İçişleri Bakanlığından:
JANDARMA GENEL
KOMUTANLIĞI VARDİYA YATAKHANELERİ,
GAZİNOLAR, SOSYAL TESİSLER VE EĞİTİM
MERKEZLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
Jandarma Genel Komutanlığına ait vardiya yatakhaneleri, gazinolar, sosyal
tesisler ve eğitim merkezlerinde uygulanacak usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
Jandarma Genel Komutanlığına ait vardiya yatakhaneleri, gazinolar, sosyal
tesisler ve eğitim merkezlerinde uygulanacak; kadro, kuruluş, idare,
denetleme ve işletme, verilecek hizmetler ve bu hizmetler karşılığında
alınacak ücretler, istifade esasları, üye aidatı, istifade aidatı/kart
ücreti alınması, ihtiyaçların tespit ve temini, elde edilen gelirlerin
harcanacağı yerler, vergi mükellefiyetleri ve muafiyetleri, muhasebeye
yönelik belge, kayıtlar ve işleniş şekilleri ile kiralamaya ilişkin usul ve
esasları kapsar.
(2) Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi
Başkanlığına bağlı tesisler bu Yönetmelik esaslarına tabi olarak hizmet
verir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/3/1983
tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 19
uncu ve ek 8 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Asıl hak sahibi: Üyeleri,
b) Brüt satış kârı: Aylık net satışlar ile satılan
mal ve hizmetin maliyeti arasındaki olumlu farkı,
c) Eğitim merkezi: Özel, yerel ve kış eğitim
merkezlerini,
ç) Eğitim merkezi komutanı: Özel, yerel ve kış
eğitim merkezi komutanlarını,
d) Gayrisafi hâsılat: Tek düzen muhasebesi gelir
tablosunda bulunan gelirler (brüt satışlar, diğer faaliyetlerden olağan
gelir/kârlar ve olağan dışı gelir/kârlar) toplamından (İhtiyaç
Değerlendirme ve Kaynak Tahsis Komisyonunca yapılan tahsisler, diğer
tesislerden aktarılan varlıklar hariç) hiçbir gider ve maliyet unsuru
düşülmeden, elde edilen değerleri,
e) Gazino: Hak sahiplerinin ücreti karşılığında
barınma, beslenme, moral, konaklama, günlük ve çeşitli ihtiyaçlarının
karşılandığı, eğitim, seminer, konferans, sempozyum
gibi faaliyetler icra edilebilen, hak sahipliği ve iradi hak sahipliği
durumuna göre kategorilendirilen ve tesis
imkanlarına göre sınıflandırılan, kışla içinde veya dışında teşkil
edilenler olmak üzere ikiye ayrılan teşkilleri,
f) Günübirlik giriş: Tesislerin otel ve motel
bölümleri haricinde kalan diğer imkânlarından yararlanılmasını,
g) Hak sahibi:
1) Üyeler, bunların eş, anne, baba ve Yönergede
gösterilen çocuk ve kardeşlerini,
2) Türk Silahlı Kuvvetlerine ait tesislerden
faydalanma hakkı bulunan Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ile bunların
eş, anne, baba ve Yönergede kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşlerini,
3) 27/7/1967 tarihli ve
926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununa tabi olarak görev
yapmakta iken; 9/11/2016 tarihli ve 6756 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında
Bazı Tedbirler Alınması ve Milli Savunma Üniversitesi Kurulması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabul Edilmesi Hakkında Kanunun 107 nci
maddesi gereği Sağlık Bakanlığına naklen atanan muvazzaf subay ve astsubaylar,
926 sayılı Kanunun geçici 45 inci maddesi gereği Adalet Bakanlığına naklen
atanan muvazzaf subaylar ile bunların eş, anne, baba ve Yönergede kapsamı
belirtilen çocuk ve kardeşlerini,
4) 10/7/2018 tarihli ve
30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 349 uncu maddesinin ikinci fıkrası
kapsamındaki personel ile bunların eş, anne, baba ve Yönergede kapsamı
belirtilen çocuk ve kardeşlerini,
ğ) İhtiyaç Değerlendirme ve Kaynak Tahsis
Komisyonu: “Üye Aidatları ve Kart Gelirleri” hesabı ile “İstifade
Aidatları” hesabında biriken paraların Jandarma Genel Komutanlığına ait
tesislerin tefriş, bakım ve onarım ile mal ve hizmet alımı ihtiyaçları için
kullanımına yönelik esas ve usulleri belirlemek üzere ilgili komutanlıkça
oluşturulan komisyonu,
h) İkmal planı: Tesislerin taşınır mal yenileme,
taşınmazların işletilmesi, onarımı ve tadilatı gibi öngörülebilen
ihtiyaçları için tahmini yıllık gelir durumuna göre hazırlanan yıllık
harcama planını,
ı) İradi hak sahibi:
1) Jandarma Genel Komutanlığına
ait tesislerden, Yönerge ile belirlenecek olan tesis kategorileri esas
alınmak kaydıyla istifade edebilmelerine imkân sağlamak maksadıyla
aylıklarından istifade aidatı kesilen ve sistemden ayrılma taleplerine
yapılacak işlemler Yönergede düzenlenecek olan Jandarma Genel Komutanlığı
mensubu uzman jandarma, uzman erbaş ve devlet memurları ile bunların eş,
anne, baba ve Yönergede kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşlerini,
2) Bu bentte sayılan personelin, Jandarma Genel
Komutanlığına ait “İstifade Aidatları” hesabına istifade aidatı yatırmak suretiyle
bandrol alan emeklileri ile bunların eş, anne,
baba ve Yönergede kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşlerini,
i) İstifade: Tesislerin otel ve motel bölümleri
dâhil olmak üzere her türlü imkânından yararlanılmasını,
j) İstifade aidatı: Jandarma Genel Komutanlığına
ait tesislerden iradi hak sahibi statüsünde istifade edebilmek maksadıyla;
1) Jandarma Genel Komutanlığı
mensubu uzman jandarma, uzman erbaş ve Devlet memuru ile Jandarma ve Sahil
Güvenlik Akademisi Başkanlığında görevli aynı statüdeki personele ödenen
aylık, taban aylık ve kıdem aylık toplamından oluşan brüt maaşın binde biri
ile binde beşi arasında olacak şekilde Jandarma Genel Komutanlığınca
belirlenerek personelin maaş pusulasında gösterilmek suretiyle her ay
kesilen ve ilgili maaş mutemetliklerince en geç beş iş günü içerisinde
Jandarma Genel Komutanlığına ait “İstifade Aidatları” hesabına aktarılan
aidatı,
2) Bu bentte sayılan personelin emeklilerince,
ilgili yıl için Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen en düşük emekli üye
aidatından fazla olmayacak şekilde Jandarma Genel Komutanlığınca her yıl
Aralık ayında belirlenerek yayımlanacak meblağı Jandarma Genel
Komutanlığına ait “İstifade Aidatları” hesabına yatırmak suretiyle
aldıkları bandrol karşılığı ödenen bir yıllık aidatı,
3) Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislere
günübirlik giriş yapma talepleri uygun görülen kamu personelinin, bu bentte
sayılan emekli personelden alınan istifade aidatının dört katından az
olmamak kaydıyla Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenecek olan meblağı
tesislerin banka hesabına veya Jandarma Genel Komutanlığının belirleyeceği
hesaba yatırmak suretiyle aldıkları bandrol/giriş
kartı karşılığı ödeyecekleri bir yıllık aidatı,
k) İstisnai memur: 15/6/2015
tarihli ve 29387 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Savunma Bakanlığı
ve Türk Silahlı Kuvvetlerindeki İstisnai Memur Kadrolarına Yapılacak
Atamalar Hakkında Yönetmelik kapsamında Milli Savunma Bakanlığı ve Türk
Silahlı Kuvvetleri kadrolarında veya kadro açıklamaları bölümünde özel
nitelikli olarak gösterilen görev yerlerine 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 59, 60 ve 61 inci madde hükümlerine göre
açıktan, kurum içinden veya naklen atanan, bahse konu Yönetmeliğin 12 ve 13
üncü maddelerinde hakları düzenlenen kişileri,
l) İşletme: Tesislerin bünyesinde bulunan ve gelir
ile giderleri ayrı işletme defteri ile takip edilen birimleri,
m) Kamu personeli: Jandarma Genel Komutanlığına ait
tesislere (eğitim merkezleri hariç) günübirlik giriş yapabilmek maksadıyla,
tesisin bulunduğu yerde kendisine Jandarma Genel Komutanlığı mensubu asıl
hak sahibi bir personel tarafından referans olunan ve talebi, Jandarma
Genel Komutanlığınca belirlenecek usul ve esaslar doğrultusunda tesisin
bağlı olduğu birlik komutanlığı tarafından tespit edilecek kontenjan
dâhilinde uygun görülenlerden; o yıla ait emekli personel istifade
aidatının dört katından az olmamak kaydıyla Jandarma Genel Komutanlığınca
her yıl Aralık ayı içerisinde bir sonraki yıl için belirlenecek meblağ
üzerinden talepte bulunduğu tesisin banka hesabına veya Jandarma Genel
Komutanlığının belirleyeceği hesaba istifade aidatı yatırmak suretiyle bandrol/giriş kartı alan kamu personeli ile kendisinin
refakatinde bulunması koşuluyla eş, anne, baba ve bekâr çocuklarını,
n) Kış eğitim merkezi: Jandarma Genel
Komutanlığınca; personelin kış şartlarında hayatta kalma, kaçma ve kurtulma
eğitimlerinin yaptırılması, belirli aralıklarla kış sporları konusunda
eğitilmesi ile personel ve ailelerinin dinlendirilerek moral ve motivasyonuna katkı sağlanması amacıyla açılıp
işletilen, hak sahipliği ve iradi hak sahipliği durumuna göre kategorilendirilen, Yönergede belirtilen esaslara göre
personele tahsis edilen merkezleri,
o) Konsinye: Satış işlemi gerçekleşene kadar
mülkiyeti malı satan firmaya ait olan ürünleri, tesislere irsaliye ile
vermesi ve dönem sonunda satışı yapılmaması durumunda tekrar iade alma
işlemini ifade eden malın mülkiyetinin değil zilyetliğinin devrinin söz
konusu olduğu satım komisyonculuğunu,
ö) Öğrenci: Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi
