Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesinden:
FATİH SULTAN
MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE
LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Fatih Sultan Mehmet
Vakıf Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve lisans eğitim-öğretimine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve lisans eğitim-öğretimine ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü, 43 üncü ve 44 üncü
maddeleri ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları
Teşkilat Kanununun ek 119 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) Bağıl değerlendirme sistemi: Öğrencinin ara ve
yarıyıl sonu notlarının ağırlıklarına göre belirlenen başarı not
ortalamasını, o dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyine göre belirleyen
sistemi,
ç) ÇAP: Çift anadal
programını,
d) Dekan: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesindeki ilgili fakültenin dekanını,
e) DNO: Dönem not ortalamasını,
f) İlgili kurul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesindeki fakültelerde fakülte kurulunu, meslek yüksekokullarında
meslek yüksekokulu kurulunu,
g) İlgili yönetim kurulu: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesindeki fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, meslek
yüksekokullarında meslek yüksekokulu yönetim kurulunu,
ğ) İntibak programı: Yatay geçiş veya çift anadal yapılan diploma programının müfredatına uyum
sağlamak amacıyla ilave ders ve uygulamalardan oluşan programı,
h) Mutlak değerlendirme sistemi: Bir öğrencinin
başarısını, öğrencinin ait olduğu gruptaki diğer öğrencilerin başarısına
göre değil, her bir öğrencinin notunu bağımsız olarak, önceden belirlenmiş
belirli mutlak standartlara göre değerlendiren sistemi,
ı) Müdür: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesindeki ilgili yüksekokul, meslek yüksekokulu, enstitü ve uygulama
ve araştırma merkezi müdürünü,
i) Mütevelli Heyet: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesi Mütevelli Heyeti,
j) Mütevelli Heyet Başkanı: Fatih Sultan Mehmet
Vakıf Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanını,
k) Ortak zorunlu ders: 2547 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan dersleri,
l) Rektör: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
Rektörünü,
m) Senato: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
Senatosunu,
n) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
o) Üniversite: Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesini,
ö) Yaz okulu/yaz dönemi:
İlgili birimlerin önerisi ve Senatonun onayıyla güz ve bahar dönemlerine ek
olarak yoğun eğitimi amaçlayan en az yedi haftalık eğitim-öğretim süresini,
p) YNO: Yıllık not ortalamasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabul
ve Kayıt İşlemleriyle İlgili Esaslar
Öğretim
programları ve kontenjanlar
MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı birimlerde açılacak program
ve her yıl Üniversite birimlerine kabul edilecek burslu ve burssuz öğrenci
sayıları, ilgili birimlerin önerisi ile Senato tarafından belirlenir ve
Mütevelli Heyetin onayından sonra Yükseköğretim Kuruluna teklif edilir.
Ücretler
ve burslar
MADDE 6 – (1) Öğrencilerin ödeyeceği yıllık eğitim-öğretim
ücretleri, bu ücretlerin ödeme süresi ve biçimi ile kontenjanların
bursluluk oranı Mütevelli Heyet tarafından belirlenir.
(2) Öğrencilere sağlanacak burslar Mütevelli Heyet
tarafından belirlenir. Belirlenen burs türleri ve koşulları ilgili burs
yönergesinde ilan edilir.
Öğrenci
kabulü
MADDE 7 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte, yüksekokul ve
meslek yüksekokullarına öğrenci kabulü ÖSYM tarafından düzenlenen merkezi
sınavla yapılır. Program yapısına bağlı olarak yetenek sınavı da uygulanır.
(2) Uluslararası öğrencilerin kabulü ilgili mevzuat
hükümlerine göre yapılır. Hangi programlara yurt dışından öğrenci kabul
edileceği, bunların kontenjanları, başvuru tarihleri ve ödeyecekleri
ücretler Senato kararı ve Mütevelli Heyet onayı ile belirlenir.
Üniversiteye
ilk kayıt işlemleri
MADDE 8 – (1) Üniversitenin programlarından birinde öğrenci
olma hakkını kazanan aday, ÖSYM tarafından belirlenen süre içinde
elektronik ortamda (e-devlet) veya şahsen başvuru yaparak kaydını
yaptırabilir. Şahsen yapılacak başvurularda adayın kendisi veya belirlediği
vekili aracılığı ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurarak kaydını
kesinleştirmesi gerekmektedir.
(2) Üniversitenin ön lisans ve lisans programlarına
kesin kayıt yaptırabilmek için ÖSYM tarafından ilgili birime yerleştirilmiş
olmak ve örgün öğretimde kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden aynı
düzeyde başka bir programa kayıtlı olmamak gerekir.
(3) Yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden
programlarda ilgili puan türünde taban puana sahip olmanın yanı sıra
yetenek sınavından da başarılı olmak şarttır.
(4) Kesin kayıt tarihleri, gerekli olan belgeler ve
uygulanacak esaslar, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda Üniversitenin
ilgili kurulları tarafından belirlenerek internet sayfasında ilan edilir.
(5) Kayıt sırasında belirlenen esasların tamamına
uymak koşuluyla öğrenci adayı kaydını yaptırabilir. İstenen belgelerin aslı
veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve
adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem
yapılır.
(6) Belgelerinde eksiklik, tahrifat ya da sahtelik
bulunan öğrencilerin kayıtları iptal edilir. Bu belgelere dayanılarak elde
edilen tüm haklar geçersiz sayılır.
(7) Süresi içinde kesin kayıt yapmayan veya gerekli
belgeleri sağlayamayan öğrenciler kayıt hakkından vazgeçmiş sayılır.
(8) Kaydını şahsen yaptıramayan adayların
mazeretlerini belgelemeleri halinde, 18 yaşından küçük olanların kanuni
temsilcileri, 18 yaşından büyük olanların noterden tayin ettikleri
vekilleri aracılığı ile kayıtları yapılabilir.
Kayıt
yenileme
MADDE 9 – (1) Öğrenciler ödemekle yükümlü oldukları öğrenim
ücretini Üniversitenin internet sayfasında ilan edilen süre içerisinde
ödedikten sonra ders kayıtlarını yapabilirler. Belirtilen sürelerde kayıt
yenileme işlemi yapmayan öğrenciler ders kaydı yapamaz; derslere, sınavlara
giremez ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Tam burslu öğrencilerin
ise ders kaydı yapmaları yeterlidir.
