Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından:
ULAŞTIRMA
HİZMETLERİ
DENETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; karayoluyla
yapılan ulaştırma hizmetleri alanında gerçekleştirilecek faaliyetlerin
denetimlerine ilişkin usul ve esaslar ile denetim yapacak personelin
niteliklerini, görevlerini, yetkilerini, sorumluluklarını ve
yükümlülüklerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanunu, 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 35
inci ve 65/A maddeleri, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 10/7/2018 tarihli ve 30474
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 477 nci ve 497 nci maddeleri kapsamında
yapılacak denetimlere ilişkin usul ve esaslar ile yürütülecek iş ve
işlemleri,
b) Bu Yönetmelik kapsamında denetim yapan
görevlilerin görev, yetki, sorumluluk, yükümlülük ve niteliklerini,
c) İdari para cezası karar tutanaklarının
düzenlenmesinde ve takibinde uygulanacak usul ve esasları,
ç) İhlal tespit tutanakları ve verilecek uyarmalara
ilişkin usul ve esasları,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4925 sayılı
Kanunun 27 nci maddesine, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
maddesine, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 477 nci ve 497 nci maddelerine ve 2918 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin (c) bendi ile 35 inci ve 65/A maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Adi tutanak: Kayıt altına alınması gereken bir
durumu, tespit edenler tarafından hazırlanıp imzalanan belgeyi,
b) Araç (taşıt): Karayollarında kullanılabilen
motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik
tekerlekli traktörlerin genel adını,
c) Araç muayene istasyonları: Sabit, seyyar,
motosiklet veya traktör muayene istasyonlarını,
ç) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
d) Bölge müdürlüğü: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
bölge müdürlüklerini,
e) Delil: Denetim esnasında tespiti yapılan durumu
tevsik edecek her türlü bilgi ve belgeleri,
f) Denetim: Karayoluyla yapılan ulaştırma
hizmetleri alanında gerçekleştirilecek faaliyetlerin, 4925 sayılı Kanuna,
2918 sayılı Kanuna ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye uygun olarak
yapılıp yapılmadığının incelenmesi, araştırılması ve kontrol edilmesini,
g) Denetim ekibi: Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak olan denetimi gerçekleştirecek olan denetleyici/denetleyicileri,
ğ) Denetim planı: İdarenin risk analizleri ile
Bakanlık politika ve stratejileri doğrultusunda, İdare veya bölge
müdürlüklerince hazırlanan planı,
h) Denetim programı: Denetim planı çerçevesinde
gerçekleştirilecek operasyonel faaliyetleri içeren dokümanı,
ı) Denetim raporu: Yapılan denetim ve incelemeler
sonucunda düzenlenen raporu,
i) Denetleyici: İdare veya bölge müdürlüklerinde
görev yapan ve bu Yönetmeliğin 18 inci maddesinde belirtilen şartları
taşıyan kişiyi,
j) Diğer denetleyici kurumlar: 4925 sayılı Kanun,
2918 sayılı Kanun ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında yetkili
kılınan Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığının birimleri
ile Ticaret Bakanlığının sınır kapılarındaki birimleri ve belediyelerin
ilgili zabıta birimlerini,
k) Elektronik sistemlerden faydalanılarak yapılan
denetim: Uzak denetim ve U-Net Otomasyon Sistemi üzerinden elde edilen
veriler çerçevesinde uzaktan yapılan denetimi,
l) İdare: Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel
Müdürlüğünü,
m) İşletme: Kamu kurum/kuruluşları da dâhil olmak
üzere kâr amacı bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, 4925 sayılı Kanun,
2918 sayılı Kanun ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve ilgili mevzuat
kapsamında faaliyette bulunan gerçek veya tüzel kişileri,
n) İşletme denetimi: İşletmelerin merkez veya
şubesinin denetimini,
o) Kabahat: İlgili kanunlar ile bu kanunlara
dayanılarak çıkarılan idari düzenlemelere aykırılık teşkil eden ve
karşılığında idari yaptırım uygulanması öngörülen durum ve eylemlerin her
birini,
ö) Karayolu denetim kesimi: Genel olarak araç ve
sürücülerinin denetim amacıyla durdurulduğu veya tespit edilen kabahatlerin
karşılığı olan yasal işlemlerin yapıldığı, işaretlerle belirlenmiş ve
güvenliği sağlanmış karayolu bölümünü,
p) Kontrol listesi: Denetimlerde kullanılmak üzere
İdare tarafından hazırlanan listeleri,
r) Muayene merkezi: Tehlikeli madde taşımacılığı
ile Bozulabilir Gıda Maddelerinin Uluslararası Taşımacılığı ve Bu
Taşımacılık Faaliyetinde Kullanılacak Özel Ekipmana İlişkin Anlaşma
kapsamında kullanılan araç ve üstyapılarının test ve muayene hizmetlerini
sağlayabilecek ölçüde gerekli altyapı, teçhizat ve personele sahip olan ve
Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş işletmeleri,
s) Ön ihbarlı denetim: Elektronik denetim
sistemlerinden temin edilen bilgiler neticesinde denetime alınan taşıtlarla
ilgili yapılan denetimi,
ş) Risk analizi: Etkin ve verimli denetim
yapabilmek amacıyla, denetimlerden önce taşıt, sürücü veya işletmelere
ilişkin veri tabanlarında bulunan bilgilerin analizini,
t) Sabit denetim istasyonu: Kamuya açık karayolu
güzergâhında bulunan denetim istasyonlarını,
u) Seyyar denetim: Sabit denetim istasyonları
haricinde karayolu kenarında güvenli bir noktada kolluk kuvvetleri
tarafından taşıtların durdurulması yolu ile yapılan denetimi,
ü) Tutanak: İdari para cezası karar tutanağı veya
ihlal tespit tutanağını,
v) U-Net Otomasyon Sistemi: Bakanlığın yazılım
sistemini,
y) U-Net Otomasyon Sistemi denetimi: U-Net
Otomasyon Sistemi üzerinden tespit edilen verilere göre yapılan denetimi,
z) Uzak Denetim: Sabit denetim istasyonlarından
alınan veri ve görüntüler üzerinden yapılan sistematik denetimi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan ancak birinci fıkrada
tanımlanmayan ifadeler için Bakanlık tarafından yayımlanan mevzuatta
belirtilen tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetim Yapacak Birimler ve Görevleri
İdare ve
bölge müdürlüklerinin görevleri
MADDE 5 –
(1) İdarenin bu Yönetmelik
kapsamındaki görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Denetleyici yetkisi verilenlere yönelik
eğitimleri verecek eğiticilerin belirlenmesi ve eğitilmesi ile ilgili iş ve
işlemleri yapmak.
b) Yapacağı denetimlere ilişkin yıllık denetim
planını hazırlamak.
c) İlgili mevzuat kapsamında yapılması gereken
denetimlerin planlanması ve koordine edilmesi, denetim usul ve esasları ile
denetim politika ve stratejilerinin belirlenmesine yönelik iş ve işlemleri
yapmak.
