Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığından:
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI REHBERLİK
VE TEFTİŞ BAŞKANLIĞI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Aile ve
Sosyal Hizmetler Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının görev,
kuruluş, yetki ve sorumluluklarına, çalışma usul ve esaslarına, müfettiş
yardımcılarının mesleğe giriş sınavına, yetiştirilmelerine, yeterlik
sınavına ve müfettişliğe, başmüfettişliğe atanma koşullarına ilişkin usul
ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Başkan, başkan yardımcıları,
grup başkanları, müfettişler ve müfettiş yardımcıları ile Başkanlık
teşkilatındaki görevli diğer personel ve teftişe tabi olanların görev ve
yükümlülüklerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 77 nci ve 508 inci maddeleri ile
27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanını,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığını,
c) Başkan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
Rehberlik ve Teftiş Başkanını,
ç) Başkanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığını,
d) Başkan yardımcısı: Başmüfettişlerden Başkana
yardımcı olmak üzere görevlendirilenleri,
e) Giriş sınavı: Müfettiş yardımcılığına
atanabilmek için, KPSS sonuçlarına göre Başkanlıkça belirlenecek taban puan
veya üzerinde puan alan adayların katılacağı yazılı ve sözlü sınavı,
f) Giriş sınav kurulu: Giriş sınavını yapan kurulu,
g) Grup başkanı: Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına
bağlı olarak büyükşehirlerde faaliyet gösteren görev merkezlerinin
başkanını,
ğ) Grup başkanlığı: Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığına bağlı olarak büyükşehirlerde faaliyet gösteren görev
merkezlerini,
h) Müfettiş: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
başmüfettiş ve müfettişlerini,
ı) Müfettiş yardımcısı: Teftişe yetkili veya
yetkisiz Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı müfettiş yardımcılarını,
i) Refakat müfettişi: Başkan veya başkan
yardımcılarına yardım etmek üzere Başkan tarafından görevlendirilen
müfettişleri,
j) Şube müdürü: Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı şube
müdürlüğünün iş ve işlemlerinden sorumlu müdürleri,
k) Şube müdürlüğü: Başkanlıkta görevli şube müdürü,
müdür, şef ve diğer kadrolardaki memurlar ile yardımcı personelden oluşan
birimi,
l) Yeterlik sınav kurulu: Yeterlik sınavını yapan kurulu,
m) Yetki sınav kurulu: Yetki sınavını yapan kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat, Görev, Yetki ve Sorumluluk
Teşkilat
ve bağlılık
MADDE 4 –
(1) Başkanlık; Başkan, başkan
yardımcıları, grup başkanları, müfettişler, müfettiş yardımcıları ve şube
müdürlüğü personelinden oluşur.
(2) Başkanlık, doğrudan Bakana bağlıdır.
Müfettişler; görevlerini Bakan adına yaparlar.
Görev
merkezi ve grup başkanlığı
MADDE 5 –
(1) Başkanlığın görev merkezi
Ankara’dır. Bu merkez, müfettişlerin de görev merkezidir.
(2) Gerek görülmesi halinde, Başkanın teklifi
Bakanlık Makamının onayı ile büyükşehir statüsündeki illerde grup
başkanlıkları kurulabilir. Grup başkanlıklarında görevlendirilen
müfettişlerin görev merkezi, grup başkanlığının bulunduğu ildir.
(3) Grup başkanlığı doğrudan Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığına bağlıdır.
(4) Grup başkanlıklarında görev yapmak isteyen
müfettişler, Başkanlıkta müfettiş yardımcılığı dâhil en az dört yıl görev
yapmış olmak şartıyla müfettişin yazılı talebi, Başkanlığın ve grup
başkanlığının ihtiyaçları çerçevesinde Başkanın teklifi ve Bakanın onayı
ile görevlendirilebilir.
(5) Grup başkanlığında görev yapan müfettişler,
gerektiğinde resen Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile tekrar Başkanlıkta
görevlendirilebilirler.
(6) Grup başkanlıklarının açılması, kapatılması ve
görevlendirilecek müfettiş sayısının belirlenmesinde; grup başkanlığının
bulunduğu/planlandığı il veya bölgedeki Bakanlığın iş yoğunluğu, kurum
yararı, teftiş edilen birim ve personel sayısı, Başkanlıkta görevli
müfettiş sayısı, coğrafya durumu, ekonomik şartlar ve ulaşım imkânları gibi
hususlar göz önünde bulundurulur.
(7) Grup başkanlıkları; müfettiş sayısı, bu
merkezlerdeki müfettişlerin çalışma koşulları, performansları ve hizmet
gerekleri dikkate alınarak Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile
kapatılabilir.
Başkanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 6 –
(1) Başkanlık, 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 77 nci maddesinde
belirtilen görevleri yerine getirir.
Başkanlığa
atanma
MADDE 7 –
(1) Başkanlığa, 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3 sayılı Üst Kademe Kamu
Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usullerine Dair
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki
şartları taşıyanlar arasından atama yapılır.
Başkanın
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8 –
(1) Başkanın görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 77 nci maddesinde sayılan görevlerin Bakan adına
yürütülmesini sağlamak.
b) Başkanlığı yönetmek, çalışmalarını düzenlemek ve
denetlemek.
c) Yıllık çalışma ve teftiş programını hazırlamak.
ç) Teftiş, inceleme, araştırma, ön inceleme ve
soruşturma görev onaylarını hazırlamak.
d) Görev onayı üzerine müfettişleri görevlendirmek,
görevlerin dengeli ve adil olarak dağıtılmasını sağlamak ve emirlerin
uygulanmasını izlemek.
e) Bakanın emri üzerine bizzat teftiş, inceleme,
araştırma, ön inceleme ve soruşturma yapmak.
f) Teftiş, inceleme, araştırma, ön inceleme ve
soruşturma görevleri ile ilgili yapılan itiraz ve şikâyetleri değerlendirmek,
gerektiğinde inceleme başlatmak.
g) 10/12/2003 tarihli ve
5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 41 inci maddesi hükmü
uyarınca faaliyet raporunu hazırlamak.
ğ) Başkanlığın bütçe teklifini hazırlamak,
giderlere ilişkin kayıt ve belgelerin düzenli bir şekilde muhafazasını
sağlamak.
h) Müfettişlerce yapılan teftişlere ilişkin tespit
ve önerileri gerektiğinde Bakana sunmak.
ı) Meslek bilgilerini geliştirmek ve inceleme
yapmak amacıyla yurt dışına gönderilecek müfettişleri belirlemek.
i) Müfettişlerden gelen raporları incelemek,
eksikliklerin giderilmesi ile yanlışlıkların düzeltilmesini sağlamak ve
ilgili birimlere göndermek.
j) Müfettiş yardımcılarının mesleğe kabulü ve
meslekte yetişmelerini sağlayıcı tedbirler almak.
k) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı ile yetki ve
yeterlik sınavının yapılmasını sağlamak.
l) Müfettişleri meslekleri ile ilgili bilimsel
çalışmalar yapmaya özendirmek, bu amaçla yurt içi ve dışında inceleme ve
araştırma yapmalarını sağlamak.
m) Müfettişlerin mesleki, genel kültür ve yabancı
dil bilgilerinin artırılması yönünde; hizmet içi eğitim, kurs, seminer ve
toplantılar düzenlemek, bu tür çalışmalara katılmalarını sağlamak.
n) Müfettişler arasında mevzuatın farklı
yorumlandığı hallerde, bu farklılığın giderilmesi için görüş ve uygulama
birliğini sağlamak.
o) Görev alanına giren konularda, uygulamalarda
ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklarla ilgili hususlarda
araştırma yaptırarak, alınması gereken yasal ve idari tedbirler konusunda
teklifte bulunmak.
ö) Başkanlığın iç işleyişine ve teftiş, inceleme,
araştırma, ön inceleme ve soruşturma faaliyetlerine ilişkin uygulama
birliğinin sağlanmasına yönelik, rehber ve talimatların hazırlanmasını ve
uygulanmasını sağlamak.
p) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışmalarını,
iş verimlerini, görevlerine olan ilgilerini ve meslek gereğine göre hareket
edip etmediklerini izlemek, gerekli gördüğü zamanlarda bu çalışmaları
yerinde teftiş etmek.
r) Grup başkanlığında yürütülen iş ve işlemleri,
grup başkanlığının çalışma performansını, müfettiş ve diğer personel
arasında iş uyumunun olup olmadığı hususlarının tespiti amacıyla yerinde
inceleme yapmak veya yaptırmak.
s) Refakat müfettişi görevlendirmek.
ş) Bakan tarafından verilen veya mevzuatta
öngörülen diğer görevleri yapmak.
Başkana
vekâlet
MADDE 9 –
(1) Başkan, geçici sebeplerle
görevde bulunmadığında, başkan yardımcılarından birine gerekli onay ile
vekâlet görevi verilir.
