Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
YERLİ AKSAM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, yenilenebilir enerji
kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesislerinde yerli aksam
kullanımının desteklenmesi amacıyla, söz konusu tesislerde kullanılan
aksamlara uygulanacak yerli katkı fiyatlarına ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 10/5/2005 tarihli ve 5346
sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı
Kullanımına İlişkin Kanunun 6/B maddesine ve 29/1/2021 tarihli ve 3453
sayılı Cumhurbaşkanı Kararına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aksam: Bu Yönetmeliğin Ek-1’inde ve Ek-2’sinde
belirtilen teçhizatı,
b) Aksam/bütünleştirici parça imalatçısı: Serbest
bölgeler dâhil Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde kurulu ve sanayi
sicil belgesindeki “üretim konusu” içeriğinde yer alan
aksamı/bütünleştirici parçayı imal eden sanayi işletmelerini,
c) Ana kaynak: Birden çok kaynaklı elektrik üretim
tesislerinde önlisans veya lisans başvurusunda tercih edilen kaynağı,
ç) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
d) Başvuru sahibi: YADF’den faydalanmak isteyen
önlisans/lisans sahibi tüzel kişiyi,
e) Birleşik yenilenebilir elektrik üretim tesisi:
Şebekeye aynı bağlantı noktasından bağlanan tamamı yenilenebilir, birden
fazla enerji kaynağından elektrik üretmek amacı ile kurulan tek bir
elektrik üretim tesisini,
f) Bütünleştirici parça: Aksam imalatında
kullanılan ve bu Yönetmeliğin Ek-1’inde belirtilen teçhizatı,
g) Destekleyici kaynaklı elektrik üretim tesisi:
Üretim tesislerinde ısıl dönüşüm sürecinde diğer bir enerji kaynağından da
faydalanılan tek bir elektrik üretim tesisini,
ğ) Elektrik üretim tesisi: 14/3/2013 tarihli ve
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu uyarınca kurulan yenilenebilir enerji
kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesisini,
h) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ı) Kanun: 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı
Kullanımına İlişkin Kanunu,
i) Kapasite artışı: Lisansa dercedilen mekanik
kurulu güçteki artışı,
j) Kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi: 11/2/1959
tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 7/a maddesi uyarınca tebligata
esas elektronik iletilerin gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere
kullanımına ilişkin olarak hukuki delil sağlayan elektronik postanın
nitelikli şeklini,
k) Sertifika uygunluk belgesi (SUB): TSE tarafından
verilen, Yönetmeliğin Ek-1’inde veya Ek-2’sinde belirtilen ilgili tesis
türlerine göre düzenlenen aksamların/bütünleştirici parçaların, kapsamında
bulunduğu standartlara veya kriterlere uygunluğunu gösteren belgeyi,
l) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
m) Ünite: Bağımsız olarak yük alabilen ve yük
atabilen her bir üretim grubunu,
n) Yardımcı kaynak: Birden çok kaynaklı elektrik
üretim tesislerinde önlisans veya lisans başvurusunda kullanılan ana kaynak
türünde olmamak üzere, ana kaynak dışındaki diğer kaynak ya da kaynakları,
o) Yenilenebilir Enerji Kaynaklarını Destekleme
Mekanizması (YEKDEM) Yönetmeliği: 1/10/2013 tarihli ve 28782 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi
ve Desteklenmesine İlişkin Yönetmeliği,
ö) Yerli aksam: Bu Yönetmeliğin Ek-1’i veya
