Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
GELİR VERGİSİ
GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 318)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 14/10/2021
tarihli ve 7338 sayılı Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 2 nci maddesi ile 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı
Gelir Vergisi Kanununa eklenen mükerrer 20/B maddesine ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
İKİNCİ BÖLÜM
Sosyal İçerik Üreticiliği ile Mobil Cihazlar İçin
Uygulama Geliştiriciliğinde
Kazanç İstisnası
Yasal
düzenleme
MADDE 2 –
(1) 7338 sayılı Kanunun 2 nci
maddesi ile 193 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Sosyal içerik üreticiliği ile mobil cihazlar için
uygulama geliştiriciliğinde kazanç istisnası:
Mükerrer Madde 20/B – İnternet ortamındaki sosyal
ağ sağlayıcıları üzerinden metin, görüntü, ses, video gibi içerikler
paylaşan sosyal içerik üreticilerinin bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar
ile akıllı telefon veya tablet gibi mobil cihazlar için uygulama
geliştirenlerin elektronik uygulama paylaşım ve satış platformları
üzerinden elde ettikleri kazançlar gelir vergisinden müstesnadır.
Bu istisnadan faydalanılabilmesi için Türkiye’de
kurulu bankalarda bir hesap açılması ve bu faaliyetlere ilişkin tüm
hasılatın münhasıran bu hesap aracılığıyla tahsil edilmesi şarttır.
Bankalar, bu kapsamda açılan hesaplara aktarılan
hasılat tutarı üzerinden, aktarım tarihi itibarıyla %15 oranında gelir
vergisi tevkifatı yapmak ve Kanunun 98 ve 119 uncu maddelerindeki esaslar
çerçevesinde beyan edip ödemekle yükümlüdür. Bu tutar üzerinden 94 üncü
madde kapsamında ayrıca tevkifat yapılmaz.
Mükelleflerin birinci fıkra kapsamı dışında başka
faaliyetlerinden kaynaklanan kazanç ya da iratlarının bulunması istisnadan
faydalanmalarına engel değildir.
Birinci fıkra kapsamındaki kazançları toplamı 103
üncü maddede yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı
aşanlar ile faaliyete ilişkin tüm gelirlerini ikinci fıkrada belirtilen
şartlara göre tahsil etmeyenler bu istisnadan faydalanamazlar. Bu durumda
olanların, 94 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında tevkifat yapma
yükümlülüğü yoktur.
İstisnaya ilişkin şartların taşınmadığının tespit
edilmesi halinde eksik tahakkuk etmiş olan vergi, vergi ziyaı cezası
kesilmek suretiyle gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
Cumhurbaşkanı, bu maddede yer alan tevkifat oranını
her bir faaliyet türü için ayrı ayrı sıfıra kadar indirmeye, bir katına
kadar artırmak suretiyle yeniden tespit etmeye; Hazine ve Maliye Bakanlığı,
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir."
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Elektronik uygulama paylaşım ve satış platformu:
Yazılım geliştirme kitleri marifetiyle geliştirilen ve yayınlanan mobil
uygulamalara, kullanıcıların çevrim içi ortamda göz atmasına ve indirmesine
olanak tanıyan ve uygulama mağazası olarak da tanımlanan platformu,
b) Mobil uygulama: Akıllı telefon veya tablet gibi
mobil cihazlara yönelik özel kodlar ve tasarımlar ile geliştirilen
yazılımı,
c) Mobil uygulama geliştiricisi: Elektronik
uygulama paylaşım ve satış platformlarında faaliyet göstermek amacıyla
uygulama geliştiren ve geliştirdiği uygulamaları bu platformlarda kullanıcıların
hizmetine sunan gerçek kişiyi,
ç) Sosyal ağ sağlayıcısı: Sosyal etkileşim amacıyla
kullanıcıların internet ortamında metin, görüntü, ses, video gibi
içerikleri oluşturmalarına, görüntülemelerine veya paylaşmalarına imkân
sağlayan gerçek veya tüzel kişiyi,
d) Sosyal içerik üreticisi: Sosyal ağ sağlayıcıları
aracılığıyla; herhangi bir konuya ilişkin paylaşımlar yapmak suretiyle
tanıtım ve tavsiyede bulunarak bir ürün ya da hizmetin satın alınması için
diğer kullanıcıları etkilemek suretiyle gelir elde edenler ile
paylaşımlarının izlenmesi sayesinde reklam gelirlerinden pay alan başta
olmak üzere içerik üreticiliği faaliyeti sonucu her türlü gelir elde eden
gerçek kişiyi,
e) Üçüncü taraf hizmet sağlayıcısı: Sosyal içerik
üreticilerine daha geniş kitlelere ulaşma, dijital hak yönetimi, içerik
programlama, içerik üretici ortak çalışmaları ve benzeri alanlarda hizmet
sunan gerçek ya da tüzel kişiyi,
ifade etmektedir.
