Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
SANAYİ VE
TEKNOLOJİ BAKANLIĞI DÖNER SERMAYE
İŞLETMESİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Sanayi
ve Teknoloji Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesinin yönetimi, denetimi,
faaliyet alanları, bütçe işlemleri, işleyişi, sermaye kaynakları, her türlü
idari ve malî işlemleri ile gelir ve giderlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
merkez ve taşra hizmet birimlerinin döner sermaye faaliyetlerine ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 409/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan:
Sanayi ve Teknoloji Bakanını,
b) Bakanlık:
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
c) Daire
Başkanı: Döner Sermaye Daire Başkanını,
ç) Daire
Başkanlığı: Döner Sermaye Daire Başkanlığını,
d) Genel
Müdür: Yönetim Hizmetleri Genel Müdürünü,
e) Genel
Müdürlük: Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f) Genel
Müdür Yardımcısı: Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğü Destek Hizmetleri
Genel Müdür Yardımcısını,
g)
Gerçekleştirme görevlisi: İşletmeden yapılacak giderler ile tahsil
edilecek gelirleri tahakkuk etmekle görevli kişi veya kişileri,
ğ) Harcama
yetkilisi: Genel Müdür veya yetki devri yapacağı kişi veya kişileri,
h) Hizmet birimleri: Döner sermaye faaliyetlerinin
gerçekleştirildiği, 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 387 nci
maddesinde belirtilen Bakanlık hizmet birimleri ile il sanayi ve teknoloji
müdürlüklerini,
ı) İşletme:
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesini,
i) İşletme
yöneticisi: Genel Müdürü,
j) Malî yıl:
Takvim yılını,
k) Muhasebe
birimi: Gelirlerin ve alacakların tahsili, giderlerin ve borçların hak
sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade edilebilen değerler ile
emanetlerin alınması, saklanması, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve
diğer tüm malî işlemlerin kayıtlarının yapıldığı ve raporlandığı birimi,
l) Muhasebe
yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe biriminin
yönetiminden sorumlu usulüne göre atanmış yöneticiyi,
m) Üst
yönetici: Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Bakan Yardımcısını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sermaye,
Sermaye Kaynakları, Faaliyet Alanları, Gelirler ve Giderler
Sermaye
MADDE 4 –
(1) İşletmeye kendi kaynaklarından
karşılanmak üzere 100.000.000 (Yüzmilyon) Türk
Lirası sermaye tahsis edilmiştir.
Sermaye
kaynakları
MADDE 5 –
(1) İşletmenin sermaye kaynakları;
a) Döner sermaye faaliyetlerinden elde edilecek
kârlardan,
b) Bağış ve yardımlardan,
oluşur.
(2) Bağış ve yardımlar, tahsis edilen sermaye
miktarı ile sınırlı olmaksızın sermayeye eklenir.
(3) Döner sermaye faaliyetlerinden elde edilen
kârlar, ödenmiş sermaye tahsis edilen tutara ulaşıncaya kadar sermayeye
eklenir. Ödenmiş sermaye tutarı, tahsis edilen sermaye tutarına ulaştıktan
sonra, yılsonu kârı hesap dönemini izleyen Nisan ayının sonuna kadar genel
bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimi hesabına yatırılır.
(4) İşletmenin zararları geçmiş yıllar zararları
hesabında bekletilir ve ertesi yıllar kârları ile kapatılır.
Faaliyet
alanları
MADDE 6 –
(1) İşletmenin faaliyet alanları
şunlardır:
a)
Bakanlığın görev ve yetkileri kapsamında ortaya çıkan ve genel idare
esaslarına göre yürütülmesi mümkün olmayan, fiyatlandırılabilir nitelikteki
üretilen mal ve hizmetlerle ilgili faaliyetler.
b)
Bakanlığın görev alanına giren konularda test, kalibrasyon,
muayene, belgelendirme, doğrulama ve benzeri uygunluk değerlendirmeleri ile
uygunluk değerlendirmelerine ilişkin düzenleme ve denetleme hizmetlerine
yönelik faaliyetler.
c) Araştırma
ve analiz sonuçlarını, teknik ve bilimsel gelişmeleri ve iyi uygulamaları
yaygınlaştırmaya yönelik etkinlikler ile ilgili faaliyetler.