ç) Araç muayene istasyonlarının ve muayene
merkezlerinin mevzuata uygunluk denetimlerini denetim planına uygun olarak
yapmak.
d) İdarede görevli denetleyicilerin
görevlendirilmesine yönelik işlemleri yürütmek.
e) Gerekli görülmesi halinde denetimlere iştirak
etmek.
f) Bölge müdürlüklerince yapılan denetim
faaliyetlerinin yıllık olarak değerlendirilmesini ve raporlamasını yapmak.
g) Denetimle yetkili diğer yetkili kurumlar
tarafından yapılan denetimlerin verimli ve etkili olmasına yönelik çalışma,
koordinasyon ve planlamayı yapmak.
ğ) Kontrol listelerini hazırlamak ve güncel tutmak.
(2) Bölge müdürlüklerinin bu Yönetmelik
kapsamındaki görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) İlgili mevzuat kapsamında yapılması gereken denetimlerin
planlanması, programlanması, koordine edilmesi ve takibi ile ilgili iş ve
işlemleri yapmak.
b) Denetim sonuçları ile ilgili işlemleri yürütmek.
c) Yapacakları denetimlere ilişkin yıllık denetim
planını hazırlamak.
ç) Yapılan denetimlere ilişkin yıllık denetim
faaliyet raporunu hazırlamak ve en geç takip eden yılın ocak ayı sonuna
kadar İdareye sunmak.
d) Denetleyicilere yönelik tamamlayıcı eğitimleri
vermek veya verdirmek.
e) Bölge müdürlüklerinde görev yapan
denetleyicilerin görevlendirilmesine yönelik işlemleri yürütmek.
f) Gerekli durumlarda diğer denetleyici kurumlarla
müşterek denetimler planlanması için gerekli koordinasyon çalışmasını
yapmak.
g) Seyyar denetimleri planlamak ve yapmak.
(3) Bölge müdürlükleri, denetimin niteliğine göre
gerektiğinde mahalli mülki amirinden kolluk kuvveti görevlendirilmesini
talep eder.
(4) Bölge müdürlüklerince düzenlenen tutanakların
tebliği, takibi ve benzeri işleri yapan personel ile denetleyici personel
ayrı ayrı olarak görevlendirilir.
Görevli
ve yetkili diğer kurumlar
MADDE 6 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak denetimlerde tutanak düzenlemeye 4925 sayılı Kanun, 2918 sayılı
Kanun ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yetkilendirilmiş görevli
Bakanlık (İdare ve bölge müdürlükleri) personeli ile denetimle yetkili
diğer kurumların personeli de görevli ve yetkilidir.
(2) Denetim ile yetkili diğer kurumlar, yaptıkları
denetim sonucuna ilişkin tutanakları ilgili bölge müdürlüğüne gönderir
ancak, denetimlerin sonucuna ilişkin tutanakların kendi otomasyon sistemi
üzerinden elektronik ortamda Bakanlığa göndermesi halinde, fiziki olarak
İdareye veya bölge müdürlüğüne göndermez.
(3) Denetim ile yetkili diğer kurumlar bu
Yönetmelik kapsamında denetim yapacak kendi personeline yönelik tamamlayıcı
eğitimleri verir veya verdirir.
(4) Denetim ile yetkili diğer kurumlar, yaptıkları
denetimlere ilişkin istatistiki bilgileri, Bakanlığın talebi halinde yazılı
veya elektronik ortamda bildirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetim Çeşitleri
Denetim
çeşitleri
MADDE 7 –
(1) Denetim çeşitleri aşağıdaki
gibidir:
a) Karayolunda yapılan denetimler;
1) Sabit denetim istasyonlarında denetim,
2) Seyyar denetim,
3) Sınır kapılarında yapılan denetim.
b) İşletme denetimleri;
1) Gerçek/tüzel kişilere ait işletmelerde yapılan
denetim,
2) Araç muayene istasyonlarının işletme denetimi,
3) Muayene merkezlerinin işletme denetimi.
c) Fiziki yer ve mekân uygunluk denetimleri;
1) Gerçek/tüzel kişilere ait işletmelerin uygunluk
denetimi,
2) Araç muayene istasyonlarının uygunluk denetimi,
3) Muayene merkezlerinin uygunluk denetimi.
ç) Elektronik sistemlerden faydalanılarak yapılan
denetimler;
1) Uzak Denetim,
2) U-Net Otomasyon Sistemi üzerinden denetim.
Karayolunda
yapılan denetimler
MADDE 8 –
(1) Sabit denetim istasyonlarında
denetim;
a) Denetim programı çerçevesinde denetimler
gerçekleştirilir.
b) Elektronik sistemler vasıtasıyla belirlenen
araçların denetlenmesi esas olup, sistemlerin bu şekilde araç seçememesi
halinde denetlenecek araçlar denetleyici tarafından belirlenir.
c) Yolcu taşımacılığı yapan taşıtların denetimi
özel bir durum olmadıkça, tartım platformuna alınmadan gerçekleştirilir.
(2) Seyyar denetim;
a) Denetim yapılacak karayolu denetim kesimi ve
zamanı bölge müdürlükleri tarafından belirlenir.
b) Denetim yapılacak karayolu denetim kesiminde
taşıt/taşıtların konuşlanacağı ve denetime tabi tutulacak taşıtların
depolanacağı yeterli ve güvenli alan olmasına özen gösterilir.
c) Viraj, kavşak, köprü ve tünel gibi görüşün
azaldığı yerler veya yakınında, kaplamanın daraldığı ya da trafik işaretlemeleri
ile geçmenin yasaklandığı yol kesimlerinde ve yol zemininin karlı veya
buzlu olduğu durumlar ile görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri
havalarda denetim yapılmamasına özen gösterilir.