İstisnadan
faydalanabilecekler, faydalanma şartları ve istisna uygulamasında özellik
arz eden durumlar
MADDE 4 –
(1) İstisnadan, internet
ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden metin, görüntü, ses, video
gibi içerikler paylaşan sosyal içerik üreticisi gerçek kişiler ile akıllı
telefon veya tablet gibi mobil cihazlar için uygulama geliştiren gerçek
kişiler yararlanabilecektir.
(2) Söz konusu istisna uygulamasında mükelleflerin
tam veya dar mükellef olmalarının bir önemi bulunmamaktadır.
(3) İstisnadan yararlanabilmek için birinci fıkrada
belirtilen faaliyetlerde bulunan kişilerin bu faaliyetleri sonucu elde
edecekleri tüm hasılatı tahsil etmelerini teminen Türkiye’de kurulu
bankalarda hesap açmaları şarttır.
(4) Bu kapsamda, istisnadan faydalanmak isteyen
mükelleflerin ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki tarha yetkili vergi
dairesine başvurarak istisna kapsamındaki faaliyetine ilişkin olarak ilgili
vergi dairelerinden Ek-1’de yer alan “193 Sayılı Kanunun Mükerrer 20/B
Maddesi Uygulamasına İlişkin İstisna Belgesi”ni (İstisna Belgesi) almaları
gerekmektedir. Başvuruda bulunanların istisna kapsamına giren
faaliyetleriyle ilgili olarak;
a) Başvuru öncesinde ticari kazanç yönünden gelir
vergisi mükellefiyetlerinin bulunması halinde, vergi dairelerince
mükelleflerin kayıtlı faaliyetlerinin istisna kapsamına giren faaliyetlere
uygun olup olmadığı kontrol edilecek, vergi dairelerine kayıtlı bu
faaliyetlerin mezkûr madde hükmüne göre istisna edilen faaliyetler arasında
olduğunun tespitini veya uygun faaliyet kodunun tesisini müteakip başvuru
sahiplerine istisna belgeleri verilecektir.
b) Başvuru öncesinde ticari kazanç yönünden gelir
vergisi mükellefiyetlerinin bulunmaması halinde ise istisna kapsamına giren
faaliyetlerle ilgili mükellefiyet tesisinin ardından istisna belgeleri
alınabilecektir.
Örnek 1: Ticari kazanç yönünden gelir vergisi mükellefiyeti
bulunan sosyal içerik üreticisi mükellef (A), 8/2/2022 tarihinde istisna
belgesi almak için bağlı bulunduğu vergi dairesine başvurmuştur.
İlgili vergi dairesince kayıtlar üzerinde yapılan
kontrolde, mükellefin kayıtlı faaliyetinin istisna kapsamına giren faaliyetlere
uygun olduğu anlaşılmış olup, adı geçen mükellefe başvurusuna istinaden
istisna belgesi verilecektir.
Örnek 2: Konfeksiyon ürünlerinin perakende satışı nedeniyle
ticari kazanç yönünden mükellefiyeti bulunan mükellef (B), 11/3/2022
tarihinde istisna belgesi almak için bağlı bulunduğu vergi dairesine
başvurmuştur.
Söz konusu mükellefin istisna kapsamına giren
faaliyetlerin herhangi birinden ek faaliyette bulunacağını bildirmesi
halinde, vergi dairesince mükellefe istisna belgesi verilebilecektir. Mükellefin
istisna kapsamına giren faaliyetlerin herhangi birinden ek faaliyetinin
bulunmaması durumunda ise hâlihazırdaki kayıtlı faaliyetinin istisna kapsamına
giren faaliyetlere uygun olmaması nedeniyle mükellefe istisna belgesi
verilemeyecektir.
Örnek 3: Ticari kazanç yönünden mükellefiyeti bulunmayan Bay
(C), 4/2/2022 tarihinde tarha yetkili vergi dairesine başvurarak istisna
kapsamına giren faaliyetlerle ilgili istisna belgesi talep etmektedir.
İlgili vergi dairesince, adı geçen hakkında istisna
kapsamına giren faaliyetlerle ilgili mükellefiyet tesisinin ardından
istisna belgesi verilecektir.
(5) Vergi dairelerinden temin edilen istisna
belgeleri, madde kapsamında istisna edilen faaliyetlerle ilgili hasılatın tahsil
edileceği banka hesaplarının açılışında kullanılacaktır. Mükelleflerin
bankalardaki mevcut hesapları da istisna belgesinin ilgili bankaya ibrazı
suretiyle, münhasıran bu faaliyetlere ilişkin hasılatın tahsili amacıyla
kullanılabilecektir.
