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri uyarınca, Üniversitenin
yabancı diller merkezi yabancı dil hazırlık sınıfında ya da Üniversitenin
Türkçe öğretim biriminde Türkçe yabancı dil hazırlık sınıfında eğitim
görebilir. Başarısız olan adaylara öğrenci katkı payı veya öğrenim
ücretlerini ödemek koşulu ile yabancı dil hazırlık sınıfını tekrarlama
hakkı verilir. Yabancı dil hazırlık sınıfında geçirilecek süre, en çok bir
takvim yılıdır. Bu süre, dönem izinleri dışında uzatılamaz. Yabancı dil
hazırlık sınıfında geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen ilgili
lisansüstü program sürelerine dâhil edilmez.
Bilimsel
değerlendirme sınavı
MADDE 10
– (1) Lisansüstü programlarına
başvuran adayların bilim konularındaki bilgi ve başarı düzeyleri, ilgili
enstitü anabilim/anasanat dalları tarafından
yapılan bir yazılı sınav ve/veya mülakat sonucuna göre değerlendirilebilir.
Bu sınavlarda görev yapacak jüri üyeleri, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları başkanlığı tarafından belirlenir.
Sonuçların
ilanı ve kayıt
MADDE 11
– (1) İlgili enstitü anabilim/anasanat dalının görüşü çerçevesinde, Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından yapılan değerlendirme sonucunda başarılı bulunan
adayların sayısı ilan edilen kontenjandan fazla ise en yüksek notu alandan
başlayarak aşağıya doğru sıralama yapılır ve kontenjan sayısı kadar aday
başarılı sayılır. Sonuçlar, Enstitü Yönetim Kurulu kararı kesinleştikten sonra
ilan edilir.
(2) Lisansüstü programlara kabul edilen adaylar,
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen tarihler arasında, istenen
belgelerle birlikte Enstitü Müdürlüğüne başvurarak kesin kayıtlarını
yaptırırlar. Süresi içinde kesin kayıt yaptırmayan aday, bu hakkını
kaybeder. Enstitü Yönetim Kurulu, süresi içinde kayıt yaptıramayan, ancak
uygun görülecek bir mazerete sahip adayların kesin kayıt yaptırmalarına
karar verebilir. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Enstitü tarafından
onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin
olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
(3) Bir lisansüstü programına başvuran veya girişi
kabul edilen adayların sayısı beş veya daha az ise Enstitü Yönetim Kurulu,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının
görüşünü aldıktan sonra, o yarıyıl veya yılda o programın açılmamasına
karar verebilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Öğrenci
katkı payları
MADDE 12
– (1) Üniversitede lisansüstü
programlara devam edebilmek için ödenecek öğrenci katkı payları, her bir
program için ayrı olarak, Üniversite Yönetim Kurulunun önerisi üzerine,
Üniversite Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir. Katkı paylarını
Rektörlükçe belirlenen süre içerisinde ödemeyen öğrencilerin o dönem için
kayıtları yapılmaz, yenilenmez. Bilimsel hazırlık programına katılması
öngörülen öğrenciler için, bilimsel hazırlık programı katkı payları, her
yıl Mütevelli Heyeti tarafından ayrıca belirlenir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 13
– (1) Yüksek lisans ve doktora
programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:
a) Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans
veya doktora programından farklı alanlarda almış olan adaylar.
b) Lisans derecesini Üniversite dışındaki
yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans program adayları.
c) Lisans veya yüksek lisans derecelerini,
Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan doktora
adayları.
ç) Lisans veya yüksek lisans derecesini,
başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olan adaylar.
(2) Bilimsel hazırlık programına, ilgili lisansüstü
programlarına öğrenci kabulündeki esaslara göre öğrenci kabul edilir.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, bir alt düzeydeki program dersleri arasından seçilir ve ilgili
lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine
geçemez. Ancak, bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel
hazırlık derslerinin yanısıra, ilgili enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile lisansüstü programa yönelik dersleri de
alabilir.
