Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Sağlık
Bakanlığından:
ÇALIŞANLARIN
SAĞLIK GÖZETİMİNE YÖNELİK TIBBİ TETKİKLERİN
USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunu kapsamında yer alan işyerlerinde çalışanların sağlık gözetimine
yönelik; ortak sağlık ve güvenlik birimleri, işyeri sağlık ve güvenlik
birimleri ve çalışan sağlığı merkezleri tarafından yapılacak tıbbi
tetkiklere dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, ortak sağlık ve
güvenlik birimleri, işyeri sağlık ve güvenlik birimleri ve çalışan sağlığı
merkezleri ile bu yerlerde gerçekleştirilen tıbbi tetkikleri kapsar.
(2) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı
ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, İş Sağlığı ve Güvenliği Araştırma ve
Geliştirme Enstitüsü Başkanlığı ve Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel
Müdürlüğü tarafından kullanılan gezici iş sağlığı araçları bu Yönetmeliğin
kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 508 inci maddesine dayanılarak düzenlenmiştir.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Çalışan sağlığı merkezi (ÇASMER): Sağlık
Bakanlığına bağlı, işyerlerine iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri sunmak
üzere 6331 sayılı Kanun kapsamında yetkilendirilen, gerekli donanım ve
personele sahip birimi,
b) e-Nabız: Sağlık hizmet sunucularından alınan
sağlık verilerine vatandaşların ve sağlık profesyonellerinin internet ve
mobil cihazlar üzerinden erişebildikleri Sağlık Bakanlığı tarafından
geliştirilen uygulamayı,
c) Gezici iş sağlığı aracı: İş sağlığı kapsamında
tıbbi tetkik hizmeti verilmesi, numune alınması ve taşınması amacıyla
ruhsatlandırılan ve nitelikleri bu Yönetmelikte belirlenmiş olan özel
olarak tasarlanmış karayolu taşıtını,
ç) HSGM: Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünü,
d) İSGGM: İş Sağlığı ve Güvenliği Genel
Müdürlüğünü,
e) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
f) Rehber: Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Pnömokonyoz Radyografilerinin Uluslararası
Sınıflandırması Rehberinin güncel versiyonunu,
g) Sabit tıbbi tetkik mekânı: Tıbbi tetkik
hizmetleri için kullanılan sağlık cihaz ve ekipmanının
bulunduğu, bu Yönetmelikte yer alan şartlara ve niteliklere göre
belirlenmiş alanı,
ğ) Teletıp: Radyolojik
tetkiklere ait görüntülere internet ve mobil cihazlar üzerinden
erişilmesine, bu görüntülerin raporlanabilmesine, radyologlar arası telekonsültasyon yapılabilmesine, tıbbi görüntü ve
raporların kalite açısından değerlendirilebilmesine ve e-Nabız uygulaması
üzerinden vatandaşlar ile paylaşılabilmesine imkân sağlayan Sağlık
Bakanlığı tarafından geliştirilen sistemi,
h) Tıbbi tetkik personeli: 22/5/2014
tarihli ve 29007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Meslek Mensupları
ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev
Tanımlarına Dair Yönetmelikte belirtilen ve bu Yönetmelik kapsamında
çalışma izin belgesi bulunan sağlık meslek mensupları ve sağlık hizmetlerinde
çalışan diğer meslek mensuplarını,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan işyeri sağlık ve
güvenlik birimi (İSGB), ortak sağlık ve güvenlik birimi (OSGB), iş
güvenliği uzmanı, işyeri hekimi, diğer sağlık personeli ve benzeri
kavramlar 6331 sayılı Kanun ve alt düzenlemelerinde tanımlandığı gibidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Gezici İş Sağlığı Aracı ve Sabit Tıbbi Tetkik
Mekânına İlişkin Esaslar
Genel
esaslar
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
gerçekleştirilen tıbbi tetkikler gezici iş sağlığı araçları ve/veya sabit
tıbbi tetkik mekânları kullanılarak yapılır.
(2) Müdürlük tarafından verilen gezici iş sağlığı
aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı izin belgesinde asgari olarak OSGB
veya ÇASMER’in unvanı, yetki belgesi numarası,
adres bilgileri ve verilecek tıbbi tetkik hizmetine ilişkin bilgiler
bulunur. İSGB’lerde ise asgari olarak işyerinin
unvanı, Sosyal Güvenlik Kurumu sicil numarası, adres bilgileri ve verilecek
tıbbi tetkik hizmetine ilişkin bilgiler bulunur.
(3) Gezici iş sağlığı aracı ve sabit tıbbi tetkik
mekânında kullanılan bütün tıbbi cihazlar, 2/6/2021
tarihli ve 31499 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihaz
Yönetmeliğine ve 9/1/2007 tarihli ve 26398 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Vücut Dışında Kullanılan (İn Vitro)
Tıbbi Tanı Cihazları Yönetmeliğine uygun olarak piyasaya arz edilmiş olur.
Tıbbi cihazların envanter kayıtları Sağlık
Bakanlığı Ürün Takip Sistemine kaydedilir ve ilgili veriler gerektiğinde
güncellenir.
(4) Bu Yönetmelikte yer alan tıbbi tetkik
teriminden aşağıdaki faaliyetler anlaşılır:
a) Posteroanterior (PA)
akciğer radyografi çekimi.
b) İşitme testi.
c) Solunum fonksiyon testi (SFT).
ç) Çalışan sağlığı açısından alınması gerekli olan
biyokimya, mikrobiyoloji, hematoloji ve toksikoloji testleri için numune
(kan, idrar, gaita, burun ve boğaz sürüntüsü ve
benzeri) alma hizmetleri.
d) 9/10/2013 tarihli ve
28790 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Laboratuvarlar
Yönetmeliğinde belirtilen basit hizmet laboratuvarı
testleri.
e) Göz fonksiyonları ölçümü.
f) Elektrokardiyografi (EKG) çekimi.
(5) Dördüncü fıkrada yer alan tıbbi tetkikler
dışında kalan tıbbi tetkikler ve herhangi bir tedavi hizmeti gezici iş
sağlığı araçları ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânlarında verilemez.
(6) Dördüncü fıkrada belirtilen tıbbi tetkiklerin
her biri izin belgesinde ayrı ayrı belirtilir. Bu
Yönetmelik kapsamında izin alınmayan konularda tıbbi tetkik yapılamaz.
(7) Çalışanlara yönelik tıbbi tetkikler, çalışanın
sigorta bildiriminin yapıldığı işyerinde görevli işyeri hekiminin talebi
doğrultusunda gerçekleştirilir. Her çalışan için işyeri hekiminin talep
ettiği tıbbi tetkikler, düzenlenen talep belgesinde ayrı ayrı belirtilir.
(8) Gerçekleştirilen tıbbi tetkiklerin sonuçları
veya raporları en geç 20 gün içinde işyerinin işyeri hekimi ile paylaşılır.
