Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
TAHSİLAT GENEL
TEBLİĞİ SERİ: A SIRA NO: 1’DE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ: A SIRA
NO: 13)
MADDE 1 – 30/6/2007 tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No: 1’in Birinci Kısım,
İkinci Bölüm, “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem
Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (3) numaralı alt bölümü
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“3.
25/11/2020 tarihli ve 7257 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 3 üncü maddesiyle 4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 24 üncü maddesine eklenen onüçüncü
fıkrada, “Bu madde ile 13 üncü madde kapsamında maden arama ve işletme
ruhsatlarının verilmesi, birleştirilmesi, sürelerinin uzatılması, devir ve
intikalleri ile çevreyle uyum bedeli iadelerine ilişkin müracaatlarda 6183
sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmaması
şartı aranır.” hükmüne yer verilmiştir.
Bu hüküm çerçevesinde, maden arama ve işletme
ruhsatlarının verilmesi, birleştirilmesi, sürelerinin uzatılması, devir ve intikalleri
ile çevreyle uyum bedeli iadelerine ilişkin müracaatlarda, Maden ve Petrol
İşleri Genel Müdürlüğünce 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında
ilgililerden vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge aranılması
gerekmektedir.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V.
Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların
Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (4) numaralı alt bölümüne aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
“Vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge talebinin
ve bu belgenin ilgiliye veya ödemeyi/işlemi gerçekleştirecek kurum veya
kuruluşa gönderilmesinin elektronik ortamda yapılması hususunda zorunluluk
getirmeye Gelir İdaresi Başkanlığı yetkilidir.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V. Amme
Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların
Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (5.2.) numaralı alt bölümüne aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
“Ayrıca, yapım ihalelerine münhasır olmak üzere
4734 sayılı Kanun kapsamında olan; 11/1/1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye
Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununa göre kurulan Türkiye
Vakıflar Bankası T.A.O. ve 11/10/2018 tarihli ve 7147 sayılı Türkiye
Kalkınma ve Yatırım Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanuna göre kurulan
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası A.Ş. ile bu bankaların doğrudan veya
dolaylı olarak sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulunduğu şirketler
ve gerek bu bankaların birlikte, gerekse 4603 sayılı Kanun kapsamındaki
bankalarla birlikte sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları
şirketler münhasıran yapım ihaleleri nedeniyle 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında belge arayacaklardır.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V.
Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların
Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (6.1.) numaralı alt bölümü aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“6.1. 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında uygulanacak idari para cezası tutarları yıllar
itibarıyla aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Yıllar
|
İdari para cezası tutarı (Lira)
|
2008
|
2.000,-
|
2009
|
2.240,-
|
2010
|
2.289,-
|
2011
|
2.465,-
|
2012
|
2.717,-
|
2013
|
2.928,-
|
2014
|
3.043,-
|
2015
|
3.350,-
|
2016
|
3.536,-
|
2017
|
3.671,-
|
2018
|
4.000,-
|
2019
|
4.949,-
|
2020
|
6.066,-
|
2021
|
6.618,-
|
”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “IV.
Hususi (Özel) Ödeme Şekilleri” başlıklı bölümünün (2) numaralı alt
bölümünün dördüncü paragrafında yer alan “paranın Hazine hesaplarına aktarıldığı
tarih” ibaresi “paranın vergi dairesi hesabına geçtiği tarih” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 6 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I.
Tecil” başlıklı bölümünün (10) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“10.
6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi ile Bakanlığımıza tanınan yetkiye
istinaden belirlenen ve 30/12/2019 tarihinden itibaren (bu tarih dahil)
uygulanmakta olan yıllık tecil faiz oranı %15’tir.
25/1/2000 tarihinden itibaren yıllar itibarıyla
uygulanan tecil faiz oranları aşağıda gösterilmiştir.
Genel Tebliğ No.
|
Uygulama Dönemi
|
Yıllık Oran (%)
|
409
|
25.01.2000
– 20.12.2000 tarihleri arasında
|
48
|
412
|
21.12.2000
– 30.03.2001 tarihleri arasında
|
36
|
416
|
31.03.2001
– 01.02.2002 tarihleri arasında
|
72
|
421
|
02.02.2002
– 11.11.2003 tarihleri arasında
|
60
|
429
|
12.11.2003
– 03.03.2005 tarihleri arasında
|
36
|
434
|
04.03.2005
– 27.04.2006 tarihleri arasında
|
30
|
438
|
28.04.2006
– 20.11.2009 tarihleri arasında
|
24
|
Seri:C Sıra No:1
|
21.11.2009
– 20.10.2010 tarihleri arasında
|
19
|
Seri:C Sıra No:2
|
21.10.2010
– 05.09.2018 tarihleri arasında
|
12
|
Seri:C Sıra No:3
|
06.09.2018
– 24.10.2019 tarihleri arasında
|
22
|
Seri:C Sıra No:4
|
25.10.2019
– 29.12.2019 tarihleri arasında
|
19
|
Seri:C Sıra No:5
|
30.12.2019
tarihinden itibaren
|
15
|
”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “III.
Gecikme Zammı” başlıklı bölümünün (4) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“4.
Vadesinde ödenmeyen amme alacaklarına uygulanacak gecikme zammı oranları
yıllar itibarıyla aşağıdaki gibidir.
Bakanlar
Kurulu Kararı/
Cumhurbaşkanı
Kararı
|
Uygulama
Dönemi
|
Aylık
Gecikme Zammı Oranı (%)
|
2001/2175 sayılı BKK
|
29.03.2001 – 30.01.2002 tarihleri arasında
|
10
|
2002/3550 sayılı BKK
|
31.01.2002 – 11.11.2003 tarihleri arasında
|
7
|
2003/6345 sayılı BKK
|
12.11.2003 – 01.03.2005 tarihleri arasında
|
4*
|
2005/8551 sayılı BKK
|
02.03.2005 – 20.04.2006 tarihleri arasında
|
3
|
2006/10302 sayılı BKK
|
21.04.2006 – 18.11.2009 tarihleri arasında
|
2,5
|
2009/15565 sayılı BKK
|
19.11.2009 – 18.10.2010 tarihleri arasında
|
1,95
|
2010/965 sayılı BKK
|
19.10.2010 – 04.09.2018 tarihleri arasında
|
1,40
|
62 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
|
05.09.2018 – 30.06.2019 tarihleri arasında
|
2
|
1266 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
|
01.07.2019 – 01.10.2019 tarihleri arasında
|
2,5
|
1592 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
|
02.10.2019 – 29.12.2019 tarihleri arasında
|
2
|
1947 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
|
30.12.2019 tarihinden itibaren
|
1,6
|
*
2/1/2004 tarihinde yürürlüğe giren 5035 sayılı Kanunla kanuni oran haline
gelmiştir.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğin İkinci Kısım, İkinci Bölüm, “IV-
Menkul Malların Satışı” başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1. 6183
sayılı Kanunun menkul malların satılmasına dair hükümlerine göre, menkul
malların satışının esas olarak alacaklı tahsil dairelerince yapılması
gerekmektedir.