Başkan
yardımcıları ve görevleri
MADDE 10
– (1) Başkanlıkta başmüfettiş
olarak görev yapanlar arasından Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile
yeterli sayıda başkan yardımcısı görevlendirilebilir ve aynı usulle
değiştirilir. Başkan yardımcıları, Başkana karşı sorumludur.
(2) Başkan yardımcıları, Başkan tarafından mevzuat
çerçevesinde verilen görevleri yaparlar.
Grup
başkanlarının görev ve yetkileri
MADDE 11
– (1) Grup başkanları, en az sekiz
yıl kıdemi olan müfettişler arasından Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile
görevlendirilir. Grup başkanları, Başkan ve başkan yardımcılarına karşı
sorumludur.
(2) Grup başkanları; grup başkanlığını yönetmek,
grup başkanlığının çalışmalarını düzenlemek ve denetlemekle görevlidir.
(3) Grup başkanlıklarının görev, yetki ve
sorumlulukları, çalışma usul ve esasları yönerge ile belirlenir.
Görevlendirme
MADDE 12
– (1) Müfettişler, Bakanlık
Makamının onayı ve Başkanın talimatıyla görevlendirilir.
(2) Müfettişler; müfettişlik hakları saklı kalmak
suretiyle atamaya yetkili amirin onayı ve müfettişin muvafakati ile idari
birimlerde geçici olarak görevlendirilebilir.
Müfettişlerin
görev ve yetkileri
MADDE 13
– (1) Müfettişlerin görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Bakanlığın merkez, taşra ve yurt dışı teşkilâtı
ile personelinin idarî, malî ve hukukî işlemleri hakkında kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik ve diğer mevzuat çerçevesinde her
türlü faaliyet ve işlemlerle ilgili olarak teftiş, inceleme, araştırma, ön
inceleme ve soruşturma yapmak.
b) Bakanlığın görev alanına giren konularda
faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile
ilgili olarak görev ve yetkileri çerçevesinde teftiş, inceleme, araştırma
ve soruşturma yapmak.
c) Teftiş edilen birimlerdeki
görevlilerin muhafazasına verilmiş olan ayni, nakdi, menkul ve gayrimenkul
her türlü varlıklara ilişkin sayım yapmak, bunlara ait gizli olsun veya
olmasın her türlü evrak, dosya, vesika ile elektronik, manyetik ve benzeri
bilgi işlem ortamındaki verileri tetkik etmek veya almak, gerektiğinde
tasdikli örneğini veya fotokopilerini bırakmak suretiyle belgelerin
asıllarını almak.
ç) Teftiş, inceleme, araştırma, ön inceleme ve
soruşturma çalışmaları sırasında öğrenmiş oldukları ve görev emrinin
dışında kalıp soruşturma açılmasını gerektiren konuları Başkanlığa
bildirmek, gecikmesinde sakınca bulunan veya delillerin kaybına meydan
verebilecek hallerde delilleri toplamak.
d) Bakanlığın yönetim sistemlerinin gözden
geçirilmesi, kurumsal yapı ve yönetim süreçlerinin etkinleştirilmesi,
teftişe ilişkin standartların belirlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla
araştırma yapmak.
e) Mevzuatın hazırlanması ve uygulanması ile ilgili
çalışmalar yapmak.
f) Kurum ve kuruluşların faaliyet ve işlemlerinin
hukuka uygun olarak ekonomik, etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesine
rehberlik etmek.
g) Mesleki konularda yurt içinde ve yurt dışında
araştırmalar yapmak.
ğ) Refakatlerine verilen müfettiş yardımcılarının
meslekte yetiştirilmelerini sağlamak; liyakat, temsil, çalışma azmi ve
başarı durumlarını içeren yazılı görüşlerini Başkanlığa sunmak.
h) Başkan tarafından verilen ve ilgili mevzuatla
öngörülen diğer görevleri yapmak.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 14
– (1) Müfettişler,
görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların
gerçekleşmesi hâlinde ilgili kişileri usulüne göre görevden
uzaklaştırabilirler:
a) Açıkça ortaya konulması şartıyla kamu
hizmetlerinin yürütülmesinde görevi başında kalmasında sakınca bulunmak.
b) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her
türlü mal ve eşyayı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve
bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak.
c) Teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturmayı
güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yönlendirecek davranışlarda bulunmak.
ç) 19/4/1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde
bulunmak.
d) Evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapmak.
e) Korunma ve bakım altında bulunanlara yönelik
kötü muamelede bulunmak.
(2) Görevden uzaklaştırma işlemi; müfettiş
tarafından gerekçesiyle birlikte görevden uzaklaştırılan kişiye, birinci
derecedeki amire, atamaya yetkili amire, Başkanlığa ve diğer ilgililere
yazıyla derhal bildirilir.
(3) Görevden uzaklaştırmaya ilişkin diğer tüm iş ve
işlemler, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun ilgili maddelerine göre yürütülür.
Müfettişlerin
sorumlulukları ve yasaklar
MADDE 15
– (1) Müfettişler mevzuat
hükümleri doğrultusunda; usulsüzlükleri ve hataları önleyici, eğitici ve
rehberlik yaklaşımını ön plâna çıkaran bir anlayışla teftiş görevlerini
yürütürler.
(2) Müfettişler, görevlerini yerine getirirken
aşağıdaki kurallara uyarlar:
a) Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik
ve diğer mevzuatta belirtilen yetkilerini kullanmaktan ve görevlerini
eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.
b) 14/9/2010 tarihli ve
27699 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denetim Görevlilerinin Uyacakları
Meslekî Etik Davranış İlkeleri Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
hareket ederler.
c) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh
düşemezler, ilave ve düzeltme yapamazlar; elektronik, manyetik ve benzeri
bilgi işlem ortamlarındaki bilgi ve kayıtları değiştiremezler.
ç) Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven
duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
d) Görev onayında tanımlanan işin veya olayın
dışında görev emri verilmedikçe resen teftiş, inceleme, ön inceleme ve
soruşturma yapamazlar.
e) İşin niteliği gereği ivedi bir önlem alınması
durumu hariç, idari işlere karışamazlar ve icrai
nitelikli talimat veremezler.
f) Görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve
belgeleri açıklayamazlar.
g) Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği
hususlar dışında teftişe tabi kimselerle hususi münasebet tesis edemezler.
Şube
müdürlüğü ve görevleri
MADDE 16
– (1) Şube müdürlüğü, şube müdürü
ve diğer personelden oluşur.
(2) Şube müdürlüğündeki iş ve işlemlerin yürütülmesi
ile personelinin sevk ve idaresinden, Başkan ve başkan yardımcılarına karşı
öncelikli olarak şube müdürü sorumludur.
(3) Şube müdürlüğü personeli aşağıdaki görevleri
yürütür:
a) Teftiş işleri ile ilgili müfettişlere verilecek
görevlendirme yazışmalarını yapmak.
b) Müfettişlerden gelen raporları kayıt etmek,
gelen raporları gerekli sayıda çoğaltmak ve ilgili olduğu yerlere vererek
takip etmek, rapor ve evrakı düzenli bir şekilde muhafaza etmek, arşiv
hizmetlerini yürütmek.
c) Teftiş işlerine ilişkin cetvellerle
istatistikleri tutmak.
ç) Başkanlığın yıllık bütçesini hazırlamak, ödeme
emri belgeleri ile diğer mali işlemleri yürütmek.
d) Müfettişlerin yolluk ve hak ediş cetvellerini
kontrol ederek ilgili yerlere zamanında gönderilmesini sağlamak.
e) Başkanlıkta görev yapan tüm personelin özlük
haklarıyla ilgili idari ve mali işlemleri yürütmek, takip etmek ve
sonuçlarını ilgililere bildirmek.
f) Başkanlığın satın alma ile taşınır mal
işlemlerini yürütmek ve kayıtlarını tutmak.
g) Yönetmelik, genelge ve talimatları müfettişlere
yazı ile veya elektronik ortamda ulaştırmak.
ğ) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
(4) Şube müdürlüğünce yürütülen işlerde gizlilik
esastır. Raporlar, dosyalar ve yazışmalar Başkanlığın izni olmadan kimseye
gösterilemez ve açıklanamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılığına Giriş Şartları
Müfettişliğe
giriş
MADDE 17
– (1) Müfettişliğe, müfettiş
yardımcısı olarak girilir. Müfettiş yardımcılığına atanabilmek için 18 inci
maddede belirtilen şartları taşımak ve giriş sınavını kazanmak zorunludur.
