Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan:
ELEKTRONİK
HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI
YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 28/10/2017 tarihli ve
30224 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektörüne
İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“f) Kimlik Doğrulama Yönetmeliği: 26/6/2021 tarihli ve 31523 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektöründe Başvuru Sahibinin Kimliğinin
Doğrulanma Süreci Hakkında Yönetmeliği,”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Abonelerin, ilgili mevzuat çerçevesinde
belirlenen bilgilerinin kamuya açık rehberlerde yer alıp almamasını talep
etme hakkı,”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(4) Abone tarafından, kayıtlı olduğu tarife
kapsamında sahip olduğu kullanım hakları dışında ücretli arama
gerçekleştirilmesi halinde, paket aşımı kullanımları hariç olmak üzere,
işletmeci tarafından asgari Kurumca belirlenecek yönlere doğru
gerçekleştirilecek aramalar kapsamında aboneye ücret yansıtılacağı hakkında
ücretsiz bilgilendirme anonsu verilir. Abone tarafından söz konusu anonsun
kaldırılması yönünde talep; müşteri hizmetleri, yazılı başvuru, kısa mesaj
veya çevrimiçi işlem merkezi üzerinden işletmeciye iletilebilir.
(5) Elektronik haberleşme hizmetinden faydalanmak
isteyen kişilerin, e-Devlet Kapısı üzerinden sorgulama yaparak işletmeci
tekliflerini karşılaştırabilmelerine Kurumca belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde imkân sağlanır.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin birinci, beşinci, altıncı, yedinci, sekizinci ve onuncu fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) İşletmecinin dönemsel ya da sürekli olarak bir
hizmeti yerine getirmeyi veya mal teminini üstlendiği durumlarda tarafların
birbirine uygun karşılıklı rızası ile abonelik sözleşmesi yapılır. Abonelik
sözleşmeleri, yazılı olarak veya Kimlik Doğrulama Yönetmeliği hükümlerine
göre kimlik doğrulaması yapılarak elektronik ortamda kurulur. Abonelik
sözleşmesinin elektronik ortamda kurulması halinde, işletmeci tarafından
Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde işlem belgesi başvuru sahibine gönderilmeden hizmet sunumuna
ve ücret tahakkukuna başlanılmaz. Kurum abonelik sözleşmeleri ile ilgili
işletmecilere ilave yükümlülükler getirebilir.”
“(5) Abonelik sözleşmesinin kurulması için gerekli
kimlik belgesi veya muadili belgelerin aslının ibrazı istenir. Abonelik
sözleşmesi kurulurken, işletmeci abonelik sözleşmesinin yanında;
a) T.C. Kimlik Numarası ya da 4/4/2013
tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununda
tanımlanan Yabancı Kimlik Numarasını haiz ülkemiz makamlarınca verilmiş
kimlik belgesinin,
b) (a) bendinde geçen belgeyi haiz olmayan yabancı
uyrukluların aboneliklerinde geçerlilik tarihi uygun uluslararası
geçerliliği olan kimlik belgesinin,
c) Kurumsal aboneliklerde; yetkili kişinin (a) veya
(b) bendinde geçen kimlik belgesi ve temsile yetkili olduğuna dair resmi
yetkilendirme belgesi ile birlikte;
1) Vergi Kimlik Numarasını haiz resmi belgenin,
2) Vergi Kimlik Numarasının bulunmaması halinde
Merkezi Sicil Kayıt Sistemi numarasını haiz sicil tasdiknamesinin,
3) Merkezi Sicil Kayıt Sistemi numarasının
bulunmaması halinde Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi numarasını haiz
resmi belgenin,
birer örneğini almakla yükümlüdür. İşletmeci tarafından
bu belgelerin örneği, asılları üzerinden ve yalnızca uygun elektronik
ortama aktarılarak alınır. Abonelik sözleşmelerinin kurulmasına ilişkin
Kurum tarafından işletmecilere getirilen diğer yükümlülükler saklıdır.
(6) İşletmeci tarafından sözleşme kurulma
aşamasında Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin;
a) 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi,
b) 7 nci maddesinin
beşinci fıkrası,
c) 8 inci maddesinin birinci fıkrası,
çerçevesinde işlem yapılması halinde kimlik veya muadili
belgenin birer örneği alınmış sayılır.