ç) Bilişim
sektörü, ileri teknoloji sektörleri, AR-GE, tasarım ve yeniliklere yönelik
faaliyetler.
d) Yerli ve
milli ürünlerin ülke genelinde kullanımının yaygınlaştırılmasına, veri
merkezi ve veri işleme altyapısının güçlendirilmesine katkı sağlamak üzere
yapılacak faaliyetler.
e)
Bakanlıkça sunulan hizmetlerin gerçekleştirilmesi ile ilgili sanayi
ve teknoloji alanında gelişime katkı sağlamak üzere bilgi birikiminin
geliştirilmesine ilişkin eğitim, analiz, kurs, envanter
hazırlama, araştırma, geliştirme, yayın, rehberlik, danışmanlık, yönetim,
işletme ve benzeri hizmetlere ilişkin faaliyetler.
f) Ülkede
fikri sermaye, AR-GE ve yenilik kapasitesinin gelişmesini sağlamak amacıyla
sınai mülkiyet haklarının korunması ve
ticarileşmesine yönelik olarak hazırlanacak destek programları ile ilgili
olmak üzere gerçekleştirilecek eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri.
g) Milli
Teknoloji Hamlesinin hedefleri doğrultusunda ilgili paydaşlarla işbirliği
içerisinde, teknoloji geliştirme ile bireylerin ve işletmelerin dijital
dönüşümü konularında bireysel yetkinlikler ile toplumsal bilinç ve kültürün
geliştirilmesine yönelik faaliyetler.
ğ) Sanayi ve
bilişim ürünlerinin, ürün güvenliği ve teknik mevzuatına uygunluğunu
sağlamak amacıyla piyasa gözetimi ve denetimine ilişkin muayene ve test
altyapısının geliştirilmesine ilişkin faaliyetler.
h)
Bakanlığın görev alanına giren konulara ilişkin yayın, veri, bilgi
ve belgelerin matbu veya elektronik ortamda alımı ve satışına yönelik
faaliyetler.
ı) İl sanayi
ve teknoloji müdürlüklerinin fiziki ve teknik altyapısının geliştirilmesi,
güçlendirilmesi ve kurumsal kimlik oluşturulmasına yönelik faaliyetler.
(2) İşletme bu faaliyetlerin ifasında, gereken
hâllerde diğer kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler ile gerçek ve tüzel
kişilerle işbirliği yapabilir.
Gelirler
MADDE 7 –
(1) İşletmenin gelirleri;
a) İşletmenin 6 ncı
maddede belirtilen faaliyet alanlarıyla ilgili üretilen mal ve hizmetlerin
satışlarından elde edilen gelirlerden,
b) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarına yönelik
faaliyetler ile standartların uygulanmasına ilişkin faaliyetlerden elde
edilen gelirler, test, kalibrasyon, muayene,
belgelendirme, doğrulama gibi uygunluk değerlendirme faaliyetleri
gelirlerinden,
c) Sanayi işletmelerinin kuruluş, sicil, vize,
değişiklik, ön kayıt, uygunluk ve ruhsatlandırma, test ve yeterlilik,
yetkilendirme ve muafiyet belgeleri işlemleri ile muayene, revize ve
tadilatlardan elde edilen gelirlerden,
ç) Teknoloji Geliştirme Bölgesi yönetici şirketi
ile bölgede yer alan AR-GE ve tasarım faaliyetinde bulunan firmalar için iş
yeri açma ve çalışma ruhsatı hizmetlerinden elde edilen gelirlerden,
d) Bakanlığın görev alanında olup, başka kurum ve
kuruluşlarca yürütülen muayene, denetim ve belgelendirme hizmetlerinden
elde edilecek gelirlerden aktarılacak paylar ile yerli katkı oranı ve
sanayi işletmesi kapasite hesabı ekspertiz
hizmetlerinden elde edilen gelirlerden,
e) Sanayi ürünlerinin teknik düzenlemelere
uygunluğu kapsamında yapılacak kontrol ve denetim gelirleri ile test
gelirlerinden,
f) Yatırım teşvik belgelerinin düzenlenmesi, revize
edilmesi ile makine ve teçhizat listelerinin revize edilmesinden elde
edilen gelirlerden,
g) Bakanlık görev alanındaki
organize sanayi bölgelerinin, endüstri bölgelerinin, sanayi sitelerinin,
teknoloji geliştirme bölgelerinin, AR-GE merkezlerinin, tasarım
