Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 531)
Amaç ve
konu
MADDE 1 – (1) Akaryakıt ve LPG piyasasının yanı sıra özel
etiket ve işaret kullanma zorunluluğu getirilen ürünlere ilişkin piyasada
rekabet eşitliğinin sağlanması ve kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde
mücadele edilmesi amacıyla 29/4/2021 tarihli ve 7318 sayılı Vergi Usul
Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile
düzenlemeler yapılmıştır.
(2) Mezkûr Kanunun 1 ve 2 nci maddeleriyle,
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yapılan değişiklikler
kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığına; belirli kriterleri dikkate alarak
yedi günlük fatura düzenleme süresini indirme ya da faturanın malın teslim
edildiği veya hizmetin yapıldığı anda düzenlenmesi zorunluluğu getirmenin
yanı sıra, 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve
2/3/2005 tarihli ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)
Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile 213 sayılı
Kanunun mükerrer 257 nci maddesi uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram,
kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu
getirilen ürünleri imal veya ithal edenlerden 213 sayılı Kanunun mükerrer
257 nci maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendinde yer alan
hükümler çerçevesinde teminat alma yetkisi verilmiştir. Diğer taraftan,
bahse konu hükümlerin yanı sıra mezkûr Kanun ile 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355, 359 ve 367 nci maddelerinde de değişiklikler yapılmıştır.
(3) Bu kapsamda, 7318 sayılı Kanun ile 213 sayılı
Kanunda yapılan değişikliklere ilişkin açıklamalar ve uygulamaya ilişkin
usul ve esasların belirlenmesi bu Tebliğin amaç ve konusunu
oluşturmaktadır.
Yasal
düzenlemeler
MADDE 2 – (1) 213 sayılı Kanunun;
- 231 inci maddesinin birinci fıkrasının (5)
numaralı bendinde, “Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren
azami yedi gün içinde düzenlenir. Hazine ve Maliye Bakanlığı; mal veya
hizmetin nev’i, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet
konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate
alarak, bu süreyi indirmeye ya da faturanın malın teslim edildiği veya
hizmetin yapıldığı anda düzenlenmesi zorunluluğu getirmeye yetkilidir. Bu
süreler içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır.”,
- Mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasında,
“Maliye Bakanlığı;
1. Mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe
usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve
belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü
defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri
belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp
dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya,
bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve
ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak
defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu
kaldırmaya,
…
8. 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası
Kanunu ve 2/3/2005 tarihli ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)
Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile bu madde
uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel
etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya
ithal edenlerden; yeni işe başlayanlarda 10 milyon Türk lirasına kadar,
faaliyeti devam edenlerde 100 milyon Türk lirasını geçmemek üzere bir
önceki hesap dönemine ait brüt satışlar toplamının %1’ine kadar, ayrıca
bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve
işaretler verilmesinden önce bu ürünler nedeniyle hesaplanan özel tüketim
vergisi ve katma değer vergisi tutarının toplamına kadar, doğacak
vergilerin tahsil güvenliğini sağlamak amacıyla, 6183 sayılı Kanunun 10
uncu maddesinde yer alan menkul mallar hariç olmak üzere anılan maddede
sayılan türden teminat almaya, mükelleflerin; faaliyet alanı, hukuki
statüsü, mükellefiyet süresi, aktif veya öz sermaye büyüklüğü, çalışan
sayısı, hakkında sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge
düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup
bulunmadığı, iş veya üretim hacmi ile ürün ve mükellef gruplarını ayrı ayrı
veya birlikte dikkate alarak, teminatın; türünü, tutarını, verilmesi
gereken zamanı, iadesi ile tamamlanmasına ilişkin hususları belirlemeye,
teminat tutarını lisansa tabi faaliyetlerde lisans türleri itibarıyla
farklılaştırmaya, bentte yer alan oran ve tutarları sıfıra kadar indirmeye
ve iki katına kadar artırmaya, hangi hâllerde teminat aranılmayacağını ve
uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye,