Başkanlığında öğrenim gören ve aidat ödememesine rağmen akademiye ait
tesislerden günübirlik yararlanan, yer durumunun uygun olması hâlinde ise
akademiye ait tesislerden istifade edebilen öğrencileri,
p) Özel eğitim merkezi: Jandarma Genel Komutanlığınca;
personelin belirli zamanlarda özel eğitimlerinin yaptırılması ile
dinlendirilerek moral ve motivasyonuna katkı
sağlanması amacıyla açılıp işletilen, hak sahipliği ve iradi hak sahipliği
durumuna göre kategorilendirilen, Yönergede
belirtilen esaslara göre personele tahsis edilen merkezleri,
r) Sosyal tesis: Hak sahiplerinin ücreti
karşılığında barınma, beslenme, moral, konaklama, günlük ve çeşitli ihtiyaçlarının
karşılandığı, eğitim, seminer, konferans, sempozyum
gibi faaliyetler icra edilebilen, hak sahipliği ve iradi hak sahipliği
durumuna göre kategorilendirilen, tesis
imkânlarına göre sınıflandırılan, kışla içinde veya dışında teşkil
edilenler olmak üzere ikiye ayrılan ve 4/1/1961 tarihli ve 211 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 98 ve 106 ncı
maddelerindeki askeri gazino ve kışla gazinosunun Jandarma Genel
Komutanlığındaki karşılığı olan teşkilleri,
s) Tesis: Jandarma Genel Komutanlığına ait vardiya
yatakhaneleri, gazinolar, sosyal tesisler ve eğitim merkezlerini,
ş) Tesis kategorisi: Tesislerden istifade edecek
personelin statüsüne göre belirlenen ve Yönergede gösterilen grupları,
t) Tesis müdürü: Vardiya yatakhanesi, gazino ve
sosyal tesis müdürünü, eğitim merkezi komutanını,
u) Tesis sınıfı: Alınacak ücretlerin tespiti
maksadıyla tesis imkânlarının puanlanarak sınıflarının belirlenmesini,
ü) Üye: Jandarma Genel Komutanlığı mensubu subay,
istisnai memur, astsubay ve bunların aidat ödeyen emeklileri ile Jandarma
ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığında görevli aynı statüdeki personel,
sivil öğretim elemanı ve bunların aidat ödeyen emeklilerini,
v) Üye aidatı: Türk Silahlı
Kuvvetlerine ait tesisler ile Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislerden
istifade edilebilmesi maksadıyla; Jandarma Genel Komutanlığı mensubu subay,
istisnai memur ve astsubaylar ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi
Başkanlığında görevli subay, istisnai memur, sivil öğretim elemanı ve
astsubaylara ödenen aylık, taban aylık ve kıdem aylık toplamından oluşan
brüt maaşın binde biri ile binde beşi arasında olacak şekilde Jandarma
Genel Komutanlığınca belirlenerek personelin maaş pusulasında gösterilmek
suretiyle her ay kesilen ve ilgili maaş mutemetliklerince en geç beş iş
günü içerisinde Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenecek “Üye Aidatları
ve Kart Gelirleri” hesabına aktarılan aidatlar ile bunların emeklilerince,
her yıl belirlenen miktarda ve ilgili hesaplara yatırılan aidatları,
y) Vardiya yatakhanesi: Gazinolar
ve sosyal tesisler dışındaki, öncelikle operasyonel
birlik personelinin barınma ihtiyacı başta olmak üzere hak sahibi ve iradi
hak sahiplerinin konaklama, beslenme, günlük ve çeşitli ihtiyaçlarının
karşılandığı, hak sahipliği ve iradi hak sahipliği durumuna göre kategorilendirilen ve tesis imkânlarına göre
sınıflandırılan, ihtiyaç duyulduğunda eşyalı olarak, kadrosuz olmaları ve
herhangi bir tesisin bünyesinde hizmet vermelerinin mümkün olmaması
durumunda kantinlere bağlı olarak da hizmet verebilen teşkilleri,
z) Yerel eğitim merkezi: Jandarma Genel
Komutanlığınca; personelin belirli zamanlarda özel eğitimlerinin
yaptırılması ile dinlendirilerek moral ve motivasyonuna
katkı sağlanması amacıyla açılıp işletilen, hak sahipliği ve iradi hak
sahipliği durumuna göre kategorilendirilen,
Yönergedeki esaslara göre bağlı olduğu komutanlıkça personele tahsis edilen
merkezleri,
aa) Yönerge: Yönetmeliğin yayımlanmasını müteakip
Yönetmelik hükümlerinin ayrıntılı olarak açıklanması ve uygulanmasına
yönelik olarak Jandarma Genel Komutanlığı tarafından çıkarılan Jandarma
Genel Komutanlığı Vardiya Yatakhaneleri, Gazinolar, Sosyal Tesisler ve
Eğitim Merkezleri Yönergesini,
bb) Yönetim kurulu: Vardiya
yatakhaneleri, gazinolar, sosyal tesisler ve eğitim merkezlerinin bazı
faaliyetlerinin yürütülmesi maksadıyla görevlendirilen kurulları
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan taşınır mallara
ilişkin kavram ve ibareler, 21/6/2010 tarihli ve
2010/616 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Silahlı
Kuvvetleri, Milli İstihbarat Teşkilatı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Taşınır Mal Yönetmeliğinde
tanımlandığı şekilde anlaşılır ve uygulanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat ve Görevler
Kadro
MADDE 5 –
(1) Tesislerin kadroları Jandarma
Genel Komutanlığınca tespit olunur ve fiilî kadrolarında gösterilir.
Kuruluş
MADDE 6 –
(1) Jandarma Genel Komutanlığı
personelinin; sosyal ve moral ihtiyaçlarını karşılamak, dayanışmayı
artırmak, mesleki sosyal gelişmelerini mümkün kılacak imkânları hazırlamak
ve barınma da dâhil olmak üzere ihtiyaçlarını karşılamak, çeşitli eğitim,
seminer, konferans, sempozyum gibi hizmetlerde
kullanılmak maksadıyla ve 2803 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesine göre,
bölgenin ihtiyaç durumu, personelin yoğunluğu ile birlik veya kurumun
yararı değerlendirilerek Jandarma Genel Komutanlığınca vardiya yatakhanesi,
gazino ve sosyal tesis kurulabilir.
(2) Birinci fıkradaki gerekçelerle, belirli
zamanlarda özel eğitimlerin yapılması, personelin dinlendirilerek moral ve motivasyonuna katkı sağlanması amacıyla 2803 sayılı
Kanunun ek 8 inci maddesine göre Jandarma Genel Komutanlığınca özel, yerel
ve kış eğitim merkezleri kurulabilir.
(3) Tesisler; ihtiyaç hâlinde aynı üst
komutanlıklara bağlı olmak kaydıyla diğer bir tesisin bünyesinde işletilebilir,
duyulan ihtiyacın ortadan kalkması veya işletilmesinin imkânsız hâle gelmesi
durumunda ise Jandarma Genel Komutanının onayıyla kapatılabilir.
(4) Herhangi bir sebeple kapatılması gereken
tesislerin nakit, taşınır mal ve belgeleri, Jandarma Genel Komutanlığınca
verilen emre göre uygun görülecek diğer bir tesise devredilir. Kapatılan
tesisin varlıkları, devralan tesis tarafından muhasebeleştirilir.
(5) Savaş, doğal afet, salgın hastalık, toplumsal
olaylar gibi olağanüstü durumlarda ihtiyaç duyulması hâlinde bu tesisler,
öncelik Jandarma Genel Komutanlığı personelinde olmak üzere geçici iskân
yerleri olarak kullanılabilir.
İdare
MADDE 7 –
(1) Tesisler, kadrolarına atanan
veya görevlendirilen personel ile tesisin bağlı olduğu birlik komutanlığınca
belirlenen yönetim kurulları tarafından yönetilir.
a) Tesislerin yönetim kurulları; söz konusu tesisin
bağlı olduğu birlik komutanlıklarınca, kendi bağlısı birlik, karargâh ve
kurumlardan seçilecek en az biri subay olmak üzere üç asil ve biri subay
olmak üzere iki yedek üyeden teşekkül eder. Üyelerin kıdemlisi yönetim
kurulu başkanıdır. Başkanın katılamadığı toplantılara en kıdemli üye başkanlık
eder. Yönetim kurulu her takvim yılı başında bir yıl süreyle
görevlendirilir. Yönetim kurulu, ihtiyaç duyulması hâlinde, teşkilat
bağlantısına göre aynı üst komutanlıklara bağlı diğer tesisler için de
görevlendirilebilir. Müteakip yıllarda aynı üyelerin tekrar
görevlendirilmesi mümkündür. Jandarma Genel Komutanlığınca gerekli
görülmesi hâlinde özel eğitim merkezi komutanlıklarının yönetim kurulları,
bulundukları illerdeki birliklerden de teşkil edilebilir.
b) Yönetim kurullarının görevleri şunlardır:
1) Tesisin kuruluş amaçlarına uygun olarak
gelişmesini sağlamak,
2) Tesisin gelir-gider durumlarını incelemek ve bu
konuda değerlendirmede bulunmak, düzenleyeceği raporlar ve tablolar ile
üyeleri ve üst komutanlığı bilgilendirmek,
3) Hizmetlerin en iyi ve ucuz şekilde sunulmasını
sağlamak,
4) Yönetimi kolaylaştıracak tedbirleri almak,
5) Yıllık ikmal planları ile yıllık ikmal planları
dışında üst komutanlık emirleri, acil ihtiyaçlar gibi sebeplerle yapılacak
alımlarla ilgili tesis yönetimi tarafından yapılan teklifleri incelemek ve
uygun görmeyi müteakip gerek duyması hâlinde görüşleriyle birlikte,
onaylanmak üzere tesisin bağlı olduğu birlik komutanına sunmak,
6) Tesisin idari denetleme kurulunun denetimi sonucunda
ortaya çıkan ihtiyaçlarının temini ile ilgili kararları almak,
7) Tesislerde uygulanmak üzere,
Jandarma Genel Komutanlığınca merkezi olarak yıllık belirlenen yatak, oda,
motel, havuz, düğün salonu, salon kiraları ile kart ve günübirlik giriş ve
benzeri ücretler dışındaki diğer ücretleri; muaddeller, malzeme fiyatları,
tesisin konuş yeri, istifade oranları, benzer tesislerin fiyatları ve
uygulanması gereken kâr oranları gibi hususlar değerlendirilerek ilgili
tesis yönetimi tarafından yapılan teklifi de dikkate almak suretiyle
belirlemektir.
c) Yönetim kurulları en az üç ayda bir defa salt
çoğunlukla toplanır. İhtiyaç hâlinde yönetim kurulu başkanının çağrısı ile
üç aylık süre dikkate alınmaksızın toplantı yapılabilir. Yönetim kurulu
kararları tesislerin bağlı olduğu birlik komutanının onayına sunulur.