merkezlerinin, model fabrikalarının ve diğer sanayi işletmelerinin;
kuruluş, yer seçimi, imar ve parselasyon, plan/proje, vize/onay işlemleri
ile bu alanlarda yer alan yapıların ruhsatlandırma ve plan/proje, vize/onay
işlemlerine ilişkin hizmetlerden elde edilecek gelirlerden,
ğ) Görevlendirme yapılan veya devredilen
hizmetlerden alınan gelir paylarından, bu hizmetlere ilişkin Bakanlığa
yapılan başvurular
ile bu kapsamda Bakanlıkça gerçekleştirilen faaliyetlerin
yürütülmesine ilişkin gelirlerden,
h) Rekabetçi Sektörler Programı kapsamında yapılan
ihale dosyalarının satışından elde edilen gelirlerden,
ı) Bakanlık birimleri tarafından verilecek eğitim,
danışmanlık, denetim ve benzeri hizmetlerinden elde edilecek gelirlerden,
i) İmal/üretim izni gelirleri ile ithal ürün
muafiyet belgesi gelirlerinden,
j) Bakanlıkça katılım sağlanan girişim sermayesi
fonlarından elde edilecek gelirlerden,
k) Faiz ve komisyon gelirlerinden,
l) İşletmeye ait lüzumu kalmayan ve hurdaya ayrılan
taşınırlar ile numune satışından elde edilen gelirlerden,
m) İstekli ve yüklenicilerden kesilecek gecikme
cezaları ile gelir kaydedilecek teminatlardan,
n) Kira gelirlerinden,
o) Reklam gelirlerinden,
ö) Bakanlık bünyesindeki veri ve istatistiklerin
paylaşımından elde edilen gelirlerden,
p) Benzeri diğer gelirlerden,
oluşur.
Giderler
MADDE 8 –
(1) İşletmenin giderleri;
a) 6 ncı maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin
gerektirdiği harcamalardan,
b) İşletme
kadro ve pozisyonlarında istihdam edilen personele yapılan aylık, ücret ile
malî ve sosyal haklarına ilişkin ödemelerden,
c) Döner
sermaye hizmetlerine ilişkin kırtasiye ve büro malzemesi, su ve temizlik
malzemesi, enerji alımları, yiyecek, içecek, giyim, özel malzeme, güvenlik
ve koruma malzemesi ve benzeri tüketim malzemeleri alım giderlerinden,
ç)
İşletmenin hizmetlerine ilişkin olarak görevlendirilecek personele 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümlerine göre yapılacak ödemelerden,
d) İşletme
faaliyetleri ile ilgili yasal giderler ile vergi, resim, harçlar ve benzeri
giderlerden,
e) İşletme
faaliyetleri için gerekli olup, müşavir firma ve kişilerden temin edilecek
olan her türlü hizmet alım giderlerinden,
f)
Faaliyetlerin gerektirdiği haberleşme, taşıma, ilan, sigorta,
komisyon giderlerinden,
g) 6 ncı maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin
gerektirdiği yurt içi ve yurt dışı eğitim, staj, kurs, toplantı, konferans,
sempozyum, sınav, etkinlik ve paneller için
yapılacak giderlerden,
ğ) 6 ncı maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin
gerektirdiği reklam, numune, fuar, tanıtım ve organizasyon giderlerinden,
h) İşletme
faaliyetlerinde kullanılmak üzere, satın alınacak olan her türlü menkul mal
ve gayrimaddi hak alımları giderlerinden,
ı) 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu hükümlerine
göre satın alınacak taşıt giderleri ile hizmet alımı suretiyle taşıt
edinilmesi için yapılacak giderler ve personel servis kiralama hizmeti
giderlerinden,
i) İşletme
tarafından kullanılan binaların bakım ve onarım giderleri ile işletme
tarafından kullanılan araç ve gereçlerin bakım ve onarım giderlerinden,
j) İşletme
faaliyetleri ile ilgili taşınır veya taşınmazların kira giderlerinden,
k) Benzeri
diğer giderlerden,
oluşur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim ve
Teşkilat
Yönetim
ve yürütme
MADDE 9 –
(1) İşletme yönetimi, Genel Müdür,
Genel Müdür Yardımcısı, Daire Başkanı ve muhasebe yetkilisinden oluşur.