(7) İşletmeciler, abonelik sözleşmelerini ve
sözleşmenin kurulması için gerekli diğer bilgi ve belgeleri kuruluş şekline
uygun olarak abonelik süresince ve abonelik sonlandıktan itibaren otuz yıl
süre ile muhafaza etmekle yükümlüdür.
(8) Abonenin hattının kullanıma açılabilmesi için,
abonelik sözleşmesinin kurulmasına ilişkin belgelerin tam olduğu ve söz
konusu belgelerdeki bilgilerin doğruluğu işletmeci tarafından kontrol
edilerek gerekli teyit işlemi;
a) Beşinci fıkranın (a) bendi kapsamında belge
ibrazı halinde; İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel
Müdürlüğü Kimlik Paylaşımı Sisteminden,
b) Beşinci fıkranın (b) bendi kapsamında belge
ibrazı halinde; yetkili merci tarafından sağlanan servisten,
c) Beşinci fıkranın (c) bendinin (1), (2) ve (3)
numaralı alt bentleri kapsamında belge ibrazı halinde; yetkili merci
tarafından sağlanan servisten ya da internet sayfasından,
yapılır. Web servis ile yapılan teyitlere ilişkin işlem kayıtları
ile internet sayfası üzerinden yapılan teyitlere ilişkin ekran görüntüleri
sözleşmenin mütemmim cüzü olarak elektronik ortamda saklanır. Teyit
işlemine ilişkin hususlar Kurum tarafından belirlenebilir.”
“(10) Abonelik sözleşmesi yapılırken rehber hizmetleri
için, aboneden ilgili mevzuat çerçevesinde belirlenen bilgilerinin bu
rehberlerde yer alıp almayacağına ilişkin tercihleri; rehberlerde yer
alacak bilgilere, bu bilgilerin sorgulama/kullanım imkânlarına sözleşmede
yer verilmek suretiyle alınır. Sözleşme süresince aboneye rehber
tercihlerini değiştirme hakkı tanınır.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(12) İşletmeci, sözleşme kurulmadan önce ayrı bir
sayfa olarak kolay ve anlaşılabilir bir sözleşme özetini tüketicinin
bilgilendirilmesini teminen ispatlanabilir bir
şekilde tüketiciye sunar. Sözleşme özetine ilişkin belgenin bir nüshası
işletmeci tarafından tüketiciye kâğıt üzerinde ya da elektronik ortamda
gönderilir. Bu özet, sözleşmenin ayrılmaz parçasıdır ve abonenin onayı
olmadan değiştirilemez. Sözleşme özetine ilişkin belge asgari olarak
aşağıdaki bilgileri içerir:
a) İşletmecinin unvanı, adresi, tüketici
şikâyetleri için müşteri hizmetleri dâhil irtibat bilgileri,
b) Hizmet türü,
c) Hizmet numarası,
ç) Tarifenin adı,
d) Cihaz kira bedeli ve benzeri tüm ücretler de
dâhil ödenmesi gereken aylık ücret,
e) Kullanım miktarı sınırlı hizmetler için kullanım
hakkı/süre bilgisi diğer hizmetler için standart birim ücretler ve varsa
diğer faydalar dâhil sunulacak hizmetin temel özellikleri,
f) Hizmet, cihaz ve benzeri tüm ücretler,
g) İnternet erişim hizmetlerinde, ulusal adres veri
tabanı deseninde olmak üzere hizmet verilecek adres ve ilgili adreste
sunulacak hizmete ilişkin duyurulan veri hızları,
ğ) Tüketicinin engelli belgesini ibraz etmesi
halinde sağlanacak faydalara ilişkin işletmecinin internet sayfası linki,
h) Abone tarafından sözleşmede onay verilen
tercihlere ilişkin bilgiler,
ı) Sözleşmenin feshi durumunda, hizmet türü ve
tarifeye göre aboneden talep edilebilecek ilgili diğer ücretlere ilişkin
bilgiler.
(13) Güvenli elektronik imza
kullanılanlar hariç olmak üzere yazılı olarak kurulan sözleşmelerde
işletmeci Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin 7 nci
maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarında yer alan süreci, ibraz edilen
kimlik belgesinin uygun tipte olmaması halinde ise Kimlik Doğrulama
Yönetmeliğinin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) ve (ç) bentlerinde
yer alan süreci işletir.