(4) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
tekrarı ve diğer hususlarda bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Başarısız
öğrencinin kaydı silinir. Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en
çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dahil
edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı
olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek
lisans veya doktora program sürelerine dahil
edilmez.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 14
– (1) Bir yüksek lisans, doktora
ya da sanatta yeterlik programına kayıtlı olan öğrenciler, diğer
yükseköğretim kurumlarındaki lisansüstü derslere kayıtlı olduğu enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile
özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Lisansüstü derslere kabul edilen
öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin
muafiyet işlemleri kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından yürütülür. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu
konudaki diğer hükümler Senato tarafından belirlenir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 15
– (1) Bir yükseköğretim kurumunun
lisansüstü programında en az bir yarıyılını tamamlamış olan başarılı
öğrenci, aşağıdaki hükümler çerçevesinde Üniversitede açılmış bulunan bir
lisansüstü programına yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir:
a) Yatay geçişin kabul edileceği programda, o
program için ayrılmış kontenjanın dörtte birini aşmamak üzere kontenjan
ayrılabilir. Hangi programdan geçiş yapılabileceği, ayrılacak kontenjan ve
aranacak özel koşullar, ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulunca
kararlaştırılır ve 5 inci maddeye göre yapılacak ilanda belirtilir.
b) Yatay geçişi kabul edilen adayın kalan ders
yükümlülüğü, bu Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak, tanınacak süre ve
diğer hususlar, Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Kayıt
yenileme ve yarıyıl izinleri
MADDE 16
– (1) Lisansüstü programlarda
kayıtlı tüm öğrenciler her yarıyılın başında Enstitü tarafından belirlenen
usule uygun olarak kayıtlarını yenilemek zorundadır. İkinci fıkraya göre
Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilmiş bir mazereti olmadan süresi içinde
kaydını yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl başarısız olmuş sayılır. Kayıt yenileme
işlemi öğrenci katkı payının yatırılması ve ders alma veya tez kaydını
yenileyerek yapılır.
(2) Üçüncü fıkrada belirtilen haklı ve geçerli
nedenlerin varlığı halinde, ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile öğrenim süresi
boyunca, yüksek lisans öğrencileri en fazla iki yarıyıl, doktora
öğrencileri ise en fazla dört yarıyıl izinli sayılabilir. Haklı ve geçerli
nedenin kabul edilebilmesi, bu nedenin ortaya çıkmasından itibaren en geç
bir ay içinde Enstitü Müdürlüğüne bildirilmesi şartına bağlıdır. İzinli
sayılan yarıyıl, öğrencinin öğrenim süresine dâhil edilmez. Aynı usulle
izinli sayılma işlemi tekrar edilebilir.
(3) Haklı ve geçerli nedenler şunlardır:
a) Öğrencinin, bir sağlık kurumundan alacağı sağlık
raporuyla belgelenmiş sağlıkla ilgili mazeretinin olması.
b) Mahallin en büyük mülki amiri tarafından
verilecek bir belge ile belgelenmiş olması şartıyla, doğal afetler
nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalması.
c) Öğrencinin, tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması.
ç) Öğrencinin, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca uygun görüldüğünü ve araştırma yapmak amacıyla yurt
dışına gideceğini belgelemesi.
d) Yükseköğretim kurumundan süreli uzaklaştırma
veya çıkarma cezası alan öğrenciler dışında, öğrencinin tutukluluk ve
mahkûmiyet hali.
e) Enstitü Yönetim Kurulunca haklı ve geçerli kabul
edilen ekonomik, ailevi ve benzeri nedenlerin ortaya çıkması.
(4) Afet ve salgınlarda tez aşamasındaki lisansüstü
eğitim öğrencilerine talepleri halinde Enstitü Yönetim Kurulu Kararı ile
bir dönem, afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda
bir dönem daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen
bu ek süreler azami süreden sayılmaz.
Dersler
MADDE 17
– (1) Her programda öğrencinin
almakla yükümlü olacağı zorunlu ve/veya seçmeli ders saati ve sayısı, bu
Yönetmelikte belirlenen ilkeler çerçevesinde ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine Enstitü
Yönetim Kurulunca kararlaştırılır.
(2) Bir lisansüstü dersin yarıyıl AKTS kredi
değeri, o dersin öğrenci başına düşen haftalık ders yükü değerindedir. Bir
yarıyılın toplam AKTS değeri en az otuzdur.
(3) Bir lisansüstü dersin UKS kredi değeri, bir
yarıyıl devam eden bir dersin, haftalık ders saatinin tamamı ile uygulama
ve laboratuvar saatinin yarısının toplamıdır. Bir
dersin yarıyıl UKS kredi değeri dörtten fazla olamaz.
(4) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
verilmesi zorunludur.
(5) Enstitü Kurulu tarafından onaylanan dersler
içinden hangilerinin öğrencilerin ders programlarında yer alacağına,
öğrenci ile birlikte öğrencinin danışmanı karar verir. Danışmanlık görevi
tez danışmanı atanıncaya kadar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanı veya program koordinatörü/başkanı tarafından yapılır.