İşyeri hekiminin talep belgesi, hekim tarafından konulan ön tanı veya kesin
tanılar ve yapılan tıbbi tetkiklerin sonuçları veya raporları hizmet veren
kurum veya kuruluş tarafından e-Nabızda, radyolojik tetkiklere ait görüntü
ve sonuçlar Teletıpta kayıt altına alınır. e-Nabız ve Teletıpa veri
aktarımı için gerekli olan sistem, Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri
Genel Müdürlüğü tarafından oluşturulur.
(9) Tıbbi tetkik işlemini gerçekleştiren personele
ait çalışma izin belgelerinin bir örneği, işyerinin işyeri hekimine teslim
edilir.
(10) 20/7/2013 tarihli ve
28713 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık
Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin 9
uncu maddesi uyarınca tıbbi tetkik sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından
değerlendirilir. Şüpheli durumlarda, kararsız kalındığında veya uzman hekim
görüşüne ihtiyaç duyulduğunda uzman hekim desteği alınır.
(11) Meslek hastalığı şüphesi taşıyan çalışanlar,
ileri tetkik ve değerlendirme için işyerinin işyeri hekimi tarafından
meslek hastalığı tanısı koymaya yetkili sağlık hizmet sunucusuna sevk
edilir.
(12) Bu Yönetmelik kapsamında yürütülen
çalışmaların tamamı kayıt altına alınıp mevzuatına uygun olarak arşivlenir
ve talepleri halinde denetime yetkili memurlara ibraz edilir.
(13) Bu Yönetmelik kapsamında tıbbi atıklarla
ilgili iş ve işlemler 25/1/2017 tarihli ve 29959
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine
uygun olarak yapılır.
(14) Yapılan tıbbi tetkikler nedeniyle elde edilen
tüm kişisel veriler hakkında 24/3/2016 tarihli ve
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve 21/6/2019 tarihli ve
30808 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel Sağlık Verileri Hakkında
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(15) Bu Yönetmelik kapsamındaki tüm tıbbi
cihazların kalibrasyon işlemleri, 25/6/2015
tarihli ve 29397 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihazların Test,
Kontrol ve Kalibrasyonu Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
yürütülür. Gerçekleştirilen kalibrasyona ait
kayıtlar tıbbi cihazın bulunduğu yerde ve cihazın kullanım ömrü boyunca
muhafaza edilir. Denetime yetkili memurlar tarafından her istendiğinde
bekletilmeden cihazların kalibrasyon belgelerinin
ibrazı zorunludur. Cihazların ilgili standardında belirtilen sürelere ve
şartlara uygun olarak kalibrasyonu yapılmayan
cihazlar kullanılamaz.
Gezici iş
sağlığı aracı ve sabit tıbbi tetkik mekânına dair kurallar
MADDE 6 – (1) Gezici iş sağlığı araçları ve sabit tıbbi
tetkik mekânlarında, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar dâhilinde
yalnızca çalışanların sağlık gözetimine yönelik tıbbi tetkikler
gerçekleştirilir.
(2) İSGB’ler bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar dâhilinde yalnızca sabit tıbbi
tetkik mekânı kurabilir. İSGB’ler gezici iş
sağlığı aracı bulunduramaz. Ancak kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi
teşebbüsleri ve belediyeler bünyesinde kurulan İSGB’ler
kendi çalışanlarına hizmet vermek üzere gezici iş sağlığı aracı
bulundurabilir. Belediyelere ait şirketler, iktisadi teşebbüsler ve
iştirakler bünyesinde kurulan İSGB’ler ise gezici
iş sağlığı aracı bulunduramaz.
(3) İSGB’ler sadece kendi
işyeri bünyesindeki çalışanlara yönelik tıbbi tetkikleri gerçekleştirir.
(4) OSGB ve ÇASMER’ler
sadece 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği
kapsamında İSG-KÂTİP üzerinden tıbbi tetkik hizmeti sözleşmesi
imzaladıkları işyerlerinin çalışanlarına yönelik tıbbi tetkik hizmeti
verir.
(5) Tıbbi tetkik hizmeti verilen işyerine aynı OSGB
veya ÇASMER tarafından işyeri hekimliği hizmeti de verilmesi zorunlu
değildir. Ancak hizmet verilen işyerinde işyeri hekimi görevlendirilmiş
olması ve tıbbi tetkik istemini çalışanın işyeri hekiminin yapması
zorunludur.
(6) Gezici iş sağlığı araçlarının ruhsatı ile tüm
hak ve sorumlulukları sadece izin alan İSGB, OSGB veya ÇASMER’e;
sabit tıbbi tetkik mekânlarının ruhsatı ile tüm hak ve sorumlulukları
sadece izin alan İSGB, OSGB veya ÇASMER’e aittir.
Gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekanı ile bu araç veya
mekanlarda bulunan her türlü ekipman hiçbir şart
altında başka bir İSGB, OSGB veya ÇASMER’e tahsis
edilemez, kiralanamaz veya buralarda çalışan personel, izin belgesinde
belirtilen kuruluşun dışında istihdam edilemez.
(7) OSGB ve ÇASMER’ler
ile kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler
bünyesinde kurulan İSGB’ler dışında, hangi ad
altında işletilirse işletilsin hiçbir sağlık hizmet sunucusu gezici iş
sağlığı aracı bulunduramaz veya kullanamaz.
(8) İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri
Yönetmeliğinde belirtilen oda, bölüm ve alanlar ile sağlık ekipman ve cihazları, bu Yönetmeliğe göre
ruhsatlandırılan gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekanı ile
5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen sağlık ekipmanlarından ayrı
olup birbirine karıştırılamaz.
Gezici iş
sağlığı araçlarına ilişkin genel şartlar
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen tıbbi tetkiklerin
yapılabilmesi için gezici iş sağlığı araçlarının aşağıdaki şartları
sağlaması gerekir:
a) Gezici iş sağlığı araçları en fazla 15 yaşında
olur. Aracın trafik muayene işlemleri, 6/1/2021
tarihli ve 31356 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araç Muayene
İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uygun şekilde yapılır. Araçların yaşı, bulunulan tarihten
aracın ilk trafik tescil tarihi çıkarılarak hesaplanır.
b) Gezici iş sağlığı araçları, 26/10/2016
tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve
Montajı Hakkında Yönetmelik (AİTM) kapsamında tadil edilmiş ise tadilatçı
firma, AİTM münferit veya AİTM seri tadilat tip onayı alır.
c) Röntgen görüntüleme hizmeti verecek olan gezici
iş sağlığı araçları, Nükleer Düzenleme Kurumunun mevzuatı, rehberleri ve
diğer düzenlemelerinde belirlenen şartlara uygun olarak hazırlanır ve
araçta yer alan röntgen cihazı için Nükleer Düzenleme Kurumundan lisans
alınır.