(14) Beşinci fıkrada belgelerin asılları üzerinden
örneği alınarak yapılan aktarım işlemi, doğrudan işletmecinin kendi bilişim
sistemlerine, üzerinde kalıcı olarak tarih, saat bilgisi ve
gerçekleştirilen işleme ilişkin filigran olacak şekilde yapılır.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesinin birinci, üçüncü ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(1) Abonelik sözleşmesinin kurulmasını müteakip,
hizmete ilişkin ücretlendirme, hizmetin aboneye fiilen sunulmasıyla
başlar.”
“(3) İlgili mevzuat uyarınca kapalı olması esas
olan numaralar hariç olmak üzere, abonelik sözleşmesi kurulurken ya da daha
sonra abone hattının hizmet türüne göre hangi numara gruplarına kapalı
olacağı hususunda işletmeciler abonenin talebi uyarınca işlem yapar.”
“(7) İşletmeciler; bu Yönetmelik kapsamında;
a) Abone ile yazılı olarak veya Kimlik Doğrulama
Yönetmeliği hükümlerine göre kimlik doğrulaması yapılarak elektronik
ortamda kurulan sözleşme, taahhütname gibi belgelere,
b) Aboneden müşteri hizmetleri, kısa mesaj, mobil
uygulama, SIM menü ve benzeri yöntemler aracılığıyla alınan irade
beyanlarına ilişkin işlem kayıtlarına,
Kurum düzenlemelerine uygun olarak ve güvenliği
sağlamak kaydıyla çevrimiçi işlem merkezi üzerinden erişim imkânı sağlar.”
“(13) 24/3/2016 tarihli ve
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, müşteri hizmetleri üzerinden Kimlik Doğrulama Yönetmeliği kapsamı
dışında gerçekleştirilen ve ilgili mevzuat uyarınca abone onayı gerektiren
işlemlerde, işletmecilerce arayan/aranan kişinin ilgili abone olduğuna dair
kimlik doğrulaması yapılarak işlem gerçekleştirilmesi sağlanır.
(14) Mobil haberleşme hizmeti sunan işletmecide,
abone adına birden fazla abonelik sözleşmesinin bulunması halinde, abonenin
söz konusu sözleşmelere kayıtlı hatlardan birisini diğer hatlarından
gerçekleştirilecek tarife değişikliği, ek paket satın alınması ve benzeri
tüm abonelik işlemleri için tek yetkili hat olarak belirleyebilmesine
işletmeci tarafından imkân tanınır. Bu kapsamda, yetkili hat tarafından
yönetilmesi yönünde tercih bildirilen diğer hatlara ilişkin ilgili mevzuat
uyarınca abone onayı gerektiren işlemlerde yetkili hattan onay alınır.
Yetkili hattın abonelik sözleşmesinin feshedilmesi halinde diğer hatların
yetkili hat tarafından yönetilme yetkisi kalkar. Bir hattı olan abonenin
ikinci hat edinmesi durumunda, bu fıkrada tanınan imkâna ilişkin kısa mesaj
yoluyla bilgilendirme yirmi dört saat içinde iki hatta da yapılır.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kurum, resen veya şikâyet üzerine abonelik
sözleşmelerini işletmecilerden isteyebilir. Kurum, işletmeciler ile
tüketiciler arasında kurulan abonelik sözleşmelerini inceler ve
değiştirilmesi uygun görülen hususları işletmeciye bildirir. İşletmeci, söz
konusu değişiklikleri on beş gün içinde yerine getirir. Kurum gerekli
gördüğü hallerde işletmeciye ek süre tanıyabilir.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 11 inci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(7) İşletmeci, tarifeleri tüm mecralarda aynı ve
tekil bir isimle tanıtır. Her bir tarife için, tekil bir isim belirlenir ve
abonelerin tarifelere dair detaylı bilgilere söz konusu tekil ismi
kullanarak erişebilmesine imkân sağlanır.
(8) İşletmeci internet sayfasında asgari olarak,
tüm tarifeleri için detaylı bilgilere, geçerlilik tarih aralıkları ve ismi
ile birlikte;
a) Yeni abone alımına açık tarifeler,
b) Yeni abone alımına kapalı ancak aktif abonesi
olan tarifeler,
c) Son iki yıl içinde yürürlükten kaldırılan
tarifeler,
başlıkları altında yer verir.
