Sermaye Piyasası Kurulundan:
PROJEYE DAYALI MENKUL KIYMETLER TEBLİĞİ
(III-61/B.1)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, projeye
dayalı menkul kıymetler, bunların ihracı ve proje finansman fonlarının
kuruluş ve faaliyetlerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 61/B maddesi ile 130 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı
Bankacılık Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan bankaları,
b) BDDK: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumunu,
c) Borsa: 6362 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (ç) bendinde tanımlanan borsayı,
ç) Derecelendirme kuruluşu: Kurulun sermaye
piyasasında derecelendirme faaliyeti ve derecelendirme kuruluşlarına
ilişkin düzenlemelerinde tanımlandığı şekliyle derecelendirme faaliyetinde
bulunmak üzere Kurulca yetkilendirilen derecelendirme kuruluşları ile
Türkiye’de derecelendirme faaliyetlerinde bulunması Kurulca kabul edilen
uluslararası derecelendirme kuruluşlarını,
d) Geniş yetkili aracı kurum: Kurulun yatırım
hizmetleri ve faaliyetleri ile yan hizmetlere ilişkin esaslar ile ilgili
düzenlemeleri uyarınca portföy aracılığı faaliyeti, genel saklama hizmeti
ve/veya aracılık yüklenimi faaliyetinden herhangi birini yürütecek olan
aracı kurumu,
e) Kanun: 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye
Piyasası Kanununu,
f) KAP: Kamuyu Aydınlatma Platformunu,
g) Kaynak kuruluş: Varlıklarını fon portföyüne
devreden tüzel kişi, kurum ve kuruluşlar ile bunlardan iki veya daha
fazlasının bir araya gelerek yazılı bir sözleşmeye istinaden oluşturdukları
adi ortaklığı,
ğ) Katılım bankası: 5411 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinde tanımlanan katılım bankalarını,
h) Kurucu: Yatırım hizmet ve faaliyetinde bulunmak
üzere Kuruldan izin alan banka veya geniş yetkili aracı kurumu,
ı) Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
i) MKK: Merkezi Kayıt Kuruluşu Anonim Şirketini,
j) Özel amaçlı şirket: Münhasıran projenin
gerçekleştirilmesi veya yürütülmesi için kurulmuş şirketi,
k) PDMK: Fon portföyünde yer alan varlıklar
karşılık gösterilerek ihraç edilen projeye dayalı menkul kıymeti,
l) Proje: Kamu hizmetlerinin yürütülmesine yönelik
ulaşım, altyapı, enerji, sanayi, teknoloji, haberleşme veya sağlık gibi
uzun vadeli ve sermaye yoğun projeleri,
m) Proje finansmanı: Projelerin gerçekleştirilmesi
için proje finansman fonu yoluyla finansman sağlanmasını,
n) Proje finansman fonu (Fon): PDMK’lar
karşılığında toplanan para ve/veya diğer varlıklarla, PDMK’ların sahipleri
hesabına, proje finansmanına konu varlıklara dayalı olarak oluşturulan
portföyü işletmek amacıyla kurucular tarafından inançlı mülkiyet esaslarına
göre içtüzük ile kurulan ve tüzel kişiliği olmayan mal varlığını,
o) Proje finansmanına yönelik kullandırılan kredi:
Projelerin gerçekleştirilmesi için bankaların ve geniş yetkili aracı
kurumların, kullandırdığı teminatlı kredileri ve bu kredilerin yeniden
finansmanı için kullandırdıkları teminatlı kredileri,
ö) Toplam yükümlülükler: PDMK ile varsa fon
portföyüne alınan türev araçlardan kaynaklanan yükümlülükler toplamını,
p) TTSG: Türkiye Ticaret Sicili Gazetesini,
r) Türev araç: Fon portföyünün kur ve faiz oranı
riskinden korunması amacıyla taraf olunan swap, forward, future ve opsiyon
sözleşmelerini,
s) Varlık: 14 üncü maddenin birinci fıkrasında fon
portföyüne dâhil edilebileceği belirtilen proje finansmanına konu varlık ve
hakların gelirleri ile proje finansmanına yönelik kullandırılan teminatlı
krediler ve bu kredilerin yeniden finansmanı için kullandırılan teminatlı
kredilerden kaynaklanan alacakları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Fon ve PDMK İhracına İlişkin Esaslar
Fon, PDMK
ve malvarlığı
MADDE 4 –
(1) PDMK;
a) Fon portföyüne kaynak kuruluşlardan
devralınacak, projenin farklı kesimleri dâhil olmak üzere tek bir projenin
veya projenin kesintisiz yürütülmesi için yapımı zorunlu olan ilişkili bir
projenin, bir kaynak kuruluşun bağlı olduğu konsorsiyumun aynı nitelikteki
projelerinin gelir ve diğer hakları ve/veya,
b) Banka ve geniş yetkili aracı kurumların,
projenin farklı kesimleri dâhil olmak üzere tek bir proje veya farklı
projelerin finansmanına yönelik kullandırdıkları kredilerden kaynaklanan
alacakları,
karşılık gösterilerek ihraç edilir.
(2) Fonun Türkiye’de kurulması zorunludur. Fon
süreli veya süresiz olarak kurulabilir. Fon, PDMK ihracı amacı dışında
kurulamaz ve kullanılamaz.
(3) Bu Tebliğ kapsamında kurulan fonların unvanında
“proje finansman fonu” ibaresi yer alır. Fonun unvanı başka bir kurucu
tarafından kurulan fonun unvanı ile aşırı benzerlik gösterecek, fonla
ilişkili olmayan bir kurumu veya kişiyi çağrıştıracak, unvanda kurucunun
veya kaynak kuruluşun tevsik edilemeyen niteliklerine veya fonun diğer
fonlardan üstün olduğunu ima eden benzeri sübjektif ifadelere yer verecek
şekilde veya benzeri yollarla yatırımcıların yanıltılmasına yol açacak
nitelikte belirlenemez.
(4) Bu Tebliğ kapsamında kurulmayan fonlar için
“proje finansman fonu”, bu kapsamda ihraç edilmeyen sermaye piyasası
araçları için ise “projeye dayalı menkul kıymet” veya bunlara eşdeğer
ifadeler kullanılamaz.
(5) Aynı kurucu tarafından kurulan fonların unvanı
yatırımcılar tarafından ayrıştırılabilecek şekilde belirlenir.
(6) Fon; tapu, ticaret sicili ve diğer resmî
sicillerde tescil, değişiklik, terkin ve düzeltme talepleri dâhil olmak
üzere her türlü sicil işlemleri ile sınırlı olarak tüzel kişiliği haiz
addolunur. Devrinin geçerliliği bir tapu veya sicil kaydına bağlı olan ve
proje finansman fonu portföyüne alınan varlıklar, tapu siciline veya ilgili
sicile fon adına tescil edilir. Tapuda, ticaret sicilinde ve diğer resmî
sicillerde fon adına yapılacak işlemler, kurucu ile fon kurulunu temsil
eden birer yetkilinin müşterek imzalarıyla gerçekleştirilir.
(7) Fon malvarlığı; kurucunun, hizmet sağlayıcının
ve kaynak kuruluşun malvarlığından ayrıdır.
(8) Projeye dayalı menkul kıymet itfa edilinceye
kadar, proje finansman fonu portföyünde yer alan varlık ve haklar, proje
finansman fonunun kurucusunun ve kaynak kuruluşun yönetiminin veya
denetiminin kamu kurumlarına devredilmesi hâlinde dahi teminat amacı
dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez, teminat gösterilemez, kamu alacaklarının
tahsili amacı da dâhil olmak üzere haczedilemez, iflas masasına dâhil edilemez,
ayrıca bunlar hakkında ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararı verilemez.
Fon
içtüzüğü
MADDE 5 –
(1) Fon içtüzüğü, fon portföyünün
PDMK sahipleri adına inançlı mülkiyet esaslarına göre ve vekâlet akdi
hükümleri uyarınca yönetimini ve saklanmasını konu alan PDMK sahipleri,
kurucu ve fon kurulu arasında iltihaki bir sözleşmedir.
(2) Fona ilişkin içtüzük standardı Kurulca
belirlenir. Fon içtüzüğünde Ek-1’de yer alan asgari unsurlara yer verilir.