(2)
İşletmenin hizmetleri; Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Daire
Başkanı, muhasebe yetkilisi, şube müdürleri, veznedar, taşınır kayıt
yetkilisi, muhasebe yetkilisi mutemetleri, muhasebe birimi personeli ve
diğer personel tarafından yürütülür.
(3) İşletmenin görev ve faaliyetleri ile ilgili
idari, malî ve teknik işleri Daire Başkanı tarafından yürütülür.
İşletme
yöneticisi
MADDE 10
– (1) Genel Müdür işletme
yöneticisidir.
(2) İşletme yöneticisinin görevleri şunlardır:
a) İşletmenin; ilgili mevzuat, Bakanlıkça
belirlenen hedef, politika ve stratejiler, performans programı ve işletmecilik
ile bütçe ilke ve esaslarına uygun olarak yönetilmesini sağlamak,
b) İşletme faaliyetleri ile ilgili olarak
Bakanlığın hazırlayacağı stratejik plan ve performans programına ilişkin
önerilerde bulunmak,
c) İdarenin stratejik planı ve performans programı
ile uyumlu olmak üzere işletmenin yatırım programı ile bütçesinin
hazırlanması sırasında uyulması gereken hususları belirlemek,
ç) İşletme kaynaklarının etkili, ekonomik ve
verimli kullanılmasını sağlayacak tedbirleri almak,
d) Fiyatlandırma tekliflerini karara bağlamak ve
üst yöneticinin onayına sunmak,
e) İşletmenin yönetimi ve faaliyetlerine ilişkin
olarak üst yönetici tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Genel
Müdür Yardımcısı
MADDE 11
– (1) Genel Müdür Yardımcısı,
döner sermaye işletmesinin koordinasyonundan sorumlu olup görevleri
şunlardır:
a) İşletmenin yatırım program tekliflerini, bütçe
tasarısını incelemek ve onaya sunmak,
b) İşletme kaynaklarının etkin ve verimli
kullanımının koordinasyonunu sağlamak ve takibini yapmak,
c) İşletmenin, işleyiş ve yönetim süreçlerinin
etkinliğini gözeterek, kalite ve verimliliğin geliştirilmesini sağlamak,
ç) Hizmet birimlerinden gelen ve işletme tarafından
yürütülmesi istenilen hizmet ve proje tekliflerini değerlendirmek,
d) İşletmenin koordinasyonunu ve Bakanlık birimleri
ile işbirliğini sağlamak,
e) İşletmenin yönetimi ve faaliyetlerine ilişkin
olarak işletme yöneticisi tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Daire
Başkanı
MADDE 12
– (1) Daire Başkanı, döner sermaye
ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesinden sorumlu olup görevleri
şunlardır:
a)
İşletmenin görev ve faaliyetleri ile ilgili idari, malî ve teknik
işlerini; ilgili kanun, yönetmelik, işletme bütçe esasları ile işletmecilik
ilkelerine uygun biçimde yürütmek,
b) İşletme
faaliyetlerinin icrası, koordinasyonu, takibi, değerlendirilmesi,
yönlendirilmesi, verimliliğin arttırılmasına ilişkin tedbirlerin alınması
ve uygulamaya konularak gerçekleştirilmesiyle ilgili iş ve işlemleri
yapmak,
c) İşletme
kadrolarına atanan veya görevlendirilen personelin; görevlerini iş bölümü
esasları dâhilinde düzenlemek, izlemek, denetlemek, değerlendirmek ve
amirliğini yapmak,
ç)
İşletmenin çalışma programlarını ve bütçe tasarılarını zamanında
hazırlamak,
d) Bütçe
ödenek aktarmalarının zamanında yapılmasını sağlamak,
e)
İşletmenin mal varlıkları ile her türlü makine, teçhizat, demirbaş
ve malzemelerin verimli bir şekilde kullanılması, saklanması ve korunmasını