Yetkilidir.”,
- 359 uncu maddesinin (ç) fıkrasında “Hazine ve
Maliye Bakanlığınca yetkilendirilmediği halde, ödeme kaydedici cihaz
mührünü kaldıran, donanım veya yazılımını değiştiren veya yetkilendirilmiş
olsun ya da olmasın ödeme kaydedici cihazın hafıza birimlerine, elektronik
devre elemanlarına veya harici donanım veya yazılımlarla olan bağlantı
sistemine ya da kayıt dışı satışın önlenmesi için kurulan elektronik
kontrol ve denetim sistemleri veya ilgili diğer sistemlere fiziksel veya
bilişim yoluyla müdahale ederek; gerçekleştirilen satışlara ait mali belge
veya bilgilerin cihazda kayıt altına alınmasını engelleyen, cihazda kayıt
altına alınan bilgileri değiştiren veya silen, ödeme kaydedici cihaz veya
bağlantılı diğer donanım ve sistemler ya da kayıt dışı satışın önlenmesi
için kurulan elektronik kontrol ve denetim sistemleri veya ilgili diğer
sistemler tarafından Hazine ve Maliye Bakanlığı veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına elektronik ortamda iletilmesi gereken belge, bilgi veya
verilerin iletilmesini önleyen veya bunların gerçeğe uygun olmayan şekilde
iletilmesine sebebiyet verenler üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılır.”,
- 367 nci maddesinin dördüncü fıkrasında, “359 uncu
maddenin (ç) fıkrasında yazılı suçların işlendiğinin inceleme sırasında
tespiti halinde incelemenin tamamlanması beklenmeksizin, sair suretlerle
öğrenilmesi halinde ise incelemeye başlanmaksızın Vergi Müfettişleri ve Vergi
Müfettiş Yardımcıları tarafından bu tespitlere ilişkin rapor düzenlenir ve
rapor değerlendirme komisyonunun mütalaasıyla birlikte keyfiyet Cumhuriyet
başsavcılığına bildirilir. Kamu davasının açılması için incelemenin
tamamlanması şartı aranmaz.”
hükümleri yer almaktadır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) 6183 sayılı Kanun: 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu,
b) 193 sayılı Kanun: 31/12/1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununu,
c) 213 sayılı Kanun: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanununu,
ç) 3100 sayılı Kanun: 6/12/1984 tarihli ve 3100
sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları
Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunu,
d) 4760 sayılı Kanun: 6/6/2002 tarihli ve 4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununu,
e) 5015 sayılı Kanun: 4/12/2003 tarihli ve 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanununu,
f) 5307 sayılı Kanun: 2/3/2005 tarihli ve 5307
sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik
Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunu,
g) Akaryakıt: 5015 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde
tanımı yapılan akaryakıtı,
ğ) Akaryakıt bayii veya istasyonu: 5015 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinde tanımlanan akaryakıt bayii veya istasyonunu,
h) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
ı) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
i) Brüt satış: Bakanlıkça yayımlanan muhasebe
sistemi uygulama genel tebliğleri uyarınca tespit edilen tek düzen hesap
planı ve mali tabloların açıklanmasına ilişkin usul ve esaslara uygun
olarak düzenlenmiş gelir tablosundaki brüt satışları,
j) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
k) İhrakiye: 5015 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde
tanımlanan ihrakiyeyi,
l) Lisans: 5015 ve 5307 sayılı Kanunlar kapsamında,
gerçek ve tüzel kişilere piyasada faaliyet gösterebilmeleri için izin
verildiğini gösteren belgeyi,
m) LPG: Dolum tesislerinde mutfak, sanayi ve ticari
tüplere doldurularak piyasaya arz edilenler hariç, 5307 sayılı Kanunun 2
nci maddesinde tanımı yapılan sıvılaştırılmış petrol gazını,
n) ÜİS: Ürün İzleme Sistemini,
o) LPG otogaz bayii veya istasyonu: 5307 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinde tanımlanan otogaz bayii veya istasyonunu,
ö) ÜİS Uygulama Genel Tebliği: 11/9/2020 tarihli ve
31241 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak
Sigara Kâğıdı ve Alkollü İçkilerde Ürün İzleme Sistemi Uygulama Genel
Tebliğini,
p) TADAB: Tarım ve Orman Bakanlığı Tütün ve Alkol
Dairesi Başkanlığını,
r) Teminat: 6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (1), (2), (3) ve (5) numaralı bentlerinde sayılan; para,
bankalar tarafından verilen teminat mektupları, Devlet iç borçlanma
senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen belgeleri ve gayrimenkulleri,
s) Vergi borcu: Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerince tahsil edilen ve 213 sayılı Kanun kapsamına giren
vergi, resim, harçlar, vergi cezaları ile bunlara bağlı gecikme faizi ve
gecikme zamlarını,
ifade eder.