ç) Denetimin uygulanacağı yol kesiminde araç
durdurma, şerit daraltma ve benzeri trafik tedbirleri trafik zabıtasınca
yapılır.
d) Denetimlerde varsa ortak denetim alanları tercih
edilmelidir.
(3) Bakanlık ve bölge müdürlükleri tarafından
karayolunda yapılan denetimler, kontrol listeleri kullanılarak yapılır.
(4) Sınır kapılarında yapılan denetimler, kontrol
listeleri kullanılarak yapılır.
(5) Denetim faaliyetinde bulunan ekip, denetim
noktası öncesindeki elektronik sistemlerden faydalanarak denetlenecek
aracın belirlenmesi suretiyle ön ihbarlı denetim de gerçekleştirebilir.
Buna ilişkin hususlar İdare tarafından belirlenir.
İşletme
denetimleri
MADDE 9 –
(1) Gerçek/tüzel kişilerin işletme
denetimlerinde;
a) İşletmelerin mekân ve/veya faaliyet denetimleri
kontrol listeleri kullanılarak yapılır.
b) İşletme denetiminin, zamanı ve işletmelere
ilişkin bilgiler önceden denetim programında belirlenir.
(2) Araç muayene istasyonlarının ve muayene
merkezlerinin mekân ve faaliyet denetimi, İdare tarafından görevlendirilen
personelce, İdare tarafından hazırlanan/onaylanan denetim planı ve programı
kapsamında yapılır.
Fiziki
yer ve mekân uygunluk denetimleri
MADDE 10
– (1) Taşımacılık yetki belgesinin
ilk düzenlenmesi veya yenilenmesinde, fiziki yer ve mekân şartlarının sağlandığına
yönelik denetimler kontrol listeleri kullanılarak, bölge müdürlüklerince
gerçekleştirilir.
(2) İlk defa yetkilendirilecek veya yetki belgesi
yenilenecek araç muayene istasyonlarının ve muayene merkezlerinin fiziki
yer ve mekân şartlarının sağlandığına yönelik denetimler İdare tarafından
gerçekleştirilir.
(3) Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşu
(TMGDK) yetkilendirme, belge yenileme ve adres değişikliği taleplerine
ilişkin işlemlerde fiziki yer ve mekân şartlarının sağlandığına dair denetimler
İdarece veya bölge müdürlükleri tarafından gerçekleştirilir.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen
denetimler, İdare veya bölge müdürlüklerince gerekli görülen hallerde
gerçekleştirilir.
Elektronik
sistemlerden faydalanılarak yapılan denetimler
MADDE 11
– (1) İdare ve/veya bölge
müdürlükleri tarafından oluşturulan uzak denetim merkezlerinde yapılacak
denetimler; uzak denetim için kullanılan sistem tarafından, elektronik
cihaz, ortam veya U-Net Otomasyon Sistemi üzerinden tespit edilen verilere
göre mevzuat kapsamında yapılır.
(2) Kabahat, şüpheye meydan vermeyecek şekilde
tespit edilir.
(3) Elektronik ortamdaki kayıtlar gerektiğinde
çıktı alınarak çoğaltılabilir.
(4) Sistem üzerinden yapılan tespitlere ilişkin
tutanakların elektronik ortamda düzenlenmesi esastır.
(5) Uzak denetimde; kontrol edilen araçlara ilişkin
olası kabahatler U-Net Otomasyon Sistemi tarafından listelenir. Listelenen
kayıtlar üzerinde yapılan incelemede kabahat tespit edilmesi durumunda
tutanak düzenlenir. İhlalin bulunmadığının tespiti halinde gerekçesi kayıt
altına alınarak cezai işlem uygulanmaz.
(6) Uzak denetimde; cezai işlem uygulanamayacak
durumlarda gerekçe U-Net Otomasyon Sisteminde belirtilir.
(7) Elektronik sistemlerden faydalanılarak yapılan
denetimler, denetleyiciler tarafından yapılabileceği gibi İdare ve/veya
bölge müdürlüklerinin görevlendireceği diğer personel tarafından da
gerçekleştirilebilir.
(8) Elektronik sistemlerden faydalanılarak
yapılacak denetimler, İdare tarafından yayımlanacak esaslara göre yapılır.
İstatistikler
ve risk analizi
MADDE 12
– (1) İdarece, bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyetlere ilişkin verilere dayalı istatistikler oluşturulur.
(2) İdare, etkin ve verimli denetim yapabilmek
amacıyla, taşıt, sürücü veya işletmelere ilişkin Bakanlık veri tabanında
bulunan bilgiler üzerinden risk analizleri yapabilir.
(3) İdarece, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlere ilişkin oluşturulacak istatistiki bilgiler, taşıt, sürücü veya
işletmelere ilişkin risk analizleri, risk analizine göre yapılabilecek
sınıflandırmalar ile İdarenin uygun göreceği diğer bilgi ve belgeler,
gerekli görülmesi halinde ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
paylaşılabilir.
(4) Risk analizine göre sınıflandırma yapmak
suretiyle belirli taşıt, sürücü veya işletmelerin denetlenmesine öncelik
verilebilir, sürekli tespit edilen bir eksikliğe veya öncelik verilecek
hususlara yönelik denetim planı ve programı yapılabilir.
(5) Üçüncü fıkraya göre oluşturulan bilgiler,
Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslara göre bu Yönetmelik kapsamında
denetime tabi olan gerçek veya tüzel kişilerle paylaşılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetim Öncesi ve Sonrası Yapılması Gerekli
İşlemler
Denetim
planı ve denetim programı
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
bölge müdürlüklerince yapılacak denetimlere dair yıllık denetim planı bölge
müdürlüklerince hazırlanır ve her yıl kasım ayının 15’ine kadar İdareye
sunulur. Sunulan yıllık denetim planları İdare tarafından onaylanır.
Denetim planı hazırlanırken, önceki denetim faaliyetlerinden elde edilen
verilerden yararlanılır.
