Dicle Üniversitesinden:
DİCLE ÜNİVERSİTESİ DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Dicle
Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesinin faaliyet alanlarına, yönetim
organlarına, sermaye limitine ve işleyişine ilişkin esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Dicle Üniversitesinin eğitim,
öğretim, araştırma ve uygulama birimlerinin döner sermaye faaliyetlerine
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 58 inci maddeleri
ile 18/6/2020 tarihli ve 31159 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kurumları Döner Sermaye İşletmelerinin Kurulmasına İlişkin
Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) İşletme: Dicle Üniversitesi Döner Sermaye
İşletmesini,
b) Rektör: Dicle Üniversitesi Rektörünü,
c) Üniversite: Dicle Üniversitesini,
ç) Yönetim Kurulu: Dicle Üniversitesi Yönetim
Kurulunu,
d) Yürütme Kurulu: Dicle Üniversitesi Yönetim
Kurulunca İşletmeyi idare etmek üzere kurulan Yürütme Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İşletmenin Faaliyet Alanları, Yönetim Organları,
Harcama
Yetkilisi ve Sermaye Limiti
İşletmenin
faaliyet alanları
MADDE 4 – (1) İşletme çalışmaları sırasında eğitim ve
öğretim ile bunlara katkıda bulunan uygulamayı ön planda tutmak ve
Üniversitenin esas faaliyetlerini aksatmamak kaydıyla aşağıda belirtilen
faaliyetlerde bulunur:
a) Yükseköğretim kurumları dışındaki kuruluşlar ile
gerçek ve tüzel kişiler tarafından talep edilecek konularda; bilimsel görüş
vermek, proje hazırlamak, danışmanlık, araştırma, uygulama, ölçme
değerlendirme ve benzeri hizmetleri yapmak, kurslar ve hizmet içi eğitim
programları hazırlamak ve uygulamak, seminer, konferans, sempozyum,
kurs, sınav ve eğitim programları düzenlemek.
b) Özel veya kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen
her türlü hizmet ve mallar ile ilgili danışmanlık, kontrol, muayene ve
benzeri hizmetler vermek, analiz, ölçüm, test ve kalibrasyon
yapmak, raporlar düzenlemek, projeler hazırlamak ve uygulamak.
c) Güzel sanatlar, müzik ve sahne sanatları
alanlarında; eğitim-öğretime yönelik uygulamalarla sınırlı kalmak üzere
grafik tasarımı, afiş-broşür, sergi, fuar çalışmaları yapmak, iç ve dış
mekan düzenlemeleri, birimlerin faaliyet alanları ile ilgili tanıtım ve
reklam filmleri, senaryo, prodüksiyon, tiyatro,
film, video, slayt, fotoğraf, ilan, yayın, rölöve,
restorasyon, radyo-TV, resim, heykel çalışmaları yapmak, müzikli oyunlar ve
tiyatro oyunları yazılmasını, sahnelenmesini sağlamak, bale ve tiyatro
temsilleri ile konser ve resitaller düzenlemek ve benzeri hizmetleri
yapmak, bu hizmetlere ilişkin raporlar düzenlemek.
ç) Klinik, poliklinik,
ameliyathane, laboratuvar ve atölyelerde
yapılacak her çeşit muayene, analiz, deney, tahlil, ameliyat, ölçme,
tetkik, tedavi, hemşirelik, hasta bakıcılık, bakım, üretim ile ilgili iş ve
benzeri hizmetler yapmak, yataklı-yataksız, sabit, geçici, gezici sağlık
tesisleri işletmek, sağlık tesisleri uygulama eczanesi açmak ve işletmek,
sağlık bilimleri ile ilgili eğitim programları düzenlemek.
d) Teknik bilimlerle ilgili olarak tasarım,
modelleme, denetim, basım, tekstil, mekanik deneyler, kalite kontrol
hizmetleri ve her türlü mekanik, elektrik ve elektronik makine ve
cihazlarla ilgili bakım-onarım, proje ve üretim işlerini ifa etmek ve
bunlarla ilgili raporlar ve eğitim programları düzenlemek.
e) Beden eğitimi, spor ve antrenörlük
alanında, seminer ve eğitim programları ve yarışmalar, eğitim semineri,
antrenörlük programları düzenlemek ve organizasyon yapmak, bu amaçla ilgili
spor tesislerini işletmek.
f) Turizm ve otelcilik faaliyetleri kapsamında;
uygulama oteli kurmak, işletmek, yiyecek, içecek, konaklama hizmetleri
vermek ve bu amaç doğrultusunda ilgili tesisleri kurmak ve işletmek,
gerektiğinde hizmet alımlarında bulunmak.
g) Havacılık ve uzay alanında her türlü bakım,
onarım, genel havacılık, eğitim amaçlı hava taşımacılığı ile bunlara
ilişkin işleri yapmak.