ç) Gezici iş sağlığı araçları; panelvan,
minibüs, otobüs, kamyon veya kamyonet gibi motorlu araçlardır. 19/4/2020 tarihli ve 31104 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları ile Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı
Teknik Ünitelerinin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında
Yönetmelik (AB/2018/858)’in O3 ve O4 kategorisinde yer alan yarı römorklara da
izin verilebilir. Gezici iş sağlığı araçlarına, bu Yönetmelikte
belirtilenler dışında farklı ilaveler yapılamaz.
d) Araç beyaz renkte olur ve aracın dört tarafına
da mavi fosforlu yazı ile firma adı ve “Gezici İş Sağlığı Aracı” ibaresi
açık ve okunacak şekilde yazılarak aracın kullanım amacı belirtilir. Logo,
adres, uyarıcı işaretler ve piktogramlar, telefon
bilgileri, elektronik posta adresleri de araca yazılabilir. Aracın üzerinde
bunlardan başka bir ibare yer almaz.
e) Her araçta asgari olarak en az ikişer
kilogramlık iki tane yangın söndürme tüpü bulunur.
f) Her araçta asgari bir emniyet kemeri keseceği,
demir manivela ve imdat çekici bulunur.
g) Araçların hem şoför kabinlerinde hem de üst
yapılarında iklimlendirme ve aydınlatma sistemleri bulunur. İşitme testi
yapılan araçta bulunan sessiz kabinde ayrıca iklimlendirme ve aydınlatma
sistemleri olur.
ğ) Araçlar bulunduğu zemine hidrolik ayaklarla
sabitlenebilir özellikte olur. Tıbbi tetkik işlemi esnasında araçlar zemine
sabitlenir.
h) Gezici iş sağlığı araçlarına sayısal takograf ve İSGGM ve/veya HSGM bilişim sistemlerine entegre edilebilir özellikte uydu takip sistemi takılır.
Bu cihaz ve sistemler, güncel halde tutularak kesintisiz bir şekilde ve
düzenli olarak çalışır. Takograf ve uydu takip
sistemi, denetime yetkili memurlar tarafından istenildiği anda kontrol
edilebilir vaziyette olur.
(2) OSGB ve ÇASMER’ler
ile kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler
bünyesinde kurulan İSGB’ler, bu maddede
belirtilen hizmeti sunabilmek için her gezici iş sağlığı aracı başına
asgari bir işyeri hekimini sorumlu olarak tayin eder. Gezici iş sağlığı
aracında yapılan tüm tıbbi tetkikler ile yapılan işlemin sonucundan doğan
her türlü zarar veya kusurdan gezici iş sağlığı aracından sorumlu olan
işyeri hekimi, işlemi yapan tıbbi tetkik personeli ile aracın sahibi kurum
veya kuruluş sorumludur. Cezai sorumluluk gerektiren durumlarda genel
hükümler uygulanır.
(3) Gezici iş sağlığı aracı hizmeti veren OSGB ve ÇASMER’ler, hizmet vereceği işyeri ile hizmetin fiili
olarak gerçekleşeceği tarihten en az yedi gün öncesinde İSG-KÂTİP üzerinden
karşılıklı olarak gezici iş sağlığı aracı sözleşmesi düzenler. Taraflarca
onaylanmamış sözleşme ile tıbbi tetkik hizmeti gerçekleştirilemez.
Sözleşmede aracın hangi günlerde ilgili işyerinde olacağı belirtilir.
Müdürlükçe yapılacak denetimlerin planlanabilmesi amacıyla aracın sözleşme
süresi boyunca ilgili işyerinde bulunması esastır. Tetkik işleminin
planlanandan daha uzun veya daha kısa sürmesi halinde sözleşme derhal
güncellenir. Tetkik işleminin bittiği gün aracın gün sonuna kadar işyerinde
bulunması gerekmez, araç tetkik işleminin bitmesine müteakip işyerini terk
edebilir. Aynı araç ile bir gün içerisinde birden fazla işyerine hizmet
verilebilir.
(4) Mücbir bir sebeple hizmetin sunulamaması
halinde durumu izah eden kanıtlarla birlikte ilgili müdürlüğe derhal
bildirim yapılır.
(5) Gezici iş sağlığı araçlarında yapılan tıbbi
tetkiklerde, tetkiki yapılacak çalışanın kimlik doğrulama işleminin; Sosyal
Güvenlik Kurumu tarafından kabul edilen biyometrik
yöntemlerle ve nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı veya pasaport
belgelerinden biri ile yapılması zorunludur. Tetkiki yapılacak çalışanın
kimliği doğrulanmadan tetkik işlemi gerçekleştirilemez.
(6) Röntgen görüntüleme hizmeti verecek araçların
her türlü trafik kazasına veya aracın bütünlüğünü bozacak herhangi bir
olaya karışması halinde aracın zırhlaması derhal
kontrol edilir. Zırhlamanın uygun olmadığının
tespit edilmesi halinde durum Nükleer Düzenleme Kurumuna bildirilerek
kurumun talimatları izlenir. Bütünlüğü bozulmuş ve henüz zırhlaması kontrol edilmemiş veya zırhlaması
uygun olmayan araçlarla hiçbir şart altında hizmet verilemez. Yapılan ölçüm
ve işlemlere ilişkin bütün evraklar denetime yetkili memurlara gösterilmek
üzere saklanır.
(7) İşitme testi hizmeti verecek araçların her
türlü trafik kazasına veya aracın bütünlüğünü bozacak herhangi bir olaya
karışması halinde sessiz kabinin izolasyonu derhal
kontrol edilir. İzolasyonun uygun olmadığının tespit edilmesi halinde
gerekli tamirat işlemi yapılır. Bütünlüğü bozulmuş ve izolasyonu
kontrol edilmemiş veya izolasyonu uygun olmayan araçlarla hizmet verilemez.
Yapılan ölçüm ve işlemlere ilişkin bütün evraklar denetime yetkili memurlara
gösterilmek üzere saklanır.
(8) Gezici iş sağlığı araçlarının trafikte geçiş
üstünlüğü bulunmamaktadır. Araçlar, türüne göre belirlenmiş olan şehir içi
ve şehirlerarası hız sınırlarına riayet eder. Hız sınırını aşan gezici iş
sağlığı aracı içerisindeki tüm tıbbi cihazların yetkili servisleri
tarafından kalibrasyonlarının yenilenmesi
zorunludur.
Sabit
tıbbi tetkik mekânlarına ilişkin genel şartlar
MADDE 8 –
(1) İSGB, OSGB ve ÇASMER’lerin bu Yönetmelikte belirtilen tıbbi tetkik
hizmetlerini yapabilmesi için İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri
Yönetmeliğinde belirtilen şartlar ile Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen
şartları sağlamaları gerekir. Söz konusu fiziki ve tıbbi şartları
sağlayamayan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler, bu
Yönetmelikte belirtilen tıbbi tetkik hizmetlerini veremez.
(2) Tıbbi laboratuvar
hizmeti verilecek alanlarda, Tıbbi Laboratuvarlar
Yönetmeliğinin basit hizmet laboratuvarlarına
ilişkin fiziki şartları aranır.