15/4/2021 tarihli ve 7316 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun 1 inci maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde menkul
malların fiziki ortamda satışına ilave olarak elektronik ortamda da
satışına imkan veren değişiklik yapılmıştır.
Buna göre, menkul malların satışının alacaklı
tahsil dairelerince esas itibarıyla açık artırma usulüne göre fiziki veya
elektronik ortamda yapılması gerekmektedir.
2. 6183 sayılı Kanunun 84 üncü maddesi uyarınca
menkul malların haczedildikleri tarihin üçüncü gününden itibaren üç ay
içerisinde satışa çıkarılması gerekmektedir. Ancak, hacizli menkul malın bu
sürede satışa çıkarılmamış olmasının, bu sürenin sonrasında satışa
çıkarılamayacağı anlamına gelmeyeceği tabiidir.
Bozulma, çürüme ve benzeri sebeplerle muhafazasına
imkan olmayan veya beklediği takdirde önemli bir değer değişikliğine
uğraması ihtimali bulunan malların derhal satılarak paraya çevrilmesi
gerekmektedir.
Ayrıca, 7316 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle
muhafazası tehlikeli veya masraflı olan malların da derhal satılarak paraya
çevrilmesi kuralı getirilmiştir.
Muhafazası tehlikeli, dolayısıyla can ve mal
güvenliği açısından mahsurlu mal türlerine yanıcı, patlayıcı, aşındırıcı,
oksitleyici, radyoaktif, zehirli ve bulaşıcı maddeler örnek olarak
verilebilir.
Muhafazası masraflı olan mallar, özel saklama
koşulları nedeniyle diğer mallara göre muhafaza ücreti çok daha yüksek olan
mallardır.
3. 6183 sayılı Kanunun 85 ila 87 nci maddelerinde,
haczedilen menkul malların satış şekli, artırma usulü, satış ilanları,
müşterinin malı almaktan vazgeçmesi ve satılamayan menkul mallar hakkında
ne gibi işlem yapılacağı hususları düzenlenmiştir.
6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde 7316 sayılı
Kanunla yapılan değişiklik sonucunda menkul malların artırmasına iştirak
edeceklerden menkul mala biçilen değerin %5’i nispetinde paranın teminat olarak
artırmadan önce alınması gerekmektedir. Buna göre, 7316 sayılı Kanunun
yayımlandığı 22/4/2021 tarihinden itibaren yapılacak menkul mal satışlarına
iştirak edeceklerden teminat alınması icap etmektedir.
Kendisine menkul mal ihale edilen kişiden alınan
teminat tutarı ihale bedelinden mahsup edildikten sonra kalan tutarın ihale
alıcısı tarafından ödenmesini müteakip mal kendisine teslim edilecektir.
Ancak, mal kendisine ihale edilenin malı almaktan
vazgeçmesi veya bedelin tamamını ödememesi durumunda, 6183 sayılı Kanunun
86 ncı maddesi kapsamında bu kişiden aranılacak bedelin;
- teminat tutarından yüksek olması halinde teminat
mahsup edildikten sonra bakiyesinin bu Kanuna göre takip edilmesi,
- teminat tutarından düşük olması halinde
teminattan mahsup yapıldıktan sonra artan tutarın 6183 sayılı Kanunun 97
nci maddesine istinaden bütçeye gelir kaydedilmesi,
gerekmektedir.
Diğer taraftan, artırmaya katılmak için teminat
yatırdığı halde mal kendisine ihale edilmeyen kişilerden alınan
teminatların iade edileceği tabiidir.
7316 sayılı Kanunla 6183 sayılı Kanunun 85 inci
maddesine ikinci fıkra olarak eklenen hükümle alacaklı amme idarelerine
menkul malın türü veya değeri ile satış şeklini esas alarak teminat
alınmayacak halleri belirlemeye, para yerine teminat mektubu alınmasına
karar vermeye yetki verilmiştir.
Bu kapsamda, Bakanlığımıza bağlı tahsil
dairelerince yapılacak menkul mal satışlarında;
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- lira ve
altında olması halinde teminat alınmaması,
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- liranın
üzerinde olması halinde teminatın para veya teminat mektubu olarak
alınması,
uygun bulunmuştur.
4. 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesine göre,
haczedilen menkul malların tahsil dairelerinin satış mahallinde artırma
usulü ile satılması esastır. Ancak, haczedilen malın satış mahalline
naklinin çok zor olması, nakli sırasında önemli bir değer kaybına
uğramasının muhtemel olması gibi nedenlerle alacaklı tahsil dairesince
uygun görüldüğü hallerde, malın mahallinde satışının yapılması mümkün
olabilecektir.
6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesi hükmüne göre,
menkul malların artırmasında üç defa bağırma mecbur olup, ilk artırmada
teklif edilen en yüksek bedelin, menkulün tespit edilen değerinin %75’inden
aşağı olmaması şartının aranılması zorunludur. Bu bedele ulaşılamaması
halinde satış yapılmayacaktır.
5. 7316 sayılı Kanunla yapılan değişikle 6183 sayılı
Kanunun 85 inci maddesinde menkul malların elektronik ortamda da
satılabileceği ve aynı Kanunla 6183 sayılı Kanuna eklenen 97/A maddesiyle de
menkul ve gayrimenkul malların elektronik ortamda satışının ne şekilde
yapılacağının Bakanlığımızca belirleneceği düzenlenmiştir. Elektronik
ortamda satışa ilişkin hususlar bu Tebliğin İkinci Kısım, “Elektronik
Ortamda Satış” başlıklı Dördüncü Bölümünde açıklanmış olup, alacaklı amme
idarelerinin teknik alt yapılarının hazır olmasını müteakip menkul malların
satışı elektronik ortamda da yapılabilecektir.
