KTO-Karatay Üniversitesinden:
KTO-KARATAY ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
KTO-Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde yürütülen
lisansüstü eğitimle ilgili esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, KTO-Karatay Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve
sınavlarla ilgili hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Anabilim/anasanat
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde Enstitü için tanımlanan ve
Enstitüde eğitim programı bulunan anabilim/anasanat
dalını,
ç) Anabilim/anasanat dalı
başkanı: Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı
bulunan anabilim dalının başkanını,
d) Bologna süreci: Tüm Avrupa’da yüksek öğretim ve
akademik konularda standartlar geliştirmek ve ayrılıkları en aza
indirgeyerek eğitim sistemlerini bağdaştırmak ve Avrupa’da birbiriyle tam
uyumlu bir yükseköğrenim alanı yaratmak amacıyla oluşturulmuş bir programı,
e) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders
ve/veya tez çalışması, proje dönemlerinde rehberlik etmek üzere Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından atanan öğretim elemanını,
f) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi
sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bir bilimsel
araştırma raporu şeklinde sunulan çalışmayı,
g) Enstitü: Lisansüstü Eğitim Enstitüsünü,
ğ) Enstitü Kurulu: Enstitü Müdürünün Başkanlığında,
Enstitü müdür yardımcıları ve Enstitüye bağlı anabilim dalı başkanlarından
oluşan Kurulu,
h) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü Müdürünün
başkanlığında, Enstitü müdür yardımcıları ve Müdürün göstereceği altı aday
arasından Enstitü Kurulu tarafından üç yıl için seçilen en az üç öğretim
üyesinden oluşan Kurulu,
ı) Etik kurul: KTO-Karatay Üniversitesinin ilgili
etik kurullarını,
i) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
j) Jüri: Tez savunma sınavı jürisini,
k) Mütevelli Heyet: KTO-Karatay Üniversitesi
Mütevelli Heyeti,
l) Öğrenci: Lisansüstü öğrenim için Enstitüye
kayıtlı öğrenciyi,
m) Program: Enstitüde eğitim programı bulunan
yüksek lisans ya da doktora programını,
n) Proje: Tezsiz yüksek lisans dönem projesini,
o) Rektör: KTO-Karatay Üniversitesi Rektörünü,
ö) Savunma sınavı: Tez savunma sınavını,
p) Senato: KTO-Karatay Üniversitesi Senatosunu,
r) Seminer: Lisansüstü eğitim ders döneminde
öğrencinin hazırladığı teze yönelik bir konunun incelenmesine dayanan ve öğrenci
tarafından sözlü sunum yapılarak uygulanan ve yazılı bir metinden oluşan
çalışmayı,
s) Tez: Yüksek lisans tezi/sanat eseri, doktora
tezi, sanatta yeterlik tezini,
ş) Üniversite: KTO-Karatay Üniversitesini,
t) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ile İlgili Esaslar
Kontenjanlar
MADDE 4 –
(1) Lisansüstü programlara öğrenci
alınıp alınmayacağı, alınacaksa sayısı 20/4/2016
tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliğinin 35 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen
şartların sağlanması kaydıyla anabilim dalı Başkanlığının önerisi, Enstitü
Kurulunun görüşü, Senatonun kararı ve Mütevelli Heyetin oluru ile
belirlenir. Kontenjan artırımlarında da aynı süreç izlenir. Öğretim
programlarının adları, alınacak öğrencide aranan şartlar ve başvuru tarihi
Enstitü tarafından ilan edilir.
Lisansüstü
programlara giriş şartları
MADDE 5 –
(1) Lisansüstü programa
başvurabilmek için adayların lisans diplomasına sahip olmaları ve Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM) tarafından merkezî olarak
yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan
türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES
puanına sahip olmaları gerekir. Ancak Güzel Sanatlar Fakültesinin
Enstitüdeki anabilim/anasanat dallarına özel
yetenek sınavı yoluyla öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Tezsiz yüksek
lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz, ALES puanı
istenildiği takdirde taban puan Senato tarafından belirlenir.
(2) Enstitüye bağlı anabilim/anasanat
dalları, yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde gerekli görüldüğü
takdirde, anabilim/anasanat dalı başkanlıklarının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile YDS ya
da ulusal veya uluslararası alanda geçerliliği olan bir dil sınavından
belirli bir asgari puanın alınması şartını koyabilir.
(3) Adayların bütünleşik doktora programı için
lisans derecesine, normal doktora programı için tezli yüksek lisans
derecesine, hazırlık sınıfları hariç az 10 yarıyıl süreli eğitim yapan tıp,
diş hekimliği, veteriner ve eczacılık fakülteleri diplomasına sahip
olmaları gerekir. Yüksek lisans diploması ile doktora programına başvuru
yapan aday öğrencinin Senatonun kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip
olması gerekir. Lisans diplomasıyla doktora programına başvuran adayların
ise ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80
puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına
sahip olmaları, lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az
3,00 veya muadili bir puan olması gerekir. Tezli yüksek lisans ve lisans
diploması ile doktora programlarına öğrenci kabulünde YDS’den
en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur. Bu
asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre yükseltilmesi
konusu Senato tarafından belirlenir.
(4) Adayların yüksek lisans programına kabulü için,
ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla lisans not ortalamasının, yazılı
ve/veya sözlü mülakat değerlendirmelerinin ve istendiğinde yabancı dil
puanı yüzdelik oranları anabilim/anasanat dalı
başkanlıklarının önerisi, Enstitü Yönetim Kurulu kararı ve Senato onayı ile
belirlenir. Bu yüzdelikler öğrenci alımı ilanında açıkça belirtilir.
(5) Doktora programına başvuracak olanların
programa kabulünde, ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla yüksek
lisans not ortalamasının, yazılı ve/veya sözlü mülakat değerlendirmelerinin
ve istendiğinde yabancı dil puanı yüzdelik oranları anabilim/anasanat dalı başkanlıklarının önerisi, Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ve Senato onayı ile belirlenir. Bu yüzdelikler öğrenci alımı
ilanında açıkça belirtilir.