Fon
kuruluş ve PDMK ihraç başvuruları
MADDE 6 –
(1) Fon kuruluş izni başvurusu ve
PDMK ihracına ilişkin izahname veya ihraç belgesi onay başvurusu, Kurul
tarafından esasları belirlenen başvuru formu ile yapılır. Kurucu, fon
kuruluş izin başvurusu için Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Kurula
başvurur. Kuruluş başvurusu, gerekli belgelerin Kurula eksiksiz olarak
sunulmasından itibaren yirmi iş günü içinde Kurul tarafından
sonuçlandırılır. Sunulan bilgi ve belgelerin eksik olması veya ek bilgi ve
belgeye ihtiyaç duyulması halinde, başvuru tarihinden itibaren on iş günü
içinde başvuru sahibi yazı ile ya da elektronik ortamda bilgilendirilerek,
eksikliklerin yirmi iş günü içinde giderilmesi istenir. Bu durumda, başvurunun
sonuçlandırılmasına ilişkin yirmi iş günlük süre, söz konusu bilgi ve
belgelerin Kurula sunulduğu tarihten itibaren işlemeye başlar. Başvurunun
olumlu karşılanması halinde, Kurulca onaylanan fon içtüzüğü, Kurul
kararının kurucu tarafından tebellüğ edildiği tarihi izleyen altı iş günü
içinde kurucunun merkezinin bulunduğu yerin ticaret siciline tescil
ettirilir ve TTSG’de ilan olunur. Fon içtüzüğünün tescili ve ilanı ile
birlikte fonun kuruluş işlemleri tamamlanmış sayılır.
(2) Kurucu veya fon kurulu, fon içtüzüğünün ticaret
siciline tescilinden itibaren en geç altı ay içinde, Ek-3’te belirtilen
belgelerle birlikte, PDMK ihracına ilişkin izahname veya ihraç belgesi onay
başvurusunu Kurula iletir. Bu süre içinde başvuru yapılmaması veya ihraçtan
vazgeçilmesi halinde, fon içtüzüğü kurucu tarafından ivedilikle ticaret
sicilinden terkin edilir ve buna ilişkin belgeler altı iş günü içinde
Kurula gönderilir. Kurulca uygun görülecek makul gerekçelerin varlığı
halinde, altı aylık süre bir defaya mahsus olmak üzere altı ay
uzatılabilir.
(3) Yapılan inceleme neticesinde kuruluş izni
verilmemesi halinde, bu durum gerekçesi belirtilmek suretiyle başvuru
sahibine bildirilir.
(4) Fon içtüzük değişiklikleri, konuya ilişkin
başvurunun Kurula iletilmesini müteakip birinci fıkra çerçevesinde
onaylanır ve fon kurulu tarafından ticaret siciline tescil ve TTSG’de ilan
edilir.
(5) PDMK yurt içinde halka arz edilerek veya halka
arz edilmeksizin nitelikli yatırımcılara satılmak suretiyle veya birim
nominal değeri asgari 100.000 TL tutarında olmak kaydıyla tahsisli olarak
veya yurt dışında ihraç edilebilir. Yurt içinde PDMK ihracı tek seferde
yapılır. Halka arz edilecek PDMK’nın borsada işlem görmesi ve Kurula
yapılacak onay başvurusunun yanı sıra bu amaçla borsaya başvurulması
zorunludur.
(6) Kurulca izin verilen süre içinde geçerli olacak
ihraç tavanı, 15 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen
fizibilite etüdü neticesinde tespit edilen proje maliyetinin yüzde yetmiş
beşini ve 14 üncü maddede belirtilen teminatlı krediler ve bunların yeniden
finansmanı için kullandırılan teminatlı kredilerin izahname veya ihraç
belgesi tarihi itibarıyla anapara ve tahakkuk etmiş faiz toplam tutarını
aşmamak kaydıyla belirlenir. Maliyetin en az yüzde yirmi beşinin kaynak
kuruluşun özkaynaklarıyla kaynak kuruluşun özel amaçlı şirket olması veya
son iki yıl içerinde faaliyete geçmiş olması halinde, kaynak kuruluşu kuran
ortak veya ortakların özkaynağıyla karşılanması gerekir. Projede ihalenin
söz konusu olması ve ihale sonucu imzalanan uygulama sözleşmesinde
belirtilen tutarın fizibilite etüdünde belirtilenden farklı olması halinde,
uygulama sözleşmesinde belirtilen tutar ihraç tavanının belirlenmesinde
esas alınır.
(7) Mahalli idareler ve kamu iktisadi teşebbüsleri
veya 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun ile
21/2/2013 tarihli ve 6428 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği
Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
kapsamında özel amaçlı şirketlerin ve diğer kamu-özel iş birliği veya
özelleştirme mevzuatı çerçevesinde proje yürütecek şirketlerin kaynak
kuruluş olduğu ihraçlar ile ilgili idareler tarafından garanti edilmiş
proje gelirlerine dayalı olarak ihraç edilecek PDMK’lar için ihraç tavanı
fizibilite etüdü neticesinde tespit edilen maliyet tutarının yüzde sekseni
kadar belirlenebilir. İhale söz konusu ise ihale sonucu imzalanan uygulama
sözleşmesinde belirtilen tutarın fizibilite etüdünde belirtilenden farklı
olması halinde, uygulama sözleşmesinde belirtilen tutar ihraç tavanının
belirlenmesinde esas alınır. Kaynak kuruluşun, kamu kurum ve kuruluşu
olması durumunda, bu fıkrada belirtilen PDMK ihraçları için talep edilmesi
ve Kurulca uygun görülmesi halinde bu Tebliğde aranan şartlardan muafiyet
verilebilir.
(8) Dokuzuncu fıkra hükümleri saklı kalmak kaydıyla
Kurulca verilen ihraç tavanı kapsamında ihraç edilen PDMK tamamen itfa
edilmedikçe, aynı fon kullanılmak suretiyle yeni bir ihraç tavanı
başvurusunda bulunulamaz. PDMK’nın itfa edilmiş olması ve fon içtüzüğünün
yapılacak yeni ihraca uyumlu hale getirilmesi kaydıyla daha önce kurulmuş
olan bir fon yeni bir PDMK ihracı için kullanılabilir. İhraç ettiği PDMK’sı
tamamen itfa olan bir fon kullanılmak suretiyle gerçekleştirilecek yeni
PDMK ihracına ilişkin izahname veya ihraç belgesi onay başvurusu eski
PDMK’nın itfasını takiben yapılır.
(9) İhraç tavanına ilişkin izahname veya ihraç belgesinde
belirtilmesi şartıyla projenin tamamlanması için ilave kaynak ihtiyacının
öngörülemeyen durumlar nedeniyle zaruri olması ve bu durumun ek fizibilite
etüdü ile tespit edilmesi durumunda ihraç tavanının yüzde yirmisine kadar
Kurulca ek ihraç tavanı verilebilir. Kaynak kuruluşun, ek ihraç tavanının
en az yüzde yirmi beşi kadar özkaynak sağlaması zorunludur. Bu suretle
ihraç edilen PDMK’ların satın alınabilmesi için öncelikle mevcut PDMK
sahiplerine on beş iş günü süre ile alım hakkı tanınır. Bu süre bittikten
sonra, satın alınamayan PDMK’lar izahname veya ihraç belgesinde belirtilen
satış şekil ve yöntemleriyle üçüncü kişilere satılabilir. Bu şekilde satın
alınan PDMK’lar fonun risk ve getirilerine tabi olup, bu PDMK’lar için
yapılacak ödemeler fon portföyünden karşılanır.
(10) PDMK ihracına ilişkin izahname veya ihraç
belgesinde belirtilen varlıklardan başka varlıklar dayanak gösterilerek
PDMK ihracı yapılamaz.
(11) PDMK’ların, fonun veya PDMK sahiplerinin
talebine bağlı olarak kısmen veya tamamen erken itfa edilebilir nitelikte
ihraç edilmesi mümkündür. Yurt içinde gerçekleştirilen ihraçlarda erken
itfaya ilişkin esaslara izahname veya ihraç belgesinde yer verilir. Yurt
dışında gerçekleştirilen ihraçlarda ise erken itfaya ilişkin esaslar,
ihracın gerçekleştirildiği ülke mevzuatı saklı kalmak kaydıyla fon ve PDMK
sahipleri arasında serbestçe belirlenebilir.
Fon
kurucularının nitelikleri
MADDE 7 –
(1) Fon kurucularının;
a) Başvuru tarihi itibarıyla ilgili mevzuat
hükümleri uyarınca gerekli faaliyet izinlerine veya yetki belgelerine sahip
olmaları ve haklarında faaliyetlerinin tamamen veya belirli faaliyet
alanları itibarıyla sürekli ya da son üç yıl içinde bir ay veya daha fazla
süreyle geçici olarak sınırlandırılması ya da durdurulması kararı verilmemiş
olması,
b) Muaccel vergi borcunun bulunmaması,
gerekir.
PDMK
ihracına ilişkin esaslar
MADDE 8 –
(1) Varlıkların fon portföyüne
devri, ihraç tarihini müteakip en geç bir ay içerisinde gerçekleştirilir.