Giriş
sınavı şartları
MADDE 18
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavına katılabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde yazılı
genel şartları taşımak.
b) Hukuk, Siyasal Bilgiler,
İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri ile Sosyal Hizmet,
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Çocuk Gelişimi, Psikoloji veya
Sosyoloji alanlarında en az dört yıl lisans eğitimi veren yükseköğretim
kurumlarından mezun olmak ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından birini
bitirmiş olmak.
c) Giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
ç) Sağlık durumu yurdun her yerinde görev yapmaya
ve hür türlü iklim koşullarında yolculuk etmeye elverişli bulunmak.
d) 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik gereğince yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’nda Başkanlıkça tespit ve ilan edilecek puan türünden
asgari puanı almış olmak.
Giriş
sınavı ilanı
MADDE 19
– (1) Sınavın şekli, yeri ve
zamanı, müracaat tarihi ve yeri, sınava katılma şartları, atama yapılacak
kadro ve sınava alınacak aday sayısı, sınav konuları, istenilecek belgelere
ilişkin bilgiler ile diğer hususlar giriş sınavı tarihinden en az otuz gün
önce 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 10 sayılı Resmî Gazete Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 5 inci maddesinde yer alan düzenleme çerçevesinde ilan verilmek
suretiyle adaylara duyurulur.
Giriş
sınavı
MADDE 20
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı, kadro ve ihtiyaç durumlarına göre Bakanlık Makamınca uygun
görülecek zamanlarda yazılı ve sözlü olarak yapılır.
(2) Giriş sınavında, ilan edilen boş kadro
sayısının yirmi katından fazla olmamak şartıyla ilanda yer alan KPSS puan
türlerine göre en yüksek puandan başlamak üzere puan sıralaması yapılır.
(3) Giriş sınavı;
a) Birinci Grup: Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat,
İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri,
b) İkinci Grup: Sosyal Hizmet, Psikoloji,
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Çocuk Gelişimi, Sosyoloji bölümleri,
mezunlarından olmak üzere iki gruba ayrılarak yapılır. Her bir
gruptan ne kadar müfettiş yardımcısı alınacağı sınav duyurusunda ilan
edilir.
(4) Başkanlıkça ilanda belirtilen sayı kadar aday
sınava girmeye hak kazanır. Sınava girmeye hak kazanan sonuncu aday ile
aynı puana sahip diğer adaylar da giriş sınavına alınır.
(5) Sınavın usul ve esasları Bakanlık Makamından
alınacak onayda ayrıca belirlenir.
Giriş
sınavı işlemleri
MADDE 21
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavına girmek isteyen adaylar;
a) T.C. kimlik numarası beyanı,
b) Sınav başvuru formu,
c) KPSS sonuç belgesi,
ç) Diploma/mezuniyet belgesinin aslı veya noter
onaylı örneği ya da e-devlet üzerinden alınacak yükseköğretim mezuniyet
belgesi,
d) 1 adet fotoğraf,
olmak üzere bizzat, posta yoluyla ya da elektronik
ortamda Başkanlığa başvururlar. Bu başvuru usullerinden hangisinin
uygulanacağı ilanda belirtilir.
(2) Posta yoluyla yapılan başvurularda istenilen
belgelerin son başvuru tarihine kadar Başkanlığa ulaşmış olması gerekir.
Postadaki gecikme nedeniyle son başvuru tarihinden sonra Başkanlığa ulaşan
başvurular işleme konulmaz.
(3) Sınav başvuru formunda; adayın adı ve soyadı,
doğum yeri ve tarihi, mezun olduğu yükseköğretim kurumu ve adayı tanıtıcı
mahiyette diğer bilgiler bulunur. Sınava başvuran adayların başvuru
formları ve diğer belge ve bilgileri sınav kurulu tarafından
değerlendirilir ve giriş sınavına kabul edilecek adaylar liste halinde veya
her adayın kendi bilgilerini görebileceği şekilde Bakanlığın resmi internet
sitesinde ilan edilir.
(4) Sözlü sınava girmeden önce adaylardan aşağıdaki
belgeler istenir:
a) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir durumu olmadığına dair yazılı beyanı.
b) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına
dair yazılı beyanı.
c) Sabıka kaydına dair yazılı beyanı.
ç) Özgeçmişi.
d) Dört adet fotoğraf.
(5) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanların sınavı
geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz, atamaları yapılmış ise iptal edilir
ve bu kişiler hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur.
Giriş
sınav kurulu
MADDE 22
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınav kurulu; Bakan onayı ile Başkanın başkanlığında, başkan yardımcıları
veya müfettişler arasından belirlenen toplam beş üyeden oluşturulur. Ayrıca
müfettişler arasından dört yedek üye tespit edilir.
(2) Sınav kurulu, giriş
sınavı ile ilgili iş ve işlemleri yürütür. Gerektiğinde sınav kuruluna
yardımcı olmak üzere yeteri kadar personel görevlendirilebilir.
Giriş
sınavı usulü, yeri ve belgesi
MADDE 23
– (1) Yazılı ve sözlü sınav
Ankara'da yapılır.
(2) Giriş sınavına katılacaklara fotoğraflı sınav
giriş belgesi verilir.
(3) Yazılı sınav test usulü ya da klasik usulde
yapılabilir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 24
– (1) Giriş sınav soruları 20 nci maddenin üçüncü fıkrasında yer alan gruplar
itibarıyla iki grup olarak ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen
konulardan seçilmek suretiyle hazırlanır.
(2) 20 nci maddenin
üçüncü fıkrasının (a) bendinde yer alan grup için konular şunlardır:
a) Hukuk: Anayasa Hukuku, İdare Hukuku (Genel
esaslar, idarî teşkilât ve kamu personeli hukuku), İdari Yargı Usul Hukuku
(Genel esaslar), Ceza Hukuku (Genel esaslar ve kamu görevlileri ile ilgili
suçlar), Ceza Muhakemesi Hukuku (Genel esaslar), Medeni Hukuk (Genel
esaslar ve aile hukuku), Borçlar Hukuku (Genel esaslar).
b) İktisat: Mikro İktisat, Makro İktisat, Güncel
Ekonomik Sorunlar.
c) Maliye: Genel Maliye Teorisi, Maliye
Politikaları, Kamu Gelirleri, Kamu Giderleri, Bütçe.
ç) Kamu Yönetimi: Siyaset Bilimi, Türk Siyasal
Hayatı, Uluslararası Kuruluşlar.
d) Genel Muhasebe.
(3) 20 nci maddenin
üçüncü fıkrasının (b) bendinde yer alan grup için konular şunlardır:
a) T.C. Anayasası, İdare Hukuku (Genel esaslar,
idarî teşkilât ve kamu personeli hukuku), Ceza Hukuku (Genel hükümler ve
kamu idaresinin güvenilirliğine ve işleyişine karşı suçlar), Medeni Hukuk
(Aile Hukuku), Borçlar Hukuku (Genel esaslar).
b) Yürürlükte bulunan; 2828 sayılı Sosyal Hizmetler
Kanunu, 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 6284 sayılı Ailenin Korunması ve
Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun, 5378 sayılı Engelliler
Hakkında Kanun, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
Kanunu, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin Bakanlık teşkilatı ile
ilgili hükümleri.
c) Mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate
alınarak belirlenen alan bilgisi.
Yazılı
sınav sorularının hazırlanması ve değerlendirilmesi
MADDE 25
– (1) Müfettiş yardımcılığına
girişte yazılı sınav; yapılacak protokol çerçevesinde Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’ne, Milli Eğitim Bakanlığına veya üniversitelere
yaptırılabilir. Bu durumda sınavın usulü, ilanı, başvuruların kabul
edilmesi, soruların hazırlanması, puanlandırılması ve cevapların
değerlendirilmesi, yazılı sınavı kazananların belirlenmesi ve sonuçların
adaylara duyurulması, sonuçlara itiraz, sınav kâğıtlarının saklanması
işlemleri ile diğer hususlar protokolde ve sınav ilanında belirtilir.
(2) Yazılı sınav kâğıtlarının değerlendirilmesinde
tam puan 100’dür. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için en az 70 puan
almak gerekir. Yazılı sınavın değerlendirilmesinde, en yüksek puandan
başlamak üzere 70 ve üzerinde puan alanlar başarı sırasına konulur.
Bunlardan en yüksek puandan başlayarak giriş sınavı ilanında belirtilen
kadro sayısının dört katına kadar aday yazılı sınavı kazanmış sayılır.
Yazılı sınavı son sırada kazanan aday ile puanı eşit olan diğer adaylar da
sözlü sınava alınır.
Yazılı
sınav sonuçlarının duyurulması ve itiraz
MADDE 26
– (1) Yazılı sınavın sonucu, liste
olarak veya her adayın kendi sınav sonucunu görebileceği şekilde Bakanlığın
resmi internet sitesinde duyurulur. Sözlü sınava gireceklerin aday başvuru
formunda belirttikleri adreslerine sınavın yeri, günü ve saati, sınav
tarihinden en az on beş gün önce yazılı olarak bildirilir.