sağlayıcı önlemler almak,
f) Döner
sermaye hesaplarının, vezne ve taşınır işlerinin usulüne göre yürütülmesini
koordine etmek ve izlemek,
g) Muhasebe
işlemlerinin süresinde ve düzenli kaydedilmesini sağlamak,
ğ)
İşletmenin bilançosunu incelemek, Sayıştay Başkanlığına ve Hazine ve
Maliye Bakanlığına göndermek,
h)
İşletmenin yatırım program teklifini hazırlamak, değişikliklere ve
ek programlara ait olur hazırlamak,
ı) İşletmeye
ait demirbaşların terkini için makam olurunu hazırlamak,
i)
İşletmenin hesap planını hazırlamak,
j)
İşletmenin hesap planındaki değişiklikleri yapmak,
k)
İşletmenin bütçe form ve cetvel taslaklarını hazırlamak,
l)
İşletmenin mal ve hizmet satış listelerini ve malî yıl içinde
oluşabilecek değişiklik ve güncellemeleri düzenlemek,
m)
İşletmenin istatistiklerini, faaliyet raporunu hazırlamak, kesin
hesabını ve diğer malî tablolarını değerlendirmek,
n) Döner
sermaye iş ve işlemleri ile ilgili hizmet içi eğitim yapmak,
o)
İşletmenin personel ihtiyacını belirlemek,
ö) Genel
Müdür Yardımcısı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Harcama
yetkilisi
MADDE 13 – (1) Genel Müdür işletmenin harcama yetkilisidir.
(2) Harcama yetkilisi işletme bütçesinden yapılacak
harcamaların ilgili mevzuat hükümleri dâhilinde ve amacına uygun olarak
gerçekleştirilmesinden, harcama talimatlarının bütçe ilke ve esaslarına
uygun olmasından, ödeneklerin etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasından
ve bu Yönetmelik çerçevesinde yapılması gereken diğer işlemlerden üst
yöneticiye karşı sorumludur.
(3) Harcama
yetkilisi harcama yetkisini; yardımcılarına veya hiyerarşik olarak bir alt
kademedeki yöneticilere, işletmenin taşra teşkilatında gerçekleşecek
giderleri için Bakanlık il müdürlerine kısmen veya tamamen devredebilir.
Gerçekleştirme
görevlisi
MADDE 14 – (1) İşletmenin gelir ve giderleri, harcama
yetkilisi tarafından görevlendirilecek personel tarafından yerine
getirilir.
(2) Harcama yetkilisi, kendisine en yakın
yöneticilerden birisini veya birkaçını ödeme emri belgesini düzenlemek
üzere görevlendirir. Görevlendirilen kişiler gerçekleştirme görevlisi olup
harcama birimindeki ön malî kontrol görevini yaparlar.
(3) Gelir gerçekleştirme görevlisi; işletme
gelirlerinin tahakkuk ve takip işlemlerini yürütür.
(4) Gider gerçekleştirme görevlisi harcama talimatı
üzerine; işin yaptırılması, mal veya hizmetin alınması, teslim almaya
ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli
belgelerin hazırlanması görevlerini yürütür.
(5) Gider ve gelir gerçekleştirme görevlileri,
kendilerine verilen görevlerin mevzuatına ve usulüne uygun olarak
yürütülmesinden, düzenledikleri belgelerin doğruluğundan ve diğer
gerçekleştirme görevlileri tarafından düzenlenen belgeler üzerinde
yapmaları gereken iş ve işlemlerden sorumludurlar.
Muhasebe
yetkilisi
MADDE 15
– (1) Muhasebe yetkilisi; muhasebe
hizmetlerinin yürütülmesinden, muhasebe biriminin yönetiminden, muhasebe
kayıtlarının usulüne uygun, saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasından
sorumludur.