(2) Kayıt yenileme ve ders kayıt işlemi yapmasına
rağmen derslere devam etmeyen öğrencilerin ödemiş oldukları öğrenim ücreti
iade edilmez ve sonraki yarıyılın/yılın öğrenim ücretinden mahsup edilmez.
(3) Öğrencinin kayıt yenilemediği yarıyıllar
öğrenim süresinden sayılır.
(4) Öğrenci değişim programlarına katılan
öğrencilerin kayıt yenileme işlemleri akademik takvimde belirlenen sürenin
dışında da yapılabilir.
(5) Ön lisans programlarında iki yıl, lisans
programlarında dört yıl içerisinde mezun olamayan öğrencilerin öğrenim
ücretleri alacakları derslerin AKTS kredisine göre belirlenir.
Yatay
geçiş, çift anadal, yandal
ve dikey geçiş yoluyla kabul
MADDE 10 – (1) Kurum içi ve kurumlararası
yatay geçişler ile çift anadal ve yandal programlarına ilişkin işlemler, ilgili mevzuat
hükümlerine ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Meslek yüksekokulları ile açıköğretim
ön lisans programlarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı
niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri, 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(3) Üniversiteler arasında yapılacak geçişler ve
alınan derslerin intibakı program başkanlıklarınca oluşturulan komisyon
tarafından belirlenir ve ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.
Özel
öğrenci
MADDE 11 – (1) Özel öğrenciler, bir yükseköğretim kurumunda
kayıtlı öğrenci olup farklı bir yükseköğretim ortamı, kültürü, kazanımı
edinmek isteyen veya özel durumu, sağlık ve benzeri nedenlerle kayıtları
kendi üniversitelerinde kalmak şartıyla farklı bir yükseköğretim kurumunda
eğitime devam etme imkânı tanınan öğrenciyi ifade eder. Programların kabul
edeceği özel öğrenci kontenjanları Senatonun onayı ile belirlenir. Bu
öğrencilerin seçilme, ders alma, saydırma, kredi ve kabul işlemleri, ilgili
birimin yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
(2) Ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarında öğrenim
gören öğrenciler ile yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarında eğitim alan
Türk vatandaşı öğrenciler özel öğrencilik imkânından bir program süresince
en fazla iki dönem yararlanabilir. Bu süre, öğrencinin talebi ve ancak
aşağıdaki şartlar çerçevesinde Yükseköğretim Kurulunun kararıyla
uzatılabilir:
a) Öğrencinin yükseköğretim kurumuna yerleşmesinden
sonra eğitimi sebebiyle ikamet edilen ilde tedavisi mümkün olmayan ciddi
bir hastalık teşhisi konulduğunun ya da var olan hastalığının ilerlediğinin
devlet hastanesi veya devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık
kurulu raporu ile belgelenmiş olması.
b) Öğrencinin maruz kaldığı darp, şiddet gibi
fiiller sebebiyle öğrenimini kayıtlı olduğu yükseköğretim kurumunda devam
ettirmesinin mümkün olmadığına ilişkin Üniversite Yönetim Kurulunun
teklifinin olması.
(3) Özel öğrenciler, öğrenim ücretini kayıtlı
oldukları yükseköğretim kurumuna öderler.
(4) Öğrencinin özel öğrencilikte geçirdiği süre
öğrenim süresine dâhildir.
(5) Özel öğrenci olarak yaz okullarına katılacak
öğrenciler, yaz okulu ücretini dersi aldıkları yükseköğretim kurumuna
öderler. Öğrenciler, yaz okulunda açılmaması halinde, ilgili yönetim
kurulunca uygun görüldüğü takdirde diğer üniversitelerin yaz okullarından
da ders alabilirler. Bu derslerden aldıkları notlar öğrencilerin not ve
kredi hesaplamalarında ortalamaya katılır.
(6) Öğretim dili Türkçe olan programlarda öğrenim
gören öğrencilerin, öğretim dili yabancı dil olan programlardan da ders
alabilmeleri için yabancı dil düzeylerinin yeterli olduğunu belgelemeleri
gerekir.
(7) Özel öğrenciler Üniversitenin öğrencisi
sayılmaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz. Ancak Üniversitenin
öğrencilerine uygulanan akademik ve idari kurallara tabidirler. Bu
öğrencilere diploma veya unvan verilmez, aldıkları dersleri ve notları gösteren
bir belge verilir.
Ulusal ve
uluslararası öğrenci değişimi
MADDE 12 – (1) Üniversite ile yurt içi veya yurt dışındaki
diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca,
üniversitelerarası öğrenci değişim programları uygulanabilir. Değişim
programı süresi içinde öğrencinin Üniversitedeki kaydı devam eder ve bu
süre öğretim süresinden sayılır. Değişim programları, ikili anlaşmalar ve
Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) Yurt dışından ikili anlaşma veya uluslararası
ilişkiler çerçevesinde Üniversiteye gelen öğrencinin kabul işlemleri, ders
alması ve benzeri konular, ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre
ilgili birim tarafından yürütülür.
(3) Değişim programları ile kabul edilen
öğrencilere aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge verilir.
(4) Üniversitede öğrenim gören öğrenciler, değişim
programına katılmaları halinde kayıtlı oldukları programın öğrenim ücretini
ödemekle yükümlüdürler.
(5) Öğrencinin değişim programında aldığı derslerin
intibakları, kayıtlı oldukları birimin yönetim kurulu kararına istinaden Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
Hazırlık
okulu ve yabancı dil yeterlilik sınavı
MADDE 13 – (1) Yabancı Diller Bölümü tarafından yürütülen
İngilizce ve Arapça yabancı dil hazırlık programları, Üniversitenin ilgili
yönergelerine göre yürütülür.
(2) Meslek yüksekokullarında ve eğitim dili %100
Türkçe olan lisans programlarındaki zorunlu İngilizce I-II derslerinden
muaf olmak isteyen öğrenciler, Yabancı Diller Bölüm Başkanlığı tarafından
yapılan Temel İngilizce Muafiyet Sınavına tabi tutulurlar.