(2) Yazılı sınav sonucuna itiraz, sınav
sonuçlarının açıklanmasından itibaren beş iş günü içinde protokol hükümlerine
göre yapılır.
Sözlü
sınavın yapılış şekli ve konuları
MADDE 27
– (1) Müfettiş yardımcılığına
girişte, yazılı sınavın yanı sıra sözlü sınav da yapılır. Sözlü sınav
adaylara bildirilen yer, tarih ve saatte başlar.
(2) Sözlü sınavda her aday için, sınav kurulu
başkan ve üyeleri tarafından 100 tam puan üzerinden not verilir.
(3) Sözlü sınavda adaylar;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek
suretiyle değerlendirilir.
(4) Adaylar, komisyon tarafından üçüncü fıkranın
(a) bendi için elli puan, (b) ilâ (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her
biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Mülakatta başarılı sayılmak
için, giriş sınav kurulu başkan ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması şarttır.
Giriş
sınavının değerlendirilmesi ve başarı sırası
MADDE 28
– (1) Adayın giriş sınavı notu;
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasıdır. Başarı sırası bu
nota göre tespit edilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınavında başarılı
sayılmak için yazılı ve sözlü sınavlardan 100 tam puan üzerinden en az 70
puan alınması şarttır.
(2) Giriş sınavı notunun eşitliği halinde, yazılı
sınav notu yüksek olan aday öncelik kazanır. Bu halde de eşitlik devam
ediyorsa giriş sınavına esas KPSS puanı esas alınır. Sınavda başarı
gösterenlerin sayısı ilan edilen boş kadro sayısından fazla olursa ilan
edilen kadro sayısı kadar aday asıl olarak, ilan edilen kadro sayısının
yarısını geçmemek üzere diğer adaylardan ise başarı sıralamasına göre yedek
aday belirlenebilir. Yedek adayların isimleri ayrı bir listede ilan edilir.
(3) Giriş sınav sonucu, liste halinde veya her
adayın kendi sınav sonucunu görebileceği şekilde Bakanlığın resmi internet
sitesinde ilan edilir.
(4) Giriş sınav sonucuna itiraz, sonuçların
açıklanmasından itibaren beş iş günü içinde Başkanlığa bir dilekçe ile
yapılır. İtirazlar, giriş sınav kurulunca itirazın yapıldığı tarihten
itibaren en geç beş iş günü içinde incelenir. Giriş sınav kurulu, inceleme
sonucunu bir tutanağa bağlayıp Başkanlığa sunar. Karar, tutanağın
Başkanlığa sunulduğu tarihten itibaren ilgiliye yedi iş günü içerisinde
bildirilir.
(5) Başkanlıkça, başarılı olan adaylara başvuru
formunda belirttikleri adreslerine taahhütlü posta ile tebligat yapılır.
(6) Adayların; atanma ile ilgili işlemlerini yapmak
üzere, tebligat/duyuruda belirtilen tarihe kadar Başkanlığa müracaat
etmeleri zorunludur.
Müfettiş
yardımcılığına atanma
MADDE 29
– (1) Giriş sınavında başarı
gösteren adaylar, başarı sırasına göre boş kadrolara atanırlar.
(2) Giriş sınavını asıl olarak kazanıp atandığı
halde, kanuni süresi içinde göreve başlamayanlar için sınav sonuçları
kazanılmış hak sayılmaz. Bunların yerine, kanuni sürenin bitiminden
itibaren altı ay içinde yedek olarak sınavı kazanan adaylar arasından
başarı sırasına göre atama yapılabilir.
(3) Göreve başladıktan sonra altı ay içerisinde
ayrılanların yerine, yine başarı derecesi daha yüksek olan adaya öncelik
verilmek suretiyle yedek adaylar arasından atama yapılabilir.
(4) Her halükarda giriş sınav sonucunun ilanından
bir yıl sonra hiçbir şekilde yedek aday çağrılamaz.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 30
– (1) Giriş sınavına ilişkin tüm
kayıt ve belgeler, 18/10/2019 tarihli ve 30922
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında
Yönetmelik hükümlerine ve ilgili mevzuata uygun olarak saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi ve Yeterlik
Sınavı
Yetiştirilmede
gözetilecek genel ilkeler
MADDE 31
– (1) Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilmesinde aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) Görev alanına giren mevzuat ile uluslararası
teftiş standartları ve yöntemleri konularında bilgi, deneyim ve uzmanlık
kazanmalarını sağlamak.
b) Teftiş usulleri ile raporlama tekniklerini
öğretmek.
c) Bilimsel çalışma ve teknolojinin getirdiği
yeniliklerden yararlanma alışkanlığını kazandırmak.
ç) Yabancı dil bilgilerini geliştirmeye özendirmek.
d) Bilimsel çalışma ve araştırmalarla, mesleki,
sosyal ve kültürel faaliyetlere katılmaya özendirmek.
Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilme programı
MADDE 32
– (1) Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilme süresi fiilen üç yıldır. Müfettiş yardımcıları, üç yıllık
yardımcılık dönemlerinde aşağıdaki programa göre yetiştirilir:
a) Birinci dönem çalışmaları: Başkanlığın yetki
alanına giren teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma ile ilgili her
türlü mevzuatın müfettiş yardımcılarına öğretilmesi amacıyla en az üç ay
sürecek olan teorik yetiştirme eğitimi düzenlenir.
b) İkinci dönem çalışmaları: Müfettiş
yardımcılarının, refakatinde bulundukları müfettişler tarafından en iyi
şekilde yetişmelerini sağlamak üzere düzenlenir. Müfettiş yardımcıları;
teftiş, inceleme, ön inceleme, araştırma ve soruşturma faaliyetlerine refakatinde
bulundukları müfettişin denetimi ve gözetimi altında katılırlar.
Refakatinde bulundukları müfettişler tarafından kendilerine verilen
görevleri yerine getirirler. Müfettiş yardımcıları, Başkanlıkça belirlenen
program çerçevesinde en az iki müfettişin refakatinde çalışırlar. Ancak
aynı müfettişin refakatinde altı aydan fazla kalamazlar. Müfettişler;
müfettiş yardımcısının göreve karşı ilgisi, bilgi ve becerisi, kaydettiği
gelişme ve kişiliği yönünden değerlendirmelerini içeren yazılı görüşlerini
Başkanlığa verirler. Yetiştirilmek üzere refakatine verilen müfettiş
tarafından mesleki olarak yetersiz bulunan müfettiş yardımcıları başka bir
müfettişin refakatine verilirler.
c) Üçüncü dönem çalışmaları: Müfettiş yardımcıları
yetki almadan tek başlarına teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma
yapamazlar, rapor düzenleyemezler. Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını
başarı ile tamamlayan müfettiş yardımcılarına yetki sınavı yapılır.
Yetki
sınavı, sınav kurulu ve yetki verilmesi
MADDE 33
– (1) Müfettiş yardımcılarına;
birinci ve ikinci dönem çalışma süresini başarı ile tamamlamaları halinde
teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma yetkisi verilmesi amacıyla
yazılı yetki sınavı yapılır.
(2) Yetki sınavı için Başkanlık tarafından Başkanın
başkanlığında müfettişler arasından beş kişilik bir sınav kurulu
oluşturulur.
(3) Yetki sınav kurulu, sınav sorularını
hazırlayarak yazılı sınavın yapılmasını sağlar ve sınav sonuçlarını değerlendirir.
(4) Yetki sınavı; Bakanlığın görev alanına ilişkin
mevzuat, mesleki konular ile teftiş yöntem ve usullerinden yapılır. Yetki
sınavına girecek müfettiş yardımcılarına, sınav konularının hangilerinden
sorumlu oldukları sınav tarihinden bir ay öncesinde Başkanlıkça duyurulur.
(5) Yetki sınavında başarılı olabilmek için 100 tam
puan üzerinden en az 70 puan alınması gerekir.
(6) Yapılan yetki sınavında başarılı olanlara Bakan
onayıyla tek başına teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma yetkisi
verilir. Yetkili müfettiş yardımcıları; müfettişlerin görev, yetki ve
sorumluluklarına haizdir.
(7) Yetki sınavında başarılı olamayan ya da
mazereti sebebiyle sınava giremeyen müfettiş yardımcıları, üç ay içinde
Başkanlıkça belirlenen bir tarihte ikinci defa yetki sınavına girerler.
Tez
hazırlanması
MADDE 34
– (1) Müfettiş yardımcıları, ikinci
yılın sonunda Başkanlıkça belirlenen ve Bakanlığın görev alanına giren
konularda bir tez hazırlayarak yeterlik sınavından en az altı ay önce
Başkanlığa verirler. Süresi içinde tezlerini sunmayan veya tezleri kabul
edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları için dört
ayı aşmamak üzere ilâve süre verilir.
