Gazi Üniversitesinden:
GAZİ
ÜNİVERSİTESİ OTİZM VE GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Gazi
Üniversitesi Otizm ve Gelişimsel Bozukluklar Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, teşkilatına, yönetim
organlarına ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Gazi
Üniversitesi Otizm ve Gelişimsel Bozukluklar Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, teşkilatına, yönetim
organlarına ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) Merkez (GEBAM): Gazi Üniversitesi Otizm ve
Gelişimsel Bozukluklar Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ç) Müdür yardımcıları: Merkezin müdür
yardımcılarını,
d) Rektör: Gazi Üniversitesi Rektörünü,
e) Üniversite: Gazi Üniversitesini,
f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Gelişimsel bozukluğu olan bireylere yönelik disiplinlerarası bir çalışma biçimiyle değerlendirme,
teşhis, tedavi, bakım, eğitim ve danışmanlık hizmetlerini gerçekleştirmek,
bireylerin ve ailelerin gereksinimlerini saptamak ve ihtiyaçlar
doğrultusunda hizmetler sunmak.
b) Gelişimsel bozuklukların önlenmesi amacı ile her
türlü erken müdahale, eğitim, danışmanlık, bakım, araştırma, geliştirme,
teknoloji, üretim, sosyal hizmet ve benzeri faaliyetlere katılmak, bu tür
faaliyetleri planlamak, teşvik etmek ve yürütmek.
c) Uygun eğitsel ve gelişimsel önlemleri
belirleyecek kararlar almak ve bu kararlar doğrultusunda, ilgili tüm
alanlarda disiplinlerarası çözüm önerileri ve
programlar (erken müdahale, önleyici yaklaşımlar, bakım, eğitim, fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri, besin
analizleri, biyokimyasal analizler, ilaçlar, gıda takviyeleri ve
fonksiyonel gıdalar, diş sağlığı konusunda danışmanlık, formülasyon,
eğitim programları ve benzeri) geliştirmek.
ç) Çocukların eğitim haklarını garantiye alacak
önerileri geliştirerek bulundukları eğitim ortamlarında sağlanan eğitim
kalitesine katkı yapacak çalışmalar yürütmek, ilgili alanlarda
düzenlemelerin yapılmasını desteklemek.
d) Merkezin faaliyet alanları kapsamında
ihtiyaçlara yönelik hizmet sunabilecek nitelikli insan gücü yetiştirilmesine
destek olmak.
e) Üniversite bünyesinde bilim dallarının
gelişmesine katkıda bulunmak, bu bilim dalları arasında ortak yürütülecek
araştırma ve eğitim programlarını koordine etmek, yürütmek, yürütülmesine
yardımcı olmak.
f) Gelişimsel bozukluklar alanında disiplinlerarası çalışma kültürünü geliştirmek ve
desteklemek.
g) Merkez bünyesinde konu ile ilgili öğrencilere
mesleki gelişim amaçlı uygulama ve araştırma imkânları sağlamak.
ğ) Merkezin amacına uygun olarak yükseköğretim
mevzuatı çerçevesinde verilen görevleri yapmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Gelişimsel bozukluk tanısı konulmuş ya da
konulma riski taşıyan bireylerin teşhis ve gereksinimlerine dönük testler,
ölçümler, ilgili analiz ve araştırmalar yapmak; ilaç, gıda, gıda
takviyeleri, fonksiyonel gıdalar ve sağlık, beslenme, eğitim ve fizyoterapi ihtiyaçları, hemşirelik bakımı ile ilgili
değerlendirmeler, analiz ve ölçümler yapmak, programlar hazırlamak,
bireylerin gelişim ve öğrenme gereksinimleri, bireysel özellikleri, ilgi ve
tercihleri doğrultusunda eğitsel değerlendirmeler yaparak eğitim planları
hazırlamak ve yürütmek, ilgili paydaşlara, aile ve profesyonellere yönelik
danışmanlık yapmak.
b) Gelişimsel bozuklukların önlenmesi amacı ile her
türlü bilimsel, teknolojik, üretim, eğitim, danışmanlık, proje ve Ar-Ge faaliyetleri yürütmek.
c) Merkezin faaliyet alanlarına yönelik veriler
oluşturmak ve bu verileri değerlendirmek, ulusal ve uluslararası kurum ve
kuruluşlar ile ortak projeler geliştirmek ve ortak çalışmalar yürütmek.
ç) Kongre, konferans, panel, bilimsel toplantılar,
uzaktan eğitim çalışmaları düzenlemek; dergi ve gazete çıkarmak; radyo,
televizyon programları, çevrimiçi yayın ve benzeri yayınlar hazırlamak ve
yapmak.
d) Merkezin çalışmaları kapsamında geliştirilen
sertifikalı ve sertifikasız eğitim programları düzenlemek.
e) Merkezin çalışma alanları ile ilgili olarak
eğitim danışmanlığı, program geliştirme, gelişim izleme ve değerlendirme,
eğitim kurumları için çocuk yayınları ve eğitim materyali geliştirme
hizmetleri sunmak.
f) İlgili ulusal ve uluslararası
kamu kuruluşları, bakanlıklar, şirketler, vakıf, öğrenci toplulukları ve
dernekler ile işbirliği yaparak gelişimsel bozukluklar ile ilgili aile
eğitimi, özel eğitim, bakım, sosyal hizmet, fizik tedavi, beslenme, sağlık
ve benzeri alanlarda hizmet içi eğitim taleplerini karşılamak, bu amaçla
kurs, seminer ve benzeri kısa ve uzun süreli eğitim programları açmak, bu
kuruluşların problemlerine yönelik projeler hazırlamak ve yürütmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür; Üniversitede tam
zamanlı olarak çalışan ve Merkezin faaliyet alanıyla ilgili çalışmaları
bulunan öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl için
görevlendirilir. Süresi dolan Müdür tekrar görevlendirilebilir. Müdürün
görevinden ayrılması veya altı aydan fazla bir süre görevi başında
bulunamaması durumlarında aynı usulle yeni Müdür görevlendirilir.
