Türk Hava Kurumu Üniversitesinden:
TÜRK HAVA
KURUMU ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türk Hava Kurumu
Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında
yürütülen diploma programlarına ilişkin eğitim ve öğretimde uygulanacak
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Türk Hava Kurumu Üniversitesine
bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları bünyesinde yürütülen ön
lisans ve lisans düzeyindeki eğitim ve öğretim faaliyetine ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS): Öğrencinin
bir dersi başarı ile tamamlayabilmesi için yapması gereken çalışmaların
tümünü ifade eden krediyi,
b) Birim: Türk Hava Kurumu Üniversitesinin fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokullarını,
c) Bölüm: Türk Hava Kurumu Üniversitesi
bünyesindeki bölüm veya programı,
ç) Bölüm başkanlığı: Türk Hava Kurumu Üniversitesi
bünyesindeki bölüm veya program başkanlıklarını,
d) Danışman: Öğrencilerin eğitim-öğretim ve diğer
sorunları ile ilgilenmek üzere görevlendirilen öğretim elemanını,
e) Dekan: Türk Hava Kurumu Üniversitesine bağlı
fakültelerin dekanını,
f) İlgili yönetim kurulu: Türk Hava Kurumu
Üniversitesinin fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarının yönetim
kurulunu,
g) Kredi: Dersin ulusal veya AKTS kredisini,
ğ) Müdür: Türk Hava Kurumu Üniversitesinin
yüksekokul veya meslek yüksekokullarının müdürünü,
h) Mütevelli Heyeti: Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
ı) Rektör: Türk Hava Kurumu Üniversitesi Rektörünü,
i) Senato: Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Senatosunu,
j) Üniversite: Türk Hava Kurumu Üniversitesini,
k) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
l) Yönetim Kurulu: Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü
ile İlgili Esaslar
Kontenjanlar
MADDE 5 – (1) Üniversitenin fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokulları bünyesinde bulunan diploma programlarına alınacak öğrenci
sayıları, Senatonun önerisi üzerine Mütevelli Heyetin onayından sonra YÖK
kararıyla belirlenir.
Öğrenci
kabulü
MADDE 6 – (1) Üniversitenin birimlerine öğrenci kabulü, YÖK
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
Yatay
geçiş yolu ile kabul
MADDE 7 – (1) Üniversitenin fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarına kurum içinden ve kurum dışından yatay geçiş yolu ile
öğrenci kabulüne ilişkin esaslar, 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yürütülür.
Dikey
geçiş yolu ile kabul
MADDE 8 – (1) Meslek yüksekokulu mezunlarının Üniversiteye
bağlı lisans programlarına dikey geçişleri, 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
Yurt
dışından öğrenci kabulü
MADDE 9 – (1) Yurt dışından öğrenci kontenjanlarına başvuru,
kabul ve kayıt işlemleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yapılır.
Özel
öğrenci
MADDE 10
– (1) Üniversitenin herhangi bir
diploma programında kayıtlı olmayan kişiler, başka bir yükseköğretim kurumu
öğrencisi olmak koşuluyla, ilgili yönetim kurulu kararıyla açılan derslere
özel öğrenci statüsünde katılabilirler. Özel öğrencilerin kabulüne ilişkin
esaslar, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve
Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yürütülür.
(2) Özel öğrenci başvurusu ve kaydı en geç akademik
takvimde ilan edilen ders ekleme-bırakma dönemi içinde yapılır. Özel
öğrenci kabulü bir dönem için geçerlidir, daha sonraki dönemlerde özel
öğrenci olarak ders almak için yeniden başvuru yapılması gerekir.
(3) Özel öğrenciler, bu Yönetmelikte yer alan
normal ders yükü kadar ders alabilirler ve aldıkları dersler başına belirlenen
öğrenim ücretini öderler.
(4) Özel öğrenciler, Üniversite öğrencisi
sayılmazlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ancak, diğer hususlarda
Üniversite öğrencilerinin tabi olduğu mevzuat hükümlerine uymaları gerekir.
Bu öğrencilere diploma veya unvan verilmez, istekleri üzerine Üniversitede
aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge verilir.
(5) Özel öğrenciler için yaz okulunda alınan
dersler izin verilen dönem hesabında dikkate alınmaz ve öğrenci yaz
okulunda alabileceği ders yükünün üzerine çıkamaz.
Öğrenci
değişimi
MADDE 11
– (1) Öğrenciler; Üniversite ile
yurt dışındaki veya yurt içindeki diğer yükseköğretim kurumları arasında
yapılmış anlaşma ve protokollere uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim
kurumlarında bir veya iki yarıyıl öğrenim görebilirler.
(2) Üniversite ile yurt içi veya yurt dışındaki
diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca öğrenci değişim
programları uygulanabilir. Değişim programları, ikili anlaşmalar ve YÖK
tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(3) Değişim programları çerçevesinde Üniversiteye
gelen öğrencilerin işlemleri, ders almaları, öğrenim ücretleri ve benzeri
konular ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili fakülte
dekanlığı/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğünce yürütülür. Bu şekilde
gelen öğrenciler Üniversite öğrencisi sayılmazlar ve öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. Ancak, diğer hususlarda Üniversite öğrencilerinin tabi
olduğu ilgili mevzuat hükümlerine uymaları gerekir. Bu öğrencilere diploma
veya unvan verilmez, istekleri üzerine Üniversitede aldıkları dersleri ve
notları gösteren bir belge verilir.
(4) Değişim programı çerçevesinde başka
üniversitelerden ders almak isteyen Üniversite öğrencileri, bu süreler içerisinde
halen Üniversitede kayıtlı öğrenci olurlar ve ilgili dönemde öğrenim
ücretini Üniversiteye ödemeleri gerekir. Öğrencilerin bu kapsamda aldıkları
derslerin intibakları ve ne şekilde program yükümlülüklerine sayılacağı
öğrencinin kayıtlı olduğu fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim
kurulu kararı ile yapılır. Değişim programı süresi içinde öğrencinin
Üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğrenim süresinden sayılır.
Çift anadal ve yan dal programları
MADDE 12
– (1) Çift anadal
ve yan dal programları ile ilgili hususlar, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve
Öğretime İlişkin Esaslar
Akademik
yıl ve takvim
MADDE 13
– (1) Bir akademik yıl, her biri
en az on dört hafta olan (yetmiş iş günü) iki yarıyıldan oluşur. Dönem sonu
sınavları bu süreye dâhil değildir. Dersler, yarıyıl esasına göre güz ve
bahar dönemlerinde düzenlenir. Ancak, Senato kararıyla dersler yıllık olarak
da düzenlenebilir.