(6) Yazılı ve/veya sözlü mülakata katılan adaylar
arasından başarı notu en yüksek olan adaydan başlayan bir sıralama
yapılarak anabilim dalı tarafından önerilen Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanan başarı puanı esas alınarak liste hazırlanır ve
adaylar bu sıralamaya göre lisansüstü programlara kabul edilir.
(7) Değerlendirmeye ilişkin hususlar ile istenmesi
halinde başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler (özgeçmiş,
akademik referans mektubu ve niyet mektubu ve benzeri), ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile belirlenerek ilan edilir.
(8) Sanatta yeterlik çalışmasına
başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar
mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların
haricinde yüksek lisans derecesiyle başvuran adayların ALES sözel puan
türünde en az 55 puandan, lisans derecesiyle başvuran adayların ise ALES
sözel puan türünde en az 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından
belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az
3,00 veya muadili bir puan olması gerekir. Yüksek lisans derecesiyle
sanatta yeterlik programına başvuracak olanların sanatta yeterlik
programlarına kabulünde, ALES puanı, yüksek lisans not ortalaması ile
mülakat/yetenek sınavı/portfolyo incelemesi
sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile
başvuru için adayların sağlaması gereken akademik referans mektubu, neden
sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası
standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.
(9) Sanatta yeterlik programına
öğrenci kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan
muadili bir puan alınması zorunlu olup bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından
karar verilir.
(10) Sanatta yeterlik programına başvuru
koşullarını sağlayan ve Enstitünün belirlediği kurallara uygun olarak
başvuru yapan adaylar giriş sınavına alınırlar. Giriş sınavının
başlangıcında, adayın sanatsal çalışmalarının yer aldığı bir dosya, giriş
sınavı jürisine sunulur. Giriş sınavı, uygulama ve sözlü sınav olmak üzere
iki bölümden oluşur ve 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Giriş
sınavı, ilgili jürinin belirleyeceği kapsamda, adayların sanatsal bilgi ve
becerilerini uygulama düzeyinde ölçmeye yöneliktir. Bir tam gün (4+4 saat)
süren uygulama sınav sonucunda ortaya çıkan eserler, ertesi gün başarı
sonucu açıklanmak üzere teslim alınır. Sınav, ilgili anabilim/anasanat dalının uygun gördüğü, ışık problemi olmayan
bir veya birkaç atölye ortamında, serbest olarak gerçekleştirilir. Sözlü
sınavda adaylara, alanın gerektirdiği temel bilgi ve yorum yeteneğini
belirlemek amacıyla sorular yöneltilir. Bu sınavda, adayların sınavdaki
çalışmaları, portfolyoları ve mülakatları,
eşzamanlı değerlendirmeye tabi tutulur. Sınav evrakları 2 yıl süre ile
saklanır.
(11) Sanatta yeterlik sınav ve değerlendirme jürisi,
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlıklarının
kararıyla belirlenen en az 5 öğretim üyesinden oluşturulur. 3 adet yedek
jüri üyesi belirlenir. Bu üyeler, başka yükseköğretim kurumlarının ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlıklarından da
olabilir. Ancak bu üyeler için ücret ödenmez. ALES puanının %50’den az
olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlıklarının önerisi
ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Enstitü yalnız ALES puanı
ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer
kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar,
Senatonun kararı ile yükseltilebilir. Ancak Enstitüdeki, Güzel Sanatlar
Fakülteleri ile Konservatuvarlara ilişkin
anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde, bu
Yönetmelikte belirtilen lisansüstü programlara giriş şartlarının hükümleri
uygulanır. Giriş sınavından en az 60 puan alan ve genel başarı notu en az
70 olan adaylar başarılı olarak kabul edilirler. Sıralamada, genel başarı
notunun eşitliği halinde giriş sınavı puanı dikkate alınır.
(12) Enstitü, öğrenci kabul edilecek lisansüstü
programların adlarını, kontenjanını, başvurma koşullarını, son başvuru
tarihini, istenilen belgeleri ve diğer hususları ilan vererek duyurur.
(13) Yurt dışından alınmış diplomaların denkliğinin
Yükseköğretim Kurulunca onaylanmış olması gerekir.
(14) Lisansüstü eğitim ücretlidir. Ücretler
Mütevelli Heyet tarafından belirlenir. Mütevelli Heyet burslu kontenjan da
ilan edebilir. Tahsilat ilgili yönergeye uygun
olarak yapılır.
(15) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Başvuru
ve kayıt
MADDE 6 –
(1) Lisansüstü programlara başvuru
akademik takvimde belirtilen süre içinde ve ilanda istenilen belgelerle
Enstitüye yapılır.
(2) İlanda mülakat/yazılı sınav yapılacağı
belirtilen lisansüstü programlarda Enstitü Yönetim Kurulu, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının görüşünü alarak başvuruları
incelemek ve değerlendirmek üzere en az 3 asil öğretim üyesi ve bir yedek
öğretim üyesinden oluşan bir komisyon kurar. Komisyonun, adayların daha
önceki eğitim ve başarı durumlarını göz önünde tutmak ve ALES puanı ile
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun
göreceği diğer kriterlere göre gösterdikleri
performansı değerlendirmek suretiyle yapacağı kabul ya da ret önerileri,
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile kesinleşir. Komisyon tarafından
önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanan lisansüstü eğitim
hakkı kazananların listeleri Enstitü tarafından ilan edilir.
(3) Kayıtlar, ilanda belirtilen şartlar ve süreler
içerisinde yapılır. Kesin kayıt yaptırmaya hak kazanan adaylar, ilgili
yönergedeki şartlara uygun olarak lisansüstü eğitim ücreti ile ilgili
ödemeleri yaptıktan sonra ilanda belirtilen yazılı belgelerle ilan edilen
süre içinde Enstitüye şahsen veya noter vekâleti ile yetkilendirdiği kişi
aracılığıyla başvurur.
(4) Belirlenen tarihlerde kayıt için şahsen veya
noter vekâleti ile yetkilendirdiği kişi aracılığıyla başvurmayan, istenilen
belgeleri eksik olan, Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti kabul edilmeyen
adaylar kayıt haklarını kaybederler.