(6) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında ve tüm
adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine
göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir
adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde
elektronik ortamda da yapılabilir.
(7) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin
açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlarının önerileri üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
belirlenir.
Derslere
devam
MADDE 18
– (1) Öğrencilerin sınavlara
girebilmeleri için, teorik derslerin % 70’ine, uygulamaların ise % 80’ine
devam etmiş olmaları gerekir. Devam konusu, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca izlenir ve denetlenir. Her
öğretim elemanı, yarıyıl sonunda devam şartını yerine getirmemiş
öğrencileri ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığına bildirir.
(2) Devam şartı yerine getirilmiş ders ve
uygulamaların tekrarı halinde yeniden devam şartının aranıp aranmayacağı,
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca belirlenir.
Sınavlar
MADDE 19
– (1) Her ders için yarıyıl
esasına göre en az bir ara sınav notu verilir. Ara sınav notu, yazılı
ve/veya sözlü sınav sonucu olarak verilebileceği gibi, ödevlerin ve/veya
öğrencinin derse katılımının değerlendirilmesi suretiyle de verilebilir.
(2) Yarıyıl sonu sınavları, enstitünün akademik
takviminde belirlenen süre içinde yapılır.
(3) Her yarıyıl sonunda o yarıyıla ait derslerle
ilgili olarak bütünleme sınavı yapılır.
Değerlendirme
MADDE 20
– (1) Lisansüstü öğreniminde
öğrencinin kredili bir dersten başarılı sayılabilmesi için, yarıyıl sonu
başarı notunun;
a) Yüksek lisansta en az (B-),
b) Doktora ve sanatta yeterlikte ise en az (B),
olması gerekir. Bilimsel hazırlık derslerinde almış
oldukları program için geçerli olan başarı notu uygulanır.
(2) Öğrencilere, kayıtlı oldukları her ders için
aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim elemanı tarafından başarı
notu olarak verilir:
Notlar Katsayı
A 4,0
A- 3,7
B+ 3,3
B 3,0
B- 2,7
C+ 2,3
C 2,0
C- 1,7
D+ 1,3
D 1,0
D- 0,7
F 0,0
G: Yarıyıl sonu sınavına girmedi
E: Yarıyıl içi çalışmaları eksik
Y: Yeterli
Z: Yetersiz
P: Ders devam ediyor
T: Transfer
(3) Kredi sağlamayan dersleri başarı ile tamamlayan
öğrenciye (Y), başarısız öğrenciye (Z) notu verilir.
(4) Başka yükseköğretim kurumlarından geçiş yapmış
öğrencilerin daha önce almış oldukları derslerden, ilgili mevzuat uyarınca
eşdeğerliği kabul edilenlere (T) notu verilir. Ancak öğrencilerin,
diledikleri takdirde, (T) notu aldıkları derslerini kredisiz olarak
tekrarlama hakları saklıdır.
(5) Bu şartları gerçekleştiremeyen öğrenci, o
dersten başarısız sayılır.
(6) Öğrenci, başarısız olduğu dersleri
tekrarlayabilir veya açılırsa yaz öğretiminde aynı dersi alabilir. Öğrenci,
seçmeli bir dersten başarısız olursa, danışmanının onayı ile bir sonraki
yarıyıl başka bir dersi seçebilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 21
– (1) Sınav sonuçlarına itiraz;
sonuçların ilan tarihinden itibaren beş iş günü içinde Enstitü Müdürlüğüne
bir dilekçeyle yapılabilir. Süresinde yapılmayan itirazlar kabul edilmez.
(2) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, ilgili enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca
belirlenecek, biri dersin öğretim elemanı olmak üzere üç kişilik jüri
tarafından, konunun kendilerine intikal ettirilmesinden itibaren en geç beş
iş günü içinde incelenir ve sonuç yazılı ve gerekçeli olarak Enstitü
Müdürlüğüne bildirilir.
Savunmalara
dinleyici kabulü
MADDE 22
– (1) Tez önerisi ve sergi/proje
önerisi savunmaları ile tez ve sergi/proje savunmaları, öğretim
elemanlarına ve öğrencilere açıktır. Ancak, sadece jüri üyeleri adaya soru
yöneltebilir.