Kurulca uygun görülmesi halinde, bir defaya mahsus olarak bu süre
uzatılabilir. PDMK ihracı kapsamında PDMK sahiplerine yapılacak ödemeler,
fon portföyünde yer alan varlıklardan elde edilen nakit akımlarından karşılanır.
(2) Halka arz edilecek PDMK için derecelendirme
kuruluşları tarafından kredi derecelendirilmesinin yapılması ve
derecelendirme notunun, Kurulun sermaye piyasasında derecelendirme
faaliyeti ve derecelendirme kuruluşlarına ilişkin düzenlemeleri
çerçevesinde güncellenmesini gerektiren durumlarda düzenli olarak gözden
geçirilmesi zorunludur.
(3) Kurul, PDMK’ya ilişkin ödeme yükümlülüklerinin
yurt içinde yerleşik bir banka veya üçüncü bir tüzel kişi tarafından
garanti altına alınmasını, PDMK ihraçlarında satışın belirli bir şekilde
yapılmasını ya da satışın yapılacağı kişilerin niteliklerine ve/veya satış
koşullarına sınırlama getirilmesini talep edebilir.
(4) PDMK, izahnamede veya ihraç belgesinde
belirlenen esaslar çerçevesinde itfa edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Fonun İşleyişine İlişkin Esaslar
Kurucu,
fon kurulu ve fon operasyon sorumlusu
MADDE 9 –
(1) Kurucu, her fon için en az 3
kişiden oluşan bir fon kurulunu yönetim kurulu kararıyla atar. Fon kurulu
üyelerinden en az birinin Kurulun kurumsal yönetime ilişkin
düzenlemelerinde sayılan nitelikleri taşıyan bağımsız üye olması ve en az
bir üyenin de Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde
Sermaye Piyasası Faaliyetleri Düzey 3 Lisansı belgesine sahip olması
zorunludur. Aynı kurucu tarafından birden fazla sayıda fon kurulması
halinde, fon kurulları aynı kişilerden oluşabilir.
(2) Fon kurulu üyesinin;
a) Yüksek öğrenim görmüş, sermaye piyasası veya
bankacılık alanında en az beş yıllık tecrübeye sahip olması,
b) Kendisi veya sınırsız sorumlu ortak olduğu
kuruluşlar hakkında iflas kararı verilmemiş ve konkordato ilân edilmemiş
olması,
c) Faaliyet izinlerinden biri Kurulca iptal edilmiş
kuruluşlarda, bu müeyyideyi gerektiren olayda sorumluluğu bulunan
kişilerden olmaması,
ç) Kanunda yazılı suçlardan mahkûmiyetinin
bulunmaması,
d) Mülga 14/1/1982 tarihli ve 35 sayılı Ödeme
Güçlüğü İçinde Bulunan Bankerlerin İşlemleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnameye göre kendileri veya ortağı olduğu kuruluşlar hakkında tasfiye
kararı verilmemiş olması,
e) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya
da Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, bilişim sistemini
engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, banka veya kredi
kartlarının kötüye kullanılması, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından
mahkûm olmuş olmaması,
f) 5411 sayılı Kanun kapsamındaki suçlardan, mülga
25/4/1985 tarihli ve 3182 sayılı Bankalar Kanunu ile mülga 18/6/1999
tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanununun hapis cezası gerektiren
hükümlerine muhalefetten mahkûm olmuş olmaması,
g) 7/2/2013 tarihli ve 6415 sayılı Terörizmin
Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanunda düzenlenen suçlardan mahkûm olmuş
olmaması,
gereklidir.
(3) Kurucu, fon kuruluş başvurusunun gerçekleştirilmesi,
fon kurulu üyelerinin belirlenmesi ile fon içtüzüğünün hazırlanmasından ve
bu Tebliğde belirlenen diğer görevlerden sorumludur.
(4) Fon kurulu aşağıdaki hususlardan sorumludur:
a) Fon içtüzüğü değişikliklerinin ve ihraca ilişkin
belgelerin hazırlanması, tescili ve ilanı.
b) Fon portföyünün oluşturulması, fonun yönetilmesi
ve fon varlıklarının bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde korunması,
saklanması, kaydedilmesi, kayıtların doğru olarak tutulması ve izlenmesi,
bunlara ilişkin belge düzeninin kurulması ve fona ve fon varlıklarına
ilişkin bilgi ve belgelerin muhafazası.
c) Fonun, PDMK sahiplerinin hak ve menfaatlerini
koruyacak şekilde; ilgili mevzuat, fon içtüzüğü, izahname, ihraç belgesi ve
ihraca ilişkin diğer belgelerde belirtilen ilke ve yöntemlere uygun olarak
temsili, yönetimi ve denetiminin gözetimi.
ç) Bankalar nezdinde fon adına hesap açtırılması,
PDMK sahiplerine ödemelerin doğru ve zamanında yapılması ile fondan yapılan
diğer harcamaların bu Tebliğ hükümlerine uygunluğu.
d) Bu Tebliğ hükümlerine uygun olarak yatırımcı
raporlarının hazırlanması ve sunulması.
e) Hizmet sağlayıcı tarafından verilen hizmetin
uygun bir şekilde yapılmasının sağlanması ve hizmet sağlayıcının hizmet
sözleşmesinde belirlenen yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde
değiştirilmesi.
f) Kanun ve diğer mevzuattan kaynaklanan veya
Kurulca talep edilebilecek diğer yükümlülükler.
(5) Fon kurulunun vereceği tüm kararlar noter
tarafından onaylanmış fon kurulu karar defterine yazılır.
(6) Fon kurulu, bu Tebliğ ile kendine verilen
sorumluluklar saklı kalmak kaydıyla dördüncü fıkranın (e) bendi haricindeki
görevlerini yerine getirmek üzere bir fon operasyon sorumlusu atayabilir.
Fon operasyon sorumlusu, 7 nci maddede belirtilen şartları sağlayan bir
banka veya geniş yetkili aracı kurum olabilir.
Fon iç
kontrol sistemi
MADDE 10
– (1) Fon iç kontrol sistemi;
fonun faaliyetlerinin verimliliğinin ve etkinliğinin, finansal ve idari
konulara ait bilgilerin güvenilirliğinin ve zamanında elde
edilebilirliğinin sağlanmasını, fon faaliyetlerinin ilgili mevzuata,
sözleşmelere, fon içtüzüğüne, ihraca ilişkin belgelere uygun yürütülmesini,
hata, hile ve usulsüzlüklerin önlenmesini ve tespitini, muhasebe
kayıtlarının doğru ve eksiksiz olmasını ve finansal bilgilerin doğru ve
güvenilir olarak zamanında hazırlanmasını temin etmek amacıyla uygulanan
usul ve esaslardır. Fon iç kontrol sistemi asgari olarak;
a) PDMK’nın ihraç tarihinde ve fonun faaliyet
süresince Kanuna, bu Tebliğe, fon içtüzüğüne ve izahname, ihraç belgesi
veya ihraca ilişkin diğer belgelere uygunluğunu,
b) Hizmet sağlayıcının görevinin bu Tebliğ ve
hizmet sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yapılmasını,
c) Fon hesaplarından PDMK sahiplerine ve ilgili
kişilere yapılan ödemelerin bu Tebliğ hükümlerine uygunluğunu,
ç) Fon varlıklarının bu Tebliğ hükümleri
çerçevesinde yönetimini,
d) Fon varlıklarının kurucunun, hizmet
sağlayıcısının ve kaynak kuruluşların malvarlığından ayrı olarak muhafazasını,
saklanmasını ve bu Tebliğ uyarınca muhasebe, belge ve kayıt düzeninin etkin
bir şekilde işlemesini,
sağlayacak şekilde oluşturulur.
(2) Fonun iç kontrol sistemine ilişkin usul ve
esasların fon kurulu kararı ile yazılı hale getirilmesi zorunludur.
(3) Türev araç işlemlerine taraf olacak fonun iç
kontrol sistemi; birinci fıkrada belirtilenlere ilave olarak; fonun
karşılaşabileceği temel risklerin tanımlanması, risk tanımlamalarının
düzenli olarak gözden geçirilmesi, önemli gelişmelere paralel olarak
güncellenmesi ve maruz kalınan risklerin tutarlı bir şekilde
değerlendirilmesine imkân verecek bir risk ölçüm mekanizmasının geliştirilmesine
yönelik risk yönetim prosedürlerini de kapsar. Türev araç işlemlerine taraf
olunması durumunda, risk yönetim prosedürlerini oluşturup takip edecek fon
kurulu üyesinin Sermaye Piyasası Faaliyetleri Düzey 3 ve Türev Araçlar
Lisanslarına sahip olması zorunludur.