(2) Bir yıllık periyodu içeren denetim planı;
a) Kapsadığı coğrafi alanı,
b) Kontrol edilecek tesis veya faaliyetlerin
türünü,
c) Yapılacak denetimlerin çeşidini,
içerir.
(3) Kesinleşen yıllık denetim planına uygun olarak,
bölge müdürlükleri tarafından üçer aylık denetim programı hazırlanır.
Denetim programı hazırlanırken, U-Net Otomasyon Sistemi üzerinden
yapılan/yapılacak risk analizi dikkate alınır.
(4) Denetim programı yıllık denetim planını
detaylandıracak şekilde, denetlenecek işletme, denetim yeri veya güzergâh
bilgisi, denetim süresi, denetimin çeşidi, kapsamı ve benzeri bilgileri
içerir.
(5) İdarece veya bölge müdürlükleri tarafından
gerekli görüldüğü hallerde denetim plan ve programına bağlı olmaksızın da
denetim yapılabilir.
(6) Uygulanacak denetim programı, denetimler
bitinceye kadar ilgisiz kişilerle paylaşılmaz.
Haberli
ve habersiz denetim
MADDE 14
– (1) Haberli denetimler sadece
aşağıdaki hallerde yapılır:
a) İlk defa yetki verileceklerin zorunlu fiziki yer
ve mekân uygunluk denetimi.
b) Yetki belgesi düzenlenmiş ve fiziki yer ve mekân
denetimi yapılmış olan yerlerde yapılan değişikliklerin denetimi.
c) İdare tarafından uygun görülen diğer denetimler.
(2) Habersiz denetim; birinci fıkra haricindeki
denetimleri kapsar.
Kontrol
listeleri ve denetim raporu
MADDE 15
– (1) Denetleyici, İdare
tarafından yayımlanan kontrol listelerini kullanarak denetim yapar.
(2) Fiziksel veya elektronik ortamda düzenlenen
tutanaklar, kontrol listeleri ve denetim raporu denetleyici/denetleyiciler
tarafından ıslak veya elektronik imza (e-imza) ile imzalanır.
(3) Kontrol listesi; denetlenenin haberdar edilmesi
şartıyla elde edilen fotoğraf ile buna ilişkin diğer belgeler varsa tutanak
ile ilişkilendirilmek suretiyle U-Net Otomasyon Sisteminde beş yıl süreyle
saklanır.
(4) Denetleyici, işletme denetimlerinde denetim
raporu düzenler.
(5) Denetim raporu; kontrol listesi ile
ilişkilendirilmek suretiyle, U-Net Otomasyon Sisteminde beş yıl süreyle
saklanır.
İdari
yaptırım kararı
MADDE 16
– (1) Yapılan denetimlerde,
mevzuatta belirtilen gerekliliklere uyulmadığının veya yükümlülüklerin
yerine getirilmediğinin tespit edilmesi durumunda, mevzuatta belirtilen
yaptırımlar uygulanır.
(2) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi
kapsamında yapılanlar haricindeki denetimlerde; adi tutanak, kontrol
listesi ve denetim raporu asgari iki denetleyici tarafından imzalanır.
İdari para cezası karar tutanakları ve ihlal tespit tutanaklarını ise,
denetleyici/görevlilerden birinin imzalaması yeterlidir.
Denetim
sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 17
– (1) Denetim faaliyetleri İdare
tarafından yıllık olarak değerlendirilir ve aşağıdaki bilgileri içeren
değerlendirme raporu hazırlanır.
a) Denetim biriminin personel sayısı ve diğer
kaynaklar ile ilgili bilgiler.
b) Alınan şikâyet, denetim talepleri ve yıllık
denetim planı.
c) Gerçekleştirilen denetim çeşitleri, denetim
sayısı, tespit edilen uygunsuzluklar ve uygulanan yaptırımlara ilişkin
veriler.
(2) Değerlendirme raporundaki tespitlere göre
kontrol listeleri ve iş programı/akışı güncellenebilir.
(3) Değerlendirme sonucunda hazırlanan rapor, bir
sonraki denetim planı ve programı hazırlanırken bölge müdürlüklerince
dikkate alınır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetleyicilerin Nitelikleri, Eğitimi, Görev, Yetki
ve Sorumlulukları ile Tanıtım Kartı
Denetleyicilerin
nitelikleri ve eğitimi
MADDE 18
– (1) Denetleyicilerin;
a) 4925 sayılı Kanun, 2918 sayılı Kanun ve 655
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede sayılan kurum ve kuruluşların personeli
olması,
b) Yetkilendirilmiş olması,
c) Yapılacak denetimin kapsamına uygun eğitimi
almış olması,
ç) En az lise veya dengi okul mezunu olması,
d) Etkili iletişim kurabilme kabiliyetine haiz
olması,
gerekir.
(2) Araç muayene istasyonları ile muayene
merkezlerinin denetimleri mühendislik eğitimi almış personel tarafından
yapılır.
(3) İdare, 4925 sayılı Kanun, 2918 sayılı Kanun ve
655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yetkilendirilmiş görevli Bakanlık
ve bölge müdürlükleri personeli ile denetimle yetkili diğer kurumların
uygun görülen personeline denetim konusunda eğitici eğitimi verir veya
verdirir. Bu Yönetmelik kapsamında denetimde sorumlu Kurumların kendi
denetim personeline bu eğitimi alan eğiticiler tarafından denetim eğitimi
verilir.
(4) İdare, denetim eğitimi ve eğitici eğitiminin
içeriği, süresi ve müfredatı ile ilgili ayrıca düzenleme yapabilir.
Denetleyicinin
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 19
– (1) Denetleyicinin görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Yapılacak denetimle ilgili güvenlik önlemlerini
almak/aldırmak ve alınmış güvenlik önlemlerine uymak.
b) Yapılacak denetimlerde kullanılmak üzere
kendisine zimmetle teslim edilen idari para cezası karar tutanağı/ihlal
tespit tutanağını muhafaza etmek, bitiminde dip koçanlarının kontrolünü
müteakip zimmetle teslim etmek.
c) Denetim raporunu, İdareye veya bölge müdürlüğüne
sunmak.
