Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve
Denetleme Kurumundan:
ÖZEL RİSKLER
YÖNETİM MERKEZİ ÇALIŞMA USUL
VE ESASLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; yurt
içinden veya uluslararası piyasalardan sigorta veya reasürans
teminatı bulunamayan ya da teminat sağlanmasında güçlük bulunan riskler,
nükleer riskler gibi özellik arz eden riskler ile sigorta edilmesinde kamu
yararı bulunan riskler için teminat sağlama, sigorta veya reasürans
havuzları kurma veya kurulmasını koordine etme, sigorta ve reasürans
şirketleri arasında iş birliği yapılmasını sağlama, oluşturulacak havuz,
organizasyon veya iş birliği mekanizmalarının yürütülmesi amacıyla kurulan
Özel Riskler Yönetim Merkezinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Özel Riskler Yönetim Merkezinin
Yönetim Kurulunun ve Teknik İşleticinin çalışma usul ve esasları ile görev
ve yetkilerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun
33/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Kanun: 5684 sayılı Kanunu,
ç) Kurul: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
d) Kurum: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme
ve Denetleme Kurumunu,
e) Merkez: Özel Riskler Yönetim Merkezini,
f) Reasürans şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre
Türkiye’de kurulmuş reasürans şirketi ile yurt
dışında kurulmuş reasürans şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
g) Sigorta şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre
Türkiye’de kurulmuş sigorta şirketi ile yurt dışında kurulmuş sigorta
şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
ğ) Teknik İşletici: 5684 sayılı Kanuna göre
Merkezin işletilmesine ilişkin iş ve işlemleri yürüten kamu sigorta veya reasürans şirketini,
h) Yönetim Kurulu: Özel Riskler Yönetim Merkezi
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yönetim Kurulu
Yönetim
Kurulunun oluşumu
MADDE 4 –
(1) Merkez, Yönetim Kurulu
tarafından yönetilir. Yönetim Kurulu, Bakanlıktan en az
daire başkanı düzeyinde bir üye, Kurumdan en az daire başkanı düzeyinde bir
üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından önerilecek bir üye,
Kurumca belirlenen şartlara uygun olarak Türkiye Sigorta, Reasürans ve
Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından önerilecek üç aday arasından
belirlenecek bir üye ile Teknik İşleticinin temsilcisi bir üye olmak üzere
toplam beş kişiden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin, 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci
fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde
belirtilen şartları taşımaları, ilgili bulundukları alanda Bakanlık ve
Kurumdan olan üyeler için en az beş yıllık diğer üyeler için ise en az on
yıllık mesleki deneyime sahip olmaları gerekir.
(3) Yönetim Kurulu üyeleri, ilgili kurumların
önerisi ile Bakan tarafından atanır.
(4) Yönetim Kurulu üyeliğine atanan kimseler üç yıl
için görev yapar ve atananlar tekrar atanabilir.
(5) Yönetim Kuruluna atanan üyeler temsil ettikleri
kuruluşlardan ayrıldıkları takdirde Yönetim Kurulu üyelikleri sona erer.
Yönetim Kurulu üyelerinin bu nedenle veya görev sürelerinin sona ermesi
hâli hariç olmak üzere diğer herhangi bir nedenle üyeliklerinin sona ermesi
durumunda yerlerine ilgili kuruluş tarafından birinci fıkrada belirtilen
usule göre aday gösterilir ve bu üyelerin atamaları üçüncü fıkrada
belirtilen usule göre yapılır. Bu üyeler, yerine atandıkları üyelerin
sürelerini tamamlar.
(6) İlgili kurumlar, Yönetim Kurulu üyeliği için
kendileri tarafından önerilen adayların öz geçmişini ve ikinci fıkrada
belirtilen şartları taşıdıklarını gösteren belgeleri aday bildirimi ile
birlikte Bakanlığa teslim eder.