(6) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 148 ve mükerrer
257 nci maddelerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak; söz konusu
istisnadan yararlanabilmek amacıyla Türkiye’de kurulu bankalar nezdinde
yeni hesap açılması halinde hesap açılış tarihinden itibaren, mevcut
hesabın kullanılacak olması halinde ise mevcut hesabın bu amaçla
kullanılacağına dair istisna belgesinin bankaya ibraz tarihinden itibaren
bir ay içerisinde banka hesaplarına ilişkin bilgilerin (banka adı, banka
şubesi, iban numarası) bağlı bulunulan vergi dairesine yazılı bildirim
yükümlülüğü getirilmiştir. Bu bağlamda istisnadan yararlanabilmek amacıyla
bankada hesap açan veya hesaplarını bu amaçla kullanmaya başlayan
mükelleflerin banka hesaplarına ilişkin bilgilerini bir ay içerisinde bağlı
bulundukları vergi dairesine bildirmeleri şarttır.
(7) İstisnadan yararlanabilmek için istisna
kapsamındaki faaliyetlerden elde edilen hasılat toplamının 193 sayılı
Kanunun 103 üncü maddesinde yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer
alan tutarı aşmaması şarttır. İstisna uygulamasında söz konusu tarifenin
dördüncü gelir diliminde yer alan tutarın aşılıp aşılmadığı, takvim yılı
sonu itibarıyla her bir yıl için ayrı ayrı değerlendirilecektir.
(8) İstisna şartlarını haiz mükelleflerin, istisna
kapsamındaki faaliyetleri nedeniyle elde ettikleri kazançlar için yıllık
gelir vergisi beyannamesi verilmeyecek, diğer gelirleri nedeniyle beyanname
verilmesi halinde bu kazançlar beyannameye dâhil edilmeyecektir.
Örnek 4: Mükellef (Ç), 2022 takvim yılında sosyal içerik
üreticiliği faaliyetinden dolayı 450.000 TL, şehirlerarası yolcu
taşımacılığı faaliyetinden ise 550.000 TL kazanç elde etmiştir.
Anılan mükellefin istisna kapsamındaki faaliyetleri
nedeniyle elde ettiği kazancı 193 sayılı Kanunun 103 üncü maddesinin
dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı (2022 yılı için 880.000 TL)
aşmadığından şehirlerarası yolcu taşımacılığı faaliyeti nedeniyle verilecek
yıllık gelir vergisi beyannamesine sosyal içerik üreticiliği faaliyetinden
elde edilen kazançlar dâhil edilmeyecektir.
(9) İlgili takvim yılında istisna şartlarını
sonradan kaybedenler ile bu şartları ihlal edenler, şartın kaybedildiği
veya ihlal edildiği yıl için söz konusu istisnadan yararlanamayacak olup,
bu kapsamda elde edilen kazançların tamamı yıllık gelir vergisi beyannamesi
ile beyan edilecektir. Bu durumda, madde hükmü uyarınca tevkif edilen
vergiler beyanname üzerinden hesaplanan gelir vergisinden mahsup
edilebilecektir. İlgili takvim yılında herhangi bir nedenden ötürü
istisnadan yararlanılamaması, sonraki yıllarda istisnadan yararlanılmasına
engel teşkil etmeyecektir.
Örnek 5: Mobil uygulama geliştiriciliği faaliyetinde bulunan
mükellef (D), istisna kapsamındaki bu faaliyeti nedeniyle Türkiye’de kurulu
bankalar aracılığıyla 2022 takvim yılında 600.000 TL hasılat elde etmiştir.
Ancak, mükellefin söz konusu faaliyeti nedeniyle
nakden tahsil ettiği gelirlerinin de bulunduğu, takvim yılı sona ermeden
tespit edilmiştir.
Bu nedenle, 2022 yılında mobil uygulama
geliştiriciliği faaliyetinden elde edilen gelirlerin tamamı için yıllık
gelir vergisi beyannamesi verilmesi gerekmekte olup, faaliyet kapsamında
bankalar tarafından tevkif edilmiş olan vergiler mükellefin beyanı üzerine
hesaplanan gelir vergisinden mahsup edilebilecektir.
Diğer taraftan, mezkûr maddede belirtilen şartların
sağlanması halinde 2023 takvim yılı ve sonraki yıllar için de istisna
uygulamasından yararlanılabilecektir.
(10) İstisna şartlarının ihlali nedeniyle yıllık
beyanname verilmesi durumunda, 193 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinde
sayılan giderler ile 89 uncu maddesinde yer alan indirimler beyannamede
beyan edilen gelirden indirim konusu yapılabilecektir. Söz konusu
giderlerin indirim konusu yapılabilmesi için 213 sayılı Kanunda belirtilen
belgelerle tevsik edilmesi şarttır.