(4) Fonun faaliyetlerinin iç kontrol usul ve
esaslarına uygun olarak işleyişi fon denetçisi tarafından denetlenir.
Fon
denetçisi
MADDE 11 – (1) Fon kurulu, fon operasyon işlemlerinde fiilen
görev almayan ve 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında yer alan nitelikleri
haiz bir kişiyi fon denetçisi olarak atar. Fon denetçisinin Sermaye
Piyasası Faaliyetleri Düzey 3 Lisansı belgesine sahip olması zorunludur.
Fon denetçisinin Türev Araçlar Lisansına da sahip olması halinde, 10 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen görev fon denetçisi tarafından da
yerine getirilebilir.
(2) Fon denetçisi tarafından yapılan tespitleri ve
denetleme sonuçlarını ihtiva eden raporlar takvim yılını izleyen üç ay
içerisinde fon kurulunun ve kurucunun bilgisine sunulur. Fon kurulu rapor
sonuçlarına ilişkin olarak alınacak tedbirleri karara bağlar. Bu raporların
PDMK’nın tamamen itfa edilmesinden itibaren en az beş yıl saklanması
zorunludur. Bu süre içinde davaya konu edilenlerin, davanın kesin hükme
bağlanmasına kadar saklanması ve yetkili mercilerce istendiğinde ibraz
edilmesi gerekir.
(3) Fon denetçisi, Kanun, bu Tebliğ veya fon
içtüzüğü hükümlerine herhangi bir aykırılığın varlığını veya fonun geri
ödeme güçlüğü içine düştüğünü tespit etmesi halinde hazırlayacağı denetim
raporunu en kısa sürede fon kuruluna ve kurucunun bilgisine sunar.
(4) Fon kurulu ve fon operasyon sorumlusu; fon
portföyüne alınan varlıklara ilişkin belgeler, fonun finansal raporları, iç
kontrol ve risk yönetimine ilişkin prosedürler, bu Tebliğ kapsamında hazırlanması
gereken raporlar, inceleme ve bağımsız denetim raporları ile hizmet
sağlayıcı tarafından hazırlanan raporlar dâhil fonun tüm defter, kayıt ve
belgelerini fon denetçisine sağlamakla yükümlüdür.
Hizmet
sağlayıcı
MADDE 12 – (1) Fon portföyünde yer alan varlıkların günlük
idaresi hizmet sağlayıcı tarafından yerine getirilir. Kurucu, kaynak
kuruluş veya kurucu niteliğini haiz bir kuruluş hizmet sağlayıcı olabilir.
(2) Hizmet sağlayıcının görev ve sorumlulukları,
fon kurulu ile hizmet sağlayıcı arasında akdedilen yazılı bir hizmet
sözleşmesiyle belirlenir ve asgari olarak aşağıdaki hususları kapsar:
a) Fon portföyünde yer alan varlıklara ilişkin
ödemelerin zamanında tahsil edilmesi ve fon hesabına aktarılması.
b) Fon portföyünde yer alan varlıklara ilişkin
sigorta, vergi ve benzeri idari işlemlerin yerine getirilmesi.
c) Borçluların ödeme kabiliyetlerinin gözetimi ile
ödemelerin geç yapılması veya hiç yapılmaması halinde borçluya gerekli
ihtarların yapılması.
ç) Proje finansmanına konu olan projenin gelirleri
ile diğer haklarından ve proje finansmanına yönelik kullandırılan
kredilerden kaynaklanan tüm nakit akımlarına ilişkin bilgilerin, ödeme
zamanlarını ve bakiye bilgisini gösterecek şekilde;
1) Projenin izahname veya ihraç belgesinde
öngörülen ilerleme süreci ile yapım aşmasındaki projelerin fiziki ve
finansal ilerleme yüzdeleri ile öngörülen işletmeye geçme tarihlerinin,
2) Fiilen gerçekleşen maliyetin fizibilite etüdü
sonucu belirlenen maliyet karşısındaki durumunun,
üç ayda bir fon kuruluna raporlanması.
d) Fon portföyüne dâhil edilen varlıkların;
1) Kullandırılan krediye ilişkin sözleşmede bu
yönde bir hüküm bulunması halinde, varsa krediye konu varlıklara ilişkin
vergilerin borçludan zamanında tahsil edilmesi ve vergi idaresine ödenmesi,
2) Hizmet sözleşmesinde belirtilmesi halinde,
22/6/2016 tarihli ve 29750 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kredilerin
Sınıflandırılması ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelikte tanımlanan donuk alacak niteliğine gelen
krediler için gerekli takip işlemlerinin yürütülmesi ve elde edilen
gelirlerden fon payına düşen kısmının fon hesabına aktarılması,
3) Proje gelirleri veya diğer haklarının tahsili ve
bunun için gerekli takip işlemlerinin yürütülmesi ve elde edilen gelirlerden
fon payına düşen kısmının fon hesabına aktarılması.
e) Kurulca belirlenecek diğer görevler.
(3) Fon kurulu ile hizmet sağlayıcı arasında
yapılan sözleşme çerçevesinde fona aktarılmak üzere tahsil edilen tutarlar
fon malvarlığına dâhildir. Bu tutarlar PDMK itfa edilinceye kadar, hizmet
sağlayıcının yönetiminin veya denetiminin kamu kurumlarına devredilmesi
hâlinde dahi teminat amacı dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez, teminat
gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dâhil olmak üzere haczedilemez,
iflas masasına dâhil edilemez, ayrıca bunlar hakkında ihtiyati tedbir ve
ihtiyati haciz kararı verilemez ve tahsilini müteakip ivedilikle hizmet
sağlayıcının kendi hesaplarından ayrı olarak fon adına açılan bir banka
hesabına aktarılır.
(4) Hizmet sağlayıcının sözleşmeyle belirlenen
yükümlülüklerini yerine getirmemesi veya faaliyet izninin iptali halinde,
sözleşme fon kurulu tarafından sona erdirilir ve başka bir hizmet sağlayıcı
ile ivedilikle sözleşme yapılır.
(5) Sözleşmenin sona ermesini müteakip hizmet
sağlayıcı fon portföyüne dâhil edilen varlıklara ilişkin yazılı veya
elektronik ortamda tutulan tüm defter, belge ve kayıtlar ile fon portföyüne
dâhil edilen varlıklara ilişkin tüm nakit ve banka hesaplarını herhangi bir
sebeple mahsup veya kesinti yapmaksızın fon kuruluna veya yerine geçecek
olan hizmet sağlayıcıya en geç beş iş günü içinde devreder. Anılan
hususlara sözleşmede yer verilir.
(6) Hizmet sağlayıcının ikinci fıkrada belirtilen
hizmet sözleşmesi kapsamındaki faaliyetleri ile fon varlıklarının
mevcudiyetini koruyup korumadığı, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu tarafından yayımlanan İlgili Hizmetler Standardı 4400
Finansal Bilgilere İlişkin, Üzerinde Mutabık Kalınan Prosedürlerin Uygulanmasına
Yönelik İşler Standardına uygun olarak sermaye piyasasında bilgi sistemleri
bağımsız denetim faaliyetinde bulunmakla yetkili bir bağımsız denetim
kuruluşu tarafından yıllık hesap dönemleri itibarıyla incelenir. İnceleme
sonucunda elde edilen bulgular, ilgili yılın hesap döneminin bitimini
izleyen otuz gün içerisinde bir rapor halinde fon kurulu ve kurucuya
iletilir. Söz konusu incelemenin yapılması ve raporun hazırlanmasında
Ek-4’te belirtilen esaslara uyulur.
Sır
saklama
MADDE 13 – (1) Fon kurulu, kurucu, fon denetçisi, fon
operasyon sorumlusu ve hizmet sağlayıcı, bu Tebliğ ve sözleşmeler ile
kendilerine verilen görevlerini yerine getirmeleri sırasında ilgililere ve
üçüncü kişilere ait öğrendikleri sırları bu Tebliğe ve ilgili diğer
mevzuata göre yetkili olanlardan başkalarına açıklayamazlar ve kendi
yararlarına kullanamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Fon Portföyüne İlişkin Hükümler
Fon
portföyüne dâhil edilebilecek varlıklar ve devir sözleşmesi
MADDE 14 – (1) İzahname veya ihraç belgesinde belirtilmek
koşuluyla fon portföyüne;
a) Proje finansmanına yönelik kullandırılan
kredilerden kaynaklanan alacaklar,
b) Proje finansmanına konu olan projenin gelirleri
ve diğer hakları,
c) Fon portföyünde yer alan varlıklardan elde
edilen nakdin değerlendirilmesi amacına yönelik olarak yapılan vadeli
mevduat, katılma hesabı, ters repo işlemleri, para piyasası fonu katılma
payları, bankaların kaynak kuruluş olduğu kira sertifikaları, kısa vadeli
borçlanma araçları fonu katılma payları, devlet iç borçlanma senetleri,
Hazine ve Maliye Bakanlığının kaynak kuruluş olduğu kira sertifikaları,
İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş. para piyasası ve diğer yurtiçi
organize para piyasası işlemleri ile katılım bankalarının muadil ürünleri
veya Kurulca uygun görülecek diğer varlıklar,
ç) Türev araçlardan kaynaklanan haklar ve
yükümlülükler,
d) Kurulca uygun görülecek diğer varlıklar,
dâhil edilebilir.