(5) Kesin kayıt süresi sonunda kontenjanlarda açık
kaldığı takdirde, açık kalan kontenjan sayısı kadar olmak üzere varsa yedek
listeden kayıt hakkı kazanan adaylardan sıra ile yedek kayıt süresi içinde
kayıt yapılabilir.
(6) Lisansüstü programlara ilişkin yapılacak ders
saydırma işlemlerinde aşağıdaki hususlar uygulanır:
a) Bir öğrencinin, mezun olduğu bir lisansüstü
programdan almış olduğu dersleri, başka bir lisansüstü programa, programın
adı aynı olsa bile transfer edilmez.
b) Bir öğrencinin Enstitüye
kaydolmadan önceki son 3 yıl içinde Üniversite dışındaki herhangi bir
yükseköğretim kurumundan, programa kayıtlı ya da özel öğrenci olarak aldığı
ve başarmış olduğu lisansüstü derslerden kendi bilim/sanat alanı ile ilgili
olanlar; ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile kayıt
yaptırdığı programa transfer/muaf edilebilir.
c) Transfer/muaf edilecek derslerin kredileri
toplamı, öğrencinin kayıtlı bulunduğu lisansüstü programda farklı dersler
alınması kaydıyla alması gereken derslerin kredileri toplamının %50’sini
geçemez.
ç) Bir öğrenci transfer/muafiyet işlemlerinin
ardından her koşulda seminer dersini almak zorundadır.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 7 –
(1) Yüksek lisans, doktora ve
sanatta yeterlik programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların
eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı;
a) Lisans veya yüksek lisans derecesini
başvurdukları yüksek lisans veya doktora programından farklı alanlarda
almış olan adaylar için,
b) Lisans veya yüksek lisans derecesini Üniversite
dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans veya doktora
programı adayları için,
uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programı ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından hazırlanarak
Enstitüye sunulur, 5 inci maddede yer alan esaslara göre öğrenci kabul
edilir.
(3) Bir öğrenci bilimsel hazırlık programında
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerdiği ders/dersleri almak zorundadır.
(4) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Bilimsel hazırlık dersleri, yüksek lisans
programlarında lisans programlarından, doktora programlarında ise lisans
veya yüksek lisans programlarından dönem/yıl içinde açılan derslerden
oluşur. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel
hazırlık derslerinin yanı sıra Enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi
ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler
de alabilir. Bu durumdaki öğrenciler, bilimsel hazırlık programında aldığı
derslerin ücreti yanı sıra lisansüstü programa yönelik ücretinin ilgili
yönergede belirtilen miktarını ödemek zorundadırlar.
(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok 2 yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora
programı sürelerine dâhil edilmez.
(6) Bilimsel hazırlık programında geçme notu yüksek
lisans için C, doktora için C+ olup öğrencinin belirlenen süre sonunda
lisansüstü programa başlayabilmesi için genel not ortalamasının yüksek
lisans için en az 2,00 ve doktora için 3,00 olması gerekir. Bu derslerden
alınan notlar, lisansüstü öğretimde genel not ortalamasına katılmaz.
Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam, ders sınavları, ders notları,
derslerden başarılı sayılma koşulları ve diğer esaslar yüksek lisans
programlarındaki esaslarla aynıdır.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 8 –
(1) Başka bir lisansüstü
programdan yatay geçiş yoluyla kabul için başvuran öğrencilerin, önceki
programlarında en az bir yarıyıl ders almış olması, bu derslerin tamamını
başarı ile tamamlamış bulunması ve not ortalamalarının yüksek lisans için
en az 2,50/4,00 ve doktora programı için en az
3,00/4,00 olması gerekir. Bu öğrencilerin almış oldukları derslerden
hangilerinin lisansüstü programlarına sayılacağı ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile belirlenir.
(2) Akademik takvimde belirtilen tarihlerde gerekli
belgelerle yatay geçiş için başvuran öğrenciler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi alınmak koşuluyla
Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla Üniversitede yürütülen lisansüstü
programlara kabul edilebilir.
(3) Lisans ve/veya yüksek lisans derecesini, yatay
geçiş yaptıkları tezli yüksek lisans veya doktora programından farklı
alanda almış olan öğrencilere, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile bilimsel
hazırlık programı uygulanabilir.
(4) Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü için bu
Yönetmelikte öngörülen lisansüstü öğrenci kabulü için aranan koşullara
sahip olmak gerekir.
(5) Enstitüye tez aşamasında yatay geçiş başvurusu
yapan öğrenci gelmiş olduğu yükseköğretim kurumundan aldığı dersleri
tamamlasa dahi ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile seminer
dersini almak zorundadır. Öğrencinin, seminer dersini ve aldığı dersleri
başarı ile tamamladıktan sonra yeni bir tez çalışması yapması gerekir.
Doktora yeterlik döneminde yapılan yatay geçişlerde, öğrenci anabilim dalı
başkanlığının yapacağı yeterlik sınavından başarılı olmak zorundadır.
(6) Tezsiz yüksek lisans programlarında yatay geçiş
yapan öğrenci ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ile Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
ders/dersleri aldıktan sonra proje çalışması yapar.
(7) Öğrencinin kabul edildiği programdaki
derslerden hangilerini alacağı ve lisansüstü programa hangi aşamadan
itibaren devam edeceği, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
belirlenir. Öğrenci, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi doğrultusunda Enstitü Yönetim Kurulunun kararı
ile programa intibak ettirilir. Öğrenci geçiş yaptığı lisansüstü programın
aktif müfredatından ve alınması gereken ders sayısından sorumludur. Yatay
geçiş yapan öğrenciye, geldiği yükseköğretim kurumunda ders yükümlülüğünü
tamamlamış olsa dahi yeni dersler verilebilir.
(8) Muaf edilen dersler transkriptte
Üniversitenin kullandığı harf notu ile gösterilir.
(9) Üniversite içi, Üniversite dışı ve yurt dışı
yatay geçişler için ayrıca bir kontenjan belirlenmez. Yapılan tüm yatay
geçişler, Senato onayı ile kesinleşen kontenjan sayısı içerisinden kabul
edilir.