(11) İstisnadan faydalanma şartlarını kaybeden veya
istisna şartlarını ihlal eden mükelleflerin istisnadan faydalanılamayan
dönemler için geçici vergi beyannamesi verme yükümlülükleri
bulunmamaktadır. Madde kapsamında istisna edilen faaliyetlerin yanı sıra
mükelleflerin ticari kazanç yönünden başka faaliyetlerinin bulunması
halinde ise istisna dışı diğer faaliyetler nedeniyle geçici vergi
beyannamesi verme yükümlülüğü devam edecektir.
(12) Bankalar tarafından 193 sayılı Kanunun
mükerrer 20/B maddesi kapsamında elde edilen hasılat tutarı üzerinden gelir
vergisi tevkifatı yapılacağından, 193 sayılı Kanunun 94 üncü maddesi
uyarınca tevkifat yapmakla yükümlü olanlarca istisnadan faydalananlara bu
faaliyetleri nedeniyle yapılacak ödemelerden ayrıca gelir vergisi tevkifatı
yapılmayacaktır.
(13) 193 sayılı Kanunun mükerrer 20/B maddesinin
beşinci fıkrasına göre, madde kapsamındaki kazançları toplamı 103 üncü
maddede yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı aşanlar
ile faaliyete ilişkin tüm gelirlerini ikinci fıkrada belirtilen şartlara
göre tahsil etmeyenlerin bu istisnadan faydalanamayacakları hükme bağlanmış
ve bu durumda olanların, 94 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında
tevkifat yapma yükümlülüğü olmadığı belirtilmiştir. Bu nedenle, 193 sayılı
Kanunun mükerrer 20/B maddesi kapsamında kazanç elde eden ve aynı Kanunun
103 üncü maddesinde yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan
tutarı aşması nedeniyle istisnadan yararlanamayacak olan mükelleflerin,
Kanunun 94 üncü maddesi kapsamında ücret, kira gibi yapacağı ödemeler
üzerinden tevkifat yapma yükümlülüğü bulunmamaktadır.
Örnek 6: Sosyal içerik üreticisi mükellef (E), faaliyetini
yürütmek için bir işyeri kiralamıştır. Ayrıca yanında bir işçi
çalıştırmakta olup, yaptığı içerik üretim faaliyeti karşılığında 193 sayılı
Kanunun mükerrer 20/B maddesi kapsamında 2022 yılında 950.000 TL kazanç
elde etmiştir.
Mükellef (E)’nin 2022 yılında elde ettiği kazancın,
aynı Kanunun 103 üncü maddesinde yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde
yer alan tutarı (2022 yılı için 880.000 TL) aşması nedeniyle istisnadan
faydalanılamayacak ve bu kazançlar yıllık gelir vergisi beyannamesiyle
beyan edilecektir.
Diğer taraftan, mükellef (E) kiralamış olduğu
işyeri nedeniyle 2022 yılında ödediği kira bedelleri ile çalıştırdığı
işçisine ödediği ücret ödemeleri üzerinden gelir vergisi tevkifatı
yapmayacaktır. Mükellef (E)’nin yanında çalışan işçisinin ücret geliri ise,
193 sayılı Kanunun 23 üncü maddesindeki istisna hükümleri de dikkate
alınmak suretiyle 95 inci maddesi uyarınca vergilendirilecektir.
(14) İstisna kapsamındaki faaliyetler sonucu elde
edilen hasılat üzerinden tevkif edilen vergiler nihai vergi olacağından, bu
vergilerin başka gelirler nedeniyle verilecek yıllık beyanname üzerinden
hesaplanan vergilerden mahsubu mümkün değildir.
Örnek 7: Mükellef (F), 2022 takvim yılında sosyal içerik
üreticiliği faaliyetinden 500.000 TL, internet üzerinden yapılan perakende
ticareti faaliyetinden ise 800.000 TL kazanç elde etmiştir.
Anılan mükellefin istisna kapsamındaki faaliyeti
nedeniyle elde ettiği kazancı 193 sayılı Kanunun 103 üncü maddesinin
dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı (2022 yılı için 880.000 TL)
aşmadığından bu kazanç için yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmeyecek,
internet üzerinden yapılan perakende ticareti faaliyetinden elde ettiği
kazanç nedeniyle verilecek yıllık gelir vergisi beyannamesine bu kazançlar
dâhil edilmeyecektir.
Sosyal içerik üreticiliği faaliyetinden dolayı
tevkif suretiyle ödenmiş vergi olan 75.000 TL (500.000*%15) mükellefin
beyanı üzerine hesaplanan vergilerden mahsup edilemeyecektir.