Fatura
düzenleme süresi
MADDE 4 – (1) 213 sayılı Kanunun 231 ve mükerrer 257 nci
maddelerinin verdiği yetkiye dayanılarak, ihrakiye teslimleri hariç olmak
üzere, faturanın aşağıdaki hallerde teslim anında düzenlenmesi uygun
bulunmuştur.
a) 5015 sayılı Kanun ve 5307 sayılı Kanun
kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanların (rafinerici, dağıtıcı,
bayi, serbest kullanıcı gibi) kendi aralarında yaptıkları akaryakıt ve LPG
teslimi.
b) Tankerlerle veya özel nakliye araçlarıyla
taşınmak suretiyle akaryakıt ve LPG otogaz bayii veya istasyonu dışında
müşterinin istediği mahalde (yürüttükleri faaliyetlerindeki ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla fabrika, şantiye, nakliye filosu işletmeleri ve benzeri
yerlerde) yapılan akaryakıt ve LPG teslimi.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki teslimlerde,
alıcının tamamen veya kısmen akaryakıt ve LPG alımından vazgeçmesi ya da
söz konusu teslimlere ilişkin olarak düzenlenen faturada gösterilen
miktardan daha az akaryakıt ve LPG teslim edilmesi halinde, bu durumun
ortaya çıktığı anda;
- Alıcının 213 sayılı Kanunun 232 nci maddesine
göre fatura düzenleme zorunluluğu bulunanlar kapsamında olması halinde,
alıcı tarafından satıcı adına fatura,
- Alıcının 213 sayılı Kanun uyarınca belge
düzenleme yükümlülüğü bulunanlar kapsamında olmaması halinde ise satıcı
tarafından 213 sayılı Kanunun 234 üncü maddesinde belirlenen asgari
bilgileri içerecek şekilde gider pusulası,
düzenlenecektir. Bu kapsamda düzenlenen belge
üzerinde, işlemin mahiyetine ilişkin açıklama ile birlikte, ilgili
faturanın tarih ve numarasına da yer verilecektir.
5015
sayılı Kanun ile 5307 sayılı Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde
bulunanlara ilişkin teminat uygulaması
MADDE 5 – (1) 5015 sayılı Kanun kapsamında dağıtıcı, madeni
yağ veya bayilik (münhasıran ihrakiye bayiliği hariç) lisansı bulunanlar
ile 5307 sayılı Kanun kapsamında dağıtıcı veya LPG otogaz bayilik lisansı
bulunanlar 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının (8) numaralı bendi hükümlerine göre teminat uygulaması kapsamına
alınmıştır.