ç) Kendisine verilen denetim görevini yapmak.
d) Denetim esnasında gerekli hallerde adi tutanak
tutmak ve imzalamak.
e) Denetimleri adil ve tarafsız yapmak.
f) Denetimle ilgili gerekli bilgi ve belgeleri
istemek.
g) Talep edilen bilgi ve belgeyi vermeyenler
hakkında durumu adi tutanak altına almak.
ğ) Gerekli hallerde kolluk kuvveti tarafından
güvenlik önlemlerinin alınması için bölge müdürlüğünden talepte bulunmak.
h) Denetim için kendisine teslim edilen araç, gereç
ve tutanakları usulüne uygun şekilde kullanmak.
Denetim
ekibinin görevlendirilmesi
MADDE 20
– (1) Denetimlerde, İdarece veya
bölge müdürlüğü tarafından yeterli sayıda personel görevlendirilir.
(2) Denetleyicilere yapacakları denetim hususunda
gereken bilgilendirme, İdarece veya bölge müdürlüğü tarafından yapılır.
Denetleyicinin
denetlenene karşı davranışı
MADDE 21
– (1) Denetleyici, denetlenene
karşı davranışında aşağıdaki hususlara riayet eder:
a) Denetime başlamadan önce denetlenene denetleyici
tanıtım kartını ibraz eder ve denetim gerekçesini açıklar.
b) Denetim sırasında denetlenene karşı saygılı ve
nazik bir üslupla hitap eder. Kişisel tartışmalardan kaçınır.
c) Tespit edilen kabahati muhataba açık bir şekilde
bildirir.
Denetleyici
tanıtım kartı
MADDE 22
– (1) İdarece veya bölge
müdürlükleri tarafından görevlendirilen denetleyicilere Bakanlık tarafından
Ek-1’de örneği yer alan tanıtım kartı verilir.
(2) İdarece veya bölge müdürlükleri tarafından
görevlendirilen denetleyiciler, denetim süresince denetleyici tanıtım
kartını takar.
(3) İdarece veya bölge müdürlükleri tarafından
görevlendirilen denetleyicilerin takacağı tanıtım kartlarının basımı,
verilme, değiştirilme, geri alınma ve imha edilmesine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(4) Denetleyici tanıtım kartının kayıp, çalıntı ve
benzeri durumlarda yenisi temin edilinceye kadar personel kimlik kartı,
denetleyici tanıtım kartı yerine kullanılabilir.
Gizliliğe
riayet
MADDE 23
– (1) Denetleyicilerin;
a) Kişisel verilerin gizliliğine riayet etmeleri,
b) Denetim programında yer alan bilgileri ilgisiz
kişilere açıklamamaları,
c) Denetim esnasında öğrendikleri ticari sır
mahiyetindeki bilgileri ilgisiz kişilere açıklamamaları,
ç) İhbar üzerine veya resen yapılacak denetimlere
ilişkin bilgileri ilgisiz kişilere açıklamamaları,
zorunludur.
ALTINCI BÖLÜM
Tutanaklar
Düzenlenecek
tutanakların şekli, içeriği, basımı ve dağıtımı
MADDE 24
– (1) 4925 sayılı Kanun ve 655
sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında bu Yönetmelik ekinde şekli ve
içeriği yer alan basılı veya elektronik idari para cezası karar tutanakları
ile basılı veya elektronik ihlal tespit tutanakları ile zarflar kullanılır.
a) 4925 sayılı Kanunun İdari Para Cezası Karar
Tutanağı (Ek-2),
b) Elektronik ortamda düzenlenen 4925 sayılı
Kanunun İdari Para Cezası Karar Tutanağı (Ek-3),
c) 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
maddesinin ikinci fıkrasına istinaden düzenlenen İdari Para Cezası Karar
Tutanağı (Ek-4),
ç) Elektronik ortamda düzenlenen 655 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin ikinci fıkrasına istinaden
düzenlenen İdari Para Cezası Karar Tutanağı (Ek-5),
d) 8/1/2018 tarihli ve 30295 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği Uyarınca Düzenlenen İhlal Tespit
Tutanağı (Ek-6),
e) Elektronik ortamda düzenlenen Karayolu Taşıma
Yönetmeliği Uyarınca Düzenlenen İhlal Tespit Tutanağı (Ek-7),
f) İdari Para Cezası Karar Tutanağı Tebligat
Mazbatalı Zarf (Ek-8),
g) İhlal Tespit Tutanağı ve Uyarmaya İlişkin
Tebligat Mazbatalı Zarf (Ek-9).
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki belge, tutanak ve
zarflara ilişkin tüm iş ve işlemler elektronik ortamda gerçekleştirilebilir.
(3) Elektronik ortamda düzenlenen tutanakların;
yazılım, entegrasyon ve arşivlenmesi İdare tarafından belirlenecek esaslar
çerçevesinde, Bakanlık Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığınca yapılır.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen belge,
tutanak ve zarflara, karekod, doğrulama kodu gibi belge doğrulama bilgileri
eklenebilir.
(5) Basılı tutanaklar, ihtiyaçlar dikkate alınarak;
İdare ve bölge müdürlüklerine, bölge müdürlüklerince de kendi hizmet
sınırları dâhilinde bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesinde belirtilen diğer
denetleyici kurumlara dağıtılır.
(6) Ayrıca, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
tutanaklar, içeriğin değiştirilmemesi ve İdarenin uygun görüşünün alınması
kaydıyla, uygun seri sıra numarası tahsisi yapılması şartı ile diğer
denetleyici kurumlar tarafından elektronik ortamda üretilerek
düzenlenebilir.
(7) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan tutanaklarda,
tutanakların açıklama kısımlarında, zarflarda ve tanıtım kartında gerekli
görülmesi halinde Bakanlıkça güncelleme yapılabilir.
Tutanakların
takibi
MADDE 25
– (1) Bakanlık, basılı
tutanakları; denetim personeline verilmek üzere, İdareye ve bölge müdürlüklerine
zimmet karşılığı teslim eder.
(2) İdare ve bölge müdürlükleri, idari para cezası
karar tutanakları ile ihlal tespit tutanaklarını ayrı ayrı olmak üzere
belirleyeceği denetleyicilere zimmetle teslim eder. Denetim görevi
kapsamında bir kısmının kullanılmasını veya bitmesini müteakip de
kontrolünü yaparak yine zimmetle teslim alır.