Görev
dağılımı
MADDE 5 –
(1) Bakanlık temsilcisi Yönetim
Kurulunun Başkanıdır. Yönetim Kurulu Başkanı, Merkezin çalışmalarının
düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur. Yönetim Kurulu,
Yönetim Kurulu Başkanı tarafından temsil edilir.
(2) Yönetim Kurulu Başkan Vekili, Kurum
temsilcisidir ve Yönetim Kurulu Başkanının bulunmadığı durumlarda Başkana
ait görevlerin yürütülmesini sağlar.
(3) Yönetim Kurulu, işlerin gidişini izlemek ve
Merkezin faaliyetlerine yardımcı olmak amacıyla gerektiğinde içlerinde
Yönetim Kurulu üyelerinin de bulunduğu ihtisas komiteleri oluşturabilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 6 –
(1) Yönetim Kurulu aşağıdaki
görevleri yapar:
a) Merkezin iş ve işlemlerine ilişkin çalışma
planını düzenlemek.
b) Teknik İşleticinin çalışma usul ve esaslarını,
Teknik İşletici tarafından yüklenilmiş olan görevlerin zamanında ve tam
olarak yerine getirilmesini sağlamak.
c) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında risk
paylaşımı ve reasürans planlarını onaylamak,
koruma amaçlı sermaye piyasası araçları çıkarılması hakkında değerlendirme
yapmak ve Teknik İşletici tarafından bu kapsamdaki başvuru işlemlerinin
yürütülmesine karar vermek.
ç) Merkez nam ve hesabına sigorta sözleşmesi
yapmaya yetkili sigorta şirketleri ile bunların uymaları gereken usul ve
esasları Kurumun görüşünü alarak belirlemek.
d) Merkez varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemek.
e) Pazarlama, halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim
kampanyaları yapılmasına karar vermek, bu konuda uygulanacak usul ve
esasları belirlemek.
f) Hasar yönetimi ve tazminat ödemelerine ilişkin
usul ve esasları ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmaları
için belirlemek.
g) Halefiyet hakkının
kullanılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek.
ğ) Merkez ihtiyaçları için yapılacak mal ve hizmet
satın alımına karar vermek, bu konuda uygulanacak usul ve esasları
belirlemek.
h) Uluslararası kuruluşlarla ve diğer ülkelerin
benzeri kuruluşlarıyla iş birliği konularına ve yapılacak çalışmalara karar
vermek.
ı) Merkezin faaliyetleri hakkında en az yılda bir
kez olmak üzere Bakanlığa ve Kuruma bilgi vermek.
i) Tazminatların ödenmesi için gerekli görülen
hallerde yıllık prim gelirlerinin toplam tutarını geçmemek üzere
borçlanılmasına karar vermek.
j) Bakanlık veya Kurum tarafından verilen diğer
görevleri yürütmek.
Yönetim
Kurulu toplantıları
MADDE 7 –
(1) Yönetim Kurulu, işlerin
gerektirdiğince ve her halde bir takvim yılı içinde altı defadan az olmamak
üzere, Yönetim Kurulu Başkanının, Teknik İşleticinin veya en az üç üyenin
daveti ile toplanır. Toplantılar, Teknik İşleticinin merkezinde veya
çevrimiçi ortamda yapılır. Ancak Yönetim Kurulunun onayı ile Türkiye dahilinde belirlenecek başka bir yerde toplantı
yapılması da mümkündür.
(2) Toplantı yeri, saati ve gündemi ile toplantıda
ele alınacak konulara ilişkin bilgi ve belgeler, Teknik İşletici tarafından
toplantı tarihinden en az yedi gün önce incelenmek üzere Yönetim Kurulu
Başkanına gönderilir. Yönetim Kurulu Başkanı tarafından uygun görülen
gündem, toplantı tarihinden en az iki gün önce tüm üyelere duyurulur.