(2) Birinci fıkra gereğince teminat uygulaması
kapsamında olup;
a) Yeni işe başlayan mükelleflerden (faaliyetine
öteden bu yana devam etmekle birlikte, ilk kez teminat verilmesini
gerektiren lisansa sahip olanlar dâhil), sahip oldukları lisans sayısına
bakılmaksızın;
i) Dağıtıcı lisansına sahip olanların 213 sayılı
Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı
bendinde yer alan azami tutarın iki katı kadar (2021 yılı için 20 milyon
Türk lirası),
ii) Dağıtıcı lisansı dışındaki lisanslara sahip
olanların (i) alt bendinde belirtilen tutarın yirmide biri kadar (2021 yılı
için 1 milyon Türk lirası),
b) Faaliyetlerine öteden bu yana devam eden
mükelleflerin, sahip oldukları lisans sayısına bakılmaksızın, 213 sayılı
Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendinde
yer alan azami tutardan (2021 yılı için 100 milyon Türk lirası) fazla
olmamak üzere, bir önceki hesap dönemine ilişkin olarak verilen yıllık
gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi ile bildirilen yıllık brüt
satışları toplamının %1’i oranında,
teminat vermesi gerekmektedir.
(3) Sadece LPG ile ilgili;
a) Dağıtıcı lisansına sahip olanlardan;
i) İkinci fıkranın (a) bendi kapsamındakilerin,
aynı fıkrada belirlenen teminat tutarının dörtte biri,
ii) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamındakilerin,
aynı fıkrada belirlenen teminat tutarının yarısı,
b) LPG otogaz bayilik lisansı bulunanların, ikinci
fıkraya göre belirlenen teminat tutarının yarısı,
kadar teminat vermesi gerekmektedir.
(4) İkinci fıkranın (a) bendi gereğince teminat vermekle
yükümlü olanlardan dağıtıcı lisansı yanında bu madde kapsamında teminat
verilmesi gereken diğer lisanslara da sahip olanlar, söz konusu bendin (i)
alt bendine göre teminat vereceklerdir.
(5) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamında verilmesi
gereken teminat, teminatın verileceği tarihin içinde bulunduğu yılda
verilmesi gereken ve bir önceki yıla ait olan gelir veya kurumlar vergisi
beyannamesinde, 193 sayılı Kanunun mükerrer 121 inci maddesindeki şartları
taşımasına bağlı olarak, uyumlu mükelleflere vergi indirimi uygulamasından
yararlanma hakkı bulunan mükellefler tarafından beşte bir oranında verilir.
(6) Rafinerici lisansına sahip olan mükellefler ile
genel ve özel bütçeli idareler, il özel idareleri, yatırım izleme ve
koordinasyon başkanlıkları (YİKOB), büyükşehir belediyeleri ve belediyeler
ile sermayelerinin %51’i veya daha fazlası bunlara ait olan kuruluşlar, bu
madde kapsamında teminat verilmesi gereken lisanslara sahip olsalar dahi,
teminat vermekle yükümlü değillerdir.
Özel
etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya
ithal eden mükelleflerde teminat uygulaması
MADDE 6 – (1) Özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu
bulunan ürünlere ilişkin olarak talep edilen ve talepleri ÜİS Uygulama
Genel Tebliğinde yer alan usul ve esaslara göre değerlendirilen özel etiket
ve işaretlerin, 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının (8) numaralı bendi hükümlerine göre teminat karşılığında
verilmesi uygun bulunmuştur.