Öğrenci
kimlik kartı
MADDE 14 – (1) Üniversiteye kesin kaydını yaptıran öğrenciye
eğitim-öğretim yılı başında fotoğraflı öğrenci kimlik kartı verilir.
(2) Öğrenci kimlik kartının kaybedilmesi halinde,
kartın ilgili kurum ve kuruluşlar üzerinden yeniden çıkartılmasından
öğrencinin kendisi sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretime
İlişkin Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 15 – (1) Akademik takvim; akademik yıla ilişkin kayıt,
ders, sınav ve benzeri faaliyetleri kapsar. Akademik takvim, Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığı tarafından hazırlanır ve Senatonun onayıyla kesinleşir.
Akademik birimler, öğretim elemanları ve öğrenciler bu takvime uymak
zorundadırlar.
(2) Akademik takvim hazırlanırken aşağıdaki
hususlar göz önünde bulundurulur:
a) Akademik yıl, birimlerin ihtiyaç ve
özelliklerine göre güz ve bahar dönemleri olmak üzere yarıyıl ya da bir
öğretim yılı olarak plânlanabilir.
b) Bir dönemde eğitim-öğretim süresi dönem
sınavları hariç en az on dört haftadır. Resmi tatil günlerinde ders ve
sınav yapılmaz. Ancak dersi veren birimin önerisi ve ilgili yönetim
kurulunun onayı ile hafta sonları telafi dersleri ve sınavlar yapılabilir.
c) Güz ve bahar dönemlerine ek olarak yaz dönemi
veya yaz okulu açılabilir.
Öğrenim
dili ve türü
MADDE 16 – (1) Üniversitede öğretim dili Türkçe ve yabancı
dildir.
(2) Üniversitede örgün birinci ve ikinci öğretim,
açık ve uzaktan öğretim türlerinde eğitim-öğretim yapılabilir.
(3) Birimler, uygulayacakları eğitim-öğretim türünü
belirleyerek üst akademik kurula önerirler.
(4) Öğretim dili kısmen veya tamamen yabancı dil
olan programlarda zorunlu yabancı dil hazırlık programı uygulanır.
(5) Öğretim dili Türkçe olan programlarda zorunlu
hazırlık sınıfı açılmaz. Ancak öğrenciler ÖSYM kılavuzunda Yükseköğretim
Kurulunun uygun gördüğü programlarda isteğe bağlı hazırlık sınıfı eğitimi
alabilirler. İsteğe bağlı hazırlık sınıfı eğitimi almak isteyen öğrenciler
ÖSYM giriş bursu ve diğer burslardan yararlanamaz.
(6) İsteğe bağlı olarak hazırlık sınıfında eğitim
gören öğrenciler başarısız olmaları halinde kayıtlı oldukları programa
devam ederler.
Öğretim
plânı
MADDE 17 – (1) Üniversitede
öğretim, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen zorunlu ortak dersler
ile yıllara ve yarıyıllara göre yer alacak teorik dersler ve uygulamalar,
bunlara ilişkin AKTS kredi değerleri ve saat sayıları, dersin zorunlu veya
seçmeli yahut ön koşullu olup olmadıkları gibi hususların yer aldığı,
program önerileri esas alınarak ilgili kurullarca belirlenen ve Senato
tarafından onaylanan öğretim plânına göre yapılır. Öğretim plânı, öğrencinin öğretim süresi boyunca
alması gereken dersler, uygulamalar, laboratuvar,
atölye çalışmaları, proje, staj, bitirme çalışması ve benzeri çalışmaları
kapsar. Öğretim plânındaki dersler, zorunlu dersler ile belirli ders
grupları içinden seçerek almaları gereken seçmeli derslerden oluşur.
Programlara ait açılacak olan dersler ve grup sayıları her yarıyıl başında
ilgili yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Açılacak olan derslerin sınav
değerlendirme tipleri ilgili program tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına açılacak olan ders listesi ile birlikte bildirilir.
(2) Staj, bitirme çalışması ve tez gibi
eğitim-öğretim faaliyetlerinin AKTS kredi değerleri de öğretim plânında
gösterilir.
(3) Ön lisans ve lisans öğrencileri, ön koşulsuz ve
ön koşulunu sağladıkları derslere, derslerin çakışmaması kaydı ile dönem
ayrımı olmaksızın 22 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen kredi sınırlarına uymak ve 32 nci
maddenin birinci fıkrasındaki koşulları sağlamak şartıyla devam ederler.
Sınıf
tanımlamaları
MADDE 18 – (1) Ön lisans ve lisans öğrencilerinin AA, BA, BB,
CB, CC, DC, DD notları ile başarılı ve muaf oldukları derslerin toplam AKTS’si;
a) Ön lisans programında;
1) 35 AKTS’nin altındaysa
1. Sınıf,
2) 35 AKTS ve üzerindeyse 2. Sınıf,
b) Lisans programında;
1) 50 AKTS’nin altındaysa
1. Sınıf,
2) 50 ile 99 AKTS arasındaysa 2. Sınıf,
3) 100 ile 159 AKTS arasındaysa 3. Sınıf,
4) 160 AKTS ve üzerindeyse 4. Sınıf,
öğrencisi olarak tanımlanırlar.
(2) Öğrencinin sınıfının belirlenmesinde başarılı
ve muaf olduğu derslerin toplam AKTS kredi değeri dikkate alınır. Not
ortalaması dikkate alınmaz.
Ders
seçimi
MADDE 19 – (1) Ön lisans ve lisans programlarındaki dersler
zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Zorunlu dersler, öğrencinin almak
zorunda olduğu derslerdir. Seçmeli dersler, öğrencinin önerilenler içinden
seçerek alabileceği derslerdir. Öğrencilerin her dönemde alacakları seçmeli
dersler, kayıtlı bulundukları program başkanlığı ve danışmanı tarafından
belirlenir. Programın öngördüğü seçmeli dersler, danışmanın onayı alınarak
program ve Üniversite seçmeli derslerinden alınabilir.