(2) Güz ve bahar dönemleri dışında, Senato kararı
ile yaz okulu açılabilir. Yaz okulu en az yedi haftalık ders süresi olarak
düzenlenir. Takip eden hafta içerisinde sınav yapılır. Yaz okulunda açılan
bir dersin toplam saati, o dersin güz veya bahar dönemindeki toplam saatine
eşittir. Yaz okulunda ders almak öğrencinin isteğine bağlıdır. Yaz okulu,
lisans eğitimi için öngörülen normal öğrenim süresinin dışında olup, yaz
okulunda geçirilen öğrenim süresi, normal öğrenim süresine eklenmez. Yaz
okulu ücreti, güz ve bahar dönemlerinde ödenen eğitim ve öğretim ücreti
dışında, yaz okulu eğitim ve öğretim hizmetine karşılık alınır.
(3) Kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlere
ilişkin süre ve tarihler Senato tarafından onaylanan akademik takvimde
belirtilir.
Öğretim
dili ve dil yeterliği
MADDE 14
– (1) Üniversite diploma
programlarında öğretim dili Türkçe veya İngilizcedir.
(2) Ana dili program öğretim dilinden farklı olan
öğrencilerin bölüme başlayabilmeleri için program öğretim dilindeki
yeterliklerini belgelemeleri zorunludur.
(3) Üniversitenin öğretim dili İngilizce olan
bölümlerine İngilizce yeterliklerini Üniversitenin İngilizce yeterlik
sınavından veya Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen, geçerlilik
süresi belirlenen ulusal veya uluslararası sınavlardan aldıkları geçer not
ile belgelendiren öğrenciler doğrudan başlayabilirler.
(4) Öğrenciler geçerli dil yeterlik belgesini güz
dönemi derslerinin başlama tarihine kadar sunmakla yükümlüdür.
(5) İngilizce yeterlik düzeyini belgelemeyen
öğrenciler Yabancı Diller Bölümüne ilişkin mevzuat hükümleri ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülen İngilizce Hazırlık
Programında öğrenim görürler.
(6) İngilizce dil yeterliğinin belirlenmesine
yönelik yapılan sınavlar, bu sınavlardan muafiyet koşulları ve İngilizce
Hazırlık Programında öğrenim ile ilgili usul ve esaslarda Yabancı Diller
Bölümüne ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır.
(7) Üniversite lisans programlarına kayıtlı olan ya
da yatay geçiş ile gelen öğrenciler, eğitim dili %100 İngilizce olan
üniversitelerin yabancı dil hazırlık eğitimini almış ve yeterlik/muafiyet
sınavını başarı ile geçmiş olmaları koşuluyla Üniversitede yabancı dil
eğitiminden muaf tutulurlar.
(8) Ana dili Türkçe’den
farklı olan öğrenciler, Üniversitenin ilgili birimleri, Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin yurt dışında bulunan temsilcilikleri ile resmi kurum ve
kuruluşları veya Türkiye’deki üniversitelerin Türkçe öğretim merkezleri
tarafından verilen Türkçe kurslarından başarılı olmaları ve/veya söz konusu
kurum ve kuruluşlar tarafından gerçekleştirilen Türkçe yeterlik
sınavlarından başarılı olmaları durumunda öğretim dili Türkçe olan
programlarda eğitime başlayabilirler.
(9) Öğretim dili Türkçe olan programlar için dil
yeterlik koşulunu sağlayamayan öğrenciler, programa kabul edildikleri takdirde
ilgili merkez ya da Üniversitenin anlaşmalı olduğu kurum ve kuruluşların
Türkçe öğretim merkezleri tarafından yürütülen Türkçe kurslarına devam
ederler. Öğrencilerin programa başlayabilmek için bu kurslardan başarılı
olmaları ve yeterlik belgelerini güz dönemi derslerin başlama tarihine
kadar sunmaları gerekmektedir.
(10) Bu madde hükümleri yatay veya dikey geçişle
kayıt yaptıran öğrenciler hakkında da uygulanır.
Üniversiteye
kayıt
MADDE 15
– (1) Üniversiteye kabul edilen
adaylar, şahsen veya kanuni temsilcileri ya da belirledikleri vekilleri
aracılığıyla yüz yüze ya da elektronik ortamda, akademik takvimde
belirtilen tarih aralığında, istenen belgeleri sağlamak ve öğrenim
ücretlerini ödemek koşuluyla kayıt yaptırabilirler.
(2) Üniversiteye kayıtlarda, kayıt koşulları ve
kayıt için istenen belgeler Senato tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve
belgelerle kabul edildiği tespit edilen adayların kayıtları yapılmaz;
yapılmış ise bulundukları döneme bakılmaksızın kayıtları iptal edilir. Bu
kişiler, mezun olsalar dahi kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm
belgeler geçersiz sayılır ve haklarında ilgili mevzuat hükümlerine göre
işlem başlatılır. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenim ücretleri geri
ödenmez.
Kayıt
yenileme
MADDE 16
– (1) Öğrenciler, her güz ve bahar
dönemleri başında ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim
ücretlerini ödedikten ve Üniversiteye karşı varsa diğer yükümlülüklerini
tamamladıktan sonra dönem kayıtlarını yaptırmak suretiyle Üniversiteye
kayıtlarını yenilemek zorundadırlar.
(2) Dönem kaydını yaptıran öğrenciler derslere
kayıt yaptırma hakkına sahip olurlar.
(3) Süresi içinde dönem kayıtlarını yaptırmayan
öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma süresi içinde
gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler. Gecikmeli olarak kayıt
yenileyecek olan öğrenciler Üniversite tarafından belirlenen şartları
yerine getirmekle yükümlüdür.
(4) Ders ekleme-bırakma dönemi bitiminde dönem
kayıtlarını yaptırmayan öğrenciler, kayıtsız öğrenci statüsüne geçirilir.