(2) Verilen ilâve süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler müfettiş
yardımcısı unvanını kaybederler ve durumlarına uygun memur unvanlı
kadrolara atanırlar.
(3) Tez jürisi oluşturulması ve tezin kabulü gibi
hususlar Başkanlıkça belirlenir.
Yeterlik
sınav kurulu
MADDE 35
– (1) Yeterlik sınav kurulu;
Başkanın önerisi üzerine alınacak gerekli onay ile Başkanın başkanlığında,
başkan yardımcıları veya müfettişler arasından belirlenen toplam beş üyeden
oluşturulur. Ayrıca aynı usulle dört yedek üye tespit edilir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 36
– (1) Müfettiş yardımcılığına
atananlar; en az üç yıl çalışmak, tez hazırlamak ve hazırlanan tezin tez
jürisi tarafından kabul edilmesi kaydıyla, yeterlik sınavına girmeye hak
kazanırlar.
(2) Yeterlik sınavı yazılı olarak test veya klasik
usulde yapılır. Sınavın tarihi, yeri ve saati sınavdan en az iki ay önce
ilgili müfettiş yardımcılarına bildirilir.
Yeterlik
sınav konuları
MADDE 37
– (1) Yeterlik sınavı aşağıda yer
alan konulardan yapılır:
a) Mevzuat ve uygulamaları:
1) T.C. Anayasası Genel Hükümler.
2) İdare Hukuku.
3) 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu (Genel
esaslar).
4) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu.
5) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanunu.
6) 4857 sayılı İş Kanunu (Genel esaslar).
7) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu.
8) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu.
9) 6245 sayılı Harcırah Kanunu.
10) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu (Genel esaslar ve
kamu görevlileri ile ilgili suçlar).
11) 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu (Genel
esaslar).
12) 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu (Aile hukuku).
13) 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu (Genel
esaslar).
b) Teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma
yöntemleri:
1) Teftiş yöntem ve usulleri.
2) Bakanlık teşkilat ve görevlerine ilişkin
mevzuat.
3) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet
ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu.
4) 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun.
c) Genel Muhasebe.
Sınav
sonucunun değerlendirilmesi
MADDE 38
– (1) Sınav kâğıtları, sınav
kurulu üyeleri tarafından değerlendirilir. Sınavda başarılı sayılabilmek
için 100 tam puan üzerinden en az 70 puan almak gerekir.
Sınav
sonucunun bildirilmesi
MADDE 39
– (1) Sınav sonuçları ilgili
müfettiş yardımcılarına, sınavın bitimini takip eden en geç on gün içinde
yazılı olarak bildirilir.
Sınav
sonucuna itiraz
MADDE 40
– (1) Sınav sonucuna itirazlar,
sınav sonucunun açıklanmasından itibaren beş iş günü içinde bir dilekçe ile
Başkanlığa yapılır. Bu itirazlar, sınav kurulu tarafından itirazın
yapıldığı tarihten itibaren en geç iki iş günü içinde incelenir ve sonuç
ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
Yeterlik
sınavını kazanamayanlar, sınava girmeyenler
MADDE 41
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
olamayanlara veya sınava girmeye hak kazandığı hâlde geçerli mazereti
olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, altı ay içinde bir sınav hakkı
daha verilir. Bu sınavda da başarı gösteremeyenler müfettiş yardımcısı
unvanını kaybeder ve Bakanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Müfettişliğe Atanma, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi
Müfettişliğe
atanma
MADDE 42
– (1) Yeterlik sınavında başarı
gösteren müfettiş yardımcılarının müfettiş kadrolarına atanmaları yeterlik
sınavı başarı sırasına göre yapılır. Yeterlik sınavı puanlarının eşitliği
halinde, müfettiş yardımcılığı kıdemi esas alınır.
Başmüfettişliğe
atanma
MADDE 43
– (1) Müfettiş yardımcılığı dâhil
müfettişlik mesleğinde en az on yıl çalışan müfettişler, mesleki yetenek ve
başarı durumları göz önünde tutularak kıdem sırasına göre; Başkanın önerisi
üzerine mevzuatın öngördüğü usule göre başmüfettişliğe atanırlar.
Kıdem
MADDE 44
– (1) Aynı giriş sınavı ile
müfettiş yardımcılığına giren müfettiş yardımcılarının kıdemi, müfettiş
yardımcılığına giriş sınavındaki başarı sırasına göre belirlenir.
(2) Aynı giriş sınavı ile Başkanlıkta göreve
başlayan müfettiş yardımcılarından, yeterlik sınavına girmeyenlerden, daha
sonra yapılan yeterlik sınavıyla müfettişliğe geç atananların kıdemleri,
kendi dönemlerindeki müfettişlerden sonra gelir.
(3) Aynı giriş sınavı ile müfettiş yardımcılığına
giren müfettişlerin kıdemi, yeterlik sınavındaki başarı puanlarına göre
tespit edilir.
(4) Müfettişlik kıdeminde esas alınan süre;
müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte ve diğer denetim görevlisi
kadrolarında geçen süredir. Bu sürenin hesabında müfettişlik sıfat ve
kadrosu muhafaza edilmek şartıyla tüm kamu kurum ve kuruluşlarındaki idari
görevlerde geçirilen süreler ile tüm kanuni izinler dâhildir.
(5) Başmüfettişlerin kıdem sırası müfettişlerden
öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının tespitinde müfettişlik
kıdemi esas alınır.
(6) Başkanlık yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler
dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu durumda birden fazla
müfettiş olması halinde, bunların kıdem sırasının tespitinde müfettişlik
kıdemi esas alınır.
(7) Başkanlığa, 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 6 ncı maddesi uyarınca
atananlardan; yeterlik sınavında başarı göstermek suretiyle müfettiş,
denetmen, denetçi, kontrolör unvanlarından birini iktisap edenlerin denetim
mesleğinde geçen süreleri ile üst kademe kamu yöneticiliklerinde geçen
sürelerinin tamamı, denetim mesleğinden olmayanların ise hizmet sürelerinin
yarısı denetim meslek kıdeminden sayılır.
Müfettişliğe
yeniden atanma
MADDE 45
– (1) Başkanlıktan istifa
suretiyle veya naklen ayrılan müfettişler göreve dönmek istediklerinde
tutum ve davranışları yönünden müfettişliğe engel bir durumları yoksa kadro
durumları dikkate alınarak kazanılmış haklarıyla yeniden atanabilirler.
(2) Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra bu
görevden ayrılanlardan müfettişliğe yeniden atananlar, kıdem bakımından
dönemlerinin sonuna alınırlar.
Müfettişlik
güvencesi
MADDE 46
– (1) Müfettiş ve müfettiş
yardımcıları teftiş hizmetlerinin gerekleri ile bağdaşmayan sıhhi, mesleki
etik veya mesleki yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamazlar,
kendi istekleri dışında diğer görevlere atanamazlar ve
görevlendirilemezler.
(2) Sıhhi, mesleki etik veya mesleki yetersizlik
hallerinin; soruşturma raporu, sağlık kurulu raporu veya yargı kararı ile
tevsiki esastır.
(3) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları kesinleşmiş
yargı kararı veya disiplin soruşturmasıyla ortaya konulmuş delil karartma
ve saptırma fiilleri olmadıkça; gerçekleştirdikleri teftiş, araştırma,
inceleme, ön inceleme ve disiplin soruşturmaları nedeniyle yapmış oldukları
işlemlerden ve sonucunda tanzim etmiş oldukları raporlardan veya mevzuatla
verilen yetkilerini kullanmalarından dolayı sorumlu tutulamazlar.
Kanaatleri veya aldıkları tedbirler nedeniyle açılacak özel hukuk
davalarında husumet Bakanlığa tevcih edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Müfettişlerin Çalışma Esasları, Eğitimleri ve Yurt Dışına
Gönderilme
Müfettişlerin
çalışma esasları
MADDE 47
– (1) Müfettişler; teftiş,
inceleme, araştırma, ön inceleme ve soruşturma faaliyetlerinde Bakanlığın
daha iyi hizmet vermesine, kaynakların etkin ve verimli kullanılmasına,
yolsuzluk ve usulsüzlüklerin önlenmesine yönelik öneri getirirler.
(2) Müfettişler; rehberlik anlayışına dayanan
eğitici, yol gösterici, doğru işler için teşvik edici ve güven arttırıcı,
usulsüz iş ve işlemlerin önlenmesi için caydırıcı şekilde hareket ederler.
(3) Teftiş, inceleme, araştırma, ön inceleme ve
soruşturma işlerinde birden fazla müfettiş görevlendirilmesi halinde,
Başkanlıkça grup koordinatörü olarak belirlenen müfettiş tarafından
çalışmaların koordinasyonu sağlanır.
(4) Müşterek çalışmalarda başkan yardımcısının görev
alması halinde grup koordinatörü başkan yardımcısıdır.
