Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
MİLLİ EMLAK GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 405)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 3/6/2021 tarihli ve 7326 sayılı
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrasının uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 7326 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin onüçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) İdare: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Tarım
ve Orman Bakanlığının merkez veya taşra birimlerini,
b) Kanun: 3/6/2021 tarihli ve 7326 sayılı Bazı Alacakların
Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanunu,
c) Kullanım bedeli: İlgili kanunları uyarınca orman
sayılan yerler, Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan taşınmazlar hakkında yapılan kesin izin, kesin
tahsis, kullandırma kararı, irtifak hakkı, kullanma izni ve kiralama
işlemlerinden kaynaklanan; kesin izin, arazi izin, kesin tahsis,
kullandırma kararı, ön izin, irtifak hakkı, kullanma izni, kira,
yararlanma, ilave yararlanma, mesire yeri işletme hakkı kira bedelleri ve
bunlara ilişkin ceza ve kullanım bedellerini,
ç) Yİ-ÜFE tutarı: Kullanım bedelleri ve
hasılat/ticari kâr paylarına ilişkin hesaplanan gecikme zammı, faiz gibi
fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak 6 ncı
maddede belirtildiği şekilde hesaplanacak tutarı,
ifade eder.
Yapılandırma
kapsamındaki alacaklar
MADDE 4 – (1) Vadesi 30/4/2021 tarihi itibarıyla geldiği
halde Kanunun yayımlandığı 9/6/2021 tarihi itibarıyla ödenmemiş olan
kullanım bedelleri ve hasılat/ticari kâr payları asılları ile bu alacaklara
ilişkin gecikme zammı, faiz gibi fer’ileri Kanunun 10 uncu maddesinin
onüçüncü fıkrası kapsamında yapılandırılır.
(2) 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 25 inci, geçici 26 ncı ve
geçici 28 inci maddeleri kapsamında ertelenen bedeller hakkında Kanunun 10
uncu maddesinin onüçüncü fıkrası hükmü uygulanmaz.
(3) Ecrimisil alacakları, Kanunun 10 uncu
maddesinin onüçüncü fıkrası kapsamına girmemektedir. Ancak, bu alacakların
Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleri kapsamında yapılandırılması mümkün
bulunmakta olup konuya ilişkin açıklamalar 14/6/2021 tarihli ve 31511
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına
İlişkin 7326 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No:1)’nde yer almaktadır.
Başvuru
süresi ve yeri
MADDE 5 – (1) Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası
kapsamındaki borçları için yapılandırmadan yararlanmak isteyenlerin, bu
Tebliğin Ek-1’inde yer alan ve anılan fıkra kapsamındaki borçlarına ilişkin
dava açmayacaklarına veya açılmış davalardan vazgeçeceklerine ilişkin
iradelerini de içeren dilekçe ile birlikte 31 Ağustos 2021 tarihine (bu
tarih dâhil) kadar;
a) Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm
ve tasarrufu altında bulunan taşınmazlar hakkında illerde çevre ve
şehircilik il müdürlüklerine (millî emlak dairesi başkanlığı veya millî
emlak müdürlüğü) ve ilçelerde millî emlak müdürlüklerine yoksa millî emlak
şefliklerine,
b) Tabiat varlıkları ve doğal sit alanları ile özel
çevre koruma bölgelerinde yer alan Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
yerler hakkında çevre ve şehircilik il müdürlüklerine,
c) Orman sayılan yerler hakkında Orman Genel
Müdürlüğüne bağlı orman bölge müdürlüklerine,
ç) Milli park ve tabiat parkları hakkında Doğa
Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü merkez veya taşra birimlerine,
başvurmaları gerekmektedir.
Alacak
tutarının tespiti
MADDE 6 – (1) Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası
kapsamında yapılandırılacak alacak tutarı;
a) Vadesi 30/4/2021 tarihi itibarıyla geldiği halde
Kanunun yayımlandığı 9/6/2021 tarihi itibarıyla ödenmemiş olan kullanım
bedelleri ve hasılat/ticari kâr payları asıllarının,
b) Yİ-ÜFE tutarı ile,
toplanması suretiyle tespit edilir.