Ek-2’sinde belirtilen ilgili tesis türlerine göre düzenlenen aksamlardan bu
Yönetmelik hükümleri uyarınca YADF’den faydalanması uygun görülen aksamı,
p) Yerli aksam destek fiyatı (YADF): Bu
Yönetmeliğin Ek-1’inde belirtilen liste uyarınca her bir elektrik üretim
tesisi için ABD Doları cent/kWh veya Ek-2’sinde belirtilen liste uyarınca
her bir elektrik üretim tesisi için Türk Lirası kuruş/kWh olarak hesaplanan
fiyatı,
r) Yerli aksam tespit heyeti: YADF’den faydalanmak
istenilen aksamın/bütünleştirici parçanın imalat yerini ve/veya elektrik
üretim tesisinde kullanıldığını kontrol etmek amacıyla Bakanlık tarafından
oluşturulan en az 2 kişilik heyeti,
s) Yerli katkı fiyatı (YKF): Ek-1’de belirtilen
liste için 5346 sayılı Kanunun II sayılı cetvelinde ABD Doları cent/kWh
veya Ek-2’de belirtilen liste için 3453 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında yer
alan ilgili tesis türlerine göre Türk Lirası kuruş/kWh olarak düzenlenen
yerli katkı fiyatını,
ş) Yerli katkı oranı (YKO): 13/9/2014 tarihli ve
29118 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35)’ne
göre düzenlenen yerli malı belgesindeki oranı,
t) Yerli malı belgesi (YMB): Yerli Malı Tebliği
(SGM 2014/35) kapsamında düzenlenen ve ürünün yerli katkı oranının en az
%51 olduğunu gösteren belgeyi
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçmekle birlikte tanımlanmamış
diğer terim ve kavramlar, elektrik piyasası ile ilgili mevzuattaki anlam ve
kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
YADF Başvurusunun Yapılması ve Değerlendirilmesi
Yurt içi
imalatın denetlenmesi
MADDE 4 – (1) YADF’den faydalanmak isteyen başvuru sahibine
ait elektrik üretim tesislerinde kullanılacak aksamların/bütünleştirici
parçaların planlanan imalat programları, Ek-3’teki dilekçe formatı ile
başvuru sahibi tarafından Bakanlığa sunulur.
(2) YADF’den faydalanmak isteyen başvuru sahibine
ait elektrik üretim tesislerinde kullanılacak aksamların/bütünleştirici
parçaların imalat yerlerine ilişkin denetimler, başvuruya esas tüm
aksamlar/bütünleştirici parçalar için YADF’den faydalanmadan önce yerli aksam
tespit heyeti tarafından yapılabilir.
(3) Yerli aksam tespit heyeti, gerek görmesi
halinde aksamların/bütünleştirici parçaların alt bileşenlerinin üretildiği
imalatçıları da denetleyebilir.
(4) YADF’den faydalanmak isteyen başvuru sahibine
ait elektrik üretim tesisinde inşaat ve/veya montaj yapılması sırasında
toprak veya su altında kalacak olan ya da dışarıdan marka, model/seri no ve
cinsi bilgisi tespiti sonradan yapılamayacak şekilde kapalı hale
getirilmesi gereken aksamlar/bütünleştirici parçalar varsa, tesis inşa
edilmeden veya montajı bitmeden yerinde denetimi yapılmak üzere, bu durum
başvuru sahibi tarafından Ek-3’teki dilekçe formatı ile Bakanlığa sunulur.
(5)
Bakanlığın imalat süreçleri ile elektrik üretim tesislerinde inşaat ve/veya
montaj yapılması sırasında yerinde denetim yapamadığı durumlarda, ilgili
aksamın/bütünleştirici parçanın kullanıldığı her bir üniteye, seri imalat olması
durumunda en az bir üniteye ait olmak üzere; marka, model/seri no ve cinsi
bilgisini içerecek şekilde fotoğraf, video vb. araçlar yardımıyla
oluşturulan imalat ve elektrik üretim tesisi montaj sürecine ait rapor,
başvuru sahibi tarafından Bakanlığa sunulur.