(3) Sabit tıbbi tetkik mekânı olarak kullanılacak
odalara İSGB, OSGB veya ÇASMER’in onaylı yerleşim
planında yer verilir. Röntgen görüntüleme ve/veya laboratuvar
hizmetleri birbirlerinden ve diğer tıbbi tetkiklerden ayrı ve bağımsız
olacak şekilde en az bir odada bulunmak zorundadır. Tüm odaların
girişlerine odalarda yapılan tıbbi tetkikleri belirtir levha ile uyarıcı
levhalar asılır. Tüm odalarda havalandırma, aydınlatma ve iklimlendirme
sistemleri bulunur.
(4) Röntgen görüntüleme hizmeti verilecek oda veya
odalar, Nükleer Düzenleme Kurumunun mevzuatı, rehberleri ve diğer düzenlemelerinde
belirlenen şartlara uygun olarak hazırlanır ve içlerinde yer alan röntgen
cihazları için Nükleer Düzenleme Kurumundan lisans alınır.
(5) İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler
bu maddede belirtilen hizmeti sunabilmek için sabit tıbbi tetkik mekânına
asgari bir işyeri hekimini sorumlu olarak tayin eder. Sabit tıbbi tetkik
mekânında yapılan tüm tıbbi tetkikler ile yapılan işlemin sonucundan doğan
her türlü zarar veya kusurdan sabit tıbbi tetkik mekânından sorumlu olan
işyeri hekimi, işlemi yapan tıbbi tetkik personeli ile mekânın sahibi kurum
veya kuruluş sorumludur. Cezai sorumluluk gerektiren durumlarda genel
hükümler uygulanır.
(6) Sabit tıbbi tetkik mekânı hizmeti verecek olan
OSGB veya ÇASMER, hizmet vereceği işyeri ile hizmetin fiili olarak
gerçekleşeceği tarihten en az bir gün öncesinde İSG-KÂTİP üzerinden
karşılıklı olarak sabit tıbbi tetkik mekânı sözleşmesi düzenler. Taraflarca
onaylanmamış sözleşme ile tıbbi tetkik hizmeti gerçekleştirilemez.
(7) Sabit tıbbi tetkik mekânlarında tetkiki
yapılacak çalışanın kimlik doğrulama işleminin; Sosyal Güvenlik Kurumu
tarafından kabul edilen biyometrik yöntemlerle ve
nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı veya pasaport belgelerinden
biri ile yapılması zorunludur. Tetkiki yapılacak çalışanın kimliği doğrulanmadan
tetkik işlemi gerçekleştirilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tıbbi Tetkiklere Ait Usul ve Esaslar
Röntgen
görüntüleme hizmetleri
MADDE 9 – (1) Röntgen görüntüleme hizmeti verecek olan İSGB,
OSGB veya ÇASMER aşağıda yer alan şartlara uyar:
a) Röntgen görüntüleme hizmetleri, 19/4/1937 tarihli ve 3153 sayılı Radiyoloji,
Radiyom ve Elektrikle Tedavi ve Diğer Fizyoterapi
Müesseseleri Hakkında Kanun ve bu Kanuna dayanan ilgili alt düzenlemelerin
hükümlerine göre yürütülür.
b) Röntgen cihazının donanımı ve teknik özellikleri
aşağıdaki gibi olur:
1) Röntgen cihazı, Sağlık Bakanlığının sağlık bilgi
sistemlerine entegre edilebilir olur. Mikrofilm
cihazları ve filmi kullanılamaz.
2) Röntgen görüntüleme hizmeti verecek olan gezici
iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânına uygun teknik özellikte
ve donanımda röntgen cihazı ve/veya sistemi kurulup, cihazın/sistemin
detektör ve/veya kaset-ışın mesafesi ve röntgen çekimi asgari olarak mevcut
standartlara uygun şekilde gerçekleştirilir.
3) Bilgisayarlı radyografi (CR) veya dijital
radyografi (DR) tekniği kullanılmış tetkikler, dijital ortamda DICOM
formatında (CD, hard disk veya taşınır bellekle) işyerine teslim edilir. Ek
olarak işyeri tarafından talep edilmesi halinde, en az 35x35
cm ebatlarındaki filme basılarak da işyerine teslim edilebilir.
c) Röntgen cihazının kalibrasyonu
düzenli aralıklarla ilgili standartlar doğrultusunda yetkili servislerce
yapılır.
(2) Bütün PA akciğer radyografileri, tıbbi
görüntüleme teknisyeni/teknikeri tarafından çekilir.
(3) Bütün PA akciğer radyografileri, Uluslararası
Çalışma Örgütü (ILO) kalite ve standartlarına uygun olarak çekilir. PA
akciğer radyografisinin radyolojik yönden raporlandırma işlemi yapılmayan
durumlarda değerlendirilmesi işyeri hekimi tarafından gerçekleştirilir.
İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde PA akciğer radyografilerinin
radyoloji yönünden raporlandırılması işlemi, radyoloji uzman hekimi
tarafından yapılır. Pnömokonyoz yapan tozlara
maruz kalan çalışanların PA akciğer radyografilerinin pnömokonyoz
yönünden değerlendirme ve raporlandırma işlemleri, ILO tarafından
yayımlanan güncel rehbere göre Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
yetkilendirilmiş okuyucular tarafından gerçekleştirilir.
İşitme
testi
MADDE 10
– (1) İşitme testi hizmeti verecek
olan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler aşağıda yer alan
şartlara uyar:
a) İşitme testi için sabit veya taşınabilir tarama odyometri cihazı kullanılır.
b) Testler sessiz kabinde yapılır.
c) İşitme testi için otomatik veya manuel odyometre kullanılabilir.
ç) İşitme testi uygun yöntem ve çalışanın en düşük
seviyedeki duyma kaybını bile tespit edebilecek ses düzeyleri kullanılarak
yapılır.
d) Sessiz kabin ve odyometrelerin kalibrasyonu, yetkili servislerce ilgili standartlar
doğrultusunda düzenli aralıklarla yapılır, ölçüm sonuçlarının güvenilir
olduğu kontrol edilir ve raporlanır. Ekipmana, kullanım sıklığına göre
teknik ve hijyenik bakım yapılır ve kayıt altına
alınır.
e) İşitme testinin yapılacağı kabin, tarama testini
yapacak olan tıbbi tetkik personelinin bulunacağı alan ve gerekli ekipmana ayrılmış olan alan toplamda en az dört
metrekare olur.
f) İşitme testinin yapılacağı oda veya kabinin içi
ve çevresinde yeterli ısıtma, havalandırma ve aydınlatma ile uygun hijyen koşulları sağlanır.
(2) Gezici iş sağlığı araçlarında kullanılan sessiz
kabin, aracın dengesini bozmayacak ve trafik güvenliğini tehlikeye
sokmayacak şekilde araç içinde sabitlenir. İşitme testinin yapılacağı
esnada aracın sabitlemesi yapılır ve motor kapalı tutulur. Gezici iş
sağlığı araçlarında işitme testi yapılırken başka bir işlem yapılamaz.