6. Bozulma, çürüme ve benzeri sebeplerle korunması
mümkün olmayan ya da beklediği zaman önemli bir değer düşüklüğüne
uğrayacağı anlaşılan mallar ile muhafazası tehlikeli veya masraflı olan
mallar ise artırma usulüne başvurulmadan pazarlık usulüne göre
satılabilecektir.
7. Altın, zirai ürün ve hisse senedi gibi borsası
bulunan malların satışının borsalarda yapılması mümkündür. Bu takdirde, mal
açık artırmaya çıkarılmadan doğrudan borsada satılabilecektir.
8. 6183 sayılı Kanunun 87 nci maddesinde, ilk
artırmada teklif edilen en yüksek bedelin, menkulün tespit edilen değerinin
%75’inden aşağı olması veya hiç alıcı çıkmaması halinde yapılacak işlem
açıklanarak, satılamayan menkul malların ilk artırma tarihinden başlayarak
15 gün içinde uygun görülen zamanlarda tekrar satışa çıkarılacağı ve bu
artırmada verilen bedel ne olursa olsun satışın yapılacağı düzenlenmiştir.
Ancak, fiziki ortamda yapılan birinci artırmada
alıcı çıkmaması nedeniyle satışın gerçekleşmemesi halinde, malların ikinci
artırmasının bir başka il veya ilçede yapılması mümkündür.
Aynı madde hükmüne göre, menkul mallar yerinde veya
başka bir mahalle götürüldüğü halde yine satılamaz veya taşıma giderlerinin
çokluğu nedeniyle başka yere götürülmesi uygun görülmezse, ilk artırma
tarihinden başlayarak 15 günlük sürenin bitmesinden itibaren 6 ay içinde
pazarlıkla satılacaktır.
6183 sayılı Kanunun 97/A maddesine göre, elektronik
ortamda iki defa artırmaya çıkarılmasına rağmen satılamayan menkul mallar,
pazarlık usulüyle yukarıda belirtilen süre içinde fiziki veya elektronik
ortamda satılabilecektir.
Pazarlık usulü ile de satılamayan mallar borçluya
geri verilebileceği gibi uzun bir süre geçtiği halde satılamayan menkul
malların yeniden değerleri tespit edilmek suretiyle tekrar 6183 sayılı
Kanunun 85 inci ve müteakip maddelerine göre fiziki veya elektronik ortamda
satışa çıkarılması da mümkün bulunmaktadır.
9. 6183 sayılı Kanunun 85 inci veya 87 nci maddeleri
çerçevesinde satışı yapıldığı halde, menkul malı satın alan kişinin malı
almaktan vazgeçmesi veya satış bedelini ödememesi hali Kanunun 86 ncı
maddesinde düzenlenmiştir.
86 ncı madde hükmüne göre;
a) 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesine göre
satıldığı halde müşterinin malı almaktan vazgeçmesi veya verilen mühlet
içerisinde bedelin tamamını ödememesi durumunda, malın ikinci defa
artırmaya çıkarılması gerekmektedir.
Maddede bu artırmanın hangi sürede yapılacağına
ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır. Bununla birlikte, hacizli malların bir
an evvel paraya çevrilerek amme alacağının tahsil edilebilmesi için mümkün
olan en kısa sürede artırmaya çıkarılması ve satış için süre
belirlenmesinde Kanunun 87 nci maddesinde düzenlenen 15 günlük sürenin esas
alınması uygun olacaktır.
İkinci defa yapılan bu artırmada malın en çok
artırana ihale olunması gerekmektedir.
Mal birinci defa kendisine ihale edilen kimseden,
i) iki ihale bedeli arasındaki menfi fark ve diğer zararlar
ile fark üzerinden hesaplanacak tecil faizi oranında faizin,
ii) ikinci artırmada talip çıkmaması halinde ise
birinci ihale bedeli ve diğer zararlar ile birinci ihale bedeli üzerinden
hesaplanacak tecil faizi oranında faizin,
derhal 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil
edilmesi gerekmektedir. Takip işlemlerine, teminat alınmış olması halinde
teminatın mahsubu yapıldıktan sonra kalan alacak için ödeme emri tebliği
ile başlanılacaktır. Ayrıca, bu alacağa ihale bedelinin ödenmesi gerektiği
günden (bu tarih hariç) itibaren ödeme tarihine kadar (bu tarih dahil)
geçen süre için basit faiz usulüyle yıllık tecil faizi oranında faiz
hesaplanması gerekmekte olup, ayrıca gecikme zammı tatbik edilmeyecektir.
İkinci ihalede talipli çıkmaması nedeniyle satışın
yapılamaması durumunda, sorumlu olan ilk ihale alıcısından Kanunun aradığı
tüm bedelin tahsil edilmesini müteakip malın kendisine terk edilmesi
gerekmektedir.
b) 6183 sayılı Kanunun 87 nci maddesinde, ilk
artırmada malın satılamaması halinde yapılacak ikinci artırmaya ilişkin
işlemler açıklanmıştır. Bu maddeye göre, ilk artırmada satılamayan malın 15
gün içerisinde ikinci artırmaya çıkarılması ve bu artırmada en yüksek
bedeli teklif edene ihale edilmesi gerekmektedir. Ancak, ikinci artırmada
mal kendisine ihale olunan kimsenin malı almaktan vazgeçmesi veya verilen
mühlet içinde bedelin tamamını ödememesi durumunda, kişi hakkında Kanunun
86 ncı maddesinin ikinci fıkrasına göre işlem yapılacaktır.
Ayrıca, birinci artırmada mal ihale olunmasına
rağmen malın alınmasından vazgeçilmesi veya bedelin tamamının ödenmemesi
nedeniyle yapılan ikinci artırmada mal kendisine ihale olunan kişinin malı
almaktan vazgeçmesi veya bedeli ödememesi halinde, bu kişi hakkında da
Kanunun 86 ncı maddesinin ikinci fıkrasına göre işlem yapılacaktır.