Bu durumdaki öğrenciler, kayıtsız kaldıkları süreler içinde derslere ve
sınavlara giremezler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Kayıtsız
olunan dönemlerde öğrencilerin bursu kesilir (varsa nakit ve benzeri bursları
dâhil), ancak geri dönmek üzere başvurulması halinde burs tekrar tahsis
edilir (ek burslar dâhil) ve bu öğrenciler kendi giriş yılındaki öğrenciler
için kayıt olacağı akademik yılda belirlenmiş olan öğrenim ücretini
öderler. Kayıtsız olarak geçen süreler öğrencinin giriş yılında ilan edilen
burs sürelerine sayılır. Azami öğrenim süreleri içinde öğrencilerin dört
akademik yıl üst üste kayıtsız öğrenci statüsünde kalmaları durumunda
ilişik kesme işlemleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(5) Kayıtsız öğrenci statüsünde geçirilen süreler
öğrenim süresine dâhil edilir.
(6) Kayıtsız öğrenciler, herhangi bir dönem,
dersler başlamadan önce ilgili fakülte dekanlığına/yüksekokul/meslek
yüksekokulu müdürlüğüne başvurdukları takdirde, söz konusu dönem başından
itibaren fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu kararıyla
kayıtlarını yenileyebilirler.
(7) Kayıtsız öğrenci statüsünden, tekrar kayıtlı
öğrenci statüsüne dönen öğrenciler, kayıt yeniledikleri akademik yılda
Üniversiteye yeni kayıt olacak öğrencilerin tabi oldukları öğrenim
programına tabi olurlar. Öğrenim programlarında değişiklik varsa, alınacak
veya sayılacak dersler için ilgili fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu
yönetim kurulu kararı ile intibak yapılır.
(8) İngilizce Hazırlık Programı tekrarı yapacak
öğrencilerin müteakip yılda sadece bir defa olmak üzere kayıt yenileme
hakkı bulunmaktadır. Kayıt yenilemeyen öğrenciler, öğrencilik haklarından
yararlanamazlar.
Öğrenim
ücretleri ve burslar
MADDE 17
– (1) Üniversitede öğrenim ücrete
tabidir. Ücretler, her yıl Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir ve ilan
edilir. Öğrenciler, her güz ve bahar dönemleri başında, akademik takvimde
belirtilen süreler içinde öğrenim ücretini ödemekle yükümlüdürler. Öğrenim
ücretlerini belirlenen süreler içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz,
yenilenmez veya dondurulmaz. Bu öğrenciler, hiçbir şekilde öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(2) Üniversiteye girişte veya eğitime devam ederken
sağlanacak öğrenim ücreti muafiyet bursları ve ek bursların, kapsam, koşul
ve sürelerine ilişkin usul ve esaslar ilgili kurul kararı ve Mütevelli
Heyeti onayı ile belirlenir.
(3) Öğrenci, kayıt yaptırdığı yıl Üniversite
tarafından taahhüt edilen süre ve koşullarla burs hakkından faydalanabilir.
Üniversiteden herhangi bir sebeple ilişiği kesilen öğrencinin ilgili
mevzuat çerçevesinde tekrar Üniversiteye kayıt yaptırması halinde öğrenim
ücreti, burs ve burs koşulları, ilgili mevzuat hükümlerine göre Mütevelli
Heyeti tarafından belirlenir.
(4) Normal öğrenim süresi içinden mezun olamayan
öğrenciler dönem kayıt ücretinin yanı sıra kayıt oldukları ders başına
ücret ödemekle yükümlüdürler. Dönem kayıt ücreti ve derslerin
ücretlendirilmesinde esas alınacak temel birim ve ücreti, Yönetim Kurulunun
önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile belirlenir ve ilan edilir.
(5) Yaz okulu öğrenimi,
güz ve bahar dönemlerinde ödenen eğitim ve öğretim ücreti dışında öğrenim
ücretine tabidir. Ücretlendirmede esas alınacak temel birim ve ücreti
Yönetim Kurulu önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile belirlenir ve ilan
edilir.
(6) Özel öğrenci statüsünde ders alan öğrenciler
kayıt oldukları derslerin ücretlendirmesinde esas alınacak temel birim ve
ücreti Yönetim Kurulu önerisi ve Mütevelli Heyetinin onayı ile belirlenir
ve ilan edilir.
Akademik
danışmanlık
MADDE 18
– (1) Diploma programlarında
öğrenim gören her öğrenciye, öğrencinin akademik durumunu izlemek ve
akademik konularda rehberlik etmek amacıyla ilgili bölüm tarafından bölüme
başlayacağı ilk dönem ders kayıtları öncesinde bölüm öğretim elemanları
arasından biri danışman olarak atanır.
Öğrenim
programları
MADDE 19
– (1) Bölüm öğrenim programı,
ilgili fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu kurulunun kararı üzerine
Senato onayıyla kesinleşir. Öğrenim programlarında, programdan mezuniyet
için tamamlanması öngörülen ders, laboratuvar,
uygulama, staj ve benzeri çalışmalar, haftalık saat ve kredileri, varsa ön
koşul ve yan koşulları, derslerin notlandırma türü ve dönem başına toplam
30 AKTS kredisi olmak üzere derslerin normal öğrenim süresindeki dönemlere
dağılımı belirtilir.
(2) Öğrenim programlarında öngörülen değişiklikler
yine aynı usulle belirlenir. Kararlarda, değişikliklerden etkilenecek
öğrenciler için geçerli olacak uygulamalara da yer verilir. Değişiklikler
en erken izleyen dönemin başından itibaren uygulamaya alınır.
Zorunlu
ve seçmeli dersler
MADDE 20
– (1) Bölüm öğrenim programlarında
yer alan dersler, zorunlu ve seçmeli olarak iki gruba ayrılır. Zorunlu
dersler öğrencinin almakla yükümlü olduğu, seçmeli dersler ise belirlenen
koşullar çerçevesinde öğrencinin ilgi alanları doğrultusunda alabileceği
derslerdir.
Ön koşul
ve yan koşul dersleri
MADDE 21
– (1) Ön koşul, bir dersin
alınabilmesi için önceden tamamlanmış olması gereken yükümlülüklerdir. Ön
koşul olarak, daha önceden alınıp geçer not ile tamamlanmış ders/dersler
veya başarılması/tamamlanması gereken kredi, çalışma ve benzeri
yükümlülükler belirlenebilir. Ön koşul olan dersin tekrarlanmış olması
durumunda o dersten alınan en son not geçerlidir.
(2) Bir dersin alınabilmesi için birlikte alınması
gereken derse o dersin yan koşul dersi denir. Bu derslere birlikte kayıt
olunur, dersler birlikte bırakılır veya derslerden birlikte çekilinir. Yan koşul dersi önceki bir dönemde geçer not
ile tamamlanmış ise bu ders özelinde yan koşul şartı sağlanmış kabul
edilir.