(2) Birinci fıkranın (a), (b) ve (d) bentlerinde
sayılan varlıklar imzalanacak bir sözleşme çerçevesinde varlıkların devrine
ilişkin usullere göre var olan teminatlarıyla birlikte fona devredilir.
Proje finansmanına yönelik kullandırılan teminatlı krediler ve bunların
yeniden finansmanı için kullandırılan teminatlı kredilerin bir kısmına
dayalı olarak gerçekleştirilecek ihraçlarda fonun haklarının krediyi
kullandıran banka veya geniş yetkili aracı kurum ile aynı olacak şekilde
tesis ettirilmesi için gereken işlemler yapılır.
Projenin
ve fon portföyüne dâhil edilecek varlıkların nitelikleri
MADDE 15 – (1) Fon portföyüne dâhil edildikleri tarih
itibarıyla projenin aşağıdaki şartları sağlaması zorunludur:
a) Kaynak kuruluş tarafından, projelerin talep,
nakit akımı ve risk analizlerini de içeren bağımsız finansal fizibilite
etütlerinin gerekli yeterlilik ve tecrübeye sahip kuruluşlara yaptırılmış
olması, projelerin değerlemelerinin de projenin niteliğine göre sermaye
piyasası mevzuatı uyarınca değerleme yapmaya yetkili kuruluşlar veya
gerekli teknik yeterliliğe sahip kuruluşlara yaptırılmış olması.
b) Projelerin ilgili mevzuat çerçevesinde bulunduğu
safha uyarınca gerekli tüm izin, ruhsat ve lisanslarının alınmış, hazır ve
onaylanmış, ihtiyaç duyulan arazi, zemin ve benzeri etütlerinin yapılmış,
projenin çevresel ve kültürel varlıklara etkilerinin değerlendirilmiş ve
gerekli önlemlerin alınmış, mevzuat gereği gerekli olan tüm belgelerin tam
ve doğru olarak mevcut olduğu hususlarının gerekli olması halinde ilgili
kamu kurum ve kuruluşları tarafından, aksi takdirde sermaye piyasası
mevzuatı uyarınca değerleme yapmaya yetkili kuruluşlarca tespit edilmiş
olması.
c) Projenin yurt içinde olması.
(2) Fon portföyüne dâhil edildikleri tarih
itibarıyla kredilerin aşağıdaki şartları sağlaması zorunludur:
a) Bankaların proje finansmanı için
kullandırdıkları kredilerinin, Kredilerin Sınıflandırılması ve Bunlar İçin
Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında olması.
b) Geniş yetkili aracı kurumların proje finansmanı
için kullandırdıkları kredilerinin de (a) bendinde belirtilen şartları
sağlaması.
(3) İpotek tesis edilmek suretiyle teminat altına
alınmış kredilerin teminatı olan taşınmazların;
a) Yurt içinde olması,
b) Kanuni zorunluluklardan kaynaklanan sigorta
yükümlülüklerinin yerine getirilmiş olması,
c) Kredinin kullandırılması veya alacağın oluşumu
aşamasında piyasa değerinin BDDK veya sermaye piyasası mevzuatı uyarınca
değerleme yapmaya yetkili kuruluşlarca tespit edilmiş olması,
ç) Üzerinde bulunan ipoteğin birinci dereceden
garameten tesis edilmesi saklı olmak kaydıyla tapu sicilinde birinci
dereceye kayıtlı olması ve bu derecede kamu alacakları haricinde başka
sırada ipotek tesis edilemeyeceğine ilişkin sicile şerh konulmuş olması,
gerekir.
(4) Varlıklar üzerinde kaynak kuruluş lehine
olanlar hariç ayni veya şahsi bir hak, haciz kaydı gibi herhangi bir
takyidat bulunmaması ve PDMK itfa edilene kadar, varlıklara ilişkin sigorta
yükümlülüğünün yerine getirilmesi ve teminatının korunması zorunludur.
(5) Fon portföyüne dâhil edilen türev araçlarla
ilgili olarak aşağıda belirtilen hususlar aranır:
a) Türev aracın borsalarda alım satıma konu olması
veya karşı tarafının, kurulduğu ülke yetkili otoritesi tarafından
yetkilendirilmiş bir banka, kredi kuruluşu, sigorta şirketi veya merkezi
takas kuruluşu olması ve kredi derecelendirme kuruluşlarınca belirlenen
derecelendirme notunun yatırım yapılabilir seviyenin en yüksek ilk üç
kademesine denk gelen uzun vadeli derecelendirme notuna sahip olması
gerekir.
b) Fonun portföyüne dahil edilen türev araçlardan
kaynaklanan haklar, riske maruz tüm varlıkların kalan toplam anapara
nominal değerini; yükümlülükler ise ihraç edilen riske maruz PDMK’nın kalan
toplam anapara nominal değerini aşamaz.
(6) Beşinci fıkranın (a) bendi kapsamında yatırım
yapılabilir seviyeye denk gelen derecelendirme notunun değerlendirilmesinde;
a) Türkiye’de yerleşik kuruluşlar için ulusal
derecelendirme notlarının esas alınması,
b) Derecelendirme notu, ilgili derecelendirme
kuruluşunun derecelendirme sistemine göre yatırım yapılabilir seviyenin en
alt sınırında olan kuruluşlar için notun görünümünün en az durağan olması
şartının aranması,
c) İlgili kuruluşun aldığı birden fazla
derecelendirme notu bulunması halinde en yüksek derecelendirme notunun esas
alınması,
gerekir.
Fon
yönetimine ilişkin esaslar
MADDE 16 – (1) Fon portföyü, fon portföyüne dâhil varlıkların
değeri fonun toplam yükümlülüğünden az olmayacak şekilde oluşturulur.
Varlıkların değeri, proje gelir ve hakları için 15 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen değerleme raporunda tespit edilen değer,
proje finansmanına yönelik kullandırılan krediler için ise izahname veya
ihraç belgesi tarihinde anapara ve tahakkuk etmiş faiz toplamıdır.
(2) Fona yapılacak her türlü ödeme ve fondan
yapılacak her türlü harcama için fon adına açılan banka hesabı kullanılır.
(3) Fon doğrudan aktarım veya dolaylı aktarım
usullerinden biri ile yönetilir.
(4) Doğrudan aktarım usulünde, fon portföyünde yer
alan varlıklardan elde edilen, ödeme planına bağlı olan veya olmayan nakit
akımları bu Tebliğ kapsamında gerekli kesintiler yapıldıktan sonra fon
portföyünde bekletilmeksizin doğrudan PDMK sahiplerine aktarılır.
(5) Dolaylı aktarım usulünde, fon portföyünde yer
alan varlıklardan elde edilen, ödeme planına bağlı olan veya olmayan nakit
akımları bu Tebliğ kapsamında gerekli kesintiler yapıldıktan sonra, fon
kurulu tarafından belirlenen vadelerde PDMK sahiplerine aktarılana kadar
söz konusu izahname veya ihraç belgesinde düzenlenen esaslar çerçevesinde
fon portföyünde bekletilebilir.
(6) Rehinle teminat altına alınmış bir varlığın fon
portföyüne alınması hâlinde, sicile tescili mecburi rehinlerin fon adına
ilgili sicile tescil ettirilmesi zorunludur.
(7) Bu Tebliğ uyarınca yapılacak sigorta sözleşmelerinden
elde edilecek tazminat tutarları, sigortalanan varlığın ikame edilmesi
ve/veya yenilenmesinde kullanılmayacak olması halinde fon portföyüne gelir
olarak kaydedilir.
(8) Varlıkların fon portföyüne devir tarihinden
önce yapılan işlemlerden dolayı ortaya çıkabilecek mali yükümlülükler fon
portföyünden karşılanamaz. Bu yükümlülüklerle ilgili hukuki
anlaşmazlıklarda taraf ve sorumlu kişi kaynak kuruluştur. Bu hususlara, 14
üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen sözleşmede yer verilir.