Buna göre, mal ikinci artırmada kendisine ihale
olunmasına rağmen malı almaktan vazgeçen veya bedelin tamamını ödemeyen
kimseden, ikinci ihale bedeli ve diğer zararlar ile ikinci ihale bedeli
üzerinden hesaplanacak tecil faizi oranında faizin derhal 6183 sayılı Kanun
hükümlerine göre tahsil edilmesi gerekmektedir. Takip işlemlerine, teminat
alınmış olması halinde teminatın mahsubu yapıldıktan sonra kalan alacak
için ödeme emri tebliği ile başlanılacaktır. Ayrıca, bu alacağa ihale bedelinin
ödenmesi gerektiği günden (bu tarih hariç) itibaren ödeme tarihine kadar
(bu tarih dahil) geçen süre için basit faiz usulüyle yıllık tecil faizi
oranında faiz hesaplanması gerekmekte olup, ayrıca gecikme zammı tatbik
edilmeyecektir. Aranan bedellerin tamamının tahsilini müteakip mal
kendisine terk edilecektir.
7316 sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonucunda
6183 sayılı Kanunun 86 ncı maddesine göre hesaplanması gereken faizin, %5
oranı yerine tecil faizi oranının dikkate alınarak hesaplanması gerekmektedir.
Buna göre, 7316 sayılı Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren yapılacak
satışlara bu yeni düzenlemenin uygulanması gerekmektedir. Ayrıca, tecil
faiz oranında yapılacak değişikliklerin faiz hesabında dikkate alınacağı
tabiidir.
10. 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre, değer tespiti
yapılarak satışa çıkarılan menkullerin satışında izlenecek usul ve
aranılacak bedel belirlenmiş olmakla birlikte, 86 ncı ve 87 nci madde
hükümlerine göre yapılacak satışlarda, tahsil dairesinin Kanunun 62 nci
maddesinde yer alan “Tahsil dairesi alacaklı amme idaresi ile borçlunun
menfaatlerini mümkün olduğu kadar telif etmekle mükelleftir.” hükmünün de
satış bedeli açısından dikkate alacağı tabiidir. Ayrıca, 74 üncü maddede
yer alan hükümler çerçevesinde satış bedelinin amme alacağına rüçhanlı olan
alacaklar ile takip giderlerini aşmaması halinde de tahsil dairesi satıştan
vazgeçebilecektir.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “I-
Gayrimenkul Malların ve Gemilerin Haczi” başlıklı bölümünün (4) numaralı
alt bölümünde yer alan (d) bendine aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
“Diğer taraftan, teslimsiz taşınır rehin hakkının
güvence olarak kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla 20/10/2016 tarihli
ve 6750 sayılı Ticari İşlemlerde Taşınır Rehni Kanunu 28/10/2016 tarihli ve
29871 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak 1/1/2017 tarihinde yürürlüğe
girmiş olup, anılan Kanunun 17 nci maddesiyle 1447 sayılı Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
Ancak, 6750 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin
ikinci fıkrasında 1/1/2017 tarihinden önce ticari işletme veya esnaf
işletmeleri üzerinde tesis edilen rehin haklarına ilişkin ilgili mevzuat
hükümlerinin uygulanmaya devam edeceği hüküm altına alındığından, 1/1/2017
tarihinden önce kurulmuş ticari işletme veya esnaf işletmeleri üzerinde tesis
edilen rehin haklarının tespiti açısından yukarıda yer verilen açıklamalar
çerçevesinde işlemlerin tekemmül ettirilmesi gerekmektedir.
6750 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci
fıkrasında, rehin hakkının tesisi amacıyla Rehinli Taşınır Sicili kurulduğu,
aynı maddenin ikinci fıkrasında Rehinli Taşınır Sicilinin aleni olduğu
hükmüne yer verilmiştir.
31/12/2016 tarihli ve 29935 üçüncü mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanarak 1/1/2017 tarihinde yürürlüğe giren Rehinli
Taşınır Sicili Yönetmeliğinin 15 inci maddesinin ikinci fıkrasında “Sicil
hizmetlerinin ifası amacıyla Taşınır Rehin Sicil Sistemi kurulur. Bu Sistem
kısaca TARES olarak adlandırılır.” hükmü, 17 nci maddesinin ikinci
fıkrasında “Sicile tescil edilen hususlar alenidir...” hükmü, 30 uncu
maddesinin birinci fıkrasında “İlgisini ispat eden herkes sicilde sorgulama
işlemi yapabilir.” hükmü, aynı maddenin ikinci fıkrasında “Sorgulama
işlemleri, herhangi bir sicil birimi aracılığıyla ya da elektronik ortamda
yapılabilir.” hükmü yer almaktadır.
6750 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasında rehin hakkının, rehin sözleşmesinin Rehinli Taşınır Siciline
tescil edilmesiyle kurulacağı, aynı maddenin altıncı fıkrasında rehin
sözleşmesinde, tarafların kimler olduğu, borcun konusu ve tutarının ne
olduğu, rehne konu varlık ile bu varlığın ayırt edici özelliklerinin neler
olduğu hususlarının yer alması gerektiği hüküm altına alınmıştır.
6570 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasında, üzerinde rehin hakkı kurulabilecek taşınır varlıklar tadadi
olarak sayılmış olup, aynı maddenin ikinci fıkrasında, ticari işletme ve
esnaf işletmesinin tamamı üzerinde rehin kurulması halinde, rehnin kuruluşu
anında işletmenin faaliyetine tahsis edilmiş olan her türlü varlığın
rehnedilmiş sayılacağı hükmüne yer verilmiştir.
Diğer taraftan, 6750 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinin beşinci fıkrasında ise “Tapu kütüğüne herhangi bir nedenle
tescil edilen taşınırlar bu Kanun kapsamında değildir.” hükmü yer
almaktadır.