(15) İstisna edilen faaliyetlere ilişkin gelirin
ayni olarak tahsil edilmesi halinde, tahsile konu mal veya hizmetin tahsil
tarihindeki rayiç bedelinin gelirin elde edildiği ay içerisinde, ayni
olarak tahsil edilen gelirin içinde bulunulan ayın son yedi günü içerisinde
elde edilmiş olması halinde ise en geç takip eden ayın ikinci iş günü
bitimine kadar banka hesabına yatırılması durumunda istisna şartları ihlal
edilmemiş olacaktır.
Örnek 8: Sosyal ağ sağlayıcıları aracılığıyla sosyal içerik
üreten mükellef (G)’ye içerik üretimi karşılığında 5/5/2022 tarihinde cep
telefonu verilmiştir. Cep telefonunun alındığı tarihteki rayiç bedeli
15.000 TL’dir.
Sosyal içerik üretimi karşılığında ayni tahsilata
konu edilen cep telefonunun, 5/5/2022 tarihindeki rayiç bedeli kadar nakit
bedelin 31/5/2022 tarihine kadar bu istisna kapsamında açılan hesaplara
yatırılması halinde, mezkur madde kapsamında istisnadan yararlanılmaya
devam edilebilecektir.
(16) Sosyal içerik üreticiliği ile mobil cihazlar
için uygulama geliştiriciliğinde kazanç istisnasından sadece gelir vergisi
mükellefleri yararlanabilecek olup kurumlar vergisi mükellefleri bu
istisnadan yararlanamayacaktır.
(17) Mobil cihazlar için uygulama geliştiriciliği
faaliyeti kapsamında yalnızca elektronik uygulama paylaşım ve satış
platformları üzerinden elde edilen kazançlar mezkûr madde kapsamında
istisna edilmektedir. Bu platformlar üzerinden elde edilen; ücretli
uygulama satış geliri, reklam geliri, uygulama içi satış geliri, sponsorluk
geliri, ücretli abonelik geliri gibi gelirler istisna kapsamında dikkate
alınacaktır. Diğer taraftan, elektronik uygulama paylaşım ve satış
platformları dışında elde edilen kazançlar ise istisna kapsamında
değerlendirilemeyecektir.
Örnek 9: Mobil cihazlar için uygulama geliştiren mükellef
(H), geliştirdiği mobil uygulamayı bir yazılım şirketine 600.000 TL’ye
satmıştır.
Mükellef (H)’nin elektronik uygulama paylaşım ve
satış platformları dışındaki bu satışı nedeniyle elde ettiği kazanç istisna
kapsamında olmayacaktır.
Örnek 10:
Mükellef (I), bilgisayarlar için
uygulama geliştirmekte ve geliştirdiği bu uygulamalar üzerinden reklam
geliri elde etmektedir.
Mükellefin geliştirdiği bu uygulamaların akıllı
telefon veya tablet gibi mobil cihazlara yönelik olmaması ve gelirin elektronik
uygulama paylaşım ve satış platformları vasıtasıyla elde edilmemesi
nedeniyle mükellefin bu kazançları dolaysıyla mezkûr istisnadan
yararlanması mümkün olmayacaktır.
(18) Sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kapsamında
sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden elde edilen; reklam gelirleri, sponsorluk
gelirleri, bağışlar, hediyeler, bahşişler, ücretli abonelik gelirleri gibi
gelirler istisna kapsamında dikkate alınacaktır.
(19) Sosyal içerik üreticileri tarafından internet
ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden elde edilen gelirlerin üçüncü
taraf hizmet sağlayıcıları aracılığıyla elde edilmesi durumunda da
istisnadan yararlanılabilecektir.
Örnek 11:
Mükellef (İ) sosyal içerik
üreticiliği faaliyetiyle iştigal etmektedir. Mükellefin çeşitli sosyal ağ sağlayıcıları
üzerinde kendine ait hesapları bulunmakta olup, mükellef tarafından
üretilen içeriklerin bir kısmı kendine ait hesaplar üzerinden bir kısmı ise
üçüncü taraf hizmet sağlayıcılarına ait hesaplar üzerinden
paylaşılmaktadır. Üçüncü taraf hizmet sağlayıcısı kendisine ait hesaplarda,
mükellef (İ)’nin ürettiği içerikler nedeniyle elde edilen gelirler üzerinden
komisyon bedelini düşmek suretiyle kalan tutarı mükellefin münhasıran bu
amaçla açılan hesabına aktarmaktadır.
Mükellefin istisna kapsamındaki faaliyeti
dolayısıyla üçüncü taraf hizmet sağlayıcısı aracılığıyla elde ettiği gelirler
için mezkûr maddede belirtilen diğer şartların da sağlanması koşuluyla söz
konusu istisnadan yararlanılabilecektir.