(6) YADF’den faydalanmakta olan başvuru sahibi
modernizasyon, yenileme ve değişim işlemlerinde aksamın/bütünleştirici
parçanın imalat sürecini ve elektrik üretim tesisine montajını başlangıç
aşamasında Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür. Aksi takdirde başvuru sahibi,
ilgili aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(7) Bakanlık veya yerli aksam tespit heyeti,
başvuru ile ilgili olarak gerekli gördüğü her türlü bilgi ve belgeyi aksam/bütünleştirici
parça imalatçısından ve/veya başvuru sahibinden talep edebilir. Bakanlığın
veya yerli aksam tespit heyetinin talep ettiği bilgi ve belge başvuru
sahibi tarafından Bakanlığın bildirim ve/veya Ek-6’daki elektrik üretim
tesisi yerinde denetim tutanağı tarihinden itibaren en geç 30 gün
içerisinde Bakanlığa sunulur. Aksi takdirde başvuru sahibi, ilgili
aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(8) Başvuru
sahibi, talep edilen teknik ve idari tüm bilgi ve belge, gerekli personel,
araç, gereç, inceleme, test ve kontrol olanakları ile aksam/bütünleştirici
parça imalatçısında ve elektrik üretim tesisinde can, mal ve saha emniyetini
ilgili mevzuata uygun olarak sağlamakla yükümlüdür.
(9) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında yürütülen iş
ve işlemler için bir başka kurum/kuruluşu görevlendirebilir. Ancak,
Bakanlığın görevlendirdiği kurum/kuruluşlar söz konusu faaliyeti bir başka
kurum/kuruluş aracılığıyla yaptıramaz.
Sertifika
uygunluk belgesinin düzenlenmesi
MADDE 5 – (1) Aksama/bütünleştirici parçaya ait; TSE veya TS
EN ISO/IEC 17065 “Ürün, Proses ve Hizmet Belgelendirmesi Yapan Kuruluşlar
için Şartlar” standardına uygun olarak Uluslararası Akreditasyon Forumu
(IAF) ile karşılıklı tanıma anlaşması imzalamış ulusal akreditasyon
kurumları tarafından akredite edilmiş kuruluşlarca düzenlenen uluslararası
standartlara veya Türk Standartlarına veya kriterlerine uygunluğunu
belirten tip sertifikası ve/veya ürün sertifikası veya birim doğrulama
sertifikası veya bileşen sertifikası, aksam/bütünleştirici parça imalatçısı
tarafından temin edilir.
(2) Aksama/bütünleştirici parçaya ait bu
sertifikalar ile bu sertifikalara ilişkin muayene ve deney raporları kapsamında
bulunduğu standartlara veya kriterlere uygunluğu değerlendirilmek üzere
TSE’ye sunulur.
(3) TSE, sunulan ilgili sertifikaların uygunluğunu,
standart kapsamını, geçerlilik süresini, sertifikayı düzenleyen kurumun
akreditasyon durumlarını değerlendirir ve değerlendirme sonucunda uygun
bulunanlar için Ek-4’te yer alan nihai SUB’u düzenler.
(4) Başvuru sahibi, Ek-1’de belirtilen
aksamlar/bütünleştirici parçalar veya Ek-2’de belirtilen aksamlara ilişkin
TSE tarafından düzenlenen nihai SUB’u Bakanlığa başvuru esnasında sunar.