6750 sayılı Kanunun yukarıda belirtilen hükümlerine
göre rehin hakkı, Rehinli Taşınır Siciline tescil edilmesi ile
doğacağından, bu hakkın doğduğu tarihten itibaren herkese karşı ileri
sürülebilmesi mümkündür. 6750 sayılı Kanun kapsamında rehin hakkının
doğabilmesi için de bu hakkın ticari işletmenin üzerinde faaliyet
gösterdiği gayrimenkulün beyanlar hanesine şerh edilmesi zorunluluğu
bulunmamakla birlikte, tapu kütüğüne herhangi bir nedenle tescil edilen
taşınırlar için 6750 sayılı Kanun kapsamında rehin hakkı kurulması da
mümkün bulunmamaktadır. Dolayısıyla, 6750 sayılı Kanun kapsamında
rehnedilmesi mümkün olan taşınırların haczi sırasında bu taşınırlar için
tapu kütüğünde herhangi bir kayıt olmaması durumunda bu malların rehinli
olup olmadıklarının Rehinli Taşınır Sicilinden araştırılması gerekmektedir.”
MADDE 10
– Aynı Tebliğin İkinci Kısım,
Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (1) numaralı
alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1. 6183
sayılı Kanunun 7316 sayılı Kanunla değiştirilen 90 ıncı maddesinde
“Gayrimenkuller, satış komisyonlarınca fiziki veya elektronik ortamda açık
artırma ile satılır. Satış komisyonunun oluşumu alacaklı amme idarelerince
belirlenir. Komisyonun çalışma usul ve esaslarını belirlemeye Hazine ve
Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
Buna göre, tahsil dairelerince haczedilmiş olan
gayrimenkullerin satılmalarına ilişkin olarak aşağıda yapılan açıklamaların
dikkate alınması gerekmektedir.
a) 6183 sayılı Kanuna göre haczedilmiş olan
gayrimenkuller satış komisyonları tarafından fiziki veya elektronik ortamda
açık artırma usulüne göre satılabilecektir.
Elektronik ortamda satışa ilişkin hususlar bu
Tebliğin İkinci Kısım, “Elektronik Ortamda Satış” başlıklı Dördüncü
Bölümünde açıklanmış olup, alacaklı amme idarelerinin teknik alt yapılarının
hazır olmasını müteakip gayrimenkul malların satışı elektronik ortamda da
yapılabilecektir.
b) 6183 sayılı Kanunun 90 ıncı maddesinde 7316
sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonrasında satış komisyonlarının
oluşumunun alacaklı amme idarelerince belirlenmesi gerekmektedir. Buna
göre, Devlet, il özel idareleri ve belediyeler satış komisyonlarını kendi
çalışanları arasından teşkil etmeye yetkilidir.
Bu
kapsamda, Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince haczedilen
gayrimenkullerin satışlarında yetkili olacak satış komisyonları aşağıda
belirtilen şekilde oluşturulacaktır.
Alacaklı
Tahsil Dairesi
|
Satış
Komisyonu
|
Başkan
|
Üye
|
Üye
|
Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı
|
Tahsilattan Sorumlu Grup Müdürü
|
Tahsilat Müdürlüğünden Sorumlu Müdür
|
Tahsilat Müdürlüğünde Görevli Memur
|
Eskişehir Vergi Dairesi Başkanlığı
|
Tahsilattan Sorumlu Grup Müdürü
|
Satış Müdürlüğünden Sorumlu Müdür
|
Satış Müdürlüğünde Görevli Memur
|
Vergi Dairesi Müdürlüğü
|
Vergi Dairesi Başkanlığı;
a)Bulunan Yerlerde Tahsilattan Sorumlu Grup
Müdürü
b)Bulunmayan Yerlerde Gelir Müdürlüğünün Bağlı Olduğu Defterdar
Yardımcısı
|
Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan Vergi Dairesinin
Müdürü
|
Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan Vergi Dairesinin
Kovuşturma Bölümünden Sorumlu Müdür Yardımcısı
|
Malmüdürlüğü
|
Vergi Dairesi Başkanlığı;
a)Bulunan Yerlerde Tahsilattan Sorumlu Grup
Müdürü
b)Bulunmayan Yerlerde Gelir Müdürlüğünün Bağlı Olduğu Defterdar
Yardımcısı
|
Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan Malmüdürlüğünün
Müdürü
|
Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan Malmüdürlüğünün
Gelir Servisi Şefi
|
Satış komisyonu
başkan veya üyelerinin görevlerinin başında bulunmaması veya belirlenen
unvanlarda memur bulunmaması halinde bunlara vekalet edenler başkan veya
üye sıfatıyla komisyonda görev yaparlar.
Satış komisyonu başkanının birden fazla satış
komisyonunda görev yapması gereken hallerde, vergi dairesi başkanları ve
vergi dairesi başkanlığının bulunmadığı yerlerde defterdarlar, bu kişi yerine
aynı unvana sahip memuru satış komisyonu başkanı olarak
görevlendirebilirler.
c) 6183 sayılı Kanunun 90 ıncı maddesinde satış
komisyonlarının çalışma usul ve esaslarının Bakanlığımızca belirleneceği
düzenlenmiş olup, bu komisyonların aşağıdaki şekilde çalışmaları uygun
bulunmuştur.
Buna göre, satış komisyonları;
i) Başkan ve üyelerden oluşur.
ii) Başkanın daveti üzerine toplanır.
iii) Çalışmalarına üyelerin katılması zorunludur.
iv) Çalışmalarına mazereti olan üyelerin yerine
yedek üyeler katılır.
v) Üye tam sayısıyla toplanır.
vi) Oybirliği ile karar alır.
vii) Başkan ve üyeleri 6183 sayılı Kanunun 108 inci
maddesi hükmünü dikkate alarak görev yapar.
viii) Çalışmalarının sekretarya hizmetleri alacaklı
amme idaresince uygun görülen birimlerce yürütülür.
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince takip
edilen alacaklar için oluşturulan satış komisyonlarının sekreterya
hizmetleri alacaklı tahsil dairesince yürütülür. Ancak, vergi dairesi
başkanları ve vergi dairesi başkanlığının bulunmadığı yerlerde defterdarlar,
gerek görmeleri halinde sekreterya hizmetlerini, ilgisine göre tahsilat
grup müdürlüğüne bağlı müdürlüğe/gelir müdürlüğüne yaptırabilirler.