(2) İşletmenin muhasebe hizmetleri Bakanlık
tarafından yürütülür.
(3) Bakanlıkça merkez ve taşra personeli arasından
usulüne uygun olarak muhasebe yetkilisi görevlendirilir.
Muhasebe
birimi
MADDE 16
– (1) İşletmenin muhasebe
hizmetleri muhasebe birimince yürütülür.
(2) İşletmenin muhasebe hizmetleri muhasebe
yetkilisi ve muhasebe biriminde görevli personel tarafından yürütülür.
Muhasebe
yetkilisi mutemetleri
MADDE 17
– (1) Muhasebe birimince
tahsilinde güçlük görülen döner sermaye gelirleri, 31/12/2005
tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhasebe
Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesine göre
mutemetliği onaylanan kefalete tabi muhasebe yetkilisi mutemetlerince
tahsil edilir. Döner sermaye gelirlerinden hangilerinin muhasebe yetkilisi
mutemetlerince tahsil edileceği, hangi hizmet birimlerinde muhasebe
yetkilisi mutemedi görevlendirileceği muhasebe yetkilisinin teklifi ve
harcama yetkilisinin oluru ile belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Malî İşlemler
Hesap
dönemi
MADDE 18
– (1) İşletmenin hesap dönemi malî
yıldır.
Proje
hazırlama
MADDE 19
– (1) Bütçenin hazırlanmasından
önce; yapılması gereken yatırımlara ait malî, ekonomik ve teknik etütler
zamanında yapılarak projeleri hazırlanır.
Bütçe
MADDE 20
– (1) Bütçe, işletmenin belirli
bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin
hususları gösteren belgedir.
(2) Bütçenin hazırlanması ve uygulanmasında
aşağıdaki ilkelere uyulur:
a) İşletme bütçesi, metin kısmı ile ekli
cetvellerden oluşur.
b) Döner sermaye gelirleri bütçedeki harcama
kalemleri ile faaliyet programı hedefleri dışındaki amaçlara tahsis
edilemez.
c) Bütçe, yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider
tahminlerini gösterecek şekilde hazırlanır.
ç) Bütçe gelir ve gider tahminleri ile uygulama
sonuçlarının raporlanmasında açıklık, doğruluk ve malî saydamlık esastır.
d) Bütçede tüm gelir ve giderler gayrisafi olarak
gösterilir.
Bütçenin
hazırlanması ve onaylanması, ödenek aktarma ve ekleme
MADDE 21 – (1) İşletme bütçesinin hazırlanmasına yönelik
yıllık faaliyet programı rehberi Ekim ayının sonuna kadar hizmet
birimlerine duyurulur.
(2) Hizmet birimlerince hazırlanan yıllık faaliyet
programları, Kasım ayının sonuna kadar Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) İşletmenin bütçe taslağı, hizmet birimlerince
hazırlanarak Genel Müdürlüğe gönderilen yıllık faaliyet programına göre
muhasebe yetkilisinin önerisi alınarak Daire Başkanlığı tarafından
hazırlanır.
(4) Hazırlanan bütçe en geç Aralık ayının sonuna
kadar üst yöneticinin onayı üzerine malî yılbaşında yürürlüğe girer.
Onaylanan bütçenin bir örneği muhasebe yetkilisine verilir.
(5) Bütçe sınıflandırmasının bütün düzeyleri
arasında aktarma yapmaya Genel Müdür yetkilidir.
(6) Bütçede, ödeneği indirilen maddeye ödenek
ilavesi, ödenek ilavesi yapılan maddeden de ödenek aktarılması yapılamaz.
Ek bütçe
MADDE 22
– (1) Bütçede öngörülen
ödeneklerin yetersiz kalması veya faaliyet programında öngörülmeyen işlerin
yapılmasının gerektiği hallerde, kaynağının gösterilmesi koşuluyla ve süre
şartları hariç 21 inci maddede belirtilen yılı bütçesinin uygulanmasındaki
usule uygun olarak ek bütçe yapılabilir.