(9) İlgili mevzuat uyarınca abone onayı gerektiren
işlemlere ilişkin olarak;
a) Bu işlemlere yönelik onaylar ayrı ayrı alınır, aynı/tek onay altında birleştirilemez.
b) Yalnızca yurt dışını arama, yurt dışı dolaşım
faydası içeren bir paket satın alma halleri hariç olmak üzere, bir
sözleşmenin, taahhüdün, tarifenin, paketin veya kampanyanın kabulüyle bu
işlemlere yönelik onay verilmiş sayılmaz.
c) Aboneye indirim veya ek fayda sağlanması
karşılığında bu işlemlere yönelik abone onayı talep edilebilir.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(9) İşletmeci, taahhüt alınmadan önce ayrı bir
sayfa olarak kolay ve anlaşılabilir bir taahhüt özetini tüketicinin
bilgilendirilmesini teminen ispatlanabilir bir
şekilde tüketiciye sunar. Taahhüt özetine ilişkin belgenin bir nüshası
işletmeci tarafından tüketiciye kâğıt üzerinde ya da elektronik ortamda
gönderilir. Bu özet, taahhütnamenin ayrılmaz parçasıdır ve abonenin onayı
olmadan değiştirilemez. Abonelik sözleşmesi kurulması esnasında taahhüt
verilmesi halinde taahhütname özeti sözleşme özeti içerisinde yer alabilir.
Taahhütname özetine ilişkin belge asgari olarak aşağıdaki bilgileri içerir:
a) Takvim ayı olarak taahhüdün süresi,
b) Tarifenin taahhütsüz ücreti ve varsa taahhüt
süresi boyunca ödenecek ortalama aylık ücreti,
c) Fesih halinde abone tarafından katlanılmak
zorunda kalınabilecek tutarlara ilişkin;
1) Azami cayma bedeli,
2) Asgari cayma bedeli,
3) Taahhüt süresindeki her günün cayma bedellerinin
ayrı ayrı hesaplanarak toplanmasından elde edilen
tutarın taahhüt gün sayısına bölümü ile ortaya çıkacak ortalama cayma
bedeli.
ç) Söz konusu taahhüt yeni bir abonelik kapsamında
değil ise önceden verilen sözleşme özetinde yer alan diğer bilgiler,
d) Diğer faydalar.
(10) İşletmeci ile abone arasında belirlenen
taahhüt süresi yirmi dört ayı geçemez.
(11) İnternet erişim hizmetlerinde sözleşme
özetinde yer alan ilgili adreste sunulacak hizmete ilişkin duyurulan veri
hızları da dikkate alınarak Kurum tarafından belirlenecek Adrese Dayalı
İnternet Hız Ölçümlerine ilişkin düzenlemelerde tespit edilen kriterlerin sağlanamaması halinde; abone tarafından
cihazın kalan bedeli hariç herhangi bir cayma bedeli ödenmeksizin taahhütlü
abonelik feshedilebilir.
(12) İşletmeci tarafından, taahhüde aykırılık
oluşturan hususlara, açık, sade ve anlaşılabilir şekilde siyah koyu
harflerle taahhütnamede yer verilir. Abone tarafından gerçekleştirilen
işlemin taahhüde aykırılık oluşturan hususlar arasında yer alıp almadığının
açıkça tespit edilemediği hallerde, abone lehine yorum esastır.
(13) İşletmeci tarafından, taahhüt süresi sonunda
farklı bir taahhüde kayıt yaptırmamış aboneler, taahhüt süresinin sona
erdiği ve taahhütsüz fiyatlar üzerinden hizmet almaya devam edeceği
hususlarında kısa mesaj veya arama yoluyla bilgilendirilir.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Mücbir sebepler dışında işletmeciler
tarafından hizmetin kesintisiz olarak sürdürülmesi esastır. Hizmetin
sunumu:
a) Tüketici menfaatinin korunması amacıyla hizmetin
mutat kullanım düzeyinin çok üzerinde olduğunun tespiti durumlarında
aboneye bilgi verilerek kısıtlanabilir veya durdurulabilir. Aboneye bilgi
vermenin mümkün olmadığı ve kısa süre içinde müdahale edilmesi gereken
hallerde tüketici menfaatinin korunmasını teminen
aboneye bilgi verilme zorunluluğu aranmayabilir.
b) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesi
halinde, abone bilgilendirilerek kısıtlanabilir ya da öncelikle kısıtlanma
uygulanmak üzere durdurulabilir.