(3) Yönetim Kurulu, en az dört üyenin katılımıyla
Yönetim Kurulu Başkanının veya bulunmadığı durumlarda Yönetim Kurulu Başkan
Vekilinin başkanlığında toplanır. Sekretarya işlerini yürütmek, toplantı
görüşmelerini tespit etmek, karar ve tutanağı hazırlamak üzere Yönetim
Kurulunca Teknik İşletici bünyesinden bir Yönetim Kurulu Raportörü seçilir.
(4) Yönetim Kurulu Başkanı, gerekli gördükçe
Kurumun ve Teknik İşleticinin çalışanlarını veya bilgi ve görüşlerini almak
üzere dışarıdan uzman kişileri toplantılara davet edebilir.
(5) Üyelerin, bütün Yönetim Kurulu toplantılarında
hazır bulunmaları esastır. Toplantıya katılamayacak derecede önemli bir
mazeretin olması halinde, bu durum toplantı tarihinden önce Yönetim Kurulu
Başkanına ve Teknik İşleticiye bildirilir.
Yönetim
Kurulu kararları, tutanak ve kararların açıklanması
MADDE 8 –
(1) Yönetim Kurulunda görüşülecek
konular, gündem çerçevesinde görüşülür. Oylamalar açık yapılır ve kararlar
üye tam sayısının salt çoğunluğuyla alınır. Alınan kararlara aykırı görüşü
olanlar, görüşlerinin sebeplerini toplantıda açıklar.
(2) Üyeler; kendisi, eşi ve üçüncü dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının ilgili bulundukları hususların
görüşme ve oylamasına iştirak edemez.
(3) Yönetim Kurulu tutanakları, noterden
onaylanmış, birbirini izleyen sayfa numaralı bir deftere tarih ve numara
sırasıyla, satır araları açık bırakılmamak ve çıkıntı olmamak kaydıyla
yazılır. Tutanakların her sayfası, toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
(4) Yönetim Kurulu kararları, gerektiğinde ve ancak
Yönetim Kurulunun bu yönde aldığı karar doğrultusunda Yönetim Kurulu
Başkanı, Teknik İşletici veya yetkilendirilen üye tarafından açıklanabilir.
Yönetim
Kurulu üyelerinin sorumluluğu
MADDE 9 –
(1) Yönetim Kurulu üyeleri,
görevlerini özenle yerine getirmek ve Merkezin menfaatlerini dürüstlük
kurallarına uyarak gözetmekle yükümlüdür.
(2) Yönetim Kurulu üyeleri bu sıfatları dolayısıyla
öğrenmiş oldukları bilgileri üyelik sıfatını kaybetmiş olsalar dahi Yönetim
Kurulunun izni veya onayı olmaksızın açıklayamaz. Bu sorumluluk Yönetim
Kurulu Raportörü için de geçerlidir.
(3) Yönetim Kurulu üyeleri etik davranış ilkelerine
ilişkin hükümlere uyar.
Üyeliğin
sona ermesi
MADDE 10 – (1) Atanmaları
için gerekli şartları kaybeden, istifa eden, görevini yerine getirmesine
mani sürekli bir hastalığı olan, 657 sayılı Kanunun 108 inci maddesinin
(B), (D) ve (E) fıkralarında sayılan hâller nedeniyle izinde olan veya bu
Yönetmeliğin 9 uncu maddesine aykırı hareket eden üyelerin görevleri Bakan
onayı ile sona erer.
Ücret ve
giderler
MADDE 11
– (1) Üyelere, bir ay içerisinde
dörtten fazla olmamak üzere, her toplantı günü için (3000) gösterge
rakamının Devlet memurlarına uygulanan aylık katsayı ile çarpımı sonucu
bulunacak miktarda toplantı ücreti ödenir.
(2) Toplantıya dışarıdan davet edilen uzmanların ve
ilgili kurum yetkililerinin yol, yevmiye ve ikamet giderleri Merkez
tarafından karşılanır.
(3) Birinci ve ikinci fıkra kapsamında yapılacak
ödemeler Merkez gelirlerinden karşılanır.