(2) Başkanlıkça, özel etiket ve işaret zorunluluğu
getirilen ürünler için talep edilen özel etiket ve işaretlerin, ÜİS
Uygulama Genel Tebliğinde yer alan usul ve esaslara göre değerlendirilmesi
sonucu verilmesi uygun görülen miktarının;
a) Yeni işe başlayan üreticilerde;
i) İlk üç aylık sürede faaliyet gösterenler
bakımından, TADAB’dan alınan izin, satış ve/veya yetki belgelerinde yer
alan yıllık kapasitenin 15 günlük kısmına kadar,
ii) Dört ilâ on iki aylık dönemde faaliyet
gösterenler bakımından, aylık ortalama üretim ve aylık ortalama satış
miktarı dikkate alınarak bunların ortalamalarının bir aylık miktarına
kadar,
b) Bir yılı aşan süredir faaliyeti devam eden
üreticilerde;
i) Sigara ve distile alkollü içki üreticileri
bakımından, son bir yıllık dönemde yaptıkları aylık ortalama üretim ve
aylık ortalama satış miktarı dikkate alınarak bunların ortalamalarının 45
günlük miktarına kadar,
ii) Diğer tütün mamulleri, makaron, yaprak sigara
kâğıdı, fermente alkollü içki ve bira üreticileri bakımından, mükelleflerin
son bir yıllık dönemde yaptıkları aylık ortalama üretim ve aylık ortalama
satış miktarı dikkate alınarak bunların ortalamalarının iki aylık miktarına
kadar,
teminat aranmaz.
(3) İkinci fıkrada belirtilen limitleri aşan özel
etiket ve işaretlere ilişkin talepler; Başkanlıkça mükelleflerin mevcut
özel etiket ve işaret stokları, önceki dönemlerde aldıkları özel etiket ve
işaret miktarları, üretim kapasiteleri, aylık üretim miktarları, mamul ve
yarı mamul stokları ve aylık satış miktarlarının kontrolü ve analizi
yapılarak değerlendirilir. Yapılan değerlendirme neticesinde söz konusu
talepler;
a) Yeni işe başlayan üreticilerde;
i) İlk üç aylık sürede faaliyet gösterenler
bakımından, TADAB’dan alınan izin, satış ve/veya yetki belgelerinde yer
alan yıllık kapasitenin iki aylık,
ii) Dört ilâ on iki aylık dönemde faaliyet
gösterenler bakımından, aylık ortalama üretim ve aylık ortalama satış
miktarı dikkate alınarak bunların ortalamalarının üç aylık,
b) Bir yılı aşan süredir faaliyeti devam eden
üreticiler bakımından, son bir yıllık dönemde yaptıkları aylık ortalama
üretim ve aylık ortalama satış miktarı dikkate alınarak bunların
ortalamalarının üç aylık,
miktarını aşmamak üzere, verilmesi uygun görülen
özel etiket ve işaretlere konu ürüne ait ÖTV ve bu vergiye ilişkin KDV
tutarı kadar teminat mukabilinde karşılanır.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralara göre yapılacak
hesaplamalarda mükellefin üretim veya satışının olduğu aylar dikkate
alınır. Bu şekilde yapılacak hesaplama neticesinde tespit edilen miktarın,
üretim kapasitesinin 15 günlük kısmından az olması durumunda, söz konusu
fıkraların yeni işe başlayan üreticilere ilişkin kısımlarına göre işlem
yapılır.
(5) Tütün mamulü, makaron ve yaprak sigara kâğıdı
ithalatçılarının özel etiket ve işaret taleplerinin karşılanmasında, ÜİS
Uygulama Genel Tebliği uyarınca Başkanlık tarafından yapılan değerlendirme
sonucu verilmesi uygun görülen özel etiket ve işaret miktarı, bu ürünlere
ilişkin olup ithalat sırasında ödenmesi gereken ÖTV ve bu vergiye ilişkin KDV
tutarı kadar teminat karşılığı verilir.
(6) Alkollü içki ithalatçılarının özel etiket ve
işaret taleplerinin karşılanmasında, ÜİS Uygulama Genel Tebliği uyarınca
TADAB tarafından yapılan değerlendirme sonucu verilmesi uygun görülen özel
etiket ve işaret miktarı, bu ürünlere ilişkin olup ithalat sırasında
ödenmesi gereken ÖTV ve bu vergiye ilişkin KDV tutarı kadar teminat
karşılığı verilir.