(3) Öğrenciler, ön koşulunu/yan koşulunu sağlamadıkları
derslere kayıt olamazlar. Ulusal veya uluslararası değişim programlarına
katılan öğrenciler, özel öğrenci olarak Üniversitede ders almak isteyen
öğrenciler ile Üniversitede kayıtlı iken diğer yükseköğretim kurumlarından
ders almak isteyen öğrenciler için de bu fıkra hükmü uygulanır.
(4) Muaf olunan bir ders başka bir dersin ön
koşulunu/yan koşulunu sağlamak için kullanılabilir.
Ders yükü
MADDE 22
– (1) Ders yükü, bir öğrencinin
herhangi bir dönemde aldığı derslerin toplam AKTS kredisidir.
(2) Öğrencilerin güz ve bahar dönemlerinde normal
ders yükü 30 AKTS kredisidir. Öğrencilerin akademik durumlarına göre
alabilecekleri en fazla ders yükleri aşağıda belirtilmiş olup, belirlenen
ders yükünün üzerinde artırım yapılamaz. Alınabilecek en fazla ders yükü;
a) Diploma programının birinci dönemine güz
döneminde başlayan öğrenciler için sadece birinci dönemlerinde 30 AKTS
kredisidir.
b) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 1,99 veya
altında olan öğrenciler için 30 AKTS kredisidir.
c) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 2,00-2,99
arasında olan öğrenciler için 36 AKTS kredisidir.
ç) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00-4,00
arasında olan öğrenciler için 42 AKTS kredisidir.
d) Çift anadal yapan
öğrenciler için genel not ortalamalarına bakılmaksızın 42 AKTS kredisidir.
e) En az 24 AKTS kredisi transfer ederek lisans
programına başlayan öğrenciler, transfer edilen derslerden oluşan genel not
ortalamalarına göre, lisans programına başladıkları ilk dönemde (c), (ç)
veya (d) bentlerinde belirtilen ders yükünü alabilirler.
f) 23 AKTS kredisi veya altında ders transfer
ederek lisans programına başlayan öğrenciler ile ders transfer ettikleri
halde genel not ortalaması oluşmayan öğrenciler, lisans programına
başladıkları ilk dönemlerinde (a) bendinde belirtilen ders yükünü alabilirler.
(3) Bir yaz okulunda Üniversite veya başka bir
yükseköğretim kurumundan alınabilecek staj dâhil toplam ders yükü tüm
öğrenciler için en fazla 21 AKTS kredisidir.
Ders
transferi
MADDE 23
– (1) Üniversite diploma
programında kayıtlı bir öğrenci; daha önce kayıtlı olduğu yükseköğretim
kurumunda alıp başardığı derslerden, kayıtlı olduğu diploma programındaki
yükümlülüklerinin yerine saydırmak amacıyla ders transferi isteğinde
bulunabilir. Öğrencinin daha önce kayıtlı olduğu
yükseköğretim kurumunda alıp başardığı derslerden, Üniversitede kayıtlı
olduğu diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine transfer edilecek
olanları, bunların kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma
programındaki hangi derslerden muaf tutulacağı ilgili
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu tarafından
değerlendirilerek karara bağlanır; not uyarlamaları ise Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yapılır. Üniversitede alınan derslerin
transfer edilmesi durumunda bu dersler kredi ve notları ile birlikte
kayıtlara aynen geçirilir.
(2) Öğrencinin ders transferi başvurusunu, ilan
edilen belgeler ile birlikte Üniversiteye ilk kaydı sırasında ilgili
fakülte dekanlığına/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğüne yapması
gerekir. Öğrenci, öğrenim programında eğitimine başladığı ilk dönem için
akademik takvimde belirlenen ders ekleme-bırakma son gününden sonra ders
transferi talebinde bulunamaz.
(3) Ders transfer taleplerinin öğrenim dilinden bağımsız
olarak değerlendirilmesi ve intibakı yapılan iki ders arasında ders
içeriklerinin uyuşması gerekir.
(4) Transfer edilen derslerin intibak kredileri
toplamı dikkate alınarak, transfer edilen her 30 AKTS kredisi için bir
dönem olmak üzere hesaplanan dönem sayısı, öğrencinin öğrenim süresinden
düşülür. Transfer edilen toplam AKTS kredisi 30’un altındaysa, bu kredinin
en az 24 olması durumda öğrenim süresinden bir dönem düşülür. Transfer
edilen toplam AKTS kredisi 30’un tam katı değilse, her bir 30 AKTS için bir
dönem, arta kalan kredinin en az 24 olması durumunda bir dönem daha öğrenim
süresinden düşülür.
Ders
kayıtları
MADDE 24
– (1) Öğrenciler, dönem başlarında
ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim programında yer
alan ve koşullarını sağladıkları derslere danışmanının rehberliğinde şahsen
veya çevrimiçi kayıt yaptırmak zorundadırlar.
(2) Öğrenim programında yer alan bütün dersleri
başardığı halde staj çalışmasını tamamlamayan öğrenci, her dönem başında
akademik takvimde belirtilen tarihlerde kaydını yenilemek ve staj dersine
kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrenci, süresi içinde ve usulüne uygun olarak
kaydolmadığı derslere devam edemez, bu derslerin sınavlarına giremez ve
derslerden not alamaz.
(4) İlk kez kayıt olunan derslere, haftalık ders
programında kısmen de olsa zaman çakışması ile kayıt olunamaz. Daha önce
notu oluşmuş bir dersin başka bir ders ile çakışarak alınabilmesi ile
ilgili kurallar, fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu
kararı ile belirlenir.
Ders ekleme-bırakma
MADDE 25
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihlerde, bu Yönetmelik hükümlerine göre kayıt
yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilirler. Ders ekleme-bırakma süresi
sona erdikten sonra derslere kayıt yaptırılamaz ve derslerde değişiklik
yapılamaz.
(2) Üniversiteye ek kontenjan veya dikey geçiş ve
benzeri nedenlerle yeni kayıt olan öğrencilerin ilk dönemdeki ders
kayıtları, Üniversiteye kayıtlarını takip eden bir hafta içinde yapılmak
şartıyla, ders ekleme-bırakma dönemi sonrasına kalabilir.
Dersten
çekilme
MADDE 26
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihlerde, kayıtlı oldukları derslerden çekilebilirler.
Dersten çekilme süresi olarak tanımlanan bu süre sona erdikten sonra
dersten çekilme yapılamaz.