(3) Bölge müdürlükleri, idari para cezası karar
tutanakları ile ihlal tespit tutanaklarını 4925 sayılı Kanun ve 655 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname kapsamında denetim yapacak diğer denetleyici
kurumlara zimmetle teslim eder ve bitmesine müteakip de kontrolü yapılarak
yine zimmetle teslim alır.
(4) Zimmet işlemleri “Kayıt ve Zimmet Defteri”
kullanılarak yapılır. Ayrıca, eş zamanlı olarak U-Net Otomasyon Sisteminde
oluşturulacak modüle de işlenir.
(5) Tutanaklar, zimmetlendiği
denetleyici/denetleyiciler tarafından kullanılır.
(6) Kullanılmasına müteakip dip koçanların yer
aldığı ve teslim alınacak tutanaklar;
a) Tutanakların usulüne uygun tutulup tutulmadığı,
b) Seri-sıra numaraları,
c) İptali yapılan tutanak var ise usulüne uygun
olarak iptal yapılıp yapılmadığı,
kontrol edilir ve uygunsuzluk tespit edilmesi
durumunda ise tutulacak adi tutanakla birlikte İdareye veya bölge
müdürlüğüne sunulur.
(7) Bölge müdürlüğüne gönderilen tutanak nüshaları,
denetimden sorumlu şube müdürlükleri tarafından incelenir, değerlendirilir
ve tutanak seri/sıra numarasına göre muhafaza edilir. Tutanak serilerinde
eksiklik bulunan nüshalar hakkında, ilgili birim nezdinde inceleme ve
araştırma yapılır. Eksik olan nüshalara ilişkin kusuru bulunan personel
hakkında, kurumları nezdinde gerekli idari işlemler yapılır.
Tutanak
düzenlemeye yetkili kılınanlar
MADDE 26
– (1) 4925 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesi kapsamında düzenlenecek olan idari para cezası karar tutanakları
ile ihlal tespit tutanaklarını düzenlemeye görevli Bakanlık ve İdare
personeli ile aynı Kanunun 27 nci maddesinde ve Karayolu Taşıma
Yönetmeliğinin 66 ncı maddesinde belirtilen diğer kurumların personeli yetkilidir.
(2) 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
maddesi kapsamında düzenlenecek olan idari para cezası karar tutanaklarını
düzenlemeye görevli Bakanlık ve İdare personeli ile aynı maddede belirtilen
diğer kurumların personeli yetkilidir.
(3) 2918 sayılı Kanunun 35 inci maddesi kapsamında
düzenlenecek olan idari para cezası karar tutanaklarını düzenlemeye aynı
Kanunun 114 üncü maddesi uyarınca görevli İdare personeli yetkilidir.
(4) 2918 sayılı Kanunun 65/A maddesi kapsamında
düzenlenecek olan idari para cezası karar tutanaklarını düzenlemeye görevli
bölge müdürlüğü personeli ile aynı maddede belirtilen diğer kurumların
personeli yetkilidir.
Tutanakların
düzenlenmesi ve teslimi
MADDE 27
– (1) İdarî yaptırım kararına
ilişkin tutanakta;
a) Hakkında idarî yaptırım kararı verilen
gerçek/tüzel kişinin kimlik veya vergi numarası ile adresi,
b) İdarî yaptırım kararı verilmesini gerektiren
kabahat ve mevzuat maddesi,
c) Bu kabahatin işlendiğini ispata yarayacak bütün
deliller,
ç) Karar tarihi ve kararı veren kamu görevlilerinin
kimliği,
d) Kabahatin işlendiği yer ve zaman,
açık bir şekilde yazılır.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilen tutanakların fiziki
ortamda basılarak üretilmesi ve ıslak imzalı olacak şekilde düzenlenmesi
halinde;
a) Bir koçandaki her tutanak dört nüsha olarak
basılır. Birinci nüsha asıl nüsha olup, diğer nüshalar kendinden karbonlu
kopya nüshalardır.
b) Her nüshası okunaklı olacak şekilde, sabit,
mürekkepli veya tükenmez kalemle tam ve eksiksiz doldurulur. Tutanaklar
düzenleyen/düzenleyenler ile denetlenen veya temsilcisi tarafından
imzalanır. Tutanakları imza etmekten kaçınanlar için “İmza Etmedi”,
yokluğunda düzenlenen tutanaklar ile elektronik sistemlerden faydalanılarak
yapılan denetimlerde tespit edilen kabahat için düzenlenen tutanaklar için
ise “Gıyabında” kaydı konulur.
c) İdari para cezası karar tutanakları; birinci
nüshası kabahatte bulunan gerçek/tüzel kişiye tebliğ edilir, ikinci nüshası
elektronik veri aktarılamıyor ise tahsilatla görevli ilgili Hazine ve
Maliye Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine gönderilir, üçüncü nüsha
tutanağın teslim alındığı bölge müdürlüğüne gönderilir, dördüncü nüsha
koçanda kalır ve koçan bitimini müteakip teslim alındığı İdareye veya bölge
müdürlüğüne arşivlenmek üzere teslim edilir.
ç) İhtiyaç halinde düzenlenmiş tutanağın nüshası
çoğaltılarak kullanılabilir.
d) Düzenlenen ihlal tespit tutanakları; birinci ve
ikinci nüshası varsa ilgili tespit dosyası ile birlikte, uyarma işlemlerinin
yapılabilmesi için İdareye veya bölge müdürlüğüne gönderilir, üçüncü nüsha
tutanağı düzenleyen görevlinin bağlı olduğu kurumun ilgili biriminde
muhafaza edilir, dördüncü nüsha koçanda kalır ve koçan bitimini müteakip
teslim alındığı İdareye veya bölge müdürlüğüne arşivlenmek üzere teslim
edilir.