(2) Bir ders için birden fazla grup oluşturulması
hususu ilgili birimin teklifi üzerine fakülte ve yüksekokul kurullarınca
belirlenir.
(3) Öğrenciler ders ekle-bırak süresi içerisinde
danışmanlarının onayını alarak kayıt yaptırmış oldukları derslerde
değişiklik yapabilir ya da bırakabilirler. Ders ekle-bırak süresinden sonra
yapılmak istenen değişiklikler Üniversite tarafından belirlenen mazeretli
ders kayıt uygulama esaslarında yer alan durumlarda mazeretli ders kayıt
formu ile yapılır.
(4) Bir seçmeli dersten başarısız olunması
durumunda aynı seçmeli ders grubundan olmak kaydıyla, aynı AKTS kredisine
sahip başka bir seçmeli ders alınıp başarısız olunan dersin yerine
saydırılabilir.
Ortak
zorunlu yabancı dil dersleri
MADDE 20 – (1) Zorunlu İngilizce hazırlık sınıfını başarıyla
tamamlayarak lisans programına başlayan öğrenciler, 2547 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi gereğince almak zorunda
oldukları yabancı dil derslerini, İleri İngilizce I ve İleri İngilizce II
olarak alırlar.
(2) Öğrenim dili Türkçe olan programlarda eğitim
gören öğrenciler, 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının
(ı) bendi gereğince, zorunlu olan İngilizce I ve İngilizce II derslerini
alırlar.
Derslerin
AKTS kredi değerleri
MADDE 21 – (1) Bir dersin AKTS kredisi, öğrencinin iş yüküne
dayalı bir kredi sistemidir. AKTS kredisi, öğrencinin bir dersi başarıyla
tamamlayabilmesi için yapması gereken teorik ders, uygulama, seminer,
bireysel çalışma, sınavlar, ödevler ve benzeri çalışmaların tümünü ifade
eden bir değerdir. Derslerin AKTS kredisi, çalışma yüklerine göre
belirlenir ve öğretim plânında gösterilir. İlgili birim kurulunca AKTS
kredi değeri üzerinden hazırlanan ders plânı Senato tarafından onaylanır.
(2) Bir eğitim-öğretim yılında teorik ders ve
uygulamaların toplam AKTS kredisi 60 olup lisans programları için dördüncü
yılsonu itibarıyla toplam AKTS kredisi en az 240, ön lisans programları
için ise ikinci yılsonu itibarıyla toplam AKTS kredisi en az 120’dir.
Ders yükü
MADDE 22 – (1) Her öğrenci 17 nci
maddenin birinci fıkrasında tanımlanan derslere aşağıda belirtilen sınırlar
içinde kalarak kaydolur:
a) ÇAP öğrencileri hariç olmak
üzere herhangi bir yarıyılda gözetim listesinde bulunmayan ve ağırlıklı
genel not ortalaması 1.99 ve altında olan öğrenciler en çok 32 AKTS, 2.00
ile 2.49 arası olanlar en çok 35 AKTS, 2.50 ile 2.99 arası olanlar en çok
40 AKTS, 3.00 ve daha yüksek olanlar ise en çok 45 AKTS ders alabilirler.
b) Gözetim listesinde olmamak koşulu ile son sınıf
öğrencileri 45 AKTS’ye kadar ders alabilirler.
c) Birinci sınıfa yeni başlayan ve intibak işlemi
olmayan öğrenciler 32 AKTS’lik ders alma hakkına
sahiptirler.
Derslere
devam zorunluluğu
MADDE 23 – (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları programın her
dersine, uygulama ve laboratuvar çalışmasına,
bunların gerektirdiği veya ilgili öğretim elemanının gerekli gördüğü sınav
ve akademik çalışmalara katılmakla yükümlüdür.
(2) Öğrencilerin dersin tamamına devam etmesi
esastır. Bir dersten veya uygulamadan yarıyıl/yılsonu sınavlarına
girebilmesi için öğrencinin;
a) Teorik derslerin en az %70’ine,
b) Uygulamalı derslerin en az %80’ine,
devam etmesi şarttır.
(3) Sağlık sorunları nedeniyle alınan sağlık
raporları ayrıca dikkate alınır.
(4) Derslere devam zorunluluğunu yerine getirmeyen
öğrenciler ilgili dersin sınavlarına giremezler. Devamsızlık yapması
sebebiyle başarısız sayılan öğrencilere dersi veren öğretim elemanı
tarafından DZ notu verilir. Bir dersten DZ notu alarak başarısız olan
öğrencilerin ders tekrarında da derse devam etmeleri zorunludur.
(5) Hazırlık programlarında devam durumu ilgili
mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
(6) Devam şartı sağlanan ancak başarısız olunan
derslerin tekrar edilmesi halinde uygulamalı dersler için devam koşulu
aranır, teorik dersler için devam koşulu aranmaz.
(7) Milli takım ve
üniversitelerarası spor karşılaşmalarında veya kültürel etkinliklerde
Üniversite yönetimi tarafından görevlendirilen öğrencilerin, bu
etkinliklere ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmak zorunda olmaları
sebebiyle öğrenimlerine devam edemedikleri süreler, devam süresinin
hesabında dikkate alınmaz; öğrenciler bu süreler içinde giremedikleri
sınavlara, dersi veren öğretim elemanı tarafından ilan edilen gün ve saatte
girerler.
Muafiyet
ve intibak işlemleri
MADDE 24 – (1) Daha önce
bir yükseköğretim programında tam zamanlı öğrenci olarak kayıtlı olan ve
ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye kayıt yaptıran öğrenciler,
Üniversiteye ilk kayıt yaptırdıkları tarihten itibaren beş iş günü
içerisinde ilgili birimin sekreterliğine not durum belgelerinin aslı, ders
içerikleri ve dilekçe ile müracaat ederek muafiyet talebinde
bulunabilirler. Öğrencilerin
önceki yükseköğretim kurumunda başarılı oldukları ve eşdeğerliliği, ilgili
kurullar tarafından kabul edilen derslerden daha önce almış oldukları
notlar, 30 uncu maddedeki esaslar çerçevesinde başarı notuna çevrilir ve transkripte işlenir. Söz konusu derslerin Yükseköğretim
Kurulu tarafından tanınan bir yükseköğretim kurumundan alınmış olması
şarttır. Bu şekilde eşdeğerliliği kabul edilen AKTS kredisine göre, öğrenim
süresinden kaç dönem düşüleceği ilgili yönetim kurulu kararında belirtilir.