(10) Bu statüdeki öğrencilerden alınacak ücret
ilgili yönergeye göre belirlenir.
Yabancı
uyruklu öğrenci kabulü
MADDE 9 –
(1) Yabancı uyruklu öğrencilerin
yüksek lisans ve doktora programlarına kabulü ilgili yönergede belirtilen
şartlara uygun yapılır.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 10
– (1) Bir yüksek lisans, doktora
ya da sanatta yeterlik programına kayıtlı olan öğrenciler, diğer
yükseköğretim kurumlarındaki lisansüstü derslere kayıtlı olduğu enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile
özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Lisansüstü derslere kabul edilen
öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin
muafiyet işlemleri kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından yürütülür. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu
konudaki diğer hükümler Senato tarafından belirlenir.
(2) Bu statüdeki öğrencilerden alınacak ücret
ilgili Yönergeye göre belirlenir.
Derslerin
belirlenmesi, kredileri, danışman atanması ve ders seçimi
MADDE 11
– (1) Bir lisansüstü dersin
yarıyıl kredi değeri Bologna süreci ve AKTS’ye
göre belirlenir.
(2) Yüksek lisans/doktora programına kabul edilen
her öğrenciye ilk kayıttan sonra en geç ilk dönem sonuna kadar ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile bir öğretim üyesi danışman olarak
atanır. Danışman, öğrencinin öğrenim süresince alacağı dersleri belirlemek,
bu derslere devamını ve öğrenim durumunu sürekli izlemekle yükümlüdür.
(3) Öğrenci, anabilim dalı başkanı ve danışmanın
gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile bir başka
yükseköğretim kurumunda verilmekte olan dersleri de alabilir.
Derslere
devam, mazeret sınavı
MADDE 12
– (1) Lisansüstü öğretimde kayıtlı
olan öğrencilerin teorik derslerin %70’ine uygulamalı derslerin ise %80’ine
devam etmeleri zorunludur.
(2) Öğrencinin devamsızlık durumu dersin öğretim
elemanı tarafından izlenir. Devamsızlık sınırını aşan öğrencilerin durumu,
genel sınavlardan en geç 2 gün önce ilgili dersin öğretim üyesi tarafından
ilan edilir. Kayıtlı oldukları herhangi bir derste devamsızlık sınırını
aşan öğrencilerin notları, ilgili dersin öğretim üyesi tarafından FX notuna
dönüştürülür.
(3) Disiplin cezası ve benzeri gerekçeler derse
devamsızlığın mazereti olarak kabul edilmez. Kabul edilebilecek geçerli
mazeretlerin neler olduğu Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Mazereti olan öğrenciler durumlarını belgeleyen
evrakı bir dilekçeyle birlikte sınavların bitim tarihinden itibaren en geç
3 gün içinde ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığına vermek zorundadır. Öğrenciye mazeret sınav hakkı tanınması hususu
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir.
İzinli
sayılma
MADDE 13
– (1) Lisansüstü programlara
hastalık, doğum, doğal afet, askerlik hizmeti, yurt dışı görevlendirme gibi
eğitime ve öğretime devamı engelleyen nedenlerden dolayı devam edemeyen öğrencilerin
kaydı toplam 2 yarıyıla kadar her defasında en fazla bir dönem olmak üzere
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile dondurulabilir. İzin başvuruları
gerekçeli olarak ve belgeleriyle birlikte zorunlu nedenler dışında ders
ekle-sil süresinin sonuna kadar Enstitü Müdürlüğüne yapılır ve uygun
görüldüğü takdirde Enstitü Yönetim Kurulunun kararı üzerine öğrenci izinli
sayılır. Ancak Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile doktora programında tez
aşamasındaki öğrencilere, yurt dışı görevlendirme nedeniyle 2 yarıyıldan
daha fazla izin verilebilir. Bu öğrencilerin izin istekleri de gerekçeli
olarak ve belgeleriyle birlikte, zorunlu nedenler dışında, ders ekle-sil
süresinin sonuna kadar ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi üzerine, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
karara bağlanır. İzinli geçen dönemler öğrenim sürelerine katılmaz.
(2) Öğrencinin izinli sayılabilmesi için izinli
olunan süreye ait Mütevelli Heyet tarafından belirlenen öğrenim ücretinin
bir sonraki döneme mahsup edilmek üzere ödenmiş olması gerekir. Bir sonraki
dönemde kayıt yenilemeyen öğrenciye izinli dönemde ödemiş olduğu ücret için
iade ve mahsup işlemi yapılmaz.
Notlar
MADDE 14
– (1) Öğrencilerin derslerdeki
başarı durumları yarıyıl içi sınav ve çalışmalar ile yarıyıl sonu sınav ve/veya
ödevler, laboratuvar raporları, kısa süreli
sınavlar ve benzeri uygulamaların başarı notuna etkisi ilgili öğretim
üyeleri tarafından belirlenir. Öğrencilerin aldıkları her ders için
aşağıdaki notlardan biri verilir.
a) Notlar ve katsayıları aşağıdaki gibidir:
Puan
Aralığı Verilen Not Katsayı
90-100 A 4,0
85-89 A– 3,7
80-84 B+ 3,3
75-79 B 3,0
70-74 B– 2,7
65-69 C+ 2,3
60-64 C 2,0
55-59 C– 1,7
50-54 D+ 1,3
40-49 D 1,0
0-39 FF 0,0
Devamsız FX 0,0
Sınava
girmedi FG 0,0
b) Diğer harf notları şunlardır:
I: Eksik
S: Yeterli
U: Yetersiz
T: Transfer
P: Devam eden
(2) I notu; yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren
3 iş gününde Enstitü Müdürlüğüne verilecek olan belgelere dayanılarak
hastalık veya başka sebeple başarılı olduğu halde ders için gerekli
çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bir öğrenci I notu aldığı
dersten, o dersin yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren 15 gün içinde
eksiklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Aksi halde I notu FF
notuna dönüşür. Ancak öğrencinin mazeretinin uzaması durumunda, Enstitü
Yönetim Kurulu süreyi ertesi yarıyıl başına kadar uzatabilir.