Ertesi
yıla geçen yüklenme ile gelecek yıllara yaygın yüklenmeler
MADDE 23 –
(1) İşletme, faaliyet alanlarıyla
ilgili olması ve yılı bütçesinde ödeneğinin bulunması kaydıyla, aşağıda
belirtildiği şekilde ertesi yıla geçen ve gelecek yıllara yaygın yüklenmeye
girişebilir:
a) İşletme, niteliğinden dolayı malî yılla sınırlı
tutulamayan ve sürekliliği bulunan mal ve hizmet alımları için; her iş
itibarıyla, bütçelerinde öngörülen ödeneklerin yüzde ellisini, izleyen
yılın Haziran ayını geçmemek ve yüklenme süresi on iki ayı aşmamak üzere,
ilgili üst yöneticinin onayıyla ertesi yıla geçen yüklenmelere girişebilir.
b) İşletme, aşağıdaki mal ve hizmet alımları için
süresi üç yılı, finansal kiralama suretiyle temin edileceklerde ise dört
yılı geçmemek üzere üst yöneticinin onayıyla gelecek yıllara yaygın
yüklenmeye girişebilir:
1) Satın alma suretiyle edinilmesi ekonomik
olmayan; her türlü makine-teçhizat, cihazlar ve taşıtların kiralanması veya
finansal kiralama suretiyle temin edilmesi,
2) Maliyeti yüksek ve ileri teknoloji ürünü olan
cihazların hizmet alımı yoluyla temini, kiralanması veya finansal kiralama
suretiyle temin edilmesi,
3) Bilgi işlem hizmetleri, internet erişim
hizmetleri, harita, plan, proje, etüt ve müşavirlik hizmetleri, personel
taşıma hizmeti, elektrik ve doğalgaz alımları.
c) İşletme, bir malî yıl içinde tamamlanması mümkün
olmayan yatırım projeleri için gelecek yıllara yaygın yüklenmeye
girişebilir.
Merkezi
alım
MADDE 24 – (1) İşletme bütçesinden taşra dahil
hizmet birimleri için merkezî olarak satın alınmasında fayda görülen mal ve
hizmet alımları toplu olarak yapılabilir.
İhtiyaç
fazlası taşınır devri ile hurda satışı
MADDE 25 – (1) İşletme, kayıtlara alınış tarihi itibarıyla
beş yılını tamamlamış olan ihtiyaç fazlası taşınırlarını bağlı olduğu
idareye devredebilir.
(2) Ekonomik ömrünü tamamlamış olan veya
tamamlamadığı halde teknik ve fiziki nedenlerle alınış amaçları doğrultusunda
kullanılması imkânı kalmayan ve hizmet dışı bırakılan taşınırlar ile üretim
sırasında elde edilen kırpıntı, döküntü ve artık parçalar satış yoluyla
değerlendirilebilir.
Taşınmaz
edinme ve yatırım projelerine katılma
MADDE 26 – (1) İşletme, faaliyetlerinde kullanılmak amacıyla
Bakanlık yatırım programlarında yer alması şartıyla ve bedeli işletme
bütçesinden ödenmek suretiyle taşınmaz edinebilir. Bu taşınmazlar Hazine
adına tescil edilmekle birlikte, işletmenin hesaplarında gösterilir.
(2) İşletme, faaliyetleri ile ilgili olarak bağlı olduğuı idareye tahsis edilmiş taşınmazları
kullanabilir.
Kaynak
aktarma ve borç verme
MADDE 27 – (1) İşletme; malî imkânının uygun olması
koşuluyla, malî durumu yetersiz olan organize sanayi bölgelerine, endüstri
bölgelerine, teknoloji geliştirme bölgelerine, sanayi sitelerine ve model
fabrikalara mevzuatında belirtilen hükümler saklı kalmak kaydıyla vadesi
beş yılı geçmemek üzere borç olarak kaynak aktarabilir. Kaynak aktarmaya
Bakan yetkilidir.
(2) Kaynak aktarma ve borç verme ile ilgili usul ve
esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça
belirlenir.