(7) Bu maddede yer alan teminata ilişkin hususlar,
4760 sayılı Kanuna ekli (III) Sayılı Listede yer almayan ancak, ÜİS
Uygulama Genel Tebliğinde yazılı usul ve esaslara tabi mallar bakımından,
bu mallar üzerinden hesaplanacak KDV yönünden uygulanır.
(8) Özel etiket ve işaret talebinin, ÜİS Uygulama
Genel Tebliğinde yer alan usul ve esaslar kapsamında yapılan değerlendirme
neticesinde reddedilmesi durumunda, bu talep, teminat karşılığı olsa dahi
yerine getirilmez.
Teminat
verme zamanı ve yeri
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesi kapsamında
belirlenen teminatların;
a) Yeni işe başlayan mükelleflerce (faaliyetine öteden
bu yana devam etmekle birlikte, ilk kez teminat verilmesini gerektiren
lisansa sahip olanlar dahil), teminat zorunluluğu getirilen lisanslara
sahip oldukları tarihten itibaren bir ay içerisinde,
b) Faaliyetlerine öteden bu yana devam eden
mükelleflerce her yıl, hesap döneminin kapandığı ayı izleyen beşinci ayın
sonuna kadar,
gelir veya kurumlar vergisi (bu vergilerden
mükellefiyeti bulunmayanların KDV) yönünden bağlı bulundukları vergi
dairesine verilmesi zorunludur.
(2) Mükelleflerin, bu Tebliğin 5 inci maddesine
istinaden vermeleri gereken teminatın, daha önce verdikleri teminat
tutarından fazla olması durumunda, teminat verilmesi gereken sürede,
teminatı tamamlaması gerekmektedir.
(3) Bu Tebliğin 6 ncı maddesi kapsamında;
a) Özel etiket ve işaret kullanılma zorunluluğu
getirilen ürünlerin üreticileri ile tütün mamulü, makaron ve yaprak sigara
kâğıdı ithalatçıları tarafından verilmesi gereken teminat, Başkanlık
tarafından verilmesi uygun görülen özel etiket ve işaret miktarı ile
teminat tutarına ilişkin olarak düzenlenen yazının mükellefe tebliğ
edildiği tarihten itibaren 10 iş günü içerisinde mükellefin gelir veya
kurumlar vergisi (bu vergilerden mükellefiyeti bulunmayanların KDV)
yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesine verilir.
b) Özel etiket ve işaret kullanılma zorunluluğu
getirilen alkollü içkilerin ithalatçıları tarafından verilmesi gereken
teminat, TADAB tarafından verilmesi uygun görülen özel etiket ve işaret
miktarı ile teminat tutarına ilişkin olarak düzenlenen yazının mükellefe
tebliğ edildiği tarihten itibaren 10 iş günü içerisinde mükellefin gelir
veya kurumlar vergisi (bu vergilerden mükellefiyeti bulunmayanların KDV)
yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesine verilir.
c) Özel etiket ve işaret miktarı ile teminat
tutarına ilişkin düzenlenen yazı ayrıca ilgili vergi dairesine de bildirilir.
Teminatın alındığı bilgisi mükellefin bağlı olduğu vergi dairesince
ilgisine göre Başkanlık veya TADAB’a bildirilir.
(4) Teminatın, banka mektubu olması halinde ilgili
vergi dairesi tarafından teyidi yapılır.
Alınacak
teminat
MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ kapsamında bu Tebliğin 3 üncü
maddesinde tanımlanan teminatların biri veya birden fazlası birlikte
verilebilir.
(2) Banka teminat mektupları, bu Tebliğ ekindeki
(EK 1 ve EK 2) örneklere uygun olarak bankalar tarafından kesin ve süresiz
olarak düzenlenir ve ilgili bankanın teyidini müteakip kabul edilir.
(3) Gayrimenkullerin teminat olarak kabul
edilebilmesi için, bunlar üzerinde herhangi bir takyidatın bulunmaması ve
müşterek veya iştirak halinde mülkiyete konu olmaması şarttır.