(5) Temel teknoloji veya tip yönünden ilk defa
imalatı gerçekleştirilmiş olup; belgelendirme işlemlerine başlanmış ancak
belgelendirme işlemleri tamamlanmamış aksamlar/bütünleştirici parçalar için
birinci fıkrada yer alan ilgili standardın gerektirdiği sertifikalar (tip sertifikası ve/veya ürün sertifikası
veya birim doğrulama sertifikası veya bileşen sertifikası) temin edilinceye
kadar başvuru sahibi, belgelendirmeye esas standardın kapsamında bulunan
sertifikalardan tip sertifikası için; prototip belgesi, tasarım doğrulama
sertifikası, tasarım esaslı değerlendirme sertifikası, imalat uygunluk
sertifikası, son değerlendirme sertifikası ve benzeri sertifikalardan
ve/veya belgelerden birini veya birkaçını, ürün sertifikası veya birim doğrulama
sertifikası veya bileşen sertifikası için; birinci fıkrada belirtilen kuruluşlardan
aldığı belgelendirmeye esas standardın kapsamında başvuru yaptığı ve
incelemelerin başladığı ancak belgelendirme süreçlerinin devam ettiğine
dair yazı ve belgelendirme sürecine ilişkin nihai belgelendirmeye esas
olacak belgelendirme kuruluşu tarafından düzenlenmiş onaylı inceleme
ve/veya test raporlarını, TSE’ye sunar. Bu kapsamda TSE tarafından
düzenlenecek Ek-4’te yer alan geçici SUB ile Ek-4/Lahika-1’deki taahhütname
başvuru sahibi tarafından Bakanlığa sunulur. Aksi takdirde başvuru sahibi,
ilgili aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(6) Beşinci fıkraya göre başvuru yaparak YADF’den
faydalanmaya hak kazanan başvuru sahibi geçici SUB’un düzenlenme tarihinden
itibaren en geç 18 ay içerisinde, birinci fıkrada yer alan sertifikaları
tamamlayıp TSE’ye yeniden müracaat ederek üçüncü fıkra kapsamında TSE’den
nihai SUB’u alır ve dördüncü fıkra kapsamında Bakanlığa sunar. Aksi
takdirde başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici parça için YADF’den
faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş
tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
Yerli
malı belgesinin düzenlenmesi
MADDE 6 – (1) Ek-1’de belirtilen aksam/bütünleştirici
parçalar için YMB düzenlenirken, tabloda belirtilen bütünleştirici parça
tanımı dikkate alınmalıdır ve belgedeki YKO en az % 51 olmalıdır. Ek-2’de
belirtilen aksamlar için YMB düzenlenirken, tabloda belirtilen aksam
tanım/yapısı ve varsa YKO hesabındaki yerli girdi şartı ve diğer şartlar
dikkate alınmalıdır ve belgedeki YKO en az YMB YKO sutünunda belirtilen
değerde olmalıdır. Ek-2’de verilen tabloda YKO hesabındaki yerli girdi
şartı ve diğer şartlar sütununda belirtilen parçaların/işlemlerin yurt
içinde imal edilmesi/gerçekleştirilmesi zorunludur. Yerli Malı Tebliği
ve/veya bu Yönetmelik kapsamında yapılan denetimlerde söz konusu şartların
sağlanmadığı tespit edilirse başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici
parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem
yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen
EPDK’ya bildirilir.
(2) YMB’deki ürün adı, ürün kodu ve cinsi
bilgilerinin Ek-1’de belirtilen aksamlar/bütünleştirici parçalar veya
Ek-2’de belirtilen aksamların adı ile uyumlu olması zorunludur.
(3) YADF başvurusunda sunulan YMB’deki ilgili
aksama/bütünleştirici parçaya ait model veya seri numaraları bilgilerinden
biri ile beraber marka bilgisinin, başvuruya esas elektrik üretim
tesisindeki aksamın/bütünleştirici parçanın görünür kısmında metal etiket,
kazıma, lazer yazım ve benzeri şeklinde bulunması zorunludur.
YADF
başvurusunun yapılması
MADDE 7 – (1) Ek-1'de belirtilen aksamlar/bütünleştirici
parçalar veya Ek-2’de belirtilen aksamlar için YADF’den bir sonraki takvim
yılında faydalanmak isteyen başvuru sahibi, Ek-5’te bulunan başvuru
dilekçesi formatı ile içinde bulunulan yılın en geç 1 Aralık tarihine kadar
Bakanlığa başvurmak zorundadır.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki başvuru sahibi,
Ek-5’te bulunan başvuru dilekçesi ile lahikalarında yer alan aşağıdaki
belgelerin asıllarını veya noter onaylı suretini sunmak zorundadır:
a) Ek-5/Lahika-1’de yer alan yerli aksam başvuru
formu,
b) Ek-5/Lahika-2’de yer alan yerli aksam destek
fiyatından faydalanılmak istenen aksam/bütünleştirici parça listesi,
c) Ek-5/Lahika-3’te yer alan beyan ve taahhütname,
ç) Başvuru sahibi adına düzenlenen sicil
tasdiknamesi, yetki belgesi ve imza beyannamesi,
d) Başvurulan her bir aksama/bütünleştirici parçaya
ait marka, model/seri numarası ve cinsi bilgilerini içeren YMB,
e) Başvurulan her bir aksama/bütünleştirici parçaya
ait TSE tarafından Ek-4’te yer alan şekilde düzenlenen nihai/geçici SUB,
f) Geçici SUB sunulması halinde başvurulan her bir
aksama/bütünleştirici parçaya ait Ek-4/Lahika-1’de yer alan şekilde
düzenlenen taahhütname,
g) Başvurulan her bir aksama/bütünleştirici parçaya
ait aksamın/bütünleştirici parçanın imalat tesisinden elektrik üretim
tesisine gönderildiğini gösteren ve marka, model/seri numarası ve cinsi
bilgilerini içeren sevk irsaliyesi fotokopisi,
ğ) Önlisans/lisans fotokopisi.