(4) Seyahat harcamalarına ilişkin usul ve esaslar
Yönetim Kurulunca belirlenir.
Yetkili
imzalar
MADDE 12
– (1) Merkezi ilzam edecek ve
taahhüt altına koyacak her türlü evrak, vesika ve sözleşmenin geçerliliği
için Merkezin açık adı ile birlikte yetkili kılınmış iki kişinin imzasını
taşıması gereklidir. Merkezin adına imza atmaya yetkili kişiler ve bunların
yetkileri ve dereceleri Yönetim Kurulunca tespit edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teknik İşletici
Merkez
işlerinin yürütülmesi
MADDE 13
– (1) Yönetim Kurulunca alınan
kararlar ile Merkezin işletilmesine ilişkin iş ve işlemler Bakanlık
tarafından belirlenen bir kamu sigorta veya reasürans
şirketi tarafından beş yıllık süre için yürütülür. Teknik işleticinin
belirlenmesinde; Teknik İşleticiliğe ilişkin hedefleri, talep edilen ücreti
ve Bakanlıkça istenen diğer hususları içerecek şekilde şirketlerce
Bakanlığa sunulan teklif, şirketin mali bünyesinin sağlamlığı, sigortacılık
alanında ve uluslararası reasürans işlemleri ile
teknik ve insan kaynakları altyapısı ve benzeri hususlar dikkate alınır.
(2) Merkez ile Teknik İşletici arasında yapılan
sözleşmede Teknik İşleticiye ödenecek işletme ücretine, hangi harcamaların
Teknik İşletici ve Merkez tarafından yapılacağı hususuna, Teknik
İşleticinin temel görev ve sorumluluklarına, sözleşmeye aykırı hareket
edilmesi halinde uygulanacak müeyyidelere, bu sözleşmenin sona erme
hallerine ve benzeri hususlara yer verilir. Merkez tarafından imzalı
sözleşmenin bir örneği Bakanlık ve Kuruma iletilir.
(3) Sözleşme en fazla beş yıllık süre için yapılır
ve aynı usule göre yenilenebilir. Teknik işleticiye ödenecek işletme ücreti
sözleşmede tespit edilir.
(4) Teknik İşletici, Merkezle ilgili iş ve
işlemlerin yürütülebilmesini teminen, kendi
faaliyet gösterdiği mekânlardan farklı bir mekânda bir hizmet birimi
oluşturur, yeterli sayıda uzman personeli tam zamanlı olarak hizmet biriminde
görevlendirir ve Merkez iş ve işlemlerinin eksiksiz şekilde yürütülmesi
için gereken idari ve teknik altyapıyı sağlar. Bu çerçevede, işlerin
gerektirdiği diğer personel (tam veya yarı zamanlı olarak), mekân, ofis
yazılım programları ve teknik donanımlar, kırtasiye malzemeleri ve benzeri
diğer ihtiyaçlar Teknik İşletici tarafından sağlanır. Kurum, gerekli
gördüğü takdirde, Teknik İşleticiden hizmet birimine yönelik iyileştirici
önlemler almasını isteyebilir.
(5) Teknik İşleticinin Merkez adına tesis edeceği
iş ve işlemler ile kurulacak temaslara ilişkin usul ve esaslar Yönetim
Kurulunca belirlenir. Merkez adına yapılan her türlü temas hakkında Yönetim
Kurulu üyelerine Teknik İşletici tarafından bilgi verilir. Merkezi malî
yükümlülük altına sokacak her türlü işlem için öncelikle Yönetim Kurulu
kararı alınması ve işlem sürecinden Yönetim Kuruluna Teknik İşletici
tarafından bilgi verilmesi esastır. İvedi harcamalar, Yönetim Kurulu
Başkanının onayı alınarak, elektronik ortamda bilgilendirme yapılmak ve en
az üç üye tarafından uygun görülmek kaydıyla Teknik İşletici tarafından
yapılabilir.