(2) Yİ-ÜFE tutarı; kullanım bedelleri ve
hasılat/ticari kâr payları asıllarının, alacağın vade tarihinden 9/6/2021
tarihine kadar olan Yİ-ÜFE aylık değişim oranları toplamı ile çarpılması
suretiyle tespit edilir.
(3) Yİ-ÜFE aylık değişim oranları, Tebliğin
Ek-2’sinde yer alan tabloda yer almakta olup Yİ-ÜFE tutarının hesabında bu
tabloda yer alan oranlar dikkate alınır.
(4) Yİ-ÜFE hesaplamalarında ilk aya ilişkin esas
alınacak Yİ-ÜFE aylık değişim oranı, alacağın vadesinin rastladığı ay için
açıklanmış olan orandır. Alacağın vade tarihinin ayın son günü olması
hâlinde de hesaplamalarda başlangıç oranı olarak kullanılacak Yİ-ÜFE aylık
değişim oranı, vade tarihinin rastladığı ay için belirlenmiş oran
olacaktır.
(5) Yİ-ÜFE tutarlarının tespitinde kullanılacak
olan Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarının eksi değer olması durumunda bu
oranlar da hesaplamada eksi değer olarak dikkate alınır. Hesaplamaya konu
döneme ilişkin olarak Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarının toplamı eksi değer
olduğu takdirde Yİ-ÜFE tutarı sıfır kabul edilir.
(6) Ay kesrine isabet eden günler için Yİ-ÜFE
tutarının hesaplanmasında, ilgili ay Yİ-ÜFE aylık değişim oranı 30’a
bölünmek suretiyle (Yİ-ÜFE aylık değişim oranı/100/30=) bulunacak günlük
oran kullanılır. Bulunacak rakamın virgülden sonraki 6 hanesi
hesaplamalarda kullanılacak olup, 7 nci ve devam eden hanelerde bir sayı
bulunması hâlinde 6 ncı hane bir üst sayıya tamamlanır ve bulunan rakam 100
sayısı ile çarpılmak suretiyle günlük Yİ-ÜFE oranı bulunur. Bulunan günlük
oran geçen gün sayısı ile çarpılarak ay kesrine isabet eden toplam Yİ-ÜFE
oranı bulunur.
Örnek 1 – 25/8/2015 vadeli bir alacağın Kanunun yayımı
tarihi itibarıyla ödenmemiş olması hâlinde bu alacağa %111,6476 oranında
hesaplanması gereken gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
toplamı aşağıdaki şekilde hesaplanır.
Buna göre;
-26/8/2015 tarihinden 25/5/2021 tarihine kadar
dönem için Tebliğin Ek-2’sinde yer alan tabloda bulunan Yİ-ÜFE aylık
değişim oranlarının toplanması suretiyle elde edilen oran: 24,04
- 26/5/2021 tarihi ile 8/6/2021 tarihi arasındaki
14 günlük kıst dönem için ise altıncı fıkrada belirtilen şekilde yapılan
hesaplama sonucu elde edilen oran: 0,1638’dir.
(Mayıs ayına ait Yİ-ÜFE oranı (14 gün)
[(0,35/100)/30x100]x14)
Dolayısıyla; 26/8/2015 tarihinden 8/6/2021 tarihine
kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları toplamı 24,2038 olmaktadır.
Bu oran ile alacak aslı çarpılmak suretiyle Yİ-ÜFE
tutarı hesaplanır.
Bulunan bu Yİ-ÜFE tutarı, alacak aslı ile toplanmak
suretiyle yapılandırılan alacak tutarı belirlenir.
Ödeme
süresi ve şekli
MADDE 7 – (1) Yapılandırılan alacaklar peşin veya taksitler
(6, 9, 12 veya 18 eşit taksit) hâlinde ödenebilir. Yapılandırılan
alacaklara ilişkin ilk taksitin son ödeme tarihi 30 Eylül 2021’dir. Diğer
taksitler ise bu tarihi takip eden ikişer aylık dönemler hâlinde ödenir.
(2) Alacak tutarının tamamının ilk taksit ödeme
süresi içerisinde peşin olarak ödenmesi hâlinde:
a) Bu tutarlara katsayı uygulanmaz.
b) Yİ-ÜFE tutarının % 90’ının tahsilinden
vazgeçilir.
c) Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece
fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde Yİ-ÜFE tutarından % 50 indirim
yapılır.