(4) Teminat olarak gösterilen gayrimenkullerin
değerlemesi 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır.
Alınan
teminatın iadesi
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesi kapsamında alınan
teminat, mükellefin faaliyetine son vermesi, teminat verilen lisanslarının
yenilenmemesi, sonlandırılması veya iptal edilmesi durumunda, vergi
borcunun bulunmaması koşuluyla mükellefin talebi üzerine iade edilir.
(2) Bu Tebliğin 6 ncı maddesi kapsamında alınan
teminat, teminata konu ürünlere ilişkin ÖTV ve KDV’nin beyan edilmesi ve
tahakkuk eden vergilerin ödenmesi şartıyla mükellefin talebi üzerine iade
edilir.
(3) Kendisinden teminat alınmış olan mükelleflerin,
teminatın alındığı tarihten sonra tahakkuk eden ve süresinde ödenmeyen
vergi borcu tutarının, alınan teminat tutarının %10’unu aşması halinde,
teminat paraya çevrilerek 6183 sayılı Kanunun 47 nci maddesine göre
mükelleflerin vergi borçlarına mahsup edilir. Mükelleflere tebliğ edilecek
bir yazı ile bu suretle eksilen teminatın, 30 gün içinde tamamlanması
istenir.
(4) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının
(a) bendi kapsamında alınan teminatlar, daha sonraki dönemlerde alınması
gereken teminattan fazla olması durumunda da 5 yıl süreyle, iade edilmez.
Ceza
uygulaması
MADDE 10
– (1) 213 sayılı Kanunun 231 inci
maddesinin verdiği yetkiye istinaden bu Tebliğin 4 üncü maddesi ile
teslimin yapıldığı anda düzenlenme zorunluluğu getirilen faturanın
öngörülen süreden sonra düzenlenmesi durumunda, söz konusu bent gereğince,
bu belge, 213 sayılı Kanun bakımından hiç düzenlenmemiş sayılacağından
muhatapları hakkında aynı Kanunun ilgili ceza hükümleri çerçevesinde işlem
tesis edilir.
(2) Bu Tebliğin 5 inci maddesi kapsamında teminat
vermekle yükümlü olanlardan; süresinde hiç teminat vermeyen, eksik teminat
veren ya da daha önce verdikleri teminatları tamamlamaları gereken süre
içinde tamamlamayanlar adına, 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci
maddesinin birinci fıkrası gereğince, özel usulsüzlük cezası kesilir. Bahse
konu cezanın uygulamasında, yeni işe başlayan ve işe başladığı hesap dönemi
kapanmadığı için brüt satışları net olarak belli olmayan mükellefler
hakkında, 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinin birinci
fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan tutarın 10 katı tutarında ceza
kesilir.
Akaryakıt
ve LPG’ye yönelik faaliyetlerde kaçakçılık suçu ve cezalandırma usulü
MADDE 11
– (1) 213 sayılı Kanunun 359 uncu
maddesine 7318 sayılı Kanun ile eklenen (ç) fıkrasıyla, Bakanlıkça
yetkilendirilmediği halde, ödeme kaydedici cihaz mührünü kaldıran, donanım
veya yazılımını değiştiren veya yetkilendirilmiş olsun ya da olmasın ödeme
kaydedici cihazın hafıza birimlerine, elektronik devre elemanlarına veya
harici donanım veya yazılımlarla olan bağlantı sistemine ya da kayıt dışı
satışın önlenmesi için kurulan elektronik kontrol ve denetim sistemleri
veya ilgili diğer sistemlere fiziksel veya bilişim yoluyla müdahale ederek;
gerçekleştirilen satışlara ait mali belge veya bilgilerin cihazda kayıt
altına alınmasını engelleyen, cihazda kayıt altına alınan bilgileri
değiştiren veya silen, ödeme kaydedici cihaz veya bağlantılı diğer donanım
ve sistemler ya da kayıt dışı satışın önlenmesi için kurulan elektronik
kontrol ve denetim sistemleri veya ilgili diğer sistemler tarafından
Bakanlığa veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarına elektronik ortamda
iletilmesi gereken belge, bilgi veya verilerin iletilmesini önleyen veya
bunların gerçeğe uygun olmayan şekilde iletilmesine sebebiyet verenlerin üç
yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılacağı hüküm altına
alınmıştır.