(3) YADF başvurusu; 30/6/2021 tarihinden önce
işletmeye giren elektrik üretim tesisleri için Ek-1’deki listede belirtilen
aksamlar/bütünleştirici parçalar üzerinden, 30/6/2021 tarihinden sonra
işletmeye girecek elektrik üretim tesisleri için Ek-2’deki listede
belirtilen aksamlar üzerinden yapılır.
(4) YADF’den faydalanmakta olan elektrik üretim
tesisinde kapasite artışı, modernizasyon, yenileme, değişim veya kısmi
kabuller ile işletmeye girecek ünitelerin olması durumunda başvuru sahibi
tarafından yeni ünitelere ilişkin ikinci fıkra kapsamındaki belgeler
Bakanlığa sunulur. Aksi takdirde başvuru sahibi, ilgili
aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(5) 30/6/2021 tarihinden önce işletmeye giren
biyokütle enerjisine dayalı üretim tesislerinde kullanılan kojenerasyon
sistemine ait başvuru sahibi tarafından hazırlanan Ek-1/Lahika-1’deki
teorik rapor ile Ek-1/Lahika-2’de belirtilen taahhütname, bu madde
kapsamında belirtilen süreler içerisinde Bakanlığa ve TSE’ye sunulur.
(6) 30/6/2021 tarihinden önce işletmeye giren
biyokütle enerjisine dayalı üretim tesislerinde kullanılan kojenerasyon
sistemine ait Ek-1/Lahika-1’de belirtilen, TSE tarafından işletme
şartlarında, tesiste yapılan ölçümlere göre hazırlanan ve teorik raporda
verilen değerlerin teyidini içeren saha doğrulama raporu, başvuru sahibi
tarafından kojenerasyon sistemi için YADF’den faydalanılan ilk yıl
içerisinde Bakanlığa sunulur. Bu raporda kojenerasyon sistemine ilişkin
verim değerinin en az %85 (yüzde seksen beş) ve birincil enerji kaynağı
tasarruf oranının en az %10 (yüzde on) olmaması durumunda söz konusu
kojenerasyon sistemi için başvuru sahibi YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(7) Birleşik yenilenebilir elektrik üretim
tesisleri ile destekleyici kaynaklı elektrik üretim tesislerinin ana ve yardımcı
kaynakları için ayrı ayrı olmak üzere YADF başvuruları bu madde kapsamında
gerçekleştirilir.
(8) YADF’den faydalanmakta olan elektrik üretim
tesisinde hasar gören aksamların/bütünleştirici parçaların değişimi veya
aksamlar/bütünleştirici parçalar üzerinde tamir/tadilat yapılması
durumlarında tevsik edici tüm bilgi ve belgeler,
değişimin/tamirin/tadilatın yapıldığı tarihten sonraki en geç 6 ay
içerisinde bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilmek üzere Bakanlığa
sunulur. Aksi takdirde başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici parça
için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem
yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen
EPDK’ya bildirilir. Hasar görmüş aksamın/bütünleştirici parçanın imalatını
geçici süreli ve kısmen etkileyen grev, lokavt, iflas, ifa zorluğu ve
benzeri hallerden dolayı yurt içi kaynaklardan temin edilemeyeceğinin
anlaşılması halinde söz konusu durum tevsik edici belgelerle birlikte
değerlendirilmek üzere Bakanlığa bildirilir. Söz konusu olumsuzluğun tespiti
ve gerekçelerinin Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bu
aksamda/bütünleştirici parçada yerlilik şartı aranmaz.