(2) Güz ve bahar dönemlerinin her birinde öğrenciler
kayıtlı oldukları derslerin en fazla ikisinden çekilebilirler, ancak
tümünden çekilemezler. Çekilinen dersler not
belgesinde gösterilir. Yaz okulunda dersten çekilme istekleri ders kayıt
iptali olarak işleme alınır ve not belgesinde gösterilmez. Dersten
çekilmelerde ve ders kayıt iptallerinde herhangi bir öğrenim ücreti iadesi
yapılmaz ve mahsup edilmez.
(3) Tekrar edilen bir dersten çekilme işlemi
yapılması durumunda, ders tekrar edilmemiş sayılır ve öğrencinin dersten en
son aldığı dönem sonu ders notu geçerli olur.
Ders
tekrarı
MADDE 27
– (1) Öğrenciler, daha önce alıp
başarısız oldukları zorunlu dersleri tekrarlamak zorundadır. Başarısız
olunan ders seçmeli ise, öğrenciler aynı dersi veya müfredatta ilgili
seçmeli ders şartını sağlayan başka bir seçmeli dersi, başarısız olunan
dersin yerine saydırarak tekrarlayabilirler.
(2) Kayıtlı olunan diploma programının mezuniyet
yükümlülüklerinin tümünü yerine getirmiş öğrencinin fazladan aldığı dersler
için ders tekrarı şartı aranmaz. Ancak, bu dersler not belgesinde
gösterilir.
(3) BB veya daha yüksek not alınan dersler
tekrarlanamaz.
(4) Tekrarlanan derslerde, alınan en son not, not
ortalaması hesaplamalarında kullanılır; ancak, öğrencinin aldığı tüm
dersler not belgesinde gösterilir.
(5) Başka bir yükseköğretim kurumunda alıp başarılı
olduğu derslerden transfer isteğinde bulunan öğrenciler, transfer edilen
dersler karşılığında muaf tutuldukları dersi, Üniversitedeki öğrenim
sürelerince tekrar alamazlar.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından ders alma
MADDE 28
– (1) Üniversite diploma
programlarına kayıtlı bir öğrencinin diğer bir yükseköğretim kurumunda
verilen dersleri özel öğrenci veya değişim öğrencisi olarak alması,
öğrencinin başvurusu üzerine ilgili fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu
yönetim kurulunun onayına bağlıdır. Bu konudaki işlemler, Yükseköğretim Kurumlarında
Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar
Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar
Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(2) Öğrencilere, özel öğrenci statüsünde
alabileceği ders yükü her bir dönem için bu Yönetmelikte belirtilen normal
ders yükünü aşamaz. Yaz okulunda alabileceği ders yükü bu Yönetmelikte
belirtilen yaz okulu ders yükünün üzerine çıkamaz.
(3) Öğrencinin özel öğrenci
statüsünde veya değişim öğrencisi olarak aldığı derslerden kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerin yerine sayılacak olanların, bunların
kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki hangi
derslerden muaf tutulacağı ilgili fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu
yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır; not
uyarlamaları ise Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Öğrencinin alıp başardığı dersin öğretim dili, bu
ders karşılığında diploma programında muaf tutulacağı dersin öğretim dili
şartına uymak zorundadır.
(4) Öğrenciler, özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak ders aldıkları dönemlerde dönem öğrenim ücretlerinin tamamını, Üniversiteye
öderler. Yaz okulunda özel öğrenci olarak ders alan öğrenciler, öğrenim
ücretlerini ders aldıkları yükseköğretim kurumuna öderler.
(5) Özel öğrenci statüsünde ve değişim öğrencisi
olarak ders alınan dönemler, öğrenim süresinden sayılır.
(6) Üniversitede yaz okulunda açılan dersler,
bitirme projeleri dersleri ve ilgili akademik birime has kurgulanmış olan
dersler yaz okulunda diğer yükseköğretim kurumlarından alınamaz.
Üniversitede yaz okulunda açılmayan derslerin diğer yükseköğretim
kurumlarının yaz okulundan alınabilmesi ve not transferi için öğrencilerin,
aşağıdaki koşullara göre kayıtlı oldukları fakülte/yüksekokul/meslek
yüksekokuluna başvurmaları gerekir:
a) Alınmak istenen dersin, hangi yükseköğretim
kurumundan alınacağı, ilgili kurumdaki dersin içerik, kredi ve öğretim dili
bilgisinin başvuru için bir dilekçe ile birlikte (varsa ilgili akademik
birim tarafından ilan edilen süre içinde ve ek bilgi/belgelerle birlikte)
sunulması gerekir.
b) Başvurulan ders ancak içerik, kredi, öğretim
dili ve benzeri niteliklerinin ilgili akademik birim yönetim kurulu
tarafından uygun bulunması halinde alınabilir.
c) Fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim
kurulları, öğrencinin tamamladığı kredi ve dersleri de göz önünde
bulundurarak bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri kapsamında kredi ve not
uyarlamaları ile hangi derslerden muaf tutulacağına dair değerlendirmesini
yapar.
Devam
zorunluluğu
MADDE 29
– (1) Teorik derslerde %70,
uygulamalı derslerde %80 devam şartı aranır. Devam yükümlülüğünü yerine
getirmeyen öğrenci ilgili dersin yarıyıl sonu sınavlarına katılamaz ve o
dersten başarısız sayılır.
(2) Derslere devam koşulunun ders başarı
değerlendirmesine etkisi, ilgili dersin öğretim elemanı tarafından belirlenerek
dönem başında ilan edilir.
(3) Öğrencilerin devam durumları, ilgili dersin
öğretim elemanları tarafından izlenir.
(4) Üniversiteyi temsilen yurt içi ve yurt dışı
sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal etkinliklere katılmasına izin
verilen öğrencilerin bu etkinliklerde bulundukları süreler devamsızlık
hesabında dikkate alınmaz.
Sınavlar
MADDE 30
– (1) Öğrencilerin sorumlu
oldukları sınavlar, proje, ödev ve uygulama gibi diğer dönem içi çalışmalar
ile bunların dönem sonu ders notuna katkısı ilgili dersin öğretim
elemanınca belirlenip dönem başında öğrencilere açıklanır.
(2) Dönem sonu sınavları, akademik takvimde
belirtilen sınav döneminde yapılır ve sınav tarihleri sınav dönemi
başlamadan önce öğrencilere duyurulur.
(3) Mezun olunabilmesi için devam koşulunu yerine
getirerek başarısız olunmuş sadece tek dersi kalan öğrenciler için tek ders
sınavı düzenlenir.