(2) Hizmetin;
a) Kısıtlanması: Abone hattının acil arama hizmeti
ve işletmeci müşteri hizmetleri numarası hariç olmak üzere, giden aramalara
ve kısa mesajlara kapatılması şeklinde, internet erişim hizmetlerinde,
internet bağlantı hızının düşürülmesi veya asgari olarak abonenin borcunu
ödemesine imkân verecek şekilde bazı internet sayfalarına erişim sağlanması,
b) Durdurulması: Abone hattının, acil arama hizmeti
hariç olmak üzere, gelen ve giden aramalar ile kısa mesajlara kapatılması
ve internet erişim hizmetlerinin durdurulması,
şeklinde uygulanabilir.
(3) Hizmetin kısıtlanması ve durdurulması
uygulamalarına ilişkin olarak:
a) Hizmet kısıtlanmadan veya durdurulmadan makul
bir süre öncesinde aboneler kısa mesaj, arama veya sesli yanıt sistemi
yöntemlerinden biri ile;
1) Hizmetin kısıtlanma veya durdurulma gerekçesi ve
kriterleri,
2) Hizmetin kısıtlandığı veya durdurulduğu
sürelerin, varsa taahhütname bitiş tarihini etkileyip etkilemediği,
3) Açma kapama ücreti uygulanacak durumlar için
asgari yedi gün önce olacak şekilde borcun ödenmemesi halinde kısıtlama ya
da durdurma işleminin yapılacağı tarih bilgisi ve alınacak açma kapama
ücreti tutarı,
4) Kısıtlanma veya durdurulmanın kaldırılma zamanı
ve şartları,
hakkında bilgilendirilir.
b) Hizmetin kısıtlandığı dönemde, aboneye en fazla
kısıtlamanın başladığı tarihi takip eden ilk fatura kesim tarihine kadar
ücret yansıtılabilir. Yeni fatura döneminin başlaması ile birlikte, hizmet
durdurulur veya hizmetin durdurulması uygulamasında olduğu gibi ücret
yansıtılmaksızın, hizmet kısıtlı olarak sunulmaya devam edilir.
c) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesi nedeni
ile hizmetin durdurulması durumunda, hizmetin durdurulduğu tarihten
itibaren aboneye cihaz ücreti ve telsiz kullanım/ruhsatname ücreti hariç
herhangi bir hizmet bedeli yansıtılmaz. Ödeme yapıldıktan sonra en geç
yirmi dört saat içinde hizmetin sunumuna devam edilir.
ç) İşletmeci tarafından, abonenin faturasını
ödememesi nedeni ile hizmetin kısıtlanması/durdurulması ve hattın tekrar
hizmete açılması durumunda, bir takvim yılındaki ilk açma-kapama işlemi
için aboneye herhangi bir ad altında ücret yansıtılamaz.
d) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesine
rağmen hizmeti kısıtlamaksızın veya durdurmaksızın devam etmek isteyen
işletmeci, her fatura dönemi için ayrı ayrı
olacak şekilde ancak gerekli bilgilendirmeyi yaptıktan sonra abonenin
ispatlanabilir irade beyanını alarak hizmet sunumuna ve ücret tahakkukuna
devam edebilir.
e) Abonenin faturasını ödememesi nedeni ile
hizmetin kısıtlanması ve durdurulması süreçleri ile ilgili ayrı ayrı olacak şekilde, ödenmemiş fatura adedi ve gecikme
süresi gibi hizmetin kısıtlanması veya durdurulması sürecini başlatan somut
kıstaslar, bu madde kapsamında düzenlenen diğer hususlarla birlikte kolay
erişilebilir bir şekilde işletmeci internet sayfasında yer alır.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinin birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) İşletmeciler, abonenin ispatlanabilir irade
beyanı doğrultusunda; mali mevzuata uygun olarak düzenlenen faturayı posta
ile veya asgari olarak fatura tutarı ve son ödeme tarihini içeren fatura
bilgilerini kısa mesaj veya elektronik posta yöntemi ile son ödeme
tarihinden önce abonelere ulaşacak şekilde ücretsiz olarak göndermekle
yükümlüdür. Fatura gönderilmesine ilişkin tercihin alınamadığı durumlarda
kısa mesaj yöntemi kullanılır. Fatura bilgisinin elektronik posta veya kısa
mesaj ile gönderilmesi durumunda:
a) Söz konusu gönderme işlemi son ödeme tarihinden
en az yedi gün önce aboneye ulaşacak şekilde ücretsiz olarak yapılır.
b) Kısa mesaj veya elektronik posta içerisinde,
asgari elli adet rassal karakter içeren ve
işletmeci internet adresi altında yer alan tek biçimli kaynak bulucusu
(URL) olacak şekilde abonenin ilgili faturasının görselini doğrudan
görüntüleyebileceği internet sayfasının linki yer alır.”