Sekreterya hizmetlerinin bu müdürlüklere verilmesi halinde komisyon üyesi
olan “Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan Vergi Dairesinin Kovuşturma
Bölümünden Sorumlu Müdür Yardımcısı” ve “Alacaklı/Niyabeten Takibi Yapan
Malmüdürlüğünün Gelir Servisi Şefi” yerine ilgilisine göre tahsilat grup
müdürlüğüne bağlı müdür/gelir müdürü görevlendirilebilir.”
MADDE 11
– Aynı Tebliğin İkinci Kısım,
Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (4.1.)
numaralı alt bölümünde yer alan (7) numaralı bent aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“7- Teminatın
yatırıldığına ilişkin makbuzun nereye ve hangi tarihe kadar ibraz
edileceği, malın ihale edilmesi halinde alınan teminatın ihale bedelinden
mahsup edileceği, malın alınmasından vazgeçilmesi veya bedelin tamamının
ödenmemesi durumunda 6183 sayılı Kanun kapsamında doğacak yükümlülüklerin
teminattan mahsup edileceği, mahsup sonrasında teminattan artan bir tutar
olması halinde ise bu tutarın doğrudan bütçeye irat kaydedileceği,”
MADDE 12
– Aynı Tebliğin İkinci Kısım,
Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (4.2.)
numaralı alt bölümünde yer alan (4) numaralı bentteki “500 bin” ibaresi
“2,5 milyon” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 13
– Aynı Tebliğin İkinci Kısım,
Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (7) numaralı
alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“7. 7316
sayılı Kanun ile değiştirilen 6183 sayılı Kanunun 97 nci maddesinde,
“Gayrimenkul kendisine ihale olunan kimse derhal veya verilen mühlet içinde
parayı vermezse ihale kararı feshedilir ve gayrimenkul, satış komisyonunca
hemen 7 gün müddetle artırmaya çıkarılır. Bu artırmayı alakadarlara tebliğe
hacet olmayıp yalnız ilanla iktifa olunur ve çok artırana ihale edilir.
İhale bedelinin tamamını ödememek suretiyle
ihalenin feshine sebep olan kimse teklif ettiği bedel ile bir sonraki ihale
bedeli arasındaki farktan ve diğer zararlardan ve fark üzerinden
hesaplanacak tecil faizi oranında faizden sorumludur. Bu tutar ayrıca hükme
hacet kalmaksızın teminattan mahsubu yapıldıktan sonra bakiyesi tahsil
dairesince tahsil olunur. Aradaki farkın amme alacağını aşan miktarını bundan
mesul olan şahıstan tahsil edebilmek üzere malı satılan amme borçlusuna
dairece bir vesika verilir.
Bu madde ile 86 ncı madde kapsamında mesuliyeti
bulunan kişilerden alınan teminattan gerekli mahsup yapıldıktan sonra
bakiye teminat tutarı irat kaydedilir.” hükmü yer almaktadır.
Maddeye göre, gayrimenkul kendisine ihale olunan
kimsenin derhal veya verilen mühlet içinde parayı vermemesi halinde
ihalenin feshedilmesi, ilana çıkarılarak gayrimenkulün 7 gün müddetle
artırmaya çıkarılması ve en çok artırana ihale edilmesi gerekecektir.
Bu durumda, ihalenin feshine neden olan kişi teklif
ettiği bedel ile bir sonraki ihale bedeli arasındaki menfi farktan, diğer
zararlardan ve bu fark üzerinden hesaplanacak tecil faizi oranında faizden
sorumlu olacak ve bu tutarlar derhal 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre
takip edilecektir. Takip işlemlerine, teminatın mahsubu yapıldıktan sonra
kalan alacak için ödeme emri tebliği ile başlanılacaktır. Ayrıca, bu
alacağa ihale bedelinin ödenmesi gerektiği günden (bu tarih hariç) itibaren
ödeme tarihine kadar (bu tarih dahil) geçen süre için basit faiz usulüyle
yıllık tecil faizi oranında faiz hesaplanması gerekmekte olup, ayrıca
gecikme zammı tatbik edilmeyecektir. Faiz hesabında, bu Tebliğin İkinci
Kısım, İkinci Bölümünde yer alan “IV- Menkul Malların Satışı” başlıklı
bölümünün (9) numaralı alt bölümünde yapılan açıklamaların dikkate alınması
gerekmektedir.
İhale olunan malın alınmasından vazgeçilmesi veya
malın bedelinin tamamının ödenmemesi durumunda, 6183 sayılı Kanunun 97 nci maddesinin
üçüncü fıkrası gereğince, artırmaya katılmak için alınmış olan teminattan,
mal kendisine ihale edilen kişinin sorumluluğuna ilişkin tutarlar mahsup
edildikten sonra teminattan artan bir tutar bulunması halinde bu tutar
doğrudan bütçeye irat kaydedilir.
Diğer taraftan, artırmaya katılmak için teminat
yatırdığı halde mal kendisine ihale edilmeyen kişilerden alınan
teminatların iade edileceği tabiidir.”
MADDE 14
– Aynı Tebliğin İkinci Kısım,
Üçüncü Bölümünden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm eklenmiş ve diğer
bölüm buna göre teselsül ettirilmiştir.
“DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Elektronik Ortamda Satış
I.
Elektronik Ortamda Satış
1. 7316 sayılı Kanun ile 6183 sayılı Kanuna eklenen
97/A maddesinde “Menkul ve gayrimenkul mallar bu Kanun hükümlerine göre
elektronik ortamda açık artırma ile satılabilir.
Açık artırma, ilanda belirtilen gün ve saat
aralığında teklif verme yoluyla yapılır. Elektronik ortamda satışı yapılacak
menkul mallar için her halükarda satış ilanı yapılır. Satışa ilişkin farklı
mecralarda yapılan ilan ile elektronik ortamda yapılan ilan metinleri
arasında farklılık bulunması halinde elektronik ortamda yapılan ilan esas
alınır. Elektronik ortamda satışa sunulan mala ilişkin artırma sonucu,
izleyen ilk iş günü elektronik ortamda ilan edilir. Elektronik ortamda
satılamayan menkul mallar bu Kanun hükümlerine göre pazarlık usulüyle
fiziki veya elektronik ortamda satılabilir.