(2) Üniversiteye yatay geçiş ya da değişim
programları yoluyla gelen veya çift anadal
programlarına kabul edilen öğrencilerin diploma programına uyum sağlamak
amacıyla, program sorumlusu ve danışmanları yardımıyla ilave ders ve
uygulamalar tespit edilebilir.
Öğrenim
süresi ve ek süreler
MADDE 25 – (1) Öğrenciler
bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kaydoldukları programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yenileyip yenilemediklerine bakılmaksızın öğrenim süresi bir yıl olan
yabancı dil hazırlık programlarını azami iki yıl, öğrenim süresi iki yıl
olan ön lisans programlarını azami dört yıl, öğrenim süresi dört yıl olan
lisans programlarını azami yedi yıl içinde tamamlamak zorundadır.
(2) Öğretim dili kısmen veya tamamen yabancı dil
olan programlarda uygulanan zorunlu hazırlık sınıfının azami öğrenim süresi
iki yıldır.
(3) Zorunlu hazırlık sınıflarında azami öğrenim
süresi sonunda başarısız olan öğrencilerin öğrenim gördükleri programlardan
ilişikleri kesilir. İlişiği kesilen öğrenciler ilgili kurul kararı ile
Üniversitede öğretim dili Türkçe olan eşdeğer bir programa kayıt
yaptırabilirler. Eşdeğer program bulunmaması durumunda, talep etmeleri
halinde ÖSYM tarafından bir defaya mahsus olmak üzere kayıt yaptırdıkları
yıl itibarıyla öğrencinin Üniversiteye giriş puanının yerleştirileceği
programa kayıt yaptırmak için aranan taban puanından düşük olmaması
şartıyla öğretim dili Türkçe olan programlardan birine
yerleştirilebilirler.
(4) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi uyarınca ek
süreler içerisinde öğrencilere tanınacak olan ek sınav haklarına ilişkin
düzenlemeler Senatonun kabul ettiği uygulama esasları ile belirlenir.
Danışman
atanması
MADDE 26 – (1) Her öğrenci için ilgili dekanlık/müdürlük
tarafından tam zamanlı bir öğretim elemanı danışman olarak görevlendirilir.
Danışman, öğrenciyi öğrenimi süresince izler; lisans öğretimi, ilgili
mevzuat ve akademik performansı hakkında bilgilendirir ve yönlendirir.
Öğrencinin derslere kaydolma, ders ekleme, bırakma, dersten çekilme gibi
işlemlerinin onayı ile mezuniyet kontrolü danışman tarafından yapılır.
(2) Öğrencinin ilgili program başkanlığına yapacağı
herhangi bir konuya ilişkin yazılı başvurusunda danışman görüşü
istenebilir. Fakülte yetkili kurullarında görüşülmek üzere program
başkanlığı tarafından gönderilen öğrenci dilekçelerinde de danışman ve
program başkanlığı görüşleri aranabilir.
(3) Akademik danışmanlık hizmetinin gereği gibi
yürütülmesini sağlamak üzere program başkanlığınca, dekanlıkça ya da
müdürlükçe denetim yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar ve
Değerlendirme Esasları
Sınavlar
ve değerlendirme
MADDE 27 – (1) Sınavlar; kısa sınav, ara sınav, dönem sonu/yılsonu sınavı, bütünleme
sınavı, mazeret sınavı, tek ders sınavı ve ek sınavlardan oluşur. Bütünleme
sınavları Senatonun onay vermesi halinde yapılır. Bütünleme sınav notu,
ilgili dersin dönem sonu/yılsonu sınav notu yerine geçer.
(2) Her dersin öğretim elemanı dönem başında
öğrencilerin sorumlu olduğu ara sınav, kısa sınavlar, ödev, uygulama ve
diğer çalışmaların dönem notu içindeki ağırlıklarını öğrencilere yazılı
olarak duyurur. Bu sınavların dönem notu içindeki etki oranı % 40’tan az, %
70’ten fazla olamaz. Uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilen derslere ait
sınavların etki oranları; uzaktan erişim yoluyla yapılan sınavlarda %30,
yüz yüze yapılan dönem sonu sınavlarında ise %70’dir.
(3) Kısa sınavların öğrencilere önceden haber
verilme zorunluluğu yoktur. Ara ve dönem sonu/yılsonu sınavları, normal
eğitim-öğretim programını takip eden ve akademik takvimde yer alan sınav
dönemleri içinde yapılır. Dönem sonu/yılsonu sınav programı akademik
takvimde öngörülen tarihte ilân edilir. Proje ve laboratuvar
dersleri gibi niteliği gereği ilgili yönetim kurulunca sınav yapılmasına
gerek görülmeyen dersler dışında tüm dersler için dönem sonu sınavı
yapılır. Zorunlu hallerde hafta sonlarında sınav yapılabilir. Ek sınavlar,
azami öğrenim süresi sonunda ek sınav ve ek süre uygulama esaslarında
belirlenmiş olan kurallar gereği öğrencilere tanınan sınav haklarıdır. Ara,
dönem sonu/yılsonu ve ek sınavların tarihleri ve sınavların yapılacağı
yerler ilgili yönetim kurullarınca belirlenerek ilân edilir. Öğrenciler,
sınavlara önceden belirlenen tarihlerde ve yerlerde girmek, sınava girerken
yanlarında kimlik belgesi ile istenecek diğer belgeleri ya da yardımcı ders
araçlarını bulundurmak zorundadır.
(4) Haklı ve geçerli nedenlerle ara sınavlara
giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin bitimini izleyen üç iş günü içerisinde
mazeretlerini yazılı olarak ilgili dekanlığa/müdürlüğe bildirmek
zorundadır. Mazeretleri ilgili yönetim kurulunca haklı ve geçerli bulunan
öğrenciler, ara sınav haklarını öğretim elemanınca belirlenecek bir tarihte
kullanırlar. Raporlu olunan süre içinde girilen sınavlar geçersiz sayılır.