(3) İşitme testi; odyolog
veya odyometrist tarafından yapılır.
(4) İşitme testi sonuçları işyerinin işyeri hekimi
tarafından değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde
testin raporlandırılması işlemi, kulak burun boğaz uzman hekimi tarafından
yapılır.
Solunum
fonksiyon testi (SFT)
MADDE 11
– (1) Solunum fonksiyon testleri
ilgili standarda uygun olarak yapılır. Solunum fonksiyon cihazının kalibrasyonu düzenli aralıklarla ilgili standartlar
doğrultusunda yetkili servislerce yapılır. Ekipmana, kullanım sıklığına
göre günlük veya haftalık olarak teknik ve hijyenik
bakım yapılır ve kayıt altına alınır.
(2) Solunum fonksiyon testleri, ilgili branştan tıbbi tetkik personeli tarafından yapılır.
(3) Solunum fonksiyon testi sonuçları işyerinin
işyeri hekimi tarafından değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi
halinde testin raporlandırılması göğüs hastalıkları uzman hekimi tarafından
yapılır.
Göz
fonksiyonları ölçümleri
MADDE 12
– (1) Gezici iş sağlığı araçları
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânlarında; göz içi basıncı, göz kırılma kusurları
ölçümü, kornea çapı ölçümü, kornea kalınlığı ölçümü yapan cihazlar ile
ilgili standartlara uygun olarak ölçüm yapılabilir. Cihazların kalibrasyonu düzenli aralıklarla ilgili standartlar
doğrultusunda yetkili servislerce yapılır.
(2) Göz fonksiyon ölçümlerini ilgili branştan tıbbi tetkik personeli yapar.
(3) Göz fonksiyon ölçüm sonuçları işyerinin işyeri
hekimi tarafından değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi
halinde ölçüm sonuçlarının raporlandırılması göz hastalıkları uzman hekimi
tarafından yapılır.
Elektrokardiyografi
(EKG) çekimi
MADDE 13
– (1) EKG çekimi, ilgili standarda
uygun olarak yapılır. EKG cihazının kalibrasyonu
düzenli aralıklarla ilgili standartlar doğrultusunda yetkili servislerce
yapılır.
(2) EKG çekimini, ilgili branştan
tıbbi tetkik personeli yapar.
(3) EKG testi sonuçları işyerinin işyeri hekimi
tarafından değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde ölçüm
sonuçlarının raporlandırılması kardiyoloji uzman hekimi tarafından yapılır.
Numune
alma ve laboratuvar tetkikleri
MADDE 14
– (1) Numune alma hizmeti veren
İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler, sabit tıbbi tetkik
mekânı ve/veya gezici iş sağlığı araçlarında, çalışanların sağlık gözetimi
amacıyla yapılması gereken biyokimya, hematoloji, mikrobiyoloji ve
toksikoloji testleri için gerekli olan numuneleri alır.
(2) İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler,
Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliği hükümlerine göre
bünyelerinde basit hizmet laboratuvarı kurabilir.
Basit hizmet laboratuvarı olan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler, Tıbbi Laboratuvarlar
Yönetmeliğinin Ek-9’unda yer verilen testleri yapar.
(3) Basit hizmet laboratuvarı
olmayan İSGB, OSGB ve ÇASMER’lerin tetkikleri ile
basit hizmet laboratuvarlarında çalışılmasına
izin verilmeyen tetkikler Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış tıbbi laboratuvarlarda yaptırılır.
(4) Numune alma ve laboratuvar
tetkikleri hizmeti verecek olan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler
aşağıda yer alan şartlara uyar:
a) Laboratuvar tetkikleri
için numune alımı Tıbbi Laboratuvarlar
Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak yapılır.
b) Numunelerden santrifüj
edilmesi gerekenlerin santrifüj işlemi taşınma öncesinde tamamlanır.
Numunelerin uygun sıcaklıkta taşınması sağlanır. Numunelerin taşınma
sırasında zarar görmesini engelleyecek nitelikte taşıma kapları
bulundurulur. Taşınması esnasında soğuk zincir gerektiren numuneler, uygun
numune taşıma kaplarında ve buzdolabına konularak taşınır. Taşıma
sırasındaki sıcaklık takip edilerek kayıt altına alınır. Bu işlemler gezici
iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekânından sorumlu işyeri
hekiminin kontrolünde yapılır.
c) Numune alma işlemini, ilgili branştan
tıbbi tetkik personeli yapar.
ç) Numuneler; numunenin kime ait olduğu, kim
tarafından alındığı, numune alınma, laboratuvar
teslim ve işlem saati ile bunların tarihi, numune türü gibi bilgilerle
etiketlendirilerek kimliklendirilir ve kayıt altına
alınır.
d) Alınan numuneler, 25/9/2010
tarihli ve 27710 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Enfeksiyöz
Madde ile Enfeksiyöz Tanı ve Klinik Örneği Taşıma
Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak taşınır.
e) Numuneler muhafaza şartlarına uygun şekilde
nakledilir ve bu maddede belirtilen bütün hükümleri sağlayarak numune alım
saatinden itibaren en geç 48 saat içinde analiz edilir.
f) Test sonuçları hizmet alan işyerinin işyeri
hekimi tarafından değerlendirilir. Tıbbi Laboratuvarlar
Yönetmeliğine göre uzman/uzman hekim tarafından raporlanması gereken
testlerin sonuçları Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış tıbbi laboratuvarda görev yapan ilgili uzman/uzman hekim
tarafından raporlanır.
Tıbbi
tetkiklerin kalitesi
MADDE 15
– (1) Gezici iş sağlığı aracı ve
sabit tıbbi tetkik mekânında yapılan tetkiklerin kalitesi bu Yönetmelikte
belirtilen kriterleri karşılar. Bu Yönetmelikte
yer almayan hususlarda ise iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ile Sağlık
Bakanlığının ilgili mevzuatı uygulanır. İlgili müdürlük, yapılan tıbbi tetkikleri,
mevzuatta yer alan kalite ve standartlara uygunluk yönünden de denetler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru ve Çalışma İzni İşlemleri
Başvuru
işlemleri
MADDE 16
– (1) İSGB, OSGB veya ÇASMER; bu
Yönetmelikte belirtilen sağlık hizmetlerini sunabilmek için aşağıda yer
alan belgelerle birlikte bulunduğu ilin müdürlüğüne başvurur:
a) Yapılacak hizmetin içeriğini belirtir dilekçe.
b) Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş
sağlığı aracı hizmeti yürütmek isteyen OSGB veya ÇASMER için İSGGM
tarafından verilmiş yetki belgesinin onaylı sureti veya kare kodlu
İSG-KÂTİP çıktısı.
c) İSGB’ler için işveren
imzalı olur yazısı ile işyerinde görevli iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi
ve zorunlu olması veya bulunması halinde diğer sağlık personeli
görevlendirme belgeleri.