(2) Tesislerin idare ve işletilmesine ilişkin diğer
hususlar Yönergede belirtilir.
Tesis
müdürleri ve eğitim merkezi komutanları
MADDE 8 –
(1) Her tesise bir müdür atanır
veya görevlendirilir. Eğitim merkezlerinde müdürlük görevini eğitim merkezi
komutanı icra eder. Müdür; mevzuat ve yönetim kurulu kararlarına uygun
olarak, tesisin faaliyetlerini yürütmekle görevli, yetkili ve sorumludur.
(2) Tesis müdürü, tesisten yararlananların
memnuniyetinin en üst seviyeye çıkarılması ile tesisin etkin ve verimli
şekilde işletilerek modern hâle getirilmesini sağlayacak güçlü bir mali
yapının oluşmasına yönelik tedbirleri almakla, bu hususlarda yönetim
kuruluna teklif götürmekle ve yönetim kurulunun alacağı kararları uygulamakla
yükümlüdür.
(3) Maiyetindeki personelin düzenli ve verimli bir
şekilde çalışmasından, tesis, malzeme ve araçların idare, bakım ve
muhafazasından sorumludur.
Tesislerde
çalışacak personel ve kıyafet esasları
MADDE 9 – (1) Tesislerde hizmet ünitelerinin gerektirdiği
nitelik ve nicelikte olacak şekilde; daha önce tesislerde başarıyla görev
yapmış ve tesislere yönelik kurslara katılmış olanlar ile istekli olanlar
öncelikli olmak üzere Jandarma personeli, ücretleri tesis gelirlerinden
karşılanmak üzere özel hukuk hükümlerine göre temin edilen personel, hizmet
alımı yöntemiyle temin edilen personel, mal alımı hizmetini sunan firma
personeli, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki
Eğitim Kanunu ve bu Kanun çerçevesinde yürürlüğe konulan Yönetmelik hükümlerine
göre aday çırak ve beceri eğitimi öğrencisi çalıştırılabilir. Tesislerde
çalışacak personelin görev ve sorumlulukları önceden açık bir şekilde
belirlenerek hazırlanacak görev tanım formları kendilerine yazılı olarak
tebliğ edilir.
(2) Tüm giderleri tesis gelirlerinden karşılanmak
üzere özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılacak personel ve/veya hizmet
alımı ile sağlanan personelin özlük hakları, vergi, sosyal güvenlik, kıdem
tazminatı ve benzeri yasal yükümlülüklerinin yerine getirilmesi tesis müdürlüğünün
sorumluluğundadır. Tesislerde özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılacak
personel için kıdem/ihbar tazminatı fonu banka hesabı işletilir ve bu
hesapta yeterli birikim bulundurulur. Bu işlemlere ilişkin kanıtlayıcı
belgelerin devir teslimi yazılı olarak yapılır ve en son işlem tarihinden
itibaren 15 yıl süreyle saklanır.
(3) Tesislerde görevli personelin kılık kıyafetleri
ile saç, sakal ve favorileri ilgili mevzuata uygun olarak düzenlenir.
Tesislerde hizmet alımı yöntemiyle çalıştırılan personel için de aynı
esaslar geçerli olur. Özel eğitim merkezi komutanlıkları başta olmak üzere
tesislerde görevli personel Yönergede belirlenecek şekilde iklim şartlarına
ve tesisin özelliklerine uygun standart sivil kıyafet giyebilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Esaslar, Tesislerden İstifade ve Tesislere
Giriş Yasağı
Genel
esaslar
MADDE 10 – (1) Jandarma
Genel Komutanlığı mensubu subay, istisnai memur, astsubay ve bunların aidat
ödeyen emeklileri ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığında
görevli aynı statüdeki personel, sivil öğretim elemanı ve bunların üye
aidatı ödeyen emeklileri Jandarma Genel Komutanlığına ve Türk Silahlı
Kuvvetlerine ait tesislerin tabii üyeleri olup, bunlar aynı zamanda asıl
hak sahibi olarak adlandırılır. Bu
kişilerden, kendileri ve hak sahibi aile fertleri adına üye aidatı alınır.
(2) Asıl hak sahipleri dışında;
a) Bunların eş, anne, baba ve Yönergede kapsamı
belirtilen çocuk ve kardeşleri,
b) Türk Silahlı Kuvvetlerine ait tesislerden
faydalanma hakkı bulunan Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ile bunların
eş, anne, baba ve Yönergede kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşleri,
c) 926 sayılı Kanuna tabi olarak
görev yapmakta iken; 6756 sayılı Kanunun 107 nci
maddesi gereğince Sağlık Bakanlığına naklen atanan muvazzaf subay ve astsubaylar,
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 349 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamındaki personel,
926 sayılı Kanunun geçici 45 inci maddesi gereğince Adalet Bakanlığına
naklen atanan muvazzaf subaylar ile bunların eş, anne, baba ve Yönergede
kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşleri tesislerden yararlanma hakkı bulunan
hak sahibi kişi statüsünde kabul edilir.
(3) Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislerden
istifadeye yönelik olarak iradi hak sahipliği statüsündeki Jandarma Genel
Komutanlığı mensubu uzman jandarma, uzman erbaş ve Devlet memurları ile
bunların emeklilerinden, kendileri ve eş, anne ve babaları ile Yönergede
kapsamı belirtilen çocuk ve kardeşleri adına istifade aidatı alınır. Ayrıca
istifade önceliği hak sahibi personel ve iradi hak sahibi personelde olmak
şartıyla eğitim merkezleri haricindeki tesislere günübirlik giriş yapma
talebine ilişkin kendisine asıl hak sahibi personel tarafından referans
olunan ve talebi uygun görülen kamu personelinden de, kendisi ile eş, anne,
baba ve bekâr çocukları adına istifade aidatı alınır.
(4) Tesisler, Yönergede belirtilen usuller
doğrultusunda; istifade edecek personelin statüsüne göre kategorilere,
tesis imkânlarına göre de sınıflara ayrılabilir.
(5) 8/1/2002 tarihli ve
4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet
Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunda
belirtilen istisnalar hariç olmak üzere, görevi ve unvanı ne olursa olsun
hiçbir kişi ve personel, tesisler ve bunların hizmetlerinden ücretsiz
olarak istifade edemez.
Tesislerden
istifade
MADDE 11
– (1) Personelin günübirlik giriş
kartı sahibi aile fertleri ve müstafi personel günübirlik giriş kartları
ile Yönergede belirlenecek esaslar doğrultusunda tesislere günübirlik giriş
yapabilirler. Ayrıca tesisin bağlı olduğu birlik, karargâh ve kurum
amirleri ile bu makamlarca kendilerine yetki verilmesi hâlinde tesis
müdürleri tarafından istisnai hâllerde izin verilenler de tesislere geçici
olarak günübirlik giriş yapabilirler.
(2) Konferans, sempozyum,
kurs, seminer, toplantı, tören, ziyaret ve benzeri resmî faaliyetler
maksadıyla Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi veya Jandarma birlik ve
kurumları tarafından davet edilmiş olan akademisyen, öğrenci, diğer sivil
kişiler ve aileleri ile eğitim gören kursiyer ve öğrenciler, resmî bir
faaliyete katılmak için görevli olarak gelen yabancı ülke silahlı
kuvvetleri/kolluk teşkilatı mensupları da faaliyet süresince; faaliyetin
icrasından sorumlu makamların bünyesindeki tesislerden bu makamların
izniyle istifade edebilirler.
(3) Tesislerin düğün salonlarından; Yönergede
belirtilen kişiler, düğün, nişan, sosyal etkinlikler, siyasi olmayan dernek
toplantıları, anma günleri ve benzeri faaliyetler kapsamında istifade
edebilirler. Söz konusu faaliyetlere davet edilenler, tesislerin bu
maksatla ayrılmış bölümlerinden Yönergede belirtilen usuller çerçevesinde
istifade edebilirler.
(4) Yabancı ülke silahlı kuvvetleri ve kolluk
teşkilatı mensupları, tesislerden Jandarma Genel Komutanlığından önceden
izin almak suretiyle istifade ettirilebilirler.
(5) Sözleşmeli subay ve astsubaylardan sözleşmeleri
13/6/2001 tarihli ve 4678 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında
Kanunun 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (h), (i) ve (j) bentlerine
göre sona erdirilenler (hak sahibi aile fertleri dâhil), mezkur Kanunun 16 ncı maddesinde belirtilen esaslara göre hizmet
ettikleri sözleşme süresi kadar tesislere günübirlik giriş yapabilirler.