Gelirlerden
alınacak paylar
MADDE 28 – (1) Bakanlığın görev alanında olup başka kurum ve
kuruluşlarca yürütülen hizmetlerden elde edilecek gelirler ile
görevlendirme yapılan veya devredilen hizmetlerden elde edilen gelirlerden
Bakanlıkça belirlenecek oranlarda pay alınır.
(2) Alınacak gelir payı oranlarını belirlemeye
Bakan yetkilidir.
(3) Alınacak pay tutarı, aylık gayrisafi hasılat üzerinden hesaplanarak izleyen ayın en geç
15’ine kadar işletme hesabına aktarılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Fiyat
tespiti
MADDE 29
– (1) İşletme tarafından üretilen
mal ve hizmet satış bedelleri, ilgili hizmet birimlerinin de görüşü
alınarak Genel Müdürlük tarafından belirlenir. Belirlenen fiyatlar üst
yönetici tarafından onaylanır ve malî yılın başında yürürlüğe girer. Gerek
görüldüğü hallerde malî yıl içerisinde gerekçe gösterilmek kaydıyla mal ve
hizmet satış listeleri ve fiyatlarında değişiklik veya düzenleme
yapılabilir.
(2) İşletme tarafından üretilen mal veya
hizmetlerin fiyatı, özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla,
hammadde, malzeme, işçilik giderleri, diğer masraflar, amortisman
payları ve kâr yüzdesi esas alınarak ve maliyet bedelinin altında olmamak
üzere belirlenir.
(3) İlgili mevzuatındaki ücretsiz veya indirimli
tarife uygulanması ile ilgili hükümler saklı kalmak üzere, işletme
tarafından üretilen mal ve hizmet bedellerinde, işletmecilik gereği
yapılması gereken ticari indirimler hariç, herhangi bir kişi veya kuruma
ücretsiz veya indirimli fiyat uygulanamaz.
Taşınır
işlemleri
MADDE 30
– (1) İşletmece edinilen
taşınırların kayıtlara alınmasında, verilmesinde ve izlenmesinde, 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(2) Taşınırların muhasebe hesap planında yer alan
ilgili stok ve maddi duran varlık hesaplarına kaydının sağlanması için,
taşınır işlemlerini yürütmekle görevli birimler tarafından düzenlenen
belgelerin bir nüshası muhasebe birimine gönderilir.
Demirbaşların
kayıtlardan çıkartılması
MADDE 31
– (1) Hurdaya ayrılmasına karar
verilen taşınırlardan kayıtlı değeri Hazine ve Maliye Bakanlığınca
belirlenecek tutarın taşıtlar hariç on katına kadar olanlar işletme
yöneticisi, belirlenen tutarı aşan taşınırlar ise işletme yöneticisinin
teklifi üzerine üst yöneticinin onayı ile kayıtlardan çıkarılır. Üst
yönetici bu yetkisini daha alt kademe yöneticilere kısmen veya tamamen
devredebilir.
Alım ve
satım işlerinde uygulanacak hükümler
MADDE 32
– (1) Mal ve hizmet alımı ile
yapım işleri, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri
Kanunu, satış işleri ise 15/6/1984 tarihli ve 84/8213 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Döner Sermayeli Kuruluşlar İhale Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılır.
Alacakların
tahsili
MADDE 33
– (1) İşletme alacaklarının
tahsilinde ilgili mevzuatında belirtilen hükümler saklı kalmak şartıyla, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra İflas Kanunu
hükümlerine göre işlem yapılır.
Denetim
MADDE 34
– (1) İşletme, Bakanlık denetim
elemanları, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Sayıştay tarafından denetlenir.
(2) İşletme, Bakanlığın iç denetim kapsamında
sayılır. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun iç denetime ilişkin hükümleri ve ilgili
mevzuat çerçevesinde Bakanlığın iç denetçileri tarafından iç denetime tabi
tutulur.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 1/5/2007 tarihli ve 26509
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve
Muhasebe Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yetki
MADDE 36
– (1) İşletme ile ilgili hususlara
ilişkin usul ve esasları belirlemeye; uygulamada ortaya çıkan sorunları,
tereddütleri, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya; bu
Yönetmeliğin uygulanması için gerekli her türlü tedbiri almaya Genel Müdürlük
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 37
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|