Sınava girdikten sonra rahatsızlanan ve rapor alan öğrenci aynı gün
içerisinde ikinci sınavına katılması durumunda rapor saati dikkate alınır.
Rapor saatinden önce girilen sınavlar geçerli sayılır. Dönem sonu/yılsonu,
bütünleme ve sürece bağlı derslerin sınavlarına katılamama durumunda mazeret
kabul edilmez.
(5) Sınav dönemlerinde öğrencinin kayıtlı olduğu
program ve yarıyıla ait derslerden aynı gün içinde en fazla üç sınav
yapılabilir.
(6) Sınavların yazılı olarak yapılması esastır.
Ancak durum ve ihtiyaca göre ilgili birim yönetim kurulu kararı ile
sınavlar yazılı ve sözlü/uygulamalı olarak da yapılabilir.
(7) Sınavlarda kopya çeken, kopya girişiminde
bulunan veya kopyaya yardım edenler ile sınav kâğıtlarının değerlendirilmesi
sırasında kopya çektiği ya da yardım ettiği tespit edilen öğrenciler
başarısız sayılır ve haklarında ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(8) Sınav evrakı en az iki yıl süreyle saklanır.
Notların
kesinleşmesi
MADDE 28 – (1) Dönem sonu/yılsonu başarı notları öğretim
elemanları tarafından akademik takvimde ilan edilen süre içerisinde öğrenci
bilgi sistemine girilir ve not listelerinin iki kopyası imzalanarak program
başkanlıkları vasıtasıyla dekanlıklara/müdürlüklere teslim edilir.
Dekanlıklar/müdürlükler her döneme ait bütün not listelerini dönem sonu
sınavlarını izleyen on beş gün içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına
ulaştırır.
(2) Notlar kesinleştikten sonra, ilgili kurul
kararıyla yapılan bütün düzenlemeler de aynı şekilde, dekanlıklar/müdürlükler
tarafından yazıyla Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 29 – (1) Öğrenci, sınav sonuçlarının ilanını izleyen üç
iş günü içerisinde dilekçe ile ilgili program başkanlığına başvurarak sınav
kâğıdının yeniden incelenmesini isteyebilir. İlgili öğretim elemanı sınav
kâğıdını tekrar inceleyerek itirazı en geç beş iş günü içinde değerlendirir
ve sonucunu program başkanlığına bildirir. Bu aşamadan sonra öğrenci,
itirazın sonuçlanmasından itibaren en geç üç iş günü içinde ilgili yönetim
kuruluna sunulmak üzere dekanlığa/müdürlüğe dilekçe ile başvurarak itirazın
yeniden değerlendirilmesini talep edebilir. Dekan/müdür, başvurudan
itibaren üç iş günü içinde sınav kâğıdının incelenmesi için, biri sınavı
yapan öğretim üyesi olmak üzere ilgili öğretim üyesi veya görevlileri
arasından üç kişilik bir komisyon kurar. Komisyon en çok üç iş günü içinde
itirazları kesin olarak sonuçlandırır. Sonuçlandırılan notlarda değişiklik,
ilgili yönetim kurulunun onayıyla yapılır. Dönem sonu/yılsonu sınavları
kesinleştikten sonra yapılan değişiklikler yönetim kurulu kararı ile
birlikte Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Süresinden sonra
yapılan itirazlar kabul edilmez.
(2) İtiraz üzerine yapılacak düzeltmeler diğer
öğrencilerin kesinleştirilmiş harfli başarı notlarını etkilemez.
Başarı
notu
MADDE 30 – (1) Öğrencilere, aldıkları her dersin not
karşılığı bağıl ve mutlak değerlendirme yapılarak takdir edilir. Bağıl
değerlendirme uygulama esasları Senato tarafından belirlenerek onaylanır ve
uygulanır. Mutlak değerlendirme başarı notunun katsayıları ve not değerleri
aşağıdaki gibidir:
Başarı
notu Harf notu
katsayısı 100 üzerinden
eşdeğer puanı
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 75-84
CB 2.50 65-74
CC 2.00 60-64
DC-
Koşullu başarılı 1.50 50-59
DD-
Koşullu başarılı 1.00 45-49
FD-
Başarısız 0.50 40-44
FF-
Başarısız 0.00 00-39
(2) Başarı notu olarak kullanılan harf notları
aşağıdaki gibi tanımlanır:
a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf
notlarından birini alan öğrenci ilgili dersten başarılı kabul edilir.
b) Bir dersten (DC) ve (DD) harf notunu alan
öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu
nedenle bir dersten (DC) ve (DD) harf notunu alan öğrencinin bu dersten
başarılı sayılabilmesi için mezuniyet aşamasında AGNO’sunun
en az 2.00 olması gerekir.
c) Bir dersten (FD) ve (FF) harf notunu alan
öğrenci, bu dersten başarısız sayılır ve AGNO hesabına katılır.
ç) Bir dersten (DZ) harf notunu alan öğrenci, o
dersten devamsızlık nedeniyle başarısız sayılır ve AGNO hesabına katılır.
Değerlendirmelerde FF notu gibi işlem görür.
d) YT (Yeterli) notu, alınan dersten veya
eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumunu gösterir ve
AGNO hesabına katılmaz. YT notu staj notu olarak ve programın uygun gördüğü
derslere verilir.
e) YZ (Yetersiz) notu, alınan dersten veya
eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız olma durumunu gösterir ve AGNO
hesabına katılmaz. YZ notu staj notu olarak ve programın uygun gördüğü
derslere verilir.
f) M (Muaf) notu, öğrencinin başka üniversitelerden
daha önce almış olduğu ve denklikleri kabul edilen dersler için ilgili
yönetim kurulu kararı ile muaf olunan dersler için verilir. Muaf olunan
dersler mezuniyet kredisine dâhil edilir.
g) S (Süren çalışma) notu, bir yarıyıldan daha uzun
süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için
verilir.