(20) Sosyal ağ sağlayıcısı olarak kabul edilmeyen kişisel
internet siteleri, elektronik ticaret siteleri, haber siteleri gibi
etkileşim amaçlı içeriğin ikincil ve yan hizmet olarak sunulduğu
platformlarda faaliyette bulunan kişilerin bu faaliyetlerinden elde
ettikleri kazançlar için mezkûr istisna hükümleri uygulanmayacaktır.
Örnek 12:
Mükellef (J), kişisel internet
sitesinde yemek tarifleri vermekte ve yemeklerin yapılışına ilişkin videolar
yayınlamaktadır. Mükellefin faaliyette bulunduğu kişisel internet sitesinin
belirli alanlarında reklamlar yayınlanmakta ve yayınlanan bu reklamlardan
kazanç elde edilmektedir.
Sadece belirli bir kısmında sosyal etkileşim amaçlı
içeriğe yer veren kişisel internet sitelerinin sosyal ağ sağlayıcıları
kapsamında değerlendirilmesi mümkün olmadığından mükellefin kişisel internet
sitesi aracılığıyla elde ettiği kazanç istisna kapsamında
değerlendirilemeyecektir.
Örnek 13:
Mükellef (K), sosyal ağ
sağlayıcısı üzerinden matematik dersi eğitim videoları yayınlamakta ve videoların
izlenmesi esnasında yayınlanan reklamlardan kazanç elde etmektedir.
Sosyal içerik üreticiliği faaliyetinin sosyal ağ
sağlayıcısı üzerinden yapılmış olması nedeniyle reklam gelirlerinden pay
almak suretiyle elde edilen kazanca mezkur istisna hükümleri
uygulanabilecektir.
Bankalar
tarafından yapılacak işlemler ve tevkifat uygulaması
MADDE 5 – (1) 193 sayılı Kanunun mükerrer 20/B maddesi
kapsamında vergi dairelerinden alınacak istisna belgesi, sosyal içerik
üreticileri ve uygulama geliştiricilerinin bu faaliyetlerinden elde
ettikleri hasılatın yatırılacağı hesap açılışında kullanılmak üzere
bankalara ibraz edilecektir.
(2) İstisna kapsamındaki faaliyet nedeniyle birden
fazla hesap açılması mümkün bulunmakta olup, bu kapsamda açılan tüm
hesapların bağlı bulunulan vergi dairesine Tebliğin 4 üncü maddesi
kapsamında bildirilmesi şarttır.
(3) İstisna kapsamında hesaba yatırılan tüm
ödemelerden tevkifat yapılacağından, açılacak hesabın münhasıran istisna
kapsamındaki hasılatın tahsili için kullanılması gerekmektedir.
(4) Bankalar, aktarım tarihi itibarıyla gelir
vergisi tevkifatı yapacaklar ve tevkif edilen vergileri, 193 sayılı Kanunun
98 ve 119 uncu maddelerindeki esaslar çerçevesinde muhtasar beyanname ile
beyan edip ödeyeceklerdir.
(5) Bu kapsamda açılan hesaplara döviz cinsinden
bedellerin yatırılması durumunda, hesaba yatırılan döviz bedellerinin
aktarım tarihindeki kur (işlem tarihindeki döviz alış kuru) Türk lirası
karşılıkları dikkate alınmak suretiyle tevkifat matrahı tespit olunacaktır.
(6) Bir takvim yılında elde edilen hasılatın
Kanunda öngörülen tutarı aşması durumunda da bankalarca hesaba aktarılan
tutarlar üzerinden tevkifat yapılmaya devam edilecektir. Dolayısıyla
bankaların, Kanunda öngörülen tutarı aşıp aşmadığının kontrolü yönünde bir
sorumlulukları bulunmamaktadır.
İstisnadan
faydalananların yükümlülükleri ve belgelendirme
MADDE 6 –
(1) 213 sayılı Kanunun 172 nci
maddesinde ticaret erbabının defter tutmaya mecbur olduğu hüküm altına
alınmış olup, aynı Kanunun 176 ncı maddesinde ticari kazanç mükelleflerinin
durumlarına göre bilanço veya işletme hesabı esasına göre defter tutmak
zorunda oldukları hükmüne yer verilmiştir.
(2) İnternet ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları
üzerinden içerikler paylaşan sosyal içerik üreticileri gerçek kişilerin bu
faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar ile akıllı telefon veya tablet
gibi mobil cihazlar için uygulama geliştiren gerçek kişilerin elektronik
uygulama paylaşım ve satış platformları üzerinden elde ettikleri kazançlar
ticari kazanç kapsamında vergilendirilmekte olup, 193 sayılı Kanuna eklenen
mükerrer 20/B maddesiyle bu faaliyetlerden elde edilen kazançlar belirli
şartlar dâhilinde gelir vergisinden istisna edilmiştir.