(9) PDMK’nın itfası sonucunda, fon portföyünde yer
alan varlıklardan elde edilen nakit akımının, PDMK sahiplerine yapılan
toplam ödemeleri ve fondan yapılan diğer harcamaları aşan kısmının kullanım
esaslarına PDMK izahnamesi veya ihraç belgesinde yer verilir.
(10) Fon, yalnızca nakit yönetimi amacıyla ve
varlıklar toplamının yüzde birini geçmeyecek tutarda borçlanabilir.
Fon
portföyünden yapılabilecek harcamalar
MADDE 17
– (1) Fondan karşılanacak tüm
giderlerin toplamının varlıkların toplam değerine göre üst sınırına ve her
bir gider kalemine izahname veya ihraç belgesinde yer verilmesi kaydıyla
fon portföyünden aşağıda belirtilen harcamalar yapılabilir:
a) Mevzuat gereği yapılması zorunlu tescil ve ilan
giderleri.
b) Fon kurulu üyeleri ile fona hukuk, muhasebe, operasyon,
saklama ve diğer yönetim hizmetleri sağlayanlara, hizmetleri karşılığı
ödenmesi gereken ücretler.
c) Varlıkların yönetimine ilişkin hizmet
sağlayıcıya ödenmesi gereken ücretler.
ç) Bağımsız denetim kuruluşlarına ödenen ücretler.
d) Derecelendirme kuruluşlarına ödenen ücretler.
e) Fon portföyünün kalitesinin artırılmasına
yönelik olarak 18 inci madde kapsamında ödenmesi gereken ücret, komisyon ve
diğer giderler.
f) Yüklenim ve aracılık ücret ve komisyonları.
g) İhraç için ödenen kanuni ücretler.
ğ) Fonun mükellefi olduğu vergi ödemeleri ile
sigorta giderleri.
h) Türev araçlardan kaynaklanan maliyetler.
ı) KAP ve MKK giderleri.
i) Borçlanma giderleri.
j) Kurulca uygun görülecek diğer harcamalar.
(2) Fon malvarlığından piyasa rayici üzerinde
harcama yapılamaz. Harcamaların belgeye dayandırılması zorunludur.
(3) Kurulca uygun görülmesi kaydıyla ihraçtan sonra
fon portföyünden izahname veya ihraç belgesinde belirtilenler dışında veya
üst sınırı aşan harcama yapılabilir.
Fon
portföyünün kalitesinin artırılmasına yönelik işlemler
MADDE 18
– (1) Varlıklardan elde edilen
nakit akımlarının, PDMK sahiplerine yapılacak olan ödemeler ile fon
varlıklarından yapılabilecek diğer harcamaları karşılayamama riskine karşı,
PDMK sahiplerinin haklarının korunabilmesi amacıyla;
a) Fon kurulu ile kurucu ve/veya üçüncü bir taraf
arasında sigorta, garanti, teminat mektubu veya diğer bir garanti yöntemi
kullanılmasını teminen sözleşme yapılabilir.
b) Proje finansmanına konu varlığın geliri tahsil
edilinceye kadar, proje finansmanına konu edilebilecek diğer varlıklar
ve/veya kurucu ve/veya kaynak kuruluşun göstereceği diğer varlıklar fon
portföyünün teminatı olarak alınabilir.
c) Kurulca uygun görülecek diğer yöntemlere
başvurulabilir.
(2) İzahnamede veya ihraç belgesinde açıklanmak
kaydıyla kurucu veya kaynak kuruluş ihraç edilecek PDMK’den satın alabilir.
(3) Fona devredilen proje finansmanına yönelik
kullandırılan kredilerin izahname veya ihraç belgesi ile bu Tebliğde
belirtilen nitelikleri kaybetmesi durumunda kaynak kuruluş, söz konusu
varlıkları nitelikleri uygun olanlarla ivedilikle değiştirmek zorundadır.
Projenin
gecikmesi veya gerçekleşmemesi durumları
MADDE 19 – (1) Projenin izahname veya ihraç belgesinde
belirtilen süre ve esaslar çerçevesinde yerine getirilemeyeceğinin
anlaşılması durumunda;
a) Bu durumun anlaşıldığı tarihten itibaren on beş
iş günü içerisinde kaynak kuruluş tarafından bir fizibilite raporu
hazırlanır ve bu raporda projenin tamamlanması için gerekli olduğu
belirtilen ilave süre talebiyle Kurula başvuruda bulunur. Bu raporda,
projenin gecikme sebepleri, mevcut tamamlanma düzeyi ile bitirilmesi için
gerekli olan süre ve tahmini maliyet hakkında bilgi verilir. Fizibilite
raporlarında yer alan yanlış, yanıltıcı ve eksik bilgilerden kaynak kuruluş
sorumludur.
b) Projenin gecikeceği bilgisi, fizibilite
raporunun sonuç bölümü, Kurulca verilen ek süre ve bu kapsamda yeniden
belirlenen ifa zamanı fon kurulu, kurucu veya kaynak kuruluş tarafından
gerekçesi ile KAP’ta derhal ilan edilir.
(2) Projenin, verilen ek süre sonunda veya ek süre
talebinde bulunulmaması halinde ifa zamanında yerine getirilememesi veya
getirilemeyeceğinin anlaşılması projenin gerçekleşmemesi durumudur. Bu
durum, fon kurulu, kurucu veya kaynak kuruluş tarafından KAP’ta derhâl ilan
edilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen açıklama tarihinden
itibaren ivedilikle fon portföyüne ilişkin teminatların derhâl nakde
dönüştürülerek bedelinin sahip olunan PDMK oranında PDMK sahiplerine
ödenmesi hususu fon kurulu tarafından karara bağlanarak, 20 nci maddenin
altıncı fıkrasında belirtilen fon ile teminatların nakde dönüştürülmesinden
elde edilen tutar, yatırımcılara sahip oldukları PDMK oranında dağıtılarak
PDMK’lar itfa edilir.
(4) PDMK’nın tahsisli olarak veya borsada işlem
görmeyecek şekilde nitelikli yatırımcılara satılması durumunda, bu madde
kapsamında yapılması gereken ilanlar MKK aracılığıyla yatırımcılara
elektronik ortamda iletilir ve kurucunun internet sitesinde yayımlanarak
yatırımcıların erişimine sürekli olarak açık tutulur.
İhraç
gelirinin kullanım şekli ve ilerleme raporları
MADDE 20
– (1) PDMK ihracı karşılığında
elde edilen gelir bir banka nezdinde açılan özel bir hesapta toplanır ve
vekilin özen borcu çerçevesinde vadeli mevduat, katılma hesabı, ters repo
işlemleri, para piyasası fonu katılma payları, bankaların kaynak kuruluş
olduğu kira sertifikaları, kısa vadeli borçlanma araçları fonu katılma
payları, Devlet iç borçlanma senetleri, Hazine ve Maliye Bakanlığının
kaynak kuruluş olduğu kira sertifikaları, İstanbul Takas ve Saklama Bankası
A.Ş. para piyasası ve diğer yurtiçi organize para piyasası işlemleri ile
katılım bankalarının muadil ürünleri veya Kurulca uygun görülecek diğer
varlıklara yatırılmak suretiyle fon adına değerlendirilir. Bu şekilde elde
edilen gelirler, esasları izahname ve ihraç belgesinde belirlenmek
suretiyle PDMK sahiplerine yapılacak ödemelerde kullanılabilir.
(2) PDMK ihraç geliri, ihraç edilen PDMK’lara konu
projelerde veya bu projelerin tamamlanması için izahname veya ihraç belgesi
başvuru tarihi itibarıyla kullanılmış finansman kaynaklarının geri
ödenmesinde kullanılır.
(3) Proje finansmanına konu olan projenin gelirleri
ve diğer haklarının dayanak varlık olduğu ihraçlarda, ihraç gelirinin
ilerleme esasına göre kaynak kuruluşa aktarılabilmesini teminen, maliyeti
kaynak kuruluş tarafından karşılanmak üzere fon kurulunca altı aylık
dönemler itibarıyla projenin konusuna göre gerekli teknik yeterliliğe sahip
bağımsız kuruluşlara ilerleme raporları hazırlatılır. İlerleme raporlarında
yer alan yanlış, yanıltıcı ve eksik bilgilerden hazırlayan ile kaynak
kuruluş müteselsilen sorumludur. İlerleme raporlarının sonuçları raporun
imzalandığı tarihte KAP’ta ilan edilir. Proje finansmanına konu olan
projenin gelirleri ve diğer haklarının dayanak varlık olduğu ihraçlarda,
ihraç gelirinin yüzde on beşlik kısmı ihracın gerçekleştirilmesinin
ardından, kalan yüzde seksen beşlik kısmı ise proje ilerleme raporlarında
belirlenen oranlar ölçüsünde kaynak kuruluşa aktarılır. İlerleme
raporlarına göre aktarımın hangi esaslar çerçevesinde yapılacağı izahname
veya ihraç belgesinde belirtilir. Proje finansmanına yönelik kullandırılan
kredinin dayanak varlık olduğu ihraçlarda ise ihraç geliri doğrudan kaynak
kuruluşa aktarılabilir.