(3) Bu Yönetmelikte belirtilen tutanakların
elektronik ortamda üretilerek ıslak imzalı olacak şekilde düzenlenmesi
halinde;
a) Tutanak, düzenleyen/düzenleyenler ile denetlenen
veya temsilcisi tarafından imzalanır. Tutanakları imza etmekten kaçınanlar
için “İmza Etmedi”, yokluğunda düzenlenen tutanaklar ile elektronik
sistemlerden faydalanılarak yapılan denetimlerde tespit edilen kabahat için
düzenlenen tutanaklar için ise “Gıyabında” kaydı konulur.
b) İdari para cezası karar tutanakları üç nüsha
olarak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası kabahatte bulunan gerçek/tüzel
kişiye tebliğ edilir, ikinci nüshası ise tutanağı düzenleyen görevlinin
bağlı olduğu kurumun ilgili biriminde muhafaza edilir. Tutanağın üçüncü
nüshası elektronik veri aktarılamıyor ise tahsilatla görevli ilgili Hazine
ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine gönderilir.
c) Denetimle yetkili diğer Kurumlarca düzenlenen
ihlal tespit tutanakları üç nüsha olarak düzenlenir. Tutanağın birinci ve
ikinci nüshası varsa ilgili tespit dosyası ile birlikte, uyarma
işlemlerinin yapılabilmesi için İdareye veya bölge müdürlüğüne gönderilir,
üçüncü nüsha tutanağı düzenleyen görevlinin bağlı olduğu kurumun ilgili
biriminde muhafaza edilir.
ç) Bakanlık birimlerince düzenlenen ihlal tespit
tutanakları iki nüsha olarak düzenlenir.
(4) Bu Yönetmelikte belirtilen tutanakların
elektronik imzalı olacak şekilde elektronik ortamda üretilebilmesi halinde;
a) Tutanakları imza etmekten kaçınanlar için “İmza
Etmedi”, yokluğunda düzenlenen tutanaklar ile elektronik sistemlerden faydalanılarak
yapılan denetimlerde tespit edilen kabahat için düzenlenen tutanaklar için
ise “Gıyabında” kaydı konulur. Elektronik imzalı tutanak, denetlenenin imza
etmekten kaçınmaması halinde elektronik imzalı veya elde edilen çıktı
üzerine ıslak olarak imzalanabilir.
b) İdari Para Cezası Karar Tutanakları iki nüsha
olarak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası kabahatte bulunan gerçek/tüzel
kişiye tebliğ edilir, ikinci nüsha ise tutanağı düzenleyen görevlinin bağlı
olduğu kurumun ilgili biriminde muhafaza edilir. Elektronik veri
aktarılamıyor ise tutanağın ilave bir nüshası, tahsilatla görevli ilgili
Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine fiziki olarak
gönderilir.
c) Denetimle yetkili diğer Kurumlarca düzenlenen
ihlal tespit tutanağının elektronik ortamda Bakanlığa gönderilmesi esastır.
Varsa ilgili tespit dosyası ile birlikte, uyarma işlemlerinin yapılabilmesi
için İdareye veya Bölge Müdürlüğüne gönderilir, Elektronik imzalı ihlal
tespit tutanakları gerektiğinde çoğaltılarak kullanılabilir.
(5) Her kabahat için ayrı tutanak düzenlenir.
Ancak, ihlal tespit tutanaklarının düzenlenmesine ilişkin, Karayolu Taşıma
Yönetmeliğinin 67 nci maddesinin dördüncü fıkrası hükümleri uygulanır.
(6) Aşağıdaki hallerde tutanaklar gıyaben
düzenlenir.
a) Muhatabın hazır bulunmadığı denetimlerde.
b) Yol kenarı denetimlerinde kabahate konu
muhatabın sürücü olmaması halinde.
c) Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı
Kuruluşlarına ilişkin elektronik ortamda tespit edilen ihlallerde.
ç) Elektronik sistemlerden faydalanılarak yapılan
denetimlerde tespit edilen kabahatlerde.
d) Diğer zorunlu hallerde.
(7) Firmalar, yurt dışında bulunan taşıtları için
geçiş belgeleri talepleri veya kayıp geçiş belgeleri konularında uyarmaya esas
kabahati; dilekçe, KEP adresi veya e-Devlet Kapısı üzerinden beyan
edebilirler.
(8) Ticaret odaları veya ticaret ve sanayi odaları
tarafından tespit edilen bölge müdürlüğüne bildirilen uyarmaya konu
kabahatler bölge müdürlüğünce incelenir, ihlal tespit tutanaklarıyla
verilen uyarma ilgilisine tebliğ edilir.
(9) Denetimle yetkili diğer Kurumlarca 4925 sayılı
Kanun ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında düzenlenen idari
para cezası karar tutanaklarının elektronik ortamda Bakanlığa gönderilmesi
esastır.
(10) 2918 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen idari
para cezası karar tutanaklarının düzenlenmesi ve teslimine ilişkin 6/4/2011
tarihli ve 27897 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Trafik İdari Para Cezası
Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 8 inci maddesi hükümleri uygulanır.
Tutanak
iptali
MADDE 28
– (1) 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
idari yaptırım kararının maddi hata/yanlış nedeniyle düzenlenmiş olduğunun
veya idari yaptırım kararının gerçekleşmesini sağlayan sebeplerin mevcut
olmadığının tespiti yapılmış ise tebliğ tarihini takip eden 15 günlük kesinleşme
süresi içerisinde idari yaptırım kararı geri alınabilir.
(2) Yapılan denetimler sonucu düzenlenen idari para
cezası karar tutanaklarıyla ilgili maddi hata/yanlışların düzeltilme işlemi
gerektiği hallerde;
a) Tutanakların iptal işlemi için İdarece veya
bölge müdürlüğü tarafından asgari üç kişilik kurul oluşturulur.
b) Söz konusu karar tutanağının üzeri çizilerek
“İptal” şerhi konulduktan sonra, tutanağı düzenleyen görevli/görevliler
tarafından, hatalı/yanlış düzenlenen tutanağın tarihi, saati, seri numarası
ve “iptal etme” nedeni belirtilmek ve “iptal etme” işlemine ilişkin delil
teşkil eden belgeler eklenmek suretiyle kurul tarafından onaylanan iki
nüsha tutanaktan biri iptal edilen tutanağın ekine, diğeri ise dosyasında
muhafaza edilmek üzere düzenlenir.
c) Tutanak diğer denetleyici kurumlar tarafından
düzenlenmiş ise iptal etmeye esas teşkil eden belgelerin/bilgilerin birer
sureti basılı veya elektronik ortamda söz konusu tutanağı düzenleyen kuruma
ivedi olarak gönderilerek, iptal işlemlerinin başlatılması ve neticesinden
İdareye veya bölge müdürlüğüne bilgi verilmesi istenilir.