Not
ortalamalarının hesaplanması
MADDE 31 – (1) Öğrencilerin başarı durumları her yarıyıl ya
da yılsonunda hesaplanan not ortalamaları ile belirlenir.
(2) Bir dersin AKTS kredisi ile o dersten alınan
harf notunun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı notudur.
a) Dönem not ortalaması (DNO), öğrencinin ilgili
yarıyılda kaydolduğu tüm derslerin ağırlıklı notlarının toplamının aynı
derslerin AKTS kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bölme işlemi
virgülden sonra iki basamak yürütülür. Virgülden sonraki ikinci hane,
üçüncü hanenin beşten küçük olması durumunda aynen, beş veya daha büyük
olması durumunda bir fazlası alınarak tespit edilir.
b) Yıl not ortalaması (YNO), öğrencinin ilgili
öğretim yılı güz ve bahar yarıyılında kaydolduğu tüm derslerin ağırlıklı
notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde
edilir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Virgülden
sonraki ikinci hane, üçüncü hanenin beşten küçük olması durumunda aynen,
beş veya daha büyük olması durumunda bir fazlası alınarak tespit edilir.
c) Ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO),
öğrencinin ilgili programa kaydolmasından itibaren aldığı bütün derslerin
ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi
ile elde edilir. Ağırlıklı genel not ortalaması iki haneli ondalık sayı ile
belirlenir. Ağırlıklı genel not ortalaması hesabında öğrencinin tekrar
ettiği derslerden aldığı son harf notu dikkate alınır.
Başarısızlık
durumu/gözetim listesi
MADDE 32 – (1) Öğrenciler aşağıda belirtilen durumlarda
gözetim listesine alınır:
a) Ön lisans programlarının birinci sınıfını
tamamladığında ağırlıklı genel not ortalamaları 1.50’nin altında olan
öğrenciler.
b) Lisans programlarının birinci ve ikinci sınıfını
tamamladığında ağırlıklı genel not ortalamaları 1.80’in altında olan
öğrenciler.
c) Lisans programlarının üçüncü sınıfını
tamamladığında ağırlıklı genel not ortalamaları 2.00’nin altında olan
öğrenciler.
(2) Gözetim listesine alınan öğrencilerin bir
yarıyıldaki AKTS kredi yükü en fazla 30 olabilir. Bu öğrenciler, açıldığı
takdirde daha önce başarısız oldukları dersleri yarıyıl gözetmeksizin
alırlar. Gözetim listesinde olmayan öğrenciler FF/FD alarak başarısız
olduğu dersleri mezun oluncaya kadar almak zorundadırlar. Gözetim
listesinde iken ağırlıklı genel not ortalamalarını belirtilen düzeylerin
üzerine yükselten öğrenciler normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
Ders tekrarı yapılan yarıyıllar eğitim-öğretim süresinden sayılır.
Tek ders
sınavı
MADDE 33 – (1) Mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış
ancak başarısız tek dersi kalan veya tek ders sınavı sonucunda en az 2.00
ortalamayı sağlayabilecek öğrencilere tek ders sınav hakkı verilir. Bu
sınavda başarılı olamayan öğrenciler, dersin AKTS kredisine göre ücretini
ödeyerek dersi sonraki yarıyılda tekrar eder veya akademik takvimde
belirtilen sonraki tek ders sınavına girer.
(2) Durumları birinci fıkrada belirtilen esaslara
uygun olan öğrencilerin, akademik takvimde belirlenen tek ders sınav
tarihinden en geç üç iş günü öncesine kadar öğrenim gördükleri
fakülte/yüksekokula başvurması gerekir.
(3) Öğrenci daha önce almadığı veya devamsızlıktan
kaldığı dersten tek ders sınavına giremez.
(4) Bitirme çalışması/projesi/tezi gibi dersler
için tek ders sınavı yapılmaz. İlgili birimin yönetim kurulu kararı ile
belirlenen proje ve uygulamalı dersler için de tek ders sınav hakkı
verilmez.
Bitirme
çalışması ve staj
MADDE 34 – (1) Bitirme çalışması öğrencinin istenen mesleki
ya da akademik bilgi ve beceri düzeyine eriştiğini gösteren çalışmadır.
(2) Bitirme çalışmasının şekli ve esasları ilgili
birim kurulları tarafından belirlenir.
(3) Staj, öğrencinin istenen mesleki ya da akademik
bilgi ve beceri düzeyine erişmesini sağlamak üzere Üniversite içinde ya da
dışında bir kuruluşta ve öğretmenlik programları dışındaki alanlarda
tercihen yaz aylarında yapılan uygulamalı çalışmadır.
(4) Staj, her programın özelliğine göre ilgili kurullarca
belirlenen esaslar çerçevesinde yapılır.
Mezuniyet
işlemleri
MADDE 35 – (1) Ön lisans/lisans eğitimini tamamlayan
öğrencilerin mezun olabilmeleri için AGNO’nun en
az 2.00 (CC) olması gerekir.
(2) Mezuniyet genel not ortalaması 4.00 üzerinden
hesaplanır; bu ortalama hesaplanırken harf notu değeri olan tüm dersler
hesaba katılır.
(3) Öğrenimini normal süresinde ve disiplin cezası
almadan tamamlayan öğrencilere Üniversite tarafından belirlenen ilgili
yönerge hükümlerine göre onur belgesi ve yüksek onur belgesi verilir.
(4) Başka bir yükseköğretim
kurumundan dikey veya yatay geçiş yoluyla gelen öğrencinin mezuniyeti aşamasında
dönem birincisi seçilebilmesi, onur ve yüksek onur listelerine alınabilmesi
için disiplin cezası almamış olması ve ön lisans programlarında en az 60
AKTS, lisans programlarında en az 120 AKTS kredi eşdeğeri dersi Fatih
Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesinde almış olması gerekir.
Diploma,
diploma kaybı ve diploma eki
MADDE 36 – (1) Üniversitenin anadal
ve çift anadal programlarında öğrenim gören
öğrencilere bitirme çalışması ve staj dâhil bütün derslerini başarıyla
tamamlamaları halinde kayıtlı bulundukları programın diploması verilir.