(6) Tesislere günübirlik giriş yapanların istisnai
olarak otel kısımlarından faydalanabilecekleri durumlar Yönergede
düzenlenir.
(7) Asıl ve iradi hak sahibi şehit yakınları,
gaziler ve engelli personel ile ailelerine, tesislere giriş, yer tahsisi ve
hizmetlerden istifade hususlarında öncelik verilerek kolaylık sağlanabilir.
Bu kapsamda yapılacak düzenlemeler Yönergede belirtilir. Ayrıca
engellilerin tesislerden istifadesini kolaylaştıracak gerekli yapısal
düzenlemeler yapılabilir. Tesislerde imkânlar ölçüsünde engelli odası,
bebek bakım odası, çocuk oyun odası/parkı tanzim edilir.
(8) Sosyal tesisin bulunduğu ilin dışından gelen
hak sahiplerinin, kalış amaçlarını ve sürelerini belirtmek suretiyle
önceden başvurarak yer ayırmaları mümkündür.
(9) Eğitim merkezlerinden; emekli personel
dernek/devre grupları için belirlenen toplu tahsis dönemleri ile boş
kapasite bulunan dönemler hariç sadece hak sahipleri ve iradi hak sahipleri
ile bunların refakatinde olmak şartıyla Yönergede belirtilen aile fertleri
istifade edebilir. Eğitim merkezlerinden istifade önceliği görevdeki
personelde olup, emekli personele de istifade için imkânlar ölçüsünde uygun
şartlar sağlanabilir. Günübirlik giriş yapan personelin mevcudu, tahsis
yapılan personele sunulacak hizmetleri olumsuz etkilemeyecek şekilde
belirlenir. Bu Yönetmelik esaslarına göre istifade hakkı tanınanların
haricinde eğitim merkezlerinden istifade Jandarma Genel Komutanının iznine
tabidir.
(10) Özel, yerel ve kış eğitim merkezlerinden ayrı ayrı olacak şekilde bir sezonda yalnızca bir dönem
istifade edilmesi esastır. Ancak otelde boş yer olduğu ve istifade etmek
isteyen başka personel bulunmadığı takdirde otelin boş kalarak tesis
zararının ortaya çıkacağı durumlarda daha az yararlanandan başlamak üzere
istifadeye müsaade edilebilir.
(11) Tesise gelen misafirlerle ilk iletişimin
başladığı nizamiye, kayıt merkezi, resepsiyon ve
halkla ilişkiler birimlerine görüntü ve ses kaydedici özelliği bulunan
kamera sistemi ile tesislerin fiziki emniyet tedbirleri ve hizmet
kalitesinin artırılması maksadıyla görüntü kaydedici özelliği bulunan
kamera sistemi imkânlar ölçüsünde kurulur. Ses ve görüntü kaydı yapıldığı
hususu tesisten yararlanacak olanların görebileceği şekilde uygun yerlere
konulacak levhalarla belirtilir.
(12) Tesislerin otel bölümleri devamlılık
gösterecek şekilde pansiyon/lojman olarak kullanılmaz, otel bölümlerinden
aralıksız istifade süresi muvazzaf personel için iki ay, emekli personel
için on beş gündür. Ancak bu süre;
a) Hak sahibi ve iradi hak sahibi personelin
öğrenim gören çocukları için bir eğitim öğretim döneminin gerektirdiği
süre,
b) Görev, kurs ve tedavi amacıyla gelenler için
geliş amaçlarının gerektirdiği süre,
c) Atama ile gelenlerden, lojman veya kiralık ev
temini işlemleri uzayacak olanlar için iki aydan daha fazla,
olarak belirlenebilir.
(13) Tesislerin otel bölümlerinden muhtelif
gerekçelerle daha fazla istifade etmek isteyenlerin talepleri; tesisin
kapasitesi, doluluk oranı, mevsimsel şartlar nedeniyle personel hareketliliği
de dikkate alınarak tesis müdürünce değerlendirilir.
Tesislere
giriş yasağı
MADDE 12
– (1) Asıl hak sahipleri, hak
sahipleri ve iradi hak sahipleri ile tesislerden istifade hakkına sahip
diğer kişilerden;
a) İkazlara rağmen tesislerde uyulması öngörülen
kurallara uymamakta ısrar edenlerin,
b) Bu mahallerde siyasi konuşma yapanların, siyasi
telkin ve öneride bulunanların, siyasi parti ve siyasi amaç güden dernek,
kuruluş ve oluşumlardan herhangi biri hakkında propaganda yapanların,
c) Görevi ve sıfatı icabı
geçmişteki görev ve görev yerleri hakkında beyanat verenlerin, yazı
yazanların veya sair surette açıklamada bulunanların veya Jandarma Genel
Komutanlığı aleyhinde beyanda veya faaliyette bulunanların, astlık-üstlük
münasebetlerini zedelemeye, amir veya komutanlara karşı güven hissini yok
etmeye yönelik olarak açıkça aşağılayıcı söz, davranış veya yayınlarda
bulunanların, meslek etiğine aykırı davranışlarda bulunanlar ile mesleğin
şeref ve haysiyetine dokunan fiilleri işleyenlerin,
ç) 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap İkinci Kısım Altıncı Bölümü
ile İkinci Kitap Üçüncü Kısım Üçüncü ve Yedinci Bölümlerinde tanımlanan
suçlardan haklarında düzenlenen iddianameler kabul edilenlerin,
d) Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar ile terör örgütü üyeliği veya yöneticiliği suçları nedeniyle kamu
görevinden uzaklaştırılanlar ile aynı gerekçelerle yargılananlardan 5237
sayılı Kanunun 221 inci maddesi kapsamında etkin pişmanlık hükümlerinden
faydalanmak için başvuranların,
e) Meslekten veya memuriyetten çıkarma cezalarını
gerektiren bir suçtan veya 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci
fıkrasının (A) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen suçlardan
dolayı hakkında görevden uzaklaştırma kararı verilenlerin,
tesislerden istifade hakları Jandarma Genel Komutanlığınca
geçici veya sürekli olarak yasaklanabilir.
(2) Muvazzaf veya emekli olmalarına bakılmaksızın,
birinci fıkradaki fiilleri işledikleri tespit edilenlere yönelik belge ve
bilgiler, adı geçen şahıs hakkında gerekli işlemlerin yapılması maksadıyla
ilgili birlik komutanlığı tarafından en kısa sürede Jandarma Genel
Komutanlığına gönderilir. Belge ve bilgiler Personel Başkanlığının bağlı
olduğu Jandarma Genel Komutan Yardımcısı başkanlığında Personel Başkanı,
İstihbarat Başkanı, Hukuk Hizmetleri Başkanı ve Personel İşlem Daire
Başkanından oluşan kurul tarafından incelenir ve personelin tesislere
girişinin fiilin ağırlık derecesine göre alınan geçici veya sürekli olarak
yasaklanması kararı Jandarma Genel Komutanının onayıyla kesinleşir. Kurul
ekseriyetle toplanıp, oy çokluğu ile karar alır. Oyların eşit olması
hâlinde başkanın oyu çoğunluk oyu sayılır. Kurulun sekretarya işlemlerini
Sosyal Hizmetler Şube Müdürlüğü yürütür.
(3) Alınan yasaklama kararı, birlik, karargâh ve
kurumlarla birlikte, akıllı kart sistemi üzerinden Türk Silahlı
Kuvvetlerine ait tüm tesislere giriş yetkisinin de kaldırılması maksadıyla
en kısa sürede Millî Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ve Kuvvet
Komutanlıklarına bildirilir. Millî Savunma Bakanlığı veya Genelkurmay Başkanlığınca
alınan tüm yasaklama kararları, Jandarma Genel Komutanlığına ait tesisler
için de uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tesislerin Vergi Muafiyeti ve Hazine Payı
Vergi
muafiyeti
MADDE 13
– (1) 2803 sayılı Kanunun 19 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası gereği, Jandarma Genel Komutanlığı tarafından
kuruluş amaçlarına göre işletilen vardiya yatakhaneleri, gazinolar, özel,
yerel ve kış eğitim merkezleri niteliğini haiz sosyal tesisler ile bunların
müştemilatı kurumlar vergisinden muaftır. Bu muafiyet, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu uyarınca yapılacak vergi kesintilerini
(gelir vergisi, kurumlar vergisi ve katma değer vergisi tevkifatını)
kapsamaz.
(2) Birinci fıkrada belirtilen tesisler emlak
vergisinden, bu tesislerin mal ve hizmet alımları nedeniyle düzenlediği
ödemeye ilişkin kâğıtlar damga vergisinden istisnadır.
(3) Birinci fıkrada belirtilen tesislerin kuruluş
amaçlarına uygun olarak yaptıkları teslim ve hizmetler ile bu kurum ve
kuruluşların yapacağı 193 sayılı Kanunun 70 inci maddesinde belirtilen mal
ve hakların kiralanması işlemleri katma değer vergisinden müstesnadır.
Hazine
payı
MADDE 14
– (1) Eğitim merkezlerinin aylık
gayrisafi hasılatının yüzde biri en geç takip eden
ayın yirmisine kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe
birimine yatırılır. Hazine payları yatırıldığı ayın sonuna kadar Jandarma
Genel Komutanlığına bildirilir.
(2) Eğitim merkezlerinin bu kapsamda
hesaplayacakları hazine payları takip eden ayın yirminci günü mesai bitimine
kadar faaliyette bulundukları yerlerdeki Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı
muhasebe birimlerine Yönergede gösterilen “Aylık Gayrisafi Hâsılattan
Hazineye Yatırılacak Tutara İlişkin Bildirim” ile bildirilir ve aynı süre
içinde yatırılır. Bahis konusu bildirim üç nüsha düzenlenir; iki nüshası
muhasebe birimine verilir, bir nüshası ise tesiste muhafaza edilir.