(3) 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, münhasıran 193 sayılı Kanunun
mükerrer 20/B maddesinde istisna edilen türdeki faaliyetlerde bulunan
mükelleflerden istisnadan faydalananların yıl içindeki kazançları
toplamının 193 sayılı Kanunun 103 üncü maddesinin dördüncü gelir diliminde
yer alan (2022 yılı için 880.000 TL) tutarı aşıp aşmadığına bakılmaksızın,
defter tasdik ettirme, defter tutma (defter-beyan sistemine
kaydolma/elektronik defter tutma) ve belge düzenleme zorunluluklarının
kaldırılması uygun görülmüştür.
(4) Mezkûr madde kapsamında istisna edilen
faaliyetlerin yanı sıra mükelleflerin ticari, zirai veya serbest meslek
kazancı yönünden başka faaliyetlerinin bulunması halinde, defter tasdik
ettirme, defter tutma (defter-beyan sistemine kaydolma/elektronik defter
tutma) ve belge düzenleme zorunlulukları devam etmektedir. Başkaca
faaliyetleri nedeniyle mükellefiyeti bulunan ve defter tutan mükelleflerin,
istisna kapsamında bulunan ve bulunmayan faaliyetlerine ilişkin hasılat,
maliyet ve gider unsurlarının ayrı ayrı izlenmesi, istisna kapsamındaki
faaliyete ilişkin hasılat, maliyet ve gider unsurlarının, diğer
faaliyetlerle ilişkilendirilmemesi ve kayıtlarının da bu ayrımı sağlayacak
şekilde tutulması gerekmektedir. Mevcut istisna uygulaması kapsamında icra
edilen faaliyet ile bu kapsama girmeyen işlerin birlikte yapılması halinde
müşterek genel giderler, bu faaliyetler ile ilgili olarak cari yılda oluşan
hasılatın toplam hasılat içindeki oranı dikkate alınarak dağıtılacaktır. Bu
dağıtım sonucunda müşterek genel giderlerden istisna kapsamındaki faaliyete
düşen pay, diğer faaliyetlere ilişkin vergiye tabi kazancın ve matrahın
tespitinde dikkate alınmayacaktır.
Örnek 14:
Mükellef (L)’nin sosyal içerik
üreticiliği faaliyetinin yanında otel işletmeciliği faaliyeti de bulunmaktadır.
Sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kapsamında hasılatının tamamını banka
aracılığıyla tahsil eden istisna şartlarını haiz mükellefin 2022 yılında
söz konusu faaliyetlerine ilişkin bilgileri aşağıdaki gibidir:
Sosyal içerik
üreticiliği faaliyeti gayrisafi hasılat 700.000
TL
Sosyal içerik
üreticiliği faaliyeti kapsamında yapılan giderler 50.000 TL
Otel
işletmeciliği faaliyeti gayrisafi hasılat 1.800.000
TL
Otel
işletmeciliği faaliyeti giderler 600.000
TL
Müşterek
genel giderler 100.000
TL
Mükellef sosyal içerik üreticiliği faaliyeti ile bu
istisna kapsamına girmeyen faaliyeti birlikte yaptığı için sosyal içerik
üreticiliği faaliyetine ilişkin gider, maliyet ve müşterek giderlerden
sosyal içerik üreticiliği faaliyetine düşen pay vergiye tabi otel
işletmeciliği faaliyetine ilişkin kazancın tespitinde dikkate
alınamayacaktır.
Buna göre; mükellefin 2022 yılında,
a) Otel işletmeciliği faaliyetine ilişkin;
- Hasılat toplamı: 1.800.000 TL,
- Müşterek genel giderlerden otel işletmeciliği
faaliyetine düşen pay tutarı: 72.000 TL [100.000 TL * (1.800.000 TL /
(700.000 TL + 1.800.000 TL))]
b) Sosyal içerik üreticiliği faaliyetine ilişkin;
- Hasılat toplamı: 700.000 TL,
- Müşterek genel giderlerden sosyal içerik
üreticiliği faaliyetine düşen pay tutarı: 28.000 TL [100.000 TL * (700.000
TL / (700.000 TL + 1.800.000 TL))]
Söz konusu dönemde sosyal içerik üreticiliği
faaliyetine ilişkin istisna kapsamında tevkif edilen vergi 105.000 TL
(700.000 TL * %15) olup, yapılan tevkifat bu faaliyete ilişkin nihai vergi
olacaktır. Müşterek genel giderlerden istisna kapsamındaki faaliyete düşen
kısım (28.000 TL) ile sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kapsamında
yapılan giderler (50.000 TL) otel işletmeciliği faaliyetine ilişkin vergiye
tabi kazancın ve matrahın tespitinde dikkate alınmayacaktır.