(6) Teknik İşletici, işlerini gerekli dikkat ve
özenle ve sigortacılık ilkelerini gözeterek yürütmek zorundadır. Teknik
İşleticinin personeli, görevleri sırasında öğrendikleri Merkezle ilgili
gizlilik taşıyan bilgileri ve sırları görevlerinden ayrılmış olsalar bile
açıklayamaz, kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamaz.
Teknik
İşleticinin görevleri
MADDE 14
– (1) Teknik İşleticinin görevleri
şunlardır:
a) Yetkili sigorta şirketleri ve doğrudan satış
kanalları ile operasyonel işlerin yürütülmesi,
primlerin tahsili, hasarların tespiti, tazminat ödemelerinin yapılması ve
benzeri işleri yürütmek.
b) Risk transferi, reasürans
planları ve hasar ödemesinde kullanılmak üzere sermaye piyasalarından temin
edilecek koruma planlarını hazırlamak ve Yönetim Kurulu onayını alarak
uygulamak.
c) Merkez fonlarını, ilgili mevzuat ve Yönetim
Kurulunca belirlenen ilke ve kısıtlar çerçevesinde yatırıma yönlendirmek,
varsa Merkezle çalışan portföy yönetim
şirketleriyle ilişkileri yürütmek, portföy yönetim şirketlerinin çalışmaları
hakkında Yönetim Kurulunu bilgilendirmek.
ç) Halkla ilişkiler, reklam, tanıtım ve eğitim
kampanyalarını yürütmek, bu konularda dışarıdan sağlanan hizmetlerin
eşgüdümünü sağlamak.
d) Merkez işleri ile ilgili olarak dışarıdan temin
edilmesi gereken mal ve hizmet alımları hakkında Yönetim Kurulunu bilgilendirmek,
bu konuda Yönetim Kurulu tarafından alınan kararlar doğrultusunda mal ve
hizmet alım işlemlerini gerçekleştirmek.
e) Merkez işlerinin yürütülmesi bakımından gerekli
gördüğü hususlarda Yönetim Kuruluna öneride bulunmak.
f) Merkeze ait gelir ve giderler ile tüm hesap ve
işlemleri bünyesindeki havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmaları
bazında özel ve ayrı kayıtlarda takip etmek ve muhasebeleştirmek.
g) İzleyen yılda yapılması planlanan önemli
faaliyet ve projelere, içinde bulunulan yılda gerçekleştirilen faaliyet ve
projelerin durumuna ilişkin her yıl Kasım ayının ilk haftası içinde Kuruma
sunum yapmak.
ğ) Merkezce bir sonraki yıl gerçekleştirilecek reasürans plasmanlarına ilişkin her yıl ilgili reasürans
planının yürürlük tarihinden en geç bir ay önce Kuruma sunum yapmak.
h) Merkez adına diğer kişi, kurum ve kuruluşlarla
gerekli yazışmaları yapmak, başvuru ve şikâyetleri değerlendirmek ve
sonuçlandırmak.
ı) Merkezin yıllık faaliyet raporunu, her hesap
dönemini müteakip dördüncü ayın sonuna kadar hazırlamak, birer örneğini
Bakanlığa ve Kuruma göndermek.
i) Yönetim Kurulunun sekretarya hizmetlerini
yürütmek.
j) Merkeze ait evrakları ve diğer belgeleri uygun
şekilde muhafaza etmek.
k) Kurum tarafından istenen raporları hazırlamak.
l) Yönetim Kurulunca verilen sair görevleri yapmak.