İşlerin
devri
MADDE 48
– (1) Müfettişlere verilen işin
devredilmemesi esastır. Devir zorunluluğu doğarsa müfettişler, ellerindeki
işleri Başkanın talimatı ile bir başka müfettişe devreder.
(2) Devre konu işe başlanılmış ise devri yapacak
olan müfettiş; devir tarihine kadar yapılan işlere ilişkin çıkaracağı
özetle birlikte, işle ilgili tüm belgeleri, işe başlanılmamış ise sadece
işle ilgili kendisine tevdi edilen belgeleri bir yazı ekinde hazırlayacağı
dizi pusulası ile görevi devralan müfettişe teslim eder.
Meslek
içi eğitim
MADDE 49
– (1) Meslek içi eğitim;
a) Bakanlık mevzuatı ve ilgili mevzuattaki
değişiklikler ile özellik ve farklılık gösteren teftiş, ön inceleme, inceleme,
araştırma ve soruşturma konularının değerlendirilmesi, teftiş metotlarının
geliştirilmesi, modern yönetim, organizasyon ve teftiş teknikleri ile
ilgili yeni uygulama ve hizmetlerin tanıtılması.
b) Bakanlığın görev alanındaki uluslararası
mesleki, teknolojik ve bilimsel gelişmelerin takip edilmesi ile müfettişlerin
bilgi, görgü ve yeteneklerinin artırılması,
amaçlarına yönelik olarak yapılır.
(2) Başkanlıkça meslek içi eğitimin ne şekilde
yapılacağına ilişkin esaslar yıllık çalışma ve teftiş programında
belirlenir.
(3) Mesleki gelişime yönelik eğitimler, hizmet içi
düzenlenebileceği gibi diğer kurum ve kuruluşlar tarafından düzenlenen
eğitimlere katılım şeklinde de sağlanabilir.
(4) Müfettişlerin mesleki gelişimlerine yönelik
olarak, yurtiçi ve yurtdışında düzenlenen sertifikalı ve/veya sertifikasız
kurs, uzaktan eğitim, seminer, panel, konferans, akademik eğitim ve yabancı
dil kurslarına katılmaları teşvik edilir.
Yurt
dışına gönderilme
MADDE 50
– (1) Müfettişlerin yurt dışına
gönderilmesi işlemlerinde 21/1/1974 tarihli ve
7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek
Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik
hükümleri esas alınır.
(2) Yurt dışına gönderilenler; inceleme ve
araştırmalarına ilişkin olarak düzenleyecekleri raporu, döndükleri günden
itibaren bir ay içinde Başkanlığa sunarlar.
Yabancı
dil eğitimi
MADDE 51
– (1) Müfettişlerin uluslararası
toplantılara katılma, Bakanlığın görev alanındaki yabancı yayınları izleme
ve inceleme olanağına kavuşabilmelerini sağlamak amacıyla, yabancı dil
öğrenimi için dil kurslarından yararlanmaları halinde eğitim masraflarının
bütçeden karşılanacak olan kısmı genel hükümlere göre ödenir. Yabancı dil
kurslarına katılacak olanlar Başkanlığın teklifi ve gerekli onay ile
belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Teftiş, İnceleme, Araştırma, Soruşturma ve Ön
İnceleme İşlemleri
Rapor
çeşitleri
MADDE 52
– (1) Müfettişler tarafından;
a) Genel teftiş raporu,
b) Özel teftiş raporu,
c) Araştırma raporu,
ç) İnceleme raporu,
d) Disiplin soruşturması raporu,
e) Ön inceleme raporu,
düzenlenir.
Genel
teftiş ve uygulaması
MADDE 53 – (1) Genel
teftiş; Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı, bağlı ve ilgili
kuruluşları, Bakanlığın denetimine tabi resmi ve özel sosyal hizmet ve
yardım kuruluşları ile 3294 sayılı Kanun hükümlerine göre kurulan
vakıfların iş, işlem ve süreçlerinin mevzuata uygunluğu ile kaynakların
etkin, verimli ve ekonomik kullanımını sağlamak ve Bakanlık hizmetlerinin
kalitesini artırmaya yardımcı olmak için çözüm ve öneriler geliştirmek
amacıyla gerçekleştirilen teftiş faaliyetidir.
(2) Genel teftiş faaliyetleri yıllık olarak
planlanır ve “Yıllık Çalışma ve Teftiş Programı” içinde yer alır. Kurum ve
kuruluşların herhangi biri mutat ve makul süreler haricinde denetim dışında
tutulamaz.
(3) Yapılan bu teftişlere ilişkin genel teftiş
raporu düzenlenir.
(4) Genel teftiş raporları Başkanlığa teslim
edilir. Başkanlıkça incelenerek uygun bulunan raporlar, gereği yapılmak
üzere teftişi yapılan birimin hizmet bazında ilişkili olduğu Bakanlık
merkez birimlerine gönderilir.
(5) Bakanlık merkez birimleri kendisine ulaşan
raporları değerlendirmek ve gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamakla
yükümlüdür. Bakanlık merkez birimleri kendilerine intikal eden raporları
ilgili valiliklere gönderir ve gerekli takibatı yapar.
(6) Teftişi yapılan birimlerce raporda yer alan
tespit ve tenkitlere ilişkin cevaplar hazırlanır ve otuz gün içinde valilik
tarafından Bakanlık ilgili merkez birimlerine gönderilir. Bakanlık merkez
birimleri kendilerine ulaşan cevapları sonuçlandırarak nihai durum hakkında
Başkanlığa bilgi verir.
Özel
teftiş ve uygulaması
MADDE 54 – (1) Özel teftiş;
Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı, bağlı ve ilgili kuruluşları,
Bakanlığın denetimine tabi resmi ve özel sosyal hizmet ve yardım
kuruluşları ile 3294 sayılı Kanun hükümlerine göre kurulan vakıfların
belirli konulardaki faaliyet, iş ve işlemlerinin mevzuata uygunluğu ile
sundukları hizmetlerin aksayıp aksamadığının tespiti amacıyla yapılan ani
ve habersiz teftiş faaliyetidir.
(2) Yapılan bu teftişlere ilişkin özel teftiş
raporu düzenlenir ve Başkanlığa teslim edilir. Rapor, Başkanlık tarafından
ilgili birimlere intikal ettirilir.
(3) Bakanlık merkez, bağlı ve ilgili birim
amirleri, valiler ve Bakanlık müfettişleri özel teftiş taleplerini Başkanlığa
bildirirler. Özel teftişler, Başkanlık önerisi üzerine veya doğrudan Bakan
emri ile yapılır.
Genel ve
özel teftişe ilişkin diğer hususlar
MADDE 55
– (1) Teftişlerde bir önceki
teftiş tarihi esas alınarak en fazla iki yıl öncesine ait iş ve işlemler teftişe
tabi tutulur. Suç unsuruna rastlanılmışsa bu konudaki tüm iş ve işlemler
süre kısıtlamasına tabi olmaksızın incelemeye tabi tutulur.
(2) Raporlarda eleştiri ve öneri konusu yapılan
hususlarda, Bakanlık merkez birimleri ile Başkanlık arasında görüş ayrılığının
ortaya çıkması durumunda uygulanacak işlem Bakanlık Makamı tarafından
belirlenir. Görüşe esas yazışma Başkanlıkça yapılır.
(3) Raporlarda tenkide alınan hususların, makul ve
haklı bir neden olmadan ilgililerce yerine getirilmemesi halinde sorumlular
hakkında gerekli yasal işlemler yapılır.
(4) Genel teftişlerin mahallinde yapılması esas
olmakla birlikte Başkanlık, teknolojik gelişmeler doğrultusunda bilişim
sistemleri ile her türlü elektronik bilgi-iletişim araç ve gereçlerini de
kullanmak suretiyle görev merkezinden de genel teftiş yaptırabilir.
Yıllık
çalışma ve teftiş programı ile rehber ve kılavuz
MADDE 56
– (1) Başkanlığın yıllık teftiş
faaliyetleri, yetki devirleri, hizmet içi eğitimleri, sınav programları ve
diğer idari iş ve işlemlerini içeren “Yıllık Çalışma ve Teftiş Programı”
her yılın Aralık ayında hazırlanıp Bakan onayına sunulur.
(2) Başkanlık her türlü teftiş faaliyetlerinde
kullanılmak üzere rehber ve kılavuz hazırlayabilir.
Teftiş
dosyası ve defteri
MADDE 57
– (1) Teftiş edilen kurum ve
kuruluşlarda bir teftiş dosyası tutulur. Teftiş dosyasına; birimin geçmiş
yıllardaki teftişleri neticesinde tanzim edilmiş bulunan raporların bir
nüshası, Bakanlık merkezinden teftiş raporuna ilişkin gönderilen emir ve
talimatlar ile bunlara dayalı olarak gerçekleştirilen iş ve işlemlere dair
belgeler konulur. Müfettişler; teftiş ettikleri birimlerdeki teftiş
dosyalarını inceleyerek eleştirilen konularda ne ölçüde düzeltme yapıldığına,
teftiş sonunda gönderilen talimat ve emirlere uyulup uyulmadığına bakarlar.