Artırma tarihinden önce teklif almaya, tekliflerde
asgari artırım bedelini, teklif verme sürelerini, alınacak teminat türünü,
artırma sonucunu belirten ilanda yer alacak hususlar ile elektronik ortamda
yapılacak satışa ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye Hazine ve
Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
Bu hüküm ile menkul ve gayrimenkul malların fiziki
ortamda satılabilmelerinin yanında elektronik ortamda da satılabilmelerine
imkan sağlanmıştır.
Maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden
elektronik ortamda yapılacak satışların aşağıda yer verilen usul ve esaslar
çerçevesinde yapılması uygun görülmüştür.
2. Elektronik ortamda menkul ve gayrimenkul malların
satışı 6183 sayılı Kanunun ilgili hükümleri dikkate alınmak suretiyle
yapılır.
Alacaklı amme idarelerinin teknik alt yapısının
elektronik ortamda satışa imkan vermesi halinde bu yönteme göre satış
yapılabilecektir.
2.1. Elektronik ortamda menkul ve gayrimenkul malların
satışı, alacaklı amme idarelerinin bu amaçla oluşturdukları elektronik
satış platformunda açık artırma suretiyle yapılır. Ayrıca, gerekli
şartların oluşması halinde menkul mallar bu platformda pazarlıkla
satılabilir.
Satışın, elektronik ortamda yapılmasına ilgisine
göre alacaklı tahsil dairesi veya satış komisyonları karar verir.
Satışa yetkili tahsil dairesi/satış komisyonu
verilen son teklifi 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre değerlendirerek
artırmanın sonucunda malın ihale edilip edilmediğine karar verir ve artırma
sonucu, artırmanın son gününü izleyen ilk iş günü aynı platformda ilan
edilir.
2.2. Açık artırma, ilanda belirtilen gün ve saat
aralığında teklif verme yoluyla yapılır. Açık artırmada, teklif verme
süresi 5 günü geçmeyecektir.
Elektronik satış platformunda ve diğer mecraalarda
yapılan ilan metinleri arasında farklılık bulunması halinde, elektronik
ortamda yapılan ilan esas alınır.
Açık artırma süresinin bitimine on dakika kala yeni
bir teklifin verilmesi halinde açık artırma bir defaya mahsus olmak üzere
bir saat uzatılır.
Tekliflerde artış aralığı, satışa çıkarılan malın
rayiç değerinin binde beşinden az olamaz. Verilen en son teklif artırmaya
katılanlara sistemde gösterilir.
Artırmaya katılacak olanların kişisel bilgilerini,
teminatın yatırıldığına ilişkin bilgileri sisteme girmeleri zorunludur.
Verilen bilgiler kontrol edilir ve artırmaya katılmak için gerekli şartları
sağlayamayan alıcıların artırmaya katılmaları sistem tarafından engellenir.
Teklif verenlerin kişisel verileri hiçbir şekilde üçüncü kişilerle
paylaşılmayacaktır.
Teklif veren, teklifini geri çekemeyecektir.
Menkul malların pazarlık yöntemiyle elektronik
ortamda satışında alıcılar oluşturulan platform üzerinden teklifte
bulunabilir. Teklifi kabul edilen alıcıya durum bildirilir.
3.
Elektronik Ortamda Yapılacak Satışlara İlişkin İlan
Elektronik ortamda yapılacak satışlara ilişkin
ilanlar satılacak malın; menkul mal olması halinde elektronik ortamda,
gayrimenkul mal olması halinde 6183 sayılı Kanunun 93 üncü maddesi hükmüne
göre yapılacak ilanla birlikte elektronik ortamda yapılır.
Elektronik ortamda yapılacak satış ilanları,
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerinin ilana mahsus alanlarına da
asılacaktır.
Elektronik ortamda yapılacak ilanlarda bulunması
gereken hususlar aşağıda belirtilmiştir.
3.1.
Menkul Mal Satışlarına İlişkin İlan
Elektronik ortamda satışı yapılacak menkul mallara
ilişkin ilanlar, elektronik satış platformunda, artırmanın başlangıç
tarihinden en az onbeş gün önce yapılır.
Menkul mal satış ilanında;
1 - Menkul malın elektronik ortamda elektronik
satış platformunda satılacağı,
2 - Satılacak malın cinsi, mahiyeti, önemli
vasıfları, rayiç değeri, bulunduğu yer ve görselleri, satışa konu malın
alıcısında özel nitelik aranılması durumunda bu nitelikler ile hangi
masrafların alıcıya ait olacağı,
3 - Birinci ve ikinci artırmanın yapılacağı gün ve
saat aralığı,
4 - Artırmaya iştirak için teminat alınıp alınmayacağı,
teminat alınması durumunda; alınacak teminat tutarını ilgili tahsil
dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırabilecekleri, teminat
mektubunun teminat olarak verilmesi halinde mektubu, tahsil dairesine tevdi
etmeleri veya gerekli teyit işlemlerinin yapılabilmesi amacıyla elektronik
satış platformunda mektup bilgilerinin girişini yapmaları gerektiği,
teminatın hangi tarihe kadar yatırılabileceği veya teminat mektubunun hangi
tarihe kadar verilebileceği,
5 - Elektronik satış platformunda ve diğer
mecraalarda yapılan ilan metinleri arasında farklılık bulunması halinde
elektronik ortamda yapılan ilanın esas olduğu, bu farklılığın ihalenin
geçerliliğini etkilemeyeceği,
6 - Açık artırma süresinin bitimine on dakika kala
yeni bir teklifin verilmesi halinde açık artırmanın bir defaya mahsus olmak
üzere bir saat uzayacağı,
7 - Elektronik ortamda verilecek tekliflerin
haczedilen malın rayiç değerinin birinci artırmada %75’ini, ikinci
artırmada ise rüçhanlı alacakla birlikte takip masraflarını aşması kaydıyla
malın en yüksek teklif verene ihale edileceği,
8 - Artırma için teminat alınmış olması halinde, en
yüksek teklif verene malın ihale edilmesi üzerine alınan teminatın ihale
bedelinden mahsup edileceği, malın alınmasından vazgeçilmesi veya bedelin
tamamının ödenmemesi durumunda Kanun kapsamında doğacak yükümlülüklere
karşılık teminatın mahsup edileceği, mahsup sonrasında teminattan artan bir
tutar olması halinde ise bu tutarın doğrudan bütçeye irat kaydedileceği,
9 - Birinci artırmada alıcı çıkmaması ya da verilen
tekliflerin malın rayiç değerinin %75’ini bulmaması veya en yüksek teklif
verenin malı almaktan vazgeçmesi veya bedelin tamamını ödememesi sebebiyle
ihalenin yapılamadığı veya iptal edildiği hallerde açık artırmanın 15 gün
içinde tekrar yapılacağı,
10 - Artırma sonucunun ilanda belirtilen son
artırma gününü izleyen ilk iş günü aynı platformda ilan edileceği,
11 - İhale alıcısının, ihalenin gerçekleştiğine
ilişkin elektronik satış platformunda ilanın yapıldığı tarihten itibaren en
geç 3 gün içinde ihale bedelinin tamamını ilgili tahsil dairesinin banka
hesabına veya veznesine yatırması gerektiği,
hususları yer alacaktır.