ç) Alacak tutarının defaten ödenmesi zorunlu
olmayıp, ilk taksit ödeme süresi içinde farklı zamanlarda borcun tamamının
ödenmesi hâlinde de bu fıkra hükmünden yararlanılır.
d) Alacak tutarının taksitle ödeme seçeneği tercih
edilmesine rağmen ilk taksit ödeme süresi içinde peşin olarak tamamının
ödenmesi durumunda da bu fıkra hükmünden yararlanılır.
e) Peşin ödeme seçeneği tercih edilmek suretiyle
yapılandırılan alacakların tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde
ödenmemesi hâlinde ilk taksit ödeme süresini izleyen ayın sonuna kadar
gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre
belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte
ödeme yapılarak Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası hükmünden
yararlanılabilir. Bu durumda, geç ödeme zammıyla birlikte yapılan ödeme,
ilk iki taksit ödeme süresi içinde yapılmış olduğundan, bu ödemelere üçüncü
fıkra hükmüne göre indirim uygulanır.
(3) Alacak tutarının ilk taksitinin süresinde ve
tam olarak ödenmiş olması şartıyla, kalan taksitlerin tamamının ikinci
taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde:
a) Bu tutarlara katsayı uygulanmaz.
b) Yİ-ÜFE tutarının % 50’sinin tahsilinden
vazgeçilir.
c) Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece
fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde Yİ-ÜFE tutarından % 25 indirim
yapılır.
(4) Başvuruda bulunan borçlular başvuru sırasında;
6, 9, 12 veya 18 eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih ederler
ve kendilerine tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir.
Borçlu tarafından taksit sayısına ilişkin bir tercihte bulunulmaması
hâlinde, İdarece Kanunda öngörülen en uzun taksit sayısı olan 18 taksite
ilişkin ödeme planı verilir. Taksitle yapılacak ödemelerde alacak tutarı;
a) Altı eşit taksit için (1,09),
b) Dokuz eşit taksit için (1,135),
c) On iki eşit taksit için (1,18),
ç) On sekiz eşit taksit için (1,27),
katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit
sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit
tutarı hesaplanır.
(5) Tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme
yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir. Ancak,
tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz.
Örnek 2 – Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası
kapsamında İdareye başvuruda bulunan borçlunun;
- Yapılandırılacak alacak aslı tutarı 258.500,00
TL,
- Yİ-ÜFE tutarı 32.500,00 TL
olmak üzere toplam 291.000,00 TL borcu
bulunmaktadır.
1) Borçlu İdareye başvurarak hesaplanan bu bedeli
peşin ödeme seçeneğini tercih ederek ödemek istemesi halinde ayrıca bir
katsayı hesaplanmayacaktır.
Borçlu
tarafından, yapılandırılan borcun ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi
nedeniyle Yİ-ÜFE tutarından % 90 oranında indirim yapılacaktır.
Bu durumda borçlu;
- Yİ-ÜFE tutarı olarak [32.500,00 - (32.500,00 x
%90)=] 3.250,00 TL,
- Toplamda ise (258.500,00 + 3.250,00=) 261.750,00
TL ödeme yapmak suretiyle,
Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası
hükümlerinden yararlanacaktır.
Yapılandırılan borcun borçlu tarafından 30 Eylül
2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar ödenmeyip, hesaplanacak geç ödeme
zammı (Yapılandırılan borç son ödeme tarihinden 15 gün sonra ödenmesine
rağmen geç ödeme zammının hesabında gecikme zammı 15 gün yerine tam ay
olarak dikkate alınmıştır. 291.000,00 TL x %1,6= 4.656,00 TL) ile birlikte
15 Ekim 2021 tarihinde ödenmesi durumunda Yİ-ÜFE tutarından %50 oranında
indirim yapılacaktır.
Bu durumda borçlu;
- Yİ-ÜFE tutarı olarak [32.500,00 - (32.500,00 x
%50)=]16.250,00 TL,
- Toplamda ise (258.500,00 + 16.250,00=) 274.750,00
TL ödeme yapacaktır.
2) Borçlunun borçlarını 18 eşit taksitte ödemeyi talep
etmesi halinde ise; 291.000,00 TL alacak tutarı (1,27) katsayısı ile
çarpılır. Bu şekilde bulunan tutar, 18’e bölünmek suretiyle taksit tutarı
bulunur.