ç) Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş
sağlığı aracı hizmetini vermek üzere görevlendirilecek personelin nüfus
cüzdanı sureti, diploma ve/veya uzmanlık belgesinin sureti,
görevlendirildiklerine dair sözleşmelerin suretleri ve bir vesikalık
fotoğraf.
d) Gezici iş sağlığı aracı araç ruhsatı ve trafik
muayene belgesi.
e) Röntgen görüntüleme hizmetinde kullanılacak araç
veya mekânda bulunan her röntgen cihazı için Nükleer Düzenleme Kurumu
tarafından verilmiş lisans belgesi.
f) Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş
sağlığı aracı içinde bulunan tüm tıbbi cihazların cinsi, markası, modeli,
barkodu (ürün numarası) ve seri numarası bilgileri.
g) Faaliyette bulunacağı alana göre izin belgeleri
için öngörülen belge düzenleme ücretinin ilgili müdürlüğün döner sermaye
hesabına yatırılmış olduğuna dair belge.
ğ) Sabit tıbbi tetkik mekânı için İş Sağlığı ve
Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde belirtilen oda ve kısımları da gösteren
yerleşim planı ile bu Yönetmelik kapsamında kullanılacak oda ve kısımları
gösterir yerleşim planı.
(2) Gezici iş sağlığı aracı
hizmeti verecek olan OSGB, ÇASMER ve 6 ncı
maddenin ikinci fıkrası kapsamında gezici iş sağlığı aracı bulundurmasına
izin verilen İSGB’ler, ilgili müdürlüğe başvuru
yaparak “Gezici İş Sağlığı Aracı İzin Belgesi” ve sorumlu işyeri hekimi
veya hekimleri de dâhil olmak üzere çalıştıracakları tüm personel için
“Çalışma İzin Belgesi”ni temin eder. İzin belgesi olmadan gezici iş sağlığı aracı hizmeti sunulamaz veya
personel çalıştırılamaz. Personelin kullanabileceği tıbbi cihaz veya
cihazlar çalışma izin belgesinde belirtilir. Çalışma izin belgesinde yer
almayan tıbbi cihaz veya cihazlar personel tarafından kullanılamaz. İzin
belgelerinin birer örneği gezici iş sağlığı aracı içerisinde muhafaza
edilir.
(3) Sabit tıbbi tetkik mekânı hizmeti sunmak
isteyen İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler ilgili müdürlüğe
başvuru yaparak “Sabit Tıbbi Tetkik Mekânı İzin Belgesi” ve sorumlu işyeri
hekimi veya hekimleri de dâhil olmak üzere çalıştıracakları tüm personel
için “Çalışma İzin Belgesi”ni temin eder. İzin belgesi olmadan sabit tıbbi
tetkik mekânı hizmeti sunulamaz veya personel çalıştırılamaz. Personelin
kullanabileceği tıbbi cihaz veya cihazlar çalışma izin belgesinde
belirtilir. Çalışma izin belgesinde yer almayan tıbbi cihaz veya cihazlar
personel tarafından kullanılamaz. İzin belgelerinin birer örneği sabit
tıbbi tetkik mekânı içerisinde muhafaza edilir.
(4) Mevcut izin belgesinin kapsamının
genişletilmesi veya izin belgesinin herhangi bir sebeple yenilenmesi
durumunda izin belgesi ücreti tekrar tahsil edilir.
Çalışma
izni işlemleri
MADDE 17
– (1) İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler için çalışma izni başvuru dosyası aşağıda
belirtildiği biçimde incelenir:
a) Müdürlükçe başvuru dosyası işleme alınır ve
teslim tarihinden itibaren en çok 5 gün içerisinde başvuru sahibine
eksiklikleri var ise bildirilir. Eksikliğin giderilmesinin ardından
inceleme en geç 15 gün içerisinde neticelendirilir. Zorunlu hallerde bu
süreler iki katına kadar uzatılabilir.
b) Müdürlükte görevli tercihen işyeri hekimi olan
en az bir hekimin bulunduğu asgari üç kişiden oluşan ekip, sabit tıbbi
tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracını yerinde inceler. Yerinde
incelemenin uygun bulunmasının ardından hazırlanan tutanak başvuru
dosyasına eklenir.
c) İnceleme ekibi tarafından eksiklikler tespit
edilir ise bu eksiklikler başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
Başvuru sahibinin eksiklikleri giderdiğini beyan etmesinin ardından yerinde
inceleme yenilenir. Eksikliklerin 60 gün içerisinde giderilmemesi halinde
başvuru geçersiz sayılır. Geçersiz sayılan başvurular için ücret iadesi
yapılmaz.
ç) İncelemeler sonucunda, tıbbi tetkik hizmeti
verecek birimin şartlarının uygun olduğuna karar verilmesi hâlinde izin
belgeleri düzenlenerek başvuru sahibine teslim edilir.
d) Müdürlük, düzenlediği izin belgelerini Sağlık
Bakanlığının bilgi yönetim sisteminde güncel olarak tutar ve elektronik
ortamda İSGGM’ye bildirir. OSGB ve ÇASMER’ler almış oldukları izin belgelerini elektronik
ortamda İSGGM’ye onaylatır.
(2) Sağlık Bakanlığının bilgi yönetim sistemine
kayıtları alınan sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracı
için Ürün Takip Sisteminde kayıt açılır. Kayıt açılmasına müteakip 30 gün
içinde başvuru dosyasında yer alan tıbbi cihazlar için başvuru sahibi
tarafından ürün hareket bildirimleri gerçekleştirilerek envanter
kayıtları oluşturulur. Başvuru dosyasında yer almayan tıbbi cihazların
temin edilmesi veya izin belgesinin yenilenmesi/değiştirilmesi gibi
durumlarda ürün hareket bildirimleri en geç yedi gün içinde yenilenerek
güncel tutulur. Tıbbi cihaz niteliğindeki sarf malzemeler için de Ürün
Takip Sistemindeki ürün hareket bildirimleri gerçekleştirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Müeyyideler
Denetim
MADDE 18
– (1) Müdürlük; İSGB, OSGB ve ÇASMER’lerin bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri
yerine getirip getirmediğini, tercihen işyeri hekimi olan en az bir hekimin
bulunduğu asgari üç kişiden oluşan denetim ekibi vasıtasıyla yılda en az
bir defa denetler. Denetim yetkisi, izin belgesinin düzenlendiği ilin
müdürlüğündedir. Ancak başka illerde tespit edilen gezici iş sağlığı
araçları için aracın bulunduğu ilin müdürlüğü de denetim yapmaya
yetkilidir. Gerekli görülmesi hâlinde denetimler İSGGM veya Sağlık
Bakanlığı tarafından da re’sen yapılabilir.
(2) Denetime yetkili memur tarafından gerekli
görülmesi halinde kimlik doğrulaması yapılabilir.