Bilgi
güvenliği
MADDE 15
– (1) Teknik İşletici, bu sıfatı
dolayısıyla haiz olduğu bilgi ve belgeler ile yazılım kaynak kodları ve
teknik donanım ayrıntılarını gerek sözleşme süresinde, gerekse sözleşme
sonrasında hiç bir şekilde kullanamaz; Kurumun izni olmaksızın üçüncü
şahıslarla paylaşamaz ve yayımlayamaz. Bu çerçevede, Merkez işlerinde
çalıştırılacak personelle gizlilik sözleşmesi yapılır.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki hükümler, Merkez
adına bilişim, donanım, ağ hizmetleri, çağrı merkezi ve doğrudan satış gibi
hizmetleri sağlayan kuruluşları da kapsar. Bu hizmetleri sağlayan
kuruluşlarla gizlilik sözleşmesi imzalanır.
Merkezin
konumu
MADDE 16 – (1) Merkezin konumu ve çalışma adresi İstanbul’da
Teknik İşletici tarafından bu amaç için tahsis edilmiş olan yerdir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Çalışma Esasları
Sağlanan
teminatlar
MADDE 17
– (1) Kurumun önerisi üzerine
Bakanlık tarafından Merkez kapsamında yönetilmesine karar verilen riskler
için Merkez tarafından teminat sağlanır veya bu riskler havuz, organizasyon
veya iş birliği mekanizmaları aracılığıyla yönetilir.
(2) Kanunun geçici 13 üncü maddesi kapsamındaki
riskler ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmalarına ilişkin
düzenlemelerde yer alan esaslar çerçevesinde Merkez tarafından yönetilir.
(3) Kanunun 33/A maddesinin sekizinci fıkrasına
göre Merkez, Doğal Afet Sigortaları Kurumuna ve Tarım Sigortaları Havuzuna reasürans teminatı verebilir.
(4) Merkez bünyesinde teminat sunulan risklere
ilişkin çalışma usul ve esasları gerek görülmesi halinde Kurum tarafından
belirlenir.
Prim
desteği, reasürans ve diğer korumalar
MADDE 18
– (1) Merkez, üstlenilen risklerin
transferi amacıyla ulusal ve uluslararası sigorta, reasürans
ve sermaye piyasalarından sigortacılık tekniğinin gerektirdiği şekilde ve
yeterli düzeyde koruma temin eder.
(2) Hangi risklerin Merkez kapsamında yönetileceği
Kanunun 33/A maddesinin ikinci fıkrasına göre belirlenir.
(3) Merkez, Doğal Afet Sigortaları Kurumu ve Tarım
Sigortaları Havuzundan, Kanunun 33/A maddesinin sekizinci fıkrasına göre reasürans desteği alabilir.
Hasar
yönetimi
MADDE 19
– (1) Merkez tarafından
yönetilmesine karar verilen risklere ilişkin oluşan hasarlarda hasar tespiti,
ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmalarına ilişkin
düzenlemelerde yer alan esaslar çerçevesinde ilgisine göre sigorta şirketi
veya Merkez tarafından görevlendirilen ilgili branşlarda
ruhsat sahibi sigorta eksperleri tarafından yapılır. Merkez, hasar yönetimi
kapsamında, ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmalarına
ilişkin düzenlemelerde yer alan esaslar çerçevesinde ilgili diğer
taraflardan hizmet alabilir.
(2) Merkez, meydana gelen hasarın büyüklüğüne bağlı
olarak, sigorta eksperlerinin sayıca veya nitelik
olarak yeterli olmadığı durumlarda, ilgili mevzuat hükümleri kapsamında
diğer kamu kurum ve kuruluşların teknik personelinden ve üniversitelerin
ilgili bölümlerinin gerekli teknik eğitimi almış kaynaklarından hasar
tespitinde yararlanabilir.
(3) Bu madde kapsamında Merkez, hasar yönetiminin
süratle yapılabilmesini teminen teknolojik
olanaklardan da yararlanarak basitleştirilmiş hasar tespit uygulamaları geliştirebilir.
Dağıtım
ve satış kanalları
MADDE 20
– (1) Merkez tarafından verilen
sigorta teminatları, Merkez tarafından doğrudan satış uygulamaları yoluyla
veya Merkez nam ve hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta
şirketleri, sigorta ve reasürans brokerleri ile
sigorta şirketlerinin acenteleri tarafından sunulur.