18 eşit
taksit için yapılandırmaya esas tutar :
291.000,00 x 1,27 = 369.570,00 TL
Taksit
tutarı :
369.570,00 / 18 = 20.531,67
TL’dir.
Taksitlendirmeye esas olan 369.570,00 TL’nin
(369.570,00 - 291.000,00=) 78.570,00 TL’si toplam katsayı tutarıdır.
Bu durumda borçlu, borcunu 20.531,67 TL’lik eşit
taksitler halinde ödeyebilecektir.
3) Eylül/2021 ayında borçlu İdareye başvurarak taksit
tutarlarını defaten ödemek istediğini bildirmiştir.
Bu durumda borçlu;
- Alacak aslı 258.500,00 TL,
- Yİ-ÜFE tutarının %10’u [32.500,00 - (32.500,00 x
% 90)] 3.250,00 TL,
olmak üzere toplamda 261.750,00 TL ödeme
yapacaktır.
Borçlu tarafından, yapılandırılan borcun ilk taksit
ödeme süresi içinde ödenmesi nedeniyle ayrıca bir katsayı hesaplanmayacak
ve Yİ-ÜFE tutarından %90 oranında indirim yapılacaktır.
Buna göre, yapılandırılan borcun ilk taksit ödeme
süresi içinde ödenmesi hâlinde 78.570,00 TL katsayı tutarı ile 29.250,00 TL
Yİ-ÜFE tutarı olmak üzere toplam 107.820,00 TL daha az ödeme yapılacaktır.
Örnek 3 – Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrası
kapsamında İdareye başvuruda bulunan borçlu, borcunu 18 eşit taksitte
ödemeyi talep etmiştir.
İdare tarafından;
- Alacak aslı tutarı 180.000,00 TL,
- Yİ-ÜFE tutarı 36.000,00 TL,
olmak üzere yapılandırılan alacak tutarı 216.000,00
TL olarak hesaplanmıştır.
Borçlu, yapılandırılan alacak tutarını 18 eşit
taksitte ödemeyi talep ettiğinden 216.000,00 TL alacak tutarı (1,27)
katsayısı ile çarpılır.
Bu şekilde bulunan tutar, 18’e bölünmek suretiyle
taksit tutarı hesaplanır.
18 eşit
taksit için yapılandırmaya esas tutar :
216.000,00 x 1,27 = 274.320,00 TL
Taksit
tutarı :
274.320,00 / 18 = 15.240,00 TL
Taksitlendirmeye esas olan 274.320,00 TL’nin
(274.320,00 - 216.000,00=) 58.320,00 TL’si toplam katsayı tutarıdır.
Borçlu, Eylül/2021 ayında ödemesi gereken taksit
tutarı olan 15.240,00 TL’yi süresinde ödemiştir.
15/10/2021 tarihinde borçlu İdareye başvurarak
kalan taksit tutarlarının tamamını defaten ödemek istediğini bildirmiştir.
Başvuru sırasında 18 eşit taksitte ödeme seçeneği
tercih edilmiş olmakla birlikte, daha sonra ikinci taksit ödeme süresi
içinde, borcun tamamı ödenmek istendiğinde, ödenecek tutar aşağıdaki şekilde
bulunur.
Borçlu tarafından, yapılandırılan borcun Ekim/2021
ayında ödenmesi nedeniyle ayrıca bir katsayı hesaplanmaz ve Yİ-ÜFE
tutarından % 50 oranında indirim yapılır.
Buna göre, yapılandırılan borcun Ekim/2021 ayında
ödenmesi hâlinde 58.320,00 TL katsayı tutarı ve 18.000,00 TL Yİ-ÜFE tutarı
olmak üzere toplam 76.320,00 TL daha az ödeme yapılacaktır.
Diğer
hükümler
MADDE 8 – (1) Kanun kapsamında ödenmesi gereken taksitlerin
ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koşuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim
yılında en fazla iki taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi
hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının borçlunun başvuru
sırasında tercih ettiği taksitlendirme süresinin son taksitini izleyen ayın
sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme
zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla borçlu Kanun hükümlerinden
yararlandırılır.