“(3) İşletmeci elektronik ortamda gönderilen fatura
veya kullanım detayı/ayrıntılı fatura için aboneden ücret talep edemez.
Kullanım detayı/ayrıntılı fatura bilgilerinin elektronik ortamda
gönderilmesi durumunda birinci fıkranın (b) bendindeki usul uygulanır.
(4) İşletmeciler güvenliği sağlamak kaydıyla Kurum
tarafından ayrıca belirlenmediği sürece, abonelerin bir yıllık fatura ve
kullanım detayı/ayrıntılı fatura bilgilerine çevrimiçi işlem merkezi
üzerinden ücretsiz olarak erişebilmelerini temin eder.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 23 üncü
maddesinin birinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Aboneler abonelik sözleşmelerini her zaman
ücretsiz olarak sona erdirebilir. Aboneler, abonelik sözleşmelerini
feshetmek istedikleri takdirde bu taleplerini;
a) İşletmeci ya da adına abonelik sözleşmesi
yapmaya/işlemlerini yürütmeye yetkili temsilcisine yazılı olarak yapmak,
b) Teyit edilmiş olmak kaydıyla işletmecinin faks
numarasına göndermek,
c) Güvenli elektronik imza ile gönderilip
saklanabilen metinler kullanmak,
ç) e-Devlet Kapısını kullanmak,
d) İşletmecinin çevrimiçi işlem merkezini
kullanmak,
e) İşletmecide kayıtlı bulunan elektronik posta
adresini kullanarak başvuruda bulunmak,
f) İşletmecinin müşteri hizmetlerini kullanmak,
g) Kurum tarafından belirlenebilecek diğer
yöntemleri kullanmak,
suretiyle işletmecilerine iletirler. Fesih taleplerinde
abonenin kimlik belgesi, kimlik bilgileri kontrol edilerek veya abonenin
kimliği doğrulanarak fesih taleplerinin her şartta alınması sağlanır.”
“(5) Fesih işleminden sonra işletmeci geri kalan
alacakları için borcu olan aboneye abonenin fesih talep tarihinden sonra en
geç dört ay içinde son fatura gönderir. Bu süre sınırı, son faturaya
uygulanan gecikme faizi ve yasal takipten doğan faturalar için geçerli
değildir. Son faturanın süresi içerisinde ödenmemesi
halinde, 19 uncu maddenin altıncı fıkrasında geçen son uyarıdan en az yedi
gün önce işletmeci, başlığında adının geçtiği ve içeriği Kurum tarafından
belirlenebilecek kısa mesaj ile asgari son fatura borcunun ödenmemiş olduğu
ve borcun ödenmemesi halinde yasal takip başlatılacağı bilgisini abonenin
Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası adına kayıtlı
tüm aktif mobil numaralarına, mobil telefon hizmeti sunan işletmeciler
vasıtasıyla gönderir.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Değişiklik süreci, abonenin talebi üzerine
abonesi olmak istediği internet servis sağlayıcı tarafından yürütülebilir.
Abonenin talebi, yazılı olarak veya Kimlik Doğrulama Yönetmeliği
hükümlerine göre kimlik doğrulaması yapılarak elektronik ortamda
oluşturulan talep formu ya da abonelik sözleşmesinde vereceği onay şeklinde
olabilir.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Yetkili hat
bilgilendirmesi
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin 8
inci maddesinin on dördüncü fıkrasının yürürlüğe girdiği tarihi takip eden
üç ay içinde, aynı işletmecide birden fazla hatta sahip olan abonelere
ilgili fıkrayla tanınan imkâna ilişkin kısa mesaj yoluyla bilgilendirme
yapılır.”
MADDE 15
– Bu Yönetmeliğin;
a) 1 inci, 2 nci, 4 üncü,
7 nci, 12 nci, 13 üncü,
15 inci ve 16 ncı maddeleri 1/3/2022
tarihinde,
b) Diğer hükümleri 31/12/2022
tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 16 –
Bu Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı
yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
28/10/2017
|
30224
|
|