(3) Eğitim merkezlerince, aylık gayrisafi hasılattan hazine payı olarak hesaplanıp yatırılan
tutarlar, ilgili muhasebe kayıtlarına ayrı hesaplarda takip edilecek
şekilde kaydedilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetleme
Denetleme
esasları
MADDE 15
– (1) Tesisler; idari denetleme,
özel denetleme, durum teftişi, hesap teftişi, tasfiye teftişi ve iç denetime
tabi tutulur.
İdari
denetleme
MADDE 16
– (1) İdari denetleme, tesis
faaliyetlerinin yakından ve sürekli olarak takip ve kontrol edilmesini
sağlamak maksadıyla;
a) Tesislerin bağlı olduğu komutanlıklarca bir yıl için
görevlendirilecek idari denetleme kurulu, söz konusu tesislerde görevli
personelin dışında olacak şekilde; biri maliye branşına
mensup, biri subay üye olmak üzere asgari üç personelden oluşturulur. En
kıdemli personel idari denetleme kurulu başkanıdır. Maliye branşı personel bulunmaması hâlinde bağlı olunan üst
birlikten veya en yakın birlikten istekte bulunulur. İdari denetleme kurulu
faaliyeti sürekli olup, yılda en az üç defa icra edilecek idari
denetlemelere ilişkin sonuçlar, tesisin bağlı olduğu birlik komutanlığına
ve yönetim kuruluna bir rapor ile bildirilir.
b) Jandarma Genel Komutanlığınca gerekli görülmesi
hâlinde özel eğitim merkezi komutanlıklarının denetimi için oluşturulan
idari denetleme kurulu, bulundukları illerdeki birliklerden de teşkil
edilebilir.
c) İdari denetleme raporlarında;
1) Tesisin muhasebe kayıtlarının usulüne uygun
tutulup tutulmadığı,
2) Taşınır mal ve taşınmazların kullanma (yeni
alınan malzemelerin, önceki malzemelerin kullanım ömürlerinin
tamamlanmasını müteakip alınıp alınmadığının tespiti dâhil), bakım ve
muhafazasının uygun yapılıp yapılmadığı, tesis gelirlerinden alınan
malzemelerin “Taşınır Mal İşlem Belgesi” ile irada alınıp alınmadığı,
3) Her gelir kaynağı ve gider bölümü ayrı ayrı gösterilmek kaydıyla, aylık devreler hâlinde gelir
ve gider miktarlarının nelerden ibaret olduğu ve belgeler ile defter
kayıtları arasında uyum bulunup bulunmadığı,
4) Tesisler arasındaki varsa fiyat farklılıklarının
hangi nedenlerden kaynaklandığı, muaddellerin doğru ve tutarlı düzenlenip
düzenlenmediği ve bunlara ilişkin alınabilecek tedbirlerle ilgili yönetim
kuruluna yapılması gereken başkaca tekliflerin olup olmadığı,
5) Tesise ait diğer faaliyetlerin yürürlükteki
mevzuat hükümleri ile personelin tesislerden, işletilme amaçlarına uygun ve
en üst seviyede istifade edebilmesi amaçlarına uygun gerçekleşip
gerçekleşmediği
belirtilir.
Özel
denetleme, durum teftişi, hesap teftişi, tasfiye teftişi, iç denetim
MADDE 17
– (1) Özel denetleme; tesisin
bağlı olduğu birlik komutanlığı, kurum amirliği veya daha üst komutanlıklarca
başvurulacak bir denetleme yoludur. Özel denetleme; öğrenilmesi gerekli her
türlü konunun aydınlatılması için yapılabilir. İdari denetleme konularında
olabileceği gibi, bunun dışında bir veya birkaç konuyu da kapsayabilir.
(2) Durum teftişi; hesap teftişi yapılacak birimin
ikmal hizmetlerine ilişkin faaliyetleriyle, kamu malının bakımı,
depolanması, amacına uygun olarak kullanılıp kullanılmadığı, kayıtlarının
doğruluğu ve kayıtlarla uyumlu olup olmadığının kontrol edilmesi maksadıyla
Jandarma Genel Komutanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığınca, teftiş mevzuatı
esaslarına göre yapılır.
(3) Hesap teftişi; uygulanmakta
olan mevzuat ve ikmal talimatlarındaki esaslara bağlı kalmak kaydı ile
teftişe tabi birimlere ait muhasebenin hesap kontrolü, mevzuata uygunluğu,
Devlet bütçesi veya birim bütçesinin usulsüz sarfı ile haksız fiile uğrayıp
uğramadığının tespiti ve ait olduğu dönem hesabının yıllık teftiş
programına göre kontrol edilmesi maksadıyla Jandarma Genel Komutanlığı
Teftiş Kurulu Başkanlığınca, teftiş hizmetlerine ilişkin mevzuat esaslarına
göre yapılır.
(4) Tasfiye teftişi; en son
teftişin alındığı tarihle tasfiyenin tamamlandığı tarih arasını ifade eden
hesap döneminde, kaldırılan ve faaliyeti durdurulan teftişe tabi
birimlerin, zimmetinde bulunan bütün kamu malı ve her türlü kıymetin, çıktı
belgeleri ile başka birimlere devredilerek, kayıtlarının sıfıra indirilmesi
neticesinde Jandarma Genel Komutanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığınca, teftiş
hizmetlerine ilişkin mevzuat esaslarına göre yapılır.
(5) İç denetim; kaynakların ekonomiklik, etkililik
ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirmek ve
rehberlik etmek maksadıyla Jandarma Genel Komutanlığı İç Denetim Başkanlığı
tarafından, kendi mevzuatına uygun olarak yapılır.
Denetleme,
iç denetim ve teftiş yapanların sorumluluğu
MADDE 18
– (1) Denetleme görevi verilenler,
müfettişler ve iç denetçiler, görevlerini tam ve zamanında yapmak, denetim
ve teftiş sonuçlarını ilgili makama bildirmekle yükümlüdürler.
ALTINCI BÖLÜM
Tesislerin Gelirleri, Sermayeleri ve Satış
Fiyatları ile
İhtiyaçların Tespit ve Temin Esasları
Tesislerin
gelirleri ve sermayeleri
MADDE 19
– (1) Tesislerin gelirleri;
a) İşletme gelirlerinden,
b) Kira gelirlerinden,
c) Mal ve hizmet alımı, kiralama ve konsinye
sözleşmeleri kapsamında yüklenici firmalardan tahsil edilecek ceza
bedellerinden,
ç) Üye aidatları, istifade aidatları ve kart
ücretleri ile “İhtiyaç Değerlendirme ve Kaynak Tahsis Komisyonu” tarafından
yapılacak aktarımlardan,
d) Bağışlardan,
e) Bir tesisten diğer bir tesise Jandarma Genel
Komutanlığınca yapılacak sermaye ve gelir aktarımlarından,
f) Sergi, fuar, promosyon,
reklam ve diğer gelirlerden,
g) Yukarıda sayılan gelirlerden elde edilecek faiz
gelirlerinden oluşur.
(2) Tesislerin sermayeleri ise birinci fıkrada
belirtilen gelirlerle birlikte Jandarma Genel Komutanlığı bütçesine bu
maksatla konulacak ödeneklerden oluşur.
(3) Tesislerin işletilmesinden doğan tüm gelirler,
tesisin bulunduğu yerdeki öncelikle kamuya ait bir bankada, bulunmadığı
yerlerde ise güvenilir, mali bünyesi güçlü, yüksek getiri sağlayan bir
mevduat bankasında tesis adına açılacak Türk Lirası cinsinden bir hesaba
yatırılır. Tesisin gelir-gider durumu göz önünde
bulundurularak hizmetlerin aksatılmasına meydan vermeyecek şekilde ve elde
edilen faiz gelirleri tesis gelirlerine dâhil edilmek kaydıyla nakit
varlıkların bir kısmı bu hesaba bağlı Türk Lirası cinsinden vadeli mevduat
hesabında değerlendirilebilir, bankadan para çekme, havale ve EFT işlemleri
tesis müdürünün belirleyeceği en az iki personelin müşterek imzası ile
yapılır.
(4) Tesislerin bütçe, sermaye
veya gelirlerinin yetersiz kaldığı durumlarda; özellikle yeni kurulacak
tesislerde sermaye ihtiyacını karşılamak ve belli bir hizmet standardı
oluşturmak, kurulu tesislerde ise hizmet kalitesini yükselterek sürekli
kılmak için yapılacak olan bakım onarım işleri ile demirbaş ve mefruşat
alımları için kaynak ihtiyacı, Personel Başkanlığının bağlı olduğu Jandarma
Genel Komutan Yardımcısının onayıyla sermayesi ve geliri yüksek olan
tesislerden ihtiyacı bulunan tesislere kaynak aktarımı yapılmak suretiyle
karşılanabilir.
(5) Tesislerce organize edilen nişan, düğün,
kokteyl gibi toplu yemeklerde kullanılan tabak, bardak, kaşık, çatal, bıçak
gibi malzemelerin kırılması veya kaybolması durumunda bedeli organizasyon
sahibinden tahsil edilmek üzere yemek bedelinin yüzde beşini geçmeyecek
şekilde yönetim kurulunca belirlenecek oranda kırım bedeli alınabilir.
Kırım bedeli ayrı bir hesapta toplanarak, yönetim kurulu kararı ile kırılan
veya kaybolan malzemelerin tamamlanması maksadıyla kullanılır.
Kiralama
işlemleri ve kira gelirleri
MADDE 20
– (1) Tesislerde özel bir ihtisas
gerektiren hizmetlerin; personel yetersizliği veya maliyeti nedeniyle
verilememesi durumunda bu hizmetler, hizmet alımı veya kiralama yoluyla
dışarıdan karşılanabilir. Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı
olması hâlinde mal ve hizmet alımları birlikte yapılabilir.
(2) Tesislerin kiraya verilmesi, işletilmesi,
işlettirilmesi, mal ve hizmet alımı işlemleri tesis müdürlüklerince yerine
getirilir. Bu şekilde elde edilen gelirler, genel bütçe gelirleri ile
ilişkilendirilmeksizin tesis gelirlerine dâhil edilir.
