Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2021/28)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Korteks
Mensucat Sanayi ve Ticaret A. Ş. firması tarafından yapılan, Polyteks
Tekstil Sanayi Araştırma ve Eğitim A. Ş. ile Küçükçalık Tekstil Sanayi ve
Ticaret A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Kore Cumhuriyeti ve
Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti menşeli 5402.47 gümrük tarife pozisyonu
altında sınıflandırılan “Diğerleri, poliesterlerden” ürününe yönelik bir
damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi,
c) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) Güney Kore: Kore Cumhuriyeti’ni,
e) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
f) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
g) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı,
ğ) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ı) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
i) Vietnam: Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti’ni,
j) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün, 5402.47 gümrük tarife
pozisyonu altında sınıflandırılan “Diğerleri, poliesterlerden”dir.
(2) Bahse konu GTP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Korteks Mensucat Sanayi ve
Ticaret A. Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi
uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz
konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak
anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Başvuru konusu ülkelerin iç piyasa satışlarına
ilişkin veri temin edilemediğinden ithalatı en çok yapılan tip esasında
oluşturulmuş normal değer hesaplamasına gidilmiş ve yerli üretim dalının
hammadde maliyetleri üzerine eklenen işçilik, satış genel idari giderler
ile finansman giderlerinde anılan ülkeler koşullarında ayarlamalar
yapıldıktan sonra makul bir kâr oranı eklenerek normal değer oluşturulmuş
ve bulunan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç
fiyatının tespitinde 2020 yılına ait Bakanlık istatistik veri tabanında yer
alan ithalat beyannameleri bazında veriler kullanılarak, soruşturma konusu
ürünün başvuru konusu ülkelerden gerçekleşen ithalatının CIF ağırlıklı
ortalama birim ithalat fiyatı esas alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından
harici navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan fiyatın fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup
başvuru konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28
inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit
edilmiştir.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar
iddiası incelenmiştir.
(2) Güney Kore menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının 2018-2020 döneminde mutlak ve nispi olarak dalgalı bir seyir
izlemekle birlikte 2019 ve 2020 yıllarında 2018 baz yılına kıyasla artış
gösterdiği; Vietnam menşeli ithalatın 2016-2018 dönemi süresince mutlak ve
nispi olarak artış gösterdiği belirlenmiştir.
(3) 2020 yılında Güney Kore menşeli ithalatın birim
fiyatının yerli üretim dalının yurt içi birim satış fiyatını kırdığı; Vietnam
menşeli ithalatın birim fiyatının yerli üretim dalının yurt içi birim satış
fiyatını kırdığı ve baskıladığı tespit edilmiştir.
(4) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin
olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede,
yerli üretim dalının üretim, yurt içi satışlar, pazar payı, yurt içi
satışlardan ürün kârı, kapasite kullanım oranı ve direk işçi sayısı gibi
temel ekonomik göstergelerinin 2018-2020 döneminde kötüleştiği tespit
edilmiştir.
(5) Başvuru
konusu ülkelerin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti bakımından
soruşturma konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli bir konuma sahip
olduğu anlaşılmıştır.
(6) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin Bakanlık istatistik veri tabanında
yer alan veriler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli
olduğu iddia edilen Güney Kore ve Vietnam menşeli ithalatın yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara/maddi zarar tehdidine yol
açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda, damping
soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ile Güney Kore ve Vietnam menşeli soruşturma konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) Vietnam’da yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi
uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca,
soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye
çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti,
benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki
üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul
edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını
cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie
bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 11 – (1) Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer
alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T. C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63
Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini,
fiziki ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine ve
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderir.
EBYS e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplama
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 14 – (1) Kanun ve Kararın ilgili hükümleri uyarınca,
soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin
önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
|