(2) Müdüre çalışmalarında yardımcı olmak üzere
Müdürün önerisi üzerine Üniversitede görev yapan en çok iki öğretim elemanı
müdür yardımcısı olarak Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir.
Müdürün görevi başında bulunmadığı zamanlarda Müdürün belirlediği müdür
yardımcısı yerine vekâlet eder. Müdürün görev süresi dolduğunda müdür
yardımcılarının görevi de sona erer.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 –
(1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Yönetim Kurulunun toplantı gündemini belirlemek
ve toplantıya çağırmak.
c) Yönetim Kurulunun kararlarını ve hazırladığı
çalışma programlarını bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde uygulamak.
ç) Merkez bünyesinde oluşturulan çalışma gruplarının
faaliyetlerini düzenlemek, yürütmek, koordine etmek ve denetlemek.
d) Merkezin faaliyet alanları ile ilgili olarak,
ulusal ve uluslararası düzeyde görüşmeler yapmak, projeler hazırlamak veya
hazırlatmak, proje önerilerinde bulunmak ve faaliyetlerini yürütmek.
e) Danışma Kurulu tarafından incelenen faaliyet ve
dönem raporlarını Rektöre sunmak.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve
Merkezin faaliyet alanıyla ilgili çalışmaları bulunan Üniversite öğretim
üyeleri arasından Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından üç yıl için
görevlendirilen dört üye dahil olmak üzere toplam
beş üyeden oluşur. Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine ayda en az bir
defa salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların
eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(2) Yönetim Kuruluna Müdür başkanlık eder. Müdürün
görevi başında bulunmadığı hallerde bu görevi Müdüre vekalet
eden müdür yardımcısı üstlenir. Görev süresi dolan Yönetim Kurulu üyesi
tekrar görevlendirilebilir. Herhangi bir nedenle üyeliğin boşalması veya
üyenin altı aydan fazla görevlendirme nedeniyle toplantılara katılamayacak
olması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye
görevlendirilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevler
şunlardır:
a) Merkezce yürütülecek faaliyetlerle ilgili
çalışma esaslarını, ihtiyaç duyulan personelin çalışma esaslarını belirlemek.
b) Merkez bünyesinde kurulacak çalışma gruplarını
ve bu gruplarda görevlendirilecek üyeleri tespit edip çalışma gruplarını
oluşturmak.
c) Kuruluş amacına uygun araştırma, proje ve eğitim
müracaatlarını inceleyerek karara bağlamak, uygun gördüğü müracaata ait
çalışmaları ilgili çalışma grubuna yaptırmak.
ç) Çalışma grubu tarafından hazırlanan raporları
incelemek ve karara bağlamak.
d) Merkezin dönemler halindeki çalışma planını
hazırlamak ve uygulamaya koymak.
e) Merkezin yıllık programını karara bağlamak.
f) Müdürün önereceği diğer konuları görüşüp karara
bağlamak.
Danışma
Kurulu
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu üyeleri;
Üniversite mensupları, özel ve kamu kurum ve kuruluşları ile ulusal veya
uluslararası alanda çalışmaları bulunan kişiler arasından Yönetim Kurulunun
önerisi ile Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir. Danışma Kurulu,
Müdürün başkanlığında Müdür dahil beş kişiden
oluşur. Süresi dolan üye tekrar görevlendirilebilir. Danışma Kurulu
toplantılarına mazeretsiz üç kez katılmayan üyenin üyeliği düşer. Herhangi
bir nedenle üyeliğin boşalması veya üyenin altı aydan fazla görevlendirme
nedeniyle toplantılara katılamayacak olması halinde kalan süreyi tamamlamak
üzere aynı usulle yeni üye görevlendirilir.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin görevleri ile ilgili olarak yapılacak
çalışmalar, uygulamalar ve alınacak önlemler hakkında tavsiyede bulunmak.
b) Merkezin diğer kişi ve kuruluşlarla
ilişkilerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak.
c) Merkezin faaliyet veya dönem raporlarını
incelemek ve önerilerde bulunmak.
ç) Merkezin çalışma alanına giren konularda Yönetim
Kuruluna yardımcı olmak, Müdürün isteği halinde Yönetim Kurulu
çalışmalarına katılmak.
d) Üniversite ve Merkezin tanınırlığı ve marka
değerinin yükseltilmesini sağlayacak tavsiyelerde bulunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Çalışma
grupları
MADDE 14
– (1) Çalışma grupları; Müdürün
önerisi, Yönetim Kurulu Kararı ile belirli ve uzmanlık isteyen konularla
ilgili, geçici veya sürekli olarak oluşturulan, Merkezin çalışmalarına
katkıda bulunan organlardır. Bu gruplar yapılacak çalışmanın niteliğine
göre, Üniversite içindeki öğretim elemanlarından ve bu konuda uzmanlaşmış
diğer kişilerden oluşabilir. Çalışma gruplarının görev süreleri Yönetim
Kurulunun kararı ile belirlenir.
Personel
ihtiyacı
MADDE 15
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre Rektör
tarafından görevlendirilen personel tarafından karşılanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gazi Üniversitesi Rektörü yürütür.
|