(3) Tesislerin kiraya verilmesi işlemleri 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa
uygun olarak, Yönergede açıklanacak esaslar ve/veya tip sözleşme esasları
doğrultusunda gerçekleştirilir, kiralama süresi üç yılı geçemez.
(4) Kiraya verilen tesis, ünite veya işletmelerin
elektrik, su ve yakacak giderleri kiralayan firma tarafından ödenir. Bunun
dışındaki işletmeler ile hizmet alımı, mal ve hizmet alımı usulüyle
işletilen ünitelerin her yıl merkezi yönetim bütçe kanunu ile belirlenen
giderleri genel bütçeden karşılanabilir.
Üye
aidatları, istifade aidatları/kart gelirleri, kaynakların tahsisi ve
kullanımı
MADDE 21
– (1) Üye aidatları ve istifade
aidatları/kart gelirleri aşağıdaki esaslara göre kesilir ve toplanır:
a) Jandarma Genel Komutanlığına
bağlı her seviyedeki birlik, karargâh ve kurumlarda görevli subay, istisnai
memur ve astsubaylar ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığında
görevli subay, istisnai memur, sivil öğretim elemanı ve astsubaylara ödenen
aylık, taban aylık ve kıdem aylık toplamından oluşan brüt maaşın Jandarma
Genel Komutanlığınca binde biri ile binde beşi arasında belirlenecek oranı
üzerinden personelin maaş pusulasında gösterilmek suretiyle her ay üye
aidatı kesilir ve ilgili maaş mutemetliklerince en geç beş iş günü
içerisinde Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen “Üye Aidatları ve Kart
Gelirleri” hesabına aktarılır. Üye
aidatı kesintisi yapıldıktan sonra üyelikleri sona erenlerin kesilen üye
aidatları iade edilmez.
b) Jandarma Genel Komutanlığına ait tesisler ile
Türk Silahlı Kuvvetlerine ait tesislerden faydalanmak isteyen Jandarma
Genel Komutanlığı mensubu subay, istisnai memur, sivil öğretim elemanı ve
astsubay emeklileri, yetkili birimlerce her yıl belirlenerek yayımlanacak
olan emekli üye aidatlarını ilgili hesaba yatırarak orduevleri veya diğer
tesis müdürlüklerinden bandrol alırlar.
c) Jandarma Genel Komutanlığına
ait tesislerden iradi hak sahibi personel statüsüyle istifade
edebilmelerine imkân sağlamak maksadıyla Jandarma Genel Komutanlığı mensubu
uzman jandarma, uzman erbaş ve Devlet memurları ile Jandarma ve Sahil
Güvenlik Akademisi Başkanlığında görevli aynı statüdeki personele ödenen
aylık, taban aylık ve kıdem aylık toplamından oluşan brüt maaşın Jandarma
Genel Komutanlığınca binde biri ile binde beşi arasında belirlenecek oranı
üzerinden personelin maaş pusulasında gösterilmek suretiyle her ay istifade
aidatı kesilir ve ilgili maaş mutemetliklerince en geç beş iş günü
içerisinde Jandarma Genel Komutanlığına ait “İstifade Aidatları” hesabına
aktarılır. İstifade aidatı
kesintisi yapıldıktan sonra iradi hak sahipliği sisteminden herhangi bir
nedenle ayrılanların kesilen aidatları iade edilmez. İradi hak sahipliği
sisteminden ayrılmak isteyen bu statüdeki personele yönelik işlemler
Yönergede düzenlenir.
ç) Jandarma Genel Komutanlığına ait tesislerden
faydalanmak isteyen Jandarma Genel Komutanlığı mensubu uzman jandarma,
uzman erbaş ve Devlet memuru emeklileri ile Jandarma ve Sahil Güvenlik
Akademisi Başkanlığında görevli aynı statüdeki personel emeklileri, ilgili
yıl için belirlenen en düşük emekli üye aidatından fazla olmayacak şekilde
Jandarma Genel Komutanlığınca her yıl Aralık ayında belirlenerek
yayımlanacak istifade aidatı karşılığı parayı Jandarma Genel Komutanlığına
ait “İstifade Aidatları” hesabına yatırmak suretiyle ilgili tesisten bandrol alırlar.
d) Jandarma Genel Komutanlığına ait, eğitim merkezleri
haricindeki tesislerden günübirlik yararlanmak isteyen ve bu maksatla
kendilerine bir asıl hak sahibinin referans olduğu kamu personeli veya
diğer kişilerin yatıracakları istifade aidatları/kart ücretlerinin ilgili
tesisin gelirlerine dâhil edilmesi veya başka türlü değerlendirilmesi
hususu Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenir.
(2) Jandarma Genel Komutanlığına
ait tesislerin de içinde bulunduğu Türk Silahlı Kuvvetlerine ait tüm tesislerin
tefriş, bakım ve onarımı ile mal/hizmet alımına ilişkin ihtiyaçlarının
karşılanmasında eşit bir şekilde kullanılmak üzere oluşturulan ve
içerisinde üye/emekli üye aidatları, günübirlik, müstafi personel ve
tanınmış kişi kart ücretlerinin de yer aldığı “Üye Aidatı ve Kart
Gelirleri” hesabına aktarılan aidatlar ile yalnızca Jandarma Genel
Komutanlığına ait tesislerin ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanılmak
üzere oluşturulan ve içerisinde iradi/emekli iradi hak sahibi personelin
istifade aidatlarının yer aldığı “İstifade Aidatları” hesabına aktarılan
aidatların etkin ve verimli şekilde kullanılabilmesi maksadıyla;
a) Birlik, karargâh ve kurumlarca; tefriş, bakım,
onarım, mal ve hizmet alımı ihtiyacı bulunan tesislerin bu ihtiyaçları
Jandarma Genel Komutanlığına bildirilir.
b) Talepler Yönergede belirtilen esaslar dikkate
alınmak suretiyle Jandarma Genel Komutanlığınca değerlendirilir.
c) “İhtiyaç Değerlendirme ve Kaynak Tahsis
Komisyonu” tarafından tahsis edilen kaynak, tesisin muhasebe kayıtlarına
gelir kaydedilir. Bu komisyonun teşkili ve işleyişi ile sekretarya hizmetlerinin
yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Yönerge ile düzenlenir.
Bağış, promosyon, sergi, fuar ve reklam gelirleri
MADDE 22
– (1) Şarta bağlı bağışlar şart
kapsamında; herhangi bir şarta bağlı olmaksızın tesislere yapılacak
bağışlar, nakdi ise kasa veya banka hesaplarına, taşınır mal ise envanter kayıtlarına usulüne uygun muhasebe kaydı
yapılarak alınır.
(2) Tesisler adına firmalar ile yapılan sözleşmeler
gereği alınan promosyon gelirleri ile sergi, fuar
ve reklam gelirlerinin tamamı, mal veya nakit olarak muhasebe kayıtlarına
usulüne uygun olarak eklenir. Bu hususların takibi tesis müdürünün
sorumluluğunda olup, idari ve özel denetlemeler ile durum ve hesap
teftişlerinde mutlaka aranır. Bunlarla ilgili diğer hususlar Yönergede
belirtilir.
Dönemsel
sermaye artırımı ve sermayenin harcanması
MADDE 23
– (1) Tesisin mali yapısını ve
alım gücünü enflasyona karşı korumak ve güçlü bir mali yapı oluşturarak
idamesini sağlamak maksadıyla aylık enflasyon oranında sermaye artırımına gidilmesi
hususu tesis yönetimi ve tesisin yönetim kurulunca değerlendirilir.
(2) Dönem içerisinde tesisin sermayesinin
harcanması esnasında yine aynı gereklilikler dikkate alınır. İhtiyaç ve
zorunluluk nedeniyle tesisin sermayesinin harcanmasına karar verme yetkisi
tesisin bağlı olduğu birlik komutanındadır.
Tesis
alacaklarının takibi ve tahsili
MADDE 24
– (1) Tesis alacaklarının takip ve
tahsilinden tesis müdürlükleri sorumludur. Alacakların takip ve tahsili
aşağıdaki esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Tesis alacağı ile ilgili dava açılması veya icra
takibinde bulunulmasını isteyen tesis müdürlüğü, davaya yahut icra takibine
ilişkin bilgi ve belgeleri, gerekçeli teklifleriyle birlikte, zamanaşımı ve
hak düşürücü süreleri dikkate alarak doğrudan Jandarma Genel Komutanlığı
Hukuk Hizmetleri Başkanlığına gönderir. Süresinde gönderilmeyen yahut eksik
veya yanlış gönderilen belgelerden kaynaklanan hukuki ve cezai sorumluluk,
tesis müdürlüğündedir.
b) Tesis alacağı aynı zamanda suç teşkil eden bir
eylemle irtibatlı ise soruşturmaya esas bilgi ve belgeler tesisin bağlı
olduğu birlik, karargâh ve kurumlarca yetkili yer Cumhuriyet Savcılığına
gönderilir. Kamu davasına müdahil olunmasına ilişkin talepler Jandarma
Genel Komutanlığı Hukuk Hizmetleri Başkanlığınca değerlendirilir.
Gelirlerin
ve malzemelerin kullanımı ile temsil ve ağırlama harcamaları
MADDE 25 – (1) Kantinlere
bağlı işletilen kadrosuz vardiya yatakhaneleri hariç olmak üzere tesislerin
sermaye ve gelirleri; tesislerin yenilenmesi, bakım, onarım ve tadilatı,
işletme ve idamesi, modern hâle getirilmesi, özel hukuk hükümlerine göre
çalıştırılan veya hizmet alımı yöntemi ile temin edilen personel giderleri,
vardiya ulaşım giderleri, işin veya hizmetin gerektirdiği kıyafet, malzeme,
eğitim ve kurs ihtiyaçları, temsil ve ağırlama harcamaları ile bu
tesislerdeki kitaplıkların ihtiyaçlarına yönelik harcamalar dışında
kullanılamaz.