ğ) Teknik, kültürel, sanatsal konular veya tarım,
eğitim ve sağlık ile ilgili konularda araştırma ve uygulamaları yapmak ve
bunları teşvik etmek amacıyla konferans, kongre, sempozyum,
seminer, panel ve benzeri bilimsel etkinlikler düzenlemek ve bunların
gerektirdiği hizmetleri yapmak.
h) Üniversitenin faaliyet alanı ile ilgili her
türlü danışmanlık, analiz, sentez, proje, bakım onarım, iş değerlendirmesi
ve organizasyonu yapmak, deneyle kurumsal raporlar ve bunlarla ilgili görüş
ve öneriler sunmak, işletme hesapları ve fizibilite raporları hazırlamak.
ı) Mevcut fiziki kapasiteyi değerlendirerek
birimlerin faaliyet alanları ile sınırlı olmak üzere iş ve hizmet üretmek,
elde edilen ürünleri önceden Yönetim Kurulunun izni alınmak şartıyla
pazarlamak ve satımı yapılmak üzere satış ve teşhir yerleri açmak ve satış
yapmak.
i) Çoklu ortam öğretim materyali geliştirme, eğitim
yazılımı hazırlama, elektronik sınav, merkezi sınav destek hizmetleri ile
elektronik içerik yayımcılığı hizmetleri sağlamak.
j) Yabancı dil kursları, yabancılara Türkçe
öğretimi, uluslararası öğrencilerin oryantasyonu, bilgi işlem, yazılım ve
donanım, pedagojik formasyon, arabuluculuk eğitimi
ve benzeri hizmet faaliyetlerinde bulunmak.
k) Eğitim-öğretime yönelik faaliyet alanlarıyla
ilgili sınırlı kalmak üzere; ilgili mevzuat hükümleri kapsamında
bilirkişilik, teknik rapor, grafik tasarımı, afiş, broşür, sergi ve fuar
düzenlenmesi, iç ve dış mekân düzenlemeleri ve benzeri hizmetleri yapmak.
l) Faaliyet alanları çerçevesinde; bilgi işlem ve
bilgisayar teknolojisini kullanarak her türlü iş ve hizmetleri yapmak,
elektronik dizgi ve çoğaltma sistemleriyle kitap ve her türlü basılı evrak
çoğaltmak, basmak, cilt ve baskı işleri yapmak, bunların satışını yapmak.
m) Faaliyet alanı ile ilgili olarak bakım, onarım,
basım, yayın, cilt ve üretimle ilgili iş ve hizmetleri yapmak.
n) Faaliyet alanı ile ilgili iş ve hizmetler
sonrası ortaya çıkan her türlü atığın mevzuata uygun imhası için anlaşmalar
yapmak, hizmet alımları yapmak ve tesisler kurmak ve işletmek.
o) Mevcut fiziki kapasiteyi değerlendirerek hizmet
birimlerinin faaliyet alanı ile sınırlı olmak üzere yukarıdaki bentler
dışında kalan her türlü iş, hizmet ve mal üretiminde bulunmak.
Yönetim
organları
MADDE 5 – (1) İşletmenin Yönetim Kurulu, Üniversite Yönetim
Kuruludur.
(2) Yönetim Kurulu, İşletmeyi idare etmek üzere
Yürütme Kurulu oluşturabilir ve yetkilerini uygun gördüğü ölçüde; sınırları
belirli olmak ve yazılı olmak kaydıyla Yürütme Kuruluna devredebilir.
Yürütme Kurulu, Üniversite Yönetim Kurulu tarafından seçilecek bir rektör
yardımcısı, üç öğretim elemanı (dekan ve yüksekokul müdürü de olabilir) ve
döner sermaye işletme müdürü olmak üzere beş kişiden oluşur.
(3) Yürütme Kurulu, Başkanın çağrısı ile en az üç
üyenin katılımı ile toplanır ve kararlar üye tamsayısının salt çoğunluğuyla
alınır.
Harcama
yetkilisi
MADDE 6 – (1) Harcama yetkilisi, bütçe ile ödenek tahsis
edilen her bir birimin en üst yöneticisi veya anılan görevi yürütmekle
görevlendirilen kişidir. Harcama yetkilileri harcama yetkisini;
yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik olarak bir alt
kademedeki yöneticilere, kısmen veya tamamen devredebilirler.
Sermaye
limiti
MADDE 7 – (1) İşletmenin sermaye limiti; 100.000,00 (yüz
bin) TL’dir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 8 –
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 2547 sayılı Kanun, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 1/5/2007
tarihli ve 26509 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Döner Sermayeli
İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği, Yükseköğretim Kurumları Döner
Sermaye İşletmelerinin Kurulmasına İlişkin Yönetmelik ve ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 9 – (1) 4/3/2001 tarihli ve
24336 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dicle Üniversitesi Döner Sermaye
İşletmesi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Dicle Üniversitesi Rektörü yürütür.
|