(4) Proje finansmanına konu olan projenin gelirleri
ve diğer haklarının ve proje finansmanına yönelik kullandırılan kredilerin
aynı anda dayanak varlık olduğu ihraçlarda, söz konusu varlıkların
portföydeki oranlarına göre üçüncü fıkrada yer alan hükümler uyarınca
aktarım gerçekleştirilir.
(5) PDMK’nın tahsisli olarak veya borsada işlem
görmeyecek şekilde nitelikli yatırımcılara satılması durumunda, üçüncü
fıkra kapsamında yapılması gereken ilanlar MKK aracılığıyla yatırımcılara
elektronik ortamda iletilir ve kurucunun internet sitesinde yayımlanarak
yatırımcıların erişimine sürekli olarak açık tutulur.
(6) Projenin gerçekleşmeyeceğinin kesinleşmesi
durumunda ihraç geliri hesabında kalan tutar kaynak kuruluşa aktarılmaz ve
PDMK sahiplerine ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Fonlara İlişkin Bilgilendirme, Raporlama ve Denetim
Esasları
Bilgilendirme
ve kamuyu aydınlatma esasları
MADDE 21
– (1) Yatırımcıların
bilgilendirilmesini teminen;
a) Fon içtüzüğü ile içtüzük değişiklikleri, Kurul
onayının kurucu tarafından tebellüğ edildiği tarihi izleyen,
b) Fon kurulu üyelerinin, fon operasyon
sorumlusunun, denetçinin, hizmet sağlayıcının veya bağımsız denetim
kuruluşunun herhangi bir sebepten dolayı görevden ayrılmaları veya
sözleşmelerinin sona ermesi veya bu Tebliğe göre sahip olmaları gereken
şartları yitirmeleri ile kurucunun veya hizmet sağlayıcının faaliyet
izninin iptali halinde; bu durumlar veya bu durumlarda meydana gelen
değişiklikler, ilgili durum veya değişikliğin gerçekleşmesini takip eden,
c) Takvim yılı esas alınarak, üçer aylık dönemler
itibarıyla; varlıklara ilişkin olarak varsa önceki rapor tarihinden
itibaren gerçekleşen ödemeleri ile kalan ödeme tutarını içeren bir
yatırımcı raporu ilgili dönemin bitimini izleyen,
ç) Hizmet sağlayıcının faaliyetleri ve fon
varlıklarının mevcudiyetine ilişkin 12 nci maddenin altıncı fıkrası
uyarınca hazırlanan raporda yer alan bulgular, raporun hazırlanmasını takip
eden,
d) Derecelendirme kuruluşlarınca PDMK’lara verilmiş
veya güncellenmiş kredi derecelendirme notları, kurucu veya fon kuruluna
ulaşmasını izleyen,
altı iş günü içerisinde KAP’ta ve kurucunun
internet sitesinde ilan edilir.
(2) PDMK’nın halka arz edilmesi durumunda fona
ilişkin genel bilgilerin KAP’ta yer alan ilgili form kullanılarak yayımlanması
zorunludur. KAP’ta yayımlanan fona ilişkin genel bilgilerde herhangi bir
değişiklik söz konusu olduğunda, gerekli güncellemenin en geç iki iş günü
içinde yapılması gerekir.
(3) PDMK’nın tahsisli olarak veya borsada işlem
görmeyecek şekilde nitelikli yatırımcılara satılması durumunda ise birinci
fıkra kapsamında yapılması gereken ilanlar MKK aracılığıyla bu
yatırımcılara elektronik ortamda iletilir ve kurucunun internet sitesinde
yayımlanarak yatırımcıların erişimine açık tutulur.
(4) KAP’ta, MKK aracılığıyla ve kurucunun internet
sitesinde ilan edilmesi gereken bilgi ve belgelerin eksiksiz olarak
yayımlanması, doğruluğu ve güncel tutulması kurucunun sorumluluğundadır.
(5) Fon içtüzüğü ile içtüzük değişikliklerinin
tescilinin ilan edildiği TTSG’nin tarih ve sayısına ilişkin bilgi, ilanı
takip eden altı iş günü içerisinde Kurula gönderilir.
(6) Fon denetçisinin 11 inci maddenin üçüncü
fıkrası kapsamında hazırladığı raporun bir örneği, tamamlanmasını takip
eden altı iş günü içerisinde Kurula gönderilir.
Fonlarda
muhasebe, finansal raporlama ve bağımsız denetim esasları
MADDE 22
– (1) Fonların muhasebe
uygulamaları, hesap planları, finansal tablolarının hazırlanmasında esas
alınacak standartlar, finansal tablo düzenleme yükümlülükleri ve finansal
tablolarının bağımsız denetimi hakkında Kurulun yatırım fonlarına ilişkin
düzenlemelerinde yer alan esaslar uygulanır.
PDMK
izahnamesinde yer alacak finansal tablolar
MADDE 23
– (1) PDMK izahnamesinde, fonun
Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartlarına
(TMS/TFRS) uygun olarak düzenlenmiş ve bağımsız denetimden/incelemeden
geçmiş, 22/6/2013 tarihli ve 28685 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İzahname
ve İhraç Belgesi Tebliği (II-5.1)’nde belirtilen finansal tablolarına yer
verilir.
(2) Fonun faaliyetlerine bir yıldan daha kısa bir
süredir devam etmesi halinde PDMK izahnamesinde bu süreyi kapsayan Türkiye
Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartlarına (TMS/TFRS)
uygun olarak düzenlenmiş ve incelemeden geçirilmiş ara dönem finansal
tablolara yer verilir. Fonun yeni kurulmuş olması veya kurulmasından
itibaren PDMK ihracı yapmamış olması halinde PDMK izahnamesinde fonun
finansal tablolarına yer verilmeyebilir.
(3) PDMK izahnamesinde yer alacak finansal
tablolara ilişkin diğer hususlarla ilgili olarak Kurulun ilgili düzenlemelerinde
yer alan esaslar uygulanır.
Fon
varlıklarının kaydının tutulması
MADDE 24
– (1) Fon işlemlerine ilişkin olarak
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve Kanun hükümleri çerçevesinde zorunlu
defterler tutulur.
(2) Fon portföyüne dâhil edilen ve 14 üncü maddenin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılan her bir varlığa bir dosya
numarası verilir. Fonun muhasebe kayıtlarına ilişkin açıklamalarda ilgili
varlığın dosya numarası da belirtilir.
(3) Fon portföyüne devredilen varlıklara ilişkin
dosyada asgari olarak;
a) Bankaların ve geniş yetkili aracı kurumların,
proje finansmanına yönelik kullandırılan teminatlı kredileri ve bunların
yeniden finansmanı için kullandırılan teminata bağlı kredilerden
kaynaklanan alacaklarına ilişkin olarak; borçlunun/borçluların adı, para
birimi, anapara değeri, kredinin veriliş tarihi, vadesi, faiz oranı, faiz
hesaplama metodu, varsa azami faiz oranı ve tutarı ile risk ve çek raporu,
ödeme planı, sigorta bilgileri,
b) Proje finansmanına konu olan projenin gelirleri
ve diğer haklara ilişkin olarak; her bir proje gelir ve hakkının türü veya
niteliği, gelir ve haklardan fona aktarılan tutar, bu tutarın toplam gelir
ve hakka oranı, vade bilgileri ve projenin beklenen gelirleri,
c) Varsa varlığın teminatına ilişkin olarak;
teminatın niteliği, rehin ve sicil bilgileri, ekspertiz değeri, sigorta
bilgileri,
yer alır. Söz konusu dosyalarda veya bu dosyaların
tutulduğu elektronik ortamlarda ilgili varlığın fona aidiyeti açık ve
anlaşılır bir şekilde belirtilir.
(4) Fon portföyünde yer alan nakdin tutulduğu
hesabın numarasına, menkul kıymetlere ilişkin olarak kıymetin türü ve
işlemin tipine göre varsa fon kodu, ISIN kodu, sayısı, ihraç tarihi, ihraç
değeri, nominal değeri, para birimi, vadesi, faiz oranı, faiz hesaplama
metodu, ödeme planı ve saklayıcıdaki hesap numarasına ilişkin bilgilere ve
Kurulca gerekli görülecek diğer hususlara fona ilişkin kayıtlarda yer
verilir.