3.2.
Gayrimenkul Mal Satışlarına İlişkin İlan
Elektronik ortamda satışı yapılacak gayrimenkullere
ilişkin olarak 6183 sayılı Kanunun 93 üncü maddesi hükmüne göre gazetede
yapılacak ilan ile elektronik ortamda yapılacak ilanda aşağıdaki hususlara
yer verilecek ve ilan artırmanın başlangıç tarihinden en az onbeş gün önce
başlamak suretiyle yapılacaktır. Ayrıca, gazetelerde yapılacak ilanlarda,
bu Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı”
başlıklı bölümünün (4.2.) ve (4.3.) numaralı alt bölümlerinde yapılan
açıklamalar da dikkate alınacaktır.
Gayrimenkul mal satış ilanında:
1 - Gayrimenkul malın elektronik ortamda elektronik
satış platformunda satılacağı,
2 - Satışa çıkarılan gayrimenkulün bulunduğu
mahalle, cadde, sokak, kapı ve daire numarası,
3 - Satışa çıkarılan gayrimenkulün durumu, tapu
kaydı, varsa kadastro çapı, evsafı ile hususi vasıfları, müştemilat ve
eklentileri ile elektronik ortamda yapılacak ilanda gayrimenkulün
görselleri, satışa konu malın alıcısında özel nitelik aranılması durumunda
bu nitelikler ile hangi masrafların alıcıya ait olacağı,
4 - Gayrimenkulün artırılmasına esas olmak üzere
satış komisyonunca biçilen rayiç değer,
5 - Artırmaya iştirak için alınacak teminatın
tutarı ve nelerin teminat olarak alınacağı, ayrıca para olarak alınacak
teminatın ilgili tahsil dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırılabileceği,
teminat mektubunun teminat olarak verilmesi halinde mektubu, tahsil
dairesine tevdi etmeleri veya gerekli teyit işlemlerinin yapılabilmesi
amacıyla elektronik satış platformunda mektup bilgilerinin girişini
yapmaları gerektiği, teminatın hangi tarihe kadar yatırılabileceği veya
teminat mektubunun hangi tarihe kadar verilebileceği, Devlet iç borçlanma
senetleri ile bu senetler yerine düzenlenen belgelerin teminat olarak
verilmesi halinde bunların vergi dairesine teslim edileceği,
6 - Gayrimenkulün satışının yapılacağı yer, gün ve
saat aralığı,
7 - Gayrimenkul satış şartnamesinin nereden
alınabileceği veya nerede görülebileceği,
8 - Elektronik satış platformunda ve diğer
mecraalarda yapılan ilan metinleri arasında farklılık bulunması halinde
elektronik ortamda yapılan ilanın esas olduğu, bu farklılığın ihalenin
geçerliliğini etkilemeyeceği,
9 - Malın ihale edilmesi halinde alınan teminatın
ihale bedelinden mahsup edileceği, malın alınmasından vazgeçilmesi veya
bedelin tamamının ödenmemesi durumunda Kanun kapsamında doğacak
yükümlülüklerin teminattan mahsup edileceği, mahsup sonrasında teminattan
artan bir tutar olması halinde ise bu tutarın doğrudan bütçeye irat
kaydedileceği,
10 - Açık artırma süresinin bitimine on dakika kala
yeni bir teklifin verilmesi halinde açık artırmanın bir defaya mahsus olmak
üzere bir saat uzayacağı,
11 - Elektronik ortamda verilecek tekliflerin amme
alacağına rüçhanı olan alacaklar ile yapılmış ve/veya yapılacak masrafları
karşılaması koşuluyla haczedilen malın rayiç değerinin birinci artırmada
%75’ini geçmesi gerektiği, ikinci artırmada ise rüçhanlı alacakla birlikte
masrafları da aşması kaydıyla en yüksek teklif verene ihale edileceği,
12 - Gayrimenkul malın satışında teklif edilen
bedelin, gayrimenkule biçilen rayiç değerin %75’ini bulmadığı ve şayet
artırılan bedel amme alacağına rüçhanı olan alacakların tutarından fazlaya
çıkmadığı ve yapılmış ve/veya yapılacak masrafları karşılamadığı takdirde,
en çok artıranın taahhüdü baki kalmak şartıyla artırmanın 7 gün daha uzatılarak,
7 gün sonraki tarih de belirtilmek suretiyle, gayrimenkulün elektronik
ortamda hangi gün ve saat aralıklarında tekrar artırmaya çıkarılacağı,
13 - Artırma sonucunun ilanda belirtilen son
artırma gününü izleyen ilk iş günü aynı platformda ilan edileceği,
14 - İhale alıcısının, ihalenin gerçekleştiğine
ilişkin elektronik satış platformunda ilanın yapıldığı tarihten itibaren
hangi süre içinde ihale bedelinin tamamını ilgili tahsil dairesinin banka
hesabına veya veznesine yatırması gerektiği,
15 - İş bu ilanın tapu kaydında adresi bulunmayan
ilgililer ile tapu kaydında ad ve adresleri geçip de tebliğ edilemeyen
ilgililere de tebliğ yerine kaim olduğu,
hususları yer alacaktır.”
MADDE 15
– Aynı Tebliğin EK-7’si ekteki
şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 16
– Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 17
– Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve
Maliye Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|