(9) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca Bakanlığa
sunulan belgelerde, yanıltıcı bilgi ve/veya belge verildiğinin/düzenlendiğinin
ve bu bilgi/belgeler ile YADF’den faydalanıldığının tespiti halinde;
başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici parça için YADF’den
faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş
tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
YADF
başvurusunun değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1) YADF’den bir sonraki takvim yılında
faydalanmak isteyen başvuru sahibine ilişkin 7 nci madde kapsamında yapılan
başvuruların evrak kontrolü yapılarak, kontrol sonucu Bakanlık tarafından
ilgili başvuru sahibinin KEP adresine başvuru tarihinden itibaren en geç 10
gün içerisinde gönderilir. Başvuru sahibi, bu başvuruya ilişkin varsa eksik
ve/veya yanlış evrakları doğru bir şekilde yeniden düzenleyerek en geç 5
gün içinde Bakanlığa sunar. Bakanlık tarafından yapılan inceleme
neticesinde YADF, doğru evrakların sunulma tarihinden itibaren en geç 10
gün içerisinde başvuru sahibinin KEP adresine ve EPDK’ya gönderilir.
(2) YADF’nin EPDK’ya gönderildiği tarihten itibaren
elektrik üretim tesisi yerinde ilk denetimi en geç 180 gün içerisinde
gerçekleştirilir. Denetim sonunda Ek-6’daki elektrik üretim tesisi yerinde
denetim tutanağı düzenlenir. Ancak, YADF başvurusu yapılan
aksamın/bütünleştirici parçanın elektrik üretim tesisinde ünite montajı
yapılmadığı takdirde Ek-6’daki tutanak olumsuz olarak düzenlenir. Denetimde
aksamların/bütünleştirici parçaların herhangi birinde uygunsuzluk tespit
edilmesi veya tutanağın olumsuz düzenlenmesi halinde; başvuru sahibi,
ilgili aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(3) YADF’den faydalanma süresince, Bakanlık
tarafından aksam/bütünleştirici parça imalatçısında ve elektrik üretim
tesisinde denetim gerçekleştirilebilir. Bu denetimlerde herhangi bir
uygunsuzluk tespit edilmesi halinde; başvuru sahibi, ilgili
aksam/bütünleştirici parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM
Yönetmeliği kapsamında işlem yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile
birlikte geri ödenmesini teminen EPDK’ya bildirilir.
(4) YADF başvurusu; 30/6/2021 tarihinden önce
işletmeye giren elektrik üretim tesisleri için Ek-1’de belirtilen liste
uyarınca, 30/6/2021 tarihinden sonra işletmeye girecek elektrik üretim
tesisleri için Ek-2’de belirtilen
liste uyarınca değerlendirilir.
(5) Başvuru sahibinin tesis türü bazında YADF’den
faydalanabilmesi için, Ek-1’de belirlenen aksamlar için bütünleştirici
parçaların aksam içindeki oranlarının toplamının en az % 55 olması şartını,
Ek-2’de belirlenen aksamlar için aksam puanları toplamı en az Ek-2’deki
asgari puan şartını sağlamalıdır. Aksi takdirde başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici
parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem
yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen
EPDK’ya bildirilir.
(6) Bakanlık, YADF başvurusunun değerlendirilmesi
sürecinde elektrik üretim tesisine ve aksam/bütünleştirici parça
imalatçısına ait her türlü bilgi ve belgeyi başvuru sahibinden talep
edebilir.