(2) Bu dosyanın saklanmasından, devir ve
tesliminden kurum ve kuruluşun amirleri ve ilgili memurları müştereken
sorumludurlar.
(3) Kurum ve kuruluşlarda sayfaları
numaralandırılmış, mühürlenmiş, son sayfasına defterin kaç sayfadan ibaret
olduğu yazılmış olan ve ilgili birimin en üst amirince tasdik edilmiş bir
teftiş defteri bulundurulur.
(4) Müfettişler; teftişin başlayış ve bitiş
tarihlerini, hangi işleri teftiş ettiklerini ve teftişe ilişkin diğer
hususları teftiş defterine yazmak suretiyle imzalarlar.
Araştırma
MADDE 58 – (1) Bakanlığın
amaç ve hedeflerine uygun olarak, kurumsal yapıların ve süreçlerin
iyileştirilmesi ile bu yönde gerekli hukuki ve idari düzenlemelerin
yapılması, Bakanlık teşkilatı ile sosyal hizmet ve yardım kuruluşlarının
hizmet kalitesinin arttırılması, çalışanların performanslarının
iyileştirilmesi, etkinleştirilmesi, performans ve kalite ölçütlerinin
geliştirilmesi, teftiş hizmetlerini etkileyecek faktörlerin araştırılması
ve değerlendirilmesi, teftişe ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmelerin
izlenmesi, teftiş standartlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla
ya da Bakanın veya Başkanın gerek gördüğü diğer konularda araştırma
yapılır.
(2) Müfettişler tarafından yapılan araştırmalar;
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda
faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile
gönüllü kuruluşlara, faaliyetlerinde yol gösterecek plan ve programlar
oluşturmak ve rehberlik etmek,
b) Teftiş hizmetlerini etkileyecek faktörleri
araştırmak ve değerlendirmek,
c) Bilgi teknolojilerinde ve yönetim bilgi
sistemlerinde denetim hizmetine katkı sağlayacak gelişmeleri izlemek ve
uygulanabilirliğini değerlendirmek,
ç) Müfettişlere yönelik hizmet içi eğitim
programlarının hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak, kurum ve
kuruluşların hizmet içi eğitim çalışmalarına katkı sağlamak,
d) Kurum ve kuruluşlar ile müfettiş ya da
müfettişlerin kendi aralarında mevzuatın uygulanmasına ilişkin olarak
ortaya çıkan görüş ayrılıklarının giderilmesine katkı sağlamak,
e) Müfettiş raporlarını araştırmak ve
değerlendirmek, raporlardaki eksikliklerin tamamlatılmasını ve yanlışlıkların
düzeltilmesini sağlamak,
amaçlarıyla yapılır.
(3) Yapılan araştırma sonucunda araştırma raporu
düzenlenir ve Başkanlığa teslim edilir.
(4) Başkanlıkça, raporlar ile ilgili işlemler otuz
gün içinde sonuçlandırılır.
İnceleme
MADDE 59 – (1) İnceleme;
ihbar, şikâyet, olay veya yürütülen iş ve işlemler ile ilgili olarak
memurlar, diğer kamu personeli, kamu işçileri, 3294 sayılı Kanun
hükümlerine göre kurulan vakıf personeli ile Bakanlığın merkez ve taşrada
istihdam ettiği diğer personel hakkında adlî, idari ve malî işlemler
yapılmasına gerek olup olmadığının tespiti amacıyla gerekli onay ve
Başkanlıkça verilen görev emri üzerine yapılır.
(2) İnceleme raporları;
a) Disiplin yönünden herhangi bir işlem yapılmasına
gerek olmadığı sonucuna varılması halinde,
b) Hukuki ya da malî yönden işlem yapılması
gerektiği sonucuna varılması halinde zararın tazminini sağlamak amacıyla,
c) 3294 sayılı Kanun hükümlerine göre kurulan
vakıfların iş ve işlemlerine ilişkin olarak,
ç) Diğer kamu kurum ve kuruluşları ile personelini
ilgilendiren konuların ilgili kuruma tevdi edilmesi gereken hallerde,
d) Soruşturulması genel hükümlere tabi suçlar için
doğrudan yetkili ve görevli Cumhuriyet Başsavcılıklarına tevdi edilerek,
Başkanlığa sunulmak üzere düzenlenir.
(3) İnceleme raporları ile ilgili işlemler
Başkanlıkça yerine getirilir.
(4) İnceleme görevi esnasında; görev emri kapsamı
dışında farklı bir konuda teftiş, inceleme, ön inceleme ya da soruşturma
yapılması gerektiği sonucuna varılması halinde, belge ve bilgileri eklemek
suretiyle durumu açıklayan gerekçeli bir yazı ile Başkanlığa veya ilgili
kuruma bildirilir. Otuz gün içinde gerekli onayın alınamaması halinde,
toplanan bilgi ve belgeler, dizi pusulasına bağlı olarak Başkanlığa teslim
edilir.
Disiplin
soruşturması
MADDE 60
– (1) Disiplin soruşturması;
gerekli onay ve Başkanlıkça verilen görev emri üzerine memurlar, diğer kamu
personeli ile Bakanlığın merkez ve taşrada istihdam ettiği diğer personel
hakkında disiplin hukukundan doğan sorumluluklarının saptanması amacıyla
yapılır ve buna ilişkin disiplin soruşturması raporu düzenlenir.
(2) Müfettişler, görev emri kapsamı dışında farklı
bir konuda disiplin suçu işlendiğini öğrendiklerinde; iddia konusu olayın
oluş şeklinin açık biçimde izah edildiği, ihlal edildiği ileri sürülen
mevzuat hükümlerinin belirtildiği ve gerekli bilgi ve belgelerin eklendiği
gerekçeli bir yazı ile Başkanlıktan soruşturma yapılmasını talep ederler.
Otuz gün içinde gerekli onayın alınamaması halinde, toplanan bilgi ve
belgeler dizi pusulasına bağlı olarak Başkanlığa teslim edilir.
(3) Disiplin soruşturma raporları Başkanlığa
sunulur. Başkanlıkça incelenen soruşturma raporları Personel Genel
Müdürlüğüne ve varsa diğer ilgili birimlere gönderilir.
Ön
inceleme
MADDE 61
– (1) Ön inceleme; 4483 sayılı
Kanun kapsamına giren memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında,
işledikleri iddia edilen suçlardan ötürü anılan Kanunun gösterdiği yetkili
merciin soruşturma izni verilmesi veya verilmemesi kararlarına dayanak
teşkil etmek amacıyla yapılır ve buna ilişkin ön inceleme raporu
düzenlenir.
(2) Müfettişler tarafından görevleri sırasında ön
inceleme başlatılmasını gerektiren bir suçun tespit edilmesi halinde
gerekçeli bir yazı ile durum izin vermeye yetkili mercie bildirilir.
(3) Müfettişler tarafından, 4483 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde sayılan memur ve
diğer kamu görevlileri hakkında Başkanlıktan ön inceleme izni talebinde
bulunulur.
(4) Müfettişlerce yapılacak ön inceleme sonucunda
düzenlenen rapor yetkili mercie gönderilir ve eş zamanlı Başkanlığa
sunulur. Düzenlenen rapor, 4483 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde sayılan memur ve diğer kamu görevlileri
hakkında ise Başkanlığa teslim edilir.
(5) Müfettişler düzenledikleri raporlarını, 4483
sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile belirtilen karar
verme süresinin tamamlanmasından en az beş gün önce, karar verilmesine
imkân sağlamak üzere yetkili mercie teslim ederler.
Devir
alma
MADDE 62
– (1) Müfettişler yürüttükleri
inceleme ve soruşturma görevleri ile ilgili diğer yetkili merci tarafından
aynı konuda başlatılmış ve henüz tamamlanmamış inceleme ve soruşturma
görevlerinin devredilmesini yetkili merciden isterler.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Raporların Düzenlenmesi ve Başkanlıkça İncelenmesi
Raporların
düzenlenmesi
MADDE 63
– (1) Teftiş, araştırma, inceleme,
soruşturma ve ön inceleme raporları Başkanlıkça belirlenecek olan şekil,
usul ve esaslara göre düzenlenir.
(2) İnceleme, araştırma ve soruşturma raporları,
zamanaşımı süreleri ve onay süreci dikkate alınarak görev merkezine
dönülmesini takip eden en geç iki ay içerisinde teslim edilir. Başkanlık,
görevin özelliğine göre bu süreyi kısaltmaya yetkilidir.