Fon
portföyündeki varlıklara ilişkin bilgi ve belgelerin muhafazası
MADDE 25
– (1) Fonun taraf olduğu tüm
sözleşme ve yazışmaların, bu Tebliğ kapsamında hazırlanması gereken
finansal tablo ve raporların ve fon kurulu kararlarının, PDMK’nın tamamen
itfa edilmesinden itibaren on yıl süreyle saklanması zorunludur. Bu süre
içinde davaya konu edilenlerin, davanın kesin hükme bağlanmasına kadar
saklanması ve yetkili mercilerce istendiğinde ibraz edilmesi gerekir.
(2) Fon portföyünde yer alan varlıklara esas teşkil
eden tüm bilgi ve belgelerin elektronik kopyaları kurucu veya hizmet
sağlayıcı nezdinde muhafaza edilir.
(3) Kredilere ilişkin belgelerin kaynak kuruluş
veya hizmet sağlayıcı tarafından muhafaza edilmesi halinde, bu hususa
hizmet sözleşmesinde yer verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Fonun Geri Ödeme Güçlüğüne Düşmesi, Sona Ermesi,
Fon Kurulu Üyeleri,
İlgili Kişi ve Kurumların Değişmesi ile Faaliyet
İzinlerinin İptali
Fon kurulu üyeleri ile ilgili kişi ve kurumların
değişmesi veya gereken şartları yitirmeleri
MADDE 26
– (1) Fon kurulu üyelerinin, fon
operasyon sorumlusunun, fon denetçisinin, hizmet sağlayıcının,
derecelendirme kuruluşunun veya bağımsız denetim kuruluşunun, bu Tebliğe
göre sahip olmaları gereken şartları kaybetmeleri halinde, durumun
öğrenildiği tarihte görevlerine son verilerek veya sözleşmeleri sona
erdirilerek yerlerine ivedilikle yeni atamalar yapılır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen kişi veya
kuruluşların herhangi bir sebeple görevden ayrılmaları veya sözleşmelerinin
sona ermesi halinde, ayrılan bu kişi veya kuruluşların görev ve
sorumlulukları yeni atamalar yapılıncaya kadar devam eder.
Fonun
geri ödeme güçlüğüne düşmesi ile kurucunun faaliyet izninin iptali
MADDE 27
– (1) Fon kurulunun kendisine
verilen görevleri gereği gibi yerine getirmemesi sonucu fonun geri ödeme
güçlüğüne düşmesi halinde, Kurul kurucudan fon kurulu üyelerinin
değiştirilmesini talep edebilir.
(2) Geri ödeme güçlüğünün devamı halinde, Kurul
fonun başka bir kurucuya devredilmesine karar verebilir. Ancak ilk
kurucunun, garanti vermiş olması halinde, ihraç edilen PDMK’nın geri
ödemelerinin fon malvarlığından karşılanamayan kısmının tam ve zamanında
yapılmasına ilişkin yükümlülüğü devam eder.
(3) Kurucunun faaliyet izninin iptali veya kurucu
olma şartlarını yitirmesi halinde, Kurul fonun kurucu niteliklerini haiz
başka bir kurucuya devrine karar verebilir.
(4) Kurul, yeni kurucuya ikinci ve üçüncü fıkra
kapsamındaki hizmetleri karşılığında fon malvarlığından ödeme yapılması
hususunda karar vermeye ve yapılacak ödemenin hesaplanmasına ilişkin
işleyiş ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Fonun
sona ermesi
MADDE 28
– (1) Fon aşağıdaki nedenlerle
sona erer:
a) Fon içtüzüğünde bir süre öngörülmüş ise bu
sürenin sona ermesi.
b) Fon süresiz olarak kurulmuş ise PDMK sahiplerine
karşı bütün yükümlülükler ifa edildikten sonra fon kurulunun itfanın
tamamlandığını tevsik edici belgelerle Kurula sona erme talebiyle
başvurması ve bu başvurunun Kurulca kabul edilmesi.
(2) Fonun sona erdiği tarihten itibaren PDMK ihraç
edilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kurul
ücreti
MADDE 29
– (1) Kurucu veya kaynak kuruluş tarafından,
satışı yapılacak PDMK’nın varsa nominal değerinden aşağı olmamak üzere,
ihraç değeri üzerinden Kurul adına açılan hesaba yatırılacak ücretin
hesaplanmasında aşağıdaki oranlar esas alınır:
a) Vadesi 364 güne kadar olanlar için on binde beş.
b) Vadesi 364 günden daha uzun olanlar için binde
bir.
(2) Ücretlerin hesaplanmasında bir yıl 365 gün
olarak uygulanır.
(3) Kurul ücreti, izahname veya ihraç belgesinin
fona teslimi öncesinde ödenir.
(4) İhraç edilecek PDMK’ya ilişkin olarak ihracın
döviz cinsinden gerçekleştirilecek olması durumunda Kurul ücretinin
hesaplanmasına esas teşkil eden tutar, izahname veya ihraç belgesinin Kurul
tarafından onaylandığı tarihten bir önceki iş gününde geçerli olan ilgili
TCMB döviz satış kuru veya TCMB tarafından alım satıma konu olmayan
dövizlere ilişkin bilgi amaçlı kur tablosunda belirtilen döviz kurları esas
alınmak suretiyle hesaplanacak Türk Lirası karşılığı üzerinden belirlenir.
Kurul
denetimi
MADDE 30
– (1) Fonun, kurucunun, kaynak
kuruluşun, fon operasyon sorumlusunun ve hizmet sağlayıcının fona ilişkin
bütün hesap ve işlemleri, Bankacılık mevzuatı hükümleri saklı olmak
kaydıyla Kurul denetimine tabidir.
PDMK’nın
kayden ihracı ve MKK’ya bildirim zorunluluğu
MADDE 31
– (1) Yurt içinde ihraç edilecek
PDMK’ların MKK nezdinde elektronik ortamda kayden ihracı ve bunlara ilişkin
hakların hak sahipleri bazında izlenmesi zorunludur.
(2) Yurt dışında ihraç edilecek PDMK’lara ilişkin
olarak ihraç tutarı, ihraç tarihi, ISIN kodu, vade başlangıç tarihi,
vadesi, faiz oranı, saklamacı kuruluş, ihracın gerçekleştirildiği döviz
cinsi ve ülkeye ilişkin bilgiler ihracın gerçekleştirilmesini takip eden üç
iş günü içinde MKK’ya iletilir. MKK’ya iletilen bu bilgilerde erken itfa
dâhil değişiklik olması halinde, değişikliğin yapıldığı tarihi takip eden
üç iş günü içinde MKK’ya bilgi verilir.
Diğer
hususlar
MADDE 32
– (1) Fonun kamuyu aydınlatma
yükümlülüklerinin belirlenmesinde ve bu Tebliğde yer almayan diğer
konularda Kurulun ilgili düzenlemelerine uyulur.
(2) İzahnamenin, ihraç belgesinin ve ihraca ilişkin
diğer belgelerin içeriğine, hazırlanmasına, onaylanmasına, yayınlanmasına,
tescil ve ilanına, izahnamede yer alacak finansal tablolara, izahnamedeki
değişikliklere, yapılacak ilan ve reklamlara ilişkin hususlarda, PDMK’ların
ihraç ve satış esasları İzahname ve İhraç Belgesi Tebliği (II-5.1) ile
28/6/2013 tarihli ve 28691 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sermaye
Piyasası Araçlarının Satışı Tebliği (II-5.2) hükümleri mahiyetine uygun
düştüğü ölçüde uygulanır. Bu çerçevede, söz konusu Kurul düzenlemelerinin
uygulanmasında fon ihraççı addolunur ve ihraççının sorumlulukları fon
kurulu tarafından yerine getirilir.
(3) Bu Tebliğde sayılmamakla birlikte, Kurulun
diğer düzenlemelerinin kapsamı içinde yer almayan ve niteliği itibarıyla
PDMK olduğu Kurulca kabul edilecek sermaye piyasası araçlarına ait izahname
veya ihraç belgesinin onaylanmasına ilişkin başvurular bu Tebliğ
hükümlerinin kıyasen uygulanması suretiyle sonuçlandırılır.
Kurul
ücreti istisnası
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 31/12/2022 tarihine
kadar yapılacak ihraçlarda 29 uncu maddenin birinci fıkrasında yer alan
oranlar binde sıfır olarak uygulanır.
Yürürlük
MADDE 33
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Sermaye Piyasası Kurulu yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|