(7) Birleşik yenilenebilir elektrik üretim
tesisleri ile destekleyici kaynaklı elektrik üretim tesislerinde YADF, ana
kaynak bazında ve ana kaynağın faydalanma süresince uygulanır. Bu
tesislerde, ana kaynak dışındaki yardımcı kaynak için asgari geçmiş
dönemlerde YADF’ten faydalanılan aksam/bütünleştirici parçalar kullanılır
ve bu aksamlar/bütünleştirici parçalar Bakanlık tarafından her takvim yılı
başında ilan edilir. Aksi takdirde başvuru sahibi, ilgili aksam/bütünleştirici
parça için YADF’den faydalandırılmaz, YEKDEM Yönetmeliği kapsamında işlem
yapılması ve ödenmiş tutarların faizi ile birlikte geri ödenmesini teminen
EPDK’ya bildirilir.
(8) Olumlu
sonuçlanan YADF başvurusu EPDK
tarafından belirlenen son döneme kadar geçerli olup, 7 nci maddede
belirtilen yeni başvuru şartları hasıl olmadığı sürece her yıl başvuru
yapılmaz ve beyanname sunulmaz.
YADF’nin
hesaplanması ve faydalanma süresi
MADDE 9 – (1) 30/6/2021 tarihinden önce işletmeye giren ve
YADF’den faydalanmak isteyen başvuru sahibine Ek-1’de belirtilen liste
uyarınca elektrik üretim tesisi bazında ödenecek fiyat aşağıdaki formül ile
hesaplanır ve bu formülde geçen;
YADF: Yerli aksam destek fiyatını (ABD Doları
cent/kWh),
AİO: Ek-1’de belirtilen bütünleştirici parçanın aksam
içindeki oranını (%),
n: Aksam içerisinde yerli imal edilen
bütünleştirici parça sayısını,
YKF: 5346 sayılı Kanuna ekli II sayılı cetveldeki
ilgili aksama ait yerli katkı fiyatını (ABD Doları cent/kWh),
ifade eder.

(2) 30/6/2021 tarihinden sonra işletmeye girecek ve
YADF’den faydalanmak isteyen başvuru sahibine Ek-2’de belirtilen liste
uyarınca elektrik üretim tesisi bazında ödenecek fiyat aşağıdaki formül ile
hesaplanır ve bu formülde geçen;
YADF: Yerli aksam destek fiyatını (Türk Lirası
kuruş/kWh),
PUAN: Ek-2’de belirtilen ilgili tesis türlerine
göre düzenlenen aksamın puanını,
n: Aksam sayısını,
YKF: 3453 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında yer alan
ilgili tesis türlerine göre düzenlenen yerli katkı fiyatını (Türk Lirası
kuruş/kWh),
ifade eder.

(3) YADF, aynı aksamlar/bütünleştirici parçalar
dikkate alınarak tüm üniteler için ayrı ayrı hesaplanır. İşletmeye girecek
tüm ünitelerde YADF’nin aynı olmaması durumunda, elektrik üretim tesisinin
YADF’si, 8 inci maddenin beşinci fıkrasındaki koşul da göz önüne alınarak
aynı aksamlar/bütünleştirici parçalar için en düşük olan ünite üzerinden
hesaplanır. Aynı tesiste birden fazla teknoloji kullanılması durumunda,
elektrik üretim tesisinin YADF’si en düşük olan ünite üzerinden hesaplanır.
(4) Başvuru sahibi; bu madde kapsamında hesaplanan
YADF’den elektrik üretim tesisinin ilk işletmeye giriş tarihinden itibaren
5 yıl süresince, takvim yılı bazında ve EPDK tarafından belirlenen son
döneme kadar faydalandırılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 10
– (1) 24/6/2016 tarihli ve 29752
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir Enerji Kaynaklarından
Elektrik Enerjisi Üreten Tesislerde Kullanılan Yerli Aksamın Desteklenmesi
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Söz konusu Yönetmeliğe
yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış kabul edilir.
Yetki
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelikte düzenlenen
hususlara ilişkin tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|