(3) S notu; harf notlarını gerektirmeyen derslerden
başarılı olunması halinde verilir.
(4) P notu; tez çalışmalarının başarı ile
sürdürülmesi halinde verilir.
(5) U notu; harf notlarını gerektirmeyen derslerde
ve tez çalışmalarında başarısız olunması halinde verilir.
(6) S, P, U ve T notları; not ortalama hesaplarına
katılmaz.
Başarı
notu
MADDE 15
– (1) Öğrencinin yüksek lisans
programından mezun olabilmesi için genel ağırlıklı not ortalamasının en az
2,50; doktora programından mezun olabilmesi için 3,00 olması gerekir.
(2) Geçme notu yüksek lisans programlarında B–,
doktora programlarında B’dir. Ancak öğrencinin
ders yükümlülüğünü tamamladığında genel ağırlıklı not ortalaması yüksek
lisansta en az 2,50; doktorada en az 3,00 olduğu takdirde yüksek lisansta
C+, doktorada B– notları şartlı geçer notlardır.
(3) Gerekli ders yükünü tamamlayan öğrencinin genel
not ortalaması yüksek lisans programlarında 2,50; doktora programlarında
3,00’ın altında ise program için belirlenen öğrenim süresini aşmamak
kaydıyla gerekli mezuniyet ortalamasını sağlayabilmek için öğrenci daha
önce alarak başarılı olduğu dersleri tekrar edebilir.
(4) Bir derste kaç sınav ya da çalışma
yapılacağına, sınav ya da çalışmanın şekline, dersin sorumlu öğretim üyesi
karar verir.
(5) Öğrencilerin derse devam
durumları, varsa ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılımı ve yarıyıl
harf notuna katkısı; sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri
çalışmalar ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve varsa yarıyıl sonu
sınavına katılma koşulları dersi veren öğretim üyesi tarafından belirlenir
ve yarıyıl başında öğrencilere açıklanır.
(6) Öğretim üyesi notları açıkladıktan sonra
notlandırmaya esas olan sınav kâğıdını, ödev, proje ve benzeri evrak ve
dokümanı Enstitüye teslim eder.
(7) Derslerinde başarılı olamayan ya da not
ortalamasını yükseltmek isteyen öğrencilere bütünleme sınav hakkı verilir.
Not yükseltmek amacı ile bütünleme sınavına giren öğrencinin dönem sonu/yıl sonu sınavında aldığı not ve bütünleme sınavından
aldığı nottan hangisi yüksek ise o notu dikkate alınır.
Öğrenim
aşamaları
MADDE 16
– (1) Tezli yüksek lisans öğrenimi
ders ve tez çalışmaları, tezsiz yüksek lisans öğrenimi ders ve proje
çalışmalarından, doktora öğrenimi ise ders, yeterlik, tez çalışmaları
aşamalarından oluşur. Tezsiz yüksek lisans programlarında proje savunmasının
yapılıp yapılmayacağı danışman tarafından belirlenir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 17
– (1) Dönem sonu sınav notları,
ilgili öğretim üyesi tarafından öğrenci otomasyon sistemine girilir.
(2) Öğrenciler, sınav notunun, not sistemine
giriliş tarihinden itibaren 5 iş günü içinde Enstitü Müdürlüğüne bir
dilekçe ile başvurarak sınav notunun maddi yönden yeniden incelenmesini
isteyebilirler. İtiraz, Müdür veya bir müdür yardımcısının başkanlığında,
ilgili öğretim üyesinin de yer aldığı 3 kişilik bir komisyon tarafından
incelenir. Komisyonun tespit ettiği maddi hata Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile düzeltilir. Verilen karar, başvuru tarihinden itibaren en geç
bir hafta içinde öğrenciye bildirilir.
(3) Maddi hata, her bir soru için verilen puanların
yanlış toplanması, test sınavında öğrencinin notunun yanlış tespit edilmesi
ve bazı cevapların okunmaması sonucu notlandırılmaması halleridir.
Kayıt
silme ve ilişik kesme
MADDE 18
– (1) Aşağıdaki hallerde
öğrencinin kaydı silinir:
a) İlgili mevzuat hükümlerine göre Üniversiteden
çıkarma cezası almış olmak.
b) Öğrenci tarafından yazılı olarak Enstitü ile
ilişiğinin kesilmesi talebinde bulunmak.
c) İlgili programlarda belirlenen sürelerde
öğrenimini tamamlamamış olmak.
(2) Kayıt sildiren öğrencilerden tekrar öğrenimlerine
dönmek isteyenler, ilgili programa yeniden başvuru yaparlar. Bu başvuru,
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi alınarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından lisansüstü programlara
başvuru ve kabul koşulları çerçevesinde değerlendirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Yüksek
lisans programları
MADDE 19
– (1) Yüksek lisans programı,
tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.
(2) Öğrencilerin Üniversite tezli ve tezsiz yüksek
lisans programları arasında geçiş yapmaları Üniversite içi yatay geçiş
kuralları çerçevesinde yapılır.
Tezli
yüksek lisans programının amacı ve kapsamı
MADDE 20
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
Dersler
MADDE 21
– (1) Tezli yüksek lisans programı
toplam 120 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 7
ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez
çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Bir
öğrenci her yarıyıl için ders kaydı yaptırmak zorundadır.
(2) Tezli yüksek lisans programı, dersler ve
seminer için 60 AKTS, yüksek lisans tezi için 60 AKTS olmak koşuluyla
toplam 120 AKTS’den oluşur.
(3) Lisansüstü programlarda kayıtlı öğrenciler her
dönem akademik takvimde öngörülen süre içerisinde ilgili yönergede
belirlenen öğrenim ücretlerini ödeyerek Enstitü Yönetim Kurulunun
belirleyeceği esaslar çerçevesinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Kayıt
yenileme yapan öğrenci o yarıyıldaki alacağı ders, doktora yeterlilik
sınavı, doktora tez izleme sınavı ve doktora/yüksek lisans tez savunma
sınavı/proje çalışmasını belirler. Kaydını yeniletmeyen öğrenci ise o
yarıyıl için öğrencilik haklarından yararlanamaz ve pasif öğrenci olarak
işlenir. İlgili yarıyıldaki alacağı ders, doktora yeterlilik sınavı,
doktora tez izleme sınavı ve doktora/yüksek lisans tez savunma sınavı/proje
çalışmasını yürütemez.