(3) Müdürlük tarafından yapılan denetimler
sonrasında İSGB, OSGB veya ÇASMER’e ait gezici iş
sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânında tespit edilen
uygunsuzluklar ve uygulanan müeyyideler İSGGM ve Sağlık Bakanlığına
bildirilir.
(4) İSGGM, İSG-KÂTİP yetki belgeleri askıya alınan
veya iptal edilen OSGB veya ÇASMER’i Sağlık Bakanlığına
bildirir. Sağlık Bakanlığı söz konusu kararı ilgili müdürlüğe gönderir.
İSGGM tarafından İSG-KÂTİP yetki belgeleri askıya alınan veya iptal edilen
OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı izin belgesini de bildirilen durum
uyarınca ilgili müdürlük askıya alır veya iptal eder.
(5) Röntgen görüntüleme hizmetlerinin sunulması
için verilen lisanstaki şartların devam ettiğinin ve Nükleer Düzenleme
Kurumunun mevzuat, rehber ve/veya diğer düzenlemelerine uygunluğun kontrolü
amacıyla Nükleer Düzenleme Kurumunun bu kapsamdaki re’sen
denetim yetkisi saklıdır. Bu kapsamda yapılan denetim tutanak ve raporlarının
birer nüshası ilgili müdürlüğe bildirilir.
(6) Birinci fıkra kapsamında yapılan denetimlerde
röntgen görüntüleme hizmetlerine ilişkin lisans şartlarının kaybedilmesi
veya lisanslama sırasındaki taahhütlerine aykırılık tespit edilmesi
durumunda Nükleer Düzenleme Kurumuna gerekli bilgi ve dokümanlar iletilir.
Röntgen görüntüleme hizmeti yetkisi askıya alınan veya iptal edilen İSGB,
OSGB veya ÇASMER’e ilişkin karar, tutanak ve
raporların bir nüshası Nükleer Düzenleme Kurumu ile paylaşılır.
Müeyyideler
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler
hakkında, tespit edilen her bir uygunsuzluk ayrı ayrı
aykırılık olarak değerlendirilir. Her bir aykırılık için 7/5/1987
tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 11 inci
maddesinde ve bu Yönetmelikte yer alan müeyyideler uygulanır.
(2) 6698 sayılı Kanun hükümlerine aykırılık tespit
edilmesi halinde ilgili mevzuatın cezai hükümleri uygulanır.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi
durumunda, ihlalinin türüne göre ayrıca aşağıda yer alan müeyyideler
uygulanır:
a) İzin belgesi almadan gezici iş sağlığı aracı
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı kurarak sağlık faaliyetleri yürütüldüğünün
tespiti halinde müdürlük tarafından faaliyeti süresiz durdurulur ve ilgili
kişiler hakkında 3359 sayılı Kanun gereğince adli makamlara suç duyurusunda
bulunulur.
b) Kanunen mesleğini icra yetkisi
bulunmayan hekimlerin çalıştırılması ve/veya bu Yönetmelikte yer alan tıbbi
tetkiklerin yetkisi olmayan sağlık meslek mensuplarına yaptırılması halinde
ilgili İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş
sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi ile bu personelin
varsa çalışma izin belgeleri müdürlükçe iptal edilir ve ilgili kişiler
hakkında 3359 sayılı Kanun gereğince adli makamlara suç duyurusunda
bulunulur.
c) 5 inci maddeye aykırı hareket ettiği tespit
edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in izin belgesi
müdürlükçe iptal edilir ve ilgili kişiler hakkında 3359 sayılı Kanun
gereğince adli makamlara suç duyurusunda bulunulur.
ç) 16 ncı madde
kapsamında başvuruda istenilen belgelerden herhangi birinin gerçeğe aykırı
olduğunun tespit edilmesi halinde düzenlenen izin belgesi müdürlükçe iptal
edilerek yetki sonlandırılır, ayrıca adli makamlara sorumlular hakkında suç
duyurusunda bulunulur.
d) Çalışma izin belgesi olmadan personel
çalıştırıldığının tespiti halinde İSGB, OSGB veya ÇASMER’in
bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetleri müdürlük tarafından altı ay süreyle
durdurulur. Bu süre sonunda çalışma izin belgesi olmayan personel
çalıştırılmaya devam edilmesi halinde izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
e) İzin belgesinde yer almamasına rağmen röntgen
görüntüleme, numune alma, laboratuvar hizmetleri,
EKG, solunum fonksiyon testi, işitme testi, göz fonksiyon ölçümü gibi tıbbi
tetkik hizmeti sunduğu veya bu işlere dair yükümlülükleri yerine
getirmediği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in
bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti müdürlük tarafından altı ay süreyle
durdurulur. Fiilin tekrarlanması durumunda izin belgesi müdürlükçe iptal
edilir.
f) Röntgen görüntüleme hizmeti sunan İSGB, OSGB
veya ÇASMER’lerin faaliyetleri esnasında Nükleer
Düzenleme Kurumunun mevzuat, rehber ve diğer düzenlemelerinde yer alan
hükümlere aykırı davranmaları, lisans şartlarının bozulması veya lisanslama
sırasındaki taahhütlerine aykırılık oluşması halinde bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti müdürlük tarafından altı ay süreyle durdurulur. Altı
ayın sonunda ilgili şartları sağlaması halinde askı sonlandırılır. Fiilin
tekrarlanması durumunda izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
g) 17 nci maddenin ikinci
fıkrasında yer alan süre içerisinde tıbbi cihazların ve tıbbi cihaz
niteliğindeki sarf malzemenin envanter
kayıtlarının oluşturulmadığı veya var olan envanter kayıtlarının zamanında
güncellenmediğinin tespit edilmesi halinde uygunsuzluk giderilene kadar
sabit tıbbi tetkik mekanı ve/veya gezici iş sağlığı aracı izin belgesi
müdürlükçe askıya alınır.
ğ) Bu Yönetmeliğin;
1) 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal edilir.
2) 6 ncı maddesinin
ikinci veya üçüncü fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB’nin gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal edilir.
3) 6 ncı maddesinin
dördüncü veya beşinci fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen OSGB
veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya
sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal edilir.
4) 6 ncı maddesinin
altıncı veya sekizinci fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen
İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay
süreyle askıya alınır, aynı fiili beş yıl içinde tekrar etmeleri halinde
ise müdürlükçe iptal edilir.
5) 7 nci
maddesinin birinci, ikinci, beşinci, altıncı, yedinci veya sekizinci
fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı; 8 inci maddesinin
birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci veya yedinci fıkralarına aykırı
hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in
sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle
askıya alınır, aynı fiili beş yıl içinde tekrar etmeleri halinde ise
müdürlükçe iptal edilir.
6) 7 nci maddesinin ikinci
veya 8 inci maddesinin beşinci fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit
edilen işyeri hekimi ve/veya tıbbi tetkik personelinin çalışma izin belgesi
müdürlükçe iptal edilir.