(4) Öğrenciler, kayıtlı oldukları derslerin
katılmadıkları çalışma ve sınavlarından başarısız sayılırlar. Öğrencilere;
güz ve bahar dönemlerinde, katılamadıkları dönem içi çalışma ve sınavlar
için, yaz döneminde ise, katılamadıkları dönem içi veya dönem sonu çalışma
ve sınavları için Üniversite tarafından belirlenen esaslara uygun olarak
telafi hakkı tanınabilir. Güz ve bahar dönemlerinde, dönem sonu (final)
sınavlarına ve yaz okulu sonu (final) sınavına girme koşulunu sağladığı
halde sınava girmeyen öğrenci için bu maddede belirtilen koşullara uygun olarak
telafi hakkı tanınabilir. Telafi yöntemine öğretim elemanı ve/veya
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulunca karar verilir.
Verilen bir telafi hakkını hangi sebeple olursa olsun kullanamayan
öğrencilere ikinci bir telafi hakkı verilmez. Telafi sebepleri ve bunlara
ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir:
a) Sağlık raporu nedeniyle; bir ders için bir
dönemde verilecek telafi sayısına, en az bir adet olacak şekilde, öğretim
elemanı ve/veya fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulunca karar
verilir. Telafi hakkından faydalanabilmek için öğrencilerin en geç
sınav/çalışma tarihinden sonraki beş iş gününün sonuna kadar ilgili öğretim
elemanını bilgilendirmesi ve fakülte dekanlığına/yüksekokul/meslek
yüksekokulu müdürlüğüne yazılı başvurması gerekir.
b) Birinci dereceden yakınların vefatı halinde;
vefat tarihi ve yakınlığın belgelenmesi kaydıyla, vefat tarihini takip eden
otuz gün içinde öğrencinin öğretim elemanını bilgilendirmesi ve fakülte
dekanlığına/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğüne yazılı başvurması
durumunda, öğrenci bu süre içindeki sınavlardan/çalışmalardan mazeretli
sayılır.
c) Üniversiteyi temsilen yurt içi ve yurt dışı
sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal etkinlikler için görevlendirilen ve
ilgili etkinliğe katılan öğrencilere, Senato tarafından belirlenen esaslar
doğrultusunda ilgili birim tarafından dersin öğretim elemanı ve fakülte
dekanlığı/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğünün bilgilendirilmesi
halinde telafi hakkı verilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 31
– (1) Öğrenciler, ilan edilen
sınav sonuçlarının ilanından itibaren en geç beş iş günü içinde kayıtlı
oldukları fakülte dekanlığına/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğüne bir
dilekçe vererek sınav kâğıdının tekrar incelenmesini isteyebilirler.
(2) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim
elemanı tarafından, itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç beş iş günü
içinde incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili fakülte
dekanlığına/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğüne bildirilir. İlgili fakülte
dekanı/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürü, gerek gördüğü takdirde, sınav
kâğıdının incelenmesi için, üç öğretim elemanından oluşan bir komisyon
kurabilir. Dersin öğretim elemanı/elemanları bu komisyonda yer almaz. Bu
durumda, komisyon, incelemesini itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç
iki hafta içinde sonuçlandırır. Sınav sonucunun değişikliği, ilgili
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulunun kararıyla işleme
alınır.
Notlar ve
işaretler
MADDE 32
– (1) Öğrencilere aldıkları her ders
için, akademik takvimde belirtilen süreler içinde, dönem sonu ders
notlarından biri ilgili öğretim elemanınca takdir olunur. Gerekli olması
halinde, derslerin özel durumlarını belirtmek için belli işaretler de
kullanılabilir.
(2) Not ortalamasına etki eden dönem sonu ders
notları ve bu notlara karşılık gelen katsayıları ve 100 puan üzerinden
sayısal karşılıkları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir. Bunlardan en düşük
geçer not DD notu olup, FF notu dersten başarısız olunduğunu belirtir.
Dersin değerlendirilmesinde aşağıdaki tablo referans alınabileceği gibi
bağıl değerlendirme de kullanılabilir.
Not
|
AA
|
BA
|
BB
|
CB
|
CC
|
DC
|
DD
|
FF
|
Katsayı
|
4,00
|
3,50
|
3,00
|
2,50
|
2,00
|
1,50
|
1,00
|
0,00
|
Aralık
|
90-100
|
85-89
|
80-84
|
70-79
|
60-69
|
50-59
|
45-49
|
0-44
|
(3) Not ortalamasına etki etmeyen dönem sonu ders
notları aşağıda belirtilmiştir. Bunlardan S notu geçer not olup, U notu
dersten başarısız olunduğunu belirtir.
Not
|
Katsayı
|
Açıklama
|
S
|
0,00
|
Başarılı
|
U
|
0,00
|
Başarısız
|
(4) Derslerin özel durumlarını belirtmek için
kullanılabilecek işaretler şunlardır:
a) I (eksik); öğretim elemanı tarafından geçerli
görülen bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem sonunda
tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci; akademik takvimde dönem sonu
sınavlarının bitimini izleyen en fazla dört hafta içinde, eksikliklerini
tamamlayarak bir not almak zorundadır. Aksi halde bu işaret, kendiliğinden
FF veya U notuna dönüşür. Bu süre, uzayan bir hastalık veya benzeri
hallerde öğrencinin gerekçeli dilekçe ve belgelerle başvurusu üzerine,
öğretim elemanının önerisi ve fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim
kurulu kararıyla dönem sonu sınavlarının bitimini izleyen en fazla onuncu
haftanın sonuna kadar uzatılabilir.
b) EX (muaf); ortalamaya katılmaz. Lisans ve ön
lisans programlarına kabul edilmiş İngilizce yeterlik sınavı sonucu
başarılı görülerek muaf tutulan öğrencilere verilir.
c) W (çekilmiş); öğrencinin dersten çekildiğini
gösterir, ortalamaya ve kredi hesabına dâhil edilmez.
ç) P (devam eden); süresi bir dönemden fazla olan
derslerin başarıyla sürdürüldüğünü gösterir; ortalama ve kredi hesabına
dâhil edilmez. Bu işaretin mezuniyetten önce bir nota çevrilmesi gerekir.
d) NA (devamsızlık); dersin devam koşulunun
sağlanmadığını gösterir, ortalamaya ve kredi hesabına dâhil edilir. NA
notunun ağırlık katsayısı sıfırdır.