(2) Söz konusu gelirlerle alınmış, zamanla kullanım
dışı kalmış, kullanılabilir durumdaki ihtiyaç fazlası malzemeler, tanzim
edilecek bir tutanakla tesisin bağlı olduğu komutanlığın izniyle diğer
birlik, karargâh veya kurumlara devredilebilir. Teslim alan birlikçe irada
alındığını gösteren belge kayıt numarası, hesap teftişinde gösterilmek
üzere malı veren tesise bildirilir. Tesislerce ihtiyaç duyulması nedeniyle
alınan hiçbir malzeme satın alındığı tarihin üzerinden iki yıl geçmedikçe
kullanım dışı kalma gerekçesiyle devredilemez.
(3) Özel Eğitim Merkezi Komutanlıkları ile görev ve
temsil özelliği doğrultusunda Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenen
tesislere, harcamanın miktar veya oranının üst sınırı Jandarma Genel
Komutanlığınca belirlenmek koşuluyla tesis gelirlerinden temsil ve ağırlama
giderleri için asgari ölçüde harcama yapma yetkisi tanınabilir.
İhtiyaçların
tespiti ve ikmal planları
MADDE 26
– (1) Tesislerin taşınır mal
yenileme, taşınmaz onarımı gibi yıllık ihtiyaçları için, bir önceki yılın
Aralık ayında tesis yönetimi tarafından ihtiyaçların tahmini maliyetleri,
senelik gelir ve gider tahminleri ile açıklanmasında gerek görülen diğer
hususları da içerecek şekilde ikmal planı hazırlanır. Hazırlanan ikmal
planları yönetim kurulunca değerlendirilir ve uygun görüş verildiği
takdirde tesisin bağlı olduğu birlik komutanınca onaylanır. İhtiyaçlar
onayı müteakip tesis müdürlüklerince ikmal planına uygun olarak karşılanır.
(2) İkmal planlarına yazılan ihtiyaçların
öngörülemeyen ve zaruri sebeplerle karşılanamaması durumunda bu ihtiyaçlar,
gerekliliğin devam etmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtildiği şekilde bir
sonraki ikmal planına dâhil edilir. İkmal planlarında belirtilmemesine
rağmen acil ihtiyaç duyulan alımlar, tesis müdürünün teklifi, yönetim
kurulunun uygun görüşü ve tesisin bağlı olduğu birlik komutanının onayı
doğrultusunda yapılır.
İşletme
idame payları
MADDE 27 – (1) Yıllık ikmal
planlarında bulunmayan ve yönetim kurulu kararlarında belirtilemeyen, hizmetin
sunumu açısından ihtiyaç duyulan döşeme ve demirbaş alımları ile acil bakım
ve onarımların yaptırılabilmesini sağlamak maksadıyla, tesislerin ay
sonundaki brüt satış kar tutarından yüzde beş (%5) oranında ayrılacak
paylar işletme idame payı olarak ayrı bir hesapta tutularak tesisler
tarafından söz konusu ihtiyaçlar için harcanır.
(2) Yıl sonu bilançosunda
işletme idame payı hesabında kalan miktar aynı hesapta bırakılmayıp tesisin
sermaye hesabına aktarılır.
İhtiyaçların
temini
MADDE 28
– (1) Tesislerin ihtiyaç
duyacakları mal ve hizmet alımları, piyasa araştırması sonucuna göre; 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
esaslarına göre yapılır.
(2) Tesislerin ihtiyaç duyacakları alımlarda, 4734
sayılı Kanunun “İstisnalar” başlıklı 3 üncü maddesinin (e) bendinde
belirtilen kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmetlere öncelik
verilebilir.
(3) 4734 sayılı Kanunda belirtilen şartlar
gerçekleştiğinde, tedarik işlemleri 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesi kapsamında doğrudan temin usulü ile
yapılır.
(4) Tesislerden yararlananların tercihine göre
satılmak üzere 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin (d) bendi kapsamında yapılacak mamul mal alımlarında marka
belirtilmeden yararlananların tercihinin karşılanamayacağı hallerde marka
belirtilmek suretiyle alım yapılabilir.
(5) Tesis gelirleri ile yapılacak alımlarda 4734
sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci
fıkrasının (ı) bendinde öngörülen % 10 limiti dikkate alınmaz.
(6) 30/12/2005 tarihli ve
2005/9913 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ön Ödeme Usul
ve Esasları Hakkında Yönetmelik esasları doğrultusunda; önceden
öngörülmeyen ivedi veya zorunlu giderlerin karşılanması maksadıyla yılı
Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda gösterilen üst sınırları geçmeyecek şekilde
alım yapılabilir.
(7) Tesislerde özel bir ihtisas gerektiren
hizmetlerin, personel yetersizliği veya maliyeti nedeniyle verilememesi
durumunda bu hizmetler personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı
esaslarına göre yürütülür.
(8) 27/6/1989 tarihli ve
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin (A) fıkrası
uyarınca terörle mücadeleye yönelik ek ve ilave tazminat verilen 1 inci ve
2 nci derece kritik illerde konuşlu tesislerin
yapacakları mal ve hizmet alımları, 13/2/2019 tarihli ve 758 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan “İçişleri Bakanlığı Tarafından,
4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında
Yapılacak Alımlara İlişkin Usul ve Esaslar” doğrultusunda da yapılabilir.
Konsinye
usulü satış işlemi
MADDE 29
– (1) Tesislerden yararlanan
personele, ayrı bir hesap kodunda gösterilmek ve geliri tesis gelirlerine
dâhil edilmek kaydıyla konsinye usulü kapsamında temin edilen malların
satışı yapılabilir.
(2) Söz konusu satış işleminde;
a) Malın temini (alımı) ve satış ile ilgili
hususlar, teklif yolu ile belirlenecek resmî/özel kuruluş veya firmalar ile
tesis arasında yapılacak sözleşmede belirtilir.
b) Sözleşme süresi 1 Ocak-31 Aralık tarihleri arasını
kapsayacak şekilde bir yıl olur. Ancak bu satış şekline yıl içerisinde
herhangi bir ayda karar verilmesi durumunda o yılın sonuna kadar da
sözleşme yapılabilir.
c) Sözleşme yapılacak firmayı belirlemek için
asgari üç firma olacak şekilde kuruluş veya kişiler arasından teklif usulü
ile seçilir. Buna ilişkin belgeler denetimlerde aranır.
ç) Sözleşme tarihi itibarıyla, kesinleşmiş vergi
borcu ile sosyal güvenlik prim borcu olmadığına dair belgelerin ilgili
tesise sunulması gerekir. Sözleşmede; tesiste firma personelinin
çalıştırılıp çalıştırılmayacağı, çalıştırılması hâlinde bu personele
yönelik tesis ile firmanın sorumlulukları, hangi esaslarda çalıştırılacağı
belirtilir.
d) Vergi dairesine kayıtlı olmayan kişi, kuruluş
veya firma ile sözleşme yapılmaz.
e) Konsinye satış yapılacak mal için, sözleşme
yapılan kişi, kuruluş veya firmaya ve tesise kalacak oranlar ayrı ayrı belirtilmek suretiyle, 30 uncu maddede belirtilen
oranı geçmeyecek şekilde kâr oranı toplam satış tutarı üzerinden veya ürün
bazında sözleşme yapılan kişi veya firmayla ortaklaşa belirlenir ve fiyat
bu şekilde oluşturulur.
f) Konsinye satış yapılacak malın tesise
gönderilmesi aşamasında malın sözleşme yapılan tarafından taşınması veya
taşıttırılması halinde sevk irsaliyesi sözleşme yapılan tarafından
düzenlenir. Düzenlenen bu irsaliyede malın konsinye olarak satılacağını
belirtmek için irsaliye üzerine “Konsinye olarak teslim edilmiştir” ibaresi
açıkça yazılır.
g) Konsinye usulü ile tesiste satılacak mal, tesise
giriş esnasında kontrol teşkilatı tarafından kontrol edilir.
ğ) Tesis kayıtları (ödeme kaydedici cihaz kullanımı
halinde bu cihazdan alınan günlük satış raporu) dikkate alınarak, konsinye
usulü ile temin edilen mallardan satışı gerçekleştirilenlerin, yedi gün
içerisinde tesise fatura edilmesi sağlanır.
h) Konsinye olarak satılmak üzere bekleyen malın
mülkiyeti, satış gerçekleşinceye kadar malı gönderene aittir. Malın
satılamaması, değiştirilme ihtiyacı doğması veya reddine karar verilmesi
durumunda mal yükleniciye iade edilir.
ı) Satılan malın teslimi veya hizmetin yapıldığına
ilişkin düzenlenecek faturanın, irsaliye tarihinden itibaren azami yedi gün
içinde düzenlenmesi sağlanır.
i) Konsinye usulü ile tesiste satılacak mal,
sözleşmede belirtilir; bunun dışında mal satılmaz. Ancak müşteri
memnuniyeti göz önünde bulundurularak sonradan ihtiyaç duyulan malın satışı
için ek sözleşme yapılabilir, şu kadar ki ek sözleşme ile satışına karar
verilen ürünlerin bedeli sözleşme bedelinin yüzde yirmisini aşamaz.
j) Tesislerde konsinye usulü satışlarda, ürünün
satışa hazırlanmasında, özlük hakları ilgili firmaya ait olmak üzere firma
personeli çalıştırılabilir, ancak sigortasız işçi çalıştırılmasına müsaade
edilmez.
k) Konsinye usulü satış yapılan yerlerin elektrik,
su ve yakacak giderleri sözleşme yapılan firma tarafından ödenir.
l) Tesislerde satılan her türlü malın hesabı mutlak
surette tesis kasasında işlem görür ve işletme defterine girişi yapılır.