(3) Raporun Başkanlıkça belirlenen süre içerisinde
tamamlanamaması halinde gerekçeli bir yazı ile Başkanlıktan ek süre talep
edilir.
(4) Raporun bir örneği elektronik ortamda
Başkanlığa teslim edilir.
Raporların
Başkanlıkça incelenmesi
MADDE 64
– (1) Müfettişler tarafından
düzenlenen raporlarda hukuki eksiklikler ve hatalar, eksik inceleme ile
Başkanlıkça belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda düzeltilmesi veya
tamamlatılması gereken hususlar varsa bunların giderilmesi raporu
düzenleyen müfettişten yazılı olarak istenir. Raporda düzeltilmesi veya
tamamlatılması istenilen hususlar müfettiş tarafından giderilir.
(2) Başkanlıkça, raporda belirtilen görüş ve
kanaate iştirak edilmemesi halinde Başkanlık görüşünün de yer aldığı
gerekli onay hazırlanır.
(3) Başkanlık, Bakanlık Makamının emri ve onayı
üzerine daha kıdemli başka müfettişe veya müfettişlere de konunun tekrar
incelenmesi veya soruşturulması görevi verebilir.
(4) Müşterek görevler sonucunda düzenlenecek rapor
türüne ve içeriğine ilişkin olarak müfettişler arasında görüş ayrılığı
olması halinde, çoğunluğun görüşüne uygun hareket edilir. Eşitlik halinde
kıdemli müfettişin tercihine göre rapor tanzim edilir. Aykırı görüş ve
önerilere raporda yer verilir.
(5) Müfettişler tarafından düzenlenen ve onay gerektirmeyen
raporlar, Başkanlıkça incelendikten sonra doğrudan ilgili
birimlere/mercilere gönderilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Müfettişe Yardım Yükümlülüğü
Müfettişe
yardım yükümlülüğü
MADDE 65
– (1) Bakanlığın teftişi altındaki
kurum ve kuruluşlarda görevli idareci ve personel ile teftiş, araştırma,
inceleme, soruşturma ve ön inceleme konusu ile ilgili gerçek ve tüzel
kişiler, kamu kurum ve kuruluşları, kamuya yararlı dernekler;
a) Gizli dahi olsa bütün belge, defter ve
dosyaları, para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, her türlü mal ve
eşyayı, müfettişin ilk talebinde ve en kısa süre içinde vermek,
incelemelerini ve sayılmalarını kolaylaştırmak,
b) Bilgisayar, bilgi işlem sistemleri, raporlama
araçları, internet, intranet ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına erişimini
sağlamak, elektronik, manyetik ve benzeri bilgi işlem ortamlarındaki
bilgiler ve kayıtları sözlü veya yazılı olarak ilk talebinde müfettişe
göstermek ve incelemesine sunmak, istendiğinde elektronik, manyetik ve
benzeri ortamdaki bilgiler ve kayıtların kopyalarını vermek,
c) Müfettişlerce yöneltilen soruları geciktirmeden
yanıtlamak, gerek görülen evrak, kayıt ve belgelerin müfettişlerce
onaylanmış suretlerini alarak asıllarını vermek,
ç) Müfettişlere görevleri süresince konumlarına ve
temsil ettikleri makama uygun bir çalışma yeri ve hizmet aracı sağlamak ve
gerekli diğer tedbirleri almak,
d) Kamuya açık alanlardaki sistemlerini, bina ve
tesislerindeki kamera kayıtlarını müfettişe göstermek, incelemesine sunmak
ve kopyalarını vermek,
zorundadırlar.
(2) Müfettişler tarafından ifadesine ihtiyaç
duyulan kişiler çağrıldığı yer ve zamanda hazır bulunmakla yükümlüdürler.
(3) Müfettişler, teftiş devam ettiği süre
içerisinde hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında idareci ve diğer
personelin yıllık izinlerini ertelemeye ya da personeli izinden çağırmaya
yetkilidirler.
(4) Müfettişler, görevleri ile ilgili konularda
bilgi ve uzmanlıklarından yararlanmak amacıyla kamu kurum ve
kuruluşlarından yeterli sayıda personel görevlendirilmesini talep
edebilirler. Bu talep yetkili makamlar tarafından ivedilikle yerine
getirilir.
(5) Müfettişlerin, görevleriyle ilgili konularda
kamu kurum ve kuruluşları bünyesindeki teknik ve kriminal
laboratuvarlardan istedikleri inceleme ve tespit
işlemleri süresi içinde sonuçlandırılır.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Müfettiş
kimlik ve yetki belgesi, mühür
MADDE 66
– (1) Müfettişlere resmi mühür ve
fotoğraflı müfettiş kimlik ve yetki belgesi verilir.
(2) Bakan tarafından imzalanan
kimlik ve yetki belgesinde, “Bakanlık; merkez, taşra ve yurtdışı teşkilatı
ile faaliyetleri Bakanlığın iznine ve denetimine tabi özel sosyal hizmet ve
yardım kuruluşlarının her türlü işlemlerini kanun, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi, yönetmelik ve talimatlara uygunluğu yönünden teftişi, lüzumu
halinde görevden uzaklaştırma konusunda bu belge sahibine tam yetki
verilmiştir. Bu belge sahibine;
tüm kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından
göreviyle ilgili olarak talep edeceği her türlü yardım ve kolaylığın
gösterilmesi kamu yararının gereği olup kanuni bir engel olmadıkça bu
isteğin yerine getirilmesi zorunludur.” hususları yer alır.
(3) Müfettişler; kendilerine verilen resmi mührü
muhafaza etmek, lüzum ve istek üzerine müfettiş kimlik ve yetki belgelerini
ilgililere göstermek ve müfettişlik mesleğinden ayrıldıklarında üzerlerinde
bulunan mühür ve diğer malzemeleri teslim etmek zorundadırlar.
Yazışma
usulü
MADDE 67
– (1) Müfettişler görevlerine
ilişkin konularda; Bakanlıkların taşra teşkilatı, diğer kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma yapabilirler.
Ancak Cumhurbaşkanlığı, TBMM, Yüksek Mahkemeler ile Bakanlık ve diğer
Bakanlıkların merkez ve yurt dışı teşkilatı ile yapılan yazışmalar
Başkanlık aracılığıyla yapılır.
(2) Müfettişler tarafından yapılan yazışmalarda
numaralandırma; müfettişin mühür numarası/yıl içinde yazılan yazı sayısı
takip edilmek suretiyle verilir. Elektronik sistemlerle yazışma yapılması
halinde sistem esas alınır.
(3) Müfettişlerin müşterek çalışmalarında; yazışma
ve haberleşmeler, kıdemli müfettiş veya Başkanlıkça belirlenen koordinatör
tarafından sağlanır.
Hak ediş
cetveli
MADDE 68
– (1) Müfettişler; hak ediş
cetvellerini Başkanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre düzenler.
(2) Hak ediş
cetvelleri, ait olduğu ayı izleyen on gün içinde Başkanlığa sunulur.
Görev
yerinden ayrılma ve izin kullanılması
MADDE 69
– (1) Müfettişler, görevle ilgili
hareket ve varışlarını elektronik ortamda veya yazı ile Başkanlığa
bildirirler.
(2) Müfettişler; teftiş, inceleme, araştırma,
soruşturma ve ön inceleme görevlerini tamamladıklarında Başkanlığı
bilgilendirmek suretiyle görev mahallinden ayrılırlar.
(3) Müfettişler, görevde iken zorunlu durumlarda
Başkanlığın uygun görmesiyle izin kullanabilirler.
(4) Müfettişler, merkez ve merkez dışında izne başlayış
ve bitiş tarihlerini Başkanlığa bildirirler.
Başkanlığa
bilgi verme
MADDE 70
– (1) Bakanlık merkez birimleri;
yönerge, tebliğ, genelge ve benzeri ad altında çıkardıkları mevzuatı bilgi
için Başkanlığa gönderir.
Yetki ve
yönerge
MADDE 71
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında doğabilecek tereddütleri gidermeye Bakan yetkilidir.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanması, Başkanlığın ve
müfettişlerin görev ve çalışma esasları, teftiş faaliyetleri ve diğer
hususlar yönerge ile düzenlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 72
– (1) 14/9/2012
tarihli ve 28411 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Mevcut
müfettiş yardımcılarının müfettişliğe atanmaları
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) 21/4/2021
tarihli ve 31461 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 73 sayılı Aile ve Sosyal
Hizmetler Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Kurulması
ile Kamu Personel İşlemlerinin Yürütülmesine İlişkin Bazı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin yayımlandığı tarihte denetçi yardımcısı kadrolarında
bulunanların yetiştirilmesi, yeterlik sınav konuları ve usulü 72 nci madde ile yürürlükten kaldırılan yönetmelik ve
ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 73
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 74
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı yürütür.
|