7) 7 nci
maddesinin üçüncü veya dördüncü fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilen
OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı; 8
inci maddesinin altıncı fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilen OSGB
veya ÇASMER’in sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi
müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır, aynı fiili beş yıl
içinde tekrar etmeleri halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
(4) Bu Yönetmeliğin 9 uncu, 10
uncu, 11 inci, 12 nci, 13 üncü veya 14 üncü
maddelerinden herhangi birine aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB,
OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay
süreyle askıya alınır, bu maddeler kapsamındaki hükümlerden herhangi birine
beş yıl içinde bir kez daha aykırı hareket edilmesi halinde ise yetki
belgesi müdürlükçe iptal edilir.
(5) Bu Yönetmeliğin 15 inci maddesi kapsamında
kontrol edilen tıbbi tetkiklerden örnekler alınarak denetime yetkili
memurlar tarafından doğrulama testine gönderilebilir. Bu testlerde Sağlık
Bakanlığının mevzuatına uygun olmadığı, yeterli kalitede yapılmadığı veya
cihazların kalibrasyonunun uygun olmadığının
tespit edilmesi halinde sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı
aracı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır. Bu kapsamda
bulunan hükümlerden herhangi birine beş yıl içinde bir kez daha aykırı hareket
edilmesi halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
(6) İzin belgesi iptal edilerek yetkisi
sonlandırılan OSGB veya ÇASMER’in İSG-KÂTİP’ten tıbbi tetkik sözleşme yapma yetkisi de
sonlandırılır. Yetkisi belirli süre askıya alınan OSGB veya ÇASMER’in İSG-KÂTİP’ten tıbbi
tetkik sözleşme yapma yetkisi askı süresince sonlandırılır.
(7) Bu Yönetmelikte yer alan hükümlere aykırı
hareket ettiği tespit edilen işyeri hekimlerine, İşyeri Hekimi ve Diğer
Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında
Yönetmeliğin Ek-11’indeki işyeri hekimleri, diğer sağlık personeli,
eğiticiler ve sorumlu müdürler için ihtar tablosunda yer alan ilgili ihtar
puanı uygulanır.
(8) İzin belgesi askıya alınan gezici iş sağlığı
aracı veya sabit tıbbi tetkik mekânı, askı süresince başka hiçbir İSGB,
OSGB veya ÇASMER’e devredilemez veya
kullandırılamaz.
(9) İzin belgesi askıya alınanlar veya iptal
edilenler ile çalışma izin belgesi iptal edilenlere ilgili müdürlükçe
yazılı bildirim yapılır ve İSGGM ile HSGM internet sayfalarında ilan
edilir.
(10) İzin belgesinin iptali veya geçerliliğinin
askıya alınması ile çalışma izin belgesinin iptal edilmesi durumunda
önceden yapılan hizmet ve iş sözleşmelerinden doğan hukuki sonuçlardan izin
belgesinin veya çalışma izin belgesinin sahibi sorumludur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Alt
düzenleme yetkisi
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelikte öngörülen
belgeler ile bunlara ilişkin usul ve esasların alt düzenlemelerini yapmaya
Sağlık Bakanlığı yetkilidir. Yapılan alt düzenlemeler, HSGM resmi internet
sayfasından ilan edilir.
Standardizasyon,
eğitim, değerlendirme ve akreditasyon
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelikte yer alan
tıbbi tetkiklerin yapılması, değerlendirilmesi ve standartların belirlenmesi
ile tıbbi tetkikleri gerçekleştiren personelin eğitimlerinin içeriği, süresi,
yapılış şekli, eğitim sonunda yapılacak sınavın şartları,
sertifikalandırılması gibi hususlarda zorunluluk getirilmesi ve düzenleme
yapılmasına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı
birlikte yetkilidir.
(2) Birinci fıkra kapsamında eğitim ve
sertifikalandırma zorunluluğu getirilen hususlarda sertifikalı personel
dışındaki kişiler tıbbi tetkikleri gerçekleştiremez.
(3) Birinci fıkrada anılan eğitimlerden uygulamalı
eğitim zorunluluğu olmayan eğitimler, salgın hastalık veya doğal afet gibi
mücbir sebeplerin ortaya çıkması halinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının kararıyla uzaktan eğitim şeklinde de
verilebilir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki tıbbi tetkikleri
yapacak olan kişi ve kuruluşlara Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve
Sağlık Bakanlığı tarafından müştereken akreditasyon zorunluluğu
getirilebilir. Bu kapsamda yapılan her türlü düzenleme, İSGGM ve HSGM resmi
internet sayfalarında ilan edilir.
Karşılıklı
bilgi paylaşımı
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan iş ve işlemlere ilişkin veri, kişisel veri ve bilgiler, 6698 sayılı
Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının ilgili birimlerinin talebi doğrultusunda
karşılıklı olarak paylaşılır.
Tereddütlerin
giderilmesi
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında ortaya çıkacak tereddütleri gidermeye Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığının uygun görüşü alınmak suretiyle Sağlık Bakanlığı
yetkilidir.
Uyum
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce faaliyette olan il sağlık müdürlüklerine
bağlı toplum sağlığı merkezi birimleri (TSMB), çalışan sağlığı merkezi
(ÇASMER) olur ve yetki belgeleri geçerliliğini korur.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
faaliyette olan ve tıbbi tetkik hizmeti sunan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler bir yıl içinde bu Yönetmelik hükümlerine
uygun olarak izin belgesi, ilgili personel ise çalışma izin belgesi alır.
OSGB veya ÇASMER’ler, verilen bu süre içinde
İSG-KÂTİP üzerinden bildirimde bulunarak İSGGM’den
onay alır.
Bildirimlerin
ve sözleşmelerin yazılım yoluyla yapılması için geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 5 inci
maddenin sekizinci fıkrasında yer verilen çalışanın sağlık bilgileri ile
belirtilen dokümanların e-Nabız ve Teletıp
sistemine aktarılması ve işlenmesine ilişkin İSGGM ve HSGM resmi internet
sayfalarında duyuru yapılıncaya kadar işyeri hekiminin talep belgesi ve
yapılan tıbbi tetkiklerin sonuçları veya raporlarının bir nüshası işyerinde
çalışanın kişisel sağlık dosyasında, bir nüshası da tıbbi tetkikin
gerçekleştiği yerde muhafaza edilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında Sağlık Bakanlığının
bilişim sistemi üzerinden yapılması gereken bildirimler, yazılımın ilgili modüllerinin kullanılmaya başlandığının ilan edilmesine
kadar ilgili müdürlüğe evrak yoluyla gerçekleştirilir. Bildirimlerin anılan
yazılım vasıtasıyla yapılmaya başlanmasının ardından ilgili müdürlük
gerekli evrakları bu yolla teslim alır, inceler ve neticelendirir.
Bildirimlerin yazılım vasıtasıyla alınmasına ilişkin duyuru, HSGM resmi
internet sayfasında yapılır.
Yürürlük
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı ile Sağlık Bakanı müştereken yürütür.
|