Satış
fiyatları
MADDE 30
– (1) Tesislerde satış fiyatları
aşağıdaki şekilde tespit edilir.
a) Tesislerdeki yatak, oda, motel, havuz, düğün
salonu, salon kiraları ile kart ve günübirlik giriş ve benzeri ücretler,
her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Kamu Sosyal Tesislerine
İlişkin Tebliğ de dikkate alınarak her yıl Jandarma Genel Komutanlığı
tarafından tespit edilecek fiyatlara göre uygulanır. Bunların dışında
tesislerde verilen, ütü, çamaşır yıkama, terzi, berber, internet, çay,
kahve, otopark gibi hizmetlerin ücretleri piyasa koşulları ve benzer
tesislerdeki ücretler dikkate alınarak, ekonomik olacak şekilde yönetim
kurulu tarafından belirlenir.
b) Satışa sunulan tüm mal ve ürünler ile hizmet
alımlarında; katma değer vergisi eklenmemiş fiyatın üzerine uygulanan kâr
oranı yüzde kırkı geçemez, katma değer vergisi tutarı (tesise yapılan mal
ve hizmet ifaları sonucunda vergilenen ve satıcıya ödenen katma değer
vergisi tutarıdır) çıplak maliyete ilave edilerek, satış fiyatı tespit
edilir.
c) Peçete, kürdan, kolonya,
kolonyalı mendil ile tuz, sirke, ketçap, hardal, mayonez, limon, yağ gibi işletme
gideri olarak kabul edilen malzemeler ile yemek pişirilen ve yemek yenilen
ıslak ve kuru mekânlar ile mutfak ve yemekhane malzemelerinin temizliğinde
kullanılan deterjan ve sıvı sabun gibi her türlü kimyevi temizleyici,
ağartıcı, parlatıcı, sertlik giderici malzeme için çıplak maliyetin
üzerine, yüzde on beşe kadar işletme gideri ilave edilir. İşletme faturaları ayrı yerde muhafaza edilir ve
genel giderlere dâhil edilmez. Bunun haricinde tesislerin ortak kullanımı
için ihtiyaç duyulan temizlik malzemeleri, haşere ilaçları, bunların
ilaçlama hizmetleri ve kimyevi maddeler genel yönetim giderlerine dâhil
edilir.
ç) Maddede belirtilen fiyatlara, tesislerin garson
vasıtasıyla servis yapılan salonlarında yönetim kurulu kararıyla yüzde on
ile yüzde on beş arasında ilave hizmet bedeli eklenir.
d) Sigara ve gazete gibi mallar etiket fiyatları
üzerinden satılır.
e) Bunların dışında herhangi bir isim altında
fiyatlara ilave yapılmaz.
(2) Ambalajlı, kullanma tarihi bulunan, garanti
süresi olan ve alımlarda sözleşme gereği belli sürelerde değiştirilme
garantisi verilen malzemelerde, kesinlikle fire kabul edilmez ve bu şekilde
fire işlemi yapan üniteye, fire miktarı kadar borç çıkarılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Satın Alma, Muayene ve Muhasebe Esasları ile
Belgeler
Alımlar
MADDE 31
– (1) Alımlar, 4734 sayılı Kanun
hükümlerine uygun olarak mevcutsa tesislerin “satın alma heyeti”
tarafından, kadrolarında olmaması halinde ise tesiste görevli personel
arasından tesis müdürü tarafından görevlendirilen “satın alma heyeti”
marifetiyle yapılır. Alım her durumda tesis müdürünün onayı ile kesinleşir.
Ayrıca, alımlar tesisin bağlı olduğu birliklerce 4734 sayılı Kanun
kapsamında oluşturulan kadrolu veya kadrosuz ihale komisyonu tarafından da
gerçekleştirilebilir. Kadrosunda yeterli sayı veya nitelikte personel
bulunmaması halinde Jandarma Genel Komutanlığına bağlı başka birlik ve
kurumlardan veya diğer kamu kurumlarından komisyona üye alınabilir. Heyet
üyelerinin oluşturulması, çalışması ve karar alınması konularında 4734
sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
(2) Doğrudan temin kapsamındaki alımlar ise kamu
ihale mevzuatı hükümlerine uygun olarak tesis müdürü tarafından
görevlendirilecek personel tarafından yapılabilir.
(3) Tesisin işletilmesine esas yiyecek ve içecek
malzeme alımları haricindeki ihtiyaçların tespitine ve tespit edilen
ihtiyaçların alımına, yönetim kurulu ile tesis müdürü tarafından müştereken
karar verilir.
Muhasebe
esasları, ana belge ve kayıtlar, dayanak ve kontrol belgeleri
MADDE 32
– (1) Tesislerin hesap dönemi
yıllık olup, muhasebe sistemleri tek düzen muhasebe esaslarına göre
yürütülür.
(2) Tutulacak belgeler ve formlar, dayanak ve
kontrol belgeleri ilgili mevzuat ve Yönerge doğrultusunda düzenlenir.
(3) Tesislerde kullanılacak tek düzen muhasebe
sistemi, Sayıştay denetimi esnasında istenecek mali tabloları istenildiği
şekil ve zaman aralığında üretecek yapıda oluşturulur.
Muayene
ve kayıt silme
MADDE 33
– (1) Tesislerde muayene işlemi
aşağıdaki esaslara göre icra edilir:
a) Tesislerde muayene heyeti, tesis müdürü tarafından
görevlendirilen biri başkan, biri işin uzmanı, biri satın alma heyetinde
görevli olmayan mal sorumlusu olmak üzere en az üç ve tek sayıda kişi ve
yedek üyelerden oluşur. Muayene işlemi, yeterli personelin olmaması hâlinde
tesisin bağlı olduğu birliğin muayene ve kabul komisyonu vasıtasıyla da
yapılabilir.
b) Muayene işlemi, 19/12/2002
tarihli ve 24968 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mal Alımları Denetim,
Muayene ve Kabul İşlemlerine Dair Yönetmeliğe, 19/12/2002 tarihli ve 24968
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hizmet Alımları Muayene ve Kabul
Yönetmeliğine, 4/3/2009 tarihli ve 27159 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yapım İşleri Muayene ve Kabul Yönetmeliğine uygun olarak yapılır. Bütçe
gelirleriyle alınan malların muayenesi tesisin ikmal yönünden bağlı olduğu
birlik, karargâh ve kurumun muayene ve kabul komisyonu tarafından yapılır.
c) Tesellüm işlemi; muayene heyetinin, alınan malın
muayenesini uygun görmesini müteakip gerçekleşir. Bu işlemi müteakiben
tesellüm edilen mallar, ilgili mevzuatında belirtilecek belgelerle işleme
alınır. Muayene heyetinin alınan malları kontrol edebilmesi için kiler ve
mutfağın haricinde mevsim şartları göz önünde bulundurularak uygun bir yer
tahsis edilir. Muayenede uygun görülen mallar sayılarak, tartılarak ve ölçülerek
depoya teslim edilir.
(2) İster tesis gelirlerinden, ister Jandarma Genel
Komutanlığı bütçesinden alınmış olsun tesislere ait tüm taşınır mal ve
taşınmazların kaydı ve sorumluluğu tesisin ikmal yönünden bağlı olduğu
birliğin mal saymanlığına ait olup, bu malzemelerin kayıt silme işlemleri
aşağıdaki şekilde yapılır;
a) Kaydı silinecek malzeme tesisin ikmal yönünden
bağlı olduğu birliğin mal saymanlığına ve muayene ve kabul komisyonuna
sunulur. Uygun görülenler bir liste hâlinde çıkarılır ve ilgili birlik
komutanı tarafından onaylanır.
b) Bu listede yer alan malzemelere ait kayıt silme
işlemleri Jandarma Genel Komutanlığı Taşınır Mal Yönergesi doğrultusunda
ilgili mal saymanlıklarınca yapılır. İşlemi müteakip kaydı silinen
malzemeler ilgili mal saymanlığına teslim edilir.
Belgelerin
bastırılması, kontrolü, bilançonun onayı ve mali bilgilerin girişi
MADDE 34
– (1) Belgelerin bastırılması ve
kontrolü aşağıdaki esaslara göre yapılır:
a) Ana dayanak ve yardımcı belgeler, bedelleri
tesis gelirlerinden karşılanarak bastırılır.
b) Kullanılan her türlü defter, fatura, fiş, bilet
ve markalar tesis müdürünün emriyle muhasebe veya nakit ile ilgili bir
başka kişi veya kurul tarafından üç ayda bir kontrol edilir.
c) Kayıtların tutulmasından muhasebeci/muhasip,
ünitedeki işletme kayıtlarından kısım amirleri, bilançonun doğruluğundan
ise dönem/ay sonu envanterinin çıkarılıp bilanço ve kesin mizanın tesis
müdürüne imzalatılmasını müteakip tesis müdürü dahil
tüm heyet sorumludur.
(2) Bilanço tesis müdürü tarafından onaylanır,
müteakiben o aya ait bilanço, mizan, gelir tabloları ve diğer tüm harcama
belgeleri teftişe hazır olacak şekilde muhasip tarafından dosyalanarak
muhafaza edilir. Bilançonun onayını müteakip bilanço bilgileri ve tesisin
kamu bütçesinden yaptığı elektrik, su, ısınma ve büyük bakım onarım
giderleri muhasip tarafından bilanço dönemini takip eden ayın son gününe
kadar Jandarma Genel Komutanlığı tarafından hazırlanan kantin ve tesis
bilanço bilgileri programına kaydedilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelikte
belirtilen Yönerge yürürlüğe girinceye kadar ihtiyaç duyulan hususlar
Jandarma Genel Komutanlığınca yayımlanacak emirle düzenlenir.
(2) Jandarma Genel Komutanlığı mensubu uzman
jandarma, uzman erbaş ve Devlet memurlarının tesislerden iradi hak sahibi
statüsünde istifade işlemleri ile bunlardan istifade aidatı kesilmesi
işlemleri, Yönergenin yürürlüğe girmesine kadar uygulanmayabilir.
Yürürlük
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
|