(5) Bu istisnadan yararlananların, faaliyetlerine
ilişkin olarak adlarına düzenlenen belgeler ile yapmış oldukları giderlere,
satın aldıkları mal ve hizmetlere ilişkin belgeleri 213 sayılı Kanunda
öngörülen süre boyunca saklamaları zorunludur.
(6) Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince,
mezkûr madde kapsamında kazançları istisna edilen faaliyetlerde bulunanlara
yapılan ödemelerin tamamının gider pusulası ile belgelendirilmesi esas
olmakla birlikte, münhasıran bu ödemelere ilişkin olmak üzere gider
pusulasında bulunması gereken bilgileri (imza hariç) ihtiva eden banka
dekontları 213 sayılı Kanunun 234 üncü maddesine göre gider pusulası yerine
geçebilecektir.
Takvim
yılı içerisinde istisnadan faydalanmak veya istisnadan vazgeçmek isteyen
mükelleflerin durumu
MADDE 7 – (1) Takvim yılı içerisinde istisnadan faydalanmak
isteyen mükellefler, Tebliğin 4 üncü maddesi kapsamında başvuruda
bulundukları vergi dairelerinden istisna belgelerini almalarını müteakip;
a) Yeni hesap açılışında bankalarda hesap
açtırdıkları tarih itibarıyla istisnadan faydalanabileceklerdir.
b) Mevcut hesaplardan münhasıran istisna
faaliyetlere ilişkin hasılatın tahsili amacıyla kullanılacak hesaplar için
ise mevcut hesabın bu amaçla kullanılacağına dair istisna belgesinin
bankaya ibraz edildiği tarih itibarıyla istisnadan faydalanabileceklerdir.
(2) Mükellefler, takvim yılı başı ile istisnadan
faydalanabilecekleri tarih arasındaki kıst dönem faaliyetleri için ise
yıllık gelir vergisi beyannamesi ve geçici vergi beyannamesi verecekler, bu
kişilerin söz konusu dönem için defter tasdik ettirme, defter tutma
(defter-beyan sistemine kaydolma/elektronik defter tutma) ve belge
düzenleme zorunlulukları da bulunacaktır.
(3) İstisnadan faydalanmakta iken takvim yılı
içerisinde mevcut istisna uygulamasından vazgeçmek isteyen mükellefler,
bağlı bulundukları vergi dairesine bu durumu bildirdikleri tarih itibarıyla
istisna kapsamından çıkabileceklerdir. Mükelleflerin yıllık gelir vergisi
beyannamesi ve geçici vergi beyannamesi verme yükümlülükleri ile istisnadan
vazgeçtikleri tarihten itibaren on gün içerisinde defter tasdik ettirme ve
belge düzenleme yükümlülükleri başlayacaktır. İstisnadan ayrılma tarihinden
takvim yılının son günü arasında geçen kıst dönem için yukarıda sayılan beyannameler
mükellefler tarafından bağlı bulunulan vergi dairelerine verilecektir.
Örnek 15: Sosyal içerik üreticiliği ile mobil cihazlar için
uygulama geliştiriciliğinde kazanç istisnasından yararlanan mükellef (M)
sosyal içerik üreticiliği faaliyetinden dolayı 2022 takvim yılında 700.000
TL kazanç elde etmiştir.
Anılan mükellef, istisnadan faydalanmakta iken
1/3/2023 tarihinde mevcut istisna uygulamasından vazgeçmek istediğini bağlı
bulunduğu vergi dairesine ve istisna kapsamındaki hasılatını tahsil ettiği
bankaya bildirmiştir.
İstisna kapsamından çıkan mükellef (M)’nin 1/3/2023
tarihinden itibaren on gün içerisinde defter tasdik ettirme ve belge
düzenleme yükümlülükleri başlayacak, bu tarihten itibaren yıllık gelir
vergisi beyannamesi ve geçici vergi beyannamesi verme yükümlülüklerini de
yerine getirmesi gerekecektir.
İstisna
şartlarını sağlamadığı tespit edilenler
MADDE 8 – (1) Türkiye’de kurulu bankalarda hesap açılmadığı,
elde edilen hasılatın tamamının açılan banka hesabına yatırılmadığı veya
eksik yatırıldığı veya istisnaya ilişkin şartları taşımamasına rağmen
istisnadan faydalandığı tespit edilen mükelleflerin söz konusu kazançlarına
ilişkin olarak eksik tahakkuk etmiş olan vergi, mükellefin bağlı bulunduğu
yerdeki vergi dairesi tarafından vergi ziyaı cezası kesilmek suretiyle
gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
(2) İstisna kapsamındaki faaliyetlerde bulunan
ancak bazı dönemlerde istisna şartlarını sağlamadığı tespit edilen
mükellefler, şartları haiz olmadıkları dönemler için istisnadan
faydalanamayacak, şartları sağladıkları dönemler için ise istisnadan
faydalanabileceklerdir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|