ç) İptal edilen tutanak;
1) Tebliğ yapılmamış ise; herhangi bir tebligat
işlemi yapılmaz.
2) İdari para cezalarına ilişkin tebliği yapılmış,
ancak takip ve tahsili amacıyla tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye
Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine gönderilmemiş ise; ilgilisine
yazılı bildirimde bulunulur.
3) İdari para cezalarına ilişkin tebliğ yapılmış ve
takip/tahsil amacıyla gönderilmişse; ilgiliye ve gönderilen birime ikinci
bir yazılı talimata kadar işlem yapmaması/yapılmaması, ilgili ödeme
yapmışsa da ilgiliye iadesi için gönderilen birime bildirimde bulunulur.
4) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ancak uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmemiş ise, bu
tutanağa ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir.
5) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ve uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmiş ise, bu tutanağa
ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir ve ücret iadesi için
Bakanlık Döner Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığına bildirimde bulunulur.
(3) Yapılan denetimler sonucu düzenlenen tutanağa
süresinde haklı itiraz edildiğinin anlaşılması halinde;
a) İdari para cezaları takip ve tahsili amacıyla
tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili vergi
dairesine gönderilmez.
b) İdari para cezaları takip ve tahsili amacıyla
tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine gönderilmiş
ise tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimi/ilgili
vergi dairesi yazılı olarak bilgilendirilir.
(4) Yapılan denetimler sonucu düzenlenen tutanağın
Mahkeme sürecinde İdarece veya bölge müdürlükleri tarafından iptal edilmesi
halinde;
a) İdari para cezalarına ilişkin tahsilatla görevli
ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine
gönderilmez ve ilgilisine yazılı bildirimde bulunulur.
b) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ancak uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmemiş ise, bu
tutanağa ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir.
c) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ve uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmiş ise, bu tutanağa
ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir ve ücret iadesi için
Bakanlık Döner Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığına bildirimde bulunulur.
(5) Yapılan denetimler sonucu düzenlenen tutanağın
Mahkeme tarafından iptal edilmesi halinde;
a) İdari para cezalarına ilişkin takip ve tahsili
amacıyla tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili
vergi dairesine gönderilmemiş ise; ilgilisine yazılı bildirimde bulunulur.
b) İdari para cezalarına ilişkin takip ve tahsili
amacıyla tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı birimine/ilgili
vergi dairesine gönderilmiş ise; tahsilatla görevli ilgili Hazine ve Maliye
Bakanlığı birimine/ilgili vergi dairesine gereği yapılmak üzere Mahkeme
Kararı ile birlikte bildirimde bulunulur.
c) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ancak uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmemiş ise, bu
tutanağa ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir.
ç) İhlal tespit tutanaklarına ilişkin tebliğ
yapılmış ve uyarmanın kaldırılması için ücreti ödenmiş ise, bu tutanağa
ilişkin kayıt U-Net Otomasyon Sisteminde güncellenir ve ücret iadesi için
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Başkanlığına bildirimde bulunulur.
Tutanakların
tebliğ işlemleri
MADDE 29
– (1) Düzenlenen tutanaklara ait
bildirimler, 5326 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin dördüncü fıkrasına göre
elektronik tebligat imkânı bulunması halinde buna göre yapılabilir, bu
imkân bulunmaması halinde ise 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanununa ve ilgili diğer tebligat mevzuatına göre yapılır.
(2) Bakanlık, tutanakların tebliğine ilişkin
düzenleme yapabilir, ilgili kurumlarla protokol imzalayabilir ve imzalanan
protokole göre işlem tesis edebilir.
(3) 2918 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen idari
para cezası karar tutanaklarının tebliğine ilişkin Trafik İdari Para Cezası
Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 10 uncu maddesi uygulanır.
Tutanakların
arşivlenmesi ve imhası
MADDE 30
– (1) Düzenlenen tutanaklar tebliğ
tarihinden itibaren beş yıl süreyle arşivlenerek saklanır ve süresi sonunda
usulüne göre imha edilir.
(2) Düzenlenen tutanakların elektronik ortama
aktarılan verileri ile ıslak ve e-imzalı elektronik tutanakların verileri
en az on yıl süreyle elektronik ortamda arşivlenir.
(3) 2918 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen idari
para cezası karar tutanaklarına ilişkin Trafik İdari Para Cezası Karar
Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 18 inci maddesi uygulanır.
Tutanak
bilgilerinin elektronik sisteme girilmesi ve bu verilerin U-Net Otomasyon
Sistemine aktarılması
MADDE 31
– (1) Bakanlık personeli
tarafından düzenlenen basılı tutanaklara ilişkin bilgiler, denetimin bitimini
takip eden iki iş günü içerisinde, U-Net Otomasyon Sistemine girilir.
(2) İlgili mevzuat kapsamında yetkilendirilen diğer
denetleyici kurumlar tarafından düzenlenen basılı tutanaklara ilişkin
bilgiler, en geç beş iş günü içerisinde düzenleyen kurum tarafından U-Net
Otomasyon Sistemine iletilmek üzere kendi otomasyon sistemlerine girilir.
(3) Kesinleşen ve süresi içinde ödenmeyen idari
para cezası karar tutanaklarına ilişkin bilgilerin 21/7/1953 tarihli 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında takip ve
tahsili için Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına
elektronik ortamda gönderilmesi esastır.
(4) Düzenlenen basılı ihlal tespit tutanaklarına
ilişkin bilgiler, İdareye veya bölge müdürlüğüne intikalini takip eden iki
iş günü içinde U-Net Otomasyon Sistemine girilir.
(5) İkinci ve üçüncü fıkra hükümleri, tarafların
veri paylaşımına ilişkin imzalanacak protokollerde belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 5326 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Eğitim
muafiyeti
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 1/1/2022 tarihinden
önce denetimlerde görevlendirilen personel bu Yönetmeliğin 18 inci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinden muaftır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 1/1/2022 tarihinden
önce basımı yapılmış olan tutanak ve zarfların kullanımına devam edilebilir.
Yürürlük
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmeliğin 1 inci, 2
nci, 3 üncü, 4 üncü, 13 üncü, 33 üncü ve 34 üncü maddeleri yayımı
tarihinde, diğer hükümleri 1/1/2022 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|