Yeniden
kayıtta muafiyet
MADDE 23
– (1) Daha önce herhangi bir
lisansüstü programında başarmış olduğu ders veya derslerden, yeni
kaydolduğu programda muaf olmak isteyen öğrenci, ilk kayıttan itibaren en
geç on beş gün içinde Enstitü Müdürlüğüne yazılı olarak başvurduğu
takdirde, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı bu talebi değerlendirir. Enstitü Yönetim Kurulu, bu
değerlendirme ışığında, muafiyet talebini tamamen veya kısmen kabul veya
reddeder.
Tebligat
MADDE 24
– (1) Eğitim-öğretim, sınavlar,
disiplin ve benzeri konularda Enstitüde ve internet sitelerinde yapılan
ilanlar, öğrencinin şahsına yapılmış tebligat hükmündedir. Öğrenci
hakkındaki kişisel işlemler, ilk kayıtta öğrenci tarafından yazılı olarak
beyan edilen veya daha sonra yazılı bildirimle değiştirilen adresine; 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun
ilgili hükümleri uyarınca gönderilerek tebliğ edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Yüksek
lisans programları
MADDE 25
– (1) Yüksek lisans programı, tezli
ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Bu programların,
Enstitünün hangi anabilim/anasanat dallarında
açılacağı ve nasıl yürütüleceği, enstitü anabilim/anasanat
dalının önerisi ve Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile
belirlenir.
(2) Tezli yüksek lisans programlarından tezsiz
yüksek lisans programlarına geçiş iznine, ilgili enstitü anabilim/anasanat dallarının önerisi üzerine Enstitü Yönetim
Kurulu karar verir. Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, tezli
yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine
getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu
durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine
sayılabilir.
(3) Bir yükseköğretim kurumunun lisans programına
kayıtlı öğrencilerin, aşağıdaki şartları sağlamaları koşulu ile lisansüstü
programlarında sunulan derslere kayıt yaptırmaları ve bu dersleri, ilgili
yüksek lisans programındaki ders yüküne saydırabilmeleri mümkündür:
a) Lisans diploması ve asgari ALES notu dışında, o
yüksek lisans programı için aranan şartları gerçekleştirmiş olması.
b) İzlediği lisans programının son sınıfında
kayıtlı olması.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 26
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını
sağlamaktır.
(2) Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi bir
UKS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve
tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans
programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla
seminer dersi dahil en az sekiz ders ve tez
çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en
geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi
için kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
Üniversitedeki başka bir programda ve/veya diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.
(4) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretim programı olarak yürütülebilir.
Süre
MADDE 27
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır. Tezini daha kısa sürede sunabileceği
danışmanı tarafından belirlenen öğrenciler üçüncü yarıyıl bitiminden sonra
dördüncü yarıyıl içerisinde anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile tez
savunmasına girebilir.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Tez
danışmanı atanması ve tez çalışması
MADDE 28
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez
danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla
beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar
Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu onayı
ile kesinleşir.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3) Gerekli hallerde, mevcut danışmanın görüşü
alınarak, enstitü anabilim/anasanat dalının
gerekçeli önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile danışman
değiştirilebilir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 29
– (1) Tezli yüksek lisans
programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından
belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi anabilim/anasanat dalı
başkanlığının aracılığıyla Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze
ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim
Kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş
öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez
danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla Enstitüye gönderir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en erken yedi gün, en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 30 – (1) Tez
sınavında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay
içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans
öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü Yönetim Kurulu talep halinde teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi anasanat programlarına kayıtlı
öğrenciler için tez sınavı sonrası yapılan ve başarılı bulunan uygulamalı
sınav tarihi; diğer programlara kayıtlı öğrenciler için ise tezin kabul
edildiği tez sınavı tarihidir.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
(4) Tezli yüksek lisans programından mezun olan
öğrencinin geçici mezuniyet belgesi veya diploma aslı resmî vekâlet verdiği
vekile verilebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 31
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı, öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını gösterir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz UKS
kredisinden ve 90 AKTS’den az olmamak kaydıyla en
az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi
dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve
yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi
dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci öğretim
lisansüstü olarak da yürütülebilir.
Danışman
atanması
MADDE 32
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya Senato tarafından
belirlenen niteliklere sahip doktora derecesine sahip bir öğretim
görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
(2) Gerekli hallerde, danışman atanıncaya kadar
danışmanlık işleri ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının görevlendireceği bir öğretim üyesi tarafından geçici
olarak yürütülür.
(3) Gerekli hallerde, mevcut danışmanın görüşü
alınarak, ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalının gerekçeli önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
danışman değiştirilebilir.