(2) Ancak, ödenmesi gereken taksitlerden;
a) İlk ikisinin süresinde ödenmemesi veya eksik
ödenmesi,
b) İlk ikisinin süresinde ödenmesine rağmen bir
takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik
ödenmesi,
c) Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen
taksitlerin geç ödeme zammıyla birlikte son taksiti izleyen ayın sonuna
kadar da ödenmemesi,
hâlinde Kanundan yararlanma hakkı kaybedilir.
(3) Yapılandırılan alacaklara ilişkin ödenecek
taksit tutarının % 10’unu aşmamak şartıyla 10 Türk lirasına (bu tutar
dâhil) kadar yapılmış eksik ödemeler ihlal sebebi sayılmaz.
(4) Alacakların birinci fıkrada belirtilen şekilde
tamamen ödenmemiş olması hâlinde borçlular, ödedikleri tutarlar kadar Kanun
hükümlerinden yararlanırlar. Yapılandırıldığı hâlde Kanunda öngörülen süre
ve şekilde ödenmeyen alacakların yapılandırma öncesi türü ve vadesi dikkate
alınarak takip işlemleri ilgili mevzuat kapsamında yapılır ve Kanunun
yayımı tarihinden önce başlamış olan takip işlemleri geçerliliğini
koruyarak kaldığı yerden devam eder.
(5) Yapılandırılan alacaklara ilişkin hesaplanan
gecikme zammı, faiz gibi fer’i alacakların tahsilinden vazgeçilir.
(6) Süresinde ödenen alacaklara, 7 nci maddede
öngörülen katsayı uygulaması hariç olmak üzere Kanunun yayımı tarihinden
sonraki süreler için faiz, gecikme zammı, gecikme cezası gibi herhangi bir
fer’i alacak tatbik edilmez.
(7) Borçların süresi içerisinde ödenmemesi
sebebiyle kesin izin, kesin tahsis, kullandırma kararı, irtifak hakkı,
kullanma izni ve kiralama işlemleri iptal edilenler tarafından borçlar
Tebliğde belirtilen şekilde ödense dahi, iptal işlemi ihya edilmez ve
geçerliliğini korur.
(8) Başvuru ve taksit ödeme sürelerinin son gününün
resmî tatile rastlaması hâlinde süre, tatili izleyen ilk iş günü mesai
saati sonunda biter.
Dava
konusu edilmiş ve/veya icra takibi başlatılmış alacaklar
MADDE 9 –
(1) Kanunun 10 uncu maddesinin
onüçüncü fıkrası kapsamında olan ve Kanunun yayımlandığı 9/6/2021
tarihinden önce dava konusu edilmiş ve/veya icra takibi başlatılmış
alacaklar için borçluların bu fıkra hükmünden yararlanmak üzere 31 Ağustos
2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar başvurmaları ve Kanunda öngörülen süre
ve şekilde alacaklarını ödemeleri halinde bunlar için açılan davalar
sonlandırılır ve icra takipleri durdurulur. Bu takdirde borçluların mahkeme
ve icra masrafları ile vekâlet ücretini ilk taksit tutarı ile birlikte
ödemeleri gerekmektedir.
(2) Başvuru sırasında İdareye verilen davadan
vazgeçmeye ilişkin hususların da yer aldığı dilekçenin İdareye verildiği
tarih, ilgili yargı merciine verildiği tarih sayılır ve dilekçenin bir örneği
derhal davanın bulunduğu yargı merciine gönderilir.
(3) Borçlular tarafından, davadan vazgeçilmesi
hâlinde İdarece de ihtilaflar sürdürülmez.
(4) Başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan
vazgeçen borçluların bu ihtilaflarıyla ilgili olarak karar tarihine
bakılmaksızın Kanunun yayımlandığı 9/6/2021 tarihinden sonra tebliğ edilen
yargı kararları uyarınca işlem yapılmaz.
(5) Vazgeçilen davalarda verilen kararlar ile
hükmedilen yargılama gideri, avukatlık ücreti ve fer’ilerinin bulunması
hâlinde bu tutarlar karşılıklı olarak talep edilmez ve bu alacaklar için
icra takibi yapılamaz. Vazgeçme tarihinden önce ödenmiş olan yargılama
giderleri ve avukatlık ücretleri geri alınmaz.
Yürürlük
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre
ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|