Not
ortalamaları
MADDE 33
– (1) Öğrencilerin başarı durumu
her dönem sonu ağırlıklı dönem ortalaması (ANO) ve ağırlıklı genel not
ortalaması (AGNO) değerleri ile izlenir. Bu Yönetmeliğin ilgili madde
hükümleri ve kayıtlı olunan diploma programının mezuniyet yükümlülüklerini
yerine getiren öğrencilerin mezuniyetlerine AGNO ile karar verilir.
(2) Ağırlıklı dönem ortalaması, öğrencinin herhangi
yarıyılda aldığı derslerin ağırlıklı puanlarının toplamının, AKTS kredi
toplamına bölünmesiyle bulunur. Hesaplamalarda virgülden sonra iki basamak
yürütülür ve sonuç yuvarlanır. Yan dal ve çift anadal
dersleri ağırlıklı dönem ortalaması hesaplanmasında dikkate alınmaz.
(3) Ağırlıklı genel not ortalaması; öğrencinin
bütün derslerden aldığı son notlara göre hesaplanacak ağırlıklı puanlar
toplamının, derslerin AKTS kredi toplamına bölünmesiyle bulunur.
Hesaplamalarda virgülden sonra iki basamak yürütülür ve yuvarlanır. Yan dal
ve çift anadal dersleri ağırlıklı genel not
ortalaması hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Notların
açıklanması ve not belgeleri
MADDE 34
– (1) Öğretim elemanları
tarafından verilen dönem sonu başarı notları, akademik takvimde notların
ilanı için belirtilen tarihte, öğrenci kayıtlarına işlendikten sonra
oluşturulan not belgeleri (transkript) ile
öğrenci bilgi sistemi üzerinden açıklanır.
(2) Öğrencilerin kayıt yaptırdıkları dersleri,
kredilerini, notlarını, not ortalamalarını ve dönem sonu akademik başarı
durumlarını içeren not belgelerinin resmi kopyaları öğrencinin isteği
üzerine düzenlenir.
Notlarda
maddi hata
MADDE 35
– (1) Bir dersin ilan edilmiş olan
dönem sonu başarı notunda yer alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili
öğretim elemanının bildirimi üzerine fakülte dekanı/yüksekokul/meslek
yüksekokulu müdürü onayı ile yapılır.
(2) Notlarda yer alabilecek maddi hatalara yönelik
düzeltmelerin, akademik takvimde belirtilen eksik notların teslimi için
belirtilen son güne kadar yapılması gerekir. Bu tarihten sonra yapılacak
düzeltmeler, en geç söz konusu notun verildiği dönemin dönem sonu
sınavlarının bitimini izleyen onuncu haftanın sonuna kadar olmak koşuluyla
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu kararıyla olur.
Başarılı
ve başarısız öğrenciler
MADDE 36
– (1) Herhangi bir dönem sonunda
genel not ortalaması en az 2,00 olan öğrenci yeterli, genel not ortalaması
en az 2,00’ın altında olan öğrenci ise sınamalı sayılır.
(2) Ağırlıklı genel not
ortalaması en az 2,00 olan ve herhangi bir disiplin cezası bulunmayan
öğrencilerden, ilgili dönemde en az 24 AKTS kredisi tamamlamış olmak
koşuluyla dönem sonunda ağırlıklı dönem not ortalaması 3,00-3,49 arasında
olanlar onur; 3,50 ve üstü olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılırlar.
Lisans ve
ön lisans diploması
MADDE 37
– (1) Bir öğrencinin kayıtlı
olduğu lisans/ön lisans diploma programından herhangi bir dönem sonunda
mezun olup diploma alabilmesi için aşağıdaki tüm koşulları sağlaması
gerekir:
a) Kayıtlı olduğu diploma programının mezuniyet
koşullarında yer alan tüm dersleri ve varsa ek yükümlülükleri başarı ile
tamamlamak.
b) Mezuniyet için tamamladığı toplam kredi lisans
programlarında en az 240 AKTS kredisi ön lisans programlarında en az 120
AKTS kredisi olmak.
c) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olmak.
ç) Üniversitede lisans programlarında en az iki
dönem, ön lisans programında en az bir dönem kayıtlı bulunmuş olmak ve
mezuniyet öncesi son döneminde diploma alacağı programın kayıtlı öğrencisi
olmak.
d) Mezuniyet yükümlüklerine sayılan lisans
programlarında en az 60 AKTS kredisini ön lisans programlarında en az 30
AKTS kredisini Üniversitede kayıtlı olduğu derslerden tamamlamak.
(2) Öğrenciler, lisans diploması/ön lisans
diploması almaya hak kazandıkları dönem sonu itibarıyla, kayıtlı oldukları
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu kararı ile ilgili
diploma programından mezun edilirler.
(3) Kayıtlı olunan lisans diploma
programında öğrenimlerini tamamlayamayan, ancak ilgili programın öğrenim
programında ilk dört dönem için öngörülen tüm zorunlu ve seçmeli dersler
ile 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde
belirtilen zorunlu dersleri alıp, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarmış
ve alması ve başarması gereken tüm derslerin genel not ortalaması en az
2,00 olan öğrencilere, başvurusu üzerine ilgili mevzuat hükümleri ve YÖK
kararları çerçevesinde ön lisans diploması verilir.
(4) Diplomalar üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu
lisans programının adı bulunur. Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye
bir defaya mahsus olmak üzere geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve
geçici mezuniyet belgesi ile birlikte diploma eki de verilir. Diplomanın
kaybı halinde dilekçe ile Üniversitenin Öğrenci İşleri Müdürlüğüne
başvurulması koşuluyla, yeni diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma
üzerine, kayıp nedeniyle düzenlendiğine ve kayıp sayısına ilişkin ibare
konulur.
(5) Bir lisans diploması almaya hak kazanan
öğrenciler, Senato tarafından belirlenen şartları sağlamaları halinde onur
veya yüksek onur mezunu sayılırlar.
Kayıt
dondurma
MADDE 38
– (1) Öğrenciler, belgelemek
koşulu ile sağlık, askerlik, maddi, aile, kişisel, akademik, yurt dışında
eğitim, beklenmedik zorunlu olaylar gibi gerekçelerle kayıt dondurma
talebinde bulunabilirler.
(2) Kayıt dondurmak isteyen öğrenciler gerekçeli
bir dilekçe ve gerekçelerini destekleyen belgeler ile kayıtlı oldukları
fakülte dekanlığı/yüksekokul/meslek yüksekokulu müdürlüğüne başvururlar.