Süre
MADDE 33
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(2) Öğrenci tamamlamış olduğu dönem projesinin bir
kopyasını danışman öğretim üyesinin onay yazısı ile birlikte anabilim/anasanat dalı başkanlığı kanalıyla Enstitüye teslim
eder.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 34
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında
alınan dersler Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans
programındaki derslerin yerine sayılabilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programından mezun olan
öğrencinin geçici mezuniyet belgesi veya diploma aslı resmî vekâlet verdiği
vekile verilebilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 35
– (1) Doktora programı, öğrenciye
bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere
ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir UKS kredisinden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki UKS kredilik 14 ders,
seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam
en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile Üniversitedeki başka bir programda ve/veya diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul
edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.
(4) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(5) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
(6) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
getirmesi gerekir.
Süre
MADDE 36 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 37
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez konusunu Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez danışmanının, en geç
ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3) Gerekli hallerde, mevcut danışmanın görüşü
alınarak, enstitü anabilim/anasanat dalının
gerekçeli önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile danışman değiştirilebilir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 38
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik
sınavına girer.
(2) Yeterlik sınavları, Mayıs-Haziran ve
Kasım-Aralık dönemlerinde olmak üzere, yılda iki kez yapılır. Ancak yüksek
lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans
derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna
kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı
olup olmadığı hususunda Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy
hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik
sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı
durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt
çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, Enstitü kararıyla belirlenecek dersleri başarmak
zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
lisans programına geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 39
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay
içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile üyelerde
değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 40
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 41
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda Enstitü Yönetim Kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride
yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay
içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan
tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde 34 üncü maddeye göre
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 42
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/anasanat dalı
başkanlığı aracılığıyla Enstitüye gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması
almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim süresini
en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği
tez sınavı tarihidir.
(4) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına gönderilir.
(5) Doktora programından mezun olan öğrencinin
geçici mezuniyet belgesi veya diploma aslı resmî vekâlet verdiği vekile
verilebilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 43
– (1) Sanatta yeterlik çalışması,
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir
yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta yeterlik programı
tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi
bir UKS kredisinden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den
az olmamak koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS
kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki UKS kredilik
on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil
gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Lisansüstü dersler, ilgili
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile Üniversitedeki başka bir
programda ve/veya diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(4) Sanatta yeterlik öğrencileri, danışmanın
önerisi ile lisans dersleri alabilir. Lisans dersleri ders yüküne ve
sanatta yeterlik kredisine sayılmaz.
Süre
MADDE 44 – (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını
sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 45 – (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için danışmanlık
yapacak kendi Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama seçimi ile
tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların yürütülmesi
için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte belirleyeceği tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların konusunu ve
başlığını Enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
kesinleşir. Danışmanın, en geç
ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur. Sanatta yeterlik
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için,
başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir.
İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik
derecesine sahip kişilerden de olabilir.
(2) Danışman, Senato tarafından belirlenen öğretim
üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip öğretim görevlileri
arasından seçilir.
(3) Gerekli hallerde, mevcut danışmanın görüşü
alınarak, enstitü anabilim/anasanat dalının
gerekçeli önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile danışman
değiştirilebilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlandırılması
MADDE 46
– (1) Tez hazırlayan öğrenci elde
ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen metni Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazarak, tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından
önce ve düzeltme verilen tez ve çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte
öğrenci tezini/çalışmasını tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi Enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir
ve tezleri anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla Enstitüye gönderir.
(4) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite
dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dahil
beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili
enstitü yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın
jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün
içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması
başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç
altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması
başarılı olamayanlar için talepleri halinde 34 üncü maddeye göre tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 47
– (1) Sanatta yeterlik
çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre
alanı belirleyen bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tez sınavı
sonrasında yapılan ve başarılı bulunan uygulamalı sınav tarihidir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci sanatta yeterlik
diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
(4) Sanatta yeterlik programından mezun olan
öğrencinin geçici mezuniyet belgesi veya diploma aslı resmî vekâlet verdiği
vekile verilebilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
işleri
MADDE 48
– (1) Lisansüstü programında
okuyan öğrenciler hakkında, 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu, Senato, Enstitü Kurulu, Enstitü Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 50
– (1) 26/12/2016
tarihli ve 29930 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Kültür
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 51
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 52
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İstanbul Kültür Üniversitesi Rektörü yürütür.
|