(2) Merkez nam ve hesabına sigorta sözleşmesi
yapmaya yetkili sigorta şirketlerinin ve bu şirketlerin acentelerinin
uyması gereken esaslar Merkez ile sigorta şirketleri arasında yapılacak
sözleşmede belirlenir.
(3) Merkez tarafından yapılacak doğrudan satış
uygulamalarında, Kurumun uygun görüşü alınarak Yönetim Kurulunca
belirlenecek kuruluşlardan hizmet alınabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Satın
alma ve yatırımlar
MADDE 21
– (1) Merkez kaynakları Yönetim
Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde değerlendirilir.
(2) Merkez kaynakları ile edinilen gayrimenkullerin
mülkiyeti Merkeze aittir.
(3) Teknik İşletici, Merkeze ait gayrimenkul,
menkul, yazılım, donanım ve nakit varlıklarının korunup gözetilmesi için
gerekli tedbirleri alır.
(4) Teknik İşleticinin, harcamalarında ve istihdam
politikalarında, tasarrufa riayet edilmesi esastır. Teknik İşletici, Merkez
adına yapacağı satın alma ve yatırımlarda, Merkezin hak ve menfaatlerini
korumakla, Yönetim Kurulu tarafından alınan kararlar doğrultusunda hareket
etmekle yükümlüdür.
Faaliyet
raporu ve mali tablolar
MADDE 22 –
(1) Merkez, Kanun kapsamında
yürüttüğü faaliyetleri mali yılı takip eden Nisan ayı sonuna kadar faaliyet
raporu şeklinde Bakanlığa ve Kuruma bildirir.
(2) Merkez, bilânço ile kâr ve zarar cetvellerinin
örneğini Bakanlığa ve Kuruma iletmek zorundadır.
Bağımsız
denetim
MADDE 23 –
(1) Merkezin hesap ve işlemleri,
bir bağımsız dış denetim kuruluşu tarafından, giderleri Merkezce
karşılanmak üzere, yıllık olarak denetlenir. Teknik İşletici, bu denetimin
sağlıklı yürütülmesi için gerekli imkanları
sağlar. Bağımsız denetimden geçmiş ve bir önceki yılla karşılaştırmalı
olarak düzenlenmiş yıllık rapor, takip eden yılın Nisan ayının sonuna kadar
Teknik İşletici tarafından Bakanlığa, Kuruma ve Yönetim Kuruluna
gönderilir. Denetleme raporlarının şekil ve muhtevasına dair usul ve
esaslar Kurum tarafından belirlendiği takdirde bu usul ve esaslara uyulur.
Denetim
MADDE 24
– (1) Merkezin gelir ve giderleri
ile diğer işlemleri her yıl Kurum tarafından denetlenir.
Mevcut
Teknik İşletici
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce Bakanlık tarafından görevlendirilen Teknik
İşleticinin görevi Bakanlık tarafından yapılan görevlendirme tarihinden
başlamak üzere 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre boyunca
devam eder.
Mevcut
komisyon, ücret ve ödemeler
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamında Merkez ile Teknik İşletici arasında yapılan sözleşmenin imza
tarihinden önce ilgili mevzuat uyarınca belirlenmiş ve Merkeze ücret,
komisyon ve benzeri adlar altında ödeme yapılmasına ilişkin hükümler 13
üncü madde kapsamında yapılan sözleşmenin imza tarihi itibarıyla sona erer.
(2) 25/5/2021 tarihinden
önce Kanunun 33/A maddesi uyarınca oluşturulmuş ve faaliyet göstermekte
olan havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmaları kapsamında birinci
fıkrada belirtilen ödemelerden sözleşme imza tarihine kadar henüz tahsil
edilememiş olanlara ilişkin işlemler ilgili mevzuat uyarınca belirlendiği
şekilde devam eder.
Yürürlük
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı
yürütür.
|