(2) 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (ç)
fıkrasında yazılı suçların işlendiğinin inceleme sırasında tespiti halinde
incelemenin tamamlanması beklenmeksizin, sair suretlerle öğrenilmesi
halinde ise incelemeye başlanmaksızın Vergi Müfettişleri ve Vergi Müfettiş
Yardımcıları tarafından bu tespitlere ilişkin rapor düzenlenecek ve rapor
değerlendirme komisyonunun mütalaasıyla birlikte keyfiyet Cumhuriyet
başsavcılığına bildirilecektir. Diğer taraftan, kamu davasının açılması
için incelemenin tamamlanması şartı aranmayacaktır.
(3) Diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından
yapılan araştırma, inceleme, denetim gibi çalışmalarda 213 sayılı Kanunun
359 uncu maddesinin (ç) fıkrasında yazılı suçların işlendiğinin tespiti
halinde, bu duruma ilişkin bilgi ve belgeler ivedilikle Vergi Denetim
Kurulu Başkanlığına bildirilecektir.
Diğer
hususlar
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesi
kapsamında verilmesi gereken teminat tutarlarının belirlenmesinde göz
önünde bulundurulacak azami hadler, teminatın verileceği yıla ilişkin
olarak söz konusu hadlerin 213 sayılı Kanunun mükerrer 414 üncü maddesi
kapsamında yapılan artırım sonrası tutarları ile dikkate alınır.
(2) Bu Tebliğin 5 inci maddesi gereğince teminat vermekle
yükümlü olmasına rağmen bu yükümlülüğü yerine getirmeyen mükelleflere
ilişkin bilgiler, ilgili vergi dairesi tarafından gerekli işlemlerin
yapılması için EPDK’ya bir yazı ile bildirilir. Söz konusu mükelleflerin
teminat verme yükümlülüklerini sonradan yerine getirmeleri halinde de bu
durum ayrıca EPDK’ya bildirilir.
(3) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının
(b) bendi kapsamında adi ortaklıklar, adi ve eshamlı komandit şirketler ile
kollektif şirketler tarafından verilmesi gereken teminat,
ortaklığın/şirketin brüt satışları dikkate alınarak hesaplanır. Anılan
maddenin beşinci fıkrası hükümlerinin söz konusu mükellefler hakkında
uygulanabilmesi için ortakların tamamının fıkrada öngörülen şartları
taşıması gerekmektedir.
(4) Başkanlık, tankerlere veya özel nakliye
araçlarına akaryakıt pompalarından yapılan dolum işlemi sonrasında pompa
ünitelerine bağlı akaryakıt pompa ödeme kaydedici cihazlardan 3100 sayılı
Kanun ve ilgili genel tebliğleri gereğince düzenlenen ödeme kaydedici cihaz
fişlerine ilişkin usul ve esasları, ynokc.gib.gov.tr adresinde yayımlayacağı
teknik kılavuzlarda belirlemeye yetkilidir.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
yayımlandığı tarih itibarıyla 5 inci maddede belirtilen lisanslara sahip
olan ve faaliyette bulunan mükellefler, söz konusu madde gereğince
vermeleri gereken ilk teminatı, 2021 yılı hesap dönemine (özel hesap
dönemine tabi olanlar açısından 2021 yılında kapanan döneme) ait brüt
satışlarını dikkate alarak, anılan maddenin ikinci fıkrasının (b) bendine
göre 31/5/2022 tarihine kadar vereceklerdir.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğin;
a) 4 üncü maddesi 1/1/2022 tarihinde,
b) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|