Başvurular ilgili fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu
tarafından incelenir ve karara bağlanır. Öğrencilere bir defada en çok iki
dönem olmak üzere, toplamda lisansta en fazla dört dönem için, ön lisansta
ise en fazla iki dönem izin verilebilir. Zorunlu hallerde, Yönetim Kurulu
kararı ile bu süreler uzatılabilir. Azami öğrenim süresini dolduran
öğrencilere kayıt dondurma izni verilmez. Kayıt dondurulan süreler, azami
öğrenim süresinden sayılmaz.
(3) Başvurusu olumlu sonuçlanan öğrencinin kayıt
dondurma işleminin tamamlanabilmesi için, kayıt dondurduğu dönemlere ait
ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretinin yarısını ödemesi gerekir.
Derslerin başlamasını izleyen dördüncü haftanın son iş gününden sonra kayıt
dondurma başvurusu yapan öğrenciler, ilgili döneme ait ödemekle yükümlü
olduğu öğrenim ücretinin tamamını öderler. Öğrencilerin kayıt dondurarak
geçirdikleri süreler için ödemiş oldukları öğrenim ücreti, sonraki öğrenim
ücretlerine mahsup edilmez.
(4) Kayıt dondurma işlemi tamamlanan öğrencilerin
ilgili dönemde almış oldukları dersler, kayıtlarından düşürülür.
(5) Tutuklanan veya mahkûm olduğu hürriyeti
bağlayıcı cezası infaz kurumunda infaz edilmekte olan öğrencinin talebi
üzerine, kendisine Yönetim Kurulunun onayı ile izin verilir.
(6) Öğrenciler, kayıt dondurma sürelerinin
bitiminde dönem kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam
ederler. Bir dönemden fazla süreyle kayıt dondurmuş öğrencilerden; ilk
dönem sonunda Üniversiteye dönmek isteyenlerin ders kayıtları başlamadan
önce, yazılı olarak ilgili fakülte dekanlığı/yüksekokul/meslek yüksekokulu
müdürlüğüne başvuruda bulunması gerekir. Bu şekilde, ilgili
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu yönetim kurulu kararı ile geri dönen
öğrencinin, söz konusu dönem için ödemiş olduğu öğrenim ücreti, kayıt
yaptırdığı dönem öğrenim ücretinden düşülür.
Öğrenim
süresi
MADDE 39
– (1) Lisans diploma
programlarında normal öğrenim süresi sekiz dönem (dört akademik yıl), azami
öğrenim süresi on dört dönemdir (yedi akademik yıldır). Ön lisans diploma
programlarında ise normal öğrenim süresi 4 dönem (2 akademik yıl), azami
öğrenim süresi 8 dönemdir (4 akademik yıldır). İngilizce hazırlık programı
ile yaz okullarında geçirilen süreler öğrenim süresine dâhil değildir.
(2) Lisans diploma programından mezuniyet için
gerekli koşulları sağlayan öğrenciler, normal öğrenim süresini tamamlamadan
mezun olabilirler.
(3) Lisans/ön lisans diploma programından azami
öğrenim süresi içinde mezun olamayan öğrencilerin Üniversitedeki kayıt ve
öğrenimlerine devam hakları ile Üniversiteden ilişik kesilme işlemleri 2547
sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yürütülür.
Üniversiteden
ayrılma
MADDE 40
– (1) Öğrenciler, Üniversitenin
Öğrenci İşleri Müdürlüğüne bir dilekçe ile başvurarak Üniversitedeki
kayıtlarını sildirebilirler. Bu öğrencilerin, ayrılmak için başvurdukları
tarih itibarıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Üniversiteye yeni kayıt yaptıran öğrencinin,
kayıt yaptırdığı tarihten itibaren ilk eğitim-öğretim döneminin sonuna
kadar olan süre içerisinde Üniversiteden ayrılmak istemesi durumunda ilgili
dönem için ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretini ödemesi gerekir ve
ödenen öğrenim ücretinden iade yapılmaz.
(3) Dönem öğrenim ücretini ödeyerek kayıt yenileyen
öğrenciye, Üniversiteden ayrılma ve kayıt iptali durumunda, Mütevelli
Heyeti tarafından belirlenen esaslara göre ücret iadesi yapılır. Ders
ekleme-bırakma süreleri geçtikten sonra ücret iadesi yapılmaz.
(4) Yaz okulunun öğrenim ücretini ödeyerek derslere
kayıt yaptıran öğrenciye, Üniversiteden ayrılma veya yaz okulundan çekilme
durumunda ücret iadesi yapılmaz.
(5) Üniversiteden ayrılan veya herhangi bir sebeple
Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir
yükümlülüğünün olmaması ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından
sağlanan eşya ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.
(6) Öğrencinin ders ekleme-bırakma süreleri içinde
Üniversiteden ayrılması durumunda, ilgili dönemde kayıtlı olduğu dersler,
kayıtlarından düşürülür. Bu sürenin bitiminden sonra Üniversiteden ayrılan
öğrencilerin, dönem sonu başarı notu oluşmamış olan dersleri için dersten
çekilme (W) işlemi yapılır. Dönem sonu başarı notu verilmiş dersler, mevcut
notlarıyla birlikte kayıtlarına geçirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
işlemleri
MADDE 41
– (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 42
– (1) Öğrencilere yapılması
gereken her türlü tebligat ilgili mevzuat hükümlerine göre Üniversite
tarafından öğrenci için oluşturulan elektronik posta adresine yapılır.
Disiplin cezası bildirimleri ayrıca, öğrencilerin Üniversiteye kayıt
sırasında bildirdikleri yazışma adresine iadeli ve taahhütlü olarak
yapılmak veya ilgili birimde ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kayıt sırasında bildirdikleri
adresi değiştirdikleri halde, bunu Üniversitenin Öğrenci İşleri Müdürlüğüne
en geç bir ay içinde bildirmeyen veya yanlış ya da eksik bildiren
öğrencilerin, mevcut adreslerine tebligat yapılması halinde, kendilerine
tebligat yapılmış sayılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) Fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu
eğitim-öğretim programındaki farklılıklara ilişkin hususlar ile diğer
konular, ilgili birimlerin kurulları ve Senatonun belirlediği esaslarla
düzenlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 44
– (1) 6/4/2017
tarihli ve 30030 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Hava Kurumu Üniversitesi
Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik 2021-2022
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türk Hava Kurumu Üniversitesi Rektörü yürütür.
|