Süre
MADDE 22
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kaydolduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup program en
çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tez
danışmanı atanması ve tez konusu seçimi
MADDE 23
– (1) Tez danışmanı, doktoralı
öğretim üyeleri arasından ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından en geç birinci yarıyılın sonuna kadar atanır.
Atama işlemi Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile kesinleşir. İlgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığı gerekli görürse
tez aşamasında öğrencinin danışmanının değiştirilmesini, değişiklik
gerekçesi ve atanacak yeni danışman önerisiyle birlikte Enstitü Yönetim
Kuruluna teklif edebilir. Tez danışmanı teklifi Enstitü Yönetim Kurulunun
onayı ile kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla danışman
gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından
da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir. Ancak bu görev için
ödeme yapılmaz.
(2) Öğrenci, danışmanı ile belirlediği tez konusunu
en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar araştırma önerisi şeklinde Enstitüye
önerir. Tez konusu Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir.
(3) Önerilen tezin herhangi bir etik kurul izni
gerektirmemesi durumunda tez önerisiyle birlikte öğrenci ve danışman
tarafından imzalanan etik kurul izni muafiyet dilekçesi Enstitüye teslim
edilir. Önerilen tezin bir etik kurul izni gerektirmesi durumunda ise tez
önerisiyle birlikte öğrenci ve danışman tarafından imzalanan etik kurul
izni taahhütnamesi Enstitüye teslim edilir.
(4) Öğrenci tezini tamamlayıp Enstitüye teslim
edinceye kadar tez konusu aynı usullere uyularak değiştirilebilir. Tez
savunması aşamasında, jüri tarafından tezin içeriği ile başlığının uyumsuz
olduğu kanaatine ulaşılmışsa jürinin önerisi ile Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından tez adının değiştirilmesine karar verilebilir. Bu durumda tez
kabul edilmiş olsa bile öğrenci, yeni ismi ile bastırdığı tez nüshalarını
Enstitüye teslim etmek zorundadır.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 24
– (1) Tezli yüksek lisans
programlarında tez dönemi süresi 2 dönemdir. Öğrenci, tez çalışmasına
başlamak için sunduğu tez önerisinin Enstitü Yönetim Kurulunda karara bağlandığı
tarihten itibaren 2 dönem de kayıt yenilemek zorundadır. Azami süresini
doldurması halinde öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans tez savunmasının
gerçekleşmesi için öğrenci yüksek lisans öğrenimi sırasında tez danışmanıyla
birlikte tezden veya ilgili bilim alanından üretilmiş, bilimsel
çalışmasının aşağıdaki şartlardan en az birini sağlaması istenir:
a) Ulusal/uluslararası hakemli bilimsel sempozyum veya kongrelerde sözlü veya poster olarak
sunulmuş ve bildiri kitapçığında basılmış olması.
b) Ulusal/uluslararası hakemli bilimsel dergilerde
yayımlanmış veya yayına kabul edilmiş en az bir makalesinin olması.
c) Ulusal/uluslararası projede bursiyer
olarak yer alması.
ç) Patent/faydalı model/tasarım başvurusu yapmış
olması.
d) Kişisel sergi açılmış olması.
(3) Öğrencinin bu şartlardan en az birini
sağladığını gösteren belgeleri tez savunma formuyla birlikte Enstitüye
teslim etmesi zorunludur.
(4) Bu şartlardan hiçbirini sağlayamayan yüksek
lisans öğrencisi, tez savunma sınavına alınmaz. Şartlardan herhangi birini
sağlayan öğrencinin tez savunma sınavının yapılabilmesi için danışman
tarafından öğrenci tezinin jüri önünde sunabileceği belirtilen dilekçe ile
planlanan tez savunma sınavı tarihinden 1 ay önce Enstitüye başvurulur. Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile tez savunma sınavına alınan öğrenci başarılı
olduğu takdirde mezun olur.
(5) Tezli yüksek lisans programındaki öğrenciler,
elde ettiği sonuçları ilgili yönergede belirlenen yazım kurallarına uygun
biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(6) Yüksek lisans tez jürisi, danışmanın önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
danışmanı ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç
asil iki yedek veya beş asil iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca
ikinci danışman oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Üyelerden biri,
jüri tarafından jüri başkanı seçilir.
(7) Tez yazım aşamasını tamamlayan öğrencilerin
tezleri savunmaya alınmadan önce, Enstitünün kabul ettiği intihal
programına tabi tutulur. İntihal raporundaki verilerde gerçek bir intihalin
tespiti halinde gerekçesiyle birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü
Yönetim Kuruluna gönderilir. İntihal raporu sonucu gerçek bir intihal
olmadığı belirlenen tezler, ilgili öğrenci tarafından A4 boyutunda asil ve
yedek toplam jüri üyesi sayısı kadar spiral ciltli halde tez jürilerine
dağıtılmak üzere danışmanın tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden
yazılı olarak belirttiği görüşüyle birlikte Enstitüye teslim edilir.
(8) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en erken 15 gün en geç 1 ay içinde
toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
(9) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen 3 gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(10) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç 3 ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi reddedilen öğrencinin
talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders yükü,
proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla
kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(11) Düzeltme kararı alınmadan tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi
reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş
olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 25 – (1) Tez
sınavında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az 3 kopyasını ve Enstitü tarafından istenen dokümanları tez
sınavına giriş tarihinden itibaren 1 ay içinde Enstitüye teslim eden ve
tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek
lisans diploması verilir. Enstitü
Yönetim Kurulu talep halinde teslim süresini en fazla 1 ay daha uzatabilir.
Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu ilgili anabilim/anasanat
dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının
teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezin tesliminden itibaren 3 ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Enstitü tarafından Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
Tezsiz
yüksek lisans programının amacı, kapsamı ve dersler
MADDE 26
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı, öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz
yüksek lisans programı dersler için 60 AKTS ve yüksek lisans dönem projesi
için 30 AKTS olmak üzere en az 90 AKTS’den
oluşur. Bu program toplam 90 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az 10 adet ders ve dönem projesinden oluşur. Dönem projesi
dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(2) Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda
dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek
zorundadır.
Süre
MADDE 27
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, öğrencinin
kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az 2 yarıyıl, en
çok 3 yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 28
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında, ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığı, her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini veya ilgili anabilim/anasanat dalında doktora yapmış öğretim görevlisini en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 29
– (1) Derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde,
öğrencinin izlemiş olduğu ilgili anabilim/anasanat
dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Doktora Programı
Doktora
programının amacı, kapsamı ve dersler
MADDE 30
– (1) Doktora programının amacı,
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme ve bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi
gerekir.
(3) Tezli yüksek lisans derecesi ile doktora
programına kabul edilmiş öğrenciler için toplam 60 AKTS’den
az olmamak koşuluyla en az 7 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve
tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS’den
oluşur. Lisans derecesi ile doktora programına kabul edilmiş öğrenciler
için de 120 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az
14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere
toplam en az 300 AKTS’den oluşur.
(4) Doktora programlarında ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler en fazla 2,
lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler en fazla 4 ders seçebilir.
Doktora programında lisans programından ders alınmaz.
Süre
MADDE 31 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın 8 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 12 yarıyıl; lisans
derecesi ile kabul edilenler için 10 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 14
yarıyıldır. Doktora programı
için gerekli dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile
kabul edilenler için 6 yarıyıldır. Bu süre içinde derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını
sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(2) Derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez proje önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen 12 veya 14 yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli AKTS yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Danışman
atanması ve tez konusu seçimi
MADDE 32
– (1) İlgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir öğretim üyesini danışman olarak Enstitüye önerir.
Danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) İlgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığı danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ile
tez başlığını yeterlik sınavı sonrasında Enstitüye önerir. Danışman ve tez
önerisi Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla kesinleşir.
(3) Danışman, Senatonun belirleyeceği niteliklere
sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Diş
hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç
doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarı
ile tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(4) Önerilen tezin herhangi bir etik kurul izni gerektirip
gerektirmemesi durumu tez öneri formunda öğrenci ve danışman tarafından
belirtilerek Enstitüye teslim edilir.
(5) Öğrenci tezini tamamlayıp Enstitüye teslim
edinceye kadar tez proje konusu aynı usullere uyularak değiştirilebilir.
Tez savunması aşamasında, jüri tarafından tezin içeriği ile başlığının
uyumsuz olduğu kanaatine varılmışsa jürinin önerisi ile Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından tez adının değiştirilmesine karar verilebilir. Bu durumda
tez kabul edilmiş olsa bile öğrenci, yeni ismi ile bastırdığı tez
nüshalarını Enstitüye teslim etmek zorundadır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 33
– (1) Yeterlik sınavının amacı,
öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda
derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik sınavları
Mayıs-Haziran ve Kasım-Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yapılır.
(2) Öğrencinin yeterlik sınavına ne zaman gireceği,
danışmanın ve anabilim dalı başkanının önerisi üzerine Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından belirlenir. Ancak yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenci en geç beşinci yarıyılın ve lisans derecesi ile kabul edilmiş olan
öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek
zorundadır.
(3) Öğrenci, yeterlik sınavına girebilmek için,
yeterlik sınavına girmek istediğini belirten bir dilekçeyi, yeterlik sınav
dönemlerinden 1 ay önce danışman ve anabilim dalı başkanının onayı ile ilan
edilen takvime göre Enstitü Müdürlüğüne verir.
(4) Yeterlik sınavları, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi, en az ikisi Üniversite dışındaki yükseköğretim
kurumundan/kurumlarından olmak üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden
oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(5) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm halinde yapılır. Yazılı ve sözlü sınavlar arasındaki süre en
fazla 5 iş günü olabilir. Yazılı ve sözlü notların en az 75 olması gerekir.
Yazılı sınavı başaramayan öğrenci sözlü sınava alınmaz, bir sonraki
yarıyılda yazılı sınava tekrar girer. Bu defa da başarılı olamadığı ya da
yazılı sınavda başarılı olsa bile sözlü sınavda başarılı olamadığı takdirde
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Sözlü sınavda, jürinin
belirlediği bir üye raportör olarak görev yapar ve
adaya sorulan sorular ile adayın verdiği cevaplar özet halinde tutanak
altına alınır. Sınavın sonucu açıklanmadan önce bu tutanak aday ve jüri
üyeleri tarafından imzalandıktan sonra sınav sonucu ve diğer sınav
evrakıyla birlikte Enstitüye teslim edilir. Sınav sonuçları, Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca yeterlik
sınavını izleyen 3 gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(7) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, Enstitü kararıyla belirlenecek dersleri başarmak
zorundadır.
(8) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az 7 dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi
üzerine yüksek lisans programına Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 34
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için danışmanın önerisi, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının kararı ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile 1 ay içinde tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi, biri danışmanı olmak üzere
üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka Enstitü
anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer
üye yer alır. İkinci danışman tez izleme komitesinde yer alamaz, ancak
ikinci danışman isteği doğrultusunda tez izleme komitesi toplantılarına
katılabilir. Danışmanın önerisi üzerine Üniversite dışından bir öğretim
üyesi de tez izleme komitesinde yer alabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, anabilim/anasanat dalı Başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla üyelerde değişiklik
yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 35
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç 6 ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez proje önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az 15 gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
proje önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için 1 ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen 3 gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(3) Tez proje önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci 3 ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise 6 ay
içinde tekrar tez proje önerisi savunmasına alınır. Tez proje önerisi bu
savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez proje önerisi kabul edilen öğrenci için ilk
tez izleme komitesi toplantısı tez önerisi veriliş tarihinden itibaren en
erken 6 ay sonra yapılır. Tez izleme komitesi Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık
ayları arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Bir
tez süresince en az 4 kez tez izleme komitesinin toplanması gerekir. İki
tez izleme komitesi toplantısı arasında en az 6 aylık süre olması gerekir.