Diplomalarda yer alacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(2) Lisans eğitim ve öğretimi sonunda verilen
diplomalarda dekan veya yüksekokul müdürü ile Rektörün, ön lisans eğitim ve
öğretimi sonunda verilen diplomalarda ise meslek yüksekokulu müdürü ile
Rektörün imzası bulunur.
(3) Üniversiteden mezun olan öğrenciye mezuniyet
derecesini, AGNO’sunu; aldığı ders, proje, laboratuvar, bitirme çalışması ve stajını başarı
notlarıyla birlikte gösteren bir not döküm belgesi verilir.
(4) Yüksek onur ve onur belgesi verilecek
öğrencilere diploma ile birlikte bu durumunu gösteren özel bir belge
verilir.
(5) Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye bir
defaya mahsus olmak üzere geçici mezuniyet belgesi verilir.
(6) Kayıtlı olduğu lisans programındaki ilk dört
yarıyılın bütün dersleri ile Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen
ortak zorunlu dersleri başarmış olup AGNO’sunu en
az 2.00’ye çıkarmış olan bir öğrenciye müracaatı halinde, 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans
Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarında İntibakları Hakkında Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde ilgili yönetim kurulu kararı ile ön lisans diploması
verilir.
(7) Diploma almaya hak kazanan öğrenciye, Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığınca hazırlanıp Senato tarafından onaylanan diploma
eki verilir. Bu belgede öğrencinin öğrenimi süresince almış olduğu bütün
derslerin adları ve AKTS kredileri ile standart diploma eki bilgileri yer
alır. Diploma eki diploma yerine kullanılamaz.
(8) Diploma ve diploma ekini kaybeden kişi
Mütevelli Heyetin belirlemiş olduğu ücretin dekontu,
gerekçeli başvuru dilekçesi, yerel veya ulusal gazetede yayımlanan kayıp
ilanı ve onaylı nüfus cüzdanı sureti ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına
başvurur. Düzenlenen ikinci nüshalara “ikinci nüsha” olduğu yazılır ve
ilgili birim yöneticisi ve Rektör tarafından imzalanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kayıt Sildirme
ve Geçici Ayrılma
Kayıt
sildirme ve ayrılma
MADDE 37 – (1) Üniversiteden kesin olarak ayrılmak isteyen
öğrencilerin ilgili dekanlık ya da müdürlüğe dilekçe ile başvurması
gerekir. Bu istek ilgili yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanır.
Başvuru dilekçesi ile birlikte hangi belgelerin isteneceği ilgili yönetim
kurulunun kararı ile belirlenir.
(2) Üniversiteden yatay geçiş yolu ile ayrılmak
isteyen öğrencilerin kaydı, diğer yükseköğretim kurumunun yazısı üzerine
ilgili birim tarafından silinir. Öğrencinin istenilen evrakları, Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığı tarafından diğer yükseköğretim kurumuna resmi yazı
ile gönderilir. Gönderilen belgelerin tümünün birer fotokopisi öğrencinin
dosyasında saklanır.
Geçici
ayrılma/kayıt dondurma
MADDE 38 – (1) Aşağıda belirtilen nedenlerin oluşması halinde
öğrencinin isteği üzerine, ilgili yönetim kurulunun kararıyla öğrenimine
ara vermesine izin verilir:
a) Öğrencinin herhangi bir sağlık kurumundan alınan
sağlık raporu ile belgelenmiş sağlık sorunlarının bulunması.
b) Daimi ikametgâhının bulunduğu yörenin tabii
afete uğradığının, yörenin en büyük mülki amiri tarafından verilecek bir
evrak ile belgelendirilmesi.
c) Eşinin veya birinci derecede yakınlarının acil
hastalığı halinde bakacak başka kimsesinin bulunmadığının
belgelendirilmesi.
ç) Öğrencinin askerlik tecil hakkını kaybetmesi ya
da tecil kararının kaldırılarak askere alınması.
d) Öğrencinin doğum izni talep etmesi.
e) Öğrencinin gözaltı ya da tutukluluk hali.
(2) İlgili yönetim kurulunca haklı kabul edilen
benzeri nedenler ve Üniversite Yönetim Kurulunca kabul edilebilecek
olağanüstü durumlar dışında öğrencinin bu haktan yararlanabilmesi için,
birinci fıkrada belirtilen nedenlerin oluşumundan itibaren on beş gün
içinde dekanlık veya müdürlüğe dilekçe ile başvurması gerekir. Öğrenci,
ilgili birim yönetim kurulu kararıyla bir defada en çok bir eğitim-öğretim
yılı kayıt dondurabilir. On beş gün şartı, ilgili birim yönetim kurulunun
kabul edeceği mücbir sebepler için geçerli değildir. Kayıt dondurulmuş yarıyılların
ücreti Mütevelli Heyetin belirlediği miktarda tahsil edilir.
(3) Öğrenci birden fazla geçici ayrılma talebinde
bulunabilir. Ancak geçici ayrılma süresi toplam iki yıldan fazla olamaz. Bu
süre öğrenim sürelerinin hesabına katılmaz.
(4) Geçici ayrılmalarına izin verilen öğrenciler
verilen süre sonunda normal dönem ya da yıl kayıtlarını yaptırarak
öğrenimlerine devam eder. Bir yarıyıldan daha uzun bir süre izin alıp daha
önce dönmek isteyen öğrenciler dilekçe ile başvurmaları halinde ilgili
yönetim kurulu kararıyla normal dönem kayıtlarını yaptırıp öğrenimlerine
dönebilir.
(5) Hastalık nedeniyle ayrılmalarına izin verilen
öğrenciler öğrenimlerine devam edebilecek durumda olduklarını sağlık
raporuyla belgelemek zorundadır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Disiplin
MADDE 39 – (1) Öğrencilerin disiplin işlemleri 18/8/2021 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine ve ilgili mevzuat
hükümlerine göre yürütülür.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 40
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 41 – (1) 16/1/2017 tarihli ve
29950 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Fatih Sultan Mehmet Vakıf
Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 42 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 43 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Fatih Sultan Mehmet
Vakıf Üniversitesi Rektörü yürütür.
|