Öğrenci, toplantı tarihinden en az 1 ay önce komite üyelerine yazılı bir
rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir
sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
Komite tarafından üst üste 2 kez veya aralıklı olarak 3 kez başarısız
bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Başarılı/başarısız olan
öğrenci için tez izleme komitesi her toplantı sonrası tez izleme komitesi
raporunu Enstitüye sunar. Tezin jüri karşısında savunulabilmesi için en son
tez izleme komitesi toplantısından sonra, komitenin “Bu tez başarıyla
sonuçlanmıştır, jüri karşısında savunulabilir.” şeklinde görüşünü içeren
rapor vermesi gerekir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 36
– (1) Doktora tez savunmasının
gerçekleşmesi için; öğrencinin doktora öğrenimi sırasında, tezden veya
ilgili bilim alanından SSCI, SCI, ESCI, Scopus,
ERIC veya TR Dizin’de taranan bilimsel dergilerde yayımlanmış veya yayına
kabul edilmiş en az bir makalesinin olması şartı aranır. Ayrıca öğrencinin,
doktora tezini ilgili yönergede belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde
yazması ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunması zorunludur. Yayın
şartını sağlayamayan doktora öğrencisi tez savunma sınavına alınmaz.
(2) Tez yazım aşamasını tamamlayan öğrencilerin
tezleri savunmaya alınmadan önce Enstitünün kabul ettiği intihal programı
kullanılarak danışman tarafından kontrol edilir. Enstitü tarafından intihal
raporu sonucu gerçek bir intihal olmadığı belirlenen tezler ilgili öğrenci
tarafından A4 boyutunda asil ve yedek toplam jüri üyesi kadar spiral ciltli
halde çoğaltılarak tez jürilerine dağıtılmak üzere danışmanın tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşüyle birlikte Enstitüye teslim edilir.
(3) Doktora tez jürisi, danışman ve ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışındaki
yükseköğretim kurumlarından olmak üzere danışman dâhil beş öğretim
üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci danışman oy hakkı olmaksızın jüride yer
alabilir. Üyelerden biri, jüri tarafından jüri başkanı seçilir.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en erken 20 gün, en geç 1 ay içinde
toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur ve istenirse
dinleyicilere açık olarak yapılır.
(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir.
Bu karar, ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından tez sınavını izleyen 3
gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı
verilen öğrenci en geç 6 ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(6) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezin reddedilmesi halinde her bir jüri
üyesi ret gerekçesini içeren kişisel raporunu yazarak en geç 1 hafta içinde
Enstitüye teslim eder.
(7) Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş
olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde 31 inci
maddenin üçüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 37
– (1) Tez savunmasında başarılı
olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en
az 3 kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren 1 ay içinde Enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması
almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim süresini
en fazla 1 ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(2) Doktora diploması üzerinde ilgili anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren 3
ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sanatta
Yeterlik Programı
Sanatta
yeterlik çalışmasının amacı, kapsamı ve dersler
MADDE 38
– (1) Sanatta yeterlik çalışması;
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim
programıdır.
(2) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS’den
oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki
kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS’den
oluşur.
(3) Lisansüstü dersler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla 2, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla 4 ders
seçilebilir.
Süre
MADDE 39 – (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kaydolduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın 8 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 12
yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için 10 yarıyıl olup azami
tamamlama süresi 14 yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için 4 yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için 6
yarıyıldır. Bu süre içinde derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren
ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci
fıkrada belirtilen azami 12 yarıyıl veya 14 yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli ders yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 40 – (1) İlgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci
için danışmanlık yapacak Üniversite kadrosunda bulunan ders ve uygulama
seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
konusunu ve başlığını Enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile kesinleşir. Danışmanın
öğrencinin programı içinde ne zaman atanacağı Senato tarafından belirlenir.
Ancak danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla danışman
gerektirdiği durumlarda ikinci danışman atanabilir. Sanatta yeterlik
programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
yönetilebilmesi için danışmanın başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek
lisans tezi yönetmiş olması gerekir. İkinci danışman, Üniversite kadrosu
dışından da doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden olabilir.
(2) Danışman, nitelikleri Senato tarafından
belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
öğretim üyeleri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 41
– (1) Tez hazırlayan öğrenci elde
ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen öğrenci metni ilgili yönergede belirlenen yazım
kurallarına uygun biçimde yazarak tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmasını jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Tez yazım aşamasını tamamlayan öğrencilerin
tezleri savunmaya alınmadan önce Enstitünün kabul ettiği intihal programı
kullanılarak danışman tarafından kontrol edilir. Enstitü tarafından intihal
raporu sonucu gerçek bir intihal olmadığı belirlenen tezler ilgili öğrenci
tarafından A4 boyutunda asil ve yedek toplam jüri üyesi kadar spiral ciltli
halde çoğaltılarak tez jürilerine dağıtılmak üzere danışmanın tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşüyle birlikte Enstitüye teslim edilir.
(3) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite
dışındaki kurumdan/kurumlardan olmak üzere danışman dâhil beş kişiden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda Yönetim Kurulu karar
verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı kişiden oluşur.
Ayrıca ikinci danışman oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç 1 ay içinde toplanarak
öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(5) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen 3 gün içinde
Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması
başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç
6 ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması
başarılı olamayanlar için talepleri halinde 39 uncu maddenin dördüncü
fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 42
– (1) Sanatta yeterlik
çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre
alanı belirleyen bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az 3
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren 1 ay içinde Enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması
almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu, başvuru üzerine teslim süresini
en fazla 1 ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci,
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve öğrencinin, azami sürenin dolması halinde
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren 3
ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına gönderilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 44
– (1) 5/4/2020
tarihli ve 31090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan KTO Karatay Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2020-2021
eğitim-öğretim dönemi güz yarıyılından önce lisansüstü programlara kayıtlı
olan öğrencilere 24 üncü maddenin ikinci fıkrası ile 36 ncı
maddenin birinci fıkrası hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
KTO-Karatay Üniversitesi Rektörü yürütür.
|